Waarschijnlijk helemaal niet meer... Wellicht betaal je een kwart van de huidige wegenbelasting als hij 30 jaar oud is..quote:Op woensdag 17 april 2013 07:03 schreef sturmpie het volgende:
ik heb een motor met bouwjaar en invoering 1992. wanneer is ie wegenbelastingvrij ?
2017 of 2022 ?
Maar gaat dat nu door, een kwart van de wegenbelasting betalen?quote:Op woensdag 17 april 2013 08:15 schreef virl3 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk helemaal niet meer... Wellicht betaal je een kwart van de huidige wegenbelasting als hij 30 jaar oud is..
Kweenie. Daarom zei ik ook "wellicht" ...quote:Op woensdag 17 april 2013 08:19 schreef valek het volgende:
[..]
Maar gaat dat nu door, een kwart van de wegenbelasting betalen?
Er is nog niks zeker, maar dat er 150 miljoen opgehaald dient te worden is al wel zeker. Betalen zul je.quote:Op woensdag 17 april 2013 08:19 schreef valek het volgende:
[..]
Maar gaat dat nu door, een kwart van de wegenbelasting betalen?
Dat vind je raar, dat ze ergens een grens trekken? Tering, kom ff rijden in m'n BMW uit 1980 dan, geloof me dat is een oldtimerquote:Op woensdag 17 april 2013 07:07 schreef arjan1212 het volgende:
ik vind dit zo raar he. waarom moet dit op 25 jaar staan. alsof een auto uit 1988 een oldtimer is en een auto uit 1989 niet. ze hadden dit beter op 1970 kunnen zetten, dan heb je echt oldtimers
Tja .. Da's een kwestie van smaak. Voorbeeld: dit wordt beschouwd als een oldtimer, er zijn vele clubs van, een leger van hobbyisten, etc..quote:Op woensdag 17 april 2013 09:09 schreef arjan1212 het volgende:
terwijl een echte oldtimer dit is
[ afbeelding ]
Dus omdat jij mensen kent die geen stalling hebben mag niemand zijn auto schorsen?quote:Op dinsdag 16 april 2013 22:20 schreef T42 het volgende:
[..]
omdat ik genoeg mensen ken die geen stalling hebben?
Inderdaad, als je een oldtimer wil importeren die nooit in NL geleverd is ben je dan wel de sjaak.quote:Op dinsdag 16 april 2013 22:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.
En na 30 jaar is-ie alsnog belastingvrij. Prima toch?quote:Op woensdag 17 april 2013 10:27 schreef daNpy het volgende:
Inderdaad, als je een oldtimer wil importeren die nooit in NL geleverd is ben je dan wel de sjaak.
Prima, alleen is de kans groter dat je dan dood bent.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:31 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En na 30 jaar is-ie alsnog belastingvrij. Prima toch?
Voor mn DAF geen verschil, de Golf is van '86.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:37 schreef Bart-Willem het volgende:
Slecht nieuws: de PvdA gaat inzetten op een verhoging van de leeftijdsgrens naar 40 jaar. Dat vindt de PvdA het best werkbaar (stond op Twitter, bij de woordvoerder van de PvdA over deze kwestie). Wat de PvdA betreft dus geen 30 jaar maar ineens 40 jaar (en geen uitzonderingen of moeilijke constructies voor LPG/diesel etc). De woordvoerder van de VVD lijkt dit te steunen, niet echt goed nieuws dus. Dit is dus de 4e optie uit de brief van Weekers.
zuur als je voor je eend uit 1977 ineens weer wegenbelasting moet gaan betalen. Hoewel het wat gewicht betreft natuurlijk heel erg mee valt kun je dat toch moeilijk als een moderne auto zien. Door die brandstof erbuiten te laten hou je de mogelijkheid open om goedkoop dagelijks met klassiekers te kunnen rijden.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:37 schreef Bart-Willem het volgende:
Slecht nieuws: de PvdA gaat inzetten op een verhoging van de leeftijdsgrens naar 40 jaar. Dat vindt de PvdA het best werkbaar (stond op Twitter, bij de woordvoerder van de PvdA over deze kwestie). Wat de PvdA betreft dus geen 30 jaar maar ineens 40 jaar (en geen uitzonderingen of moeilijke constructies voor LPG/diesel etc). De woordvoerder van de VVD lijkt dit te steunen, niet echt goed nieuws dus. Dit is dus de 4e optie uit de brief van Weekers.
Die 2 kwartjes Behalve als je er een gastank in hebt gelegd.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:43 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
zuur als je voor je eend uit 1977 ineens weer wegenbelasting moet gaan betalen. Hoewel het wat gewicht betreft natuurlijk heel erg mee valt kun je dat toch moeilijk als een moderne auto zien.
Ok, dit danquote:Op woensdag 17 april 2013 10:44 schreef loveli het volgende:
[..]
Die 2 kwartjes Behalve als je er een gastank in hebt gelegd.
40 jaar, maar dan wel 100% zonder gezeik belastingvrij? Dat is laat, maar wel redelijk voor de échte die-hards. Kun je tenminste weer gewoon schorsen en ontschorsen.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:37 schreef Bart-Willem het volgende:
Slecht nieuws: de PvdA gaat inzetten op een verhoging van de leeftijdsgrens naar 40 jaar. Dat vindt de PvdA het best werkbaar (stond op Twitter, bij de woordvoerder van de PvdA over deze kwestie). Wat de PvdA betreft dus geen 30 jaar maar ineens 40 jaar (en geen uitzonderingen of moeilijke constructies voor LPG/diesel etc). De woordvoerder van de VVD lijkt dit te steunen, niet echt goed nieuws dus. Dit is dus de 4e optie uit de brief van Weekers.
Vooral daarom inderdaad. Het is toch achterlijk dat de overheid gaat bepalen wanneer je rijdtquote:Op woensdag 17 april 2013 11:04 schreef powerflux het volgende:
[..]
40 jaar, maar dan wel 100% zonder gezeik belastingvrij? Dat is laat, maar wel redelijk voor de échte die-hards. Kun je tenminste weer gewoon schorsen en ontschorsen.
ik ben overigens voor 1/4 tarief, van de mogelijke oplossingen in het eerder geposte document van Weekers. Ik wil vrij zijn om te rijden wanneer ik wil.
Je betaalt toch ook niet je IB ofzo voor een aantal vooruitlopende jaren af dus lijkt mij niet dat dat werkt.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Onder de huidige regeling worden veel voertuigen incl. mijn motor nooit meer belastingvrij. Een harde 40 jaar grens zou ervoor zorgen dat al die voertuigen opnieuw kans maken! Nog 21 jaar belasting betalen, dan is m'n motor belastingvrij! Bij 20% stijging per jaar is dat nog slechts ruim 20.000 euro
Zou het wellicht een leuke optie zijn voor de geldbeluste politiek om dit te kunnen afkopen?
Dus: je hebt nog x jaar te gaan, de verwachting is dat je nog x * y euro belasting moet betalen, maar ook dat er een kans z is dat je voertuig het voor die tijd begeeft (diefstal/total loss/niet meer te repareren). Betaal nu x * y * z euro, en je krijgt de garantie nooit meer motorrijtuigenbelasting te hoeven betalen. Voordeel: je voertuig is weer belastingvrij (en ook zo te verkopen), en de overheid heeft z'n geliefde extra geld binnen. En je hebt alle reden om er extra zuinig op te zijn!
Na 40 jaar volledig belastingvrij, geen kwartbelasting en ook geen dagenkaart. Gewoon zoals de regeling nu is maar dan 40 jaar leeftijdsgrens i.p.v. 25 jaar.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:40 schreef daNpy het volgende:
[..]
Voor mn DAF geen verschil, de Golf is van '86.
Maar is het dan na 40 jaar belastingvrij of is het dan na 40 jaar alsnog een dagenkaart of 25%MRB?
Dus jij vind het een goed idee om alvast 20.000 * z over te maken om er over 4 jaar achter te komen dat ze de regeling weer willen aanpassen?quote:Op woensdag 17 april 2013 11:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Onder de huidige regeling worden veel voertuigen incl. mijn motor nooit meer belastingvrij. Een harde 40 jaar grens zou ervoor zorgen dat al die voertuigen opnieuw kans maken! Nog 21 jaar belasting betalen, dan is m'n motor belastingvrij! Bij 20% stijging per jaar is dat nog slechts ruim 20.000 euro
Zou het wellicht een leuke optie zijn voor de geldbeluste politiek om dit te kunnen afkopen?
Dus: je hebt nog x jaar te gaan, de verwachting is dat je nog x * y euro belasting moet betalen, maar ook dat er een kans z is dat je voertuig het voor die tijd begeeft (diefstal/total loss/niet meer te repareren). Betaal nu x * y * z euro, en je krijgt de garantie nooit meer motorrijtuigenbelasting te hoeven betalen. Voordeel: je voertuig is weer belastingvrij (en ook zo te verkopen), en de overheid heeft z'n geliefde extra geld binnen. En je hebt alle reden om er extra zuinig op te zijn!
Eerlijk is eerlijk, auto's vanaf de jaren 80 houden het ondertussen echt wel langer dan 25 jaar vol. Maar om in 1x naar 40 jaar te gaan vind ik wel een grote overbrugging. De MRB grens zou elke 10 jaar, 5 jaar op moeten schuiven oid. Het systeem wat in eerste instantie verzonnen was om naar 30 jaar te gaan was zo slecht nog niet.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:25 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Na 40 jaar volledig belastingvrij, geen kwartbelasting en ook geen dagenkaart. Gewoon zoals de regeling nu is maar dan 40 jaar leeftijdsgrens i.p.v. 25 jaar.
Net was het Algemeen Overleg al gaande over de oldtimers. Begin volgende week komt Weekers met een nieuwe brief met daarin "de ultieme poging". Dat zal dus hoogstwaarschijnlijk 1 voorstel zijn.
De PVV wil dat mensen kunnen kiezen tussen een dagenkaart of kwartbelasting, de SP wil dat hobby-auto's geheel ontzien worden en er geen kwartbelasting komt. PvdA lijkt voor een 40-jaar-grens te zijn (evenals de VVD-woordvoerder in deze kwestie) en hoe het met de rest zit is nog onduidelijk.
Zou je willen delen waar je al deze handige informatie vandaan gehaald hebt?quote:Op woensdag 17 april 2013 11:25 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Na 40 jaar volledig belastingvrij, geen kwartbelasting en ook geen dagenkaart. Gewoon zoals de regeling nu is maar dan 40 jaar leeftijdsgrens i.p.v. 25 jaar.
Net was het Algemeen Overleg al gaande over de oldtimers. Begin volgende week komt Weekers met een nieuwe brief met daarin "de ultieme poging". Dat zal dus hoogstwaarschijnlijk 1 voorstel zijn.
De PVV wil dat mensen kunnen kiezen tussen een dagenkaart of kwartbelasting, de SP wil dat hobby-auto's geheel ontzien worden en er geen kwartbelasting komt. PvdA lijkt voor een 40-jaar-grens te zijn (evenals de VVD-woordvoerder in deze kwestie) en hoe het met de rest zit is nog onduidelijk.
twitter:Volvo_Tips twitterde op woensdag 17-04-2013 om 10:37:00 PvdA en VVD lijken voor optie 4 uit de brief van #Weekers te gaan: verhoging leeftijdsgrens #oldtimers ineens naar 40 jaar. reageer retweet
twitter:Volvo_Tips twitterde op woensdag 17-04-2013 om 11:09:30 #Weekers komt binnen 1 week met "ultieme poging" voor voorstel #oldtimers, vóór 1 mei definitieve regeling #wegenbelasting reageer retweet
quote:
Ben benieuwd.quote:Auto & Motor Klassiek reageerde meteen, en vroeg me of ik een artikel voor ze wilde schrijven. Meteen gedaan en doorgemaild. Ze willen het op de site plaatsen, dus hopelijk doen ze dat ook echt.
quote:Weekers komt met “ultieme poging” voor nieuwe oldtimerregeling
Vandaag vond het Algemeen Overleg Belastingplicht, waarbij staatssecretaris Weekers van Financiën zijn brief met daarin 6 mogelijkheden voor de nieuwe oldtimerregeling zou gaan toelichten en vragen hierover zou beantwoorden.
De 6 opties voor de nieuwe oldtimerregeling die Weekers in zijn brief aan de Tweede Kamer noemde zijn als volgt:
1. Leeftijdsgrens voor vrijstelling van motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2014 verhogen naar auto’s van 30 jaar en ouder, met daarbij het heffen van LPG-toeslag en dieseltoeslag in de structurele situatie.
2. Vrijstelling van motorrijtuigebelasting voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder.
3. Idem als 2, maar met een invoering van een kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting (30 jaar voor benzine-auto’s en 40 jaar voor diesel- en LPG-auto’s).
4. Gehele rijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar (geen onderscheid in brandstofsoort).
5. Invoering van een 30-dagenkaart (op basis van schorsing waarbij 30 dagen per jaar de auto de weg op mag, dit moet digitaal gemeld worden).
6. Kilometerregistratie en heffing op basis van verreden kilometers voor auto’s van 30 jaar en ouder.
Zoals reeds bekend is het overleg met de oldtimer-alliantie mislukt omdat deze oldtimer-alliantie alleen akkoord wilde gaan met een verhoging van de leeftijdsgrens, zonder verdere financiële consequenties. Volgens staatssecretaris Weekers was dit geen realistische mogelijkheid omdat deze te duur zou zijn. Weekers gaf in zijn brief aan een voorkeur te hebben voor optie 3, 5 en in mindere mate optie 4.
Bij het overleg werden de standpunten van de diverse politieke partijen al gauw duidelijk:
• Neppèrus (VVD) heeft twijfels over de uitvoerbaarheid van de dagenkaart. De echte oldtimers die het cultureel erfgoed weerspiegelen moeten wat haar betreft ontzien worden en daarom ziet zij het meest in optie 4: het verhogen van de leeftijdsgrens naar 40 jaar. Ook het kwarttarief (optie 3) vindt zij bespreekbaar.
• Groot (PvdA) heeft ook twijfels over de uitvoerbaarheid van de 30-dagenkaart. Groot ziet het meest in optie 3 omdat iedereen dan een steentje bijdraagt, en optie 4 is voor Groot zeker bespreekbaar omdat dit het cultureel erfgoed beschermt en aansluit op de eerdere motie van Bashir (SP).
• Bashir (SP) is geen voorstander van het kwarttarief. Volgens Bashir zou de invoering van het kwarttarief leiden tot een export van oldtimers.
• Van Vliet (PVV) verzoekt Weekers om opnieuw in overleg te treden en te kijken naar welke opties het meest haalbaar zijn en op draagvlak van de branche-organisaties kan rekenen. Van Vliet ziet het meest in een optie waarbij oldtimerbezitters kunnen kiezen uit een dagenkaart-systeem en kwartaalbelasting. Ook zouden auto’s van 50 jaar en ouder volledig vrijgesteld moeten worden.
Weekers betreurt het dat hij er met de oldtimer-alliantie er niet uitgekomen is. Volgens hem wilden de oldtimer-alliantie alleen vasthouden aan de leeftijdsverhoging en andere opties waren bij de branche-organisaties niet bespreekbaar. Zo gaf Weekers aan dat het idee van Van Vliet (oldtimerbezitter krijgt keuze uit dagenkaart of kwarttarief) aan de branche-organisaties was voorgelegd maar dat deze er geen heil in zagen.
De staatssecretaris erkende dat auto’s die op dit moment geen APK-plicht hebben (zoals auto’s uit de jaren ’40 en ’50) ook vrijgesteld moeten blijven in de nieuwe regeling. Volgens Weekers zal dit ook passen binnen het budget.
De mogelijkheid voor de oldtimerbezitter om te kiezen tussen een dagenkaart en kwarttarief vindt Weekers een zeer goede optie: auto’s die gekoesterd worden zullen niet op straat staan en is een 30-dagenkaart een goede oplossing, maar auto’s die buiten staan (bij de dagenkaart is een voertuig geschorst en mag daarom niet op de openbare weg staan) kunnen dan prima uit de voeten met een kwarttarief. Weekers vindt het kwarttarief, dat gemiddeld 130 Euro zal zijn, zeer schappelijk en betaalbaar.
Weekers gaf aan dat hij een “ultieme poging” zal doen, waarbij hij probeert om tot een nieuw ontwerp voor de oldtimerregeling te komen. Dit voorstel zal uitgaan van optie 3, 4 en 5 met daarbij de kanttekening dat de kosten niet hoger dan 20 miljoen Euro mogen bedragen. Wanneer een optie rond (of boven) de 30 miljoen Euro blijkt te komen valt deze optie af. Weekers hoopt dat de branche-organisaties dit voorstel zal steunen, zo niet dan hoopt hij een meerderheid in de Kamer hiervoor te vinden. Dit nieuwe voorstel zal Weekers per brief aan de Tweede Kamer begin volgende week bekend maken, zodat het voorstel vóór het mei-reces behandeld kan worden.
Volvotips.com
De kombi: 25% MRB voor auto's van 40 jaar of ouder + een 30 dagen kaart waarop je moet melden wanneer je gaat rijdenquote:3. Idem als 2, maar met een invoering van een kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting (30 jaar voor benzine-auto’s en 40 jaar voor diesel- en LPG-auto’s).
4. Gehele rijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar (geen onderscheid in brandstofsoort).
5. Invoering van een 30-dagenkaart (op basis van schorsing waarbij 30 dagen per jaar de auto de weg op mag, dit moet digitaal gemeld worden).
Weekers gaf aan dat hij een “ultieme poging” zal doen, waarbij hij probeert om tot een nieuw ontwerp voor de oldtimerregeling te komen. Dit voorstel zal uitgaan van optie 3, 4 en 5 met daarbij de kanttekening dat de kosten niet hoger dan 20 miljoen Euro mogen bedragen
Wat er idem aan is: Vrijstelling van motorrijtuigebelasting voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouderquote:Op woensdag 17 april 2013 12:24 schreef daNpy het volgende:
Optie 3 is dan toch veel beter?
Edit: fout gelezen/ begrepen.
Wat is er idem aan optie 2 bij optie 3?
Dus géén vrijstelling, maar kwartaalbelasting.quote:Op woensdag 17 april 2013 12:30 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Wat er idem aan is: Vrijstelling van motorrijtuigebelasting voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder
Dat dus, plus kwartaalbelasting.
Wat is er administratieve klote zooi aan?quote:Op woensdag 17 april 2013 12:34 schreef ellevehC86 het volgende:
3. Idem als 2, maar met een invoering van een kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting (30 jaar voor benzine-auto’s en 40 jaar voor diesel- en LPG-auto’s)
Administratieve klotezooi, geen zin in.
quote:Op woensdag 17 april 2013 12:52 schreef loveli het volgende:
Als ze die stomme prustautootjes nou eens niet wegenbelastingvrij maken, dan worden er meer duurdere leasebakken gekocht, krijgt de overheid meer PBM, wordt er meer benzine verstookt, vangen ze daar ook nog eens meer belasting over.
Ik ben bekend met de procedures van de Staten-Generaal maar ik heb dit hele AO gemist. Thanks voor de info iig, ben benieuwd naar de brief van de Staatssecretaris.quote:Op woensdag 17 april 2013 12:15 schreef Bart-Willem het volgende:
Hee da's mijn Twitter!
Auto & Motor Klassiek reageerde meteen, en vroeg me of ik een artikel voor ze wilde schrijven. Meteen gedaan en doorgemaild. Ze willen het op de site plaatsen, dus hopelijk doen ze dat ook echt.
@ Actaeon: die informatie had ik live van het overleg met Weekers, er was vandaag een Algemeen Overleg (soort van mini-debat voor de financieel woordvoerders) en dat werd gewoon live uitgezonden op internet. Hierin is de brief van Weekers behandeld.
De Ampera/Volt heeft volgens mij echt een schandalig praktijkverbruik van minder dan 1:20 ofzo èn hij rijdt niet fijn vind ik persoonlijk.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:01 schreef Bart-Willem het volgende:
Jep, ik denk dat er bij de Ampera- en Prius-rijders (werkelijk verbruik is echt VEEL hoger dan de cijfers waar de vrijstelling op gebaseerd is) meer te halen valt dan bij de oldtimerrijders. Maar ja: dit is natuurlijk ook een stukje symboolpolitiek. En de groep leaserijders is veel groter dan de groep oldtimerrijders en dus durven ze een grotere groep niet boos te maken.
Ik wist het niet meer zeker, ik meende iets van 1:12 te herinneren, dus ik dacht ik neem het ruim. En hij kan ook maar 160 dacht ik.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:00 schreef Bart-Willem het volgende:
Minder dan 1 op 20? Maak daar gerust 1 op 10 van.
Dat laatst vind ik nog niet eens heel raar. Fiscale terugwerkende kracht is niet echt eerlijk hè maar het is wel idioot dat ze uberhaupt zo fiscaal gefacilieerd worden terwijl er vrij weinig groens aan is. Het is gewoon zo'n hypocriet GroenLinks (in mijn ogen een beetje het politieke equivalent van een Ampera) ding, naar mijn mening.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Jep da's gemiddeld, omdat grapjassen weigeren het ding electrisch op te laden. Dus je hebt grapjassen die niet eens 1 op 10 ermee rijden.
Zie http://nos.nl/artikel/436876-stekkerhybrides-minder-zuinig.html. Het is beschamend dat zoiets wel belastingvrij blijft, en ook bijtellingsvriendelijk. Nog krommer is dat lease-rijders ook beschermd worden: auto's waar per 1-1-2014 toch weer wegenbelasting op komt hebben geen fiscaal voordeel meer, maar dat blijft dus wel geldig voor lease-auto's die vóór 1-1-2014 op kenteken gezet zijn en zullen de fiscale voordelen behouden zolang het leasecontract loopt. Beetje schraal is dat.
Het is niet eens terugwerkende kracht, want degene die níet least heeft maar voor x-tijd fiscaal voordeel (zoals ons moeder, die rijdt een Aygo en mag straks wel weer wegenbelasting gaan betalen). Aangezien de fiscus ook gewoon bijtelling per maand kan uitrekenen kunnen ze dus ook zeggen dat wanneer er nieuwe regels in gaan dit ook voor bestaande gevallen is. Dus stel dat je in januari dit jaar een auto hebt die onder 14% bijtelling valt maar per 2014 20% dat je het eerste jaar 14% bijtelling betaalt en vanaf 2014 gewoon 20%. Vervelend als je een contract aangegaan bent, maar als je particulier die auto zou rijden had je hetzelfde nadeel gehad (door wegenbelasting). Voor ondernemers die een auto gekocht hebben geldt dit nadeel namelijk ook.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:37 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dat laatst vind ik nog niet eens heel raar. Fiscale terugwerkende kracht is niet echt eerlijk hè maar het is wel idioot dat ze uberhaupt zo fiscaal gefacilieerd worden terwijl er vrij weinig groens aan is. Het is gewoon zo'n hypocriet GroenLinks (in mijn ogen een beetje het politieke equivalent van een Ampera) ding, naar mijn mening.
In die zien niet nee. Dat is waar. Maar blijkbaar is er gekozen om de regeling voor mensen die leasen te eerbiedigen, sterke lobby waarschijnlijk. En het is ook makkelijker nog wat langer te handhaven dan bij koop omdat lease per definitie gebonden is aan een bepaalde termijn en na afloop van die vaak relatief korte termijn gewoon overgegaan kan worden op het nieuwe regime. Bij koop anders dan door ondernemers is dat veel lastiger natuurlijk omdat mensen hun Aygo ook 25jaar kunnen houden.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:43 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Het is niet eens terugwerkende kracht, want degene die níet least heeft maar voor x-tijd fiscaal voordeel (zoals ons moeder, die rijdt een Aygo en mag straks wel weer wegenbelasting gaan betalen). Aangezien de fiscus ook gewoon bijtelling per maand kan uitrekenen kunnen ze dus ook zeggen dat wanneer er nieuwe regels in gaan dit ook voor bestaande gevallen is. Dus stel dat je in januari dit jaar een auto hebt die onder 14% bijtelling valt maar per 2014 20% dat je het eerste jaar 14% bijtelling betaalt en vanaf 2014 gewoon 20%. Vervelend als je een contract aangegaan bent, maar als je particulier die auto zou rijden had je hetzelfde nadeel gehad (door wegenbelasting). Voor ondernemers die een auto gekocht hebben geldt dit nadeel namelijk ook.
Dat kan maar dan is er tussentijds waarschijnlijk al een nieuw leasecontract oid gekomen waardoor het nieuwe regime van kracht wordt. En het ging mij specifiek even om de relatie leasemij.- lessee. Het lijkt mij niet de bedoeling dat lopende duurovereenkomsten zoals lease nadelig aangetast worden door een verandering in de fiscale bijtellingsregels.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:50 schreef Bart-Willem het volgende:
Een leasemaatschappij kan een Aygo ook 25 jaar aanhouden. Er zijn genoeg poel-auto's die al een jaar of 7-8 oud zijn en als tijdelijk hok ingezet worden, om over tweedehands leasen maar niet te beginnen (al is dat laatste vaak niet erg interessant in Nederland).
Ergens wel inderdaad.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:06 schreef Bart-Willem het volgende:
Ik zeg niet dat het aangepast moet worden, ik zeg alleen dat het ergens wel een beetje krom is.
je gaat te snel ging over 30 dagenkaart en schorsing als je niet rijdquote:Op woensdag 17 april 2013 10:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus omdat jij mensen kent die geen stalling hebben mag niemand zijn auto schorsen?
[..]
Inderdaad, als je een oldtimer wil importeren die nooit in NL geleverd is ben je dan wel de sjaak.
geen apk dan mogen ze allemaal de weg weer op. (veilig idee!!!)quote:Op woensdag 17 april 2013 15:36 schreef Bart-Willem het volgende:
Er is 1 klein voordeeltje aan die 30-dagenkaart: omdat het gebaseerd is op een schorsing heb je dus geen APK-plicht meer. Dus in het geval van T42 kan 'ie haast iedere dag een andere auto rijden die nooit meer naar de keuring hoeft.
Nadeel is alleen dat elke 30-dagenkaart circa 100 Euro gaat kosten (plus 22-30 Euro voor het schorsen aldus Weekers).
wat is volgens jou een import? (voorbeeldje)quote:Op dinsdag 16 april 2013 22:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.
maar de dag dat je de weg weer op gaat is voor die dag je schorsing opgeheven en moet je die dag wel aan de APK plicht voldoenquote:Op woensdag 17 april 2013 15:41 schreef T42 het volgende:
[..]
geen apk dan mogen ze allemaal de weg weer op. (veilig idee!!!)
[..]
Het is belachelijk inderdaad en riekt naar discriminatie. Hoe moeilijk kan het zijn om een MRB-vrij autootje vier jaar na het op kenteken zetten belastingvrij te houden? Bij die leasebakken lukt het ze immers ook?quote:Op woensdag 17 april 2013 14:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Zie http://nos.nl/artikel/436876-stekkerhybrides-minder-zuinig.html. Het is beschamend dat zoiets wel belastingvrij blijft, en ook bijtellingsvriendelijk. Nog krommer is dat lease-rijders ook beschermd worden: auto's waar per 1-1-2014 toch weer wegenbelasting op komt hebben geen fiscaal voordeel meer, maar dat blijft dus wel geldig voor lease-auto's die vóór 1-1-2014 op kenteken gezet zijn en zullen de fiscale voordelen behouden zolang het leasecontract loopt. Beetje schraal is dat.
Ik heb het over 25% MRB regeling waarbij schorsen schijnbaar niet meer mogelijk is.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:33 schreef T42 het volgende:
[..]
je gaat te snel ging over 30 dagenkaart en schorsing als je niet rijd
Die discussie hebben we hierboven al gehad, maar dan in de vorm andersom. Maar aangezien de normen steeds scherper worden zal het straks voor lease-auto's ook gauw ophouden, dus over 5-6 jaar betalen veel mensen weer 25% bijtelling. Tenzij autofabrikanten met nóg zuinigere auto's komen (en dat lijkt eraan te komen door nieuwe dieseltechnieken, mocht dat niet lukken dan is de rek er momenteel al aardig uit).quote:Op woensdag 17 april 2013 15:52 schreef Gunner het volgende:
[..]
Het is belachelijk inderdaad en riekt naar discriminatie. Hoe moeilijk kan het zijn om een MRB-vrij autootje vier jaar na het op kenteken zetten belastingvrij te houden? Bij die leasebakken lukt het ze immers ook?
neej bij 30 dagenkaart is hij geschorst al hij van de openbare weg is. (dus voor je huis parkeren kost je dagen ook al rij je niet.)quote:Op woensdag 17 april 2013 15:58 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik heb het over 25% MRB regeling waarbij schorsen schijnbaar niet meer mogelijk is.
Bij 30 dagen kaart is hij namelijk altijd geschorst behalve op max 30 aan te geven dagen.
ben ik onderweg naar de apk weg dag...quote:Op woensdag 17 april 2013 15:49 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
maar de dag dat je de weg weer op gaat is voor die dag je schorsing opgeheven en moet je die dag wel aan de APK plicht voldoen
Als je met een geschorste auto APK gaat scoren hoef je toch niet te ontschorsen, of heb ik dat verkeerd onthouden?quote:
niks houd je tegen om hem naar de apk station te brengen hoorquote:Op woensdag 17 april 2013 16:42 schreef daNpy het volgende:
Gek eigenlijk, af en toe is het wel zo verstandig dat er iemand een keer naar kijkt of de remmen etc nog naar behoren werken op zo'n ding. Lang niet iedereen die een dergelijke auto heeft, heeft ook de kennis of mogelijkheden om de technische staat van de auto op peil te houden.
mag toch niet op de weg komen met een geschorste autoquote:Op woensdag 17 april 2013 17:04 schreef loveli het volgende:
[..]
Als je met een geschorste auto APK gaat scoren hoef je toch niet te ontschorsen, of heb ik dat verkeerd onthouden?
http://www.belastingdiens(...)uto_camper/schorsingquote:Op woensdag 17 april 2013 17:05 schreef T42 het volgende:
[..]
mag toch niet op de weg komen met een geschorste auto
edit: Dat gaat over campers, geen tijd om te zoeken wat er over 'gewone' geschorste auto's staat.quote:APK-keuring
Tijdens de schorsing mag u wel een APK-keuring laten uitvoeren. U mag op de dag van de keuring met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruikmaken om naar de plaats van de keuring te gaan. U hoeft dan geen motorrijtuigenbelasting te betalen.U hoeft ook niet te melden dat u tijdens de schorsing naar de keuring gaat.
Gelukkig, want ik maakte me al een beetje zorgen aangezien dat hier de kwiktfit is. Zie je je daar al met je oldtimer die net uit de schorsing gaat voor het eerst in 10 jaar bij de apk aankomen?quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Bart-Willem het volgende:
Bij personenauto's geldt nagenoeg hetzelfde: je mag een geschorst voertuig gewoon laten keuren, maar indien je staande wordt gehouden moet er wel enigszins te bewijzen zijn dat je een afspraak hebt met de garage of keuringsstation (een telefoontje is al voldoende). In de praktijk komt dit natuurlijk zo goed als nooit voor. Vroeger moest je ook naar het dichtstbijzijnde keuringsstation gaan (afhankelijk waar de auto staat, dus staat 'ie op stalling dan moet je naar de dichtstbijzijnde keuringsstation voor die stalling i.p.v. je eigen adres), maar volgens mij kijken ze daar tegenwoordig niet meer naar. Oja: wel uiteraard melden bij je verzekering dat je er mee de weg op gaat.
Als ik ergens met een boog omheen rij is het de Kwikfit wel... Mijn god, zo'n amateuristische kneuzenkermis zie je zelden bijelkaar...quote:Op woensdag 17 april 2013 18:13 schreef Bart-Willem het volgende:
Tja je weet waar de kwikfit standaard al op afkeurt: stuurhoes, remblokken, 1 achterband en altijd een lek in de uitlaat die alleen te fixen is met een nieuwe uitlaat die 3x de marktwaarde kost.
het hoeft er alleen maar goed uit te zien, de rest is weggegooid geld.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:46 schreef Bart-Willem het volgende:
Mee eens, dat zie je zelfs al bij de Volvo-oldtimer-ritjes: van die babyboomers die met hun grote mond de mooiste auto hebben bladiebla en ojee de beste Katterug ooit, en je hebt dan echt áltijd wel een grapjas erbij zitten die finaal door de remmen trapt. En dan kijk je naar de onderkant van de auto: gare gaten-bodem, remleidingen en remslangen zo droog, gaar en lek als wat (zo'n PV heeft een enkelzijdig remsysteem, dus doorheen trappen = bloedlink). Kennelijk houden die babyboomers er niet zo van om te moeten bukken met hun slechte ruggetjes.
Bij mij is het net andersom...quote:Op woensdag 17 april 2013 18:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
het hoeft er alleen maar goed uit te zien, de rest is weggegooid geld.
Ja, sowieso zal je moeilijk aan de 7500km komen dus zullen verzekeringen met veel lagere kilometrages (en dus lagere premies) logischer zijn. Of er komen speciale oldtimerverzekeringen die spotgoedkoop zijn omdat het maar 30 dagen betreft.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:39 schreef Hyperdude het volgende:
Met zo' n 30 dagenkaart moet de verzekering wel flink goedkoper kunnen. Of nie?
tijd.BEquote:Belegger vlucht weg in oldtimer
Oldtimers zijn niet langer alleen het favoriete speelgoed van autofreaks. Ook beleggers zien tonen steeds meer interesse voor oude wagens als alternatieve investering. De trend heeft er mee toe geleid dat oldtimers met de dag populairder worden.
Die groeiende populariteit valt ook af te leiden uit de cijfers van 2dehands.be, de grootste zoekertjessite van het land. In het eerste kwartaal stonden op de site 17 procent meer zoekopdrachten naar oldtimers dan in dezelfde periode vorig jaar. Op de lijst van meeste gezochte items staat de term ‘oldtimer’ - een auto van meer dan 25 jaar - op de zesde plaats. Mercedes-Benz blijkt het favoriete merk tussen de circa 7.000 oldtimers die continu op de site staan. Vorig jaar was dat Volkswagen, gevolgd door BMW, Volkswagen, Ford en Fiat. Het gros van de oldtimerkopers en -verkopers is ouder dan 50.
‘We zien een beetje hetzelfde fenomeen als bij vintagedesign’, zegt Aldine Reinink van 2dehands.be. ‘Mensen zijn op zoek naar dingen met een emotionele waarde, met een verhaal, een geschiedenis, en waar ze ook kunnen van genieten. Of ze zien het als een soort belegging.’
Dat de Belgische overheid haar wetgeving voor oldtimers versoepelt, draagt natuurlijk bij tot de groeiende populariteit. Dankzij het nieuwe oldtimerstatuut, dat naar verwachting op 1 juni in werking treedt, moet het voor autofans makkelijker worden met hun oude bolide op de openbare weg te rijden.
Volgens privaatbankiers en vermogensbeheerders zit de vraag naar oldtimers trouwens al een tijdje in de lift. ‘Al blijft de interesse niet beperkt tot auto’s. Ook andere atypische beleggingen, zoals kunst of zelfs wijn worden populairder’, merkt Gerrit Verlodt, partner bij de vermogensbeheerder Econopolis, op. ‘Sinds de crisis zijn mensen bereid hun vermogen in tastbare zaken te investeren. Het lage renteklimaat en het feit dat sommige spaarproducten veel minder veilig blijken dan gedacht, spelen daar zeker een rol in.’
Ik denk dat wel een grove schets van het Autoweek publiek is jaquote:Op woensdag 17 april 2013 20:17 schreef Bart-Willem het volgende:
Autoweek heeft heel veel youngtimer-liefhebbers (maar ook petjesvolk) als publiek, en natuurlijk ook half leasend NL dat wat om auto's geeft dat er zit. Oftewel: een publiek dat het niet zo heeft op volledige vrijstelling. De youngtimer-liefhebbers rijden over het algemeen auto's die ook niet gek veel rijden maar wel de volle mep betalen, en de leaserijders vinden oldtimers per definitie al "stinkdingen". En het petjesvolk geeft alleen wat om auto's van 1990-2005 die ook nog het liefst Japans moet zijn.
Maakt niet uit: simpelweg natellen in de RDW-gegevens hoeveel jaar er MRB betaald is. Minder dan 30: gewoon betalen! 30+: vrijstelling.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:41 schreef T42 het volgende:
wat is volgens jou een import? (voorbeeldje)
[ afbeelding ]
deze benz met kenteken 12-wtg-1
[ afbeelding ] deze bus met kenteken: ah-12-34
En dat is nou juist het probleem: ze worden geimporteerd omdat ze hier belastingvrij rijden. Net zoals veel jongere diesels worden geexporteerd omdat ze de MRB hier niet meer waard zijn maar elders goedkoper rijden.quote:meeste oldtimers zijn al import alleen een daf is nederlands maar zonder gekkigheid meeste echte oude auto's komen uit het buitenland! zie in nederlandse films van de laaste jaren alleen maar oldtimers met import platen hoor. (als het over de oorlog gaat of jaren 70)
Nederland heft ook wel idioot veel MRB op diesels.quote:Op woensdag 17 april 2013 22:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maakt niet uit: simpelweg natellen in de RDW-gegevens hoeveel jaar er MRB betaald is. Minder dan 30: gewoon betalen! 30+: vrijstelling.
[..]
En dat is nou juist het probleem: ze worden geimporteerd omdat ze hier belastingvrij rijden. Net zoals veel jongere diesels worden geexporteerd omdat ze de MRB hier niet meer waard zijn maar elders goedkoper rijden.
Omdat NL idioot veel belastingkorting geeft op diesel.quote:Op woensdag 17 april 2013 22:15 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Nederland heft ook wel idioot veel MRB op diesels.
Wat ik bedoel is dat als je dieselrijden zò duur maakt in vaste kosten het niet vreemd is dat je 'vluchtgedrag' krijgt. En je krijgt korting maar of het helemaal in verhouding is tot de hogere MRB?quote:Op woensdag 17 april 2013 22:18 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Omdat NL idioot veel belastingkorting geeft op diesel.
Nee, LPG (niet G3) is lekker goedkoop...quote:Op woensdag 17 april 2013 22:15 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Nederland heft ook wel idioot veel MRB op diesels.
waren alle 2 import kentekens maar dat verschil kun je zo al zien.quote:Op woensdag 17 april 2013 22:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maakt niet uit: simpelweg natellen in de RDW-gegevens hoeveel jaar er MRB betaald is. Minder dan 30: gewoon betalen! 30+: vrijstelling.
[..]
En dat is nou juist het probleem: ze worden geimporteerd omdat ze hier belastingvrij rijden. Net zoals veel jongere diesels worden geexporteerd omdat ze de MRB hier niet meer waard zijn maar elders goedkoper rijden.
Wie heeft die plaatjes van die enveloppen bij elkaar gegoogled?quote:Op vrijdag 19 april 2013 23:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Wat een enorm slechte brief/tekstje!
Wat ze ermee willen bereiken ontgaat me eigenlijk: er staat een nietszeggend overzicht in (die ook niet eens duidelijk is) en ze nemen geen standpunt in. Enkel: "de kamer is aan zet" en dat was het eigenlijk een beetje. En ze denken dat optie 3 (kwartbelasting) het niet wordt "omdat de oldtimer-alliantie dat afgewezen heeft". Leuk en aardig, maar is die afwijzing juist niet de oorzaak geweest dat het overleg met die alliantie gestopt is? Met deze brief lijkt het erop dat de Fehac de strijd nu al opgegeven heeft.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 19 april 2013 23:32 schreef Bart-Willem het volgende:
Die belastingtarieven en gewichtsklasses kloppen niet eens. Maar dat overzicht zetten ze neer om te laten zien wat de volle mep wegenbelasting is. Ze hadden duidelijker neer moeten zetten dat optie 3 die bedragen voor een heel jaar zijn (en dan valt het eigenlijk best mee).
En meer zaken kloppen inderdaad niet: als jij een auto een jaar schorst ben je geen "minstens 1 maand wegenbelasting" kwijt, en je kan ook gerust een auto 2 maanden schorsen. Alleen als je binnen 1 maand de schorsing opheft moet je gewoon de volle mep van die maand betalen (dat was voorheen 3 maanden, dus het is een stuk versoepeld).
Jawel. Ik vind het trouwens wel aardig van ze om Brabant meteen te gebruiken, dat scheelt voor ons wat rekenwerk (alhoewel die gewichtsklasses en tarieven niet overeen komen met de werkelijkheid).quote:Op vrijdag 19 april 2013 23:40 schreef daNpy het volgende:
Dit ziet er niet echt uit als een fehac brief wel
eens, vrijwilligers of niet, dit kan bijna iedereen beter.quote:Op vrijdag 19 april 2013 23:39 schreef Bart-Willem het volgende:
Ik stel voor dat die Fehac-figuren voortaan geen haastig briefje meer in elkaar flanzen tijdens de reclameblokken van iksfaktor.
Het Fehac-vs-CPL-rapport van de Fehac vond ik anders ook niet je-van-het qua taalgebruik. Wel beter dan deze paniekerige brief.quote:Op vrijdag 19 april 2013 23:53 schreef CafeRoker het volgende:
Toch vind ik het wel vreemd, want wat layout betreft ziet die brief eruit alsof hij door een semi-bejaarde in elkaar gezet is. En die zijn wat betreft taalvaardigheid toch meestal wat beter dan hier het geval is.
Goed omschreven!quote:Op zaterdag 20 april 2013 20:05 schreef Bart-Willem het volgende:
Dat is écht echt ja, maar daar was je gisteravond al achter toch?
Vandaag bij een oldtimerveiling geweest en dan krijg je toch ineens een heel ander beeld van de markt (het is net de huizenmarkt): de veiling werd ineens overspoeld met Mercedessen uit 1986 en een paar andere 1986-auto's. Die gingen voor een dumpprijs weg (opnieuw gespoten, roestvrije MB voor 1400 Euro ex veilingkosten, of een 760 met nieuwe LPG-installatie en 100% roestvrij ook voor 1400 Euro), en leuke auto's kregen maar een belachelijk laag bod. Zo ging een zeldzaam type VW Karmann Ghia in erg goede staat voor slechts 5500 Euro weg. Een Rolls Royce-cabrio die geschat werd op 40k kreeg een bod van de helft ofzo, en een toffe Bentley kreeg niet eens 1/3e van de waarde als prijs geboden. Van de 174 auto's was denk ik 1/3e boven marktprijs verkocht en zeker 2/3e had gewoon een extreem laag bod gekregen. In totaal zijn er slechts 4-5 auto's direct verkocht zonder dat er met de verkoper overlegt moest worden wegens het bod (ver) onder de minimumprijs.
Wat wel opviel is dat er een hoop auto's ver boven de marktprijs verkocht werden: een Amazon die rotte kriksteunen had voor 1800 Euro ofzo (mede dankzij goede foto's op internet en de internetbieders hadden de prijs flink opgedrijfd) en een Amazon die er als een sloopauto uitzag voor 1200 Euro. Long story short: de minimumprijzen lagen voor groot aantal auto's te hoog (men hoopte er de hoofdprijs voor te krijgen) en bij echt veel auto's waren de biedingen gewoon écht beledigend. Oftewel: voor de koper het mag niets kosten en de verkoper wil de hoofdprijs. Net de huizenmarkt dus. Wat verder opviel is dat auto's die geschikt zijn voor dagelijks gebruik er echt heel wat sneller uitvlogen (en echt heel veel meer bieders kregen) dan auto's die daar iets minder geschikt voor zijn (hadden ook extreem weinig bieders: hooguit 1-2 bieders en hooguit 4-5x erop geboden). Kennelijk wil men dus nog steeds zo goedkoop mogelijk rijden, want echt veel "normale" liefhebbers waren er niet.
Wat dat betreft waren we (vriend van me was mee) er best snel erover uit: voor best veel volk mag die oldtimer-regeling best afgeschaft worden omdat dat duidelijk geen liefhebbers zijn.
Oja: interview met die Knac-knakker: http://www.tros.nl/tros-r(...)027afe2e183f68fc881c
Wat een vervelend figuur is die interviewer.quote:Op zaterdag 20 april 2013 20:05 schreef Bart-Willem het volgende:
Dat is écht echt ja, maar daar was je gisteravond al achter toch?
Vandaag bij een oldtimerveiling geweest en dan krijg je toch ineens een heel ander beeld van de markt (het is net de huizenmarkt): de veiling werd ineens overspoeld met Mercedessen uit 1986 en een paar andere 1986-auto's. Die gingen voor een dumpprijs weg (opnieuw gespoten, roestvrije MB voor 1400 Euro ex veilingkosten, of een 760 met nieuwe LPG-installatie en 100% roestvrij ook voor 1400 Euro), en leuke auto's kregen maar een belachelijk laag bod. Zo ging een zeldzaam type VW Karmann Ghia in erg goede staat voor slechts 5500 Euro weg. Een Rolls Royce-cabrio die geschat werd op 40k kreeg een bod van de helft ofzo, en een toffe Bentley kreeg niet eens 1/3e van de waarde als prijs geboden. Van de 174 auto's was denk ik 1/3e boven marktprijs verkocht en zeker 2/3e had gewoon een extreem laag bod gekregen. In totaal zijn er slechts 4-5 auto's direct verkocht zonder dat er met de verkoper overlegt moest worden wegens het bod (ver) onder de minimumprijs.
Wat wel opviel is dat er een hoop auto's ver boven de marktprijs verkocht werden: een Amazon die rotte kriksteunen had voor 1800 Euro ofzo (mede dankzij goede foto's op internet en de internetbieders hadden de prijs flink opgedrijfd) en een Amazon die er als een sloopauto uitzag voor 1200 Euro. Long story short: de minimumprijzen lagen voor groot aantal auto's te hoog (men hoopte er de hoofdprijs voor te krijgen) en bij echt veel auto's waren de biedingen gewoon écht beledigend. Oftewel: voor de koper het mag niets kosten en de verkoper wil de hoofdprijs. Net de huizenmarkt dus. Wat verder opviel is dat auto's die geschikt zijn voor dagelijks gebruik er echt heel wat sneller uitvlogen (en echt heel veel meer bieders kregen) dan auto's die daar iets minder geschikt voor zijn (hadden ook extreem weinig bieders: hooguit 1-2 bieders en hooguit 4-5x erop geboden). Kennelijk wil men dus nog steeds zo goedkoop mogelijk rijden, want echt veel "normale" liefhebbers waren er niet.
Wat dat betreft waren we (vriend van me was mee) er best snel erover uit: voor best veel volk mag die oldtimer-regeling best afgeschaft worden omdat dat duidelijk geen liefhebbers zijn.
Oja: interview met die Knac-knakker: http://www.tros.nl/tros-r(...)027afe2e183f68fc881c
een echte liefhebber zal hem evengoed willen kopen. een 100% originele GSI is al een zeldzaamheid geworden.quote:Op zondag 21 april 2013 12:53 schreef Q.C.Passed het volgende:
[..]
Goed omschreven!
Ik vraag mij hierdoor wel af wat er gebeurd met de waarde van mijn originele Manta B GSi.
Stel dat ik hem wil verkopen, zal het dan zo zijn dat nu de vermeende afschaffing van de MRB-vrijstelling een "excuus" zal zijn om 50% onder te bieden?
Dat is onzin. Het gaat vaak om emotionele waarde. Zelf heb ik een Volvo 480 uit 1987. Niet om de vrijstelling van MRB die volgende maand ingaat. Dat is inderdaad geen oldtimer maar wel een cult auto die ik met alle zorg in ere houd.quote:Op woensdag 17 april 2013 07:07 schreef arjan1212 het volgende:
ik vind dit zo raar he. waarom moet dit op 25 jaar staan. alsof een auto uit 1988 een oldtimer is en een auto uit 1989 niet. ze hadden dit beter op 1970 kunnen zetten, dan heb je echt oldtimers
Hoe kan een bod op een veiling nou beledigend zijn? Als je dat niet wilt moet je niet op een veiling verkopen! Juist een veiling geeft een hele mooie marktprijs weer. Dat kopers een lage en verkopers een hoge prijs willen is toch ook niet vreemd?quote:Op zaterdag 20 april 2013 20:05 schreef Bart-Willem het volgende:
... en bij echt veel auto's waren de biedingen gewoon écht beledigend. Oftewel: voor de koper het mag niets kosten en de verkoper wil de hoofdprijs. Net de huizenmarkt dus. Wat verder opviel is dat auto's die geschikt zijn voor dagelijks gebruik er echt heel wat sneller uitvlogen (en echt heel veel meer bieders kregen) dan auto's die daar iets minder geschikt voor zijn (hadden ook extreem weinig bieders: hooguit 1-2 bieders en hooguit 4-5x erop geboden). Kennelijk wil men dus nog steeds zo goedkoop mogelijk rijden, want echt veel "normale" liefhebbers waren er niet.
http://www.worldlicenseplates.com/world/EU_SEAL.htmlquote:Op zondag 21 april 2013 14:17 schreef virl3 het volgende:
ff offtopic.. Ik zat me zomaar iets af te vragen. Ik heb een ID card en certificaat van het microstaatje Sealand oftewel een "dubbele identiteit" (om Wilders te pesten...). Als ik nou 's voor elkaar m'n auto zogenaamd te exporteren naar dit staatje (gaat in de praktijk niet lukken gok ik want sealand ziet er zo uit..)
[ afbeelding ]
Oftewel aangeven dat ik 'm wil exporteren bij de RDW, er zelf een mooie sealand kenteken plaat ophangen, verzekeren op chassis nummer of zo.. Kan ik dan ook belastingvrij rondrijden?
Je nationaliteit is irrelevant. Als je in Nederland woont mag je (afgezien van tijdelijke uitzonderingen) niet met een niet-Nederlandse kentekenplaat in Nederland rijden. En als je niet in Nederland woont zitten er ook tijdsrestricties aan. Gaat dus niet op. Tot zover trouwens het vrije verkeer van goederen in de EU...quote:Op zondag 21 april 2013 14:17 schreef virl3 het volgende:
Oftewel aangeven dat ik 'm wil exporteren bij de RDW, er zelf een mooie sealand kenteken plaat ophangen, verzekeren op chassis nummer of zo.. Kan ik dan ook belastingvrij rondrijden?
Beledigend: 25% van de taxatiewaarde en nog geen 50% van de minimumprijs (die al onder de marktprijs ligt). Zo'n veilingmeester is natuurlijk ook niet gek en heeft met de verkopende partij al afgesproken vanaf welk bedrag er voorgelegd mag worden. Wanneer men 10k biedt op een zeldzame Rolls of 8k biedt op een gewild en wat zeldzamer type Bentley in superstaat die 30k moet kosten ben je imho niet goed bezig.quote:Op zondag 21 april 2013 13:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe kan een bod op een veiling nou beledigend zijn? Als je dat niet wilt moet je niet op een veiling verkopen! Juist een veiling geeft een hele mooie marktprijs weer. Dat kopers een lage en verkopers een hoge prijs willen is toch ook niet vreemd?
Ik verbaas me wel over jouw definitie van "normale liefhebber": is dat iemand die veel geld wil betalen voor een oude auto? Of is dat iemand die toch gewoon graag belastingvrij wil rijden? Want dat laatste lijkt het heel erg op, nu "liefhebbers" opeens afhaken als er betaald moet worden. M.a.w. "liefhebbers" willen gewoon goedkoop rijden! Prima, maar draai er dan niet omheen
Ik heb me juist jarenlang "verbaasd" over de hoge prijs van oude auto's: neem een auto van 15-20 jaar oud, en het is niets waard. Neem zo'n zelfde auto in 10 jaar slechtere staat van 25-30 jaar oud, en hij is duizenden euro's meer waard! Minder belasting betalen, maar meer betalen bij aanschaf dus. Dat kan de import behoorlijk verklaren, want dat prijsverschil is dan gewoon winst.
Je zou het zelfs kunnen omdraaien: auto's schrijven heel snel af juist omdat de motorrijtuigenbelasting zo hoog is. In landen die dat niet hebben zijn oudere auto's meer waard; hier betaal je in enkele jaren al snel de aanschafprijs aan belasting.
Natuurlijk wel. Genoeg mensen die graag in een oude auto willen rijden omdat ze dat mooie auto's vinden. En als het dan goedkoop is, is het ook betaalbaar voor mensen die minder geld te besteden hebben.quote:Op zondag 21 april 2013 14:01 schreef daNpy het volgende:
Mensen die een oude oldtimer alleen rijden omdat het goedkoop is zijn dus geen liefhebbers.
De marktwaarde is wat men ervoor geeft. Als er zo laag geboden wordt dan is dat blijkbaar de marktwaarde op dit moment (met de onzekerheid over de vrijstelling). Als je je auto daarvoor niet verkopen wilt dan doe je dat toch gewoon niet? Dan wacht je tot het óf beter wordt, óf je auto helemaal niks meer waard is.quote:Op zondag 21 april 2013 18:40 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Beledigend: 25% van de taxatiewaarde en nog geen 50% van de minimumprijs (die al onder de marktprijs ligt). Zo'n veilingmeester is natuurlijk ook niet gek en heeft met de verkopende partij al afgesproken vanaf welk bedrag er voorgelegd mag worden. Wanneer men 10k biedt op een zeldzame Rolls of 8k biedt op een gewild en wat zeldzamer type Bentley in superstaat die 30k moet kosten ben je imho niet goed bezig.
En verder ben ik het met je eens: nu vallen de nep-liefhebbers door de mand. Mensen die lopen te zeiken dat ze gemiddeld 15 Euro per maand moeten betalen (over dat soort bedragen hebben we 't bij de kwartbelasting), of de Knac die loopt te verkondigen dat kevers, Renault 4's en 2CV's nu van de weg gaan verdwijnen. Bij dat interview zei men ook: "dat zijn auto's van een tientje per maand wegenbelasting bij vol tarief, waar heb je het dan over?" En dan zeggen ze bij de Knac: "ja maar voor mensen met een smalle beurs is dat een heel bedrag!" Wat dus betekent: die mensen willen goedkoop rijden. Kunnen ze beter gaan fietsen, dan rij je pas goedkoop.
In België en Duitsland kijken ze ook raar tegen ons op: welke malloot legt er nou LPG in een oldtimer? Dat is helemaal niet origineel.
Dan is OF de veiling niet goed (als in: ze hebben niet genoeg kopers weten te lokken) OF de taxatiewaarde veel te hoog. Als er voldoende potentiele kopers zijn en niemand wil het er voor geven, is de prijs stomweg te hoog.quote:Op zondag 21 april 2013 18:40 schreef Bart-Willem het volgende:
Beledigend: 25% van de taxatiewaarde en nog geen 50% van de minimumprijs (die al onder de marktprijs ligt). Zo'n veilingmeester is natuurlijk ook niet gek en heeft met de verkopende partij al afgesproken vanaf welk bedrag er voorgelegd mag worden. Wanneer men 10k biedt op een zeldzame Rolls of 8k biedt op een gewild en wat zeldzamer type Bentley in superstaat die 30k moet kosten ben je imho niet goed bezig.
Als je een Rolls van 40k kan betalen is de wegenbelasting niet bepaald spannend. Het lijkt me sterk dat iemand die bereid is om dat bedrag aan een oldtimer uit te geven over de wegenbelasting zal struikelen.quote:Op zondag 21 april 2013 18:55 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
De marktwaarde is wat men ervoor geeft. Als er zo laag geboden wordt dan is dat blijkbaar de marktwaarde op dit moment (met de onzekerheid over de vrijstelling). Als je je auto daarvoor niet verkopen wilt dan doe je dat toch gewoon niet? Dan wacht je tot het óf beter wordt, óf je auto helemaal niks meer waard is.
Ook echte liefhebbers zullen op dit moment gewoon goedkoop een nette klassieker kopen en zullen niet de hoofdprijs gaan betalen.
Voor de rest ben ik het wel met je eens. Dergelijke lichte auto's die goedkoop zijn in de MRB zullen niet verdwijnen. Het zullen eerder de grote en zware auto's worden die weg gedaan zullen worden omdat de eigenaren het mét MRB opeens niet meer te betalen vinden.
Het kan zijn dat de juiste liefhebbers er niet waren, de liefhebbers die wellicht wel interesse hadden een ander maximumbedrag in hun hoofd hadden óf dat de prijs te hoog is. Een taxatiewaarde die door een gerechtelijk beëdigd taxateur is neergelegd (lijkt me wel logisch: bij een dure oldtimer ga je echt niet zo'n brakke clubtaxatie laten uitvoeren waar verzekers vaak tot 70% op korten omdat de taxatie niet deugt) moet over het algemeen wel kloppen. Wel is een taxatiewaarde in vrijwel alle gevallen iets hoger dan de marktwaarde.quote:Op zondag 21 april 2013 18:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dan is OF de veiling niet goed (als in: ze hebben niet genoeg kopers weten te lokken) OF de taxatiewaarde veel te hoog. Als er voldoende potentiele kopers zijn en niemand wil het er voor geven, is de prijs stomweg te hoog.
Natuurlijk is het niet voor iedereen zo. Maar je moet niet vergeten dat die mensen er ook zijn. Niet iedere liefhebber heeft een even grote portemonnee. Ik denk dat ik maar met een 2cv begin.quote:Op zondag 21 april 2013 19:01 schreef Bart-Willem het volgende:
Als je een Rolls van 40k kan betalen is de wegenbelasting niet bepaald spannend. Het lijkt me sterk dat iemand die bereid is om dat bedrag aan een oldtimer uit te geven over de wegenbelasting zal struikelen.
Veel oldtimers zijn wel blijven staan omdat de minimumprijs niet gehaald werd en na een telefoontje er ook geen overeenstemming kon worden bereikt over een prijs onder de minimumprijs. Die auto's zullen waarschijnlijk elders verkocht worden of bij een latere veiling aangeboden worden.
Maar niet iedereen heeft een auto die minder dan 800kg weegt.quote:Op zondag 21 april 2013 19:13 schreef loveli het volgende:
Als je een 2cv hebt is de wegenbelasting ook niet echt spannend.
Precies, dus ze rijden alleen een oude auto omdat het goedkoop is (lijkt).quote:Op zondag 21 april 2013 18:51 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Genoeg mensen die graag in een oude auto willen rijden omdat ze dat mooie auto's vinden. En als het dan goedkoop is, is het ook betaalbaar voor mensen die minder geld te besteden hebben.
maar je zal er 25 hebben...quote:Op zondag 21 april 2013 19:13 schreef loveli het volgende:
Als je een 2cv hebt is de wegenbelasting ook niet echt spannend.
ken ook mensen die een auto hebben al 40 jaar die toen voor een krat bier weg ging en nu meer dan die 40'000 waard zijn...quote:Op zondag 21 april 2013 19:01 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als je een Rolls van 40k kan betalen is de wegenbelasting niet bepaald spannend. Het lijkt me sterk dat iemand die bereid is om dat bedrag aan een oldtimer uit te geven over de wegenbelasting zal struikelen.
Niet de opel manta?quote:Op maandag 22 april 2013 17:11 schreef Bart-Willem het volgende:
Zoals een Ford Mustang, dat was de Opel Kadett van de USA zeg maar.
Ik rij een 1975 GMC Pickup met een V8 ik rij per jaar 500-1000KM.quote:Op zondag 21 april 2013 18:40 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Beledigend: 25% van de taxatiewaarde en nog geen 50% van de minimumprijs (die al onder de marktprijs ligt). Zo'n veilingmeester is natuurlijk ook niet gek en heeft met de verkopende partij al afgesproken vanaf welk bedrag er voorgelegd mag worden. Wanneer men 10k biedt op een zeldzame Rolls of 8k biedt op een gewild en wat zeldzamer type Bentley in superstaat die 30k moet kosten ben je imho niet goed bezig.
En verder ben ik het met je eens: nu vallen de nep-liefhebbers door de mand. Mensen die lopen te zeiken dat ze gemiddeld 15 Euro per maand moeten betalen (over dat soort bedragen hebben we 't bij de kwartbelasting), of de Knac die loopt te verkondigen dat kevers, Renault 4's en 2CV's nu van de weg gaan verdwijnen. Bij dat interview zei men ook: "dat zijn auto's van een tientje per maand wegenbelasting bij vol tarief, waar heb je het dan over?" En dan zeggen ze bij de Knac: "ja maar voor mensen met een smalle beurs is dat een heel bedrag!" Wat dus betekent: die mensen willen goedkoop rijden. Kunnen ze beter gaan fietsen, dan rij je pas goedkoop.
In België en Duitsland kijken ze ook raar tegen ons op: welke malloot legt er nou LPG in een oldtimer? Dat is helemaal niet origineel.
Dan haal je de LPG tank eruit.quote:Op maandag 22 april 2013 18:52 schreef GoodOldRebel het volgende:
[..]
Ik rij een 1975 GMC Pickup met een V8 ik rij per jaar 500-1000KM.
Er ligt een LPG tank in deze auto alle benzine is vervangen met lpg.
Niet omdat ik zoveel KM maak maar puur ivm het verbruik.
En wat sommige roepen paar euro per maand deze truck kost aan wegenbelasting 606 euro per kwartaal 25% is al meer dan ik kan missen.
Het is een hobby en helaas zijn de mensen die het als hobby doen weer de dupe.
Nee, er is gezeik door de mensen die zo'n auto het hele jaar door gebruiken.quote:Op zondag 21 april 2013 22:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies, dus ze rijden alleen een oude auto omdat het goedkoop is (lijkt).
En dankzij dat soort mensen is er nu gezeik.
Want waar dacht je aan?quote:Op maandag 22 april 2013 19:58 schreef AdoraBelle het volgende:
Ik wil gewoon graag in een oude auto rijden en wil in de aanschaf niet zo'n belachelijke prijs hoeven betalen omdat zo'n ding zogenaamd belastingvrij is. De auto's die ik mooi vind zijn alleen belastingvrij te krijgen, dus ik heb geen keuze.
Ik zou ze net zo goed rijden als ze niet belastingvrij waren en ik er het geld voor had. Maar ik ga die onrealistische bedragen die er nu voor gevraagd worden echt niet betalen.
Die gaat je dus 5 tientjes per maand kosten straks, als hobbybak duur, maar als daily wel te doen, als er geen 454 in ligt. Als die 40 jaar regeling erdoor komt moet je hem dan wel eerst effe een jaartje in de kast zetten, anders moet je een jaar lang vol MRB lappen, en da's nieleuknie.quote:Op maandag 22 april 2013 18:52 schreef GoodOldRebel het volgende:
[..]
Ik rij een 1975 GMC Pickup met een V8 ik rij per jaar 500-1000KM.
Er ligt een LPG tank in deze auto alle benzine is vervangen met lpg.
Niet omdat ik zoveel KM maak maar puur ivm het verbruik.
En wat sommige roepen paar euro per maand deze truck kost aan wegenbelasting 606 euro per kwartaal 25% is al meer dan ik kan missen.
Het is een hobby en helaas zijn de mensen die het als hobby doen weer de dupe.
Verbruik is op LPG altijd hoger, simpele natuurkunde 1.01.quote:Op maandag 22 april 2013 20:16 schreef YoshiBignose het volgende:
Puur ivm het verbruik? Zie zelden oldtimers die op LPG minder verbruiken dan benzine... als je 500-1000 km per jaar maakt kan ik me niet voorstellen dat die LPG inbouw zichzelf terugverdiend.
2e hands zelf inbouwen is niet zo duurquote:Op maandag 22 april 2013 20:16 schreef YoshiBignose het volgende:
Puur ivm het verbruik? Zie zelden oldtimers die op LPG minder verbruiken dan benzine... als je 500-1000 km per jaar maakt kan ik me niet voorstellen dat die LPG inbouw zichzelf terugverdiend.
kun jij je tuinslang aan sluiten op de kraan en sproeier?quote:Op maandag 22 april 2013 21:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Tenzij je het verkloot en je auto ontploft
Als je lpi inbouwt, op een ouderwetse carburator-bak. Kan het weleens schelen. Met een standalone gascomputer en een hoop sensoren inbouwen.quote:Op maandag 22 april 2013 20:18 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Verbruik is op LPG altijd hoger, simpele natuurkunde 1.01.
Uhhuh, maarreehh.. kosten-baten enzo? injectie op een carbbak bouwen is net effe een beetje duurder en meer werk als je denkt. Alles kan in theorie, als je er in de praktijk maar geld in wilt stortenquote:Op maandag 22 april 2013 22:20 schreef Fer het volgende:
[..]
Als je lpi inbouwt, op een ouderwetse carburator-bak. Kan het weleens schelen. Met een standalone gascomputer en een hoop sensoren inbouwen.
weet je wel niet wat dat kost?quote:Op maandag 22 april 2013 22:20 schreef Fer het volgende:
[..]
Als je lpi inbouwt, op een ouderwetse carburator-bak. Kan het weleens schelen. Met een standalone gascomputer en een hoop sensoren inbouwen.
wat heeft dat met plug en play te maken?quote:Op maandag 22 april 2013 22:16 schreef YoshiBignose het volgende:
Kan jij een golfbal door een tuinslang zuigen?
vond een w108 mooier en gordelloos maar voor mij geen benz meer heb ik afgeleerd dat was niet goedkoop rijden.quote:Op maandag 22 april 2013 23:52 schreef Sounddragon het volgende:
Welnee man, als je iets beschaafds pakt en je wilt zo nodig een ouwe Benz rijden, pak je gewoon een beetje een leuke+ 230/250 ofzo op benzeen, betaal je als een baas die 25% en rijd je nog steeds een leuke betrouwbare (ligt aan jezelf) auto voor een goed op te brengen budget.
Je zou hem toch zó gaan ophalen?
Illegale gasinstallaties, carb auto's met injectie en 70'er jaren auto's met 2005 motoren erin - verhalen zijn allemaal leuk, en vast wel haalbaar, maar voor een enkeling die genoeg te besteden en niks beters te doen heeft. Mensen die goedkoop willen rijden zullen er nu toch iets voor moeten gaan betalen, net als de mensen die het uit hobby doen, of het gewoon tof vinden om een oud barrel te rijden. We kunnen de elkaar een handje geven; we gaan allemaal betalen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier bij de gemeente schaffen ze nu allemaal van die 25km wagentjes aan omdat er geen kenteken op hoeft, kunnen ze volgend jaar ook allemaal nog eens op kenteken laten zettenquote:Op dinsdag 23 april 2013 10:42 schreef powerflux het volgende:
ik zou de regelgeving rondom 25km ombouw nog eens opzoeken, dat is ook veranderd.
dit is officieel sleep.quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:06 schreef daNpy het volgende:
Mag een Kever zijn eigen gewicht trekken ja?
mag toch een auto slepen?quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:06 schreef daNpy het volgende:
Mag een Kever zijn eigen gewicht trekken ja?
ik dacht alleen een kentekenplaat erop maar verder vind ik niks geksquote:Op dinsdag 23 april 2013 10:42 schreef powerflux het volgende:
ik zou de regelgeving rondom 25km ombouw nog eens opzoeken, dat is ook veranderd.
Golfje begrenzen op tweede versnelling mag niet meer?quote:Op dinsdag 23 april 2013 10:42 schreef powerflux het volgende:
ik zou de regelgeving rondom 25km ombouw nog eens opzoeken, dat is ook veranderd.
ik probeer een bron te vinden. laatst was het nog op wegmisbruikers.quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:42 schreef loveli het volgende:
[..]
Golfje begrenzen op tweede versnelling mag niet meer?
Als hij maar niet harder dan 25 rijdt in dat geval... Maar zelfs een golf komt daar ruim bovenuit in de twee.quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:42 schreef loveli het volgende:
[..]
Golfje begrenzen op tweede versnelling mag niet meer?
Niet op de rijkswegen, maar het kan idd welquote:
Toch maar wachten tot het AO morgen dan spannend.quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:17 schreef Bart-Willem het volgende:
En er schijnt weer nieuws te zijn: volgens bronnen zouden Weekers en de oldtimer-alliantie (Knac, Fehac, Bovag etc) wederom geen overeenstemming bereikt hebben over de definitieve invulling van de regeling. Goh, hoe verrassend.
moet op snelwegen de 1e afrit hebben,quote:Op dinsdag 23 april 2013 19:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
Niet op de rijkswegen, maar het kan idd wel
Inderdaad. De FEHAC heeft naar mijn idee hoogspel gespeeld. Dom en met verregaande consequenties.quote:Op dinsdag 23 april 2013 21:41 schreef Bart-Willem het volgende:
Nog erger: naast hun poot stijfhouden zouden ze (volgens kamerlid Nepperus) met nóg meer aanvullende voorwaarden en eisen komen (die waarschijnlijk niet eens realistisch waren). Dan is het inderdaad niet zo gek dat 't nu weer mislukt is (100% zeker is dat niet, maar lijkt er wederom op).
waar moet je je auto dan neerzetten in de winter, niet iedereen heeft een garage. absurd dit! Laten ze dan schorsen bij de RDW in ieder geval gratis maken, maar nee, voor elke keer schorsen en uit de schorsing halen moet je natuurlijk weer dokken.quote:Op woensdag 24 april 2013 10:46 schreef Bart-Willem het volgende:
Het is écht een soap aan het worden. Maar ik vraag me af of De Jager wel wat kan bereiken. Sowieso zou volgens dat artikel de oldtimers gewoon 's winters van de weg moeten blijven (en ook van de openbare parkeerplaatsen). Soort van verplichte schorsing dus? Niet bepaald een geweldige overgangsregeling.
de belastingvrijstelling moet gewoon onverkort blijven, moet er meer geld binnengehaald worden, dan verhoog je de brandstofaccijns.quote:Op woensdag 24 april 2013 11:04 schreef T42 het volgende:
Voor de 30/60 dagen kaart fans vandaag zou je als het bestond al niet kunnen rijden..
Geen garage of stalling = volle mep MRB betalen dus.quote:Op woensdag 24 april 2013 10:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
waar moet je je auto dan neerzetten in de winter, niet iedereen heeft een garage. absurd dit! Laten ze dan schorsen bij de RDW in ieder geval gratis maken, maar nee, voor elke keer schorsen en uit de schorsing halen moet je natuurlijk weer dokken.
Dat plan is ook afgrijselijk Elk plan waarbij je gewoon niet meer zelf kan bepalen wanneer je rijdt vind ik gewoon absurd.quote:Op woensdag 24 april 2013 10:46 schreef Bart-Willem het volgende:
Het is écht een soap aan het worden. Maar ik vraag me af of De Jager wel wat kan bereiken. Sowieso zou volgens dat artikel de oldtimers gewoon 's winters van de weg moeten blijven (en ook van de openbare parkeerplaatsen). Soort van verplichte schorsing dus? Niet bepaald een geweldige overgangsregeling.
Eens. Op die manier betaalt iedereen naar verbruik. Ik heb nooit begrepen waarom het motorvoertuigen belasting regime in NL zo complex is gemaakt.quote:Op woensdag 24 april 2013 11:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
de belastingvrijstelling moet gewoon onverkort blijven, moet er meer geld binnengehaald worden, dan verhoog je de brandstofaccijns.
klopt, het kan zo simpel zijn, schaf alle MRB helemaal af en verhoof de brandstofaccijns dusdanig dat je dezelfde inkomsten hebt. Ben je van alle gezeur af.quote:Op woensdag 24 april 2013 11:18 schreef Nucky het volgende:
[..]
Eens. Op die manier betaalt iedereen naar verbruik. Ik heb nooit begrepen waarom het motorvoertuigen belasting regime in NL zo complex is gemaakt.
Of gewoon kwartbelasting, niet elke keer van die symboolpolitiek-oplossingen.quote:Op woensdag 24 april 2013 11:17 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dat plan is ook afgrijselijk Elk plan waarbij je gewoon niet meer zelf kan bepalen wanneer je rijdt vind ik gewoon absurd.
http://www.allestoringen.nl/storing/digidquote:Op woensdag 24 april 2013 11:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
de belastingvrijstelling moet gewoon onverkort blijven, moet er meer geld binnengehaald worden, dan verhoog je de brandstofaccijns.
Precies. Kwartbelasting heb ik geen problemen mee.quote:Op woensdag 24 april 2013 11:26 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Of gewoon kwartbelasting, niet elke keer van die symboolpolitiek-oplossingen.
En heeft Weekers niet door dat hoe meer mensen er aanschuiven, des te ingewikkelder de soap wordt?
Nog meer verhogen???quote:Op woensdag 24 april 2013 11:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
klopt, het kan zo simpel zijn, schaf alle MRB helemaal af en verhoof de brandstofaccijns dusdanig dat je dezelfde inkomsten hebt. Ben je van alle gezeur af.
jah verhogen en geen wegenbelasting.quote:Op woensdag 24 april 2013 12:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nog meer verhogen???
Dat Rupsje Nooitgenoeg nu al niet rond kan komen met zowel de wegenbelasting als de zo'n beetje hoogste belastingdruk ter wereld op brandstof gaat er ergens iets fout.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 24 april 2013 12:51 schreef T42 het volgende:
[..]
jah verhogen en geen wegenbelasting.Ik vind je een toffe peer, maar het is echt nutteloos om steeds je eigen persoonlijke en zeer exclusieve voorbeelden erbij te halen. Zeker als deze voorbeelden niet eens zijn toegestaan (belastingontduiking much?) en dus geen realistisch alternatief bieden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
tja je kan het ze niet kwalijk nemen dat ze hun eigen achterban vertegenwoordigenquote:Op woensdag 24 april 2013 14:34 schreef Bart-Willem het volgende:
Het geeft wel weer aan wat voor stelletje drammers en egoïsten het zijn bij de Fehac & Co: ze willen koste wat het kost hun eigen autootjes (die altijd braaf binnen staan) gespaard houden, en dus mogen we straks maar alleen in de zomermaanden de oldtimer gebruiken. Dan was een leeftijdsgrens-verhoging naar 40 jaar veel beter, en hetzelfde geldt voor een kwartbelasting. In beide gevallen had je dan nog de keuzevrijheid om ook in de herfst of winter te kunnen rijden.
een 190d loopt er perfect op zeggen ze. en in duitsland kun je het uit de pomp halen langs de snelweg.quote:Op woensdag 24 april 2013 13:35 schreef powerflux het volgende:
[..]
Ik vind je een toffe peer, maar het is echt nutteloos om steeds je eigen persoonlijke en zeer exclusieve voorbeelden erbij te halen. Zeker als deze voorbeelden niet eens zijn toegestaan (belastingontduiking much?) en dus geen realistisch alternatief bieden.
dus jij blijft ervoor propageren om een 80-er 190d op rooie diesel te laten tuffen?quote:Op woensdag 24 april 2013 16:27 schreef T42 het volgende:
[..]
een 190d loopt er perfect op zeggen ze. en in duitsland kun je het uit de pomp halen langs de snelweg.
eling
zie de setjes voor diesel naar plantaardig al bij de onderdelensites weg vliegen...
laat staan de frituurvet naar brandstof setjes voor in de schuur
en ja dat is illegaal maar in 15 jaar ben ik nog nooit gecontroleerd op rooie diesel of dergelijke
in de dorps pomp zit het hier nog.quote:
neej heb nooit rood getankt.quote:Op woensdag 24 april 2013 16:37 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
dus jij blijft ervoor propageren om een 80-er 190d op rooie diesel te laten tuffen?
is dit niet juist de reden dat de misbruik van de oldtimerregeling alles op een gegeven moment de das omdoet?
owjeej je klinkt jaloers. (jaja dat ben je niet )quote:en dan heb ik het nog niet eens over waardeloos onderhouden kevers, afzichtelijke jaren 80 passats of nissan sunnys
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door T42 op 24-04-2013 17:33:56 ]
Benzine, LPG en Diesel 40 jaar dus voor volledige vrijstelling. Heel streng.quote:In de nieuwe plannen wordt de leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s opgetrokken naar 40 jaar. Benzineauto’s ouder dan 26 jaar kunnen echter een kwarttarief (maximaal 120 euro) aanvragen, maar dan mogen ze tijdens de wintermaanden december, januari, februari niet rijden. De oude schorsingsregels blijven wel van kracht.
Ook de leeftijdsgrens van diesel- en LPG-auto’s gaat naar 40 jaar. Er komt hier geen overgangsregeling. Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen ook in aanmerking voor het kwarttarief. Daarmee is de dagenkaart van de baan.
Dat klopt. Maar ik heb geen schuur.quote:Op woensdag 24 april 2013 18:45 schreef ColtZ40 het volgende:
Prima regeling. Je wil je geliefde oldtimer toch niet bloot stellen aan pekel.
hoezo, vervallen de regelingen voor campeervoertuigen ook?quote:
Helemaal kut; want ik rijd juist in de wintermaanden de meeste kilometers met mijn waggie.quote:Op woensdag 24 april 2013 18:30 schreef powerflux het volgende:
ik lees het anders
[..]
Benzine, LPG en Diesel 40 jaar dus voor volledige vrijstelling. Heel streng.
Benzine en ouder dan 26? kwart belasting mogelijk als je ze 3 maanden schorst. Maar gewoon schorsen mag dus. Buiten die 3 maanden tegen verlaagd tarief rijden ook. Dat is wel fijn.
Edit:
Het kutte is dat als je het hele jaar af en toe wil rijden, je alsnog het volle pond betaald.
Mja, weet niet wat voor regelingen dat zijn. Hij was nu gratis als old-timer.quote:Op woensdag 24 april 2013 18:58 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
hoezo, vervallen de regelingen voor campeervoertuigen ook?
Je wilt gewoon zelf kunnen beslissen wanneer je rijdt.quote:Op woensdag 24 april 2013 18:45 schreef ColtZ40 het volgende:
Prima regeling. Je wil je geliefde oldtimer toch niet bloot stellen aan pekel.
Dat kan ook. Kost iets meer.quote:Op woensdag 24 april 2013 19:02 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Je wilt gewoon zelf kunnen beslissen wanneer je rijdt.
Ik heb nog wel een seicento voor je.quote:Op woensdag 24 april 2013 18:59 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Helemaal kut; want ik rijd juist in de wintermaanden de meeste kilometers met mijn waggie.
Hoe past dit in de extra miljoenen die de overheid had willen binnenharken?!quote:Op woensdag 24 april 2013 18:30 schreef powerflux het volgende:
ik lees het anders
[..]
Benzine, LPG en Diesel 40 jaar dus voor volledige vrijstelling. Heel streng.
Benzine en ouder dan 26? kwart belasting mogelijk als je ze 3 maanden schorst. Maar gewoon schorsen mag dus. Buiten die 3 maanden tegen verlaagd tarief rijden ook. Dat is wel fijn.
Edit:
Het kutte is dat als je het hele jaar af en toe wil rijden, je alsnog het volle pond betaald.
Mwah 100% is wel een stuk meer dan 25%. Het lijkt mij vrij normaal dat je het hele jaar door wilt kunnen rijden als je daar zin in hebt.quote:
Daar heb je gelijk in. Maar het is dus 100% of 33% aangezien je er in de winter niet mee mag rijden.quote:Op woensdag 24 april 2013 19:27 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Mwah 100% is wel een stuk meer dan 25%. Het lijkt mij vrij normaal dat je het hele jaar door wilt kunnen rijden als je daar zin in hebt.
Dat zeg ik toch? 40 jaar = belastingvrij, en voor benzine is er een overgangsregeling.quote:Op woensdag 24 april 2013 18:30 schreef powerflux het volgende:
ik lees het anders
[..]
Benzine, LPG en Diesel 40 jaar dus voor volledige vrijstelling. Heel streng.
Benzine en ouder dan 26? kwart belasting mogelijk als je ze 3 maanden schorst. Maar gewoon schorsen mag dus. Buiten die 3 maanden tegen verlaagd tarief rijden ook. Dat is wel fijn.
Edit:
Het kutte is dat als je het hele jaar af en toe wil rijden, je alsnog het volle pond betaald.
Maar dat is dus weer inperken van keuzevrijheid dat vind ik zo jammer.quote:Op woensdag 24 april 2013 19:30 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Maar het is dus 100% of 33% aangezien je er in de winter niet mee mag rijden.
Je perkt niets in. Je kunt altijd de volle mep betalen.quote:Op woensdag 24 april 2013 19:33 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Maar dat is dus weer inperken van keuzevrijheid dat vind ik zo jammer.
Technisch gezien niet. De facto gezien zal dit wel degelijk voor veel mensen een inperking van keuzevrijheid zijn.quote:Op woensdag 24 april 2013 19:47 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je perkt niets in. Je kunt altijd de volle mep betalen.
Ja, maar het was onvermijdelijk dat er iets ging gebeuren. Dit is binnen de mogelijkheden misschien nog wel de minst slechte optie.quote:Op woensdag 24 april 2013 19:47 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Technisch gezien niet. De facto gezien zal dit wel degelijk voor veel mensen een inperking van keuzevrijheid zijn.
Dat is waarschijnlijk ook wel weer waar ja.quote:Op woensdag 24 april 2013 20:03 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ja, maar het was onvermijdelijk dat er iets ging gebeuren. Dit is binnen de mogelijkheden misschien nog wel de minst slechte optie.
Weet je dat je bijvoorbeeld in Belgie met uitzondering van meetings binnen iets van 15km van je woonplaats moet blijven?
Ach, in de winter start m'n E23 toch nietquote:Op woensdag 24 april 2013 18:24 schreef Bart-Willem het volgende:
En het is bekend (aldus BNR): http://www.bnr.nl/radio/b(...)-met-oldtimerbranche
Benzine-auto's vanaf 26 jaar belastingvrij, krijgen kwartbelasting indien deze in de wintermaanden niet gebruikt worden. LPG + diesel pas vanaf 40 jaar belastingvrij.
Pics zonder doek!?quote:Op woensdag 24 april 2013 20:13 schreef Hyperdude het volgende:
Lijkt mij geen slecht compromis/plan.
[ link | afbeelding ]
Ding staat van oktober tot april in de schuur.
Of in Italië.
Was toch 300.000 ofzo?quote:Op woensdag 24 april 2013 20:26 schreef Sounddragon het volgende:
Is er trouwens bekend hoeveel oldtimers er in NL staan, roesten, rondrijden? zijn daar cijfers van?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het sommetje; 153 miljoen/aantal oldtimers in NL.
En je mag alleen tussen zonsopgang en zonsondergang rijden. Er is wel een manier om onder die oldtimerregeling uit te komen, maar dan zit je met de zéér strenge Belgische APK-oldtimerkeuring waarbij elk schroefje en moertje onderhand origineel moet zijn.quote:Op woensdag 24 april 2013 20:03 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ja, maar het was onvermijdelijk dat er iets ging gebeuren. Dit is binnen de mogelijkheden misschien nog wel de minst slechte optie.
Weet je dat je bijvoorbeeld in Belgie met uitzondering van meetings binnen iets van 15km van je woonplaats moet blijven?
quote:Oldtimer-alliantie gaat onder protest akkoord met plannen #MRBvrijstelling van #Weekers om nog slechtere uitkomst voor te zijn.
Nouja waarschijnlijk hebben ze deze keer wel echt gelijk, meer zat er denk ik voor de KNAC c.s. niet in.quote:Op woensdag 24 april 2013 20:34 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
En je mag alleen tussen zonsopgang en zonsondergang rijden. Er is wel een manier om onder die oldtimerregeling uit te komen, maar dan zit je met de zéér strenge Belgische APK-oldtimerkeuring waarbij elk schroefje en moertje onderhand origineel moet zijn.
De KNAC bevestigt de nieuwe plannen en zijn akkoord gegaan omdat ze bang waren voor een ergere regeling:
[..]
Ja, wacht, ik vond al wat.. alleen beetje tegenstrijdig.quote:
Daarvan uitgaande zou ik optimistisch gerekend zeggen, inmiddels in 2013 aangeland zijnde; nu 500.000 stuks (waarvan natuurlijk lang niet alles rijdt, maargoed) dus 153 miljoen gedeeld door 500.000 jackpotjes, wordt 306¤ per hok per jaar.quote:Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat het aandeel voertuigen ouder dan 25 jaar in Nederland is gestegen van 165.000 in 2000 tot 410.000 in 2010. Ter vergelijking: Nederland kent een voertuigenpark van 7.500.000 auto’s, 1.100.000 bedrijfsauto’s en ruim 600.000 motoren.
bron
Hieruit bereken ik 4% van 7,9 Miljoen, en dus maar 316.000 stuks, dat scheelt nogal watquote:Het aantal oldtimers neemt toe
Op 1 januari 2012 telde Nederland 7,9 miljoen actieve
personenauto’s (Statline CBS). De oldtimers (van 25 jaar
en ouder) maakten op dat moment circa 4 procent van
het wagenpark uit. In figuur 3.1 is weergegeven hoe de
aantallen zich verhouden ten opzichte van elkaar over de
bouwjaren 1970 tot 1991.
Bron
http://www.bnr.nl/radio/b(...)-met-oldtimerbranchequote:Op woensdag 24 april 2013 21:07 schreef Amoeba het volgende:
Waar staat het artikel? Ik kan het niet vinden op nupuntnl
Waarschijnlijk wel gezien het juist de Kamer zelf was die een compromis wilde hebben.quote:Op woensdag 24 april 2013 21:16 schreef Amoeba het volgende:
Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren.
De Tweede Kamer stemt hier nooit mee in.
Weekers. Dan haalt hij het maar weg bij de Bulgaren die al tijden misbruik maken van het sociale systeem. En waarvan nu blijkt dat zelfs ambtenaren(van de beladingsdienst) hem al waarschuwde maar er niets van wilde weten. Nadat het in het nieuws kwam speelde hij de onschuld en dat hij nooit geïnformeerd was. Wat een triest figuur.quote:Op woensdag 24 april 2013 21:16 schreef Amoeba het volgende:
Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren.
De Tweede Kamer stemt hier nooit mee in.
Hij spreekt over 1963?quote:Op woensdag 24 april 2013 21:22 schreef Actaeon het volgende:
http://www.rijksoverheid.(...)g-mrb-oldtimers.html
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn hier de link naar de brief van Weekers.
Daar ga ik ook wel even van uit, maar tegelijkertijd is er wel al eerder ook over 50 jaar gesproken en zou de grens van 1963 wel eerder overeenkomen met de verwachte 28 miljoen.quote:Op woensdag 24 april 2013 21:52 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dat lijkt mij een verschrijving. Zal wel 1973 moeten zijn.
Nou er staat vaker '40 jaar (en ouder) ' in de tekst dan '1963' dus daar maak ik uit op dat de bedoeling van Weekers 40 jaar en ouder vrijgesteld is. En dant 1963 een verschrijving is.quote:Op woensdag 24 april 2013 21:54 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Daar ga ik ook wel even van uit, maar tegelijkertijd is er wel al eerder ook over 50 jaar gesproken en zou de grens van 1963 wel eerder overeenkomen met de verwachte 28 miljoen.
Maar voorlopig hou ik het ook maar ff op een verschrijving
Ik denk ook dat er vergeten wordt hoeveel bedrijfjes er failliet zullen gaan door het kleiner maken van de hele hobby-groepquote:Op woensdag 24 april 2013 21:16 schreef Amoeba het volgende:
Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren.
De Tweede Kamer stemt hier nooit mee in.
Daarentegen moet je wel je LPG eruit flikkeren zodat je weer lekker de absurde benzineprijs mag betalen. En het is nog slechter voor het milieu ook absurd...quote:Op woensdag 24 april 2013 22:21 schreef CafeRoker het volgende:
Toch is er 1 ding dat ik positief vind, en dat is het aftoppen van het kwarttarief op 120 euro. Als dat niet het geval zou zijn zou je met je dikke amerikaan alsnog heel dik moeten betalen, want een kwart van een kapitaal is alsnog veel geld.
Dat is in ieder geval een kwestie van meedenken.
Amerikanen met model GM van na 1973 zijn grotendeels al voorzien van een moderne 305 TBI die al een respectabele 1:11 aankunnen.quote:Op woensdag 24 april 2013 22:21 schreef CafeRoker het volgende:
Toch is er 1 ding dat ik positief vind, en dat is het aftoppen van het kwarttarief op 120 euro. Als dat niet het geval zou zijn zou je met je dikke amerikaan alsnog heel dik moeten betalen, want een kwart van een kapitaal is alsnog veel geld.
Dat is in ieder geval een kwestie van meedenken.
Zo schoon zijn die G2 installaties ook weer niet. Verre van zelfs. En op welke manier had je dat willen beperken om wel de dikke amerikanen die ook nog eens jonger zijn dan 40 te ontzien en wel de iets zuinigere dagelijks-gebruik LPG youngtimers aan te pakken?quote:Op woensdag 24 april 2013 22:23 schreef SilentChaos het volgende:
[..]
Daarentegen moet je wel je LPG eruit flikkeren zodat je weer lekker de absurde benzineprijs mag betalen. En het is nog slechter voor het milieu ook absurd...
Het is beter dan benzine in ieder geval...quote:Op woensdag 24 april 2013 22:25 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zo schoon zijn die G2 installaties ook weer niet. Verre van zelfs. En op welke manier had je dat willen beperken om wel de dikke amerikanen die ook nog eens jonger zijn dan 40 te ontzien en wel de iets zuinigere dagelijks-gebruik LPG youngtimers aan te pakken?
G2 is wel behoorlijk schoon (lang niet zo schoon als G3) maar vrijwel alle oldtimers op LPG rijden op G1 en dat is dus ongeregeld. Dat blaast meer NOx de lucht in dan op benzine.quote:Op woensdag 24 april 2013 22:25 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zo schoon zijn die G2 installaties ook weer niet. Verre van zelfs. En op welke manier had je dat willen beperken om wel de dikke amerikanen die ook nog eens jonger zijn dan 40 te ontzien en wel de iets zuinigere dagelijks-gebruik LPG youngtimers aan te pakken?
Dat hoor ik wel vaker langskomen, maar volgens mij is dat toch echt iets uit de randstad. In de rest van het land is de gemiddelde youngtimer rijder behoorlijk wit. Maar los daarvan, je kunt het belachelijk maken, maar noem zelf eens een haalbare regel om deze schifting te maken. Ik kan niets beters bedenken.quote:Op woensdag 24 april 2013 22:32 schreef SilentChaos het volgende:
Maar goed, het gaat gelukkig niet om het milieu, het zal vast alleen weer als mooie dekmantel gebruikt gaan worden
Eigenlijk is het heel simpel:
Elke Marokkaan of turk met een belastingvrije Mercedes diesel moet gewoon MRB gaan betalen...
Maar ja, dat mag weer niet, want dat is discriminatie!
Ik zie dat ik de indeling verkeerd had begrepen. Dank voor de verheldering.quote:Op woensdag 24 april 2013 22:28 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
G2 is wel behoorlijk schoon (lang niet zo schoon als G3) maar vrijwel alle oldtimers op LPG rijden op G1 en dat is dus ongeregeld. Dat blaast meer NOx de lucht in dan op benzine.
De CO-uitstoot van LPG is wel weer een heel stuk beter dan benzine, bij CO2 zal dat bij G1 weinig uitmaken maar het ergste zijn de fijnstoffen: de NOx-uitstoot van LPG is bij een G1-installatie gewoon hoger. In dat geval kan je dus beter op benzine rijden als 't je om het milieu gaat.
Tja, het blijft moeilijk... 30 of 60 dagen kaart...quote:Op woensdag 24 april 2013 22:33 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat hoor ik wel vaker langskomen, maar volgens mij is dat toch echt iets uit de randstad. In de rest van het land is de gemiddelde youngtimer rijder behoorlijk wit. Maar los daarvan, je kunt het belachelijk maken, maar noem zelf eens een haalbare regel om deze schifting te maken. Ik kan niets beters bedenken.
Dat word al heel moeilijk om een goed exemplaar te vinden. Nog maar te zwijgen over onderdelen. Dan word het echt een gok.quote:Op donderdag 25 april 2013 00:06 schreef sig000 het volgende:
Een run op LPG bakken ouder dan 40 jaar.
Nog redelijk wat keuze hoor. Citroen DS. Volvo Amazon, 140/164. BMW 02, 2500/2800. Heleboel Mercedes. Heleboel Amerikaan.quote:Op donderdag 25 april 2013 00:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat word al heel moeilijk om een goed exemplaar te vinden. Nog maar te zwijgen over onderdelen. Dan word het echt een gok.
quote:Op donderdag 25 april 2013 00:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat word al heel moeilijk om een goed exemplaar te vinden. Nog maar te zwijgen over onderdelen. Dan word het echt een gok.
Dat kan zeker, maar voor dagelijks gebruik zoals dat nu is, met al die diesel bakken om goedkoop te rijden word een stuk moeilijker. Zeker al als je geen hobbyist bent die zelf sleutelt.quote:Op donderdag 25 april 2013 01:24 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://www.opgi.com/
Kun je alles, maar dan ook echt alles gloednieuw maken als je zou willen.
Nu, was dat net niet wat er met deze regeling bereikt moest worden?quote:Op donderdag 25 april 2013 01:30 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat kan zeker, maar voor dagelijks gebruik zoals dat nu is, met al die diesel bakken om goedkoop te rijden word een stuk moeilijker. Zeker al als je geen hobbyist bent die zelf sleutelt.
Je kunt hem beter strippen en onderdelen apart verkopen of bewaren voor een later tijdstip als onderdelen moeilijk te krijgen zijn. Dat levert meer op dan een auto naar de sloop brengen. Goed je moet er de tijd en plaats voor hebben.quote:Op donderdag 25 april 2013 00:17 schreef MaGNeT het volgende:
Oké, m'n Volvo 740 uit 1986 gaat er dus uit, zo naar de sloop!
Het is een LPG bak (af fabriek!), had grootse plannen qua opknappen van de techniek voor dit jaar maar dat gaat niet door.
Ik rijd er momenteel maar maximaal 5000Km per jaar mee, LPG kan dus niet uit maar omdat hij belastingvrij is én het er al in zat reed het wel fijn.
Ombouwen naar benzine is een optie maar de Pierburg carburateur is waardeloos op benzine dus dat gaat een hoop tijd kosten, daarnaast hou ik dan een gat over in de achterkant waar de LPG vulslang zit.
Tevens zit er een distributie, uitlaat en nog wat klein grut aan te komen.
Heb al een busje van de zaak voor woon-werk verkeer en een Volvo 940 Estate (gechipped ) als daily driver.
Weekers rekent zich rijk? Nou... Vergeet het... Want ik ga echt geen 1488 Euro per jaar betalen voor een auto die vrijwel altijd stil staat...
En wil er ook gewoon in de winter mee kunnen rijden, als ik hem al om zou bouwen op benzine.
Volvo's zijn gemaakt voor de winter!
Heb nog wel het geluk dat ik 5 auto's naast m'n huis kwijt kan, want voor mensen zonder eigen oprit is die winterregeling natuurlijk helemaal kut.
Mogelijk was dat de bedoeling. En van de ene kant is dat prima. Maar er zijn ook hobbyisten die cult auto's rijden en zeker net zo zuinig met hun auto omgaan als de oldtimer hobbyist. Er zijn automerken en series uit de eind jaren 80 waarvan er nu al een zeer beperkt aantal rondrijden. En waarvan ook die rijders ze puur voor evenementen gebruiken.quote:Op donderdag 25 april 2013 01:38 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Nu, was dat net niet wat er met deze regeling bereikt moest worden?
oldtimerhobbygarages kunnen vanaf nu weer zaken gaan doen, MB en volvo-kampverkopers moeten nu weer wat anders gaan verzinnen
^^ En daar zitten de belangen van betrokken ambtenaren. Waarom makkelijk doen als het ingewikkeld kan? Om enkele miljoenen minder belasting binnen te halen hebben ze een gedrocht bedacht waarmee ze weer heel veel extra ambtenaren "nodig" hebben voor de uitvoering.quote:Op donderdag 25 april 2013 00:03 schreef Dingest het volgende:
Lekker administratief ingewikkeld zo te zien voor benzineauto's.
Ja, met een maximum van 120,-quote:Op donderdag 25 april 2013 07:15 schreef Q.C.Passed het volgende:
Is het "kwarttarief" in grote lijnen gewoon de originele hoogte van MRB delen door 4? Maar dan Dec/Jan/Feb niet mogen rijden?
idem. 1 oldtimertje als 2e auto voor de zomermaanden voor 74,- , met andere bak door de pekel jassen, die zelfs in de zomer geschorst zou kunnen zijn. Het is nog steeds prima te doen zo!quote:Op donderdag 25 april 2013 09:06 schreef BroesWillems het volgende:
Goeie regeling, voor mij dan. ¤76,- per jaar, in de wintermaanden ga ik toch niet rijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |