abonnement Unibet Coolblue
pi_125308398
Mn vriendin en ik zijn al een tijdje op zoek naar een koophuis. Nu zijn we een huis tegengekomen op marktplaats, hij staat dus niet op funda en niet te koop via een makelaar.

We zijn zeer geïnteresseerd in dit huis, willen het eigenlijk koste wat het kost door laten gaan. Financiering e.d. is geen probleem.

Is het echt niet te doen zonder makelaar? Wat is de meerwaarde van een makelaar? En zijn er hier mensen die ervaring hebben met een huis kopen zonder makelaar?

[ Bericht 19% gewijzigd door kikoooooo op 15-04-2013 20:19:41 ]
  maandag 15 april 2013 @ 13:48:21 #2
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_125308589
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:42 schreef kikoooooo het volgende:
Mn vriendin en ik zijn al een tijdje op zoek naar een koophuis. Nu zijn we een huis tegengekomen op marktplaats, hij staat dus niet op funda en niet te koop via een makelaar.

We zijn zeer geïnteresseerd in dit huis, willen het eigenlijk koste wat het kost door laten gaan. Financiering e.d. is geen probleem.
Bij dit gedeelte van je post gaan bij mij al wat alarmbellen af.

Voor de goede orde, ik heb zelf al drie huizen gekocht zonder makelaar, het kan dus prima, maar je moet er dus wel de kennis èn de juiste persoonlijkheid voor hebben. Daarmee bedoel ik: dat je je ter zake goed informeert, je op de hoogte bent van alle ins-and-outs, een kritische blik hebt/ kunt hebben t.a.v. mogelijke (verborgen) gebreken, je goed op de hoogte bent van de plaatselijke markt, enzovoorts enzovoorts. En vooral niet te vergeten: dat je goed kunt onderhandelen en daarbij de noodzakelijke afstandelijkheid kunt bewaren.

Op grond van bovenstaande quote zou ik zeggen, ga toch maar eerst eens even met een makelaar om de tafel zitten, òf schakel kritische en deskundige vrienden/familie in om je bij te staan.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  maandag 15 april 2013 @ 13:48:45 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_125308605
Makelaars van WC-eend adviseren WC-eend. Of zo.

Natuurlijk kan dat zonder tussenpersoon! Je hebt de notaris nodig voor de overschrijving, de rest mag je prima zonder makelaar regelen. Een goede makelaar drijft voor de verkoper de prijs op, en voor de koper de prijs omlaag. Hoe dan ook: een makelaar kost geld, of dat nou uit de lengte of uit de breedte komt.
censuur :O
pi_125308736
Ik heb ook gekocht zonder makelaar. Geen probleem, gewoon een standaardovereenkomst van ver. Eigen Huis. Een paar dingetjes daarin aangepast en hop een paar duizend euro bespaard.

(P.S. Als je het huis niet kent of heel oud is, zou ik wel een bouwkundig rapport laten opmaken)
*O*
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_125308750
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:52 schreef lurf_doctor het volgende:

(P.S. Als je het huis niet kent of heel oud is, zou ik wel een bouwkundig rapport laten opmaken)
*O*
Dat gaan we sowieso doen.
pi_125309207
Je kan het zeker zonder makelaar doen, ik heb ook al eens zo`n koop gedaan van een groot-eigenaar. Maar toch zou ik je adviseren om een makelaar in de arm te nemen. Voor ongeveer 1000euro voorkom je veel problemen. En die 1000euro vallen uiteraard in het niets bij de totale koopsom. Voorkomen is beter dan genezen toch?
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_125309523
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:04 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Je kan het zeker zonder makelaar doen, ik heb ook al eens zo`n koop gedaan van een groot-eigenaar. Maar toch zou ik je adviseren om een makelaar in de arm te nemen. Voor ongeveer 1000euro voorkom je veel problemen. En die 1000euro vallen uiteraard in het niets bij de totale koopsom. Voorkomen is beter dan genezen toch?
Dit eigenlijk ja.
Die 1000 euro lijkt veel en zonder lukt het vast ook wel met een standaardovereenkomst, maar toch. Als het allemaal goed gaat heb je 1000 euro bespaard, als het mis gaat denk je had ik maar....
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_125309608
Daar hebben jullie zeker gelijk in. Ga er toch nog eens goed over nadenken.
  maandag 15 april 2013 @ 14:16:38 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_125309673
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:13 schreef DroogDok het volgende:
Die 1000 euro lijkt veel en zonder lukt het vast ook wel met een standaardovereenkomst, maar toch. Als het allemaal goed gaat heb je 1000 euro bespaard, als het mis gaat denk je had ik maar....
En als het mis gaat met makelaar? Of na een keuring waarbij de keurder dingen over het hoofd ziet maar daar uiteraard niet verantwoordelijk voor is? Je koopt geen garanties, je betaalt alleen...
censuur :O
pi_125309677
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:04 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Je kan het zeker zonder makelaar doen, ik heb ook al eens zo`n koop gedaan van een groot-eigenaar. Maar toch zou ik je adviseren om een makelaar in de arm te nemen. Voor ongeveer 1000euro voorkom je veel problemen. En die 1000euro vallen uiteraard in het niets bij de totale koopsom. Voorkomen is beter dan genezen toch?
Welke problemen gaat een makelaar voorkomen?
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_125309723
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:13 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dit eigenlijk ja.
Die 1000 euro lijkt veel en zonder lukt het vast ook wel met een standaardovereenkomst, maar toch. Als het allemaal goed gaat heb je 1000 euro bespaard, als het mis gaat denk je had ik maar....
Het is ook een beetje durf/lef tonen, je moet zorgen dat je alles op papier goed hebt staan en uitgewerkt. Met de koop krijg je te maken met een notaris die daarvoor de kennis en de kunde heeft. Er zijn wel meer mensen die een huis kopen zonder tussenkomst van een makelaar.
Laat inderdaad wel een bouwkundig rapport opmaken, dan kom je op dat punt niet voor verrassingen te staan. Verder veel inlezen e.d. en de juiste afspraken maken.
pi_125309829
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:16 schreef lurf_doctor het volgende:
Welke problemen gaat een makelaar voorkomen?
Het gaat niet zozeer om het voorkomen van problemen, maar het hebben van iets of iemand die je kan bijstaat bij problemen. Stel nou dat er asbest in het huis wordt aangetroffen na de koop. En dan? Juist, dan ga je naar de makelaar en die helpt je dan verder. En zo kan ik wel meer verschillende dingen verzinnen die fout kunnen gaan. Het is verstandiger, niet per definitie goedkoper.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_125309977
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:19 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om het voorkomen van problemen, maar het hebben van iets of iemand die je kan bijstaat bij problemen. Stel nou dat er asbest in het huis wordt aangetroffen na de koop. En dan? Juist, dan ga je naar de makelaar en die helpt je dan verder. En zo kan ik wel meer verschillende dingen verzinnen die fout kunnen gaan. Het is verstandiger, niet per definitie goedkoper.
Kan zijn, maar ik ken uit eigen omgeving van familie en vrienden, alleen maar makelaars die verdomd weinig doen voor hun geld. En vaak geen problemen oplossen, maar het probleem zijn.
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_125310144
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:23 schreef lurf_doctor het volgende:
Kan zijn, maar ik ken uit eigen omgeving van familie en vrienden, alleen maar makelaars die verdomd weinig doen voor hun geld. En vaak geen problemen oplossen, maar het probleem zijn.
Lol, das is herkenbaar zeg. Ja, sommige makelaars moet je flink achter hun broek aanzitten. Dat klopt. Maar dat haalt niet weg dat ze formeel een tussenpersoon zijn en dat ze verplicht zijn om problemen op te lossen. Doen ze dat niet dan kan je ze in gebreken stellen en je geld terug eisen. Maar dit is geen algemene kennis, dat ik dit weet komt ook door slechte ervaringen.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_125310793
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:16 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En als het mis gaat met makelaar? Of na een keuring waarbij de keurder dingen over het hoofd ziet maar daar uiteraard niet verantwoordelijk voor is? Je koopt geen garanties, je betaalt alleen...
De kans dat het contractueel tussen de koper en verkoper mis gaat is kleiner als een deskundig persoon het regelt dan als Jan met de Per het zelf doet. De kans dat een ervaren bouwkundige zaken over het hoofd ziet is kleiner dan dat je zelf zaken over het hoofd ziet.
Natuurlijk, er blijft een risico bestaan, maar dat wordt een stuk kleiner. Bovendien is het ook een stuk ontzorging. Je kan ook zelf je brood bakken en groente verbouwen, maar een supermarkt is een stuk handiger.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 15 april 2013 @ 14:50:58 #16
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_125311006
Een bouwtechnisch rapport laten opmaken zonder makelaar lijkt mij verstandiger.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  maandag 15 april 2013 @ 15:53:02 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125313121
De tarieven zijn natuurlijk interessant. Als je een aankoopmakelaar wil inschakelen terwijl je zelf al bezig bent te onderhandelen voor een huis, hoeft die aankoopmakelaar natuurlijk niet de volle mep te kosten. Hij hoeft niet met je te inventariseren wat je wil en voor je op zoek te gaan, bijv.
The love you take is equal to the love you make.
pi_125316086
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:23 schreef lurf_doctor het volgende:
Kan zijn, maar ik ken uit eigen omgeving van familie en vrienden, alleen maar makelaars die verdomd weinig doen voor hun geld. En vaak geen problemen oplossen, maar het probleem zijn.
Dat dus. Stel, de aankoopmakelaar kost je ¤1000,- en je koopt een huis met ¤10.000,- aan gebreken. Wat heeft die makelaar je dan opgeleverd? Juist, ¤10.000,- verbouwingskosten.

Loop met een ervaren klusser/aannemer/familie met ervaring/bouwvakker door het huis.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_125316430
Je kan beter ZELF uitzoeken wat er moet gebeuren. Hierbij helpt de hypotheekadviseur over het algemeen ook prima bij. Aankoopmakelaar is totaal overbodig. Voorkomt een hoop frustratie van die gast achter z'n broek aan zitten.

Zoals eerder gezegd: een ervaren klusjesman kan je veel beter helpen. Als je een bod gaat doen, hierbij aangeven dat dit bod alleen doorgaat als uit het bouwkundig onderzoek geen zaken van boven bedrag x naar voren komen.

Het enige wat een aankoopmakelaar doet zijn de biedingen. Zelf vorig jaar een huis gekocht, en als broekie op de huizenmarkt is het mij prima vergaan zonder aankoopmakelaar.
pi_125316454
Ik heb mijn eerste huis ook zonder aankoopmakelaar gekocht. Stelde echt geen reet voor. Lees je alleen goed in.
  maandag 15 april 2013 @ 17:25:06 #21
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_125316536
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 17:21 schreef jroz het volgende:
Het enige wat een aankoopmakelaar doet zijn de biedingen. Zelf vorig jaar een huis gekocht, en als broekie op de huizenmarkt is het mij prima vergaan zonder aankoopmakelaar.
Er zijn wel een heleboel mensen die juist dáár niet zo handig in zijn. ;)
Juist als je de neiging hebt om meteen "verliefd" te worden op een huis, kan het zomaar gebeuren dat je er uiteindelijk teveel voor betaalt als je niet iemand inschakelt die tijdig op de rem trapt. Dat hoeft natuurlijk geen aankoopmakelaar te zijn - ik had genoeg aan mijn ultra-kritische ouders. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_125316542
Ik heb zelf mijn huis gekocht met makelaar om de doodeenvoudige reden dat dat nog in een tijd was, waarin de huizen al verkocht waren voor ze op funda werden geplaatst en je dus een makelaar nodig had om bijtijds geïnformeerd te worden. Dat is ook vrijwel het enige dat de makelaar heeft uitgevoerd, dus als ik jou was zou ik me die kosten (en ergernissen) besparen.
pi_125316609
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 17:25 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Er zijn wel een heleboel mensen die juist dáár niet zo handig in zijn. ;)
Juist als je de neiging hebt om meteen "verliefd" te worden op een huis, kan het zomaar gebeuren dat je er uiteindelijk teveel voor betaalt als je niet iemand inschakelt die tijdig op de rem trapt. Dat hoeft natuurlijk geen aankoopmakelaar te zijn - ik had genoeg aan mijn ultra-kritische ouders. :)
Dat is waar, maar zoals je zelf al aangeeft: een kritisch persoon in je omgeving kan ook aankoopmakelaar spelen.

quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 17:25 schreef Kansenjongere het volgende:
Ik heb zelf mijn huis gekocht met makelaar om de doodeenvoudige reden dat dat nog in een tijd was, waarin de huizen al verkocht waren voor ze op funda werden geplaatst en je dus een makelaar nodig had om bijtijds geïnformeerd te worden. Dat is ook vrijwel het enige dat de makelaar heeft uitgevoerd, dus als ik jou was zou ik me die kosten (en ergernissen) besparen.
Mooie toevoeging! In die tijd zijn makelaars erg rijk geworden met weinig werk. Helaas zit die mentaliteit er nog steeds in.
  maandag 15 april 2013 @ 17:33:23 #24
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_125316778
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 17:27 schreef jroz het volgende:
Dat is waar, maar zoals je zelf al aangeeft: een kritisch persoon in je omgeving kan ook aankoopmakelaar spelen.
Ik vind het zelfs een soort van 'vereiste' om toch altijd nog een tweede persoon mee te nemen naar de bezichtigingen. Al is het maar omdat twee meer zien dan één, en je behoedt jezelf voor het tonen van àl te veel entoesiasme, wat de uiteindelijke koopprijs alleen maar ten goede kan komen.

quote:
Mooie toevoeging! In die tijd zijn makelaars erg rijk geworden met weinig werk. Helaas zit die mentaliteit er nog steeds in.
Ik kan me die tijd nog erg goed herinneren ja.
Maar bij degenen die goed zijn in hun vak is die mentaliteit echt wel verdwenen nu hoor. Sterker nog, de categorie die nu overblijft zijn waarschijnlijk degenen die ook in die tijd hun werk al naar behoren deden. De snelle "cowboys" op hun scootertjes zijn nu degenen die het eerst failliet gaan.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_125316907
Kikooo kerelvent, makelaars zijn nutteloos. Een week jezelf verdiepen in de huizenprijzen en je bent ook makelaar.

Mijn tip: Schakel nooit maar dan ook NOOIT een makelaar in. Totaal overbodig klootjesvolk ^)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')