abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 14 mei 2013 @ 21:15:49 #226
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_126498758
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 20:16 schreef EnemyRock het volgende:

[..]

Bedankt, ik heb het nu een tijdje opstaan maar ik denk dat er niet genoeg warmte is om er daadwerkelijk siroop van te maken, het wilt op dit moment nog totaal niet indikken, kan het kwaad om het gewoon te laten staan met de kookplaat aan op lage temperatuur?
Zou dat niet doen, eerder meer suiker toevoegen. Als je het kookt verdampen ook de etherische olien die voor het aroma zorgen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_126499590
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 19:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja
Vandaag/morgen nog steeds?
pi_126516812
Piet,

Voor het halen/brengen maar Schiphol een pakket met kruiden gekregen vanuit Turkije. Veelal bekend, maar ook enkele nooit gebruikte kruiden/specerijen.

Waarvoor kan ik onderstaande kruiden goed b ij gebruiken? :P

Sumac, venkel, Turkse saffraan, Indische saffraan. (Wat is het verschil tussen de laatste 2)
hardcoholic
  woensdag 15 mei 2013 @ 08:59:14 #229
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_126520818
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vraag je slager de volgende keer eens om schouder of halskarbonade aan één stuk zonder bot. Dus dat je een stuk vlees hebt ipv lapjes waar normaal de schouderkarbonade van gesneden wordt. Procureurstuk heet dat.
Dit is vetter en steviger vlees, maar als je dit mooi gaart in de oven dan wordt het mals en sappig.
Fricandeau is vaak zo mager
thanks!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Official ESF Kreviewer woensdag 15 mei 2013 @ 12:48:29 #230
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_126528306
Ik krijg honger van dit topic.

Piet! Ik ga binnenkort voor een groepje vrienden Lecso maken. Dit is een Hongaarse rijstmaaltijd met Hongaarse salami, tomatensaus en paprika enzo.

Als voorgerecht dat ik aan een lichte variant van Goulashsoep met (zoals het hoort) csipetke.

Nu heb ik alleen geen idee wat voor nagerecht ik hierbij moet maken. Het is voor 5 a 6 personen dus het moet ook geen uren werk zijn. De hongaarse keuken kent wel wat nagerechten, maar dat is allemaal niet echt bijzonder. (Hongaarse chocoladeflensjes is alleen maar Hongaars omdat er Hongaars voor staat)

Tips, ideeen?
  woensdag 15 mei 2013 @ 13:21:51 #231
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_126529613
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:20 schreef Ferdii het volgende:
Piet,

Voor het halen/brengen maar Schiphol een pakket met kruiden gekregen vanuit Turkije. Veelal bekend, maar ook enkele nooit gebruikte kruiden/specerijen.

Waarvoor kan ik onderstaande kruiden goed b ij gebruiken? :P

Sumac, venkel, Turkse saffraan, Indische saffraan. (Wat is het verschil tussen de laatste 2)
Venkelzaad is lekker in bv worst, of in kruidenthee, smaakt wat anijsachtig.
Saffraan, mits echte, geeft een fijn aroma aan sauzen en soepen en kleurt ze geel. Echte saffraan is duur, maar je hebt weinig nodig.
Sumac vind ik zelf niet lekker, maar het smaakt zuur en kan je gebruiken in sauzen of marinades
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 mei 2013 @ 13:26:19 #232
217702 Lonaa
Honger!
pi_126529816
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2013 12:48 schreef Kreator het volgende:
Ik krijg honger van dit topic.

Piet! Ik ga binnenkort voor een groepje vrienden Lecso maken. Dit is een Hongaarse rijstmaaltijd met Hongaarse salami, tomatensaus en paprika enzo.

Als voorgerecht dat ik aan een lichte variant van Goulashsoep met (zoals het hoort) csipetke.

Nu heb ik alleen geen idee wat voor nagerecht ik hierbij moet maken. Het is voor 5 a 6 personen dus het moet ook geen uren werk zijn. De hongaarse keuken kent wel wat nagerechten, maar dat is allemaal niet echt bijzonder. (Hongaarse chocoladeflensjes is alleen maar Hongaars omdat er Hongaars voor staat)

Tips, ideeen?
Waar koop jij je Hongaarse Salami?
Sterkheidsbaas van alles.
  Official ESF Kreviewer woensdag 15 mei 2013 @ 13:27:57 #233
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_126529889
quote:
2s.gif Op woensdag 15 mei 2013 13:26 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Waar koop jij je Hongaarse Salami?
In Budapest. :@.
  woensdag 15 mei 2013 @ 13:49:23 #234
217702 Lonaa
Honger!
pi_126530849
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2013 13:27 schreef Kreator het volgende:

[..]

In Budapest. :@.
;( Ik had gehoopt dat je een adresje in de buurt had. Ben al een tijdje op zoek.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_126534574
quote:
2s.gif Op woensdag 15 mei 2013 13:49 schreef Lonaa het volgende:

[..]

;( Ik had gehoopt dat je een adresje in de buurt had. Ben al een tijdje op zoek.
Is dit wat?

http://www.lekkersuithong(...)om=&pto=&dfrom=&dto=
All those moments will be lost in time, like tears in rain.
  woensdag 15 mei 2013 @ 15:15:12 #236
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_126534624
quote:
2s.gif Op woensdag 15 mei 2013 13:26 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Waar koop jij je Hongaarse Salami?
Weet niet of ze het nog doen, maar AH heeft jarenlang Pick verkocht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Official ESF Kreviewer woensdag 15 mei 2013 @ 16:00:03 #237
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_126536932
Als ik binnenkort weer een familielid heb die terugkomt met een auto vol worst ( :') ) bewaar ik er wel 1 voor je.
pi_126538715
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2013 12:48 schreef Kreator het volgende:
Ik krijg honger van dit topic.

Piet! Ik ga binnenkort voor een groepje vrienden Lecso maken. Dit is een Hongaarse rijstmaaltijd met Hongaarse salami, tomatensaus en paprika enzo.

Als voorgerecht dat ik aan een lichte variant van Goulashsoep met (zoals het hoort) csipetke.

Nu heb ik alleen geen idee wat voor nagerecht ik hierbij moet maken. Het is voor 5 a 6 personen dus het moet ook geen uren werk zijn. De hongaarse keuken kent wel wat nagerechten, maar dat is allemaal niet echt bijzonder. (Hongaarse chocoladeflensjes is alleen maar Hongaars omdat er Hongaars voor staat)

Tips, ideeen?
Hongaarse broodtaart? Geen idee hoe in het hongaars heet, het is een soort appeltaart met brood en de moeder van een hongaarse vriend van me maakte het vaak als ik daar bleef eten. Het is even wennen aan de wat pudding-achtige structuur maar heel erg lekker!
  woensdag 15 mei 2013 @ 17:37:19 #239
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_126541848
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2013 12:48 schreef Kreator het volgende:
Ik krijg honger van dit topic.

Piet! Ik ga binnenkort voor een groepje vrienden Lecso maken. Dit is een Hongaarse rijstmaaltijd met Hongaarse salami, tomatensaus en paprika enzo.

Als voorgerecht dat ik aan een lichte variant van Goulashsoep met (zoals het hoort) csipetke.

Nu heb ik alleen geen idee wat voor nagerecht ik hierbij moet maken. Het is voor 5 a 6 personen dus het moet ook geen uren werk zijn. De hongaarse keuken kent wel wat nagerechten, maar dat is allemaal niet echt bijzonder. (Hongaarse chocoladeflensjes is alleen maar Hongaars omdat er Hongaars voor staat)

Tips, ideeen?
Wat dacht je van Flan Caramel?
Nee.

Flan Caramel
Suiker
eieren
melk
eventueel wat vanille
zet een steelpannetje op het vuur met een kopje water en breng aan de kook.
Neem een teflon antiaanbak koekepannetje en doe er een flinke hoeveelheid suiker is, zeg maar een ons of zo.
Smelt de suiker op een laag vuur, en laat dit zacht carameliseren.
Als de suiker caramel is, en vloeibaar giet je deze onder continu roeren beetje bij beetje in het kokende water, het gaat heftig koken omdat de suiker heter is als kokend water.
Giet NOOIT kokend water in de suikerpan, das bloedlink, spuitende spetterende suiker en kokend water kunnen dan alle kanten op vliegen
Je kookt de caramel water mix tot ie wat dikker begint te worden, maar moet nog geen draden trekken.
Je caramelsaus is nu klaar.
Neem Timbaaltjes, of kopjes, en beboter deze, wrijf ze in met boter dus, aan de binnenkant.
doe nu wat suiker in een kopje en bedek de boter met suiker, en giet wat over is in het volgende kopje. (4 stuks)
giet nu voorzichtig de afgekoelde caramelsaus in de kopjes.
Neem 4 eieren, wat suiker met 2 kopjes melk, en kluts deze door elkaar, met eventueel wat vanille erdoor (zaadjes uit een boon of gewoon vanille suiker, dr oetker heeft vanille suiker met echte vanille, ipv vanilin een smaakstof die naar vanille smaakt)
giet caramelsaus in timbaaltjes, een bodempje
Giet het eimengsel voorzichtig in de timbaaltjes, (of kopjes)
en zet het in een overvaste schaal met die je 3/4 vult met water. Dit zet je in de oven bij 175 graden (hoe lang ligt aan je oven) tot het mengsel stijf is, en goudbruin.
Af laten koelen, langs de wand losmaken indien nodig met een mesje, en er een toetjes bord boven op leggen, en dan omdraaien.
Nu staat het timbaaltje ondersteboven op je bordje en je tilt het voorzichtig op zodat je flan (puddinkje) op het bord blijft staan, de dikke caramel loopt er prachtig overheen.

Heeeeeeel erg lekker
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 mei 2013 @ 17:49:19 #240
402759 Bronn
/me hand behind back
pi_126542348
Hee Piet, ik heb voor een schappelijk prijsje een half kilootje calamares gekocht. net schoongemaakt en in stukken gesneden. Heb je een goede suggestie hoe ze klaar te maken?
There's no cure for being a cunt
  woensdag 15 mei 2013 @ 18:10:23 #241
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_126543194

Gegrillde Inktvis

(op de foto is het zeekat,maar met calamares/pijlinktvis kan het natuurlijk net zo goed)
  woensdag 15 mei 2013 @ 18:23:16 #242
217702 Lonaa
Honger!
pi_126543660
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2013 16:00 schreef Kreator het volgende:
Als ik binnenkort weer een familielid heb die terugkomt met een auto vol worst ( :') ) bewaar ik er wel 1 voor je.
Woohoo!

(auto vol worst, ha ha ha ha :') )
Sterkheidsbaas van alles.
  Official ESF Kreviewer woensdag 15 mei 2013 @ 18:59:10 #243
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_126545119
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat dacht je van Flan Caramel?
Nee.

Flan Caramel
Suiker
eieren
melk
eventueel wat vanille
zet een steelpannetje op het vuur met een kopje water en breng aan de kook.
Neem een teflon antiaanbak koekepannetje en doe er een flinke hoeveelheid suiker is, zeg maar een ons of zo.
Smelt de suiker op een laag vuur, en laat dit zacht carameliseren.
Als de suiker caramel is, en vloeibaar giet je deze onder continu roeren beetje bij beetje in het kokende water, het gaat heftig koken omdat de suiker heter is als kokend water.
Giet NOOIT kokend water in de suikerpan, das bloedlink, spuitende spetterende suiker en kokend water kunnen dan alle kanten op vliegen
Je kookt de caramel water mix tot ie wat dikker begint te worden, maar moet nog geen draden trekken.
Je caramelsaus is nu klaar.
Neem Timbaaltjes, of kopjes, en beboter deze, wrijf ze in met boter dus, aan de binnenkant.
doe nu wat suiker in een kopje en bedek de boter met suiker, en giet wat over is in het volgende kopje. (4 stuks)
giet nu voorzichtig de afgekoelde caramelsaus in de kopjes.
Neem 4 eieren, wat suiker met 2 kopjes melk, en kluts deze door elkaar, met eventueel wat vanille erdoor (zaadjes uit een boon of gewoon vanille suiker, dr oetker heeft vanille suiker met echte vanille, ipv vanilin een smaakstof die naar vanille smaakt)
giet caramelsaus in timbaaltjes, een bodempje
Giet het eimengsel voorzichtig in de timbaaltjes, (of kopjes)
en zet het in een overvaste schaal met die je 3/4 vult met water. Dit zet je in de oven bij 175 graden (hoe lang ligt aan je oven) tot het mengsel stijf is, en goudbruin.
Af laten koelen, langs de wand losmaken indien nodig met een mesje, en er een toetjes bord boven op leggen, en dan omdraaien.
Nu staat het timbaaltje ondersteboven op je bordje en je tilt het voorzichtig op zodat je flan (puddinkje) op het bord blijft staan, de dikke caramel loopt er prachtig overheen.

Heeeeeeel erg lekker
Dat klinkt verdomde lekker! Ik ga er voor. Thx!
  woensdag 15 mei 2013 @ 19:12:36 #244
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_126545757
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 17:49 schreef Bronn het volgende:
Hee Piet, ik heb voor een schappelijk prijsje een half kilootje calamares gekocht. net schoongemaakt en in stukken gesneden. Heb je een goede suggestie hoe ze klaar te maken?
Alternatieve (en veel lekkerder dan gefrituurde ringen) manier voor pijlstaartinkvis bereiden:
Op zijn tunesisch, recept van de moeder van een vriend van mij
De beesten ontkoppen, de inhoud van de tube geheel verwijderen (als je verse hebt, ook de inkt), schoonspoelen en de tube even apart koken in wat water, zodat ook al het vet eruit verdwijnt.
De tentakels kleinsnijden, mengen met een verkruimeld hardgekookt eitje, geraspte kaas en verse peterselie, wat bieslook evt wat andere groene kruiden als basilicum en knoflook, peper, zout,
Olijfolie in een braadpan en de beesten aanbraden. Blik tomaten, blaadje laurier en kappetjes erbij, scheut rode wijn en lekker laten sudderen tot moddergaar.
Serveren met rijst.

Op zijn Dalmatisch (recept van Tante Mara)
De inhoud van de tubes verwijderen maar de inktzak apart houden en de kop laten zitten, is ff een truukje wat ik zo niet in tekst kan uitleggen. Beesten schoonspoelen en droogdeppen, kruiden met zout of liever vegeta en peper. Bakken in Olijfolie tot ie mooi bruint vuur laagzetten, en dan de inkt toevoegen en wat knoflook, wat water erbij (beetje) en de beestjes nog ff sudderen.
Serveren met wat stukken citroen en hompen brood en salade

Babycalamar kan je ook grillen of bakken, lekker op een salade
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 mei 2013 @ 20:30:41 #245
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_126550082
Piet! Zomaar een vraagje: sla jij het eten wel eens over als je op visite bent?
Dan bedoel ik niet een smoesje zodat je voor het eten weg bent.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  woensdag 15 mei 2013 @ 20:57:38 #246
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_126551625
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:30 schreef Klaploper het volgende:
Piet! Zomaar een vraagje: sla jij het eten wel eens over als je op visite bent?
Dan bedoel ik niet een smoesje zodat je voor het eten weg bent.
Ligt eraan, maar ja, ik sla bv bij mijn schoonfamilie altijd de koffie en de Herrencreme over.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_126551667
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

50/50 water en suiker, aan de kook brengen en dan munt erin doen. Uitzetten en een uurtje laten trekken. Zeven en in een fles doen. Zo zou ik het doen.
Zou er geen citroen in doen.
Als je de siroop wilt bewaren dan is 50/50 zonder zuur niet genoeg. Met 50/50 zul je zeker een lekker stroopje krijgen, helemaal als je wilt dat het ergens intrekt. Wil je het bewaren moet je meer suiker en minder water hebben, liefst ook wat zuur (dan kunnen er geen ziekmakende bacterien in vermenigvuldigen).

SOwieso is 65/35 een iets betere ratio, zorg dan we dat er niet te veel water verdampt anders gaat je stroop kristalliseren. Als je wilt dat de siroop nog minder water bevat zul je een beetje honing moeten toevoegen als het nog warm is, denk dan aan iets van 10%. Je kunt ook wat citroensap toevoegen, daardoor splitst de suiker en en krtistalliseert het ookminder snel.

Je kunt dan gemakkelijk 70/30 droge stof/ vs water halen (maar dan wordt het veels te dik). 70/30 Is wel stukken beter te bewaren. Met zuur wordt het nog veiliger.
Whatever...
  woensdag 15 mei 2013 @ 21:12:53 #248
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_126552571
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:58 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als je de siroop wilt bewaren dan is 50/50 zonder zuur niet genoeg. Met 50/50 zul je zeker een lekker stroopje krijgen, helemaal als je wilt dat het ergens intrekt. Wil je het bewaren moet je meer suiker en minder water hebben, liefst ook wat zuur (dan kunnen er geen ziekmakende bacterien in vermenigvuldigen).

SOwieso is 65/35 een iets betere ratio, zorg dan we dat er niet te veel water verdampt anders gaat je stroop kristalliseren. Als je wilt dat de siroop nog minder water bevat zul je een beetje honing moeten toevoegen als het nog warm is, denk dan aan iets van 10%. Je kunt ook wat citroensap toevoegen, daardoor splitst de suiker en en krtistalliseert het ookminder snel.

Je kunt dan gemakkelijk 70/30 droge stof/ vs water halen (maar dan wordt het veels te dik). 70/30 Is wel stukken beter te bewaren. Met zuur wordt het nog veiliger.
Je hebt een punt, ik dacht 50/50 aan vruchtensiroop, maar fruit heeft nog extra suikers. Muntsiroop heeft dat natuurlijk niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_126552604
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2013 12:48 schreef Kreator het volgende:
Ik krijg honger van dit topic.

Piet! Ik ga binnenkort voor een groepje vrienden Lecso maken. Dit is een Hongaarse rijstmaaltijd met Hongaarse salami, tomatensaus en paprika enzo.

Als voorgerecht dat ik aan een lichte variant van Goulashsoep met (zoals het hoort) csipetke.

Nu heb ik alleen geen idee wat voor nagerecht ik hierbij moet maken. Het is voor 5 a 6 personen dus het moet ook geen uren werk zijn. De hongaarse keuken kent wel wat nagerechten, maar dat is allemaal niet echt bijzonder. (Hongaarse chocoladeflensjes is alleen maar Hongaars omdat er Hongaars voor staat)

Tips, ideeen?
Nou, gebak met maanzaad is heel erg hongaars. Ik vond het lekker, maar het was dan ook in budapest in een goed restaurant (na een overdosis foie gras!)

Ik vond een aardig recept van Rudolf (ja, dat is best een goede patissier en zijn filmpjes zijn erg goed): http://www.24kitchen.nl/s(...)cepten/maanzaadtaart

Zelf zou ik er geen marsepein op doen, maar hem verzuipen in verse vanillesaus.

[ Bericht 3% gewijzigd door Spanky78 op 15-05-2013 21:20:52 ]
Whatever...
  woensdag 15 mei 2013 @ 21:17:23 #250
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_126552815
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 21:13 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nou, gebak met maanzaad is heel erg hongaars. Ik vond het lekker, maar het was dan ook in budapest in een goed restaurant (na een overdosis foie gras!)

Ik vond een aardig recept van Rudolf (ja, dat is best een goede patissier en zijn filmpjes zijn erg goed): http://www.24kitchen.nl/s(...)cepten/maanzaadtaart
Gadver, hij maalt/breekt het maanzaad niet, zo wordt het niets.
Maanzaad in gebak altijd malen, desnoods in een vijzel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')