abonnement Unibet Coolblue
pi_130306392
Dit is mijn favoriete receptensite, hij heeft dan ook Lekker Simpel :@ :')

Snelle Vegetarische gerechten, komt geen vleesvervanger aan te pas...

http://www.lekkerensimpel(...)isch-hoofdgerechten/
pi_130311354
Lekkersimpel, the horror! :')
Leuke site, Fann. Ga het bekijken. Eet de Griek wel vlees? Hier thuis eten ze wel vlees maar wel veel minder dan de gemiddelde beer, zeg maar.
Go hard or go home
pi_130312569
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:53 schreef Noek het volgende:
Lekkersimpel, the horror! :')
Leuke site, Fann. Ga het bekijken. Eet de Griek wel vlees? Hier thuis eten ze wel vlees maar wel veel minder dan de gemiddelde beer, zeg maar.
ghehehehe _O- zo heet het nu eenmaal :P

Nee, die Griek was al veel eerder Vegetariër maar wel een hele rare, hij heeft in zijn hele leven
nog nooit een stuk vlees (of vis) gegeten, maat at wel gerechten met gehakt erdoor of gehaktballetjes
en van de Mac of Burger King was ie ook niet vies, o jah en van die gore worstjes uit blik :D

Maar nu niet meer, vandaar dat we soms het ''nep'' gehakt gebruiken, zeker voor sommige
Griekse gerechten, en een notenburger voor een hamburger :+

Tja ik weet het, rare jongen die Grieken :')

Ah, ja en in sommige gerechten zoals gevulde paprika hebben we de rijst inmiddels vervangen
voor Quinoa, werk prima! :Y
pi_130313064
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

ghehehehe _O- zo heet het nu eenmaal :P

Nee, die Griek was al veel eerder Vegetariër maar wel een hele rare, hij heeft in zijn hele leven
nog nooit een stuk vlees (of vis) gegeten, maat at wel gerechten met gehakt erdoor of gehaktballetjes
en van de Mac of Burger King was ie ook niet vies, o jah en van die gore worstjes uit blik :D

Maar nu niet meer, vandaar dat we soms het ''nep'' gehakt gebruiken, zeker voor sommige
Griekse gerechten, en een notenburger voor een hamburger :+

Tja ik weet het, rare jongen die Grieken :')

Ah, ja en in sommige gerechten zoals gevulde paprika hebben we de rijst inmiddels vervangen
voor Quinoa, werk prima! :Y
Gekke Grieken. w/
Ik maak sushi met quinoa. Hier gaat elke Japan-freak van over de flos. /care
Vind het erg lekker met avocado, omelet, komkommer, etc.
Go hard or go home
pi_130315581
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:50 schreef Noek het volgende:

[..]

Gekke Grieken. w/
Ik maak sushi met quinoa. Hier gaat elke Japan-freak van over de flos. /care
Vind het erg lekker met avocado, omelet, komkommer, etc.
Zo is dat. care/ :+ ik lust zelf geen sushi maar ik denk dat dat ook wel prima zal werken
dus waarom niet?
pi_130385857
Misschien een leuke tip voor de mensen die nog niet zo bekend zijn met Quinoa.
Deze tip kreeg ik zelf een tijd geleden toegestuurd dus ik kon de video niet zo nel
teugvinden, maar op deze manier kook ik Quinoa, je kan ook zien dat je het gewoon
i.p.v. rijst kunt gebruiken, dus of je nu Vegetariër bent of niet, dit is een stuk voedzamer
dan rijst, dus voor iedereen fijn natuurlijk.


http://www.naturecrops.nl(...)taminen-en-mineralen
pi_130393031
Recept voor 2 personen

Benodigdheden:

5/6 aardappels
verse kruiden zoals: oregano, tijm of rozemarijn
1 teentje knoflook
halve ui
4 cherrytomaatjes
snufje zout/peper
eventueel een klein beetje parmezaanse kaas
Bereidingswijze:

Begin met het opzetten van een pan water voor de aardappels.
Schil de aardappels en snijd deze in kleine blokjes en kook ze gaar.

Snipper ondertussen een uitje,
snijd de cherrytomaatjes in vieren,
snijd het teentje knoflook heel fijn net zoals de verse kruiden.

Als de aardappels klaar zijn met koken, giet je deze af en laat je deze even een beetje afkoelen.
Giet een scheutje olie in een hapjespan en zodra de olie warm is voeg je de aardappeltjes toe.
Doe de deksel op de pan en laat de aardappels circa 5 minuten bakken op een middelhoog vuur.
Na 5 minuten voeg je het gesnipperde uitje, de knoflook, de verse kruiden en de cherrytomaatjes toe.

Bak de aardappeltjes nog ongeveer 7 minuten totdat de tomaat, ui en de aardappeltjes lekker zacht zijn. Breng de aardappeltjes op smaak met een snufje zout en peper
(eventueel wat parmezaanse kaas.)

Maar ik had het Broccoli met kaassaus bij, dus dat laatste heb ik niet gedaan.
pi_130415443
Hey! Hier een vegetariër + vega baby (9mnd).
Hoor de laatste tijd veel over quinoa, maar heb geen idee wat het is.. Is het trouwens geschikt voor baby's om te eten? Vleesvervangers krijgt hij nog niet, iets met teveel zout en zulke zaken. Af en toe een paar falaffel's door het eten, maar dat is het ook wel.
pi_130418283
Ik weet dat je er bier van kunt maken, maar verder weet ik er eigenlijk ook niks van.

pi_130418655
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 17:32 schreef thabit het volgende:
Ik weet dat je er bier van kunt maken, maar verder weet ik er eigenlijk ook niks van.

[ afbeelding ]
Mijn baby mag geen bier :@
pi_130418693
Streng hoor. :P
pi_130419545
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 17:50 schreef thabit het volgende:
Streng hoor. :P
Ach misschien met oud&nieuw, hoort er een beetje bij hè, kunnen ze niet vroeg genoeg leren!

Maar mijn kind is al verwend met een moeder die hem geen dooie beesten laat vreten O+
pi_130419641
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 15:32 schreef Poesopstokje het volgende:
Hey! Hier een vegetariër + vega baby (9mnd).
Hoor de laatste tijd veel over quinoa, maar heb geen idee wat het is.. Is het trouwens geschikt voor baby's om te eten? Vleesvervangers krijgt hij nog niet, iets met teveel zout en zulke zaken. Af en toe een paar falaffel's door het eten, maar dat is het ook wel.
Ik weet alleen dat het gezond is en ik heb het eens gegeten ipv rijst, met wokgroenten. Je hoeft er niet echt op te kauwen zoals bij rijst wel het geval is en er zitten meer vitaminen of mineralen in dan in rijst. Maar ik vind zelf de structuur niet zo fijn eten, omdat het redelijk fijn is.
pi_130419654
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 18:34 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik weet alleen dat het gezond is en ik heb het eens gegeten ipv rijst, met wokgroenten. Je hoeft er niet echt op te kauwen zoals bij rijst wel het geval is en er zitten meer vitaminen of mineralen in dan in rijst. Maar ik vind zelf de structuur niet zo fijn eten, omdat het redelijk fijn is.
Is het al gewoon verkrijgbaar bij de supermarkt? C1000 bijv? Wil het wel eens proberen. Ben niet zo gek op rijst, dus misschien is dit een lekker alternatief.
pi_130419717
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 18:34 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Is het al gewoon verkrijgbaar bij de supermarkt? C1000 bijv? Wil het wel eens proberen. Ben niet zo gek op rijst, dus misschien is dit een lekker alternatief.
Wel bij de jumbo, maar C1000 weet ik niet zeker.
pi_130419728
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 18:36 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Wel bij de jumbo, maar C1000 weet ik niet zeker.
Ik ga straks eens even zoeken!

Jullie nog tips over wat ik mijn baby wel of niet kan/mag geven?
pi_130422008
quote:
12s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 10:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dit is mijn favoriete receptensite, hij heeft dan ook Lekker Simpel :@ :')

Snelle Vegetarische gerechten, komt geen vleesvervanger aan te pas...

http://www.lekkerensimpel(...)isch-hoofdgerechten/
http://www.lekkerensimpel(...)-prei-en-geitenkaas/
Deze ga ik maandag maken! Ziet er heel lekker uit O+ Nog nooit risotto gemaakt/gehad :@
pi_130422390
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 15:32 schreef Poesopstokje het volgende:
Hey! Hier een vegetariër + vega baby (9mnd).
Hoor de laatste tijd veel over quinoa, maar heb geen idee wat het is.. Is het trouwens geschikt voor baby's om te eten? Vleesvervangers krijgt hij nog niet, iets met teveel zout en zulke zaken. Af en toe een paar falaffel's door het eten, maar dat is het ook wel.
Ik had laatst een potje van Biobim met quinoa erin, voor vanaf 8mnd. Nou zegt dat niet alles, maar het lijkt wel te kunnen dus. Goed wassen dat spul in ieder geval.
Ik ben een groot fan, maar mini heeft het nog niet gehad vreemd genoeg.
pi_130422427
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 20:04 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Ik had laatst een potje van Biobim met quinoa erin, voor vanaf 8mnd. Nou zegt dat niet alles, maar het lijkt wel te kunnen dus. Goed wassen dat spul in ieder geval.
Ik ben een groot fan, maar mini heeft het nog niet gehad vreemd genoeg.
Ik ga het gewoon eens proberen c_/ De C1000 heeft het ook, in pakjes, net als rijst/risotto. Heb het niet meegenomen, ga eerst nog even lekkere recepten zoeken.
pi_130424268
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 20:05 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Ik ga het gewoon eens proberen c_/ De C1000 heeft het ook, in pakjes, net als rijst/risotto. Heb het niet meegenomen, ga eerst nog even lekkere recepten zoeken.
AH heeft het ook, gewoon van Lassie

http://www.ah.nl/appie/pr(...)ah%20quinoa&ns_fee=0



Ik had ergens een link neergezet wat quinoa precies is, goed spul hoor :P

http://www.naturecrops.nl(...)taminen-en-mineralen

Hier is nog een fijne receptensite voor Quinoa

http://vegetarian.about.c(...)tp/quinoarecipes.htm

Succes! :+
pi_130424286
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 20:57 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

AH heeft het ook, gewoon van Lassie

http://www.ah.nl/appie/pr(...)ah%20quinoa&ns_fee=0

[ afbeelding ]

Ik had ergens een link neergezet wat quinoa precies is, goed spul hoor :P

http://www.naturecrops.nl(...)taminen-en-mineralen

Hier is nog een fijne receptensite voor Quinoa

http://vegetarian.about.c(...)tp/quinoarecipes.htm

Succes! :+
Ja dat pak bedoelde ik :)
Dankjewel, ik ga eens op onderzoek uit!
pi_130430577
Oké, dit wordt een heel verslag, want ik heb een aantal gerechten tegelijk gemaakt. :P

De Basis van dit alles is tomatensaus van verse tomaten, verse geraspte knoflook, peper en zout.
Dit gooi je gewoon in de blender en daarna in de pan en dan laat je het even 10 minuten lekker doorkoken en dan is het klaar.

Een deel van de saus was al gebruikt toen ik er aan dacht om een foto te maken, maar dat ziet er dus
zo uit.



Ondertussen heb ik ook een beetje Quinioa gemaakt zoals op de video.


Niet zoveel want ik had maar 10 kleine paprika's om te vullen.





Vulling Paprika's
Fruit een uitje aan in olijfolie.
Doe de Quinoa erbij en een beetje van de tomatensaus, niet te veel want dan wordt het te klef.
Breng op smaak met eventueel nog iets zout en peper, verse peterselie, cemen, piment,oregano en
gedroogde basilicum. (vers is te overheersend van smaak).

Omdat ik niet zoveel paprika's had heb ik de rest van de bak gevuld met aardappeltjes.

Aardappeltjes
Snij de aardappeltjes als patat,doe ze in een (oven)schaal water en olijfolie 50/50 tot ze net net onder
zijn gedompeld. Naar smaak toevoegen:citroensap ,zout en, half theelepeltje cemen.

Dit is cemen, te koop in de meeste turkse winkeltjes.



Zet de schaal 10 minuten in een de oven, 250 graden.

Vul de paprika's met de vulling, zet ze bij de aardappeltjes in de schaal en laat alles nog een half uur
garen in de oven op 250 graden.

Paprika's zijn klaar!

Ik had een flinke pan met tomatensaus, genoeg voor nog een flinke portie gebakken pepers, die hele
grote dus.

Gebakken Groene Pepers in tomatensaus.
De pepers bak je in olijfolie, je doet er tomatensaus bij en dat is ook klaar.
Dan heb je een flinke portie ie je kan gebruiken als bijgerecht, maar je kan ze ook gewoon lekker zo met vers stokbrood eten.



Pepers zijn ook klaar!

Toen had ik nog een beetje tomatensaus over en toevallig had ik nog een pakje Goodbite Soja gehakt, dus daar kon ik nog mooi Spaghettisaus van maken.

Spaghettisaus
Fruit een uitje en een klein gesneden groen pepertje in olijfolie.
Verse peterselie, en op smaak afmaken met peper, zout,en kruiden naar smaak
en het restje tomatensaus.



Als jullie je afvragen wat ik met zoveel eten moet :+

De paprika's en aardappeltjes zijn al bijna op pepers gaan morgen wel op en de spaghettisaus heb ik
in kleine éénpersoons porties in de vriezer gedaan, da's altijd handig voor een snelle hap. :P



en nu heb ik een IJskofie verdient :Y
pi_130435432
Als dit waar is zal ik moeten afkicken van de aardbeien of op zoek gaan naar Biologische,
ik denk dat dit dan ook wel zal gelden voor framboosjes :'(

Tomaten uit blik zijn nog te vervangen voor die kartonnen pakjes met gezeefde tomaten,
al gebruik ik het liefst verse tomaten.

Ik vind het wel aannemelijk klinken eigenlijk :@

CNN - 5 foods you should never eat

http://edition.cnn.com/vi(...)ds-to-avoid.cnn.html
  zondag 25 augustus 2013 @ 09:50:19 #74
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_130435757
Godsodeju, dat ga je toch niet serieus nemen? Die vent moeten ze gedwongen opnemen, die is gevaarlijker voor de mensheid dan die aardbei. Ik kan hier zo verdrietig van worden.
pi_130435826
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:50 schreef RobinOok het volgende:
Godsodeju, dat ga je toch niet serieus nemen? Die vent moeten ze gedwongen opnemen, die is gevaarlijker voor de mensheid dan die aardbei. Ik kan hier zo verdrietig van worden.
Ja denk je? Ik vond het wel logisch klinken, vooral van die aardbeien :@
pi_130435888
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:50 schreef RobinOok het volgende:
Godsodeju, dat ga je toch niet serieus nemen? Die vent moeten ze gedwongen opnemen, die is gevaarlijker voor de mensheid dan die aardbei. Ik kan hier zo verdrietig van worden.
Biologische aardbeien worden zo gekweekt, afrikaantjes (de plantjes dan) i.p.v. bestrijdingsmiddelen
maar er wordt wel een beetje bestrijdingsmiddel gebruikt -O-

pi_130436016
hmmm...

http://www.telegraaf.nl/v(...)nten_en_fruit__.html

Pesticiden
In Nederland zijn we voorloper op het gebied van de geïntegreerde teelt (een mix van biologische en chemische bestrijdingsmiddelen). Lokale producten zijn wat dat betreft dus een betere optie. Wil je zeker weten dat je geen pesticiden binnen krijgt? Dan zijn biologische producten de beste keus. Deze worden op natuurlijke manier geteeld en mogen niet met chemische bestrijdingsmiddelen vervuild worden.

Onder het mom voorkomen is beter dan genezen volgt hier een lijst met geïmporteerde producten die het meest vervuild zijn en die je dus het best van biologische oorsprong kunt kopen.

Druiven
In 2010 op nummer één van de vijf meest vervuilde soorten fruit die in de supermarkt verkrijgbaar waren. Met name druiven uit India en Turkije zaten vol met pesticiden. Sinds die tijd is het gebruik iets afgenomen en vindt de voedsel- en warenautoriteit dat dit een acceptabele hoeveelheid is. Vind je zelf van niet koop dan alleen Nederlandse of biologische druiven.

Aardbeien
Helaas. Die heerlijke zomerkoninkjes staan op nummer twee van de vijf meest vervuilde soorten fruit. Extra vervelend omdat deze vooral door kleine kinderen worden gegeten. Kinderen en zwangeren zijn gevoeliger voor pesticiden dan gezonde volwassenen. Koop alleen aardbeien van biologische oorsprong want behalve die van Egyptische bodem zaten ook de Nederlandse vol met meerdere soorten gif.

Limoen
Nog eentje die hoog scoorde in de top vijf. Misschien minder erg omdat er weinig mensen zijn die dagelijks een kilo limoenen naar binnen werken, maar toch. Gif is niet goed voor je lichaam dus blijf de goede keuzes maken. Overigens zit er in al het buitenlandse citrusfruit (sinaasappels, citroenen, grapefruit) vaak meer dan vier soorten gif. Ga ook hier voor de lokale of biologische optie.

Appels
Ook appels staan in de top vijf van meest vervuild fruit. Wassen en schillen helpt maar gedeeltelijk. Het gif zit namelijk niet alleen in de schil maar door het hele fruit verspreid. Kies ook hier bewust.

Chinese Broccoli
China wint met meest vervuilde producten in 2010. Chinese broccoli, Choi Sam, paksoi, bieslook en broccoli bevatten een hoog aantal gifsoorten. Koop deze groenten alleen als ze in Nederland verbouwd zijn of van biologische oorsprong. Niet vervuild zijn donkergroene bladgroenten de meest gezonde keus omdat daar de meeste voedingsstoffen in zitten.

Sopropo
De nummer twee van meest vervuilde groente. Wordt voornamelijk geïmporteerd uit Thailand en Dominicaanse republiek waar de wetgeving met betrekking tot bestrijdingsmiddelen toch echt anders is dan bij ons. Uit dat laatste land komt ook Lauki of fleskalebas die hoog scoort op teveel gif.

Kouseband
Hier werden erg veel gifsoorten op gevonden, met name op kouseband uit, alweer, de Dominicaanse republiek. Een betere optie zijn biologische sperzieboontjes, alhoewel niet helemaal hetzelfde, maar dan krijg je in ieder geval geen ongezonde bestrijdingsmiddelen binnen.

Pepers
Veelal geïmporteerd waardoor vaak vol met bestrijdingsmiddelen. Met name pepers uit landen als Thailand, Kenia en de Dominicaanse republiek scoren hoog wat betreft vervuiling.

Andijvie
In 2010 stond de Nederlandse en Belgische geteelde andijvie nog op de lijst van meest vervuilde groenten. Inmiddels is dit door de producenten rechtgezet en kun je de groenten veilig eten.

Meer informatie op www.allesoverbestrijdingsmiddelen.nl en www.vwa.nl
Op www.weetwatjeeet.nl staat een overzicht van welke vervuilde producten waar worden verkocht. Deze is van 2010 en moet nog worden bijgewerkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 25-08-2013 10:20:11 ]
pi_130436088
Hm, vooral lokale producten halen dus.. Dat probeerde ik al wegens minder transport en dus beter voor het milieu, maar die gifstoffen zijn dan nog een extra reden.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zondag 25 augustus 2013 @ 10:14:04 #79
3878 Vork
Manisch creatief
pi_130436105
Natuurlijk worden er bestrijdingsmiddelengebruikt bij het kweken van een flink aantal dingen (niet alleen aardbeien, hoewel die redelijk kwetsbaar zijn, want wij zij lang niet de enige zijn die er dol op zijn), maar je kunt ook overdrijven. Overigens zijn de biologische aardbeien een paar weken per jaar zeer smakelijk. Dat lijkt me een zeer legitieme reden om ze dan volop te eten :)

De witte chocolade bijvoorbeeld, die valt ineens onder de categorie "foods you should never eat" terwijl de reden die daarvoor wordt aangedragen is dat het niet meer de positieve eigenschappen van chocolade bevat. Alsof chocolade doorgaans super gezonde health food is en witte chocolade misleidend zou kunnen werken. Daarnaast doet hij ook nog voorkomen dat kiemen een bron van gevaarlijke bacteriën zijn en nog gevaar loopt als je ze eet. Zo kun je van ieder levensmiddel wel een eng verhaaltje ophangen en met welk doel? Dat niemand meer iets durft te eten? Kom op zeg, als ik dat soort mensen moet geloven, zou iedereen allang en breed ziek danwel dood moeten zijn gegaan aan eten. Jammer genoeg bereiken dat soort mensen vaak het tegenovergestelde bij de bang aangelegde medemens die hierdoor nou niet beter gaat eten.
pi_130436110
quote:
12s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 10:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dit is mijn favoriete receptensite, hij heeft dan ook Lekker Simpel :@ :')

Snelle Vegetarische gerechten, komt geen vleesvervanger aan te pas...

http://www.lekkerensimpel(...)isch-hoofdgerechten/
Leuke site! Staan echt veel gevarieerde en makkelijke recepten op.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_130436143
quote:
14s.gif Op zondag 25 augustus 2013 10:14 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Leuke site! Staan echt veel gevarieerde en makkelijke recepten op.
Er staan ook wel recepten met vlees bij, maar die sla ik over of pas ik aan :Y
pi_130436198
quote:
3s.gif Op zondag 25 augustus 2013 10:12 schreef Njosnavelin het volgende:
Hm, vooral lokale producten halen dus.. Dat probeerde ik al wegens minder transport en dus beter voor het milieu, maar die gifstoffen zijn dan nog een extra reden.
De hollandse aardbeien vond ik sowieso altijd al het lekkerste, op de rest zal ik nu extra gaan letten
al zal het moeilijk worden om álle groente en fruit te krijgen, want volgens mij worden sommige
soorten gewoon niet in Nederland gekweekt, maar dat moet ik even bekijken en als het niet
anders kan dan maar Biologische, vooral de aardbeien zit me niet lekker :N
  zondag 25 augustus 2013 @ 10:25:33 #83
3878 Vork
Manisch creatief
pi_130436322
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 10:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
De hollandse aardbeien vond ik sowieso altijd al het lekkerste, op de rest zal ik nu extra gaan letten
al zal het moeilijk worden om álle groente en fruit te krijgen, want volgens mij worden sommige
soorten gewoon niet in Nederland gekweekt, maar dat moet ik even bekijken en als het niet
anders kan dan maar Biologische, vooral de aardbeien zit me niet lekker :N
Er zijn zat goede redenen aan te dragen om je voedsel zo lokaal mogelijk te halen. En met de seizoenen mee eten helpt ook heel erg. Dat houdt wel in dat je niet het hele jaar door aardbeien eet, maar alleen op het moment dat ze ook echt lekker zijn. Kijk ook vooral eens buiten de supermarkt om. daar vind je meer variatie, zoals andere rassen en andere soorten groente.
pi_130436425
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 10:25 schreef Vork het volgende:

[..]

Er zijn zat goede redenen aan te dragen om je voedsel zo lokaal mogelijk te halen. En met de seizoenen mee eten helpt ook heel erg. Dat houdt wel in dat je niet het hele jaar door aardbeien eet, maar alleen op het moment dat ze ook echt lekker zijn. Kijk ook vooral eens buiten de supermarkt om. daar vind je meer variatie, zoals andere rassen en andere soorten groente.
Ja ik koop ook vaak in de Turkse winkeltjes maar geen idee waarmee de pepers, auergines e.d.
daar mee bespoten worden eigenlijk :@

Voor de rest koop ik eigenlijk alles wel van Nederlandse bodem, maar de Mango en Advocado's komen toch écht elders vandaan, blauwe besjes (even snel op het doosje gekeken) staat Beverwijk
op, dus zal wel goed zijn...
pi_130436511
Nou ja, ik ga gewoon nog meer opletten dan ik al deed en de aardbeien koop ik wel
Biologisch voortaan :Y ik wil niet een zooi gif binnenkrijgen, dus dat lijkt me wel de moeite,
advocado's hebben zo'n dikke schil dus dat zal ook wel geen kwaad kunnen, die staan ook
niet op de lijst, goddank, want die vind ik zo lekker in een Smoothie en ik heb er net eentje
op. :')
  zondag 25 augustus 2013 @ 10:35:31 #86
3878 Vork
Manisch creatief
pi_130436521
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 10:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

Ja ik koop ook vaak in de Turkse winkeltjes maar geen idee waarmee de pepers, auergines e.d.
daar mee bespoten worden eigenlijk :@

Voor de rest koop ik eigenlijk alles wel van Nederlandse bodem, maar de Mango en Advocado's komen toch écht elders vandaan, blauwe besjes (even snel op het doosje gekeken) staat Beverwijk
op, dus zal wel goed zijn...
Je hoeft ook niet roomser dan de paus te zijn op dat gebied. Er is genoeg van niet-Nederlandse bodem wat we ook vooral moeten blijven eten. De Turk om de hoek kan je wrs. wel vertellen waar hij z'n spullen vandaan heeft, maar ik verwacht niet dat het qua productie-omstandigheden heel erg veel verschilt van de supermarkt. Ze hebben wat minder eisen aangaande de uiterlijke kenmerken. De komkommers mogen gewoon krom zijn, de aardbeien wat kleiner, de paprika's gekker van vorm. Dat maakt voor de smaak uiteindelijk niet uit, maar wel voor de prijs.
pi_130436622
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 10:35 schreef Vork het volgende:

[..]

Je hoeft ook niet roomser dan de paus te zijn op dat gebied. Er is genoeg van niet-Nederlandse bodem wat we ook vooral moeten blijven eten. De Turk om de hoek kan je wrs. wel vertellen waar hij z'n spullen vandaan heeft, maar ik verwacht niet dat het qua productie-omstandigheden heel erg veel verschilt van de supermarkt. Ze hebben wat minder eisen aangaande de uiterlijke kenmerken. De komkommers mogen gewoon krom zijn, de aardbeien wat kleiner, de paprika's gekker van vorm. Dat maakt voor de smaak uiteindelijk niet uit, maar wel voor de prijs.
nee dat denk ik ook niet, het is alleen een stuk goedkoper :')
pi_130482690
250 gram Penne
1 teentje knoflook fijngesneden
1 kleine broccoli
1 rode pepertje fijngesneden zonder zaadjes
Olijfolie
peper / zout
pijnboompitjes

Snij de broccoli in fijne roosjes en kook ze in gezouten water gaar.
Bewaar het kookvocht en kook daarin de penne al dente.

Rooster ondertussen de pijnboompitten zonder vetstof in een
pan tot ze beginnen te geuren.

Warm de olijfolie op in een diepe pan en voeg de knoflook en
het rode pepertje toe. Laat op een zacht vuurtje een minuutje
lichtjes fruiten, maar zorg ervoor dat de knoflook niet bruin wordt.

Voeg de gekookt broccoliroosje toe en stoof ze even mee.
Plet de broccoli een beetje met een vork en breng op smaak met
peper en zout.

Voeg de penne bij de broccoli en laat nog even meestoven op
een laag vuurtje.

Voeg eventueel nog wat olijfolie toe, strooi de pijnboompitten erover.

Ik had geen pijnboompitjes meer in huis, dus ik hem er maar wat Parmezaanse kaas
overheen gegooid dat is ook wel lekker eigenlijk :+

pi_130483492
http://www.lekkerensimpel(...)-prei-en-geitenkaas/
Het was godsgruwelijk lekker!!! :9~ :9~ :9~ Zelfs mijn piepert (euhh lust ik niet!) van een man wou nog een tweede bord vol..

Heb de geitenkaas (bah..) vervangen door gewone witte kaas.. nomnomnom

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2013 17:52:15 ]
pi_130485606
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 17:51 schreef Poesopstokje het volgende:
http://www.lekkerensimpel(...)-prei-en-geitenkaas/
Het was godsgruwelijk lekker!!! :9~ :9~ :9~ Zelfs mijn piepert (euhh lust ik niet!) van een man wou nog een tweede bord vol..

Heb de geitenkaas (bah..) vervangen door gewone witte kaas.. nomnomnom
Ja, was het lekker? Mooi zo! *O*

Ik heb mijn eigen recept voor prei, dat maak ik al járen zo, ik heb alleen de rijst inmiddels
vervangen voor Quinoa :P

Prei in stukjes snijden, olijfolie in de pan, prei even in de hete olijfolie omscheppen,
kokend water erbij totdat de prei ''drijft'', Quinoa erbij, zout en een theelepel tomatenpuree,
(die ga ik vervangen voor een scheut gezeefde tomaten uit zo'n kartonnetje) net zo lang laten
pruttelen totdat alles gaar is.

Voordat je gaat eten besprenkelen met vers citroensap.
Je eet er lekker vers stokbrood bij, al eet ik er tegenwoordig volkoren brood bij. :+

Is een héél oud recept van Griekse Grootmoeder :@

edit: volgende keer dat ik het maak, maak ik wel even een fotootje als ik het niet vergeet oO<
pi_130486865
quote:
10s.gif Op maandag 26 augustus 2013 19:06 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ja, was het lekker? Mooi zo! *O*

Ik heb mijn eigen recept voor prei, dat maak ik al járen zo, ik heb alleen de rijst inmiddels
vervangen voor Quinoa :P

Prei in stukjes snijden, olijfolie in de pan, prei even in de hete olijfolie omscheppen,
kokend water erbij totdat de prei ''drijft'', Quinoa erbij, zout en een theelepel tomatenpuree,
(die ga ik vervangen voor een scheut gezeefde tomaten uit zo'n kartonnetje) net zo lang laten
pruttelen totdat alles gaar is.

Voordat je gaat eten besprenkelen met vers citroensap.
Je eet er lekker vers stokbrood bij, al eet ik er tegenwoordig volkoren brood bij. :+

Is een héél oud recept van Griekse Grootmoeder :@

edit: volgende keer dat ik het maak, maak ik wel even een fotootje als ik het niet vergeet oO<
Foto is overbodig, ik heb nu al honger :D
Zal je recept onthouden, ga ik van de week ook eens maken.

Ik ben echt een hele slechte kok.. Maak vaak maar wat makkelijks, maar niet altijd goed en gezond dus. Nu mijn zoon wat ouder wordt wil ik toch wat meer experimenteren met vegetarisch voedsel. Er is zó veel gezonds, maar ik maak het gewoon nooit :@ Mijn beeb heeft de laatste paar keren gezellig bij mij in de keuken gezeten, maakt het koken toch wat leuker O+

Vraagje; linzen schijnen ook heel gezond te zijn voor vegetariërs. Heb alleen geen idee wat het is, hoe het er uitziet en hoe het proeft :@ Jij nog lekkere makkelijke recepten?
pi_130487378
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 19:42 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Foto is overbodig, ik heb nu al honger :D
Zal je recept onthouden, ga ik van de week ook eens maken.

Ik ben echt een hele slechte kok.. Maak vaak maar wat makkelijks, maar niet altijd goed en gezond dus. Nu mijn zoon wat ouder wordt wil ik toch wat meer experimenteren met vegetarisch voedsel. Er is zó veel gezonds, maar ik maak het gewoon nooit :@ Mijn beeb heeft de laatste paar keren gezellig bij mij in de keuken gezeten, maakt het koken toch wat leuker O+

Vraagje; linzen schijnen ook heel gezond te zijn voor vegetariërs. Heb alleen geen idee wat het is, hoe het er uitziet en hoe het proeft :@ Jij nog lekkere makkelijke recepten?
Ik ben ook van de makkelijke recepten hoor :D ik zal de prei dan even een beetje beter uitleggen :P
Flink wat prei, zeg een vergiet vol (als het gesneden is) en dan twee handjes rijst (of Quinoa) erbij
je kan de Quinoa ook eerst ''voorkoken'' zodat die klaar is, en dan erbij doen als de prei gaar
is, dan kan je beter doseren, het moet niet zo nat zijn dat het net soep is, maar ongeveer zo nattig
als de prei die jij gemaakt hebt.

Ik weet dat linzen heel gezond zijn, maar om héél eerlijk te zijn heb ik ze nog nooit gegeten :@
Dus misschien kan iemand anders ons helpen aan een makkelijk receptje, want ik wil het
ook weleens proberen :Y
pi_130487481
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 19:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ik ben ook van de makkelijke recepten hoor :D ik zal de prei dan even een beetje beter uitleggen :P
Flink wat prei, zeg een vergiet vol (als het gesneden is) en dan twee handjes rijst (of Quinoa) erbij
je kan de Quinoa ook eerst ''voorkoken'' zodat die klaar is, en dan erbij doen als de prei gaar
is, dan kan je beter doseren, het moet niet zo nat zijn dat het net soep is, maar ongeveer zo nattig
als de prei die jij gemaakt hebt.

Ik weet dat linzen heel gezond zijn, maar om héél eerlijk te zijn heb ik ze nog nooit gegeten :@
Dus misschien kan iemand anders ons helpen aan een makkelijk receptje, want ik wil het
ook weleens proberen :Y
Dankje! ^O^ Ik ga het een dezer dagen eens proberen. Ben benieuwd of quinoa ook zo lekker is. Ben uitgegeten op gewone rijst, en de risotto was zó'n gruwelijk succes.. Mijn zoon wist zonet niet hoe snel hij z'n mond weer moest opendoen :')

Iemand anders verstand van linzen? ;)
pi_130487606
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 19:42 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]


Jij nog lekkere makkelijke recepten?

Ik heb wel nog een héél makkelijk receptje voor Aardappelsalade (ook van Griekse Grootmoeder)

Aardappels koken, dat kan je vast wel :P Beetje af laten koelen, niet helemaal koud, maar nog een beetje warm, dan in plakjes snijden, rode gesneden ui erbij, verse peterselie, alles husselen met
olijfolie (ik gebruik altijd véél olijfolie, vind ik lekker om mijn brood te soppen :') ) op smaak brengen
met zout en zwarte peper.

Zelfde recept kan je maken met witte bonen :+
  maandag 26 augustus 2013 @ 20:10:29 #95
3878 Vork
Manisch creatief
pi_130487966
Nog nooit linzen gegeten? :o Wat zijn jullie voor vegetariërs? Wel bonen toch?
pi_130487996
quote:
11s.gif Op maandag 26 augustus 2013 20:10 schreef Vork het volgende:
Nog nooit linzen gegeten? :o Wat zijn jullie voor vegetariërs? Wel bonen toch?
:Y Wel bonen! Bruine en Witte :+
pi_130488051
Voor linzen vind ik Dahl echt fantastisch om te maken, kun je veel variëren met ingredienten en kruiden alhoewel de basis ook simpel kan zijn (ik maak zelf deze graag: http://www.devegetarier.n(...)of-dal-met-bloemkool ). Salades met linzen, linzensoep...
Ik ben dan weer de vega die nog nooit een eigen vegaburger heeft gemaakt :+
  maandag 26 augustus 2013 @ 20:13:23 #98
3878 Vork
Manisch creatief
pi_130488107
quote:
17s.gif Op maandag 26 augustus 2013 20:12 schreef douche-eendje het volgende:
Voor linzen vind ik Dahl echt fantastisch om te maken, kun je veel variëren met ingredienten en kruiden alhoewel de basis ook simpel kan zijn. Salades met linzen, linzensoep...
Ik ben dan weer de vega die nog nooit een eigen vegaburger heeft gemaakt :+
Maar dat kan ook op basis van linzen (of bonen) :+
pi_130488168
quote:
14s.gif Op maandag 26 augustus 2013 20:13 schreef Vork het volgende:

[..]

Maar dat kan ook op basis van linzen (of bonen) :+
Staat nog op mijn to-do lijst. Zo wil ik als ik in Nepal ben daar ook een echte dahl leren maken :P
pi_130488221
quote:
17s.gif Op maandag 26 augustus 2013 20:12 schreef douche-eendje het volgende:
Voor linzen vind ik Dahl echt fantastisch om te maken, kun je veel variëren met ingredienten en kruiden alhoewel de basis ook simpel kan zijn (ik maak zelf deze graag: http://www.devegetarier.n(...)of-dal-met-bloemkool ). Salades met linzen, linzensoep...
Ik ben dan weer de vega die nog nooit een eigen vegaburger heeft gemaakt :+
Ah, op die site ga ik even neuzen :D , ik zat al te googelen :@
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')