abonnement Unibet Coolblue
pi_125208441
Kennelijk is de mensheid nogal verdeeld over dit onderwerp. Over een maand wordt er een nieuwe keuken in mn huis gebeukt maar voordat het zover is moet ik eerst nog ff wat opknapwerk doen zoals een nieuwe vloer leggen.

Nu ben ik aan het kijken voor een PVC vloer, ook op aanraden van de keukenmonteur die dit vertelde tijdens het inmeten, alleen nu blijft de vraag of je nadien doet of vooraf.

Volgens de keukenmonteur is het beter om dit vooraf te doen i.v.m. dat de gehele vloer dan gelijk zou zijn en je werkbladhoogte ook echt de hoogte is die je krijgt.

Het andere verhaal van een erkende vloerenlegger is juist omgekeerd, dus eerst keuken en dan vloer. Dan heb je ook geen last van beschadiging op de vloer en PVC vloer is toch maar 2-3mm dik + egaliseren. Dat je keukenbladhoogte nou 95 of 94 is merk je toch niet.

Op dit moment is de vloer van beton en is denk ik wel vlak. Ik zat zelf te denken om eerst de vloer te egaliseren en nadien dat pvc laminaat erop te leggen. Mede ook omdat dit vrij prijzig spul is.

Is dit een goed idee en/of wie heeft hier meer ervaring mee?
Jij altijd met je patat en appelmoes. Zo wordt het natuurlijk nooit wat met onze relatie!
  vrijdag 12 april 2013 @ 20:34:09 #2
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_125208903
Vloer na afloop laten leggen. Als er iets misgaat beschadig je de keuken niet.

Als je het andersom doet, dan is de kans veel groter dat je de vloer beschadigt.

edit: ik moet hier overigens bij vermelden dat mijn voorkeur komt door wat ze destijds op mn studentenvereniging hadden geflikt: eerst een parketvloer van 6000 euro laten leggen, en daarna pas de muren stucen en schilderen :')

[ Bericht 49% gewijzigd door padlarf op 12-04-2013 20:41:17 ]
Ok stelletje hokboeren
pi_125210646
Allebei kan, maar dit:

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 20:34 schreef padlarf het volgende:
Vloer na afloop laten leggen. Als er iets misgaat beschadig je de keuken niet.
is wel het beste.

Meestal leg ik de vloer tegen de pootjes van de keuken aan en de plint maak ik paassend tussen de vloer en de keukekastjes.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 12 april 2013 @ 23:18:58 #4
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_125217526
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 20:34 schreef padlarf het volgende:
Vloer na afloop laten leggen. Als er iets misgaat beschadig je de keuken niet.

Als je het andersom doet, dan is de kans veel groter dat je de vloer beschadigt.
Helemaal mee eens.
Als eerste de vloer plaatsen is vragen om ellende, zie deze treffende illustratie:

quote:
edit: ik moet hier overigens bij vermelden dat mijn voorkeur komt door wat ze destijds op mn studentenvereniging hadden geflikt: eerst een parketvloer van 6000 euro laten leggen, en daarna pas de muren stucen en schilderen :')
:P

De 'regel' is: pas als laatste de vloer doen, tenzij er dringende redenen zijn om eea anders aan te pakken.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_125220293
het ligt er aan.. Wij hebben een keuken op poten, daar hebben we dus wel eerst gelegd. Heb je gewoon zoals 99% van NL van die plinten, dan maakt het geen zak uit! Leg er een stuk stuc loper op en je beschadigd je vloer echt niet zomaar.

Is PVC sterk genoeg voor als je bijvoorbeeld een glas laat vallen of zo? In onze houten vloeren zitten nu al best wat butsen (vinden wij alleen maar mooi) van een mes dat viel, een schaal die kapot viel etc.
pi_125223091
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 00:16 schreef Nico987 het volgende:
het ligt er aan.. Wij hebben een keuken op poten, daar hebben we dus wel eerst gelegd. Heb je gewoon zoals 99% van NL van die plinten, dan maakt het geen zak uit! Leg er een stuk stuc loper op en je beschadigd je vloer echt niet zomaar.

Is PVC sterk genoeg voor als je bijvoorbeeld een glas laat vallen of zo? In onze houten vloeren zitten nu al best wat butsen (vinden wij alleen maar mooi) van een mes dat viel, een schaal die kapot viel etc.
Schalen vallen er gewoon op kapot en een mes die er met zijn punt op valt prikt er een klein gaatje in, die je amper ziet.
Met een plint die zowat elke keuken wel heeft maakt het imo niks uit wat je als eerste doet. Met een wat hogere vloer zaag je gewoon een stuk van de plint af dat het pas is en klaar. Beschadigingen en alles dat valt best wel mee.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  zaterdag 13 april 2013 @ 01:34:22 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_125223296
Als ik een lege ruimte had dan zou ik de vloer eerst doen.
Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur, dan kan er ook een andere vorm keuken in als ik dat op een gegeven moment zou willen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 13 april 2013 @ 06:45:25 #8
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125224954
Wij willen de keuken in onze boerderij graag verplaatsen naar de andere kant van de ruimte, maar de mooie massief houten vloer die in de ruimte ligt loopt maar tot net onder de plintrandjes.

wmb vloer eerst dus ^O^
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_125225245
Wat je ook wil doen, zorg er wel voor dat de keukenplint altijd op de afgewerkte vloer staat. Ik heb gezien dat bij een lekkage onder de kastjes een rij vloertegels verwijderd moest worden, omdat de vloertegels later aangebracht waren en voor de plint, die daardoor niet meer verwijdert kon worden.
pi_125225821
Bij het zichtbaar zijn van de draagbalken en de grond moet je eerst je isolering van die vloer veilig stellen.

Derhalve eerst de vloer leggen die de isolering afdekt. Is veel lastiger als je de keukenset daarvoor gebruikt.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 13 april 2013 @ 10:52:57 #11
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_125226647
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 09:46 schreef cempexo het volgende:
Bij het zichtbaar zijn van de draagbalken en de grond moet je eerst je isolering van die vloer veilig stellen.

Derhalve eerst de vloer leggen die de isolering afdekt. Is veel lastiger als je de keukenset daarvoor gebruikt.
heb je het topic wel gelezen?

1. de TS heeft geen houten draagbalken
2. de TS heeft een betonnen vloer, waaronder isolatie zit
3. de vraag ging over de afwerkvloer, niet de constructieve laag waar je op staat.

@ontopic:

Voor beide oplossingen is wel iets te zeggen,
- eerst de vloer dan de keuken, blijf je wel flexibel wat betreft inrichten (keuken verplaatsen/weglaten plint). Ook bij een lekkage heb je minder kans op weggooien van laminaat
- bij eerst de keuken dan de vloer, heb je minder vloer te leggen, dus wel iets goedkoper (goed punt bij een hoge m2-prijs)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_125227241
Eerst de keuken, dan de vloer. Mocht je dan een keer een andere vloer willen leggen (tegels bijvoorbeeld) hoef je niet de hele keuken te slopen voordat je de vloer kan veranderen.
pi_125227936
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 01:34 schreef Leandra het volgende:
Als ik een lege ruimte had dan zou ik de vloer eerst doen.
Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur, dan kan er ook een andere vorm keuken in als ik dat op een gegeven moment zou willen.
Deze reden wordt inderdaad vaak aangeraden om als eerste de vloer te doen.
Bij plavuizen, andere steenachtige of massief houten vloeren is dit nog wel logisch.
Bij laminaat, kunststof vloeren of dergelijke is dit gewoon onzin.
De vloer van deze soorten gaan in het algemeen minder lang of net zo lang mee met de keuken.
Wil je je keuken indeling veranderen wat bij veel woningen maar beperkt mogelijk is zonder overdreven grote verbouwing, is het gewoon beter om de vloer later te plaatsen.

Van belang is gewoon dat je je leidingwerk in orde is en de vloer vlak.
Iedere goede keukenboer of handige harry kan bij jet plaatsen van de keuken dan echt wel rekening houden met de extra hoogte welke benodigd is vanwege de vloerdikte.

In de bouw werken ze vaak zelfs met ruwbouwvloeren en moeten ze nog rekening houden met de afwerkvloer welke erop komt.
pi_125227995
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 10:52 schreef lipje het volgende:

[..]

heb je het topic wel gelezen?

1. de TS heeft geen houten draagbalken
2. de TS heeft een betonnen vloer, waaronder isolatie zit
3. de vraag ging over de afwerkvloer, niet de constructieve laag waar je op staat.

@ontopic:

Voor beide oplossingen is wel iets te zeggen,
- eerst de vloer dan de keuken, blijf je wel flexibel wat betreft inrichten (keuken verplaatsen/weglaten plint). Ook bij een lekkage heb je minder kans op weggooien van laminaat
De laatste plaat voorzien van een kitrand voorkomt ook veel ellende, bovendien blijft het waterdan onder de kastjes en niet over de hele vloer.
Prima te doen met waterdetectie.
quote:
- bij eerst de keuken dan de vloer, heb je minder vloer te leggen, dus wel iets goedkoper (goed punt bij een hoge m2-prijs)
Gemiddeld staat een keuken wel 12 tot 15 jaar.
  zaterdag 13 april 2013 @ 12:33:32 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_125228271
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 12:15 schreef klipper het volgende:

[..]

Deze reden wordt inderdaad vaak aangeraden om als eerste de vloer te doen.
Bij plavuizen, andere steenachtige of massief houten vloeren is dit nog wel logisch.
Bij laminaat, kunststof vloeren of dergelijke is dit gewoon onzin.
De vloer van deze soorten gaan in het algemeen minder lang of net zo lang mee met de keuken.
Wil je je keuken indeling veranderen wat bij veel woningen maar beperkt mogelijk is zonder overdreven grote verbouwing, is het gewoon beter om de vloer later te plaatsen.

Van belang is gewoon dat je je leidingwerk in orde is en de vloer vlak.
Iedere goede keukenboer of handige harry kan bij jet plaatsen van de keuken dan echt wel rekening houden met de extra hoogte welke benodigd is vanwege de vloerdikte.

In de bouw werken ze vaak zelfs met ruwbouwvloeren en moeten ze nog rekening houden met de afwerkvloer welke erop komt.
Misschien dat daar mijn "ik zou eerst de vloer doen" logica ook vandaan komt, want ik kan me eigenlijk geen andere keukenvloer indenken dan plavuizen/steen/massief hout.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_125228412
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 12:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Misschien dat daar mijn "ik zou eerst de vloer doen" logica ook vandaan komt, want ik kan me eigenlijk geen andere keukenvloer indenken dan plavuizen/steen/massief hout.
Ik ook niet, maar je zal ernog versteld van staan hoeveel mensen tapijt in hun keuken hebben.
Heb zelfs mensen meegemaakt die tapijt in hun badkamer hadden als vloer........dan moet je je toch haast wassen met een kopje water wil je je vloer drooghouden.
pi_125229547
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 12:42 schreef klipper het volgende:

Ik ook niet, maar je zal ernog versteld van staan hoeveel mensen tapijt in hun keuken hebben.
Bah, wat vies. Overigens hebben wij een Novilonachtig iets in de keuken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_125233578
Wij hebben de tegels eerst laten leggen en daarna de keuken. Voordeel is dat het ook ónder de keuken makkelijk schoon te houden is (plint weg en dweil eronder) Bovendien liggen áchter die plint de vele overgebleven tegels en als we over een aantal jaren een andere keuken willen in een andere opstelling is dat geen enkel probleem. Verkopen we onze sponde en de kopers willen een kookeiland ( :X ) dan kán dat want hé, de vloer ligt er al, inclusief vloerverwarming die extra dicht tegen de keuke aangelegd is, ik kook heerlijk op warme voetjes :+ .
Dus wij zijn voorstander van een vloer over de gehéle benedenverdieping en niet ergens tegen pootjes van een keuken. We wilden eerst een houten vloer en als we die toch hadden genomen was het wellicht anders geweest want je vaatwasser zal eens grondig gaan lekken maar dan nog, éérst de vloer, dan de keuken rules :P
Waar het stinkt is het warm.
pi_125237215
Een andere opstelling ga ik toch nooit doen en kan ook helemaal niet in mijn keuken. Mocht het er ooit een keer van komen na 10 of 15jaar dan pak ik daarna waarschijnlijk ook weer gelijk de vloer aan.
Jij altijd met je patat en appelmoes. Zo wordt het natuurlijk nooit wat met onze relatie!
pi_125248420
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 16:19 schreef knoblaucha6 het volgende:
Wij hebben de tegels eerst laten leggen en daarna de keuken. Voordeel is dat het ook ónder de keuken makkelijk schoon te houden is (plint weg en dweil eronder) Bovendien liggen áchter die plint de vele overgebleven tegels en als we over een aantal jaren een andere keuken willen in een andere opstelling is dat geen enkel probleem. Verkopen we onze sponde en de kopers willen een kookeiland ( :X ) dan kán dat want hé, de vloer ligt er al, inclusief vloerverwarming die extra dicht tegen de keuke aangelegd is, ik kook heerlijk op warme voetjes :+ .
Dus wij zijn voorstander van een vloer over de gehéle benedenverdieping en niet ergens tegen pootjes van een keuken. We wilden eerst een houten vloer en als we die toch hadden genomen was het wellicht anders geweest want je vaatwasser zal eens grondig gaan lekken maar dan nog, éérst de vloer, dan de keuken rules :P
Ja, mee eens, als je flexibel wil zijn, zou ik inderdaad de vloer eerst leggen. Het is eigenlijk wel netter inderdaad.

Als de keus er is, dan toch eerst de vloer, ja.
pi_125249152
Niet het hele topic doorgelezen, maar:

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 20:23 schreef Woep het volgende:
Kennelijk is de mensheid nogal verdeeld over dit onderwerp. Over een maand wordt er een nieuwe keuken in mn huis gebeukt maar voordat het zover is moet ik eerst nog ff wat opknapwerk doen zoals een nieuwe vloer leggen.
Gefeliciteerd!

quote:
Volgens de keukenmonteur is het beter om dit vooraf te doen i.v.m. dat de gehele vloer dan gelijk zou zijn en je werkbladhoogte ook echt de hoogte is die je krijgt.
Komt je keuken niet op stelpootjes te staan? Daarmee wordt je keuken gesteld en kunnen ze ook nog eens de hoogte bepalen.

quote:
Het andere verhaal van een erkende vloerenlegger is juist omgekeerd, dus eerst keuken en dan vloer. Dan heb je ook geen last van beschadiging op de vloer en PVC vloer is toch maar 2-3mm dik + egaliseren. Dat je keukenbladhoogte nou 95 of 94 is merk je toch niet.
Zie mijn reactie hierboven, hoogte kunnen ze gewoon stellen.

quote:
Op dit moment is de vloer van beton en is denk ik wel vlak. Ik zat zelf te denken om eerst de vloer te egaliseren en nadien dat pvc laminaat erop te leggen. Mede ook omdat dit vrij prijzig spul is.

Is dit een goed idee en/of wie heeft hier meer ervaring mee?
Geen ervaring met PVC, wij hebben laminaat op een betonnen vloer. Eerst de keuken, dan de vloer gedaan.
pi_125249194
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 18:22 schreef Woep het volgende:
Een andere opstelling ga ik toch nooit doen en kan ook helemaal niet in mijn keuken. Mocht het er ooit een keer van komen na 10 of 15jaar dan pak ik daarna waarschijnlijk ook weer gelijk de vloer aan.
Oh ja, is PVC vloer bestendig tegen water? Wat als een leiding lekt en je vloer wordt nat. Moet je keuken er eerst uit alvorens je je vloer kan vervangen.
pi_125252513
Dat dus. Hier kan alles gaan lekken maar dan is er iig niks aan de hand qua vloer..
Waar het stinkt is het warm.
  zondag 14 april 2013 @ 09:33:18 #24
64949 Gappie
the one and only
pi_125258074
Als je toch voor een pvc vloer gaat, zou ik als ik jou was, eerst de vloer (laten) egaliseren. Dan de keuken plaatsen en dan de vloer. Als jij egaline op je keuken krijgt is dat niet echt een pretje om te verwijderen
d(-_-)b
pi_125351723
Wij hebben eerst de vloer gelegd maar dit komt omdat wij ooit nog willen uitbouwen en de keuken dan verplaatst wordt. Dus blijft je keuken op de plaats waar hij staat? Dan maakt het niet uit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')