abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:21:02 #121
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127500380
quote:
Ik vind het ook mooie grafiekjes; ik heb me aangemeld, maar je moet wel een slimme meter hebben zo te zien en die heb ik dus niet.



Ik vraag me af waarom ik met mijn stroom maar 1% onder mijn streefverbruik zit ... Mijn doelstellingen zijn 2750 kWh en 1750 m3 gas. Ik heb hier wel een meevaller, ik heb nauwelijks of geen dakisolatie dus ik kan nog flink omlaag met het gas.

En ja, ik heb ook bijna dagelijks de waterput gechecked ook al is water niet duur (de meter zit buiten in de put). :@.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:34:25 #122
35189 Troel
scherp en bot
pi_127501150
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:21 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik vind het ook mooie grafiekjes; ik heb me aangemeld, maar je moet wel een slimme meter hebben zo te zien en die heb ik dus niet.

Ow ja, dat is wel nodig ja, sorry :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127520540
Greenchoice stuurde een tijdje geleden rond dat je je tussentijdse verbruik in zou moeten vullen om eventueel je voorschotbedrag te herzien na de koude lentemaanden. Zij willen natuurlijk wat meer cashflow genereren door iedereen nu een hoger bedrag te laten kiezen. Ik had ook wel verwacht wat meer kwijt te zijn, maarrrr:

"Uw nieuw ingeschat jaarverbruik voor stroom ligt 33% lager dan uw oude jaarverbruik. U kunt desgewenst uw voorschotbedrag herzien."

"Uw nieuw ingeschat jaarverbruik voor gas ligt 24% lager dan uw oude jaarverbruik. U kunt desgewenst uw voorschotbedrag herzien."

(Oude jaarverbruik is t/m december dus dit is op basis van het eerste, koude halfjaar)

*)
pi_128076542
Sinds het begin van het jaar probeer ik mijn energieverbruik met enige regelmaat bij te houden, maar nu ik sinds 1 april 2013 werkeloos thuis zit merk ik toch wel heel erg dat mijn energiegebruik daardoor flink is gestegen.

In februari was mijn gebruik nog ongeveer 129 kWh, maar dit is nu al gestegen naar 197 kWh. Dit is wel inclusief electrisch koken en dus momenteel veel thuis zijn. Toch wil ik maar weer eens gaan kijken of ik niet op bepaalde punten gedurende de dag nog wat stroom kan besparen.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 16:21:18 #125
35189 Troel
scherp en bot
pi_128084821
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:52 schreef Nenaunir het volgende:
Sinds het begin van het jaar probeer ik mijn energieverbruik met enige regelmaat bij te houden, maar nu ik sinds 1 april 2013 werkeloos thuis zit merk ik toch wel heel erg dat mijn energiegebruik daardoor flink is gestegen.

In februari was mijn gebruik nog ongeveer 129 kWh, maar dit is nu al gestegen naar 197 kWh. Dit is wel inclusief electrisch koken en dus momenteel veel thuis zijn. Toch wil ik maar weer eens gaan kijken of ik niet op bepaalde punten gedurende de dag nog wat stroom kan besparen.
Overdag niet thuis zijn, zodat de verwarming niet aan hoeft, je geen lampen aan hebt, televisie kijkt of achter de computer zit :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 21 juni 2013 @ 18:02:05 #126
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_128088536
Bij deze mijn stats maar weer een keer...



De laatste tijd de tuin gerenoveerd en tijdens de droogte het nieuwe gras van veel water moeten voorzien. Vanwege een sanering nabij onze tuin wat extra bewaterd om het (tijdelijk) mogelijk gedaalde grondwater peil ook wat te compenseren.

Verder weinig bijzonders. Ondanks uitblijven van houtstook ligt de prognose van het gasverbruik niet heel veel hoger dan eerst, zelfs nu met kleine ipv vorig jaar zonder.

Grafiek heb ik zelf gemaakt in excel, ik download ook weerstatistieken van het KNMI. Ik neem de graaddagen per dag van vliegveld twente mee, die zie je onderin.

[ Bericht 13% gewijzigd door TR08 op 21-06-2013 18:16:50 ]
  zondag 23 juni 2013 @ 12:43:42 #127
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_128145363
Ik kreeg mijn 'jaarafrekening' van ED binnen, die liep bij mij van half november tot een stukje juni. Ik krijg 65¤ terug. Gelukkig maar, want dat zijn precies alle dure maanden geweest. Ik denk dat veel mensen mogen bijbetalen bij deze ronde jaarafrekeningen.

Verder heb ik inmiddels ontdekt dat ik geen dakisolatie heb, dus ik gok dat ik daar een hoop op kan verdienen het komende seizoen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 23 juni 2013 @ 14:01:51 #128
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_128148238
Zonnepaneel-eigenaren zijn 'ineens' ondernemer voor de btw...

http://groenecourant.nl/z(...)nepanelen-aftrekken/
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zondag 23 juni 2013 @ 19:26:13 #129
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_128160542
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 14:01 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Zonnepaneel-eigenaren zijn 'ineens' ondernemer voor de btw...

http://groenecourant.nl/z(...)nepanelen-aftrekken/
Vooralsnog is er maar weinig bekend over de voorwaarden. Het lijkt erop dat het enkel om grote installatie gaat waarbij meer opgewekt dan gebruikt.

Kamervragen die gesteld zijn door het CDA
quote:
]Vragen van de leden Pieter Omtzigt en Agnes Mulder (beiden CDA) aan de staatssecretaris van Financiën en de minister van Economische Zaken

1. Heeft u kennis genomen van het arrest van het hof in Luxemburg C219/12 (Finanzamt Freistadt Rohrbach Urfahr tegen Unabhängiger Finanzsenat Außenstelle Linz), waarin het hof beslist dat (paragraaf 37 van de uitspraak):
de exploitatie van een fotovoltaïsche installatie op of nabij een woning, die zodanig is ontworpen dat de hoeveelheid geproduceerde elektriciteit altijd minder bedraagt dan de door de exploitant in totaliteit voor privédoeleinden verbruikte hoeveelheid elektriciteit en aan het elektriciteitsnet wordt geleverd in ruil voor een duurzame opbrengst, onder het begrip economische activiteiten

2. Waarom heeft de Duitse regering zich wel gevoegd in de zaak en de Nederlandse regering niet, terwijl er voor Nederland toch een groot belang op spel stond?

3. Onder welke omstandigheden en met hoeveel jaar terugwerkende kracht kunnen mensen de btw, die zij betaald hebben over zonnepanelen, de installatie van zonnepanelen en een deel van de constructie waarop ze hem geplaatst hebben, via de vooraftrek terugontvangen? Hoeveel btw moet de Nederlandse staat terugbetalen?

4. Heeft elke persoon die zonnepanalen heeft en energie teruglevert een verplichting tot btw-aangifte en de mogelijkheid om een beroep te doen op de kleine ondernemersregeling?

5. Gaan deze mensen (bijna) allemaal een ontheffing vragen en krijgen (misschien op naam van partner of kind wanneer zij zelf al ondernemer zijn) en moet die ontheffing dan gepaard gaan met een jaarlijks vragenformulier?

6. Hoeveel btw levert deze maatregel op en hoeveel administratieve lasten voor de burgers en voor de belastingdienst?

7. Is de regering bereid om samen met Oostenrijk, Duitsland en andere gelijkgestemde landen, bereid om te pleiten voor een aanpassing van de btw richtlijn, waardoor het begrip economische activiteiten een beperktere uitleg krijgt en goederen die in en om het huist geproduceerd worden en voornamelijk gebruikt worden voor eigen consumptie (direct of uitgesteld) ervan worden uitgezonderd
  zondag 23 juni 2013 @ 19:45:49 #130
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_128161395
Momentje, even het rechtbankpapier nalezen

http://curia.europa.eu/ju(...)st&part=1&cid=600597

Volgens mij is het punt dat er teruggeleverd wordt.

In punt 31 staat dat de hoeveelheid niet relevant is: je levert (terug), dus je verkoopt, dus je bent btw-plichtig.

Zo ongeveer... :P

[ Bericht 59% gewijzigd door GreatWhiteSilence op 23-06-2013 20:02:38 ]
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_128171156
En zo wordt je weer genaaid, weer een hoop kippen met gouden eieren.

Ze hadden gelijk moeten afspreken dat je niet betaald krijgt voor terug leveren, had iedereen geweten waar die aan toe was.

Met een beetje geluk verdien je het nu in 20 jaar terug als je net bent begonnen. :(
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_128207419
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 22:25 schreef crowone het volgende:
En zo wordt je weer genaaid, weer een hoop kippen met gouden eieren.

Ze hadden gelijk moeten afspreken dat je niet betaald krijgt voor terug leveren, had iedereen geweten waar die aan toe was.

Met een beetje geluk verdien je het nu in 20 jaar terug als je net bent begonnen. :(
Ik heb zojuist aan mijn Ferraris-meter gevraagd wat hij daar nou van vindt, maar die zweert erbij dat ik geen enkele kWh teruglever. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 24-06-2013 20:18:45 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 24 juni 2013 @ 20:12:59 #133
35189 Troel
scherp en bot
pi_128209061
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 14:01 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Zonnepaneel-eigenaren zijn 'ineens' ondernemer voor de btw...

http://groenecourant.nl/z(...)nepanelen-aftrekken/
Maar, de panelen zijn van de woningbouw, maar ik lever de energie terug, ben ik mooi genaaid dan :')

Of is het zo dat dan dat voor ALLE BTW geldt, omdat je eenmaal plichtig bent? Dat je dus ook de BTW op al je andere aankopen terugkrijgt?

[ Bericht 8% gewijzigd door Troel op 24-06-2013 20:34:37 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128209546
quote:
7s.gif Op zondag 23 juni 2013 12:43 schreef elcastel het volgende:
Ik kreeg mijn 'jaarafrekening' van ED binnen, die liep bij mij van half november tot een stukje juni. Ik krijg 65¤ terug. Gelukkig maar, want dat zijn precies alle dure maanden geweest. Ik denk dat veel mensen mogen bijbetalen bij deze ronde jaarafrekeningen.
Leuk dat je wat je terugkrijgt, maar als je niet vermeld wat je voorschot en verbruik was is dat compleet nietszeggend.

Het scheelt bv nogal of je 1200,- betaald hebt en 65,- terugkrijgt, of 300,- betaald hebt en 65,- moet bijleggen. Doe mij in dat laatste geval dat bijleggen maar dan. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 24 juni 2013 @ 22:20:22 #135
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_128216921
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 20:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Leuk dat je wat je terugkrijgt, maar als je niet vermeld wat je voorschot en verbruik was is dat compleet nietszeggend.

Het scheelt bv nogal of je 1200,- betaald hebt en 65,- terugkrijgt, of 300,- betaald hebt en 65,- moet bijleggen. Doe mij in dat laatste geval dat bijleggen maar dan. :D
Hoezo nietszeggend ? Je kunt toch blij voor me zijn dat mijn onnodig hoge voorschotbedrag uiteindelijk een goeie keuze was ? Hoe goed die keuze is gaat jou geen ene flikker aan.
>:O.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_128217227
quote:
17s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:20 schreef elcastel het volgende:
Hoezo nietszeggend ? Je kunt toch blij voor me zijn dat mijn onnodig hoge voorschotbedrag uiteindelijk een goeie keuze was ?
>:O.
Dat was ik toch ook?

quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 20:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Leuk dat je wat je terugkrijgt
Maareh...
quote:
17s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:20 schreef elcastel het volgende:
Hoe goed die keuze is gaat jou geen ene flikker aan.
Zal me ook jouw anus oxideren zeg maar.. :D

Evengoed, het feit dat je 65,- terugkrijgt zegt niks zonder verdere info. Zeg dan gewoon niks. ^O^
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 24 juni 2013 @ 22:25:08 #137
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_128217308
quote:
17s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:20 schreef elcastel het volgende:

[..]

Hoezo nietszeggend ? Je kunt toch blij voor me zijn dat mijn onnodig hoge voorschotbedrag uiteindelijk een goeie keuze was ? Hoe goed die keuze is gaat jou geen ene flikker aan.
>:O.
Omg :')
pi_128217666
pff, ik huur bij woningbouw en kosten verwarming en warm water gaat via ISTA.
Op verwarmingen zitten dan van die warmtemetertjes, die een x aantal eenheden meet.

in 2011 waren de variabele energiekosten per eenheid ¤0,058
Nu krijg ik afrekening 2012: ¤0.101 variabele energiekosten :{

Dus hoewel m'n verbruik in eenheden maar beetje hoger was (4044 vs 3426) betaal ik ruim het dubbele aan variabele kosten :{
Overige kosten ook 1,5 keer duurder.

Mag dus bij gaan betalen, terwijl ik op basis van bedragen 2011 had berekend dat ik geld terug zou krijgen. Mooie financiële tegenvaller zo...
pi_128218269
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:30 schreef VacaLoca het volgende:
in 2011 waren de variabele energiekosten per eenheid ¤0,058
Nu krijg ik afrekening 2012: ¤0.101 variabele energiekosten :{
Prachtig he, die appartementen?

Evengoed, als iedereen in je blok zuiniger aan gaat doen, dan zit iedereen meer in de kou, en wegen de vaste lasten (onderhoud/afschrijving van het ketelhok) zwaarder t.o.v de variabele lasten (het eigenlijke verbruik).

Dus nu wordt het sport tussen jou en je medegebruikers van dat ketelhok, wie het meest kou kan lijden, want die gaat er dan op vooruit.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_128218472
Naja ik ga binnenkort verhuizen, dan heb ik m'n eigen cv-ketel :P

Maar deze winter wel relatief weinig gestookt gezien de duur en kou van de winter, dus hopelijk dat bij eindafrekening ik nog wel wat terugkrijg en dat niet ook een tegenvaller is. Drukt m'n budget voor verhuizing dit.
pi_128218503
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 00:18 schreef ddx het volgende:
[ afbeelding ]

1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)

En verbruik totaal is dus verbruik tot nu toe ;)
Wat een laag gasverbruik, houdt die server je warm ofzo? :+
pi_128218617
Radiators zitten er voor de show in ;) (laatst aan gehad begin 2012 toen het echt koud was)
pi_128218714
Zou mooi zijn als ik dadelijk ook zo laag gasgebruik kan hanteren zonder kou te lijden. Nieuwbouw appartement (2013 :P ) met vloerverwarming. 100m2 ook.
  maandag 24 juni 2013 @ 22:49:24 #144
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_128218924
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:45 schreef VacaLoca het volgende:
Zou mooi zijn als ik dadelijk ook zo laag gasgebruik kan hanteren zonder kou te lijden. Nieuwbouw appartement (2013 :P ) met vloerverwarming. 100m2 ook.
Moet kunnen. In mijn toko uit 2006 van 80 m2 staat de verwarming ook maar sporadisch aan. Dan moet het echt vriezen buiten :P
pi_128219074
Heb ook glazen wand op het zuiden, dus de zon helpt ook mee. En onderburen.
Wel grappig dat een 3x grotere woning me minder gaat kosten wss in stookkosten.
pi_128219127
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:49 schreef leolinedance het volgende:
Moet kunnen. In mijn toko uit 2006 van 80 m2 staat de verwarming ook maar sporadisch aan. Dan moet het echt vriezen buiten :P
Zonder gekheid, bij mij brand nu de houtkachel. (En gisterenavond ook al). En die brand dan maar even, maar als het vrouwtje het koud heeft, dan heeft ze het koud. En die is pas weer tevreden bij 24 grd.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_128219191
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zonder gekheid, bij mij brand nu de houtkachel. (En gisterenavond ook al). En die brand dan maar even, maar als het vrouwtje het koud heeft, dan heeft ze het koud. En die is pas weer tevreden bij 24 grd.
lol, ik liep net nog zonder jas buiten.
  maandag 24 juni 2013 @ 22:58:07 #148
3185 Adelante
To let it go now
pi_128219463
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zonder gekheid, bij mij brand nu de houtkachel. (En gisterenavond ook al). En die brand dan maar even, maar als het vrouwtje het koud heeft, dan heeft ze het koud. En die is pas weer tevreden bij 24 grd.
Same here, lekker geknetter op een zomeravond. Er staat voldoende wind voor een goede trek en het huis is met een paar blokjes weer lekker warm.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_128219487
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:53 schreef VacaLoca het volgende:
lol, ik liep net nog zonder jas buiten.
Ik ook, (ik zit nu zelfs buiten) maar ik woon niet alleen he. Evengoed is het best lekker als ik even naar binnen loop om te socializen met het vrouwtje om in een tropische omgeving te komen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 24 juni 2013 @ 23:05:10 #150
378489 Zhero
Koekoek!
pi_128219885
Hoe krijgen jullie van die leuke grafiekjes? Zojuist verhuist naar nieuwbouwappartement, en ben aangemeld bij Greenchoice en heb stroom van hen sinds een week :P .
  FOK!fotograaf maandag 24 juni 2013 @ 23:09:05 #151
13368 NiGeLaToR
pi_128220133
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:58 schreef Adelante het volgende:

[..]

Same here, lekker geknetter op een zomeravond. Er staat voldoende wind voor een goede trek en het huis is met een paar blokjes weer lekker warm.
Ah gossie, het is hier gewoon 21'c dankzij de wtw die koelelucht aan voert. Overdag 22'c door de zon/instraling. Kachel is al weer een maand niet aangeweest. Moderne huizen met veel ramen aan de zuidkant hebben zo hun voordelen. Maargoed, sommige mensen vinden dat knetterende hout leuk, dus dan heeft dat nog een dubbele functie. Ben blij dat mijn buren dat niet hebben.
pi_128220483
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2013 23:09 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ah gossie, het is hier gewoon 21'c dankzij de wtw die koelelucht aan voert. Overdag 22'c door de zon/instraling. Kachel is al weer een maand niet aangeweest. Moderne huizen met veel ramen aan de zuidkant hebben zo hun voordelen. Maargoed, sommige mensen vinden dat knetterende hout leuk, dus dan heeft dat nog een dubbele functie. Ben blij dat mijn buren dat niet hebben.
Ieder zijn meug he. Jij bent blij met 21 grd, een ander met 24 grd. Jij bent waarschijnlijk swinters ook blij met 19 a 20 grd als het buiten -15 is, dan ben ik pas blij met binnen 28 grd. (Niks lekkerder als gewoon in je T-shirt op de bank zitten en als het echt te warm aanvoelt, bij min 10 gewoon ff naar buiten te lopen...)

Gewoon omdat het kan. En ik ben inderdaad blij dat mijn buren niet jouw gedachten hebben.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_128222142
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:45 schreef VacaLoca het volgende:
Zou mooi zijn als ik dadelijk ook zo laag gasgebruik kan hanteren zonder kou te lijden. Nieuwbouw appartement (2013 :P ) met vloerverwarming. 100m2 ook.
Hangt er vanaf welke temp je zelf prettig vindt. (en gewend bent)
Ik heb geen problemen met 15 graden ofzo en trek gewoon een trui aan.

Heb ook permanent een raam open staan. (kantelstand)
Binnentemperatuur is nu 20 graden. (en ja uitzicht/ramen op het zuiden helpt ook mee)
pi_128222585
Heb het snel warm iig. Ben meestal de eerste en de laatste zonder jas buiten.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 09:02:37 #155
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_128227949
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zonder gekheid, bij mij brand nu de houtkachel. (En gisterenavond ook al). En die brand dan maar even, maar als het vrouwtje het koud heeft, dan heeft ze het koud. En die is pas weer tevreden bij 24 grd.
haha, tot 24 graden stoken _O-

Hier in huis is het in de winter 20 graden. In de lente en zomer is het eigenlijk standaard + 20 graden zonder de verwarming aan te hebben. Deze dagen geeft de meter 23 graden aan. En dan staan er meerdere ramen de hele dag open om te luchten. Vraag me niet hoe het kan, maar het is écht zo :'(

[ Bericht 12% gewijzigd door leolinedance op 25-06-2013 09:08:39 ]
  dinsdag 25 juni 2013 @ 12:00:10 #156
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_128232629
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 23:05 schreef Zhero het volgende:
Hoe krijgen jullie van die leuke grafiekjes? Zojuist verhuist naar nieuwbouwappartement, en ben aangemeld bij Greenchoice en heb stroom van hen sinds een week :P .
Ik gebruik energiemanageronline (.nl), je hebt ook mindergas.nl en eerder dit topic kwam meterstandenmonitor.nl en energlogic.nl langs en sommigen schrijven zelf iets. In de OP staat er nog eentje geloof ik. Het is wel handig om deze varianten in een volgende OP mee te nemen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 28 juni 2013 @ 21:29:20 #157
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_128373789
Begin mei heb ik mijn 15 jaar oude HR CV-ketel laten vervangen door een nieuwe Remeha. Ik verwacht dat dat hooguit een klein effect gaat hebben op mijn gasgebruik. Of dat zo is, kan ik natuurlijk pas komende winter iets zinnigs over zeggen.

Wat me wel verbaast, is dat ik sindsdien consequent 15 kWh per week minder aan electriciteit verbruik in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Kan iemand mij hier een reden voor geven?
  vrijdag 28 juni 2013 @ 21:32:55 #158
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128373905
Waarschijnlijke een zuinigere pomp en regelapparatuur.
  vrijdag 28 juni 2013 @ 23:13:28 #159
35189 Troel
scherp en bot
pi_128378350
28 juni en ik heb de verwarming aangehad vandaag :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128378664
Hoezo ? lag je trui in de winteropslag ?
  vrijdag 28 juni 2013 @ 23:24:05 #161
35189 Troel
scherp en bot
pi_128378755
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 23:21 schreef bluemoon23 het volgende:
Hoezo ? lag je trui in de winteropslag ?
Ik had al een extra dikke fleecetrui aan, maar ik kreeg het gewoon niet warm.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 29 juni 2013 @ 00:25:38 #162
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_128381397
Kutweer, koud! Kachelpijp al weggehaald :')

Energieverbruik geen flauw benul. Wordt als maar meer hoe verder het huis vordert haha.
Laat die handjes wapperen!
pi_128384070
Wat is goedkoper, water koken met een waterkoker of inductie kookplaat?
  zaterdag 29 juni 2013 @ 08:22:21 #164
35189 Troel
scherp en bot
pi_128385529
Ligt aan het vermogen he. Wat is het vermogen van de plaat die je gebruikt en hoe lang moet hij aan om te koken versus het vermogen van je waterkoker en hoe lang dat ding bezig is.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 29 juni 2013 @ 08:54:05 #165
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128385701
Gevoelsmatig zeg ik waterkoker.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 09:16:11 #166
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_128385851
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 08:54 schreef Erasmo het volgende:
Gevoelsmatig zeg ik waterkoker.
Daar deze nog directere overdracht geeft.
Laat die handjes wapperen!
pi_128387231
Een veelgemaakte fout is natuurlijk dat je meer water in de waterkoker doet dan je nodig hebt.
Je giet een beetje in je theekopje en de rest gaat door de gootsteen.....

Net als met water koken in een pan, die hoeveelheden water die je "volgens het pakje" nodig hebt voor bijvoorbeeld rijst of pasta koken zijn ook veels te veel.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 11:06:55 #168
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_128387333
Yep, voor een koppie koffie moet er minimaal 0,5 liter in de mijne ;) rest blijf erin staan voor de volgende keer, maar wordt weer koud.

Om een beetje on topic te blijven, wat me de laatste tijd bezighoudt is de keuze tussen inbouw spotjes in LED of halogeen. Zal het op de overloop, slaapkamers, badkamer nu echt uitmaken? Kijk de woonkamer daar brandt het veel en lang en is LED al snel goedkoper. Maar de rest...
Laat die handjes wapperen!
pi_128387518
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 08:22 schreef Troel het volgende:
Ligt aan het vermogen he. Wat is het vermogen van de plaat die je gebruikt en hoe lang moet hij aan om te koken versus het vermogen van je waterkoker en hoe lang dat ding bezig is.
Dat snap ik :) maar misschien was het algemeen bekend dat xx meer stroom verbruikt om water op koken te brengen :)
pi_128406933
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 09:02 schreef leolinedance het volgende:
haha, tot 24 graden stoken _O-

Hier in huis is het in de winter 20 graden. In de lente en zomer is het eigenlijk standaard + 20 graden zonder de verwarming aan te hebben. Deze dagen geeft de meter 23 graden aan. En dan staan er meerdere ramen de hele dag open om te luchten. Vraag me niet hoe het kan, maar het is écht zo :'(
Het interresseert me geen reet hoe warm jij het wanneer wilt hebben. Als mijn vrouw het koud heeft (en dat is al gauw) dan stook ik gewoon de woonkamer naar minimaal 24 grd. Omdat het kan en niks kost. Capice?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 29 juni 2013 @ 23:54:39 #171
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_128408609
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 19:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb zojuist aan mijn Ferraris-meter gevraagd wat hij daar nou van vindt, maar die zweert erbij dat ik geen enkele kWh teruglever. ;)
Echt, ideaal die Ferraris-meter. Opdonderen met die "slimme" meter.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_128409510
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 23:13 schreef Troel het volgende:
28 juni en ik heb de verwarming aangehad vandaag :@
Ik heb 'm altijd aan, dwz de klokthermostaat staat altijd ingeschakeld.
En de laatste 2 weken wijst deze verdacht vaak precies 20,5 graden aan. Voor mij een teken dat de ketel zo nu en dan bij moet springen om deze temperatuur te halen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  zondag 30 juni 2013 @ 07:06:25 #173
35189 Troel
scherp en bot
pi_128413372
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 00:20 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik heb 'm altijd aan, dwz de klokthermostaat staat altijd ingeschakeld.
En de laatste 2 weken wijst deze verdacht vaak precies 20,5 graden aan. Voor mij een teken dat de ketel zo nu en dan bij moet springen om deze temperatuur te halen.
Ik zet hem op 16 graden in de zomer ;) Juist om dat te voorkomen :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 30 juni 2013 @ 19:15:03 #174
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_128429233
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 23:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het interresseert me geen reet hoe warm jij het wanneer wilt hebben. Als mijn vrouw het koud heeft (en dat is al gauw) dan stook ik gewoon de woonkamer naar minimaal 24 grd. Omdat het kan en niks kost. Capice?
Haha
pi_128429782
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 21:29 schreef freako het volgende:
Begin mei heb ik mijn 15 jaar oude HR CV-ketel laten vervangen door een nieuwe Remeha. Ik verwacht dat dat hooguit een klein effect gaat hebben op mijn gasgebruik. Of dat zo is, kan ik natuurlijk pas komende winter iets zinnigs over zeggen.

Wat me wel verbaast, is dat ik sindsdien consequent 15 kWh per week minder aan electriciteit verbruik in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Kan iemand mij hier een reden voor geven?
Da's fors, ik wist helemaal niet dat zo'n ketel zoveel slurpt.
pi_128429888
quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2013 07:06 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik zet hem op 16 graden in de zomer ;) Juist om dat te voorkomen :P
Ja precies, die van mij staat sinds eind April op vorstbescherming.
Dat gejojo voor een halve graad is nergens voor nodig (voor mij dan) ~:)
pi_128431021
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 19:15 schreef leolinedance het volgende:
Haha
Exact. Niet tobben met verwarmingskosten of wat dan ook. Gewoon zorgen dat de meuk vrijwel kosteloos op temp is. :Y
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 30 juni 2013 @ 22:40:34 #178
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_128438559
Jaarafrekening binnen, sinds we in dit huis wonen hebben we verbruikt:
3378 kwh
869 m³
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 1 juli 2013 @ 00:04:52 #179
369138 Bouwclone
More Power!
pi_128442748
Ik heb in 10 maanden tijd 21000kwh verstookt. Alles op stroom, inclusief verwarming, ik heb geen gas.
In mijn vorige huis gebruikte ik ca 18000 per jaar, maar dat was minder dan half zo groot. Ik ben dus vooralsnog prima tevreden :)
Verwacht volgend jaar minder te gebruiken omdat mijn zolder nu wél geisoleerd is.
Is een huis aan het bouwen in Noorwegen:
Topicreeks: Huis bouwen in Noorwegen
pi_128443373


1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)

En verbruik totaal is dus verbruik tot nu toe ;)
  maandag 1 juli 2013 @ 11:22:46 #181
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_128452214
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 19:35 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Da's fors, ik wist helemaal niet dat zo'n ketel zoveel slurpt.
Omdat er wel meer loos was met die oude ketel (ik heb 'm niet voor niets vervangen), zou het ook zomaar aan dat ding kunnen liggen.
  donderdag 4 juli 2013 @ 10:12:06 #182
35189 Troel
scherp en bot
pi_128571597



Tijd gehad om even naar de standen te kijken :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128599353
quote:
7s.gif Op donderdag 4 juli 2013 10:12 schreef Troel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Tijd gehad om even naar de standen te kijken :)
Hoe kom jij aan zulke mooie grafiekjes ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  donderdag 4 juli 2013 @ 22:23:40 #184
35189 Troel
scherp en bot
pi_128599738
Enerlogic ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 20 juli 2013 @ 13:58:24 #185
264731 R8
Audicrazy
pi_129152439
Ik verbruik gemiddeld 3200 kwh per jaar.
Gas ongeveer 900 m3 per jaar. Stook veel in de winter.
1 persoons huishouden.
Nieuwbouw appartement sinds 2006, volledig geïsoleerd HR++ glas, HR Combiketel
Werk 40 uur in de week en volgens mij is 3200 kwh best veel voor een 1 persoons huishouden.
Heb geen grootverbruikers.
Mijn buren zitten op gemiddeld 2300 kwh per jaar.
Omgerekend verbruik ik 1000 kwh per jaar meer als mijn buren.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 20 juli 2013 @ 15:10:33 #186
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129154725
Gisteren even contact opgenomen met mijn elektriciteitsbedrijf omdat ik kennelijk £145 credit heb en dat loopt alleen maar op dus dat mogen ze even gaan terugstorten. Mijn maandelijks bedrag is ook verlaagd van £36 naar £25. Let wel, dit is dus inclusief stook/ kook/ douche kosten want bij mij is alles elektrisch!

Zie hier het resultaat van bewust met energie omgaan :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129157288
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 15:10 schreef SeLang het volgende:
Gisteren even contact opgenomen met mijn elektriciteitsbedrijf omdat ik kennelijk £145 credit heb en dat loopt alleen maar op dus dat mogen ze even gaan terugstorten. Mijn maandelijks bedrag is ook verlaagd van £36 naar £25. Let wel, dit is dus inclusief stook/ kook/ douche kosten want bij mij is alles elektrisch!

Zie hier het resultaat van bewust met energie omgaan :)
wat is bij jullie de kwh prijs?
  zondag 21 juli 2013 @ 10:39:04 #188
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_129181111
In deze dagen wek ik een maand verbruik in 9 dagen op :D 8-)

[ Bericht 15% gewijzigd door Revolution-NL op 21-07-2013 10:59:52 ]
  zondag 21 juli 2013 @ 11:33:59 #189
35189 Troel
scherp en bot
pi_129181995
Volgens Greenchoice heb ik gisteren (zaterdag dus) behoorlijk wat energie geleverd op HOOG tarief. Ik ga maar eens aan de bel trekken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 21 juli 2013 @ 12:12:18 #190
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129182747
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 16:38 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

wat is bij jullie de kwh prijs?
Momenteel
Dag: £0,1598 per kWh (incl BTW)
Nacht: £0,0707 per kWh (incl BTW)
Vastrecht: £0,1645 per dag (incl BTW)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129235794
En zo wordt ik zonder te investeren ook beter van. ;)

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130722_00666549
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
  dinsdag 23 juli 2013 @ 10:12:34 #192
35189 Troel
scherp en bot
pi_129246039
word ik ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_129293556
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 10:12 schreef Troel het volgende:
word ik ;)
Ja jij ook. :Y

Scherp maar niet bot. :P
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
  woensdag 24 juli 2013 @ 15:58:22 #194
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_129294209
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 13:58 schreef R8 het volgende:
Ik verbruik gemiddeld 3200 kwh per jaar.
Gas ongeveer 900 m3 per jaar. Stook veel in de winter.
1 persoons huishouden.
Nieuwbouw appartement sinds 2006, volledig geïsoleerd HR++ glas, HR Combiketel
Werk 40 uur in de week en volgens mij is 3200 kwh best veel voor een 1 persoons huishouden.
Heb geen grootverbruikers.
Mijn buren zitten op gemiddeld 2300 kwh per jaar.
Omgerekend verbruik ik 1000 kwh per jaar meer als mijn buren.
Wij zitten met 2 personen (beide +40u per week werken) op 1500 kwh per jaar. Jouw verbruik is dus erg hoog denk ik.
  donderdag 25 juli 2013 @ 20:16:59 #195
264731 R8
Audicrazy
pi_129342048
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 15:58 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wij zitten met 2 personen (beide +40u per week werken) op 1500 kwh per jaar. Jouw verbruik is dus erg hoog denk ik.
Ik ben er inmiddels denk ik wel achter waarom het zo hoog is.
Dat is namelijk mijn straalkacheltje in de meterkast. Straalkacheltje is tbv het voorkomen dat de watermeter bevriest. Vermoedelijk heb ik het straalkacheltje jaren aan laten staan.
Ik zit nu de afgelopen maand op een verbruik van 167 kWh ipv 266 kWh.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juli 2013 @ 20:44:20 #196
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129343222
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 20:16 schreef R8 het volgende:
Vermoedelijk heb ik het straalkacheltje jaren aan laten staan.
:')

Daarom is het zo belangrijk om precies in kaart te brengen waar je energieverbruikers zitten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129347270
Heel veel mensen interesseert het gewoon niet wat hun verbruikers zijn en wat ze moeten betalen.
Ik vertelde laatst op mijn werk dat ik de stekker van de CV-ketel eruit trek als ik op vakantie ga, ze verklaarden mij voor gek.
pi_129347575
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:16 schreef bluemoon23 het volgende:
Heel veel mensen interesseert het gewoon niet wat hun verbruikers zijn en wat ze moeten betalen.
Ik vertelde laatst op mijn werk dat ik de stekker van de CV-ketel eruit trek als ik op vakantie ga, ze verklaarden mij voor gek.
Ik trek de stekker van mij modem en pc beeldscherm etc er altijd uit.En alles aan de lader wat vol is,
Stekker van de cv durf ik zo niet aan te komen weet niet wat er dan gebeurt.
Ik zwaai naar dieren.
pi_129347935
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:16 schreef bluemoon23 het volgende:
Heel veel mensen interesseert het gewoon niet wat hun verbruikers zijn en wat ze moeten betalen.
Ik vertelde laatst op mijn werk dat ik de stekker van de CV-ketel eruit trek als ik op vakantie ga, ze verklaarden mij voor gek.
Is dat verbruik echt zo hoog wanneer die pomp even draait om de zoveel uur?

Wellicht iemand met een energiemeter in dit topic die het even aan zijn ketel kan hangen.
pi_129352215
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:29 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
Is dat verbruik echt zo hoog wanneer die pomp even draait om de zoveel uur?

Wellicht iemand met een energiemeter in dit topic die het even aan zijn ketel kan hangen.
Bij de oudere installaties draait een pomp vaak continu, dus dan kun je zelf eenvoudig uitrekenen wat hij verbruikt. Zit er een timer tussen dan kun je het ook. Draait hij alleen als er vraag is, dan kun je het zelf ook best schatten.

Maar bv een 50W pomp die 24/7 draait kost je per jaar 438 kWh. (@ ¤ 0,22/kWh dus ¤ 96,-)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 26 juli 2013 @ 09:11:35 #201
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_129358213
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 00:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bij de oudere installaties draait een pomp vaak continu, dus dan kun je zelf eenvoudig uitrekenen wat hij verbruikt. Zit er een timer tussen dan kun je het ook. Draait hij alleen als er vraag is, dan kun je het zelf ook best schatten.

Maar bv een 50W pomp die 24/7 draait kost je per jaar 438 kWh. (@ ¤ 0,22/kWh dus ¤ 96,-)
Hmm, ik vermoed dat dat mijn vraag van vorige maand grotendeels beantwoordt: :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 21:29 schreef freako het volgende:
Begin mei heb ik mijn 15 jaar oude HR CV-ketel laten vervangen door een nieuwe Remeha. Ik verwacht dat dat hooguit een klein effect gaat hebben op mijn gasgebruik. Of dat zo is, kan ik natuurlijk pas komende winter iets zinnigs over zeggen.

Wat me wel verbaast, is dat ik sindsdien consequent 15 kWh per week minder aan electriciteit verbruik in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Kan iemand mij hier een reden voor geven?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 26 juli 2013 @ 09:32:53 #202
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129358639
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:16 schreef bluemoon23 het volgende:
Heel veel mensen interesseert het gewoon niet wat hun verbruikers zijn en wat ze moeten betalen.
Ik vertelde laatst op mijn werk dat ik de stekker van de CV-ketel eruit trek als ik op vakantie ga, ze verklaarden mij voor gek.
Bij mij gaat ook alles uit en ik schrijf de meterstanden op voordat ik vertrek. Als ik dan 1-2 maanden later weer thuiskom dan moeten die meterstanden nog steeds exact hetzelfde zijn want anders is er iets mis.

Maar dat niet alleen. Als ik bijvoorbeeld 3,0 kWh dagstroom en 1,5kWh nachtstroom verbruik op een dag dan wil ik begrijpen waar dat vandaan komt. Dagstroom is vooral PC en koken, nachtstroom is vooral de douche. Maar de sommetjes moeten kloppen. Je kunt makkelijk uitrekenen wat bijvoorbeeld 8 uur per dag de PC aan, een maaltijd koken en 7 minuten douchen aan stroom kost.

Het gaat nieteens om het geld (elektriciteit/ stookkosten is minder dan 2% van mijn totale jaarlijkse uitgaven) maar het is leuk om in control te zijn 8-).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129496334
mijn dorpje is goed bezig
http://www.ed.nl/regio/ve(...)aser_with_list_below

ben benieuwd hoelang ze er zullen hangen voordat ze gestolen worden
  dinsdag 30 juli 2013 @ 18:02:50 #204
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_129513308
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 08:24 schreef MrNiles het volgende:
mijn dorpje is goed bezig
http://www.ed.nl/regio/ve(...)aser_with_list_below

ben benieuwd hoelang ze er zullen hangen voordat ze gestolen worden
Mooi project. Zo zouden er meer moeten zijn bij voorkeur gefinancierd met privaat geld uiteraard. Als Nederland nu eens met een FIT regeling komt zoals DLD zal je zien dat je enorm veel nieuwe grotere installaties zal zien,

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:16 schreef bluemoon23 het volgende:
Heel veel mensen interesseert het gewoon niet wat hun verbruikers zijn en wat ze moeten betalen.
Ik vertelde laatst op mijn werk dat ik de stekker van de CV-ketel eruit trek als ik op vakantie ga, ze verklaarden mij voor gek.
Maar ondertussen wel klagen dat de energie rekening zo hoog is :'). Moet je de reacties op nujij en de telegraaf weer eens lezen als het over de energieprijzen gaat, kansloos volk. Ik kom regelmatig met mensen in gesprek over energiegebruik. Als ik dan exact vraag hoeveel kwh of m3 ze vragen zit 90% je vragend aan te kijken.

Als ik op vakantie ga schakel ik alle groepen uit met uitzondering van de groepen waar de PV en PV-monitoring op aangesloten zit.

Deze maand richting de 400kwh opwek bij een totaal verbruik van amper 120kwh :9

[ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 30-07-2013 18:09:15 ]
pi_129517355
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:16 schreef bluemoon23 het volgende:
Heel veel mensen interesseert het gewoon niet wat hun verbruikers zijn en wat ze moeten betalen.
Ik vertelde laatst op mijn werk dat ik de stekker van de CV-ketel eruit trek als ik op vakantie ga, ze verklaarden mij voor gek.
Beetje nieuwe cv verbruikt toch eigenlijk niets in standby ?
Misschien die ene watt voor mij iig niet de moeite waard om stekker eruit te trekken.
pi_129517697
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:16 schreef bluemoon23 het volgende:
Heel veel mensen interesseert het gewoon niet wat hun verbruikers zijn en wat ze moeten betalen.
Ik vertelde laatst op mijn werk dat ik de stekker van de CV-ketel eruit trek als ik op vakantie ga, ze verklaarden mij voor gek.
Is slim. Er zit ook ergens een trafo/display /PLC die verbruik heeft
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_129521714
Ja, heel veel mensen beginnen dan gelijk te gillen:" ja maar, die pomp moet een keer per dag draaien anders loopt hij vast".
Die 2 of 3 weken zonder draaien overleeft die pomp echt wel.
pi_129526175
Zo'n pomp kan rustig 1 jaar stilstaan. Zit ie toevallig vast, is ie makkelijk weer aan de praat te krijgen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_129536853
wat is
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 20:06 schreef ddx het volgende:

[..]

Beetje nieuwe cv verbruikt toch eigenlijk niets in standby ?
Misschien die ene watt voor mij iig niet de moeite waard om stekker eruit te trekken.
maakt het iets uit welk merk? of zijn ze tegenwoordig allemaal wel zuinig met energie?
ben namelijk op zoek naar een nieuwe ketel voor de winter
pi_129537180
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:16 schreef bluemoon23 het volgende:
Heel veel mensen interesseert het gewoon niet wat hun verbruikers zijn en wat ze moeten betalen.
Ik vertelde laatst op mijn werk dat ik de stekker van de CV-ketel eruit trek als ik op vakantie ga, ze verklaarden mij voor gek.
Ik verklaar je ook voor gek. Die besparing levert je nog geen 10 cent op op jaarbasis. Je kan ook doorschieten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 09:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Bij mij gaat ook alles uit en ik schrijf de meterstanden op voordat ik vertrek. Als ik dan 1-2 maanden later weer thuiskom dan moeten die meterstanden nog steeds exact hetzelfde zijn want anders is er iets mis.

Maar dat niet alleen. Als ik bijvoorbeeld 3,0 kWh dagstroom en 1,5kWh nachtstroom verbruik op een dag dan wil ik begrijpen waar dat vandaan komt. Dagstroom is vooral PC en koken, nachtstroom is vooral de douche. Maar de sommetjes moeten kloppen. Je kunt makkelijk uitrekenen wat bijvoorbeeld 8 uur per dag de PC aan, een maaltijd koken en 7 minuten douchen aan stroom kost.

Het gaat nieteens om het geld (elektriciteit/ stookkosten is minder dan 2% van mijn totale jaarlijkse uitgaven) maar het is leuk om in control te zijn 8-).
Er zijn wel grenzen, het is goed om bij te houden maar om nou elke dag te gaan zitten begrijpen wat je verbruikt. Lijkt me niet goed voor je hart al die stress. Je moet ook een beetje leven lijkt me.
pi_129538840
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 11:00 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ik verklaar je ook voor gek. Die besparing levert je nog geen 10 cent op op jaarbasis. Je kan ook doorschieten.
Verklaar je berekening ?
Volgens de handleiding heeft mijn ketel een standbyvermogen van 2,4 W, dat is 0,05 kWh/dag.
Dat is 0,40 kWh/week, het is niet veel dat weet ik, maar het gaat om het idee.

En nu heeft mijn ketel nog een ECO stand om de warmwatervoorraad niet continu op 60 graden te houden, maar heel veel mensen kijken daar niet naar en zetten zelfs dat niet aan als ze op vakantie gaan.
En dat merk je natuurlijk ook weer in je gasverbruik.
  woensdag 31 juli 2013 @ 11:57:16 #212
35189 Troel
scherp en bot
pi_129539035
Ik heb mijn ketel heel zuinig staan geloof ik. Zo gaat hij het water pas verwarmen als het gebruikt gaat worden. Ja, het duurt even voordat je warm water uit je douche hebt, maar aangezien enkel douche + kraan in de badkamer aangesloten zijn op ketel, is het wel de moeite waard.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_129540405
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 11:50 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Verklaar je berekening ?
Volgens de handleiding heeft mijn ketel een standbyvermogen van 2,4 W, dat is 0,05 kWh/dag.
Dat is 0,40 kWh/week, het is niet veel dat weet ik, maar het gaat om het idee.

En nu heeft mijn ketel nog een ECO stand om de warmwatervoorraad niet continu op 60 graden te houden, maar heel veel mensen kijken daar niet naar en zetten zelfs dat niet aan als ze op vakantie gaan.
En dat merk je natuurlijk ook weer in je gasverbruik.
Dan is 2 weken dus 0,8kWh, een kWh kost 22 cent. Scheelt je 22 tot 30 cent per jaar. Echt hoor, dan schiet je door.

ECO staat hier ook aan overigens, niet nodig om het water warm te houden. Nadeel is wel dat je veel water verspilt, dat kost ook geld. Wij zitten echter veel in bad en dan is het niet erg dat de eerste liters koud zijn.
pi_129541000
@Tha_Duck, Het is maar een kleine moeite als je op vakantie gaat natuurlijk.
Gras gemaaid ? check
Vuilnisbakken leeg ? check
Hoofdkraan dicht ? check
Overbodige sluipverbruikers uit (zoals modems en CV) ? check
pi_129546758
En als je dan thuiskomt en cv weer stroom geeft gaat die eerst volledige check doen en verbruikt meer stroom dan je anders in die 2 weken had verbruikt ;)
Zal die van mij van het weekend eens meten wat standby verbruik is.
pi_129565166


1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)

En verbruik totaal is dus verbruik tot nu toe ;)
pi_129571021
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 00:13 schreef ddx het volgende:
[ afbeelding ]

1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)

En verbruik totaal is dus verbruik tot nu toe ;)
best veel stroom volgens mij
wij verbruiken met 2 en een kind net zoveel..en ik vind het nog teveel
ben nu de extra koelkast aan het meten in de schuur..eens kijken hoeveel kwh die verbruikt in 24h...zeker met zo'n warme dag als vandaag
pi_129571293
Prima verbruik voor mij hoor, als ik minder wil moet ik apparatuur uitzetten en dat wil ik niet ;)
pi_129581621
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 09:44 schreef ddx het volgende:
Prima verbruik voor mij hoor, als ik minder wil moet ik apparatuur uitzetten en dat wil ik niet ;)
Je server trekt zo'n 70/75W?

Niet echt zuinig :+
pi_129582759
Wel zuinig voor wat hij doet ;)
pi_129583255
Ik ga is kijken, staat nu op13369 kwh en 60866,372 m3(gas)
:P
Ik zwaai naar dieren.
pi_129585507


Niet de gehele maand met 3140wp vermogen gedraaid. De laatste 690wp set is er in de loop van de maand bijgekomen.

Gas 15m3 verbruikt.
pi_130672407
Nou 1-08 13360 KWH vandaag 31-08 13472KWH 108
Gas 60866 nu 60880

:P Niet heel schokkend volgens mij
Ik zwaai naar dieren.
pi_130715606
Switchen jullie ook elk jaar van leverancier?

Mijn contract bij Nuon loopt af en kan hem nu daar verlengen, maar verschillende vergelijkingssites kom ik bij andere leveranciers veel goedkoper uit.

Mijn verbruik per jaar is:
elec hoog: 570kWh
elec laag: 530kWh
gas: 700m3

Als ik dit invul bij vergelijkingssites is Dong energy het goedkoopst (totaal 525/jaar), ik heb er alleen nooit van gehoord. De goedkoopste bekende naam is e-on met 577. Nuon kost 677, maar dit is alleen voor nieuwe klanten. Nuon heeft mij een voorstel gestuurd, maar die prijzen zijn hoger dan het actietarief voor nieuwe klanten. Volgens m'n eigen berekening wordt dat 814/jaar.

Vind het nog best grote verschillen. Dong energy is trouwens met een welkomstpremie van 268, die met de eerste jaarrekening verrekend wordt. Iemand hier ervaring mee?
pi_130717924
Ik kan alleen maar dromen van sommige jaar verbruiken die ik hier zie hoor. Drie weken terug de meterstanden door moeten geven. En ik zit toevallig ook precies 1 jaar in dit huis nu. Hier loopt van van aug tot aug. Oude woning uit 1910. Ik woon alleen.

Stroom: 1937Kwh
Gas: 1390m3
water: 30m3
  zondag 1 september 2013 @ 20:34:16 #226
3185 Adelante
To let it go now
pi_130718044
Heb twee jaar Dong Energy gehad als leverancier en is goed bevallen. Nu over op Greenchoice ivm hogere terugleververgoeding voor zonnepanelen.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_130725297
Net gezocht op recensies over dong, maar dat is heel wisselend. Ik ga morgen Nuon bellen, kijken of ik korting kan krijgen, maar denk niet dat het zoveel goedkoper kan worden. Nog even over nadenken of het dong of e-on wordt.
pi_130725699
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 20:32 schreef crimescene het volgende:
Ik kan alleen maar dromen van sommige jaar verbruiken die ik hier zie hoor. Drie weken terug de meterstanden door moeten geven. En ik zit toevallig ook precies 1 jaar in dit huis nu. Hier loopt van van aug tot aug. Oude woning uit 1910. Ik woon alleen.

Stroom: 1937Kwh
Gas: 1390m3
water: 30m3
Ik vind het zo vreemd nog niet hoor.

- Stroom ligt aan je persoonlijke wensen: vaatwasser, wasdroger enzo (mits je redelijk zuinig spul hebt staan, en dat heb ik, maar ik zou in mijn eentje ook aan die 1937kWh komen.)

- Gas lijkt wat veel, maar voor een woning uit 1910 zou het best eens mee kunnen vallen. (Of je moet met 18 graden met een trui aan op de bank willen gaan zitten). Bovendien hadden we dit jaar ook een 'lange' winter. Feitelijk hebben we de lente overgeslagen zeg maar.

- Water vind ik zelfs erg laag, ik verbruik hier met 2 personen het 6-voudige
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 2 september 2013 @ 09:48:25 #229
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_130734614
Dat gasverbruik valt best mee hoor. De lage verbruiken die he in dit topic tegenkomt zijn doordat vooral energie-bewuste mensen hun verbruik bijhouden en hier posten. Volgens milieucentraal stook ik onder het gemiddelde voor mijn type woning (jaren 60 hoekhuis) en ik zit op 1650kub per jaar.

Kleine toevoeging, over alle eengezinswoningen gemiddeld (wat natuurlijk een non-getal is) zit NL dacht ik op 1500-2000 kub.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_130741549
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 22:12 schreef OngeschiktX het volgende:
Net gezocht op recensies over dong, maar dat is heel wisselend. Ik ga morgen Nuon bellen, kijken of ik korting kan krijgen, maar denk niet dat het zoveel goedkoper kan worden. Nog even over nadenken of het dong of e-on wordt.
Vergeet niet dat mensen vaak niet de moeite nemen een positieve recensie te schrijven, itt een negatieve.
pi_130742423
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 19:48 schreef OngeschiktX het volgende:
Switchen jullie ook elk jaar van leverancier?

Mijn contract bij Nuon loopt af en kan hem nu daar verlengen, maar verschillende vergelijkingssites kom ik bij andere leveranciers veel goedkoper uit.

Mijn verbruik per jaar is:
elec hoog: 570kWh
elec laag: 530kWh
gas: 700m3

Als ik dit invul bij vergelijkingssites is Dong energy het goedkoopst (totaal 525/jaar), ik heb er alleen nooit van gehoord. De goedkoopste bekende naam is e-on met 577. Nuon kost 677, maar dit is alleen voor nieuwe klanten. Nuon heeft mij een voorstel gestuurd, maar die prijzen zijn hoger dan het actietarief voor nieuwe klanten. Volgens m'n eigen berekening wordt dat 814/jaar.

Vind het nog best grote verschillen. Dong energy is trouwens met een welkomstpremie van 268, die met de eerste jaarrekening verrekend wordt. Iemand hier ervaring mee?
Een keer gedaan, werd gebeld door eon, 300,- kreeg ik om over te stappen lekkah!!
Paar maand later belt nuon weer op ja we willen je terug krijg je 6 maanden zoveel korting.

Hoppa en weer bij nuon :P
En ja dan belt eon weer.
Je moet dan wel een heel riedeltje, telefonisch afleggen maar och.
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 2 september 2013 @ 15:35:16 #232
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_130743365
quote:
3s.gif Op maandag 2 september 2013 14:30 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Vergeet niet dat mensen vaak niet de moeite nemen een positieve recensie te schrijven, itt een negatieve.
Positief is sowieso nogal relatief bij een energieleverancier, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een recensie over een restaurant of een televisie. Het enige waardoor een energieleverancier positief kan scoren, is door een lage prijs en een kloppende rekening. Beide vind ik eigenlijk vanzelfsprekend.
pi_130752256


1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)

En verbruik totaal is dus verbruik tot nu toe ;)
pi_130752506
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 15:02 schreef Geerd het volgende:

[..]

Een keer gedaan, werd gebeld door eon, 300,- kreeg ik om over te stappen lekkah!!
Paar maand later belt nuon weer op ja we willen je terug krijg je 6 maanden zoveel korting.

Hoppa en weer bij nuon :P
En ja dan belt eon weer.
Je moet dan wel een heel riedeltje, telefonisch afleggen maar och.
Net de Nuon aan de lijn gehad, ze konden me korting bieden op de kwh/m3-prijs, maar hij zei dat ik beter kan overstappen en ergens een welkomstbonus kan pakken. M'n verbruik is te laag voor ze om een interessant aanbod te doen. Zelfs al zou elektriciteit gratis zijn, dan is Nuon zonder welkomstbonus nog duurder dan de allergoedkoopste met bonus. :D
pi_130813766
Ik heb net mijn verbruik uitgerekend van afgelopen jaar. Een hoekwoning met een 1 persoons-huishouden. Ik woon er ook pas een jaar en ben nog een beetje aan het stoeien met het voorschots bedrag waardoor ik nu in totaal ¤ 672 terug krijg...

Stroom hoog: 554 kWh
Stroom laag: 770 kWh
Gas: 1467 m3

En nu maar kijken waar ik komend jaar mijn stroom en gas ga afnemen. Energie Direct gaat het sowieso niet worden ( tweede ) en ik krijg Dong als goedkoopste.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  donderdag 12 september 2013 @ 07:55:19 #236
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_131085452
Vandaag de jaarnota gekregen.

Verbruik:
Electriciteit hoog 1826 kWh (vorig jaar 1920 kWh)
Electriciteit laag 1746 kWh (vorig jaar 1593 kWh)
Dus electriciteit totaal 3572 kWh (vorig jaar 3513 kWh)

Gas 1525 m3 (vorig jaar 1533 m3)

Ik moet ¤183 bijbetalen, terwijl het contract hetzelfde is gebleven.
Blijkt dan weer te komen door de bijkomende zaken:
Energiebelasting dit jaar ¤497, was vorig jaar ¤386
Transportkosten dit jaar ¤440 was vorig jaar ¤377
... en daar hebben we al ¤174 te pakken.

Opvallend dat het gasverbruik lager is dan vorig jaar.

Wel flink wat electriciteit verbruikt (wéér...), het gemiddelde van onze postcode is 2880 kWh, zitten we dus bijna 700 kWh boven...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_131162911
Handige nieuwe app in Android om te checken of je mag bij betalen. De betaalde versie heeft meer opties maar die heb ik nog niet bekeken.

simpel maar effectief.

Meterstanden en verbruik. https://play.google.com/s(...)verside.meterstanden

Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_131168500
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 14:41 schreef crowone het volgende:
Handige nieuwe app in Android om te checken of je mag bij betalen. De betaalde versie heeft meer opties maar die heb ik nog niet bekeken.

simpel maar effectief.

Meterstanden en verbruik. https://play.google.com/s(...)verside.meterstanden

[ afbeelding ]
Hij klopt niet helemaal, ik mis in de berekening namelijk de heffingskorting energiebelasting.
pi_131191648
quote:
17s.gif Op zaterdag 14 september 2013 17:37 schreef douche-eendje het volgende:
Hij klopt niet helemaal, ik mis in de berekening namelijk de heffingskorting energiebelasting.
In de help functie staat dat je dit zelf moet verrekenen met de jaarlijkse kosten. Het is een vrij nieuwe app, zal vast nog wel komen in een update. :)
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_131201523
Goh..bijna eind september alweer en dan nog twee maandjes en krijg ik naar alle waatschijnlijkheid weer flink wat geld terug van mijn energie leverancier. *O* *O* *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')