Op zondag 18 september 2005 01:01 schreef Five_Horizons het volgende:A? H? A1?-coderingen bij het BKR?Bij het BKR zijn momenteel ruim 200 bedrijven en instellingen aangesloten. Dit zijn:
• Financieringsmaatschappijen
• Banken
• (semi)gemeentelijke kredietbanken
• Hypotheekverstrekkende instellingen
• Creditcardorganisaties
• Aanbieders mobiele telefonie
• Postorderbedrijven
• Internationale kredietinstellingen
De volgende gegevens zijn geregistreerd van personen en kredieten:
Personen:
• Geboortenaam en voorletters
• Geboortedatum
• Adres, postcode en woonplaats
Kredieten:
• Het geleende bedrag of de bestedingslimiet (contractbedrag)
• Datum afsluiten lening
• Aflossingsdatum conform contract
• Werkelijke beëindigingsdatum van de lening
• Soort overeenkomst
• Eventuele bijzonderheden gedurende de looptijd van het krediet
Kredieten worden door het BKR alleen geregistreerd als:
• De lening een minimale looptijd heeft van drie maanden
• Het geleende bedrag minimaal ¤500 en maximaal ¤175.000 is
• De lening aan een natuurlijk persoon is verstrekt
• Het een hypothecaire lening is waar een achterstand van drie maanden op bestaat
De volgende kredieten worden
niet geregistreerd:
• Hypothecaire leningen waarop geen achterstand bestaat
• Leningen door DUO
• Leningen aan rechtspersonen zonder persoonlijke aansprakelijkheid
Het BKR kent de volgende zes basisvormen van kredietverlening:
• Aflopend krediet (AK)
• Doorlopend krediet (RK)
• Overige obligo's (RO)
• Verzendhuiskrediet (VK)
• Hypotheek (HY)
• Schuldregeling (SR)
Achterstand en Herstel
De deelnemers zijn verplicht om een betalingsachterstand te melden bij BKR. Maar dat gebeurt niet zo maar. Zij zijn verplicht je vooraf te waarschuwen dat de achterstand bij BKR wordt gemeld als u langer wacht met betalen. Deze periode tussen het moment dat de betalingsachterstand ontstaat en het moment waarop deze bij BKR wordt aangemeld, varieert tussen de twee en vier maanden. Officieel heet het melden van een achterstand een 'Achterstandsmelding'. In je gegevens is deze zichtbaar met een 'A' bij het betreffende krediet.
Hebt u uw achterstand ingelopen, dan is dit ook zichtbaar in CKI. Een 'H', van Herstel, bij het betreffende krediet geeft dit aan. De 'H' wordt alleen vermeld als het krediet doorloopt. Als u de achterstand hebt ingelopen en daarmee het krediet hebt beëindigd, dan is alleen een einddatum zichtbaar bij het betreffende krediet. Vijf jaar na de einddatum verdwijnen je gegevens over het beëindigde krediet automatisch uit ons bestand.
Bijzonderheidscodes
Naast de 'A' en de 'H' kennen wij nog vijf bijzonderheidscodes die aangeven dat er iets aan de hand is.
• Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
• Code 2: De (restant)vordering is opeisbaar gesteld.
• Code 3: Er is een bedrag van ¤ 250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer afboeking wegens finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
• Code 4: De kredietnemer blijkt/bleek onbereikbaar.
• Code 5: In tegenstelling tot Achterstands- en Herstelmeldingen geldt voor het aanmelden van bijzonderheidscodes geen wachttijd. Deelnemers zijn niet verplicht je vooraf aan te kondigen dat zij een bijzonderheidscode melden bij BKR.
Voor meer informatie:
www.bkr.nl