Tja vertel mij wat. Ik heb ook een auto uit 1986 uit pure hobby die niet eens de 2000 km per jaar haalt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:25 schreef casejunkie het volgende:
Persoonlijk vind ik de dagkaartregeling prima waarbij je digitaal kan aangeven als je met een auto gaat rijden. Beetje jammer dat deze pas gaat gelden bij auto van 30 jaar en ouder. Vanaf 25 jaar zou persoonlijk een stukje fijner zijn (heb 2 auto's van 1989 als hobby)
Gvd een jaartje geleden...quote:Toekomst oldtimer
De planning was om vanaf 1 januari 2012 alleen nog auto’s van voor 1987 onder de “oldtimerregeling” te laten vallen. De leeftijdgrens van 25 jaar zou daarmee dus worden verlaten.
Een motie van de PVV heeft het echter gehaald waarbij de leeftijd waarop een auto "oldtimer" wordt is verhoogd van 25 naar 30 jaar.
Wij zitten nu dus in een overgangsperiode. Auto’s die op 1 januari 2012 al 25 jaar zijn blijven oldtimer en ook vanaf de leeftijd van 25 jaar. Verder geldt voor deze auto’s geen brandstoftoeslag. Dus ook wanneer u op autogas of diesel rijdt betaalt u geen motorrijtuigenbelasting.
Voor de auto’s die op 1 januari 2012 nog geen 25 jaar oud zijn gaat in principe de oldtimerleeftijd van 30 jaar gelden. Verder is voor deze oldtimers een brandstoftoeslag verschuldigd. Je krijgt dan een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting voor benzineauto’s maar het extra deel dat je betaalt voor diesel of autogas moet wel worden betaald.
Voor auto’s die binnenkort 25 jaar of ouder worden is een overgangsregeling in het leven geroepen. Zie hiervoor onderstaand schema.
Bijgewerkt : 1 maart 2012
Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl.quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:08 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
die rijden ze immers elke dag voor het plezier
En die waarneming is natuurlijk representatief voor heel Nederland...quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:33 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl.
Je betaalt al per kilometer in de vorm van accijns, heffing en belasting op de brandstof.quote:@ Chema: er zijn ook tig youngtimers die weinig kilometers maken, en toch volledig belastingplichtig zijn. Ergens moet er een grens gesteld worden, maar makkelijk is dat natuurlijk niet: je hebt altijd wel iemand of een groepje die erdoor gedupeerd is. Ik zou ook liever per kilometer betalen, want ik rij max 8000km per jaar met m'n V70 (op dit moment zelfs nog minder, misschien 6k op jaarbasis) en betaal toch 800 Euro per jaar wegenbelasting.
die zullen weer nooit in de file naar het werk staanquote:Op dinsdag 16 april 2013 17:33 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl.
Als ik weer belasting moet gaan betalen, want de overheid is op dit moment zo onstabiel als het maar kan zijn doe ik hem niet weg. Ik heb er veel energie in gestoken om deze auto(Volvo 480) tot bijna nieuwstaat te krijgen. Mijn hobby blijf ik behouden. Dan schors ik hem maar voor de winterperiode. Met deze administratie kosten, kost het de overheid nog meer.quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:33 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl.
@ Chema: er zijn ook tig youngtimers die weinig kilometers maken, en toch volledig belastingplichtig zijn. Ergens moet er een grens gesteld worden, maar makkelijk is dat natuurlijk niet: je hebt altijd wel iemand of een groepje die erdoor gedupeerd is. Ik zou ook liever per kilometer betalen, want ik rij max 8000km per jaar met m'n V70 (op dit moment zelfs nog minder, misschien 6k op jaarbasis) en betaal toch 800 Euro per jaar wegenbelasting.
Die waarneming is niet representatief, maar het schetst wel het probleem wat de overheid heeft met die jongere oldtimers. De import-cijfers zeggen ook echt meer dan voldoende, daar kan je gewoon niet omheen. Als je het probleem dan nog niet ziet, dan wíl je het gewoon niet zien.quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
En die waarneming is natuurlijk representatief voor heel Nederland...
[..]
Je betaalt al per kilometer in de vorm van accijns, heffing en belasting op de brandstof.
Dat jij blind bent voor het feit dat de import juist een opleving kreeg nadat het initiele plan bekend werd dat auto's gebouwd na '87 nooit meer belastingvrij zouden worden kan ik ook weinig aan doen, daarbij zegt het aantal geimporteerde auto's in zijn totaliteit ook vrij weinig. Het is niet zo dat elke geimporteerde auto de weg opgaat voor dagelijks gebruik.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:22 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Die waarneming is niet representatief, maar het schetst wel het probleem wat de overheid heeft met die jongere oldtimers. De import-cijfers zeggen ook echt meer dan voldoende, daar kan je gewoon niet omheen. Als je het probleem dan nog niet ziet, dan wíl je het gewoon niet zien.
Laat maar zitten. Jij wil het niet zien.quote:En je betaalt inderdaad al accijns, heffing en BTW. Ziehier dus waarom die 153 miljoen dus toch behaald kan worden.
Tja ik heb de regels niet bedacht, maar dit is het idee van Weekers: een kwartaalbelasting heeft als voordeel dat je minder wegenbelasting betaalt, maar de keerzijde is dat je niet zomaar kan schorsen. Beetje apart, maar ik snap wel dat ze zich willen indekken.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:33 schreef daNpy het volgende:
Waarom is schorsen niet mogelijk? Je moet ten alle tijde de mogelijkheid hebben je auto vrij te stellen van MRB, APK en verzekering.
De reden dat die import kwam is omdat auto's uit 1986 op diesel en LPG geen brandstoftoeslag kregen, en er werd vóórdat die overgangsregeling er kwam al massaal geïmporteerd: in 2009 zag je een enorme import van auto's uit 1984, in 2010 was het aandeel '85'ers enorm groot en in 2011 kwam er een run op de 86'ers, en dat zette zich in 2012 door totdat het beruchte regeerakkoord er kwam. Sla de cijfers @ RDW er maar op na.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat jij blind bent voor het feit dat de import juist een opleving kreeg nadat het initiele plan bekend werd dat auto's gebouwd na '87 nooit meer belastingvrij zouden worden kan ik ook weinig aan doen, daarbij zegt het aantal geimporteerde auto's in zijn totaliteit ook vrij weinig. Het is niet zo dat elke geimporteerde auto de weg opgaat voor dagelijks gebruik.
Maar er is dus even niet over nagedacht dat een klassieker in restauratie geen APK kan krijgen maar hiervoor wel plichtig is?quote:Op dinsdag 16 april 2013 19:30 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Tja ik heb de regels niet bedacht, maar dit is het idee van Weekers: een kwartaalbelasting heeft als voordeel dat je minder wegenbelasting betaalt, maar de keerzijde is dat je niet zomaar kan schorsen. Beetje apart, maar ik snap wel dat ze zich willen indekken.
Jawel, je kunt wel schorsen. Alleen niet als je ook nog met een 30-dagenkaart zou willen rijden. 's Zomers rijden 's winters schorsen kan dus niet. Feitelijk is de auto trouwens permanent geschorst. Die 30-dagenkaart zou een ontheffing om met een geschorste auto te rijden gaan worden.quote:Op dinsdag 16 april 2013 20:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Maar er is dus even niet over nagedacht dat een klassieker in restauratie geen APK kan krijgen maar hiervoor wel plichtig is?
Voor je het weet hebben ze het idee om de prijs voor die kaart op 25% MRB te zetten.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:18 schreef daNpy het volgende:
Ja, die 30 dagen kaart is natuurlijk wat anders als de 25% MRB regeling.
Daar zit je al niet heel ver naast aangezien hiervoor een bedrag van 130 euro genoemd is.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:42 schreef sig000 het volgende:
[..]
Voor je het weet hebben ze het idee om de prijs voor die kaart op 25% MRB te zetten.
Hangen ze er nog een gewichtstoeslag en brandstofheffing aan vast en tadaa. Doel bereikt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:59 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Daar zit je al niet heel ver naast aangezien hiervoor een bedrag van 130 euro genoemd is.
'mijn passat heeft in 1 jaar 10km gereden illegaal ook nog.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
En uit dat rapport waar Weekers schijnbaar zijn kennis uit opdoet worden alle oldtimers gemakshalve maar als dagelijks gebruikt vervoermiddel weggezet...
Al die auto's van jou rijden gewoon 15k per stuk per jaar...
omdat ik genoeg mensen ken die geen stalling hebben?quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:33 schreef daNpy het volgende:
Waarom is schorsen niet mogelijk? Je moet ten alle tijde de mogelijkheid hebben je auto vrij te stellen van MRB, APK en verzekering.
en als je geen garage of stalling hebt mag je gewoon voor het hele jaar dokken en niet de 30 dagen dat je wel rijd..quote:Op dinsdag 16 april 2013 20:30 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Jawel, je kunt wel schorsen. Alleen niet als je ook nog met een 30-dagenkaart zou willen rijden. 's Zomers rijden 's winters schorsen kan dus niet. Feitelijk is de auto trouwens permanent geschorst. Die 30-dagenkaart zou een ontheffing om met een geschorste auto te rijden gaan worden.
uh? spuit11?quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:56 schreef daNpy het volgende:
Vergeet niet dat in Duitsland de umweltzones enige tijd geleden actief zijn geworden waardoor oude diesels onbruikbaar zijn geworden voor mensen die in de stad wonen.
Die auto's zijn dus geen zak meer waard en goedkoop te importeren. Als je in NL dan ook nog eens een MRB vrijstelling hebt is het een kwestie van 1+1=2.
Ook zijn de technieken en het comfort van auto's uit de tachtiger jaren flink verbeterd (injectie en elektronische systemen) wat het tot beter dagelijks te rijden voertuigen maakt.
Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:18 schreef daNpy het volgende:
Ja, die 30 dagen kaart is natuurlijk wat anders als de 25% MRB regeling.
Sterker nog: het was destijds hét argument van de Fehac om een oldtimerregeling in te laten voeren door de overheid: niet alleen ter bescherming om het industrieel erfgoed te beschermen, maar ook nog eens omdat auto's al 25 jaar wegenbelasting betaald hebben. Dat (mede door de EU) 't ook voor import-auto's ging gelden was al snel ontdekt. Maar het is wel de basis geweest voor de oldtimerregeling.quote:Op dinsdag 16 april 2013 22:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |