abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 april 2013 @ 17:23:35 #1
400258 TheDarkLord
I am Lord Voldemort.
pi_124798551
Ik wil graag een kat, maar mijn partner is allergisch. Als ik google naar hypoallergene katten, kom ik echt alleen op hele dure raskatten uit. Terwijl je een gewone kat al voor onder de 50 euro kan krijgen. Ik vroeg me daarom af welke soorten weinig tot geen last veroorzaken naast de dure raskatten.
Behold, Nagini, our work is done.
  dinsdag 2 april 2013 @ 17:31:59 #2
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_124798919
Hier een reactie van een grote kattenliefhebber die helaas allergisch is:

Je hebt geen enkele garantie dat een kat - of die nu wordt aangeprezen als "hypoallergeen" of niet - inderdaad geen allergische reactie oproept. Allergieën kunnen ook nog na jarenlang 'geen problemen' optreden, er valt geen pijl op te trekken en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat "hypoallergeen" zijn van sommige kattenrassen wordt (mis)gebruikt als verkoopargument.

De hevigheid van allergische reacties op katten varieert niet alleen per persoon, maar ook nog eens per kat - helemaal losstaand van het ras of het type. Als ik op bezoek ga bij katteneigenaren (en dat doe ik regelmatig), kan ik zonder problemen de ene kat avondje een op schoot hebben zitten, terwijl ik van de volgende kat binnen een half uurtje weer buiten sta vanwege een asthma-aanval.

Als je ernstig allergisch bent is volgens mij het enige correcte advies om zelf geen kat te nemen. Blijft de reactie beperkt tot een snotneus en tranende ogen... tsja. Het blijft een risico want de allergie kan dus heviger worden, en bedenk je wel dat je met een beetje geluk/pech dan zit opgescheept met een beestje dat je 20 jaar lang ziek kunt maken.

Het zou volgens mij wel een fijn idee zijn als bijvoorbeeld asiels oudere katten zouden aanbieden aan mensen die een lichte allergie hebben met een teruggeef-garantie als het ècht niet blijkt te gaan. Het eerste asiel dat dat doet ziet mij binnenkort op de stoep.
Helaas echter worden er nogal wat katten afgedankt juist met als smoes dat er iemand allergisch is geworden, dus ik weet niet of dit wel zou gaan werken.

[ Bericht 15% gewijzigd door HetKlusKonijn op 02-04-2013 17:39:37 ]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  dinsdag 2 april 2013 @ 17:32:17 #3
360014 Mierenneuker.
nait soezen, kop d'r veur
pi_124798932
Koop een hond. Die zijn veel trouwer, mits je ze goed opvoed.
''Ja die meneer heeft kaal haar.''
  dinsdag 2 april 2013 @ 17:32:47 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_124798944
Er zijn verschillende katten op verschillende manieren hypoallergeen, het hangt maar af wat van de kat je allergie uitlokt. Voor mensen die allergisch zijn voor de fijne ondervacht-haartjes moet je dus een kat hebben die die niet heeft, en kom je op Sphynxen en Rexen uit. Voor de meer gebruikelijke allergie voor huidschilfers schijnen bijv. Maine Coones en Noorse Boskatten vrij gunstig uit te pakken.

In alle gevallen zijn de hypoallergene effecten een bijzaak van het schoonheids-ideaal waarop gefokt wordt, vaak een gevolg van een genetische fout die als schoonheid wordt gezien en waarop verder gefokt wordt.

Er zijn geen katten naast de dure raskatten anders dan de standaard europese korthaar (en de tentoonstellings-versies daarvan zijn net zo duur als de andere raskatten).

Je zou nog eens bij de rasverenigingen kunnen gaan kijken of je van de door jou geselecteerde versies "afgedankte" exemplaren kunt vinden, of oudere beestjes die met een leeftijd van 5-6 jaar te oud zijn om verder mee te showen en die een goed tehuis nodig hebben.

Om aan te geven : mijn 2 Burmezen waren "mislukkelingen" (bij de ene was de kleurverdeling niet volgens de standaard, de andere had een genetisch probleem in de vorm van een geknikte staart). Die zijn als kitten voor weinig gekocht door de oorspronkelijke eigenaren, en toen ze 9,5 jaar waren heb ik ze gratis (inclusief mandjes enz.) van ze overgenomen omdat ze in het gezin duidelijk niet meer op hun plek waren.

Overigens kun je met een lichtere allergie ook wel katten houden, mijn buurvrouw is allergisch en had er 3, door leeftijd nu uitgedund tot 1. OK, ze wil ze niet in bed hebben, maar voor de rest heeft ze er zelden echt last van.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 2 april 2013 @ 18:30:03 #5
400258 TheDarkLord
I am Lord Voldemort.
pi_124800877
Ben geen honden fan.

Partner is niet zwaar allergisch, wel een beetje. Misschien kan ik de kat van vrienden lenen voor een week en dan kijken hoe dat gaat...
  dinsdag 2 april 2013 @ 18:49:16 #6
323439 HetKlusKonijn
pi_124801615
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 18:30 schreef TheDarkLord het volgende:
Ben geen honden fan.

Partner is niet zwaar allergisch, wel een beetje. Misschien kan ik de kat van vrienden lenen voor een week en dan kijken hoe dat gaat...
Dan krijg je in ieder geval al een indicatie, maar nogmaals, de reactie kan per kat enorm verschillen.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  dinsdag 2 april 2013 @ 18:50:17 #7
400258 TheDarkLord
I am Lord Voldemort.
pi_124801655
Soort kat ? Of per individuele kat. Want als de kat van vrienden geen probleem is, dan kan je toch redelijk weten of eenzelfde soort te doen is?
  dinsdag 2 april 2013 @ 18:51:02 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_124801684
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 18:30 schreef TheDarkLord het volgende:
Ben geen honden fan.

Allergische reacties als deze zijn erg weers-afhankelijk, dat merkt mijn buurvrouw ook.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 2 april 2013 @ 19:24:01 #9
400258 TheDarkLord
I am Lord Voldemort.
pi_124803008
De kat wordt een binnenkat, trouwens. Dus ik kan wel veel stofzuigen maar helemaal weg gaat die vacht nooit...
  dinsdag 2 april 2013 @ 20:10:36 #10
323439 HetKlusKonijn
pi_124805568
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 18:50 schreef TheDarkLord het volgende:
Soort kat ? Of per individuele kat. Want als de kat van vrienden geen probleem is, dan kan je toch redelijk weten of eenzelfde soort te doen is?
Per individuele kat. Er valt geen peil op te trekken. Van de ene tabby huiskat krijg ik binnen 30 seconden rooie ogen, een andere, precies op het eerder genoemde beest lijkende, kan ik vier uur op schoot houden...

Als je 'leenkat' al problemen oplevert dan is je risico hoog, als je niks merkt, dan is dat een positief teken - maar geen garantie dat een andere kat dan dus óók geen allergische reactie oplevert.

Overigens, doorgaans is niet de vacht van het dier een probleem, maar veeleer de huidschilfers. Die dus onzichtbaar zijn. Veel stofzuigen is natuurlijk prima, maar doe dat dan wel met een goede stofzuiger met een anti-allergie HEPA-filter, anders heeft 't nauwelijks zin.
pi_124813103
Het verschilt inderdaad per kat en per persoon.
Heb je last van de haren, dan zijn de al genoemde rexen en sphynxen misschien een oplossing. Raskatten zijn weliswaar duur, maar allergieklachten die verergeren zijn erg vervelend, en een (helaas voor mijn vriend zinloze) ronde 'immunotherapie' is nog heel wat duurder.
Als de leeftijd van de kat je niet uitmaakt, dan kun je ook bij de rasvereniging kijken naar herplaatsers.

Soms hebben mensen ook minder last van katten met een lange vacht (zowel de mensen die allergisch zijn voor de haartjes als de mensen die voor de huidschilfers allergisch zijn) omdat de haartjes van deze vachten minder 'ronddwarrelen'. Vandaar dat de Maine Coon en de Noorse Boskat nog wel eens aangeraden worden. Maar; het is absoluut geen garantie! Want ook deze katten verharen/laten huidschilfers achter.

Als je zeker weet dat je voor de huidschilfers allergisch bent, dan is de Siberische Kat misschien wel een wat zekerdere optie. Dit ras produceert een bepaald eiwit (wat de allergische reactie triggert) in slechts heel geringe hoeveelheden. 100% garantie heb je ook hierbij niet, en het is wel raadzaam om eerst bij een fokker langs te gaan en bijvoorbeeld een kussensloop achter te laten, wil je een beetje testen of het een mogelijkheid zou kunnen zijn. Ook dit is een raskat en is zodoende wat prijzig, maar ook hiervan bestaan herplaatsers die een huisje zoeken en minder kosten. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')