abonnement Unibet Coolblue
pi_124635627
Welkom in het Nederbelgen-topic (ook Belgen van harte welkom :p). Dit is deel 4!

Over België:

Hoofdstad:
Brussel. De hoofdstad van Vlaanderen is ook Brussel, de hoofdstad van Wallonië is Namen
Inwoners:
België heeft 10.584.534 inwoners op 1 januari 2007. Het Vlaams Gewest heeft er daarvan 6,1 miljoen, het Waals Gewest 3,4 miljoen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1,0 miljoen.
Religie:
Rooms-katholiek, 6 andere erkende religies
Oppervlakte:
30.528 km2, 6,2% water. Daarmee is het een kwart kleiner dan Nederland.
Regeringsvorm:
Federale monarchie (Koninkrijk). Op dit moment is Albert II koning van België. Het koningshuis is Franstalig.

Kaart van België:

[ afbeelding ]

Verdeling Vlaanderen-Wallonië:

[ afbeelding ]

Nationale vlag:

[ afbeelding ]

Vlaamse vlag (De Vlaamse leeuw):

[ afbeelding ]

Waalse vlag (Le coq Wallon):

[ afbeelding ]

Klein geschiedenislesje:
België werd in oude tijden bevolkt door verschillende Keltische stammen. Tijdens de middeleeuwen werd wat nu onder het huidige België verstaan wordt, verdeeld tussen Frankrijk en het Duitse Rijk. De Schelde werd beschouwd als grens tussen de beide rijken. Het gebied van het huidige België werd aan het einde van de 18e eeuw overgenomen door de Fransen. Na de nederlaag van Napoleon in 1815 ging België op in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden om zo een bufferstaat te vormen tegen Frankrijk. België werd in 1830 uitgeroepen tot een onafhankelijke constitutionele monarchie. België werd bezet door Duitsland tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog. De spanningen tussen Nederlandstalige Vlamingen in het noorden en de Franssprekende Walen in het zuiden hebben de laatste jaren geleid tot constitutionele amendementen. Zo werd België een federale staat met drie gewesten en gemeenschappen. In eerste instantie waren de Walen economisch zeer welvarend, maar tegenwoordig is Vlaanderen economisch het sterkst. Wat de levensstandaard betreft zijn er ongelijkheden tussen de inwoners van de verschillende gewesten; het Vlaams Gewest is aanzienlijk rijker dan Wallonië. Vandaag de dag is Vlaanderen één van de sterkste economische regio's van Europa.

In Brussel zetelt het Europees parlement. Omdat de Fransen jaloers waren, verhuist het hele parlement (personeel en dossiers) elke maand een week naar het Franse Straatsburg. :')_!

Het terrein van België is grotendeels laagland, behalve de Ardennen in het zuiden. Door het land stromen de rivieren de Maas en de Schelde en een netwerk van kanalen. België is één van de dichtstbevolkte landen in Europa.

Zeer belangrijk voor vrijwel elke Belg :
België staat internationaal bekend voor zijn bieren :9 , zoals Stella Artois, Jupiler, Leffe, Hoegaarden en de trappistenbieren als Westmalle, Chimay en Westvleteren. Met InBev is ook de grootste brouwerijgroep ter wereld Belgisch. En het eten is ook al zeer goed! De Belgische eetcultuur wordt als Bourgondisch omschreven. In het buitenland zijn vooral de frieten bekend. De Belgische keuken kan tot op zekere hoogte vergeleken worden met de Franse keuken. De Belgen hebben nog steeds de reputatie van bescheiden en gematigd. Ze gaan door voor harde werkers. De productiviteit van de Belgische werknemers is een van de hoogste ter wereld. De Belgen staan er ook om bekend dat ze "een baksteen in hun maag hebben". Ze investeren aanzienlijke bedragen in hun woning en aangezien de bouwgronden alsmaar schaarser worden (de bevolkingsdichtheid bedraagt 346,7 / km² (2007)), beleeft de renovatiesector gouden tijden. De kwaliteit van de Belgische gezondheidszorg behoort tot de beste ter wereld en volgens een enquête vindt bijna 80% van de Belgen dat ze in zeer goede gezondheid verkeren.

Bron: wiki en wat eigen aanvullingen

Edit (aanvulling):

Belangrijkste verschillen met Nederland (voor de mensen die emigratie overwegen):
Wonen is hier veel goedkoper, boodschappen zijn duurder, lonen liggen hoger, je betaalt je niet scheel aan ziektekosten (12 euro per kwartaal en er wordt veel vergoed door de verzekering). Opleiding kost 2/3 minder dan in Nederland, en je kunt je studiefinanciering gewoon behouden.

Handige websites:
Woningen: www.immoweb.be
Koten (kamers): www.qlb.be
Weer: www.meteo.be
Treinen: www.nmbs.be

Hier vind je het vorige deeltje.

[ Bericht 51% gewijzigd door trainfreak op 29-03-2013 20:17:59 ]
pi_124636720
Ja, perfect! Hier in Utrecht is altijd wel wat te doen.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 14:40:13 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_124646374
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 08:44 schreef trainfreak het volgende:
Hier het vervolg op Nederbelgen waar nog altijd geen OP van is.

---

Hoe bevalt België op dit moment? En waar woon je?
Er is WEL een OP.
Resistance is futile.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 14:41:56 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_124646435
quote:
14s.gif Op woensdag 8 oktober 2008 12:41 schreef MLI het volgende:
Welkom in het Nederbelgen-topic (ook Belgen van harte welkom :p). Dit is deel 4!

Over België:

Hoofdstad:
Brussel. De hoofdstad van Vlaanderen is ook Brussel, de hoofdstad van Wallonië is Namen
Inwoners:
België heeft 10.584.534 inwoners op 1 januari 2007. Het Vlaams Gewest heeft er daarvan 6,1 miljoen, het Waals Gewest 3,4 miljoen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1,0 miljoen.
Religie:
Rooms-katholiek, 6 andere erkende religies
Oppervlakte:
30.528 km2, 6,2% water. Daarmee is het een kwart kleiner dan Nederland.
Regeringsvorm:
Federale monarchie (Koninkrijk). Op dit moment is Albert II koning van België. Het koningshuis is Franstalig.

Kaart van België:

[ afbeelding ]

Verdeling Vlaanderen-Wallonië:

[ afbeelding ]

Nationale vlag:

[ afbeelding ]

Vlaamse vlag (De Vlaamse leeuw):

[ afbeelding ]

Waalse vlag (Le coq Wallon):

[ afbeelding ]

Klein geschiedenislesje:
België werd in oude tijden bevolkt door verschillende Keltische stammen. Tijdens de middeleeuwen werd wat nu onder het huidige België verstaan wordt, verdeeld tussen Frankrijk en het Duitse Rijk. De Schelde werd beschouwd als grens tussen de beide rijken. Het gebied van het huidige België werd aan het einde van de 18e eeuw overgenomen door de Fransen. Na de nederlaag van Napoleon in 1815 ging België op in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden om zo een bufferstaat te vormen tegen Frankrijk. België werd in 1830 uitgeroepen tot een onafhankelijke constitutionele monarchie. België werd bezet door Duitsland tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog. De spanningen tussen Nederlandstalige Vlamingen in het noorden en de Franssprekende Walen in het zuiden hebben de laatste jaren geleid tot constitutionele amendementen. Zo werd België een federale staat met drie gewesten en gemeenschappen. In eerste instantie waren de Walen economisch zeer welvarend, maar tegenwoordig is Vlaanderen economisch het sterkst. Wat de levensstandaard betreft zijn er ongelijkheden tussen de inwoners van de verschillende gewesten; het Vlaams Gewest is aanzienlijk rijker dan Wallonië. Vandaag de dag is Vlaanderen één van de sterkste economische regio's van Europa.

In Brussel zetelt het Europees parlement. Omdat de Fransen jaloers waren, verhuist het hele parlement (personeel en dossiers) elke maand een week naar het Franse Straatsburg. :')_!

Het terrein van België is grotendeels laagland, behalve de Ardennen in het zuiden. Door het land stromen de rivieren de Maas en de Schelde en een netwerk van kanalen. België is één van de dichtstbevolkte landen in Europa.

Zeer belangrijk voor vrijwel elke Belg :
België staat internationaal bekend voor zijn bieren :9 , zoals Stella Artois, Jupiler, Leffe, Hoegaarden en de trappistenbieren als Westmalle, Chimay en Westvleteren. Met InBev is ook de grootste brouwerijgroep ter wereld Belgisch. En het eten is ook al zeer goed! De Belgische eetcultuur wordt als Bourgondisch omschreven. In het buitenland zijn vooral de frieten bekend. De Belgische keuken kan tot op zekere hoogte vergeleken worden met de Franse keuken. De Belgen hebben nog steeds de reputatie van bescheiden en gematigd. Ze gaan door voor harde werkers. De productiviteit van de Belgische werknemers is een van de hoogste ter wereld. De Belgen staan er ook om bekend dat ze "een baksteen in hun maag hebben". Ze investeren aanzienlijke bedragen in hun woning en aangezien de bouwgronden alsmaar schaarser worden (de bevolkingsdichtheid bedraagt 346,7 / km² (2007)), beleeft de renovatiesector gouden tijden. De kwaliteit van de Belgische gezondheidszorg behoort tot de beste ter wereld en volgens een enquête vindt bijna 80% van de Belgen dat ze in zeer goede gezondheid verkeren.

Bron: wiki en wat eigen aanvullingen

Edit (aanvulling):

Belangrijkste verschillen met Nederland (voor de mensen die emigratie overwegen):
Wonen is hier veel goedkoper, boodschappen zijn duurder, lonen liggen hoger, je betaalt je niet scheel aan ziektekosten (12 euro per kwartaal en er wordt veel vergoed door de verzekering). Opleiding kost 2/3 minder dan in Nederland, en je kunt je studiefinanciering gewoon behouden.

Handige websites:
Woningen: www.immoweb.be
Koten (kamers): www.qlb.be
Weer: www.meteo.be
Treinen: www.nmbs.be

Hier vind je het vorige deeltje.
Bloed, zweet en tranen in gestoken destijds!
Resistance is futile.
pi_124659680
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 14:40 schreef Seven. het volgende:

[..]

Er is WEL een OP.
Ik heb de eerste post gewoon gekopieerd van het vorige topic ..
Ik zie nu wel dat de afbeeldingen het niet doen.

En ik heb niet veel zin om veel tijd in deze OP te steken :P
  zaterdag 30 maart 2013 @ 10:23:00 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_124677416
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 20:19 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ik heb de eerste post gewoon gekopieerd van het vorige topic ..
Ik zie nu wel dat de afbeeldingen het niet doen.

En ik heb niet veel zin om veel tijd in deze OP te steken :P
De afbeeldingen werken. Gewoon quoten en de img tags aanpassen. :P
Resistance is futile.
pi_124677444
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 00:12 schreef lolcat8811 het volgende:
Mijn broer heeft een huis gekocht in de buurt van Harzé, een prachtig dorpje in de Ardennen. Dat wordt leuk :)

[ afbeelding ]
^^ Dit is niet het huis, maar het dorp ;)
Mooi :Y
Echt om in te wonen of een vakantiehuis ofzo?
Lijkt me persoonlijk niks om zo afgelegen te wonen :+
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_124728238
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 10:25 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Mooi :Y
Echt om in te wonen of een vakantiehuis ofzo?
Lijkt me persoonlijk niks om zo afgelegen te wonen :+
In eerste instantie als vakantiewoning, maar sluiten niet uit er op termijn te gaan wonen. De omgeving is echt prachtig.

In de zomer kunnen de Ardennen wat mij betreft concurreren met pakweg Toscane. Heerlijke rust, natuur, vergezichten, pittoreske dorpjes, zuivere riviertjes,...
pi_125910406
Hebben jullie nog iets gedaan met koningsdag?
  dinsdag 30 april 2013 @ 17:47:56 #10
66825 Reya
Fier Wallon
pi_125910520
Nee, morgen ook al verlof, en één dag is wel weer genoeg.
pi_125921683
Ik ook niet, gewoon stage en college vandaag.

Koning mag trouwens ook ophoepelen van mij.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  donderdag 23 mei 2013 @ 16:14:50 #12
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_126908189
* EDMAN- woont al bijna in Antwerpen (Deurne) bij z'n vriendin, maar gaat dit over 2 maand ook officiëel doen *O*
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_126909331
Welkom *O*
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  vrijdag 24 mei 2013 @ 18:53:29 #14
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_126957672
Hoe makkelijk is het nu om met het vrije verkeer van personen en goederen in BE te gaan wonen en werken? Is het gewoon een kwestie van je inschrijven bij de gemeente van je keuze, aan het werk gaan en that's it?
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_126966352
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 18:53 schreef PalmRoyale het volgende:
Hoe makkelijk is het nu om met het vrije verkeer van personen en goederen in BE te gaan wonen en werken? Is het gewoon een kwestie van je inschrijven bij de gemeente van je keuze, aan het werk gaan en that's it?
Denk dat het omgekeerd handiger is. Eerst werk vinden en dan inschrijven bij de gemeente.

Er wordt toch wel gevraagd (in Antwerpen althans) wat je komt doen en hoe je dat denkt te financieren. Ik kwam vanwege een studie maar kon toch met een behoorlijk pak papieren richting het vreemdelingenloket. Inclusief een verklaring van mijn ouders dat zij mij financieel zouden bijstaan en een inschrijving bij een Belgisch ziekenfonds. En na een jaar kon ik terugkomen met mijn studieresultaten voor de verlenging van mijn verblijfsvergunning. Gelukkig zijn ze toen overgestapt op een vijfjarige vergunning ipv een jaarlijkse zodat die martelgang nog maar eens in de vijf jaar hoeft.

Het zal wellicht per gemeente verschillen hoe streng ze zijn maar in Antwerpen zitten ze niet bepaald te wachten op gelukszoekers.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:26:33 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126971093
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 18:53 schreef PalmRoyale het volgende:
Hoe makkelijk is het nu om met het vrije verkeer van personen en goederen in BE te gaan wonen en werken? Is het gewoon een kwestie van je inschrijven bij de gemeente van je keuze, aan het werk gaan en that's it?
Ja, zo makkelijk is het wel zo'n beetje! En als je werk hebt, je inschrijven bij mutualiteit, betaal je 70 euro per jaar in plaats van 120 per maand voor je zorgverzekering. Via je werk regelen dat je hospitalisatieverzekering krijgt als aanvullende verzekering.

Verder is Belgie het land van leuke financiele meevallers, bonusje hier, belastingteruggave daar etc etc.
Resistance is futile.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 02:02:36 #17
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_126975346
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 21:49 schreef Maloney het volgende:Het zal wellicht per gemeente verschillen hoe streng ze zijn maar in Antwerpen zitten ze niet bepaald te wachten op gelukszoekers.
We zijn nou niet echt gelukszoekers. Mijn vriendin is anesthesioloog en een oud studiegenoot van haar met wie ze nog steeds contact heeft werkt in het UZA (Universitair Ziekenhuis Antwerpen). Er is daar een plek vrijgekomen die ze kan krijgen. Zelf ben ik kernel ontwikkelaar bij Red Hat en dat werk kan ik overal ter wereld doen, ik heb alleen een pc nodig.

Daarnaast maakt het volgens mij met het vrije verkeer van personen en goederen niet uit of Antwerpen wel of niet op gelukszoekers zit te wachten. Dat is immers op Europees niveau geregeld en dat recht kan niet ontnomen worden. Kijk maar naar alle Oostblokkers die we in NL hebben, die kunnen op geen enkele manier geweigerd worden. Die regels gelden net zo goed voor BE.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  zaterdag 25 mei 2013 @ 10:58:03 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126979039
Het ligt een beetje aan de gemeente hoe makkelijk het gaat maar ook als je werkloos bent, kun je je gewoon inschrijven. Ze mogen je niet weigen of zo.
Resistance is futile.
pi_126990242
Ze kunnen je niet weigeren maar Antwerpen maakt het je ook niet echt gemakkelijk en dan heb ik het nog niet gehad over die gelukkig geschrapte vreemdelingentaks van 250 Euro. Zeker met dit rechtse gemeentebestuur is Antwerpen bepaald niet gastvrij.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 19:15:17 #20
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_126994505
Ik denk dat ze op een anesthesioloog en kernel ontwikkelaar toch wel een beetje anders zullen reageren denk je ook niet? We zijn geen Polen Of Roemenen die met niks op zak er naar toe gaan. En als we gaan (we nemen dit weekend de beslissing) dan willen we sowiezo niet in Antwerpen zelf wonen maar 1 van de dorpjes er omheen.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  zaterdag 25 mei 2013 @ 19:20:27 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126994684
Maloney verwart de standaard Belgische bureaucratie met ongastvrijheid. Je moet bij alles formuliertje zus overhandigen met bewijsstuk zo en noem het maar op. Ze zijn gewoon weinig efficient bij de gemeente. Dat heeft niets te maken met je beroep.

Maar gewoon stug volhouden, iedere keer netjes in de wachtruimte en na 4 of 5 bezoekjes heb je het hele proces doorlopen.

Trouwens: je schrijft je in bij de gemeente en dan komt de wijkagent binnen 2 weken controleren of je daadwerkelijk op het adres woont. Hij hoeft niet eens binnen te komen, ik heb hem geweigerd maar wel mijn paspoort laten zien.
Resistance is futile.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 20:13:16 #22
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_126996811
Maar even concreet, we beslissen dat we naar BE gaan en dan? We hebben beide werk, hebben een huisje gevonden en dan schrijven we ons in bij de gemeente. Welke formulieren komen er nog meer bij kijken of brengt alleen het inschrijven al een hoop bureaucratie met zich mee?
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_127001300
Staat allemaal uitgelegd op de website van de gemeente. In het geval van Antwerpen hier.

Komt erop neer: met een berg papier naar de gemeente. Dag voor uittrekken want met een beetje pech sluit je om 6.30 's ochtends aan in de rij en sta je om 16.00 weer buiten. Wachten op bezoek wijkagent en met het bewijsje van zijn bezoek een nieuwe afspraak maken bij de gemeente en dan je verblijfsvergunning aanvragen. Zodra die binnen is bij de gemeente ophalen en je bent rond. Op je vergunning staat ook je Rijksregisternummer (heb Belgische sofinummer).

Edit: ik zie op de site dat er intussen ook al een en ander online kan worden voorbereid. Dat scheelt weer. En neem een stapel pasfoto's mee, genomen volgens Belgische richtlijnen die natuurlijk afwijken van de Nederlandse.
pi_127024343
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 21:43 schreef Maloney het volgende:
Staat allemaal uitgelegd op de website van de gemeente. In het geval van Antwerpen hier.

Komt erop neer: met een berg papier naar de gemeente. Dag voor uittrekken want met een beetje pech sluit je om 6.30 's ochtends aan in de rij en sta je om 16.00 weer buiten. Wachten op bezoek wijkagent en met het bewijsje van zijn bezoek een nieuwe afspraak maken bij de gemeente en dan je verblijfsvergunning aanvragen. Zodra die binnen is bij de gemeente ophalen en je bent rond. Op je vergunning staat ook je Rijksregisternummer (heb Belgische sofinummer).

Edit: ik zie op de site dat er intussen ook al een en ander online kan worden voorbereid. Dat scheelt weer. En neem een stapel pasfoto's mee, genomen volgens Belgische richtlijnen die natuurlijk afwijken van de Nederlandse.
Bedoel je die bijlage 19? Dat is het enige wat ik gekregen heb in de eerste zes maanden. Daarna kreeg ik een pasje dat 5 jaar geldig is met rijksregisternummer (al had ik dat daarvoor wel, alleen zag ik dat niet via informatie van de gemeente maar via andere instanties die het nummer eerder als ik hadden)
Onder deze lijn niet schrijven
pi_127036289
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 15:12 schreef marzman het volgende:

[..]

Bedoel je die bijlage 19? Dat is het enige wat ik gekregen heb in de eerste zes maanden. Daarna kreeg ik een pasje dat 5 jaar geldig is met rijksregisternummer (al had ik dat daarvoor wel, alleen zag ik dat niet via informatie van de gemeente maar via andere instanties die het nummer eerder als ik hadden)
Ik bedoel het pasje. De E-kaart. De zorgverzekering kon inderdaad al een RR-nummer aanmaken/opvragen voor ik er zelf één had. Al wist ik toen nog niet dat dat het RR-nummer was.
pi_127056226
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 19:49 schreef Maloney het volgende:

[..]

Ik bedoel het pasje. De E-kaart. De zorgverzekering kon inderdaad al een RR-nummer aanmaken/opvragen voor ik er zelf één had. Al wist ik toen nog niet dat dat het RR-nummer was.
Ik ben daar binnengestapt en mij hebben ze dat inderdaad verteld bij de zorgverzekering. Je hebt wel een nummer dat is dit en dat :)
Onder deze lijn niet schrijven
pi_127297442
quote:
0s.gif [b]Op Zeker met dit rechtse gemeentebestuur is Antwerpen bepaald niet gastvrij.
Ik zie anders bij elk bezoek aan Antwerpen weer meer gekleurde gezichten op straat in premetro en in de bus.

Blijkbaar hebben die politici niet zoveel invloed.
pi_127332157
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er allemaal netjes ingeschreven staan. ;)
pi_130580136
Lang getwijfeld, zelfs nog ooit op een Nederbelgen meet geweest in Brussel, maar vanaf aanstaande zaterdag woont ook deze Nederlander in België. Gent om precies te zijn :)

Meer Nederlanders in Gent hier op FOK!?
pi_130587555
Ik ga volgende maand beginnen aan mijn master in Gent. :)
pi_130589412
Ik las dat België op zoek is naar docenten en ze o.a. in Nederland werft. Is het niet zo dat docenten in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs alle vakken geven? Vanaf welk leerjaar (en hoe verhoudt dit leerjaar zich tot het Nederlandse onderwijs?) geeft een docent één vak?
pi_130599554
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:23 schreef Dejannn het volgende:
Lang getwijfeld, zelfs nog ooit op een Nederbelgen meet geweest in Brussel, maar vanaf aanstaande zaterdag woont ook deze Nederlander in België.

Begin dan maar met je avatar te veranderen en voor de Rode Duivels te supporteren ;)
  donderdag 29 augustus 2013 @ 16:46:00 #33
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_130600237
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 21:43 schreef Maloney het volgende:
Staat allemaal uitgelegd op de website van de gemeente. In het geval van Antwerpen hier.

Komt erop neer: met een berg papier naar de gemeente. Dag voor uittrekken want met een beetje pech sluit je om 6.30 's ochtends aan in de rij en sta je om 16.00 weer buiten. Wachten op bezoek wijkagent en met het bewijsje van zijn bezoek een nieuwe afspraak maken bij de gemeente en dan je verblijfsvergunning aanvragen. Zodra die binnen is bij de gemeente ophalen en je bent rond. Op je vergunning staat ook je Rijksregisternummer (heb Belgische sofinummer).

Edit: ik zie op de site dat er intussen ook al een en ander online kan worden voorbereid. Dat scheelt weer. En neem een stapel pasfoto's mee, genomen volgens Belgische richtlijnen die natuurlijk afwijken van de Nederlandse.
Geldt dit ook als ik bij mijn Belgische vriendin ga inwonen (Deurne, Antwerpen) en blijf werken in Nederland?
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_130605020
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 21:43 schreef Maloney het volgende:

En neem een stapel pasfoto's mee, genomen volgens Belgische richtlijnen die natuurlijk afwijken van de Nederlandse.
De Belgische richtlijnen zijn een stuk soepeler. "Je mag hier wel lachen hoor", hoor ik de fotografe nog zeggen en ook het daarna mooier maken van het gezicht met photoshop mag schijnbaar gewoon. Verder wordt er geen liniaal gepakt op het gemeentehuis om foto's af te keuren :)
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 16:46 schreef EDMAN- het volgende:

[..]

Geldt dit ook als ik bij mijn Belgische vriendin ga inwonen (Deurne, Antwerpen) en blijf werken in Nederland?
Als dat je woonadres wordt wel. Waar je werkt dat maakt niet zo veel uit, alleen voor je loonbelasting en ziektekosten maakt dat de boel anders en je AOW opbouw stopt. Voor mij waren dat genoeg redenen (samen met het erg lang duren voor je geld krijgt bij baanverlies) om in Belgie te gaan werken (lonen liggen trouwens ook een stuk hoger in Belgie).
Onder deze lijn niet schrijven
pi_130610591
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:26 schreef seventhseagulll het volgende:
Ik ga volgende maand beginnen aan mijn master in Gent. :)
Tof, waarvan in NL ben je en wat ga je studeren? :)

quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 16:26 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Begin dan maar met je avatar te veranderen en voor de Rode Duivels te supporteren ;)
No way ;)
pi_130667795
Ik kom uit Den Haag en ga Computerwetenschappen studeren. :) Wat ga jij doen in Gent?
pi_130701271
Ik heb een vraag en hoop dat hier iemand is die het antwoord weet. Op de website van de NS en die van de Belgische spoorwegen kom ik er niet uit.

Ik zit er aan te denken om te verhuizen naar Antwerpen. Ik werk in Rotterdam en ben van plan dat te blijven doen. Ik zou graag het volgende willen weten:

Hoeveel zou het mij kosten om een maandtrajectkaart te kopen voor de trein van Antwerpen naar Rotterdam?

Iemand die dagelijks met de trein van Rotterdam naar Antwerpen reist die mij dit kan vertellen? Ik wil gewoon 2de klas met de intercity (dus niet met HSL).
pi_132509945
Ik zit in eindexamen klas en moet een keuze maken uit studeren in Belgie - Gent of in Nederland - Groningen. Oorspronkelijk kom ik uit Polen, ik woon al 4 jaar in Noord- Brabant . Ik heb niets tegen nederlanders , meestal zijn het aardige mensen . Ik kan eigenlijk weinig negatief over Nederlands zeggen. Maar omdat ik in Gent op vakantie bne geweest , ben ik verliefd op het stad. Wil ik daar ook gaan studeren :) Maar wat kunnen jullie over belgen zeggen ? Valt het mee met ze mee om te gaan ?:) Of misschien word ik alsnog gediscrimineerd vanwege mijn achtergrond ? :) Alvast bedankt voor jullie mening :)
pi_132512191
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 12:54 schreef trOnk12 het volgende:
Ik zit in eindexamen klas en moet een keuze maken uit studeren in Belgie - Gent of in Nederland - Groningen. Oorspronkelijk kom ik uit Polen, ik woon al 4 jaar in Noord- Brabant . Ik heb niets tegen nederlanders , meestal zijn het aardige mensen . Ik kan eigenlijk weinig negatief over Nederlands zeggen. Maar omdat ik in Gent op vakantie bne geweest , ben ik verliefd op het stad. Wil ik daar ook gaan studeren :) Maar wat kunnen jullie over belgen zeggen ? Valt het mee met ze mee om te gaan ?:) Of misschien word ik alsnog gediscrimineerd vanwege mijn achtergrond ? :) Alvast bedankt voor jullie mening :)
Het racisme van Vlamingen is groot.Zoals je overal kunt lezen.
Maar zolang je blank bent is er niets aan de hand.

Het richt zich vooral tegen Marokkanen en Afrikanen.
pi_132512416
quote:
7s.gif Op zondag 1 september 2013 13:39 schreef Miklofan123 het volgende:
Ik heb een vraag en hoop dat hier iemand is die het antwoord weet. Op de website van de NS en die van de Belgische spoorwegen kom ik er niet uit.

Ik zit er aan te denken om te verhuizen naar Antwerpen. Ik werk in Rotterdam en ben van plan dat te blijven doen. Ik zou graag het volgende willen weten:

Hoeveel zou het mij kosten om een maandtrajectkaart te kopen voor de trein van Antwerpen naar Rotterdam?

Iemand die dagelijks met de trein van Rotterdam naar Antwerpen reist die mij dit kan vertellen? Ik wil gewoon 2de klas met de intercity (dus niet met HSL).
Heb je het antwoord hierop al gevonden? Denk dat je zoiets best aan het station vraagt. Zal wel een duur abonnement zijn..
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_132512518
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 12:54 schreef trOnk12 het volgende:
Ik zit in eindexamen klas en moet een keuze maken uit studeren in Belgie - Gent of in Nederland - Groningen. Oorspronkelijk kom ik uit Polen, ik woon al 4 jaar in Noord- Brabant . Ik heb niets tegen nederlanders , meestal zijn het aardige mensen . Ik kan eigenlijk weinig negatief over Nederlands zeggen. Maar omdat ik in Gent op vakantie bne geweest , ben ik verliefd op het stad. Wil ik daar ook gaan studeren :) Maar wat kunnen jullie over belgen zeggen ? Valt het mee met ze mee om te gaan ?:) Of misschien word ik alsnog gediscrimineerd vanwege mijn achtergrond ? :) Alvast bedankt voor jullie mening :)
Welke studie wil je gaan doen?
Belgen zijn vaak iets gereserveerder dan nederlanders, moeilijker om contact mee te leggen. Maar het hangt er erg vanaf hoe je jezelf opstelt. Misschien dat jij, met je poolsr afkomst, nederlanders vaak juist opdringerig of te direct vindt?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_132513129
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:07 schreef Metaan het volgende:

[..]

Het racisme van Vlamingen is groot.Zoals je overal kunt lezen.
Maar zolang je blank bent is er niets aan de hand.

Het richt zich vooral tegen Marokkanen en Afrikanen.
Wat een onzin! Racisme is in België niet groter of kleiner dan elders in West-Europa.

Gent staat als studentenstad trouwens bekend als heel open en tolerant. Het zit er vol jonge mensen (studenten) en er zijn talloze Erasmus-studenten.
pi_132513936
Ik weet niet wat je met te direct bedoelt :) Misschien een voorbeeld in zo'n situatie met een belg en een nederlander ? :)
pi_132515440
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:59 schreef trOnk12 het volgende:
Ik weet niet wat je met te direct bedoelt :) Misschien een voorbeeld in zo'n situatie met een belg en een nederlander ? :)
Nou, dat nederlanders wel eens snel hun mening kunnen geven zonder dat je daar om vraagt, terwijl belgen dat misschien eerder voor zich houden (of het achter je rug om tegen anderen zeggen?).
Wat ik opvallend vind is dat er bij colleges ook minder vragen worden gesteld in belgie, mensen houden zich meer op de achtergrond.. Of ze weten alles al en hebben daarom geen vragen :P
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_132539712
Ik woon nu bijna een jaar in Oostende en het bevalt heel goed. Wel jammer dat bejaarden een beetje oververtegenwoordigd zijn maar zomers komen er gelukkig ook veel jonge toeristen en elk weekend bijna een festival. Ik kan het iedereen eigenlijk wel aanraden om in Belgie te gaan wonen.
pi_132648457
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:34 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Wat een onzin! Racisme is in België niet groter of kleiner dan elders in West-Europa.

Gent staat als studentenstad trouwens bekend als heel open en tolerant. Het zit er vol jonge mensen (studenten) en er zijn talloze Erasmus-studenten.
Ik heb het niet over Belgie (Brussel is een hele tolerante stad, Franstaligen zijn heel open), maar over Vlaanderen.

Vlamingen spuiten hun vuil op allerlei manieren over vreemdelingen (incl ''Hollanders). Dat is ongezien in Europa hoor.
  maandag 28 oktober 2013 @ 11:31:50 #47
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_132648827
5 november naar het districtshuis voor een verblijfsvergunning :D
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_132662199
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 11:22 schreef Metaan het volgende:

[..]

Ik heb het niet over Belgie (Brussel is een hele tolerante stad, Franstaligen zijn heel open), maar over Vlaanderen.

Vlamingen spuiten hun vuil op allerlei manieren over vreemdelingen (incl ''Hollanders). Dat is ongezien in Europa hoor.
Ook Vlaanderen is niet meer of minder tolerant dan de rest van West-Europa. Ik weet niet waarop jij je baseert om zoiets te besluiten? Het internet?

Laatst was ik in Frankrijk, waar het FN inmiddels de grootste partij is geworden. Wat ik daar hoorde over 'les musulmans' tart elke verbeelding en heb ik nog nooit gehoord in Vlaanderen.

En Franstaligen in Brussel heel "open"? Vandaar dat ze allemaal Nederlands spreken, zeker? NOT
  maandag 28 oktober 2013 @ 17:45:42 #49
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132662291
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:43 schreef lolcat8811 het volgende:
En Franstaligen in Brussel heel "open"? Vandaar dat ze allemaal Nederlands spreken, zeker? NOT
Nederlands spreken is een voorwaarde om "open" te zijn?
pi_132662324
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Nederlands spreken is een voorwaarde om "open" te zijn?
Natuurlijk niet. Maar het pertinent weigeren ervan (al veel meegemaakt) is niet bepaald een teken van openheid, niet?
  maandag 28 oktober 2013 @ 17:48:38 #51
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132662388
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:46 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Maar het pertinent weigeren ervan (al veel meegemaakt) is niet bepaald een teken van openheid, niet?
De pertinente weigering is toch vooral een ding van een uitdovende generatie.
pi_132662762
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:48 schreef Reya het volgende:

[..]

De pertinente weigering is toch vooral een ding van een uitdovende generatie.
Kan zijn. Maar het bestaat nog steeds.

De grootste groep laat het gewoon koud. Ze interesseren zich niet in zo'n 'klein nutteloos' taaltje. Eigenlijk is deze houding nog erger.

Franstaligen leven vaak in een 100% Franstalig cocon. Ze komen zelfden of nooit in contact met andere talen (alles op hun tv is gedubd in het Frans, vreselijk is dat). Daardoor horen ze quasi nooit de klanken van andere talen en is hun uitspraak van het Engels, Nederlands,... zo slecht.

Beroepshalve kom ik vaak in restaurants in België. In Brussel kom je heel vaak eentalige (Franse) menukaarten tegen, terwijl in Vlaamse steden er vaak een Franse, Engelse vertaling naast staat. En dat terwijl Brussel de hoofdstad is en officieel tweetalig is.
pi_132662827
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:46 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Maar het pertinent weigeren ervan (al veel meegemaakt) is niet bepaald een teken van openheid, niet?
Brusselaars geven juist anderen (Vlamingen dus) de kans om hun Frans te oefenen. Das gewoon tof.
Frans is voor iedereen verplicht in Vlaanderen, dus gebruik het dan ook! En laat zien dat je een echte Belg bent!

En dat terwijl veel Vlamingen direct in een soort van Engelse kramp schieten als iemand niet hetzelfde dialect spreekt. Kijk maar eens op de sociale media hoeveel buitenlanders daarover klagen.
pi_132662993
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:02 schreef Metaan het volgende:

[..]

Brusselaars geven juist anderen (Vlamingen dus) de kans om hun Frans te oefenen. Das gewoon tof.
Frans is voor iedereen verplicht in Vlaanderen, dus gebruik het dan ook! En laat zien dat je een echte Belg bent!
Deze moet ik onthouden _O-

Het zou recht uit het programma van het fransdolle FDF kunnen komen: Frans is de enige taal van België, de rest (Nederlandstaligen en Duitstaligen) moeten het maar leren. Mooi, die Franstalige openheid.

Waarom zouden die Franstalige Belgen dan niet laten zien dat ze "een echte Belg" zijn door Nederlands te leren?
pi_132663017
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:02 schreef Metaan het volgende:

[..]

Brusselaars geven juist anderen (Vlamingen dus) de kans om hun Frans te oefenen. Das gewoon tof.
Frans is voor iedereen verplicht in Vlaanderen, dus gebruik het dan ook! En laat zien dat je een echte Belg bent!
De kans om hun frans te oefenen? :') Daar kun je voor naar Wallonië gaan..
Als je geen frans spreekt wordt je in Brussel vaak gewoon genegeerd, terwijl het een tweetalige stad is en ieder dus het recht heeft om ook in het nederlands geholpen te worden in een winkel oid.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_132663037
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:08 schreef lolcat8811 het volgende:
Waarom zouden die Franstalige Belgen dan niet laten zien dat ze "een echte Belg" zijn door Nederlands te leren?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_132663092
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:48 schreef Reya het volgende:

[..]

De pertinente weigering is toch vooral een ding van een uitdovende generatie.
Nou dat is niet mijn ervaring.. Veel ouderen beheren juist beide talen.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  maandag 28 oktober 2013 @ 18:12:26 #58
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132663134
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:11 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Nou dat is niet mijn ervaring.. Veel ouderen beheren juist beide talen.
Taalvaardigheid is nog steeds wel een probleem, maar de arrogante vorm van ééntaligheid is toch vooral iets van ouderen, naar mijn ervaring. En van Fransen, maar daar zijn het Fransen voor.
pi_132664924
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:08 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Deze moet ik onthouden _O-

Het zou recht uit het programma van het fransdolle FDF kunnen komen: Frans is de enige taal van België, de rest (Nederlandstaligen en Duitstaligen) moeten het maar leren. Mooi, die Franstalige openheid.

Waarom zouden die Franstalige Belgen dan niet laten zien dat ze "een echte Belg" zijn door Nederlands te leren?
Ik zeg niet dat Frans de enige taal van Belgie is, maar het is wel de enige taal die iedere inwoner moet leren.

Wat is er dan tegen om deze te gebruiken?
pi_132665554
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:57 schreef Metaan het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat Frans de enige taal van Belgie is, maar het is wel de enige taal die iedere inwoner moet leren.
Besef jij eigenlijk wel wat je zegt?

De meerderheid moet dus de taal gaan leren van de minderheid? Het Frans is superieur? Zelfs in landen waar het een minderheidstaal is? Schokkend. En zo iemand gaat dan anderen veroordelen wegens onverdraagzaamheid. 8)7

Je hebt duidelijk weinig kaas gegeten van meertalige landen.
pi_132665688
Volgens mij zit metaan gewoon succesvol te trollen. Dit kan toch niet serieus zijn _O-
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:13:26 #62
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132665717
Ik kan me dat ook lastig voorstellen, inderdaad :P
pi_132681038
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:10 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Besef jij eigenlijk wel wat je zegt?

De meerderheid moet dus de taal gaan leren van de minderheid? Het Frans is superieur? Zelfs in landen waar het een minderheidstaal is? Schokkend.
Ja , Frans MOET door allen geleerd worden in Belgie. Het is op alle scholen gewoon verplicht. Daar kan ik verder ook niets aan doen.

Frans is dus in Belgie de enige taal die IEDEREEN moet leren.
Bijgevolg is dat daar de grootste (als in meest gesproken) taal dus. Gewoon een feit.
Vlaanderen kiest daar zelf voor.
In Wallonie kiezen de mensen liever voor Engels.

Dat heeft niets met de superioriteit van het frans te maken, maar eerder met het onderdanige karakter van de Vlaamse politici en de blik op de wereld van de Franstalige politici (kiezen voor Engels)
pi_132685610
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 01:07 schreef Metaan het volgende:

Dat heeft niets met de superioriteit van het frans te maken, maar eerder met het onderdanige karakter van de Vlaamse politici en de blik op de wereld van de Franstalige politici (kiezen voor Engels)
Tjonge jonge, jij kent echt NIKS van België, hé. :')

Het talenonderwijs in Vlaanderen staat op een véél hoger niveau dan dat van het (rampzalige) Franstalige onderwijs. Het heeft NIKS met onderdanigheid te maken dat de Vlamingen beslissen om de taal te leren van je LANDGENOTEN. Dat lijkt mij gewoon een vorm van respect en logica in een meertalig land. Dat de Franstaligen dit omgekeerd niet doen, moet ik beschouwen als een vorm van 'openheid'? Net het tegenovergestelde is waar: het is een vorm van misplaatste arrogantie en het in zichzelf gekeerd zijn. Het grappige is wel dat ze een grote prijs betalen voor hun arrogantie: de werkloosheid ligt in Brussel en Wallonie vele malen hoger dan in Vlaanderen. Voor vele jobs moet je in België nu eenmaal tweetalig zijn. Door de weigering om NL te leren, grijpen vele Franstaligen dus naast een job. Eigen schuld, zou ik zeggen.

Ook al is Engels in Vlaanderen de 2de vreemde taal (na het Frans), toch kunnen Vlamingen véél beter Engels dan de Franstaligen. Dit omwille van het betere onderwijs en het feit dat Vlamingen van jongs af aan geconfronteerd worden met Engels in films, series, muziek,... terwijl voor de Franstaligen alles gedubd wordt in het Frans.

Kortom: Vlamingen hebben een veel grotere 'blik op de wereld' dan de Franstalige Belgen. Als de Franstalige Belgen al over de grens kijken is dat beperkt tot één enkel land: Frankrijk, Frankrijk en nog eens Frankrijk. Of wat had je gedacht? Wat een openheid, hé! :|W
pi_132697051
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 11:17 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]



Het talenonderwijs in Vlaanderen staat op een véél hoger niveau dan dat van het (rampzalige) Franstalige onderwijs.
Misschien kun je ons Nederlanders, én je eigen Franstalige landgenoten, dan eens uitleggen waarom meer dan de helft van de Vlaamse programma's die je op de Vlaamse tv ziet ONDERTITELD is??

Er valt inderdaad op dat veel mensen nauwelijks een zin zonder taalfouten uit hun keel krijgen. En buiten dat die dialecten niet om aan te horen zijn, verstaan de Vlamingen (talenwonders toch?) ELKAAR niet eens.

Wat doen die daar in dat onderwijs in godsnaam?
pi_132697150
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 11:17 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Als de Franstalige Belgen al over de grens kijken is dat beperkt tot één enkel land: Frankrijk, Frankrijk en nog eens Frankrijk. Of wat had je gedacht? Wat een openheid, hé! :|W
Franstaligen houden gepassioneerd van Frankrijk, van hun eigen taal en cultuur.

Blijkbaar werkt dat stimulerend op de vreemdelingen in Brussel en omgeving. Ze spreken in geen tijd FRANS.
pi_132699790
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 18:26 schreef Metaan het volgende:

[..]

Misschien kun je ons Nederlanders, én je eigen Franstalige landgenoten, dan eens uitleggen waarom meer dan de helft van de Vlaamse programma's die je op de Vlaamse tv ziet ONDERTITELD is??

Er valt inderdaad op dat veel mensen nauwelijks een zin zonder taalfouten uit hun keel krijgen. En buiten dat die dialecten niet om aan te horen zijn, verstaan de Vlamingen (talenwonders toch?) ELKAAR niet eens.

Wat doen die daar in dat onderwijs in godsnaam?
Ik heb zelfs trouwens nog steeds de Nederlandse nationaliteit ook al woon ik al heel lang (en graag) in België. Denk dus dat ik beter dan jij de Vlamingen/Belgen en de situatie hier ken. Het klopt dat er programma's ondertiteld worden, maar dat zijn er echt niet zo veel hoor. En dat ze elkaar niet eens verstaan is gewoon larie. Vlaanderen heeft gewoon een ondertitelingscultuur die wat doorgeslagen is. Maar eigenlijk is dit naast de kwestie. Wat heeft dit te maken met de talenkennis van de Vlamingen?
pi_132699961
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 18:30 schreef Metaan het volgende:

[..]

Franstaligen houden gepassioneerd van Frankrijk, van hun eigen taal en cultuur.
Ja, en ènkel van hun eigen taal en cultuur. Er is geen volk zo in zichzelf gekeerd als Franstaligen. En dan durf jij te spreken over openheid...

quote:
Blijkbaar werkt dat stimulerend op de vreemdelingen in Brussel en omgeving. Ze spreken in geen tijd FRANS.
Je weet het blijkbaar niet, maar vele vreemdelingen spreken al Frans in hun land van herkomst. Noord-Afrika, Congo, enz...
pi_132699975
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 19:31 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Ik heb zelfs trouwens nog steeds de Nederlandse nationaliteit ook al woon ik al heel lang (en graag) in België. Denk dus dat ik beter dan jij de Vlamingen/Belgen en de situatie hier ken. Het klopt dat er programma's ondertiteld worden, maar dat zijn er echt niet zo veel hoor. En dat ze elkaar niet eens verstaan is gewoon larie. Vlaanderen heeft gewoon een ondertitelingscultuur die wat doorgeslagen is. Maar eigenlijk is dit naast de kwestie. Wat heeft dit te maken met de talenkennis van de Vlamingen?
Waar woon je ergens?
Het klopt wel dat men elkaar niet kan verstaan, stuur een Limburger naar West-Vlaanderen en deze verstaan elkaar niet..
Maar dat komt dan eerder door het dialect en omdat sommigen erg binnensmonds spreken.
Dit heeft dus niets maar dan ook niets te maken omdat Vlamingen zogezegd minder taalwaardig zouden zijn.
pi_132701721
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 19:34 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Waar woon je ergens?
Het klopt wel dat men elkaar niet kan verstaan, stuur een Limburger naar West-Vlaanderen en deze verstaan elkaar niet..
Maar dat komt dan eerder door het dialect en omdat sommigen erg binnensmonds spreken.
Dit heeft dus niets maar dan ook niets te maken omdat Vlamingen zogezegd minder taalwaardig zouden zijn.
Iemand claimt hier heel trots dat Vlamingen goed in talen zouden zijn.

Die claim heb ik dus heel eenvoudig gefalsificeerd. Men ondertitelt elkaar. Men is niet in staat een standaardtaal te spreken. Hoe droevig is dat? Dus zó goed kan dat onderwijs niet zijn.
  Hardste schreeuwer 2022 dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:13:47 #71
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_132701809
Amai waarom staan Duvel en Palm niet onder de voorbeelden bij de op.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_132701813
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 19:34 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]


[..]

Je weet het blijkbaar niet, maar vele vreemdelingen spreken al Frans in hun land van herkomst. Noord-Afrika, Congo, enz...
Ik wist niet dat Polen, Duitsers, Russen, Kazakken, Pakistanen, Indiers, Serviers, Grieken, Turken , Berbers, Chinezen al Frans spraken.

Sorry.
pi_132702033
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 19:34 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Ja, en ènkel van hun eigen taal en cultuur. Er is geen volk zo in zichzelf gekeerd als Franstaligen. En dan durf jij te spreken over openheid...


Juist de liefde voor de eigen taal en cultuur maakt dat de Franstalige gemeenschap een hele hartelijke is. In hun scholen in Brussel ben je welkom, in de Vlaamse scholen in Brussel ben je alleen welkom als je Vlaming bent.
Bijna alle Franstaligen en vreemdelingen zullen bij je klagen over het racistische karakter van veel (niet allemaal) Vlamingen. Dat zal toch niet voor niets zijn.

Misschien moet je eens kijken op reactie pagina's van kranten als HLN bij een uitgewezen asielzoeker. Een lang lint van racisme. Je kunt daar niet langs kijken , als je eerlijk bent.

Ik beweer niet dat jij een racist bent, ik beweer dat daar in Vlaanderen een groot probleem is.
pi_132711570
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 20:13 schreef Metaan het volgende:

[..]

Ik wist niet dat Polen, Duitsers, Russen, Kazakken, Pakistanen, Indiers, Serviers, Grieken, Turken , Berbers, Chinezen al Frans spraken.

Sorry.
Polen, Duitsers, Russen, Kazakken? Ja, dat zijn echt de grootste groepen allochtonen in Brussel _O-

De grootste groep vormen de (Noord-)Afrikanen en zij spreken al Frans.
pi_132711599
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 20:19 schreef Metaan het volgende:

[..]

Juist de liefde voor de eigen taal en cultuur maakt dat de Franstalige gemeenschap een hele hartelijke is. In hun scholen in Brussel ben je welkom, in de Vlaamse scholen in Brussel ben je alleen welkom als je Vlaming bent.
Bijna alle Franstaligen en vreemdelingen zullen bij je klagen over het racistische karakter van veel (niet allemaal) Vlamingen. Dat zal toch niet voor niets zijn.

Misschien moet je eens kijken op reactie pagina's van kranten als HLN bij een uitgewezen asielzoeker. Een lang lint van racisme. Je kunt daar niet langs kijken , als je eerlijk bent.

Ik beweer niet dat jij een racist bent, ik beweer dat daar in Vlaanderen een groot probleem is.
De reacties op HLN... wat ik al dacht. Je baseert je dus op reacties op internet :') Einde discussie.

ps: over die "hartelijke" Franstaligen. Als ik ergens in België al onbeschoft ben behandeld, was dat steeds in Brussel door Franstaligen.
pi_132714272
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 23:33 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]


De grootste groep vormen de (Noord-)Afrikanen en zij spreken al Frans.
Dat geloof je toch zelf niet? Vrijwel geen mocro die ik ken in Nederland spreekt een woord Frans.
Arabisch, Tamazight en Nederlands. Dat wel.
pi_132717670
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 02:42 schreef Metaan het volgende:

[..]

Dat geloof je toch zelf niet? Vrijwel geen mocro die ik ken in Nederland spreekt een woord Frans.
Arabisch, Tamazight en Nederlands. Dat wel.
Frans is nog steeds een officiële (cultuur)taal in Marokko. Marokko behoort ook tot de 'Francophonie'. Vele Marokkanen spreken dus Frans.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 11:38:08 #78
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132718799
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 20:19 schreef Metaan het volgende:
In hun scholen in Brussel ben je welkom, in de Vlaamse scholen in Brussel ben je alleen welkom als je Vlaming bent.
Nou inderdaad, er is dan ook totaal geen sprake van dat die scholen vol met Franstalige kinderen zitten.
pi_132720137
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 10:57 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Frans is nog steeds een officiële (cultuur)taal in Marokko. Marokko behoort ook tot de 'Francophonie'. Vele Marokkanen spreken dus Frans.
Alleen de bovenlaag spreekt (enig) Frans.

Alleen geloof ik niet dat deze bovenlaag naar de Benelux is ge -emigreerd. Naar Nederland in ieder geval niet niet. Daarom spreekt er ook nauwelijks een Marokkaan Frans bij ons.
pi_132720252
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 23:34 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Als ik ergens in België al onbeschoft ben behandeld, was dat steeds in Brussel door Franstaligen.
Dat Vlamingen in Brussel minder goed behandeld worden komt doordat ze gezien worden als racisten en xenofoben (Lesoir en de andere Franse media laten geen mogelijkheid onbenut dat te benadrukken). Maar Brussel is ook een stad met driekwart vreemdelingen. Kennelijk had de stad de tolerantie om zoveel op te nemen.
pi_132721163
quote:
9s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:38 schreef Reya het volgende:

[..]

Nou inderdaad, er is dan ook totaal geen sprake van dat die scholen vol met Franstalige kinderen zitten.
Echt he.. Weet metaan uberhaupt wel iets van de situatie in brussel?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  woensdag 30 oktober 2013 @ 13:44:55 #83
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132722927
quote:
Wat wil je hier exact mee zeggen? :?
  woensdag 30 oktober 2013 @ 14:38:22 #84
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_132724661
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 02:42 schreef Metaan het volgende:
Vrijwel geen mocro die ik ken in Nederland spreekt een woord Frans.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 12:15 schreef Metaan het volgende:
Naar Nederland in ieder geval niet niet. Daarom spreekt er ook nauwelijks een Marokkaan Frans bij ons.
:') Woont Metaan uberhaupt wel in België, of zit hij hier gewoon het topic te verzieken?
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_132729520
quote:
2s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 13:44 schreef Reya het volgende:

[..]

Wat wil je hier exact mee zeggen? :?
Dat Vlaanderen lang niet genoeg geld geeft aan onderwijs in Brussel.

Er is daarbuiten ook een Vlamingen EERST beleid in Brussel.
pi_132729612
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 17:02 schreef Metaan het volgende:

[..]

Dat Vlaanderen lang niet genoeg geld geeft aan onderwijs in Brussel.

Er is daarbuiten ook een Vlamingen EERST beleid in Brussel.
Weet je hoeveel geld er van Vlaanderen doorstroomt naar Wallonië???
Geld waarvoor de Vlamingen werken en waar de Walen niets voor hoeven te doen..
pi_132729682
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 12:18 schreef Metaan het volgende:

[..]

Dat Vlamingen in Brussel minder goed behandeld worden komt doordat ze gezien worden als racisten en xenofoben (Lesoir en de andere Franse media laten geen mogelijkheid onbenut dat te benadrukken).
Nogmaals: ik ben zelf officieel geen Vlaming maar een 'nieuwe Belg' zo je wil. Woon wel al bijna heel m'n leven in België en voel me hier goed. Ik denk dus dat ik de situatie hier beter kan inschatten dan jij, die hier niet woont en z'n mening blijkbaar baseert op wat hij leest op internet....

ps: als je zegt dat Lesoir geen mogelijkheid onbenut laat om de Vlamingen zwart te maken, dan vraag ik me af waar het racisme en onverdraagzaamheid ligt! Als dat je "hartelijke" Franstalige gemeenschap is...?
pi_132729810
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 14:38 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

[..]

:') Woont Metaan uberhaupt wel in België, of zit hij hier gewoon het topic te verzieken?
Het tweede.

Metaan weet totaal niet waarover hij spreekt. Hij heeft een erg negatieve mening over Vlamingen en tracht deze te verkopen als feiten. :')
pi_132729838
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 17:07 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]


ps: als je zegt dat Lesoir geen mogelijkheid onbenut laat om de Vlamingen zwart te maken, dan vraag ik me af waar het racisme en onverdraagzaamheid ligt! Als dat je "hartelijke" Franstalige gemeenschap is...?
De verdraagzaamheid van de Franstaligen geldt in mindere mate voor Vlamingen, dat is zo. Ik wind daar geen doekjes om. Ik heb je ook uitgelegd waarom Franstaligen Vlamingen als minderwaardig zien.

Maar het ging over de tolerantie naar vreemdelingen toe, als je terugleest. En die is in Vlaanderen gewoon heel laag.
pi_132729958
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 17:10 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]


Metaan weet totaal niet waarover hij spreekt. Hij heeft een erg negatieve mening over Vlamingen en tracht deze te verkopen als feiten. :')
Ik gaf het simpele feit dat
A) 11 miljoen Belgen FRANS kunnen spreken en 6 miljoen Nederlands. > Frans is de grootste taal.
B) Vlamingen kunnen elkaar niet verstaan. Zie de ondertitels op tv > Er deugt iets niet in het Vlaamse onderwijs.

Als dat soort feiten je niet bevallen, verander ze dan middels beter en ander onderwijs!
pi_132730051
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 17:11 schreef Metaan het volgende:

[..]

De verdraagzaamheid van de Franstaligen geldt in mindere mate voor Vlamingen, dat is zo. Ik wind daar geen doekjes om. Ik heb je ook uitgelegd waarom Franstaligen Vlamingen als minderwaardig zien.

Maar het ging over de tolerantie naar vreemdelingen toe, als je terugleest. En die is in Vlaanderen gewoon heel laag.
Nogmaals: je hebt niks om dit te staven. Waar zijn de wetenschappelijke studies?

In WOON hier en ervaar dit niet. Wat ik ervaar is dat Vlaanderen een veel bredere blik op de buitenwereld heeft in vergelijking met de Franstalige Belgen. Zij sluiten zich op in hun francophonie terwijl Vlaanderen verder kijkt.

Dat Brussel zoveel vreemdelingen heeft opgenomen is trouwens ook niet toevallig of uit menslievendheid, hoor. Dit was/is het gevolg van een redelijk rampzalig immigratiebeleid en het feit dat Franstalige partijen hierdoor de Vlaamse meerderheid in België wilden breken. Erg nobel is dat niet.
pi_132730181
Trouwens, de tolerantie naar vreemdelingen toe neemt in elk West-Europees land af. Helaas. In Frankrijk werd het FN zopas de grootste partij... Als ik de reacties op de Telegraaf of Geenstijl lees, zou ik ook kunnen besluiten dat "Nederlanders enorm racistisch zijn!".

Toch doe ik dat niet omdat zoiets allesbehalve representatief is voor de volledige bevolking.
pi_132730213
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 17:16 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

In WOON hier en ervaar dit niet. Wat ik ervaar is dat Vlaanderen een veel bredere blik op de buitenwereld heeft in vergelijking met de Franstalige Belgen. Zij sluiten zich op in hun francophonie terwijl Vlaanderen verder kijkt.

Dat Brussel zoveel vreemdelingen heeft opgenomen is trouwens ook niet toevallig of uit menslievendheid, hoor. Dit was/is het gevolg van een redelijk rampzalig immigratiebeleid en het feit dat Franstalige partijen hierdoor de Vlaamse meerderheid in België wilden breken. Erg nobel is dat niet.
1) De kijk van Vlaanderen op de buitenwereld is vrijwel totaal gefocust op de US. Zelfs het urbane landschap is zo ingericht. Een ''blik op de wereld'' is echt meer dan alleen de VS.

2) Dat ''rampzalige immigratiebeleid'' zou Belgie wel eens een wereldtitel op kunnen leveren. Dan zal de xenofobe meute weer dansen in de kroeg hoor.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 17:35:22 #94
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132730682
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 17:14 schreef Metaan het volgende:

[..]

Ik gaf het simpele feit dat
A) 11 miljoen Belgen FRANS kunnen spreken en 6 miljoen Nederlands. > Frans is de grootste taal.
Alleen is dat geen feit, aangezien een groot deel van de Vlamingen geen Frans weet te spreken.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 00:10:57 #95
277627 Seven.
We are Borg.
pi_132747365
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 20:11 schreef Metaan het volgende:

[..]

Iemand claimt hier heel trots dat Vlamingen goed in talen zouden zijn.

Die claim heb ik dus heel eenvoudig gefalsificeerd. Men ondertitelt elkaar. Men is niet in staat een standaardtaal te spreken. Hoe droevig is dat? Dus zó goed kan dat onderwijs niet zijn.
Dat ze elkaars dialecten niet goed verstaan, wil niet zeggen dat ze hun eigen taal en vreemde talen niet beheersen. Als ik Achterhoeks spreek tegen jou, dan zul jij daar geen fuck van verstaan. Mijn vader spreekt alleen maar Achterhoeks thuis, hij kan foutloos ABN als hij zijn best doet maar met een zwaar accent. Jij zult zijn ABN met moeite verstaan. Dat wil niet zeggen dat jij je eigen taal niet machtig bent. Vlamingen groeien vandaag de dag allemaal op zoals mijn vader, ze leren ABN op school maar spreken thuis in hun dialect. Enkel in Brabant spreekt men redelijk Algemeen Beschaafd Vlaams, wat wil zeggen dat hun dialect het dichtst bij Vlaams ligt. Dus jouw argument heb ik heel eenvoudig gefalsificeerd.
Resistance is futile.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 00:18:22 #96
277627 Seven.
We are Borg.
pi_132747531
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 20:19 schreef Metaan het volgende:

[..]

Juist de liefde voor de eigen taal en cultuur maakt dat de Franstalige gemeenschap een hele hartelijke is. In hun scholen in Brussel ben je welkom, in de Vlaamse scholen in Brussel ben je alleen welkom als je Vlaming bent.
Bijna alle Franstaligen en vreemdelingen zullen bij je klagen over het racistische karakter van veel (niet allemaal) Vlamingen. Dat zal toch niet voor niets zijn.

Misschien moet je eens kijken op reactie pagina's van kranten als HLN bij een uitgewezen asielzoeker. Een lang lint van racisme. Je kunt daar niet langs kijken , als je eerlijk bent.

Ik beweer niet dat jij een racist bent, ik beweer dat daar in Vlaanderen een groot probleem is.
Blijkbaar check jij HLN regelmatig. Dat jij dit als betrouwbare bron beschouwd, is ronduit droevig in mijn optiek want het is riooljournalistiek dat alleen door de onderlaag der Vlaamse bevolking gelezen wordt. Pak er eens een goed boek bij van een socioloog die veel over Belgie weet. Mark Elchardus bijvoorbeeld, geeft les aan de VUB en die beroept zich op gedegen onderzoek in plaatsvan HLN.
Resistance is futile.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 00:19:57 #97
277627 Seven.
We are Borg.
pi_132747559
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 02:42 schreef Metaan het volgende:

[..]

Dat geloof je toch zelf niet? Vrijwel geen mocro die ik ken in Nederland spreekt een woord Frans.
Arabisch, Tamazight en Nederlands. Dat wel.
Doordat Brussel een Franstalige stad is, zijn er grote gelijkenissen met Parijs. Het trekt Franstalige asielzoekers aan vanuit geheel Afrika. Deze spreken in het land van herkomst vrijwel allemaal Frans als tweede taal.
Resistance is futile.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 00:21:03 #98
277627 Seven.
We are Borg.
pi_132747578
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 12:15 schreef Metaan het volgende:

[..]

Alleen de bovenlaag spreekt (enig) Frans.

Alleen geloof ik niet dat deze bovenlaag naar de Benelux is ge -emigreerd. Naar Nederland in ieder geval niet niet. Daarom spreekt er ook nauwelijks een Marokkaan Frans bij ons.
De gemiddelde Marokkaan in Nederlands is tweede of derde generatie, er zijn niet zoveel eerste generatie Marokkanen in Nederland. In Brussel blijft het binnenstromen.
Resistance is futile.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 00:30:44 #99
277627 Seven.
We are Borg.
pi_132747825
Interessante discussie.

Ik ervaar de Francophones als open en vriendelijk, onbeschofte behandeling kom je in Rotterdam en Antwerpen ook tegen domweg omdat men in een grote stad mondig en onvriendelijk is. Toch is er een drempel die mij met Francophones niet verder dan beleefdheid en oppervlakkge doch vriendelijke gesprekken trekt. Voor vriendschappen reikt mijn Frans helaas niet ver genoeg. En dat komt vooral omdat de gemiddelde Franstalige zelf nog geen 10% tegemoet kan komen in Nederlands of Engels.

Wat een verschil met de Britten. Die willen het wel maar doordat hun taal lingua franca is, worden ze op geen enkele wijze vertrouwd gemaakt met vreemde talen. Je zult een Franstalige in ieder geval nooit betrappen op het uitdelen van complimenten aangaande talenkennis. Hier in Engeland doen mijn collega's maar wat graag een beroep op mijn diensten en ik ondervind dat ze er veel bewondering voor hebben.

En dat is nu het hele eieren eten met Franstaligen. Wegens hun beperkte wereldbeeld, zijn ze er zelfs niet een klein beetje in geinteresseerd wat betreft talenkennis.
Resistance is futile.
pi_132751416
quote:
2s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 00:18 schreef Seven. het volgende:

[..]

Blijkbaar check jij HLN regelmatig. Dat jij dit als betrouwbare bron beschouwd, is ronduit droevig in mijn optiek want het is riooljournalistiek dat alleen door de onderlaag der Vlaamse bevolking gelezen wordt.
HLN is maar 1 van die fora waarop je een lange diarree aan racisme kunt lezen als het weer eens over asielzoekers gaat.
Je kunt daar niet aan voorbij gaan. Dat heeft niets te maken met de krant hln, die even onbetrouwbaar is als andere Vlaamse kranten.
pi_132751461
quote:
2s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 00:19 schreef Seven. het volgende:

[..]

Doordat Brussel een Franstalige stad is, zijn er grote gelijkenissen met Parijs. Het trekt Franstalige asielzoekers aan vanuit geheel Afrika. Deze spreken in het land van herkomst vrijwel allemaal Frans als tweede taal.
De meeste immigratie naar Brussel is al 10 jaar uit Oost Europa.
Hun kinderen vinden gesloten deuren bij de Vlaamse scholen.
pi_132762913
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 09:46 schreef Metaan het volgende:

[..]

HLN is maar 1 van die fora waarop je een lange diarree aan racisme kunt lezen als het weer eens over asielzoekers gaat.
Je kunt daar niet aan voorbij gaan. Dat heeft niets te maken met de krant hln, die even onbetrouwbaar is als andere Vlaamse kranten.
Ooit al eens de comments onder Youtube-video's gelezen? Het internet trekt nu eenmaal een hele hoop gefrustreerden aan die het medium gebruiken als uitlaatklep voor hun eigen zielige leventje. De comments op Geenstijl of de Telegraaf zijn niet anders. Hieruit sociologische besluiten gaan trekken over hele volkeren is volstrekt belachelijk.

quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 09:48 schreef Metaan het volgende:

[..]

De meeste immigratie naar Brussel is al 10 jaar uit Oost Europa.
Hun kinderen vinden gesloten deuren bij de Vlaamse scholen.
Er is gewoon plaatsgebrek, en daar wordt aan gewerkt.
pi_132763361
De posts van Seven op de vorige pagina _O_ spijker op de kop.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_132763752
quote:
2s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 00:30 schreef Seven. het volgende:
Interessante discussie.

Ik ervaar de Francophones als open en vriendelijk, onbeschofte behandeling kom je in Rotterdam en Antwerpen ook tegen domweg omdat men in een grote stad mondig en onvriendelijk is. Toch is er een drempel die mij met Francophones niet verder dan beleefdheid en oppervlakkge doch vriendelijke gesprekken trekt. Voor vriendschappen reikt mijn Frans helaas niet ver genoeg. En dat komt vooral omdat de gemiddelde Franstalige zelf nog geen 10% tegemoet kan komen in Nederlands of Engels.

Wat een verschil met de Britten. Die willen het wel maar doordat hun taal lingua franca is, worden ze op geen enkele wijze vertrouwd gemaakt met vreemde talen. Je zult een Franstalige in ieder geval nooit betrappen op het uitdelen van complimenten aangaande talenkennis. Hier in Engeland doen mijn collega's maar wat graag een beroep op mijn diensten en ik ondervind dat ze er veel bewondering voor hebben.

En dat is nu het hele eieren eten met Franstaligen. Wegens hun beperkte wereldbeeld, zijn ze er zelfs niet een klein beetje in geinteresseerd wat betreft talenkennis.
Dit dus ^O^
  donderdag 31 oktober 2013 @ 19:23:24 #105
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_132769325
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 12:15 schreef Metaan het volgende:

[..]

Alleen de bovenlaag spreekt (enig) Frans.

Alleen geloof ik niet dat deze bovenlaag naar de Benelux is ge -emigreerd. Naar Nederland in ieder geval niet niet. Daarom spreekt er ook nauwelijks een Marokkaan Frans bij ons.
Nee! Veel Marokkanen spreken Frans. Zelfs arme Marokkanen die eenvoudige prullaria verkopen spreken een aardig woordje Frans, en dan bedoel ik redelijk Frans. In NL spreken ze geen Frans, omdat ze uit het Rif komen, wat in het verleden een Spaanse protectoraat was en waar altijd al veel minder Frans werd gesproken in vergelijking met zuidelijke provincies. Tevens is zowat de helft hier in NL geboren, dus die komen ook niet in aanraking met het Frans.
  woensdag 6 november 2013 @ 11:20:35 #106
62913 Blik
The one and Only!
pi_132954976
Vraagje voor de mensen uit Antwerpen. Hotelletje geboekt in de Diamantbuurt (Lange Herentalsstraat) voor 1 nacht. Kan ik het beste in de parkeergarage parkeren, of is buiten aan de kant van de weg financieel gezien voordeliger?
pi_133025881
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 11:20 schreef Blik het volgende:
Vraagje voor de mensen uit Antwerpen. Hotelletje geboekt in de Diamantbuurt (Lange Herentalsstraat) voor 1 nacht. Kan ik het beste in de parkeergarage parkeren, of is buiten aan de kant van de weg financieel gezien voordeliger?
Aangezien het niet de meest frisse buurt is van Antwerpen, is een parkeergarage aan te raden. Nog even los van het chronische gebrek aan parkeerplaatsen in het centrum. Het is duurder dan langs de weg (geloof dat dat na zessen gratis is) maar beter voor je gemoedsrust.
pi_133543825
Wie van de Nederlanders hier studeert in Belgie?

Ik doe dat sinds begin dit studiejaar, bevalt top! :) Enkel doet DUO nu moeilijk omdat ik in Nederland sta ingeschreven bij het adres van mijn ouders. Hop, zonder enige waarschuwing oid is m'n stufi even terug naar basisbeurs thuiswonend gezet. Heel vreemd, want meerdere Nederlandse studenten die ik hier ken staan ook niet ingeschreven bij de gemeente in BE, maar krijgen wél gewoon uitwonende stufi.

Ik moet denk ik wel mijn verblijfadres doorgeven :'), dat ben ik vergeten, ik hoop dan dat het is opgelost. Want ik kan me hier niet eens inschrijven, ik zit op kot. Daarnaast ook al zou het kunnen heb ik dan geen recht meer op zaken zoals Nederlandse zorgverzekering want dan zou ik nergens meer ingeschreven staan in NL. Ook reis ik nog vaak genoeg naar huis in het weekend, dus vind het allemaal maar wat raar.

Hoe hebben de andere Nederlanders die in BE studeren dit geregeld?
pi_133544178
Leuk dat het bevalt, waar studeer je?

Ik heb me gewoon uitgeschreven bij de gemeente in nederland en in Brussel ingeschreven. Heb in Be ook mijn ziekteverzekering, is daar ook veel goedkoper dan in Nl.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_133545121
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 13:53 schreef Njosnavelin het volgende:
Leuk dat het bevalt, waar studeer je?

Ik heb me gewoon uitgeschreven bij de gemeente in nederland en in Brussel ingeschreven. Heb in Be ook mijn ziekteverzekering, is daar ook veel goedkoper dan in Nl.
Ja ik kan me dus hier niet inschrijven, tevens heb ik nog Nederlandse zorgverzekering en ben ik s'weekends vaak genoeg 'thuis' omdat ik een college van mijn moeder hier door de week in het UZ werkt en ik vrijdagmiddag en zondag/maandag dan kan meerijden.

Ik zit trouwens in Gent :)
pi_133549609
Ja jij vroeg hoe anderen het hadden geregeld he.. Als je je het anders wil doen kan dat maar dan kun je gezeik krijgen met duo.
Waarom kun je je daar niet inschrijven? Ik zit ook op kot maar ben wel ingeschreben.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zondag 9 februari 2014 @ 22:10:08 #112
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_136527768
*kick*

Ik zit meerdere maanden per jaar voor het werk in België, telt dat ook? :P
pi_136529342
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 22:10 schreef Erasmo het volgende:
*kick*

Ik zit meerdere maanden per jaar voor het werk in België, telt dat ook? :P
Tuurlijk telt dat. Waar in België?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zondag 9 februari 2014 @ 22:34:57 #114
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_136529419
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 22:34 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Tuurlijk telt dat. Waar in België?
In het immer mooie Zeebrugge :')
pi_136529562
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 22:34 schreef Erasmo het volgende:

[..]

In het immer mooie Zeebrugge :')
Haha, niet leuk daar?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_136718759
Ik sta op het punt naar Brussel te emigreren (Denken nu aan Elsene, Schuman).
Mensen tips voor een goede bank (eentje waar je alles online kan regelen)?

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 18:10 schreef Njosnavelin het volgende:
Ja jij vroeg hoe anderen het hadden geregeld he.. Als je je het anders wil doen kan dat maar dan kun je gezeik krijgen met duo.
Waarom kun je je daar niet inschrijven? Ik zit ook op kot maar ben wel ingeschreben.
Is dat een simpel proces, en zit er nog vele verschil tussen de mutualiteiten?
  vrijdag 14 februari 2014 @ 22:14:22 #117
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_136719429
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 22:37 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Haha, niet leuk daar?
In de winter is het echt een dood hol daar :P Enige voordeel is dat je zo in zowel Oostende als Brugge zit met de auto/tram.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 22:17:52 #118
66825 Reya
Fier Wallon
pi_136719547
Zeebrugge :{
pi_136720142
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 21:58 schreef depool het volgende:
Ik sta op het punt naar Brussel te emigreren (Denken nu aan Elsene, Schuman).
Mensen tips voor een goede bank (eentje waar je alles online kan regelen)?

[..]

Is dat een simpel proces, en zit er nog vele verschil tussen de mutualiteiten?
Administratieve/bureaucratische processen zijn nooit simpel :P

Verschil tussen de mutualiteiten weet ik echt niks van. Ik zit zelf bij Partena omdat mijn universiteit daar mee samenwerkt, en ben er wel tevreden over. Maar geen ervaring met andere mutualiteiten dus.

Wat betreft bank heb ik bij ING gezeten maar dat vond ik geen fijne bank omdat het destijds erg ingewikkeld was om te internetbankieren. Ben daarom overgestapt naar kbc, waar ik wel tevreden mee ben. Maar het schijnt dat het bij de ING nu ook beter geregeld is.

Elsene is leuk! Bij Schuman heb ik zelf jaren in de buurt gewoond, prima buurt daar.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_136720445
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 22:30 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Administratieve/bureaucratische processen zijn nooit simpel :P

Verschil tussen de mutualiteiten weet ik echt niks van. Ik zit zelf bij Partena omdat mijn universiteit daar mee samenwerkt, en ben er wel tevreden over. Maar geen ervaring met andere mutualiteiten dus.

Wat betreft bank heb ik bij ING gezeten maar dat vond ik geen fijne bank omdat het destijds erg ingewikkeld was om te internetbankieren. Ben daarom overgestapt naar kbc, waar ik wel tevreden mee ben. Maar het schijnt dat het bij de ING nu ook beter geregeld is.

Elsene is leuk! Bij Schuman heb ik zelf jaren in de buurt gewoond, prima buurt daar.
Thanks, Zal KBC en ING eens gaan bekijken
pi_136721037
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 22:37 schreef depool het volgende:

[..]

Thanks, Zal KBC en ING eens gaan bekijken
https://www.ing.be/nl/ret(...)aspx?WT.xac=category

ING Lion account is Gratis en volledig online (heb toch niks te zoeken in een winkel). Klinkt beetje als too good to be true
  vrijdag 14 februari 2014 @ 23:28:52 #122
277627 Seven.
We are Borg.
pi_136722685
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 21:58 schreef depool het volgende:
Ik sta op het punt naar Brussel te emigreren (Denken nu aan Elsene, Schuman).
Mensen tips voor een goede bank (eentje waar je alles online kan regelen)?

[..]

Is dat een simpel proces, en zit er nog vele verschil tussen de mutualiteiten?
Ik heb vlakbij Schuman gewoond, leuke buurt (vooral Place Jourdan). En verder zat ik bij ING Schuman maar van ellende ben ik naar een kantoor in Vlaanderen uitgeweken voor mijn bankzaken. Fatsoenlijke Nederlandstalige bank kon ik in Brussel niet vinden tenzij je bij De Post gaat (centrum). Daar heb ik wel goede ervaringen mee.
Resistance is futile.
pi_136723117
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 22:50 schreef depool het volgende:

[..]

https://www.ing.be/nl/ret(...)aspx?WT.xac=category

ING Lion account is Gratis en volledig online (heb toch niks te zoeken in een winkel). Klinkt beetje als too good to be true
Had ooit KBC maar dat kostte toen iets van 30 Euro per jaar. Heb nu een Lion account. Is helemaal gratis en ik kan er alles mee wat ik wil behalve rood staan (en een overschrijving doen waarbij je rood zou komen staan, levert een boete op van 7,50 Euro :{ ). Het lijkt alleen in niets op de Nederlandse ING qua internetbankieren.
pi_136725824
Ik ga binnenkort op de airport van Brussel werken, aangezien de lange reistijden wil ik er ook wonen.

Zijn er mensen die al in Brussel wonen of gewoond hebben die mij kunnen adviseren welke wijken fijn zijn om te wonen en welke absoluut niet.

Ik heb ff rondom de airport gekeken en kwam uit op de wijken Schaarbeek, Evere, Sint-lambrechts, Sint-pieters, Sint-joost en Etterbeek.
Overegens lijkt mij mechelen of leuven ook wel een optie kwa reistijd en afstand of moet ik daar helemaal niet wezen.

Vraag 2.
Kan ik en in Nederland en in Belgie ingeschreven staan want wil de komende paar maanden mijn huurhuisje in Nederland niet kwijt voor het geval dat het werk mij niet bevalt. (als ik weg ben gaat mijn huisgenoot de huur in nl betalen, dus geen dubbele huurlasten)
pi_136727460
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 01:29 schreef Alex-85 het volgende:

Vraag 2.
Kan ik en in Nederland en in Belgie ingeschreven staan want wil de komende paar maanden mijn huurhuisje in Nederland niet kwijt voor het geval dat het werk mij niet bevalt. (als ik weg ben gaat mijn huisgenoot de huur in nl betalen, dus geen dubbele huurlasten)
Dat laatste mag wettelijk sowieso niet. Of het kan: bij mijn inschrijving moest ik het uitschrijivingsbewijs van een Nederlandse gemeente laten zien.
pi_136727534
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 01:29 schreef Alex-85 het volgende:
Ik heb ff rondom de airport gekeken en kwam uit op de wijken Schaarbeek, Evere, Sint-lambrechts, Sint-pieters, Sint-joost en Etterbeek.
St Joost is de armste gemeente van Brussel en volgens mij ook de gemeente met de hoogste bevolkingsdichtheid. Ik heb vlak naast St Joost gewoond en vond het daar leuk wonen, maar het hangt een beetje af van waar je precies zit. Etterbeek is erg leuk :Y
Schaarbeek staat niet zo goed bekend bij sommigen wegens hogere criminaliteit, maar ook daar hangt het er maar net vanaf waar in Schaarbeek je zit.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zaterdag 15 februari 2014 @ 09:57:15 #127
66825 Reya
Fier Wallon
pi_136727988
De meeste delen van Schaarbeek zijn best goed te doen.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 09:58:58 #128
66825 Reya
Fier Wallon
pi_136728009
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 01:29 schreef Alex-85 het volgende:
Ik ga binnenkort op de airport van Brussel werken, aangezien de lange reistijden wil ik er ook wonen.

Zijn er mensen die al in Brussel wonen of gewoond hebben die mij kunnen adviseren welke wijken fijn zijn om te wonen en welke absoluut niet.

Ik heb ff rondom de airport gekeken en kwam uit op de wijken Schaarbeek, Evere, Sint-lambrechts, Sint-pieters, Sint-joost en Etterbeek.
Overegens lijkt mij mechelen of leuven ook wel een optie kwa reistijd en afstand of moet ik daar helemaal niet wezen.

Vraag 2.
Kan ik en in Nederland en in Belgie ingeschreven staan want wil de komende paar maanden mijn huurhuisje in Nederland niet kwijt voor het geval dat het werk mij niet bevalt. (als ik weg ben gaat mijn huisgenoot de huur in nl betalen, dus geen dubbele huurlasten)
Hoe ga je naar de luchthaven pendelen?
pi_136728037
Er gaat een trein van Brussel Noord, maar die rijdt niet zo vaak geloof ik.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zaterdag 15 februari 2014 @ 10:07:53 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_136728126
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 01:29 schreef Alex-85 het volgende:
Ik ga binnenkort op de airport van Brussel werken, aangezien de lange reistijden wil ik er ook wonen.

Zijn er mensen die al in Brussel wonen of gewoond hebben die mij kunnen adviseren welke wijken fijn zijn om te wonen en welke absoluut niet.

Ik heb ff rondom de airport gekeken en kwam uit op de wijken Schaarbeek, Evere, Sint-lambrechts, Sint-pieters, Sint-joost en Etterbeek.
Overegens lijkt mij mechelen of leuven ook wel een optie kwa reistijd en afstand of moet ik daar helemaal niet wezen.

Vraag 2.
Kan ik en in Nederland en in Belgie ingeschreven staan want wil de komende paar maanden mijn huurhuisje in Nederland niet kwijt voor het geval dat het werk mij niet bevalt. (als ik weg ben gaat mijn huisgenoot de huur in nl betalen, dus geen dubbele huurlasten)
Je vergeet Elsene! Elsene is de allerleukste wijk. Evere, Woluwe en al de sint wijken zijn prima maar een beetje saai. Je kunt niet in beide landen ingeschreven staan. Ik persoonlijk zou niet in Leuven of Mechelen willen wonen maar dat ligt maar net aan je eigen voorkeur. Beide zijn leuke provincie/studentensteden maar ik zou altijd een grote stad verkiezen boven een provinciestad.
Resistance is futile.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 10:08:42 #131
277627 Seven.
We are Borg.
pi_136728134
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 09:57 schreef Reya het volgende:
De meeste delen van Schaarbeek zijn best goed te doen.
Schaarbeek is een opkomende wijk ook, veel hipsters die daar nu gaan wonen. Goede verbindingen met de stad ook.
Resistance is futile.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 10:09:26 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_136728146
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 10:01 schreef Njosnavelin het volgende:
Er gaat een trein van Brussel Noord, maar die rijdt niet zo vaak geloof ik.
Bus van Noordstation gaat denk ik elk half uur.
Resistance is futile.
pi_136729105
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 10:09 schreef Seven. het volgende:

[..]

Bus van Noordstation gaat denk ik elk half uur.
yup. 272
maar duurt wel 35-40 minuten oid
pi_136730617
Je kan natuurlijk ook Zaventem zelf overwegen - met de fiets naar de luchthaven en niet afhankelijk van OV (er is wel een bus). IS natuurlijk wel een dorp, maar als je werkt heb je door de week toch geen tijd om van je omgeving te genieten. Leuven is leuk, en vaak ben je sneller op de luchthaven dan vanuit Brussel. Is wel erg duur geworden. En Mechelen is ook verbazend dichtbij per trein.

Verder hangt locatie af van je pendeltijd - gewone uren, of vroege en late diensten? Dan wil je op een locatie wonen waar verbindingen goed zijn. Groot probleem is wel dat treinen naar de luchthaven vrij duur zijn door een PPS constructie bij het aanleggen van de tunnel
  zaterdag 15 februari 2014 @ 14:01:43 #135
277627 Seven.
We are Borg.
pi_136735011
Zaventem zou ik nooit voor kiezen. Kiezen voor Mechelen of Leuven is als kiezen voor Haarlem. Dichtbij, niet te groot maar wel gezellig. Zaventem is als kiezen voor Hoofddorp. Geen sfeer en geen reet te doen.
Resistance is futile.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 14:15:13 #136
66825 Reya
Fier Wallon
pi_136735426
Zaventem lijkt me inderdaad enkel een goede optie als je toch al levensmoe bent.
pi_136735520
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 14:01 schreef Seven. het volgende:
Zaventem zou ik nooit voor kiezen. Zaventem is als kiezen voor Hoofddorp. Geen sfeer en geen reet te doen.
Hoe kom je daar bij?

Zaventem zit vooral vol met Franstalige tokkies, voor wie Brussel zelf te duur is. Willen geen woord Nederlands spreken, geven iedereen een grote bek, etc.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 14:22:34 #138
277627 Seven.
We are Borg.
pi_136735594
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 14:19 schreef Metaan het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij?

Zaventem zit vooral vol met Franstalige tokkies, voor wie Brussel zelf te duur is. Willen geen woord Nederlands spreken, geven iedereen een grote bek, etc.
Je hebt echt een talent voor misquoten en niet reageren op wat er gezegd wordt. Ik wil echt alleen maar zeggen dat ik Zaventem persoonlijk sfeerloos en saai vindt, zonder daarbij op te merken wat voor een mensen daar wonen.

Ik voel weer een Metaan-discussie aankomen.
Resistance is futile.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 14:24:28 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_136735641
Ik ben trouwens jaren van Schuman (hoppa, de tunnels in) naar Zaventem gereden, buiten de spits slechts 10 minuten maar wel kut met parkeren in Elsene.
Resistance is futile.
pi_136737678
Heb een beetje rondgekeken op site's met huurwoningen en Schaarbeek en Etterbeek lijken mij toch wel het beste optie. Heb liever een appartement in een wat mindere wijk dan een studio in een top wijk. Vind het toch wel fijner wonen in een wat ruimere plek.

Wat criminaliteit betreft maak k me niet echt zorgen. Woon momenteel in Rotterdam-Zuid dus echt achteruit zal k er niet op gaan denk ik :-)

Ben van plan om met de auto op en neer te gaan naar zaventem. Maar een goede OV verbinding in de wijk kan ook geen kwaad.

Heb nog geen keuze kunnen maken tussen Schaarbeek en Etterbeek. Buiten het criminaliteit om, als je de voordelen en nadelen op een rijtje zet. Wat vinden jullie ?? Welke van de twee...??
  zaterdag 15 februari 2014 @ 15:59:00 #141
277627 Seven.
We are Borg.
pi_136739431
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 15:18 schreef Alex-85 het volgende:
Heb een beetje rondgekeken op site's met huurwoningen en Schaarbeek en Etterbeek lijken mij toch wel het beste optie. Heb liever een appartement in een wat mindere wijk dan een studio in een top wijk. Vind het toch wel fijner wonen in een wat ruimere plek.

Wat criminaliteit betreft maak k me niet echt zorgen. Woon momenteel in Rotterdam-Zuid dus echt achteruit zal k er niet op gaan denk ik :-)

Ben van plan om met de auto op en neer te gaan naar zaventem. Maar een goede OV verbinding in de wijk kan ook geen kwaad.

Heb nog geen keuze kunnen maken tussen Schaarbeek en Etterbeek. Buiten het criminaliteit om, als je de voordelen en nadelen op een rijtje zet. Wat vinden jullie ?? Welke van de twee...??
Schaarbeek is dichterbij het centrum, Etterbeek is makkelijker pendelen naar Zaventem maar iets minder levendig en ook minder criminaliteit. Verder zit je dichtbij Elsene dus je kunt altijd even naar Flagey met de tram als je wil. Ik zou dan Etterbeek kiezen maar wie ben ik.
Resistance is futile.
pi_136801782
Waarom kijk je niet wat verder dan Zaventem zelf?
Je hebt hier genoeg 'dorpen' waar niets te beleven is, en met de trein sta je in Leuven of Brussel op 5-40 minuten (afhankelijk van waar je woont).
Ik woon zelf in Kortenberg, da's ongeveer halfweg tussen Brussel en Leuven.

Hier is wel amper iets te beleven, maar daarvoor is Leuven/Brussel dichtbij genoeg.
Daarboven komt dan nog het feit dat je hier wel goede verbindingen hebt, in elk geval toch met de bus.
pi_136802674
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 10:01 schreef Njosnavelin het volgende:
Er gaat een trein van Brussel Noord, maar die rijdt niet zo vaak geloof ik.
Maar moet je als werknemer op de luchthaven ook Diabolo-toeslag betalen? In dat geval is forensen een duur geintje.
pi_136824741
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 09:48 schreef Maloney het volgende:

[..]

Maar moet je als werknemer op de luchthaven ook Diabolo-toeslag betalen? In dat geval is forensen een duur geintje.
Dat betaalt de werkgever waarschijnlijk wel. Mijn werkgever doet het in elk geval (hoewel ik van de luchthaven naar Brussel pendel).

Verder begrijp ik niet zo goed waarom er zo wordt afgegeven op Zaventem zelf. Het is geen metropool, maar het is best een gezellige plaats met veel café's en restaurants en er wonen veel expats. Ook is de openbare ruimte een stuk netter dan in grote delen van Brussel en is de bereikbaarheid prima.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_136878725
Ik heb een heel gekke vraag aan de Nederbelgen die in Antwerpen wonen.

Het gebouw van Den Heksenketel -Pelgrim(s)straat 22- staat schijnbaar leeg (ik heb er een aantal jaar geleden gewoond en gewerkt). Is er ergens te vinden wie de eigenaar/verkopende partij van het gebouw is?
Ik ben gewoon nieuwsgierig, aangezien Den Heksenketel een enorm belangrijke plek voor me is geweest :)
Mon 'en!
pi_136920924
De Belgen willen af van arme sloebers. In de Volkskrant staat ook een interview met een potentiële Nederbelg die niet door de bureaucratische molen is gekomen en nu binnen een maand moet vertrekken. De man is literair vertaler en kan volgens de gemeente Antwerpen niet bewijzen dat hij in de toekomst geen beroep gaat doen op het OCMW. Omgekeerd kan de gemeente natuurlijk ook niet bewijzen dat hij dat wel gaat doen. Absurde situatie.

quote:
België wil af van 'arme' Nederlanders

België sommeert een groeiend aantal Nederlanders te vertrekken, omdat zij een belasting vormen voor het sociale zekerheidssysteem. In 2012 ging het om 202 Nederlanders, in 2013 om 305. Zij kunnen niet worden uitgezet, maar krijgen het bericht dat zij binnen dertig dagen het Belgische grondgebied moeten verlaten.

België trekt steeds vaker de verblijfsvergunning in van EU-onderdanen. Daarnaast beoordeelt het land nieuwe aanvragen van EU-burgers aandachtiger dan voorheen, om misbruik van de sociale voorzieningen te voorkomen. Het zijn vooral Roemenen en Bulgaren die hun verblijfrecht verliezen.

In 2011 trok België van 989 EU-onderdanen de verblijfsvergunning in. In 2012 gebeurde dit al met 2.407 EU-burgers en vorig jaar raakten 2.712 EU-burgers hun verblijfsrecht kwijt. Die aantallen zijn opvallend hoger dan in Nederland, waar in 2012 aan 590 EU-onderdanen werd gevraagd het land te verlaten.

Voorwaarden niet strenger
België trekt de verblijfsvergunningen in omdat de EU-onderdanen een 'onredelijke belasting vormen voor het sociale zekerheidssysteem'. Het gaat dan bijvoorbeeld om personen die langer dan drie maanden bijstand ontvangen of om werkzoekenden die onvoldoende solliciteren.

De Belgische overheid kan vijf jaar lang controleren of een EU-onderdaan aan de voorwaarden voldoet. Volgens de Dienst Vreemdelingenzaken, die de verblijfsvergunningen uitreikt en intrekt, zijn de voorwaarden niet strenger geworden. Wel beschikt de dienst sinds twee jaar over een verbeterd controlesysteem. Zo zijn databanken van de bijstands- en uitkeringsinstanties automatisch gekoppeld aan de databanken van de Dienst Vreemdelingenzaken.

Per geval beoordeeld
Ook nieuwe aanvragen van EU-onderdanen worden extra aandachtig bestudeerd. EU-burgers die langer dan drie maanden in België willen blijven, moeten bewijzen dat zij werk hebben of zoeken, of dat zij voldoende inkomsten hebben. Dat laatste wordt geval per geval beoordeeld: een vrijgezel heeft minder nodig dan een vader met drie kinderen, en wie een dure flat huurt, heeft meer nodig. Bedragen worden niet genoemd.

Volgens Dominique Ernould, woordvoerster van de Dienst Vreemdelingenzaken, zijn de voorwaarden voor nieuwe aanvragen van EU-onderdanen niet strenger geworden. 'Maar ze worden nu aandachtiger gecontroleerd, nu we gezien hebben dat we naderhand zo veel verblijfsvergunningen moeten intrekken.'

Volgens Ernould is de verscherpte controle niet strijdig met het vrije verkeer van personen binnen de Europese Unie. 'Het doel van de EU-richtlijn is vrij verkeer, en niet dat mensen gaan shoppen tussen sociale systemen. In het verleden zijn er veel personen die geprofiteerd hebben van onze sociale voorzieningen. België kan zich zo'n sociale druk niet veroorloven.'
pi_136921013
Lijken me niet de EU-onderdanen die veel gebruik maken van de sociale voorzieningen.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_136921248
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 10:08 schreef Njosnavelin het volgende:
Lijken me niet de EU-onderdanen die veel gebruik maken van de sociale voorzieningen.
Nee, dat dacht die gast ook. Maar blijkbaar worden alle risicogevallen nu extra streng bekeken en daar hoort een ZZP-er ook bij.
pi_136921305
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 10:17 schreef Maloney het volgende:

[..]

Nee, dat dacht die gast ook. Maar blijkbaar worden alle risicogevallen nu extra streng bekeken en daar hoort een ZZP-er ook bij.
Wel heel streng inderdaad dan.
Hoe zit dat dan met studenten? Ik weet niet hoe het zit met andere steden, maar in Brussel proberen ze juist buitenlanders te werven zodat het aantal studenten stijgt.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_136921585
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 10:19 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Wel heel streng inderdaad dan.
Hoe zit dat dan met studenten? Ik weet niet hoe het zit met andere steden, maar in Brussel proberen ze juist buitenlanders te werven zodat het aantal studenten stijgt.
Toen ik een als student in Antwerpen kwam, moest ik ook door een behoorlijke molen inclusief inschrijving bij een mutualiteit en een verklaring van mijn ouders dat ze garant zouden staan voor mijn levensonderhoud. Dat was voor een voorlopige verblijfsvergunning van een jaar en daarna hing de verlenging af van mijn studieresultaten die ik ook moest komen laten zien. Toen stapten ze over op een systeem van vijfjarige vergunningen.

Dat is nu zes jaar geleden en toen ik een paar maanden terug als afgestudeerde mijn vergunning moest verlengen, ging dat zonder dat ik iets van papieren moest meenemen. In het krantenartikel staat ook dat de Dienst Vreemdelingenzaken je gedurende vijf jaar mag volgen. Die periode heb ik dus overleefd *O*

Grote kans dat Antwerpen vanwege de bevolkingssamenstelling strenger is dan andere Vlaamse steden en met het nieuwe gemeentebestuur zal het niet veel beter worden. Geen idee hoe moeilijk Brussel doet.
pi_136921625
Jeetje, nou zo moeilijk doet Brussel dus niet.
Ik heb nooit iets moeten laten zien dat mijn ouders of wie dan ook garant voor me zou staan. Ook niks van studieresultaten ofzo. Dat vind ik ook wel heel ver gaan :o
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  donderdag 20 februari 2014 @ 10:42:38 #152
66825 Reya
Fier Wallon
pi_136921775
In Brussel is men al blij dat je geen analfabeet bent :P
pi_136922051
Het foldertje van de Nederlandse les heb ik ook maar teruggegeven ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 10:35 schreef Njosnavelin het volgende:
Jeetje, nou zo moeilijk doet Brussel dus niet.
Ik heb nooit iets moeten laten zien dat mijn ouders of wie dan ook garant voor me zou staan. Ook niks van studieresultaten ofzo. Dat vind ik ook wel heel ver gaan :o
Het bljift toch vreemd: zelfde regels, per gemeente eigen interpretatie. Maar is jouw vergunning niet gekoppeld aan het ingeschreven staan bij een onderwijsinstelling?
  zaterdag 22 februari 2014 @ 15:51:47 #154
422776 Yallo
NL'se in België
pi_137015968
Sinds een week woon ik in Brussel omdat ik hier een baan heb gevonden. Net even rustig een paar topics doorzitten lezen en ik weet al welke restaurants ik wil gaan uitproberen en waar ik moet zijn voor de feestjes.

Nu was ik eens benieuwd of er hier mensen zijn die wel eens deelnemen aan borrels voor Nederlanders in Brussel zoals NedCafé en wat jullie ervaringen hiermee zijn? Alvast bedankt!
pi_137016909
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 10:53 schreef Maloney het volgende:
Het foldertje van de Nederlandse les heb ik ook maar teruggegeven ;)

[..]

Het bljift toch vreemd: zelfde regels, per gemeente eigen interpretatie. Maar is jouw vergunning niet gekoppeld aan het ingeschreven staan bij een onderwijsinstelling?
Dat zou wel kunnen ja.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_137017072
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 15:51 schreef Yallo het volgende:
Sinds een week woon ik in Brussel omdat ik hier een baan heb gevonden. Net even rustig een paar topics doorzitten lezen en ik weet al welke restaurants ik wil gaan uitproberen en waar ik moet zijn voor de feestjes.

Nu was ik eens benieuwd of er hier mensen zijn die wel eens deelnemen aan borrels voor Nederlanders in Brussel zoals NedCafé en wat jullie ervaringen hiermee zijn? Alvast bedankt!
Daar heb ik geen ervaring mee, het trekt me ook niet zo om samen te komen met mensen die alleen met nederlanders samen willen komen. Zo geforceerd ofzo.

Maar ik vind het altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen, dus laat maar weten als je eens wat wil drinken ofzo, zijn vast ook andere brusselaars hier die dat ook zien zitten ;)
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zaterdag 22 februari 2014 @ 17:22:50 #157
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_137019734
quote:
2s.gif Op donderdag 20 februari 2014 10:42 schreef Reya het volgende:
In Brussel is men al blij dat je geen analfabeet bent :P
_O- Is het echt zo erg?
pi_137072934
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 00:05 schreef bloempjuh het volgende:
Ik heb een heel gekke vraag aan de Nederbelgen die in Antwerpen wonen.

Het gebouw van Den Heksenketel -Pelgrim(s)straat 22- staat schijnbaar leeg (ik heb er een aantal jaar geleden gewoond en gewerkt). Is er ergens te vinden wie de eigenaar/verkopende partij van het gebouw is?
Ik ben gewoon nieuwsgierig, aangezien Den Heksenketel een enorm belangrijke plek voor me is geweest :)
Kwam er toevallig vandaag langs en heb er even op gelet (heb er vroeger ook wel eens gelogeerd) maar behalve dat het gesloten was, is er aan de buitenkant niets te zien van verkoop oid. Het restaurant (Collage) dat er zit/zat krijgt wel vernietigende recensies op internet.
pi_137077888
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 22:23 schreef Maloney het volgende:

[..]

Kwam er toevallig vandaag langs en heb er even op gelet (heb er vroeger ook wel eens gelogeerd) maar behalve dat het gesloten was, is er aan de buitenkant niets te zien van verkoop oid. Het restaurant (Collage) dat er zit/zat krijgt wel vernietigende recensies op internet.
Volgens de oud-eigenaar van Den Heksenketel, Raf, staat het te koop. :)
Mon 'en!
pi_137080719
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 00:41 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Volgens de oud-eigenaar van Den Heksenketel, Raf, staat het te koop. :)
OK, dan zal hij vast wel meer weten.
pi_137156386
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 17:22 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

_O- Is het echt zo erg?
Ben je er ooit geweest?
  woensdag 26 februari 2014 @ 16:03:15 #162
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_137163596
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 12:25 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ben je er ooit geweest?
Ja diverse keren maar dat was 12 jaar terug en langer.
Geen idee hoe de situatie nu is.
Mensen waren altijd erg vriendelijk op de bedrijfsafdeling waar ik de IT moest installeren en upgraden/plaatsen.
pi_137188529
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:03 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ja diverse keren maar dat was 12 jaar terug en langer.
Geen idee hoe de situatie nu is.
Mensen waren altijd erg vriendelijk op de bedrijfsafdeling waar ik de IT moest installeren en upgraden/plaatsen.
Ok, op de bedrijfsvloer bij internationale bedrijven is het niveau goed natuurlijk, maar gewoon in het algemeen... Hoop arrogante Franstaligen die nauwelijks Nederlands spreken en verder een hele hoop ongeschoolde import.
pi_137202612
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 07:47 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ok, op de bedrijfsvloer bij internationale bedrijven is het niveau goed natuurlijk, maar gewoon in het algemeen... Hoop arrogante Franstaligen die nauwelijks Nederlands spreken en verder een hele hoop ongeschoolde import.
Dus het lijkt wel wat op Amsterdam? _O- _O- _O-
pi_137202669
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 16:01 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Dus het lijkt wel wat op Amsterdam? _O- _O- _O-
Beetje wel ja. :)
  donderdag 27 februari 2014 @ 16:34:08 #166
66825 Reya
Fier Wallon
pi_137203971
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 16:01 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Dus het lijkt wel wat op Amsterdam? _O- _O- _O-
:{
pi_137204634
quote:
2s.gif Op donderdag 27 februari 2014 16:34 schreef Reya het volgende:

[..]

:{
Geen humor....? :N 8-)
pi_137553552
Beste Nederbelgen,

Ik wil misschien in België (Antwerpen of Leuven) studeren, maar in Nederland (omg. Breda) blijven wonen. Ik heb geen recht meer op een OV-studentenkaart. Is er misschien een voordelig (traject)abonnement voor grensverkeer? Ik hoop dat er hier mensen zitten die hier wat meer van af weten :)
  zondag 9 maart 2014 @ 20:34:19 #169
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_137556625
quote:
5s.gif Op zondag 9 maart 2014 19:27 schreef folkhemmet het volgende:
Beste Nederbelgen,

Ik wil misschien in België (Antwerpen of Leuven) studeren, maar in Nederland (omg. Breda) blijven wonen. Ik heb geen recht meer op een OV-studentenkaart. Is er misschien een voordelig (traject)abonnement voor grensverkeer? Ik hoop dat er hier mensen zitten die hier wat meer van af weten :)
Ben je jonger dan 26? In dat geval zou je een campuskaart kunnen kopen, dat komt dan neer op een paar euro (2 tot 3 denk ik) per enkele reis van leuven of antwerpen tot roosendaal. Maar dan moet je van daar natuurlijk nog tot breda, en elke dag op neer maakt het alsnog een dure grap natuurlijk..
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_137573069
quote:
5s.gif Op zondag 9 maart 2014 19:27 schreef folkhemmet het volgende:
Beste Nederbelgen,

Ik wil misschien in België (Antwerpen of Leuven) studeren, maar in Nederland (omg. Breda) blijven wonen. Ik heb geen recht meer op een OV-studentenkaart. Is er misschien een voordelig (traject)abonnement voor grensverkeer? Ik hoop dat er hier mensen zitten die hier wat meer van af weten :)
Hier staan de huidige mogelijkheden: http://www.grenstreinbus.be/

Er loopt een bus van Breda naar Hulst waarbij je in Antwerpen kan uitstappen en er is natuurlijk de trein maar het blijven dure grapjes. Waarom wil je in Nederland blijven wonen? Praktisch is anders, zeker Leuven is niet haalbaar vanuit Nederland als je om half negen college hebt.
pi_137577747
quote:
5s.gif Op zondag 9 maart 2014 19:27 schreef folkhemmet het volgende:
Beste Nederbelgen,

Ik wil misschien in België (Antwerpen of Leuven) studeren, maar in Nederland (omg. Breda) blijven wonen. Ik heb geen recht meer op een OV-studentenkaart. Is er misschien een voordelig (traject)abonnement voor grensverkeer? Ik hoop dat er hier mensen zitten die hier wat meer van af weten :)
Waarom in NL blijven wonen? Breda - Leuvel elke dag op en neer als je vroeg college hebt? Is niet te doen.
pi_137578030
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2014 20:34 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Ben je jonger dan 26? In dat geval zou je een campuskaart kunnen kopen, dat komt dan neer op een paar euro (2 tot 3 denk ik) per enkele reis van leuven of antwerpen tot roosendaal. Maar dan moet je van daar natuurlijk nog tot breda, en elke dag op neer maakt het alsnog een dure grap natuurlijk..
Dankjewel! Dat is een interessante optie, zo'n campuskaart! Helaas blijft de grootste kostenpost toch het stukje Roosendaal(grens)-Breda. Volgens de site van NS Hispeed kost een retourtje Breda-Antwerpen ¤8,50 per keer. Breda-Roosendaal is ¤ 4,80. En dan komt de busrit van mijn huis naar het station in Breda er nog bij. Duur grapje idd :(

quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 09:25 schreef Maloney het volgende:

[..]

Hier staan de huidige mogelijkheden: http://www.grenstreinbus.be/

Er loopt een bus van Breda naar Hulst waarbij je in Antwerpen kan uitstappen en er is natuurlijk de trein maar het blijven dure grapjes. Waarom wil je in Nederland blijven wonen? Praktisch is anders, zeker Leuven is niet haalbaar vanuit Nederland als je om half negen college hebt.
Thanks, dat er een bus was wist ik niet!

quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 12:29 schreef Halcon het volgende:

[..]

Waarom in NL blijven wonen? Breda - Leuvel elke dag op en neer als je vroeg college hebt? Is niet te doen.
Het is idd niet ideaal. Helaas is het zonder StuFi/lening van de DUO voor mij financieel niet haalbaar om op kamers te gaan. Breda-Antwerpen is trouwens maar een uurtje met de trein, dat vind ik prima te doen, dus afstand/reistijd is het probleem niet. Breda-Leuven is wat lastiger ja, met een reistijd van 2 uur, maar niet onmogelijk.
pi_137578133
Heb je dan familie in Breda o.i.d. ?

Wat je ook kunt doen, is de reistijd uitsparen en gedurende die uren wat geld verdienen met een studentenjob. Daar zijn er genoeg van in Belgie.

Een abo op de bus kost in Belgie overigens een habbekrats... Kun je in bv. Tilburg wonen, dan zou je vanaf Tilburg met de bus naar Turnhout kunnen en dan vanuit Turnhout met de bus naar Leuven.
pi_137617409
*Eenvogeltje meldt zich ook maar alvast hier*

Afgelopen zondag naar Antwerpen verhuisd. Nu maar 'ns wachten tot ik een afspraak kan maken met de gemeente :O Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik m'n rijksregisternummer heb..... 8)7 een Colruyt winkel in de buurt wilt me graag op een tweede gesprek maar dat kan dus niet zonder dat nummer :P
  dinsdag 11 maart 2014 @ 15:44:20 #175
338596 bloemblaadje
verwelkt niet
pi_137619375
Zal ik mij hier dan ook maar eens melden? Ik zit dus al een groot aantal jaren in Gent (in september zullen het 9 zijn..) en overweeg om in september naar Antwerpen te vertrekken (want ben Gent beu na al die jaren en weet nog niet 100% zeker of dat ik dan afgestudeerd ga zijn en dus naar het buitenland kan vertrekken)
pi_137619825
Gezellig, het topic leeft weer :D

Eenvogeltje, hoe ben je in antwerpen terecht gekomen?

Bloemblaadje, ben je nu aan het afstuderen? Welke studie?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_137623448
@Njosnavelin: Ik ging vroegâh best vaak naar Antwerpen om te winkelen of voor 'n weekendje weg ofzo, vond het altijd wel een heel leuke stad dus vond het wel een mooi vervolg op 3 jaar Breda :)

Niet echt een specifieke reden dus maar gewoon om eens te kijken hoe het hier is ;)
pi_137624368
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 12:41 schreef Halcon het volgende:
Heb je dan familie in Breda o.i.d. ?

Wat je ook kunt doen, is de reistijd uitsparen en gedurende die uren wat geld verdienen met een studentenjob. Daar zijn er genoeg van in Belgie.

Een abo op de bus kost in Belgie overigens een habbekrats... Kun je in bv. Tilburg wonen, dan zou je vanaf Tilburg met de bus naar Turnhout kunnen en dan vanuit Turnhout met de bus naar Leuven.
Ja, mijn ouders.

Mm, zou kunnen, maar ik heb hoor van velen dat het in België bijna niet te doen is om te werken naast je studie, aangezien de studies een stuk zwaarder en van een veel hoger niveau zijn dan in NL.

Ik bedacht net: ik kan ook een trajectabonnement Breda-Roosendaal kopen bij de NS, en dan een campuskaart vanaf Roosendaal tot Antwerpen. Dat scheelt al een stuk in de reiskosten.
pi_137630365
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 17:43 schreef eenvogeltje het volgende:
@Njosnavelin: Ik ging vroegâh best vaak naar Antwerpen om te winkelen of voor 'n weekendje weg ofzo, vond het altijd wel een heel leuke stad dus vond het wel een mooi vervolg op 3 jaar Breda :)

Niet echt een specifieke reden dus maar gewoon om eens te kijken hoe het hier is ;)
Wat avontuurlijk, leuk!
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_137644519
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:13 schreef folkhemmet het volgende:

Mm, zou kunnen, maar ik heb hoor van velen dat het in België bijna niet te doen is om te werken naast je studie, aangezien de studies een stuk zwaarder en van een veel hoger niveau zijn dan in NL.
Weet niet wat je wil gaan studeren maar mijn ervaring met sociale wetenschappen is, dat het niveau in NL een stuk hoger lag. Heb dus gewoon twee dagen per week gewerkt naast mijn studie 8-)
pi_137651459
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 01:14 schreef Maloney het volgende:

[..]

Weet niet wat je wil gaan studeren maar mijn ervaring met sociale wetenschappen is, dat het niveau in NL een stuk hoger lag. Heb dus gewoon twee dagen per week gewerkt naast mijn studie 8-)
Wat ik wil doen valt ook onder faculteit sociale wetenschappen, haha :D
Aan welke universiteit was dat, als ik vragen mag?
  woensdag 12 maart 2014 @ 12:47:29 #182
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_137653570
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 14:43 schreef eenvogeltje het volgende:
*Eenvogeltje meldt zich ook maar alvast hier*

Afgelopen zondag naar Antwerpen verhuisd. Nu maar 'ns wachten tot ik een afspraak kan maken met de gemeente :O Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik m'n rijksregisternummer heb..... 8)7 een Colruyt winkel in de buurt wilt me graag op een tweede gesprek maar dat kan dus niet zonder dat nummer :P
Ik heb me ergens in oktober ingeschreven. Ergens in mei kan ik terugkomen ;) (volgens mij krijg ik dan écht m'n verblijfsvergunning)
M'n rijksregisternummer heb ik handgeschreven op een papiertje meegekregen, maar of ik nou écht ingeschreven ben..

Waar woon je ergens? Ik Deurne.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_137656273
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 12:47 schreef EDMAN- het volgende:

[..]

Waar woon je ergens? Ik Deurne.
Tegenover de Antwerpen Expo zo ongeveer!

En duurt dat echt ZO lang? -O- ik wil wel graag aan de slag eigenlijk :+ heb via internet dat formulier ingevuld dus zelfs geen rijksregisternummer op een papiertje...
  woensdag 12 maart 2014 @ 14:41:25 #184
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_137657191
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 14:10 schreef eenvogeltje het volgende:

[..]

Tegenover de Antwerpen Expo zo ongeveer!

En duurt dat echt ZO lang? -O- ik wil wel graag aan de slag eigenlijk :+ heb via internet dat formulier ingevuld dus zelfs geen rijksregisternummer op een papiertje...
Nice

Ik ben naar de immigratiedienst gegaan geloof ik. Daar wat gegevens en kopieën afgegeven. Toen moest de wijkagent een keer langskomen (die komt dan op een doordeweekse werkdag als ik dus aan het werk ben). En uiteindelijk kreeg ik een uitnodiging om weer wat gegevens en kopieën af te geven. Toen kreeg ik mijn burgerservicenummer. Zal straks thuis weleens kijken hoe de instanties heetten. Ik werk nog in Nederland, dus dat maakt wel een verschil volgens mij.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_137662832
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 11:41 schreef folkhemmet het volgende:

[..]

Wat ik wil doen valt ook onder faculteit sociale wetenschappen, haha :D
Aan welke universiteit was dat, als ik vragen mag?
De plaatselijke hier in Antwerpen.

Allemaal heel aardige mensen maar het onderwijs verliep tot de masterfase via zelfgeschreven dictaten die gereproduceerd moesten worden bij examens. Tot BA3 had er nog niemand een Engelstalig wetenschappelijk artikel gelezen.
pi_137766390
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:13 schreef folkhemmet het volgende:

[..]

Ja, mijn ouders.

Mm, zou kunnen, maar ik heb hoor van velen dat het in België bijna niet te doen is om te werken naast je studie, aangezien de studies een stuk zwaarder en van een veel hoger niveau zijn dan in NL.

Ik bedacht net: ik kan ook een trajectabonnement Breda-Roosendaal kopen bij de NS, en dan een campuskaart vanaf Roosendaal tot Antwerpen. Dat scheelt al een stuk in de reiskosten.
Het niveau ligt hoger, afijn... het is meer stampwerk dan in Nederland in elk geval. Neemt niet weg dat je best bv vrijdagavond en zaterdag kunt werken.
pi_137880844
Nou, mag over ruim 2 weken langs de gemeente om me dan in te schrijven!

Wel grappig dat ze dan vragen een arbeidscontract en recente loonstroken mee te nemen..terwijl ik niet kan werken zonder dat ik ben ingeschreven.. :') (zal wel voor grensarbeiders en verhuizende Belgen zijn)

Nouja ik ben in ieder geval een stapje dichterbij *O*
  dinsdag 18 maart 2014 @ 13:21:29 #188
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_137881069
Loonstroken uit Nederland he
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_137882075
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:21 schreef EDMAN- het volgende:
Loonstroken uit Nederland he
Ja maar ik heb daar ook geen werk meer (zou meer kwijt zijn aan reiskosten dan dat mn bijbaantje opbracht)

Of moet ik daar ook nog loonstroken van meenemen :?
  dinsdag 18 maart 2014 @ 13:54:26 #190
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_137882609
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:42 schreef eenvogeltje het volgende:

[..]

Ja maar ik heb daar ook geen werk meer (zou meer kwijt zijn aan reiskosten dan dat mn bijbaantje opbracht)

Of moet ik daar ook nog loonstroken van meenemen :?
Ik ben in feite een grens arbeider, maar zou alles wel meenemen als ik jou was. Misschien willen ze weten of je ooit gewerkt hebt en niet één of andere profiteur bent? ;)
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_137892738
Haha ja ik heb nu al kopietjes van o.a loonstroken, sollicitatiebrieven, diploma's, inschrijving VDAB, huurcontract etc klaarliggen dus ben al redelijk goed voorbereid hoop ik :P Zullen 't vanzelf zien
pi_137917927
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:16 schreef eenvogeltje het volgende:
Nou, mag over ruim 2 weken langs de gemeente om me dan in te schrijven!

Wel grappig dat ze dan vragen een arbeidscontract en recente loonstroken mee te nemen..terwijl ik niet kan werken zonder dat ik ben ingeschreven.. :') (zal wel voor grensarbeiders en verhuizende Belgen zijn)

Nouja ik ben in ieder geval een stapje dichterbij *O*
Voorheen was het zo dat je eerst een kaart voor 5 maanden kreeg en als je inkomen aan kon tonen, een kaart voor 5 jaar. Geen idee hoe dat nu werkt.

Feit is in elk geval dat ze niet zitten te wachten op mensen die het sociale zekerheidsstelsel komen belasten.
  zondag 30 maart 2014 @ 22:03:57 #193
425172 3r1k-
Geen ondertitel noodzakelijk
pi_138342941
Ha! Even gelurkt hier, een paar jaren geleden ook gepost op een variant van deze nickname, omdat ik een jaar stage wilde lopen in Brussel, wat toen uiteindelijk niet is doorgegaan. Maar ik heb inmiddels een aanmelding lopen voor een master aan de VuB, dus alle informatie van toen wordt weer boven tafel gehaald om mogelijk spoedig alsnog een overstap naar België te maken!
Evenmin een signature
  zondag 30 maart 2014 @ 22:11:43 #194
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_138343374
Leuk! Welke master ga je doen? In Etterbeek?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zondag 30 maart 2014 @ 22:13:55 #195
425172 3r1k-
Geen ondertitel noodzakelijk
pi_138343505
Het wordt óf Wijsbegeerte óf Sociologie. En inderdaad in Etterbeek. Nu nog op jacht naar een leuke kamer en baantje voor ernaast.
Evenmin een signature
  zondag 30 maart 2014 @ 22:23:31 #196
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_138344088
Interessante studies, lijkt me. Wil je een kamer op de campus of gewoon ergens in etterbeek of elsene ofzo?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zondag 30 maart 2014 @ 22:26:24 #197
425172 3r1k-
Geen ondertitel noodzakelijk
pi_138344260
Dat laatste. Hoewel ik ook in Sint-Joost en Schaerbeek aan het kijken ben.
Evenmin een signature
  zondag 30 maart 2014 @ 22:36:09 #198
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_138344813
Lijkt mij ook leuker, al heb ik nooit op de campus gewoond. Welke studie heb je in NL eigenlijk gedaan?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zondag 30 maart 2014 @ 23:23:11 #199
425172 3r1k-
Geen ondertitel noodzakelijk
pi_138347358
Social Work-opleiding.
Evenmin een signature
  maandag 31 maart 2014 @ 02:34:58 #200
277627 Seven.
We are Borg.
pi_138352445
Ik vraag me wel eens af wat afgestudeerde filosofen na hun studie gaan doen :@ . Ik heb sociologie geprobeerd aan de VUB trouwens. Afgehaakt want ik kon me met geen mogelijkheid door statistiek worstelen. Amuseer je met Elchardus ;), maar wel stil zijn tijdens zijn colleges!!
Resistance is futile.
  maandag 31 maart 2014 @ 02:36:53 #201
277627 Seven.
We are Borg.
pi_138352464
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 22:26 schreef 3r1k- het volgende:
Dat laatste. Hoewel ik ook in Sint-Joost en Schaerbeek aan het kijken ben.
Elsene is superleuk, Etterbeek is of studenten of kouwe kak (tenminste, dat is mijn indruk dan maar dat kan ook komen doordat ik op de grens gewoond heb en ik ben altijd meer richting Elsene getrokken dan richting Etterbeek.
Resistance is futile.
  maandag 31 maart 2014 @ 02:39:08 #202
277627 Seven.
We are Borg.
pi_138352482
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 22:13 schreef 3r1k- het volgende:
Het wordt óf Wijsbegeerte óf Sociologie. En inderdaad in Etterbeek. Nu nog op jacht naar een leuke kamer en baantje voor ernaast.
Wat voor baantje zoek je? Ik heb gewerkt bij Thalys als train attendant, stewardess op de trein dus. Verdiende echt heel goed. En een tijd bij een callcenter gewerkt waar wel meer Nederlanders zitten (B-connected). Eigenlijk verdien je als student goud geld omdat je iets van 7% belasting betaalt of zo :') ^O^
Resistance is futile.
pi_138353307
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 22:26 schreef 3r1k- het volgende:
Dat laatste. Hoewel ik ook in Sint-Joost en Schaerbeek aan het kijken ben.
Fijne wijken ja :)
  dinsdag 1 april 2014 @ 16:48:40 #204
425172 3r1k-
Geen ondertitel noodzakelijk
pi_138402175
Ik zoek eigenlijk een baan in m'n eigen vakgebied. Sociologie en filosofie is niet per se om er direct een baan mee te scoren, maar uit pure interesse.
Evenmin een signature
  donderdag 3 april 2014 @ 14:45:06 #205
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_138470838
Serieus, waarom wordt er in Antwerpen (en de rest van België uiteraard) zoveel aan de weg gewerkt? Ik kom er nu 1,5 jaar en op mijn route (Deurne --> Snelweg --> Breda) is al die tijd wel aan een stuk van de route gewerkt. En áls het dan af is, is de situatie serieus verslechterd, echt zo ongelofelijk :')!

Nu de Breda baan weer. En vanaf 5 april 'hinder' op de E19 van Breda naar Antwerpen. Dat wordt dus weer 5 maanden filerijden :(

Ik weet dat wij als Nederlanders sowieso superieure wegen hebben en afgeven op Belgen, maar dat het zó erg zou zijn!

zo. nu eerst een Bavaria Gouden Carolus Classic
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_138475321
Haha Antwerpen is echt erg idd, ook int centrum overal wegwerkzaamheden. Ik mis soms de perfecte fietspaden in NL wel... ;( Maar goed met de fiets vind ik het eigenlijk geen probleem, auto lijkt me een stuk vervelender.

Vandaag eindelijk m'n rijksregisternummer gekregen *O* (ook leuk dat ze dan even melden dat je ook heus zonder rijksregisternummer kan gaan werken, maar 't hoe en wat leggen ze dan niet uit.."...dan had je werkgever maar beter onderzoek moeten doen"....typisch :P )

Meteen een bankrekening geopend bij de ING en als dat rond is, kan ik op tweede sollicitatiegesprek bij de Colruyt :) denk dat dat wel goedkomt eigenlijk,de vacature staat nog steeds open hoorde ik.
pi_138485214
Een auto hebben voor in Antwerpen is ook totaal onzinnig: als je na lang filerijden op je bestemming komt, kun je toch nergens een vrije parkeerplek vinden. Binnen de ring gewoon alles met de fiets. Veel sneller.

Fietspaden aanleggen beginnen ze de laatste paar jaar iets beter onder de knie te krijgen maar nog steeds is duidelijk te merken dat die dingen worden ingetekend door lieden die zelf nog nooit op een fiets hebben gezeten. De meest onmogelijke bochten, as-verspringingen en obstakels (verkeersborden, elektriciteitskasten) die midden op het fietspad staan. Om nog maar te zwijgen over de compeet blinde vlek die veel Belgische automobilisten voor fietsers hebben.

Op de E19 worden nu spitsstroken aangelegd wat in theorie een verbetering zou moeten zijn. Heb ook nooit gesnapt waarom dat geen 2x 3-baansweg is met al dat vrachtverkeer. En als die er liggen, wordt het zo ongeveer tijd voor het Oosterweelproject wat weer een jaar of 10 verkeershinder beloofd.
pi_138693840
Fietsen is wel spannend in ieder geval :P maar je moet niet zitten dromen, dan knal je zo tegen iets of iemand op.

Zonet op sollicitatiegesprek geweest....de 22e mag ik m'n contract gaan tekenen en meteen beginnen met m'n eerste werkdag! ^O^
  donderdag 10 april 2014 @ 09:35:05 #209
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_138717902
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 21:30 schreef Maloney het volgende:
Een auto hebben voor in Antwerpen is ook totaal onzinnig: als je na lang filerijden op je bestemming komt, kun je toch nergens een vrije parkeerplek vinden. Binnen de ring gewoon alles met de fiets. Veel sneller.

Fietspaden aanleggen beginnen ze de laatste paar jaar iets beter onder de knie te krijgen maar nog steeds is duidelijk te merken dat die dingen worden ingetekend door lieden die zelf nog nooit op een fiets hebben gezeten. De meest onmogelijke bochten, as-verspringingen en obstakels (verkeersborden, elektriciteitskasten) die midden op het fietspad staan. Om nog maar te zwijgen over de compeet blinde vlek die veel Belgische automobilisten voor fietsers hebben.

Op de E19 worden nu spitsstroken aangelegd wat in theorie een verbetering zou moeten zijn. Heb ook nooit gesnapt waarom dat geen 2x 3-baansweg is met al dat vrachtverkeer. En als die er liggen, wordt het zo ongeveer tijd voor het Oosterweelproject wat weer een jaar of 10 verkeershinder beloofd.
Aah worden het spitsstroken ja? Dat is wel een goeie. De hinder valt overigens nog mee gelukkig, een redelijk stuk 70 km/h rijden, wat gelukkig wel doorrijdt als je een beetje vroeg bent.
Als je vanuit de ring van Antwerpen richting Breda moet is dat btw wel anders, al wekenlang files. Ik ga er gelukkig bij Schoten op en af.

Overigens mee eens dat binnen de bebouwde kom een auto totaal nutteloos is. Zeker ivm parkeren enzo. Wij pakken dan ook meestal de tram / fiets. Dat laatste wil nog wel eens gevaarlijke situaties opleveren inderdaad :D
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  donderdag 10 april 2014 @ 09:36:19 #210
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_138717928
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 16:33 schreef eenvogeltje het volgende:
Fietsen is wel spannend in ieder geval :P maar je moet niet zitten dromen, dan knal je zo tegen iets of iemand op.

Zonet op sollicitatiegesprek geweest....de 22e mag ik m'n contract gaan tekenen en meteen beginnen met m'n eerste werkdag! ^O^
Verdomme zeg dat doe je snel, gefeliciteerd. Heb je een officieel document met het rijksregisternummer gehad of? Ik heb het namelijk handgeschreven op een papiertje meegekregen. Weet ook bijgod niet wat ik er al mee moet of kan (belastingen etc.? Sta ik al ingeschreven?) Ik moet iig in mei pas terugkomen voor m'n verblijfsvergunning.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_138717971
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 09:35 schreef EDMAN- het volgende:

[..]

Aah worden het spitsstroken ja? Dat is wel een goeie. De hinder valt overigens nog mee gelukkig, een redelijk stuk 70 km/h rijden,w at gelukkig wel doorrijdt als je een beetje vroeg bent.

Overigens mee eens dat binnen de bebouwde kom een auto totaal nutteloos is. Zeker ivm parkeren enzo. Wij pakken dan ook meestal de tram / fiets. Dat laatste wil nog wel eens gevaarlijke situaties opleveren inderdaad :D
Brussel is vervelender dan Antwerpen. Ring Antwerpen valt met een goede planning wel mee inderdaad.

Binnen de bebouwde kom ben je beter af met het OV of met de fiets. Parkeren kan prima langs de Schelde, maar de combinatie lopen naar de stad + reistijd met de auto valt wsl. qua tijd nadeliger uit dan fietsen.
  donderdag 10 april 2014 @ 10:33:06 #212
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_138719181
Brussel is echt heel triest ja
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_138723990
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 09:36 schreef EDMAN- het volgende:

[..]

Verdomme zeg dat doe je snel, gefeliciteerd. Heb je een officieel document met het rijksregisternummer gehad of? Ik heb het namelijk handgeschreven op een papiertje meegekregen. Weet ook bijgod niet wat ik er al mee moet of kan (belastingen etc.? Sta ik al ingeschreven?) Ik moet iig in mei pas terugkomen voor m'n verblijfsvergunning.
Luck is on my side I guess! Ik heb ook gesolliciteerd voor verkoper in een beenhouwerij, die zijn hier schaars blijkbaar :P en aangezien ik al 4 jaar ervaring heb was ik eigenlijk met het eerste gesprek al aangenomen, moest alleen de officiële documenten nog in orde maken
Tis niet m'n droombaan maar ik ga zeker niet klagen, ben allang blij dat ik iets heb gevonden.

Maar ik heb een bijlage 19 gekregen van de gemeente met daarop mijn rijksregisternummer, gek dat je dat niet gekregen hebt :? maar met dat nummer kan je je wel overal inschrijven....alleen is het lastig te bewijzen dat het een officieel nummer is als je het alleen handgeschreven op een papiertje hebt staan. Ik zou even naar het loket bellen voor meer info.

Merk dat het echt zo per situatie verschilt hoe ze er mee omgaan en hoe lang het duurt.. :N
  donderdag 10 april 2014 @ 13:56:38 #214
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_138725600
Ja loket bellen moet ik ook, ben alleen te lui ;)
Welke Colruyt zit je? Dan weet ik dat ik daar even langs de slager moet :D
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_138806499
Wilrijk, maar ik moet bekennen dat ik nog geen enkele keer vlees van de Colruyt heb gegeten dus ik zal het eerst zelf maar ns testen :7 moet wel weten wat je verkoopt!
  maandag 5 mei 2014 @ 15:39:11 #216
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_139585670
Nou, morgen weer naar Bureau Vreemdelingen zaken om, volgens mij (ze zijn zo lekker duidelijk) m;n verblijfsvergunning op te halen.

Vorige afspraak is 6 maand geleden en daar hebben we me (blijkbaar) 19bijlage meegegeven welke ik nu mee moet nemen? Kan me daar niks van herinneren of ik ben hem kwijt. Vanmorgen even gebeld en er werd alleen vermeld: u heeft die, meenemen! en toen werd er opgehangen. Ben dus benieuwd morgen.

Ook belastingaangifte formulieren binnen. Wat een wir war aan termen en in te vullen zaken. Snap er de ballen nog niet van.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_139588144
De belastingaangifte gaat wat anders dan in NL ja. :X

Ik ga altijd naar de FOD. Dan vullen ze 'm daar in. En passant krijg ik altijd nog wel tips om de belasting wat te drukken.
pi_139590342
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 15:39 schreef EDMAN- het volgende:
Vorige afspraak is 6 maand geleden en daar hebben we me (blijkbaar) 19bijlage meegegeven welke ik nu mee moet nemen? Kan me daar niks van herinneren of ik ben hem kwijt. Vanmorgen even gebeld en er werd alleen vermeld: u heeft die, meenemen! en toen werd er opgehangen. Ben dus benieuwd morgen.
Je zit in Antwerpen? :P Veelal wordt dat gewoon met de post gestuurd(die bijlage).
  maandag 5 mei 2014 @ 18:57:13 #219
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_139591610
Ik was die bijlage ook kwijt, of eigenlijk was ik er van overtuigd dat ik hem nooit had gehad. Ik had er alleen een kopie van, maar het origineel had ik volgens mij nooit gekregen. In ieder geval, ik moest toen helemaal aangifte gaan doen bij de politie (zoals wanneer je paspoort of ID wordt gestolen) en met de papieren die ik van hen kreeg moest ik dan weer naar het gemeentehuis.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_139592219
Het is wel een officieel document natuurlijk met stempels en handtekening. Ik ben gestart in Antwerpen en dat was toen zo bagger geregeld dat ik nooit de moeite heb genomen om een ID te krijgen. Die bijlage ontvangen had me drie dagen gekost. Tegenwoordig gaat het op afspraak heb ik begrepen?

Ik kreeg ook alles gewoon gefikst met enkel inschrijvingsbewijs van de unief (bank verzekering etc.) . Een jaar later ben ik naar Gent gegaan en daar heb ik gezegd dat het in Antwerpen echt verschrikkelijk geregeld was en dat ik daarom nog altijd geen Id had. Toen zeiden ze 'ja dat kan wel kloppen' en alles was rond :+
  maandag 5 mei 2014 @ 19:36:40 #221
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_139593212
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 17:06 schreef Halcon het volgende:
De belastingaangifte gaat wat anders dan in NL ja. :X

Ik ga altijd naar de FOD. Dan vullen ze 'm daar in. En passant krijg ik altijd nog wel tips om de belasting wat te drukken.
Niet digitaal :?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_139593234
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 19:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Niet digitaal :?
Nee. Hele stapel papieren. :)
pi_139593284
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 19:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Niet digitaal :?
Jawel is digitaal nu. Ook maar sinds dit jaar of vorig jaar.
pi_139593353
Ik heb weer papieren gekregen.
  maandag 5 mei 2014 @ 19:40:40 #225
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_139593408
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 19:38 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Jawel is digitaal nu. Ook maar sinds dit jaar of vorig jaar.
floppy :')

Overigens blijf ik mij verbazen waarom er zo gekankerd wordt op de belastingdienst in NL.
Ze vullen alles voor je in, 5min controleren en op verzenden drukken. 1,5 maand later ontvang je bericht dat het definitief is vastgesteld.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_139593716
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 19:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

floppy :')

Overigens blijf ik mij verbazen waarom er zo gekankerd wordt op de belastingdienst in NL.
Ze vullen alles voor je in, 5min controleren en op verzenden drukken. 1,5 maand later ontvang je bericht dat het definitief is vastgesteld.
Het kan trouwens wel al een aantal jaren, maar dat was geloof ik niet iets algemeens. Nu is het volgens mij meer verplicht.

Het is wel papierbesparend, want eerst kreeg je een heel boek met codes omdat er oa veel dingen aftrekbaar zijn.
pi_139594008
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 19:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

floppy :')

Overigens blijf ik mij verbazen waarom er zo gekankerd wordt op de belastingdienst in NL.
Ze vullen alles voor je in, 5min controleren en op verzenden drukken. 1,5 maand later ontvang je bericht dat het definitief is vastgesteld.
Oh, hier ga ik naar het kantoortje van de FOD, vullen ze het voor mij in, geven ze wat tips om minder belasting te moeten betalen (en dan ook dingen waar ik zelf nooit op zou komen), ouwehoeren we nog wat over de stad, voetbal en de regering en ga ik weer naar huis. België O+
  dinsdag 6 mei 2014 @ 13:37:09 #228
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_139617127
Had de bijlage al gevonden gelukkig :).
Zojuist terug van een 4 uur durende hel! 150 wachtenden waarvan zeker 15 huilende baby's.
2 keer in de rij moeten staan en dan te horen krijgen dat je over 3 weken terug kan komen om je pas te halen. Grrr.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  dinsdag 6 mei 2014 @ 14:13:56 #229
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_139618349
Nog eens een vraag he. Ik woon momenteel in bij m'n Belgische vriendin. Zij heeft het huis waar we wonen samen met haar broer gekocht. Aangezien die broer een nieuw huis gaat kopen met zíjn vriendin, dienen wij spoedig te verhuizen (is eigenlijk nog een langer verhaal).

Nu zijn we aan het kijken om een appartement te kopen, welke we gaan verhuren voor een tijd (gaan op reis). Nu heeft mijn vriendin momenteel nog een lening lopen en ik nog niet. Ik woon momenteel in Antwerpen en werk in Tilburg. We willen op mijn naam een hypotheek afsluiten voor het appartement, maar weten niet wat we het beste kunnen doen.

Aangezien ik een Nederlandse bankrekening heb en een baan in Nederland leek het me handig om daar een hypotheek af te sluiten. Nu is het bij de ABN Amro al zo dat je dan minimaal 5000 netto per maand moet verdienen om überhaupt in aanmerking te komen. Iemand hier ervaring mee of tips? Thanks alvast.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_139618394
Je kunt gewoon bij een Belgische bank een hypotheek sluiten in dat geval. Record Bank bijvoorbeeld. Je krijgt dan overigens ook HRA.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 17:32:27 #231
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_139625162
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 13:37 schreef EDMAN- het volgende:
Had de bijlage al gevonden gelukkig :).
Zojuist terug van een 4 uur durende hel! 150 wachtenden waarvan zeker 15 huilende baby's.
2 keer in de rij moeten staan en dan te horen krijgen dat je over 3 weken terug kan komen om je pas te halen. Grrr.
4 uur?? Klinkt als brussel.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  dinsdag 6 mei 2014 @ 17:33:25 #232
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_139625181
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 19:46 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Het kan trouwens wel al een aantal jaren, maar dat was geloof ik niet iets algemeens. Nu is het volgens mij meer verplicht.

Het is wel papierbesparend, want eerst kreeg je een heel boek met codes omdat er oa veel dingen aftrekbaar zijn.
Ik heb nog steeds dat boek met codes :? Vorige week ontvangen..
Hoe werkt dat digitale dan?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_139626141
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 17:33 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Ik heb nog steeds dat boek met codes :? Vorige week ontvangen..
Hoe werkt dat digitale dan?
https://eservices.minfin.(...)ublic/taxbox/home.do

Daar aanmelden.

Als je nog vragen hebt met invullen van de personenbelasting dan vraag je maar. :)
  dinsdag 6 mei 2014 @ 18:40:18 #234
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_139626776
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 18:16 schreef Speculant. het volgende:

[..]

https://eservices.minfin.(...)ublic/taxbox/home.do

Daar aanmelden.

Als je nog vragen hebt met invullen van de personenbelasting dan vraag je maar. :)
Oeh nice thanks :D
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_139627249
Ik heb wel een vraag. Hoe werkt dat met personen ten laste opvoeren? Bij de FOD zeiden ze dat die mensen niet per se in België hoeven te wonen.
pi_139628215
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 18:54 schreef Halcon het volgende:
Ik heb wel een vraag. Hoe werkt dat met personen ten laste opvoeren? Bij de FOD zeiden ze dat die mensen niet per se in België hoeven te wonen.
Klopt, als er wordt voldaan aan de voorwaarden kunnen personen nog steeds als ten laste worden opgegeven als ze tijdelijk in het buitenland verblijven voor studie(en volgens mij ook ziekte).

Of bedoel je dat je gezin in NL woont en je grensarbeider bent?

[ Bericht 4% gewijzigd door Speculant. op 06-05-2014 19:30:35 ]
pi_139629192
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 14:15 schreef Halcon het volgende:
Je kunt gewoon bij een Belgische bank een hypotheek sluiten in dat geval. Record Bank bijvoorbeeld. Je krijgt dan overigens ook HRA.
Krijg je dan HRA? Andersom is dat niet het geval namelijk. Ik vermoed dat dit wederzijds is.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 19:36:33 #238
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_139629322
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 18:16 schreef Speculant. het volgende:

[..]

https://eservices.minfin.(...)ublic/taxbox/home.do

Daar aanmelden.

Als je nog vragen hebt met invullen van de personenbelasting dan vraag je maar. :)
Dankjewel!
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_139629429
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 19:33 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Krijg je dan HRA? Andersom is dat niet het geval namelijk. Ik vermoed dat dit wederzijds is.
Ja. Als je in NL werkt en die woning je hoofdverblijf is.

Waar de lening ter verkrijging van de woning is aangegaan en waar de woning (in de EU?) staat, maakt niet uit.

Rechter heeft hier ooit een uitspraak over gedaan.

Let wel: ga ja in België werken, dan vervalt je HRA.

[ Bericht 9% gewijzigd door Halcon op 06-05-2014 19:45:49 ]
pi_139629609
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 19:38 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja. Als je in NL werkt en die woning je hoofdverblijf is.
Als je in België werkt en in NL woont kun je in België iig niks aftrekken, maar Nederland staat dat wel toe dan aangezien je daar ook belasting betaald?

Nederland en België hebben een special verdrag afgesloten dus ik denk het niet eigenlijk.

Voor een lening afgesloten buiten België klopt het mits het dan wel in de EU is afgesloten.
pi_139630215
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 19:41 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Als je in België werkt en in NL woont kun je in België iig niks aftrekken, maar Nederland staat dat wel toe dan aangezien je daar ook belasting betaald?

Nederland en België hebben een special verdrag afgesloten dus ik denk het niet eigenlijk.

Voor een lening afgesloten buiten België klopt het mits het dan wel in de EU is afgesloten.
Ik krijg HRA terug in NL voor een Belgische woning. Nederland mag voor wat betreft aftrekposten niet discrimineren op grond van woonplaats. Daar kwam het op neer.

In 2011 is er ook een uitspraak gedaan over de keuzeregeling. Zie:
http://www.jongbloed-fisc(...)onder_keuzeregeling/

Ik ken de Belgische HRA onvoldoende, want nooit mee te maken gehad. Lijkt me zo op het eerste zicht dat je dat aan kunt vechten als je in België IB betaalt.
pi_139630858
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 19:12 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Klopt, als er wordt voldaan aan de voorwaarden kunnen personen nog steeds als ten laste worden opgegeven als ze tijdelijk in het buitenland verblijven voor studie(en volgens mij ook ziekte).

Of bedoel je dat je gezin in NL woont en je grensarbeider bent?
Niet noodzakelijk NL, laten we zeggen EU.
pi_139631714
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 20:05 schreef Halcon het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk NL, laten we zeggen EU.
Ik vermoed dat voor een belastingvermindering(personen ten laste) wel zal gaan, maar ik zou toch even specifiek kijken naar wat er is afgesloten tussen België en het land waar je op doelt.

Volgens de EU moet het klik, maar blijkbaar moet je het aanvechten(zoals je had gepost) in het geval van aftrekposten.
pi_139631824
Een in NL werkende Belg heeft dar gedaan. Nu nog een in België werkende NL die in NL woont.

Met dat land heeft België een dubbelbelastingverdrag. Ik zal dat eens na laten kijken. :)
pi_139632616
Ik dat het wel zo zal zijn hoor. Het gaat om een belastingvermindering en niet om een aftrekpost. Daar zou gelijk gehakt gemaakt van worden door een Rechter, wat blijkbaar ook al is bij aftrekposten.
pi_139632814
Wel apart dat nog niemand dat kennelijk heeft aangevochten.
  maandag 12 mei 2014 @ 15:41:36 #248
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_139868583
Binnenkort mag ik mij ook een Nederbelg noemen. Ga paar maand op een camping werken in het zuidoosten. Iemand nog wat tips voor mij?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_139871153
Tips in de zin van?
  maandag 12 mei 2014 @ 18:30:12 #250
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_139874287
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 16:51 schreef Halcon het volgende:
Tips in de zin van?
Eten, drinken, dagelijks leven, cultuur of misschien leuke dingen om op vrije dagen te doen.
UI Made bij VanilleKwark.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 08:30:30 #251
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_139895220
quote:
10s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:30 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Eten, drinken, dagelijks leven, cultuur of misschien leuke dingen om op vrije dagen te doen.
Waar zit je?
Ik ben vooral lekker gaan eten / drinken sinds ik hier woon :D
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_139895283
Het beste wat ooit in België bedacht is, is broodjesketen Panos. Man, ik mis die broodjes!
pi_139898235
quote:
10s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:30 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Eten, drinken, dagelijks leven, cultuur of misschien leuke dingen om op vrije dagen te doen.
Tsja, waar woon je?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 13:43:39 #254
277627 Seven.
We are Borg.
pi_139904199
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 08:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het beste wat ooit in België bedacht is, is broodjesketen Panos. Man, ik mis die broodjes!
Serieus? Ik vind panos echt verschrikkelijk :@ .

Ik mis mijn broodjes Americain van het plein waar ik woonde -O- , voor 2 euro 50 een luxe broodje en een blikje cola met studentenkorting.
Resistance is futile.
pi_139907031
Verschrikkelijk niet, eerder matig. Ik haal liever een smoske bij een goede slager.
pi_139910581
Panos heeft best goeie broodjes. Al zijn de 'koffiekoeken' nog veel beter! (donuts, mattentaartjes,...) :9~
  woensdag 14 mei 2014 @ 08:38:51 #257
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_139936113
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 08:30 schreef EDMAN- het volgende:

[..]

Waar zit je?
Ik ben vooral lekker gaan eten / drinken sinds ik hier woon :D
Zuidoost, redelijk dichtbij grens met Frankrijk en Luxemburg.
UI Made bij VanilleKwark.
  woensdag 14 mei 2014 @ 09:04:24 #258
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_139936461
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 08:38 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Zuidoost, redelijk dichtbij grens met Frankrijk en Luxemburg.
Ga naar Westvleteren en neem een kratje voor mij mee ^O^
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  woensdag 14 mei 2014 @ 09:05:00 #259
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_139936465
De Panos zit toch ook gewoon in Nederland :?
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_139936566
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 08:38 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Zuidoost, redelijk dichtbij grens met Frankrijk en Luxemburg.
Mooi gebied. :) Als uitstap vind ik Luxemburg geweldig.
  woensdag 14 mei 2014 @ 17:53:55 #261
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_139952956
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:43 schreef lolcat8811 het volgende:
Panos heeft best goeie broodjes. Al zijn de 'koffiekoeken' nog veel beter! (donuts, mattentaartjes,...) :9~
De raspberrymuffins zijn wel te doen, en de chocoladekoekjes soms, als ze niet te hard zijn. Maar de lekkerste koekjes hebben ze bij the foodmaker :9~

Wist niet dat de panos ook in NL zat?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  woensdag 14 mei 2014 @ 19:41:42 #262
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_139956535
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 09:04 schreef EDMAN- het volgende:

[..]

Ga naar Westvleteren en neem een kratje voor mij mee ^O^
Staat wel in de planning ja.
UI Made bij VanilleKwark.
  donderdag 15 mei 2014 @ 09:38:49 #263
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_139975599
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:53 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

De raspberrymuffins zijn wel te doen, en de chocoladekoekjes soms, als ze niet te hard zijn. Maar de lekkerste koekjes hebben ze bij the foodmaker :9~

Wist niet dat de panos ook in NL zat?
Volgens mij ben ik in de war met de Hanos :') :')


Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_139980477
Panos zit ook in Eindhoven iig.
pi_139991216
http://www.panos.be/nl/Winkels

Her en der zijn er in Nederland een paar. Eenmanszaakjes zijn veel beter dan Panos. Dit is meer iets voor op het station(waar ze ook veel zijn).

Dat het werkt komt denk ik dat ze Belgisch zijn en op stations aanwezig zijn. België is niet zo'n land van ketens. Subway draait ook helemaal niet goed. België is het land van specialisten.
pi_140000710
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 08:38 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Zuidoost, redelijk dichtbij grens met Frankrijk en Luxemburg.
Virton?
pi_140667313
Zo, woon toch alweer drie maanden hier. Tijd gaat snel.

Moet echt wel wennen aan dat Antwaarps zeg, vooral van m'n collega's..die praten vrij plat :P

Verder goed naar m'n zin hier, heb al een paar opdrachtjes om flyers en zo te ontwerpen voor concerten (ben afgestudeerd als illustrator op de kunstacademie) dus dat is erg fijn, verder is hier ook echt zat te doen :o kan nou niet echt zeggen dat ik me verveel hier. Zeker niet nu ik fulltime werk, dan is je vrije tijd meteen volgeboekt vaak :P
pi_140694326
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:07 schreef eenvogeltje het volgende:
Zo, woon toch alweer drie maanden hier. Tijd gaat snel.

Moet echt wel wennen aan dat Antwaarps zeg, vooral van m'n collega's..die praten vrij plat :P

Verder goed naar m'n zin hier, heb al een paar opdrachtjes om flyers en zo te ontwerpen voor concerten (ben afgestudeerd als illustrator op de kunstacademie) dus dat is erg fijn, verder is hier ook echt zat te doen :o kan nou niet echt zeggen dat ik me verveel hier. Zeker niet nu ik fulltime werk, dan is je vrije tijd meteen volgeboekt vaak :P
Mooi zo! Al goed ingeburgerd dus. Het is ook allemaal gelukt met de administratie?

Dat accent.. Je raakt eraan gewend. Sterker nog, nu ik hier een paar jaar woon, krijg ik al serieuze problemen om Noord Hollanders te verstaan. Ik was laatst al blij dat Baantjer hier ondertiteld wordt want ik kan Piet Römer echt niet volgen.
pi_140703522
Dat heb ik nooit begrepen. Heb het wel vaker gehoord dat ze Nederlandse tv moeten ondertitelen omdat ze het anders niet snappen, maar in België wordt de helft van de Vlaamse dialecten toch al ondertiteld .

Ik was altijd van het idee dat als je uit Nederland komt en je kan ze verstaan in België dan versta je alles. Ik versta namelijk overal elk Nederlands dialect.
  woensdag 4 juni 2014 @ 13:56:58 #270
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_140704667
Accent versta ik ook wel prima tegenwoordig (ben al in de fase dat ik woorden / zinnen overneem :D ).
Overigens vorige week mijn E-Kaart opgehaald, 5 jarige verblijfsvergunning, ahoooyyy

Vriend van mn schoonzus is overigens West-vlaming.. dát versta ik dus gewoon niet he
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_140713766
haha, ik weet bijna zeker dat velen daar dat echt zo vinden. Het is ook wel een beetje een apart volkje.

Ik kan het gewoon verstaan, maar vind het echt verschrikkelijk klinken.
pi_140713869
Het lijkt met of ze daar een spraakgebrek hebben.

Ik heb weinig overgenomen. Meeste versta ik wel, maar ik praat niet met een Vlaams accent en gebruik niet heel veel typische Vlaamse woorden.
pi_140714308
Zo kan je het ook noemen idd.

Typisch Vlaamse woorden bestaan volgens mij helemaal niet. Dat is volgens mij altijd gewoon Frans; fier, stylo, tasse, sacoche, frac, fraise, pile etc.
pi_140714497
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:03 schreef Speculant. het volgende:
Zo kan je het ook noemen idd.

Typisch Vlaamse woorden bestaan volgens mij helemaal niet. Dat is volgens mij altijd gewoon Frans; fier, stylo, tasse, sacoche, frac, fraise, pile etc.
Poepen, zenne/ze, jom, bang hebben van, wedstrijd op verplaatsing, de flikken, zot... Er zullen er nog wel meer zijn. :)
pi_140715437
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:09 schreef Halcon het volgende:

[..]

Poepen, zenne/ze, jom, bang hebben van, wedstrijd op verplaatsing, de flikken, zot... Er zullen er nog wel meer zijn. :)
Het is veelal gewoon oud Nederlands wat noordelijk minder gangbaar is. Of het is gewoon simpelweg verkracht taalgebruik :P Daarnaast heeft ieder dialect wel z'n eigen woordjes.

Waarom poepen zo haaks op elkaar staat heb ik nooit begrepen. Flikken is ook Frans trouwens.
pi_140734334
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:31 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Het is veelal gewoon oud Nederlands wat noordelijk minder gangbaar is. Of het is gewoon simpelweg verkracht taalgebruik :P Daarnaast heeft ieder dialect wel z'n eigen woordjes.

Waarom poepen zo haaks op elkaar staat heb ik nooit begrepen. Flikken is ook Frans trouwens.
Klopt. Hoor hier wel NL-ers die dingen over hebben genomen. Ik heb dat nauwelijks.

Poepen is apart inderdaad.
  donderdag 5 juni 2014 @ 10:30:53 #278
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_140737637
In mijn poep?
Ergens fier op/over zijn
Dat gaat erover
Bankcontact
Zeker en vast (ipv vast en zeker)
Zalig!
Dees is goe!
Schmink op oew bakkes smeren
Gade gij ook gaan?
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_140737729
Mottig
Graaf
Op café gaan
Zwansen
Zagevent
Mieke
  donderdag 5 juni 2014 @ 10:35:51 #280
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_140737795
Mooi taaltje :D
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_140747947
Klappen
Groentjes
Centjes
De max!
Chauffage
Camionetje
Oei
Zonder veel erg
  donderdag 5 juni 2014 @ 16:56:11 #282
274310 agenda
altijd vol!
pi_140750691
Hoe noemt gij?
Hoeveel buizen hebt u?
pi_140750850
Groentjes vind ik zo lief klinken :')

Oja, kat en kattinnen vind ik ook zo leuk :D genne poes, maar ne kattin.

Das straf
Bokes!
Ne kieken
Zeker en vast
Er ene gaan drinken
Ambetant

De verschillen zijn zo klein, maar toch zo groot :P
pi_140750875
Seut :)
pi_140761742
Al heb ik bij iemand binnendoen nooit durven vragen wat er precies waar binnengedaan werd ;).
  donderdag 5 juni 2014 @ 23:18:14 #286
277627 Seven.
We are Borg.
pi_140765102
Een kleedje voor jurkje :') !!

Maar ik begon wel de Vlaamse woordkeus te gebruiken na een tijdje, dat was altijd even omschakelen in Nederland.

Zot!
Zalig!
De max!
Zeveraar en onnozelaar waren ook wel favoriet bij mij.
Resistance is futile.
pi_140767392
Nederlandstalig gebied waar ik nog kom is vrijwel alleen nog maar Vlaanderen. Bij geschreven teksten(niet opgeschreven spreektaal) zie ik het verschil niet meer :'(
pi_140770419
Kieken!
Kot
Baancafé
Tegen de sterren op....
Wijsheidstand
Kuisen
Makakken
  vrijdag 6 juni 2014 @ 08:10:21 #289
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_140770845
vanavond op café *O*
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  vrijdag 13 juni 2014 @ 19:33:13 #290
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_141041801
Ben nu in Antwerpen. Sja maar waar vind ik een goede kroeg in godesnaam waar ik met mn vriendin die match kan checken
pi_141065462
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 06:54 schreef Halcon het volgende:
Kieken!
Kot
Baancafé
Tegen de sterren op....
Wijsheidstand
Kuisen
Makakken
Ze gebruiken inderdaad andere woorden, soms ouderwetse woorden die wij niet meer gebruiken zoals kuisen of proper.
Of ze spreken woorden anders uit zoals tram of flat (batman spreken ze daardoor ook verkeerd uit :p )
Of woorden die iets anders betekenen: serre, poepen, voormiddag, namiddag. Grappig is dat Google dat verschil meteen doorheeft en dat je op google.be andere plaatjes krijgt bij een imagesearch op serre als op Google.nl. En dan halen ze nog woorden uit het Frans of Duits waar wij weer eerder woorden uit het engels halen: autostrada, salutekes (waarom ze dan wel weer living zeggen ipv woonkamer is me een raadsel :p ) Ik pas me maar aan met de woorden, raar is dat ze woonkamers iets sjieks vinden en dat gewone mensen gewoon een living hebben. Vanuit Nederland ervaar ik dat net andersom en vind ik living juist een of ander design jan de bouvri woord.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_141065562
Betekent voormiddag en namiddag in Nederland iets anders?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zaterdag 14 juni 2014 @ 16:01:08 #293
429624 tyrvenom
Belgie, een land apart?
pi_141072629
Het is echt simpel hoor, we worden gewoon grootgebracht met een vocabulaire die van jullie verschilt.
Heeft niets met ouderwetse woorden of vertalingen te maken... Natuurlijk worden sommige woorden geleend uit een andere taal, net zoals in het 'nederlands'. Maar dit wordt niet met opzet gedaan...
Die woorden circuleren nu eenmaal in ons dialect net zoals wss sommige dialecten andere woorden gebruiken in nederland...
Het enige wat wij doen, is een gesprek vormen in ons dialect waarbij je idd kan denken als buitenstaander dat het echt een idioot / dom gesprek is.. Maar het zijn gewoon de woorden waarmee wij zijn opgegroeid. Niets meer niets minder, en dat kan mss knullig overkomen maar dat is niet bij ons het geval.
Zowiezo kunnen de meeste vlamingen wel terugvallen op het AN, de ene al wat makkelijker dan de andere, net zoals in NL, waar er ook heel wat verbasterd is...

bv living en woonkamer hebben hier juist dezelfde inhoud. Enkel het ene dialect of de ene persoon zal rapper voor living / woonkamer kiezen dan de andere...
Zoiezo zijn het nederlands en het vlaams beiden geen AN dus doet het er ook weinig toe.. ;)
en vm en nm betekenen juist hetzelfde hoor :) heb je mss een afspraak met iemand gemist :p
pi_141076329
Ik vind get altijd altijd wel apart dat Belgen hun telefoongesprek afsluiten met salukes! :D
pi_141077314
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 10:51 schreef Njosnavelin het volgende:
Betekent voormiddag en namiddag in Nederland iets anders?
Ja, in Nederland is dat het begin van de middag (tussen 12 en 2) in Belgie is dat de ochtend (voor 12 uur).
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 16:01 schreef tyrvenom het volgende:
Het is echt simpel hoor, we worden gewoon grootgebracht met een vocabulaire die van jullie verschilt.
Heeft niets met ouderwetse woorden of vertalingen te maken... Natuurlijk worden sommige woorden geleend uit een andere taal, net zoals in het 'nederlands'. Maar dit wordt niet met opzet gedaan...
Die woorden circuleren nu eenmaal in ons dialect net zoals wss sommige dialecten andere woorden gebruiken in nederland...
Het enige wat wij doen, is een gesprek vormen in ons dialect waarbij je idd kan denken als buitenstaander dat het echt een idioot / dom gesprek is.. Maar het zijn gewoon de woorden waarmee wij zijn opgegroeid. Niets meer niets minder, en dat kan mss knullig overkomen maar dat is niet bij ons het geval.
Zowiezo kunnen de meeste vlamingen wel terugvallen op het AN, de ene al wat makkelijker dan de andere, net zoals in NL, waar er ook heel wat verbasterd is...

bv living en woonkamer hebben hier juist dezelfde inhoud. Enkel het ene dialect of de ene persoon zal rapper voor living / woonkamer kiezen dan de andere...
Zoiezo zijn het nederlands en het vlaams beiden geen AN dus doet het er ook weinig toe.. ;)
en vm en nm betekenen juist hetzelfde hoor :) heb je mss een afspraak met iemand gemist :p
VM en NM betekenen dus niet hetzelfde zoals je hierboven kan lezen. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/878/ , mijn Belgische collega's mogen de woorden niet meer gebruiken (er is veel contact met nederlanders op onze afdeling) :p Twee collega's (een uit Vlaams Brabant een uit Limburg) vinden allebei living een normaal woord en woonkamer iets sjieks van mensen die het mooier willen maken. Alle Nederlandse collega's vinden dat dit net andersom is.

Het is ook verder niet erg ofzo, wel iets om rekening mee te houden.

[ Bericht 68% gewijzigd door marzman op 14-06-2014 19:29:24 ]
Onder deze lijn niet schrijven
pi_141078042
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 18:51 schreef marzman het volgende:

[..]

Ja, in Nederland is dat het begin van de middag (tussen 12 en 2) in Belgie is dat de ochtend (voor 12 uur).
Oh haha, dat wist ik niet. Ik kende alleen de Vlaamse betekenis.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_141078242
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 18:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind get altijd altijd wel apart dat Belgen hun telefoongesprek afsluiten met salukes!
Iig beter dan "dah dah" :'(
pi_141078644
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 19:15 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Oh haha, dat wist ik niet. Ik kende alleen de Vlaamse betekenis.
Dat is dus net het probleem ;) de meeste nederlanders kennen weer alleen de nederlandse betekening.

Als je op images.google.nl en images.google.be zoekt op serre zie je ook een leuk verschil.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_141129586
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 19:33 schreef RickoKun het volgende:
Ben nu in Antwerpen. Sja maar waar vind ik een goede kroeg in godesnaam waar ik met mn vriendin die match kan checken
Beetje mosterd na de maaltijd maar in de Rotterdamstraat zit Café Feyenoord dat helemaal in Oranjestemming is. En in Park Spoor Noord heeft de Cargobar een hal ingericht om te kijken.
  maandag 16 juni 2014 @ 11:57:41 #300
429624 tyrvenom
Belgie, een land apart?
pi_141146338
quote:
VM en NM betekenen dus niet hetzelfde zoals je hierboven kan lezen. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/878/
oh dat is dan weer nieuw voor me :) moet ik rekening mee houden als ik met een nl'er afpreek hehe
  maandag 16 juni 2014 @ 12:30:09 #301
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_141147362
laatste
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')