abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 28 maart 2013 @ 09:35:28 #1
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_124597926
Dit jaar toch herdenking gesneuvelde Duitsers in Vorden
Een afvaardiging van de gemeente Bronckhorst loopt dit jaar tijdens de dodenherdenking in het Gelderse Vorden alsnog mee met het plaatselijke comité 4 en 5 mei langs de graven van gesneuvelde Duitsers. De gemeenteraad van Bronckhorst heeft daar vanavond volgens persbureau Novum mee ingestemd.

(NRC)

Poll: Duitsers herdenken op 4 mei?
Ja
Nee
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 40% gewijzigd door Nibb-it op 26-04-2013 18:09:49 ]
pi_124600209
Mooi ^O^
pi_124610129
Hoe slecht, typisch Nederlands, de wrede bezetter en de moordenaars van veel voorouders gaan herdenken, mij niet gezien, hopelijk zijn er veel acties tegen wat ze daar willen doen.
pi_124611235
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 15:48 schreef DeParo het volgende:
Hoe slecht, typisch Nederlands, de wrede bezetter en de moordenaars van veel voorouders gaan herdenken, mij niet gezien, hopelijk zijn er veel acties tegen wat ze daar willen doen.
Was iedere Duitse militair in jouw ogen per definitie fout?
pi_124611322
quote:
7s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:17 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Was iedere Duitse militair in jouw ogen per definitie fout?
Als je in het vorige topic kijkt zie je dat hij zelfs de Duitse huisvrouwen de schuld geeft.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_124611575
quote:
7s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:17 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Was iedere Duitse militair in jouw ogen per definitie fout?
Uiteraard, tenzij hij van zijn positie gebruik heeft gemaakt om actie te ondernemen tegen de Nazi's, en op te komen voor de slachtoffers.
pi_124611643
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:25 schreef DeParo het volgende:

[..]

Uiteraard, tenzij hij van zijn positie gebruik heeft gemaakt om actie te ondernemen tegen de Nazi's, en op te komen voor de slachtoffers.
En Klaus uit Sachsen die op 17-jarige leeftijd naar het oostfront wordt gestuurd om tegen de communisten te vechten?
pi_124611736
quote:
7s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:26 schreef Sloggi het volgende:

[..]

En Klaus uit Sachsen die op 17-jarige leeftijd naar het oostfront wordt gestuurd om tegen de communisten te vechten?
Ik heb die discussie al gehad. Zelfs Anton van 12 jaar die net sterk genoeg was om een Pantserfaust te dragen tijdens de slag in Berlijn was een misdadiger.

Als je trouwens om namen vraagt die bronnen bevestigen in een inhoudelijke discussie komt die vent niet verder dan "ja, gewoon. Historici." En daar moet je het mee doen. _O-
Dit, dus.
pi_124612121
quote:
7s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:26 schreef Sloggi het volgende:

Op donderdag 28 maart 2013 16:25 schreef DeParo het volgende:
Geïndoctrineerd met het fascistische gedachtegoed door zijn jaren in de Hitlerjuchend klaar om de Bolsjewistische en Kapitalistische vijanden aan te pakken, om nog niet te spreken over minderheden, en zo de heimat te beschermen, geen strobreed legt Klaus iemand in de weg, en is onderdeel van een grote misdadige organisatie genaamd Nazi-Duitsland wat per definitie verwerpelijk genoemd mag worden zo.
pi_124612145
Er zijn genoeg verhalen van Duitse militairen die Nederlanders hielpen, en genoeg verhalen van Nederlanders die fout bezig waren.

Kortom, het is allemaal niet zo zwart-wit als sommigen het willen laten lijken.

Persoonlijk ben ik niet tegen het herdenken van Duitsers. Al kan ik het wel begrijpen als overlevenden van de oorlog daar moeite mee hebben.
pi_124612157
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:37 schreef DeParo het volgende:

[..]

Geïndoctrineerd met het fascistische gedachtegoed door zijn jaren in de Hitlerjuchend klaar om de Bolsjewistische en Kapitalistische vijanden aan te pakken, om nog niet te spreken over minderheden, en zo de heimat te beschermen, geen strobreed legt Klaus iemand in de weg, en is onderdeel van een grote misdadige organisatie genaamd Nazi-Duitsland wat per definitie verwerpelijk genoemd mag worden zo.
Is dat een ja?
pi_124612193
quote:
14s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:28 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ik heb die discussie al gehad. Zelfs Anton van 12 jaar die net sterk genoeg was om een Pantserfaust te dragen tijdens de slag in Berlijn was een misdadiger.

Als je trouwens om namen vraagt die bronnen bevestigen in een inhoudelijke discussie komt die vent niet verder dan "ja, gewoon. Historici." En daar moet je het mee doen. _O-
Wat betreft Anton volstond je eigen bron al in mijn voordeel, alhoewel ik ook een boek van Yelton had, anders kan Goldhagen natuurlijk ook. Daarnaast zijn er binnen de Duitse Sonderweg genoeg Duitse historici die me op dit punt gelijk geven. Sommige van hen hebben zelfs zelf in de Hitlerjuchend gediend of waar dan ook. En toch zien ze het als misdadig en slecht dus wat dat betreft.
pi_124612203
quote:
7s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:38 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Is dat een ja?
Uiteraard.
pi_124612225
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:38 schreef DeParo het volgende:

[..]

Uiteraard.
Mogen we Russen wel herdenken?
pi_124612245
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:37 schreef Gewas het volgende:
Er zijn genoeg verhalen van Duitse militairen die Nederlanders hielpen, en genoeg verhalen van Nederlanders die fout bezig waren.

Kortom, het is allemaal niet zo zwart-wit als sommigen het willen laten lijken.

Persoonlijk ben ik niet tegen het herdenken van Duitsers. Al kan ik het wel begrijpen als overlevenden van de oorlog daar moeite mee hebben.
Het is behoorlijk zwart-wit, met hier en daar een beetje grijs, een van de belangrijkste lessen van die periode dus.
pi_124612269
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:38 schreef DeParo het volgende:

[..]

Wat betreft Anton volstond je eigen bron al in mijn voordeel, alhoewel ik ook een boek van Yelton had, anders kan Goldhagen natuurlijk ook. Daarnaast zijn er binnen de Duitse Sonderweg genoeg Duitse historici die me op dit punt gelijk geven. Sommige van hen hebben zelfs zelf in de Hitlerjuchend gediend of waar dan ook. En toch zien ze het als misdadig en slecht dus wat dat betreft.
Ah, Duitse historici. In grote hoeveelheden en lekker anoniem. Zoals het een waar historicus betaamt. :')
Dit, dus.
pi_124612340
quote:
7s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:39 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Mogen we Russen wel herdenken?
Als jij dat wilt dan mag je dat, ik begrijp waarom sommige mensen het niet doen, maar het mag inderdaad. Las laatst nog het boek 'het verdriet van Belgie' van Hugo Claus, interessant hoe mensen die aanvankelijk enigszins neutraal stonden geneigd waren voor de fascisten te kiezen omdat ze de communisten als groter gevaar zagen, gesprekken zoals deze lijken daar wel op.
pi_124612382
quote:
14s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:40 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ah, Duitse historici. In grote hoeveelheden en lekker anoniem. Zoals het een waar historicus betaamt. :')
Historici van de Sonderweg vormen een redelijk specifiek gezelschap :') :').
pi_124612422
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:41 schreef DeParo het volgende:

[..]

Als jij dat wilt dan mag je dat, ik begrijp waarom sommige mensen het niet doen, maar het mag inderdaad. Las laatst nog het boek 'het verdriet van Belgie' van Hugo Claus, interessant hoe mensen die aanvankelijk enigszins neutraal stonden geneigd waren voor de fascisten te kiezen omdat ze de communisten als groter gevaar zagen, gesprekken zoals deze lijken daar wel op.
Sterker nog, het was volkomen begrijpelijk.

Maar ik snap niet zo goed waarom iedere Duitser een oorlogsmisdadiger is terwijl Russen best herdacht mogen worden in jouw ogen.
pi_124612428
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:42 schreef DeParo het volgende:

[..]

Historici van de Sonderweg vormen een redelijk specifiek gezelschap :') :').
Prima, laat maar zien dat ze je gelijk geven?
Dit, dus.
pi_124612546
quote:
14s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:43 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Prima, laat maar zien dat ze je gelijk geven?
Weet je überhaupt wat de Sonderweg-these is, ondertussen mag ik aannemen dat je het snel opgezocht hebt, nou daar heb je je antwoord.

quote:
7s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:43 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Sterker nog, het was volkomen begrijpelijk.

Maar ik snap niet zo goed waarom iedere Duitser een oorlogsmisdadiger is terwijl Russen best herdacht mogen worden in jouw ogen.
Dus jij zou in die tijd de fascisten gesteund hebben wil je zeggen?
pi_124612588
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:46 schreef DeParo het volgende:

[..]

Weet je überhaupt wat de Sonderweg-these is, ondertussen mag ik aannemen dat je het snel opgezocht hebt, nou daar heb je je antwoord.
Daar ging het volgens mij niet om? Ik vraag om bevestiging. Laat maar zien dan? Doe eens gek en onderbouw je verhalen eens. :D
Dit, dus.
pi_124612657
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:46 schreef DeParo het volgende:

[..]

Weet je überhaupt wat de Sonderweg-these is, ondertussen mag ik aannemen dat je het snel opgezocht hebt, nou daar heb je je antwoord.

[..]

Dus jij zou in die tijd de fascisten gesteund hebben wil je zeggen?
Leg me geen woorden in de mond. Ik zeg dat het begrijpelijk is dat veel mensen in die tijd het communisme als het grotere gevaar zagen.
pi_124612702
quote:
14s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:47 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Daar ging het volgens mij niet om? Ik vraag om bevestiging. Laat maar zien dan? Doe eens gek en onderbouw je verhalen eens. :D
Weet je nu al wat de Sonderweg is :D :D?
pi_124612725
quote:
7s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:48 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Leg me geen woorden in de mond. Ik zeg dat het begrijpelijk is dat veel mensen in die tijd het communisme als het grotere gevaar zagen.
Als je dat zo begrijpelijk is heb je dus sympathie voor hun keuze?
pi_124612782
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:49 schreef DeParo het volgende:

[..]

Weet je nu al wat de Sonderweg is :D :D?
Al wel langer dan daarnet, hoor.

Maar je siert weer in niet thuisgeven van bronnen, namen etc. Ik trek mij terug en rest my case.
Dit, dus.
pi_124612819
quote:
14s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:51 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Al wel langer dan daarnet, hoor.

Maar je siert weer in niet thuisgeven van bronnen, namen etc. Ik trek mij terug en rest my case.
Als je het weet dan heb je je onderbouwing ;) ;).
Dan hoef je er dus ook niet meer om te vragen :D :D.
pi_124612881
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:50 schreef DeParo het volgende:

[..]

Als je dat zo begrijpelijk is heb je dus sympathie voor hun keuze?
Nee, begrip.
pi_124613021
quote:
7s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:53 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Nee, begrip.
En in begrip zit ook acceptatie!
Acceptatie voor hun daden, hun keuzes, dus hoe kan je jezelf nog objectief noemen?
pi_124613350
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:56 schreef DeParo het volgende:

[..]

En in begrip zit ook acceptatie!
Acceptatie voor hun daden, hun keuzes, dus hoe kan je jezelf nog objectief noemen?
Dat heb ik nooit gedaan. Ik vraag me trouwens af hoe jij jezelf historicus durft te noemen. Goebbels zelf zou jaloers op je propagandistische wartaal zijn geweest.
pi_124613430
quote:
10s.gif Op donderdag 28 maart 2013 17:05 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat heb ik nooit gedaan. Ik vraag me trouwens af hoe jij jezelf historicus durft te noemen. Goebbels zelf zou jaloers op je propagandistische wartaal zijn geweest.
Nu word je een gevalletje 'een kat in het nauw maakt rare sprongen', opmerkelijk taalgebruik, jouw haat voor de communisten zit schijnbaar dieper dan voor de fascisten zo.
pi_124613518
Interessante conclusie.
pi_124613622
quote:
10s.gif Op donderdag 28 maart 2013 17:10 schreef Sloggi het volgende:
Interessante conclusie.
Dank!
pi_124613647
Ik zei dat interessant hè, niet zinnig.
pi_124613693
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 17:07 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nu word je een gevalletje 'een kat in het nauw maakt rare sprongen', opmerkelijk taalgebruik, jouw haat voor de communisten zit schijnbaar dieper dan voor de fascisten zo.
Alsof dat een ramp is. Meer doden gevallen onder het communisme dan onder het fascisme.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_124613708
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2013 17:14 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Alsof dat een ramp is. Meer doden gevallen onder het communisme dan onder het fascisme.
Antisemiet!

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2013 17:14:52 ]
pi_124613714
quote:
6s.gif Op donderdag 28 maart 2013 17:13 schreef Sloggi het volgende:
Ik zei dat interessant hè, niet zinnig.
Ik denk dat je even moet bezinnen, je ziet al die verwijten op je afkomen die je ook nog daadwerkelijk treffen, dat je het zinnig vindt geef je misschien later nog toe.
pi_124613739
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2013 17:14 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Alsof dat een ramp is. Meer doden gevallen onder het communisme dan onder het fascisme.
Ook over die flauwekul zijn al tig discussies gevoerd :') :').
pi_124613743
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 17:14 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik denk dat je even moet bezinnen, je ziet al die verwijten op je afkomen die je ook nog daadwerkelijk treffen, dat je het zinnig vindt geef je misschien later nog toe.
Nee, op dat vlak zijn wij eender: enige zelfreflectie is ons vreemd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2013 17:15:48 ]
pi_124613827
quote:
6s.gif Op donderdag 28 maart 2013 17:15 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Nee, op dat vlak zijn wij eender: enige zelfreflectie is ons vreemd.
Praat voor jezelf, hoe dan ook, kom tot bezinning en dan praat je vast redelijker :) :).
pi_124613862
quote:
12s.gif Op donderdag 28 maart 2013 17:14 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Antisemiet!
Ja begin het haast zelf te geloven.

DeParo met zijn goedpraten. Snap niet waarom ik het blijf lezen. Ongefundeerde crap.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_124614342
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2013 17:29 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik scheld niet. En als ik zie hoe je met tegenargumenten omgaat dan is dat best sneu. Ik ga buster24 nadoen. :W
Ik draag tegenargumenten aan als je zelf eens met argumenten zou komen ;) ;).
Maar toedels he tot de volgende keer uiteraard :D :D.
pi_124614888
quote:
7s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:17 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Was iedere Duitse militair in jouw ogen per definitie fout?
Niet iedere Duitse Wehrmacht soldaat was een misdadiger of een fanatieke nazi. Maar als groep, als instituut, was de Wehrmacht een misdadige, foute organisatie. Daarom kan je niet generaliserend de Duitse Wehrmacht soldaat herdenken of stellen dat hij een slachtoffer is.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_124622365
Zijn jullie dit gedoe nou nooit eens zat? Elkaar drie topics lang bestoken met telkens dezelfde argumenten terwijl jullie elkaar gewoon niet overtuigen. Of is het inmiddels een soort "last man standing", degene die het laatste woord heeft heeft gewonnen?
  donderdag 28 maart 2013 @ 22:07:26 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_124626369

Deze kinderen zijn net zo goed slachtoffers van Hitler als Russische kinderen. Op hun 8-ste met een pantserfaust op een T-34 afgestuurd worden. Waar had zo'n kind de wijsheid vandaan moeten halen dat het nazi-regime fout was? Hij zag geallieerde bommenwerpers zijn stad in puin gooien en nu rolden er duizenden tanks met Russen richting het centrum.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_124633101
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 22:07 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Deze kinderen zijn net zo goed slachtoffers van Hitler als Russische kinderen. Op hun 8-ste met een pantserfaust op een T-34 afgestuurd worden. Waar had zo'n kind de wijsheid vandaan moeten halen dat het nazi-regime fout was? Hij zag geallieerde bommenwerpers zijn stad in puin gooien en nu rolden er duizenden tanks met Russen richting het centrum.
Een slachtoffer en dader tegelijk kan je wellicht zeggen.
pi_124641067
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2013 17:14 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Alsof dat een ramp is. Meer doden gevallen onder het communisme dan onder het fascisme.
Slechts alleen omdat het een langere tijd heeft bestaan.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:29:32 #48
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124641093
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:28 schreef Polacco het volgende:

[..]

Slechts alleen omdat het een langere tijd heeft bestaan.
Maar beiden vanaf de basis zeer gewelddadig.
Dit, dus.
pi_124641182
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:28 schreef Polacco het volgende:

[..]

Slechts alleen omdat het een langere tijd heeft bestaan.
Òneens. Vooral in de beginperiode hebben zowel het communisme als het fascisme veel slachtoffers geëist.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_124641258
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 01:02 schreef DeParo het volgende:

[..]

Een slachtoffer en dader tegelijk kan je wellicht zeggen.
Vraag me alleen af of mensen/kinderen die gehersenspoeld zijn juridisch gesproken schuldig zijn hè.
I´m back.
pi_124641340
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Vraag me alleen af of mensen/kinderen die gehersenspoeld zijn juridisch gesproken schuldig zijn hè.
Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden. Als jij een extremistische, racistische opvoeding van je ouders hebt gehad en op basis daarvan vermoord je een donkerkleurig persoon, dan ga je daar voor de rechter niet ver mee komen.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_124641376
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:37 schreef Polacco het volgende:

[..]

Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden. Als jij een extremistische, racistische opvoeding van je ouders hebt gehad en op basis daarvan vermoord je een donkerkleurig persoon, dan ga je daar voor de rechter niet ver mee komen.
Dat weet ik niet hoor, dat is zeer zeker wel een verzachtende omstandigheid.
I´m back.
pi_124641591
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:32 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Òneens. Vooral in de beginperiode hebben zowel het communisme als het fascisme veel slachtoffers geëist.
Daarom juist. Had het fascisme cq. nationaalsocilisme gewonnen dan waren er wellicht nog veel meer doden gevallen.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_124641654
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat weet ik niet hoor, dat is zeer zeker wel een verzachtende omstandigheid.
In het Nederlandse strafrecht in ieder geval niet.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_124641669
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:45 schreef Polacco het volgende:

[..]

Daarom juist. Had het fascisme cq. nationaalsocilisme gewonnen dan waren er wellicht nog veel meer doden gevallen.
Die doden zijn sowieso gevallen, onder het communisme of onder het fascisme. Nu zijn de kleinste moordenaars de zondebokken en dat is vreemd.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:48:19 #56
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124641695
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:37 schreef Polacco het volgende:

[..]

Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden. Als jij een extremistische, racistische opvoeding van je ouders hebt gehad en op basis daarvan vermoord je een donkerkleurig persoon, dan ga je daar voor de rechter niet ver mee komen.
Het ging niet alleen om opvoeding, op het eind kon zelfs een twaalfjarige een kogel krijgen als hij die pantserfaust uit angst weigerde. Dan kun je moeilijk stellen dat hij verantwoordelijk is voor de daden die hij met dat ding heeft gepleegd.
Dit, dus.
pi_124641771
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:47 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Die doden zijn sowieso gevallen, onder het communisme of onder het fascisme. Nu zijn de kleinste moordenaars de zondebokken en dat is vreemd.
De zondebokken zijn de volwassen moordenaars en daders, niet die paar kinderen die omgekomen zijn bij de slag om Berlijn.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_124641841
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:50 schreef Polacco het volgende:

[..]

De zondebokken zijn de volwassen moordenaars en daders, niet die paar kinderen die omgekomen zijn bij de slag om Berlijn.
De zondebokken zijn de verliezers. Dat de winnaars ook slecht waren (vooral de Sovjets) maakt niemand wat uit. Ik vind het erg jammer.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:54:09 #59
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124641879
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:50 schreef Polacco het volgende:

[..]

De zondebokken zijn de volwassen moordenaars en daders, niet die paar kinderen die omgekomen zijn bij de slag om Berlijn.
Alleen al 22.000 Duitse burgers. Daar zaten wel meer dan een paar kinderen bij, denk je niet? En dan tel ik die 9 tot 16 jarigen niet mee die tussen die 100.000 dode Duitse militairen zaten.
Dit, dus.
pi_124642460
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:52 schreef bijdehand het volgende:

[..]

De zondebokken zijn de verliezers. Dat de winnaars ook slecht waren (vooral de Sovjets) maakt niemand wat uit. Ik vind het erg jammer.
Maar hoor je niet zeggen dat de sovjets geen misdaden op hun geweten hebben. Ik vind het overigens vreemd als mensen beweren dat de Wehrmacht als slachtoffer moet worden gezien of dat hun oorlogsmisdaden wel meevielen.

Wat sovjets, Britten of Amerikanen echter hebben uitgespookt is irrelevant voor de vraag of de Duitse soldaten dienen te worden herdacht.

[ Bericht 12% gewijzigd door Polacco op 29-03-2013 14:00:58 ]
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_124643289
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:48 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Het ging niet alleen om opvoeding, op het eind kon zelfs een twaalfjarige een kogel krijgen als hij die pantserfaust uit angst weigerde. Dan kun je moeilijk stellen dat hij verantwoordelijk is voor de daden die hij met dat ding heeft gepleegd.
Hij vroeg hoe het juridisch zit als iemand vanuit zijn opvoeding misdaden pleegt, en dat is in het Nederlandse strafrecht geen rechtvaardigingsgrond. Anders krijg je een vrijbrief als je je kinderen nazistisch of racistisch opvoedt.

Als iemand wordt gedwongen tot het plegen van bepaalde misdaden is het wat anders.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_124645388
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:54 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Alleen al 22.000 Duitse burgers. Daar zaten wel meer dan een paar kinderen bij, denk je niet? En dan tel ik die 9 tot 16 jarigen niet mee die tussen die 100.000 dode Duitse militairen zaten.
Natuurlijk waren het er meer dan een paar, dat is ook het punt niet. Dit waren de laatste stuiptrekkingen van een misdadig monster wat ten onderging. De kern van hun daden hadden ze al lang en breed voor de slag om Berlijn geleegd.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_124651590
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Vraag me alleen af of mensen/kinderen die gehersenspoeld zijn juridisch gesproken schuldig zijn hè.
Hersenspoeling is ook maar relatief uiteraard. Weliswaar zijn veel van hen zo opgevoed, maar op een gegeven moment, maak je ook keuzes waar je zelf verantwoordelijk voor bent.
pi_124658222
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 09:35 schreef Nibb-it het volgende:
Dit jaar toch herdenking gesneuvelde Duitsers in Vorden
Een afvaardiging van de gemeente Bronckhorst loopt dit jaar tijdens de dodenherdenking in het Gelderse Vorden alsnog mee met het plaatselijke comité 4 en 5 mei langs de graven van gesneuvelde Duitsers. De gemeenteraad van Bronckhorst heeft daar vanavond volgens persbureau Novum mee ingestemd.

(NRC)
Goede zaak, eindelijk krijgen ook de Duitse gesneuvelden de eer die ze toekomt, dat heeft veel te lang geduurd.

Misschien kom ik zelf ook vanuit Duitsland over om deze herdenking bij de wonen, het is toch iets waar ik aan wil bijdragen. :)
pi_124659228
Vorden: Herdenken daders respectloos en harteloos

quote:
Het Centraal Joods Overleg (CJO, waar ook CIDI lid van is) betreurt het besluit van de gemeente Bronckhorst om, op uitnodiging van het 4 en 5 mei Comité Vorden, mee te lopen langs de Duitse graven tijdens de Nationale Herdenking. Het CJO roept regionale comités en overheden op de eenheid tijdens de 4 mei herdenking te bewaren en daders onder geen beding te herdenken.

Slachtoffers en daders
Het verenigen van de slachtoffers en de daders van de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog, miskent het lot van de slachtoffers van een moordzuchtig regime en is respectloos en harteloos naar hen die zijn omgekomen, de overlevenden en nabestaanden. In Nederland moeten wij er voor waken de geschiedenis niet te vervalsen door daders en slachtoffers onder dezelfde noemer te willen herdenken. Daardoor verliest de 4 mei herdenking haar zeggingskracht.

Richtlijnen Nationale Herdenking
De Rijksoverheid heeft zich als taak gesteld de herinneringen aan de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog levend te houden en heeft daartoe het Nationaal Comité aangewezen als het kenniscentrum op het gebied van herdenken. De overheid is toezichthouder op afstand. Het Nationaal Comité herdenkt op 4 mei alleen de Nederlandse slachtoffers.
Regionale 4 en 5 mei comités lijken zich geheel los te bewegen van hetgeen het Nationaal Comité 4 en 5 mei als beleid voert. Dat slachtoffers en daders steeds vaker samen worden herdacht is een onwenselijke tendens. Regionale comités en overheden zouden de eenheid moeten bewaren en het uitgangspunt van het Nationaal Comité moeten overnemen.
http://www.cidi.nl/Nieuws(...)os-en-harteloos.html

Het wordt goed verwoord door het CJO, hoe wereldvreemd ben je als je de bezetter en moordenaars van zoveel landgenoten gaat herdenken, dan ben je gewoon naïef of erger.
pi_124659957
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 19:51 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Goede zaak, eindelijk krijgen ook de Duitse gesneuvelden de eer die ze toekomt, dat heeft veel te lang geduurd.

Waarom hebben Duitse gesneuvelden in nazi-dienst recht op eerbetoon van hun slachtoffers en nazaten van hun slachtoffers ?
pi_124660129
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 20:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom hebben Duitse gesneuvelden in nazi-dienst recht op eerbetoon van hun slachtoffers en nazaten van hun slachtoffers ?
De Duitse krijgsmacht vormde een integraal onderdeel van de tweede wereldoorlog, dan is het niet meer dan logisch om daar ook bij stil te staan en deze niet te vergeten.

Iemand als Reagan was zijn tijd al ver vooruit toen hij in de jaren 80 in Duitsland was om Duitse gesneuvelden te herdenken, zodat het spook van de oorlog eindelijk ten grave gedragen kon worden, zonder hetgeen wat er gebeurd is te vergeten.
pi_124660448
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 20:27 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

De Duitse krijgsmacht vormde een integraal onderdeel van de tweede wereldoorlog, dan is het niet meer dan logisch om daar ook bij stil te staan en deze niet te vergeten.
Herdenken is prima. Herdenken dat daders de daders waren en dat een boel daders in dienst van de nazi's ook nazi-slachtoffer waren. Dat het Duitse volk in zijn geheel slachtoffer was van die nazi's.
Prachtig... dat herdenken
Maar eerbetoon is wat anders. Het is idioot om eerbetoon voor daders te vragen van de slachtoffers en hun nazaten.

quote:
Iemand als Reagan was zijn tijd al ver vooruit toen hij in de jaren 80 in Duitsland was om Duitse gesneuvelden te herdenken, zodat het spook van de oorlog eindelijk ten grave gedragen kon worden, zonder hetgeen wat er gebeurd is te vergeten.
Welnee.... Normale diplomatieke rituelen.
En overal in de landen die nazi-slachtoffer waren vond men toen al dat ook het Duitse volk slachtoffer was van die fascisten.
pi_124660746
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 20:27 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

De Duitse krijgsmacht vormde een integraal onderdeel van de tweede wereldoorlog, dan is het niet meer dan logisch om daar ook bij stil te staan en deze niet te vergeten.

Iemand als Reagan was zijn tijd al ver vooruit toen hij in de jaren 80 in Duitsland was om Duitse gesneuvelden te herdenken, zodat het spook van de oorlog eindelijk ten grave gedragen kon worden, zonder hetgeen wat er gebeurd is te vergeten.
Er hoort inderdaad stil te worden gestaan bij de talloze misdaden die ze hebben gepleegd als Wehrmacht zijnde, in de hoop dat dit nooit meer zal gebeuren.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_124660752
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 20:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Herdenken is prima. Herdenken dat daders de daders waren en dat een boel daders in dienst van de nazi's ook nazi-slachtoffer waren. Dat het Duitse volk in zijn geheel slachtoffer was van die nazi's.
Prachtig... dat herdenken
Maar eerbetoon is wat anders. Het is idioot om eerbetoon voor daders te vragen van de slachtoffers en hun nazaten.
Laten we ervoor waken dat we elkaar niet verliezen in onbegrip over definities, naar mijn definitie is als je herdenkt dit een eerbetoon aan diegene(n) die je herdenkt. Mocht jij dat begrip anders invullen dan is dat natuurlijk geen probleem, schijnbaar bedoelen we hetzelfde.
pi_124664187
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 20:38 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Laten we ervoor waken dat we elkaar niet verliezen in onbegrip over definities, naar mijn definitie is als je herdenkt dit een eerbetoon aan diegene(n) die je herdenkt. Mocht jij dat begrip anders invullen dan is dat natuurlijk geen probleem, schijnbaar bedoelen we hetzelfde.
Het is duidelijk wat jij bedoelt V_P en ik denk nog steeds niet dat het hetzelfde is wat Bluesdude bedoelt gezien wat jij eerder op dit forum hebt durven zeggen.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 11:23:00 #72
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_124678385
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:47 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Die doden zijn sowieso gevallen, onder het communisme of onder het fascisme. Nu zijn de kleinste moordenaars de zondebokken en dat is vreemd.
Ga toch weg, ongelooflijke dilettant. Waarvoor zijn ze precies de zondebok?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_124678500
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 16:51 schreef DeParo het volgende:

[..]

Hersenspoeling is ook maar relatief uiteraard. Weliswaar zijn veel van hen zo opgevoed, maar op een gegeven moment, maak je ook keuzes waar je zelf verantwoordelijk voor bent.
Systeemdenken, ideologie, is wel heel machtig, denk aan de diverse religies bijv.
Geboren vanaf 1920 zou je werkelijk zomaar eens totaal gehersenspoeld kunnen blijken te zijn, denk ik.
Geen humanistische ankers meer.
I´m back.
pi_124678608
quote:
13s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:23 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Ga toch weg, ongelooflijke dilettant. Waarvoor zijn ze precies de zondebok?
Om het doden door linksen goed te praten, ik dacht dat je die theorie wel ondertussen kende.
sjun? Does that ring a bell?
I´m back.
pi_124678654
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 20:27 schreef von_Preussen het volgende:

[..] De Duitse krijgsmacht vormde een integraal onderdeel van de tweede wereldoorlog, dan is het niet meer dan logisch om daar ook bij stil te staan en deze niet te vergeten.
De Waffen-SS, de Einsatzgruppen, allemaal integraal onderdeel van de Tweede Wereldoorlog, dus wat is je punt? Het is de nationale dodenherdenking en dan herdenken we de Nederlandse gevallenen. Dus geen Amerikanen, geen Russen, geen Britten en zeker ook geen Duitsers.

Reagan legde inderdaad een krans, maar dat deed hij in Duitsland en niet op Remembrance Day in de VS.
pi_124678763
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:35 schreef ruimteaapje het volgende:

[..]

De Waffen-SS, de Einsatzgruppen, allemaal integraal onderdeel van de Tweede Wereldoorlog, dus wat is je punt? Het is de nationale dodenherdenking en dan herdenken we de Nederlandse gevallenen. Dus geen Amerikanen, geen Russen, geen Britten en zeker ook geen Duitsers.

Reagan legde inderdaad een krans, maar dat deed hij in Duitsland en niet op Remembrance Day in de VS.
Daarbij is redelijk onderbelicht dat de Wehrmacht ook zo zijn oorlogsmisdaden gepleegd heeft btw.

En toch ik wil die miniserie Unsere Mütter, unsere Väter eerst ook nog wel eens zien...
I´m back.
pi_124678927
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:35 schreef ruimteaapje het volgende:

[..]

De Waffen-SS, de Einsatzgruppen, allemaal integraal onderdeel van de Tweede Wereldoorlog, dus wat is je punt? Het is de nationale dodenherdenking en dan herdenken we de Nederlandse gevallenen. Dus geen Amerikanen, geen Russen, geen Britten en zeker ook geen Duitsers.
Als ik naar mijn jeugd kijk dan werd de dodenherdenking altijd ingevuld door een oorlogsbegraafplaats te gaan waar alleen maar geallieerde soldaten lagen, daar lag geen enkele Nederlander bij. En naar mijn weten is daar elk jaar op 4 mei weer een herdenking. Sterker nog, er zijn een heleboel herdenkingen op 4 en 5 mei bij oorlogsbegraafplaatsen waar geen Nederlanders liggen.

Dus wat jij stelt is dat men dat maar moet afschaffen, omdat het niet in het kader van de nationale dodenherdenking past?
  zaterdag 30 maart 2013 @ 11:46:17 #78
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_124678946
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Om het doden door linksen goed te praten, ik dacht dat je die theorie wel ondertussen kende.
sjun? Does that ring a bell?
Ja, dank je, Ryan, kleingeestig en Engels als altijd.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_124679021
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:44 schreef von_Preussen het volgende:
[..] Als ik naar mijn jeugd kijk dan werd de dodenherdenking altijd ingevuld door een oorlogsbegraafplaats te gaan waar alleen maar geallieerde soldaten lagen, daar lag geen enkele Nederlander bij.
In welke gemeente is dat? Het gaat namelijk in tegen het memorandum van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
pi_124679053
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:46 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Ja, dank je, Ryan, kleingeestig en Engels als altijd.
Wat nou kleingeestig, gekkie.
Je bent zelf een beetje van deze wereld af als je niet begrijpt wat die fucking Bijdehand bedoelt.
En ja, je hebt het behoorlijk laten afweten met sjunnieboy. Over bibberend rietje gesproken.
Iedere mogelijke dilettant pak je tegenwoordig met je beide vuistjes aan, maar toen heb je het laten afweten... Vraag me af waarom? Of vond je het eigenlijk wel allemaal goede argumentjes van sjunnie?
Volgens mij ben jezelf een beetje kleinzerig.
Je gaat liever voor de makkelijke catch hè.
Voelt het goed, jongen?
I´m back.
pi_124679144
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 09:35 schreef Nibb-it het volgende:
Dit jaar toch herdenking gesneuvelde Duitsers in Vorden
Een afvaardiging van de gemeente Bronckhorst loopt dit jaar tijdens de dodenherdenking in het Gelderse Vorden alsnog mee met het plaatselijke comité 4 en 5 mei langs de graven van gesneuvelde Duitsers. De gemeenteraad van Bronckhorst heeft daar vanavond volgens persbureau Novum mee ingestemd.

(NRC)
Leuk trouwens dat de gemeenteraad dit in meerderheid steunt, maar hoe gaat politiek in Bronckhorst dan met deze gerechtelijke uitspraak om?

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BW4958
  zaterdag 30 maart 2013 @ 11:56:11 #82
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_124679169
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat nou kleingeestig, gekkie.
Je bent zelf een beetje van deze wereld af als je niet begrijpt wat die fucking Bijdehand bedoelt.
Ik begrijp het best, ik vraag hem daarom ook om het wat duidelijker uit te spreken. Jij begrijpt het kennelijk niet: ik vroeg waarvoor ze een zondebok zijn, niet waarom. Je kunt namelijk niet tot zondebok worden gemaakt voor de aanval op een buurland als je die aanval met volle overtuiging hebt uitgevoerd.

quote:
En ja, je hebt het behoorlijk laten afweten met sjunnieboy. Over bibberend rietje gesproken.
Iedere mogelijke dilettant pak je tegenwoordig met je beide vuistjes aan, maar toen heb je het laten afweten... Vraag me af waarom? Of vond je het eigenlijk wel allemaal goede argumentjes van sjunnie?
Volgens mij ben jezelf een beetje kleinzerig.
Je gaat liever voor de makkelijke catch hè.
Voelt het goed, jongen?
Dit bedoel ik nu met kleingeestig.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_124679349
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:56 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Ik begrijp het best, ik vraag hem daarom ook om het wat duidelijker uit te spreken. Jij begrijpt het kennelijk niet: ik vroeg waarvoor ze een zondebok zijn, niet waarom. Je kunt namelijk niet tot zondebok worden gemaakt voor de aanval op een buurland als je die aanval met volle overtuiging hebt uitgevoerd.

[..]

Dit bedoel ik nu met kleingeestig.
Ja, ja tuurlijk joh, jij bent van de makkelijke catch, je hield je snuit toen het ergens om ging.
(Wat uiteraard na een klein decennium tegenwoordig ook allemaal nergens om ging... maar goed. Het was allemaal Pim Fortuyn-hype... Het zijn allemaal privé-oorlojes at the end of history...)
Je geboetseerde zinnetjes zijn nu eenmaal niet duidelijk. Je hebt niet door dat je hier niet zit tussen verheven academici, die nooit iets anders gelezen hebben dan geboetseerde zinnetjes van andere academici. :').
I´m back.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 12:06:23 #84
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_124679406
Nou, veel plezier met je privé-oorlogje dat al veel te veel ruimte in beslag genomen heeft, jij ras-Twitteraar.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_124679420
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 12:06 schreef TitusPullo het volgende:
Nou, veel plezier met je privé-oorlogje dat al veel te veel ruimte in beslag genomen heeft, jij ras-Twitteraar.
Je wijkt.
I´m back.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 12:12:45 #86
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_124679540
:*
  zaterdag 30 maart 2013 @ 12:14:56 #87
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_124679589
Wie zou er niet wijken voor zulk taalgeweld? Maar nee, je hebt jezelf wel genoeg voor gek gezet. We zijn van de Duitse oorlogsmisdaden afgedwaald naar geboetseerde zinnetjes en catches, als gevolg van jouw zorgvuldig onderhouden verbolgenheid. Ik heb geen zin om daaraan mee te doen.
Waarschijnlijk slaak je zo een overwinningskreet en kan je zaterdag niet meer stuk.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_124684175
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 12:14 schreef TitusPullo het volgende:
Wie zou er niet wijken voor zulk taalgeweld? Maar nee, je hebt jezelf wel genoeg voor gek gezet. We zijn van de Duitse oorlogsmisdaden afgedwaald naar geboetseerde zinnetjes en catches, als gevolg van jouw zorgvuldig onderhouden verbolgenheid. Ik heb geen zin om daaraan mee te doen.
Waarschijnlijk slaak je zo een overwinningskreet en kan je zaterdag niet meer stuk.
Als een soort zombie duik je de afgelopen jaren op iedere user die wrs gewoon niet zo goed onderlegd is als een historicus die al bijna een decennium over zijn studie doet.
Van mensen zoals jij maakt niemand een vreugdedansje hoor.
I´m back.
pi_124686143
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:55 schreef ruimteaapje het volgende:

[..]

Leuk trouwens dat de gemeenteraad dit in meerderheid steunt, maar hoe gaat politiek in Bronckhorst dan met deze gerechtelijke uitspraak om?

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BW4958
In hoger beroep is de gemeente in het gelijk gesteld, ze mocht de Duitse graven in de route opnemen tijdens de herdenking.

http://www.bronckhorst.nl(...)aak-4-mei_63663.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_124686434
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Systeemdenken, ideologie, is wel heel machtig, denk aan de diverse religies bijv.
Geboren vanaf 1920 zou je werkelijk zomaar eens totaal gehersenspoeld kunnen blijken te zijn, denk ik.
Geen humanistische ankers meer.
Dat is nog steeds geen excuus om mensen te vermoorden. Tot bepaalde hoogte kan je altijd bedenken dat het fout is om mensen te doden of de haat die een bepaald regime wil populariseren onder de bevolking.
pi_124686479
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 12:14 schreef TitusPullo het volgende:
Wie zou er niet wijken voor zulk taalgeweld? Maar nee, je hebt jezelf wel genoeg voor gek gezet. We zijn van de Duitse oorlogsmisdaden afgedwaald naar geboetseerde zinnetjes en catches, als gevolg van jouw zorgvuldig onderhouden verbolgenheid. Ik heb geen zin om daaraan mee te doen.
Waarschijnlijk slaak je zo een overwinningskreet en kan je zaterdag niet meer stuk.
We? Sinds wanneer was jij onderdeel van deze discussie, ja je hebt af en toe een nietszeggend stukje gepost met als doel provocatie, dat was het dan ook wel!
pi_124687983
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:44 schreef von_Preussen het volgende: [..] Als ik naar mijn jeugd kijk dan werd de dodenherdenking altijd ingevuld door een oorlogsbegraafplaats te gaan waar alleen maar geallieerde soldaten lagen, daar lag geen enkele Nederlander bij. En naar mijn weten is daar elk jaar op 4 mei weer een herdenking. Sterker nog, er zijn een heleboel herdenkingen op 4 en 5 mei bij oorlogsbegraafplaatsen waar geen Nederlanders liggen.

Dus wat jij stelt is dat men dat maar moet afschaffen, omdat het niet in het kader van de nationale dodenherdenking past?
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:49 schreef ruimteaapje het volgende:
[..] In welke gemeente is dat? Het gaat namelijk in tegen het memorandum van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 19:43:42 #93
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_124692731
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 15:07 schreef Ryan3 het volgende:
Van mensen zoals jij maakt niemand een vreugdedansje hoor.
Jawel, DUO is dol op me.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_124731691
Volgens mij is dodenherdenking veelal op plekken waar monumenten staan voor het verzet en de Nederlandse slachtoffers die weggevoerd zijn of op een andere manier zijn omgekomen, afgelopen jaar stond ik dan ook in Vught, wat overigens best indrukwekkend is meer dan de Damherdenking misschien omdat je dat wat meer gewend bent.
pi_124731708
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 19:43 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Jawel, DUO is dol op me.
Wat gedraag jij je als een naar en verzuurd mannetje.
pi_125312240
Als ik de veteranen zelf zo zie staan:

https://www.facebook.com/(...)32379&type=3&theater

Blijf ik er bij dat het moet kunnen! Echter voor mij zit de pijn in die 4 mei......
  maandag 15 april 2013 @ 15:38:07 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125312558
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 15:27 schreef _The_General_ het volgende:
Als ik de veteranen zelf zo zie staan:

https://www.facebook.com/(...)32379&type=3&theater

Blijf ik er bij dat het moet kunnen! Echter voor mij zit de pijn in die 4 mei......
Als die veteranen het kunnen, dan moeten wij die stap toch ook kunnen maken.

Pas trouwens de film "Rommel" gezien. Een Duitse film over Rommel, waarbij ze gelukkig de cliche's en vooroordelen over Wehrmachtsoldaten links hebben laten liggen.
Zo zie je dat Rommel van bloemen, babies en kleine hondjes houdt. Als hij per ongeluk een keer uitvalt tegen een ondergeschikte gaat hij daarna meteen terug om te vragen of hij zijn gevoelens gekwetst heeft en biedt zijn verontschuldigingen aan. Ook kwam uit deze film naar voren (waar ik zelf trouwens twijfels bij heb), dat de top van de Wehrmacht tot in 1944 niet wist dat Hitler antisemitisch was.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 17 april 2013 @ 10:26:02 #98
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_125388176
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 15:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ook kwam uit deze film naar voren (waar ik zelf trouwens twijfels bij heb), dat de top van de Wehrmacht tot in 1944 niet wist dat Hitler antisemitisch was.
Wat een meesterwerk moet dit zijn.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_125388459
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:55 schreef ruimteaapje het volgende:

[..]

Leuk trouwens dat de gemeenteraad dit in meerderheid steunt, maar hoe gaat politiek in Bronckhorst dan met deze gerechtelijke uitspraak om?

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BW4958
In hoger beroep is de gemeente in het gelijk gesteld
http://www.rechtspraak.nl(...)nkinginVordenaf.aspx

Edit: was al gepost :@
in a crowd you lose humanity
pi_125388982
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 15:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zo zie je dat Rommel van bloemen, babies en kleine hondjes houdt.
Als er nu één combinatie een succes is, dan is het wel dat een gruwelijke dictator houdt van kinderen en honden.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_125390812
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 10:58 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Als er nu één combinatie een succes is, dan is het wel dat een gruwelijke dictator houdt van kinderen en honden.
Kennen we deze nog?


Oja.... en Rommel had natuurlijk een oude tante die hij nooit bezocht, maar wel maandelijks wat geld toestopte..
aaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh zo lieffffffff
pi_125393526
Los van je standpunt over het herdenken op 4 mei van Duite graven,
een mooi verhaal over de beheerder van het Duitse kerkhof in Ysselsteyn:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lodewijk_Johannes_Timmermans
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_125425489
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 10:26 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Wat een meesterwerk moet dit zijn.
Mmmm dat van dat antisemitische was mij niet opgevallen en ik zal nog eens kijken hoe het er precies inzit maar de film is goed, zover ik kan ontdekken op locatie gefilmd en in iedere geval is er een poging gedaan om een historisch correcte film over Rommel maar ook de aanslag op Hitler neer te zetten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_125650067
'Nog te vroeg voor Duitse herdenking op 4 mei'

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei vindt het nog te vroeg om op 4 mei ook gesneuvelde Duitsers te herdenken.

Herdenken en verzoenen moet je uit elkaar houden, stelde directeur Nine Nooter dinsdag in het Radio 1-programma Dit Is De Dag. Aanleiding is de terugkerende discussie over het al dan niet herdenken van gesneuvelde Duitsers in het Gelderse Vorden.

"Verzoenen en herdenken zijn wat ons betreft andere thema's", aldus Nooter. "Op 4 mei herdenken we de Nederlandse slachtoffers", zei ze. Volgens haar horen daar nog geen Duitsers bij en is dat meer een thema voor een dag later. "Verzoenen is voor 5 mei." Nooter benadrukte dat het comité er verder geen zeggenschap over heeft.

Het is voor eerst dat het nationale comité zich zo duidelijk uitspreekt over het uit elkaar halen van herdenken en verzoenen. Volgens Nooter moeten we het verleden niet vergeten en blijven herdenken zodat de oorlog niet wordt vergeten.

Graven
Dit jaar loopt voor het eerst een afvaardiging van de gemeente Bronckhorst, waar Vorden onder valt, mee met het plaatselijk comité 4 en 5 mei langs de graven van gesneuvelde Duitsers.

De organisatie wilde dat eigenlijk vorig jaar al, maar de actie werd verboden door de rechtbank in Zutphen. Federatief Joods Nederland had een kort geding aangespannen. De gemeente volgde de uitspraak maar ging wel in hoger beroep.

Voorschriften
Het gerechtshof in Arnhem bepaalde in februari dat de rechtbank het herdenken van Duitsers niet had mogen verbieden. De vrijheid van het organiserende comité had moeten worden gerespecteerd.

Ook bestaan er geen landelijke voorschriften voor herdenkingen. Vorige maand besloot de gemeente Bronckhorst om dit jaar wel mee te lopen.

Bron: nu.nl
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125666154
Dan verschillen het Comité en veel andere mensen van mening :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 24 april 2013 @ 12:53:44 #106
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_125676501
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 20:27 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

De Duitse krijgsmacht vormde een integraal onderdeel van de tweede wereldoorlog, dan is het niet meer dan logisch om daar ook bij stil te staan en deze niet te vergeten.

Iemand als Reagan was zijn tijd al ver vooruit toen hij in de jaren 80 in Duitsland was om Duitse gesneuvelden te herdenken, zodat het spook van de oorlog eindelijk ten grave gedragen kon worden, zonder hetgeen wat er gebeurd is te vergeten.
Prima om Duitsers te herdenken - maar niet tijdens de dodenherdenking op 4 mei. Dat is voor de slachtoffers van de nazi's. Niet voor de nazi's (of hun werktuigen) zelf.
  woensdag 24 april 2013 @ 12:59:14 #107
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_125676659
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:35 schreef ruimteaapje het volgende:

[..]

De Waffen-SS, de Einsatzgruppen, allemaal integraal onderdeel van de Tweede Wereldoorlog, dus wat is je punt? Het is de nationale dodenherdenking en dan herdenken we de Nederlandse gevallenen. Dus geen Amerikanen, geen Russen, geen Britten en zeker ook geen Duitsers.
Zeker wel Amerikanen, zeker wel Russen en zeker wel Britten. Canadezen ook. En Polen en iedereen die mee heeft gevochten om Nederland te verdedigen/bevrijden.
pi_125676694
Al die mensen die voor anderen menen te mogen bepalen wat ze wel of niet mogen herdenken :')
Conscience do cost.
pi_125677165
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 13:00 schreef ems. het volgende:
Al die mensen die voor anderen menen te mogen bepalen wat ze wel of niet mogen herdenken :')
Je mag (in je zelf) herdenken wie je wil. Vraag is echter of in het protocol van 4 mei het wenselijk is dat in de optocht wordt stilgestaan bij Duitse militairen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen dat niet willen.
Een blik werpend op:
http://de.wikipedia.org/wiki/Volkstrauertag
doen de Duitsers dat ws ook niet met de Nederlandse gevallenen. Ieder land heeft haar eigen herdenking van de eigen slachtoffers.
Bekijk eens:
Duitse Wehrmachtveteranen zie NL verzetstrijders als partizanen, waardoor "Putten" wordt vergoeilijkt. Misschien dachten die overleden Wehrmachtsoldaten wel net zo.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_125679802
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 13:15 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Je mag (in je zelf) herdenken wie je wil. Vraag is echter of in het protocol van 4 mei het wenselijk is dat in de optocht wordt stilgestaan bij Duitse militairen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen dat niet willen.
Een blik werpend op:
http://de.wikipedia.org/wiki/Volkstrauertag
doen de Duitsers dat ws ook niet met de Nederlandse gevallenen. Ieder land heeft haar eigen herdenking van de eigen slachtoffers.
Bekijk eens:
Duitse Wehrmachtveteranen zie NL verzetstrijders als partizanen, waardoor "Putten" wordt vergoeilijkt. Misschien dachten die overleden Wehrmachtsoldaten wel net zo.
Wat die exleden van de Wehrmacht in dat filmpje zeggen is trouwens pure nazi propaganda:
- de Wehrmacht heeft het Reich en heel west Europa verdedigd tegen het stalinistische bolsjewisme (wie viel wie nou aan?)
- de Russen hielden zich niet aan de internationale recht (de Duitsers hebben de wetten van het internationale recht vanaf de eerste dag van de oorlog systematisch overtreden)
- Duitse soldaten deden niet aan verkrachtingen

[ Bericht 1% gewijzigd door Polacco op 24-04-2013 16:27:34 ]
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125682616
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 12:59 schreef BorisDeLul het volgende:

[..]

Zeker wel Amerikanen, zeker wel Russen en zeker wel Britten. Canadezen ook. En Polen en iedereen die mee heeft gevochten om Nederland te verdedigen/bevrijden.
Die worden inderdaad ook herdacht, maar niet tijdens de nationale dodenherdenking op 4 mei.
pi_125682694
quote:
15s.gif Op woensdag 24 april 2013 14:34 schreef Polacco het volgende:

[..] Dat filmpje is trouwens pure nazi propaganda:
Welnee, dat zou het zijn als de maakster wil onderstrepen dat deze mannen gelijk hebben. Maar het tegendeel zij is het juist totaal niet met hen eens.
  woensdag 24 april 2013 @ 16:04:53 #113
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_125682722
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 12:53 schreef BorisDeLul het volgende:
Prima om Duitsers te herdenken - maar niet tijdens de dodenherdenking op 4 mei. Dat is voor de slachtoffers van de nazi's. Niet voor de nazi's (of hun werktuigen) zelf.
Het sluit elkaar niet uit natuurlijk, een Duitser kan ook slachtoffer van de Nazi's zijn. De Duitse Joden?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_125682826
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 16:04 schreef BlaZ het volgende:

[..] Het sluit elkaar niet uit natuurlijk, een Duitser kan ook slachtoffer van de Nazi's zijn. De Duitse Joden?
Ook het commitment van het Nationaal Comitè 4 en 5 mei niet gelezen zeker? Het is de nationale dodenherdenking:
quote:
Het Memorandum uit 1961 is voor het Nationaal Comité de richtlijn wie er op 4 mei wordt herdacht. Het gaat om een nationale herdenking waarbij de Nederlandse oorlogsslachtoffers worden herdacht.

Het Memorandum luidt: ‘Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties’.
http://www.4en5mei.nl/nationaal_comite/veelgestelde_vragen

Duitse joden zijn geen Nederlanders.
  woensdag 24 april 2013 @ 16:07:58 #115
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_125682854
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 16:02 schreef ruimteaapje het volgende:

[..]

Die worden inderdaad ook herdacht, maar niet tijdens de nationale dodenherdenking op 4 mei.
Op de Canadese begraafplaats in Overijssel worden elk jaar op 4 mei de Canadese doden herdacht.
pi_125682913
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 16:07 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Op de Canadese begraafplaats in Overijssel worden elk jaar op 4 mei de Canadese doden herdacht.
Dat is dan niet conform de richtlijn van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
pi_125682995
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 16:04 schreef ruimteaapje het volgende:

[..]

Welnee, dat zou het zijn als de maakster wil onderstrepen dat deze mannen gelijk hebben. Maar het tegendeel zij is het juist totaal niet met hen eens.
Ik doelde op de uitspraken van de ex Wehrmacht leden. Had het beter moeten verwoorden.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  woensdag 24 april 2013 @ 16:12:32 #118
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_125683029
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 16:09 schreef ruimteaapje het volgende:

[..]

Dat is dan niet conform de richtlijn van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
Sleep ze voor de rechter.
  woensdag 24 april 2013 @ 16:12:37 #119
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_125683032
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 16:09 schreef ruimteaapje het volgende:

[..]

Dat is dan niet conform de richtlijn van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
Klopt, en ook iemand als Anne Frank mogen we niet herdenken, conform de richtlijnen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_125683245
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 16:12 schreef BlaZ het volgende:

[..] Klopt, en ook iemand als Anne Frank mogen we niet herdenken.
Wat maar weer aangeeft dat de richtlijn beperkt is en slechts een richtlijn, maar dat Duitse joden die in de jaren dertig naar Nederland vluchtten, zoals Anne Frank, slachtoffers waren van het nazisme is nu eenmaal makkelijker vast te stellen dan dode Wehrmachtsoldaten, waarvan al topics lang wordt verondersteld dat het ook slachtoffers zouden kunnen zijn. Een burger herdenken die weliswaar geen Nederlander was maar toch zeker een slachtoffer van het nazisme is toch echt iets anders dan een soldaat herdenken die misschien een slachtoffer was maar die net zo goed een fanatieke nazi zou kunnen zijn geweest.
pi_125683304
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 16:12 schreef von_Preussen het volgende:

[..] Sleep ze voor de rechter.
Ik zie daar persoonlijk geen enkele aanleiding voor, maar als jij dat nodig vindt staat het jou vrij die rechtszaak te beginnen. Ga je gang.
  woensdag 24 april 2013 @ 16:20:48 #122
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_125683329
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 16:19 schreef ruimteaapje het volgende:

[..]

Ik zie daar persoonlijk geen enkele aanleiding voor, maar als jij dat nodig vindt staat het jou vrij die rechtszaak te beginnen. Ga je gang.
Nu speelt het argument dat het een nationale dodenherdenking is opeens geen rol meer?
pi_125683382
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 16:20 schreef von_Preussen het volgende:

[..] Nu speelt het argument dat het een nationale dodenherdenking is opeens geen rol meer?
Het is je wellicht ontgaan, maar ik ben het Nationaal Comité 4 en 5 mei niet.
pi_125686352
Uiteraard herdenken we Anne Frank wel en haar beulen niet.
pi_125708333
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 16:07 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Op de Canadese begraafplaats in Overijssel worden elk jaar op 4 mei de Canadese doden herdacht.
Daarom herdenken wij hier (gemeente Leudal) op 4 mei onze burgers en militairen die zijn omgekomen tijdens oorlogen en op 14 november (bevrijding van onze regio) de militairen van 11 nationaliteiten die hier zijn omgekomen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Dit zijn trouwens: Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië, Tsjechië en Slowakije, Noorwegen, Australië, Nieuw-Zeeland, Verenigde Staten van Amerika en Canada.

Als men eens niet zo krampachtig gaat doen in Vorden om perse ook de Duitsers op 4 mei te herdenken maar een aparte herdenking organiseert op bijv. Volkstrauertag dan is er niets aan de hand!
pi_125709785
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 08:31 schreef _The_General_ het volgende:

[..] Als men eens niet zo krampachtig gaat doen in Vorden om perse ook de Duitsers op 4 mei te herdenken maar een aparte herdenking organiseert op bijv. Volkstrauertag dan is er niets aan de hand!
Precies
pi_125710220
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 08:31 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Daarom herdenken wij hier (gemeente Leudal) op 4 mei onze burgers en militairen die zijn omgekomen tijdens oorlogen en op 14 november (bevrijding van onze regio) de militairen van 11 nationaliteiten die hier zijn omgekomen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Dit zijn trouwens: Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië, Tsjechië en Slowakije, Noorwegen, Australië, Nieuw-Zeeland, Verenigde Staten van Amerika en Canada.

Als men eens niet zo krampachtig gaat doen in Vorden om perse ook de Duitsers op 4 mei te herdenken maar een aparte herdenking organiseert op bijv. Volkstrauertag dan is er niets aan de hand!
Het blijft zo'n misvatting om het individu, in dit geval 'de soldaat', los te zien van het systeem. Je zal er vast 'goede' bedoelingen mee hebben maar het blijft historisch incorrect, diezelfde soldaat die jij wil herdenken zou nog steeds jouw land bezetten, jouw landgenoten en anderen wegvoeren, en de orders van een vijandig regime zonder mokken opvolgen.

Is 'de ambtenaar' die de planning maakte dan plotseling ook onschuldig? Is Eichmann ook onschuldig omdat hij slechts de orders moest uitvoeren van Berlijn?

Wat is het verschil tussen de 18-jarige Helmut en Adolf Eichmann dan?
Wat is het verschil tussen die soldaat en een kampbewaarder die op 18-jarige leeftijd werd uitgekozen om een kamp te bewaken en daar uiteindelijk gruwelijke misdaden heeft begaan?

Je moet een grens trekken en dat doe je niet waarmee je de daadwerkelijke geschiedenis, en de daadwerkelijke slachtoffers, te weinig representatie geeft. Er kan in Nederland simpelweg geen sprake zijn van het herdenken van Duitse soldaten, op geen enkele dag, als het aan mij ligt in ieder geval.
pi_125712412
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 10:11 schreef DeParo het volgende:

Er kan in Nederland simpelweg geen sprake zijn van het herdenken van Duitse soldaten, op geen enkele dag, als het aan mij ligt in ieder geval.
Als dat een regel is puur jezelf..... die vrijheid heb je.. en terecht.
Als dat een regel is waarvan je vind dat iedereen dat moet vinden...... ook okeeee.
Maar respecteer ook als men anders denkt dat men die vrijheid daartoe juridisch en moreel heeft.
En de morele rechtvaardiging is de vrijheid van meningsuiting en ernaar handelen zonder anderen te storen. De morele rechtvaardiging is ook dat pluriformiteit een fundament is van de democratie.
Voor mij geldt de regel ook..... zeker rond 4 mei niks Duitsers en hun knechten herdenken in de zin van postuum eerbetoon geven. Hooguit in een documentaire op tv benoemen dat het hele Duitse volk zwaar geleden heeft door het nazi-regime.
  donderdag 25 april 2013 @ 18:12:24 #129
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_125726532
Hoeveel achttienjarige kampbewakers waren er?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_125727393
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 18:12 schreef TitusPullo het volgende:
Hoeveel achttienjarige kampbewakers waren er?
Duitsland wil 87-jarige kampbewaker vervolgen

Deze man was, wat zou het zijn, 19?
John Demjanjuk was ook toentertijd 22-23!
Dus er zullen wel meer van dat soort jongemannen daar hebben rondgelopen.
Verder heb ik ze uiteraard niet geteld maar misschien weet jij het antwoord.
pi_125727461
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als dat een regel is puur jezelf..... die vrijheid heb je.. en terecht.
Als dat een regel is waarvan je vind dat iedereen dat moet vinden...... ook okeeee.
Maar respecteer ook als men anders denkt dat men die vrijheid daartoe juridisch en moreel heeft.
En de morele rechtvaardiging is de vrijheid van meningsuiting en ernaar handelen zonder anderen te storen. De morele rechtvaardiging is ook dat pluriformiteit een fundament is van de democratie.
Voor mij geldt de regel ook..... zeker rond 4 mei niks Duitsers en hun knechten herdenken in de zin van postuum eerbetoon geven. Hooguit in een documentaire op tv benoemen dat het hele Duitse volk zwaar geleden heeft door het nazi-regime.

Ik respecteer niet dat mensen zo denken, voornamelijk omdat het pijnlijk is en de geschiedenis geen recht aan doet, ik zal die mensen niet de koppen inslaan of wat dan ook maar het is niet iets waar ik respect voor heb ook al denken ze zelf dat hun bedoeling nog zo goed is. Ik zou het zelfs al verkeerd vinden om in een documentaire te zeggen dat het Duitse volk heeft geleden door het Nazi-regime immers waren zij zelf ook een beetje hun eigen regime toentertijd.
pi_125727625
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 18:44 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik zou het zelfs al verkeerd vinden om in een documentaire te zeggen dat het Duitse volk heeft geleden door het Nazi-regime immers waren zij zelf ook een beetje hun eigen regime toentertijd.
Ah, meneertje wil dus aan geschiedvervalsing doen omdat sommige feiten hem niet uitkomen.

Wat dat betreft sta je dan op hetzelfde trapje als de holocaustontkenners. -O-
pi_125727825
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 18:49 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ah, meneertje wil dus aan geschiedvervalsing doen omdat sommige feiten hem niet uitkomen.

Wat dat betreft sta je dan op hetzelfde trapje als de holocaustontkenners. -O-
Wat jou betreft bedoel je, maar nogmaals, je kan moeilijk zeggen dat het Duitse volk heeft geleden door het Nazi-regime als ze daar zelf verantwoordelijk voor waren, hoogstens misschien door de oorlogsontwikkelingen in bepaalde opzichten, maar ook daar kan je vraagtekens bijzetten.
  donderdag 25 april 2013 @ 18:57:22 #134
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_125727908
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 18:41 schreef DeParo het volgende:

[..]

Duitsland wil 87-jarige kampbewaker vervolgen

Deze man was, wat zou het zijn, 19?
John Demjanjuk was ook toentertijd 22-23!
Dus er zullen wel meer van dat soort jongemannen daar hebben rondgelopen.
Verder heb ik ze uiteraard niet geteld maar misschien weet jij het antwoord.
quote:
De naam van de verdachte is niet bekendgemaakt. Volgens hoofdaanklager Schrimm is hij geen Duitser en woont hij ook niet meer in Duitsland.
Zo, je hebt al twee niet-Duitsers van jonge leeftijd gevonden.

Ik vroeg het overigens uit belangstelling, ik meende me te herinneren dat een flink deel van die bewakers na actieve dienst of na eerdere gevangenschap tot bewaker was benoemd.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_125728057
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 18:57 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

[..]

Zo, je hebt al twee niet-Duitsers van jonge leeftijd gevonden.

Ik vroeg het overigens uit belangstelling, ik meende me te herinneren dat een flink deel van die bewakers na actieve dienst of na eerdere gevangenschap tot bewaker was benoemd.
Dat is correct tot bepaalde hoogte maar daar zaten vaak ook heel jonge jongens bij, en of ze nu Duits zijn of uit Oekraine komen of waar dan ook, dat is de discussie niet verder.
  donderdag 25 april 2013 @ 19:03:32 #136
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_125728133
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:01 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat is correct tot bepaalde hoogte maar daar zaten vaak ook heel jonge jongens bij, en of ze nu Duits zijn of uit Oekraine komen of waar dan ook, dat is de discussie niet verder.
Demjanjuk werd in ieder geval niet uitgekozen om een kamp te bewaken, wat onverlet laat dat hij gestraft zou hebben moeten worden.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_125728203
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:03 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Demjanjuk werd in ieder geval niet uitgekozen om een kamp te bewaken, wat onverlet laat dat hij gestraft zou hebben moeten worden.
Je bedoelde dat hij er vrijwillig voor koos? Volgens mij werden Sovjet-krijgsgevangen ook de keuze voorgelegd of dit of zelf in zo'n kamp belanden! Hij dient bestraft te worden zonder enige twijfel. Maar hij is inmiddels overleden wat het weer lastiger maakt.
pi_125733822
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 18:54 schreef DeParo het volgende:

[..]

Wat jou betreft bedoel je, maar nogmaals, je kan moeilijk zeggen dat het Duitse volk heeft geleden door het Nazi-regime als ze daar zelf verantwoordelijk voor waren, hoogstens misschien door de oorlogsontwikkelingen in bepaalde opzichten, maar ook daar kan je vraagtekens bijzetten.
Doe niet zo haatdragend.
Natuurlijk heeft het Duitse volk geleden onder het nazi-regime.
En veel zwaarder dan het Nederlandse volk.
Dat dit regime kon blijven bestaan door het meelopen, de steun van vele Duitsers is geen reden om het hele Duitse volk eeuwige schuld op te leggen.
En het is ook geen reden om botweg te ontkennen hoe rampzalig het nazi-regime was voor alle Duitsers, wel of niet meelopend.
Wordt eens wakker !! 1945 is geweest. Zet die moffenhaat eens bij het oud vuil,
pi_125734064
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Doe niet zo haatdragend.
Natuurlijk heeft het Duitse volk geleden onder het nazi-regime.
En veel zwaarder dan het Nederlandse volk.
Dat dit regime kon blijven bestaan door het meelopen, de steun van vele Duitsers is geen reden om het hele Duitse volk eeuwige schuld op te leggen.
En het is ook geen reden om botweg te ontkennen hoe rampzalig het nazi-regime was voor alle Duitsers, wel of niet meelopend.
Wordt eens wakker !! 1945 is geweest. Zet die moffenhaat eens bij het oud vuil,
Nogmaals, het Duitse volk heeft misschien geleden tot bepaalde hoogte onder de oorlogsontwikkelingen ook al waren ze daar zelf verantwoordelijk voor, maar niet onder het Nazi-regime dat kan je niet zeggen. Daarnaast is het belangrijk te onderstrepen dat ze daar zelf verantwoordelijk voor zijn, dat is niet haatdragend, dat is gewoon een feit kan je hoog en laag springen maar het blijft zo.

Met een herdenking herdenk je de slachtoffers, niet de daders, en de Duitsers zijn nu eenmaal de daders in deze. Misschien is 1945 geweest, maar tijdens de oorlog is 1945 niet geweest, en in die context dien je het dan ook te benaderen.
  donderdag 25 april 2013 @ 21:39:55 #140
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125736494
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:02 schreef DeParo het volgende:

[..]

Met een herdenking herdenk je de slachtoffers, niet de daders, en de Duitsers zijn nu eenmaal de daders in deze.
Ik vraag me altijd af waar jij dit vandaan haalt. De algemene tekst bij de herdenking is 'opdat wij niet vergeten'. Dus je kunt herdenken wat je wilt; daders, slachtoffers, positieve danwel negatieve memorabele momenten, systemen, enzovoorts.

Eigenlijk kun je alles bij de haren erbij slepen opdat je niet zult vergeten. Dat hele 'herdenken = slachtoffers' is jouw persoonlijke interpretatie wellicht, maar niet de algemene norm o.i.d.
Dit, dus.
pi_125736780
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:39 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af waar jij dit vandaan haalt. De algemene tekst bij de herdenking is 'opdat wij niet vergeten'. Dus je kunt herdenken wat je wilt; daders, slachtoffers, positieve danwel negatieve memorabele momenten, systemen, enzovoorts.

Eigenlijk kun je alles bij de haren erbij slepen opdat je niet zult vergeten. Dat hele 'herdenken = slachtoffers' is jouw persoonlijke interpretatie wellicht, maar niet de algemene norm o.i.d.
Als het niet de algemene norm is dan is er iets goed mis met deze maatschappij.
  donderdag 25 april 2013 @ 21:45:35 #142
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125736857
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:44 schreef DeParo het volgende:

[..]

Als het niet de algemene norm is dan is er iets goed mis met deze maatschappij.
Dus als het niet in jouw straatje past is er iets goed mis met de maatschappij? Da's natuurlijk ook een goede manier om dingen te kunnen begrijpen. _O-
Dit, dus.
pi_125736961
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:45 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Dus als het niet in jouw straatje past is er iets goed mis met de maatschappij? Da's natuurlijk ook een goede manier om dingen te kunnen begrijpen. _O-
Ik ben inderdaad niet bereid Nazi-beulen te herdenken, maar kennelijk herdenk jij daar anders over, opmerkelijk dat zelfs jij niet antwoord op mijn bovengenoemde vraag kan geven (die in reactie op _The_General_ overigens).
  donderdag 25 april 2013 @ 21:51:57 #144
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125737261
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:47 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik ben inderdaad niet bereid Nazi-beulen te herdenken, maar kennelijk herdenk jij daar anders over, opmerkelijk dat zelfs jij niet antwoord op mijn bovengenoemde vraag kan geven (die in reactie op _The_General_ overigens).
Bovengenoemde vraag? Niet gelezen?

Ik heb het niet over Nazi-beulen? Ik zeg dat als je naast slachtoffers ook tijdens zo'n herdenking na kunt denken over het gevaar van bepaalde systemen zoals de nazi's hanteerden, bijvoorbeeld. Op 4 mei de gevaren van het nazi-regime herdenken lijkt me buitengewoon nuttig. Dan ben je dus bezig met de 'opdat wij niet vergeten' gedachte en niet zozeer enkel en alleen slachtoffers herdenken. Dan zie ik niet in wat er zo mis is met de maatschappij, eerlijk gezegd?
Dit, dus.
pi_125737360
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:51 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Bovengenoemde vraag? Niet gelezen?

Ik heb het niet over Nazi-beulen? Ik zeg dat als je naast slachtoffers ook tijdens zo'n herdenking na kunt denken over het gevaar van bepaalde systemen zoals de nazi's hanteerden, bijvoorbeeld. Op 4 mei de gevaren van het nazi-regime herdenken lijkt me buitengewoon nuttig. Dan ben je dus bezig met de 'opdat wij niet vergeten' gedachte en niet zozeer enkel en alleen slachtoffers herdenken. Dan zie ik niet in wat er zo mis is met de maatschappij, eerlijk gezegd?
Aangezien de slachtoffers daar slachtoffer van zijn geworden, lijkt het me wel degelijk zo dat je daarmee bezig bent, hoe dan ook is dat niet wat hier wordt bedoeld.
  donderdag 25 april 2013 @ 21:55:14 #146
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125737490
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:53 schreef DeParo het volgende:

[..]

Aangezien de slachtoffers daar slachtoffer van zijn geworden, lijkt het me wel degelijk zo dat je daarmee bezig bent, hoe dan ook is dat niet wat hier wordt bedoeld.
Een politiek systeem herdenken zodat het in die vorm algemeen ongewenst is en blijft is hetzelfde als slachtoffers herdenken in jouw ogen?
Dit, dus.
pi_125737632
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:55 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Een politiek systeem herdenken zodat het in die vorm algemeen ongewenst is en blijft is hetzelfde als slachtoffers herdenken in jouw ogen?
Je herdenkt het systeem niet, je overdenkt de kwalijke gevolgen van zo'n systeem, dat is onmiskenbaar verbonden met het herdenken van slachtoffers dus.
  donderdag 25 april 2013 @ 22:03:53 #148
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125738116
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:57 schreef DeParo het volgende:

[..]

Je herdenkt het systeem niet, je overdenkt de kwalijke gevolgen van zo'n systeem, dat is onmiskenbaar verbonden met het herdenken van slachtoffers dus.
Slachtoffers, maar ook de beginselen van het systeem, de wijze van opkomst, de wijze van rekrutering, hoe het mogelijk is dat er zo'n massale aanhang heeft kunnen werven. En ook door het plaatje 'opdat wij niet vergeten' in acht te nemen hebben we het tot op de dag van vandaag over wat de intense resultaten voor wraak in de vorm van herstelbetalingen kunnen (konden) uitrichten.

Dus verschillende factoren herdenken, zodat we zowel de aanleiding als de verschrikkingen tijdens het verloop van de oorlog niet vergeten.
Dit, dus.
pi_125738225
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:03 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Slachtoffers, maar ook de beginselen van het systeem, de wijze van opkomst, de wijze van rekrutering, hoe het mogelijk is dat er zo'n massale aanhang heeft kunnen werven. En ook door het plaatje 'opdat wij niet vergeten' in acht te nemen hebben we het tot op de dag van vandaag over wat de intense resultaten voor wraak in de vorm van herstelbetalingen kunnen (konden) uitrichten.

Dus verschillende factoren herdenken, zodat we zowel de aanleiding als de verschrikkingen tijdens het verloop van de oorlog niet vergeten.
Dat er verschillende aanleidingen zijn, factoren, en wat dan ook nog meer dat kan best. Maar dat betekent niet dat de menselijke verantwoordelijkheid opeens wegvalt.

Herdenken is ook mensen overtuigen er alles aan te doen dat te voorkomen. Dat is toentertijd dus niet gebeurt zoals je weet.
  donderdag 25 april 2013 @ 22:09:40 #150
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125738544
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:05 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat er verschillende aanleidingen zijn, factoren, en wat dan ook nog meer dat kan best. Maar dat betekent niet dat de menselijke verantwoordelijkheid opeens wegvalt.
Nee, dat zeg ik dan ook nergens. Ik heb het over het feit dat naast menselijke slachtoffers het nazi-regime nog veel meer intens verrotte, misdadige beginselen heeft. Dat moet je ook herdenken, náást alle menselijke slachtoffers.

quote:
Herdenken is ook mensen overtuigen er alles aan te doen dat te voorkomen. Dat is toentertijd dus niet gebeurt zoals je weet.
Nou, dan zijn we er toch? Herdenken is dus niet alleen slachtoffers, maar meerdere factoren niet in de vergetelheid te laten raken zodat de kans er is dat het nog een keer gebeurd. Opdat wij niet vergeten.
Dit, dus.
pi_125739783
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:09 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik dan ook nergens. Ik heb het over het feit dat naast menselijke slachtoffers het nazi-regime nog veel meer intens verrotte, misdadige beginselen heeft. Dat moet je ook herdenken, náást alle menselijke slachtoffers.
Dat moet je niet herdenken dat moet je overdenken.

[..]

quote:
Nou, dan zijn we er toch? Herdenken is dus niet alleen slachtoffers, maar meerdere factoren niet in de vergetelheid te laten raken zodat de kans er is dat het nog een keer gebeurd. Opdat wij niet vergeten.
Nogmaals, als je de slachtoffers herdenkt en dat is uiteraard wat je wel doet, dan overdenk je ook waar zij het slachtoffer van zijn geworden, dat herdenk je niet als zodanig dat is een ongepast woord in deze, maar dat overdenk je.
  donderdag 25 april 2013 @ 22:31:30 #152
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125740134
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:26 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat moet je niet herdenken dat moet je overdenken.

[..]

[..]

Nogmaals, als je de slachtoffers herdenkt en dat is uiteraard wat je wel doet, dan overdenk je ook waar zij het slachtoffer van zijn geworden, dat herdenk je niet als zodanig dat is een ongepast woord in deze, maar dat overdenk je.
Herdenken/overdenken, overdenken tijdens een herdenking, noem het wat je wilt. Je bent in ieder geval met de factoren bezig die we liever nooit meer terug willen zien. Het systeem, waaronder de slachtoffers.
Dit, dus.
  donderdag 25 april 2013 @ 23:06:22 #153
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_125742467
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:05 schreef DeParo het volgende:

[..]

Je bedoelde dat hij er vrijwillig voor koos? Volgens mij werden Sovjet-krijgsgevangen ook de keuze voorgelegd of dit of zelf in zo'n kamp belanden! Hij dient bestraft te worden zonder enige twijfel. Maar hij is inmiddels overleden wat het weer lastiger maakt.
Demjanjuk is opgegroeid in Oekraiene tijdens de jaren dertig en hij heeft in een Duits krijgsgevangenenkamp gezeten: hij heeft duizenden mensen van de honger zien omkomen en hij moet geweten hebben dat de Duitsers hem ook wilden laten verrekken. Dat maakt z'n bestaan vele malen moeilijker dan dat van de meeste SS'ers.
Maar dit alles neemt niet weg dat hij gestraft zou hebben moeten worden.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 26 april 2013 @ 16:41:42 #154
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_125766263
Meerderheid vóór herdenken Duitsers op 4 mei

Zo'n 58 procent is vóór het herdenken van Duitsers tijdens dodenherdenking op 4 mei, zo blijkt uit een poll van FOK.nl. Eénderde is tegen het herdenken van Duitsers en zo'n 8 procent heeft geen mening. Vorig jaar ontstond nog een relletje toen een gemeente tijdens dodenherdenking ook langs graven van Duitse gevallenen wilde lopen.

In de reacties bij deze poll botsen de voor en tegenstanders flink met elkaar. Zo zegt Marlon79 "Nee,.. Vandaag, duitsers/nazis morgen haatbaardterroristen." terwijl TigerXtrm betoogt "Herdenk gewoon alle slachtoffers - wereldwijd - van de oorlog.". Wat vind jij? Geef je mening in de poll.

Bron: Meerderheid vóór herdenken Duitsers op 4 mei
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_125767376
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 23:06 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Demjanjuk is opgegroeid in Oekraiene tijdens de jaren dertig en hij heeft in een Duits krijgsgevangenenkamp gezeten: hij heeft duizenden mensen van de honger zien omkomen en hij moet geweten hebben dat de Duitsers hem ook wilden laten verrekken. Dat maakt z'n bestaan vele malen moeilijker dan dat van de meeste SS'ers.
Maar dit alles neemt niet weg dat hij gestraft zou hebben moeten worden.
Want jij was de buurman van Demjanjuk? Je weet helemaal niet wat zijn persoonlijke beweegredenen waren....!
pi_125767418
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:31 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Herdenken/overdenken, overdenken tijdens een herdenking, noem het wat je wilt. Je bent in ieder geval met de factoren bezig die we liever nooit meer terug willen zien. Het systeem, waaronder de slachtoffers.
Een systeem wat door daders vorm werd gegeven, opgezet, en in stand gehouden. Het was niet een willoos systeem waar je je maar bij neer had te leggen het werd geconstrueerd, en daarmee zijn er daders en slachtoffers, dat zie je als je het goed overdenkt in ieder geval.
  vrijdag 26 april 2013 @ 17:17:18 #157
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_125767536
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:11 schreef DeParo het volgende:

[..]

Want jij was de buurman van Demjanjuk? Je weet helemaal niet wat zijn persoonlijke beweegredenen waren....!
Jij wel?
  vrijdag 26 april 2013 @ 17:20:37 #158
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125767654
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:13 schreef DeParo het volgende:

[..]

Een systeem wat door daders vorm werd gegeven, opgezet, en in stand gehouden. Het was niet een willoos systeem waar je je maar bij neer had te leggen het werd geconstrueerd, en daarmee zijn er daders en slachtoffers, dat zie je als je het goed overdenkt in ieder geval.
Zeker, maar dan ben je toch bezig met meer dan alleen slachtoffers herdenken? Uiteindelijk zijn er vele miljoenen door omgekomen en die worden herdacht, maar da's dus niet het enige punt. Ik merk dat het jouw sterke voorkeur heeft, maar dat geldt dus niet voor iedereen.
Dit, dus.
pi_125767879
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:20 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Zeker, maar dan ben je toch bezig met meer dan alleen slachtoffers herdenken? Uiteindelijk zijn er vele miljoenen door omgekomen en die worden herdacht, maar da's dus niet het enige punt. Ik merk dat het jouw sterke voorkeur heeft, maar dat geldt dus niet voor iedereen.
Ik begrijp je punt wel maar voor mij persoonlijk is het overdenken en herdenken min of meer met elkaar verbonden in dit geval ;) ;). Overigens is dat bijna dus in elk geval.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:17 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Jij wel?
Of ik z'n buurman ben geweest?
Zover ik weet niet gelukkig maar!
  vrijdag 26 april 2013 @ 17:30:21 #160
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125767992
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:27 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt wel maar voor mij persoonlijk is het overdenken en herdenken min of meer met elkaar verbonden in dit geval ;) ;). Overigens is dat bijna dus in elk geval.
Dus is jouw volgende opmerking:

quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:44 schreef DeParo het volgende:

[..]

Als het niet de algemene norm is dan is er iets goed mis met deze maatschappij.
nogal misplaatst, omdat een samenleving die niet alleen slachtoffers herdenkt niet per definitie "goed mis" is. Ik ben maar wat blij dat er mensen zijn die het politieke plaatje of de enge facetten van mediamisbruik ook op een dag als 4 mei extra aandacht schenken.
Dit, dus.
pi_125768137
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:30 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Dus is jouw volgende opmerking:

[..]

nogal misplaatst, omdat een samenleving die niet alleen slachtoffers herdenkt niet per definitie "goed mis." Ik ben maar wat blij dat er mensen zijn die het politieke plaatje of de enge facetten van mediamisbruik ook op een dag als 4 mei extra aandacht schenken.
Uiteraard was die stelling voornamelijk gericht op het vraagstuk om Duitsers wel of niet te herdenken. Een samenleving die bereid is om ook daders te herdenken, of daders als slachtoffers te zien, daar is iets mis mee.
  vrijdag 26 april 2013 @ 17:38:20 #162
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125768268
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:34 schreef DeParo het volgende:

[..]

Uiteraard was die stelling voornamelijk gericht op het vraagstuk om Duitsers wel of niet te herdenken. Een samenleving die bereid is om ook daders te herdenken, of daders als slachtoffers te zien, daar is iets mis mee.
Daar ging het niet om? Ik gaf als argument aan dat herdenken = slachtoffers niet de algemene norm hoeft te zijn. Daarop reageerde jij dat als herdenken = slachtoffers niet de norm is we kunnen spreken van een maatschappij waarin iets goed mis is. Nogal kort door de bocht, want je linkt wel erg ver door als je praat over pakweg media en politiek en dat gaat linken aan slachtoffers. Het proces van herdenken gaat verder dan dat.
Dit, dus.
pi_125768321
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:38 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Daar ging het niet om? Ik gaf als argument aan dat herdenken = slachtoffers niet de algemene norm hoeft te zijn. Daarop reageerde jij dat als herdenken = slachtoffers niet de norm is we kunnen spreken van een maatschappij waarin iets goed mis is. Nogal kort door de bocht, want je linkt wel erg ver door als je praat over pakweg media en politiek en dat gaat linken aan slachtoffers. Het proces van herdenken gaat verder dan dat.
Als het daar niet om ging excuus, ik dacht even dat je daarop doelde gezien onze eerdere discussie, maar zoals ik al zei is de redenen en oorzaken overdenken net zo goed inbegrepen, ik doelde nogmaals voornamelijk op de discussie die hier vaker is gevoerd.
  vrijdag 26 april 2013 @ 17:41:37 #164
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125768357
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:39 schreef DeParo het volgende:

[..]

Als het daar niet om ging excuus, ik dacht even dat je daarop doelde gezien onze eerdere discussie, maar zoals ik al zei is de redenen en oorzaken overdenken net zo goed inbegrepen, ik doelde nogmaals voornamelijk op de discussie die hier vaker is gevoerd.
Ja, ik wacht samen met anderen nog altijd op de bronnen van de historici die jouw verhaal zouden onderbouwen. Die moesten we maar googlen. Nooit meer wat van gehoord, heb je ze inmiddels al kunnen vinden? :D
Dit, dus.
pi_125768382
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:41 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ja, ik wacht samen met anderen nog altijd op de bronnen van de historici die jouw verhaal zouden onderbouwen. Die moesten we maar googlen. Nooit meer wat van gehoord, heb je ze inmiddels al kunnen vinden? :D
Volgens mij heb ik prima weergegeven wie ik bedoelde ;) ;).
Overigens zei je ze ook te kennen dus wat dat betreft zie ik het probleem verder niet haha :D :D.
  vrijdag 26 april 2013 @ 17:43:33 #166
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125768422
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:42 schreef DeParo het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik prima weergegeven wie ik bedoelde ;) ;).
Overigens zei je ze ook te kennen dus wat dat betreft zie ik het probleem verder niet haha :D :D.
Nee, op het laatst bedoel ik. Zal het zometeen even terugzoeken.
Dit, dus.
pi_125768450
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:43 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Nee, op het laatst bedoel ik. Zal het zometeen even terugzoeken.
Dat mag overigens wees ik op enkele historici van de Sonderweg, Duitse historici dus, zeer interessant.
  vrijdag 26 april 2013 @ 17:54:49 #168
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125768776
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:52 schreef DeParo het volgende:

[..]

Af en toe kan ik je een bron geven als het me nog bijstaat, maar sorry, ik ga niet in elke discussie op zoek naar een van de talloze bronnen die ik heb gelezen, in dit geval verwijs ik naar het gebruik van het referendum van 1934 in historische werken, een of twee bronnen heb je dus ik zie je probleem niet zo.

En inderdaad, misschien een zwaktebod, maar kan jij het wel ik denk het niet! Probeer het eens zo!
Toen werd er afkeurend gereageerd vanwege de anti-climax:

quote:
14s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:33 schreef Sloggi het volgende:
Jij doet een bewering en wij moeten maar even moeite doen om jouw onderbouwing te vinden.

Zo werkt het dus niet. Niet hier en niet in de wetenschappelijke wereld.
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:34 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

E.o.a. artikel in de Spiegel, of dat ene boek daar staat het in. Dat is wel duidelijk, ja.
En er werd nog gevraagd naar een linkje naar publicaties, want daar raakte men ook wel benieuwd naar. Heb je die inmiddels wel paraat?
Dit, dus.
pi_125768846
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:54 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Toen werd er afkeurend gereageerd vanwege de anti-climax:

[..]

[..]

En er werd nog gevraagd naar een linkje naar publicaties, want daar raakte men ook wel benieuwd naar. Heb je die inmiddels wel paraat?
Je kent mijn antwoord ;) :).
Ik ben tot dusverre de enige van ons twee geweest die wel met relevante bronnen is gekomen.
  vrijdag 26 april 2013 @ 17:59:10 #170
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125768907
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:57 schreef DeParo het volgende:

[..]

Je kent mijn antwoord ;) :).
Ik ben tot dusverre de enige van ons twee geweest die wel met relevante bronnen is gekomen.
Maar hoe komt het dan dat 3 man zoals hierboven staat geen flauw idee hebben wat of wie je bedoelt? Zoals wordt gezegd: "zo werkt het niet op internet en niet in de wetenschappelijke wereld." Maargoed, de publicaties dan? Heb je daar een linkje naar?
Dit, dus.
pi_125768998
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Maar hoe komt het dan dat 3 man zoals hierboven staat geen flauw idee hebben wat of wie je bedoelt? Zoals wordt gezegd: "zo werkt het niet op internet en niet in de wetenschappelijke wereld." Maargoed, de publicaties dan? Heb je daar een linkje naar?
Nou ik denk dat dat voornamelijk komt omdat ze 1) de gehele discussie niet helemaal hebben gelezen en 2) het bij voorbaat al niet met mijn mening eens zijn. Wat dat betreft ben ik ook klaar met die discussie, noem het als je wilt, mijn bronnen zijn terug te vinden, ik ga verder niet linken, ik ga ze niet eens meer benoemen, je hebt het daar maar mee te doen, noem het makkelijk noem het wat je wilt, ik ben er klaar mee met iemand die zelf niet eens bronnen of een wetenschappelijk geaccepteerd standpunt inneemt.
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:03:47 #172
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125769040
Poll: Duitsers herdenken op 4 mei?
Ja
Nee
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:04:51 #173
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125769062
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:02 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nou ik denk dat dat voornamelijk komt omdat ze 1) de gehele discussie niet helemaal hebben gelezen en 2) het bij voorbaat al niet met mijn mening eens zijn. Wat dat betreft ben ik ook klaar met die discussie, noem het als je wilt, mijn bronnen zijn terug te vinden, ik ga verder niet linken, ik ga ze niet eens meer benoemen, je hebt het daar maar mee te doen, noem het makkelijk noem het wat je wilt, ik ben er klaar mee met iemand die zelf niet eens bronnen of een wetenschappelijk geaccepteerd standpunt inneemt.
Oké, ik denk dat de punten waar zij om vroegen pas in het deel van de discussie ontstonden waar zij in stapten. Jij verklaarde dingen en zij klonken sceptisch en vroegen naar bronnen, het eerdere verloop van de discussie staat daar buiten. Maar je publicaties; waar zijn die te vinden dan? Je meldde het te hebben gepubliceerd, waar kan ik wat lezen?
Dit, dus.
pi_125769114
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:04 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Oké, ik denk dat de punten waar zij om vroegen pas in het deel van de discussie ontstonden waar zij in stapten. Jij verklaarde dingen en zij klonken sceptisch en vroegen naar bronnen, het eerdere verloop van de discussie staat daar buiten. Maar je publicaties; waar zijn die te vinden dan? Je meldde het te hebben gepubliceerd, waar kan ik wat lezen?
Ik meldde dat je mijn bronnen kan terugvinden. En nogmaals, als ik plotseling de enige ben die met bronnen moet komen, heb je het met dat antwoord te doen :) :).
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:06:57 #175
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125769127
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:06 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik meldde dat je mijn bronnen kan terugvinden. En nogmaals, als ik plotseling de enige ben die met bronnen moet komen, heb je het met dat antwoord te doen :) :).
Oke. Waar kan ik wat publicaties van je vinden?
Dit, dus.
pi_125769177
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:06 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Oke. Waar kan ik wat publicaties van je vinden?
Internet en boeken! Waar kan ik wat van jouw publicaties vinden?
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:10:07 #177
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125769221
Poll aan de OP toegevoegd.
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:11:55 #178
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125769264
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:09 schreef DeParo het volgende:

[..]

Internet en boeken! Waar kan ik wat van jouw publicaties vinden?
Ik publiceer niet, ik ben geen historicus :)

Internet en boeken is flauw, daar heb ik niets aan. Ik wil graag wat van je werk zien, wat je uitgebracht hebt.
Dit, dus.
pi_125769299
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:11 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ik publiceer niet, ik ben geen historicus :)

Internet en boeken is flauw, daar heb ik niets aan. Ik wil graag wat van je werk zien wat je uitgebracht hebt.
Oh mijn publicaties ik dacht dat je wat anders bedoelde.
Als ik goed mijn best doe heb ik deze zomer mijn eerste publicatie te pakken.
pi_125769345
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:09 schreef DeParo het volgende:

[..]

Internet en boeken! Waar kan ik wat van jouw publicaties vinden?
Ik heb in boeken gelezen hoe Duitse jongens naar het front werden gestuurd terwijl ze daar zelf helemaal niet om gevraagd hadden.

Een tijdje geleden zei ik het al, het is allemaal niet zo zwart-wit.

Ik zal op 4 mei alle oorlogsslachtoffers herdenken, van welke nationaliteit dan ook. Wat anderen daar van vinden maakt me niet zo veel uit. Naar mijn mening moet iedereen herdenken wie hij/zij wil herdenken.
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:17:24 #181
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125769453
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:13 schreef DeParo het volgende:

[..]

Oh mijn publicaties ik dacht dat je wat anders bedoelde.
Als ik goed mijn best doe heb ik deze zomer mijn eerste publicatie te pakken.
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:43 schreef DeParo het volgende:
Dat klopt, en tegen de tijd dat ik er weer een stuk over ga schrijven zal ik ze wel weer ophalen,
Dus toen je mij en de andere probeerde te overtuigen van je bronnen die je gebruikt hebt en die ergens nog in je mailbox moesten staan hadden we het over een werkstuk voor school of hoe moet ik het zien? En toen er werd gevraagd naar je publicaties bleef een link of verwijzing uit... Ik begin het te begrijpen.
Dit, dus.
pi_125769476
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:14 schreef Gewas het volgende:

[..]

Ik heb in boeken gelezen hoe Duitse jongens naar het front werden gestuurd terwijl ze daar zelf helemaal niet om gevraagd hadden.

Een tijdje geleden zei ik het al, het is allemaal niet zo zwart-wit.

Ik zal op 4 mei alle oorlogsslachtoffers herdenken, van welke nationaliteit dan ook. Wat anderen daar van vinden maakt me niet zo veel uit. Naar mijn mening moet iedereen herdenken wie hij/zij wil herdenken.
Eerder in deze discussie werd bij herdenken het overdenken van het Duitse systeem aangehaald, daar stelde ik al dat het minstens zo belangrijk is te begrijpen dat dit systeem door de Duitsers werd gevormd, aangepast waar nodig, en in stand werd gehouden zo lang als ze maar konden. Het was geen willoos systeem waar je je maar bij had neer te leggen er zit veel meer initiatief van de Duitsers zelf in dan jij laat blijken en dat is een van de redenen waarom het ongepast is om Duitsers te herdenken, zeer ongepast zelfs, je beledigt er bovendien veel slachtoffers mee.
pi_125769518
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:17 schreef Buitendam het volgende:

[..]

[..]

Dus toen je mij en de andere probeerde te overtuigen van je bronnen die je gebruikt hebt en die ergens nog in je mailbox moesten staan hadden we het over een werkstuk voor school of hoe moet ik het zien? En toen er werd gevraagd naar je publicaties bleef een link of verwijzing uit... Ik begin het te begrijpen.
Een werkstuk op school?
Gewoon tijdens mijn bachelor Geschiedenis, toen publiceerde ik niet zo veel, mocht je dat soms denken!

Ik weet niet waar je nu op doelt maar ik heb niet gezegd dat ik iets waar dan ook heb gepubliceerd. Ik had het over publicaties waarmee ik niet die van mezelf bedoelde........

Rare reactie.
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:24:02 #184
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125769701
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:19 schreef DeParo het volgende:

[..]

Een werkstuk op school?
Gewoon tijdens mijn bachelor Geschiedenis, toen publiceerde ik niet zo veel, mocht je dat soms denken!

Ik weet niet waar je nu op doelt maar ik heb niet gezegd dat ik iets waar dan ook heb gepubliceerd. Ik had het over publicaties waarmee ik niet die van mezelf bedoelde........

Rare reactie.
Volgens mij snap je het al meer dan prima. Want toen verschillende users nogal verbaasd waren op welke manier jij je bronnen kenbaar maakte in de vorm van:

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:09 schreef DeParo het volgende:

[..]

Internet en boeken!
kon het niet uitblijven dat de reacties onder het mom "ja gast, zo werkt het niet. Niet wetenschappelijk en niet hier." werden gemaakt. Om nog enigszins wat van je verhaal te maken werd er gevraagd naar je publicaties, want daarom had je ergens in je mailbox nog wel wat materiaal zitten. Nu bleef dat materiaal achterwege en natuurlijk ook die verwijzing naar je publicaties waarom je dat materiaal ten slotte in je mailbox had.
Dit, dus.
pi_125769777
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:24 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Volgens mij snap je het al meer dan prima. Want toen verschillende users nogal verbaasd waren op welke manier jij je bronnen kenbaar maakte in de vorm van:

[..]

kon het niet uitblijven dat de reacties onder het mom "ja gast, zo werkt het niet. Niet wetenschappelijk en niet hier." werden gemaakt. Om nog enigszins wat van je verhaal te maken werd er gevraagd naar je publicaties, want daarom had je ergens in je mailbos nog wel wat materiaal zitten. Nu bleef dat materiaal achterwege en natuurlijk ook die verwijzing naar je publicaties waarom je dat materiaal ten slotte in je mailbox had.
Hoezo impliceer je opeens dat ik iets gepubliceerd heb :? :??
Het ging over bronnen, en dan heb ik opeens iets zelf gepubliceerd, vast.....!
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:27:00 #186
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125769865
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:25 schreef DeParo het volgende:

[..]

Hoezo impliceer je opeens dat ik iets gepubliceerd heb :? :??
Waar slaat de zin:

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:43 schreef DeParo het volgende:
Dat klopt, en tegen de tijd dat ik er weer een stuk over ga schrijven zal ik ze wel weer ophalen,
anders op? Ik vraag al: waar heb je het anders voor nodig gehad? Een werkstuk op school of wat? Krijg ik weer een vaag antwoord over publicaties tijdens je bachelor (dus je hebt wel gepubliceert?) maar nog altijd niks waarmee je je gebruikte materiaal kan tonen.
Dit, dus.
pi_125770026
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:27 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Waar slaat de zin:

[..]

anders op? Ik vraag al: waar heb je het anders voor nodig gehad? Een werkstuk op school of wat? Krijg ik weer een vaag antwoord over publicaties tijdens je bachelor (dus je hebt wel gepubliceert?) maar nog altijd niks waarmee je je gebruikte materiaal kan tonen.
Wat ik op dinsdag 26 maart 2013 bedoelde Buitendam, en overigens ben je twee heel verschillende onderwerpen door elkaar aan het gooien, is dat als ik weer iets schrijf over dit onderwerp, al is het voor een paper essay of wat dan ook, dat ik ze weer terughaal inderdaad.

Dat betekent niet opeens dat ik elke dag iets publiceer :) :).
De relatie die je legt tussen verschillende uitspraken is me nog steeds geheel onduidelijk en dien je misschien in het vervolg wat duidelijker te verwoorden voordat je met vragen en opmerkingen gaat komen die resulteren in de bovenstaande wirwar van uithalen en frustratie.
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:33:58 #188
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125770153
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:31 schreef DeParo het volgende:

[..]

Wat ik op dinsdag 26 maart 2013 bedoelde Buitendam, en overigens ben je twee heel verschillende onderwerpen door elkaar aan het gooien, is dat als ik weer iets schrijf over dit onderwerp, al is het voor een paper essay of wat dan ook, dat ik ze weer terughaal inderdaad.

Dat betekent niet opeens dat ik elke dag iets publiceer :) :).
De relatie die je legt tussen verschillende uitspraken is me nog steeds geheel onduidelijk en dien je misschien in het vervolg wat duidelijker te verwoorden voordat je met vragen en opmerkingen gaat komen die resulteren in de bovenstaande wirwar van uithalen en frustratie.
:D elke dag iets publiceer?

Jij roept wat en de manier waarop de bronnen naar voren komen is naar mening van verschillende users hier niet voldoende. Dan wordt er gevraagd naar het uiteindelijk product, maar ook dat blijft achterwege. Het ging om de bronnen die, als jij tijd en zin had, wel weer boven zouden komen als je er weer over zou gaan schrijven. Nou interesseert het me niet of dat in de vorm van een publicatie of dagboekpagina is: diezelfde bronnen als waar wij naar vragen zijn dezelfde bronnen die jij blijkbaar gebruikt hebt voor je stuk en waar het op dat punt van de discussie over ging. Tot dusver ben ik niet verder gekomen dan 'boeken en internet!'
Dit, dus.
pi_125770192
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:33 schreef Buitendam het volgende:

[..]

:D elke dag iets publiceer?

Jij roept wat en de manier waarop de bronnen naar voren komen is naar mening van verschillende users hier niet voldoende. Dan wordt er gevraagd naar het uiteindelijk product, maar ook dat blijft achterwege. Het ging om de bronnen die, als jij tijd en zin had, wel weer boven zouden komen als je er weer over zou gaan schrijven. Nou interesseert het me niet of dat in de vorm van een publicatie of dagboekpagina is: diezelfde bronnen als waar wij naar vragen zijn dezelfde bronnen die jij blijkbaar gebruikt hebt voor je stuk en waar het op dat punt van de discussie over ging. Tot dusver ben ik niet verder gekomen dan 'boeken en internet!'
Ehm....... :') :')!
Je dwaalt weer af, wat wil je, bronnen of mijn publicaties?
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:35:53 #190
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125770216
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:34 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ehm.......:') :')!
Je dwaalt weer af, wat wil je, bronnen of mijn publicaties?
De bronnen waar de discussie over ging, die ergens in jouw mailbox rondzwierven en die wel weer boven zouden komen als je weer wat ging schrijven. Ik ben benieuwd.
Dit, dus.
pi_125770261
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:35 schreef Buitendam het volgende:

[..]

De bronnen waar de discussie over ging, die ergens in jouw mailbox rondzwierven en die wel weer boven zouden komen als je weer wat ging schrijven. Ik ben benieuwd.
Ah, nou, dan had je al mijn antwoord he :D :D.
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:40:43 #192
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125770401
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:37 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ah, nou, dan had je al mijn antwoord he :D :D.
'Boeken en internet!'

:')
Dit, dus.
pi_125770416
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:40 schreef Buitendam het volgende:

[..]

'Boeken en internet!'

:')
En nu jouw bronnen!!
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:42:08 #194
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125770463
Ontopic, dan maar?
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:47:00 #195
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125770654
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:42 schreef Nibb-it het volgende:
Ontopic, dan maar?
Lijkt me het verstandigste. :')
Dit, dus.
pi_125770886
Oh net nu we bij de ontbrekende bronnen van Buitendam aankwamen :') :(.
  vrijdag 26 april 2013 @ 19:00:36 #197
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125771212
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:52 schreef DeParo het volgende:
Oh net nu we bij de ontbrekende bronnen van Buitendam aankwamen :') :(.
'Boeken en internet!' is niet te overtreffen, joh. Ga ik me niet aan branden. Hét recept om af te gaan.
Dit, dus.
pi_125771289
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:00 schreef Buitendam het volgende:

[..]

'Boeken en internet!' is niet te overtreffen, joh. Ga ik me niet aan branden. Hét recept om af te gaan.
Goede bron, oh nee toch niet, zeer jammer :') :').
Je zet jezelf een beetje te kijk op dit moment Buitendam.
  vrijdag 26 april 2013 @ 19:03:13 #199
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125771332
Zonder twijfel :')
Dit, dus.
  vrijdag 26 april 2013 @ 19:04:47 #200
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125771408
Zijn jullie klaar?
  vrijdag 26 april 2013 @ 19:06:01 #201
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125771469
Klaar!
Dit, dus.
pi_125771645
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:04 schreef Nibb-it het volgende:
Zijn jullie klaar?
Bijna!

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:03 schreef Buitendam het volgende:
Zonder twijfel :')
Jammer weer :') :')!
Zeer jammer!

quote:
7s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:04 schreef Nibb-it het volgende:
Zijn jullie klaar?
Klaar!
pi_125780475
Ik heb nee gestemd en zal dat even toelichten.
4 mei is traditioneel een herdenking van de Nederlandse slachtoffers en gekoppeld aan 5 mei het vieren van de bevrijding.

Er zijn nog genoeg andere dagen over om, indien je daar behoefte aan hebt, een krans te leggen op een Duitse graf, sterker nog de Duitsers hebben er een dag voor Volkstrauertag
Voor alle duidelijkheid, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij wel of niet Duitsers wil herdenken, een verbod zou ik ongepast vinden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zaterdag 27 april 2013 @ 12:21:47 #204
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_125792067
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 17:11 schreef DeParo het volgende:

[..]

Want jij was de buurman van Demjanjuk? Je weet helemaal niet wat zijn persoonlijke beweegredenen waren....!
Ik vergat dat jij op de thee kwam bij de Mullers in Dresden en daarom precies weet wat zij hebben bijgedragen aan de Duitse oorlogshandelingen.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_125793600
Kijk duitser waren ook zielig
(mooie beelden op dit kanaal trouwens)
pi_125793616
Foutje
pi_125798962
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 13:26 schreef wuuht het volgende:
Kijk duitser waren ook zielig
(mooie beelden op dit kanaal trouwens)
De Ostheer zijn de laatste Duitse soldaten die je zielig kan noemen. Juist zij waren echt "Hitlers leger", juist zij zagen de nazivisie van de oorlog als de enige visie, juist zij hebben de grootste misdaden geleegd.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125799002
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:11 schreef Polacco het volgende:

[..]

De Ostheer zijn de laatste Duitse soldaten die je zielig kan noemen. Juist zij waren echt "Hitlers leger", juist zij zagen de nazivisie van de oorlog als de enige visie, juist zij hebben de grootste misdaden geleegd.
maar kijk ze zien er vet zielig uit
  zaterdag 27 april 2013 @ 23:28:45 #209
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_125815041
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 16:07 schreef ruimteaapje het volgende:

[..]

http://www.4en5mei.nl/nationaal_comite/veelgestelde_vragen

Duitse joden zijn geen Nederlanders.
Vreemd, want HET Nederlandse symbool van de joden vervolging is Anne Frank. Een statenloze Duitse jodin.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_125817871
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 23:28 schreef RonaldV het volgende:

[..] Vreemd, want HET Nederlandse symbool van de joden vervolging is Anne Frank. Een statenloze Duitse jodin.
Lekker selectief bezig zo hè, niet verder lezen dan je neus lang is :')
pi_125818207
Ik vind het diep triest dat ze uberhaubt over gaan nadenken om bezetters te gaan herdenken.Ik schaam me diep als Nederlander.Hoe achterlijk kun je zijn??
4 mei : Is NATIONALE herdenkingsdag voor ALLE NEDERLANDSE slachtoffers tijdens de 2e wereldoorlog, nu voor al Nederlandse slachtoffers waar ook te wered.

En nu?Nu moet we ook de Duitsers gaan herdenken.Ik vind het een gigantische steek naar alle verzetsmensen en Nederlanders die zijn omgekomen door het geweld van de Duitse bezetters.En voor al zigeuners die zijn omgekomen en homo's in Nederland.En vooral: twee derde van alle Nederlandse joden zijn vergast.En 70 jaar later gaan we ze herdenken deze bezetters.
Mijn familie zouden omdraaien in hun graf.Onbegrijpelijk dat er uberhaubt over gediscusieerd wordt.
Het is onze nationale herdenksdag.
Op 5 mei herdenken we iedereen

Heb respect voor alle overleden Nederlanders en verzetsmensen, en houdt aan de 4 mei comite graag
  zondag 28 april 2013 @ 10:40:36 #212
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_125822736
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 00:47 schreef ruimteaapje het volgende:

[..]

Lekker selectief bezig zo hè, niet verder lezen dan je neus lang is :')
Dan moet je maar duidelijk quoten. :{w
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_125826125
quote:
16s.gif Op zondag 28 april 2013 10:40 schreef RonaldV het volgende:

[..] Dan moet je maar duidelijk quoten. :{w
Of je zou zelf het topic eens wat beter kunnen lezen :')
pi_125826159
Ik ga 4 mei -KEIHARD- duitsers herdenken. Ik denk zelfs dat ik de Nederlanders ga overslaan in mijn herdenkingen omdat ik de duitsers zo hard herdenk!
Conscience do cost.
pi_125826254
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 13:30 schreef ems. het volgende:
Ik ga 4 mei -KEIHARD- duitsers herdenken. Ik denk zelfs dat ik de Nederlanders ga overslaan in mijn herdenkingen omdat ik de duitsers zo hard herdenk!
Ik doe met je mee.
  zondag 28 april 2013 @ 14:05:20 #216
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_125827183
Nee, ik vind het onbehoorlijk.
pi_125827531
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 12:21 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Ik vergat dat jij op de thee kwam bij de Mullers in Dresden en daarom precies weet wat zij hebben bijgedragen aan de Duitse oorlogshandelingen.
Wat een onzinnige insinuatie.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 april 2013 @ 14:18:34 #218
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_125827534
Het comite 4 en 5 mei is eigenlijk wel tegenstrijdig in hun informatie.

Op hun site valt te lezen dat het gaat om Nederlandse oorlogsslachtoffers. Maar in hun radiospot spreken ze nu over alle oorlogsslachtoffers.

Is de site te ouderwets, de radiospot te nieuwerwets of kostte het toevoegen van het woord "Nederlandse" aan de radiospot teveel van het budget?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_125827577
quote:
5s.gif Op zondag 28 april 2013 14:18 schreef Cobra4 het volgende:
Het comite 4 en 5 mei is eigenlijk wel tegenstrijdig in hun informatie.

Op hun site valt te lezen dat het gaat om Nederlandse oorlogsslachtoffers. Maar in hun radiospot spreken ze nu over alle oorlogsslachtoffers.

Is de site te ouderwets, de radiospot te nieuwerwets of kostte het toevoegen van het woord "Nederlandse" aan de radiospot teveel van het budget?
Vorig jaar probeerden ze er ook een SS'er doorheen te werken :') :').
Ik weet niet wie daar aan de knoppen draait maar veel soeps is het niet in ieder geval.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 april 2013 @ 14:26:02 #220
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_125827702
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 14:20 schreef DeParo het volgende:

[..]

Vorig jaar probeerden ze er ook een SS'er doorheen te werken :') :').
Ik weet niet wie daar aan de knoppen draait maar veel soeps is het niet in ieder geval.
Eensgezind is dat comite blijkbaar niet meer. Geen wonder dat er een discussie over de te herdenken personen ontstaat. En lokale organisaties hun eigen plan trekken.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_125847657
Mijn stem is JA! Omdat het gewoon geschiedenis is en daarmee, gedane zaken nemen dus geen keer. ;) En waarom herdenkt men alleen het meest recente?

Er is zat in de geschiedenis gebeurt waarmee men redenen zou kunnen bedenken waarom Nederlanders het net zo goed niet verdienen herdacht te worden.

Wat zou het dan voor zin hebben om überhaupt te herdenken. Wanneer men uit wrok en haatgevoelens niet wil stil staan bij de onschuldige slachtoffers van de vijand van toen. Wat herdenkt men dan eigenlijk de slachtoffers en de vrede of ook de blinde haat?

In haat schuilt in ieder geval geen vrede!?
pi_125848683
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:54 schreef Watuntrik het volgende:
Mijn stem is JA! Omdat het gewoon geschiedenis is en daarmee, gedane zaken nemen dus geen keer. ;) En waarom herdenkt men alleen het meest recente?

Er is zat in de geschiedenis gebeurt waarmee men redenen zou kunnen bedenken waarom Nederlanders het net zo goed niet verdienen herdacht te worden.

Wat zou het dan voor zin hebben om überhaupt te herdenken. Wanneer men uit wrok en haatgevoelens niet wil stil staan bij de onschuldige slachtoffers van de vijand van toen. Wat herdenkt men dan eigenlijk de slachtoffers en de vrede of ook de blinde haat?

In haat schuilt in ieder geval geen vrede!?
Het betreft, naar mag ik aannemen, Duitse soldaten uit de Tweede Wereldoorlog...........
pi_125848906
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:09 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het betreft, naar mag ik aannemen, Duitse soldaten uit de Tweede Wereldoorlog...........
Ja!? Na und? Daar zijn er ook genoeg van die geen nazie waren en toch op oneerbiedige wijze een verschrikkelijke dood tegemoet gejaagd zijn.
pi_125849022
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:13 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Ja!? Na und? Daar zijn er ook genoeg van die geen nazie waren en toch op oneerbiedige wijze een verschrikkelijke dood tegemoet gejaagd zijn.
Zoals?
pi_125849065
Huh?
pi_125849167
quote:
15s.gif Op zondag 28 april 2013 23:16 schreef Watuntrik het volgende:
Huh?
Waar baseer je op wat je zegt?
pi_125849429
Op menselijkheid! Verder vind ik het een rare vraag.
pi_125849515
quote:
17s.gif Op zondag 28 april 2013 23:23 schreef Watuntrik het volgende:
Op menselijkheid! Verder vind ik het een rare vraag.
Ik vind jouw opmerking raar :) :). Bezetters, fascisten, en moordenaars herdenken, brrrrrrrrrrrrrrrr dat wil ik eigenlijk geen menselijkheid noemen.
pi_125849904
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:25 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik vind jouw opmerking raar :) :). Bezetters, fascisten, en moordenaars herdenken, brrrrrrrrrrrrrrrr dat wil ik eigenlijk geen menselijkheid noemen.
Nou eerder klakkeloos ongefundeerd aannemen dat alles wat zich Duitser noemt zo te bestempelen is onmenselijk.. Maar goed ieder zijn meug, wat jij wil. Jammer is het wel dat je dit zo ondervind..

Mijn moeder is met een shellshock uit deze oorlog gekomen en is mede daardoor niet oud geworden. Ik heb haar op 16 jarige leeftijd een pijnlijke dood zien sterven. Dus ;) weet wel wat het is..
Maar toch heeft ze me gelukkig anders opgevoed.

Met haat schiet je in je eigen voet en die van je kinderen.
pi_125850065
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:33 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Nou eerder klakkeloos ongefundeerd aannemen dat alles wat zich Duitser noemt zo te bestempelen is onmenselijk.. Maar goed ieder zijn meug, wat jij wil. Jammer is het wel dat je dit zo ondervind..

Mijn moeder is met een shellshock uit deze oorlog gekomen en is mede daardoor niet oud geworden. Ik heb haar op 16 jarige leeftijd een pijnlijke dood zien sterven. Dus ;) weet wel wat het is..
Maar toch heeft ze me gelukkig anders opgevoed.

Met haat schiet je in je eigen voet en die van je kinderen.
Dit heeft weinig met haat te maken, dit heeft met het onderscheid tussen goed en slecht kunnen behouden, en ja dat onderscheid is zeer belangrijk en daarvoor hoef je niet te haten dus.
pi_125850354
Het Afrikakorps is toch wel oké om te herdenken?
pi_125850408
Dan zijn we wel klaar :) en zullen elkaar wel niet kunnen overtuigen. Ik onderscheid goed en slecht in ieder geval op een andere manier dan met deze symboliek.
pi_125850634
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:42 schreef wuuht het volgende:
Het Afrikakorps is toch wel oké om te herdenken?
Dat lijkt me dus niet!

quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:43 schreef Watuntrik het volgende:
Dan zijn we wel klaar :) en zullen elkaar wel niet kunnen overtuigen. Ik onderscheid goed en slecht in ieder geval op een andere manier dan met deze symboliek.
Hoe doe jij dat dan?
pi_125851049
Nou bijvoorbeeld ik heb persoonlijk een blanke (Nederlands) Zuid-Afrikaan gekend die vond alles wat niet blank was maar Kaffers. Sloeg zijn hond en schoot met de luchtbuks op elke vogel die in zijn tuin durfde te komen. :)

Dat vond ik dus geen goed mens.
pi_125851220
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:58 schreef Watuntrik het volgende:
Nou bijvoorbeeld ik heb persoonlijk een blanke (Nederlands) Zuid-Afrikaan gekend die vond alles wat niet blank was maar Kaffers. Sloeg zijn hond en schoot met de luchtbuks op elke vogel die in zijn tuin durfde te komen. :)

Dat vond ik dus geen goed mens.
En terecht.
Maar ik bedoel op iets meer algemeen niveau.
pi_125852450
Algemeen niveau? Dus je bedoeld alle blanke Zuid-Afrikanen zijn het toonbeeld van slechtheid, ze zijn fascistisch en hebben Zuid-Afrika bezet, de lokalen uitgemoord, onderdrukt en uitgebuit?

Over de Amerikanen die jullie als geallieerde ook herdenken nog maar niet te spreken..
pi_125852724
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 00:40 schreef Watuntrik het volgende:
Algemeen niveau? Dus je bedoeld alle blanke Zuid-Afrikanen zijn het toonbeeld van slechtheid, ze zijn fascistisch en hebben Zuid-Afrika bezet, de lokalen uitgemoord, onderdrukt en uitgebuit?

Over de Amerikanen die jullie als geallieerde ook herdenken nog maar niet te spreken..
Als je op algemeen niveau het onderscheid maakt is het makkelijker om daarbinnen weer onderscheidingen te kunnen maken :) :).
pi_125853486
Hoe je het ook draait of keert elke natie op deze wereld heeft ergens wel een scheve schaats om te herdenken.

En er waren destijds in 40/45 ook algemene goede oprechte Duitse burgers en zelfs militairen die onder bezetting van het Nazisme gedwongen en onterecht verlies hebben geleden.

En wanneer men dat niet wil overdenken dan wel wil herdenken sla je de plank een beetje mis (als mens)... Basta!
pi_125853724
quote:
14s.gif Op maandag 29 april 2013 01:23 schreef Watuntrik het volgende:
Hoe je het ook draait of keert elke natie op deze wereld heeft ergens wel een scheve schaats om te herdenken.

En er waren destijds in 40/45 ook algemene goede oprechte Duitse burgers en zelfs militairen die onder bezetting van het Nazisme gedwongen en onterecht verlies hebben geleden.

En wanneer men dat niet wil overdenken dan wel wil herdenken sla je de plank een beetje mis (als mens)... Basta!
Burgers wellicht, zijn inderdaad ook Duitsers die zich actief hebben ingezet tegen het Nazisme, bij de militairen maar weinig, je bent pas oprecht goed als je je tegen zoiets kwalijks hebt verzet, anders heb je schuld, uiteraard zijn er verschillende gradaties wat betreft schuld, maar dan heb je schuld. Je slaat de plank mis door die schuld te bagatelliseren en dat is wat jij doet.
pi_125853893
Nee schuld is helemaal niet de zaak waar het om gaat. :) Er waren ook vuile rotzakken van Nederlanders en wat zijn die dan schuld..

Schuld heb je voor de rechter en bij de bank.. Maar als mens gaat het niet om schuld maar om mens zijn en de situatie waarin men zich bevind. Ze hebben jou waarschijnlijk nooit een pistool voor je harses gehouden en je tegelijk een ultimatum gesteld.

Het is als overvallen worden. Je geld of je leven? Eens kijken wat je doet.. Doodgaan waarschijnlijk, de oprechte held.. Althans.. Hoezo ben je er nog?
pi_125853942
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 01:56 schreef Watuntrik het volgende:
Nee schuld is helemaal niet de zaak waar het om gaat. :) Er waren ook vuile rotzakken van Nederlanders en wat zijn die dan schuld..

Schuld heb je voor de rechter en bij de bank.. Maar als mens gaat het niet om schuld maar om mens zijn en de situatie waarin men zich bevind. Ze hebben jou waarschijnlijk nooit een pistool voor je harses gehouden en je tegelijk een ultimatum gesteld.

Het is als overvallen worden. Je geld of je leven? Eens kijken wat je doet.. Doodgaan waarschijnlijk, de oprechte held.. Althans.. Hoezo ben je er nog?
Voor mij gaat het anders wel degelijk om schuld.
En nogmaals, er zijn verschillende gradaties van schuld, maar het gaat wel degelijk om schuld.
pi_125853949
:N
pi_125853961
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:02 schreef Watuntrik het volgende:
:N
Toch wel :) :). Ik weiger simpelweg lieden met schuld te herdenken en het zou ook niet gedoogd of meer mogen worden in Nederland en elders.
pi_125853966
Succes :D dan geef de Chinezen maar de schuld.. Die hebben het buskruit uitgevonden..
pi_125853977
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:05 schreef Watuntrik het volgende:
Succes :D dan geef de Chinezen maar de schuld.. Die hebben het buskruit uitgevonden..
Ik denk dat je prima weet wat ik bedoel :) :). Het geval met deze oorlog is dat het een 'volkerenoorlog' was waar je je niet zo maar kan onttrekken van de schuldvraag.
pi_125854007
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 01:42 schreef DeParo het volgende:

[..]

Burgers wellicht, zijn inderdaad ook Duitsers die zich actief hebben ingezet tegen het Nazisme, bij de militairen maar weinig, je bent pas oprecht goed als je je tegen zoiets kwalijks hebt verzet, anders heb je schuld, uiteraard zijn er verschillende gradaties wat betreft schuld, maar dan heb je schuld. Je slaat de plank mis door die schuld te bagatelliseren en dat is wat jij doet.
Wat bereik je er precies mee om 70 jaar na dato nog te denken in termen van schuld?
pi_125854014
De Duitser in het algemeen heeft wat mij betreft geen schuld..

En wanneer bv. ooit Wilders aan de macht komt en jou een bazooka in de handen duwt en zegt: Weg met die moskee anders schiet ik jou en je hele gezin door de kop. Dan wil ik graag eens zien wat jij doet met je schuldvraag.. :)
pi_125854024
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:10 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wat bereik je er precies mee om 70 jaar na dato nog te denken in termen van schuld?
Het betreft hier anders nog steeds mensen en hun daden van 70 jaar geleden zo :) :).

quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:11 schreef Watuntrik het volgende:
De Duitser in het algemeen heeft wat mij betreft geen schuld..

En wanneer bv. ooit Wilders aan de macht komt en jou een bazooka in de handen duwt en zegt: Weg met die moskee anders schiet ik jou en je hele gezin door de kop. Dan wil ik graag eens zien wat jij doet met je schuldvraag.. :)
Wat mij betreft wel en zoals ik al elders zei, als iemand mij de mogelijke keuze gaf of een moskee te beschieten met allerlei mensen te beschieten of de kogel, dan de kogel maar.
pi_125854031
Makkelijk gezegd wanneer je het nooit is overkomen..
pi_125854040
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:13 schreef Watuntrik het volgende:
Makkelijk gezegd wanneer je het nooit is overkomen..
Misschien, wie zal het zeggen wat er is gebeurd bijvoorbeeld, maar de suggestie wekken dat je anders zou handelen getuigt ook niet echt van moed of waardigheid.
pi_125854069
Ik durf niet te claimen dat ik mijn leven zal geven.. En dat is eerlijk en oprecht.. Ik heb gelukkigerwijs nog nooit voor die keuze gestaan. En weiger te oordelen over degene die het is overkomen..
pi_125854092
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:18 schreef Watuntrik het volgende:
Ik durf niet te claimen dat ik mijn leven zal geven.. En dat is eerlijk en oprecht.. Ik heb gelukkigerwijs nog nooit voor die keuze gestaan. En weiger te oordelen over degene die het is overkomen..
Dat mag ik laf vinden, ondanks dat je het misschien voor jezelf niet weet, mag je best zeggen dat het een foute keuze is aangezien we het hier over grove oorlogsmisdaden hebben.
pi_125854106
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:13 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het betreft hier anders nog steeds mensen en hun daden van 70 jaar geleden zo :) :).
Ja, en dan? Aan beide kanten zijn dingen gebeurd die het daglicht van nu niet zouden kunnen verdragen, maar wat bereik je er precies mee?
pi_125854111
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:22 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ja, en dan? Aan beide kanten zijn dingen gebeurd die het daglicht van nu niet zouden kunnen verdragen, maar wat bereik je er precies mee?
Door zwart en wit uit elkaar te houden voorkom je herhaling.
pi_125854119
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:23 schreef DeParo het volgende:

[..]

Door zwart en wit uit elkaar te houden voorkom je herhaling.
Was dat ook niet hetgeen destijds gebeurde; een complete bevolkingsgroep verantwoordelijk houden?
pi_125854124
Het leven is het enige wat je echt hebt. ;) ik ben in ieder geval niet suïcidaal.. Ik kan niet weten wat ik op zo'n moment zou doen.

En ja, wie zou nou niet graag Bruce Willes willen zijn he?

The Best Driller Of The world..
pi_125854134
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Was dat ook niet hetgeen destijds gebeurde; een complete bevolkingsgroep verantwoordelijk houden?
Maar die aanklacht was dan ook onterecht!
Pleit ik hier voor het afschaffen van alle snelwegen omdat Hitler een autobahn heeft gebouwd?
Alle auto's omdat Hitler iets had met de Volkswagen?
Je dient het wel binnen de context te houden!
pi_125854140
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:25 schreef Watuntrik het volgende:
Het leven is het enige wat je echt hebt. ;) ik ben in ieder geval niet suïcidaal.. Ik kan niet weten wat ik op zo'n moment zou doen.

En ja, wie zou nou niet graag Bruce Willes willen zijn he?

The Best Driller Of The world..
Je hebt mogelijk wel meer ligt er aan hoe je het bekijkt. Hoe dan ook als je het standpunt om zo iets te kunnen doen niet bekritiseert vind ik dat moreel gezien, en meer, zeer verwerpelijk.
pi_125854152
En het ergste moet nog komen?
pi_125854154
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:26 schreef DeParo het volgende:

[..]

Maar die aanklacht was dan ook onterecht!
Maakt dat iets uit dan? Als we nu alle Marokkanen verwijten dat ze verantwoordelijk zijn voor een significant aandeel in de criminaliteit zal dat allicht voor een deel waar zijn, maar dat is besides the point.
pi_125854166
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:29 schreef Watuntrik het volgende:
En het ergste moet nog komen?
:) :(

quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maakt dat iets uit dan? Als we nu alle Marokkanen verwijten dat ze verantwoordelijk zijn voor een significant aandeel in de criminaliteit zal dat allicht voor een deel waar zijn, maar dat is besides the point.
Dat maakt zeker iets uit want dan verlies je de daadwerkelijke les uit het oog, de context van hoe het daadwerkelijk is gebeurd, en niet zoals je het in deze tijd zou voorstellen dat het is gebeurd, dat dien je jezelf ook af te vragen, voordat je een bepaald standpunt over andere tijden inneemt.
pi_125854185
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:31 schreef DeParo het volgende:
Dat maakt zeker iets uit want dan verlies je de daadwerkelijke les uit het oog, de context van hoe het daadwerkelijk is gebeurd, en niet zoals je het in deze tijd zou voorstellen dat het is gebeurd, dat dien je jezelf ook af te vragen, voordat je een bepaald standpunt over andere tijden inneemt.
Aha. Dus als nu blijkt dat de Duitsers wel gelijk hadden horen we jou hier nooit meer over?
pi_125854198
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:31 schreef DeParo het volgende:

[..]

:) :(

[..]

,de context van hoe het daadwerkelijk is gebeurd
Is een mysterie voor ons allen..

Afzonderlijk voor alle individuele gevallen.. Want wat daadwerkelijk gebeurd is, is immers zeer persoonlijk..
pi_125854200
quote:
10s.gif Op maandag 29 april 2013 02:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Aha. Dus als nu blijkt dat de Duitsers wel gelijk hadden horen we jou hier nooit meer over?
De Duitsers hadden geen gelijk dus dat is geen optie uiteraard ;) ;)!

[ Bericht 0% gewijzigd door DeParo op 29-04-2013 02:53:17 ]
pi_125854208
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:38 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Is een mysterie voor ons allen..

Afzonderlijk voor alle individuele gevallen.. Want wat daadwerkelijk gebeurd is, is immers zeer persoonlijk..
Dat is geen mysterie. En nee, dat is evenmin heel persoonlijk in veel gevallen, jij bekijkt het vanuit een hedendaags standpunt waar individualisme een belangrijke factor is maar in die tijd dacht met in termen van collectieven en groepen, je maakt dus al de fout min of meer, door het bovenstaande van jou te zeggen.
pi_125854230
Ja daag!! Over en uit.. Also Also Also..
pi_125854233
quote:
16s.gif Op maandag 29 april 2013 02:43 schreef Watuntrik het volgende:
Ja daag!! Over en uit.. Also Also Also..
Denk je dat Duitsers zich los zagen van Duitsland in die tijd?
pi_125854258
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:39 schreef DeParo het volgende:

[..]

De Duitsers hadden geen gelijk dus dat is geen optie uiteraard ;) ;).
Nazis habben kein recht..
pi_125854264
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:48 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat lijkt me dus niet!

[..]

Hoe doe jij dat dan?
Het is mij altijd verteld dat die wel ok waren
pi_125854282
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:49 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Nazis habben kein recht..
Jij beweert anders of?

quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:49 schreef wuuht het volgende:

[..]

Het is mij altijd verteld dat die wel ok waren
Het is mij altijd verteld dat dat niet zo is :) :)!
pi_125854296
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:52 schreef DeParo het volgende:

[..]

Jij beweert anders of?
Nee hoor jij zegt Duitsers..
pi_125854303
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:55 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Nee hoor jij zegt Duitsers..
Dus?
pi_125854318
Duitsers hebben geen schuld.. :)
pi_125854376
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 03:01 schreef Watuntrik het volgende:
Duitsers hebben geen schuld.. :)
Duitsers hebben wel degelijk schuld en bovendien veel.
  maandag 29 april 2013 @ 03:25:16 #275
391594 Automatique
Alles gaat vanzelf.
pi_125854410
DeParo, ventileer je woede over wat je Joodse vader overkomen is lekker ergens anders.

Zoek hulp.
Neen.
pi_125854411
Schuld voor wat?
Conscience do cost.
pi_125854417
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 03:25 schreef ems. het volgende:
Schuld voor wat?
De oorlog dus.

quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 03:25 schreef Automatique het volgende:
DeParo, ventileer lekker je woede over wat je Joodse vader overkomen is ergens anders.

Zoek hulp.
Ik sla 'je advies' in de wind want mijn vader is van na de oorlog :) :).
pi_125854458
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 03:26 schreef DeParo het volgende:

[..]

De oorlog dus.

Kleine rectificatie voor het ontnemen van de here jezus wat jij op je kerfstok hebt.
Conscience do cost.
pi_125854459
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 03:43 schreef ems. het volgende:

[..]

Kleine rectificatie voor het ontnemen van de here jezus wat jij op je kerfstok hebt.
:? :?
pi_125855337
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 03:43 schreef DeParo het volgende:

[..]

:? :?
Dat is EMS 'sarcasme' naar zijn zeggen.Maar slaat nergens op dus ja inderdaad vele vraagtekens.
pi_125855483
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 03:25 schreef Automatique het volgende:
DeParo, ventileer je woede over wat je Joodse vader overkomen is lekker ergens anders.

Zoek hulp.
Ventileer jullie pro (derde rijk) Duitse rijk gedachtengoed lekker in Duitsland!Maar niet op 4 mei

Bedankt namens alle Nederlandse slachtoffers die gevochten hebben voor jouw vrijheid, bedankt he voor het respect
En ook namens mijn familie die hun leven te danken hebben aan arme boeren zodat ze niet hoeften te douchen.Helaas heeft de helft het niet overleefd.Zo ook de Nederlandse boer en zijn familie die achteraf toch veraden is.Hij en zijn familie zijn doodgeschoten omdat hij mijn familie heeft gered.Bedankt namens hen
Bedankt namens de broer van mijn opa die midden op straat door Duitse soldaten is neergemaaid omdat hij een Engels liedje zat te fluiten.


Bedankt alle Nederlanders voor het in ere houden van 4 mei en de 2 minuten stilte.Laten we hopen dat het bij de slachtoffers blijft en niet uitmondt bij respect voor de bezetters.

Overigens in Vorden ligt dat begraafplaats van gesneuvelde Duitsers (nazi')
Elk jaar komen groepen Nederlanders langs om hun te gedenken.In dat zelfde stad ligt een joods herdenkplaats want bijna alle joden uit Vorden zijn vergast, en zowaar: geen hond komt daar even zijn 2 minuut stilte houden.

Neen,zielige Duitse soldaten herdenken is vele malen belangrijker, after al, ze hebben vre-se-lijk geleden.

Te triest voor woorden dit.Dom landje hoor
pi_125855575
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 03:43 schreef ems. het volgende:

[..]

Kleine rectificatie voor het ontnemen van de here jezus wat jij op je kerfstok hebt.
Begin je weer met deze streek?Vind je jezelf stoer als je zulke dingen zegt?
pi_125858726
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 08:53 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ventileer jullie pro (derde rijk) Duitse rijk gedachtengoed lekker in Duitsland!Maar niet op 4 mei

Zo'n opmerking is totaal onnodig.

Het ligt allemaal nog erg gevoelig blijkt maar weer.
pi_125858817
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:39 schreef DeParo het volgende:

[..]

De Duitsers hadden geen gelijk dus dat is geen optie uiteraard ;) ;)!
Dat je die vraag niet beantwoordt zegt genoeg.
  maandag 29 april 2013 @ 11:31:31 #285
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125858941
'Geen helden, wel slachtoffers' (HN nr. 5/2013)
Door Bas Kromhout
‘Zolang er mensen leven die de oorlog hebben meegemaakt, is 4 mei geen goede dag om Duitsers of collaborateurs te gedenken. Dat moeten de mensen die dat willen maar in eigen kring doen.’ Zo reageert Marlies Schmitz op de stelling van deze maand. Die luidde: ‘Het geeft geen pas op 4 mei Duitsers of collaborateurs te herdenken.’ Hier is 56 procent het mee eens, tegen 37 procent oneens.
‘Het is een gotspe op 4 mei misdadigers te herdenken,’ schrijft Jaap de Cooker. ‘Ik vind het ook ongepast slachtoffers van andere oorlogen op deze dag te herdenken.’ C. van den Emde Boas is het hiermee eens: ‘Mensen slepen er van alles bij. Zelfs de politionele acties en vredesmissies. Ik zie dat als ontkenning van wat de Duitsers en hun handlangers met de Joden hebben gedaan.’ Als zij ‘achterdochtig’ is, dan bespeurt ze ‘een subtiele ondertoon van antisemitisme’.

B.W.J. Niemeijer denkt dat het betrekken van de voormalige vijanden bij de 4 mei-herdenking ‘een slag in het gezicht van velen’ is. ‘Zolang er mensen zijn wie dit pijn doet, moet je het absoluut niet doen,’ vindt ook W.N. Grimme. ‘Daarna kunnen Duitsers wel worden herdacht, maar landverraders nooit.’

Verscheidene respondenten hebben er geen moeite mee als deze categorieën op een aparte dag worden herdacht. ‘De vierde mei is voor de slachtoffers en nabestaanden; voor Duitsers en anderen is een van de overige 364 dagen beschikbaar – en zijn ze ook welkom,’ reageert J.C. Snel. Dat vindt Evelien Allijn ook: ‘Niet iedere Duitser was slecht en niet iedere collaborateur besefte wat hij deed.’

K.H. Wisman stelt dat Duitsers ‘net zo goed slachtoffers’ waren, ‘misleid door hun elites en opgeofferd op de slagvelden’. Hij vindt wel dat ze op 4 mei genoemd mogen worden. ‘We hoeven ze niet als helden te eren,’ schrijft Marianne Wiegman, ‘maar we moeten ons realiseren dat oorlog verschillende slachtoffers maakt.’

Op Schiermonnikoog gebeurt het al, laat H.G. Vries weten. De 4 mei-herdenking vindt er jaarlijks plaats op een begraafplaats waar zowel geallieerde als Duitse gesneuvelden liggen. ‘En dan worden al die jongens herdacht, ook de Duitsers.’
  maandag 29 april 2013 @ 11:41:17 #286
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125859298
Zullen we het over het onderwerp hebben in plaats van de persoon? Allerlei verdachtmakingen mogen vanaf hier achterwege gelaten worden.
  maandag 29 april 2013 @ 11:48:44 #287
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125859542
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 08:53 schreef Skillsy het volgende:

Overigens in Vorden ligt dat begraafplaats van gesneuvelde Duitsers (nazi')
Elk jaar komen groepen Nederlanders langs om hun te gedenken.In dat zelfde stad ligt een joods herdenkplaats want bijna alle joden uit Vorden zijn vergast, en zowaar: geen hond komt daar even zijn 2 minuut stilte houden.

Op de joodse begraafplaats van Vorden liggen geen oorlogsslachtoffers. In 1915 werd er voor het laatst iemand begraven. Sinds 1930 leefden er overigens al geen joden meer in het dorp.
pi_125859674
quote:
13s.gif Op maandag 29 april 2013 11:24 schreef Gewas het volgende:

[..]

Zo'n opmerking is totaal onnodig.

Het ligt allemaal nog erg gevoelig blijkt maar weer.
Ja natuurlijk moet jij eens aan oorlogsveteranen of verzetsmensen gaan meedelen dat we Duitsers gaan herdenken,hoe zou jij gereageerd hebben als jij zo hard voor vrijheid heb moeten vechten?

Ik weet echt wel dat niet alle Duitse soldaten slecht waren,dat snap ik absoluut maar 4 mei is en blijft de nationale herdenking ,voor alle nederlandse slachtoffers.Helemaal niet alleen voor mijn joodse familie,neen voor alle nederlanders.
Ik kan gewoon niet begrijpen dat we 'deze mensen waardoor we dus 4 mei moeten herdenken' ook gaan herdenken.En dan maar zeggen 'ze hebben ook geleden' ,ach ja Russen hebben nog veel meer geleden
Nergens ter wereld zie je zulke gedoe alleen in Nederland.

Als we alle slachtoffers waar ook ter wereld en om wat voor reden dan ook (oorlog,natuurrampen ect) willen herdenken prima hoor,vind het erg nobel, maar dan niet op 4 mei.Dan een andere dag (doen we overigens al op 5 mei dus)

Alle mensen mogen persoonlijk ook iedereen herdenken wat hij of zij ook wil.Ik vind alleen uit Respect dat we geen Duitsers mogen herdenken op 4 mei.Willen of moeten we dat perse wel ?Dan op een andere dag zoals we al doen op 5 mei
pi_125859882
quote:
7s.gif Op maandag 29 april 2013 11:48 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Op de joodse begraafplaats van Vorden liggen geen oorlogsslachtoffers. In 1915 werd er voor het laatst iemand begraven. Sinds 1930 leefden er overigens al geen joden meer in het dorp.
Dat weet ik niet zo zeker omdat ik andere geluiden hoor.Maar ik wilde eigenlijk laten zien hoe krom het is.Ik vind het echt vreselijk om te zien hoe ze deze Duitsers herdenken op 4 mei.

We gaan vaak naar Frankrijk waar vele begraafplaatsen liggen van de 1e wereldoorlog.We staan altijd stil bij elke nationaliteit.Iedereen lijdt tijdens oorlogen ,de ene kant en de andere kant en vooral de burgers.
Ik ben geen anti Duitser of wat dan ook.

Ik vind prima hoor dat we alles en iedereen herdenken maar dan niet op 4 mei.Of 4 mei opgedoekt worden en kiezen we een nieuwe datum en nieuwe concept.
pi_125860435
Zou toch van de zotte zijn dat er bepaald gaat worden wat ik wel of niet mag denken, voelen en ondervinden op welke dag van het jaar dan ook.

Alsof ik me op 1 april niet kut zou mogen voelen omdat het een grappige dag is... _O-

Mag er op 9-11 nog wel shoarma gegeten worden? 8)7
  maandag 29 april 2013 @ 12:16:13 #291
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_125860630
vindt het op zich geen probleem om ook de duitse en japanse slachtoffers ( denk hierbij aan de burger slachtoffers van de talloze bombardementen en de 2 atoombommen) te herdenken.

maar de soldaten is een ander verhaal, niet dat het niet mag,
maar de ene soldaat deed gewoon zn plicht en "wilde" wel een "gewone" oorlog
terwijl de andere iedereen en alles zomaar dood schoot

de een kun je wel herdenken, maar de 2de dus niet, iedereen zal blij zijn dat die dood is.
maar de diensplichtige normale soldaat deed ook maar zn werk.
mee bekant vangde gin haas.
  maandag 29 april 2013 @ 12:33:18 #292
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125861324
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 12:11 schreef Watuntrik het volgende:
Zou toch van de zotte zijn dat er bepaald gaat worden wat ik wel of niet mag denken, voelen en ondervinden op welke dag van het jaar dan ook.

Dat wordt ook niet voor jou bepaald. Wat of wie je in eigen kring herdenkt moet je zelf weten. De discussie gaat over het al dan niet herdenken van Duitsers in officieel verband.

“Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.”

Het gaat bij de Nationale Herdenking niet om de daders of buitenlandse slachtoffers, maar nadrukkelijk om de Nederlandse slachtoffers.
pi_125862268
Hoewel ik het met DeParo op veel punten niet eens ben, had hij één goed punt.
Stel dat tussen al die namen van Wehrmachtsoldaten in Vorden één of meerdere zijn die dat alles "nicht gewollt hatten", willen zij dan überhaupt (excusez le mot) als Wehrmachtsoldaat worden herdacht, temidden van "collega's" Wehrmachtsoldaten. Dan wil je liever in stilte worden herdacht door vrienden en familieleden en dan als persoon, zonder uniform. En dan niet op 4 mei. Joodse slachtoffers die lid waren van de Joodsche Raad om tijdelijk hun hachje te redden willen ook liever als Joods slachtoffer worden herdacht, en niet als deelnemer van de machinerie waar de Joodse Raad als duivels "verdeel en heers"-instrument werd opgericht.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_125862279
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 09:02 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Begin je weer met deze streek?Vind je jezelf stoer als je zulke dingen zegt?
Ach, ik vind het wel een gepaste reactie op de joodse aanstelleritus. Alsof de huidige duiters zich ook maar enigzins schuldig hoeven te voelen voor jodentranen.
Conscience do cost.
pi_125862393
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 12:59 schreef ems. het volgende:

[..]

Ach, ik vind het wel een gepaste reactie op de joodse aanstelleritus. Alsof de huidige duiters zich ook maar enigzins schuldig hoeven te voelen voor jodentranen.
Walgelijk deze reactie. Het gaat toch niet om het wel of niet "goed" zijn van de huidige Duitsers. Het gaat erom. Moeten we officieel Duitse soldaten(!) officieel(!) in de herdenking betrekken op 4 mei.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_125862504
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 13:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Walgelijk deze reactie. Het gaat toch niet om het wel of niet "goed" zijn van de huidige Duitsers. Het gaat erom. Moeten we officieel Duitse soldaten(!) officieel(!) in de herdenking betrekken op 4 mei.
Het was een reactie op deparo die meende dat Duitsland nog schuld had, wat uiteraard compleet niet het geval is. Verder kan elk rationeel persoon voor zichzelf bepalen wie ze herdenken en is de algemene herdenking eigenlijk al lang overbodig, dus ze betrekken er maar bij we ze willen. Ik zie geen reden om de duiters over te slaan, verder.
Conscience do cost.
pi_125862778
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 03:43 schreef ems. het volgende:

[..]

Kleine rectificatie voor het ontnemen van de here jezus wat jij op je kerfstok hebt.
Is dit grappig bedoeld?
Is het dom antisemitisme verpakt als grap?
Is het hatelijke christelijkheid?
pi_125862903
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 13:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Is dit grappig bedoeld?
Is het dom antisemitisme verpakt als grap?
Is het hatelijke christelijkheid?
Als de huidige Duiters schuld hebben aan WO2 hebben de huidige joden nog altijd schuld aan het doden van Jezus. Simpel als dat.

En nee, het was geen grap. Het was om de belachelijkheid van de dubbele joodse standaard aan te tonen.
Conscience do cost.
pi_125863253
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 11:52 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ja natuurlijk moet jij eens aan oorlogsveteranen of verzetsmensen gaan meedelen dat we Duitsers gaan herdenken,hoe zou jij gereageerd hebben als jij zo hard voor vrijheid heb moeten vechten?

Ik weet echt wel dat niet alle Duitse soldaten slecht waren,dat snap ik absoluut maar 4 mei is en blijft de nationale herdenking ,voor alle nederlandse slachtoffers.Helemaal niet alleen voor mijn joodse familie,neen voor alle nederlanders.
Ik kan gewoon niet begrijpen dat we 'deze mensen waardoor we dus 4 mei moeten herdenken' ook gaan herdenken.En dan maar zeggen 'ze hebben ook geleden' ,ach ja Russen hebben nog veel meer geleden
Nergens ter wereld zie je zulke gedoe alleen in Nederland.

Als we alle slachtoffers waar ook ter wereld en om wat voor reden dan ook (oorlog,natuurrampen ect) willen herdenken prima hoor,vind het erg nobel, maar dan niet op 4 mei.Dan een andere dag (doen we overigens al op 5 mei dus)

Alle mensen mogen persoonlijk ook iedereen herdenken wat hij of zij ook wil.Ik vind alleen uit Respect dat we geen Duitsers mogen herdenken op 4 mei.Willen of moeten we dat perse wel ?Dan op een andere dag zoals we al doen op 5 mei
Ik kan me wel een beetje vinden in je mening om alleen Nederlandse oorlogsslachtoffers te herdenken.

Maar zoals eerder gezegd is, zou het Nationaal Comité daar wel duidelijker in mogen zijn.
  maandag 29 april 2013 @ 13:30:59 #300
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125863304
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 13:29 schreef Gewas het volgende:

[..]

Ik kan me wel een beetje vinden in je mening om alleen Nederlandse oorlogsslachtoffers te herdenken.

Maar zoals eerder gezegd is, zou het Nationaal Comité daar wel duidelijker in mogen zijn.
Het staat toch vrij duidelijk in het memorandum?
  maandag 29 april 2013 @ 13:31:06 #301
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125863308
Volgende deel verder.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')