abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_124517856


Het centrale FOK! topic over de Noord-Amerikaanse National Hockey League, de grootste en bekendste IJshockey League ter wereld. Bespreek hier je favoriete team(s), wedstrijden, en alles omtrent de sport IJshockey in de Verenigde Staten van Amerika en Canada.

:? Wat is de NHL?

De NHL staat voor National Hockey League, en is de voornaamste hockeycompetitie in Noord Amerika, en bevat teams uit zowel de Verenigde Staten van Amerika als Canada.

:? Hoe steekt de competitie in elkaar?

Bron: Wikipedia.

De National Hockey League bestaat uit 30 teams, verdeeld over twee conferences (Western Conference en Eastern Conference). Deze twee conferences zijn weer verdeeld over drie divisies. Elke conference bestaat dus uit 15 teams en elke divisie bestaat uit vijf teams. In het eerste gedeelte speelt een team in de competitie, zestien teams gaan dan verder in de play-offs.

Competitie opzet:

Elk team speelt in de competitie 82 wedstrijden, waarvan 41 thuis en 41 uit. Deze wedstrijden zijn niet gelijk verdeeld, een team speelt niet even vaak tegen elk team. Je speelt namelijk 24 wedstrijden in je divisie, zes wedstrijden per divisieteam. Dan speel je 40 wedstrijden tegen conferencegenoten die niet in je divisie zitten, vier wedstrijden per conferenceteam. De 18 wedstrijden die overblijven speel je tegen teams van de andere conference. Er wordt een keer tegen ieder team uit de andere conference gespeeld. De drie overblijvende wedstrijden worden gespeeld tegen random gekozen teams uit de andere conference. Voor de wedstrijden tegen de teams uit de andere conference wordt elk jaar afwisselend thuis en uit gespeeld. Dus de ploeg die het vorige seizoen op bezoek moest bij een team uit de andere conference, speelt het seizoen erop een thuiswedstrijd tegen datzelfde team. Deze opzet is van toepassing sinds het seizoen 2008 - 2009.

Play-offs opzet:

Na de competitie volgen de play-offs. Hieraan doen de beste acht teams van elke conference mee. Deze acht teams worden als volgt berekend: plaats 1-3 zijn gereserveerd voor de drie divisiewinnaars en plaats 4-8 voor de niet-divisiewinnaars met de meeste punten. Het kan dus voorkomen dat er een team negende is geworden, dus niet geplaatst voor de play-offs, terwijl het team meer punten heeft dan een divisiewinnaar.

De play-offs zijn eigenlijk het beste te zien als twee conferenceplay-offs, waarvan de beide winnaars tegen elkaar strijden om de Stanley Cup. Elke ronde bestaat uit een best of seven serie. In de eerste ronde van de conferenceplay-offs, de kwartfinale, speelt de nummer één van de conference tegen de nummer acht, twee tegen 7, drie tegen zes en vier tegen vijf. In de halve finale wordt er opnieuw geplaatst: het hoogst overgebleven team wordt al eerste geplaatst enzovoort. Nummer één speelt dan tegen nummer vier en twee tegen drie. De winnaars van deze serie spelen tegen elkaar in de conferencefinale. Het team dat deze serie wint krijgt alvast een prijs, maar die prijs is niet veel waard vergeleken met de prijs waarom de twee conferencewinnaars spelen. De winnaar van deze tweestrijd wint namelijk de Stanley Cup.

Het hoogst geplaatste team speelt eerst twee keer thuis en dan twee keer uit. Als de serie dan nog niet beslist is, zullen het hoogst geplaatste team eerst thuis spelen, indien noodzakelijk nog een wedstrijd uit en als de serie dan nóg niet beslist is, vindt de beslissing plaats in het stadion van het hoogstgeplaatste team.

Puntentelling:

Het team dat een wedstrijd wint, verdient twee punten. Het maakt voor de punten niet uit, of je de wedstrijd wint in de reguliere speeltijd, in de verlenging of tijdens een shootout. Als je de wedstrijd verliest in de reguliere speeltijd, krijg je nul punten. Als je de wedstrijd verliest in de verlenging of tijdens een shootout, krijg je één punt. In de play-offs zijn er geen punten zoals in de competitie, de winnaar krijgt een punt in de best of seven serie. In de play-offs maakt het niet uit of je de wedstrijd wint in de reguliere speeltijd of in de verlenging.

:? Wat zijn de spelregels van IJshockey?

Voor een goede doch beknopte uitleg van de spelregels, zie deze Wikipedia pagina.

Team overzicht:





Division A

Anaheim Ducks
Calgary Flames
Edmonton Oilers
Los Angeles Kings
Phoenix Coyotes
San Jose Sharks
Vancouver Canucks

Division B

Chicago Blackhawks
Colorado Avalanche
Dallas Stars
Minnesota Wild
Nashville Predators
St. Louis Blues
Winnipeg Jets




Division C

Boston Bruins
Buffalo Sabres
Detroit Red Wings
Florida Panthers
Montreal Canadiens
Ottawa Senators
Tampa Bay Lightning
Toronto Maple Leafs

Division D

Carolina Hurricanes
Columbus Blue Jackets
New Jersey Devils
New York Islanders
New York Rangers
Philadelphia Flyers
Pittsburgh Penguins
Washington Capitals

Links:

Officiële NHL Site.
NHL Wikipedia Nederlands
NHL Wikipedia Engels
Eastern Conference Wiki (Engels)
Western Conference Wiki (Engels)

OUDE NHL Topics:

SPT / NHL - Season 2005/2006
SPT / [NHL] - Season 2005/2006 - Deel 2
SPT / [NHL] - Season 2005/2006 - Deel 3
SPT / [NHL] - Season 2005/2006 - Deel 4
SPT / [NHL] - Season 2005/06 - Deel 5
SPT / [NHL] Season 2005/2006, Deel 6
SPT / [NHL] Season 2005/2006 Deel 7
SPT / [NHL] Season 2006/2007 - Deel 8
SPT / [NHL] Season 2006/2007 - Deel 2: Playoffs!
SPT / [NHL] Season 2006/2007 - Deel 3: Playoffs!

HUIDIGE Reeks:

SPT / [NHL] Season 2007 - 2008
SPT / [NHL] Season 2007-2008 Part II
SPT / NHL Part 3: Battle for the Cup
SPT / [NHL] Part 4 - Working Overtime!
SPT / [NHL] Part 5 - Winter Special!
SPT / [NHL] Part 6 - Let the playoffs begin!
SPT / [NHL] Part 7 - Waar de playoffs in volle gang zijn..
SPT / [NHL] Part 8 - Seven Game series and Conference finals
SPT / [NHL] Part 9 - Met octopussen op het ijs
SPT / [NHL] Part 10 - Game 7, Stanley Cup Final!
SPT / [NHL] Part 11 - Het lange wachten is weer begonnen
SPT / [NHL] Part 12 - En we zijn weer los
SPT / [NHL] Part 13 - Waar de Canes eindelijk weer eens winnen
SPT / [NHL] Part 14 - Met de NHL Winter Classic achter de rug...
SPT / [NHL] Part 15 - Met de Olympic Break in het vooruitzicht....
SPT / [NHL] Part 16 - Eindsprint richting playoffs
SPT / [NHL] Part 17 - Playoffs!
SPT / [NHL] Part 18 - Met razendspannende playoffs
SPT / [NHL] Part 19 - Live vanuit Montréal
SPT / [NHL] Part 20
SPT / [NHL] Part 21 - Met alweer een Game 7
SPT / [NHL] Part 22 - Met de Stanley cup 2010 en een baby!
SPT / [NHL] Part 23 - Waar het seizoen weer gaat beginnen
SPT / [NHL] Part 24 - Met Stamkos op weg naar records
SPT / [NHL] Part 25 - Met career lows voor Kovalchuck
SPT / [NHL] Part 26 - Met de playoffs voor de deur
SPT / [NHL] Part 27 - Crunch time!
SPT / [NHL] 28th period - Playoffs!
SPT / [NHL] 29th period - Playoffs!
SPT / [NHL] 30th period - Playoffs!
SPT / [NHL] 31st period - Offseason en een fantasy league!
SPT / [NHL] 32nd period - Waar het seizoen van start is!
SPT / [NHL] 33rd period - Price is Right
SPT / [NHL] 34rd period - met een Bruins winning streak
SPT / [NHL] 35th period - Road to the NHL Winter Classic
SPT / [NHL] 36th period - Concussion or not, that's the question
SPT / [NHL] 37th period - The best game you can name!
SPT / [NHL] 38th period - Stanley Cup Play-offs!
SPT / [NHL] 39th period - Sweeps & Upsets
SPT / [NHL] 40th period - Met top-seeds in de problemen
SPT / [NHL] 41st period - Met home-ice... disadvantage?
SPT / [NHL] 42nd period - Afscheid van een legende
SPT / [NHL] 43rd period - #Suterwatch #Parisewatch
SPT / [NHL] 44th period - Met een stilaan uitzichtloze situatie
SPT / [NHL] 45th period - HOCKEY IS BACK!
SPT / [NHL] 46th period - Anaheim FTW!!
SPT / [NHL] 47th period - Arme Jets
SPT / [NHL] 48th period - Fasther than the speed of light

*O* Game On! *O*

#49 Rich Peverley (Boston Bruins)


[ Bericht 3% gewijzigd door emokid op 26-03-2013 11:37:17 ]
pi_124518368
OP ook even geupdate met de nieuwe divisies. Hoop wel dat ze namen krijgen, ipv 'Division A'.
pi_124518842
Op zich ben je als achtste seed niet kansloos, maar het is maar de vraag of ze uberhaupt de playoffs wel halen. Eenmaal in de playoffs kan alles gebeuren, dat is bekend. Komt vaak zat voor dat de #8 seed ver komt. Maar halen de Sharks het uberhaupt wel? Als ze zo doorspelen als de laatste weken in ieder geval niet...
Vicariously I live while the whole world dies
  dinsdag 26 maart 2013 @ 11:54:00 #4
130412 Katth
I wanna do bad things with you
pi_124518852
Je bent pas afgeschreven als het reguliere seizoen voorbij is en je niet in de playoffs zit. Of je moet de Panthers of Avalanche zijn :')
History will be made, history will be red - Russian Machine Never Breaks
  dinsdag 26 maart 2013 @ 11:56:38 #5
130412 Katth
I wanna do bad things with you
pi_124518931
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 11:53 schreef nyny83 het volgende:
Op zich ben je als achtste seed niet kansloos, maar het is maar de vraag of ze uberhaupt de playoffs wel halen. Eenmaal in de playoffs kan alles gebeuren, dat is bekend. Komt vaak zat voor dat de #8 seed ver komt. Maar halen de Sharks het uberhaupt wel? Als ze zo doorspelen als de laatste weken in ieder geval niet...
Met hoe het in de playoffs gaat, kan ik me nu nog niet druk om maken. Het enige waar ik op hoop is een ontmoeting met de Pens :)
History will be made, history will be red - Russian Machine Never Breaks
pi_124525095
Is nog aardig spannend in Fantasy League trouwens. Die Zweedse gozer op #1 heeft een hele boel meer wedstrijden gespeeld al, dus die kan ingehaald worden in veel categorieën. Ik ook trouwens. zit gemiddeld +6 in elke positie. Had tot nu toe de leiding in GAA maar die kan ik nu wel vergeten.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 15:43:55 #7
130412 Katth
I wanna do bad things with you
pi_124527174
Hij is Engels :P
History will be made, history will be red - Russian Machine Never Breaks
  dinsdag 26 maart 2013 @ 15:44:06 #8
130412 Katth
I wanna do bad things with you
pi_124527180


_O-
History will be made, history will be red - Russian Machine Never Breaks
pi_124534915
tvp
Barcelona CF ~ Club Brugge ~ Tampa Bay Lightning
  dinsdag 26 maart 2013 @ 19:26:07 #10
130412 Katth
I wanna do bad things with you
pi_124536217
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:57 schreef Saviola het volgende:
tvp
Old skool :P
History will be made, history will be red - Russian Machine Never Breaks
  dinsdag 26 maart 2013 @ 20:04:34 #11
130412 Katth
I wanna do bad things with you
pi_124538237
Jon Cooper nieuwe coach Tampa Bay. Zie dat hij van affiliate afkomt.
History will be made, history will be red - Russian Machine Never Breaks
pi_124540356
Ja. Vorig jaar AHL Coach of the Year. Toen ons AHL team kampioen gemaakt :)
Barcelona CF ~ Club Brugge ~ Tampa Bay Lightning
pi_124553984
Brad Richards op de 3e line gegooid. :') Ik denk dat Tortorella ontslagen gaat worden zo.
pi_124555053
Sabres. :') Wanneer doen ze eens iets nuttigs door gewoon onderaan te staan. Zelfs dat lukt ze niet.
  woensdag 27 maart 2013 @ 06:15:03 #15
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_124555319
LOL, 0-0 shootout win tegen Blue Jackets thuis. Was weer nait best zeg maar...
pi_124556054
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 14:45 schreef emokid het volgende:
Is nog aardig spannend in Fantasy League trouwens. Die Zweedse gozer op #1 heeft een hele boel meer wedstrijden gespeeld al, dus die kan ingehaald worden in veel categorieën. Ik ook trouwens. zit gemiddeld +6 in elke positie. Had tot nu toe de leiding in GAA maar die kan ik nu wel vergeten.
Inderdaad best spannend binnen de top4, daaronder zit wel een aardig gaatje. Leuk dat ik nu ook een keer goed meedraai, de twee eerdere seizoenen bungelde ik onderaan.
Vicariously I live while the whole world dies
pi_124559340
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 08:16 schreef nyny83 het volgende:

[..]

Inderdaad best spannend binnen de top4, daaronder zit wel een aardig gaatje. Leuk dat ik nu ook een keer goed meedraai, de twee eerdere seizoenen bungelde ik onderaan.
Ik word erg geteisterd door blessures. Fleury en Malkin nu eruit. Mijn twee steunpilaren zowat. Ben nu ook derde geworden zie ik..
pi_124565204
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 11:03 schreef emokid het volgende:

[..]

Ik word erg geteisterd door blessures. Fleury en Malkin nu eruit. Mijn twee steunpilaren zowat. Ben nu ook derde geworden zie ik..
Voor mij is voornamelijk Lupul lang geblesseerd geweest. Die heeft nu sinds zijn terugkomst geloof ik 6 goals in 4 games gemaakt :D Verder valt het bij mij reuze mee (alleen Vinny Lecavelier heeft blessure en Hossa heeft nu 3 games gemist) gelukkig.
Vicariously I live while the whole world dies
pi_124565762
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 14:08 schreef nyny83 het volgende:

[..]

Voor mij is voornamelijk Lupul lang geblesseerd geweest. Die heeft nu sinds zijn terugkomst geloof ik 6 goals in 4 games gemaakt :D Verder valt het bij mij reuze mee (alleen Vinny Lecavelier heeft blessure en Hossa heeft nu 3 games gemist) gelukkig.
Lupul is op dreef weer ja, op die elleboog na, maar hij blijft een goede speler. Leafs lijken eindelijk na 8(?) jaar de play-offs te halen. Nazem Kadri moet daar ook hoger in de pikorde komen na dit seizoen. Is nu goals én puntenleider bij de Leafs.. en dat terwijl hij maar gemiddeld 15 minuten per wedstrijd krijgt.
  woensdag 27 maart 2013 @ 15:46:30 #20
130412 Katth
I wanna do bad things with you
pi_124568989
Ik had pech met de start van mijn goalies en heel veel blessures.
History will be made, history will be red - Russian Machine Never Breaks
  woensdag 27 maart 2013 @ 20:20:42 #21
386377 GrumpyOldMan
Waldorf or Statler?
pi_124579973
Penguins halen gewoon even Brendan Morrow en een ervaren defensemen erbij. Die gaan wel een aardige gooi doen naar de cup als Fleury weer snel van de IR komt.
Ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren. Buffalo kan opnieuw gaan bouwen, de Flyers hebben geen geweldige ploeg en ook Calgary gaat misschien ook wel een nieuwe build up doen.
pi_124580535
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:20 schreef GrumpyOldMan het volgende:
Penguins halen gewoon even Brendan Morrow en een ervaren defensemen erbij. Die gaan wel een aardige gooi doen naar de cup als Fleury weer snel van de IR komt.
Ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren. Buffalo kan opnieuw gaan bouwen, de Flyers hebben geen geweldige ploeg en ook Calgary gaat misschien ook wel een nieuwe build up doen.
Vergeet Malkin niet! Die zit op IR. Fleury niet toch? Of wel? :'(
  woensdag 27 maart 2013 @ 20:34:50 #23
130412 Katth
I wanna do bad things with you
pi_124580759
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:31 schreef emokid het volgende:

[..]

Vergeet Malkin niet! Die zit op IR. Fleury niet toch? Of wel? :'(
Letang nu ook weer.
History will be made, history will be red - Russian Machine Never Breaks
  woensdag 27 maart 2013 @ 20:46:38 #24
386377 GrumpyOldMan
Waldorf or Statler?
pi_124581412
Klopt, das waar ook. Maar echt veel minder worden ze er niet door lijkt het...
pi_124586842
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:34 schreef Katth het volgende:

[..]

Letang nu ook weer.
Meh. Mijn speler :P
Vicariously I live while the whole world dies
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')