abonnement Unibet Coolblue
pi_124446203
Dragen jullie manchetknopen? Zo ja welk merk en kleur. En dan gewoon met een enkele of met een dubbele omslag? Ikzelf heb een paar setjes alleen nog geen speciaal hemd er voor, helaas. Ik hoor het graag. :)

quote:
Manchetknoop
een 'gewone' knoop (met een oogje), een manchetknoop en een drukknoop

Een manchetknoop is een losse knoop die gebruikt wordt bij een mannenoverhemd dat aan de mouw (manchet) geen vaste knoop heeft maar slechts knoopsgaten (middelste plaatje). De manchetknopen zijn in principe te allen tijde zichtbaar aangezien de manchetten onder de mouw van het pak of de trui uitkomen. De manchetknoop bestaat in vele varianten, van verschillende materialen en met verschillende (soms persoonlijke) dessins. De meest exclusieve (en klassieke) varianten zijn van edelmetaal, met op de knoop een eenvoudig streepje of iets dergelijks.

quote:
Hoe men hem draagt


Een manchetknoop bestaat uit: de knoop zelf, met een vast dwarsstaafje in het midden; een tweede staafje heeft in het midden een draaiend scharniertje waarmee het aan het einde van het eerste staafje vastzit. Door het tweede staafje in de lengterichting van het eerste staafje te draaien krijg je een knoop met één lange, uitstekende staaf, die je door beide knoopsgaten van de mouw van het overhemd steekt. Door vervolgens het draaibare staafje weer in de dwarsrichting te draaien wordt voorkomen dat de knoop er weer uitvalt, het geheel wordt hierdoor dus vastgezet.

Maar ook heel gewoon zijn dubbele manchetknopen: twee identieke knopen die beide vastzitten aan weerskanten van een dwarsstaafje. De knoop moet dan wel klein genoeg zijn om door het knoopsgat te passen. Een van beide knopen scharniert namelijk aan het dwarsstaafje, opdat hij in dezelfde richting als het dwarsstaafje gedraaid kan worden. Dan passen knoop en staafje beide door het knoopsgat. Nadat die er doorheen gestoken zijn draait men de knoop weer recht, opdat hij weer parallel aan de andere knoop komt te zitten. De draaibare knoop vervult eigenlijk dezelfde functie als bovenstaand tweede staafje. In plaats van een dwarsstaafje kunnen beide knopen ook verbonden zijn door een kettinkje.

Geschiedenis

Klassieke manchetknopen werden door de (mannelijke) elite al wel gebruikt sinds het begin van de zeventiende eeuw. Vanaf de negentiende eeuw raakten ze ook in zwang onder een breder publiek. De manchetknoop beleefde zijn grootste populariteit in de jaren '20 van de twintigste eeuw; in die tijd kwam een groot assortiment fraai versierde varianten ter beschikking. Gedurende de twintigste eeuw werd het gebruik weer wat minder algemeen; sinds de jaren '60 is men zich überhaupt minder formeel gaan kleden. Bij normale gelegenheden was men het stadsoverhemd gaan dragen, waarbij de knopen al aan het hemd vastzitten, zoals nu bij de meeste overhemden. Tegen het einde van de twintigste eeuw werd de manchetknoop voornamelijk bij meer formele gelegenheden gedragen zoals op kantoor en bij partijen, in combinatie met een pak, smoking, rok of jacquet. De laatste tijd is er echter weer meer waardering voor dit klassieke mannensieraad, het wordt als mode-item behandeld. Dit is wellicht te verklaren door de algemene trend van grotere culturele nostalgie die in de jaren '90 intrad.


[ Bericht 22% gewijzigd door wenfer2 op 24-03-2013 16:22:13 ]
pi_124447167

O+
pi_124448285
Ja, ik heb een hemd voor manchetknopen. Ik heb zoals is het plaatje hierboven op de Franse manier.
En ik heb gewoon een zilveren manchetknoop met een zwarte steen erin. Gewoon bij de V&D gekocht, heel mooi
pi_124449067
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:57 schreef jojayotho het volgende:
Ja, ik heb een hemd voor manchetknopen. Ik heb zoals is het plaatje hierboven op de Franse manier.
En ik heb gewoon een zilveren manchetknoop met een zwarte steen erin. Gewoon bij de V&D gekocht, heel mooi
En wanneer draag je ze dan?
pi_124449138
quote:
99s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:16 schreef wenfer2 het volgende:

[..]

En wanneer draag je ze dan?
Gewoon in het dagelijks leven. Maar mijn kledingsstyle is al netjes van zichzelf.
Maar het ziet er gewoon net ff iets netter uit dan een normaal overhemd
pi_124499624
Wat een zwaar ondergewaardeerd topic dit. :(
pi_124515573
Heb wel manchetknopen maar draag ze nauwelijks. Heb 2 setjes, maar de ene heb ik maar 1x gedragen. De andere zijn gemaakt van kwartjes uit mijn geboortejaar, zoiets.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_124516935
Draag ze vaak, gewoon standaard zilveren. Geen klokjes, kompassen en gouwe muntjes voor mij.
pi_134915995
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:10 schreef wenfer2 het volgende:
Dragen jullie manchetknopen? Zo ja welk merk en kleur. En dan gewoon met een enkele of met een dubbele omslag? Ikzelf heb een paar setjes alleen nog geen speciaal hemd er voor, helaas. Ik hoor het graag. :)
Hoe wil je manchetknopen dragen zonder geschikt hemd? :D
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_134916103
quote:
99s.gif Op dinsdag 31 december 2013 10:51 schreef Susteren het volgende:

[..]

Hoe wil je manchetknopen dragen zonder geschikt hemd? :D
Ik heb al een geschikt hemd, van Corneliani om precies te zijn. :7
Ook heb ik een galahemd met vadermoordenaars boord welke ik vanavond ga rocken met manchetknopen. :7
  dinsdag 31 december 2013 @ 10:59:56 #11
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_134916291
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 december 2013 10:54 schreef wenfer2 het volgende:

[..]

Ik heb al een geschikt hemd, van Corneliani om precies te zijn. :7
Ook heb ik een galahemd met vadermoordenaars boord welke ik vanavond ga rocken met manchetknopen. :7
Oke man ;)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  dinsdag 31 december 2013 @ 11:56:59 #12
165633 eriksd
The grand facade...
pi_134918728
Manchetknopen zonder dubbele manchet zijn natuurlijk lachwekkend. Op het ridicule af eigenlijk, van die enkele manchetten met zo'n manchetknoop erdoor.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_135093131
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 december 2013 11:56 schreef eriksd het volgende:
Manchetknopen zonder dubbele manchet zijn natuurlijk lachwekkend. Op het ridicule af eigenlijk, van die enkele manchetten met zo'n manchetknoop erdoor.
Dit, bij mijn galahemd zaten van die enkele 'aanpasbare' manchetten. Waren vrij lange mouwen en heb ze omgeslagen zodat het er nog enigszins normaal uitzag zeg maar. :')
pi_135184834
Droeg vroeger toen ik jong,lelijk en onervaren was }) pakken met bretels en overhemden met dubbele manchet.

Effen overhemden,dun gestreept,dik gestreept in noem-maar-een-kleur,ik had het. Nu hangt het alleen maar in de kast en draag ik het niet of nauwelijks nog want...kleed mij nu vrij casual tot aan het sloddervos niveau toe. Gewoon omdat ik er niets of nauwelijks meer om geef en alles al gezien heb. :s)

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2014 12:46:18 ]
pi_135196081
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 12:45 schreef Iwanius het volgende:
Droeg vroeger toen ik jong,lelijk en onervaren was }) pakken met bretels en overhemden met dubbele manchet.

Effen overhemden,dun gestreept,dik gestreept in noem-maar-een-kleur,ik had het. Nu hangt het alleen maar in de kast en draag ik het niet of nauwelijks nog want...kleed mij nu vrij casual tot aan het sloddervos niveau toe. Gewoon omdat ik er niets of nauwelijks meer om geef en alles al gezien heb. :s)
Wat moet jij vroeger een baas zijn geweest! O+
pi_135198900
Onziiiin :'( herinnert me aan oude dikke vieze mannen en ik vind het niet mooi.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 18:47:31 #17
165633 eriksd
The grand facade...
pi_135199428
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 18:31 schreef vera166 het volgende:
Onziiiin :'( herinnert me aan oude dikke vieze mannen en ik vind het niet mooi.
Zit ook in de weg bij het vakkenvullen dus gelijk heb je meid!
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_135199581
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 18:47 schreef eriksd het volgende:

[..]

Zit ook in de weg bij het vakkenvullen dus gelijk heb je meid!
Ja lastig voor je
  dinsdag 7 januari 2014 @ 20:29:07 #19
165633 eriksd
The grand facade...
pi_135204801
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 18:52 schreef vera166 het volgende:

[..]

Ja lastig voor je
Dat is meer zakkenvullen. Zie je vaak bij manchetknoopdragers.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_135205309
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 20:29 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat is meer zakkenvullen. Zie je vaak bij manchetknoopdragers.
Hoe weet je hoe het is om vakken te vullen dan? Ik heb namelijk nooit gewerkt dus weet niet hoe dat is :'(
pi_135214603
Draag elke dag manchetknopen

Heb 5 paar ofzo.. Witgouden zijn mijn favo s
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  woensdag 8 januari 2014 @ 13:26:20 #22
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_135229829
Er bevinden zich dus toch ook chique heren onder de Fok!kers! O+
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_135374125
Yes, bij tijd en wijle zelfs (semi) casual.
pi_135379129
Simpel zilver rechthoekje hier. Op de "Franse manier" trouwens.
It's funny
But not ha-ha funny.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')