lipjes | donderdag 21 maart 2013 @ 14:59 |
zo, wat is het deze keer. Weer een Russisch vliegtuig of toch een grote zwerm ooievaars? | |
Surveillance-Fiets | donderdag 21 maart 2013 @ 15:00 |
ik denk finnen. | |
Flurry | donderdag 21 maart 2013 @ 15:01 |
zal wel weer een Rus zijn | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 15:05 |
Weet je wat ik niet nou niet snap. Dat die krengen pas in Nederland onderschept worden. Betekent dus dat ze eerst heel Duitsland zijn overgevlogen. Er van uitgaande dat het er weer zo een is. | |
RolStaart-Beer | donderdag 21 maart 2013 @ 15:05 |
Ik zet ¤ 1000 in op een Rus | |
IkWilbert | donderdag 21 maart 2013 @ 15:05 |
betreft twee Russische bears | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 15:06 |
niet als ze via de Oostzee gaan Denemarken zou ze ook moeten opmerken | |
IPA35 | donderdag 21 maart 2013 @ 15:06 |
Ze vliegen toch echt over het water hoor... | |
RetepV | donderdag 21 maart 2013 @ 15:07 |
Ik gok dat het Amerikanen zijn. Weer een stiekeme gevangenenvlucht ofzo. | |
vannilesoep | donderdag 21 maart 2013 @ 15:08 |
Die dingen worden regelmatig al boven Duitsland of Finland onderschept door andere luchtmachten. Vliegen ze een ander luchtruim in, worden ze 'overgegeven' aan de volgende. Dus Duitslandse jagers geven de onderschepte kist over aan de Nederlanders, die op hun beurt de boel weer overgeven aan Britse jagers.. | |
Flurry | donderdag 21 maart 2013 @ 15:08 |
Volgens mij is het een soort estafette... dat wij de begeleiding overnemen van de Denen ofzo. Wordt hier eigenlijk nooit tegen geprotesteerd? Lijkt me dat de Russen het ook niet waarderen als de NAVO regelmatig met bommenwerpers onaangekondigd langs hun grenzen vliegt. Of doen wij dat ook? | |
Mgolovic | donderdag 21 maart 2013 @ 15:08 |
Het Nederlandse territorium zal toch niet het eerste zijn wat ze binnen vliegen? | |
Surveillance-Fiets | donderdag 21 maart 2013 @ 15:08 |
ze worden daar allang gevolgd door duitsers of sweden. De nederlanders nemen het dan over. | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 15:08 |
Joh Maar je komt niet in Nederland zonder eerst over Duitsland of Denemarken te vliegen. | |
Mgolovic | donderdag 21 maart 2013 @ 15:08 |
Maar die leggen verder geen contact met het vliegtuig? Die moeten het dan toch al lang geïdentifieerd hebben? | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 15:09 |
dan zou Denemarken ze al gezien hebben | |
vannilesoep | donderdag 21 maart 2013 @ 15:09 |
Jawel. | |
RetepV | donderdag 21 maart 2013 @ 15:09 |
LOL | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 15:10 |
En wat doen ze dan? Ze escorteren ze weer naar het volgende land? Waar weer 2 F-16's klaar staan? Wat een vreemde protocollen man. Koude Oorlog is trouwens ook al 25 jaar afgelopen. | |
vannilesoep | donderdag 21 maart 2013 @ 15:11 |
Waarom is dat een vreemd protocol? Of moet je ze gewoon laten gaan, of een ander uiterste; gelijk uit de lucht knallen? | |
Surveillance-Fiets | donderdag 21 maart 2013 @ 15:11 |
die russen spreken de taal niet. Dus vliegen ze rustig door. | |
Mgolovic | donderdag 21 maart 2013 @ 15:11 |
Sinds Poetin is het langzaamaan weer actueel aan het worden heb ik het gevoel. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 21 maart 2013 @ 15:11 |
zeg dat tegen de russen die elke maand laten zien dat ze nog vliegtuigen hebben. | |
IkWilbert | donderdag 21 maart 2013 @ 15:12 |
Wat een apparaten die bears | |
RetepV | donderdag 21 maart 2013 @ 15:12 |
Nee man. Het enige dat er is gebeurd is dat Bush heeft gezegd dat Amerika de koude oorlog gewonnen heeft. Maar de rest van de wereld is nog steeds op zoek naar de vredesovereenkomst... Inclusief de Russen zelf. Overigens zijn de Russen ook nog steeds op zoek naar de oorlogsverklaring. Want het enige dat er gebeurd is, is dat iemand het op TV een keer 'koude oorlog' heeft genoemd en dat is blijven steken. | |
Flurry | donderdag 21 maart 2013 @ 15:12 |
Op zich wel humor om ze gewoon een keer compleet te negeren... die Russen trollen | |
IPA35 | donderdag 21 maart 2013 @ 15:13 |
Die dingen vliegen niet over land, nooit. | |
Woestijnvos | donderdag 21 maart 2013 @ 15:14 |
Knal die vliegtuigen naar beneden dan is het probleem opgelost. | |
Mgolovic | donderdag 21 maart 2013 @ 15:15 |
Mja, ik denk dat het probleem dan pas begint. | |
lipjes | donderdag 21 maart 2013 @ 15:15 |
2 maar liefst! 2 Russische Tupolev TU-95 Bear-bommenwerpers. | |
vannilesoep | donderdag 21 maart 2013 @ 15:15 |
grapje toch? In het verleden is er wel eens communicatie tussen 2 Russische kisten opgenomen. Waarin je hoort dat ze het met elkaar hebben over de Westerse jagers die ze onderscheppen. Je hoort duidelijk dat ze over de radio met elkaar in gesprek zijn over de straaljagers, maar die worden verder genegeert. Vervolgens laat Rusland in een verklaring weten dat de radio's faalden Wat natuulijk kolder is, zeker omdat de radio's prima werkten, aangezien de 2 Russische kisten onderling gewoon aan het communiceren waren. Is gewoon het oude spelletje van Rusland, af en toe prikken en de reactie monitoren.... | |
Specularium | donderdag 21 maart 2013 @ 15:15 |
Ja, lijkt mij een erg goed idee. | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 15:15 |
Zijn vliegende musea als je ze zo ziet. Vraag me af wat voor statement ze daadwerkelijk proberen te maken, of dat ze zich gewoon vervelen. Waarschijnlijk dat hun luchtmacht hopeloos verouderd is. | |
ikdraageenlolbroek | donderdag 21 maart 2013 @ 15:16 |
Mag ik mijn 1000 euro? | |
Mgolovic | donderdag 21 maart 2013 @ 15:17 |
Zo lang het bommenluik open kan is het een potentieel gevaar natuurlijk. | |
Fides | donderdag 21 maart 2013 @ 15:17 |
Neem aan dat er een acceptgirootje richting Kremlin gaat? | |
IPA35 | donderdag 21 maart 2013 @ 15:17 |
De onze ook en wij hebben maar 24 operationele F-16's. Dus... | |
Mgolovic | donderdag 21 maart 2013 @ 15:18 |
Russen 2400 operationele vliegtuigen... | |
Surveillance-Fiets | donderdag 21 maart 2013 @ 15:19 |
Ze wachten tot wij de JSF hebben en dan komen ze weer langs en dan doen ze het bommenluik open en dan pakken ze die JSF en dan hebben zij er ook eentje. | |
ikdraageenlolbroek | donderdag 21 maart 2013 @ 15:19 |
Hoeveel kost ongeveer een F-16? | |
Mgolovic | donderdag 21 maart 2013 @ 15:21 |
¤ 17,50 | |
IkWilbert | donderdag 21 maart 2013 @ 15:21 |
Mooie site, met uitleg over het hoe en waarom van de bears in ons luchtruim. http://www.novemberlima.nl/wat-doen-russische-bommenwerpers-hier/ | |
Humberto-T | donderdag 21 maart 2013 @ 15:22 |
Voor een propellor vliegtuig zijn ze kennelijk erg snel. Waarom iets vervangen als het nog goed werkt. | |
ikdraageenlolbroek | donderdag 21 maart 2013 @ 15:22 |
ey heeft er iemand voor mij 17.50 te leen? | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 15:24 |
Ze varen toch ook met dit soort jongens rond? Die kunnen vanaf een paar duizend kilometer een kernraket op ons landje knallen. Beetje stoer doen over en weer lijkt het wel. | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 15:24 |
het schijnt dat de JSF nogal duur is he. ik zou rap kiezen voor de Saab of gewoon F16 houden waarom zo duur investeren als het nut uit blijft. we doen toch alleen maar bombers escorteren en ere vluchten | |
YazooW | donderdag 21 maart 2013 @ 15:26 |
Omdat de JSF waarschijnlijk de laatste bemande fighter jet gaat worden, na de JSF schijnt het allemaal onbemand (zoals die drones) te worden. | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 15:26 |
precies, wat heb je aan dure JSF als je tegen zulk tuig moet | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 15:27 |
F-16 zal toch een keer vervangen moeten worden he. | |
Woestijnvos | donderdag 21 maart 2013 @ 15:27 |
Klinkt als een slechte film. | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 15:28 |
dus dan hoef je die bemande JSF niet aan te schaffen. gewoon sparen voor onbemande | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 15:29 |
de Saab Gripen voldoet | |
YazooW | donderdag 21 maart 2013 @ 15:30 |
Maar voordat die er zijn ben je weer een hele tijd verder, tot die tijd zou je met verouderde F16's zitten. Met deze redenatie zou niemand ook meer een computer of een telefoon kopen, volgend jaar komt jaar komt er immers weer een beter model op de markt. | |
Duizend-Bommen | donderdag 21 maart 2013 @ 15:30 |
De Russen komen regelmatig even buurten. Nou en? | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 15:30 |
Saab Gripen | |
HostiMeister | donderdag 21 maart 2013 @ 15:31 |
Zo'n Bear heeft ooit de dikste bom ooit gedropt, dat die nog in dienst zijn joh | |
YazooW | donderdag 21 maart 2013 @ 15:31 |
Die is toch ook al best wel oud? | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 15:31 |
Tzar Bomba | |
HostiMeister | donderdag 21 maart 2013 @ 15:32 |
Wat een bazen ding was dat zeg. Ernstig indrukwekkend. | |
IkWilbert | donderdag 21 maart 2013 @ 15:33 |
En dan boven de wadden eilanden... | |
lipjes | donderdag 21 maart 2013 @ 15:33 |
Die britse typhoons | |
IkWilbert | donderdag 21 maart 2013 @ 15:39 |
QRA voorbij, men keert terug naar Leeuwarden | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 15:40 |
Neem dan de Vulcan. Was op Volkel aantal jaar geleden en mensen stonden massaal te aupplaudiseren toen dat beest overvloog. | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 15:56 |
Gripen is geproduceerd vanaf 1993, natuurlijk met de tijd zijn de modellen verder ontwikkeld. Ze zijn ongeveer gelijk aan een F-16. Een F-16 kan meer wapentuig vervoeren en is beter op lange afstand. Nederland heeft dat niet nodig. We doen alleen bomber escortes en routinevluchten. De Gripen is lichter en goedkoper in onderhoud. Al met al perfect voor Nederlands gebruik. De Gripen is eigenlijk een lichte F-16 omdat de Gripen voor een groot deel uit USA onderdelen bestaat. | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 16:00 |
http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-1029.html Sweden has been participating more and more in international excersises, flying with/against U.S, Norweigan and Finnish airforces. The outcome has proven that the Gripen far exceeds the capabilites of earlier generation fighters such as the F-16A/B/C/D and F/A-18C/D. There has been WVR dogfights aswell as BVR engagements. I've had the great opportunity to meet and talk to several Gripen pilots during the summer and all of them say the same thing(although not in the excact same words). In WVR combat against F-16's the Gripen showed to have no problem in position itself on the tail of the F-16, and the F-16 could not match the superb manouverability of the Gripen, offered by its unstable delta/canard configuration. The Gripen cannot match the T/W ratio of the U.S fightes but the Gripens more modern aerodynamic design allows it to pull tighter turns witout losing momentum. In the words of one of the Gripen pilots: "If the F-16 and Gripen would both excecute a 9G turn, the F-16 would lose alot more airspeed in that turn than the Gripen". In BVR there was no contest at all. In excersises with Finnish F/A-18's the Gripen won ALL of the WVR and BVR fights. The TIDLS proved to be a superior tool in the BVR fights. The F/A-18's were hit with multiple simulated AMRAAM shots, before they even knew that the Gripen fighters were present. The Gripen pilots said in WVR dogfights the F/A-18 became easier to take out the lower they went, and at 2000m, there was simply no contest. | |
sp3c | donderdag 21 maart 2013 @ 16:01 |
http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=7351578 | |
Radegast | donderdag 21 maart 2013 @ 16:03 |
Een Hi Lo Mix aan vliegtuigen als vervanger van de F-16 zou ideaal zijn. 16 JSF's, stuk of 50 Koreaanse FA-50's en een stuk of 30 Braziliaanse Supertucano's. | |
IPA35 | donderdag 21 maart 2013 @ 16:08 |
Een nieuwe? (Dus een compleet ander toestel als wat wij hebben.) Reken op de 60 miljoen aanschafprijs en iets van 7000 euro per vlieguur. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 21 maart 2013 @ 16:10 |
| |
IPA35 | donderdag 21 maart 2013 @ 16:14 |
Valt wel mee. En de nieuwe versie is eigenlijk een nieuw toestel. Net als onze F-16's en nieuwe F-16's onvergelijkbaar zijn. | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 16:32 |
kan me de Joegoslavia oorlog nog wel herinneren dat NL F-16 aan het werk waren, maar sindsdien heeft NL volgens mij niks meer hoeven doen als het gaat om bombardementen of air2air combat. ik wil maar zeggen dat NL op oorlogsgebied niks te zoeken heeft behalve het beschermen van eigen grondgebied. leuk dat men Turkije kan helpen maar wetende dat USA het meest geavanceerde leger van de wereld heeft kunnen die overal de klussen opknappen. | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 16:35 |
http://www.nu.nl/binnenla(...)urt-f-16s-libie.html | |
sp3c | donderdag 21 maart 2013 @ 16:36 |
boven Afghanistan zijn toch best wat bommen afgeworpen ... helaas heeft de Taliban geen vliegtuigen de regering wil iig dat we met de opvolger dezelfde operaties willen kunnen uitvoeren als we met F16 gedaan hebben daar valt dus ook het uitvechten van luchtoorlogen bij en de claim dat ze niets anders doen dan bommenwerpers escorteren en erevluchten is gewoon onzin [ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 21-03-2013 16:44:44 ] | |
Bouke-p | donderdag 21 maart 2013 @ 16:39 |
jij hebt er verstand van zo te zien! ik heb weinig met de luchtmacht, maar dan nog... voor je blaat moet je je eerst een ff verdiepen in hoe eea nou werkelijk inelkaar zit. | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 16:59 |
ik heb er echt geen verstand van, des te meer interesse. als je even kijkt naar USA. die hebben 10 actieve vliegdekschepen. check dit: One US aircraft carrier has a more powerful air force than 70% of all countries. filmpje: http://www.dump.com/aircraftcarrier/ als je dan bedenkt dat USA 10 van die schepen heeft en overal ter wereld kan inzetten dan hoeft Nederland echt niet in Afghanistan of Libie of waar dan ook ter wereld hulp aan te bieden simelweg omdat USA "king of the air" is. zij hebben hèt materiaal en lid van de NAVO. ik begrijp dat defensie een serieuze zaak is maar als je kijkt naar de krachtverhoudingen USA versus the world, dat USA op 'air' gebied al 5 x sterker als de rest van de wereld samen. dan snap ik ook niet waarom landen uberhaupt nog moeite doen om hun defensie in stand te houden. Je kan een wereldwijd verdrag invoeren dat als landen fukken, USA het oplost. USA kan zo optreden als wereldleger met internationale werving. Dus als je als NL-er marinier wilt worden dan meld je je aan bij de NAVO-USA-department of combat. Ieder NAVO land stelt kazernes beschikbaar voor stationering en "world peace" heeft een basis. Momenteel is het zo dat ieder land zijn eigen defensie heeft en eigen materiaal zodat er enorm veel wapentuig geproduceerd wat niks oplevert. Er is een quote: de wereld spendeert dagelijks x bedrag aan defensie, en dat x bedrag is genoeg om hongersnood wereldwijd in 1 x op te lossen. dat bedoel ik. zeuren over economische crisis is daarbij een lachtertje. en niet gaan zeggen dak naief ben !!! het is realiteit | |
sp3c | donderdag 21 maart 2013 @ 17:02 |
ik geef toe dat het een mooie wereld zou zijn, verder ga ik er niet op in hoor | |
WammesWaggel | donderdag 21 maart 2013 @ 17:05 |
Turkse vliegtuigen met speciale eenheden om Yunus te ontvoeren? Wie gaat er een menselijke keten vormen rondom zijn huis in de Efteling? | |
Radegast | donderdag 21 maart 2013 @ 17:07 |
Zegt USA: is goed, doen we, kost je 2% van je BBP per jaar. NL: Piep piep | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 17:14 |
ja piep piep momenteel vraagt USA niks ? 2% klinkt op dit moment schappelijk. gezamenlijk gebruik maken van materiaal is altijd goedkoper dan alleen. er wordt waarschijnlijk nog geen 2% van alle vliegdekschepen gebruikt. het in stand houden is al ongelofelijk en onbetaalbaar. | |
niels0 | donderdag 21 maart 2013 @ 17:18 |
Ze komen uit het noorden buiten alles om. | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 17:21 |
Waar vandaan? | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 17:23 |
rondje scandinavie | |
Nobu | donderdag 21 maart 2013 @ 17:23 |
Rusland | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 17:24 |
Bron? Klinkt niet erg aannemelijk namelijk. | |
Nobu | donderdag 21 maart 2013 @ 17:25 |
Wat is er niet aannemelijk aan dat verhaal? Denk je dat die ouwe rammelbak niet tegen de kou kan of wat? | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 17:26 |
kijk eens op google maps hoe je van Moskou naar Amsterdam vliegt, alleen over water | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 17:26 |
Dat ze een rondje (nadruk op tje) Scandinavië doen om dan speciaal over Nederland te vliegen zodat onze F-16's ze kunnen onderscheppen. | |
Nobu | donderdag 21 maart 2013 @ 17:28 |
Ze doen niet een rondje voor Nederland, ze doen een rondje NAVO. | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 17:29 |
stijg met een helikopter vanaf het Feyenoord stadion op, ga richting Noordzee, naar SpartakMoskou, alleen over water. | |
Specularium | donderdag 21 maart 2013 @ 17:29 |
Precies. | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 17:29 |
Nee? Denemarken/Duitsland ligt daar nog tussen. Enige manier zou zijn om heel Scandinavië heenvliegen en dan via de Noorzee | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 17:32 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Quick_Reaction_Alert Meeste gevallen blijkt inderdaad dat ze al door de Denen of de Duitsers in de gaten gehouden worden, waarna de Engelsen het overnemen. | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 17:46 |
die russen komen met regelmaat eens kijken wel grappig dat ze dat met een bommenwerper doen ipv een private jet | |
Bouke-p | donderdag 21 maart 2013 @ 17:57 |
nee je bent niet naief, gewoon dom. ben je werkelijk zo achterlijk dat je alles in je post serieus meent? | |
Pietverdriet | donderdag 21 maart 2013 @ 18:25 |
Nee? Wat dacht je van vanuit Vladiwostok naar het noorden te vliegen en dan tussen noorwegen en ijsland weer naar het Zuiden, om dan de Noordzee op te vliegen? | |
Pietverdriet | donderdag 21 maart 2013 @ 18:36 |
En? Vliegbereik van een bear is 15.000 km, en dat zonder tanken in de lucht. | |
Pietverdriet | donderdag 21 maart 2013 @ 18:42 |
"Op een dag, tijdens een missie was er wat tijd om te 'spelen' met de bemanning van een passerende Tu-95. Om te voorkomen dat de bemanning naar ons zou zwaaien had de KGB een agent aan boord van het toestel geplaatst. Sommige Bear-varianten hadden een kruipruimte tussen de cockpit en de verblijfsruimte van de staartschutter, een lange, onprettige tunnel vol met obstakels. Na een tijdje ontdekten we dat we door afwisselend voor en achter de Tu-95 te gaan vliegen de KGB-agent zover kregen dat hij steeds heen-en-weer door de kruipruimte kroop om te voorkomen dat de bemanning naar ons zwaaide." — Onbekende RAF piloten, op Warbirds http://nl.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-95 Ik LOLDE | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 18:42 |
Ik denk dat ze via Siberië om Groenland heen zijn heen gevlogen. | |
Pietverdriet | donderdag 21 maart 2013 @ 18:43 |
Gewoon over de pool bedoel je, jep, dat kan ook. | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 19:06 |
die Bears hebben toch geen nut meer als je ze van ver hoort en ziet aankomen. ok, ze gaan best snel, 1000km/uur een straaljager gaat 2 x zo hard en aangezien ze overal onderschept worden voordat ze nationaal luchtruim naderen zijn al uit de lucht geschoten | |
sp3c | donderdag 21 maart 2013 @ 19:11 |
het idee achter die dingen is dat er de hele dag 1 in de lucht hangt met kruisraketten (met kernkoppen) aan boord klaar om te schieten, kun je er een F16 op afsturen maar als die dan onderweg die raketten langs zien vliegen onderweg naar Amsterdam ofzo dan gaat de lol er snel af nu even niet aan de orde, dit is gewoon kijken hoever je kunt komen maar het nut is nog steeds hetzelfde als tijdens de koude oorlog | |
BlueRoom | donderdag 21 maart 2013 @ 20:01 |
waarom heeft hij propellers en geen straalmotoren | |
Pietverdriet | donderdag 21 maart 2013 @ 20:05 |
Turbopropmotoren verbruiken minder brandstof, en kon de effectieve range groter zijn. Het zijn wel degelijk straalmotoren, maar met een propellor er voor op aan de as van de turbine. http://nl.wikipedia.org/wiki/Turboprop Deze russische motor, de Kuzentsov NK 12 is de meest krachtige turboprop ooit gemaakt. http://en.wikipedia.org/wiki/Kuznetsov_NK-12 Ook waarschijnlijk de meest lawaai producerende. Bears zijn legendarisch lawaaiig [ Bericht 6% gewijzigd door Pietverdriet op 21-03-2013 20:21:33 ] | |
sturmpie | donderdag 21 maart 2013 @ 20:18 |
ja, ik heb gelezen dat die piloten zowat allemaal machinedoof worden, pfff | |
Pietverdriet | donderdag 21 maart 2013 @ 20:23 |
Propfans zijn de laatse ontwikkelingen op dit gebied, gebruiken ca een derde minder brandstof, maar erg lawaaiig ook http://en.wikipedia.org/wiki/Propfan Dus vooral geschikt voor vrachtvliegtuigen | |
DDDDDaaf | donderdag 21 maart 2013 @ 20:51 |
Ik weet niet of de Russen zo ver te krijgen zijn, maar wat mij betreft nodigt de KLu hen eens uit om tijdens de luchtmachtdagen met een Bear over te komen vliegen. Ik wil die enorme bak teringherrie wel eens horen! Een paar jaar terug waren de Tsjechen met een Hind op bezoek, daarvan viel het me juist op hoe stil 'ie was. | |
Aldo-MC | donderdag 21 maart 2013 @ 21:02 |
Vulcan hadden ze een paar jaar geleden, die maakt meer herrie dan zo'n Bear. | |
DDDDDaaf | donderdag 21 maart 2013 @ 21:29 |
Die heb ik toen idd ook gezien, schitterende kist! Ik heb jaren geleden in het RAF museum in London onder de Vulcan (met geopend bommenruim) gestaan en de afmetingen van die kist zijn op zijn zachtst gezegd "bijzonder imponerend" te noemen... | |
Pietverdriet | donderdag 21 maart 2013 @ 21:33 |
De Vulcan Kort voor zijn pensioen zijn "finest hour" | |
Ferdo | donderdag 21 maart 2013 @ 21:45 |
Gewoon van achteren naderen en dan hebben ze zo'n gevleugelde Fyra. | |
DeParo | donderdag 21 maart 2013 @ 21:53 |
Lijkt me eens tijd worden er gewoon eentje uit de lucht te schieten, die Russen hebben waarschuwingen genoeg gehad, tijd voor actie. | |
wickedmen | donderdag 21 maart 2013 @ 21:56 |
Idd, oorlog komt er toch niet en het is grappig. Daarbij zal het ze ook nog een keer laten nadenken. | |
niels0 | donderdag 21 maart 2013 @ 22:36 |
De TU-95 (Bear) is een long range strategic bomber. Dat ding hoeft niet bij te tanken om hier te komen. Het is tevens het snelste propellor vliegtuig ooit gebouwd (Turboprop), word elk jaar ge-upgrade en blijft nog een poosje in service. Om het nederlandse luchtruim te penetreren komen ze vanaf de Noorse Zee buiten de radar van Noorwegen en vliegen ze pal zuid. De grootste bom ooit, Tsar Bomba is door dit toestel destijds, in 1961 boven Nova Zembla afgeworpen, De schokgolf ging 4 x de wereld rond. Maximum speed: 920 km/h (510 knots, 575 mph) Range: 15,000 km (8,100 nmi, 9,400 mi) unrefueled Service ceiling: 13,716 m (45,000 ft) Rate of climb: 10 m/s (2,000 ft/min) Wing loading: 606 kg/m² (124 lb/ft²) Power/mass: 235 W/kg (0.143 hp/lb) [ Bericht 7% gewijzigd door niels0 op 21-03-2013 23:22:39 ] | |
niels0 | donderdag 21 maart 2013 @ 22:48 |
Leuke docu is dat, vorige week gekeken. | |
CafeRoker | donderdag 21 maart 2013 @ 22:53 |
Erg mooi. Ik was wel wat verbaasd dat ze met die vulcan nog terug probeerden te vliegen terwijl er een goede kans was dat er te weinig brandstof was en hij toch een paar maanden later naar de sloop zou gaan. Vlieg dan richting de Engelse vloot en spring er uit zou je zeggen. Beter daar in een water dan een goede kans om er in te duikelen ver weg van iedere mogelijke hulp. | |
sp3c | donderdag 21 maart 2013 @ 22:55 |
schietstoel is niet zo heel goed voor je gezondheid | |
niels0 | donderdag 21 maart 2013 @ 23:00 |
Weetje. In amerikaanse jagers zitten russische schietstoelen (bijvoorbeeld de Mk. 16LHS ejection seat). Piloten die 'em hebben gebruikt krijgen van de fabrikant een speciale stropdas als eerbetoon. [ Bericht 6% gewijzigd door niels0 op 21-03-2013 23:07:56 ] | |
CafeRoker | donderdag 21 maart 2013 @ 23:05 |
In zee storten in de winter zonder schepen in de buurt ook niet. | |
-CRASH- | donderdag 21 maart 2013 @ 23:37 |
Was 2009 Heb nog een boek van hun met handtekeningen. Heb later dat jaar (Sanicile Airshow) nog met hun gesproken
Geen schietstoel is totaal niet goed voor je gezondheid | |
kurk_droog | vrijdag 22 maart 2013 @ 01:10 |
Die bestaat alleen nog op papier dus zo mooi is dat allemaal nou ook weer niet hoor Daar heb je de winter niet voor nodig hoor | |
niels0 | vrijdag 22 maart 2013 @ 02:45 |
Vulcans hadden geen schietstoelen. Strategic bombers hebben dat doorgaans niet. Niet de TU-95 / B-52 en de B-2 stealth ook niet. [ Bericht 57% gewijzigd door niels0 op 22-03-2013 03:36:15 ] | |
Pietverdriet | vrijdag 22 maart 2013 @ 07:50 |
Koud water, je bent binnen 10-20 minuten dood aan onderkoeling | |
Freak188 | vrijdag 22 maart 2013 @ 08:32 |
Volgens mij doen ze het allemaal expres. De Russen vliegen het luchtruim binnen zonder aanmelding en zodoende mogen de F16 vliegers weer eens een rondje met de afterburner doen. Is weer eens wat anders dan een oefenrondje. | |
Pietverdriet | vrijdag 22 maart 2013 @ 08:52 |
Op operationeel niveau zullen ze zeker lol hebben. Dat hadden ze tijdens de koude oorlog al en zwaaiden ze naar elkaar. Maar het blijven mensen die orders opvolgen. Deze orders komen uit de politiek | |
Freak188 | vrijdag 22 maart 2013 @ 09:06 |
Daarom snap ik niet waarom het iedere keer weer in het nieuws komt. | |
Pietverdriet | vrijdag 22 maart 2013 @ 09:09 |
Het is meer nieuws dan een brandje in aalsmeer of Tygo Gernandt op de Blauwe Bank | |
Chooselife | vrijdag 22 maart 2013 @ 09:10 |
Het misleidende aan dit verhaal is, is dat het niet om "Nederlands luchtruim" gaat. Het gaat slechts om een deel luchtruim wat Nederland bewaakt, onder NAVO afspraken. Hoog propaganda gehalte dus. | |
Pietverdriet | vrijdag 22 maart 2013 @ 09:13 |
Hee, Journalisten, die begrijpen het verschil al niet tussen en punt en een procent, denk jij dat die zulke zaken wel begrijpen? Valt me nog mee dat ze niet voor de AH in Hilversum of Aalsmeer staan en voorbijgangers vragen wat er aan de hand is. | |
Chooselife | vrijdag 22 maart 2013 @ 09:13 |
| |
-CRASH- | vrijdag 22 maart 2013 @ 10:14 |
Martin-Baker 3KS1 first pilot's ejection seat. This is a 3KS1 Mk2 and of an earlier standard to the Vulcan's ultimate 3KS Mk4. The co-pilot's seat was the 3KS2. The series 3 seats were heavy and fitted to all the V bombers, the Mk1 Vulcan receiving the 3K. The 3KS (S = star) introduced the combined harness and horseshoe parachute pack as fitted to the lightweight series 4 seats. © Copyright Martin-Baker Aircraft. Via Cliff Doe. http://www.avrovulcan.org.uk/misc/3KS1.htm | |
niels0 | vrijdag 22 maart 2013 @ 10:22 |
Hmm, dat verbaast me. Was weer 'ns te snel met een oordeel. | |
Asphias | vrijdag 22 maart 2013 @ 12:47 |
net even de RAF-site bekeken( http://www.raf.mod.uk/history/OperationBlackBuck.cfm ) blijkbaar was het gewoon ingeplanned dat ze moesten refuelen op de terugweg: "The return trip went exactly as planned, the rendezvous with the Nimrod and the additional tanker support were straightforward after the events of the long night." met dus zelfs een nimrod die gebruikt werd om de communicatie te vermakkelijken. echter, de laatste victor had óók een extra tanker nodig, en deze was niet ingeplanned: "After the last refuelling, XL189 returned to Ascension, to be met by another Victor tanker en-route in order to make the distance. This last tanker was not planned for this first mission, Tuxford had deliberately eaten into his fuel reserve and given the Vulcan more than the planned fuel amount in order to ensure the mission's success. Because of the radio silence imposed on the mission from this point, Tuxford was unable to radio for this extra tanker rendezvous until the codeword transmission 'Polo' from the Vulcan indicating a successful strike was received. The success of this tactic meant that it became a feature of all the seven 'Black Buck' missions." overigens mooie docu, maar dus wel met een klein beetje artistieke vrijheid gemaakt ;-) | |
IPA35 | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:19 |
O . Alles is al klaar en al ver getest. Men begint binnenkort met de productie. | |
Gruj0 | zondag 24 maart 2013 @ 18:53 |
Daar zou ik niet al te trots op zijn. Die silhouette staat voor alles behalve een kill. Of ben jij ook zo trots op dat stelletje van 6 Nederlands- Belgische kerels welke een jongen hier in Nederland onlangs hebben mishandeld? Daarnaast is de wijze waarop deze silhouette een feit is geworden een schande; illegale actie door schending van internationale / VN verdragen + de soevereniteit van een land. Sommige piloten overlijden, anderen raken gewond, sommigen zijn na afloop een "kopje" kleiner (2-3 cm). Denk je echt dat wij ons braaf houden aan de grenzen van het Russische luchtruim? Dit soort dingen gebeuren over een weer, alleen schreeuwt het oosten geen moord en brand om dit soort zaken. | |
sp3c | zondag 24 maart 2013 @ 18:57 |
let ff op waar ik op reageer de klu doet toch iets meer dan escortes vliegen, plaatje is bewijs
onzin | |
Gruj0 | zondag 24 maart 2013 @ 19:03 |
Er waren toch 4 of 5 vliegers welke het opnamen tegen één (niet eens goed- functionerende MiG; defecte radar, logge generator, defecte RWR; dat zich oftewel compleet blind en doof in eigen luchtruim bevond) en een zooi AIM-120C afschoten waarvan uiteindelijk eentje zijn werk deed? Dat is geen eerlijk gevecht en is even laf als een blind persoon midden op straat beroven. Het zou je sieren als je zou onderbouwen waarom het onzin is. De Veiligheidsraad gaf geen mandaat om luchtbombardementen uit te voeren. Dat deze toch zijn doorgezet is dus per definitie een illegaal feit. Maar we weten dat wij in het westen wetten naar eigen hand zetten, als dat niet al het geval is. PS: Je bent er wel als de klippen bij geweest om te reageren. | |
Bouke-p | zondag 24 maart 2013 @ 19:14 |
en wij schreeuwen wel moord en brand? de tering wat kan iedereen hier overdrijven zeg! Niks meer dan normaal, dat onbekende vliegtuigen begeleid worden. Doen de russen ook, dat zal ook vast wel ergens gemeld worden, net zoals het nederlandse mindef nu gdaan heeft, gewoon een melding zonder moord en brand geschreeuw. | |
Surveillance-Fiets | zondag 24 maart 2013 @ 19:16 |
oja, nee ja. Echt. Ja. goed argument. de Mig was kapot. | |
sp3c | zondag 24 maart 2013 @ 19:17 |
3 migs en wat ermee aan de hand was konden ze natuurlijk niet ruiken als 3 blinden mij proberen te beroven dan sla ik ze ook in elkaar niet helemaal waar, Chapter 7 in het VN charter dat geldde voor de internationale troepenmacht in de Balkan staat het gebruik van geweld toe, de beslissing om te gaan bombarderden is na het Srebrenica drama verschoven van de VN naar de NATO er was dus geen stemming meer nodig want de VN heeft de NATO simpelweg het recht om die beslissing te nemen al gegeven (zie ook Deliberate Force in 1995) maar ik geef toe dat de situatie wat te ingewikkeld ligt om daar met mijn (of jouw) beperkte kennis een eenduidig antwoord op te geven de meningen zijn verdeeld iig nix beters te doen | |
WammesWaggel | zondag 24 maart 2013 @ 19:35 |
Waarom duw je ze niet gewoon weg om het op een draf te zetten? | |
sp3c | zondag 24 maart 2013 @ 19:42 |
ik zal wel teveel gedronken hebben | |
WammesWaggel | zondag 24 maart 2013 @ 19:48 |
Dronken beuken is ook wel zo fijn, net alsof je een rol speelt in een (aktie)film | |
sp3c | zondag 24 maart 2013 @ 19:50 |
zeker tegen 3 blinden want dan zie je jezelf nog winnen ook | |
Nobu | zondag 24 maart 2013 @ 21:09 |
Het schijnt dat de vlieger zelf moest trappen omdat de brandstof te duur was. | |
WammesWaggel | zondag 24 maart 2013 @ 21:56 |
Scuttlebutt has it dat de piloot nog met zijn Marakov op de Nederlanders geschoten en vervolgens geraakt heeft! | |
CafeRoker | zondag 24 maart 2013 @ 22:18 |
wat moet ik me daar bij voorstellen? | |
-CRASH- | vrijdag 29 maart 2013 @ 20:01 |
Nog een docu over de voorbereidng en de vlucht naar de Falklands | |
Duizend-Bommen | vrijdag 29 maart 2013 @ 20:29 |
Inderdaad. | |
Gruj0 | vrijdag 29 maart 2013 @ 23:23 |
Er wordt wel om minder gejankt; http://www.telegraaf.nl/b(...)ee_in_gevecht__.html Dat heb je zeker uit onderstaand artikel vandaan? Ik betwijfel of het er wel 3 waren, want het verhaal heeft toch wel wat merkwaardigheden; - Als het er 3 waren, hoe is het dan met de overige 2 afgelopen? Zijn die door een poort naar een andere dimensie gevlogen? In de tekst wordt niet meer gerefereerd naar de overige 2, en meer dan 1 "kill" door 4 F-16's is er niet geregistreerd. Het toenmalige Joegoslavië beschikte over 16 van dit soort apparaten, waarvan 2 tweezitters welke allen enkel zijn weggelegd voor trainingen. Als ze er de eerste avond al 3 opuit stuurden waren ze er allang doorheen geweest. Vergeet niet dat de bombardementen 78 dagen hebben geduurd en zij na afloop nog wat 29'jes over hebben gehouden. - Verder is het nogal tegenstellend dat iemand je voorlangs voorbij vliegt, niet eens poogt neer te halen en je met het blote oog (nota bene in het donker), kan zien dat de MiG bewapend is met R-60 raketten. - De rest van het verhaal gaat om een min of meer luchtgevecht in de lage sfeer tussen 4 F-16's en 1 MiG 29 (wat ik reeds aangaf). Aangezien ze redelijk laag vlogen (hij heeft het over heuvels) zullen ze ook wel in het bereik van de Joegoslavische luchtverdediging zijn geweest. En dan kan het best zo zijn dat de "kill" een "blue on blue" incident was. ^ Niet geheel mee eens, het wapentuig van de Joegoslaven werd al in de Sinaï- oorlog, Zesdaagse oorlog en Jom Kippoer oorlog gebruikt. Dat was ten tijde van Allied Force niet modern meer te noemen. Mwah, dat valt nog te bezien. De VS, Europa, NAVO hebben hun inlichtingendiensten. Dit soort wapentuig krijg je niet onopvallend overhauld voor grootschalig onderhoud en eventuele modernisatie naar Oekrainë of Rusland. Gezien de staat van de Joegoslavische jagers werd afhankelijk gedacht dat geen vijandelijke vliegtuigen het luchtruim zouden kiezen. Idem wat betreft de tijdsduur van Operation Allied Force; experts beschouwden 3 dagen als afdoende, wat uiteindelijk uitliep naar 78 dagen en bombardementen van niet enkel militaire maar ook civiele en industriële infrastructuur. Natuurlijk aangevuld met de nodige oorlogsmisdaden als het bombarderen van de Servische staatstelevisie. Natuurlijk heeft iedereen daar een eigen kijk op, voor mij waren dit waren echter "3" blinden die beroofd werden en hun eigen land probeerden te verdedigden. Achter de waarheid zal niemand ooit komen. Tot op het bot zal dit nooit uitgezocht worden aangezien daar totaal geen internationale belangstelling voor is. Bovendien is er nog veel gezeik omtrent Kosovo en geeft het westen niet graag fouten toe. We weten allemaal dat het westen met regelmaat verkeerde dingen doet maar het volledig goedpraat door de wetgeving te verdraaien / legaal te laten ogen. Kijk maar naar wat Bradley Manning naar buiten bracht, of naar de Tweede Golfoorlog. Van die MDW's is nooit iets teruggevonden. Uitval van boordelectronica. [ Bericht 0% gewijzigd door Gruj0 op 29-03-2013 23:29:19 ] | |
sp3c | vrijdag 29 maart 2013 @ 23:52 |
je zit nu gewoon te gokken om je gelijk te krijgen en ik heb hier niet zo heel veel zin in eerlijk gezegdbron is Jane's maar denk vooral dat je het beter weet ... | |
dashung | vrijdag 29 maart 2013 @ 23:58 |
Misschien argentijnen die Maxima komen helpen politieke vijanden weg te werken, zodat manlief zonder gezeur de scepter over kan nemen? | |
Gruj0 | vrijdag 29 maart 2013 @ 23:59 |
Zie hieronder; jouw woorden hoor!
| |
sp3c | zaterdag 30 maart 2013 @ 00:04 |
ja dit zijn gewoon feiten, 4 F16's namen het op tegen 3 migs 1 werd neergeschoten, 2 zijn ontkomen, elders schoten Amerikanen er nog 2 neer, mogelijk dezelfde | |
Gruj0 | zaterdag 30 maart 2013 @ 00:06 |
LOL! Maar in je artikel zegt Amba; ? Dus 4 tegen 1. | |
sp3c | zaterdag 30 maart 2013 @ 00:08 |
AWACS zag de andere 2 | |
dashung | zaterdag 30 maart 2013 @ 00:08 |
Misschien wel aliengs? | |
Gruj0 | zaterdag 30 maart 2013 @ 00:08 |
Een AWACS vecht fysiek niet mee en is ook niet van Nederland en dat is het punt dat ik al vanaf post 1 maakte; het was een 4 tegen 1 "gevecht"; F-16's tegen 1 MiG-29. | |
sp3c | zaterdag 30 maart 2013 @ 00:09 |
nee het was 4 tegen 3, de andere 2 zagen ze alleen niet, anders hadden ze die ook wel neergeschoten | |
Gruj0 | zaterdag 30 maart 2013 @ 00:10 |
Bullshit, je weet zelf ook dat je nu onzin zit te verkopen; je moet binnen het bereik van je radar + wapentuig zijn om actie te kunnen ondernemen. Dat waren ze op dat moment niet en is het dus 4 tegen 1. | |
sp3c | zaterdag 30 maart 2013 @ 00:14 |
ok goed, het was 1 tegen 1, mij om het even | |
sp3c | zaterdag 30 maart 2013 @ 00:15 |
punt was iig dat er meer gedaan werd dan bommenwerpers escorteren en dat punt lijkt me gemaakt inmiddels | |
RetepV | zaterdag 30 maart 2013 @ 09:21 |
Ja, had ook gekund. Maar het waren uiteindelijk Russen die even kwamen tonen dat ze zich niet zomaar laten tegenhouden van wat zij willen. |