abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 20 juni 2014 @ 13:40:07 #241
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_141326483
bitch ben ook hoogbegaafd , blijkbaar dus als je iq test heb gehaald van 130 of meer

heb er een van 135 en eentje van 128 haha
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  vrijdag 20 juni 2014 @ 13:40:17 #242
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_141326495
ben wel lui
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_141341224
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 13:40 schreef Thezappa het volgende:
ben wel lui
ik ook
When it comes to survival..
pi_141347087
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juni 2014 17:29 schreef RadioSlut het volgende:
Hoi. Een nieuweling hier.

Om gelijk even antwoord te geven op de TT: Ik heb het voornamelijk als nadeel ervaren. Eerste paar levensjaren ging alles nog goed, iets van 3 jaar lang begeleiding gehad, wat voor mij voldoende uitdaging gaf. Daarna heb ik op 2 immense kutscholen gezeten, waarvan de laatste school er alles aan deed om mij te 'vergeten'. Het niveau was er bedroevend laag (95% van de kinderen gingen naar het laagste niveau vmbo), okee, daar kunnen die kinders niks aan doen, maar de leraren verwachtten wel dat ik leuk mee ging doen met hun niveau.

Wat dus resulteerde in 75% van de schooltijd met m'n armen over mekaar zitten, en plaatjes kleuren. Ik moest zelfs een keer een heel werkboekje, van top tot teen inkleuren, want dan hield ik mijn mond tenminste dicht. Ik zeurde zoveel om extra werk. In groep 7 en 8 werden er activiteiten georganiseerd voor kinderen die gemiddeld slimmer waren dan de rest. Het gemiddelde niveau was een heel stuk lager dan mijn niveau, waardoor ik alsnog geen aansluiting en uitdaging had. Het hielp ook niet echt mee dat de begeleider van dat groepje mij niet mocht. :') Maar dat hadden wel meer leraren daar.

Ik ben daarna naar het vwo gegaan, en zoals je al raadt was ik een enorm lui kreng en deed ik geen flikker. Soms liep ik achter, moest ik een beetje bijleren, maar ach, dat haal ik toch wel. Zesde klas gehaald, en 2 weken voor de examens van het vwo af geflikkerd, omdat ik voor M&O 5,4 stond. :')

Nu zit ik, na vele ruzies met mijn ouders en een depressie al 3 jaar thuis, niks te doen, al ga ik volgend jaar gelukkig wel weer naar school, naar het mbo. Ik ben echt ontzettend gedemotiveerd, alles is simpel en saai, en ondanks dat hoogbegaafdheid officieel bij mij is geconstateerd, merk ik er helemaal niks meer van. Ik ben gewoon afgestompt ofzo.

//einde rant.
Het volkomen gebrek aan uitdaging op school klinkt herkenbaar. Hier kwamen de leraren meestal aan met ofwel simpele leesboekjes waar een samenvatting van geschreven moest worden, ofwel het verplicht helpen van andere leerlingen. Allebei doodsaai, na een tijdje. Moet zeggen dat ik blij was toen ik van school af kon. Overigens natuurlijk belachelijk dat leraren/begeleiders duidelijk laten merken je niet te mogen, dat lijkt me zeer onprofessioneel. Deden je ouders daar niets aan? Of wisten die het niet?

Heb je trouwens geen hobby's waarin je je kunt verdiepen? Geeft het leven wellicht weer wat kleur. Sterkte in ieder geval!
  vrijdag 20 juni 2014 @ 23:10:21 #245
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_141353615
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 21:24 schreef silbergrun het volgende:

[..]

Het volkomen gebrek aan uitdaging op school klinkt herkenbaar. Hier kwamen de leraren meestal aan met ofwel simpele leesboekjes waar een samenvatting van geschreven moest worden, ofwel het verplicht helpen van andere leerlingen. Allebei doodsaai, na een tijdje. Moet zeggen dat ik blij was toen ik van school af kon. Overigens natuurlijk belachelijk dat leraren/begeleiders duidelijk laten merken je niet te mogen, dat lijkt me zeer onprofessioneel. Deden je ouders daar niets aan? Of wisten die het niet?

Heb je trouwens geen hobby's waarin je je kunt verdiepen? Geeft het leven wellicht weer wat kleur. Sterkte in ieder geval!
Ohja, een samenvatting. Herkenbaar. Stom formuliertje waar je in een kwartiertje doorheen bent. Net als het boek overigens. :')

Het helpen van leerlingen mocht dan weer niet, ik was de zondebok in de klas: Niemand mocht mij, incluis de leraren. Dus ze gunden het mij niet echt.

Mijn ouders wisten van niets, ze wisten wel dat ik gepest werd, maar ik was in die tijd zo socially awkward dat ik dat niet durfde te zeggen. Ze hebben gedaan wat ze konden maar niks hielp. En ik was 'berucht' in de hele wijk, ook bij andere scholen stond ik erom bekend dat ik behoorlijk gepest werd :')
Kaleidoscopiklimax
pi_141364837
Op de basisschool reikhalzend uitkijken naar groep 5, want dan zou ik interessante vakken krijgen, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis.

De teleurstelling :')
When it comes to survival..
pi_141365503
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 21:24 schreef silbergrun het volgende:

[..]

Het volkomen gebrek aan uitdaging op school klinkt herkenbaar. Hier kwamen de leraren meestal aan met ofwel simpele leesboekjes waar een samenvatting van geschreven moest worden, ofwel het verplicht helpen van andere leerlingen. Allebei doodsaai, na een tijdje. Moet zeggen dat ik blij was toen ik van school af kon. Overigens natuurlijk belachelijk dat leraren/begeleiders duidelijk laten merken je niet te mogen, dat lijkt me zeer onprofessioneel. Deden je ouders daar niets aan? Of wisten die het niet?

Heb je trouwens geen hobby's waarin je je kunt verdiepen? Geeft het leven wellicht weer wat kleur. Sterkte in ieder geval!
Ben ik blij dat ik hele stripverhalen tekende, zo heb ik me nooit verveeld gevoeld. Qua belangstelling was ik dan wel weer totaal af gehaakt. Ik lette nooit op en kreeg daardoor een achterstand van 3 kaar of zo, ik moest zelfs naar de LOM school met een IQ van 138 (toen al bekend)
pi_141368371
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 11:30 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ben ik blij dat ik hele stripverhalen tekende, zo heb ik me nooit verveeld gevoeld. Qua belangstelling was ik dan wel weer totaal af gehaakt. Ik lette nooit op en kreeg daardoor een achterstand van 3 kaar of zo, ik moest zelfs naar de LOM school met een IQ van 138 (toen al bekend)
Ik ging ook altijd tekenen in de klas. Het was ook het enige vak, naast rekenen dan, waar ik echt goed in was. Overigens herken ik me wel in jouw verhalen, alleen ben ik niet hb (zover ik weet), maar heb ik een vorm van autisme.
ROBODEMONS..................|:(
  zaterdag 21 juni 2014 @ 14:07:56 #249
427319 Amaris-Airlie
Because I'm happy?
pi_141369510
Antwoord op TT: Het heeft zowel zijn voor- als nadelen.
Op de basisschool liep ik zo veel voor waardoor ik niet veel te doen had., gelukkig had ik meestal goede docenten die me altijd een hoop werk mee gaven maar dat was meer om de tijd te vullen, en daar werkte ik me ook gauw doorheen, het was geen 'uitdaging' of iets. Voordeel is dat ik in die vrije tijd op school en thuis heel veel boeken las en een liefde heb ontwikkeld voor kunst, ik was altijd aan het tekenen.

Nadeel: Zonder dat je het wil raak je afgezonderd van de rest in je klas en voel je je 'niet normaal', wat ik verschrikkelijk vond. Ik had wel aardige klasgenootjes op de basisschool, ik hielp ze altijd en dat waardeerden ze, maar er was toch wel duidelijk een 'scheidingslijn'.en daar kon ik niet goed tegen. Ik deed er alles aan om er bij te horen en vond het erg belangrijk wat anderen van me vonden.

Nog een nadeel is dat ik al die tijd op de basisschool nooit echt heb geleerd om te 'leren', ik deed alles zelf en het was erg lang geleden dat ik echt iets had geleerd (zoals lezen en schrijven)
Dus op de middelbare had ik er op het begin ongelooflijk veel moeite mee om echt eens voor bv. wiskunde, wat 'nieuw' was, te gaan zitten, ik was het gewend dat alles 'van zelf' ging en ik kon het niet dealen dat ik onvoldoendes haalde, (volgens mij dacht ik dat dat niet mogelijk was voor mij) wat me erg onzeker heeft gemaakt. Ik was niet zeker van mezelf en durfde mezelf niet te zijn.

Wat dan weer wel een voordeel was/is, is het zelfstandig kunnen werken en dingen sneller begrijpen, ik kan beter alleen werken dan samen, omdat ik soms te ongeduldig ben om alles uit te leggen terwijl het voor mij best logisch is. (dat is dan weer een nadeel)
In de klas waar ik nu in zit ben ik gelukkig niet de enige meer, en dan gaat samenwerken juist geweldig goed!

Deze voor-en nadelen baseer ik op mijn eigen ervaringen, misschien dat iemand anders zich er in herkent, misschien totaal niet, maar het verschilt bij iedereen. Het is maar net hoe je het ervaart. Ik denk dat ik nu zou concluderen dat het meer voor- dan nadelen heeft, je hebt de kans er de vruchten van te plukken, de nadelen belemmeren dat maar de KANS is er wel...
Kon ik het geluk maar schilderen
pi_141373647
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 13:22 schreef Morrigan het volgende:

maar heb ik een vorm van autisme.
Ik ook :P
pi_141384466
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 07:10 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ben niet hb, alhoewel er wel gebieden zijn waarbij ik wat sneller denk dan mijn collega's. Maar nog meer gebieden waarbij ik het volledig af laat weten.

Heb een paar keer mee mogen maken dat er iemand was die op dezelfde snelheid dacht als ik. Dat waren hele merkwaardige ontmoetingen. Ik hoefde niks dubbel uit te leggen, binnen de kortste keren zaten we op dezelfde golflengte. Heerlijk, want je kunt dan heel snel heel veel gedaan krijgen, en enorm veel informatie uitwisselen. Dat geeft een enorme kick.

Maar ik heb ook met mensen samengewerkt die met hoge cijfers van de beste universiteiten zijn afgestudeerd, en die je alles drie keer uit moest leggen. Dat kan natuurlijk ook aan mijn uitleg liggen, maar ik had vaak het gevoel dat het denkraam van mijn gesprekspartner erg star was, waarbij alle input precies overal in moest passen. Zoiets:

[ afbeelding ]
Dus; heb je ooit eene chte test gedaan? Zo nee dan weet je het niet. Ik dacht ook dat het bij mijn wel meeviel, maar wat je omschrijft is exact wat ik bedoelde. Naast de snelheid ook het niet kunnen aanpassen, meegaan in een denkpiste.

Ik bleek boven het 99,5e percentiel te zitten ergens... En nee, ik ben geen wiskundegenie ofzo, maar kan wel heel goed abstract denken. Strategie, lange termijn, grote patronen, inmiddels ben ik zover dat ik als jonkie (ik ben begin dertig) ons topmanagement mijn ideeën mag vertellen. Mijn denkbeelden worden inmiddels opgepikt, sterker nog, ik heb al heel vaak 'hate to say i told you so' moeten zeggen. Uiteindelijk hebben de hoge heren dit ook gezien en vragen ze me vooraf eens mee te denken.
Whatever...
pi_141385462
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:54 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ik ook :P
Dat verklaard een hoop. :P Merk je ook of iets door autisme of hoogbegaafdheid komt? Je bent dan eigenlijk dubbel 'afwijkend'.
ROBODEMONS..................|:(
pi_141407825
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:31 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dus; heb je ooit eene chte test gedaan? Zo nee dan weet je het niet. Ik dacht ook dat het bij mijn wel meeviel, maar wat je omschrijft is exact wat ik bedoelde. Naast de snelheid ook het niet kunnen aanpassen, meegaan in een denkpiste.

Ik bleek boven het 99,5e percentiel te zitten ergens... En nee, ik ben geen wiskundegenie ofzo, maar kan wel heel goed abstract denken. Strategie, lange termijn, grote patronen, inmiddels ben ik zover dat ik als jonkie (ik ben begin dertig) ons topmanagement mijn ideeën mag vertellen. Mijn denkbeelden worden inmiddels opgepikt, sterker nog, ik heb al heel vaak 'hate to say i told you so' moeten zeggen. Uiteindelijk hebben de hoge heren dit ook gezien en vragen ze me vooraf eens mee te denken.
Afgelopen vrijdag voor de lol wat IQ testjes gedaan online - ik zit tegen het randje. Nog net 'normaal'.

In mijn eigen vakgebied heb ik wel een sterke visie, maar het blijft behelpen bij het overbrengen van die visie. Zoiets moet je met 150% zelfvertrouwen doen, en ik ben goudeerlijk, dus 9 van de 10 keer blijft het management met vraagtekens zitten. Ook als ik er zelf van overtuigd ben dat het gaat lukken, bijvoorbeeld dat een nieuw concept een commercieel succes wordt, omdat ik dat kan visualiseren, op basis van eerdere ervaringen. Maar ja, probeer dat maar eens over te brengen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 22 juni 2014 @ 20:18:44 #254
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_141420834
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 10:56 schreef LesStroud het volgende:
Op de basisschool reikhalzend uitkijken naar groep 5, want dan zou ik interessante vakken krijgen, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis.

De teleurstelling :')
Bij ons op school werd het niet eens gegeven want het was te moeilijk voor de kinders. :')

Ook een nadeel: Ik ben er pas op een latere leeftijd achtergekomen dat ik hoogbegaafd was (ben wel eerder getest maar mijn ouders zagen het nut er niet van in om het aan mij te vertellen), en daardoor heb ik heel lang gemiddelde mensen als dom aangezien. Maar ik wist niet beter. ;(
Kaleidoscopiklimax
  zondag 22 juni 2014 @ 20:21:57 #255
428632 DenWauw
R&P Huispanda
pi_141421005
Het is soms een nadeel en meestal een voordeel. Je kunt wel sneller en slimmer zijn dan anderen, maar dan val je er ook een beetje buiten en is het moeilijk om mensen mee te krijgen.
check mijn policy! http://bit.ly/1jqh7Gt
Pandapower!
pi_141471402
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:53 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dat verklaard een hoop. :P Merk je ook of iets door autisme of hoogbegaafdheid komt? Je bent dan eigenlijk dubbel 'afwijkend'.
Lasig om te ontdekken of iets 'ergens van komt'. Ik voel me vaak anders, en dank dat 'dat is mijn autisme/hb. Maar misschien hebben 'normale' mensen soms ook wel dat gevoel.. Kon ik maar eens in de huid van iemand anders kruipen. erg leerzaam!

Ik denk soms wel dat het autisme het hb versterkt bij mij en andersom. Hb mensen hebben afwijkende interesses, en autisten kunnen er heel obsessief mee bezig zijn. Dus heb ik het dubbelop:

En ik vind rare dingen leuk, en ben ik er ook nog heel erg veel mee bezig...

Ik wist trouwens niet dat jij ook een vorm van autisme had, ik vind jouw posts ook altijd wel leuk. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door ZuidKardinaal op 23-06-2014 22:56:04 ]
pi_141471439
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2014 20:18 schreef RadioSlut het volgende:

[..]

Bij ons op school werd het niet eens gegeven want het was te moeilijk voor de kinders. :')

Je mist niks.
  dinsdag 24 juni 2014 @ 00:28:02 #258
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_141476465
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:40 schreef SoyFeliz het volgende:
Hoe weet je eigenlijk of je hoogbegaafd bent? Vroeger zeiden ze op mijn basisschool dat ik hoogbegaafd was. Daarom was ik ook Gymnasium gaan doen. Inmiddels zit ik op de Havo omdat ik niet de inzet had die nodig was om op het gymnasium te blijven. Ben ik dan toch niet hoogbegaafd? Of zegt je studie niks over je hoogbegaafdheid?
Begaafd ben je als je een IQ hebt van 130 tot 140. Vanaf de 140 ben je hoogbegaafd.
Maar begaafdheid heeft niks met schoolprestaties te maken. Het betekent alleen dat je een 'gift' hebt, de gift van intelligentie. Aan jou de keus om er iets mee te doen of niet.
Gr gr. de KLB Keizer
pi_141621453
Ik scoor ook hoogbegaafd op IQ tests. Maar ik merk dat mijn grote frustratie eerder is dat ik te dom ben dan te slim.

Mijn nieuwe interesse is computerwetenschap, en ik merk dat ik daarbij heel erg tegen mijn grenzen aan loop. Bij elk stukje code of wiskundig argument moet ik minstens 2 keer kijken voor ik door heb hoe dat nou precies werkt. Meestal vaker.

Sommige van mijn vrienden zien dat meteen. En als ik dan lees hoe bijzonder snel de grote geesten waren. Dan ben ik wel jaloers, en weet ik dat ik op dat gebied verstandelijk beperkt ben.

Frustrerend, omdat ik nooit goed zal worden in computers en programmeren, en nooit iets nuttigs daar aan bij zal dragen, terwijl ik dat toch een heel erg interessant vakgebied vind.. :N

Mijn IQ is verder ook niet heeeel erg hoog of zo, ergens tussen de 130 en 140.

[ Bericht 3% gewijzigd door LesStroud op 27-06-2014 17:47:54 ]
When it comes to survival..
pi_141622414
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 17:17 schreef LesStroud het volgende:
Ik scoor ook hoogbegaafd op IQ tests. Maar ik merk dat mijn grote frustratie eerder is dat ik te dom ben dan te slim.
Heb ik ook. Beetje the sour end of the deal.

Mijn IQ is wel hoog genoeg voor verveling en dat soort dingen, maar te laag om een Google Challenge op te lossen en zo een baan te regelen.. Ik mag lekker achteraan sluiten.. :N
pi_141626454
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2014 20:18 schreef RadioSlut het volgende:
daardoor heb ik heel lang gemiddelde mensen als dom aangezien.
Dat doe ik nog steeds.
pi_141627095
quote:
11s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 20:07 schreef Adsumnonabsum het volgende:

[..]

Dat doe ik nog steeds.
Meeste mensen zijn ook dom.
Daar hoef je niet hoogbegaafd voor te zijn.
Worry is a misuse of imagination
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juni 2014 @ 20:35:47 #263
13368 NiGeLaToR
pi_141627381
Het was wel prettig om te begrijpen waarom ik me vaak zo voel zoals ik me voel. De eeuwige verveling, niet kunnen interesseren in studeren bijvoorbeeld en via omwegen toch een postdoc afronden. Goeie baan hebben, maar gewoon niet het gevoel dat ik me echt in hoef te spannen. Ik kies nu steeds een onderwerp waar ik niets van weet en dan ga ik alles leren - theorie in praktijk. Heb nu een zoutwater aquarium voor de uitdaging, bijvoorbeeld, maar dat blijkt dan weer veel minder lastig dan wordt beweerd. Overigens via de site van mensa wat wijzer geworden en meteen besloten dat ik er verder geen label op ga (laten) plakken maar vooral ga leren om wat rust te vinden.

Maar wat hierboven al wordt genoemd, het is ook wat je ermee doet. Ben gewoon 'n tikkeltje te lui om er de hele dag iets briljanters mee te doen. En dat irriteert dan ook wel weer.
pi_141629713
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 20:35 schreef NiGeLaToR het volgende:
Het was wel prettig om te begrijpen waarom ik me vaak zo voel zoals ik me voel. De eeuwige verveling, niet kunnen interesseren in studeren bijvoorbeeld en via omwegen toch een postdoc afronden. Goeie baan hebben, maar gewoon niet het gevoel dat ik me echt in hoef te spannen. Ik kies nu steeds een onderwerp waar ik niets van weet en dan ga ik alles leren - theorie in praktijk. Heb nu een zoutwater aquarium voor de uitdaging, bijvoorbeeld, maar dat blijkt dan weer veel minder lastig dan wordt beweerd. Overigens via de site van mensa wat wijzer geworden en meteen besloten dat ik er verder geen label op ga (laten) plakken maar vooral ga leren om wat rust te vinden.

Maar wat hierboven al wordt genoemd, het is ook wat je ermee doet. Ben gewoon 'n tikkeltje te lui om er de hele dag iets briljanters mee te doen. En dat irriteert dan ook wel weer.
Misschien is een academische carriere iets voor je? Onderzoek doen in de wiskunde (bijvoorbeeld) lijkt me behoorlijk uitdagend, maar erg leuk.
  vrijdag 27 juni 2014 @ 21:59:27 #265
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_141630428
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 20:28 schreef Probability het volgende:

[..]

Meeste mensen zijn ook dom.
Daar hoef je niet hoogbegaafd voor te zijn.
Maar je hebt dom en je hebt dom.
Kaleidoscopiklimax
pi_141630491
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 21:40 schreef netchip het volgende:

[..]

Misschien is een academische carriere iets voor je? Onderzoek doen in de wiskunde (bijvoorbeeld) lijkt me behoorlijk uitdagend, maar erg leuk.
Moet je wel zin hebben om elk jaar naar een ander land te verhuizen.
  vrijdag 27 juni 2014 @ 23:47:21 #267
424509 Wilgekatje
niet uit de wilg te kijken
pi_141633965
Hoogbegaafdheid kan plaatsvinden binnen zoveel breingebieden. Ik ben zelf niet hoogbegaafd, mijn IQ ligt rond de 130 en hoogbegaafdheid start voor zover ik weet rond de 140. In de praktijk voel ik me eigenlijk vaak dom. Er is zoveel kennis, zoveel te leren en ik weet zo weinig en leer zo traag. Tevreden ben ik eigenlijk nooit, zelfs als ik 9'ens haal voor academische tentamens dan 'was het te makkelijk'. Prestaties leiden juist als je begaafd bent al snel tot perfectionisme en dat leidt weer tot faalangst. Ik baal eigenlijk continu van gebrek aan intelligentie bij mezelf en van het gebrek aan intelligentie bij andere mensen. Maar niet zo erg dat het mijn geluk in de weg staat.

Of intelligentie een nadeel is? Ik denk het niet, zolang het je niet belemmert in je dagelijks functioneren. Intelligentie is een praktisch hulpmiddel dat je al dan niet kunt inzetten om situaties te overzien of problemen op te lossen. Je zult echter ook eerder nieuwe problemen herkennen als je intelligent bent, dus het zal je niet direct gelukkiger maken. Geluk zul je zelf moeten creëren als ieder ander mens.

Daarnaast ben ik van mening dat er vormen van intelligentie bestaan die niet in IQ-tests zijn opgenomen, zoals empathisch vermogen of de communicatie tussen lichaam en geest, wat evengoed praktische hulpmiddelen betreft om situaties te overzien en problemen op te lossen. Sterker nog, empathie, nieuwsgierigheid en de wil om te blijven ontwikkelen vind ik belangrijkere intelligentie-gebaseerde deugden dan IQ zelf.
pi_141637037
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 23:47 schreef Wilgekatje het volgende:
Hoogbegaafdheid kan plaatsvinden binnen zoveel breingebieden. Ik ben zelf niet hoogbegaafd, mijn IQ ligt rond de 130 en hoogbegaafdheid start voor zover ik weet rond de 140. In de praktijk voel ik me eigenlijk vaak dom. Er is zoveel kennis, zoveel te leren en ik weet zo weinig en leer zo traag. Tevreden ben ik eigenlijk nooit, zelfs als ik 9'ens haal voor academische tentamens dan 'was het te makkelijk'. Prestaties leiden juist als je begaafd bent al snel tot perfectionisme en dat leidt weer tot faalangst. Ik baal eigenlijk continu van gebrek aan intelligentie bij mezelf en van het gebrek aan intelligentie bij andere mensen. Maar niet zo erg dat het mijn geluk in de weg staat.

Of intelligentie een nadeel is? Ik denk het niet, zolang het je niet belemmert in je dagelijks functioneren. Intelligentie is een praktisch hulpmiddel dat je al dan niet kunt inzetten om situaties te overzien of problemen op te lossen. Je zult echter ook eerder nieuwe problemen herkennen als je intelligent bent, dus het zal je niet direct gelukkiger maken. Geluk zul je zelf moeten creëren als ieder ander mens.

Daarnaast ben ik van mening dat er vormen van intelligentie bestaan die niet in IQ-tests zijn opgenomen, zoals empathisch vermogen of de communicatie tussen lichaam en geest, wat evengoed praktische hulpmiddelen betreft om situaties te overzien en problemen op te lossen. Sterker nog, empathie, nieuwsgierigheid en de wil om te blijven ontwikkelen vind ik belangrijkere intelligentie-gebaseerde deugden dan IQ zelf.
Hoogbegaafdheid in de leken interpretatie is een IQ van 130 of hoger. Maar eigenlijk kun je dan beter spreken van hoog-intelligent, want 'echte' hoogbegaafdheid komt met een waslijst aan anderen eigenschappen (die in deze samenleving vaak evengoed nadelig kunnen werken als voordelig), naast het hebben van een hoge intelligentie.
Kernaspecten van hoogbegaafdheid zijn bijv. om erg kritisch naar jezelf te zijn, om hoge morele eisen te stellen aan jezelf en anderen, en om bijvoorbeeld zeer empathisch te zijn.

Als je dat soort eigenschappen bij jezelf herkent raad ik je echt aan om er bij jezelf op te letten welke eigenschappen 'anders' zijn dan gemiddeld en erop te letten dat het niet je valkuilen worden, want dat is een bekende kwaal onder hoogbegaafden. :P
Ik doe mijn best.
pi_141638092
Is het zo dat er twee types IQ-test zijn? In de IQ-testen waarbij de tijd wordt bijgehouden, scoor ik zo'n 20 punten hoger dan in de IQ-testen waarbij ze alleen maar om een antwoord vragen.

Bij die laatste test doen sommige vragen gewoon pijn aan m'n hersenen, zo diep moet ik er over nadenken, en na een tijdje heb ik het wel gezien, en begin ik me af te vragen of ik m'n tijd niet nuttiger kan besteden. Merk ook dat ik veel slordigheidsfoutjes maak. Maar bij de IQ-testen op tijd voel ik me juist wel in m'n element, en kan ik lekker racen. Met een hoge score!

Juist dat hele snelle denken is iets wat ik heel weinig tegen kom bij andere mensen, terwijl ik omringd wordt door collega's die het juist heerlijk vinden om heel lang over pietluttige details van een onzinnig project na te denken.

Om je een geinig voorbeeld te geven. Een aantal jaren geleden hadden we in onze groep een bespreking over de samenvattingen van ons werk, die we in zouden sturen voor een conferentie. Een groepslid presenteerde zijn samenvatting, en toen werd om op- en aanmerkingen gevraagd. Ik had een vraag over hoe nauwkeurig een meting was gedaan, en een collega vroeg of een werkwijze niet beter beschreven kon worden. Klaar, dachten we. Maar toen vroeg onze baas of het woordje "the" in de titel niet door "a" veranderd moest worden. Gingen we daarna op z'n elfendertigst door de hele samenvatting in, om ieder woord op een goudschaaltje te wegen. Kan me goed voorstellen dat hij superhoog scoort op een niet getimede IQ-test, maar dat hij op een IQ-test waarbij de tijd wel wordt bijgehouden nog met vraag 1 bezig is, voordat de test over is.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_141639066
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 20:35 schreef NiGeLaToR het volgende:
Het was wel prettig om te begrijpen waarom ik me vaak zo voel zoals ik me voel. De eeuwige verveling, niet kunnen interesseren in studeren bijvoorbeeld en via omwegen toch een postdoc afronden. Goeie baan hebben, maar gewoon niet het gevoel dat ik me echt in hoef te spannen. Ik kies nu steeds een onderwerp waar ik niets van weet en dan ga ik alles leren - theorie in praktijk. Heb nu een zoutwater aquarium voor de uitdaging, bijvoorbeeld, maar dat blijkt dan weer veel minder lastig dan wordt beweerd. Overigens via de site van mensa wat wijzer geworden en meteen besloten dat ik er verder geen label op ga (laten) plakken maar vooral ga leren om wat rust te vinden.

Maar wat hierboven al wordt genoemd, het is ook wat je ermee doet. Ben gewoon 'n tikkeltje te lui om er de hele dag iets briljanters mee te doen. En dat irriteert dan ook wel weer.
Hoe herkenbaar.
Whatever...
pi_141639124
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 02:26 schreef Woutjeh het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid in de leken interpretatie is een IQ van 130 of hoger. Maar eigenlijk kun je dan beter spreken van hoog-intelligent, want 'echte' hoogbegaafdheid komt met een waslijst aan anderen eigenschappen (die in deze samenleving vaak evengoed nadelig kunnen werken als voordelig), naast het hebben van een hoge intelligentie.
Kernaspecten van hoogbegaafdheid zijn bijv. om erg kritisch naar jezelf te zijn, om hoge morele eisen te stellen aan jezelf en anderen, en om bijvoorbeeld zeer empathisch te zijn.

Als je dat soort eigenschappen bij jezelf herkent raad ik je echt aan om er bij jezelf op te letten welke eigenschappen 'anders' zijn dan gemiddeld en erop te letten dat het niet je valkuilen worden, want dat is een bekende kwaal onder hoogbegaafden. :P
Een goede iq test meet een algemene intelligentie en heeft met de meeste cognitieve vaardigheden hoge correlatie. Een hoog vermogen je in te leven heeft een bepaald abstractieniveau. Eq is dan ook gevorreleerd met iq.

Naast een hoog iq zijn mi met name een goed geheugen, creativiteit belangrijk. Een sterke werkhouding is mede afhankelijk van zelfvertrouwen etc. Dus dat vind ik lastiger.

En hoge morele standaard... Vooral dat je je standaard niet zomaar aanpast aan de meute. Hij is zeker niet gelijk aan die van de gemiddelde 'ik heb een hoge moraal' Volkskrant lezer. Kortom:hoe definieer je zoiets.
Whatever...
pi_141639142
Probleem is dat deze definities vaak niet echt goed doordacht zijn. Je haalt de ideeën van niet hb-ers er wat mij betreft zo uit...
Whatever...
  FOK!fotograaf zaterdag 28 juni 2014 @ 10:50:07 #273
13368 NiGeLaToR
pi_141639634
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 21:40 schreef netchip het volgende:

[..]

Misschien is een academische carriere iets voor je? Onderzoek doen in de wiskunde (bijvoorbeeld) lijkt me behoorlijk uitdagend, maar erg leuk.
Mijn 'probleem' is dat zodra ik iets gevonden heb, me erin vastbijt, alles er van wil weten maar dan ook plots de interesse verlies. Mijn intellect gaat helaas niet gepaard met die ene vorm van autisme waardoor ik me zou kunnen blijven focussen. Sterker nog, van theoretische natuurkunde tot werktuigbouw, van geschiedenis tot farmaceutische wetenschappen - ik weet overal wat van (c.q. Adopteer taalgebruik/lingo en onthou werkelijk de meest onbenullige feitjes, dus praat makkelijk mee). Maar ben nergens echt heel briljant in. Onderzoeker worden vergt discipline en die bijna autistische drive. Mijn vrouw doet zo'n mensa testje nog eens een stuk sneller dan mij en heeft op dat vlak echt een geniaal brein, discipline en een autistisch doorzettingsvermogen. Heerlijk om te zien. Sociaal minder sterk, daar help ik haar mee en zij met mijn rusteloosheid.

Enfin, we zijn sinds kort ook ouders en ook daar willen we alles van weten, analyseren we ons 'suf' en zijn we hele bewust met onze kleine bezig. Super om te zien en te doen, putten we beiden veel energie uit. Maar ook daarin de onzekerheid dat je het niet perfect kunt doen en dat maakt het ook wel weer moeilijk. Als ik dan in de Lidl loop denk ik wel eens; was ik maar zo dom, gewoon lekker niet opvoeden, niet om gezondheid denken, niet bewust zijn van.. Alles. Heerlijk zorgeloos. Al weten mensen die zo leven vaak dondersgoed dat ze er een potje van maken, dus dat zal in de praktijk alles behalve zorgeloos zijn.

Focus nu op mogelijke toekomstig eigen bedrijf, daar ga ik wel weer even mee vooruit komen :) denk ik.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 10:50:26 #274
424509 Wilgekatje
niet uit de wilg te kijken
pi_141639642
Dat eq gecorreleerd is met iq kan ik me eigenlijk wel goed voorstellen, Spanky78. Creativiteit is al een breder begrip: hier valt creatief denken onder, maar ook creatieve vaardigheden die heel divers kunnen zijn (tekenen, schrijven, muziek maken, etc.)

De definitie van moraliteit is een moeilijke. Van religieuze moraal heb ik me bijvoorbeeld op jonge leeftijd al afgekeerd, terwijl voor anderen dat de hoogste vorm van moraliteit mogelijk is.

Juist doordat je over zoveel standpunten en invalshoeken rondom een bepaalde problematiek na gaat denken begin je eigen leef- en gedragsregels op te stellen. De deugd hiervan is dat je niet langer de massa volgt, maar opnieuw over alle keuzes die je de hele dag door maakt nadenkt. Dat leidt tot een bewuster leven. Het gevaar sluimert erin niet langer aan te sluiten bij de maatschappij (om niet te spreken van misplaatste superioriteitsgevoelens, de gevaarlijkste van allemaal). In sociale interacties met anderen moet je daar continu bij stil staan, sommige standpunten kun je in veel gevallen beter voor je houden, terwijl het er op andere momenten echt op aankomt dat je ze inzet.
pi_141640213
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:50 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Mijn 'probleem' is dat zodra ik iets gevonden heb, me erin vastbijt, alles er van wil weten maar dan ook plots de interesse verlies. Mijn intellect gaat helaas niet gepaard met die ene vorm van autisme waardoor ik me zou kunnen blijven focussen. Sterker nog, van theoretische natuurkunde tot werktuigbouw, van geschiedenis tot farmaceutische wetenschappen - ik weet overal wat van (c.q. Adopteer taalgebruik/lingo en onthou werkelijk de meest onbenullige feitjes, dus praat makkelijk mee). Maar ben nergens echt heel briljant in. Onderzoeker worden vergt discipline en die bijna autistische drive. Mijn vrouw doet zo'n mensa testje nog eens een stuk sneller dan mij en heeft op dat vlak echt een geniaal brein, discipline en een autistisch doorzettingsvermogen. Heerlijk om te zien. Sociaal minder sterk, daar help ik haar mee en zij met mijn rusteloosheid.

Enfin, we zijn sinds kort ook ouders en ook daar willen we alles van weten, analyseren we ons 'suf' en zijn we hele bewust met onze kleine bezig. Super om te zien en te doen, putten we beiden veel energie uit. Maar ook daarin de onzekerheid dat je het niet perfect kunt doen en dat maakt het ook wel weer moeilijk. Als ik dan in de Lidl loop denk ik wel eens; was ik maar zo dom, gewoon lekker niet opvoeden, niet om gezondheid denken, niet bewust zijn van.. Alles. Heerlijk zorgeloos. Al weten mensen die zo leven vaak dondersgoed dat ze er een potje van maken, dus dat zal in de praktijk alles behalve zorgeloos zijn.

Focus nu op mogelijke toekomstig eigen bedrijf, daar ga ik wel weer even mee vooruit komen :) denk ik.
Oh, dat herken ik. Ik kan op de korte termijn ergens heel erg mee bezig zijn, maar dan ineens switchen naar wat anders. Ik weet ook van heel veel iets, maar van niets heel veel (van de meeste onderwerpen weet ik wel veel meer dan klasgenoten).

Ik weet niet of dat ik hoogbegaafd ben. Hangt volgens mij ook van heel veel factoren af, intelligentie, creativiteit, etc... Mijn beeldende creativiteit is ronduit slecht (tekenen, schilderen, dichten), maar oplossingen verzinnen voor problemen lukt me dan weer wel. Ben ook breed geinteresseerd, van wiskunde tot geschiedenis en economie (vooral aandelen/bedrijven). Alleen talen heb ik niet zo veel mee op.

Die zorgeloosheid lijkt me wel fijn idd, maar als 15 jarige mag ik daar eigenlijk niet over klagen. Ik kan eindeloos over iets nadenken, bijvoorbeeld of ik wel een juiste keuze heb gemaakt. Alhoewel, als ik een keuze eenmaal gemaakt heb sta ik er 100% achter.
pi_141640362
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:50 schreef Wilgekatje het volgende:
Dat eq gecorreleerd is met iq kan ik me eigenlijk wel goed voorstellen, Spanky78. Creativiteit is al een breder begrip: hier valt creatief denken onder, maar ook creatieve vaardigheden die heel divers kunnen zijn (tekenen, schrijven, muziek maken, etc.)

De definitie van moraliteit is een moeilijke. Van religieuze moraal heb ik me bijvoorbeeld op jonge leeftijd al afgekeerd, terwijl voor anderen dat de hoogste vorm van moraliteit mogelijk is.

Juist doordat je over zoveel standpunten en invalshoeken rondom een bepaalde problematiek na gaat denken begin je eigen leef- en gedragsregels op te stellen. De deugd hiervan is dat je niet langer de massa volgt, maar opnieuw over alle keuzes die je de hele dag door maakt nadenkt. Dat leidt tot een bewuster leven. Het gevaar sluimert erin niet langer aan te sluiten bij de maatschappij (om niet te spreken van misplaatste superioriteitsgevoelens, de gevaarlijkste van allemaal). In sociale interacties met anderen moet je daar continu bij stil staan, sommige standpunten kun je in veel gevallen beter voor je houden, terwijl het er op andere momenten echt op aankomt dat je ze inzet.
Indeed, je kunt snel de aansluiting verliezen. Je loopt nogal makkelijk te ver vooruit. Praktisch gezien betekent dit dat men op mijn werk pas nu gaat doen wat ik al 6 jaar roep (ik mag nu wel het topmanagement adviseren hierover trouwens). Kost enorm veel moeite om daar geen conflicten bij te krijgen.

Misplaatste superioriteit is voor heel veel mensen een probleem. Maar inderdaad kun je ook als je het niet eens zo bedoelt al arrogant over komen. Dat is oppassen geblazen.

Verder moet je je aanpassen aan de goegemeente in je communicatie. Anders kun je het schudden, helemaal jezelf zijn moet je maar thuis doen.. Alhoewel je ook jezelf niet moet verloochenen want dan word je ongelukkig /gefrustreerd. Het is een beetje balanceren.

Wat dat betreft is er vanuit het boeddhisme wel eea te leren. Want als je slim bent, ben je nog niet direct wijs.
Whatever...
pi_141683493
Bijzonder om te lezen dat iedereen hier merkt dat ze sneller denken dan de rest, en vaak op de zaken vooruit lopen. Dat merk ik in mijn dagelijks leven eigenlijk helemaal nooit!!

Misschien te hard gezopen in mijn studententijd, ik ben alleen als kind getest :P
pi_141684904
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:18 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Bijzonder om te lezen dat iedereen hier merkt dat ze sneller denken dan de rest, en vaak op de zaken vooruit lopen. Dat merk ik in mijn dagelijks leven eigenlijk helemaal nooit!!

Misschien te hard gezopen in mijn studententijd, ik ben alleen als kind getest :P
Nogmaals, is het niet zo dat er twee types 'heel erg slim' zijn? De ene kan heel snel denken, is creatief, heeft een visie, terwijl de andere kan juist heel erg diep en geconcentreerd na kan denken. Beetje het idee van een marathonloper tegenover een sprinter. In beide gevallen kun je een Olympische gouden medaille winnen, en in beide gevallen zullen mensen zeggen dat je goed hard kunt lopen, maar we hebben het toch over verschillende disciplines.

Afijn, terug naar het denken: in het eerste geval is het overigens erg lastig om diep en geconcentreerd te denken, omdat je brein constant sprongetjes aan het maken is, om uit te vogelen of er niet meer uit te halen valt.

In de wetenschappelijke wereld lopen heel veel mensen uit de tweede groep rond. Dit zijn namelijk mensen die heel goed sommetjes op kunnen lossen en zich lang kunnen concentreren op de meest saaie details die gevraagd worden voor een tentamen. Scoren hoog, halen met gemak een diploma aan een universiteit.

De eerste groep heeft het wat lastiger om door de hoepels van onze diplomamaatschappij te springen. Kunnen in het een of ander uitblinken, maar hun creativiteit kan parten spelen als ze zich moeten concentreren op iets dat ze niet interesseert, omdat hun brein constant op zoek is naar een interessantere uitdaging. Als ze eenmaal hun stek heb gevonden, dan kan die eerste groep zich pas echt goed manifesteren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_141685041
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:50 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Mijn 'probleem' is dat zodra ik iets gevonden heb, me erin vastbijt, alles er van wil weten maar dan ook plots de interesse verlies. Mijn intellect gaat helaas niet gepaard met die ene vorm van autisme waardoor ik me zou kunnen blijven focussen. Sterker nog, van theoretische natuurkunde tot werktuigbouw, van geschiedenis tot farmaceutische wetenschappen - ik weet overal wat van (c.q. Adopteer taalgebruik/lingo en onthou werkelijk de meest onbenullige feitjes, dus praat makkelijk mee). Maar ben nergens echt heel briljant in. Onderzoeker worden vergt discipline en die bijna autistische drive. Mijn vrouw doet zo'n mensa testje nog eens een stuk sneller dan mij en heeft op dat vlak echt een geniaal brein, discipline en een autistisch doorzettingsvermogen. Heerlijk om te zien. Sociaal minder sterk, daar help ik haar mee en zij met mijn rusteloosheid.

Enfin, we zijn sinds kort ook ouders en ook daar willen we alles van weten, analyseren we ons 'suf' en zijn we hele bewust met onze kleine bezig. Super om te zien en te doen, putten we beiden veel energie uit. Maar ook daarin de onzekerheid dat je het niet perfect kunt doen en dat maakt het ook wel weer moeilijk. Als ik dan in de Lidl loop denk ik wel eens; was ik maar zo dom, gewoon lekker niet opvoeden, niet om gezondheid denken, niet bewust zijn van.. Alles. Heerlijk zorgeloos. Al weten mensen die zo leven vaak dondersgoed dat ze er een potje van maken, dus dat zal in de praktijk alles behalve zorgeloos zijn.

Focus nu op mogelijke toekomstig eigen bedrijf, daar ga ik wel weer even mee vooruit komen :) denk ik.
Verse ouder, check.
Was ik maar dom, heerlijke zorgeloos, check.
Focus op een mogelijk eigen bedrijf, check.

Leven we in parallele werelden?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_141685334
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:48 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nogmaals, is het niet zo dat er twee types 'heel erg slim' zijn? De ene kan heel snel denken, is creatief, heeft een visie, terwijl de andere kan juist heel erg diep en geconcentreerd na kan denken. Beetje het idee van een marathonloper tegenover een sprinter. In beide gevallen kun je een Olympische gouden medaille winnen, en in beide gevallen zullen mensen zeggen dat je goed hard kunt lopen, maar we hebben het toch over verschillende disciplines.

Ik pas denk ik niet in beide hokjes. Ben juist wel creatief, (krijg dat iig vaak te horen, en heb er ook wel eens prijzen voor gewonnen) en heb ook moeite met door hoepels springen.

Maar ik ben tegelijkertijd ook traag.

Als ik met iemand anders praat en het gesprek is echt interessant/diepgaand, dan heb ik in de eerste instantie vaak geen weerwoord. Dan luister ik alleen maar. Vooral als diegene hoogbegaafd is (90% van mijn vrienden zijn het of zitten er tegen aan)

Pas later bedenk ik me wat ik had kunnen zeggen. Ik kan mezelf beter schriftelijk/typend uitdrukken dan in een gewoon gesprek.
pi_141685366
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Verse ouder, check.
Was ik maar dom, heerlijke zorgeloos, check.
Focus op een mogelijk eigen bedrijf, check.

Leven we in parallele werelden?
Je hebt gewoon MPS :P
pi_141686470
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:58 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ik pas denk ik niet in beide hokjes. Ben juist wel creatief, (krijg dat iig vaak te horen, en heb er ook wel eens prijzen voor gewonnen) en heb ook moeite met door hoepels springen.

Maar ik ben tegelijkertijd ook traag.

Als ik met iemand anders praat en het gesprek is echt interessant/diepgaand, dan heb ik in de eerste instantie vaak geen weerwoord. Dan luister ik alleen maar. Vooral als diegene hoogbegaafd is (90% van mijn vrienden zijn het of zitten er tegen aan)

Pas later bedenk ik me wat ik had kunnen zeggen. Ik kan mezelf beter schriftelijk/typend uitdrukken dan in een gewoon gesprek.
Het is inderdaad niet zo zwart/wit. Dat laatste herken ik: alhoewel ik wel snel denk te kunnen denken, heb ik ook meestal geen weerwoord klaar. Heb behoorlijk wat tijd nodig om nieuwe informatie te verwerken, vooral als iets emotioneel rouw op het dak komt vallen. Mag wel zeggen dat ik grote bewondering heb voor mensen die wel adrem zijn.

Het binnenhalen van informatie kost veel tijd, maar als het eenmaal binnen is, dan is het heel gemakkelijk om informatie te combineren. Vandaar dat communicatie ook zo lekker verloopt met mensen die op dezelfde golflengte zitten, en die zelf ook al over bepaalde zaken hebben nagedacht, en alles zelf al hebben uitgeplozen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_141688755
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:32 schreef Lyrebird het volgende:

Het binnenhalen van informatie kost veel tijd, maar als het eenmaal binnen is, dan is het heel gemakkelijk om informatie te combineren. Vandaar dat communicatie ook zo lekker verloopt met mensen die op dezelfde golflengte zitten, en die zelf ook al over bepaalde zaken hebben nagedacht, en alles zelf al hebben uitgeplozen.
Ja, ik kan ook altijd de meest gekke verbanden leggen. Denk dat daar mijn echte talent zit. Het leuke is dat mijn vrienden ook aan 1 woord genoeg hebben als ik met een totaal vergezochte connectie kom. Gaan zijn dan weer op door met een andere connetcie.

Meestal ben ik op feestjes 'de stille'. Vooral bij mijn schoonouders, als het weer eens over andere mensen en auto's gaat. Bij toeval waren 2 van mij vrienden ook op een feestje van mijn schoonouders. Denk dat ze toen een totaal andere ik gezien hebben.

Soms schaam ik me daar wel eens voor, dat ik dan zo anders ben. Het is niet mijn bedoeling om arrogant te zijn. Maar een 'normaal gesprek' kost me echt heel veel moeite. Ik moet echt werken om een leuk en acceptabel antwoord te vinden. En dat twerijl ik bij mijn vrienden wel met allerlei maffe associaties kan komen.
  zondag 29 juni 2014 @ 18:42:24 #284
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_141689087
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:18 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Bijzonder om te lezen dat iedereen hier merkt dat ze sneller denken dan de rest, en vaak op de zaken vooruit lopen. Dat merk ik in mijn dagelijks leven eigenlijk helemaal nooit!!

Misschien te hard gezopen in mijn studententijd, ik ben alleen als kind getest :P
sneller lezen :( en ik kan het ook niet afleren ook
pi_141689208
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:42 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

sneller lezen :( en ik kan het ook niet afleren ook
Dat heb ik dus ook. Lastig, vooral als je tijdens een bus/trein/vliegreis het eerste uur al door al je leesvoer heen bent.
  zondag 29 juni 2014 @ 18:47:46 #286
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_141689327
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:45 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Dat heb ik dus ook. Lastig, vooral als je tijdens een bus/trein/vliegreis het eerste uur al door al je leesvoer heen bent.
mooie tijd voor een powernappie 14.gif


moest je op school iets lezen, klassikaal, ging ik het maar drie keer lezen omdat er anders weer iemand boos werd 'dat ik niets deed' ;(


of striptekeningen maken op de achterkant van het tentamen omdat je nog niet na 20 minuten weg mocht ;(
pi_141691266
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:47 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

mooie tijd voor een powernappie [ afbeelding ]

of striptekeningen maken op de achterkant van het tentamen omdat je nog niet na 20 minuten weg mocht ;(
Ik heb hele verhalen getekend, compleet met vaste figuren die iedere keer weer wat anders beleefden zo was school nog een beetje draaglijk. :P
  FOK!fotograaf zondag 29 juni 2014 @ 22:31:30 #288
13368 NiGeLaToR
pi_141702415
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Verse ouder, check.
Was ik maar dom, heerlijke zorgeloos, check.
Focus op een mogelijk eigen bedrijf, check.

Leven we in parallele werelden?
Mogelijk, maar onwaarschijnlijk, eerder blijkt wederom dat we niet zo heel uniek zijn - alleen unieke dingen kunnen doen :)

Overigens nog zoiets, hoeveel van jullie horen voor je gevoel al je hele leven 'nergens bij'? Mensen lijken altijd wel ergens een soort aansluiting bij te vinden, politiek, geloof, (sport)vereniging, familie, etc. Heb dat niet. We hebben wel veel vrienden, maar het is geen groep. We doen soms mee aan sociale rituelen, maar dan meer omdat het leuk is voor anderen voorspelbaar te zijn zeg maar. Voel me altijd toeschouwer en dat bevalt ook nog eens prima.
  maandag 30 juni 2014 @ 12:14:13 #289
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141718603
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 22:31 schreef NiGeLaToR het volgende:
Overigens nog zoiets, hoeveel van jullie horen voor je gevoel al je hele leven 'nergens bij'? Mensen lijken altijd wel ergens een soort aansluiting bij te vinden, politiek, geloof, (sport)vereniging, familie, etc. Heb dat niet. We hebben wel veel vrienden, maar het is geen groep. We doen soms mee aan sociale rituelen, maar dan meer omdat het leuk is voor anderen voorspelbaar te zijn zeg maar. Voel me altijd toeschouwer en dat bevalt ook nog eens prima.
Ja, dit is voor mij wel ontzettend herkenbaar. Het team (en ik), of de klas (en ik), m'n collega's (en ik), dat gevoel heb ik altijd wel gehad. Ik voel me er nooit echt wezenlijk bij horen, doorgaans niet op een vervelende manier overigens, maar meer vanuit een idee van me geen deel voelen van welke groep dan ook. De eeuwige toeschouwer inderdaad. Liever observeren vanaf de zijlijn dan midden in het feestgedruis zitten. :)
pi_141723295
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 22:31 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Mogelijk, maar onwaarschijnlijk, eerder blijkt wederom dat we niet zo heel uniek zijn - alleen unieke dingen kunnen doen :)

Overigens nog zoiets, hoeveel van jullie horen voor je gevoel al je hele leven 'nergens bij'? Mensen lijken altijd wel ergens een soort aansluiting bij te vinden, politiek, geloof, (sport)vereniging, familie, etc. Heb dat niet. We hebben wel veel vrienden, maar het is geen groep. We doen soms mee aan sociale rituelen, maar dan meer omdat het leuk is voor anderen voorspelbaar te zijn zeg maar. Voel me altijd toeschouwer en dat bevalt ook nog eens prima.
Ik merk dat ik leid aan een ongeneeslijke ironie. Dat maakt het lastig bij mij om me echt met een groep verwant te voelen. Groepen hebben vaak een gedeelde visie, en die kan ik maar tot op een bepaald punt serieus nemen. Dus ik voel me inderdaad echt nergens echt mee verwant, al zijn er wel plekken waar ik me thuis voel.
pi_141727011
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:47 schreef Life2.0 het volgende:
of striptekeningen maken op de achterkant van het tentamen omdat je nog niet na 20 minuten weg mocht ;(
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 19:29 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ik heb hele verhalen getekend, compleet met vaste figuren die iedere keer weer wat anders beleefden zo was school nog een beetje draaglijk. :P
Ik kan niet zeggen dat het bij mij is aan komen waaien. Mijn broer had dat dan weer wel, die haalde hoge cijfers zonder noemenswaardige inspanning. Als ik er echt voor ging zitten, dan kon ik wel eens een hoog cijfer halen, maar dat er even voor gaan zitten, dat was niet zo gemakkelijk. Pas als ik ergens zwaar onvoldoende voor stond, kon ik daar genoeg inspiratie uithalen om me eens ergens op te concentreren. Met de jaren is dat er wel uitgegaan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_141727153
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 22:31 schreef NiGeLaToR het volgende:
Overigens nog zoiets, hoeveel van jullie horen voor je gevoel al je hele leven 'nergens bij'?
In de VS heb ik een tijdje op een lab gewerkt met heel veel buitenlanders, en dat voelde voor het eerst als dat ik bij een groep hoorde. Niet alleen hadden we allemaal dezelfde immigranten achtergrond, we hadden ook allemaal dezelfde interesses.

We zijn nu al weer een paar jaar verder, maar als ik mensen uit die tijd tegen kom, dan is het net een warm bad.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 30 juni 2014 @ 16:50:28 #293
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_141727478
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 16:32 schreef Lyrebird het volgende:

[..]


[..]

Ik kan niet zeggen dat het bij mij is aan komen waaien. Mijn broer had dat dan weer wel, die haalde hoge cijfers zonder noemenswaardige inspanning. Als ik er echt voor ging zitten, dan kon ik wel eens een hoog cijfer halen, maar dat er even voor gaan zitten, dat was niet zo gemakkelijk. Pas als ik ergens zwaar onvoldoende voor stond, kon ik daar genoeg inspiratie uithalen om me eens ergens op te concentreren. Met de jaren is dat er wel uitgegaan.
het is wel killing geweest voor mijn houding, zelfs de eerste jaren op de uni verveeld ik mij letterlijk de hele dag als ik wat standaard colleges had, alsof ik weer terug op de middelbare zat :')
gezellig middagje studeren met klasgenootjes heb ik ook nooit kunnen doen ;(
  maandag 30 juni 2014 @ 16:51:14 #294
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_141727504
ik hoor prima ergens mij, alleen die kom ik meestal niet tegen in het dagelijkse leven :+
pi_141728602
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 16:32 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

[..]

Ik kan niet zeggen dat het bij mij is aan komen waaien. Mijn broer had dat dan weer wel, die haalde hoge cijfers zonder noemenswaardige inspanning. Als ik er echt voor ging zitten, dan kon ik wel eens een hoog cijfer halen, maar dat er even voor gaan zitten, dat was niet zo gemakkelijk. Pas als ik ergens zwaar onvoldoende voor stond, kon ik daar genoeg inspiratie uithalen om me eens ergens op te concentreren. Met de jaren is dat er wel uitgegaan.
Ik haalde ook geen hoge cijfers,m hoor, maar kon gewoon mijn aandacht er niet bij houden.
pi_141745230
Zo een online mensa testje zegt zeker niks maar ik kreeg er wel dit uit.

Thuistest resultaat

Geachte kandidaat,

Jouw resultaten van de Mensa-onlinetest waren erg goed. Het blijkt dat jouw intelligentie waarschijnlijk boven het 98e percentiel ligt, hetgeen betekent dat je bij de bovenste twee procent van de bevolking zou behoren.

De onlinetest is echter geen officiële, geijkte test en is daarom slechts indicatief voor het succes van de Mensa-eindtest.
Over de gemaakte onlinetest geven wij verder geen informatie (zoals over de juiste antwoorden of het aantal fouten).
pi_141745618
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 22:31 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Mogelijk, maar onwaarschijnlijk, eerder blijkt wederom dat we niet zo heel uniek zijn - alleen unieke dingen kunnen doen :)

Overigens nog zoiets, hoeveel van jullie horen voor je gevoel al je hele leven 'nergens bij'? Mensen lijken altijd wel ergens een soort aansluiting bij te vinden, politiek, geloof, (sport)vereniging, familie, etc. Heb dat niet. We hebben wel veel vrienden, maar het is geen groep. We doen soms mee aan sociale rituelen, maar dan meer omdat het leuk is voor anderen voorspelbaar te zijn zeg maar. Voel me altijd toeschouwer en dat bevalt ook nog eens prima.
Tsja, soms heb je soortgenoten nodig. Mijn vader snapt mij, mijn zusje ook, net als en tante. Dus dat past wel. Op mijn werk, ach, een enkeling, maar ik word gelukkig wel gewaardeerd en kan gewoon mezelf zijn. Ik waardeer en respecteer anderen ook.

Verder heb ik geen behoefte echt ergens bij te horen, ik heb vrienden, doe ook wel eens mee aan rituelen en dat is gezellig. maar echt ergens bijhoren? Nah. Het zijn meer momenten dat ik me volledig op mijn plaats voel.
Whatever...
  dinsdag 1 juli 2014 @ 08:59:17 #298
400386 Eleiko
Eindbaas
pi_141755465
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juni 2014 17:29 schreef RadioSlut het volgende:
Hoi. Een nieuweling hier.

Om gelijk even antwoord te geven op de TT: Ik heb het voornamelijk als nadeel ervaren. Eerste paar levensjaren ging alles nog goed, iets van 3 jaar lang begeleiding gehad, wat voor mij voldoende uitdaging gaf. Daarna heb ik op 2 immense kutscholen gezeten, waarvan de laatste school er alles aan deed om mij te 'vergeten'. Het niveau was er bedroevend laag (95% van de kinderen gingen naar het laagste niveau vmbo), okee, daar kunnen die kinders niks aan doen, maar de leraren verwachtten wel dat ik leuk mee ging doen met hun niveau.

Wat dus resulteerde in 75% van de schooltijd met m'n armen over mekaar zitten, en plaatjes kleuren. Ik moest zelfs een keer een heel werkboekje, van top tot teen inkleuren, want dan hield ik mijn mond tenminste dicht. Ik zeurde zoveel om extra werk. In groep 7 en 8 werden er activiteiten georganiseerd voor kinderen die gemiddeld slimmer waren dan de rest. Het gemiddelde niveau was een heel stuk lager dan mijn niveau, waardoor ik alsnog geen aansluiting en uitdaging had. Het hielp ook niet echt mee dat de begeleider van dat groepje mij niet mocht. :') Maar dat hadden wel meer leraren daar.

Ik ben daarna naar het vwo gegaan, en zoals je al raadt was ik een enorm lui kreng en deed ik geen flikker. Soms liep ik achter, moest ik een beetje bijleren, maar ach, dat haal ik toch wel. Zesde klas gehaald, en 2 weken voor de examens van het vwo af geflikkerd, omdat ik voor M&O 5,4 stond. :')

Nu zit ik, na vele ruzies met mijn ouders en een depressie al 3 jaar thuis, niks te doen, al ga ik volgend jaar gelukkig wel weer naar school, naar het mbo. Ik ben echt ontzettend gedemotiveerd, alles is simpel en saai, en ondanks dat hoogbegaafdheid officieel bij mij is geconstateerd, merk ik er helemaal niks meer van. Ik ben gewoon afgestompt ofzo.

//einde rant.
1. wat een kutverleden: sterkte.
2. "2 weken voor de examens van het vwo af geflikkerd, omdat ik voor M&O 5,4 stond." ???? Is dit tegenwoordig de normale gang van zaken?
3. Kijk eens bij coursera.org etc. voor online cursussen die wel enig niveau hebben.
Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
  dinsdag 1 juli 2014 @ 09:00:06 #299
400386 Eleiko
Eindbaas
pi_141755475


[ Bericht 100% gewijzigd door Eleiko op 01-07-2014 09:00:46 ]
Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
pi_141755702
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 08:59 schreef Eleiko het volgende:

[..]

1. wat een kutverleden: sterkte.
2. "2 weken voor de examens van het vwo af geflikkerd, omdat ik voor M&O 5,4 stond." ???? Is dit tegenwoordig de normale gang van zaken?
3. Kijk eens bij coursera.org etc. voor online cursussen die wel enig niveau hebben.
Ja, school is tegenwoordig anders. Toen ik naar school ging in 'de goeie ouwe tijd' draaide het nog echt om de leerlingen, en wat goed voor hen was.

Als je als puber enorm liep te spijbelen, te blowen en en een 1,2 gemiddeld stond, dan smeekte onze directeur je bijna met tranen in de ogen om als-je-blieft tenminste iets aan school te doen, want anders vergooide je je toekomst. Ze hadden echt hart voor de kinderen.

Tegenwoordig, als een normaal superbraaf kind eventjes wat minder presteert door een aanwijsbare oorzaak (pfeiffer, moeder heeft kanker) dan wordt ie zonder pardon van school af gebonjourd.

Je haalt ons gemiddelde omlaag, oprotten. Slecht voor je toekomst? Jouw toekomst boeit ons dus geen ene fuck. School is er voor de managers, het bestuur en de glanzende folders, niet voor de kinderen. Wat dacht je nou zelf? :(
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')