abonnement Unibet Coolblue
pi_124262404
In het wedstrijdtopic, FOT / Maandelijkse fotowedstrijd - Maart 2013 - Gouden uur ontstond de discussie over hoe ver je mag gaan met het bewerken van foto's. Om het wedstrijdtopic schoon te houden wellicht een idee om hier verder te gaan met deze discussie.

Enkele standpunten uit het wedstrijdtopic:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meh
pi_124262702
Duidelijke OP.
5 Ferrari's op videoband!
pi_124263189
Goed plan om hier verder te gaan! ^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 18:13 schreef wyccie het volgende:

[..]

Nogal een verschil, bij een zwart-wit foto weet je dat. En nee, die foto is niet zo genomen. Die gouden gloed op alles is geshopt.
Maar goed, we moeten hier die discussie niet gaan voeren.
Een gouden gloed over je hele foto kan ook met een kleur-filter voor je lens. Geen fotosoep, maar toch duidelijk een niet natuurgetrouwe foto.
pi_124263251
Een foto is hooguit gecropped in Photoshop (of ander programma).
Doe je meer aanpassingen dan is het geen foto meer.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 19:52:20 #5
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_124263295
Het aangehaalde voorbeeld vind ik persoonlijk gewoon aanvaardbaar. Kleurtemperatuur kan je ook aanpassen met de camera zelf tijdens het fotograveren dus zie niet in waarom dat achteraf niet zou mogen....
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 19:57:46 #6
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_124263643
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 19:51 schreef Nemephis het volgende:
Een foto is hooguit gecropped in Photoshop (of ander programma).
Doe je meer aanpassingen dan is het geen foto meer.
Als een foto is bewerkt met technieken zoals doordrukken en tegenhouden... Is het dan ook geen foto meer?
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_124263719
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 19:51 schreef Nemephis het volgende:
Een foto is hooguit gecropped in Photoshop (of ander programma).
Doe je meer aanpassingen dan is het geen foto meer.
Bewerking is van alle tijden. Ook in het analoge tijdperk werd er veel bewerkt
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_124263861
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 19:57 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Als een foto is bewerkt met technieken zoals doordrukken en tegenhouden... Is het dan ook geen foto meer?
Nee, een foto is zoals je 'm geschoten hebt. Als je er daarna nog allerhande creatieve dingen mee doet is het een nieuw kunstwerk geworden maar niet meer die foto.
pi_124263922
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 19:50 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Een gouden gloed over je hele foto kan ook met een kleur-filter voor je lens. Geen fotosoep, maar toch duidelijk een niet natuurgetrouwe foto.
Uiteraard, maar dan ga ik ervan uit dat je zo'n foto voor dat effect maakt, en dat het dan een kunstig gefotografeerde foto is. Dat kan mooi zijn bij allerlei andere onderwerpen (lijnen, schaduw, ruimte, portret zelfs).
In een topic met dat onderwerp ga ik ervan uit dat je die prachtige zonnestralen zo mooi mogelijk op een foto zet, en niet zelf het licht zodanig gaat veranderen dat het totaal niet meer representatief is.
De foto had net zo goed tijdens mist gemaakt kunnen zijn, dan was het een waardeloze foto geweest, maar ontzettend goed geshopt.

En dingen zoals een prullenbak wegshoppen, tsja, zelf zou ik dan een andere positie pakken, of de prullenbak opzij hebben gezet. Ik moet ook zeggen dat ik alleen Gimp heb en er nooit echt enige tijd en moeite in heb gestoken om een prullenbak weg te shoppen.
pi_124264314
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 20:00 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Nee, een foto is zoals je 'm geschoten hebt. Als je er daarna nog allerhande creatieve dingen mee doet is het een nieuw kunstwerk geworden maar niet meer die foto.
Ben ik het niet mee eens. Kijk bijvoorbeeld naar de voorbeeldfoto. Het gele effect had ook bereikt kunnen worden zonder enige nabewerking. Door alleen een compleet verkeerde kleurtemperatuur te kiezen op de camera had een foto gemaakt kunnen worden die er gelijkwaardig uit ziet aan de bewerkte versie.
Meh
  dinsdag 19 maart 2013 @ 21:24:59 #11
27648 Weakling
available in strong mint
pi_124268714
Ik neem aan dat hier specifiek voor een wedstrijd bedoeld wordt, want daarbuiten lijkt me dat er geen grenzen zijn aan fotobewerking.

Hoe ver je mag gaan bij fotowedstrijden? Dat is aan degene die de fotowedstrijd organiseert. Die persoon kan alles toestaan of een arbitraire grens kiezen. Het gaat er niet om wat er gekozen wordt, maar dat een grens gekozen wordt. Als er behoefte aan een grens is tenminste. Je zult het toch nooit voor iedereen goed doen wat dat betreft.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_124270508
Zover als je zelf wilt lijkt mij. Lijkt mij niet zo moeilijk ;)

Is het voor een wedstrijd? Dan zover als de organisatie aangeeft...
Voor wat foto's, kijk hier
pi_124270766
quote:
En dingen zoals een prullenbak wegshoppen, tsja, zelf zou ik dan een andere positie pakken, of de prullenbak opzij hebben gezet. Ik moet ook zeggen dat ik alleen Gimp heb en er nooit echt enige tijd en moeite in heb gestoken om een prullenbak weg te shoppen.
Waarschijnlijk ben ik van een jonge generatie fotografen, maar dit is hoe analoge fotografen keken: je kijkt vóór je de foto maakt al hoe je de compositie wil hebben en of er eventueel dingen in de weg staan die je niet op de foto wil hebben.

Ik begon op mijn 13e met digitaal fotograferen. Dat is voor mij dé manier van fotograferen en daarbij hoort ook een andere kijk. Namelijk dat je bijna oneindig foto's kan schieten en dat je achteraf in de computer nog van alles aan kan passen.

Wat ook bij die kijk hoort is een foto schieten die misschien helemaal niet zo bijzonder is, maar waarmee je met een lichte bewerking toch iets moois kan bereiken. Dat heb ik soms al in mijn hoofd zitten op het moment dat ik de foto maak.

Met deze manier van fotograferen kun je het niet eens zijn, maar het is wel hoe kinderen die nu leren fotograferen gaan denken.

De darkroom zal denk ik altijd zoiets blijven als de LP. Dat gaat niet verdwijnen en ik vind dat elke serieuze fotograaf ook eens analoog moet fotograferen.

Maar verder is er voor mij dus niet echt een grens in bewerken, behalve dingen toevoegen die je niet zelf gefotografeerd hebt.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 22:10:37 #14
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_124271410
Acht, zo erg is die bewerking niet.
Ik had het misschien iets minder gedaan, want ik vind die kleuren in de lucht van de foto
eigenlijk heerlijk.

Als je bv even lokaal naar trouw fotografen googeld en dan van vondst vijf is even bij de bewerkingen gaat
kijken, ligt een kleine beetje aan waar je woont, maar de kans dat je een afschuwelijke collectie nep
glimmers, half zwart wit en sepia bewerkingen tegen komt is groot en dan vaak als klap op de vuurpijl heb je een fotograaf die alleen de clarity in lightroom weet te vinden en deze in een bewerking voorbeeld zo laag mogelijk zet met een witte vignetten rand er om. :')

Ik denk dat ik met aanleiding daarvan moet zeggen,
bewerken is niet erg als je het kan. Maakt niet uit hoe zwaar.
En dat er een tijd en plek is voor bewerken, bruiloften foto's,
buiten kleur sfeer en huid imperfectie bewerking af blijven.
Ongeacht wat mijn mening ook is, worden slecht trouw bewerkingen ook nog geaccepteerd
en als prachtig bevonden...

Dus achter af, na al dat getyp, smaak.
En doe dus maar lekker wat jouw smaak is :|
  dinsdag 19 maart 2013 @ 22:11:39 #15
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_124271472
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 20:00 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Nee, een foto is zoals je 'm geschoten hebt. Als je er daarna nog allerhande creatieve dingen mee doet is het een nieuw kunstwerk geworden maar niet meer die foto.
Ben jij fotograaf? Of doe jij aan fotografie?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 22:12:43 #16
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_124271518
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:11 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ben jij fotograaf? Of doe jij aan fotografie?
Ik schat mogelijk een autonome kunst opleiding aan een of andere kunst academie?
pi_124271552
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:11 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ben jij fotograaf? Of doe jij aan fotografie?
Ik gok van niet :D
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_124271786
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:11 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ben jij fotograaf? Of doe jij aan fotografie?
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:13 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Ik gok van niet :D
Nou en bedankt hè Mirjam }:|

Ik fotografeer voor de hobby.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 22:18:48 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_124271891
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:17 schreef Nemephis het volgende:

[..]

[..]

Nou en bedankt hè Mirjam }:|

Ik fotografeer voor de hobby.
Bewerk jij je foto's dan helemaal niet na? Afgezien van croppen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_124272478
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Bewerk jij je foto's dan helemaal niet na? Afgezien van croppen?
Soms wel, maar dan vind ik het zelf al geen foto meer.
Ik weet wel dat ik vrij extreem ben in dat standpunt, heb daar ook altijd bekvechterij over met mijn zusje (zij is semi-professioneel bezig met fotografie).
  dinsdag 19 maart 2013 @ 22:30:17 #21
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_124272617
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:28 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Soms wel, maar dan vind ik het zelf al geen foto meer.
Ik weet wel dat ik vrij extreem ben in dat standpunt, heb daar ook altijd bekvechterij over met mijn zusje (zij is semi-professioneel bezig met fotografie).
Tsjah. Ik ben het met je eens als het gaat om objecten veranderen (mensen dunner maken, dingen weghalen of toevoegen). Maar de witbalans of kleuren corrigeren vind ik niet meer dan normaal.
Als je een blauwe bloem rood maakt vind ik dat ook weer te.

Doe je wel een lenscorrection bijvoorbeeld?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_124272807
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:30 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Tsjah. Ik ben het met je eens als het gaat om objecten veranderen (mensen dunner maken, dingen weghalen of toevoegen). Maar de witbalans of kleuren corrigeren vind ik niet meer dan normaal.
Als je een blauwe bloem rood maakt vind ik dat ook weer te.

Doe je wel een lenscorrection bijvoorbeeld?
:N de foto is zoals 'ie uit het toestel komt.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 22:33:02 #23
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_124272847
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:32 schreef Nemephis het volgende:

[..]

:N de foto is zoals 'ie uit het toestel komt.
Waarom doe je dan digitale fotografie?
pi_124273103
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:32 schreef Nemephis het volgende:

[..]

:N de foto is zoals 'ie uit het toestel komt.
Nee dat ben ik niet met je eens. Omstandigheden kunnen maken dat wat op je foto staat niet de werkelijkheid is, en dat trek je dan bij in photoshop. vroeger deed men dat in de DOKA, daar is niks raars aan
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 maart 2013 @ 22:50:52 #25
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_124274240
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:32 schreef Nemephis het volgende:

[..]

:N de foto is zoals 'ie uit het toestel komt.
Met die insteek kun je het beste de ruwe sensordata als tekst printen, iemand met een beetje gevoel voor beeld kan er best een plaatje in zien.
Dat ding dat je op je schermpje te zien krijgt is namelijk al door de processor van je camera bewerkt en zeg nou zelf, dan is het toch geen fotografie meer :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')