abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 14 maart 2013 @ 17:47:59 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124055781
Welkom in het centrale nestkastjes topic! Hier volgen we het leven van vogeltjes in en rond nestkastjes van Fok!-ers. *O*



Dit topic hebben we

nieuwsgierigheid:

Gevaar:

Territoriale disputen:

Hard werk

Bestrijding van ongedierte

Het keuren van nest sites

Bedscenes (slapen :P )

Liefde O+

Eitjes

En baby's (beelden van user Sakura)

Kortom, een soap met drama en emoties!

Alle bovenstaande fimpjes behalve de eerste zijn nog van vorig jaar, maar hopelijk wordt 2013 een uitstekend jaar voor onze nestkastjes. Stay tuned 8-)

[ Bericht 48% gewijzigd door SeLang op 15-03-2013 08:15:19 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124055962
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 17:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Echt bizar. Uilen moeten kinderen toch aanspreken. Of zijn die ouders gewoon te lui?
Alsof je zoiets zou moeten overleggen met kinderen van 4-7 :P

Puur de ouders die het niet boeit.

Mooie lijst weer, kleine bonte specht heb ik ook nog nooit gezien, wel heel veel grote (of gehoord :P )
pi_124056247
Ik zit er zelf trouwens aan te denken ook een nestkast op te hangen, vind het toch wel heel erg leuk. Eentje zonder camera, maar wel opgehangen op een plek dat ik goed vanuit m'n raam de ingang kan observeren.

Maar waar ik even tegen aan loop is: Heeft het zin hier, en wat voor kast? Ik woon in een rustige woonwijk met redelijk wat groen (maar bij lange na geen park). Waar ik woon is aan twee kanten ontsloten met een sloot. Er zijn dus veel watervogels (eenden, waterhoen, meerkoet e.d.), daarnaast trekt dat ook veel meeuwen aan. Aan de andere kant staan bomen die bevolkt worden door eksters en kauwtjes. Héél af en te zie ik een mus of een koolmees, maar voor de rest vrij weinig klein spul (al moet ik bekennen dat ik niet echt heel uitgebreid gekeken heb.

Ik denk dus eigenlijk dat het niet zo'n ideale plek is met al die meeuwen, kauwen en eksters. Jij een suggestie?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 14 maart 2013 @ 18:42:45 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124057524
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 18:02 schreef tjoptjop het volgende:
Ik zit er zelf trouwens aan te denken ook een nestkast op te hangen, vind het toch wel heel erg leuk. Eentje zonder camera, maar wel opgehangen op een plek dat ik goed vanuit m'n raam de ingang kan observeren.

Maar waar ik even tegen aan loop is: Heeft het zin hier, en wat voor kast? Ik woon in een rustige woonwijk met redelijk wat groen (maar bij lange na geen park). Waar ik woon is aan twee kanten ontsloten met een sloot. Er zijn dus veel watervogels (eenden, waterhoen, meerkoet e.d.), daarnaast trekt dat ook veel meeuwen aan. Aan de andere kant staan bomen die bevolkt worden door eksters en kauwtjes. Héél af en te zie ik een mus of een koolmees, maar voor de rest vrij weinig klein spul (al moet ik bekennen dat ik niet echt heel uitgebreid gekeken heb.

Ik denk dus eigenlijk dat het niet zo'n ideale plek is met al die meeuwen, kauwen en eksters. Jij een suggestie?
Ik zou die kast gewoon ophangen. Als jij weinig zangvogeltjes ziet dan betekent dat waarschijnlijk dat er weinig voedsel in jouw tuin is. Maar als er elders in de buurt wel voedsel is (en dat lijkt me het geval als er veel groen is) en er is gebrek aan nestplaatsen dan kun je best bewoners krijgen in je kastje.

Er komen in mijn tuin ook veel eksters, maar een goed gedimensioneerd kastje met de juiste opening daar kunnen ze niet in komen. Ik zou me daar dus niet bij voorbaat al teveel zorgen over maken.

Het lijkt mij dus het proberen waard. En een kastje zonder camera kost toch niet zoveel dus ik zou het gewoon proberen. Wel opschieten want het evalueren van nestplaatsen is nu echt begonnen. Ik zou geen week meer wachten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124076507
Vogels genoeg hier in de tuin. Ik heb twee vogelhuisjes hangen, eentje met de opening naar het noorden (altijd in schaduw) en een andere richting het oosten (deze pakt veel zon mee en kan op zonnige dagen opwarmen, ik weet niet of de vogels dat leuk vinden).

Wat mij verbaast heeft is dat sinds ik de beide kasten heb opgehangen er geen enkele vogel de kasten gebruikt heeft om te broeden.
Ik moet daar een kijkje in nemen wat er aan de hand is :?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 15 maart 2013 @ 08:13:33 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124080576
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:44 schreef man1986 het volgende:
Vogels genoeg hier in de tuin. Ik heb twee vogelhuisjes hangen, eentje met de opening naar het noorden (altijd in schaduw) en een andere richting het oosten (deze pakt veel zon mee en kan op zonnige dagen opwarmen, ik weet niet of de vogels dat leuk vinden).

Wat mij verbaast heeft is dat sinds ik de beide kasten heb opgehangen er geen enkele vogel de kasten gebruikt heeft om te broeden.
Ik moet daar een kijkje in nemen wat er aan de hand is :?
Zijn er wel vogeltjes langs geweest om de kastjes te inspecteren? Zitten er weleens vogeltjes te zingen in de buurt van het kastje?

Het is vaak moeilijk te zeggen waarom kastjes niet worden gebruikt. Misschien zijn er betere nestplaatsen dicht in de buurt of ze vinden het kastje zelf niet goed om een of andere reden. Als je de mogelijkheid hebt kun je de kastjes eens verplaatsen en zien wat er dan gebeurt...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 15 maart 2013 @ 10:12:57 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124082687
Zojuist opgenomen!


Dit laat op een prachtige manier het gedrag zien van een paartje dat een potentiële nest locatie evalueert:

• Mannetje vliegt naar binnen en roept het vrouwtje. (Helaas geen geluid in deze video maar je ziet aan z'n snaveltje dat hij haar roept).

• Vrouwtje vliegt naar binnen en wappert met haar vleugeltjes. Dit gebruikt ze later om nest materiaal uit te spreiden in het nest maar die reflex begint al voordat er materiaal in het nest ligt.

Het nest sites evalueren is nu echt begonnen :). Het nest bouwen zou moeten beginnen over iets meer dan een maand. Btw: het paartje in de video is hetzelfde paartje dat ik nu al een paar maanden volg.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124083061
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 10:12 schreef SeLang het volgende:
Zojuist opgenomen!


Dit laat op een prachtige manier het gedrag zien van een paartje dat een potentiële nest locatie evalueert:

• Mannetje vliegt naar binnen en roept het vrouwtje. (Helaas geen geluid in deze video maar je ziet aan z'n snaveltje dat hij haar roept).

• Vrouwtje vliegt naar binnen en wappert met haar vleugeltjes. Dit gebruikt ze later om nest materiaal uit te spreiden in het nest maar die reflex begint al voordat er materiaal in het nest ligt.

Het nest sites evalueren is nu echt begonnen :). Het nest bouwen zou moeten beginnen over iets meer dan een maand. Btw: het paartje in de video is hetzelfde paartje dat ik nu al een paar maanden volg.
zo leuk ^O^
pi_124105351
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 08:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zijn er wel vogeltjes langs geweest om de kastjes te inspecteren? Zitten er weleens vogeltjes te zingen in de buurt van het kastje?
Ze inspecteren de kastjes wel en zingen zodra ze in de tuin komen.

quote:
Het is vaak moeilijk te zeggen waarom kastjes niet worden gebruikt. Misschien zijn er betere nestplaatsen dicht in de buurt of ze vinden het kastje zelf niet goed om een of andere reden. Als je de mogelijkheid hebt kun je de kastjes eens verplaatsen en zien wat er dan gebeurt...
Dan lijkt het me dat de kasten op de verkeerde plek zitten, zal van de week daar iets op gaan verzinnen.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 15 maart 2013 @ 20:11:39 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124105695
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 20:04 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ze inspecteren de kastjes wel en zingen zodra ze in de tuin komen.

Okee dat is positief. Wat voor vogeltjes zijn het trouwens?

quote:
Dan lijkt het me dat de kasten op de verkeerde plek zitten, zal van de week daar iets op gaan verzinnen.
Dat lijkt me een goed idee. Weet je trouwens of er dicht in de buurt misschien een andere nestplaats is (nestkastje bij de buren ofzo)? Het kan namelijk ook zijn dat jouw nestkastje in het territorium ligt van een vogeltje dat al een beter alternatief heeft. Hoe dan ook, kijk of je een betere plek kunt vinden...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 maart 2013 @ 08:59:45 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_124122548
Leuk topic. Ik pleur altijd het hondenhaar in de tuin als ik ze geborsteld heb. Vogels zijn er gek op als nestmateriaal.
Resistance is futile.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 20 maart 2013 @ 11:08:00 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124285263
Ik zie net hier in de tuin een roodborstje nestmateriaal verzamelen! O+

Rond het nestkastje is het (weer) erg rustig. Een paar keer per dag wordt er even naar binnen gegluurd, that's it. Er lijkt ook een relatie te zijn met het weer. Het is hier nu weer vrij koud (rond de 5 graden). Elke keer als het zonnig is en wat warmer dan lijkt er opeens een toename te zijn in lente activiteit.

Ik maak me enigszins zorgen over de kou en nattigheid... is er straks wel genoeg voedsel? Maar goed, dit is wel gewoon de natuur dus okee....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 24 maart 2013 @ 09:11:24 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124432900
Er kwam net weer een lief paartje koolmezen langs O+, maar die passen nu dus niet meer door het gat. Eentje probeerde het gat nog groter te hakken maar dat lukt natuurlijk niet (metaal). Ik ga het bijna jammer vinden dat ik het gat heb verkleind... Pimpelmees komt trouwens ook nog steeds checken maar is weinig/ niet binnen geweest de laatste tijd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124444455
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 20:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Okee dat is positief. Wat voor vogeltjes zijn het trouwens?
Geen idee, ben verder geen vogelkenner :'(
Ik maak wel foto's als ik een telelens bemachtig deze dagen.

quote:
[..]

Dat lijkt me een goed idee. Weet je trouwens of er dicht in de buurt misschien een andere nestplaats is (nestkastje bij de buren ofzo)? Het kan namelijk ook zijn dat jouw nestkastje in het territorium ligt van een vogeltje dat al een beter alternatief heeft. Hoe dan ook, kijk of je een betere plek kunt vinden...
Er zijn nestkasten in de tuin van de buren, maar die worden momenteel ook niet bezocht.
Maar volgens mij heb ik het probleem gevonden. De nestingang stond richting het noorden gericht, terwijl deze juist richting zuiden geplaatst moet worden. Hoewel op sommige sites weer gezegd wordt dat richting zuiden gericht weer niet goed is..
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 24 maart 2013 @ 15:40:38 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124444966
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:29 schreef man1986 het volgende:

[..]

Geen idee, ben verder geen vogelkenner :'(
Ik maak wel foto's als ik een telelens bemachtig deze dagen.

[..]

Er zijn nestkasten in de tuin van de buren, maar die worden momenteel ook niet bezocht.
Maar volgens mij heb ik het probleem gevonden. De nestingang stond richting het noorden gericht, terwijl deze juist richting zuiden geplaatst moet worden. Hoewel op sommige sites weer gezegd wordt dat richting zuiden gericht weer niet goed is..
Je moet hem zo ophangen dat het kastje niet in de brandende zon hangt en de opening liefst uit de wind. In NL is de overheersende windrichting zuidwest en de zon is het krachtigst in het zuiden. Vandaar dat meestal noordoost wordt geadviseerd voor nestkastjes. Maar het hangt natuurlijk ook van andere omstandigheden af.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 25 maart 2013 @ 13:29:24 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124481141
Ik heb nu weer regelmatig de camera draaien met geluid en een hogere framerate (alleen heb ik dan geen bewegingsdetectie dus ik moet erbij blijven).

Zie hier een filmpje dat ik vanmorgen opnam van het mannetje dat het vrouwtje naar binnen roept:

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 1 april 2013 @ 09:54:01 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124749866
Ik heb nu al twee keer gezien dat "mijn" pimpelmees een koolmees wegjaagt uit een struik een paar meter van het nestkastje! De koolmees kiest ervoor om de confrontatie niet aan te gaan en vliegt dan een paar meter verder.

Natuurlijk zou die veel grotere koolmees winnen als het er op aan komt, maar kennelijk zijn de belangen voor de koolmees niet groot genoeg om daarvoor klappen te ontvangen van een pisnijdige pimpelmees! :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124768089
Ik dacht aan dit topic toen ik vandaag in een bos bij Arnhem een vrij laaghangend nestkastje tegenkwam, met een soort van beschermingskap van gaas om de invliegopening
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 3 april 2013 @ 13:24:49 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124831950
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2013 20:40 schreef computergirl het volgende:
Ik dacht aan dit topic toen ik vandaag in een bos bij Arnhem een vrij laaghangend nestkastje tegenkwam, met een soort van beschermingskap van gaas om de invliegopening
[ afbeelding ]
Ik vraag me af wat ze daarmee buiten proberen te houden. Katten en eekhoorns kunnen er volgens mij even gemakkelijk bij. Voor spechten moet je het hele kastje in gaas wikkelen. Maar het lijkt te zijn opgehangen door de beheerders van het bos en die zullen het wel met een goede reden gedaan hebben. Mocht je nog eens iemand tegenkomen die het kan weten: ik ben benieuwd... :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 3 april 2013 @ 13:38:50 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124832525
Btw: geen nieuws hier verder. Kastje wordt nog steeds elke dag meerdere malen bezocht door hetzelfde pimpelmees paartje. Dit kan eigenlijk niet meer mislukken. Ik verwacht nu gewoon dat er over 3 weken een nestje is gebouwd :)

Ik maak me wel zorgen over de beschikbaarheid van voedsel, vanwege de voortdurende kou. Terwijl ik dit typ is het nog steeds maar 5 graden. Gisteren zag ik weer 20+ tjiftjaffen (net gearriveerd uit het zuiden) waarvan velen eten zochten op de grond of vliegjes aan het vangen waren boven het water. Tjiftjaffen voeden toch liever hoog in bomen en struiken en niet op de grond lijkt me, dus wellicht is dit een teken dat er nog te weinig te vinden is in bomen?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124835221
Het schijnt dat er inderdaad heel weinig voedsel is op dit moment.
Er zitten hier nog veel vogels die nog niet genoeg aangesterkt zijn om terug te vliegen naar hun broedgebieden.

Deze winter zijn hier veel vogels uit het noorden en oosten geweest, meer dan andere jaren.
Daar komt bij dat het ook een slecht elzenjaar was en dat is normaal gesproken een hele belangrijke voedselbron. De elzen zijn nu dus helemaal leeggegeten.
En nu komt de lente ook nog eens laat op gang.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_124835496
Dus lekker veel voeren iedereen :)
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 3 april 2013 @ 15:51:09 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124837317
@Kentoet
Vandaag zat ik toevallig nog eens te denken aan een opmerking die je een tijdje geleden postte:

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 13:17 schreef Kentoet het volgende:

Hier is het broedseizoen 2012 succesvol geweest voor de mezen. Tenminste, dat neem ik aan omdat de sperwers ook zeer succesvol hebben gebroed hier in de omgeving.
Het lijkt me dat dat klopt, maar dan met een vertraging van één jaar! Immers, de sperwer-babies worden denk ik gevoed met vooral volwassen prooien aangezien de mezen babies dan nog niet zijn uitgevlogen. Dus een goed broedjaar voor mezen in 2011 geeft dan een goed jaar voor sperwers in 2012.

Ik heb zelf de indruk (maar geen bewijs) dat vorig jaar niet geweldig was voor mezen vanwege een gebrek aan voedsel door een heel nat voorjaar. Dat zou dan dit jaar een minder goed jaar moeten geven voor de sperwers.

Edit:
Ik check nu net de resultaten van de "Big Garden Watch 2013" en zie over bijna de hele linie wat lagere getallen vergeleken met 2012

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Rank    Species    Average per garden 2013    Average per garden 2012
1    House sparrow    3.5    4.3
2    Blackbird    2.8    2.5
3    Blue tit    2.6    2.9
4    Starling    2.5    3.0
5    Woodpigeon    2.2    2.0
6    Chaffinch    1.6    1.7
7    Great tit    1.4    1.5
8    Goldfinch    1.3    1.6
9    Robin    1.3    1.3
10    Collared dove    1.3    1.4
11    Magpie    0.9    1.0
12    Dunnock    0.9    1.1
13    Feral pigeon    0.7    0.7
14    Greenfinch    0.6    0.8
15    Coal tit    0.6    0.6
16    Jackdaw    0.6    0.6
17    Carrion crow    0.5    0.6
18    Common gull    0.3    0.2
19    Fieldfare    0.3    0.1
20    Long-tailed tit    0.2    0.9
21    Wren    0.2    0.3
22    Song thrush    0.2    0.2
23    Rook    0.2    0.2
24    Pheasant    0.2    0.2
25    Great spotted woodpecker    0.2    0.2


[ Bericht 28% gewijzigd door SeLang op 03-04-2013 15:59:23 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124837925
Wanneer vliegen de meeste mezen uit dan?

Van sperwers weet ik dat de meesten op Koninginnedag met de eileg zijn begonnen en dat ze 40 dagen de eieren bebroeden. Dan blijven de jongen nog zo'n 4 weken op het nest.
Dat betekent dat van ongeveer begin juni tot rond half juli de jongen gevoerd moeten worden.

Edit: volgens deze site vliegen de meeste mezen begin juni uit.

[ Bericht 10% gewijzigd door Kentoet op 03-04-2013 16:16:16 ]
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 3 april 2013 @ 16:16:18 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124838247
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 16:07 schreef Kentoet het volgende:
Wanneer vliegen de meeste mezen uit dan?

Van sperwers weet ik dat de meesten op Koninginnedag met de eileg zijn begonnen en dat ze 40 dagen de eieren bebroeden. Dan blijven de jongen nog zo'n 4 weken op het nest.
Dat betekent dat van ongeveer begin juni tot rond begin juli de jongen gevoerd moeten worden.
Toch maar even precies opgezocht (voor Engeland)

Sperwer
First Clutches Laid: 11 May (30 Apr - 29 May)
Incubation: 33 days 33.16 ± 1.37 (30.5 - 36.5) N = 1407 by the: Female
Fledging: 27 - 31days 28.14 ± 3.27 (22 - 33.5) N = 2645 as: Altricial, downy

Pimpelmees:
First Clutches Laid: 26 Apr (12 Apr - 11 May)
Incubation: 13- 15 days 13.88 ± 1.31 (12 - 16) N = 2875 by the: Female
Fledging: 18 - 21days 19.28 ± 2.16 (15 - 22.5) N = 4391 as: Altricial, downy

Koolmees:
First Clutches Laid: 26 Apr (10 Apr - 17 May)
Incubation: 13- 15 days 13.85 ± 1.29 (12 - 16) N = 3197 by the: Female
Fledging: 18 - 21days 18.06 ± 1.96 (15 - 21.5) N = 5175 as: Altricial, downy

Dan heb je inderdaad gelijk dat jonge mezen op het menu kunnen staan :Y
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')