abonnement Unibet Coolblue
pi_124046412


De vorige delen teruglezen kan door op deze topictitel te klikken, dan krijg je ze allemaal te zien.

Bij Sanquin kun je je hier aanmelden om bloeddonor te worden.

Geen zin, tijd of fut om bloed te geven? Helaas, daar tuinen we vanaf nu niet meer in:

SMOEZEN TOP 7

Ik ben bang voor de naald.
Dat zijn veel patiënten ook. Zij hebben geen keus, jij wel. Probeer het gewoon eens, je zult zien dat het meevalt. En medewerkers nemen de tijd om je op je gemak te stellen.

Geen idee waar een bloedbank in mijn buurt zit.
Sanquin heeft meer dan driehonderd afname locaties verspreid over Nederland. Wedden dat er ook eentje
in de buurt van jouw huis of werk zit? Ga naar www.bloedverwant.nl/bloedlinks , typ je postcode in en lees op hoeveel kilometer afstand je terechtkunt.

Daar heb ik met mijn drukke baan echt geen tijd voor.
Bloed geven duurt inclusief de keuring en het kopje koffie na afloop vaak maar een uurtje. Het kan bovendien op veel donorcentra ook ’s avonds. En menig werkgever geeft graag een uurtje vrij om onder werktijd te gaan geven. ‘Voor jou maar even, voor de patiënt een heel leven’, zeggen ze bij Sanquin.

Ik ben vast te dik, te dun, te kort, te lang, te jong, te oud...
In principe kan iedere persoon tussen de 18 en 65 jaar en met een gewicht van minimaal 50 kilo bloed geven, mits zijn of haar gezondheid dat toelaat.

Ik heb geen zin om gratis bloed te geven, waarmee Sanquin dan veel geld verdient.
Sanquin gebruikt alle inkomsten voor het testen en bewerken van het bloed, voor de ontwikkeling en verbetering van de bloedtransfusie en voor de ontwikkeling en productie van geneesmiddelen. Sanquin is een stichting zonder winstoogmerk.
En je krijgt wel hele gave erkenningen: http://www.sanquin.nl/bloed-geven/ik-geef-bloed/waardering/

Sanquin wil mijn bloed niet
Als je het met iemand doet uit een risicogebied, met prostituees hebt geslapen of veel wisselende partners hebt mag je 6 maanden geen bloed geven. Heb je bloed ontvangen, bepaalde operaties of behandelingen ondergaan of heb je als man sex met andere mannen, dan is je bloed nooit welkom. In andere gevallen heb je eigenlijk geen excuus.

Je hebt er zo lang last van
In het algemeen heeft een bloeddonatie weinig effect op het functioneren. Donoren wordt wel verzocht om na de afname nog even te rusten en wat te drinken: men kan zich direct na de afname wat duizelig voelen. Ook kan men de ervaring hebben dat men zich de rest van de dag wat "flauw" voelt. Inspannend werk of zwaar sporten kan dan beter vermeden worden de eerste 12 uur na de afname. De meeste bloedbanken laten donoren de eerste 30 minuten na donatie in de kantine plaatsnemen en een snack en verfrissing nemen, zodat ze kunnen herstellen.
Het lichaam gaat na afname weer nieuw bloed maken. Het volume van het bloedplasma is na ongeveer 12 uur weer op het oude peil, het bloedplasma en de bloedplaatjes zijn binnen enkele dagen aangevuld, de rode bloedcellen zijn na enkele weken vervangen, en het ijzergehalte is na circa twee maanden hersteld.

Potentiele smoes nr. 8: Ik ben homo
Hier wordt momenteel uitgebreid over gediscussieerd. Sanquin wacht europese richtlijnen af, de tweede kamer heeft de motie van Pia Dijkstra (D66) aangenomen. De eerste kamer wordt nog spannend vanwege de sterkere positie van conservatief christenen.

Voor alle overige vragen die je over bloed of Sanquin mocht hebben, kijk eens op http://www.sanquin.nl/over-sanquin/veelgestelde-vragen/

Topic vol? Hier kan je de tekst vandaan halen

[ Bericht 1% gewijzigd door robdriessen op 14-03-2013 14:06:34 ]
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  donderdag 14 maart 2013 @ 13:17:38 #2
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_124046425
Tijdens eet ik 1 of 2 stroopwafels ;)
  donderdag 14 maart 2013 @ 13:22:42 #3
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_124046598
Ik zorg ervoor dat patiënten het krijgen, dat vind ik al genoeg :)
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
  donderdag 14 maart 2013 @ 13:33:52 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_124046932
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 13:17 schreef robdriessen het volgende:
Ik heb geen zin om gratis bloed te geven, waarmee Sanquin dan veel geld verdient.
Sanquin gebruikt alle inkomsten voor het testen en bewerken van het bloed, voor de ontwikkeling en verbetering van de bloedtransfusie en voor de ontwikkeling en productie van geneesmiddelen. Sanquin is een stichting zonder winstoogmerk.
Het is niet echt relevant of de stichting zelf geen winstoogmerk heeft; de werknemers hebben dat namelijk wel!
Gegraai bij bloedbank Sanquin:
quote:
Bestuursvoorzitter Theo Buunen ontving in 2011 een jaarinkomen 263 duizend euro. Daarnaast betaalde Sanquin zo’n 35 duizend euro aan sociale premies en pensioenpremies. Bestuurder Jeroen de Wit ontving 230 duizend euro exclusief sociale premies en pensioenpremies. Beide bestuurders zijn er ten opzichte van 2010 zo’n vijfduizend euro op vooruit gegaan.
quote:
En je krijgt wel hele gave erkenningen: http://www.sanquin.nl/bloed-geven/ik-geef-bloed/erkenningen/
Die link doet het niet.

't Is ook wel typisch dat Sanquin zelf geen bedragen noemt! Ze zeggen alleen "dat er een maximum zit aan het inkomen van bestuurders die zijn aangetreden na 2009". M.a.w.: het is te hoog, ze weten het, en ze durven het niet eens te zeggen! Net zoals ze de verkoopprijs van een zakje bloed niet durven vermelden (alleen een verdeling in procenten van de kosten). Elders zijn wel cijfers te vinden: GeenStijl zegt dat ze bloed voor 210 euro per zakje verkopen aan ziekenhuizen.

Dus nee, de redenen in de OP zijn niet echt geldig.
censuur :O
  donderdag 14 maart 2013 @ 13:35:43 #5
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_124046988
Ik vaak bloed gegeven maar ben gestopt omdat ik geïrriteerd raakte van het slechte luisteren van de mensen daar.

1. Ik ben moeilijk te prikken maar als zorgprofessional weet ik zelf hoe en wat, maar nooit luisteren drie keer misprikken en dan eindelijk luisteren.

2. Omdat ik altijd op hoog niveau sport dondert tijdens bloed geven mijn bloeddruk even in elkaar, dit is helemaal niet extreem erg. Gewoon benen omhoog en paar minuutjes wachten tot mijn lichaam de nieuwe situatie accepteert. Maar die vrijwilligers schieten gelijk in paniek en vergeten gelijk wat je gezegd hebt.

Na drie keer was ik dit helemaal zat, zelf na ze beterschap beloofde gingen ze weer de mist in op deze punten. toen dat ik laat maar.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_124047111
Vrijwilligers? Die lopen er soms wel, maar die zijn voor de koffie, hoor...
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_124047214
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 13:35 schreef trigt013 het volgende:
2. Omdat ik altijd op hoog niveau sport dondert tijdens bloed geven mijn bloeddruk even in elkaar, dit is helemaal niet extreem erg.
wat heeft die dip met sporten op hoog niveau te maken?
pi_124047255
Link naar erkenningen in OP en in Wiki gefixed.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  donderdag 14 maart 2013 @ 13:54:22 #9
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_124047608
quote:
GeenStijl zegt dat ze bloed voor 210 euro per zakje verkopen aan ziekenhuizen.
Het is zelfs meer als dat.
Leuk detail is dat er bijna de laboratorium personeel daadwerkelijk bloed geeft terwijl ze het wel dagelijks prepareren voor toediening aan de patiënten.

In NL is bloed gigantisch duur (overigens alle producten van Sanquin).
De bedragen die verdiend worden aan de "medicatie" en reagentia voor laboratoria is erg hoog.
Nu gaan ze weer reorganiseren en in plaats van vestigen om huidige locaties wordt er her en der nieuwbouw (of flinke verbouw) gepleegd.
Uiteindelijk betaald de patiënt dat.

Goed bezig Sanquin ^O^
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
  donderdag 14 maart 2013 @ 13:57:16 #10
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_124047697
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 13:42 schreef computergirl het volgende:

[..]

wat heeft die dip met sporten op hoog niveau te maken?
Mijn hartslag is nogal laag in rust, dus als je een stukje volume uit de vaten haalt dondert de druk snel weg maar herstelt zich ook snel.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  donderdag 14 maart 2013 @ 13:58:30 #11
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_124047746
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 13:54 schreef Sjechov het volgende:

[..]

Het is zelfs meer als dat.
Leuk detail is dat er bijna de laboratorium personeel daadwerkelijk bloed geeft terwijl ze het wel dagelijks prepareren voor toediening aan de patiënten.

In NL is bloed gigantisch duur (overigens alle producten van Sanquin).
De bedragen die verdiend worden aan de "medicatie" en reagentia voor laboratoria is erg hoog.
Nu gaan ze weer reorganiseren en in plaats van vestigen om huidige locaties wordt er her en der nieuwbouw (of flinke verbouw) gepleegd.
Uiteindelijk betaald de patiënt dat.

Goed bezig Sanquin ^O^
Nee de verzekerden betalen deze rekening via je basispolis.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  donderdag 14 maart 2013 @ 14:02:24 #12
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_124047858
Joepie, weer een discussie over het geld! *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 14 maart 2013 @ 14:04:01 #13
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_124047909
Als wij willen doneren, laat ons dan ook gewoon doneren o|O

Enne, alsof iedereen hier nee gaat zeggen als je zo'n salaris wordt aangeboden?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  donderdag 14 maart 2013 @ 14:04:18 #14
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_124047917
Goed, dat het bij Sanquin rommelt is zo ondertussen wel duidelijk. Maar onder aan de streep gaat het er mij nog altijd voornamelijk om dat ik bloed kan geven zodat daarmee anderen geholpen/gered kunnen worden. Misstanden moeten zeker aan de kaak gesteld worden, maar laat dat a.u.b. niet ten koste gaan van de donateurs en de ontvangers.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  donderdag 14 maart 2013 @ 14:05:55 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_124047979
quote:
6s.gif Op donderdag 14 maart 2013 13:44 schreef robdriessen het volgende:
Link naar erkenningen in OP gefixed.
Als je 400 keer bloed hebt gegeven krijg je een flessenonderzetter... Tegen die tijd hebben ze 400 x 210 euro = 84.000 euro aan je verdiend. Het kan er net vanaf blijkbaar...

quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 14:02 schreef Mark het volgende:
Joepie, weer een discussie over het geld! *O*
Het zou helpen als de OP in ieder geval eerlijk was, i.p.v. het allemaal wat rooskleuriger te maken.
censuur :O
  donderdag 14 maart 2013 @ 14:11:29 #16
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_124048147
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 14:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als je 400 keer bloed hebt gegeven krijg je een flessenonderzetter
Nee hoor, dan mag je een flessenonderzetter kiezen
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 14 maart 2013 @ 14:12:08 #17
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_124048170
quote:
6s.gif Op donderdag 14 maart 2013 14:04 schreef robdriessen het volgende:
onder aan de streep gaat het er mij nog altijd voornamelijk om dat ik bloed kan geven zodat daarmee anderen geholpen/gered kunnen worden. Misstanden moeten zeker aan de kaak gesteld worden, maar laat dat a.u.b. niet ten koste gaan van de donateurs en de ontvangers.
QFT
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 14 maart 2013 @ 14:14:40 #18
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_124048244
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 14:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als je 400 keer bloed hebt gegeven krijg je een flessenonderzetter... Tegen die tijd hebben ze 400 x 210 euro = 84.000 euro aan je verdiend. Het kan er net vanaf blijkbaar...

[..]

Het zou helpen als de OP in ieder geval eerlijk was, i.p.v. het allemaal wat rooskleuriger te maken.
Het is dan wel bruto, want ze maken natuurlijk kosten.
Echter als je een bijzondere bloedgroep hebt kan jou gift zelfs al in de (vele) tonnen aan opbrengst gelopen zijn.
Goede tak van sport!
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
  donderdag 14 maart 2013 @ 14:16:02 #19
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_124048304
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 14:02 schreef Mark het volgende:
Joepie, weer een discussie over het geld! *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blijkbaar leeft dat.....en net zoals met syfilis, elke gaat het wel weg maar het komt erger terug.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  donderdag 14 maart 2013 @ 14:16:19 #20
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_124048315
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 14:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als je 400 keer bloed hebt gegeven krijg je een flessenonderzetter... Tegen die tijd hebben ze 400 x 210 euro = 84.000 euro aan je verdiend. Het kan er net vanaf blijkbaar...

[..]

Het zou helpen als de OP in ieder geval eerlijk was, i.p.v. het allemaal wat rooskleuriger te maken.
Ik probeer even te begrijpen wat je hier precies probeert te bereiken. Moeten we allemaal stoppen met bloed doneren om de Raad van Bestuur van Sanquin een lesje te leren? Moeten we alle kritische berichten over Sanquin ook in de OP plakken om mogelijk nieuwe donateurs 'eerlijk' voor te lichten? De motivatie van een donateur om bloed te geven is om levens te redden, het zal mij aan mijn reet roesten of de directeur in een VW Polo of een BMW 7 rondrijdt. Daar mag de politiek zich mee bezig houden.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  donderdag 14 maart 2013 @ 14:16:53 #21
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_124048328
I second that ^O^
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 14 maart 2013 @ 14:17:49 #22
39237 crew  H_T
2733
pi_124048357
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 14:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]

Het zou helpen als de OP in ieder geval eerlijk was, i.p.v. het allemaal wat rooskleuriger te maken.
Waarom? Voor mij is dit topic vooral een ervaringentopic waar mensen kunnen praten over het doneren van bloed en mensen die zich misschien willen opgeven als donor nog vragen kunnen stellen. Voor welk bedrag Sanquin bloed verkoopt, hoeveel de directeur ontvangt en in wat voor leasebakken de raad van bestuur rijdt is voor mij niet relevant. Ja, Sanquin verdient geld aan bloed dat ik gratis weggeef. Nee, dat vind ik niet erg. Voor mij is het mooi genoeg dat ik wellicht levens gered heb door een paar keer per jaar wat licht ongemak te ondergaan.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  donderdag 14 maart 2013 @ 14:23:10 #23
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_124048510
En zo ziet het er uit als je bloedplaatjes geeft:

Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  donderdag 14 maart 2013 @ 14:23:51 #24
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_124048527
Reacties van dankbare ontvangers als die van De_Kardinaal (toch?): dat is de essentie
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_124048696
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 13:57 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Mijn hartslag is nogal laag in rust, dus als je een stukje volume uit de vaten haalt dondert de druk snel weg maar herstelt zich ook snel.
Hartslag en bloeddruk is iets anders. Het gaat om het bloedvolume wat wordt rondgepompt, of dat nou in 10 hartslagen of 100 gebeurt, dat maakt eigenlijk niet uit. Dat wegvallen van je bloeddruk is ook niet helemaal normaal. Juist als je een goede conditie zou hebben zou je lichaam dat zelf makkelijk op moeten kunnen vangen. Die spiertjes om je aderen trekken normaal aan in je benen als je bloeddruk wegzakt. Dat doen ze bij jou dus blijkbaar niet (genoeg). Je simuleert dan aantrekken door je benen omhoog te leggen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')