abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 14 maart 2013 @ 10:07:51 #1
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_124040506
Het topic voor vragen en ervaringen over bijvoeding.



[ Bericht 49% gewijzigd door laziness op 14-03-2013 10:13:54 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 14 maart 2013 @ 10:08:54 #2
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_124040528
Laatste posts:

quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 09:31 schreef SupremeEvil het volgende:
Hoi, ik weet niet zo goed hoeveel ik mijn baby kan geven... Ze krijgt nu sochtends fruit, tussen de middag brood of rijstebloem met bv in fles, en eind van de middag groente. Hoeveelheden ongeveer 125 gr?. Ik zit te denken om er overdag nog wat bij te doen, een tussendoortje. Maar wat of hoe laat ben ik nog niet uit. Ook wil ik een bordje pap invoeren ofzo, maar is dit dan handig sochtends of juis savonds... Ik vind t maar een gepuzzel ook met de borstvoeding. Hoeveel tijd laat je tussen de bv en het hapje bijv. Of doe je eerst bv en daarna t hapje... Kan ook niet echt voorbeeldschema vinden voor een kindje van net 7 maanden. Iemand tips?
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 09:34 schreef laziness het volgende:

[..]

Ik zou het hier even bij laten voor nu. Ik vind het heel veel voor een kindje van net 7 maanden dat ook nog lekker bv mag tanken.
Ik zou als je de productie op peil wilt houden eerst bv doen en dan het hapje en 's ochtends pap. Maar houdt je productie het met zoveel bijvoeding al? Of drinkt ze er nog heel vaak naast?
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2013 09:57 schreef SupremeEvil het volgende:
Ze drinkt om 7-11-15-(17)-19-23-3... Dus ehh we zitten nog op best veel voedingen. Weet gewoon niet goed hoe ik het moet combineren. Voed op 'schema' en dat bevalt ons beiden prima, het is er zo ingeslopen. Maar nu in combi met bijvoeding moet ik iets aanpassen denk ik. Ik denk ook wel dat er één bv af kan, het liefst die van 3 uur snachts uiteraard. Maar weet niet hoe, ik dacht dus door overdag wat meer aan te bieden. Maar ik doe maar wat he, die 125 gr fruit/groentem bied ik aan maar gaat niet altijd op. Als ik bijv naar het voedingscentrum schema voor een kindje van 8 maanden kijk, vind ik dat ze echt heel veel krijgen en heel weinig bv...

http://www.voedingscentru(...)en%208%20maanden.pdf

Help :P

Misschien ook even bijzeggen dat ze al tijgert/kruipt en dus veel energie verbruikt denk ik :)?
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 10:06 schreef laziness het volgende:
Het voedingscentrum is niet heel bv vriendelijk dus dat schema is wat misleidend en is eigenlijk vooral correct advies voor een kindje dat flesvoeding krijgt.

Maar mijn kind kreeg geen bv op die leeftijd dus een goed schema van bv en bijvoeding gecombineerd kan ik je helaas niet geven.
Maar genoeg anderen hier die daar wel ervaring mee hebben lijkt me.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_124108472
Hey!
Mijn zoon van 3m3w krijgt sinds deze week een fruithapje. Half cupje per dag nu, om het op te bouwen. Hij had gelijk al door hoe het moest met het lepeltje en het opeten/slurpen.
Nu neemt hij al geen genoegen meer met een beetje, kan ik hem 1 cupje per dag geven? Of is dat echt nog te snel/te vroeg?

Overigens krijgt hij 4x per dag 180+6 en een fles daarvan met rijstebloem.
pi_124108939
Ik durf het niet te zeggen Poes.

Dat boek van Kleintjes, is dat een aanrader?
pi_124109003
bijvoeding met 3 maanden? waarom? medische reden?

Ja die boek vond ik wel fijn van kleintjes, Phaidra heeft hem nu
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_124109335
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 21:06 schreef Poesopstokje het volgende:
Hey!
Mijn zoon van 3m3w krijgt sinds deze week een fruithapje. Half cupje per dag nu, om het op te bouwen. Hij had gelijk al door hoe het moest met het lepeltje en het opeten/slurpen.
Nu neemt hij al geen genoegen meer met een beetje, kan ik hem 1 cupje per dag geven? Of is dat echt nog te snel/te vroeg?

Overigens krijgt hij 4x per dag 180+6 en een fles daarvan met rijstebloem.
Hoeveel is '1 cupje'?
pi_124109506
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 21:19 schreef bitterend het volgende:
bijvoeding met 3 maanden? waarom? medische reden?

Ja die boek vond ik wel fijn van kleintjes, Phaidra heeft hem nu
Hij is er aan toe. Deed niets anders dan op z'n handjes sabbelen, z'n knuffels/speelgoed moesten er ook aan geloven. Na de fles (200ml) was hij nog niet ''klaar''. Heb overigens ''toestemming'' (niet dat ik dat nodig vind..) van het CB.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 21:26 schreef L-E het volgende:

[..]

Hoeveel is '1 cupje'?
100ml
pi_124109813
Dus hij krijgt nu 50 ml? Daar zou ik het nog even bij laten eigenlijk. :)
pi_124109890
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 21:38 schreef L-E het volgende:
Dus hij krijgt nu 50 ml? Daar zou ik het nog even bij laten eigenlijk. :)
Oké, doe ik dat!

Over een paar weken begin ik ook voorzichtig met groente, en zodra hij het goed onder de knie heeft ga ik het vers maken :)
pi_124110804
Nog iemand tips of ervaring voor antwoord op mijn vraag? :@
pi_124111165
SE, ik deed altijd maar wat. Gaf eerst bv, en bood daarna wat anders aan. Dat ging eerst in minimale hoeveelheden a la rapley, en werd vanzelf meer. Ik liet de regie bij haar.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_124111945
Ik doe ook maar wat
Nou ja de afgelopen week wil ze alleen maar drinken op haar kamer als de gordijnen dicht zijn. Bij het wakker worden drinkt ze beneden nog wel, maar verder...
Zitten nu dus op bv om 8 - 12 - 19 - 22 - 4. Zo ongeveer allemaal hoor. Die van 12 kan dus ook om 2 zijn en die van 8 om 7 en dan om 10. Maar s middags krijg ik er geen bv in,dus dan is t rond lunchtijd boterham, of s ochtends fruit of s middags. Vandaag heeft ze 3 kwart peer op, rapley. Avondeten was 4 deel blokjes spinazie die bijna helemaal opgingen.
Fruit is meestal 1 stuk fruit en groente is iets van 120 gram.

Tussendoor krijgt ze soms wel wat, soms niet, afhankelijk van wat ze drinkt eigenlijk
pi_124112469
Se: Ik geef FV. Daarnaast: pap in de ochtend, fruit in de middag en groente savonds.
Soms tussendoor yoghurt, een soepstengel of rijstwafeltje.
Verder dus melk en water.
Gaat prima.
Ze drinkt onregelmatig en niet zo veel.
Brood eet ze niet en vis/vlees/ei/kaas wacht k mee.
Dit is wel even zat zo. *;
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_124123574
SE ik gaf en geef vaste voeding als ik zelf eet, gewoon in stukjes
Ze mocht lekker experimenteren.

http://www.borstvoeding.c(...)/blw/nederlands.html
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_124138590
Ja, dus eigenlijk doen we allemaal maar wat ;). Bedankt voor jullie input, en ik blijf gewoon zo doorgaan dan! Kijk wel wat ze opeet, eerst bv en dan iets erbij.

Nou wilde ik vanavond wel een keer een papfles geven, heb biobim spelt 6+ mnd. Als ik aan pap denk, denk ik aan wat dikkige substantie. Net gedaan, netjes volgens t pakje, en t bleef eigenlijk gewoon zo dun als bv maar dan met vezels. Hoort dat? (Hierna fles kv+biobim gemaakt om te zien wat dat deed maar dit bleef ook dunnig)

Sta net even te kijken trouwens, de dame drinkt gewoon even een keer 50 "pap",120 bv en nog eens 50 bv! Overdag en op kdv drinkt ze uit fles echt niet meer dan 150/160 namelijk...
pi_124139927
M'n moeder mocht S vandaag z'n fruithapje geven. Voor ik het door had (druk in gesprek) was het cupje al leeg.. :@ Hij vind het ook zo lekker, wat wil je....
pi_124142702
Poes
Hij kan het best lekker vinden maar de darmpjes moeten zich ook nog goed ontwikkelen, ik geloof dat het mede daarom verstandiger is om te wachten? Een baby weet zelf nog niet wat verstandig is :9

SE
Met 7maanden zijn we smorgens en smiddags brood gaan aanbieden en svonds aardappels/groente. S dronk toen nog steeds erg regelmatig bv (dus het was geen vervanging voor bv)
Nu met 9-10maanden eet ze steeds meer brood en tussendoor liga koek
Fruit is ze niet echt dol op ze geeft het zelf wel aan.
De ene dag drinkt ze vaak bv en de andere dag vervangt brood wel een bv voeding.
Ze gaat aan tafel wanneer wij ook eten en smorgens en smiddags 1x iets tussendoor
pi_124144095
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 19:37 schreef SupremeEvil het volgende:
Ja, dus eigenlijk doen we allemaal maar wat ;). Bedankt voor jullie input, en ik blijf gewoon zo doorgaan dan! Kijk wel wat ze opeet, eerst bv en dan iets erbij.

Nou wilde ik vanavond wel een keer een papfles geven, heb biobim spelt 6+ mnd. Als ik aan pap denk, denk ik aan wat dikkige substantie. Net gedaan, netjes volgens t pakje, en t bleef eigenlijk gewoon zo dun als bv maar dan met vezels. Hoort dat? (Hierna fles kv+biobim gemaakt om te zien wat dat deed maar dit bleef ook dunnig)

Sta net even te kijken trouwens, de dame drinkt gewoon even een keer 50 "pap",120 bv en nog eens 50 bv! Overdag en op kdv drinkt ze uit fles echt niet meer dan 150/160 namelijk...
Maar pap uit een fles hoort lekker vloeibaar te zijn denk ik? anders is het wel moeilijk te drinken :P
Met een lepel kan je het dikker maken

ik heb trouwens nooit pap uit een fles gegeven dus ik weet het niet :P
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_124144556
Se, ik wissel ook af, eerst bv daarna bijvoeding, soms andersom of een borst, dan bijvoeding, daarna andere borst. Net hoe het uitkomt en hij het wil. Vanavond heeft mijn schoonmoeder hem gevoed en hij at veel beter dan bij mij :)
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_124146275
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 21:14 schreef Zoë23 het volgende:
Poes
Hij kan het best lekker vinden maar de darmpjes moeten zich ook nog goed ontwikkelen, ik geloof dat het mede daarom verstandiger is om te wachten? Een baby weet zelf nog niet wat verstandig is :9

SE
Met 7maanden zijn we smorgens en smiddags brood gaan aanbieden en svonds aardappels/groente. S dronk toen nog steeds erg regelmatig bv (dus het was geen vervanging voor bv)
Nu met 9-10maanden eet ze steeds meer brood en tussendoor liga koek
Fruit is ze niet echt dol op ze geeft het zelf wel aan.
De ene dag drinkt ze vaak bv en de andere dag vervangt brood wel een bv voeding.
Ze gaat aan tafel wanneer wij ook eten en smorgens en smiddags 1x iets tussendoor
Klopt, maar hij poept beter dan ooit! Had vanaf z'n geboorte al moeite met poepen, en sinds hij aan de rijstebloem/fruithapje zit gaat het perfect!
M'n moeder had het niet door, ik had hem zelf nog geen heel cupje gegeven. Morgen gewoon weer een halve :)
pi_124174222
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 22:38 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Klopt, maar hij poept beter dan ooit! Had vanaf z'n geboorte al moeite met poepen, en sinds hij aan de rijstebloem/fruithapje zit gaat het perfect!
M'n moeder had het niet door, ik had hem zelf nog geen heel cupje gegeven. Morgen gewoon weer een halve :)
Niet om het poepen maar om andere redenen;

6 maanden exclusief borst- of kunstvoeding.
Er wordt eigenlijk altijd geadviseerd om pas te beginnen met bijvoeding als de baby 6 maand is. Dit heeft verschillende redenen. In het eerste levensjaar van een baby kan de baby allergieën ontwikkelen. Bijvoorbeeld koemelk allergie, door de eerste 6 maand geen ander voedsel te geven dan alleen borst- of kunstvoeding verklein je die kans.
Een andere reden om pas met 6 maand te beginnen is omdat het spijsverteringsstelsel voor de 6 maand nog niet klaar is om vastvoedsel te verteren. En dat kan tot problemen leiden. Een baby wordt geboren zonder een bescherm laagje in de darmen, met borst- of kunstvoeding bouw je een laagje op in de darmen. Onder dat laagje ontwikkeld het lichaam zelf een goed beschermlaagje. Dat laagje is met ongeveer 6 maand af. Begin je met 4 maand met bijvoeding dan beschadig je het eerste laagje waardoor het tweede beschermlaagje mindersnel klaar is. Daardoor kan je baby last krijgen van zijn darmen. Na de 6 maand maakt het niet meer uit of het eerste laagje verdwijnt want dan is laagje nummer twee er om de darmen te beschermen.
Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat kinderen die met 6 maand pas beginnen met bijvoeding minderkans op overgewicht hebben! Ook op latere leeftijd.
Een baby is met 6 maand mentaal klaar om te gaan eten, de bijvoeding zal waarschijnlijk ook soepeler verlopen dan als je met 4 maand al begint.

Bron http://mens-en-gezondheid(...)n-eerste-hapjes.html

Heb S op advies van cb ook al snel hapjes gegeven, ik merkte op een gegeven moment dat het niet goed viel en toen een tijdje gestopt
pi_124181082
Ik kijk even hoe het met mijn S gaat. Hij geeft zelf wel aan of het wel of niet goed valt.

En wie is er vroeger niet groot geworden met vroege bijvoeding? Tegenwoordig wordt je zo verschrikkelijk betutteld met alles. Ieder weldenkend mens weet dat je een kind van 4 maand geen brood of een fles cola geeft.
Maar een fruithapje moet imo zeker kunnen. Elk kind is anders. Ik doe niets volgens het boekje, ik doe alleen waar ik mezelf goed bij voelt, en wat mijn kind aangeeft wat goed/fijn is.
  zondag 17 maart 2013 @ 21:24:13 #23
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_124181376
Andere tijden, andere inzichten. Vergelijken met vroeger vind ik persoonlijk een beetje flauw. Vroeger rookte men ook overal en tijdens de zwangerschap en iedereen kent wel een kettingroker die stokoud is geworden. Daarmee wil ik overigens niet het vroeg te beginnen met bijvoeding gelijk stellen aan roken maar het ging me meer om het verwijzen naar vroegah.
pi_124181468
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 21:24 schreef Kyara het volgende:
Andere tijden, andere inzichten. Vergelijken met vroeger vind ik persoonlijk een beetje flauw. Vroeger rookte men ook overal en tijdens de zwangerschap en iedereen kent wel een kettingroker die stokoud is geworden. Daarmee wil ik overigens niet het vroeg te beginnen met bijvoeding gelijk stellen aan roken maar het ging me meer om het verwijzen naar vroegah.
Mijn CBconsulente vond dit ook alweer achterhaald. Ze verzinnen elke keer wel weer wat nieuws. Ik vind het wel prima zo :)
  zondag 17 maart 2013 @ 21:35:09 #25
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_124182160
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 21:25 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Mijn CBconsulente vond dit ook alweer achterhaald. Ze verzinnen elke keer wel weer wat nieuws. Ik vind het wel prima zo :)
Ze verzinnen niet elke keer wat leuks voor de lol. Dat is voortschrijdend inzicht aan de hand van onderzoeken.

Inlezen in wat nou echt signalen zijn van willen eten en wat elke baby doet uit nieuwsgierigheid en ontdekking is erg belangrijk om de juiste keuzes te maken denk ik. Een baby kijkt namelijk niet met 3 maanden het eten al uit je mond.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_124182161
Kinderen stoppen alles in hun mond en sabbelen op alles, dat wil echt niet zeggen dat ze klaar zijn voor vaste voeding met 3 maanden. Waarom zou je het risico nemen dat je zijn darmen beschadigd omdat je niet kan wachten met vaste voeding....
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_124206196
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 21:47 schreef bitterend het volgende:

[..]

Maar pap uit een fles hoort lekker vloeibaar te zijn denk ik? anders is het wel moeilijk te drinken :P
Met een lepel kan je het dikker maken

ik heb trouwens nooit pap uit een fles gegeven dus ik weet het niet :P
Ja, snap wel dat t geen superdikke prut moet zijn. Maar nu is het nog gewoon melk met wat vezels, maar er moet wel een papspeen op anders krijgt ze er helemaal niks uit. En met de papspeen verslikt ze zich dus grandioos... En gaat t veel te hard waardoor ze spuugt...

Dus vroeg me af of dat nou zo dun hoort te zijn... Heb ook geen ervaring met pap verder :P maar op deze manier geen "pap" meer in fles
  maandag 18 maart 2013 @ 17:54:46 #28
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_124214118
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 21:35 schreef bitterend het volgende:
Kinderen stoppen alles in hun mond en sabbelen op alles, dat wil echt niet zeggen dat ze klaar zijn voor vaste voeding met 3 maanden. Waarom zou je het risico nemen dat je zijn darmen beschadigd omdat je niet kan wachten met vaste voeding....
+1

Sommige mensen vinden het blijkbaar zo leuk om hun kind een fruithapje te geven dat ze niet het geduld kunnen bewaren om nog een maandje of wat te wachten.
Want ja, hun kind is heel erg vroeg met alles....zo knap. :')
pi_124217459
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2013 14:41 schreef SupremeEvil het volgende:

[..]

Ja, snap wel dat t geen superdikke prut moet zijn. Maar nu is het nog gewoon melk met wat vezels, maar er moet wel een papspeen op anders krijgt ze er helemaal niks uit. En met de papspeen verslikt ze zich dus grandioos... En gaat t veel te hard waardoor ze spuugt...

Dus vroeg me af of dat nou zo dun hoort te zijn... Heb ook geen ervaring met pap verder :P maar op deze manier geen "pap" meer in fles
Ach, geef je over een maand of 2 lekker pap met lepel :Y :Y)
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_124217556
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 17:54 schreef Juud79 het volgende:

[..]

+1

Sommige mensen vinden het blijkbaar zo leuk om hun kind een fruithapje te geven dat ze niet het geduld kunnen bewaren om nog een maandje of wat te wachten.
Want ja, hun kind is heel erg vroeg met alles....zo knap. :')
Wij hadden vorige week een LLL meet en de vrijwilliger heeft na afloop dit naar ons door gestuurd: (er waren moeders die net begonnen zijn met bijvoeding)

Medical Position Paper
Complementary Feeding: A Commentary by the ESPGHAN
Committee on Nutrition

http://www.espghan.med.up.pt/position_papers/con_28.pdf

Wellicht interessant voor anderen ook hier ^O^
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_124217882
Ik kreeg als baby met 2-3 maanden wortelhapje. Dat maakt echt niet dat ikdenk dat dat normaal is of past bij de inzichten van tegenwoordig. En het maakt echt niet dat ik dat bij mijn baby doe. Ik gaf hem met 4 maanden bijvoeding en ben ook gestopt zodra ik merkte dat het niet goed viel en hoorde hoe slecht het voor hem is.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_124219974
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 21:35 schreef laziness het volgende:

[..]

Ze verzinnen niet elke keer wat leuks voor de lol. Dat is voortschrijdend inzicht aan de hand van onderzoeken.

Inlezen in wat nou echt signalen zijn van willen eten en wat elke baby doet uit nieuwsgierigheid en ontdekking is erg belangrijk om de juiste keuzes te maken denk ik. Een baby kijkt namelijk niet met 3 maanden het eten al uit je mond.
Inderdaad. Zwaai eens met een hondendrol heen en weer, wedden dat je baby dat ook vol interesse volgt? Echt niet dat hij dus 'behoefte' heeft aan die hondendrol, geloof mij maar.

Ieder zijn eigen keus, uiteraard, maar ik zou graag zien dat die keus wordt gemaakt op grond van juiste en volledige informatie. Daar schort het wel eens aan.
  maandag 18 maart 2013 @ 22:02:29 #33
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_124228097
Toch even navraag gedaan bij de ka over het corrigeren van leeftijd bij de introductie van vaste voeding. In principe moeten we dat wel corrigeren maar ze gaan wel uit van het kind zelf. De darmen van de meisjes zijn natuurlijk al wat meer gewend dan de darmen van een a terme kind. Als ze tussen de 6 en de 7 maanden oud zijn dan eens kijken of ze interesse hebben of niet.
  maandag 18 maart 2013 @ 22:12:47 #34
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_124228812
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 17:54 schreef Juud79 het volgende:

[..]

+1

Sommige mensen vinden het blijkbaar zo leuk om hun kind een fruithapje te geven dat ze niet het geduld kunnen bewaren om nog een maandje of wat te wachten.
Want ja, hun kind is heel erg vroeg met alles....zo knap. :')
Vind ik wel erg kort door de bocht. Ik ga er vanuit dat veruit de meeste ouders het allerbeste voorhebben met hun baby en dat ze echt geen fruit geven om daarover "op te scheppen". Vandaag overigens door de cb arts geadviseerd om een eerste fruithapje te proberen. Ook zij had het over voortschrijdend inzicht.
pi_124229251
Ik zag gisteren ineens dat Luuk doorheeft dat we eten. Hij keek er erg geïnteresseerd naar. Maar dat kan ook zijn omdat ie eigenlijk zoveel slaapt dat ie niet zo vaak wakker is als we eten. En als ie wakker is ligt ie in de box. Dan ziet hij het ook niet.
Hij mag in elk geval nog even wachten. Hij is nog geen 4 maanden. Bij Sofie zijn we met 5 maanden begonnen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*poef* nu is het weg
pi_124230906
Ik vind t zo leuk om te zien dat ze echt wil eten :D
Vandaag had ze een boterham tijdens t eten (we aten laat en ze had al gegeten bij oma). Je zag haar dus echt naar het bord van Floris kijken zo van: he ik heb iets anders dan hij. Toen gaf mn vriend haar een boontje en toen was t goed :D
Tis een kleine vreetzak O+

Hier zijn we met 5,5 maand langzaam aan begonnen met bijvoeden. Dus als we bv sperziebonen aten kreeg zij er ook 1. Of met worteltjes. Vanaf 6 maanden ben ik wat actiever gaan bijvoeden, dus echt structureel iedere dag iets aanbieden.
Soms rapley en soms gepureerd. Haar boeit het niet zo :') ze eet alles wel :P
pi_124331921
Brood lukt ! *O*
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_124486647
*O* Voor kz met brood. :)

En ik heb een noobvraag voordat het babytopic helemal volloopt over bijvoeding. Wat voor een rijstewafel/crackers geven jullie je mini's? Speciale babyuitvoeringen of gewoon standaardspul?

En hoe geven jullie dat? Hele ding in 1 keer? En dan sabbelen maar? Ben een beetje bang dat hij zich verslikt ofzo.
  maandag 25 maart 2013 @ 16:01:42 #39
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_124487300
Ik heb de speciale babyuitvoering gegeven. Die zijn kleiner en minder zout. Volgens mij werkt dat net als met soepstengels: door het sabbelen wordt het zacht en is de kans op verslikken kleiner. Of zoiets.

Na een paar keer proberen heb ik de hele zak overigens weer weg kunnen gooien want meneer vond het niks. Die zweert sowieso bij zijn old school soepstengel.
  maandag 25 maart 2013 @ 16:32:09 #40
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_124488526
je hebt ook gewone rijstwafels zonder zout. gewoon zo'n hele rol, 70 cent ofzo
pi_124488589
Dank allebei, zal eens zoeken in de supermarkt. Ben benieuwd wat mini daarvan vindt.
  maandag 25 maart 2013 @ 17:24:45 #42
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_124490195
Ik weet niet meer vanaf hoeveel maanden, maar cracottes waren ook favoriet. In ieder geval vanaf 9 maanden gegeven (staat ze mee op de foto ;) )
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_124515329
M. is bijna 6 maanden, maar zal de cracottes onthouden voor met 9 maanden :)

De rijstwafel was interessant maar als hij er 1 korreltje van binnen gekregen heeft was het veel. :D

Op de babyuitvoering stond trouwens vanaf 8 maanden, terwijl ik begreep dat het met 6 maanden al kon. Nou ja, kan ie alvast oefenen.
pi_124518576
Vroeger was die babyrijstewafel ook vanaf 6 maand. Maar nadat er wat kinderen toch moeite mee bleken te hebben is het opgehoogd naar 8 maand. Als je kind handig is met bijv broodstukjes, dan zou ik zo'n rijstewafel ook gerust geven.
pi_124518726
Weet iemand in hoeverre er (buiten coeliakie) een relatie is tussen darmproblemen en de introductie van vast voedsel? Zal morgen vast onderwerp van gesprek op het CB zijn aangezien Otje bijna vijf maanden is.
  Moderator dinsdag 26 maart 2013 @ 17:10:44 #46
5428 crew  miss_sly
pi_124530782
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 21:06 schreef Poesopstokje het volgende:
Hey!
Mijn zoon van 3m3w krijgt sinds deze week een fruithapje. Half cupje per dag nu, om het op te bouwen. Hij had gelijk al door hoe het moest met het lepeltje en het opeten/slurpen.
Nu neemt hij al geen genoegen meer met een beetje, kan ik hem 1 cupje per dag geven? Of is dat echt nog te snel/te vroeg?

Overigens krijgt hij 4x per dag 180+6 en een fles daarvan met rijstebloem.
Ter informatie. Nog even de discussie over 4 of 6 maanden buiten beschouwing gelaten, is 3m3w wel erg vroeg.
http://www.nu.nl/gezondhe(...)eg-vast-voedsel.html
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_124750655
Wat is jullie ervaring met Yoghurt voor het eerste jaar ?
Hier vindt ze het zo vreselijk lekker. Gewoon pure yoghurt, zonder toevoeging. Ze heeft geen klachten. Poept/plast goed. Geen buikpijn ???
Ben benieuwd !
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_124752949
Yoghurt mag vanaf 8 of 9 maanden toch al? Hier vinden ze t ook heerlijk, zo zonder toevoegingen. Heel fijn!
pi_124752992
Yup hier ook yoghurt nom! of rijstpap :Y)
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_124815708
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 17:24 schreef Susie het volgende:
Ik weet niet meer vanaf hoeveel maanden, maar cracottes waren ook favoriet. In ieder geval vanaf 9 maanden gegeven (staat ze mee op de foto ;) )
Cracottes bevat wel melk. Als je kleine fv krijgt op melkbasis of al op andere melkproducten niet heeft gereageerd geen issue volgens mij. Maar als er mogelijkheid van allergie bestaat zou ik ermee wachten.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_124884354
Mag je een potje fruit of groenten nog bewaren als het eenmaal open is en zo ja hoe lang?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_124885031
Jup, kan. Wel binnen 24 uur opeten :) (staat op t potje olvarit...)
pi_124889792
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 18:37 schreef SupremeEvil het volgende:
Jup, kan. Wel binnen 24 uur opeten :) (staat op t potje olvarit...)
Dankje SE, dus morgen avond kan ik er nog een keer wat van geven?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_124928851
Das 24 uur... Neem aan dat dat kan... Dat potje weet toch niet of ie 24 of 25 uur open is? Maar als je t niet vertrouwd, niet doen uiteraard :)
pi_124929183
Ik heb een potje ook wel eens 2 dagen later nog gegeven. Als het niet vreemd rook en er goed uitzag gaf ik het gewoon. Maar inderdaad als je twijfelt niet doen.

Hier grijpt lisa gewoon de peren/appels en druiven van de schaal als ze in haar stoeltje zit te wachten op haar gesneden fruit dus ik doe het niet meer geef dr n peer /appel /driuven/bannaan en laat haar lekker smikkelen :P
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  vrijdag 5 april 2013 @ 21:02:52 #56
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_124930039
Ik 'moet' van onze kinderarts en logopedist ivm allergieën juist al met vier maanden beginnen met 'vast' voedsel. Evenals met zes maanden overstappen van neocate op hypo allergene voeding.
  vrijdag 5 april 2013 @ 21:17:03 #57
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_124930777
Maar becky, weten jullie dan al waar ze allergisch voor is?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 5 april 2013 @ 21:21:13 #58
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_124930989
Nope, maar ze gaan uit van KMA. Omdat Noortje dat ook heeft gehad. Als het overstappen op hypoallergeen niet gaat zoals het zou moeten dan gaan ze een dubbele blinde provocatie doen.
  vrijdag 5 april 2013 @ 21:29:43 #59
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_124931420
Ze gaf aan, en ik heb werkelijk waar geen idee of het waar is, dat uiteindelijk allergiekindjes het op de lange termijn juist ook slechter kunnen doen. Dus het liefst zo snel mogelijk van de Neocate af en aan de 'gewone' voeding.
Daarbij heeft Isabel een slecht 'drink'reflex waardoor ze vaak maar weinig drinkt, vanuit die optiek wordt ook aangemoedigd al eerder te beginnen met bijvoeding.
Maar volgens hen is het ook geen ramp voor de darmen. Je moet niet meteen kilo's wortelen en peer naar binnen proppen natuurlijk. Gewoon beginnen met twee of drie lepeltjes rijstebloem.
  vrijdag 5 april 2013 @ 21:32:23 #60
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_124931593
Zijn ze niet bang dat ze dan nog minder gaat drinken?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 5 april 2013 @ 21:41:24 #61
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_124932125
Daar was ik zelf wel bang voor, dat ze dan eerder vol zou zitten, maar we zitten nu op 6 voedingen en daar tussen in een paar lepeltjes van dat spul zou geen kwaad kunnen.

Gelukkig gaat het drinken al wel beter, ze zit meestal op 700 ml of ietsie meer per dag en ze groeit weer. Het gebrek aan reflex zorgt er voor dat ze te vroeg stopt met drinken, zodra haar maagje maar een beetje vol zit is het klaar. Daarom ook al bijvoeding tussendoor om wat meer binnen te krijgen.
pi_126756695
Wat is normaal qua krampjes/ lucht bij het introduceren van bijvoeding? Otje kreeg gisteren om een uur of vier worteltjes (eerste keer, ze heeft een hap of vijf op) en vervolgens van half negen tot half twaalf wakker gelegen van de scheten en krampjes. Met pompoen, banaan en peer kreeg ze ook last (wel minder).
pi_126759005
Hier is wortel ook niet goed gegaan Ophelia. Cb zei ons achteraf dat wortel (en zeker ook banaan) verstopping kan veroorzaken en dat hebben wij idd wel gemerkt..
Nu enkel nog maar broccoli en courgette gegeven, maar dat gaat veel beter. Geen krampjes maar ik merk wel dat hij meer moeite moet doen om te poepen dan enkel met bv (is wel logisch natuurlijk).
pi_126777729
Banaan was hier duidelijk verstoppend inderdaad, maar bij de rest krijgt ze vrij kort na het eten krampjes. (En hier ook meer moeite met poepen, logisch ook tot drie weken geleden kende ze alleen maar spuitluiers)
pi_126846594
Phfff ik vind het allemaal maar lastig weer. Liné is bijna 4 maand en van het cb mogen we dan met bijvoeden beginnen want nu ineens is dat wel goed. Bij de jongens ben ik wel met 4 maand begonnen want die kwamen met de flessen enzo niet meer uit. Liné daarin tegen red het prima met 5 flessen en ik heb ook niet het idee dat ze al aan andere voeding toe is. Hoe merk je dat eigenlijk? Tuurlijk is het interessant als ik iets in mijn mond stop maar dat was het met 2 maand ook al.
En ze is al zo'n klein ding dat ik bang ben dat ze straks ineens een fles minder gaat drinken ofzo.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_126846825
Dan wacht je toch nog even. Het feit dat je "mag"beginnen , houdt toch niet in dat je dat ook moet.

Wij zijn nu met Luuk aan het beginnen. Hij is bijna 6 maanden.
*poef* nu is het weg
  woensdag 22 mei 2013 @ 10:11:03 #67
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_126846849
Ik zou wachten. Zoals jij het beschrijft lijkt het me niet dat ze er al aan toe is. Maar goed, ik behoor sowieso tot de wachten tot 6 maanden stroming ;)
pi_126846963
Ja ik ga ook nog wachten. Maar vind het wel lastig. Bij de jongens ging het zo vanzelf en nu is slles zo anders.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  woensdag 22 mei 2013 @ 10:32:47 #69
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_126847546
Maar denk je niet dat het bij Liné uiteindelijk ook vanzelf gaat? Je gaat ineens merken dat ze behoefte heeft aan meer dan haar flesjes toch? En of dat nu met 4/5 of 6 maanden is, dat maakt toch niet uit?
pi_126848138
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:32 schreef Tante_Soesa het volgende:
Maar denk je niet dat het bij Liné uiteindelijk ook vanzelf gaat? Je gaat ineens merken dat ze behoefte heeft aan meer dan haar flesjes toch? En of dat nu met 4/5 of 6 maanden is, dat maakt toch niet uit?
Dat weet ik dus niet. Ze meld ook niet als ze de fles wil.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_127559905
Wat kost een huismerkpotje maaltijd vanaf 8 maanden? Ik ben even aan t uitrekenen hoeveel ik bespaar met het zelf maken van alle fruit en groentehappen. Heb even wat motivatie nodig :+
Met een meidenkwartet
  zaterdag 8 juni 2013 @ 20:12:30 #72
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_127563075
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:49 schreef MeNicole2 het volgende:

[..]

Dat weet ik dus niet. Ze meld ook niet als ze de fles wil.
Dan wacht je sowieso tot 6 maanden of tot ze interesse toont. Als ze met 6 maanden nog geen interesse toont toch gewoon gaan oefenen. En dan duurt het misschien wel langer dan dat je jongens aan de bijvoeding zaten maar gewoon lekker op haar gemakje. Er zijn hier meer hier in OUD die er lang over deden om vast voedsel te gaan waarderen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_127564752
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 18:03 schreef Cathmar het volgende:
Wat kost een huismerkpotje maaltijd vanaf 8 maanden? Ik ben even aan t uitrekenen hoeveel ik bespaar met het zelf maken van alle fruit en groentehappen. Heb even wat motivatie nodig :+
Zelf maken. Niet vanwege het geld, gewoon omdat dat stukken lekkerder is. Proef maar eens zo'n potje... en dan zelf zoiets maken en je kunt gewoon meeeten. Bij ons was aardappelen met wortels, broccoli, bloemkool en mager gehakt favoriet. Als je slim bent maak je een hele grote pan, eet je daar met zijn allen van en vries je de rest in potjes in.

Ik weet zeker dat het goedkoper is, maar heb er nooit precies aan gerekend. Echt veel moeite is het eigenlijk niet. Gewoon 1x per week een pan met babyvoedsel maken en binnen de kortte keren heb je een keur aan eten in de vriezer.
Whatever...
pi_135163692
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:03 schreef refro het volgende:
Onze jongste is nu dik 10 maanden en helaas wil de bijvoeding nog niet echt lukken. We zijn rond zes maanden ala rapley begonnen met stukken fruit dit was bij hem geen succes dus zijn we na een maand op 2 overgestapt op kleine stukjes/gepureerd. Ook dit is geen succes dus nu weten we het even niet meer. Klein lichtpuntje is wel dat met vlagen lijkt iets beter te gaan.

Wat wel goed gaat:
-Pap met de lepel gevoerd
-Cracker
-Soep

Wat soms goed gaat:
-Bonen om aan te sabbelen
-Gekookte appel
-Stukjes boterham met boter
-Wortel

Wat niet wil:
- Stukjes aardappel
- Boterham met bijv pate of roomkaas
- Pasta
- .... (de rest)

Ik zal wel een ontzettende zeur zijn maar ik wordt er soms nogal moedeloos van. Bij de eerste leek alles zo heel veel makelijker te gaan. Nog mensen met tips hier?
pi_135163752
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:05 schreef bitterend het volgende:
Het heet niet voor niks BIJvoeding he...melk is de hoofdvoeding tot 1 jaar. Waarom moet hij veel eten van je? laat hem eten ontdekken in zijn eigen tempo.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  maandag 6 januari 2014 @ 21:27:46 #76
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_135164565
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:10 schreef bitterend het volgende:

[..]

Met ruim 10 maanden en als je daarnaast ook flesvoeding geeft snap ik wel dat het tempo ze iets te langzaam gaat. Zeker met flesvoeding is het al eerder dan 1 jaar geen bijvoeding meer in principe maar volwaardige maaltijden die de fles vervangen.

Ervaring van andere users, waar kindjes ontzettend moeite hadden met de overgang naar vast voedsel, is dat het na de eerste verjaardag met veel geduld toch goed kwam.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 6 januari 2014 @ 21:30:22 #77
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_135164687
Is het trouwens de structuur of de smaak of de stukjes waar het probleem lijkt te liggen?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_135164816
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:27 schreef laziness het volgende:

[..]

Met ruim 10 maanden en als je daarnaast ook flesvoeding geeft snap ik wel dat het tempo ze iets te langzaam gaat. Zeker met flesvoeding is het al eerder dan 1 jaar geen bijvoeding meer in principe maar volwaardige maaltijden die de fles vervangen.

Ervaring van andere users, waar kindjes ontzettend moeite hadden met de overgang naar vast voedsel, is dat het na de eerste verjaardag met veel geduld toch goed kwam.
Nou, nee. Dat is het als een kindje dat dus doet: maaltijden eet die de fles kunnen vervangen. Maar tot een jaar kan een kindje prima groeien en ontwikkelen op alleen melk, dit geldt voor zowel bv als fv. Doet een kindje dat niet, dan is het precies wat het woord zegt: bijvoeding. :)
  maandag 6 januari 2014 @ 21:45:27 #79
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_135165556
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:32 schreef L-E het volgende:

[..]

Nou, nee. Dat is het als een kindje dat dus doet: maaltijden eet die de fles kunnen vervangen. Maar tot een jaar kan een kindje prima groeien en ontwikkelen op alleen melk, dit geldt voor zowel bv als fv. Doet een kindje dat niet, dan is het precies wat het woord zegt: bijvoeding. :)
Daarom zeg ik, in principe en dat ik snap dat het tempo ze te langzaam gaat zo bij ruim 10 maanden omdat het wel in de lijn der verwachting ligt dat er al voldoende flessen vervangen zijn nu de één jaar nadert.
Ik vind het zo'n makkelijk antwoord het is bijvoeding, laat het je kind zelf ontdekken en verder niet.
Niet iedereen wil het op die manier doen. En ik denk dat deze user daar ook weinig aan heeft anders kwam hij het hier niet vragen.
Ik bemerk toch een aanzienlijk verschil in de houding qua bijvoeding tussen fles en borst omdat die borst nou eenmaal geen max heeft en langer voldoende voedingsstoffen bevat.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_135178865
quote:
Het heet niet voor niks BIJvoeding he...melk is de hoofdvoeding tot 1 jaar. Waarom moet hij veel eten van je? laat hem eten ontdekken in zijn eigen tempo.
Hij moet niet veel eten dwingen werkt toch niet. Maar ik hoop dat er wat tips en tricks zijn om het te stimuleren.

quote:
Met ruim 10 maanden en als je daarnaast ook flesvoeding geeft snap ik wel dat het tempo ze iets te langzaam gaat. Zeker met flesvoeding is het al eerder dan 1 jaar geen bijvoeding meer in principe maar volwaardige maaltijden die de fles vervangen.

Ervaring van andere users, waar kindjes ontzettend moeite hadden met de overgang naar vast voedsel, is dat het na de eerste verjaardag met veel geduld toch goed kwam.
Tot een jaar maakt het niet zo veel uit maar het zal niet van de een op de andere dag gaan dus het mag onderhand wel een iets meer.

Veel geduld heb ik de laatste 2 weken al gehad toen had ik vakantie. We hebben wel wat successen geboekt, maar nu mijn vrouw de verzorging weer alleen heeft voor de 2 jongens is het allemaal weer wat lastiger. Maar veel geduld zal dus nodig blijven.

quote:
Is het trouwens de structuur of de smaak of de stukjes waar het probleem lijkt te liggen?
Goede vraag maar wel een lastige. Ik denk dat het meer de smaak als de structuur is omdat crackers met verschillende structuren (knackebrod, vitalu, cracottes, brood etc) wel goed gaat. Ook speelt geduld van hem mee, het gaat hem allemaal veel te langzaam. Met flessen en pap kan hij sneller verder met wat hij wel leuk vindt, zich overal aan optrekken en staan.
live your fears, fear your live
  dinsdag 7 januari 2014 @ 09:07:09 #81
381212 Gulara
From the future
pi_135179288
Herkenbaar. Hier bijna tien maanden en hier gaat het sinds een tijdje zo:

Ontbijt pap: lekker :9
Fruit: wisselend
Lunch: 1,5 ministukje brood
Tussendoor: halve soepstengel of maisboogie :9
Avond: prakje of Rapley, 1,5 hap
Later op de avond pap :9 (om te zorgen dat we nog een beetje slapen).

Probleem is dat hij nu met kv aan z'n max zit want hij heeft wel honger (goh :') )
Hier ook geen oplossing. Ik ga er eigenlijk -zoals bij van alles- vanuit dat het wel weer overwaait. Verder bieden we divers aan (pasta en rijst lijken populairder dan aardappelen).
Groeit hij verder goed? Dan zou ik het nog even aankijken.
pi_135179354
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 09:07 schreef Gulara het volgende:
Herkenbaar. Hier 3 jaar en 4,5 jaar en het gaat al een paar jaar zo:

Ontbijt pap: lekker :9 schmontbijt :{w
Fruit: yes please!
Lunch: 1,5 ministukje brood
Tussendoor: rauwkost
Avond: prakje of Rapley, 1,5 hap

zooo mijn gezellige duo kaant er ook op los :D

Hier gaan vooral fruit en rauwkost goed; brood bij vlagen, als ze er zin in hebben.
Avondeten, als het roze is dan is het goed. Geen garanties dat het ook gegeten wordt though :')
:)
  dinsdag 7 januari 2014 @ 09:23:06 #83
381212 Gulara
From the future
pi_135179504
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 09:11 schreef mignonne het volgende:

[..]

zooo mijn gezellige duo kaant er ook op los :D

Hier gaan vooral fruit en rauwkost goed; brood bij vlagen, als ze er zin in hebben.
Avondeten, als het roze is dan is het goed. Geen garanties dat het ook gegeten wordt though :')
Oh nou ik vind die van jou heel goed gelukt, dus dat scheelt. Ik neem je roze tip mee. :P Welk voedsel is roze? Kook je de rijst dan in bietensap?
pi_135179568
Maar wat Gulara zegt; kijk naar je kindje als geheel. Groeit hij goed? Slaapt hij goed? Ontwikkeld hij zich goed? Is hij vrolijk over de dag heen? met goed slapen bedoel ik ook als ie iedere 3 uur wakker wordt nog, is niet ongewoon bij 10 maanden, ook als ze wel voldoende eten.

ik kan je uit ervaring helaas vertellen dat als een kind echt voedingsstoffen tekort komt, dat hij dan bovenstaande dingen minder goed of niet zal doen. Als alles bovengenoemd in orde is dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken. Dat het praktisch gezien onhandig is, is een tweede, maar je hoeft je geen zorgen over zn intake te maken.

Verder, het loont misschien om eens kritisch te kijken naar het moment waarop je het eten aanbiedt; is het 's avonds misschien niet al net iets te laat voor hem? Sommige kinderen zijn dan al over een punt van trek heen en eten nauwelijks meer. Is het ontbijt wat hectisch misschien omdat het andere kind naar school moet of er haast is? Enz enz. Grote kans dat dit niet het euvel is, maar het loont wel om er even goed naar te kijken.
Kijk ook naar wat je rondom de maaltijden aan tussendoortjes aanbiedt. Krijgt hij bijvoorbeeld diksap of appelsap of iets dergelijks? Daar zitten ook kcal in en bovendien vult het de maag. (zelfs water doet dat natuurlijk!); het is dus wellicht handig om vlak voor de maaltijd geen drinken te geven en om de hoeveelheid sapjes of limo op een dag te beperken. Soms kan dat enorm schelen voor een kleintje.

Je zegt dat hij graag verder wil met waar hij mee bezig is. Kinderen ontwikkelen zich vaak met vlagen. Dan staat al het andere even stil en gaat dat ene ding voor. Het kan op zich dus ook zomaar beter gaan straks. Of misschien loont het om ook hier naar te kijken. Zou het helpen om hem te betrekken bij het eten klaarmaken zodat hij al eerder uit zijn spel is gehaald zeg maar? Mijn baby's vonden het prachtig om paprika's van 1 bakje in een ander bakje te doen bijvoorbeeld. Ondertussen aten ze de helft op :') maar dat was dan mooi meegenomen. Roeren in een needless to say, koud sausje of salade ofzo is ook de bom. Enz. Kleine dingen.

En verder het menu. Maak het jezelf niet onnodig moeilijk hoor! Sommige dingen komen ook gewoon vanzelf. Crackers gaan goed maar brood niet? Biedt crackers aan. Niets mis mee. Mensen zat die nog steeds met crackers ontbijten. Kies eventueel voor een volkoren variant voor de vezels etc.
Pap gaat goed, prima, give him pap. Ik ontbijt nog steeds met brinta als het even kan :9 Hoewel het minder prettig is dat je het hem met een lepeltje moet voeren, maar het gaat dus wel, dat is al iets! Brood is geen heilige graal, dus als je er met crackers en pap ook komt, prima! Beleg is alleen maar bedacht omdat ons supermarkt-brood niet te vreten is ;)

Soep gaat ook goed. Mooi, dan kun je daar al veel mee bereiken denk ik, als je nou je soepen steeds wat dikker zou maken? Of stel je zou pompoensoep maken bijv. maar je zou het niet helemaal glad-glad maken? En zo steeds een stapje verder tot hij pompoenpuree eet. Zoiets? Sowieso fijn dat hij went aan de smaken van diverse soorten groenten enzovoorts door de soepen!

Lastig hoor, succes ermee. Ik hoop dat jullie ineens toch een omslagpunt hebben. Verder mja, meer dan accepteren en het gezellig houden aan tafel kun je toch niet echt.
:)
pi_135179613
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 09:23 schreef Gulara het volgende:

[..]

Oh nou ik vind die van jou heel goed gelukt, dus dat scheelt. Ik neem je roze tip mee. :P Welk voedsel is roze? Kook je de rijst dan in bietensap?
you see my problem? ;(

nouja radijsjes zijn roze. Dat was een onaangename verrassing voor ze :P gevalletje luister dan ook naar me :+ En we hebben gister bietenrisotto met geitenkaas gegeten. Althans, ik heb het gegeten, mijn lief heeft er met lange tanden naar zitten gnorfen. Boer :') en de meisjes hebben tijdens het koken mn eerste bakje geitenkaas leeggegeten (ik vond het al zo stil! zaten ze achter de bank die kaas op te eten :X ).

Maar ze eten ruim qua groenten en fruit dus dat maakt alles best wat mij betreft. Dat avondeten komt vanzelf wel. Ze groeien en bloeien, min of meer :P dus nouja. Zelfs de jongste krijgt spekbeentjes nu dus blijkbaar slaat ze toch wat op hier en daar. waarschijnlijk geitenkaas :+
:)
  dinsdag 7 januari 2014 @ 09:38:33 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_135179709
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 08:29 schreef refro het volgende:
Ook speelt geduld van hem mee, het gaat hem allemaal veel te langzaam. Met flessen en pap kan hij sneller verder met wat hij wel leuk vindt, zich overal aan optrekken en staan.
Deze snap ik niet, hoezo kan hij dit tijdens een eetmoment sneller doen? Krijgt hij die fles pap om zelf te "eten", of zit hij met die fles pas ook gewoon met jullie aan tafel?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_135181626
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 09:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Deze snap ik niet, hoezo kan hij dit tijdens een eetmoment sneller doen? Krijgt hij die fles pap om zelf te "eten", of zit hij met die fles pas ook gewoon met jullie aan tafel?
Een fles of een bord pap gaat veel sneller als een boterham. Hierdoor heeft hij naar mijn idee vaak geen zin om het te proberen omdat er uiteindelijk toch wel een fles komt.

De fles geven we niet direct nadat we klaar zijn met eten maar komt meestal pas een tijd later. Als hij geen zin heeft om te proberen en het drama aan tafel is gaat hij meestal naar bed. slaapt dan een uurtje en wil daarna een fles (of gewoon spelen).
live your fears, fear your live
  dinsdag 7 januari 2014 @ 11:06:30 #88
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_135181782
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 11:00 schreef refro het volgende:

[..]

Een fles of een bord pap gaat veel sneller als een boterham. Hierdoor heeft hij naar mijn idee vaak geen zin om het te proberen omdat er uiteindelijk toch wel een fles komt.

De fles geven we niet direct nadat we klaar zijn met eten maar komt meestal pas een tijd later. Als hij geen zin heeft om te proberen en het drama aan tafel is gaat hij meestal naar bed. slaapt dan een uurtje en wil daarna een fles (of gewoon spelen).
Volgens mij vind ie die fles gewoon lekkerder ;) En heeft dat niks te maken met snel. En dan dr bij, hij moet het gewoon leren om brood te eten, en dus zou je dan niet moeten toegeven aan die fles (want dat weten ze)
pi_135183094
Een kind _moet_ toch geen brood eten? Er zijn zat landen waar mensen überhaupt geen brood eten maar ontbijten met rijst bijvoorbeeld. Net wat Mignonne ook al zegt. Mijn zoon (bijna 2) ontbijt ook al ruim een jaar met een papfles. Ik kan me dat wel voorstellen, het is lekker warm, hij kan het liggend drinken en het gaat inderdaad sneller dan brood. Dat laatste is echt een argument hier, hij heeft vaak honger als hij wakker wordt en niet het geduld voor een boterham. Na zijn fles krijgt hij, vanaf dat hij een jaar is ongeveer, nog een boterham. Dus ik zou 'm lekker met pap laten ontbijten, eventueel uit een fles, dan zijn die vezels en vitaminen in ieder geval vast binnen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_135183479
Of, een halve fles geven voor het eten, en evt een halve fles erna? En idd, brood eten is geen must imo. Met 10 maanden 'weten' ze misschien wel dat er een fles komt als ze honger hebben, maar gebruiken ze dat volgens mij nog niet, "als ik niet eet krijg ik een fles" dat gaat er bij mij niet in.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_135183534
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 11:52 schreef Clubsoda het volgende:
Een kind _moet_ toch geen brood eten? Er zijn zat landen waar mensen überhaupt geen brood eten maar ontbijten met rijst bijvoorbeeld. Net wat Mignonne ook al zegt. Mijn zoon (bijna 2) ontbijt ook al ruim een jaar met een papfles. Ik kan me dat wel voorstellen, het is lekker warm, hij kan het liggend drinken en het gaat inderdaad sneller dan brood. Dat laatste is echt een argument hier, hij heeft vaak honger als hij wakker wordt en niet het geduld voor een boterham. Na zijn fles krijgt hij, vanaf dat hij een jaar is ongeveer, nog een boterham. Dus ik zou 'm lekker met pap laten ontbijten, eventueel uit een fles, dan zijn die vezels en vitaminen in ieder geval vast binnen.
Hier ook geen brood in de ochtend. Ze eet brinta of havermout.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_135202496
Volgens mij wilde hij vandaag mijn ongelijk bewijzen. Vandaag heeft hij eerst een halve fles gekregen en daarna een stuk cracker hierna had hij er zin in en heeft hij een beetje met de wortel gespeeld en wat aan gesabbeld. De hap macaroni die ik hem aanbood ging er goed in dus daar heeft hij al met al nog redelijk wat van gegeten. Dus de restjes heb ik maar voor morgen voor hem meegenomen :)

Hij doet het verder goed dus echt zorgen maak ik me ook niet. Wel wil ik bovenop zitten maar niet dwingend proberen te zijn om zo te zorgen dat we dadelijk niet echt een probleem hebben wat ons nog extra veel tijd kost.

Dank voor de tips en de kritische blik dat help toch om er eens op andere over na te denken.
live your fears, fear your live
  woensdag 29 januari 2014 @ 12:00:03 #93
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_136088245
Jeeej! Er is een bijvoedingstopic! :+

Mijn dochter is nu 6 maanden (en een week :P) en ik wil graag wat meer bijvoeding gaan aanbieden. We zijn met 5 maanden en een beetje begonnen, maar dat mocht nog niet echt naam hebben. Een paar happen van verschillende dingen om een beetje aan de verschillende smaken te wennen en om van een lepeltje te leren eten. Dat ging eigenlijk best goed!

In dezelfde lijn ben ik ook verder gegaan en ik vind het opzich prima gaan, maar ik vraag me af wanneer jullie het eten aanbieden. Is dat tussen de flessen door? Of na een fles? Of juist ervoor?
Ze eet nog niet zoveel dat het een fles vervangt. Op het moment krijgt ze het tussen de flessen door, maar daardoor heb ik het idee dat ze zo'n beetje de hele dag aan het eten is. Vind ik niet erg, maar vraag me af of het wel goed is om zoveel eetmomenten te hebben.

Ze zit op het moment nog op 5 flessen van 180/6 van de nr 2 (hoewel ze wel regelmatig 30 tot 50 cc laat staan), waarvan er 1 nog 's nachts is (ergens tussen 02.30u en 04.30u vaak). Op het CB zeiden ze dat ik het eten overdag moet uitbreiden en er dan vanzelf een fles wegvalt (hopelijk die van de nacht :+ ).

Momenteel gaat het ongeveer zo:
's Nachts: fles 180/6
's Ochtends: papfles (180/6 + 2 a 3 schepjes fijne granen bambix)
Tussendoor: wat gepureerd fruit (meestal ong 1/2 tot 3/4 banaan, appel of peer)
's Middags: fles 180/6
Tussendoor: groentehap (waar ik binnenkort wat aardappel of rijst door wil mengen)
's Avonds voor het slapen gaan: fles 180/6
Late avondvoeding: fles 180/6

Ik voed op verzoek, dus echt tijden zijn er niet. Wel probeer ik de fles voor het slapen gaan tussen 17.30u en 18.00u te geven. Ze gaat altijd tussen 18.30u en 19.00u naar bed.

Kan ik beter de fruit- en groentehap aan het flesmoment plakken en dan tussendoor iets anders (kleins) geven? Zoals een soepstengel of een stukje komkommer? Of is het prima zo en moet ik gewoon kijken of de hoeveelheden straks wat meer worden?

Ik probeer nu ook vaak brood tussendoor, maar dat is nog niet zo'n succes. Ze neemt het wel, maar slikt het niet door waardoor het een grote plak wordt die ze dan al kokhalzend weer naar buiten werkt :Y)
Ze vind het wel leuk/lekker om op een broodkorstje te sabbelen, maar als daar stukjes vanaf komen dan krijg je hetzelfde als met gewone stukjes brood (die ik overigens ook al in de melk heb gedoopt en in heeeeeele kleine stukjes heb gegeven .. Geen verschil).

Heel verhaal! Iemand misschien wat tips? :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  woensdag 29 januari 2014 @ 12:24:55 #94
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_136089182
Bij net zes maanden lijkt me zo tussendoor prima maar ik zou het langzaam verschuiven naar eerst bijvoeding en daar achteraan fles. Dan zal ze die fles steeds meer laten staan en dan gaat heel geleidelijk er vanzelf een fles af.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 29 januari 2014 @ 19:46:13 #95
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_136107809
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2014 12:24 schreef laziness het volgende:
Bij net zes maanden lijkt me zo tussendoor prima maar ik zou het langzaam verschuiven naar eerst bijvoeding en daar achteraan fles. Dan zal ze die fles steeds meer laten staan en dan gaat heel geleidelijk er vanzelf een fles af.
Dank je! Klinkt eigenlijk heel logisch :D
En we hebben natuurlijk nog wel een paar maanden voordat het een echte maaltijd moet worden.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_136109083
Er is mij altijd verteld dat de max voor nr2 eigenlijk 800cc is..
Maar als ze 5*40 laat staan zit je daar ook wel aan.
Zoveel melk kan voor sommige kinderen wel een reden zijn om nog niet zoveel bijvoeding te krijgen. Zoals Lazi ook zegt, het gaat langszaam over naar meer bijvoeding en minder melk.

Ik had op die leeftijd nog een fles om 16.00, dan groente rond 18.00 (met ons mee). En de laatste fles rond 20/21 uur. Daar kon hij dan de nacht op door. Misschien kun je daar eens mee spelen? Dat je even dat melk ritme omgooit om te kijken wat er dan gebeurd?

De meeste eetmomenten probeerde ik aan de onze vast te plakken. Dus samen ontbijten, ik 's ochtends thee hij fruit en wat water, ik lunch hij een fles, etc.. Het op verzoek werkte prima met alleen flessen, maar met bijvoeding was het verzoek minder duidelijk te herkennen..
  woensdag 29 januari 2014 @ 20:28:57 #97
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_136109954
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:09 schreef Deepfreeze het volgende:
Er is mij altijd verteld dat de max voor nr2 eigenlijk 800cc is..
Maar als ze 5*40 laat staan zit je daar ook wel aan.
Zoveel melk kan voor sommige kinderen wel een reden zijn om nog niet zoveel bijvoeding te krijgen. Zoals Lazi ook zegt, het gaat langszaam over naar meer bijvoeding en minder melk.

Ik had op die leeftijd nog een fles om 16.00, dan groente rond 18.00 (met ons mee). En de laatste fles rond 20/21 uur. Daar kon hij dan de nacht op door. Misschien kun je daar eens mee spelen? Dat je even dat melk ritme omgooit om te kijken wat er dan gebeurd?

De meeste eetmomenten probeerde ik aan de onze vast te plakken. Dus samen ontbijten, ik 's ochtends thee hij fruit en wat water, ik lunch hij een fles, etc.. Het op verzoek werkte prima met alleen flessen, maar met bijvoeding was het verzoek minder duidelijk te herkennen..
Ja, ik zag ook op de verpakking staan dat ze eigenlijk maar 4 flessen van 180/6 mag :@ Ik denk dat ze nu bijelkaar ongeveer 4,5 drinkt op een dag.

Het probleem met spelen met de flessen is, is dat ze dan weer vaker 's nachts komt. Ze komt ook met die 5 flessen niet de nacht door :{
Ze krijgt nu de laatste fles rond 23.00 (iig ergens tussen 22.00 en 00.00). We maken haar hier niet wakker voor, ze komt echt zelf. Vervolgens komt ze ook nog een keer 's nachts.
Als ik geluk heb kan ik het rekken tot 6 uur er tussen (met een speentje), maar meestal komen we niet verder dan 5 uur en als we pech hebben heeft ze echt weer honger na 4 uur (dus omstreeks 03.00u al). Ik heb geen idee hoe ik dit moet veranderen.
Ik heb niet het idee dat het gewenning is, ze heeft echt honger (fles gaat dan altijd helemaal op). Troosten dmv oppakken, speentje of water geven werkt niet, het enige dat wel helpt is een fles van 180ml maken met maar 3 schepjes poeder, die drinkt ze dan helemaal leeg en heeft vervolgens na ongeveer 2 uur weer honger. Ik weet alleen niet of dit een goed idee is.

Ik heb ook geprobeerd om vaker een fles aan te bieden overdag, maar dan drinkt ze gewoon niet of maar heel weinig. Dat helpt dus ook niet :P

Ik heb nu om 15.00/16.00u een groentehap (ze eet hier ongeveer 40 gram van) en dan rond 17.00/18.00u een fles.
Die 40 gram is natuurlijk nog niet erg veel, dus als dat wat meer wordt zal ik eens proberen om het meer richting de 18.00u fles te schuiven.

Kwam er vandaag achter dat ze beschuit wel erg lekker vindt! :Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door Sylver_ op 29-01-2014 20:34:25 ]
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_136110357
Lastig als ze zo hongerig zijn dan. Mijn oudste had het ook, maar eenmaal goed aan de bijvoeding was dat zo opgelost.. Maar hij at met 6,5 maand wel 150-200 gram avondeten weg (100-125 gram groente en 50-75 gram aardappel rijst of pasta). En 1,5 stuks fruit en een boterham..

Minder voeding in de fles hielp hier ook niet. Dan kwam hij ook gewoon eerder.. Het is denk ik dan toch afwachten tot ze iets meer wil eten. Misschien proberen om minimaal 2 uur na de fles geen bijvoeding te geven?

Proberen de bijvoeding te geven op het moment dat ze aangeeft een fles te willen kan ook nog. Dus fruit/groente aanbieden als ze hongerig wordt, en dan afvullen met de fles. Misschien kun je dan overdag met kleinere flessen toe. Maar niet elk kind heeft zin in de bijvoeding als ze echt honger hebben..
  woensdag 29 januari 2014 @ 20:43:40 #99
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_136110751
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:36 schreef Deepfreeze het volgende:
Lastig als ze zo hongerig zijn dan. Mijn oudste had het ook, maar eenmaal goed aan de bijvoeding was dat zo opgelost.. Maar hij at met 6,5 maand wel 150-200 gram avondeten weg (100-125 gram groente en 50-75 gram aardappel rijst of pasta). En 1,5 stuks fruit en een boterham..

Minder voeding in de fles hielp hier ook niet. Dan kwam hij ook gewoon eerder.. Het is denk ik dan toch afwachten tot ze iets meer wil eten. Misschien proberen om minimaal 2 uur na de fles geen bijvoeding te geven?

Proberen de bijvoeding te geven op het moment dat ze aangeeft een fles te willen kan ook nog. Dus fruit/groente aanbieden als ze hongerig wordt, en dan afvullen met de fles. Misschien kun je dan overdag met kleinere flessen toe. Maar niet elk kind heeft zin in de bijvoeding als ze echt honger hebben..
Daar kwam ik ook achter :o Helemaal overstuur, want ze had honger en ik kwam aan met gepureerde bloemkool }:| :{w
Maar ik kan wel eens proberen om de bijvoeding vlak voordat ze echt hongerig wordt te geven, een (half)uurtje voor de fles misschien.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_136110804
Dan kunnen ze best lelijk gillen :P

Het is even proberen. En ik merkte dat het vaak vanzelf wel goed kan als ik op het punt kwam dat ik het echt even niet meer wist ;)
  woensdag 29 januari 2014 @ 20:46:41 #101
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_136110945
Niet iedereen wil er aan maar hier gaven we rijstebloem 's avonds in de late avondfles om wat beter de nacht door te komen toen we op een gegeven moment erg moe waren.
Ik noem het maar om ter overweging te nemen eventueel.

Ze is wel heel hongerig! Meer bijvoeding eten lijkt me de manier om haar honger naar die fles te stillen maar inderdaad geven voordat ze al gierende honger heeft :D
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 29 januari 2014 @ 20:52:32 #102
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_136111335
Mijn kleine hongerlapje O+

Laatste check vorige week bij het CB deed ze het wel netjes mbt groei en gewicht op 5x 180/6 flessen, maar dat was nog de nr 1 voeding. De nr 2 bevat een stuk meer calorieen begreep ik. Had dan ook gehoopt dat ze de nachtfles ging laten vallen, maar helaas :+

Rijtebloem heb ik geprobeerd, maar gek genoeg maakte dat geen verschil. Heb wel net een papfles gegeven om 17.00u, maar ik heb er een hard hoofd in dat het verschil gaat maken :P

Wel erg fijn hoor, zo'n forum! Erg lief dat jullie meedenken :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_136111530
Ik heb bij de oudste geloof ik ook tot 6,5 maand nr1 en nr2 half om half gegeven. Met 6,5 maand at hij opeens een hele boterham weg en kon de lunchfles een heel stuk naar achteren..
  woensdag 29 januari 2014 @ 20:59:49 #104
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_136111832
Oh, dat is misschien ook nog wel een goed idee. Ik was helemaal overgestapt op nr 2 in de hoop dat ze dan minder nodig heeft, maar als het toch nog niet zoveel verschil lijkt te maken is het misschien beter als ik wat minder nr 2 nog geef ...

Ging de boterham bij jullie wel goed? Ik vind het niet erg als ze een beetje kokhalst, maar doordat ze al het brood stiekem verzamelt in haar mond loopt ze helemaal rood aan bij het kokhalzen en ben ik bang dat ze stikt :X

Beschuit mag ze toch gewoon hebben? Dit lijkt beter te gaan, misschien went ze daardoor beter aan stukjes?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  donderdag 13 februari 2014 @ 16:46:10 #105
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_136670088
Ik ben voorlopig even gestopt met brood geven. Ik ben inmiddels 12 jaar ouder door de stress :P Of ik nu hele kleine stukjes brood geven (met of zonder boter, wel of niet in melk gedoopt) of een groter stuk of een stukje korst dat ze zelf kan vasthouden, ze stikt er elke keer bijna in.

Ik twijfel een klein beetje of ik nu gewoon zo'n meutebal ben en eigenlijk even moet doorzetten. Onder het mom 'kauwen moet je leren' en '(een beetje) kokhalzen hoort er bij'. Ik heb echt al zo vaak een stuk brood uit haar keel gevist terwijl ze erg rood aanliep en geen ademhaalde (alleen kokhals geluiden). Ik mag toch aannemen dat dat niet zo hoort? :X

Ben ik gewoon nog iets te vroeg met het geven van brood?
Voor nu vind ik pap en beschuit prima en probeer ik het over een tijdje gewoon weer, maar ik ben wel benieuwd wanneer jullie zijn begonnen met het geven van brood?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_136670893
Ik ben de leeftijd een beetje kwijt van jouw dochter maar hier begint brood nu net (af en toe) oke te gaan. Mijn dochter is bijna 9 maanden en we geven vaak ook nog gewoon pap ipv brood. Stukjes vindt ze sowieso helemaal niets eigenlijk, ik pureer haar avondeten niet meer en ze is er flink minder van gaan eten.
E.
  donderdag 13 februari 2014 @ 19:10:08 #107
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_136674982
Oh! Dan hebben we nog even! Ze is volgende week pas 7 maanden :)

Ben je wel al eerder brood aan gaan bieden? Of ook net pas?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_136675835
Sylver_ ik kwam net toevallig deze tips tegen voor het brood eten: Leg brood 4 uur van te voren op het aanrecht, rooster het licht (zonder verkleuring!) of neem onvers brood. Te vers brood vormt een meelbal en veroorzaakt vaak krampjes.

Wij zijn begonnen met af en toe een hapje, maar dit doen we in de ochtend, omdat ze daar al een voeding heeft laten vallen. Is het heel gek dat ik dan ook gewoon halverwege de ochtend een groente hapje geef. Mijn moeder vond het meer iets voor de middag, maar naar mijn idee is dat meer vanuit onze eigen gewoonte dan dat het voor de baby verschil maakt?
  donderdag 13 februari 2014 @ 19:52:27 #109
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_136676818
Thanks Sull! Ik gaf idd erg vers brood, bij nader inzien kan ik me voorstellen dat dat een plakkerige bedoening wordt in haar mond. Binnenkort eens oud brood proberen :)
Maar gelukkig hoeft het nog niet perse nu al. Consultatiebureau maakt me altijd wat onzeker }:|

Ik vind het niet raar om groente in de ochtend te geven. Ik heb dat ook een tijdje gedaan in het begin toen we nog hapjes aan het oefenen waren. Dan gaf ik de ene keer een paar dagen worteltjes, dan een paar dagen banaan, paar dagen bloemkool... Maakte haar niet uit :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  donderdag 13 februari 2014 @ 19:54:47 #110
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_136676904
Het schema van kleintjes adviseert ook vanaf zeven maanden broodkorst te introduceren dus rustig aan Sylver, komt vanzelf wel.
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 13 februari 2014 @ 19:55:36 #111
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_136676945
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2014 19:54 schreef laziness het volgende:
Het schema van kleintjes adviseert ook vanaf zeven maanden broodkorst te introduceren dus rustig aan Sylver, komt vanzelf wel.
Ah gelukkig, dank je :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_136888341
Ik wou dit nog even met jullie delen:

Bijvoeding vanaf 4 maanden voorkomt voedselallergie
pi_136888381
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:04 schreef Sull het volgende:
Ik wou dit nog even met jullie delen:

Bijvoeding vanaf 4 maanden voorkomt voedselallergie
Oud nieuws. Gebaseerd op 1 onderzoek, veel andere onderzoeken laten zien dat voedselintroductie voor 6 maanden geen toegevoegde waarde geeft of zelfs niet goed is.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_136888550
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:05 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Oud nieuws. Gebaseerd op 1 onderzoek, veel andere onderzoeken laten zien dat voedselintroductie voor 6 maanden geen toegevoegde waarde geeft of zelfs niet goed is.
In deze richtlijn worden veel meer onderzoeken genoemd die dit ondersteunen.

Ik ben zelf ook pas net gestart met hapjes hoor, ik heb al vaker kritisch gezocht naar voors- en tegens om met 6 maanden te starten. Ik kan voor beide opties (starten met 4 of 6 maanden) geen sluitend bewijs vinden en die zal er ook niet zijn. Feit is wel dat dit de nieuwe landelijke richtlijn zal zijn en dat deze gebaseerd op heel veel onderzoeken.
  woensdag 19 februari 2014 @ 13:10:48 #115
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_136888551
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:05 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Oud nieuws. Gebaseerd op 1 onderzoek, veel andere onderzoeken laten zien dat voedselintroductie voor 6 maanden geen toegevoegde waarde geeft of zelfs niet goed is.
Dus de overheid laat zich leiden door één onderzoek? Beetje jammer weer -O-
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_136888659
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:10 schreef Sull het volgende:

[..]

In deze richtlijn worden veel meer onderzoeken genoemd die dit ondersteunen.

Ik ben zelf ook pas net gestart met hapjes hoor, ik heb al vaker kritisch gezocht naar voors- en tegens om met 6 maanden te starten. Ik kan voor beide opties (starten met 4 of 6 maanden) geen sluitend bewijs vinden en die zal er ook niet zijn. Feit is wel dat dit de nieuwe landelijke richtlijn zal zijn en dat deze gebaseerd op heel veel onderzoeken.
Ach, die landelijke richtlijnen stellen echt zo weinig voor. Toen ik Jen kreeg (6 jaar terug) moest ik de baby steeds om en om op de zij leggen, tegen een voorkeurshouding. Toen ik Leyla kreeg (3.5 jaar terug) was zijligging de duivel, werd zelfs een notitie van gemaakt dat moeder erop gewezen was dat dit gevaarlijk was voor de baby. Toen bram geboren was en in het ziekenhuis kwam te liggen werd deze weer op zn zij gelegd.

En toen ik baby was was de landelijke richtlijn dat je met 4 maanden prima liga met sinaasappelsap kon geven. Later werd dat geen introductie tot 6 maanden, nu weer 4 maanden… Tja.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_136888752
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:14 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ach, die landelijke richtlijnen stellen echt zo weinig voor. Toen ik Jen kreeg (6 jaar terug) moest ik de baby steeds om en om op de zij leggen, tegen een voorkeurshouding. Toen ik Leyla kreeg (3.5 jaar terug) was zijligging de duivel, werd zelfs een notitie van gemaakt dat moeder erop gewezen was dat dit gevaarlijk was voor de baby. Toen bram geboren was en in het ziekenhuis kwam te liggen werd deze weer op zn zij gelegd.

En toen ik baby was was de landelijke richtlijn dat je met 4 maanden prima liga met sinaasappelsap kon geven. Later werd dat geen introductie tot 6 maanden, nu weer 4 maanden… Tja.
Het lijkt me overigens logisch dat richtlijnen veranderen in de tijd...

Iets met voortschrijdend inzicht? : :@
  woensdag 19 februari 2014 @ 13:21:27 #118
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_136888927
Die vier en zes maanden discussie wakkert elke keer weer aan en de richtlijnen wijzigen continue.
Zou toch wel fijn zijn als hier een éénduidige conclusie in komt.

De rest is inderdaad voortschrijdend inzicht wat mij betreft.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_136889152
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:21 schreef laziness het volgende:
Die vier en zes maanden discussie wakkert elke keer weer aan en de richtlijnen wijzigen continue.
Zou toch wel fijn zijn als hier een éénduidige conclusie in komt.

De rest is inderdaad voortschrijdend inzicht wat mij betreft.
Mee eens inderdaad!

En als je denkt dat je goed zit omdat je de WHO richtlijn volgt: }:|

Dit advies om vanaf 4 maanden met bijvoeding te starten is in tegenspraak met het advies
van de World Health Organization (WHO) om 6 maanden exclusieve borstvoeding te geven. Het advies van de WHO wordt echter gegeven met het oog op het risico op ondervoeding en infecties bij jonge kinderen in ontwikkelingslanden en niet ter preventie van voedselallergie.
Bron: de nieuwe richtlijn
pi_136889257
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:28 schreef Sull het volgende:

[..]

Mee eens inderdaad!

En als je denkt dat je goed zit omdat je de WHO richtlijn volgt: }:|

Dit advies om vanaf 4 maanden met bijvoeding te starten is in tegenspraak met het advies
van de World Health Organization (WHO) om 6 maanden exclusieve borstvoeding te geven. Het advies van de WHO wordt echter gegeven met het oog op het risico op ondervoeding en infecties bij jonge kinderen in ontwikkelingslanden en niet ter preventie van voedselallergie.
Bron: de nieuwe richtlijn
Ja maar dat is dus het hele punt. De ene helft van de onderzoeken (die wel meestal gefinancierd worden door de hapjes fabrikanten) zeggen 4 maanden, andere zeggen 6 maanden. Dit is echt al jaren zo.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_136889460
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:04 schreef Sull het volgende:
Ik wou dit nog even met jullie delen:

Bijvoeding vanaf 4 maanden voorkomt voedselallergie
Nou ja, sowieso bijvoeden vanaf vier maanden met pinda?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_136889853
Waarom niet gewoon bijvoeden vanaf 5 maanden? 8-)
pi_136890626
Gewoon vanaf dag 1 met de pot mee eten en cola in de fles. Opgelost!

Serieus: wat laziness zegt.
pi_136892296
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:28 schreef Sull het volgende:

[..]

Mee eens inderdaad!

En als je denkt dat je goed zit omdat je de WHO richtlijn volgt: }:|

Dit advies om vanaf 4 maanden met bijvoeding te starten is in tegenspraak met het advies
van de World Health Organization (WHO) om 6 maanden exclusieve borstvoeding te geven. Het advies van de WHO wordt echter gegeven met het oog op het risico op ondervoeding en infecties bij jonge kinderen in ontwikkelingslanden en niet ter preventie van voedselallergie.
Bron: de nieuwe richtlijn
Dat snap ik niet goed. Borstvoeding van zichzelf is toch juist ook ter voorkoming van voedselallergie?
pi_136900652
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 14:56 schreef L-E het volgende:

[..]

Dat snap ik niet goed. Borstvoeding van zichzelf is toch juist ook ter voorkoming van voedselallergie?
Ja dat wel, maar daar is het WHO advies niet op gebaseerd. En het is dus ook niet gezegd dat 6 maanden uitsluitend bv beter is ter voorkoming van voedselallergie dan bv naast bijvoeding.
pi_136902202
http://www.groenevrouw.nl/die-zes-maanden/

Overigens schijnt het onderzoek waar de overheid het 4-maanden advies op baseert ook totaal verkeerd geïnterpreteerd te zijn, los van dat het onderzoek,gefinancierd is,door, de voedingsindustrie en daarmee al,discutabel imo.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  zondag 2 maart 2014 @ 10:00:06 #127
381212 Gulara
From the future
pi_137298458
Vraagje.

Wij zijn met zes maanden met bijvoeding begonnen. En daarbij de lijst van Kleintjes aangehouden.
Inmiddels is ie bijna 1 en eet ie graag met ons mee.
De lijst hebben we een beetje losgelaten. Zo krijgt hij bijvoorbeeld wel mais, want na 652 maisboogies vond ik dat wel kunnen. :Y)

We gaan graag uit eten. En we hebben eettentjes uit alle windstreken in de buurt. Laatst zat hij al lekker mee te smikkelen van een Indiaanse curry (voornamelijk rijst, naan en mango lassie, maar ook de curry zelf vond hij lekker.)

Helemaal prima wat mij betreft. Laat hem maar van alles proeven, ontdekken. Het mag van mij best een foodie worden.

Ik lees verschillende dingen over wat wel en niet kan. Veel heeft ook te maken met persoonlijke smaak. Maar wat mogen dreumesen echt niet eten? Omdat het echt niet goed voor ze is of zelfs gevaarlijk.
  zondag 2 maart 2014 @ 13:45:56 #128
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_137304123
Voor 1 jarige is er inderdaad niet zoveel wat echt niet mag. Rauw vlees en hele pinda's kan ik zo snel bedenken als.

Maar pinda's kunnen wel als ze heel fijn gesneden zijn. Hele pinda's blijven plakken als ze in de keel blijven steken.
En rauw vlees ivm bacteriën waar ze zelf nog niet zoveel weerstand tegen hebben.

Veel dingen is ook meer met mate, maar geen gevaar. Zoals zout, frisdrank(cola lost botten op), koffie (ja de mijne is er gek op), en doe maar een rijtje suiker/vet etc;)
pi_137322349
'Cola lost botten op?'
pi_137322509
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 20:38 schreef L-E het volgende:
'Cola lost botten op?'
Ik nam net een slok cola toen ik dit las. :W botten ;(
  zondag 2 maart 2014 @ 21:18:27 #131
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_137324618
Er zit iets in cola wat de calcium opname verminderd. Niet zo handig bij kinderen die juist botten moeten opbouwen..
pi_137324665
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 21:18 schreef Deepfreeze het volgende:
Er zit iets in cola wat de calcium opname verminderd. Niet zo handig bij kinderen die juist botten moeten opbouwen..
Dat klinkt toch wel anders dan dat het botten oplost ;)
  zondag 2 maart 2014 @ 22:15:28 #133
381212 Gulara
From the future
pi_137327748
Thanks! Aah nou cola krijgt ie nog lang niet, dus dat scheelt. :P
pi_137329149
Ik let eigenlijk alleen nog op verslikgevaar. Dus geen pinda´s of noten, hele druiven en taai vlees of rosbief bijvoorbeeld. Qua ongezond krijgt hij alleen geen rauw vlees en ben ik matig met zout. Verder laat ik me vooral leiden door wat hij graag eet. Mijn peuter eet ook vanaf een jaar ongeveer best pittige dingen en dat vindt hij heerlijk. Hij is ook dol op schimmelkaas bijvoorbeeld en laatst zat hij met smaak aan een rauwe ui te knagen :') Dus zolang het geen groot (verslik)gevaar oplevert, er geen alcohol in zit en het niet echt junkfood is, mag hij van mij alles proberen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_137337974
En alcohol in bijv. pastasaus?
Hier gaat een glaasje rode wijn in de saus, maar na een poos pruttelen denk ik niet dat er zoveel van over is dat het kwaad kan. Dat eet Daan sinds hij anderhalf is wel mee.
  Moderator maandag 3 maart 2014 @ 09:56:06 #136
5428 crew  miss_sly
pi_137338083
http://www.alcoholinfo.nl(...)antwoord/?vraag=9809

Ik vind het teveel en dus kook ik absoluut zonder alcohol. Ik zou ook niet willen dat ze aan een glaasje wijn nipt, bijvoorbeeld.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 3 maart 2014 @ 10:23:30 #137
30252 Soempie
Procreating
pi_137338742
Vanaf wanneer gaan jullie pinda's geven? Ik doe nu hetzelfde als CS trouwens.
Hier doen we voor M. geen alcohol in sauzen. Maar zijn opa is kok en het zal vast wel eens gebeuren dat er alcohol in de saus zit daar (nog niet gebeurd, maar ik sluit het voor later niet uit. Al denk ik dat hij dat speciaal voor de kleinkinderen niet zal doen. Daar eet M. meestal schaaldieren en vis, omdat we dat zelf niet vaak eten :Y) ).

[ Bericht 4% gewijzigd door Soempie op 03-03-2014 10:28:35 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_137339016
Ik doe ook geen alcohol in sauzen, zonder smaakt het me ook prima en die risotto met witte wijn bewaar ik dan wel voor als M een keer niet meeëet. Kaasfondue zal ik tzt ook met bouillon maken ipv wijn (maar voorlopig doen we dan nog maar even niet, veel te zout ook, zoveel kaas). Pinda's kunnen vanaf een jaar of vier dacht ik?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 3 maart 2014 @ 10:35:30 #139
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_137339053
Als ze met de arm over het hoofd hun andere oor aan kunnen raken is de luchtpijp wijd genoeg dat als er een pinda vast komt te zitten er nog lucht langs kan.
Zo heb ik het altijd geleerd.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator maandag 3 maart 2014 @ 10:36:28 #140
5428 crew  miss_sly
pi_137339073
Inderdaad lazi, ik ook.
S kan het nog net niet, en mag wel eens een pinda, maar alleen als ze met aandacht eet en goed oplet dat ze er goed op kauwt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_137339161
Die ken ik ook, en aangezien ik ook wel eens gehoord heb dat dat vroeger een indicatie voor schoolrijpheid was, gokte ik erop dat dat rond een jaar of vier zover is ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 3 maart 2014 @ 10:43:15 #142
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_137339271
Rijp om naar groep drie te gaan hoorde ik altijd van zo'n ouderwetse kleuterjuf dus dat is nog wat ouder dan.
Vroegah was de kleuterschool en lagere school natuurlijk gescheiden.

Verschilt best wel per kind wanneer ze het kunnen blijkt.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 3 maart 2014 @ 11:55:36 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137341292
Die kende ik dan weer niet... mooie manier om te testen.
Soneal kwam nog niet in de buurt van z'n oor :D

En wij gingen met 6 naar de lagere school (ik met 5, maar ik was een septemberkind dus vrijwel direct jarig).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_137342481
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 09:50 schreef Deepfreeze het volgende:
En alcohol in bijv. pastasaus?
Hier gaat een glaasje rode wijn in de saus, maar na een poos pruttelen denk ik niet dat er zoveel van over is dat het kwaad kan. Dat eet Daan sinds hij anderhalf is wel mee.
Dat valt echt vies tegen.
  maandag 3 maart 2014 @ 12:43:20 #145
30252 Soempie
Procreating
pi_137342640
quote:
1s.gif Op maandag 3 maart 2014 10:35 schreef laziness het volgende:
Als ze met de arm over het hoofd hun andere oor aan kunnen raken is de luchtpijp wijd genoeg dat als er een pinda vast komt te zitten er nog lucht langs kan.
Zo heb ik het altijd geleerd.
:D!

Wat een wijsheid toch hier. Ik had er nooit bij stilgestaan dat M. dat nog niet kan.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_137376118
quote:
2s.gif Op maandag 3 maart 2014 12:36 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Dat valt echt vies tegen.
Weet ik...
Maar met 100cc op een pan voor 6 personen, en dan 2 uur pruttelen. Ik doe het niet altijd, maar soms is het toch net even wat lekkerder. ;)
  woensdag 5 maart 2014 @ 09:07:41 #147
381212 Gulara
From the future
pi_137405633
Ik vraag me af wanneer je daar dan mee begint eigenlijk? Ik laat em nu nog wel iets anders zonder alcohol eten. Maar wanneer is een scheutje wijn in de stoofschotel wel ok? Als ze 8 zijn, of 12 of 18?
En hoe zit het met vers brood en overrijp fruit?

Ik merk dat ik voor mezelf helemaal niet zo duidelijk heb waar ik die grens zou 'moeten' leggen.


En nog even iets anders: honing kan geen kwaad meer vanaf een jaar toch? Of kan ik daar voor de zekerheid beter nog mee wachten?
pi_137405866
Wat is er met vers brood dan?
  Moderator woensdag 5 maart 2014 @ 09:34:24 #149
5428 crew  miss_sly
pi_137406140
Heel officieel zou er in vers brood een heel klein beetje alcohol zitten van het gisten, als ik me niet vergis.
Maar als ik google, kom ik onder andere dit tegen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gist

Ik vind dat ver gaan. Maar alcohol in eten, dat gaat echt nog wel een paar jaar duren. Ik vind die vrijwel niet aanwezige alcohol in brood echt heel iets anders dan een eenheid alcohol in eten. En overrijp fruit eet ze niet :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_137406294
Oké, weer wat geleerd :D
Hier eten ze dus wel vers brood ;)

Alcohol in eten doe ik niet. Hoewel ik volgens mij wel een keer stoofperen met alcohol gemaakt had. Toen bedacht ik me later dat dat niet heel handig was. Maar goed dat ene peertje dat er gegeten is ga ik me ook niet druk om maken :)

Verder wordt hier eigenlijk alles wel meegegeten door de kinderen. Laatst had ik curry die wat pittiger was dan ik gedacht had. Vonden ze allebei erg lekker :D
Nou is jongste dan wel 19 maanden, maar ze is pittiger eten sowieso wel gewend.
  woensdag 5 maart 2014 @ 09:42:20 #151
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_137406328
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 09:40 schreef Sonnetje85 het volgende:
Oké, weer wat geleerd :D
Hier eten ze dus wel vers brood ;)

Alcohol in eten doe ik niet. Hoewel ik volgens mij wel een keer stoofperen met alcohol gemaakt had. Toen bedacht ik me later dat dat niet heel handig was. Maar goed dat ene peertje dat er gegeten is ga ik me ook niet druk om maken :)

Verder wordt hier eigenlijk alles wel meegegeten door de kinderen. Laatst had ik curry die wat pittiger was dan ik gedacht had. Vonden ze allebei erg lekker :D
Nou is jongste dan wel 19 maanden, maar ze is pittiger eten sowieso wel gewend.
En, kinderen helemaal dronken naar school gebracht?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 5 maart 2014 @ 10:38:27 #153
381212 Gulara
From the future
pi_137407583
Vandaar dat de mijne nog zo wiebelig is.

Maar goed, ik raak dus altijd een beetje in de war van de tegenstrijdigheid van Het Internet. :P
  Moderator woensdag 5 maart 2014 @ 11:47:28 #154
5428 crew  miss_sly
pi_137409430
Wat vind je hier dan precies tegenstrijdig aan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_138549414
is alweer even geleden dat er hier is gepost maar ik wil hem toch even uppen.

K weigert namelijk in alle toonaarde brood te eten. Ook eten met stukjes is een no go voor haar.
Ik maak alles zelf voor haar en vind het soms lastig om bepaalde dingen helemaal glad te krijgen.

Iemand tips hoe te laten wennen aan stukjes en brood?
  zondag 6 april 2014 @ 09:11:04 #156
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_138561171
Nora at eerst ook geen brood, of nahja; ze verzamelde alles in haar wangzakken en stikte er dan bijna in :X
Maar beschuit ging wel goed, daar sabbelde ze dan net zo lang op tot het op was. In het begin kreeg ze dan ook geen stukken binnen, omdat het zo zacht was dat het praktisch pap was, maar op een gegeven moment heeft ze zichzelf geleerd er stukjes vanaf te knabbelen en dat zacht te laten worden in haar mond. Toen ging brood ook ineens goed :)

Maar ze heeft niet echt een hekel aan stukjes, dus ik weet niet of je er iets aan hebt ..

Als je iets hebt dat ze heel erg lekker vindt en dat is nu iets minder glad, wil ze het dan direct niet meer?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_138561177
Klopt, banaan en appel vind ze heerlijk maar zodra ze een stukje proeft word lles wat in haarmond zat over de tafel gelamceerd en blijven de lippen stijf op elkaar!
  zondag 6 april 2014 @ 09:13:33 #158
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_138561181
Oh my, dat is wel lastig. En als je haar zelf een stuk banaan geeft?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_138561262
Doet ze niks mee hihi. Ze kijkt ernaar, pakt het vast en slaat ermee op tafel maar stopt het niet in haar mond!. Doet ze met niks hoor! Denk dat ik maar gwoon nog even glad pureer en over een week of 2 opnieiw stukjes aanbied
  zondag 6 april 2014 @ 09:29:34 #160
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_138561299
Ja, ik denk dat het goed is om wel aan te blijven bieden. Als ze direct niet meer wil dan misschien eerst alles glad aanbieden en de laatste paar happen met ieniemienie stukjes blijven proberen?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_138561383
Dat is wel een goede. Even kijken wat ze dan doet. Lees overal dat ze met 6 maanden wel brood eten enzo maar k is nu bijna 8 maanden en dat maakt me dan onzeker ;)
  zondag 6 april 2014 @ 11:53:59 #162
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_138563894
Welnee, er zijn vast genoeg baby's die (nog) niet van brood houden. Kan me best voorstellen dat als ze niet van stukjes houdt, zo'n boterham helemaal niet lekker is :)

Zelf zou ik het gewoon elke dag spelenderwijs aanbieden, broodkorstje om mee te spelen bijvoorbeeld, en eventueel iets anders te eten geven. Bordje pap misschien? Nora is ook erg fan van verkruimelde beschuit in yoghurt. Bij haar zitten er wel stukjes in, maar als je de beschuit goed verkruimelt lukt dat misschien als ze yoghurt lekker vindt?

Overigens is Nora niet veel ouder dan K en brood gaat ook nog maar sindskort goed. Alles op hun eigen tempo, he ;)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_138563979
Ik ga wat dingen uitproberen, bedankt voor de tips!
  maandag 14 april 2014 @ 11:59:36 #164
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_138861819
Ik denk dat mijn vraag hier wel goed past;
Ik ben benieuwd wanneer jullie zijn begonnen met het geven van vlees. En wat geef je, hoe vaak en hoeveel?

Ik geloof dat het cb het adviseert vanaf 7 maanden en Kleintjes' voedselintroductieschema begint vanaf 9 a 10 maanden.
Als ik Google kom ik veel verschillende meningen tegen. De meeste zeggen dat je vanaf 6 maanden mag beginnen met vlees geven, maar ik kom er niet helemaal achter vanaf wanneer je nu moet geven (of zorgen dat er vleesvervangers komen). Wanneer gaat een kind tekorten krijgen als je geen vlees geeft of het niet compenseert?
Kleintjes geeft aan dat vegetarisch tot een jaar of langer prima is, maar hoe lang is 'langer'? En is dat alleen bij het geven van borstvoeding of ook i.g.v. kunstvoeding? En moet je het dan niet compenseren met andere producten?

Mijn kleine wordt volgende week 9 maanden. Ik heb haar nu 2 keer een stukje kabeljauw gegeven en 1 keer heeft ze een half eitje gehad. Maar het idee dat mijn kleine baby al aan vlees toe is vind ik zo gek. Vlees eten klinkt zo ... groot :o

Ik ben benieuwd hoe anderen er over denken :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  maandag 14 april 2014 @ 20:32:57 #165
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_138879301
Ik heb alle kinderen eigenlijk pas vanaf 1 jaar vlees en vis gegeven. Ei wel al eerder (vanaf een maand of 10 geloof ik). M kreeg wat eerder vlees omdat hij nog wel eens een potje kreeg waar dat in zat en de meiden hebben ook wel eens een flinter gehakt meegekregen omdat ze wat van M mee aten.

Nog steeds krijgen ze niet dagelijks vlees of vis. Heb er eigenlijk niet aan gedacht om dat te compenseren.

Edit: M kreeg wel kipfilet op brood. Is natuurlijk ook gewoon vlees maar dat voelt blijkbaar niet zo :D Meiden krijgen dat ook wel op brood.
pi_138879672
Goeie vraag, Sylver! Daar zit ik zelf eigenlijk ook een beetje mee...

Femke is morgen 11 maanden ( :X ), en heeft tot nu toe eigenlijk nog geen vlees gehad. Twee keer een olvaritpotje waar wat in zat, maar dus niet echt noemenswaardig. Ei proberen is ook nog niet bij me opgekomen (Lars lust dat pas sinds ie 3 is ofzo) Wel leverpastei en boterhamworst op brood, maar dus nog geen vlees bij het avondeten.

Nu was ik toevallig vanmiddag ook nog bij het CB, en daar werd me gevraagd of we al begonnen zijn om haar met de pot mee te laten eten. Niet dus, maar voornamelijk omdat haar bedtijd en 'de pot' nog niet lekker op elkaar afgestemd zijn. Ze bedoelden daar voornamelijk mee of ze al 'gewone maaltijden met kruiden enzo' kreeg, maar vlees gaat daar dan dus ook bijzitten...
Ik vind het lastig.
pi_138882515
Vlees en vis vind ik gevoelsmatig pas passen als ze kiezen hebben... Dus niet voor een jaar, nee. Maar ik heb geen idee of dat een risico oplevert voor tekorten.

Ei gaan we wel proberen, dat vind ik niet zo'n ding.
Home is where the O+ is...
  maandag 14 april 2014 @ 21:25:32 #168
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_138882589
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 21:24 schreef Cwen het volgende:
Vlees en vis vind ik gevoelsmatig pas passen als ze kiezen hebben... Dus niet voor een jaar, nee. Maar ik heb geen idee of dat een risico oplevert voor tekorten.

Ei gaan we wel proberen, dat vind ik niet zo'n ding.
Dus niet voor een jaar? Hangt van het kind af. Bram had gewoon al kiezen voor zn eerste.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_138882752
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2014 21:25 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dus niet voor een jaar? Hangt van het kind af. Bram had gewoon al kiezen voor zn eerste.
Dat is waar! Ze heeft nu met 7,5 maand nog niks, maar dat zegt niks natuurlijk. Maar ik wil het af laten hangen van het kauwen ja, Rapley hè.
Home is where the O+ is...
pi_138883102
Oh my, mijn carnivoor vindt vlees echt het einde :D Eigenlijk zijn we er niet bewust mee gestart en ze krijgt het ook niet elke dag. Als ik vers voor haar kook vergeet ik eigenlijk standaard er vlees bij te doen, maar ze pikt vaak hapjes van ons bord mee en vlees is dan de ultieme lekkernij. Ze krijgt ook wel eens een plakje worst en dat wordt echt naar binnen geharkt :D Ze is nu trouwens 11,5 mnd en krijgt sinds 2 maanden ongeveer die hapjes vlees. Nou moet ik toegeven dat de eerste kies door is, maar ook zonder kiezen krijgen ze prima een stukje kip of worst weg hoor ;)
Sarcasme. Herken het.
  maandag 14 april 2014 @ 21:33:18 #171
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_138883158
Maar opzich hebben ze geen kiezen nodig om te kauwen, toch? Een stukje kip lijkt me niet lastiger te kauwen dan een stukje paprika of komkommer.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_138883450
Hmmm... Lukt dat echt? Hier steekt ze nog rustig de moord in brood ofzo. Geeft niks, maar ik zie niet hoe ze 't weg zou krijgen zonder kauwen :D.
Home is where the O+ is...
pi_138883538
Riley (14 maanden en 2 tandjes) lukt het om vlees te kauwen. Als ze duidelijker kon praten zou ik haar vragen hoe ze dat doet :D
  maandag 14 april 2014 @ 21:39:56 #174
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_138883635
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 21:37 schreef Cwen het volgende:
Hmmm... Lukt dat echt? Hier steekt ze nog rustig de moord in brood ofzo. Geeft niks, maar ik zie niet hoe ze 't weg zou krijgen zonder kauwen :D.
Gewoon malen met het tandvlees. :D
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 14 april 2014 @ 21:41:29 #175
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_138883764
Brood gaat nu wel goed bij ons, met haar 2 tanden. Vermaalt het echt in haar mond met haar kaken.

Maar sinds ze die 2 tandjes heeft durf ik geen komkommer meer te geven. Die gaf ik eerst altijd ala Rapley, maar nu bijt ze er een groot stuk af en stikt er dan bijna in.
Maar aangezien Kleintjes ook stukken geeft en wel komkommer enzo vanaf 6 maanden geeft, ging ik er vanuit dat niet alle baby's het doen zoals Nora :P

Hoe doen mensen dat eigenlijk, een stuk komkommer geven?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  maandag 14 april 2014 @ 21:45:12 #176
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_138884061
Hier kwamen de eerste tanden pas na 1 jaar :D Ze krijgen echt wel veel weg hoor zonder tandjes. Geen kiezen voor nodig (die kreeg M trouwens ook pas laat).
  maandag 14 april 2014 @ 21:46:25 #177
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_138884147
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2014 21:41 schreef Sylver_ het volgende:
Brood gaat nu wel goed bij ons, met haar 2 tanden. Vermaalt het echt in haar mond met haar kaken.

Maar sinds ze die 2 tandjes heeft durf ik geen komkommer meer te geven. Die gaf ik eerst altijd ala Rapley, maar nu bijt ze er een groot stuk af en stikt er dan bijna in.
Maar aangezien Kleintjes ook stukken geeft en wel komkommer enzo vanaf 6 maanden geeft, ging ik er vanuit dat niet alle baby's het doen zoals Nora :P

Hoe doen mensen dat eigenlijk, een stuk komkommer geven?
Cursus baby in nood volgen en gewoon geven. Ze moeten het uiteindelijk gewoon leren. Het is me bij alle 3 niet overkomen dat ze er ook echt in stikten.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 14 april 2014 @ 21:57:11 #178
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_138884882
Ja, het helpt waarschijnlijk niet dat de kleine van een vriendin bijna gestikt is in een stukje appel (ambulance en de hele rataplan erbij). Nu durf ik niet zo goed meer.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_138974882
ik vraag mee een beetje af of de stukken die je a la rapley geeft een bepaalde grootte moeten hebben.

F eet prima, ook stukjes. Gister zat ze zelf een worteltje af te happen, en dat lijkt prima te gaan, ze kauwt erg goed. Maar die wortel iwat ook erg zacht dus daar kan denk ik niet veel mee fout gaan.
Als ik dr een sperzieboon geef of een stuk brocolli ben ik als de dood dat het stuk net te groot is...of juist weer net te klein waardoor ze het gevoel heeft dat ze het zo wel kan doorslikken.

letten jullie op de grootte van de stukken?
pi_138977863
Dex wordt volgende week 7 maanden.
Maar van eten wordt hij niet blij. Als iets of iemand maar in de buurt van zijn mond komt, hup dicht en weg draaien.

Ala rapley boeit hem ook niet. De stukken verdwijnen lekker op de grond.

Hij drinkt nog 4 flessen (waarvan 1 van die 4 in de nacht). Soms voeg ik er maar wat pap doorheen.

Ik had stiekem gehoopt dat hij goed ging eten en dan wellicht ook wel ging doorslapen.. Helaas.
pi_138977939
en hem zelf een lepel geven en hem daar mee laten spelen..en de lepel dan eens ergens in dopen en hem die geven?
  vrijdag 18 april 2014 @ 20:45:59 #182
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_139023854
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 14:02 schreef ymme het volgende:
Dex wordt volgende week 7 maanden.
Maar van eten wordt hij niet blij. Als iets of iemand maar in de buurt van zijn mond komt, hup dicht en weg draaien.

Ala rapley boeit hem ook niet. De stukken verdwijnen lekker op de grond.

Hij drinkt nog 4 flessen (waarvan 1 van die 4 in de nacht). Soms voeg ik er maar wat pap doorheen.

Ik had stiekem gehoopt dat hij goed ging eten en dan wellicht ook wel ging doorslapen.. Helaas.
Ach, ook als ze goed eten geen garantie op doorslapen, hoor ;)
Nora is volgende week 9 maanden, drinkt 3 flessen overdag en eet erg goed, maar de keren dat ze heeft doorgeslapen zijn op 1 hand te tellen.

Ik zou het ook spelenderwijs aanbieden. In stukjes om mee te spelen, wie weet stopt hij in een ontdekpoging eens iets in z'n mond en wekt het zo zijn interesse. En idd wat Bla_Bla ook zegt.
En niet vergeten dat het tot een jaar echt nog bijvoeding is! Hij hoeft nog niks te eten om goed te groeien, dat vond ik zelf wel een geruststellende gedachten.
Wellicht is hij er gewoon nog niet aan toe en is het over een paar weken ineens helemaal anders. Alles op z'n tijd! :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  maandag 5 mei 2014 @ 20:30:57 #183
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_139595937
Even een vraagje over de hoeveelheid bijvoeding. S. eet nu +/- 2x 40 gram groente of fruit.
Ze is nu 7 maanden oud. Zou ze al meer mogen als ze het zou willen?
  maandag 5 mei 2014 @ 20:34:43 #184
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_139596127
Ik gaf al heel snel naar behoefte, bij beide kinderen. Dat was de ene dag een paar happen Groente. De andere meer dan 200 gram..
Nu weigerde Daan tot 7 maand zijn fruit/groente, maar daarna at hij snel porties van 150-200 gram weg..

Fruit deed ik 2 stuks door de staafmixer of iets als banaan of rijd peer/meloen in zijn knuistje. Dat verschilde ook per keer, gewoon zijn behoefte gevolgd.
pi_139597066
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 20:30 schreef -Bubseltje- het volgende:
Even een vraagje over de hoeveelheid bijvoeding. S. eet nu +/- 2x 40 gram groente of fruit.
Ze is nu 7 maanden oud. Zou ze al meer mogen als ze het zou willen?
Ja hoor, als zij daar behoefte aan heeft kan dat geen kwaad. :)
  dinsdag 6 mei 2014 @ 12:52:24 #186
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_139615810
Dank voor jullie antwoorden. Ze heeft lekker gegeten van haar aubergine :Y)
  dinsdag 6 mei 2014 @ 12:55:17 #187
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_139615869
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:22 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
ik vraag mee een beetje af of de stukken die je a la rapley geeft een bepaalde grootte moeten hebben.

F eet prima, ook stukjes. Gister zat ze zelf een worteltje af te happen, en dat lijkt prima te gaan, ze kauwt erg goed. Maar die wortel iwat ook erg zacht dus daar kan denk ik niet veel mee fout gaan.
Als ik dr een sperzieboon geef of een stuk brocolli ben ik als de dood dat het stuk net te groot is...of juist weer net te klein waardoor ze het gevoel heeft dat ze het zo wel kan doorslikken.

letten jullie op de grootte van de stukken?
Ik dacht eigenlijk dat het hele idee van rapley is dat het over het algemeen dus wel goed komt omdat kinderen een sterke kokhals-reflex hebben dus dat de grootte van de stukken niet uit maakt.
Bij Rapley geef je een kind, dacht ik, gewoon een halve banaan in zijn/haar handen, en laat het gaan.

Toch?
***
pi_139616729
Correct :)
pi_139625759
Ah oke thnx, dat was me dus niet helemaal duidelijk :)
  maandag 11 augustus 2014 @ 13:38:25 #190
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143299625
Ja hoi, even een schop :+. Er zijn weer een aantal kindjes aan bijvoeding toe ;).
Waaronder de mijne :o :D O+ en ik vroeg me vooral af hoe anderen dat gedaan hebben.

Het liefst zou ik Rapley willen doen, omdat het idee van 'voeren' me een beetje tegen staat (voelt zo onnatuurlijk :?) maar ik wil eigenlijk ook wel wat druk van de bv af halen, want ik trek dat momenteel? fysiek niet zo heel goed (mijn baby drinkt voor mijn gevoel geen melk maar energie). Ik zie het dus eigenlijk niet zo zitten dat mijn baby nog maandenlang een beetje vrijblijvend aan een komkommer/spercieboon/wortel gaat likken terwijl ik al die maanden ook nog fulltime bv moet blijven geven :@ of heb ik nou een verkeerd beeld van Rapley? Gaat het veel sneller dan ik denk? Dus denk ik aan een combi van Rapley en prakjes.
Zijn er hier meer die dat combineren en zo ja, hoe? En wanneer ben je begonnen/met welke maaltijd/welke hoeveelheden?
KuikenGuppy
  maandag 11 augustus 2014 @ 13:53:12 #191
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_143300155
Dronk mijn baby maar energie :') dan zou k misschien eens gaan afvallen, weg met die kilojoulessss!

Nee. OT. Volg! Wij gaan zelfgemaakte verse gestoomde gepureerde toestanden combineren met rapley, omdat er bij mijn moeder en op het kdv niet gerapleyt wordt. Met name fruit zal in het begin dan ook zo nu en dan vooral gepureerd aangeboden worden gezien het tijdstip (ochtend fruit, avondeten groente).

Wij willen met 6 mnd starten met groente bij ons avondeten en dan als dat goed gaat naar fruit tussen de voeding van half 10 en 12. Ik verwacht dat de 12 uur voeding daarmee wat opschuift, maar dat er nog geen voeding zal vervallen. Maar misschien is dat naïef :').

Hoe zien/zagen jullie schema's eruit rond de eerste bijvoeding?
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_143300309
Ja wij Burd!

Wij doen prakjes in het eerste deel van de dag en in het tweede deel knoeien met Rapley. We zijn iets voor de zes maanden begonnen met rapley en toen ze dat een beetje doorhad die momenten gaan opvoeren. Toen ik merkte dat ze chagrijnig werd van veel moeite moeten doen voor weinig happies, ben ik prakjes gaan maken. Het blijft een kind van haar vader: die wordt ook chagrijnig van veel moeite moeten doen voor eten. Hij haat bijvoorbeeld wraps. :')

onze eetlijst ziet er nu zo uit:

borst
pap
groentenprak
brood ('rapley')
borst
fruit (rapley)
flesje
groenten (rapley)
borst

Van 6 keer borstvoeding naar 3 keer ging best snel in twee maanden :)
  maandag 11 augustus 2014 @ 14:18:52 #193
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143301102
Ja, had ze dat Rapley een beetje snel door? We zijn met S nu iets van twee weken 'bezig' met hem iets in het handje geven als wij aan het eten zijn (meestal een komkommertje). Hij likt dan heel actief de zaadjes er uit, knabbelt er een beetje op, en heeft de grootste lol O+. Maar echt eten kan je het nog niet noemen.
KuikenGuppy
pi_143301234
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 14:18 schreef Burdie het volgende:
Ja, had ze dat Rapley een beetje snel door? We zijn met S nu iets van twee weken 'bezig' met hem iets in het handje geven als wij aan het eten zijn (meestal een komkommertje). Hij likt dan heel actief de zaadjes er uit, knabbelt er een beetje op, en heeft de grootste lol O+. Maar echt eten kan je het nog niet noemen.
Dat is echt niet te voorspellen, verschilt per kind :)
pi_143303393
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 14:18 schreef Burdie het volgende:
Ja, had ze dat Rapley een beetje snel door? We zijn met S nu iets van twee weken 'bezig' met hem iets in het handje geven als wij aan het eten zijn (meestal een komkommertje). Hij likt dan heel actief de zaadjes er uit, knabbelt er een beetje op, en heeft de grootste lol O+. Maar echt eten kan je het nog niet noemen.
Een week ongeveer voor een banaan. Bij het eten daarna moest ze weer helemaal leren dat dat smaakje ook doorgeslikt kon worden. Gaat wel steeds sneller. Krant, bijvoorbeeld, had ze na één keer proberen al door!
  maandag 11 augustus 2014 @ 15:25:06 #196
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_143303488
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 15:22 schreef Limone het volgende:

[..]

Een week ongeveer voor een banaan. Bij het eten daarna moest ze weer helemaal leren dat dat smaakje ook doorgeslikt kon worden. Gaat wel steeds sneller. Krant, bijvoorbeeld, had ze na één keer proberen al door!
Knap kind, nu de krant al door hebben ;)
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  maandag 11 augustus 2014 @ 15:36:43 #197
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143303907
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 15:22 schreef Limone het volgende:

[..]

Een week ongeveer voor een banaan. Bij het eten daarna moest ze weer helemaal leren dat dat smaakje ook doorgeslikt kon worden. Gaat wel steeds sneller. Krant, bijvoorbeeld, had ze na één keer proberen al door!
Mijn kind heeft de maaltijd 'belangrijke papieren op mama's bureau' ook al feilloos door. :').
KuikenGuppy
pi_143305384
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2014 15:25 schreef Susie het volgende:

[..]

Knap kind, nu de krant al door hebben ;)
Valt wel mee. De VN kostte haar beduidend meer moeite.
  maandag 11 augustus 2014 @ 16:22:11 #199
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143305465
Maar brood bijvoorbeeld? Vanaf wanneer geef je dat en waar moet je dan op letten?
Ik lees dat je er margarine op moet smeren, maar tegelijkertijd mag je geen op koemelk gebaseerde zuivel geven :?.
KuikenGuppy
pi_143305951
Ik ben pas vorige week begonnen met brood. Ik houd het schema van Kleintjes aan. Niet omdat het zo'n toffe peer is, maar omdat dat schema voor mij heel logisch klinkt en ik een schema fijn vind.
Ik smeer roomboter op de boterham. Tja koemelk. Daar heb ik mij te weinig in verdiept. Hij heeft het sowieso al via jou binnengekregen. Dus een beetje roomboter zal 't probleem niet zijn. Denk ik dan hè ;)
pi_143306359
Margarine kan ook plantaardig zijn natuurlijk, maar zit ook vol met allerlei dingen om er maar margarine van te maken. Ik denk dat ik liever roomboter smeer :Y

Ik ga ook even volgen hier :) Ik ben vooral erg benieuwd hoe het nu werkt met voedingen vervangen. Uiteindelijk is dus het idee dat je uitkomt op 3 flessen per dag?
  maandag 11 augustus 2014 @ 16:49:27 #202
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_143306404
Je hebt ook plantaardige margarine. Ik geeft ook liever roomboter, maar dat gaat niet goed helaas.
  maandag 11 augustus 2014 @ 16:50:41 #203
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143306444
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 16:47 schreef Dot. het volgende:
Margarine kan ook plantaardig zijn natuurlijk, maar zit ook vol met allerlei dingen om er maar margarine van te maken. Ik denk dat ik liever roomboter smeer :Y

Ik ga ook even volgen hier :) Ik ben vooral erg benieuwd hoe het nu werkt met voedingen vervangen. Uiteindelijk is dus het idee dat je uitkomt op 3 flessen per dag?
Ik vond op de site van het Voedingscentrum een schema daarvoor.
KuikenGuppy
pi_143306868
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2014 16:50 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik vond op de site van het Voedingscentrum een schema daarvoor.
Ah, Nutricia heeft ook een goed gesponsorde dagindeling :s)

quote:
Vanaf 6 maanden verandert er veel in de voeding van je kindje. Van 4 keer melkvoeding en een paar hapjes per dag, ga je naar een dagmenu met 3 hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en warme maaltijd) en 3 tussendoortjes. Nutricia helpt je hierbij en heeft een eerste voorbeelddagmenu samengesteld.

Ontbijt

Pap van 200 ml borstvoeding of opvolgmelk 2 met Bambix Zonnige Ontbijtpap Fijne Granen

Tussendoor ochtend
Olvarit Appel, banaan, sinaasappel

Lunch
Borstvoeding of 200 ml opvolgmelk 2

Tussendoor middag
Olvarit Drinkfruit peer, appel + een broodkorstje

Avondeten
Olvarit Broccolischotel met kalkoen

Voor het slapen
Borstvoeding of 200 ml Nutrilon Goede Nacht
Maar op zich handig om zo'n schema te bekijken idd :Y
pi_143307107
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 16:47 schreef Dot. het volgende:
Margarine kan ook plantaardig zijn natuurlijk, maar zit ook vol met allerlei dingen om er maar margarine van te maken. Ik denk dat ik liever roomboter smeer :Y

Ik ga ook even volgen hier :) Ik ben vooral erg benieuwd hoe het nu werkt met voedingen vervangen. Uiteindelijk is dus het idee dat je uitkomt op 3 flessen per dag?
Uiteindelijk op 0 :P. Het CB gaf als richtlijn bij 9 mnd nog 2 á 3 flessen (incl pap) te geven.

*check* *)
pi_143307327
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2014 17:13 schreef GotC het volgende:

[..]

Uiteindelijk op 0 :P. Het CB gaf als richtlijn bij 9 mnd nog 2 á 3 flessen (incl pap) te geven.

*check* *)
Shit, moet ik dus toch echt m'n fles Nutrilon laten staan s ochtends! ;)
pi_143307942
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2014 17:21 schreef Dot. het volgende:

[..]

Shit, moet ik dus toch echt m'n fles Nutrilon laten staan s ochtends! ;)
Succes! :P
Maar de flessen laten vallen gaat vanzelf als je bij gaat voeden is mijn ervaring. Dus niet door hier en daar beetje aan te klooien, maar op vaste momenten het aan gaat bieden :)
Voor ons ging het in deze volgorde:
-5.5 mnd: pap uit de fles geven (nu pap uit een bord)
-5.5 mnd: starten met groente 's avonds
-6 mnd: fruit 's ochtends voor 2e fles
-6.5 mnd: aardappel/pasta bij de groente geven
-7 mnd: broodkorst tussen de middag voor 3e fles
-7 mnd: yoghurt 's middags tussendoor geven voor 4e fles
-7.5 mnd: belegde boterham ipv broodkorst

Etc. :) En dan probeerden we het zonder 2e fles..zonder 4e fles...
  maandag 11 augustus 2014 @ 17:42:37 #208
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143308058
En hoe gaat zoiets met bv en voeden op verzoek?
KuikenGuppy
  maandag 11 augustus 2014 @ 17:47:12 #209
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_143308224
Gewoon nogsteeds op verzoek en dat verzoek zal veranderen en minder worden.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
  maandag 11 augustus 2014 @ 17:54:28 #210
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143308442
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 17:47 schreef Moppert het volgende:
Gewoon nogsteeds op verzoek en dat verzoek zal veranderen en minder worden.
De bv bedoel je? Want brood ofzo geven is ook voeden.
KuikenGuppy
  maandag 11 augustus 2014 @ 18:02:45 #211
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_143308672
Ja :) de bv op verzoek.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_143322981
Wij volgden ook het schema van kleintjes met hier en daar een sausje gezond verstand en eigen aanpassingen ivm allergieën.
Bij jongste gaven we dus idd plantaardige margarine op brood ivm koemelkallergie. Zij kreeg vanaf 7 maanden broodkorstjes, daarvoor uit mn hoofd banaan komkommer sperzieboon en nog iets. Moesten heel langzaam opbouwen ivm die allergieën. Oudste ook ergsens tussen 6 en 7 maanden voor het eerst een broodkorst om op te knabbelen/sabbelen.

Schema's heb ik echt geen idee meer van :') ik deed maar wat. Volgens mij bood ik op de normale tijdstippen iets aan, en verder bv op verzoek voor/na/tussen momenten in. Die eersre maand of twee maanden had ik wel het gevoel alsof we de hele dag bezig waren met eten, voeden en eetmomenten enzo. Maar dat ging toen bij oudste geleidelijk aan steeds beter.
:)
pi_143323346
Ik vind t nogal schrikken bij nr 2 dat we de helft van de tijd vergeten m eten te geven.
Vast voedsel bedoel ik dan. Borst krijgt ie zoveel ie wil.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_143323639
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2014 23:15 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind t nogal schrikken bij nr 2 dat we de helft van de tijd vergeten m eten te geven.
Vast voedsel bedoel ik dan. Borst krijgt ie zoveel ie wil.
hehehe, herkenbaar wel hoor. Kind van de rekening, zo'n tweede :P
:)
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:21:54 #215
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143343659
Voor de niet-Kleintjes-fans, hier nog twee schema's die ik tegen kwam:

http://www.voedingscentru(...)aand-voor-maand.aspx
http://www.mamaenzo.nl/ba(...)hema-maand-tot-maand
KuikenGuppy
  dinsdag 9 september 2014 @ 22:32:47 #216
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144372158
Weer een schopje. Wat geven jullie allemaal als avondeten? Kuiken is zes maanden.
Wij eten vaak rijst en pasta, of dingen als pizza, spareribs, shoarma... niet erg babyproof :'). Potjes heeft niet de voorkeur, maar wat wel? Waar vind ik inspiratie?
KuikenGuppy
pi_144372503
Bij AH heb je een kookboek voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Opperdepop heet dat boek. Staan heel veel leuke recepten in voor de allerkleinsten.
pi_144372724
Couscous :9 Sausje van tomaat/courgette/kruiden maken erbij. Altijd goed.

Verder ook AGV, Spaanse omeletten..
  Licht Ontvlambaar dinsdag 9 september 2014 @ 22:41:12 #219
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_144372817
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:32 schreef Burdie het volgende:
Weer een schopje. Wat geven jullie allemaal als avondeten? Kuiken is zes maanden.
Wij eten vaak rijst en pasta, of dingen als pizza, spareribs, shoarma... niet erg babyproof :'). Potjes heeft niet de voorkeur, maar wat wel? Waar vind ik inspiratie?
Rijst en pasta kun je prima babyproof maken :) en verder zul je waarschijnlijk steeds minder pizza, spareribs en shoarma gaan eten, is mijn ervaring. Tot ze een jaar of tien zijn en dat ook erg lekker vinden, vooral zelfgemaakt.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_144380075
+1 op Sjeen. Maak hier vaak pasta, rijst, agv, maaltijdsoepen en salades. Ellie krijgt dan de groenten en koolhydraten/vis gemengd. Groenten kook ik óf geef ik rauw, vis altijd stukjes van ons - maar dat is pas sins 10 mnd.
Met 6 maanden kreeg ze gewoon komkommer, wortel, paprika, courgette etc in repen.

Eten voor de Kleintjes is ook een aanrader in dezen!
Home is where the O+ is...
pi_144380089
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 08:32 schreef Cwen het volgende:
+1 op Sjeen. Maak hier vaak pasta, rijst, agv, maaltijdsoepen en salades. Ellie krijgt dan de groenten en koolhydraten/vis gemengd. Groenten kook ik óf geef ik rauw, vis altijd stukjes van ons - maar dat is pas sins 10 mnd.
Met 6 maanden kreeg ze gewoon komkommer, wortel, paprika, courgette etc in repen.
Precies dit :Y Eten babyproof maken is echt makkelijk te doen. Verse ingrediënten gebruiken en beetje nadenken.
pi_144380166
Superleuk boek hiervoor is ook Easypeasy, nog niet zo lang uit, door 2 nederlandse voedingsdeskundigen die kids kregen en heldere info misten.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_144380192
Die is idd leuk JM :) Heb 'm ook thuis.
  woensdag 10 september 2014 @ 09:01:19 #224
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_144380372
ik geef hem zodra hij de dingen mag gewoon ons eten mee.
En anders idd komkommer, tomaat, fruit of iets anders simpels.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_144380562
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:32 schreef Burdie het volgende:
Weer een schopje. Wat geven jullie allemaal als avondeten? Kuiken is zes maanden.
Wij eten vaak rijst en pasta, of dingen als pizza, spareribs, shoarma... niet erg babyproof :'). Potjes heeft niet de voorkeur, maar wat wel? Waar vind ik inspiratie?
Burd is het niet gewoon een die om zelf babyproof te eten. Dus niet dat je het eten van kuiken aanpast naar dat van jullie maar jullie je eten aanpassen aan kuiken. Dus hup geen pizza, spareribs en schoarma meer ;). Dus kuiken wil je groenten geven dan ga je brocoli eten, wel zo makkelijk. Geen dubbele bereidingstijd, pannen of recepten. Dingen als zout laat je of geheel vangen of voeg je voor jezelf pas toe wanneer je het eten op je bord hebt.

Doen jullie aan Rapley? of geven jullie gepureerd voedsel?
♥ J & S
  woensdag 10 september 2014 @ 09:20:10 #226
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144380597
Oh easy peasy heb ik idd vaker voorbij zien komen als aanrader. Ga even naar bol.commen :)
S vindt macaroni heel lekker, spaghetti vindt hij maar maf voelen in zijn mondje en rijst wordt vooral een kliederboel :'). Mag ik er wel al wat saus op doen voor hem? Komkommer vindt hij heerlijk, net als brood.
Het leek me allemaal reuze simpel, maar vind het toch best lastig om wat te verzinnen voor hem. We zullen idd waarschijnlijk zelf ook vanzelf wel anders gaan eten. Het moet ook gewoon nog even in ons systeem komen denk ik. Hoe lang duurde dat bij jullie? :+.
KuikenGuppy
  woensdag 10 september 2014 @ 09:22:11 #227
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144380628
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 09:17 schreef klaprooss het volgende:

[..]

Burd is het niet gewoon een die om zelf babyproof te eten. Dus niet dat je het eten van kuiken aanpast naar dat van jullie maar jullie je eten aanpassen aan kuiken. Dus hup geen pizza, spareribs en schoarma meer ;). Dus kuiken wil je groenten geven dan ga je brocoli eten, wel zo makkelijk. Geen dubbele bereidingstijd, pannen of recepten. Dingen als zout laat je of geheel vangen of voeg je voor jezelf pas toe wanneer je het eten op je bord hebt.

Doen jullie aan Rapley? of geven jullie gepureerd voedsel?
Wij doen nergens zout op ;) en Rapley zou de voorkeur hebben, maar hij krijgt dan maar heel weinig binnen (en hij heeft altijd echt veel honger). We zoeken naar een soort tussenvorm :).
KuikenGuppy
  woensdag 10 september 2014 @ 09:28:19 #228
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_144380714
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 09:22 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wij doen nergens zout op ;) en Rapley zou de voorkeur hebben, maar hij krijgt dan maar heel weinig binnen (en hij heeft altijd echt veel honger). We zoeken naar een soort tussenvorm :).
Wat je zegt over Rapley herken ik wel.
Wat wij toen zijn gaan doen is eten voeren maar wel in grotere brokken. Dus niet glad pureren maar gewoon in stukjes zoals in de 8 en 12 maanden potjes ook zitten.
Dit kon hij heel goed weg krijgen en hij genoot er van.
Als je zelf gewoon groente eet kan je bijvoorbeeld doperwten en worteltjes op zijn bordje doen en een beetje met een vork prakken en dan voeren.
Voordeel was ook dat O. daarom aan de stukjes structuur was gewend vanaf het begin en het geen problemen gaf toen hij groter werd en de stukken steeds groter ook.
Sommige baby's hebben erge moeite om aan stukjes te wennen als het eerst altijd glad gepureerd was.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_144380732
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 09:20 schreef Burdie het volgende:
Oh easy peasy heb ik idd vaker voorbij zien komen als aanrader. Ga even naar bol.commen :)
S vindt macaroni heel lekker, spaghetti vindt hij maar maf voelen in zijn mondje en rijst wordt vooral een kliederboel :'). Mag ik er wel al wat saus op doen voor hem? Komkommer vindt hij heerlijk, net als brood.
Het leek me allemaal reuze simpel, maar vind het toch best lastig om wat te verzinnen voor hem. We zullen idd waarschijnlijk zelf ook vanzelf wel anders gaan eten. Het moet ook gewoon nog even in ons systeem komen denk ik. Hoe lang duurde dat bij jullie? :+.
Als Jibs een hongerige dag heeft maak ik een groente wat fijner niet enorm gepureerd (bijv wortel) maar dan geven we af en toe een lepel van die zooi :p en dan een wortel rapley erbij. Dat fijner maken kost je 2 min meer en dan krijgt kuiken wel wat meer binnen :D en ben je toch bezig met rapley totdat je merkt dat hij meer binnen begint te krijgen via de rapley methode.

Easy peasy is echt leuk!
♥ J & S
pi_144381004
Ik merk dat de motorische ontwikkeling ontzettend snel gaat en zodoende er ook al veel eten naar binnen wordt gewerkt. Ik heb hier ook zo'n vuilnisvatje (bijna 7 mndn), net als de oudste overigens, maar laat haar het wel zelf doen. Werkt voor ons wel. Als we eens wat eten wat niet meegerapleyt kan, dan heb ik altijd wel een stuk fruit of een tomaat of een zoutloze rijstewafel ofzo liggen. Je hoeft nog geen complexe maaltijden die voldoen aan allerlei voedingswaarden te bedenken he, het is maar oefenen en ontdekken. Voeding komt voorlopig nog uit de borst. En tegen de tijd dat dat evenwicht gaat verschuiven, kan kuiken al zelf eten.
  woensdag 10 september 2014 @ 11:24:35 #231
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_144383216
Ik keek net op de verpakking van de pap van S. Zonninge Ontbijtpap dat er soja in zit. Nu kan ze daar niet tegen. Weet er toevallig iemand een alternatief?
pi_144383543
Ik vind pizza (zelfgemaakt) en spareribs best geschikt voor kleine kinderen hoor :) Wij eten dat, en ze eten gewoon mee.

Wij hebben wel bij zulke maaltijden altijd een bak met hapklare gezonde dingen op tafel staan. Stukken komkommer, cherrytomaatjes, reepjes wortel, etc. Daar snoepen ze dan ook uit. Ook een goede tip voor de namiddagdip (dat moment waarop ze strontvervelend worden van de trek en je avondeten nog niet klaar is ;) )
  woensdag 10 september 2014 @ 11:58:27 #233
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144384231
quote:
17s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:24 schreef -Bubseltje- het volgende:
Ik keek net op de verpakking van de pap van S. Zonninge Ontbijtpap dat er soja in zit. Nu kan ze daar niet tegen. Weet er toevallig iemand een alternatief?
Brood? Of als het pap moet zijn, broodpap/biscuitpap?
KuikenGuppy
  woensdag 10 september 2014 @ 11:59:49 #234
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144384276
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 09:46 schreef WupWup het volgende:
Ik merk dat de motorische ontwikkeling ontzettend snel gaat en zodoende er ook al veel eten naar binnen wordt gewerkt. Ik heb hier ook zo'n vuilnisvatje (bijna 7 mndn), net als de oudste overigens, maar laat haar het wel zelf doen. Werkt voor ons wel. Als we eens wat eten wat niet meegerapleyt kan, dan heb ik altijd wel een stuk fruit of een tomaat of een zoutloze rijstewafel ofzo liggen. Je hoeft nog geen complexe maaltijden die voldoen aan allerlei voedingswaarden te bedenken he, het is maar oefenen en ontdekken. Voeding komt voorlopig nog uit de borst. En tegen de tijd dat dat evenwicht gaat verschuiven, kan kuiken al zelf eten.
Dat laatste ben ik het wel mee eens, maar mijn lichaam minder... ;) dus wat voedingswaarde in het (avond) eten zou toch prettig zijn.
KuikenGuppy
pi_144385064
Ik heb laatst een recept meegenomen voor wortelrisotto en ik dacht dat dat ook wel baby-geschikt te maken moet zijn, toch?

Het is simpel gezegd gewoon risotto maken met bouillon (zoutloze bouillon bestaat toch?), wortels erbij, laten pruttelen en dan kaas erdoor. Maar dan zou ik voor Stip's portie de kaas achterwege laten. Dat kan toch wel of is bouillon echt nog te sterk? Hij is nu 5,5 maand, maar als hij over een tijd met de pot mee gaat eten. Nu eet hij alleen nog groente en fruit.

quote:
17s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:24 schreef -Bubseltje- het volgende:
Ik keek net op de verpakking van de pap van S. Zonninge Ontbijtpap dat er soja in zit. Nu kan ze daar niet tegen. Weet er toevallig iemand een alternatief?
Misschien pap van Biobim?
pi_144385511
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:59 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dat laatste ben ik het wel mee eens, maar mijn lichaam minder... ;) dus wat voedingswaarde in het (avond) eten zou toch prettig zijn.
Het lijkt me dat je nog niet kan verwachten dat een kindje van 6 maanden echt een volwaardige maaltijd -met voldoende voedingswaarden om een stuk bv te vervangen- uit eten haalt? Het is tenslotte bijvoeding, hoofdvoeding is -in jouw geval- borstvoeding :)
pi_144386071
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:59 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dat laatste ben ik het wel mee eens, maar mijn lichaam minder... ;) dus wat voedingswaarde in het (avond) eten zou toch prettig zijn.
Eten is nu echt nog bijvoeding - hij werkt 't wel eeg, maar z'n verteringsstelsel is nog niet zo ingesteld dat hij er écht iets uithaalt, helaas. Als je bv te sterk terugloopt zul je daarom toch (bio of geitenmelk-)kv moeten overwegen, gok ik.

Dot, ik zou dat pas met 8/9 maanden doen, maar ja, het kan zeker. Hier gebruik ik ook natriumarme bouillon, of ik trek 't zelf, en dat smaakt prima!
Home is where the O+ is...
pi_144386345
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:35 schreef L-E het volgende:
Ik vind pizza (zelfgemaakt) en spareribs best geschikt voor kleine kinderen hoor :) Wij eten dat, en ze eten gewoon mee.

Wij hebben wel bij zulke maaltijden altijd een bak met hapklare gezonde dingen op tafel staan. Stukken komkommer, cherrytomaatjes, reepjes wortel, etc. Daar snoepen ze dan ook uit. Ook een goede tip voor de namiddagdip (dat moment waarop ze strontvervelend worden van de trek en je avondeten nog niet klaar is ;) )
Kan ook wel maar toch nog niet voor een baby van 5.5 maand :)?

Spareribs! :9~
♥ J & S
pi_144387728
Pizza wel hoor, dat is deeg met groenten :)

Spareribs zou ik mee wachten, hoewel het zich wel goed leent om mee te rapleyen :P
pi_144387792
(Iemand zei iets over vanaf 10 jaar, ik denk dat ik met kleine kinderen doelde op zij die jonger dan 10 zijn ;) )
pi_144387990
oh :+ ik moet eerlijk zijn dat ik ook met een half oog heb gelezen _O-
♥ J & S
pi_144389388
Burd, mochten jullie vaak iets eten wat Kuiken nog niet mag dan kun je ook invriezen overwegen. Ik vries nu vaak de restjes van ons eten in. Als we broccoli, bloemkool, andijvie, boontjes etc. eten, dan koop ik gewoon 'te veel' zodat ik weer wat in de vriezer kan stopen voor de jongens.

Fruit is overigens ook prima in te vriezen. Als mijn fruit op de fruitschaal oud dreigt te worden mik ik het in een kom, mix het met de staafmixer en vries het in. En als je dan 's morgens een bakje uit de vriezer haalt kunnen ze dat prima rond 11 uur eten is mijn ervaring.
pi_146157845
Interessant onderzoek:

"De textuur van voedsel bepaalt of jonge kinderen hun eten laten staan of opeten. Smaak en kleur zijn minder van belang."
en:

"Op basis van de bevindingen geven de wetenschappers het advies om kinderen al vroeg te laten wennen aan verschillende structuren in de voeding. "Ouders van kieskeurige eters weten vaak niet wat ze moeten doen als hun kind weigert te eten", zegt hoofdonderzoekster Jessica Werthmann. "Het onderzoek toont dus aan dat het belangrijk is om niet alleen te variëren in smaak, maar ook in de textuur."

Bron: http://www.nu.nl/gezondhe(...)gedrag-kinderen.html
Dit, dat, alles.
  zaterdag 1 november 2014 @ 06:17:46 #244
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_146178656
Ik vind dit een erg leuke website met lekkere gerechten :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_146178681
Leuk die bijvoeding.. we gaan zo onderhand naar 50 slabbers per week denk ik :')
  zaterdag 8 november 2014 @ 14:37:16 #246
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146431651
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 06:27 schreef Trebo het volgende:
Leuk die bijvoeding.. we gaan zo onderhand naar 50 slabbers per week denk ik :')
Wat doe je daarmee dan :?
KuikenGuppy
  zaterdag 8 november 2014 @ 14:37:59 #247
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146431676
Ik kwam even iets anders vragen, smeerkaas voor kinderen, is die alsnog te zout voor een baby? Vanaf welke leeftijd zou je dat kunnen aanbieden?
KuikenGuppy
pi_146431702
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2014 14:37 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wat doe je daarmee dan :?
Omdat ze nog eten moeten leren he.. dus ja, dat gaat natuurlijk overal zitten.
  zaterdag 8 november 2014 @ 14:48:39 #249
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146431974
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 14:38 schreef Trebo het volgende:

[..]

Omdat ze nog eten moeten leren he.. dus ja, dat gaat natuurlijk overal zitten.
Oh, dat herken ik niet zo. Wel dat het troep wordt :+ maar zoveel slabbetjes gaan hier er niet doorheen. Er bestaan btw ook plastic slabbetjes ;).
KuikenGuppy
  zaterdag 8 november 2014 @ 14:49:07 #250
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146431984
Het verfschort van IKEA is ook een aanrader :).
KuikenGuppy
pi_146432059
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2014 14:48 schreef Burdie het volgende:

[..]

Oh, dat herken ik niet zo. Wel dat het troep wordt :+ maar zoveel slabbetjes gaan hier er niet doorheen. Er bestaan btw ook plastic slabbetjes ;).
Nouja, bij wijze van spreken dan ;)
  zaterdag 8 november 2014 @ 14:54:47 #252
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146432148
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 14:51 schreef Trebo het volgende:

[..]

Nouja, bij wijze van spreken dan ;)
Als er hier zeven slabbetjes in de week in de was gaan, is dat veel ;).
KuikenGuppy
pi_146432262
Hier laat ik M vaak in zijn luier eten. Scheelt een hoop.
Soms als het niet heel erg vlekkerig is dan laat ik gewoon zijn kleren aan. Wassen moet ik toch wel en een gewoon slabbetje zou toch niet helpen. Hier ook Ikea-verfschorten, die als we ergens gaan eten bijvoorbeeld.
  zaterdag 8 november 2014 @ 16:17:25 #254
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_146433985
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 14:37 schreef Burdie het volgende:
Ik kwam even iets anders vragen, smeerkaas voor kinderen, is die alsnog te zout voor een baby? Vanaf welke leeftijd zou je dat kunnen aanbieden?
Ja. Ik zou gaan voor hüttenkäse of iets dergelijks.
Ook de kindersmeerkaas is niks. Het is leuke marketing.

Smeerkaas geef ik vanaf een jaar of 3 en dan heb ik alsnog liever andere roomkaas.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_146437287
Smeerkaas heb ik nooit gegeven. Wel zuivelspread trouwens.
  zaterdag 8 november 2014 @ 19:54:20 #256
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146440468
Bedankt dames :) hüttenkäse zal denk ik wel in de smaak vallen!
Wat voor spread bedoel jij, kyara?
KuikenGuppy
  zaterdag 8 november 2014 @ 20:04:59 #257
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_146440883
Ik kan de bibetta slabben aanraden. Met en zonder mouwen en allebei met opvangbakje.
Heerlijk soepel en zacht materiaal en gemakkelijk uit te spoelen en heel snel weer droog.

Ik heb je lief mijn hele leven
pi_146441312
Ik hou daar ook van.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_146442650
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:54 schreef Burdie het volgende:
Bedankt dames :) hüttenkäse zal denk ik wel in de smaak vallen!
Wat voor spread bedoel jij, kyara?
Philadelphia. Maar geen idee hoeveel "zooi" daar in zit eerlijk gezegd. In elk geval minder zout.
pi_146442671
Wij hebben een heel fijne bleu band slab. Bij M gekregen maar bij de meiden niet meer :( Ik zat er echt op te wachten -O-
pi_146455626
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 06:27 schreef Trebo het volgende:
Leuk die bijvoeding.. we gaan zo onderhand naar 50 slabbers per week denk ik :')
Oh, wij gebruiken echt niet elke keer een schone slab hoor.

Hier een hit: zelf gemaakte kruidenboter, lekker op brood of om met een soepstengel in te dippen! (Roomboter, knoflook en verse peterselie door elkaar mengen, that's it!)
pi_146455651
Wij hebben altijd maar 1 neopreen slabbetje gehad. Die ging aan het einde van de dag gewoon mee in de vaatwasser. Ideaal. :)
Make my day!
pi_146455845
Hier ook cottage cheese en soms zuivelspread.
Heb laatst zoutloze pindakaas gekocht en dat ging er goed in! Maar goed, alles gaat er hier goed in eigenlijk :') vreetzak is het.
pi_146462506
Ik heb dit weekend twee soorten 'thee' gekocht, maar in de een zit chicorei en in de ander zoethout. Het zijn beide theeën zonder daadwerkelijke theeblaadjes, maar op basis van hibiscus en fruit. Mag Stip een van deze? Gewoon water vindt hij niks, evenals kruidenthee als rooibos of kamille.
  zondag 9 november 2014 @ 14:23:14 #265
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146462859
Waar voor thee is dat dan, Dot?
Ik geef kuiken net welk smaakje ik het eerst tegen kom in de bak met thee :'). Wel altijd kruidenthee.
KuikenGuppy
pi_146463251
Fruit Fusion van Pickwick en verschillende fruitsmaakjes van Celestial Seasonings.
pi_146581008
Hm, de thee is een succes bij Stip, maar iemand wees me op een uitzending van Keuringsdienst van Waarde over 'aroma' bij thee en dat dat dus vaak gewoon suiker is. Ik heb even een zakje Fruit Fusion open getrokken en daar zitten ook witte korreltjes in die heel erg zoet zijn. Bij de uitzending ging het over Lipton groene en gewone thee waar bruinige korreltjes in zitten.

Bij Celestial Seasonings staat wel dat er 'natural flavourings' in zitten, maar ik weet niet wat dat dan weer inhoudt...
  dinsdag 16 december 2014 @ 14:52:43 #268
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_147637647
Vraagje. Hoeveel brood aten jullie kindjes met 9 maanden?
En wat is (behalve melk :+) een geschikt ontbijt voor een baby?
KuikenGuppy
pi_147637964
1-2 boterhammen per dag.
En hier kreeg ze havermout vanaf negen maanden.
  dinsdag 16 december 2014 @ 15:05:15 #270
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_147638118
Hoe maak je dat, limone? Anders dan voor volwassenen toch?
KuikenGuppy
pi_147638436
Ik maak het nu met volle koemelk, maar je kan het ook met water maken. En ik prak er een banaan doorheen. :9~ Maar ander fruit kan natuurlijk ook.

(havermout in pannetje, melk/water erbij zodat het net onder water staat, zachtjes koken tot het een brij wordt. Binnen 5 minuten wel klaar. Of een douchebeurt van mijn man ;) )
pi_147638456
Havermout in pannetje, melk erbijtot 't net onder staat en 1-2 min laten koken... Maar ik heb me dan ook nooit aan de 'geen-melk-onder-1'-richtlijn gehouden.
En dan met banaan of peer en een klein beetje kaneel O+.
Ook kreeg ze yoghurt met fruit, brood in stukjes of speltpap.
Home is where the O+ is...
pi_147638806
Hier krijgt ze met bijna 2 jaar (23 maanden) elke ochtend nog een flesje met pap
pi_147644066
Hier 2 boterhammen :9
En idd ook havermout of pap uit een bordje
pi_147647305
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 14:52 schreef Burdie het volgende:
Vraagje. Hoeveel brood aten jullie kindjes met 9 maanden?
En wat is (behalve melk :+) een geschikt ontbijt voor een baby?
Meer dan nu met 10 maanden :') Het wisselt een beetje tussen een halve hap en drie kwart boterham. Ik was begonnen met droog brood, daarna brood met roomboter en inmiddels krijgt ze ook af en toe roomkaas of appelstroop.
  dinsdag 16 december 2014 @ 20:21:28 #276
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_147648477
Kuiken eet dus gewoon twee boterhammen in de middag. Bootwerker ftw :P. Maar dat is dus niet gek ofzo, weet ik dat ook weer ;).
KuikenGuppy
pi_147648999
Hier sinds 9 maanden ook meestal 2 boterhammen voor lunch. Soms 1 voor ontbijt, de andere dag 2 crackers.
Meneertje begint nu in een nee-schudfase te komen, leuk joh! Schud nee en gooit eten in m'n decolleté :') }:|
pi_147649424
Hier een bijna 8-maander die 's ochtends nog een fles melk krijgt,dit gaat op den duur een boterham worden.
pap/rijstebloem heb ik nog nooit gegeven
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
  dinsdag 16 december 2014 @ 20:45:51 #279
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_147649545
Wij doen ook nog niet aan ontbijt hoor... kuiken vindt borst voldoende in de ochtend, en ik ook. Hij komt wel steeds vaker hapjes van mijn ontbijt bietsen (kwark met vruchtjes).
KuikenGuppy
  woensdag 17 december 2014 @ 09:47:23 #280
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_147662715
Hier s'morgens pap. Ze is geen echte broodeter. En zo krijgt ze nog wat 'melk' binnen.
pi_147663182
Met 9 maanden werd hier nog geen brood gegeten. Wat we wel deden als ontbijt: vette yoghurt met fruit, smoothies, roerei met tomaat en champignons, gekookt ei met stukje avocado, bananenpannenkoekjes.
pi_147663912
Heb jij daar tijd voor 's morgens :o
pi_147664796
Smoothies alleen in het weekend, de rest vind ik niet zo veel tijd kosten :)
pi_147665620
Mazzel kinderen bij L-E thuis! Geef mij ook zo'n moeder O+ :9~
♥ J & S
pi_147665663
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 11:52 schreef klaprooss het volgende:
Mazzel kinderen bij L-E thuis! Geef mij ook zo'n moeder O+ :9~
Ik ga denk ik binnenkort met Riley bij L-E wonen :D
pi_147666023
Hoho, hier worden ook gewoon ranzige boterhammen met speculoos gegeten hoor ;)
pi_147667167
Die eet Riley ook gewoon. Riley en eten is een goede combinatie gewoon :D
pi_147667553
hier brinta, afgewisseld met brood.
soms eet ze dus 4 sneen brood op een dag (smorgens 2 en smiddags 2) en soms maar 2 of geen
pi_147667566
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 10:12 schreef L-E het volgende:
Met 9 maanden werd hier nog geen brood gegeten. Wat we wel deden als ontbijt: vette yoghurt met fruit, smoothies, roerei met tomaat en champignons, gekookt ei met stukje avocado, bananenpannenkoekjes.
bezorg je ook? :Y)

(goeie ideetjes voor mn sinds-kort-weer-broodweigeraar!)
:)
pi_147684057
Ik ga me hier eens melden :W

L heeft de laatste tijd niet meer genoeg aan een fles. Zodra hij op is begint ze heel hard te huilen en ze blijft aan de speen zuigen. Cb raadde aan om dan een schepje extra te geven, maar we zitten inmiddels op 7 schepjes +210ml water en het is echt niet meer genoeg.

We hebben om eens testen eens een potje groentehap geprobeerd en dat schrokte ze naar binnen :o Ik durfde maar een paar lepeltjes te geven, maar volgens mij is ze nu wel echt aan bijvoeding toe :D

Ik ben van plan om het zelf te maken, dus ik ga morgen eens wat worteltjes, broccoli en bloemkool enzo halen. Koken, de blender in, en dan in bakjes/ijsklontvormpjes invriezen.

Hoe doen jullie dat eigenlijk met ontdooien? Gewoon weer in een pannetje opwarmen? Of de magnetron in?

En ik lees veel over pap. Maar wat is goede pap voor een baby? En wanneer begin je daar dan mee?
Voor mij is Brinta en Bambix ook pap, maar dat geef je toch niet zo vroeg al?
pi_147684310
Ik liet het altijd in de koelkast ontdooien en dan opwarmen in de magnetron.
pi_147684349
Je hebt babypap, staat bij de rest van de babyvoeding.
Maar heel eerlijk gezegd ben ik niet Echt fan van pap. Ik zie er geen meerwaarde in dat hij dat eet. Zeker niet als ze op gewicht zijn..
Ik weet dat veel mensen als laatste fles een papfles geven (voor het doorslapen).
pi_147684452
M kreeg vanaf een maand of 10 een papfles als ontbijt als hij naar het kdv moest. Ik had dan te weinig tijd voor en boterham en flesje. Verder eigenlijk nooit pap gegeven inderdaad. Ben zelf ook geen papeter.
pi_147684655
Ja, de term pyjamapapje heb ik ook al eens voorbij zien komen, maar daar moet ik me ook nog in verdiepen. Ik had pap (als ik het al ga geven) meer voor in de ochtend bedacht?

Ik hou het nog maar even op groente, in de avond. En als dat er goed ingaat fruit 's ochtends.

Meteen weer een vraag:
Ik had bedacht om 's avonds eerst groente te geven en daarna indien honger nog de fles. Die dan langzaam afbouwen.
Maar nu is ze vaak zo hongerig dat ze meteen op de fles aanvalt en ik verwacht dat we nooit de rust voor een hapje kunnen krijgen, voordat de eerste honger is gestild :P
Is het dan een goed idee om gewoon eens een schepje minder voeding in de fles te doen?
(en die dan eerst te geven)
pi_147684671
Ik wel. Havermoutpap.
Riley heeft ook een hele tijd pap gekregen vanaf 6,5 maand denk ik. Toen had ik het idee dat ze meer honger kreeg dan de flesjes melk
Op een moment was ze af van die avondvoeding voor bed. Maar de laatste paar weken wil ze weer een flesje melk voor het slapen gaan. En dan doe ik er een lepeltje pap bij. Nou eigenlijk doet ze het zelf. Want ze wil me zo graag helpen (ze drukt ook lief om mijn Senseo te te zetten en wacht dan meestal tot ik een kopje eronder heb staan)
pi_147686518
Eva krijgt nog steeds iedere avond een fles pap voor het slapen (18 maanden), Bambix vanaf 12 maanden. Ze is een lichtgewicht die amper eet, pap gaat er altijd in. Ze komt vaak zelfs in de nacht nog voor een fles.

Ik ben geen fan van al die papjes met smaken en bergen suiker trouwens, die pyjamapapjes, heb ze wel eens gegeven als redmiddel maar die krengen zijn ZOET! :o Eva hoefde ze niet eens :+
E.
pi_147689477
Hier ook geen pap, wel als toetje geitenyoghurt (heb ik van Burdie 'gejat' en is een groot succes!)

Havermoutpap krijgt ze ook vaak als ontbijt en eet ze ook graag. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 17 december 2014 @ 23:58:26 #298
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_147692967
Wat leuk Franny :D
Wij doen ook altijd het gebaar voor geit bij het toetje, en soms zing ik het liedje van Lotte en Max over het geitje op de boerderij (te vinden op YouTube). Kuiken herkent het altijd meteen en gaat dan breed lachen, zo leuk ;).
KuikenGuppy
  donderdag 18 december 2014 @ 07:07:46 #299
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_147696741
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:42 schreef Dyre het volgende:
Ja, de term pyjamapapje heb ik ook al eens voorbij zien komen, maar daar moet ik me ook nog in verdiepen. Ik had pap (als ik het al ga geven) meer voor in de ochtend bedacht?

Ik hou het nog maar even op groente, in de avond. En als dat er goed ingaat fruit 's ochtends.

Meteen weer een vraag:
Ik had bedacht om 's avonds eerst groente te geven en daarna indien honger nog de fles. Die dan langzaam afbouwen.
Maar nu is ze vaak zo hongerig dat ze meteen op de fles aanvalt en ik verwacht dat we nooit de rust voor een hapje kunnen krijgen, voordat de eerste honger is gestild :P
Is het dan een goed idee om gewoon eens een schepje minder voeding in de fles te doen?
(en die dan eerst te geven)
De eerste tijd is zo'n groentenhapje echt nog bijvoeding he. Het gaat voorlopig nog geen fles vervangen (normaal gesproken). Wij begonnen met een hapje geven op een willekeurig wakker moment, gewoon om te wennen en te oefenen. Pas toen ze er meer van begon te eten en er meer van at, zijn we het echt op een voedingsmoment gaan geven. E heeft echt nog tot ze 1,5 was ofzo na het avondeten nog een fles voor het slapen gekregen :Y
pi_147702317
Wat Soesa zegt Dyre. Niet meteen al flessen gaan vervangen, de hapjes geven op een moment dat er geen honger (of vermoeidheid) is. Het gaat echt om de kennismaking met eten, met de andere structuren en texturen, verschillende smaken. Kan ze al zitten? Dan kan ze bij jullie aan tafel zitten als jullie eten en her en der wat mee-eten, hier vonden ze dat reuze gezellig :)
pi_147702911
Nee, het was ook zeker niet mijn bedoeling om meteen al flessen te gaan vervangen. Het staat er een beetje raar misschien. Maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat ze de avondmaaltijd met ons mee-eet en dan geen flesje meer drinkt. (maar daar gaan nog wel flink wat maanden overheen natuurlijk)

De hapjes aanbieden tussen de voedingen door in plaats van er vlak voor/na is wel een goed idee. Ik denk dat het dan ook wel beter zal gaan :Y
Zitten kan ze zonder ondersteuning nog niet, we doen het nu gewoon op schoot, maar een stoeltje is natuurlijk tegen die tijd vee fijner.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')