abonnement Unibet Coolblue
pi_123961959


SimCity staat al sinds 1989 bij gamers bekend als DE steden bouw simulator op de PC. Na het succes van de voorgaande games in de serie hebben EA en Maxis besloten om de serie een reboot te geven. Daarom geen SimCity 5, maar gewoon SimCity.

Het doel moge duidelijk zijn. Een stad bouwen waarin je inwoners gelukkig zijn, je industrie op volle toeren draait en het geld met bakken tegelijk binnen stroomt! En voor het eerst in de geschiedenis kun je dit nu doen met je vrienden want SimCity ondersteunt multiplayer regio's tot 16 spelers.

In Nederland kwam SimCity uit op 7 maart 2013.

Stadsplanning
Het succes van je stad is afhankelijk van je stadsplanning. Fabrieken kunnen niet op tijd openen als de Sims de hele ochtend in de file staan. Als de brandweerdekking te laag is, kan een vonkje je halve stad in de as leggen. Zonder een uitgebreid politiekorps bestaat je stad al snel uit achterbuurten vol ongelukkige Sims. Je moet de voor- en nadelen van de verschillende energiebronnen goed afwegen. Ga je voor vervuilende kolen, kies je voor milieuvriendelijke wind- en zonne-energie of gebruik je nucleaire energie. Je kunt ook te veel diensten inzetten die al je geld uitgeven!

Gebouwen aanpassen
Kavels bevatten gedetailleerde 3D-gebouwen die je kunt upgraden met modules om de functionaliteit van je stad te verbeteren. Plaats een ziekenhuis en voeg extra behandelkamers toe om meer Sims te genezen. Met een ambulancedienst vergroot je je medische bereik. Upgrade je brandweerkazerne door een extra garage toe te voegen met meer plek voor brandweerwagens, of stuur de wagens naar nabijgelegen steden door een hoofdkwartier te plaatsen. Speel extra modules vrij voor politiebureaus, studentenhuizen en nog veel meer. Hoe succesvoller je stad, hoe meer kavels je vrijspeelt.

Multi-city
Met Multi-city kun je hele regio's met steden veranderen en beïnvloeden. Nu kun je SimCity op nog grotere schaal spelen, aangezien je stad deel uitmaakt van een regio. Je kunt één of meerdere steden besturen in een open regio, in een afgeschermde regio die je deelt met de steden van vrienden of in je eigen persoonlijke regio. Elke stad in een bepaalde regio beïnvloedt de omliggende steden. Je keuzes zijn dus niet alleen bepalend voor je eigen stad, maar ook voor de steden van je vrienden. Word een goede buur en stuur brandweerwagens en politiemannen naar andere steden die in de problemen zitten, of bouw veel vervuilende fabrieken en zie de Sims in je regio ziek worden. Alles heeft met elkaar te maken!

Video's






Plaatjes













Dit zijn alle specializations.

- Mining (kolen en erts uit de grond halen, voor energie en handig om handelssteden te voorzien van materialen)
- Drilling (olie uit de grond halen, goed voor de handelssteden maar ook voor energie)
- Trading (havens, beurzen, commercie, je weet het wel)
- Electronics (stad van de toekomst en uitvindingen die ook weer verhandelt kunnen worden)
- Culture (maak hoge mooie gebouwen en andere toeristische trekpleisters)
- Gambling (casino's en entertainment, goeie inkomsten waarmee je ook andere steden kan helpen)
- Education (scholen en universiteiten waarmee je hoogopgeleide sims kunt leveren)

De greatworks

Je kunt kiezen om 1 van onderstaande greatworks te maken, je zult dit in team verband moeten doen, want ze kosten gruwelijk veel resources

- Arcology
Zorgt voor werkgelegenheid, studenten en bezoekers aan alle steden in de regio. Eisen sinds de beta, 2800 ton metaal, 1000 ton aluminium, 6 miljoen kratten televisies. EN een stad met minimaal 58000 inwoners in de regio
- International Airport
Zorgt voor veel toeristen en helpt de industrie met vervoer van vracht door de hele regio. Eisen sinds de beta, 2000 Ton metaal, 1500 Ton aluminium, 400.000 vaten aan ruwe olie. EN een gemeentelijk vliegveld met meer dan 100 toeristen
- Solar Farm
Zorgt voor grote hoeveelheden goedkope en schone energie voor de regio.
Vereisten (sinds de beta) 1200 ton aluminium, 23 miljoen kratten plastic, 9 miljoen kratten met processoren . EN een universiteit met "School of Science" met compleet ontwikkelde research, in de regio.
- Space Station
Geeft een enorme boost aan scholing en toerisme. Eisen (sinds beta) 4 miljoen kratten met computers, 1400 ton aluminium, 170,000 vaten met brandstof EN een universiteit met "School of Science" met compleet ontwikkelde research, in de regio.

Fok! Regio('s)
Nu er multiplayer in SimCity beschikbaar is gaan we natuurlijk met zijn alleen één of meerdere Fok! regio's maken. Voor zover nu bekend is zal de grootste beschikbare regio 16 steden ondersteunen en dus ruimte bieden aan 16 spelers. Hieronder vindt je een lijst met Fokkers die de verschillende regio's gaan volbouwen. Wil je er ook bij? Laat je Origin naam weten in dit topic en we zorgen dat je er bij komt te staan.


Hier is altijd de laatste versie te vinden
Regio 1 | Regio 2 | Regio 3 | Regio 4 | Regio 5 | Regio 6


Handleiding
Regio 1 verdeling e.d.
Regio 2 verdeling e.d.
Regio 4 verdeling e.d.
Regio 2 overlegt op irc: irc.fok.nl op kanaal #regio2
Regio 5 overlegt op irc: irc.fok.nl op kanaal #regio5

Hier wat handige sheets uit een internetguide, allemaal infographics van effecten op een stad _O_
http://imgur.com/a/gUFqn

Sandbox Regio('s)

Je hebt ook Sandbox Regio's, hier kun je legale Cheat's gebruiken en gelden in principe geen regel's. Er zijn ook geen random disasters.
Sandbox Regio 1



OP door TigerXtrm, Regio overzicht door Mschol
pi_123962000
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:50 schreef mschol het volgende:

[..]

dan krijg je dus 1 hoofdweg die rechtdoorloopt, links en rechts afslaat? (en die hoofdweg rechtdoor heeft geen aftakkingen )?
Helemaal aan het einde laten afbuigen naar de woonwijk? Zo krijg je misschien dat de mensen die in de woonwijk moeten zijn van buiten de stad (forenzen) rechtsaf gaan gelijk en de mensen die verder in de stad zijn gewoon die rechtdoor hoofdweg kunnen gebruiken. Gewoon een brainfart hoor. :+
pi_123962103
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:53 schreef Typisch het volgende:

[..]

Helemaal aan het einde laten afbuigen naar de woonwijk? Zo krijg je misschien dat de mensen die in de woonwijk moeten zijn van buiten de stad (forenzen) rechtsaf gaan gelijk en de mensen die verder in de stad zijn gewoon die rechtdoor hoofdweg kunnen gebruiken. Gewoon een brainfart hoor. :+
Ik lees dus net dat mensen niet een vaste woon of werkplaats hebben. Oftewel, het wordt vanaf het begin gewoon gevuld.

Voorbeeld:
1 hoofdweg, 4 aftakkingen: 1 - woon, 2 - woon, 3 - werk, 4 - werk

Om 18:00 stromen 3 en 4 de hoofdweg op, iedereen slaat af bij 2, ja IEDEREEN, 2 wordt gevuld, alles wat over is gaat terug naar de hoofdweg en slaat af bij 1. Als er daar te weinig woningen zijn, rijdt de rest de regio in.
pi_123962135
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:55 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ik lees dus net dat mensen niet een vaste woon of werkplaats hebben. Oftewel, het wordt vanaf het begin gewoon gevuld.

Voorbeeld:
1 hoofdweg, 4 aftakkingen: 1 - woon, 2 - woon, 3 - werk, 4 - werk

Om 18:00 stromen 3 en 4 de hoofdweg op, iedereen slaat af bij 2, ja IEDEREEN, 2 wordt gevuld, alles wat over is gaat terug naar de hoofdweg en slaat af bij 1. Als er daar te weinig woningen zijn, rijdt de rest de regio in.
Hahaha, wat. Dat is wel een raar systeem zeg. :')
pi_123962197
even afgezien van de wegen discussie heb ik nog wat getest:


let op de kleur van het achterste streepje :s)

dit wist ik niet :o
pi_123962217
TV's verkopen doet het goed, 1 miljoen winst per dag :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:58 schreef mschol het volgende:
even afgezien van de wegen discussie heb ik nog wat getest:

[ afbeelding ]
let op de kleur van het achterste streepje :s)

dit wist ik niet :o
Wat houdt dat streepje in?
  Lieve Belg dinsdag 12 maart 2013 @ 15:59:42 #7
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_123962255
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:58 schreef ArnosL het volgende:
TV's verkopen doet het goed, 1 miljoen winst per dag :P

[..]

Wat houdt dat streepje in?
Donker streepje is plaats genoeg voor grote gebouwen, ander kleur niet.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_123962261
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:58 schreef ArnosL het volgende:
TV's verkopen doet het goed, 1 miljoen winst per dag :P

[..]

Wat houdt dat streepje in?
de maximale diepte van een gebouw, en de kleur geeft dus aan of je aan de max van die wegsoort zit..
pi_123962278
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:56 schreef Typisch het volgende:

[..]

Hahaha, wat. Dat is wel een raar systeem zeg. :')
Hmm ja, zeg dat wel.

Las het net op een forum waar ze er duidelijk flink mee hebben getest.

http://community.simtropo(...)g-inherently-broken/
pi_123962299
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:59 schreef Jump het volgende:

[..]

Donker streepje is plaats genoeg voor grote gebouwen, ander kleur niet.
Andersom dan toch? Of wat bedoel je nu? :+
  Lieve Belg dinsdag 12 maart 2013 @ 16:01:15 #11
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_123962325
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:00 schreef Typisch het volgende:

[..]

Andersom dan toch? Of wat bedoel je nu? :+
Jah, andersom :P
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:01:33 #12
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_123962338
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:59 schreef mschol het volgende:

[..]

de maximale diepte van een gebouw, en de kleur geeft dus aan of je aan de max van die wegsoort zit..
Dus in jouw voorbeeld is de felgroene kleur de max voor een groot gebouw?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_123962401
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:01 schreef Jump het volgende:

[..]

Jah, andersom :P
En als je nou bij die bovenste van die 2 (die lichtere dus, waar grote gebouwen kunnen komen) aan de andere kant ook zo'n woonwijklijn trekt, kan het dan nog of heft het dan elkaar weer op?

En dus wat je aan de rechter kant hebt kan dus nooit heel hoog worden? Interessant.
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dus in jouw voorbeeld is de felgroene kleur de max voor een groot gebouw?
De minimale ruimte, toch?

Wat een spel is het toch ook he? _O-

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2013 16:03:15 ]
pi_123962471
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dus in jouw voorbeeld is de felgroene kleur de max voor een groot gebouw?
dat is de ruimte die maximaal wordt gebruikt ja, en dan kan hij tot het maximale uitbreiden, is hij donker gekleurd kan hij niet optimaal gebruik maken van de weg soort (hi-density in dit geval)
pi_123962530
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:59 schreef Jump het volgende:

[..]

Donker streepje is plaats genoeg voor grote gebouwen, ander kleur niet.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:59 schreef mschol het volgende:

[..]

de maximale diepte van een gebouw, en de kleur geeft dus aan of je aan de max van die wegsoort zit..
Thanks, weer wat geleerd :)
pi_123962563
Wegen? In Simcity? Wow! :o
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_123962599
Ik vind het echt heel teleurstellend dat er nog zoveel bugs in het spel zitten. En wat nog erger is is dat een hoop van die bugs eigenlijk niet eens bugs zijn, maar gewoon puur lui programmeer werk.

Ons was een nieuwe simulatie engine beloofd die enorm veel detail had. Zoveel detail dat een normale computer het onmogelijk zelf kon renderen. Nu zijn we amper een week verder na release en zien we dat pathfinding, waarvan je verwacht dat het de meeste simulatie resources opslokt, niet veel beter (zo niet slechter) is dan in SimCity 4. Kom dan niet met dat soort loze beloftes aanzetten als je de engine niet eens onderscheid laat maken tussen verschillende soorten wegen. Waarom hebben we die wegen dan?! 8)7

Heb er vooralsnog vertrouwen in dat Maxis al die bugs op gaat lossen maar het is wel heel slordig!
No amount of money ever bought a second of time.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:11:13 #18
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_123962710
Iemand toevallig een link naar een drukbezocht simcity forum? (Behalve fok) Ben toch wel benieuwd naar city design tips en concepten maar google biedt geen uitkomst.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:11:42 #19
339405 replay11nl
Corvo Attano
pi_123962725
Zet mij even bij de lijst:P

replay11nl

Wiens regio heeft nog een leeg stuk grond vrij ?
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:14:06 #20
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_123962829
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:11 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Iemand toevallig een link naar een drukbezocht simcity forum? (Behalve fok) Ben toch wel benieuwd naar city design tips en concepten maar google biedt geen uitkomst.
+1
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:14:44 #21
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_123962870
Ik ben met een stad opnieuw begonnen. Net een garbage dump neergezet. Als ik erop klik geeft hij aan dat ik 4 garbage trucks heb, maar ik zie ze nergens in de stad! Ik zie ook dat er 0 van 800 trash is opgehaald. En nu? :?
pi_123963114
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:14 schreef Laser. het volgende:
Ik ben met een stad opnieuw begonnen. Net een garbage dump neergezet. Als ik erop klik geeft hij aan dat ik 4 garbage trucks heb, maar ik zie ze nergens in de stad! Ik zie ook dat er 0 van 800 trash is opgehaald. En nu? :?
ze gaan pas vanaf 6am vuilnis ophalen he ;)
pi_123963153
en nog een klein plaatje om dat gedoe met het zoning te laten zien, gewoon omdat ik mij verveel :+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
die ronde bocht was trouwens eerst een kruising.. moet ik nog wel aan wennen om dat aan te passen :D
pi_123963275
De dichtheid wordt dus naarmate de tijd hoger. Maar hoeveel ruimte moet je overhouden? Is daar een "Tool" voor? Want anders moet ik veel slopen en beginnen ze weer op de laagste dichtheid :(.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:24:36 #25
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_123963330
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:20 schreef mschol het volgende:

[..]

ze gaan pas vanaf 6am vuilnis ophalen he ;)
Oh dat wist ik niet! :D
Ik zal eens doorspoelen..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')