abonnement Unibet Coolblue
pi_128425348
Snel simpel deegje voor vanavond in elkaar geklust :9 lekker pizza vanavond O+
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 15:15:38 #227
374892 bobbee
Bob's House
pi_128461428
Gisteravond gezondere pizza gemaakt met volkoren meel. Als experiment omdat al dat wit brood heerlijk is maar niet zo gezond...wel lekkerder.
Ook heb ik 2 bestron ovens ter beschikking en zo kon ik ze eens goed naast elkaar vergelijken. Conclusie niet verrassend: De oude versie oven DLD9017 is echt veel beter omdat de temp zoals bekend veel hoger gaat en langer aan blijft. De nieuwe versie DLD9070 is bij mij nog niet uitgevoerd met ventilator dus die komt er zeker nog op!

Hier de foto's:

Volkoren deeg:




Nieuwe versie oven DLD9070:




Oud model bestron oven DLD9016:




"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_128464611
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 15:15 schreef bobbee het volgende:
Gisteravond gezondere pizza gemaakt met volkoren meel. Als experiment omdat al dat wit brood heerlijk is maar niet zo gezond...wel lekkerder.
Ook heb ik 2 bestron ovens ter beschikking en zo kon ik ze eens goed naast elkaar vergelijken. Conclusie niet verrassend: De oude versie oven DLD9017 is echt veel beter omdat de temp zoals bekend veel hoger gaat en langer aan blijft. De nieuwe versie DLD9070 is bij mij nog niet uitgevoerd met ventilator dus die komt er zeker nog op!

Hier de foto's:

Volkoren deeg:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Nieuwe versie oven DLD9070:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Oud model bestron oven DLD9016:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Ziet er goed uit alleen die kaas.. dat is geen mozzarella .. Doodzonde, pizza word zo zwaar met goudse kaas. In italie kan je overigens ook pizza gemaakt van ander meel krijgen. Bijvoorbeeld Kamut pizza.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:25:42 #229
359821 lexvandoef
Guitar-Meister
pi_128468850
Al die baksels hier zien er echt heerlijk uit! Ik heb alleen met zo'n pakje pizzadeeg mix pizza's gemaakt maar dit slaat alles. Moet ik echt eens proberen!
  † In Memoriam † maandag 1 juli 2013 @ 20:20:02 #230
91830 MaximusTG
pi_128473161
Pizzaatje van vandaag:



260 gram deeg, 25 gram desem, beetje gist. 68% hydratie.
Belegd met salami, champignon, rode ui, rode paprika, basilicum en een mengsel van mozzarella en goudse kaas.
  maandag 1 juli 2013 @ 20:21:40 #231
374892 bobbee
Bob's House
pi_128473220
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:29 schreef mytec het volgende:

[..]

Ziet er goed uit alleen die kaas.. dat is geen mozzarella .. Doodzonde, pizza word zo zwaar met goudse kaas. In italie kan je overigens ook pizza gemaakt van ander meel krijgen. Bijvoorbeeld Kamut pizza.
De kaas is een mix van droge mozarella met jong belegen, en heel dun belegd. De pizza die nog niet gebakken is was de eerste en daar zat teveel op. De andere zijn veel dunner belegd met saus en kaas en dat gaat goed.
Als ik natte (buffel) mozarella neemt gaat het niet goed in het pizza oventje. Veel te nat. Althans, dat zijn mijn bevindingen...het mooiste is dat het volkoren deeg goed is gelukt en ook goed rekbaar net als normaal wit deeg! Was toch ong. 75% volkoren meel met 25% bloem en 90% water.

[ Bericht 7% gewijzigd door bobbee op 01-07-2013 20:27:19 ]
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_128474614
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:21 schreef bobbee het volgende:

[..]

De kaas is een mix van droge mozarella met jong belegen, en heel dun belegd. De pizza die nog niet gebakken is was de eerste en daar zat teveel op. De andere zijn veel dunner belegd met saus en kaas en dat gaat goed.
Als ik natte (buffel) mozarella neemt gaat het niet goed in het pizza oventje. Veel te nat. Althans, dat zijn mijn bevindingen...het mooiste is dat het volkoren deeg goed is gelukt en ook goed rekbaar net als normaal wit deeg! Was toch ong. 75% volkoren meel met 25% bloem en 90% water.
Aah ok een mix dus altijd beter dan bij de meeste restaurants dan in NL. Wat je zegt klopt wel natte mozzarella wordt bij mij altijd snel donker. Maar belangrijker hoe smaakte het volkoren deeg? was het nog zwaarder om te eten dan normaal pizza deeg ;-)?
  maandag 1 juli 2013 @ 21:04:15 #233
374892 bobbee
Bob's House
pi_128475154
Ja het was zeker zwaarder. Vergelijk het met een witte en bruine volkoren boterham met kaas.
Maar dit zijn geen 'lege' koolhydraten zoals bij witte bloem die in je lichaam worden omgezet in suikers. Dus je eet er minder van en je hebt meer aan de energie en de vezels zijn beter voor je darmen.
Ik vind het wel wat, zal het zeker nog een keer maken. Maar de normale pizza komt ook zeker weer op tafel, die is en blijft onverslaanbaar qua smaak! ;) Je zet me wel aan het denken, volgende keer toch maar weer eens enkel een beetje tomaat, basilicum en een paar plukjes mozarella op de pizza.
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_128475457
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:04 schreef bobbee het volgende:
Ja het was zeker zwaarder. Vergelijk het met een witte en bruine volkoren boterham met kaas.
Maar dit zijn geen 'lege' koolhydraten zoals bij witte bloem die in je lichaam worden omgezet in suikers. Dus je eet er minder van en je hebt meer aan de energie en de vezels zijn beter voor je darmen.
Ik vind het wel wat, zal het zeker nog een keer maken. Maar de normale pizza komt ook zeker weer op tafel, die is en blijft onverslaanbaar qua smaak! ;) Je zet me wel aan het denken, volgende keer toch maar weer eens enkel een beetje tomaat, basilicum en een paar plukjes mozarella op de pizza.
Wat je kan proberen is de oven warmer zetten als dat kan, en dan korter erin. In italie zag ik bij de afhaal, een hout gestookte oven waarbij de pizza's er nog geen 5 min in lagen.
  maandag 1 juli 2013 @ 21:44:59 #235
374892 bobbee
Bob's House
pi_128477326
Ja, dat is bekend en de oven die ik heb staat op vol vermogen wat resulteert in een temp van 425 graden gemeten op de steen. Ik laat nu de steen juist een beetje afkoelen en dan gaat de pizza erin. Anders gaat de bodem te hard in vergelijk met de toping.
De houtoven die jij hebt gezien heeft veel meer massa en is veel groter. Daar kan het vocht in verdampen. Als ze het goed doen is die oven 485 graden en is de pizza niet dikker dan 3mm en gaat de pizza max 45 seconden in de houtoven...
Bij de bestron oventjes blijft het vocht hangen in de oven en verdampt het minder snel door het missen van de massa en het kan niet goed weg...
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_128479869
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:44 schreef bobbee het volgende:
Ja, dat is bekend en de oven die ik heb staat op vol vermogen wat resulteert in een temp van 425 graden gemeten op de steen. Ik laat nu de steen juist een beetje afkoelen en dan gaat de pizza erin. Anders gaat de bodem te hard in vergelijk met de toping.
De houtoven die jij hebt gezien heeft veel meer massa en is veel groter. Daar kan het vocht in verdampen. Als ze het goed doen is die oven 485 graden en is de pizza niet dikker dan 3mm en gaat de pizza max 45 seconden in de houtoven...
Bij de bestron oventjes blijft het vocht hangen in de oven en verdampt het minder snel door het missen van de massa en het kan niet goed weg...
Zou heel goed kunnen heb het niet gemeten maar voor mijn gevoel was het snel ;-) Leuk om te weten daarom vond ik ze bij de houtoven misschien ook minder vochtig. Want ja ook in italie heb je soms pizza's die toch tegenvallen ;-)
pi_128701923
Ik heb geen pizzaschep en wil zaterdag lekker pizza maken. Ik vraag me af hoe ik makkelijk de pizza nadat deze bedekt is met toppings op de warme pizzasteen in de oven krijg, iemand een idee/suggestie?
  zondag 7 juli 2013 @ 22:30:10 #238
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128702299
Stuk karton.
pi_128703471
Ik leg de bodem gewoon op de steen voor ik aan de toppings begin, bakt die al een beetje voor. Toch ook geen slecht idee?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zondag 7 juli 2013 @ 23:13:16 #240
221912 minilot
Nancy boy
pi_128704432
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 22:30 schreef Erasmo het volgende:
Stuk karton.
Dit! Ik gebruik al een hele tijd stukken karton als pizzaschep, werkt wonderbaarlijk goed! :)
Let me see you stripped down to the bone
  † In Memoriam † zondag 7 juli 2013 @ 23:40:02 #241
91830 MaximusTG
pi_128705683
Stuk karton lijkt me idd een goede optie als alternatief voor een schep! Eventueel gebruik je een houten snijplank. Maar hoe dikker, hoe lastiger!

Beleggen terwijl het deeg al op de steen ligt zou ik niet doen nee.
  zondag 7 juli 2013 @ 23:58:46 #242
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128706385
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 22:52 schreef LintuxCx het volgende:
Ik leg de bodem gewoon op de steen voor ik aan de toppings begin, bakt die al een beetje voor. Toch ook geen slecht idee?
Nee want dan ontsnapt alle warmte uit de oven,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_128712507
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 23:58 schreef Erasmo het volgende:
Nee want dan ontsnapt alle warmte uit de oven,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik haal de steen uit de oven, dus dat valt mee. Steen koelt dan wel af natuurlijk, maar de warmte gaat iig de pizza in dus niet versplid. :P
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_128791521
Gisteravond deeg gemaakt (recept Maximus) en de pizzasteen ontvangen :). Vanavond uit proberen! Ik denk dat ik alleen nog geen foto's ga posten :)
pi_128811524
Nou, de 1e poging is niet helemaal geslaagd te noemen :). Hierbij even in het kort mijn verhaal.

Heb dus gisteren het recept gevolgd in de PDF van MaximusTG. Ik heb deeg gemaakt voor 2 pizza's.
Er vielen mij dus twee dingen op tijdens het deeg maken. Ten eerste dat in de 2x 20 minuten dat het deeg moest rusten het deeg niet rijst. Had zelf het idee dat dit wel een klein beetje zou moeten? Ten tweede viel het me op dat het nog heel erg plakkerig was. Zonder bloem was het niet van je handen af te houden. Moest toch de 2 deegballen naar 2 aparte bakjes "transporteren".

Vanavond de bakjes met deeg uit de koelkast gehaald, keurig anderhalf uur van te voren. Ondertussen heb ik de oven (Magnetron/Oven combi) aangezet met daarin de pizzasteen die ik gisteren heb gekregen. Gisteren heeft de pizzasteen reeds 1 uur in de oven op volle kracht (250 graden) gestaan. De oven verwarmde ik nu ook weer op max.temp van 250 graden voor.

Na anderhalf uur is het deeg amper gerezen. Volgens het recept moet het minimaal 50% in volume zijn toegenomen, nou ik denk dat het ongeveer tussen 5% en 10% zou zijn.
Nou vervolgens wel met het deeg aan de slag geweest en zie aan de foto hieronder het resultaat. Was nog verdomd lastig om een mooi gevormde pizza te krijgen :). Ik heb de pizza zo goed mogelijk rond proberen te krijgen (niet gelukt dus) en belegd met echt een klein beetje tomatensaus, mozzarella, beetje goudse kaas en salami. Na minimaal 15 minuten op de pizzasteen in de oven kreeg ik nog geen goed resultaat. Helaas vergeten een foto te nemen voordat de pizza op was! De pizza zag er erg bleek uit en in het midden was het deeg duidelijk nog niet gaar. Ik kreeg de pizza wel gewoon normaal van de pizzasteen af.

Ik had nog een deegbal en ging voor poging 2! Ik dacht iets minder beleggen (de vorige was dus iets te nat leek het wel) en dan moet het goed komen! De deegbal was ook een beetje klein dus ik dacht dit moet wel goedkomen. Deze pizza vervolgens ook weer 15 minuten in de oven op de pizzasteen gehad en de foto hieronder is het resultaat.
Beetje bleke korst :). Maar ik dacht heerlijk te kunnen gaan smikkelen! Helaas pindakaas, het middelste gedeelte (alles behalve de rand) zat vastgeplakt aan de pizzasteen. Alsof het nog lang niet gaar was. Heb vervolgens deze pizza weggegooid en ben toen maar een broodje gaan smeren aangezien de 1e pizza geheel vrijwillig aan mijn vriendin was overhandigd.

Beetje raar resultaat dus na het bakken van 2 pizza's en ik heb echt het idee nog iets te vergeten of iets niet goed te doen. Snel nog maar een keer proberen maar als jullie tips hebben dan hoor ik het graag!

  † In Memoriam † woensdag 10 juli 2013 @ 22:45:50 #246
91830 MaximusTG
pi_128816992
@kRiZzZiz;

De 2x20 minuten in het recept zijn voor de deegontwikkeling. Tja, in feite rijst een gistdeeg de hele tijd (alleen niet altijd even hard), maar dat je niks merkt tijdens die twee periodes klopt.
Dat het deeg plakkerig is dat klopt ook, maar dat staat volgens mij ruim voldoende in het recept dat je dat kan verwachten. Het vergt wat handigheid om met nattere degen om te gaan.
Een paar vragen aan jou;
- welke bloem heb je gebruikt?
- heb je de gist afgewogen of een maatschepje gebruikt?
- hoe koud staat jouw koelkast?

Ook nog belangrijk is dat 50% toename in volume van een bal niet hetzelfde is als een verdubbeling van de diameter.. In wat voor bakje zat de bal deeg? Als ie net nadat ie is gevormd al tegen de randen aan komt kan je beter in de gaten houden hoeveel het groeit.
Wat er in principe gebeurt is dat je het deeg dus vormt in een aantal stappen om een goed glutennetwerk op te bouwen. In die tijd begint de gist in het deeg al te werken. Op het moment dat je het in de koelkast zit is ie nog vrij actief, dus hij zal nog een klein beetje rijzen in de koelkast, tot het deeg in zn geheel is afgekoeld. Nu krijg je smaakontwikkeling.
Dan haal je het dus uit de koelkast en warmt het weer op en gaat het steeds sneller rijzen.
Maar je bent dus van een heleboel variabelen afhankelijk, waardoor het niet bij iedereen even snel gaat. (precieze hoeveelheid gist, temperatuur water, temperatuur koelkast etc.)

Dat het midden vastplakte komt denk ik doordat je het deeg niet homogeen hebt uitgerekt, het midden is veel dunner geworden dan daaromheen, waardoor dat scheurt. Of was het niet gescheurd?

Probeer ook eens receptformule 2, een-dag-deeg. Die is wat minder qua ontwikkelde smaak, maar rijst makkelijker door meer gist en is ook wat makkelijker te vormen.

Succes
  maandag 15 juli 2013 @ 14:52:57 #247
130803 Gripper
Get a grip
pi_128971067
Vanavond proberen met de dikke pizzasteen in de Weber te bakken. De vorige pizzasteen (een dunne) brak ooit doormidden toen ie op de BBQ ging, dus ik ben benieuwd... Deeg staat al te rijzen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_128997278
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 22:45 schreef MaximusTG het volgende:
@kRiZzZiz;

De 2x20 minuten in het recept zijn voor de deegontwikkeling. Tja, in feite rijst een gistdeeg de hele tijd (alleen niet altijd even hard), maar dat je niks merkt tijdens die twee periodes klopt.
Dat het deeg plakkerig is dat klopt ook, maar dat staat volgens mij ruim voldoende in het recept dat je dat kan verwachten. Het vergt wat handigheid om met nattere degen om te gaan.
Een paar vragen aan jou;
- welke bloem heb je gebruikt?
- heb je de gist afgewogen of een maatschepje gebruikt?
- hoe koud staat jouw koelkast?

Ook nog belangrijk is dat 50% toename in volume van een bal niet hetzelfde is als een verdubbeling van de diameter.. In wat voor bakje zat de bal deeg? Als ie net nadat ie is gevormd al tegen de randen aan komt kan je beter in de gaten houden hoeveel het groeit.
Wat er in principe gebeurt is dat je het deeg dus vormt in een aantal stappen om een goed glutennetwerk op te bouwen. In die tijd begint de gist in het deeg al te werken. Op het moment dat je het in de koelkast zit is ie nog vrij actief, dus hij zal nog een klein beetje rijzen in de koelkast, tot het deeg in zn geheel is afgekoeld. Nu krijg je smaakontwikkeling.
Dan haal je het dus uit de koelkast en warmt het weer op en gaat het steeds sneller rijzen.
Maar je bent dus van een heleboel variabelen afhankelijk, waardoor het niet bij iedereen even snel gaat. (precieze hoeveelheid gist, temperatuur water, temperatuur koelkast etc.)

Dat het midden vastplakte komt denk ik doordat je het deeg niet homogeen hebt uitgerekt, het midden is veel dunner geworden dan daaromheen, waardoor dat scheurt. Of was het niet gescheurd?

Probeer ook eens receptformule 2, een-dag-deeg. Die is wat minder qua ontwikkelde smaak, maar rijst makkelijker door meer gist en is ook wat makkelijker te vormen.

Succes
Dank maximu voor je uitgebreide reply, zal even mijn antwoorden geven.

- Ik heb de Tarwebloem gebruikt van de Lidl.
- De gist heb ik afgewogen op mijn weegschaal die per 1 gram weergeeft. Voor mijn gevoel was het "te weinig" terwijl de weegschaak toch echt de correcte grammen aangaf.
- Mijn koelkast staat op 4 graden maar ik heb regelmatig dat als ik er iets uit haal ik het eigenlijk te koud vind. Maar digitaal display geeft toch echt 4 graden aan. Misschien een keer een thermometer plaatsen.

Ik had het deeg in bakjes van de Ikea gedaan (. De "hoge" bakjes rechtsonder.

Het vormen was het moeilijkste van het hele verhaal en dank voor de tip mbt het dag-deeg. Deze ga ik zeker de volgende keer proberen.....
  † In Memoriam † dinsdag 16 juli 2013 @ 11:44:19 #249
91830 MaximusTG
pi_129000199
Ja, vormen blijft natuurlijk een kwestie van oefenen, maar een rond bakje helpt natuurlijk wel ;).
De meeste digitale weegschalen hebben een nauwkeurigheid van +-1 gram, dus dat is toch niet zo handig als je 1,5 gram wil afwegen..Dat kan dus ook maar 0,5 gram zijn. Gebruik een maatschepje!
Bij het 1-dagdeeg maakt het niet zoveel uit, daar gaat uiteraard meer gist in.
Los daarvan, tarwebloem van de Lidl heb ik toevallig tijd terug ook gebruikt bij mijn ouders thuis, omdat er niks anders was.. Niet aan te raden
Deze zeker?

Je ziet dat er type 45 op staat? Dat geeft aan dat het bloem is die vooral voor cake geschikt is.
pi_129038885
Gisteravond voor het eerst zelf deeg gemaakt. 2.5 uur op warme plek laten rijzen en vervolgens gekneed en in 2 deegballen verdeeld. Deze staan nu in de koelkast tot vanmiddag. Vanmiddag proberen tomatensaus te maken en de pizza's te bakken. Nu al honger!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')