abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_123917602


Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.

Definities
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
UDF Een “user definded function”, een zelfgebouwde functie
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
Workbook Het excelbestand
Sheet of Worksheet Het tabblad
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd

Tips & Links
De help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)

Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.

De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.

De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.

Macro uitvoering optimaliseren
De meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.

DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN



Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual

Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_123918575
quote:
3s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:00 schreef Deetch het volgende:
Beter doe je dit met sumproduct maar dat leg ik in het vervolgtopic wel uit want deze is bijna vol.
graag!
pi_123918628
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 16:05 schreef Prego het volgende:
Hallo allen,

Een vraag want ik kom er helemaal niet meer uit

De kolommen:
D: een lijst met de maanden januari tot en met december
K, N en Q: een lijst met 56 motieven bijvoorbeeld "dienst niet bereikbaar"
L, O en R: een lijst met 2 antwoorden (ja of nee)

het volgende wil ik bereken:
alle cellen in kolom D met als maand « januari »
en alle cellen in of K of N of Q met als motief « dienst niet bereikbaar »
en alle cellen in of L, of O of R met als antwoord « ja »

Is hier een formule voor? Zo ja welke? En hoe?
Mocht ik niet duidelijk genoeg zijn dat hoor ik het graag.

Alvast bedankt
Zet de drie zoektermen in drie aparte cellen (zoals janneke ook al zei)

Z1: maand
Z2: motief
Z3: ja/nee

Vervolgens kun je in Z4 de volgende formule gebruiken om te testen in hoeveel regels alle drie de voorwaarden voorkomen. Ik ga er even van uit dat je de regels 1 tm 100 in gebruik hebt.

=SUMPRODUCT(--(D1:D100=Z1),((K1:K100=Z2)+(N1:N100=Z2)+(Q1:Q100=Z2)>0)+0,((L1:L100=Z3)+(O1:O100=Z3)+(R1:R100=Z3)>0)+0)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_123919712
quote:
3s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:26 schreef Deetch het volgende:

[..]

Zet de drie zoektermen in drie aparte cellen (zoals janneke ook al zei)

Z1: maand
Z2: motief
Z3: ja/nee

Vervolgens kun je in Z4 de volgende formule gebruiken om te testen in hoeveel regels alle drie de voorwaarden voorkomen. Ik ga er even van uit dat je de regels 1 tm 100 in gebruik hebt.

=SUMPRODUCT(--(D1:D100=Z1),((K1:K100=Z2)+(N1:N100=Z2)+(Q1:Q100=Z2)>0)+0,((L1:L100=Z3)+(O1:O100=Z3)+(R1:R100=Z3)>0)+0)
bedankt voor je hulp.
Bij mij wordt dit:
=SUMPRODUCT(--(Tableau!D3:D150=S4),((Tableau!K3:K150=S5)+(Tableau!N3:N150=S5)+(Tableau!Q3:Q150=S5)>0)+0,((Tableau!L3:L150=S6)+(Tableau!O3:O150=S6)+(Tableau!R3:R150=S6)>0)+0)

Alleen accepteert Excel de komma tussen (D1:D100=Z1) en ((K1:K100=Z2) niet :?
pi_123926738
Puntkomma? ;
  maandag 11 maart 2013 @ 20:54:36 #6
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123930043
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 16:07 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Bedankt voor de poging :Y

[..]

Maar deze vond ik stukken duidelijker ^O^ Merci :)
Tssk ;) (maar die van mij was ook in een minuutje geschreven..)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_123930681
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 20:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Tssk ;) (maar die van mij was ook in een minuutje geschreven..)
Beter slaan we de uitleg op en hebben we het in een minuutje gecopy/paste :)
  maandag 11 maart 2013 @ 21:30:54 #8
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123932946
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 21:02 schreef snabbi het volgende:

[..]

Beter slaan we de uitleg op en hebben we het in een minuutje gecopy/paste :)
Dat is misschien wel een goed idee ja. En de andere vragen die regelmatig terugkomen ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_123948036
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:48 schreef Prego het volgende:

[..]

bedankt voor je hulp.
Bij mij wordt dit:
=SUMPRODUCT(--(Tableau!D3:D150=S4),((Tableau!K3:K150=S5)+(Tableau!N3:N150=S5)+(Tableau!Q3:Q150=S5)>0)+0,((Tableau!L3:L150=S6)+(Tableau!O3:O150=S6)+(Tableau!R3:R150=S6)>0)+0)

Alleen accepteert Excel de komma tussen (D1:D100=Z1) en ((K1:K100=Z2) niet :?
Afhankelijk van welke sym,bool je hebt gekozen als lijstscheidingsteken (separator) moet je overal de komma vervangen door puntkomma (gebeurt vaak bij NL ingestelde PC's en Office) en ipv sumproduct gebruik je somproduct als je de nederlandse versie van excel gebruikt.

Daarom vragen we ook altijd om welke versie je gebruikt. ^O^
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_123958139
Hallo allemaal!

Ik wil iets opzetten, en waarschijnlijk is het heel simpel, maar het lukt me niet.
In column A heb ik de namen van groepen. In column B heb ik getallen, en in column C wil ik moving averages van die getallen per 6 observaties per groep. Ik weet hoe ik dat met de hand moet doen, maar dan moet ik na elke groep het opnieuw invoeren. Kan ik dit makkelijk met een formule doen?

Dus ik wil dat de moving average bij elke groep weer opnieuw begint.

Ik gebruik excel 2010, in het engels!
pi_123958846
Is dat niet een kwestie van een Macro maken?
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_123959164
dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, ik ben niet zo in excel thuis...
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:54:55 #13
357556 jeurse04
Usericon is son of Zeus
pi_123959222
Kan iemand mij helpen? Ik maak gebruik van Microsoft Excel Starter 2010.



Ik ben bezig met een dagstaat voor een bedrijf. Het ziet eruit zoals hierboven. In totaal zijn er 52 bladen (elke week 1 dus).

De bedoeling is om het totaal van de 21% goederen van 1 week (dus ma,di,wo,do,vr,za,zo) door te laten tellen naar de volgende tabblad. Zodat er dus gezien kan worden hoeveel het aantal 21% goederen was in de vorige week. Uiteindelijk moet het totaal van alle weken in tabblad 52 staan.

Wie kan me hier mee helpen? Ik heb al een beetje zitten kloten met SOM, maar ik kwam er nog niet echt uit.
190CM, 90.5KG, SQ:150KGx2 BP:100KGx2 DL:190KGx3
My end goal is not to be some massed up freak, but rather to have a physique that can be looked as art; streamlined, tapered, and universally appealing.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:55:35 #14
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123959269
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:54 schreef jeurse04 het volgende:
Kan iemand mij helpen? Ik maak gebruik van Microsoft Excel Starter 2010.

[ afbeelding ]

Ik ben bezig met een dagstaat voor een bedrijf. Het ziet eruit zoals hierboven. In totaal zijn er 52 bladen (elke week 1 dus).

De bedoeling is om het totaal van de 21% goederen van 1 week (dus ma,di,wo,do,vr,za,zo) door te laten tellen naar de volgende tabblad. Zodat er dus gezien kan worden hoeveel het aantal 21% goederen was in de vorige week. Uiteindelijk moet het totaal van alle weken in tabblad 52 staan.

Wie kan me hier mee helpen? Ik heb al een beetje zitten kloten met SOM, maar ik kwam er nog niet echt uit.
Je afbeelding doet t niet..

-edit- Ah, als link doet ie het wel :)

-edit2-

Je kan in week 2 verwijzen naar de cellen in week1:
=week1!D12, etc
Of =som(week1!D12;week1!F12;week1!H12;etc;etc)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_123983627
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:33 schreef Jagärtrut het volgende:
Hallo allemaal!

Ik wil iets opzetten, en waarschijnlijk is het heel simpel, maar het lukt me niet.
In column A heb ik de namen van groepen. In column B heb ik getallen, en in column C wil ik moving averages van die getallen per 6 observaties per groep. Ik weet hoe ik dat met de hand moet doen, maar dan moet ik na elke groep het opnieuw invoeren. Kan ik dit makkelijk met een formule doen?

Dus ik wil dat de moving average bij elke groep weer opnieuw begint.

Ik gebruik excel 2010, in het engels!
Zover ik het begrijp wil je het gemiddelde van 6 regels cellen bepalen wanneer de groep hetzelfde is en moet je eerst volgende keer dat je de groep tegen komt weer opnieuw 6 cellen als gemiddelde nemen waarbij de eerste is afgevallen en aan het einde er 1 bij komt?

Volgens mij is de makkelijkste manier te beginnen met het sorteren van je groepen zodat je alle waarden van 1 groep bij elkaar krijgt. Een goede truc om de volgorde niet te wijzigen gaat als volgt:
Voeg 1 kolom toe waarin je een nummering opneemt. Deze nummering laat je van 1 doorlopen tot het einde (dit doet je door de 1 naar beneden door te trekken en excel maakt er vanzelf oplopende getallen van).

Vervolgens kies je sorteren waarbij je de eerste sort plaatst op je groepnaam en de tweede op je nummer dat je hebt aangemaakt.

Nu alle groepen bij elkaar staan kan je makkelijk de average berekenen van de eerste 6 occurrences.
formule voor D2 = AVERAGEIF(A2:A6,A2,B2:B6)
A-kolom is hier de naam van je groep, daarvan test je of de waarden in A2:A6 geljk zijn aan de waarde in A2 (zodat je aan het einde van je groep niet een getal uit een andere groep meeneemt) in de B-kolom staan de waarden waar je het gemiddelde over wilt weten.
  Moderator woensdag 13 maart 2013 @ 12:17:52 #16
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_124000209
Hallo.

Op de zaak heb ik een lijngrafiekje gemaakt in Excel 2010. Deze lijngrafiek vertegenwoordigt een waarde. Als ik ergens met mijn muis op ga staan dan geeft ie aan welke waarde dat momenteel is (bijv. 15.000.423) Mijn grafiek (verticaal) loopt van 0 tot 75 miljoen.

Nu wil ik precies "pinpointen" waar de 56 miljoen zit. Kan ik zoeken naar die waarde op de één of andere manier?

Ik ben absoluut geen held met excel, en ik hoop dat jullie mij een beetje begrijpen :')
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_124002298
Goal seeker? Dus niet via de grafiek.

Ps: faler
pi_124006411
Hoi!

Een vraagje. Het is waarschijnlijk erg simpel, maar ik kom er niet uit.



Ik wil gewoon =120 gr. * 0,015 doen, maar dat kan niet omdat er 'gr.' achter het getal staat. Hoe kan ik dit oplossen?

inb4: coke dealer.
If not now, then when.
  woensdag 13 maart 2013 @ 15:05:54 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_124006481
Als die 120gr. in cel A5 staat, krijg je de 120 eruit met =LINKS(A5;3)+0

Het vervelende is alleen dat dat alleen maar werkt als het getal 3 cijfers heeft. Is ook wel een oplossing voor, maar als dit genoeg is ben je snel klaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_124006583
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 15:05 schreef Janneke141 het volgende:
Als die 120gr. in cel A5 staat, krijg je de 120 eruit met =LINKS(A5;3)+0

Het vervelende is alleen dat dat alleen maar werkt als het getal 3 cijfers heeft. Is ook wel een oplossing voor, maar als dit genoeg is ben je snel klaar.
Het werkt prima zo, bedankt! :) Nog een vraagje: normaal kun je alles doortrekken naar onderen, hoe werkt dat ook alweer?
If not now, then when.
pi_124007054
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 15:08 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Het werkt prima zo, bedankt! :) Nog een vraagje: normaal kun je alles doortrekken naar onderen, hoe werkt dat ook alweer?
muis op de rechter onderkant van de cel, die je geselecteerd hebt, houden tot je een + ziet en dan kan je klikken en slepen.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_124007092
quote:
7s.gif Op woensdag 13 maart 2013 15:21 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

muis op de rechter onderkant van de cel, die je geselecteerd hebt, houden tot je een + ziet en dan kan je klikken en slepen.
Had ik het toch goed. Krijg wel hele rare uitkomsten tho.
If not now, then when.
pi_124007240
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 15:22 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Had ik het toch goed. Krijg wel hele rare uitkomsten tho.
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 15:22 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Had ik het toch goed. Krijg wel hele rare uitkomsten tho.
Excel vult reeksen wel aan en kan ook erg goed tellen :P
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_124007349
quote:
7s.gif Op woensdag 13 maart 2013 15:25 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

[..]

Excel vult reeksen wel aan en kan ook erg goed tellen :P
Naja, ik voer het wel handmatig in. Het werkt niet.
If not now, then when.
pi_124007361
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 15:28 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Naja, ik voer het wel handmatig in. Het werkt niet.
Wat probeer je te doen?
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  woensdag 13 maart 2013 @ 15:34:27 #26
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_124007575
Ik denk dat je even $-tekens om de verwijzing naar het gram-bedrag moet zetten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_124007613
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 15:34 schreef Janneke141 het volgende:
Ik denk dat je even $-tekens om de verwijzing naar het gram-bedrag moet zetten.
Of de eerste twee als waarde invoeren en dan beide selecteren en de vulgreep doen :P
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_124032981
quote:
10s.gif Op woensdag 13 maart 2013 15:04 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Hoi!

Een vraagje. Het is waarschijnlijk erg simpel, maar ik kom er niet uit.

[ afbeelding ]

Ik wil gewoon =120 gr. * 0,015 doen, maar dat kan niet omdat er 'gr.' achter het getal staat. Hoe kan ik dit oplossen?

inb4: coke dealer.
Eigenlijk moet je gewoon de gr er uit slopen. Wanneer je heel graag de gr wilt tonen, klik dan met je rechter muistoets in de cel, kies Celeigenschappen en vervolgens voor Aangepast.

Voer daar in: 0 "gr"
als je nu 120 intypt, dan toont ie 120 gr maar met die 120 kan je gewoon rekenen.
pi_124033696
quote:
5s.gif Op woensdag 13 maart 2013 12:17 schreef onlogisch het volgende:
Hallo.

Op de zaak heb ik een lijngrafiekje gemaakt in Excel 2010. Deze lijngrafiek vertegenwoordigt een waarde. Als ik ergens met mijn muis op ga staan dan geeft ie aan welke waarde dat momenteel is (bijv. 15.000.423) Mijn grafiek (verticaal) loopt van 0 tot 75 miljoen.

Nu wil ik precies "pinpointen" waar de 56 miljoen zit. Kan ik zoeken naar die waarde op de één of andere manier?

Ik ben absoluut geen held met excel, en ik hoop dat jullie mij een beetje begrijpen :')
Volgens mij is dit gewoon wiskunde. Aan de hand van 2 punten in je grafiek kan je de helling berekenen en het snijpunt op de y-as. Vervolgens kan je de gewenste y-waarde in de formule stoppen om de juiste x te vinden.
pi_124034458
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 23:10 schreef snabbi het volgende:

[..]

Eigenlijk moet je gewoon de gr er uit slopen. Wanneer je heel graag de gr wilt tonen, klik dan met je rechter muistoets in de cel, kies Celeigenschappen en vervolgens voor Aangepast.

Voer daar in: 0 "gr"
als je nu 120 intypt, dan toont ie 120 gr maar met die 120 kan je gewoon rekenen.
Thanks. Zal dit onthouden!
If not now, then when.
pi_124038683
quote:
10s.gif Op woensdag 13 maart 2013 15:04 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Hoi!

Een vraagje. Het is waarschijnlijk erg simpel, maar ik kom er niet uit.

[ afbeelding ]

Ik wil gewoon =120 gr. * 0,015 doen, maar dat kan niet omdat er 'gr.' achter het getal staat. Hoe kan ik dit oplossen?

inb4: coke dealer.
de gr. verwijderen. Bovenaan de kolom heb je al staan dat het gewicht in grammen is, dan kun je eronder gewoon een getal gebruiken. Dan ben je ook van al je problemen af en hoef je niet nog extra formules te gebruiken.

Niet vergeten de verwijzing naar je prijs per gram vast te zetten:
Stel je prijs staat ijn cel B3 dan verwijs je in de formule ernaar als $B$3

quote:
Een goede excelsheet begint met een goed uitgangspunt waardoor je met een paar simpele formules je resultaat bereikt.
Een slechte excelsheet begint met een rommeltje (die iemand anders er van heeft gemaakt) en die je eerst moet corrigeren met ingewikkelde formules, macro's, hulpkolommen waarna je pas de paar simpele formules kunt toepassen.
Soms is het dan ook beter om een slecht opgezette sheet waar je mee verder wilt werken opnieuw op te bouwen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124042007
ik heb een textfile van 1450 regels die ik kan importeren in excel.
kolom A bestaat uit een unieke omschrijving, en omschrijving staat altijd op dezelfde regel met dezelfde benaming

nu gebruik ik slechts 40 regels vd 1450, deze wil ik er automatisch uit laten halen,
regels staan niet opeenvolgend.

Hoe kan ik dat het beste doen?...is het wel mogelijk met excel?
pi_124042056
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 10:59 schreef MrNiles het volgende:
ik heb een textfile van 1450 regels die ik kan importeren in excel.
kolom A bestaat uit een unieke omschrijving, en omschrijving staat altijd op dezelfde regel met dezelfde benaming

nu gebruik ik slechts 40 regels vd 1450, deze wil ik er automatisch uit laten halen,
regels staan niet opeenvolgend.

Hoe kan ik dat het beste doen?...is het wel mogelijk met excel?
Waarom zou je voor 40 text regels iets moeilijks willen gaan doen met excel?

Die 40 regels zet je gewoon handmatig met kopieren en plakken in 1 uur in een andere file.
pi_124042414
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 11:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom zou je voor 40 text regels iets moeilijks willen gaan doen met excel?

Die 40 regels zet je gewoon handmatig met kopieren en plakken in 1 uur in een andere file.
als dat 1malig was dan heb je gelijk maar het is een machinefile waar gegevens uit wil halen op dagelijkse basis

was misschien best nuttige info geweest als ik die er meteen bij had gezet
pi_124042607
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 11:11 schreef MrNiles het volgende:

[..]

als dat 1malig was dan heb je gelijk maar het is een machinefile waar gegevens uit wil halen op dagelijkse basis

was misschien best nuttige info geweest als ik die er meteen bij had gezet
Zit er een speciaal kenmerk in de regels die je er dan uit moet halen? Dan zou je snel met filteren dit eruit kunnen halen of allen zichtbaar kunnen maken.
pi_124043258
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 11:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zit er een speciaal kenmerk in de regels die je er dan uit moet halen? Dan zou je snel met filteren dit eruit kunnen halen of allen zichtbaar kunnen maken.
Precies je moet eerst weten waaraan je computer de 40 regels die je eruit wilt filteren moet herkennen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124043355
kolom A heeft uniek omschrijving, daaraan is het te herkennen
maar ook de regelnummers zijn altijd hetzelfde

Voorbeeldregel:
Tip_1 = 5.0 mils 25.0 5.0 0.0 25.0
C/V_1 = 0.5 mils/msec 0.050000001 3.0000000 0.50000000 0.050000001 3.0000000
USG_Mode_1 = 2 no_units 2 2 0 2
pi_124043527
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 11:40 schreef MrNiles het volgende:
kolom A heeft uniek omschrijving, daaraan is het te herkennen
maar ook de regelnummers zijn altijd hetzelfde
En die omschrijvnig in kolom A is voor elke regel die je wilt overhouden precies hetzelfde?

Zo ja dan zou ik gewoon de sorteer optie in excel dagelijks even gebruiken in die file.
pi_124043998
of een macrootje schijven:

Je code bestaat dan uit de volgende stappen:

Open file dialoog
De veertig regels selecteren en kopieren naar een nieuw tabblad
Nieuwe tabblad opslaan
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124044113
quote:
5s.gif Op woensdag 13 maart 2013 12:17 schreef onlogisch het volgende:
Hallo.

Op de zaak heb ik een lijngrafiekje gemaakt in Excel 2010. Deze lijngrafiek vertegenwoordigt een waarde. Als ik ergens met mijn muis op ga staan dan geeft ie aan welke waarde dat momenteel is (bijv. 15.000.423) Mijn grafiek (verticaal) loopt van 0 tot 75 miljoen.

Nu wil ik precies "pinpointen" waar de 56 miljoen zit. Kan ik zoeken naar die waarde op de één of andere manier?

Ik ben absoluut geen held met excel, en ik hoop dat jullie mij een beetje begrijpen :')
Uitgangspunten:
Grafiek is een rechte lijn
Horizontale waarden staan in cel A1 tm A100
Verticale waarden (miljoenen) staan in cel B1 tm B100
Waarde die je wilt pinpointen (56 miljoen) zet je in cel D1

In cel D2 zet je de volgende formule (omgezette wiskunde)

=(D1-INTERCEPT(B1:B100,A1:A100))/SLOPE(B1:B100,A1:A100)

of als je de NL versie van excel gebruikt:
=(D1-SNIJPUNT(B1:B100;A1:A100))/RICHTING(B1:B100;A1:A100)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124054344
Vraagje:

ik heb een bestand waarin allerlei tijden staan. Deze staan er als 1815 en 900. Nu wil ik er 18:15 en 9:00 van maken. Hoe doe ik dat het handigst? Delen door 100 en de komma vervangen door de dubbelepunt werkt niet goed. Ik zou eigenlijk gewoon het getal willen opslitsen, maar met MID doet hij dat vanaf links. Dat zou vanaf rechts moeten, aangezien niet alle getallen uit 4 cijfers bestaan.
  donderdag 14 maart 2013 @ 17:18:04 #42
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_124054789
quote:
6s.gif Op donderdag 14 maart 2013 17:04 schreef hello_moto1992 het volgende:
Vraagje:

ik heb een bestand waarin allerlei tijden staan. Deze staan er als 1815 en 900. Nu wil ik er 18:15 en 9:00 van maken. Hoe doe ik dat het handigst? Delen door 100 en de komma vervangen door de dubbelepunt werkt niet goed. Ik zou eigenlijk gewoon het getal willen opslitsen, maar met MID doet hij dat vanaf links. Dat zou vanaf rechts moeten, aangezien niet alle getallen uit 4 cijfers bestaan.
Delen door 2400 :)
9:00 is namelijk 0,375 in Excel ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_124054807
quote:
6s.gif Op donderdag 14 maart 2013 17:04 schreef hello_moto1992 het volgende:
Vraagje:

ik heb een bestand waarin allerlei tijden staan. Deze staan er als 1815 en 900. Nu wil ik er 18:15 en 9:00 van maken. Hoe doe ik dat het handigst? Delen door 100 en de komma vervangen door de dubbelepunt werkt niet goed. Ik zou eigenlijk gewoon het getal willen opslitsen, maar met MID doet hij dat vanaf links. Dat zou vanaf rechts moeten, aangezien niet alle getallen uit 4 cijfers bestaan.
Wanneer je van die getallen tekst maakt en dan met links of rechts werken zou het moeten werken. Misschien dat links of rechts ook wel al met getallen werkt als je zegt dat mid ook werkt.
pi_124055270
Ik heb er uiteindelijk dit van gemaakt

=TRUNC(D4/100)&":"&RIGHT(D4;2) en bij format cells -> time

Bedankt voor het meedenken
  donderdag 14 maart 2013 @ 22:54:31 #45
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_124070723
quote:
6s.gif Op donderdag 14 maart 2013 17:30 schreef hello_moto1992 het volgende:
Ik heb er uiteindelijk dit van gemaakt

=TRUNC(D4/100)&":"&RIGHT(D4;2) en bij format cells -> time

Bedankt voor het meedenken
Volgens mij is dit makkelijker hoor:
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 17:18 schreef qu63 het volgende:

[..]

Delen door 2400 :)
9:00 is namelijk 0,375 in Excel ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_124080831
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 17:18 schreef qu63 het volgende:

[..]

Delen door 2400 :)
9:00 is namelijk 0,375 in Excel ;)
Werkt alleen voor hele uren, 1815/2400 en dan als tijd weergeven geeft 18:09.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124080935
quote:
3s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 08:33 schreef Deetch het volgende:

[..]

Werkt alleen voor hele uren, 1815/2400 en dan als tijd weergeven geeft 18:09.
Dan moet je 1815 eerst omzetten naar 1825 dan komt het wel goed. ;)

Maar hoe dan ook blijft het een vreemde grootheid in excel tijd en datum.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 12:10:56 #48
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_124086574
quote:
3s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 08:33 schreef Deetch het volgende:

[..]

Werkt alleen voor hele uren, 1815/2400 en dan als tijd weergeven geeft 18:09.
Crap, je hebt gelijk..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_124148914
Excel 2010 NL: Draaitabel - berekend veld.

Stel dat in de draaitabel het volgende wordt weergegeven.
X Y
A 10 5
B 20 10

Als berekend veld in mijn draaitabel heb ik toegevoegd: (X-Y)*Z
Stel: Z is 2 en in mijn data komt A 4 keer voor en B 3 keer, dan berekent excel nu:
A. (10-5)*2*4 = 40.
B. (20-10)*2*3 = 60.

Maar ik wil het dat excel berekent:
A. (10-5)*2 = 10.
B. (20-10)*2 = 20.

Hoe zorg ik er voor dat excel mijn uitkomst niet vermenigvuldigt met het aantal keer dat mijn gegeven (A/B) voor komt, maar alleen berekent wat zichtbaar is in de draaitabel? Kan dit als berekend veld of kan dit alleen door een formule toe te voegen in de bron? Het liefst wil ik dit laatste voorkomen.

Bedankt.
pi_124162538
ik lees zojuist op verschillende websites dat dit niet mogelijk is. excel zal altijd eerst de kolommen optellen en vervolgens vermenigvuldigen in plaats van vermenigvuldigen per rij.
pi_124204150
Met verticaal zoeken, zoek ik naar "ABN AMROAfwisselend werk". Exact de waarde zou Excel moeten vinden, maar Excel vindt de waarde niet. Als ik nu 'ABN AMROAfwisselend' vervang door 'ABN AMROBfwisselend' dan vindt Excel de waarde wel. Waarom is dat in hemelsnaam zo?
Aldus.
  maandag 18 maart 2013 @ 13:54:51 #52
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_124204308
quote:
2s.gif Op maandag 18 maart 2013 13:51 schreef Z het volgende:
Met verticaal zoeken, zoek ik naar "ABN AMROAfwisselend werk". Exact de waarde zou Excel moeten vinden, maar Excel vindt de waarde niet. Als ik nu 'ABN AMROAfwisselend' vervang door 'ABN AMROBfwisselend' dan vindt Excel de waarde wel. Waarom is dat in hemelsnaam zo?
Ik weet niet waar ik me nu meer over verbaas, dat dit zo is of dat je erachter bent gekomen.

Is waar de functie naar zoekt een berekend veld of een ingevoerde tekst?

-edit- oh, wacht even. Waar verander je de waarde, in de lijst met te zoeken waarden? het vierde argument van de =VERT.ZOEKEN functie kun je gebruiken als WAAR of ONWAAR, waarbij ONWAAR de exacte waarde en WAAR de eerste waarde die groter is vindt. Ik denk dat je gevraagde zoekwaarde toch niet helemaal identiek is (staat er in de cel toevallig nog een spatie achter ofzo?) waardoor de eerstvolgende grotere waarde gevonden wordt.

[ Bericht 20% gewijzigd door Janneke141 op 18-03-2013 14:01:47 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_124204673
Is de kolom waarop je zoekt wel goed gesorteerd anders gaat het ook soms mis mee.
  maandag 18 maart 2013 @ 14:04:43 #54
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_124204740
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 14:03 schreef Basp1 het volgende:
Is de kolom waarop je zoekt wel goed gesorteerd anders gaat het ook soms mis mee.
Als je zoekt naar een exacte match (via ONWAAR, dus) maakt dat niet uit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_124204860
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 13:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik weet niet waar ik me nu meer over verbaas, dat dit zo is of dat je erachter bent gekomen.

Is waar de functie naar zoekt een berekend veld of een ingevoerde tekst?

-edit- oh, wacht even. Waar verander je de waarde, in de lijst met te zoeken waarden? het vierde argument van de =VERT.ZOEKEN functie kun je gebruiken als WAAR of ONWAAR, waarbij ONWAAR de exacte waarde en WAAR de eerste waarde die groter is vindt. Ik denk dat je gevraagde zoekwaarde toch niet helemaal identiek is (staat er in de cel toevallig nog een spatie achter ofzo?) waardoor de eerstvolgende grotere waarde gevonden wordt.
Het gaat bij nog een waarde mis met een A, zo kwam ik er achter. Ik vermoed dat de toevoeging ONWAAR, het euvel op gaat lossen. Dank!
Aldus.
pi_124205012
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 14:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je zoekt naar een exacte match (via ONWAAR, dus) maakt dat niet uit.
OK dat klopt, maar vraagsteller moet er wel rekening mee houden dat alleen de eerste gevonden zoekwaarde doorgegeven wordt, als deze regel dus meermaals voorkomt ga je de andere niet vinden hiermee.
pi_124205373
De waarden waar ik naar zoek zijn allemaal uniek.
Aldus.
pi_124208075
dan gaat dat wel lukken.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124242462
Hoi Fok!

Ben bezig met boekhoudopleiding en wil een kolommenbalans automagiseren om indruk te maken op m'n docenten en mezelf een shitload aan onnodig werk te besparen.

Ik kom d'r helaas niet zo goed uit :'( Vorige week en gedurende het weekend veel wezen zoeken naar als-, sommen.als- en dergelijke functies maar ik zie het verschil tussen die niet zo goed. Het is me met een andere opdracht wel gelukt waar ik zo trots als een pauw op ben, heb overwogen maar afgezien van het openen van een topic op T.net maar zie ik nu hier waarempel een heus grote vragen topic speciaal voor Excel!!1!

Om een indicatie te wat moet ongeveer wel lukt met Excel, het betrof een voorraadoverzicht: 75 aanwezig, 80 minimum, 150 maximum. 65 Bestelling en 5070 waarde.
=ALS(aanwezig<minimum;150-minimum;0) en dan ergens anders inkoopwaarde x bestelling.

Hoop dat dat enigzins duidelijk is.

Anywho: hier komt de kolommenbalans:



De bedoeling van de balans is dat alleen Saldi en voorafgaande journaalposten hoeven worden ingevuld en dat de rest door Excel zelf wordt gedaan, in de kolommen F & G staan debet en credit van Verbeterde Saldibalans, waarin de wijzigingen van kolommen D & E Voorafgaande journaalposten staan. In de kolommen F & G staan debet en credit verschillende bedragen, de laagste moet telkens 'geneutraliseerd' worden. Die moet simpelweg nul gemaakt worden, zou geen probleem moeten zijn maar in combinatie met de formules die al aanwezig zijn in de cellen snap ik d'r geen hout meer van, heb trouwens ook geGoogled naar dubbele formules in cellen, dacht was te hebben gevonden maar dat werkte heul niet. :(

Voorbeeld formule cel in kolom F (debet van Verbeterde saldibalans):
=SOM(B3+D3-E3)

Voorbeeld formule cel in kolom G (credit van Verbeterde saldibalans):
=SOM(B3+D3-E3)

Heb ook een andere versie met winst/verlies-berekening die waarbij de getallen fel rood en lichtrode achtergrond worden, of felgrond met lichtgroene achtergrond, 0 en minder dan 0 onzichtbaar maken lukt me ook qua opmaak. De winst-verlies berekening werd dan meegenomen in de het nieuw Eigen vermogen - privé Verbeterde privé + winst of verlies (negatief).

Wie o wie kan zeggen of ik die formules uberhaupt al anders had moeten maken, feedback is van harte welkom, qua topic en wat formules natuurlijk!

PS: Woar bint de smilies gebleefm dan?

PPS: De reden dat de lagere cijfers niet meegeteld mogen worden is omdat ze de het totaal van F & G verneuken. Dacht misschien kan ik bedragen van 0 of minder niet meetellen in de opsomming, cel F42=SOM(F3:F41) en dan count.if meer dan nul maar de lagere getallen worden dan over het hoofd gezien, gevalletje hoofdpijn.

PPPS: M'n best gedaan om het geen FEBO-vraag te maken, hoop dat 't gelukt is :|

PPPPS: Voorraad goederen is zwart in kollommen H & I Winst- en verliesberekening omdat ik die altijd per abuis invul en dat niet de bedoeling is omdat het bezit betreft en geen winst/verlies, voor diegene die het zich afvroegen. :P

[ Bericht 6% gewijzigd door m0nkeypwnage op 19-03-2013 11:03:51 (WHAAAAAAAAAAAAA) ]
pi_124249595
Ik heb de ballen verstand van boekhouden maar wel van excel dus misschien kan ik je een beetje op weg helpen.

De formule die je gebruikt in F en G werkt nietop die manier. De functie SOM telt alleen een reeks getallen bij elkaar op. Dus =SOM(A1:A4) telt de waarden in de cellen A1, A2, A3 en A4 op.

Als je B3 wilt optellen bij D3 en dan E3 er weer vanaf doe je gewoon: =B3+D3-E3
In F3 moet komen: =B3+D3-E3
In G3 komt: =C3+E3-D3

Vraagje van mijn kant
Moet je trouwens geen rekening houden met het invullen van zowel debet als credit in kolom B en C? Zo ja dan worden de formules iets anders:
F3: =B3-C3+D3-E3
G3: =C3-B3+E3-D3

Neutraliseren van de laagste waarde in de cel.
Je bedoelt hier geloof ik dat als F3 kleiner is dan G3 dat de waarde in F3 0 moet zijn en andersom.

Dan moet je dus twee formules met elkaar gaan vergelijken en dat doe je als volgt:
in F3: =ALS((B3+D3-E3)<(C3+E3-D3);0;B3+D3-E3)
in G3: =ALS((B3+D3-E3)>(C3+E3-D3);0;C3+E3-D3)

Vraagje van mijn kant
Maar wat je nog moet afvragen is: Wat als de waarde in F3 en G3 even groot zijn? of kan dat nooit voorkomen?


De lagere getallen niet meetellen in je opsomming over kolom F is dan niet meer nodig.
Mocht je dat toch willen dan doe je in F42: =SOM.ALS(F3:F41;">0") waarmee je dan alleen getallen groter dan 0 optelt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Deetch op 19-03-2013 14:48:38 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124251165
-woeps-
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124259399
Ah ik zie dat ik het fout overgenomen heb uit het bestand, in cel 3G staat =SUM(C3-D3+E3), niet hetzelfde als bij cel 3F anders stond er hetzelfde antwoord :P

Op je vraag: nee, terreinen is een bezit in dit geval, is altijd debet voor zover ik weet, bank kan wel credit zijn als je een schuld bij de bank hebt. Op bankafschriften staat het dacht ik trouwens weer andersom, als je 5000 D staat ben je een debiteur van hun en ben je hen 5 ruggen verschuldigd :P

Het neutraliseren ga ik morgen even naar kijken, daar staat m'n kop nu niet neer, iig heel erg bedankt voor je hulp! :D

De waardes in F en G kunnen niet even groot zijn, dit zijn antwoorden juist, er kan natuurlijk wel bijv.: 1000 op je bank staan, en dan 2000 vanaf gaan, en 2000 erbij maar dan sta je weer op ¤1000, je kan niet tegelijkertijd op je bankafschrift zien dat je 1000 plus staat en 1000 in de rood :P

Duizendmaal dank voor je input, komt m'n nachtrust ten goede :D
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:38:50 #63
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_124297951
Hoe switch je met een excel macro tussen twee files?

Bijvoorbeeld ik heb een bestand op mijn pc staan waar ik data in verzamel en van internet haal ik elke week een excel sheet waarmee ik de data mee aanvul.

Vervolgens pas ik de macro toe op die tijdelijke file, die vervolgens het hoofd bestand opent:

Workbooks.Open Filename:= _
"G:\blablala

Uit het tijdelijke file copy paste ie data en paste in Main file. Dit moet ie een stuk of 6x doen, dus hij moet telkens weer de ene file selecteren en dan weer de andere. Hoe gaat dat?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_124299296
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:38 schreef GoodGawd het volgende:
Hoe switch je met een excel macro tussen twee files?

Bijvoorbeeld ik heb een bestand op mijn pc staan waar ik data in verzamel en van internet haal ik elke week een excel sheet waarmee ik de data mee aanvul.

Vervolgens pas ik de macro toe op die tijdelijke file, die vervolgens het hoofd bestand opent:

Workbooks.Open Filename:= _
"G:\blablala

Uit het tijdelijke file copy paste ie data en paste in Main file. Dit moet ie een stuk of 6x doen, dus hij moet telkens weer de ene file selecteren en dan weer de andere. Hoe gaat dat?
Kijk eens in de openingpost daar staat volgens mij toch in hoe je een opstartmacro file kan maken, als je deze hebt worden je macro's altijd bij het opstarten van excel al geladen, en als je het wilt kunnen die ook aan een knopje in excel hangen. ^O^
  donderdag 21 maart 2013 @ 09:50:27 #65
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_124325671
Ik bedoel wat anders, namelijk:

Je start je macro in file A, die zegt copy paste cel X uit file A, open file B en paste in file B.

Afin dat is geen probleem. Je ziet nu file B voor je neus met gecopy paste deel uit file A.

Maarrr, nu wil ik dat hij me weer terug brengt naar file A en weer iets nieuws kopieert en dan weer naar file B paste. etc etc.

Alleen die schakeling weet ik niet te maken.

De eerste keer is geen probleem want dan opent hij file B, maar voor opvolgende copy paste is file B al geopend, dus command OPEN file B werkt niet. Moet iets anders hebben...
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_124325810
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 09:50 schreef GoodGawd het volgende:
Ik bedoel wat anders, namelijk:

Je start je macro in file A, die zegt copy paste cel X uit file A, open file B en paste in file B.

Afin dat is geen probleem. Je ziet nu file B voor je neus met gecopy paste deel uit file A.

Maarrr, nu wil ik dat hij me weer terug brengt naar file A en weer iets nieuws kopieert en dan weer naar file B paste. etc etc.

Alleen die schakeling weet ik niet te maken.

De eerste keer is geen probleem want dan opent hij file B, maar voor opvolgende copy paste is file B al geopend, dus command OPEN file B werkt niet. Moet iets anders hebben...
Ah op die manier het zal volgens mij dan iets van select.workbook....moeten zijn, ipv open.
pi_124332407
je moet dus checken of file B open is en zo nee deze openen en zo ja deze selecteren

http://www.vbaexpress.com/kb/getarticle.php?kb_id=468

vervolgens switch van je werkboek met de code
1Windows("bestandsnaam").Activate

Je hoeft echter niet steeds heen en weer te switchen om informatie van de ene file naar de andere over te hevelen. Als je in file B zit en dan in cel B2 de waarde uit cel A3 van tabblad "hiero" van file "A.xls" wilt hebben kun je ook onderstaande code gebruiken. MIts bestand A open is.
1Range("B2").Value = Workbooks("A.xls").Sheets("hiero").Range("A3").Value

ps. Hier staan nog meer van die checks of een fiole bestaaat, open is etc.
http://www.ozgrid.com/VBA/IsWorkbookOpen.htm
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 21 maart 2013 @ 14:14:06 #68
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_124333569
Thx het is gelukt :) Zo dat scheelt me weer een uur per week. Macro's werken alleen binnen excel right, je kan toch niet zeggen ga naar die site en doe sus en zo :') Heb je daar programmas voor. (luiheid siert de mens)
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_124489133
Dat ligt er helemaal aan hoe de site is opgebouwd en of je er informatie heen wilt sturen of uit wilt halen. Maar dan moet je wel een soort van db koppeling of sql query draaien en die binnehalen in excel. Geen idee hoe dat zou moeten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124490617
Een voorbeeld zou zijn door in het menu Gegevens te kiezen voor Van Web.
Een makkelijk voorbeeld is een RSS feed, omdat dit zo lekker gestructureerd is:

Vul als adres bijvoorbeeld in rss.fok.nl/feeds/nieuws en vervolgens Importeren en door klikken en plots heb je iets vanaf het web geplukt dat je via je rechter muistoets in de tabel kunt updaten.
pi_124492666
Ik heb een tabel gemaakt in excel. Deze tabel moet ik kopiëren naar word. maar omdat het niet staand kan in word (te breed) , wil ik 'n liggend hebben.

Ik kan dit doen bij pagina instelling in word zelf. maar er moet nog andere tekst erbij.

Ik ben niet zo goed in het uitleggen dus heb iets in paint geknutseld. Wie kan mij helpen?

pi_124493734
Dan maak je hem in Word toch landscape?
Eerst sectie-einde invoegen - paginainstelling - landscape - spul toevoegen - weer sectie-eind - normaal.
pi_124497148
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:03 schreef DaFan het volgende:
Dan maak je hem in Word toch landscape?
Eerst sectie-einde invoegen - paginainstelling - landscape - spul toevoegen - weer sectie-eind - normaal.
Er moet nog tekst bij en die moet weer staand, alleen de tabel moet liggend. :'(
pi_124497389
Hm je kan de tabel selecteren en kopiëren in Excel - dan in Word Plakken Speciaal - Als afbeelding. Dan kan je hem gewoon roteren zoals een normale afbeelding. Je kan hem daarna alleen niet meer aanpassen in Word.

Ik heb Office 2013 daar is afbeeldingen enzo net even wat gemakkelijker maar in 2007 moet het ook zo werken.
Succes.
pi_124503562
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 20:10 schreef DaFan het volgende:
Hm je kan de tabel selecteren en kopiëren in Excel - dan in Word Plakken Speciaal - Als afbeelding. Dan kan je hem gewoon roteren zoals een normale afbeelding. Je kan hem daarna alleen niet meer aanpassen in Word.

Ik heb Office 2013 daar is afbeeldingen enzo net even wat gemakkelijker maar in 2007 moet het ook zo werken.
Succes.
Thanks, maar wilde 'n nog wel kunnen aanpassen :@
pi_124503820
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 21:49 schreef _Twinkle het volgende:

[..]

Thanks, maar wilde 'n nog wel kunnen aanpassen :@
Dan moet je het wel in landscape doen en een tekstveld maken waar je je tekst in zet. En die dan roteren.
Anders houdt het op.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 16:10:46 #77
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_124528247
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_124534791
lol wel grappig maar aom dat nu uren aan een stuk te doen...
Avatar mede-mogelijk gemaakt door buurpoes
pi_124536056
Wow.
pi_124537966
Ik heb ook wel eens een pacman macro voorbij zien komen.
Aldus.
pi_124544497
Ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van sneltoetsen, omdat dat gewoon een stuk fijner en sneller werkt. Weten jullie of er een sneltoets is voor de volgende actie's?



Ik heb dus 3 rijen geselecteerd. Door dubbel te klikken kan ik ervoor zorgen dat ze precies breed genoeg zijn. Kan dit ook via een sneltoets?



Ik heb een filter gemaakt voor wat data en heb de bovenste cel geselecteerd. Kan ik nu zonder te klikken toch gemakkelijk het menutje naar voren halen?
Eerst denken, dan typen
pi_124553102
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 21:47 schreef Piger het volgende:
Ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van sneltoetsen, omdat dat gewoon een stuk fijner en sneller werkt. Weten jullie of er een sneltoets is voor de volgende actie's?

[ afbeelding ]

Ik heb dus 3 rijen geselecteerd. Door dubbel te klikken kan ik ervoor zorgen dat ze precies breed genoeg zijn. Kan dit ook via een sneltoets?
Excel 2010 Nederlands: ALT R + O + M
Excel 2010 Engels: ALT H + O + I
(hier hoef je alt niet ingedrukt te houden en moet je de letters achter elkaar typen)

quote:
Ik heb een filter gemaakt voor wat data en heb de bovenste cel geselecteerd. Kan ik nu zonder te klikken toch gemakkelijk het menutje naar voren halen?
alt + pijltje naar beneden (hier moet je alt wel ingedrukt houden)
(control shift L is overigens het activeren en deactiveren van de auto-filter)
pi_124589260
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 00:20 schreef snabbi het volgende:

[..]

Excel 2010 Nederlands: ALT R + O + M
Excel 2010 Engels: ALT H + O + I
(hier hoef je alt niet ingedrukt te houden en moet je de letters achter elkaar typen)

[..]

alt + pijltje naar beneden (hier moet je alt wel ingedrukt houden)
(control shift L is overigens het activeren en deactiveren van de auto-filter)
ah, dank je!

Dat zijn dingen die ik vaak gebruik. De meeste dingen kunnen nu zonder muis en dat werkt een stuk fijner.
Eerst denken, dan typen
pi_124628044
Ik heb een eigenaardig probleempje:

Vanuit een bepaald blad kopieer ik via een macro bepaalde regels naar een leeg 2e blad.

de gegevens in het eerste blad zijn (dus 4 kolommen)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
start
100 200 APPEL 50
100 250 APPEL 40
x x x x 
200 300 PEER 10
101 102 APPEL 30
x x x x
999 900 ANANAS 10
einde

Qua gegevens kunnen er meer regels tussen start en einde zitten op het bronblad.
Regels die er niet toe doen worden gevuld met een x in de cel, indien waarden niet van toepassing zijn.

Ik maak via een macro een selectie startend bij "start", en eindigend bij "einde"

En de gegevens zoals hierboven worden op het tweede blad vanaf cel A1 geplakt.
Vervolgens wist diezelfde macro alle cellen waar "x" in staat, en waar "start" of "einde" in staat.
Hierna sorteert de macro de gegevens.

Resultaat:

1
2
3
4
100 200 APPEL 50
200 300 PEER 10
101 102 APPEL 30
999 900 ANANAS 10

Hierna is het de bedoeling dat deze gegevens naar een csv bestand worden ge-exporteerd. Ook dit doet de macro, zonder problemen.

De bedoeling is dus een csv-bestand zoals dit:

1
2
3
4
100,200,APPEL,50
200,300,PEER,10
101,102,APPEL,30
999,900,ANANAS,10

MAAR nu komt het probleem:

Het aantal rijen verschilt van keer op keer. Nu zijn het er vier, soms 10, maar max 20.

De selectie van de cellen die geëxporteerd worden luidt in de macro nu als volgt:
1    Range("A1:D20").Copy

Blijkbaar blijven er onder de laatste regel die voor mij zichtbaar is, in dit voorbeeld nog 16 regels, in het "geheim" verborgen nog verborgen tekens, data (kolomscheidingen), tabs, staan.

Ik wil dus meer selectief dus de selectie van te exporteren data doen.

In bovenstaand voorbeeld moet de selectie dus eigenlijk zijn:
1    Range("A1:D4").Copy

Hoe vertel ik Excel in een Macro om alleen een selectie te doen van de regels met ECHTE DATA (geen tabs, of verborgen tekens)... en daar de range op aan te passen??

Of... kan ik zeggen alleen een range te selecteren van alle cellen met in de cel 2 of meer tekens???

Bij voorbaat dank.
pi_124630384
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 22:38 schreef elkravo het volgende:
Ik heb een eigenaardig probleempje:

Vanuit een bepaald blad kopieer ik via een macro bepaalde regels naar een leeg 2e blad.

de gegevens in het eerste blad zijn (dus 4 kolommen)
[ code verwijderd ]

Qua gegevens kunnen er meer regels tussen start en einde zitten op het bronblad.
Regels die er niet toe doen worden gevuld met een x in de cel, indien waarden niet van toepassing zijn.

Ik maak via een macro een selectie startend bij "start", en eindigend bij "einde"

En de gegevens zoals hierboven worden op het tweede blad vanaf cel A1 geplakt.
Vervolgens wist diezelfde macro alle cellen waar "x" in staat, en waar "start" of "einde" in staat.
Hierna sorteert de macro de gegevens.
Ok eerst hier even een reactie op. Dit stuk werkt prima, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom je eerst verwijdert en daarna sorteert. Als je dit omdraait gaat het veel efficiënter!

quote:
Resultaat:
[ code verwijderd ]

Hierna is het de bedoeling dat deze gegevens naar een csv bestand worden ge-exporteerd. Ook dit doet de macro, zonder problemen.

De bedoeling is dus een csv-bestand zoals dit:
[ code verwijderd ]

MAAR nu komt het probleem:

Het aantal rijen verschilt van keer op keer. Nu zijn het er vier, soms 10, maar max 20.

De selectie van de cellen die geëxporteerd worden luidt in de macro nu als volgt:
[ code verwijderd ]

Blijkbaar blijven er onder de laatste regel die voor mij zichtbaar is, in dit voorbeeld nog 16 regels, in het "geheim" verborgen nog verborgen tekens, data (kolomscheidingen), tabs, staan.

Ik wil dus meer selectief dus de selectie van te exporteren data doen.

In bovenstaand voorbeeld moet de selectie dus eigenlijk zijn:
[ code verwijderd ]

Hoe vertel ik Excel in een Macro om alleen een selectie te doen van de regels met ECHTE DATA (geen tabs, of verborgen tekens)... en daar de range op aan te passen??

Of... kan ik zeggen alleen een range te selecteren van alle cellen met in de cel 2 of meer tekens???

Bij voorbaat dank.
Ik weet niet waar precies hier je probleem ligt. Sla je standaard een bestand op met 20 regels bijvoorbeeld?
Als je gebruik maakt van bijvoorbeeld Selection.End(xlDown).Select dan maakt het niet uit hoeveel regels er zijn (of je kunt het aantal regels bijvoorbeeld bepalen via:

Dim aantalRegels as Integer
Range("A1").select
Selection.End(xlDown).Select
aantalRegels = activecell.row
Range("A1:D" & aantalRegels).select

Dat zou je selectie moeten opleveren. (of wanneer je het met minder code wilt doen kan het ook in 1 regel:
Range("A1:D" & Selection.End(xlDown)..row).select

Uiteraard kan je ook je selectie aanpassen door de rijen die niet voldoen aan je criteria te verwijderen.
pi_124631468
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 23:24 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ok eerst hier even een reactie op. Dit stuk werkt prima, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom je eerst verwijdert en daarna sorteert. Als je dit omdraait gaat het veel efficiënter!
Ik haal eerste te regels met x x x x eruit deze mogen niet in het uiteindelijke csv bestand komen.

Door eerst te verwijderen, en daarna te sorteren ben ik er zeker van dat alle overblijvende, en benodigde regels met data bovenaan staan voor de export.

quote:
[..]

Ik weet niet waar precies hier je probleem ligt. Sla je standaard een bestand op met 20 regels bijvoorbeeld?

Het bestand dient evenveel regels te hebben als dat er dataregels zijn.
In mijn voorbeeld zijn dat er 4. Het originele bestand heeft 20 regels, dus als er 16 regels zijn met "x x x x" blijven er 4 regels over.
Is er maar 1 regel met "x x x x" dan hou ik 19 regels over.

Gevolg is dus hoe meer "x x x x" regels, deste korter het te exporterende bestand moet worden.

In mijn voorbeeld van 4 regels, is gebleken (en ik weet niet precies hoe) dat er toch extra data meekomt, en er 16 witregels in het csv bestand kunnen zitten (als ik de csv met kladblok open en alles selecteer goed te zien).
Het csv bestand is dan niet goed.

quote:
Als je gebruik maakt van bijvoorbeeld Selection.End(xlDown).Select dan maakt het niet uit hoeveel regels er zijn (of je kunt het aantal regels bijvoorbeeld bepalen via:

Dim aantalRegels as Integer
Range("A1").select
Selection.End(xlDown).Select
aantalRegels = activecell.row
Range("A1:D" & aantalRegels).select

Dat zou je selectie moeten opleveren. (of wanneer je het met minder code wilt doen kan het ook in 1 regel:
Range("A1:D" & Selection.End(xlDown)..row).select

Uiteraard kan je ook je selectie aanpassen door de rijen die niet voldoen aan je criteria te verwijderen.
Dit laatste is wat ik dus, zoals ik hierboven schreef, doe door te verwijderen, en dan te sorteren.

Alleen bij het selecteren tot de laatste data zoals je aangeeft kan het zijn dat Excel die verborgen data (nogmaals geen idee hoe het komt nog) ook ziet en die dus meeneemt.

Is het mogelijk om alleen een range te doen van cellen waar ASCII tekst instaat?

Bedankt voor het meedenken trouwens! ^O^


Edit:

als ik

Range("A1:D" & Selection.End(xlDown).row).select

gebruik en dan Selection.Copy

Dan lijkt het te werken!!! *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door elkravo op 29-03-2013 00:04:38 ]
pi_124632334
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 23:56 schreef elkravo het volgende:

[..]

Ik haal eerste te regels met x x x x eruit deze mogen niet in het uiteindelijke csv bestand komen.

Door eerst te verwijderen, en daarna te sorteren ben ik er zeker van dat alle overblijvende, en benodigde regels met data bovenaan staan voor de export.

[..]

Het bestand dient evenveel regels te hebben als dat er dataregels zijn.
In mijn voorbeeld zijn dat er 4. Het originele bestand heeft 20 regels, dus als er 16 regels zijn met "x x x x" blijven er 4 regels over.
Is er maar 1 regel met "x x x x" dan hou ik 19 regels over.

Gevolg is dus hoe meer "x x x x" regels, deste korter het te exporterende bestand moet worden.
Ik bedoel eigenlijk meer dat wanneer je eerst sorteert, alle regels met een x bij elkaar staan en ze makkelijker te verwijderen zijn. Heel belangrijk is het niet.

quote:
In mijn voorbeeld van 4 regels, is gebleken (en ik weet niet precies hoe) dat er toch extra data meekomt, en er 16 witregels in het csv bestand kunnen zitten (als ik de csv met kladblok open en alles selecteer goed te zien).
Het csv bestand is dan niet goed.

[..]

Dit laatste is wat ik dus, zoals ik hierboven schreef, doe door te verwijderen, en dan te sorteren.

Alleen bij het selecteren tot de laatste data zoals je aangeeft kan het zijn dat Excel die verborgen data (nogmaals geen idee hoe het komt nog) ook ziet en die dus meeneemt.

Is het mogelijk om alleen een range te doen van cellen waar ASCII tekst instaat?

Bedankt voor het meedenken trouwens! ^O^
Via dat selection end row is eigenlijk gelijk aan de functie CTRL pijltje naar beneden. Dat is dus een goede manier om de laatst beschreven cel te pakken.

Met een klein beetje pseudo code in de comments aan het begin en het einde:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
'eerst kopieren en sorteren

'definieren van variabelen
Dim laatsteRegel As Integer
laatsteRegel = ActiveSheet.Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row

'bepalen waar de laatste regel met een getal is.
Range("a1").Select
While ActiveCell.SpecialCells(x1number)
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
Wend

'verwijderen van onnodige gegevens onder de regel met een getal
If ActiveCell.Row < laatsteRegel Then
  Rows(ActiveCell.Row & ":" & laatsteRegel).Delete
End If

'opslaan
  vrijdag 29 maart 2013 @ 13:03:21 #88
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_124642217
1
2
3
4
    Columns("P").End(xlDown).Select
    ActiveCell.Columns("P:S").Select
    Selection.AutoFill Destination:=Range(Selection, Selection.Offset(1, 0)), Type:=xlFillDefault
    On Error Resume Next

Als ik dit doe dan selecteert hij Colum P heel netjes en gaat naar onderste ingevulde cell. Maar dan bij P:S moet ie de 3 columns ernaast dus ook selecteren P Q R S. Maar hij selecteert dan AE AF AG AH.

Oftewel hij reset zijn kolom telling zegmaar. Als ik P Q R S wil selecteren zou ik dus A B C D (A:D) moeten invullen.

Dit zou kunnen, maar dit wil ik niet want later wil ik gaan referen aan kolom A:D dus dan moet ik de m in kan op in de kolom telling.

Te volgen? Iemand tip? Waarom wordt kolom telling gereset?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_124642562
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:03 schreef GoodGawd het volgende:

[ code verwijderd ]

Als ik dit doe dan selecteert hij Colum P heel netjes en gaat naar onderste ingevulde cell. Maar dan bij P:S moet ie de 3 columns ernaast dus ook selecteren P Q R S. Maar hij selecteert dan AE AF AG AH.

Oftewel hij reset zijn kolom telling zegmaar. Als ik P Q R S wil selecteren zou ik dus A B C D (A:D) moeten invullen.

Dit zou kunnen, maar dit wil ik niet want later wil ik gaan referen aan kolom A:D dus dan moet ik de m in kan op in de kolom telling.

Te volgen? Iemand tip? Waarom wordt kolom telling gereset?
Dat komt vanwege je verwijzing vanuit ActiveCell.
Wat wil je eigenlijk precies selecteren? Het lijkt me een beetje zinloos om eerst een cel te selecteren en daarna de kolom.

'selecteer vanaf P1 tot laatst beschreven regel vanuit kolom P tot en met kolom S
Range("P1:S"& range("P1").End(xlDown).Row).Select

of soortgelijk:
'selecteer vanaf P1 tot laatst beschreven regel in je workbook in kolom S (dit is handig wanneer je regels in P ook een lege waarde kunnen hebben).
Range("P1:S"& ActiveSheet.Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row).Select
  vrijdag 29 maart 2013 @ 13:23:20 #90
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_124642932
Ik moet ik kolom P zijn, dan cell " X" (die is altijd variabel, altijd de laatst gevulde cell) De naast gelegen cellen Q R S moeten ook geselecteerd worden.

Want die 4 cellen willen ik laten doortrekken tot waar de data uit kolom A rijkt :) (dus daar wil ik aan gaan referen.)

Edit: wacht in principe dat eerste wat je zei kan ook. Gewoon alles selecteren en dan moet ie 't even doortrekken. Thx

[ Bericht 9% gewijzigd door GoodGawd op 29-03-2013 13:28:31 ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_124643708
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:23 schreef GoodGawd het volgende:
Ik moet ik kolom P zijn, dan cell " X" (die is altijd variabel, altijd de laatst gevulde cell) De naast gelegen cellen Q R S moeten ook geselecteerd worden.

Want die 4 cellen willen ik laten doortrekken tot waar de data uit kolom A rijkt :) (dus daar wil ik aan gaan referen.)

Edit: wacht in principe dat eerste wat je zei kan ook. Gewoon alles selecteren en dan moet ie 't even doortrekken. Thx
ja of je gaat vanuit je geselecteerde cel naar rechts:

Columns("P").End(xlDown).Select
Range(ActiveCell.Address & ":" & ActiveCell.Offset(0, 3).Address).Select
  zaterdag 30 maart 2013 @ 12:00:51 #92
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_124679284
Pivot vraagje

Ik heb een pivot met per kolom een maand. In de rijen categorien.

Bv:
1
2
3
4
5
                         Maand1        Maand2        ....     EindtotaalB
UItgaven 1
Uitgaven 2
....
EindtotaalA

Nu wil ik eigenlijk niet alleen eindtotaal B, maar ook (of in plaats van) het gemiddelde. Dus per categorie zeg maar het maandgemiddelde.

Hoe doe ik dit zonder steeds formules te moeten klussen naast de pivot?

Precies wat deze persoon wil dus:
http://www.excelbanter.com/showthread.php?t=148277
En daar is ook geen goede dynamische oplossing >.>
pi_124680984
Als je je bedrag 2 keer opneemt in het veld van de waarden, dan krijg je per uitgave 2 regels. Hiervoor kan je bijvoorbeeld 1 maal voor de SOM en eenmaal voor het GEMIDDELDE kiezen.

Echt mooi vind ik het niet staan, wellicht gewoon 2 draaitabellen naast elkaar zetten is eenvoudiger.

Je wilt niet per uitgave maar het totaal veld 2 maal weergeven.
pi_124752099
Ik ben bezig om een vragenlijst te maken waarbij iemand via optionbuttons kan aangeven wat de competenties zijn van iemand.
Alles is wel zo'n beetje gelukt behalve 1 ding.
Als ik het bestand open, wil ik graag dat alle optionbuttons niet meer geselecteerd zijn.
Want op die manier kan ik heel simpel controleren of alle vragen zijn beantwoord.
Maar ik ben nu al een tijdje aan het zoeken op internet, maar het antwoord kan ik niet vinden.
Ik maak gebruik van excel 2010 de taal staat op NL.
Om het iets duidelijk te maken heb ik een stukje uit het bestand bijgevoegd.
Ik wil dus graag als ik het bestand open dat de ZO en O niet meer geselecteerd zijn, dat je alleen maar lege radiobuttons krijgt.
Alvast bedankt.

pi_124753604
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 12:06 schreef Arliator het volgende:
Ik ben bezig om een vragenlijst te maken waarbij iemand via optionbuttons kan aangeven wat de competenties zijn van iemand.
Alles is wel zo'n beetje gelukt behalve 1 ding.
Als ik het bestand open, wil ik graag dat alle optionbuttons niet meer geselecteerd zijn.
Want op die manier kan ik heel simpel controleren of alle vragen zijn beantwoord.
Maar ik ben nu al een tijdje aan het zoeken op internet, maar het antwoord kan ik niet vinden.
Ik maak gebruik van excel 2010 de taal staat op NL.
Om het iets duidelijk te maken heb ik een stukje uit het bestand bijgevoegd.
Ik wil dus graag als ik het bestand open dat de ZO en O niet meer geselecteerd zijn, dat je alleen maar lege radiobuttons krijgt.
Alvast bedankt.

[ afbeelding ]
Gebruik een Macro met een reset optie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Sub resetRadioButtons()
'Belangrijk dat je eerst weet wat voor type je gebruikt
'Je hebt activex-besturingselementen en formulierbesturingselementen

'Deze hoef je alleen te gebruiken als je:
'gebruik maakt van Formulierbesturingselementen
   
   Dim myShape As Shape
   For Each myShape In ActiveSheet.Shapes
     With myShape
      If .Type = msoFormControl Then
       If .FormControlType = xlOptionButton Then
           .ControlFormat.Value = x1off
       End If
      End If
     End With
   Next myShape

'Deze hoef je alleen te gebruiken als je:
'gebruik maakt van activex-besturingselementen
   Dim obj As OLEObject
   For Each obj In ActiveSheet.OLEObjects
      With obj
        If TypeOf obj.Object Is MSForms.OptionButton Then
           obj.Object.Value = False
        End If
      End With
    Next obj
End Sub
pi_124759649
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 13:10 schreef snabbi het volgende:

[..]

Gebruik een Macro met een reset optie:
[ code verwijderd ]

Dank je wel, zal het zo gaan proberen als de onverwachtse visite weg is!!
pi_124762579
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 12:00 schreef Holy_Goat het volgende:
Pivot vraagje

Ik heb een pivot met per kolom een maand. In de rijen categorien.

Bv:
[ code verwijderd ]

Nu wil ik eigenlijk niet alleen eindtotaal B, maar ook (of in plaats van) het gemiddelde. Dus per categorie zeg maar het maandgemiddelde.

Hoe doe ik dit zonder steeds formules te moeten klussen naast de pivot?

Precies wat deze persoon wil dus:
http://www.excelbanter.com/showthread.php?t=148277
En daar is ook geen goede dynamische oplossing >.>
Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik kom ook niet tot een goede oplossing. Het enige wat je kan doen is de kolom met je bedragen dubbel te maken (dus een fake kolom met dezelfde waarden toevoegen). Nu kan je beide opnemen in je waarden veld en op die manier zal voor elke uitgave en ook het bijbehorende eind totaal je weergave op gemiddeld gezet kunnen worden.
pi_124762666
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 13:10 schreef snabbi het volgende:

[..]

Gebruik een Macro met een reset optie:
[ code verwijderd ]

Het werkt! Dank je wel.
Toch nog een vraag, als ik ze in een groep zet, dan werkt de macro niet, hoe kan dat?
Ik heb ze nu uit de groep gehaald en dan werkt het, maar ik snap niet waarom ze in een groep niet reageren op deze code.
Ik heb nog niet zoveel met optionbuttons gewerkt, ben nog zoekende, maar leer elke keer weer een beetje meer.
pi_124764160
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 18:14 schreef Arliator het volgende:

[..]

Het werkt! Dank je wel.
Toch nog een vraag, als ik ze in een groep zet, dan werkt de macro niet, hoe kan dat?
Ik heb ze nu uit de groep gehaald en dan werkt het, maar ik snap niet waarom ze in een groep niet reageren op deze code.
Ik heb nog niet zoveel met optionbuttons gewerkt, ben nog zoekende, maar leer elke keer weer een beetje meer.
Dat heeft te maken met het feit dat een Group zelf een object is. Wat ik met mijn code doe is door alle objecten heen gaan en vaststellen of dit een radio button is. Hij komt nu je Group tegen, wat geen radio button is, dus slaat hij hem gewoon over.

Ik weet hoe ik groupen moet identiceren, maar het is me nog niet gelukt om de waarde van een button in de group te wijzigen. Dus als het werkt, laat ik het ook hierbij :)
pi_124766747
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 19:01 schreef snabbi het volgende:

[..]

Dat heeft te maken met het feit dat een Group zelf een object is. Wat ik met mijn code doe is door alle objecten heen gaan en vaststellen of dit een radio button is. Hij komt nu je Group tegen, wat geen radio button is, dus slaat hij hem gewoon over.

Ik weet hoe ik groupen moet identiceren, maar het is me nog niet gelukt om de waarde van een button in de group te wijzigen. Dus als het werkt, laat ik het ook hierbij :)
Ik snap het. Nu snap ik ook waarom het me alsmaar niet lukte.
Het werkt inderdaad, dus ik ga het nu verder afmaken, reuze bedankt!!
pi_124767057
top!
  dinsdag 2 april 2013 @ 17:43:37 #102
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_124799339
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 18:12 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik kom ook niet tot een goede oplossing. Het enige wat je kan doen is de kolom met je bedragen dubbel te maken (dus een fake kolom met dezelfde waarden toevoegen). Nu kan je beide opnemen in je waarden veld en op die manier zal voor elke uitgave en ook het bijbehorende eind totaal je weergave op gemiddeld gezet kunnen worden.
:'( heel jammer dit.
  maandag 8 april 2013 @ 12:00:40 #103
153201 Tazmaniac
Mixed Martial Arts
pi_125024683
Beste Fokkers,

even een kort vraagje.

Ik heb kolom A1 t/m Z1 vol staan met percentages.

Nou zou ik graag willen dat excel automatisch de 3 laagste percentages rood maakt
en de 3 hoogste percentages groen kleurt!

Hoe pak ik dit aan met een formule, ik kom er niet uit?!

Alvast bedankt!
Attended: UFC 99 - UFC 167 - UFC 175 - TUF 19 Finale - Invicta 13 - UFC 189 - Fight Night 84 / 87 / 90 - TUF 23 Finale - UFC 200 - UFC 205
4 time, 4 time, 4 time, 4 time TUP champion!!!
pi_125024844
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 12:00 schreef Tazmaniac het volgende:
Beste Fokkers,

even een kort vraagje.

Ik heb kolom A1 t/m Z1 vol staan met percentages.

Nou zou ik graag willen dat excel automatisch de 3 laagste percentages rood maakt
en de 3 hoogste percentages groen kleurt!

Hoe pak ik dit aan met een formule, ik kom er niet uit?!

Alvast bedankt!
Voorwaardelijke opmaak gebruiken?
  maandag 8 april 2013 @ 12:05:36 #105
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_125024862
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 12:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Voorwaardelijke opmaak gebruiken?
In combinatie met RANG(), denk ik.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 8 april 2013 @ 12:22:31 #106
153201 Tazmaniac
Mixed Martial Arts
pi_125025435
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 12:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Voorwaardelijke opmaak gebruiken?
Nou, het is me gelukt met voorwaardelijke opmaak :D

Maar ik heb ditzelfde in A2 t/m Z2, A3 t/m Z3 etc etc, moet ik nou voor elke regel die voorwaardelijke opmaak doen, dat kost nogal wat tijd?!

Want als ik alle regels tegelijk selecteer pakt hij alleen de 3 hoogste en 3 laagste van het hele werkblad?? terwijl ik dit per regel moet kunnen zien.

[ Bericht 9% gewijzigd door Tazmaniac op 08-04-2013 12:29:33 ]
Attended: UFC 99 - UFC 167 - UFC 175 - TUF 19 Finale - Invicta 13 - UFC 189 - Fight Night 84 / 87 / 90 - TUF 23 Finale - UFC 200 - UFC 205
4 time, 4 time, 4 time, 4 time TUP champion!!!
  maandag 8 april 2013 @ 12:35:53 #107
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_125025859
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 12:22 schreef Tazmaniac het volgende:

[..]

Nou, het is me gelukt met voorwaardelijke opmaak :D

Maar ik heb ditzelfde in A2 t/m Z2, A3 t/m Z3 etc etc, moet ik nou voor elke regel die voorwaardelijke opmaak doen, dat kost nogal wat tijd?!

Want als ik alle regels tegelijk selecteer pakt hij alleen de 3 hoogste en 3 laagste van het hele werkblad?? terwijl ik dit per regel moet kunnen zien.
Wat heb je ingevoerd bij de voorwaardelijke opmaak? Want het zou wel moeten kunnen als je op een slimme manier wat $-tekens neerzet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 8 april 2013 @ 12:37:46 #108
153201 Tazmaniac
Mixed Martial Arts
pi_125025902
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 12:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat heb je ingevoerd bij de voorwaardelijke opmaak? Want het zou wel moeten kunnen als je op een slimme manier wat $-tekens neerzet.
Ik selecteer de regel, dan klik ik op voorwaardelijke opmaak, kleuren schalen, meer regels, alleen waarden met hoogste of laagste rangschikking opmaken.

Ik typ zelf dus niks.

Sorry ben hier niet zo handig mee..
Attended: UFC 99 - UFC 167 - UFC 175 - TUF 19 Finale - Invicta 13 - UFC 189 - Fight Night 84 / 87 / 90 - TUF 23 Finale - UFC 200 - UFC 205
4 time, 4 time, 4 time, 4 time TUP champion!!!
pi_125025971
Kopieren van die kolom bij de volgende kolom plakken speciaal opmaak. :P
  maandag 8 april 2013 @ 12:42:51 #110
153201 Tazmaniac
Mixed Martial Arts
pi_125026028
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 12:40 schreef Basp1 het volgende:
Kopieren van die kolom bij de volgende kolom plakken speciaal opmaak. :P
Lol, nooit geweten.

Thanks Bas en Janneke *O*
Attended: UFC 99 - UFC 167 - UFC 175 - TUF 19 Finale - Invicta 13 - UFC 189 - Fight Night 84 / 87 / 90 - TUF 23 Finale - UFC 200 - UFC 205
4 time, 4 time, 4 time, 4 time TUP champion!!!
pi_125063541
Ik heb een excelsheet die een berekening maakt, deze berekening wordt vervolgens geplaatst in een bepaalde tabel in een aparte tab.

Met een macro heb ik de gegevens uit de tabel geexporteerd naar een eigen tabblad en de gegevens getransponeerd weergegeven.

Dit deel werkt prima.
Het probleem is nu echter het volgende:

Ik wil de berekening meerdere keren uitvoeren, de nieuwe gegevens moeten dan na exporteren onder de eerder ingevoerde gegevens komen. Zodat iedere regel een nieuwe export is van de tabel. Hoe kan ik dit in de macro realiseren.

Alvast bedankt :)
All management is Strategic Management.
  dinsdag 9 april 2013 @ 16:39:25 #112
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_125074015
Hallo, wederom een macro vraagstuk:

Voor een bepaalde sheet was het makkelijk om rijen automatisch door te laten trekken, hij wist hoever de data doorgetrokken moest worden door aan een andere data kolom te referen.

Nu heb ik precies hetzelfde alleen nu zijn het zoveel rijen, en de data is zoveel dat ik minuten hier op zit te wachten totdat hij klaar is met rekenen.

Omdat ik elke rij weer apart laat doortrekken, dan gaat ie een tussenrekening maken etc etc.

Hoe kan ik al deze rijen P,Q,R etc t/m AA door laten trekken in 1 keer? Want uiteindelijk worden ze toch even lang als rij D, want daar refereert ie aan. Zie regel 1 van mijn code?

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
LRD = Range("D" & Rows.Count).End(xlUp).Row
LRP = Range("P" & Rows.Count).End(xlUp).Row
 Range("P" & LRP).AutoFill Destination:=Range("P" & LRP & ":P" & LRD), Type:=xlFillCopy
  On Error Resume Next
 
 LRQ = Range("Q" & Rows.Count).End(xlUp).Row
 Range("Q" & LRQ).AutoFill Destination:=Range("Q" & LRQ & ":Q" & LRD), Type:=xlFillCopy
 On Error Resume Next
 
 LRR = Range("R" & Rows.Count).End(xlUp).Row
 Range("R" & LRR).AutoFill Destination:=Range("R" & LRR & ":R" & LRD), Type:=xlFillCopy
  On Error Resume Next

 LRS = Range("S" & Rows.Count).End(xlUp).Row
 Range("S" & LRS).AutoFill Destination:=Range("S" & LRS & ":S" & LRD), Type:=xlFillCopy
  On Error Resume Next

 LRT = Range("T" & Rows.Count).End(xlUp).Row
 Range("T" & LRT).AutoFill Destination:=Range("T" & LRT & ":T" & LRD), Type:=xlFillCopy
 On Error Resume Next

 LRU = Range("U" & Rows.Count).End(xlUp).Row
 Range("U" & LRU).AutoFill Destination:=Range("U" & LRU & ":U" & LRD), Type:=xlFillCopy
  On Error Resume Next

 LRV = Range("V" & Rows.Count).End(xlUp).Row
 Range("V" & LRV).AutoFill Destination:=Range("V" & LRV & ":V" & LRD), Type:=xlFillCopy
   On Error Resume Next
 
 LRW = Range("W" & Rows.Count).End(xlUp).Row
 Range("W" & LRW).AutoFill Destination:=Range("W" & LRW & ":W" & LRD), Type:=xlFillCopy
   On Error Resume Next
 
 LRX = Range("X" & Rows.Count).End(xlUp).Row
 Range("X" & LRX).AutoFill Destination:=Range("X" & LRX & ":X" & LRD), Type:=xlFillCopy
   On Error Resume Next

 LRY = Range("Y" & Rows.Count).End(xlUp).Row
 Range("Y" & LRY).AutoFill Destination:=Range("Y" & LRY & ":Y" & LRD), Type:=xlFillCopy
   On Error Resume Next

 LRZ = Range("Z" & Rows.Count).End(xlUp).Row
 Range("Z" & LRZ).AutoFill Destination:=Range("Z" & LRZ & ":Z" & LRD), Type:=xlFillCopy
   On Error Resume Next

 LRAA = Range("AA" & Rows.Count).End(xlUp).Row
 Range("AA" & LRAA).AutoFill Destination:=Range("AA" & LRAA & ":AA" & LRD), Type:=xlFillCopy
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  dinsdag 9 april 2013 @ 16:46:24 #113
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_125074246
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 11:25 schreef GodsSon het volgende:
Ik heb een excelsheet die een berekening maakt, deze berekening wordt vervolgens geplaatst in een bepaalde tabel in een aparte tab.

Met een macro heb ik de gegevens uit de tabel geexporteerd naar een eigen tabblad en de gegevens getransponeerd weergegeven.

Dit deel werkt prima.
Het probleem is nu echter het volgende:

Ik wil de berekening meerdere keren uitvoeren, de nieuwe gegevens moeten dan na exporteren onder de eerder ingevoerde gegevens komen. Zodat iedere regel een nieuwe export is van de tabel. Hoe kan ik dit in de macro realiseren.

Alvast bedankt :)
Zorgen dat hij de laatste lege regel vindt en daar op gaat staan, zoiets als:

Range("D1048576").End(xlUp).Offset(1, 0).Select
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_125074309
@ goodgawd, moet hij perse die tussenberekening maken, anders zou je wel het tussendoor berekenen in je macro uit kunnen schakelen, dat zou misschien de boel iets sneller kunnen maken.

http://office.webforums.nl/viewtopic.php?p=96805

Hier op mijn werk hebben sommige mensen ook last van trage sheets maar dan ga je eens kijken en blijken er stapels plaatjes op te staan en zoveel verschillende opmaken in te zitten dat dat de reden van traagheid soms ook is.
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:26:37 #115
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_125075727
quote:
5s.gif Op dinsdag 9 april 2013 16:39 schreef GoodGawd het volgende:
Hallo, wederom een macro vraagstuk:

Voor een bepaalde sheet was het makkelijk om rijen automatisch door te laten trekken, hij wist hoever de data doorgetrokken moest worden door aan een andere data kolom te referen.

Nu heb ik precies hetzelfde alleen nu zijn het zoveel rijen, en de data is zoveel dat ik minuten hier op zit te wachten totdat hij klaar is met rekenen.

Omdat ik elke rij weer apart laat doortrekken, dan gaat ie een tussenrekening maken etc etc.

Hoe kan ik al deze rijen P,Q,R etc t/m AA door laten trekken in 1 keer? Want uiteindelijk worden ze toch even lang als rij D, want daar refereert ie aan. Zie regel 1 van mijn code?
[ code verwijderd ]

Ik denk dat MOA en MOU uit de OP je wel verder kunnen helpen.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_125076673

Ik heb een mooi scatterplot gemaakt. Maar als ik hiervan een lijngrafiek maak, dan telt hij de lege cellen als '0'. Ik wil dat hij de lege cellen negeert, zodat een mooie lijn ontstaat van elke categorie (5, 10, 10EM en 21).

Het is excel mac 2011. Dus, hoe zorg ik dat ie empty cells negeert in de grafiek?
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:03:35 #117
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_125077007
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:54 schreef thettes het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb een mooi scatterplot gemaakt. Maar als ik hiervan een lijngrafiek maak, dan telt hij de lege cellen als '0'. Ik wil dat hij de lege cellen negeert, zodat een mooie lijn ontstaat van elke categorie (5, 10, 10EM en 21).

Het is excel mac 2011. Dus, hoe zorg ik dat ie empty cells negeert in de grafiek?
Dit al geprobeerd?
http://www.excelforum.com(...)s-in-chart-data.html
http://office.microsoft.c(...)HA010048555.aspx#BM2
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_125077117
quote:
Jeetje, was dat nu zo moeilijk? Ofwel, ik keek er totaal overheen. Thanks! Werkt :)
pi_125101808
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 16:46 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Zorgen dat hij de laatste lege regel vindt en daar op gaat staan, zoiets als:

Range("D1048576").End(xlUp).Offset(1, 0).Select
Thanks, ga het straks eens proberen uit te vogelen :)
All management is Strategic Management.
  woensdag 10 april 2013 @ 15:28:36 #120
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_125113838
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:26 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik denk dat MOA en MOU uit de OP je wel verder kunnen helpen.
De MOA werkt, ik zie alleen niet of die pseudo code werkt. De macro functioneert prima, maar ik zie geen statusbar?

Ik heb die pseudecode achter de MOA gezet.

Wat moet er tussen de " " komen in de MOU Application.Statusbar = " " ?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  woensdag 10 april 2013 @ 16:16:47 #121
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_125115491
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
 'switch of updating to speed your code & stop irritating flickering
Application.ScreenUpdating = False 
 
 'Use the Status Bar to inform  user of the macro's progress
 'change the cursor to hourglass
Application.Cursor = xlWait 
 ' makes sure that the statusbar is visible
Application.DisplayStatusBar = True 
 'add your message to status bar
Application.StatusBar = "Formatting Report..." 
 
 
 'insert your code here
 
 
 
 
 'restore default cursor
 
Application.Cursor = xlDefault 
 ' gives control of the statusbar back to the programme
Application.StatusBar = False 
 
Application.ScreenUpdating = True 
End Sub

Ik heb dit geprobeerd, maar het enige wat ik zie is Formatting Report in de linker onderhoek?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_125146765

bij "Gekozen opties" staat A1, B3, F3. Dit moet zijn: B3, D4, F4

Ik heb een kolom met items (A t/m E) en 5 kolommen met opties (1t/m5).
Als ik een X plaats bij een van de opties komt die automatisch in de kolom "Gekozen opties" te staan adhv de 'coördinaten' van de cellen waarin de X-jes staan.
Nou wil ik de gekozen opties automatisch in een tabel plaatsen zoals te zien vanaf cel A10.
Dus zonder leegruimtes etc.

HOe doe ik dit? T liefst zonder macro's ivm systeembeperkingen op m'n werk.

XL 2010.
  donderdag 11 april 2013 @ 11:33:05 #123
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_125147669
Ik snap eerlijkgezegd niets van het rechter-rijtje opties, het lijkt namelijk niet op waar de kruisjes staan.

Verder heb ik wel een idee over hoe je kan doen wat je wil, maar dat wordt niet heel charmant. Maakt de volgorde nog uit?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_125148592
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 11:33 schreef Janneke141 het volgende:
Ik snap eerlijkgezegd niets van het rechter-rijtje opties, het lijkt namelijk niet op waar de kruisjes staan.

Verder heb ik wel een idee over hoe je kan doen wat je wil, maar dat wordt niet heel charmant. Maakt de volgorde nog uit?
Er staat een fout in het plaatje. Zie tekst direct onder plaatje.

Het liefst in de volgorde van boven naar beneden, zoals aangegeven.
pi_125149166
Laat de systeem beperking opheffen. :P

En maak je verhaal duidelijk moeten mensen in de tabel iets kiezen, maar onder de tabel komen de verwijzingen naar de cellen te staan, dat is toch niet logisch.
  donderdag 11 april 2013 @ 13:09:32 #126
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_125150891
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 16:16 schreef GoodGawd het volgende:

[ code verwijderd ]

Ik heb dit geprobeerd, maar het enige wat ik zie is Formatting Report in de linker onderhoek?
Dat klopt dan toch ook?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_125150941
Ik zal de vraag opnieuw stellen.



Mensen kiezen een 'auto' met een aantal opties. Dit wordt in de tabel bovenaan aangegeven door een 'X' te plaatsen bij de gewenste opties voor het gewenste model/item.
Achteraan de tabel staat een kolom waar de opties per model/item worden verzameld. Dit gaat automatisch.

Ik wil elders (waarschijnlijk op blad2) een tabel met daarin de gekozen opties los van elkaar, onder elkaar, zonder lege ruimtes verzamelen. (De tabel onder de rode streep)

Dus in dit voorbeeld, als iemand nog voor een Jetta met Cruisecontrol kiest, komt in de tabel onderaan, tussen D2 en C4, nog C3 te staan.
  donderdag 11 april 2013 @ 13:17:22 #128
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_125151172
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 13:09 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat klopt dan toch ook?
Oh, ik dacht je krijgt een mooit tijdbalkje? Je ziet letterlijk alleen dat textje.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  donderdag 11 april 2013 @ 13:43:47 #129
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_125152127
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 13:17 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Oh, ik dacht je krijgt een mooit tijdbalkje? Je ziet letterlijk alleen dat textje.
Als je dat wil laten zien dan ben je nog iedere seconde bezig om je scherm te updaten. Je kan wel aan t einde laten zien hoe lang je code gelopen heeft:
1
2
3
4
Dim t As Date
t = Now()
'andere code
MsgBox Format(Now() - t, "hh:mm:ss")
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 11 april 2013 @ 15:07:42 #130
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_125155593
Alright, thanks
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  donderdag 11 april 2013 @ 15:35:41 #131
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_125156589
Is het trouwens mogelijk met VBA macros een bepaalde waarde in een filter drop down menu te selecteren. Ik heb namelijk een filter met allemaal week datums:

01-2013
02-2013
03-2013
04-2013 etc.

Nu wil ik dat de macro elke keer de afgelopen week selecteert. Maar dat kan ik niet zeggen in mijn code want elke week verandert het week nr.

Dus dan moet ik de macro stoppen, zelf de week selecteren.

Nieuwe macro starten.

Is dit probleem te tackelen?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  vrijdag 12 april 2013 @ 14:42:25 #132
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_125196601
Waar ik trouwens ook nog mee zit, is het selecteren van alleen visible cells. Bijvoorbeeld als je wat gefilterd heb. Ik weet wel hoe ik die visible cells moet selecteren. Voorbeeld:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
    Range("A1").Select
    Do
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
    Loop While ActiveCell.EntireRow.Hidden = True

    
    Dim rng As Range
    Set rng = Application.Intersect(ActiveSheet.UsedRange, Range("A2:A65536"))
    rng.SpecialCells(xlCellTypeVisible).Delete

Maar met dit krijg je alle visible cells, ik wil nu alleen een top 10 van visible cells. Hoe krijg je dat voor elkaar? Werkt dat met Count ofzo?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_125199283
Ik heb een bestand bomvol formules. Enkele van deze formules hebben als resultaat '#DEEL/0'. Nu draai ik een aantal macros over dit bestand en m'n macro loopt op deze waarden vast. Hoe kan ik dit nu het meest efficient verhelpen?
Aldus.
pi_125199564
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 april 2013 15:59 schreef Z het volgende:
Ik heb een bestand bomvol formules. Enkele van deze formules hebben als resultaat '#DEEL/0'. Nu draai ik een aantal macros over dit bestand en m'n macro loopt op deze waarden vast. Hoe kan ik dit nu het meest efficient verhelpen?
=ALS(ISFOUT(formule);0;formule)

Dan maakt ie van errors een 0. Anders vervangen door "" (leeg) als je dat fraaier vindt.
pi_125199725
Ik ben vooral opzoek naar een methode dat makkelijk toe te passen op zo'n 2500 formules verspreid over een aantal werbladen.
Aldus.
  vrijdag 12 april 2013 @ 16:16:40 #136
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_125199938
in vba doe je:

Application.WorksheetFunction.IsError( rngObject )

of iets minder netjes

on error resume next

(dat gaat ie verder met de volgende regel vba bij een fout)
pi_125199976
Hmm. Maar dan negeert hij ook andere fouten natuurlijk? Het is wel een optie.
Aldus.
pi_125290618
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 15:35 schreef GoodGawd het volgende:
Is het trouwens mogelijk met VBA macros een bepaalde waarde in een filter drop down menu te selecteren. Ik heb namelijk een filter met allemaal week datums:

01-2013
02-2013
03-2013
04-2013 etc.

Nu wil ik dat de macro elke keer de afgelopen week selecteert. Maar dat kan ik niet zeggen in mijn code want elke week verandert het week nr.

Dus dan moet ik de macro stoppen, zelf de week selecteren.

Nieuwe macro starten.

Is dit probleem te tackelen?
Daar kun je dan de functie =weeknum(now())-1 voor gebruiken toch?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  zondag 14 april 2013 @ 23:00:36 #139
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_125291792
Kan je dat in een VBA code zetten-'?

Hij moet dus filter selecteren van weeknr is now minus 1.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 15 april 2013 @ 13:01:47 #140
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_125307189
Is het mogelijk om in Excel tekst ondersteboven in een cel weer te geven?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_125307459
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:01 schreef Janneke141 het volgende:
Is het mogelijk om in Excel tekst ondersteboven in een cel weer te geven?
Een tekstvak invoegen en deze 180 graden draaien, maar of je dat wilt is maar de vraag. ;)
  maandag 15 april 2013 @ 13:17:53 #142
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_125307693
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een tekstvak invoegen en deze 180 graden draaien, maar of je dat wilt is maar de vraag. ;)
Niet dus, gaat echt om berekende velden in een cel. Was al bang dat het niks zou worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 15 april 2013 @ 13:20:41 #143
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_125307783
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Niet dus, gaat echt om berekende velden in een cel. Was al bang dat het niks zou worden.
er is een ondersteboven lettertype, toch?
pi_125307875
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:20 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

er is een ondersteboven lettertype, toch?
Maar als je dan die file dan op een andere pc wilt tonen moet je ook weer dat lettertype op die pc geinstalleerd hebben.
  maandag 15 april 2013 @ 13:25:45 #145
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_125307913
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar als je dan die file dan op een andere pc wilt tonen moet je ook weer dat lettertype op die pc geinstalleerd hebben.
Dat is in dit geval niet zo'n probleem, genereren en printen op/vanaf eigen laptop is voldoende. Goede tip Holy-goat!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 15 april 2013 @ 14:26:51 #146
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_125310136
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is in dit geval niet zo'n probleem, genereren en printen op/vanaf eigen laptop is voldoende. Goede tip Holy-goat!
Let er wel op dat je dan je getallen zelf even ook van links naar rechts moet omdraaien :P
pi_125310381
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 23:00 schreef GoodGawd het volgende:
Kan je dat in een VBA code zetten-'?

Hij moet dus filter selecteren van weeknr is now minus 1.
Weeknummers is altijd een beetje lastig omdat er verschillende definities zijn voor wanneer week 1 begint. In de VS gebruiken ze de week waar 1 januari in val als week 1 en begeint een week op zondag. IN NL en volgens ISO is de eerste week de week die minimaal 4 dagen van het nieuwe jaar bevat, beginnend op maandag.
Hiervoor kun je gelukkig de functie DatePart voor gebruiken

Onderstaande code levert denk ik wat je zoekt (ww-yyyy).
In vba is de datum van vandaag altijd de variabele Date en de huidige tijd Time

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Sub Lastweek()

Dim Datum As Date
Dim wwVorigeWeek As Integer
Dim jjVorigeweek As Integer

'Datum = "2/01/2013"  'testdatum
Datum = Date 'datum van vandaag

wwVorigeWeek = DatePart("ww", Datum - 7, vbMonday, vbFirstFourDays)
'lees de help van de functie DatePart voor de details van de laatste 2 argumenten
'USA: vbSunday, vbFirstJan
'NL en ISO: vbMonday, vbFirstFourDays
If Len(wwVorigeWeek) = 1 Then VorigeWeek = "0" & wwVorigeWeek

jjVorigeweek = Year(Datum - 7)

MsgBox "Vandaag: " & Datum & Chr(13) & Chr(10) & "VorigeWeek = " & wwVorigeWeek & "-" & jjVorigeweek

End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 16 april 2013 @ 13:26:27 #148
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_125350812
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Sub testttt()
'
' testttt Macro
'

Dim Datum As Date
Dim wwVorigeWeek As Integer
Dim jjVorigeweek As Integer

Datum = Date '
wwVorigeWeek = DatePart("ww", Datum - 7, vbMonday, vbFirstFourDays)

If Len(wwVorigeWeek) = 1 Then VorigeWeek = "0" & wwVorigeWeek

jjVorigeweek = Year(Datum - 7)


Vanaf daar is het het riedeltje letterlijk van jou.


Hier vul ik hem in, het stukje van week. (hem het even omgedraaid):
    
    Sheets("Weekly table E190MP").Select
    ActiveSheet.PivotTables("PivotTable1").PivotFields("Year/Week").ClearAllFilters
    ActiveSheet.PivotTables("PivotTable1").PivotFields("Year/Week").CurrentPage = "& jjVorigeweek & " - " & wwVorigeWeek"
    
        

'
End Sub

Als ik hem zo doe, dan selecteert hij niet die filter. Zoals deze dat wel zou doen:

1
2
3
4
5
<?php
    Sheets
("Weekly table E190MP").Select
    ActiveSheet
.PivotTables("PivotTable1").PivotFields("Year/Week").ClearAllFilters
    ActiveSheet
.PivotTables("PivotTable1").PivotFields("Year/Week").CurrentPage "2013-15"
?>

Maar dan moet je dus elke week die code aanpassen. Wat gaat er hier mis?

[ Bericht 3% gewijzigd door GoodGawd op 16-04-2013 13:39:54 ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:11:12 #149
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_125354754
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:26 schreef GoodGawd het volgende:

[ code verwijderd ]

Als ik hem zo doe, dan selecteert hij niet die filter. Zoals deze dat wel zou doen:
[ code verwijderd ]

Maar dan moet je dus elke week die code aanpassen. Wat gaat er hier mis?
Je doet " & jjVorigeweek & " - " & wwVorigeWeek" ipv jjVorigeweek & " - " & wwVorigeWeek

Als ik t goed zie..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:35:48 #150
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_125355702
nope, werkt nog niet, heb al een aantal variaten geprobbeerd
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_125431231
Hoi even een vraag over Excel. Wanneer ik een cel kopieer en deze plak in onze bedrijfsapplicatie komt er altijd een spatie achter. Ditzelfde gebeurt ook als je iets in Notepad kopieert. Ik vermoed dat er een extra karakter wordt meegenomen.

Nu kunnen we dit in de applicatie oplossen bij bepaalde velden door een maximum aan karakters toe te staan. Herkent iemand dit probleem en weten jullie of hier een andere oplossing voor is? Iets van een plugin of zo?
  donderdag 18 april 2013 @ 11:27:14 #152
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_125433906
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 09:58 schreef jakees het volgende:
Hoi even een vraag over Excel. Wanneer ik een cel kopieer en deze plak in onze bedrijfsapplicatie komt er altijd een spatie achter. Ditzelfde gebeurt ook als je iets in Notepad kopieert. Ik vermoed dat er een extra karakter wordt meegenomen.

Nu kunnen we dit in de applicatie oplossen bij bepaalde velden door een maximum aan karakters toe te staan. Herkent iemand dit probleem en weten jullie of hier een andere oplossing voor is? Iets van een plugin of zo?
Volgens mij is dat geen spatie maar een 'tab': http://en.wikipedia.org/wiki/Tab_character#Tab_characters

-edit-Alhoewel, als je je tabel hier op Fok post dan verneukt ie het ook met spaties idd..

Een oplossing heb ik niet btw :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_125439908
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 09:58 schreef jakees het volgende:
Hoi even een vraag over Excel. Wanneer ik een cel kopieer en deze plak in onze bedrijfsapplicatie komt er altijd een spatie achter. Ditzelfde gebeurt ook als je iets in Notepad kopieert. Ik vermoed dat er een extra karakter wordt meegenomen.

Nu kunnen we dit in de applicatie oplossen bij bepaalde velden door een maximum aan karakters toe te staan. Herkent iemand dit probleem en weten jullie of hier een andere oplossing voor is? Iets van een plugin of zo?
Misschien een extra kolom met "spaties.wissen" of in het engels "trim". Hierdoor worden (overbodige) begin en eindspaties gewist en spaties van twee of meer tussen twee woorden.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 18 april 2013 @ 14:30:39 #154
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_125440181
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 14:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Misschien een extra kolom met "spaties.wissen" of in het engels "trim". Hierdoor worden (overbodige) begin en eindspaties gewist en spaties van twee of meer tussen twee woorden.
Maar wat als je dan die nieuwe cellen kopieerd?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_125441051
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 14:30 schreef qu63 het volgende:

[..]

Maar wat als je dan die nieuwe cellen kopieerd?
Waarschijnlijk moet dan toch die bedrijfsapplicatie worden aangepast.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_125441346
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 14:57 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Waarschijnlijk moet dan toch die bedrijfsapplicatie worden aangepast.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 14:57 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Waarschijnlijk moet dan toch die bedrijfsapplicatie worden aangepast.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 14:30 schreef qu63 het volgende:

[..]

Maar wat als je dan die nieuwe cellen kopieerd?
Je wilt niet bij alle cellen een formule invoeren. Maar goed wat niet kan kan niet. Het gaat erom dat je standaard wil knippen en plakken. Maar thx voor jullie input, had een hoopje dat dit een veelvoorkomend probleem is.
  zondag 21 april 2013 @ 17:54:05 #157
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_125562386
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_125564539
quote:
Maar belangrijker nog is hoe je dus je data verwerkt tot conclusies. Een docent statistiek van mij zei altijd: You have lies, damn lies and statistics. Waarmee hij bedoelde dat je hele verkeerde conclusies trekt door bepaalde data weg te laten of verschillende groepen verkeerd mee te wegen.

En een uitbijter weglaten mag al helemaal niet tenzij je zeker weet dat de gevonden waarde om wat voor reden dan ook echt fout is en niet toevallig gewoon een zeer afwijkende waarde. Soms kunnen uitbijters juist aanleiding ook geven tot vernieuwde inzichten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  zondag 21 april 2013 @ 19:22:53 #159
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_125565897
quote:
3s.gif Op zondag 21 april 2013 18:51 schreef Deetch het volgende:

[..]

Maar belangrijker nog is hoe je dus je data verwerkt tot conclusies. Een docent statistiek van mij zei altijd: You have lies, damn lies and statistics. Waarmee hij bedoelde dat je hele verkeerde conclusies trekt door bepaalde data weg te laten of verschillende groepen verkeerd mee te wegen.

En een uitbijter weglaten mag al helemaal niet tenzij je zeker weet dat de gevonden waarde om wat voor reden dan ook echt fout is en niet toevallig gewoon een zeer afwijkende waarde. Soms kunnen uitbijters juist aanleiding ook geven tot vernieuwde inzichten.
Maar fouten maken in je dataset waar je later conclusies uit gaat trekken is wel heel fout..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_125566059
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:22 schreef qu63 het volgende:

[..]

Maar fouten maken in je dataset waar je later conclusies uit gaat trekken is wel heel fout..
true
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_125743488
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 09:58 schreef jakees het volgende:
Hoi even een vraag over Excel. Wanneer ik een cel kopieer en deze plak in onze bedrijfsapplicatie komt er altijd een spatie achter. Ditzelfde gebeurt ook als je iets in Notepad kopieert. Ik vermoed dat er een extra karakter wordt meegenomen.

Nu kunnen we dit in de applicatie oplossen bij bepaalde velden door een maximum aan karakters toe te staan. Herkent iemand dit probleem en weten jullie of hier een andere oplossing voor is? Iets van een plugin of zo?
Als je zeker weet dat er geen spatie achter zit dan is het denk ik een tab die wordt mee gekopieerd.
Anders in de applicatie zelf kijken wat er exact binnen komt en het dan weghalen(als het daadwerkelijk een tab is, valt het makkelijk weg te halen).
pi_125744767
quote:
3s.gif Op zondag 21 april 2013 18:51 schreef Deetch het volgende:

[..]
En een uitbijter weglaten mag al helemaal niet tenzij je zeker weet dat de gevonden waarde om wat voor reden dan ook echt fout is en niet toevallig gewoon een zeer afwijkende waarde. Soms kunnen uitbijters juist aanleiding ook geven tot vernieuwde inzichten.
Outliers kosten mij vaak meer werk dan dat ik lief heb :P
Vooral omdat ik dan vaak de oorzaak mag achterhalen...
pi_125950661
Stel ik heb het volgende bestand.

-een excel-sheet met 4 bladen.

1) blad met lijst met gegevens
2) blad met nog een lijst met gegevens
3) een VLOOKup tabel voor blad 1 en 2
4) een aparte tabel

structuur blad 1 (headers aanwezig voor kolommen in rij 1)
Kolom A - refnummer
Kolom B - bedrijfsnummer [spatie] naam
Kolom C - VLOOKUP uit blad 3)
en verdere kolommen met gegevens voor het refnummer in kolom A

structuur blad 2 (headers aanwezig voor kolommen in rij 1)
Kolom A - refnummer
Kolom B - bepaalde gegevens bmt refnummer A
Kolom C - bedrijfsnummer [spatie] naam
Kolom D - VLOOKUP uit blad 3)
en verdere kolommen met gegevens voor het refnummer in kolom A

---

De gegevens wil ik doorsturen naar de bedrijven in kolom B (blad 1) of kolom C (blad 2) genoemd.
Alleen de bedrijven mogen gegeven van elkaar niet zien.

Wat ik nu doe is dit sheet een aantal keer bewaren als "bedrijfsnummer in naam van xls-bestand" en vervolgens alle rijen die niets te maken hebben met dat bedrijf in blad 1 en blad 2 deleten. Blad 3 en Blad 4 moeten wel integraal mee.

Dit zou ik het liefste niet handmatig doen - veel werk. Kan dit?
Nog een hint, een bedrijf kan alleen op blad 1 of blad 2 voorkomen, het andere blad blijft dus op een header na leeg nu.

Ben benieuwd of dit kan.
pi_125955513
Tja de makkelijke optie is om gebruik te maken van Document Samenvoegen in Word. Deze optie bied je de mogelijkheid om een soort van standaardbrief te maken en hierin de gegevens te verwerken van bijvoorbeeld een excel regel. Ik gebruik het zelf niet vaak maar ik vermoed dat het alleen 1 groot document wordt met heel veel brieven onder elkaar. Dat is prima als het om een mailing op paper gaat, maar blijft onhandig voor digitaal spul.

Voor het concept dat je beschrijft dat je een excel bestand krijgt per regel in een blad is gemakkelijk om te zetten in een Macro. Dit scheelt je de handmatige handelingen.

Ik heb even snel iets in elkaar geflanst dat alleen nog op 1 sheet van je is gebaseerd. Dient vooral ook als voorbeeld:
quote:
Sub test()
Dim mijnWB As String
Dim sheetNaam1, sheetNaam2 As String
Dim i As Integer

mijnWB = ActiveWorkbook.Name
sheetNaam1 = "Blad3"
sheetNaam2 = "Blad4"
Path = "c:\test\"
i = 2

Set nieuwWB = Workbooks.Add
nieuwWB.Sheets(2).Delete
nieuwWB.Sheets(2).Delete
Workbooks(mijnWB).Activate
Range("1:1").Copy

nieuwWB.Activate
Range("a1").Select
ActiveSheet.Paste
ActiveWorkbook.SaveAs Path & "template.xlsx"
Workbooks(mijnWB).Activate
nieuwWB.Close

While Range("B" & i).Value <> ""
nieuwWB = Range("b" & i).Value & ".xlsx"
FileCopy Path & "template.xlsx", Path & nieuwWB
Workbooks.Open (Path & nieuwWB)

Workbooks(mijnWB).ActiveSheet.Range(i & ":" & i).Copy
Workbooks(nieuwWB).Activate
Range("a2").Select
ActiveSheet.Paste

Workbooks(mijnWB).Sheets(sheetNaam1).Copy After:=Workbooks(nieuwWB).Sheets(1)
Workbooks(mijnWB).Sheets(sheetNaam2).Copy After:=Workbooks(nieuwWB).Sheets(2)
Workbooks(nieuwWB).Save
Workbooks(nieuwWB).Close
Workbooks(mijnWB).Activate
i = i + 1
Wend
End Sub
Benodigdheden:
- een map genaamd c:\test
- de naam van je sheets 3 en 4 moet je even aanpassen
- de macro starten vanaf de sheet waarin je bedrijfsnamen staan.
pi_126013677
Hoi Allemaal,

Vraagje over VB in Excel.
Zijn jullie er bekend mee dat wanneer je een range selecteert(bv "=Test(A1:A10; B1:B10)") en je gebruikt in VB "Public Function Test(xRange As Range, yRange As Range) As Variant" als aanroep.
Dat dan je xRange verschuift naar B1:B10 en yRange verschuift naar C1:C10?

Dit probleem had ik onlangs namelijk en ik kon toen de oorzaak maar niet vinden.
Maar nu is het mysterieus verdwenen ineens(zonder dat ik er iets aan veranderd had).
pi_126014570
Wat je beschrijft herken ik niet, maar is in ieder geval het makkelijkst te voorkomen door gebruik te maken van Named Ranges. Door je selectie van A1:A10 de naam selectie1 te geven, zal bij het toevoegen van een kolom je selectie netjes verschuiven zonder dat je code hoeft te wijzigen.
pi_126014794
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:11 schreef snabbi het volgende:
Wat je beschrijft herken ik niet, maar is in ieder geval het makkelijkst te voorkomen door gebruik te maken van Named Ranges. Door je selectie van A1:A10 de naam selectie1 te geven, zal bij het toevoegen van een kolom je selectie netjes verschuiven zonder dat je code hoeft te wijzigen.
Voor zover ik weet hoef ik door het selecteren van ranges juist geen code te gebruiken/wijzigen.
Als ik een kolom toevoeg/invoeg, dan verschuift de range van mijn formule in Excel automatisch mee en heb ik ten alle tijden de juiste range-invoer in mijn VB code (tenzij ik $ tekens gebruik, maar dat is even een uitzondering).

[ Bericht 0% gewijzigd door PAAC op 03-05-2013 11:57:15 ]
pi_126285836
Misschien een hele makkelijke voor jullie maar ik kom er niet op.

Ik gebruik Excel 2007 in het Nederlands.



Zoals je in de afbeelding ziet moet er voldaan worden aan een bepaalde eis. Nu wil ik graag dat bij de conclusie een blij gezichtje komt als er aan ten minste drie van de vier eisen voldaan wordt (zoals in de afbeelding bijvoorbeeld, de 26 voldoet niet aan de eis maar het gezichtje zou toch blij moeten zijn).

Ik heb nu als formule bij de conclusie: ALS(EN(E1<=$C$1;E2>=$C$2;E3>=$C$3;E4>=$C$4); "blij"; "nietblij")

Ik mis nu dus alleen nog het stuk in de formule dat Excel snapt dat één van de voorwaarden mag afwijken
  donderdag 9 mei 2013 @ 23:39:32 #169
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_126287659
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 23:12 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Misschien een hele makkelijke voor jullie maar ik kom er niet op.

Ik gebruik Excel 2007 in het Nederlands.

[ afbeelding ]

Zoals je in de afbeelding ziet moet er voldaan worden aan een bepaalde eis. Nu wil ik graag dat bij de conclusie een blij gezichtje komt als er aan ten minste drie van de vier eisen voldaan wordt (zoals in de afbeelding bijvoorbeeld, de 26 voldoet niet aan de eis maar het gezichtje zou toch blij moeten zijn).

Ik heb nu als formule bij de conclusie: ALS(EN(E1<=$C$1;E2>=$C$2;E3>=$C$3;E4>=$C$4); "blij"; "nietblij")

Ik mis nu dus alleen nog het stuk in de formule dat Excel snapt dat één van de voorwaarden mag afwijken
klinkt als dit
heitieh
pi_126288607
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 23:12 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Misschien een hele makkelijke voor jullie maar ik kom er niet op.

Ik gebruik Excel 2007 in het Nederlands.

[ afbeelding ]

Zoals je in de afbeelding ziet moet er voldaan worden aan een bepaalde eis. Nu wil ik graag dat bij de conclusie een blij gezichtje komt als er aan ten minste drie van de vier eisen voldaan wordt (zoals in de afbeelding bijvoorbeeld, de 26 voldoet niet aan de eis maar het gezichtje zou toch blij moeten zijn).

Ik heb nu als formule bij de conclusie: ALS(EN(E1<=$C$1;E2>=$C$2;E3>=$C$3;E4>=$C$4); "blij"; "nietblij")

Ik mis nu dus alleen nog het stuk in de formule dat Excel snapt dat één van de voorwaarden mag afwijken
Misschien een beetje overdreven, maar ik zou het zo doen...
Kolom achter de resultaten... aan eis voldaan = 1, niet aan eis voldaan is 0.
Eronder een som-totaal. Als waarde is niet kleiner dan 3 dan blij, anders nietblij.
pi_126289575
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 23:57 schreef elkravo het volgende:

[..]

Misschien een beetje overdreven, maar ik zou het zo doen...
Kolom achter de resultaten... aan eis voldaan = 1, niet aan eis voldaan is 0.
Eronder een som-totaal. Als waarde is niet kleiner dan 3 dan blij, anders nietblij.
Het probleem is dat de eis aangepast moet kunnen worden waarna de rest automatisch mee moet veranderen. Het makkelijkst is dus als het in die ALS-formule verwerkt kan worden. Volgens mijn docent zou het moeten kunnen met alleen de ALS-formule en voorwaardelijke opmaak (voor de vereiste kleuren).
Daarnaast komen de resultaten ook weer uit een ander tabblad en kan dus ook aangepast worden tussentijds.


quote:
99s.gif Op donderdag 9 mei 2013 23:39 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

klinkt als dit
Dit had ik inderdaad al zien staan maar het is voor mij niet duidelijk hoe ik dit in mijn situatie kan toepassen.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 01:14:53 #172
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_126291532
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 23:12 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Misschien een hele makkelijke voor jullie maar ik kom er niet op.

Ik gebruik Excel 2007 in het Nederlands.

[ afbeelding ]

Zoals je in de afbeelding ziet moet er voldaan worden aan een bepaalde eis. Nu wil ik graag dat bij de conclusie een blij gezichtje komt als er aan ten minste drie van de vier eisen voldaan wordt (zoals in de afbeelding bijvoorbeeld, de 26 voldoet niet aan de eis maar het gezichtje zou toch blij moeten zijn).

Ik heb nu als formule bij de conclusie: ALS(EN(E1<=$C$1;E2>=$C$2;E3>=$C$3;E4>=$C$4); "blij"; "nietblij")

Ik mis nu dus alleen nog het stuk in de formule dat Excel snapt dat één van de voorwaarden mag afwijken
Omdat WAAR-verwijzingen de waarde 1 leveren kun je dit in een keer doen door een som-lus toe te voegen:
ALS(SOM((E1<=$C$1;E2>=$C$2;E3>=$C$3;E4>=$C$4))>2); "blij"; "nietblij")
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 10 mei 2013 @ 09:46:54 #173
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_126295803
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 01:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Omdat WAAR-verwijzingen de waarde 1 leveren kun je dit in een keer doen door een som-lus toe te voegen:
ALS(SOM((E1<=$C$1;E2>=$C$2;E3>=$C$3;E4>=$C$4))>2); "blij"; "nietblij")
dit icm mijn post. Je checkt het minimum aantal keren dat je aan een voorwaarde voldoet.
heitieh
pi_126427124
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 01:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Omdat WAAR-verwijzingen de waarde 1 leveren kun je dit in een keer doen door een som-lus toe te voegen:
ALS(SOM((E1<=$C$1;E2>=$C$2;E3>=$C$3;E4>=$C$4))>2); "blij"; "nietblij")
Dan moet het teken van de eerste ook omgewisseld worden toch?
ALS(SOM((E1>=$C$1;E2>=$C$2;E3>=$C$3;E4>=$C$4))>2); "blij"; "nietblij")
  maandag 13 mei 2013 @ 14:09:35 #175
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_126428162
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 13:35 schreef PAAC het volgende:

[..]

; "blij"; "nietblij")


Dan moet het teken van de eerste ook omgewisseld worden toch?

ALS(SOM((E1>=$C$1;E2>=$C$2;E3>=$C$3;E4>=$C$4))>2); "blij"; "nietblij")
Geen idee, ik heb de voorwaarden van de vraagsteller gekopieerd. Daar verspringen ze ook.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_126429530
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 14:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Geen idee, ik heb de voorwaarden van de vraagsteller gekopieerd. Daar verspringen ze ook.
Misschien zit er nog een andere reden achter :)
Die sommatie van de booleans wist ik zelf ook nog niet, weer iets geleerd :P
  FOK!fotograaf woensdag 15 mei 2013 @ 22:10:27 #177
17893 Forno
pi_126556523
Ik heb de ballen verstand van VBA en dit kost mij een aantal fulltime weken om uit te vogelen, daarom vraag ik om jullie medewerking.

Ik ben bezig met een tabblad in excel 2010 waarin ik al mijn betalingstransacties onder elkaar kan invoeren. Deze gegevens worden vervolgens door andere tabbladen gebruikt voor mijn persoonlijke budget. Ik importeer deze transacties vanuit een excel-bestand die ik op de ABN AMRO bankiersite kan aanmaken. De data die ik importeer voer ik als volgt in (vereenvoudigd):

Kolom 1 | Kolom 2 | Kolom 3
Data Bedrag Omschrijving
1-1-2013 200,00 Levensmiddelen (rij 1)
1-2-2013 30,00 Cadeau's (rij 2)
..................................................(rij 1000)

Nu komt het wel eens voor dat er een transactie tussen zit, zoals levensmiddelen, die ik achteraf in twee of meer verschillende omschrijvingen wil opsplitsen. Bijvoorbeeld in etenswaren en persoonlijke verzorging omdat ik zo een nauwkeuriger beeld van mijn uitgaven heb.

Voor deze functionaliteit wil ik graag een knop/button in iedere rij. Als ik daar op druk, dat er automatisch een rij onder die knop wordt ingevoegd. Dus als ik op de knop in rij 50 druk, dat er onder rij 50 een rij wordt aangemaakt. Als ik twee keer druk er twee rijen worden ingevoerd. Liefst ook dat de datum en de omschrijving van rij 50 wordt gekopieerd. Kortom de lokatie van het invoegen van rijen is gerelateerd aan de lokatie van de knop in het tabblad, alsmede de te kopieren data.
Als het even kan, zou ik graag willen dat de opgesplitste rij een ander kleurtje krijgen, bijvoorbeeld geel. Dat het duidelijk is dat de rijen achteraf zijn opgesplitst. :P

Is dit eenvoudig te fabriceren? Anders moet ik het handmatig gaan doen. Wat op zich geen probleem is, maar dit is natuurlijk wel blits!
pi_126557169
Mja dan zit je met honderden knoppen uiteindelijk en die moet je allemaal handmatig invoegen.
Beter doe je gewoon de hele rij selecteren, kopiëren, rechtermuisknop op die rij eronder - Gekopeerde cellen invoegen. Ben je ook klaar.
  woensdag 15 mei 2013 @ 23:02:23 #179
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_126560392
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 22:10 schreef Forno het volgende:
Ik heb de ballen verstand van VBA en dit kost mij een aantal fulltime weken om uit te vogelen, daarom vraag ik om jullie medewerking.

Ik ben bezig met een tabblad in excel 2010 waarin ik al mijn betalingstransacties onder elkaar kan invoeren. Deze gegevens worden vervolgens door andere tabbladen gebruikt voor mijn persoonlijke budget. Ik importeer deze transacties vanuit een excel-bestand die ik op de ABN AMRO bankiersite kan aanmaken. De data die ik importeer voer ik als volgt in (vereenvoudigd):

Kolom 1 | Kolom 2 | Kolom 3
Data Bedrag Omschrijving
1-1-2013 200,00 Levensmiddelen (rij 1)
1-2-2013 30,00 Cadeau's (rij 2)
..................................................(rij 1000)

Nu komt het wel eens voor dat er een transactie tussen zit, zoals levensmiddelen, die ik achteraf in twee of meer verschillende omschrijvingen wil opsplitsen. Bijvoorbeeld in etenswaren en persoonlijke verzorging omdat ik zo een nauwkeuriger beeld van mijn uitgaven heb.

Voor deze functionaliteit wil ik graag een knop/button in iedere rij. Als ik daar op druk, dat er automatisch een rij onder die knop wordt ingevoegd. Dus als ik op de knop in rij 50 druk, dat er onder rij 50 een rij wordt aangemaakt. Als ik twee keer druk er twee rijen worden ingevoerd. Liefst ook dat de datum en de omschrijving van rij 50 wordt gekopieerd. Kortom de lokatie van het invoegen van rijen is gerelateerd aan de lokatie van de knop in het tabblad, alsmede de te kopieren data.
Als het even kan, zou ik graag willen dat de opgesplitste rij een ander kleurtje krijgen, bijvoorbeeld geel. Dat het duidelijk is dat de rijen achteraf zijn opgesplitst. :P

Is dit eenvoudig te fabriceren? Anders moet ik het handmatig gaan doen. Wat op zich geen probleem is, maar dit is natuurlijk wel blits!
Record even precies wat je doen wilt met vba recorder. Nu maak je een sheet before double click event aan. Die laat je reageren met je opgenomen en beetje aangepaste macro. Klaar.

Alleen heb je dan geen knopjes maar da's toch lelijk en log

ohja dafan hij kan natuurlijk wel dynamisch met vba commajd buttons aanmaken he. Maar da's lastiger goed te krijgen dan wat ie eigenlijk wil :p (naja, lastig ..)
pi_126862634
Versie: 2010 Taal: Nederlands

Heb al aardig wat oplossingen gevonden voor het plaatsen van een verticale lijn in een lijndiagram, maar ik krijg het gewenste resultaat niet voor elkaar. Hier alvast het voorbeeld als plaatje:



De getalen onder de diagram heb ik even ingevoerd als voorbeeld, daarmee wordt de (groene) lijn gezet. Die derde reeks (groen) heeft het grafiektype 'spreiding met rechte lijnen'.

Het probleem is dat de waarde op de x-as niet klopt. De ingevoerde waarde wordt als reeks in de diagram geplaatst. 0,59 is in dit voorbeeld de 0de in de reeks (op de x-as) en daarom staat het daar. Als ik bijvoorbeeld 10 invul i.p.v. 0,59, komt de lijn op de plek van de 10e waarde op de x-as te staan. Zie het voorbeeld hieronder:



Hoe krijg ik het voor elkaar dat de verticale lijn ook daadwerkelijk bij waarde 0,59 wordt ingevuld?
  woensdag 22 mei 2013 @ 17:51:51 #181
47320 M_Schtoppel
Go Onno go!
pi_126865828
Beste mensen, even een simpele vraag voor de echte specialisten hier.

Ik wil graag onder elkaar een getallenreeks aanmaken. Is daar een functie voor zodat ik niet de eerste twee getallen hoef te kopieren en dan alles naar beneden trekken?

Dus bijvoorbeel een range van 1001 t/m 12000 maar dan onder elkaar?

Heel hartelijk bedankt!
Gaap Goals rulezzz!
pi_126866010
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 16:42 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Versie: 2010 Taal: Nederlands

Heb al aardig wat oplossingen gevonden voor het plaatsen van een verticale lijn in een lijndiagram, maar ik krijg het gewenste resultaat niet voor elkaar. Hier alvast het voorbeeld als plaatje:

[ afbeelding ]

De getalen onder de diagram heb ik even ingevoerd als voorbeeld, daarmee wordt de (groene) lijn gezet. Die derde reeks (groen) heeft het grafiektype 'spreiding met rechte lijnen'.

Het probleem is dat de waarde op de x-as niet klopt. De ingevoerde waarde wordt als reeks in de diagram geplaatst. 0,59 is in dit voorbeeld de 0de in de reeks (op de x-as) en daarom staat het daar. Als ik bijvoorbeeld 10 invul i.p.v. 0,59, komt de lijn op de plek van de 10e waarde op de x-as te staan. Zie het voorbeeld hieronder:

[ afbeelding ]

Hoe krijg ik het voor elkaar dat de verticale lijn ook daadwerkelijk bij waarde 0,59 wordt ingevuld?
Vermoedelijk moet je onder 'Indeling' kiezen voor Assen en gebruik maken van 2 vertikale assen. De as die hoort bij je vertikale lijn kan je zo verplaatsen om je lijn in het eerste figuurtje naar rechts te krijgen.
  woensdag 22 mei 2013 @ 18:29:11 #183
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_126867362
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 17:51 schreef M_Schtoppel het volgende:
Beste mensen, even een simpele vraag voor de echte specialisten hier.

Ik wil graag onder elkaar een getallenreeks aanmaken. Is daar een functie voor zodat ik niet de eerste twee getallen hoef te kopieren en dan alles naar beneden trekken?

Dus bijvoorbeel een range van 1001 t/m 12000 maar dan onder elkaar?

Heel hartelijk bedankt!
In het startlint vind je de knop "doorvoeren". Selecteer daaronder "reeks". Geef je gegevens in:


edit:
Bovenstaande klopt niet helemaal. Intervalwaarde moet natuurlijk 1 zijn. Je moet de startwaarde in de eerste (en geselecteerde) cel zetten.
heitieh
  woensdag 22 mei 2013 @ 21:28:52 #184
47320 M_Schtoppel
Go Onno go!
pi_126877610
Mooi man, thanks.
Gaap Goals rulezzz!
pi_126877626
quote:
donderdag 11 april 2013 13:11 schreef mien-moeke het volgende:
Ik zal de vraag opnieuw stellen.

Mensen kiezen een 'auto' met een aantal opties. Dit wordt in de tabel bovenaan aangegeven door een 'X' te plaatsen bij de gewenste opties voor het gewenste model/item.
Achteraan de tabel staat een kolom waar de opties per model/item worden verzameld. Dit gaat automatisch.

Ik wil elders (waarschijnlijk op blad2) een tabel met daarin de gekozen opties los van elkaar, onder elkaar, zonder lege ruimtes verzamelen. (De tabel onder de rode streep)

Dus in dit voorbeeld, als iemand nog voor een Jetta met Cruisecontrol kiest, komt in de tabel onderaan, tussen D2 en C4, nog C3 te staan.
Hoi,

Ik ben nieuw op het forum, even zoeken
Verzamel gekozen opties in F2:I5 met:

=ALS(ISLEEG(B2);"";ADRES(RIJ(B2);VERGELIJKEN("x";B2;0)+KOLOM(B2)-1;4)) (voor B2:E5)

Voeg alle keuzes samen in $K$6: =TEKST.SAMENVOEGEN(F2;G2;H2;I2;F3;G3;H3;I3;F4;G4;H4;I4;F5;G5;H5;I5)

vervolgens: vanaf A6: =DEEL($K$6;(RIJ(A6)-6)*2+1;2) (A6:A22)

De automatisch gegenereerde cellen uit het voorbeeld gebruik ik niet, maar kan ik wel genereren uit voorgaande. Voegt weinig toe lijkt me:=ALS(LINKS(TEKST.SAMENVOEGEN(ALS(F2="";"";F2);ALS(G2="";"";","&G2);ALS(H2="";"";","&H2);ALS(I2="";"";","&I2));1)=",.... etc.

Ik hoop dat ik de vraag goed begrepen heb

groeten klouter65
pi_126891052
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 17:55 schreef snabbi het volgende:

[..]

Vermoedelijk moet je onder 'Indeling' kiezen voor Assen en gebruik maken van 2 vertikale assen. De as die hoort bij je vertikale lijn kan je zo verplaatsen om je lijn in het eerste figuurtje naar rechts te krijgen.
Zoals je op het plaatje kunt zien, gebruik ik al twee verticale y-assen. Je kunt inderdaad bij gegevens opmaken kiezen voor primaire of secundaire as, maar dat verandert de verticale lijn alleen in verticale richting (dat slaat dus op de y-as).

Hier een simpeler voorbeeld met de gegevens erbij:


[ Bericht 7% gewijzigd door Locutus-of-Borg op 23-05-2013 08:22:15 ]
  donderdag 23 mei 2013 @ 09:11:09 #187
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_126892072
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 08:09 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Zoals je op het plaatje kunt zien, gebruik ik al twee verticale y-assen. Je kunt inderdaad bij gegevens opmaken kiezen voor primaire of secundaire as, maar dat verandert de verticale lijn alleen in verticale richting (dat slaat dus op de y-as).

Hier een simpeler voorbeeld met de gegevens erbij:
[ afbeelding ]
Selecteer de reeks, ga dan naar het lint -> indeling -> assen -> secundaire horizontale as -> standaard as weergeven.
pi_126892313
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 09:11 schreef ralfie het volgende:

[..]

Selecteer de reeks, ga dan naar het lint -> indeling -> assen -> secundaire horizontale as -> standaard as weergeven.
Na het selecteren van secundaire horizontale as, kan ik alleen kiezen uit:
- Geen
- As van links naar rechts weergeven
- As weergeven zonder labels
- As van rechts naar links weergeven

Hoe kan ik voor de 3e reeks (gemiddelde) selecteren welke x-/horizontale as ik wil gebruiken?
pi_126914864


[ Bericht 100% gewijzigd door KleinBolletje op 23-05-2013 23:48:12 ]
pi_126938099
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 09:21 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Na het selecteren van secundaire horizontale as, kan ik alleen kiezen uit:
- Geen
- As van links naar rechts weergeven
- As weergeven zonder labels
- As van rechts naar links weergeven

Hoe kan ik voor de 3e reeks (gemiddelde) selecteren welke x-/horizontale as ik wil gebruiken?
Een oplossing die ik nu zelf gevonden heb, is de waarde omrekenen naar de waarden op de as (1,2,etc.). Als de as dus loopt als 0,15; 0,25; etc, dan komen die waarden overeen met 1; 2; etc. Niet echt handig, maar het werkt.
pi_126945092
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 16:42 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Versie: 2010 Taal: Nederlands

Heb al aardig wat oplossingen gevonden voor het plaatsen van een verticale lijn in een lijndiagram, maar ik krijg het gewenste resultaat niet voor elkaar. Hier alvast het voorbeeld als plaatje:

[ afbeelding ]

De getalen onder de diagram heb ik even ingevoerd als voorbeeld, daarmee wordt de (groene) lijn gezet. Die derde reeks (groen) heeft het grafiektype 'spreiding met rechte lijnen'.

Het probleem is dat de waarde op de x-as niet klopt. De ingevoerde waarde wordt als reeks in de diagram geplaatst. 0,59 is in dit voorbeeld de 0de in de reeks (op de x-as) en daarom staat het daar. Als ik bijvoorbeeld 10 invul i.p.v. 0,59, komt de lijn op de plek van de 10e waarde op de x-as te staan. Zie het voorbeeld hieronder:

[ afbeelding ]

Hoe krijg ik het voor elkaar dat de verticale lijn ook daadwerkelijk bij waarde 0,59 wordt ingevuld?
Als je een lijndiagram gebruikt, dan gebruikt ie gehele getallen voor de X-as vlgs mij.
Bij een scatterplot kun je ook gewoon instellen dat er een lijn tussen de punten komt en dan een rechte lijn naar boven met
X-waarden: ={0.59, 0.59}
Y-waarden: ={0, 5.5}

Hopelijk werkt het :)
pi_126945867
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 13:26 schreef PAAC het volgende:

[..]

Als je een lijndiagram gebruikt, dan gebruikt ie gehele getallen voor de X-as vlgs mij.
Bij een scatterplot kun je ook gewoon instellen dat er een lijn tussen de punten komt en dan een rechte lijn naar boven met
X-waarden: ={0.59, 0.59}
Y-waarden: ={0, 5.5}

Hopelijk werkt het :)
Wat is een scatterplot? Ik heb de Nederlandse versie van Word 2010 en als je spreiding bedoelt, dan heb ik de derde reeks (gemiddelde) al op grafiektype spreiding staan.
pi_126946195
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 13:53 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Wat is een scatterplot? Ik heb de Nederlandse versie van Word 2010 en als je spreiding bedoelt, dan heb ik de derde reeks (gemiddelde) al op grafiektype spreiding staan.
Sorry, automatisme (doe de helft van mijn werk in het engels).

En das de spreiding ja, als je geen X-waarden invoert voor de spreiding dan neemt hij als het goed is gehele waarden aan. Dus dan kun je van je 2e series reeks een spreidings grafiek maken zonder X-waarden, en de 3e gewoon invoeren met X-waarden.

[ Bericht 1% gewijzigd door PAAC op 24-05-2013 14:16:57 ]
pi_126947426
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 14:03 schreef PAAC het volgende:

[..]

Sorry, automatisme (doe de helft van mijn werk in het engels).

En das de spreiding ja, als je geen X-waarden invoert voor de spreiding dan neemt hij als het goed is gehele waarden aan. Dus dan kun je van je 2e series reeks een spreidings grafiek maken zonder X-waarden, en de 3e gewoon invoeren met X-waarden.
Ik snap nog niet goed wat je bedoelt. Het is denk ik communicatief prettiger als we niet praten over reeksen, maar over de namen van de reeksen met tussen haakjes het gebruikte grafiektype. In dit geval 'aantal projecten' (staafdiagram), 'normaalverdeling' (lijndiagram) en 'gemiddelde' (spreiding met rechte lijnen).

Misschien verduidelijkt dit plaatje:

pi_126947957
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 14:40 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Ik snap nog niet goed wat je bedoelt. Het is denk ik communicatief prettiger als we niet praten over reeksen, maar over de namen van de reeksen met tussen haakjes het gebruikte grafiektype. In dit geval 'aantal projecten' (staafdiagram), 'normaalverdeling' (lijndiagram) en 'gemiddelde' (spreiding met rechte lijnen).

Misschien verduidelijkt dit plaatje:

[ afbeelding ]
Wat ik dan bedoel is:
'normaalverdeling' (lijndiagram) wordt omgezet naar 'normaalverdeling'(spreiding met rechte lijnen)

Waarbij je geen X-waarden invoerd (dan worden automatisch gehele getallen gebruikt voor de X-as).
Dus dan heb je in feite een lijndiagram.

Heb het zojuist bij mezelf met wat random data getest en het lijkt te werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door PAAC op 24-05-2013 15:05:03 ]
pi_126950073
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 14:55 schreef PAAC het volgende:

[..]

Wat ik dan bedoel is:
'normaalverdeling' (lijndiagram) wordt omgezet naar 'normaalverdeling'(spreiding met rechte lijnen)

Waarbij je geen X-waarden invoerd (dan worden automatisch gehele getallen gebruikt voor de X-as).
Dus dan heb je in feite een lijndiagram.

Heb het zojuist bij mezelf met wat random data getest en het lijkt te werken.
Welk grafiektype kies je dan voor 'gemiddelde'? Misschien kun je jouw voorbeeld even mailen (heb mijn e-mail adres in een pm naar je gestuurd)?
pi_126960791
You've got mail :)

Toen ik het thuis nog eens wilde na maken ging het fout(zul je altijd zien).
Na verder puzzelen kwam ik erachter dat de 2e X-axis geactiveerd moest worden, toen werd alles goed gelijk getrokken en leek hij het te doen.

Hopelijk werkt het :)
pi_126971843
Hallo,

Ik ben een beginner met excel en vroeg me af of jullie me konden helpen met een probleempje :-)

Ik zou graag een lijst maken in excel met goederen die een bepaald bedrag kosten, neem nu dat de naam van de goederen in kolom A staan en het bedrag van elk goed in kolom B.
Nu zou ik graag aan die lijst in kolom C een aanvinkvakje zetten enonderaan kolom C zou ik dan graag het totaal bedrag zien van alle goederen waarvan het vakje is aangevinkt.

Zou iemand me kunnen helpen met hoe ik zo een aanvink vakje aanmaak en hoe ik het opgetelde bedrag van alle aangevinkte goederen onderaan laat verschijnen?

Bedankt :-)
pi_126974461
Kijk eens naar SOM.ALS()
pi_126975694
Bedankt voor de suggestie, maar die functie heb ik al gepoogd te gebruiken, maar een vinkje ziet excel niet als een criteria en telt die dus niet op.
Als ik het selectievakje moet gaan linken aan een cel zodat er waar en onwaar inkomt en dan vlak naast de bedragen gaan zetten zodat de som.als functie werkt en eventueel dan nog verbergen voor het zicht is niet echt een elegante oplossing vrees ik.

Is dit de enige manier om zoiets te maken of is er een andere manier elegantere/ visuele mooiere manier om dit op te lossen zonder buiten excel grenzen te treden?

De layout zou echt heel basic zijn : kolom A met namen van producten, kolom B met bedragen en kolom C het selectievakje dat uit en aangevinkt word. En onderaan kolom C het totaal bedrag van de aangevinkte vakjes.
pi_126975719
Nee klopt.
Als je een 'vinkje' zegt denk ik dat je bedoelt een checkbox? Dan moet je met VBA er een WAAR in doen en dan met SOM.ALS bezig. Weinig elegant inderdaad.
Dan heb je twee opties; accepteren of het 'aanvinken' anders maken dmv 'X' zetten oid.
pi_126976590
Jammer, ik had gehoopt dat hier een simpele elegante oplossing voor zou zijn en toch de checkbox behouden (staat leuker dan een x) :-)

bedankt voor je antwoord :-)
  zaterdag 25 mei 2013 @ 11:12:32 #203
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_126979314
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 04:07 schreef pluisje8888 het volgende:
Jammer, ik had gehoopt dat hier een simpele elegante oplossing voor zou zijn en toch de checkbox behouden (staat leuker dan een x) :-)

bedankt voor je antwoord :-)
Je kan de vinkjes wel leuker weergeven d.m.v. voorwaardelijke opmaak, ziet het er toch weer iets eleganter uit (maar de gebruiker moet nog steeds zelf een 'X' intypen)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zaterdag 25 mei 2013 @ 13:04:56 #204
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_126982461
Je kunt ook een + en een - commandbutton maken, waarmee je het aantal ophoogt. Met een som product tel je alles op. Eigenlijk niet eens zo moeilijk, maar als je veel items hebt, moet je veel buttons 'programmeren'.
heitieh
pi_127069554
Misschien weten jullie dit
Vroeger (Excel 2003) kon je snel in het paste special menu komen door de menu knop (dat vierkantje links van je rechter control knop) in te drukken en dan "S" in te drukken.

Tegenwoordig (Excel 2010) krijg je dan een heel mooi irritant menutje (zie spoiler).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weet iemand hoe je van dit menu af kan komen?
Ik heb al paar keer gegoogled en kon er niet zo gauw iets over vinden.

Ik weet dat je door nogmaals "S" in te drukken gewoon in het ouderwetse menu terecht kan komen, maar vandaag had ik door haast vaak nogmaals de "S" ingedrukt. Met als gevolg dat hij waarden van elkaar ging aftrekken en dus de helft van mijn data negatief was ineens...

Ofwel, ik wil gewoon éénmaal de "S" indrukken en dan in m'n paste special menu komen :)
pi_127150107
Volgende formule probeer ik te maken maar lukt me in geen mogelijkheid (zie bijlage). Ik wil de aswaarde bij een tabel eruit krijgen met een korte formule. Kan wel met een ingewikkelde, maar betreft een zeer grote tabel dus dit is niet wenselijk. Iemand idee?

http://www.2shared.com/document/y1Gzwi2e/Map1.html
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_127155673
http://www.megafileupload.com/en/file/421720/Map1-xls.html

Via PM begrepen dat het lastig te downloaden is. Dit moet makkelijker zijn. 2e balk onderin even af laten tellen (van 15 sec naar 0) en downloaden :)
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_127159257
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 16:15 schreef PAAC het volgende:
Misschien weten jullie dit
Vroeger (Excel 2003) kon je snel in het paste special menu komen door de menu knop (dat vierkantje links van je rechter control knop) in te drukken en dan "S" in te drukken.

Tegenwoordig (Excel 2010) krijg je dan een heel mooi irritant menutje (zie spoiler).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weet iemand hoe je van dit menu af kan komen?
Ik heb al paar keer gegoogled en kon er niet zo gauw iets over vinden.

Ik weet dat je door nogmaals "S" in te drukken gewoon in het ouderwetse menu terecht kan komen, maar vandaag had ik door haast vaak nogmaals de "S" ingedrukt. Met als gevolg dat hij waarden van elkaar ging aftrekken en dus de helft van mijn data negatief was ineens...

Ofwel, ik wil gewoon éénmaal de "S" indrukken en dan in m'n paste special menu komen :)
Bevalt de "verbetering" je niet? Probeer eens CTRL+ALT+v ^O^
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127191453
quote:
3s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:38 schreef Deetch het volgende:

[..]

Bevalt de "verbetering" je niet? Probeer eens CTRL+ALT+v ^O^
Verbetering?
De helft van de "verbeteringen" maakt het er niet duidelijker op(om te beginnen een oerwoud aan opties).
De eerste paar maanden van mijn overstap van 2003 naar 2007 heb ik ook aardig lopen schelden(heb nu dan 2010).

En het is even wennen, maar de sneltoets lijkt aardig te werken :)
Bedankt!
  donderdag 30 mei 2013 @ 09:07:59 #210
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_127191754
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 08:49 schreef PAAC het volgende:

[..]

Verbetering?
De helft van de "verbeteringen" maakt het er niet duidelijker op(om te beginnen een oerwoud aan opties).
De eerste paar maanden van mijn overstap van 2003 naar 2007 heb ik ook aardig lopen schelden(heb nu dan 2010).

En het is even wennen, maar de sneltoets lijkt aardig te werken :)
Bedankt!
ah, dan loop je nu nog maar 3 jaar achter ;)

Maar Microsoft slaat door. Ik blijf de wijzigingen van 2003 naar het lint, een twijfelachtige verbetering vinden. Het is nu veranderen om het veranderen, want er moet wel elke 3 jaar een nieuw pakket verkocht worden... :N. Excel is een topproduct, jammer van de leverancier :')
heitieh
pi_127192411
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 08:49 schreef PAAC het volgende:

[..]

Verbetering?
De helft van de "verbeteringen" maakt het er niet duidelijker op(om te beginnen een oerwoud aan opties).
De eerste paar maanden van mijn overstap van 2003 naar 2007 heb ik ook aardig lopen schelden(heb nu dan 2010).

En het is even wennen, maar de sneltoets lijkt aardig te werken :)
Bedankt!
Vandaar ook dat het tussen haakjes stond :D Ik heb dezelfde problemen ondervonden. De nieuwe interface is duidelijk gemaakt om nieuwe klanten te trekken ipv je oude te behouden.

Gelukkig is de overgang niet zo erg als office 97 (geloof ik) waarbij zelfs de VBA naar het nederlands was vertaald. Moest je ineens indien..dan...anders gebruiken bij het programmeren van een if...then...else.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127192819
quote:
99s.gif Op donderdag 30 mei 2013 09:07 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

ah, dan loop je nu nog maar 3 jaar achter ;)

Maar Microsoft slaat door. Ik blijf de wijzigingen van 2003 naar het lint, een twijfelachtige verbetering vinden. Het is nu veranderen om het veranderen, want er moet wel elke 3 jaar een nieuw pakket verkocht worden... :N. Excel is een topproduct, jammer van de leverancier :')
Ik wil volgens mij ook niet weten wat er me te wachten staat als ik de eerst volgende keer verplicht moet overstappen op een nieuwere versie (als het alleen al een W8 looks heeft gaan mijn nekharen nu al over eind staan, laat staan alle nieuwe "mogelijkheden" die erbij kunnen komen)...

quote:
3s.gif Op donderdag 30 mei 2013 09:34 schreef Deetch het volgende:

[..]

Vandaar ook dat het tussen haakjes stond :D Ik heb dezelfde problemen ondervonden. De nieuwe interface is duidelijk gemaakt om nieuwe klanten te trekken ipv je oude te behouden.

Gelukkig is de overgang niet zo erg als office 97 (geloof ik) waarbij zelfs de VBA naar het nederlands was vertaald. Moest je ineens indien..dan...anders gebruiken bij het programmeren van een if...then...else.
Zoiets hoorde ik ook van een collega.
Die had voor 2007 een add-in geinstalleerd waardoor hij het 2003 menu kreeg ipv de linten :P

Achja, één voordeel van al die knopjes op de linten is dat ik erop ga drukken en dan soms handige functies vindt.
Zo heb ik bijvoorbeeld de slide master in PP gevonden(nooit van gehoord eerder) en nog paar andere handige functies in Word en Excel.

Verder is het gewoon een doolhof vaak...
pi_127192955
Helaas geen add-in op mijn werk PC (beveiligingspolicy enzo).

Daarentegen kan het soms ook geen kwaad om mee te gaan met de nieuwste versie. Het is vooral visueel een stuk gelikter geworden en er zijn wel wat goeie extra's bijgekomen en gelukkig hebben ze oude functies (zoals sumproduct) wel behouden.

Na een maandje was kon ik 80% van de functies wel goed vinden, ik wacht nog steeds totdat ik de andere 20% ook op een logische plek vind zitten (zal wel niet gebeuren ben ik bang)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127193737
quote:
3s.gif Op donderdag 30 mei 2013 09:51 schreef Deetch het volgende:
Helaas geen add-in op mijn werk PC (beveiligingspolicy enzo).

Daarentegen kan het soms ook geen kwaad om mee te gaan met de nieuwste versie. Het is vooral visueel een stuk gelikter geworden en er zijn wel wat goeie extra's bijgekomen en gelukkig hebben ze oude functies (zoals sumproduct) wel behouden.

Na een maandje was kon ik 80% van de functies wel goed vinden, ik wacht nog steeds totdat ik de andere 20% ook op een logische plek vind zitten (zal wel niet gebeuren ben ik bang)
Dat vind ik ook van die mooie nieuwe functies "Stdev.P" en "Stdev.S".
Denk ik die netjes te gebruiken, loop ik naar m'n manager om iets te laten zien. Doet geen enkele berekening het daar omdat hij nog Excel2007 heeft en die functies niet ondersteund...

En ik heb zojuist een berekening/functie gevonden waar ik al tijden naar zocht(per toeval gevonden) :D

[ Bericht 0% gewijzigd door PAAC op 30-05-2013 19:50:30 ]
  donderdag 30 mei 2013 @ 17:42:18 #215
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_127212708
quote:
99s.gif Op donderdag 30 mei 2013 09:07 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

ah, dan loop je nu nog maar 3 jaar achter ;)

Maar Microsoft slaat door. Ik blijf de wijzigingen van 2003 naar het lint, een twijfelachtige verbetering vinden. Het is nu veranderen om het veranderen, want er moet wel elke 3 jaar een nieuw pakket verkocht worden... :N. Excel is een topproduct, jammer van de leverancier :')
Na Office2013 wordt t allemaal Office365 geloof ik.. Ik heb nu al Excelsheets die een 2 jaar oude MacBook laten crashen vanwege de UDF's en automatische opmaak (mijn 5 jaar oude Windows Vista laptop met 2GB werkgeheugen trekt t wel :P), ben benieuwd hoeveel daarvan behouden blijft in de 365-versie!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_127217026
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 17:42 schreef qu63 het volgende:

[..]

Na Office2013 wordt t allemaal Office365 geloof ik.. Ik heb nu al Excelsheets die een 2 jaar oude MacBook laten crashen vanwege de UDF's en automatische opmaak (mijn 5 jaar oude Windows Vista laptop met 2GB werkgeheugen trekt t wel :P), ben benieuwd hoeveel daarvan behouden blijft in de 365-versie!
* Deetch maakt mental note om office 2010 dvd veilig op te bergen en te backuppen
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 30 mei 2013 @ 20:02:15 #217
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_127218643
Heeft er iemand toevallig een praktische manier om in Excel ook te kunnen rekenen met data vóór 1900?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_127219614
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 20:02 schreef Janneke141 het volgende:
Heeft er iemand toevallig een praktische manier om in Excel ook te kunnen rekenen met data vóór 1900?
Volgens deze site zou dit moeten helpen(Ik heb het zelf verder niet getest oid)
http://spreadsheetpage.co(...)ate_functions_xdate/
pi_127220121
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 20:02 schreef Janneke141 het volgende:
Heeft er iemand toevallig een praktische manier om in Excel ook te kunnen rekenen met data vóór 1900?
Als je bv het verschil wil weten hoeveel dagen er zitten tussen 3 oktober 1693 en 10 november 1815
Dat is hetzelfde dan: 3 oktober 5693 en 10 november 5815

3 10 1693
=DATE(C22+4000,B22,A22)

10 11 1815
=DATE(C25+4000,B25,A25)

Verschil is 44596 dagen




Iedere 400 jaar is namelijk een identieke cyclus

146097 dagen

ofwel 20871 weken
303 jaren met 365 dagen en 97 jaren met 366 dagen
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 30 mei 2013 @ 20:45:41 #220
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_127220630
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 20:22 schreef PAAC het volgende:

[..]

Volgens deze site zou dit moeten helpen(Ik heb het zelf verder niet getest oid)
http://spreadsheetpage.co(...)ate_functions_xdate/
Dank, dit zou wel eens goed kunnen werken!

@Twentse Ros: bedankt voor je moeite, maar dat is niet direct wat ik bedoel. Het gaat me in dit vooral om het makkelijk kunnen invoeren en sorteren van datums vanaf pakweg 1840.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_127357569
Weer vraagje met Excel 2010(Engels).

Weet iemand hoe je frequenties kan tellen zonder gebruik te maken van "bins"?
Ofwel dat Excel automatisch de groepen indeeld en daarvan de frequenties telt (liefst gebaseerd op invoer van aantal gewenste kolommen).
pi_127357892
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:50 schreef PAAC het volgende:
Weer vraagje met Excel 2010(Engels).

Weet iemand hoe je frequenties kan tellen zonder gebruik te maken van "bins"?
Ofwel dat Excel automatisch de groepen indeeld en daarvan de frequenties telt (liefst gebaseerd op invoer van aantal gewenste kolommen).
Draaitabel?
pi_127358310
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:57 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Draaitabel?
En dan? (Heb weinig ervaring met draaitabellen, ik probeer ze zoveel mogelijk te vermijden eigenlijk :P )
pi_127358455
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:07 schreef PAAC het volgende:

[..]

En dan? (Heb weinig ervaring met draaitabellen, ik probeer ze zoveel mogelijk te vermijden eigenlijk :P )
Als je de volgende de data structuur hebt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ColA    ColB
a    1
a    1
a    2
b    3
b    5
c    8
c    13
c    21
c    34

Dan selecteer je het bereik en maak je hier een draaitabel van. ColA gooi je dan in de rows neer en ColB in in de values neer. Deze zal er dan van maken: SUM of ColB, hier moet je COUNT of ColB van maken.

Dan krijg je de volgende output:
1
2
3
a    3
b    2
c    4
pi_127358818
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:10 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Als je de volgende de data structuur hebt:
[ code verwijderd ]

Dan selecteer je het bereik en maak je hier een draaitabel van. ColA gooi je dan in de rows neer en ColB in in de values neer. Deze zal er dan van maken: SUM of ColB, hier moet je COUNT of ColB van maken.

Dan krijg je de volgende output:
[ code verwijderd ]

Dan zijn je variabelen "a, b en c" dus je "bins".
Wat ik wil is dat ik het zonder die dingen doe :)

Ik heb zelf wel een macrotje in elkaar MacGyvert die alles op de achtergrond doet en uiteindelijk een histogram maakt, maar ben benieuwd of er niet iets simpelers voor is.
pi_127363660
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:20 schreef PAAC het volgende:

[..]

Dan zijn je variabelen "a, b en c" dus je "bins".
Wat ik wil is dat ik het zonder die dingen doe :)

Ik heb zelf wel een macrotje in elkaar MacGyvert die alles op de achtergrond doet en uiteindelijk een histogram maakt, maar ben benieuwd of er niet iets simpelers voor is.
Hoe wil je een frequentie van dingen bepalen zonder dat je aangeeft van welke dingen je de frequentie wilt bepalen? Geef eens een voorbeeld van wat je zou willen?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127389774
Ik heb een grote database waar soms hele verslagen in een cell moeten dus die kopieer in een comment erbij. Alleen nu verdwijnen vaak de comments heel willekeurig. Ik heb gelukkig genoeg back-ups om het te herstellen maar het is wel irritant.

Zie op internet dat meer mensen hetzelfde probleem hebben met random verdwijnen van comments, iemand enig idee hoe je dit oplost/voorkomt?
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_127390891
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 03:13 schreef MaxC het volgende:
Ik heb een grote database waar soms hele verslagen in een cell moeten dus die kopieer in een comment erbij. Alleen nu verdwijnen vaak de comments heel willekeurig. Ik heb gelukkig genoeg back-ups om het te herstellen maar het is wel irritant.

Zie op internet dat meer mensen hetzelfde probleem hebben met random verdwijnen van comments, iemand enig idee hoe je dit oplost/voorkomt?
Welke versie van excel gebruik je?

Wat gebeurt er als je "show all comments" aanklikt in de Review ribbon?

De andere mensen met dit probleem lijken het vooral te hebben bij shared excel documents waar meer mensen in kunnen werken. Is dat bij jou ook het geval?

En hoe veel tekens bevatten de comments die verdwijnen, mogelijk dat daar en beperking in zit?
http://stackoverflow.com/(...)s-max-length-in-2003
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127390971
Oh en databases doe je natuurlijk in een database programma.

Een mogelijk workaround is om dat hele verslag gewoon in een cel te doen? Hier heb je overiugens ook een beperking van hget aantal karakters:

quote:
Length of cell contents (text): 32,767 characters. Only 1,024 display in a cell; all 32,767 display in the formula bar.
Genoemde beperking geldt zowel voor 2003 als 2010
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127392003
Tekst in excel is een hell, ik snap echt niet dat sommige mensen excel als veredelde tekstverwerker gebruiken. :D
pi_127392501
Inderdaad zeg. Access dan, en dan nog is dat af en toe te beperkt als DB.
Snap dat het een lastiger programma is maar niet klagen als Excel je database niet goed onthoudt :')
pi_127396813
Geen shared document en het is niet volledig mijn database werk er voor iemand anders in dus vandaar het in excel is ipv acess.

Het is een patiëntendatabase met voornamelijk cijfers maar enkele vakken met bijvoorbeeld een operatieverslag.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_127397656
Zorg dat de operatieverslagen in een apart (goed geidentificeerd) document staat en koppel deze met een internetlink in je excelsheet.

En sowieso een medische database in excel? Adviseer de eigenaar voor een andere oplossing, in excel blijft het omprutsen en wordt jij er straks op aangekeken.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127411052
quote:
3s.gif Op maandag 3 juni 2013 16:18 schreef Deetch het volgende:

[..]

Hoe wil je een frequentie van dingen bepalen zonder dat je aangeeft van welke dingen je de frequentie wilt bepalen? Geef eens een voorbeeld van wat je zou willen?
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:50 schreef PAAC het volgende:
Ofwel dat Excel automatisch de groepen indeeld en daarvan de frequenties telt (liefst gebaseerd op invoer van aantal gewenste kolommen).
Wat ik bedoel is dus:
Ik geef het aantal kolommen(met bv "=Floor(Sqrt(Count(range)))") en dan dmv de minimale en maximale waarde van de range worden de groepen aangemaakt.
pi_127430848
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 18:57 schreef PAAC het volgende:

[..]

[..]

Wat ik bedoel is dus:
Ik geef het aantal kolommen(met bv "=Floor(Sqrt(Count(range)))") en dan dmv de minimale en maximale waarde van de range worden de groepen aangemaakt.
Bij je floor functie vergeet je in ieder geval al naar welke significantie het aantal kolommen moet worden afgerond. Als je daar twee invult krijg je dus altijd een even aantal kolommen. Ws. wil je gewoon afronden?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127431350
quote:
3s.gif Op woensdag 5 juni 2013 08:54 schreef Deetch het volgende:

[..]

Bij je floor functie vergeet je in ieder geval al naar welke significantie het aantal kolommen moet worden afgerond. Als je daar twee invult krijg je dus altijd een even aantal kolommen. Ws. wil je gewoon afronden?
Oww, dat was even snel uit m'n hoofd en is niet het "probleem" wat ik heb.
Laatst deed ik het ook zonder significantie en ging Excel klagen dat ik het niet invulde, dus daar ligt het zeker niet aan(tikje van programmeren met Delphi op m'n vorige opleiding, toen was de significatie niet nodig).
Als ik wil kan ik ook gewoon "15" invullen voor het aantal kolommen.
pi_127438286
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 09:18 schreef PAAC het volgende:

[..]

Oww, dat was even snel uit m'n hoofd en is niet het "probleem" wat ik heb.
Laatst deed ik het ook zonder significantie en ging Excel klagen dat ik het niet invulde, dus daar ligt het zeker niet aan(tikje van programmeren met Delphi op m'n vorige opleiding, toen was de significatie niet nodig).
Als ik wil kan ik ook gewoon "15" invullen voor het aantal kolommen.
Het is een beetje lastig om uit te leggen hoe je dat moet doen maar ik wil wel een voorbeeldje naar je sturen als je mij je email PM-t

Wat ik heb gedaan is het volgende:

Invoervelden maken met:
• aantal groepen in je grafiek
Omverwarring hieronder te voorkomen noem ik de kolommen in je grafiek groepen en je kolommen in excel kolommen
• minimale waarde van je data
• maximale waarde van je data.

Bereken hoe "breed" elke groep wordt: (max-min)/kolommen

Nu ga je de data voor je grafiek definieren.

Kolom 1 met getallen 1 tm totaal aantal groepen

Kolom 2 met startwaarde van je groep
1e groep startwaarde = minimum
2e en verdere groep start waarde = eindwaarde vorige groep

Kolom 3 met eindwaarde =startwaarde+breedte groep

Kolom 4 met labels van de groepen =ROUND(startwaarde,1) & " - " & ROUND(eindwaarde,1)

Kolom 5 met aantal waarden die binnen de grenzen van je groep vallen.
De eerste groep is COUNTIF(datarange,"<"&celverwijzing eindwaarde groep)
De tweede groep is dezelfde formule - som van de count van voorgaande groepen

Voor de grafiek selecteer je de waarden uit kolom 4 en 5.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127438835
quote:
3s.gif Op woensdag 5 juni 2013 13:04 schreef Deetch het volgende:

*Lap tekst*

quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:20 schreef PAAC het volgende:

Ik heb zelf wel een macrotje in elkaar MacGyvert die alles op de achtergrond doet en uiteindelijk een histogram maakt, maar ben benieuwd of er niet iets simpelers voor is.
Maar je doet ongeveer hetzelfde als wat ik doe dan :)

Ben nu aan het uitvogelen waarom hij ineens automatisch extra series toevoegd aan m'n histogram...
Kort gezegd, Excel is automatisch mijn range aan het uitbreiden terwijl ik daar niet om vraag ;(
En ben aan het zoeken waar ik dit kan uitzetten...

Edit:
Niet kunnen uitzetten, wel oplossen.
Blijkbaar gebeurde het automatisch toevoegen van de extra charts direct nadat mijn chart Object gemaakt werd.
Dus nu verwijder ik eerst alle series, voordat ik mijn eigen series toevoeg.
Maar als iemand weet hoe je dit kan netjes kan uitzetten in Excel, dan hoor ik het graag :)

[ Bericht 8% gewijzigd door PAAC op 05-06-2013 14:18:57 ]
pi_127442462
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 13:22 schreef PAAC het volgende:

[..]

[..]

Maar je doet ongeveer hetzelfde als wat ik doe dan :)

Ben nu aan het uitvogelen waarom hij ineens automatisch extra series toevoegd aan m'n histogram...
Kort gezegd, Excel is automatisch mijn range aan het uitbreiden terwijl ik daar niet om vraag ;(
En ben aan het zoeken waar ik dit kan uitzetten...

Edit:
Niet kunnen uitzetten, wel oplossen.
Blijkbaar gebeurde het automatisch toevoegen van de extra charts direct nadat mijn chart Object gemaakt werd.
Dus nu verwijder ik eerst alle series, voordat ik mijn eigen series toevoeg.
Maar als iemand weet hoe je dit kan netjes kan uitzetten in Excel, dan hoor ik het graag :)
Automatisering in excel met grafieken is niet iets wat ik graag doe. Dat gaat vaker mis dan goed.
een macro die telkens een geheel nieuwe grafiek maakt is natuurlijk wel weer handig, maar voegt weinig toe aan de spreadsheet die ik hier voor gebruik.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127442975
quote:
3s.gif Op woensdag 5 juni 2013 15:07 schreef Deetch het volgende:

[..]

Automatisering in excel met grafieken is niet iets wat ik graag doe. Dat gaat vaker mis dan goed.
een macro die telkens een geheel nieuwe grafiek maakt is natuurlijk wel weer handig, maar voegt weinig toe aan de spreadsheet die ik hier voor gebruik.
Ik heb het in een *.xlam gegoten en als "Add-In" toegevoegd.
Kan gewoon vanuit iedere excel sheet waarmee ik werk die functie oproepen en dan histogrammen maken als ik ze nodig heb.
pi_127443306
Ik heb een lijst van 12 items. Elk van deze items wordt wel of niet gecombineerd met een ander item. Hierbij is het zo dat de combinatie (a,b) gelijk is aan (b,a). Daarnaast kan het niet dat (a,b) en (b,c) aangezien items maar met 1 ander item gecombineerd kunnen worden.

Hoe kan ik het eenvoudigst in VBA alle mogelijke combinaties langs gaan?
pi_127444029
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 15:31 schreef _superboer_ het volgende:
Ik heb een lijst van 12 items. Elk van deze items wordt wel of niet gecombineerd met een ander item. Hierbij is het zo dat de combinatie (a,b) gelijk is aan (b,a). Daarnaast kan het niet dat (a,b) en (b,c) aangezien items maar met 1 ander item gecombineerd kunnen worden.

Hoe kan ik het eenvoudigst in VBA alle mogelijke combinaties langs gaan?
Ofwel je hebt 12 items en je wilt alle mogelijke combinaties van 2 items nalopen, zonder dat er dubbelen zijn?

Zo ja, dan zou dit misschien wel kunnen werken denk ik
1
2
3
4
5
For i = 1 To xRange.Count - 1
    For j = i + 1 To xRange.Count
        Combination = xRange(i) + xRange(j)
    Next
Next

Waarbij xRange je lijst met items is.

Edit: iets simpeler gemaakt

[ Bericht 2% gewijzigd door PAAC op 05-06-2013 15:58:17 ]
pi_127444298
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 15:52 schreef PAAC het volgende:

[..]

Ofwel je hebt 12 items en je wilt alle mogelijke combinaties van 2 items nalopen, zonder dat er dubbelen zijn?

Zo ja, dan zou dit misschien wel kunnen werken denk ik
[ code verwijderd ]

Waarbij xRange je lijst met items is.
Bedankt voor de hulp, ik zie dat ik het niet helemaal duidelijk heb uitgelegd.

Het is ook mogelijk dat items niet met een ander item worden gecombineerd. Uiteindlijk geef ik aan alle sets van combinaties, dus bijvoorbeeld (1, 2&3, 4, 5&6, 7&8), maar ook (1&2, 3, 4, 5, 6&8, 7), etc. een waarde om vervolgens de beste optie kiezen.
pi_127446292
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:01 schreef _superboer_ het volgende:

[..]

Bedankt voor de hulp, ik zie dat ik het niet helemaal duidelijk heb uitgelegd.

Het is ook mogelijk dat items niet met een ander item worden gecombineerd. Uiteindlijk geef ik aan alle sets van combinaties, dus bijvoorbeeld (1, 2&3, 4, 5&6, 7&8), maar ook (1&2, 3, 4, 5, 6&8, 7), etc. een waarde om vervolgens de beste optie kiezen.
Als je ook één item kunt hebben krijg je dit, waarbij alle combinaties in de resultArray komen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder aanpassen naar eigen wens om de opties te kiezen moet wel lukken denk ik :)
pi_127446316
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 15:22 schreef PAAC het volgende:

[..]

Ik heb het in een *.xlam gegoten en als "Add-In" toegevoegd.
Kan gewoon vanuit iedere excel sheet waarmee ik werk die functie oproepen en dan histogrammen maken als ik ze nodig heb.
Dat klinkt dan wel weer interessant
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127446711
quote:
3s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:47 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat klinkt dan wel weer interessant
Yups :)
Er ging een wereld voor me open toen ik erachter kwam hoe dat moest :P
pi_127474468
Uit ander topic

quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:06 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Ik heb een kolom met harde getallen, deze neem ik over in een andere kolom met een formule:

="="&TEKEN(34)&A1&TEKEN(34)

En dan worden ze in die kolom weer gegeven als ="getal". Nu wil ik eigenlijk dat ze worden weergegeven als getal maar dat als je op de cel klikt er wel staat ="getal".

Als dat zo duidelijk is :')
Is dat mogelijk?
pi_127477891
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:49 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Uit ander topic

[..]

Is dat mogelijk?
Weet niet of dit is wat je zoekt, maar misschien kun je hier iets mee:
http://www.andreavb.com/forum/viewtopic_1829.html
pi_127478423
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:49 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Uit ander topic

[..]

Is dat mogelijk?
Waarom zou je dat willen?

Als je het als getal wilt zien kun je toch gewoon =celverwijzing doen?

Als er per se een = voor moet kun je je celformat aanpassen naar custom en daar dan =0 invoeren
De aanhalingstekens ewr voor kan geloof ik niet met format.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127478483
quote:
3s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:56 schreef Deetch het volgende:

[..]

Waarom zou je dat willen?

Als je het als getal wilt zien kun je toch gewoon =celverwijzing doen?

Als er per se een = voor moet kun je je celformat aanpassen naar custom en daar dan =0 invoeren
De aanhalingstekens ewr voor kan geloof ik niet met format.
Dat moet je aan onze opdrachtgever vragen :') Zij willen een bepaalde dump uit SAP en dat moet op deze manier aangeleverd worden om daar in te lezen.

Overigens is het gelukt, met een omweg. Kolom 1 vaste waarde, kolom 2 formule, kolom 3 plakken speciaal van kolom 2 als "waarde". Dat had ik al gedaan maar blijkbaar moet je dan ook nog een keer op f2 duwen :')
pi_127478563
Na even googlen kom ik op het volgende custom format uit:

celwaarde = 132
format cell, custom, =\"0\"

ziet er uit als ="132" en je kunt er nog wel steeds mee rekenen. ^O^

bron
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127478933
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:59 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Dat moet je aan onze opdrachtgever vragen :') Zij willen een bepaalde dump uit SAP en dat moet op deze manier aangeleverd worden om daar in te lezen.

Overigens is het gelukt, met een omweg. Kolom 1 vaste waarde, kolom 2 formule, kolom 3 plakken speciaal van kolom 2 als "waarde". Dat had ik al gedaan maar blijkbaar moet je dan ook nog een keer op f2 duwen :')
Klopt het als ik zeg dat je een numerieke waarde wilt omzetten naar tekst format?(daar lijkt je uitleg wel op)
Misschien werkt "=Tekst(Waarde;"Standaard")" dan ook.

Edit: Kleine aanpassing, format van de tekst aangepast

[ Bericht 2% gewijzigd door PAAC op 06-06-2013 13:22:55 ]
  maandag 10 juni 2013 @ 22:06:56 #253
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_127639410
Hallo Excel-vriendjes!

Hoe kan ik het aantal waardes in een kolom tellen na een filter toegepast te hebben? Ik zag hier en daar al wat over SUBTOTAL staan, maar ik kom er even niet uit hoe dat nou precies werkt...

De formule met het aantal komt overigens in dezelfde rij als de waardes die geteld moeten worden.

Voorbeeld:

1
2
3
4
5
6
7
 Naam    aantal
 Naam 1  2
 Naam 2  2
 Naam 3  1
 Naam 1  2
 Naam 2  2
(Naam 1  -)

Ik wil dus de formule voor 'aantal' weten, zoals je ziet wordt het (gefilterde resultaat) niet meegeteld.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  maandag 10 juni 2013 @ 22:41:15 #254
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_127641748
Ik gebruik bijvoorbeeld in het nederlands: =subtotaal(109,[bereik van cellen hier])

Die code zegt wat over de toegepaste methode. Zie voor meer info:
http://www.techonthenet.com/excel/formulas/subtotal.php of wel eerste link http://lmgtfy.com/?q=excel+subtotal

(kon je zelf ook wel vinden :* )
  maandag 10 juni 2013 @ 22:43:10 #255
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_127641887
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:59 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Dat moet je aan onze opdrachtgever vragen :') Zij willen een bepaalde dump uit SAP en dat moet op deze manier aangeleverd worden om daar in te lezen.

Overigens is het gelukt, met een omweg. Kolom 1 vaste waarde, kolom 2 formule, kolom 3 plakken speciaal van kolom 2 als "waarde". Dat had ik al gedaan maar blijkbaar moet je dan ook nog een keer op f2 duwen :')
=text()
  maandag 10 juni 2013 @ 22:43:43 #256
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_127641916
quote:
3s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:03 schreef Deetch het volgende:
Na even googlen kom ik op het volgende custom format uit:

celwaarde = 132
format cell, custom, =\"0\"

ziet er uit als ="132" en je kunt er nog wel steeds mee rekenen. ^O^

bron
ziet er uit is niet hetzelfde als 'is' . Ligt een beetje aan wat ie wil natuurlijk
  maandag 10 juni 2013 @ 23:47:27 #257
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_127645614
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 22:41 schreef Holy_Goat het volgende:
Ik gebruik bijvoorbeeld in het nederlands: =subtotaal(109,[bereik van cellen hier])

Die code zegt wat over de toegepaste methode. Zie voor meer info:
http://www.techonthenet.com/excel/formulas/subtotal.php of wel eerste link http://lmgtfy.com/?q=excel+subtotal

(kon je zelf ook wel vinden :* )
Ik snap het principe van SUBTOTAL wel, maar niet hoe ik dat in mijn geval moet toepassen. Ik wil met de formule dus bijv. achter Naam 2 het aantal occurences te zien krijgen van Naam 2 in gehele kolom.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_127655304
quote:
5s.gif Op maandag 10 juni 2013 23:47 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Ik snap het principe van SUBTOTAL wel, maar niet hoe ik dat in mijn geval moet toepassen. Ik wil met de formule dus bijv. achter Naam 2 het aantal occurences te zien krijgen van Naam 2 in gehele kolom.
Dat kan toch gewoon met een COUNTIF?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 11 juni 2013 @ 10:59:40 #259
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_127655471
quote:
3s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 10:54 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat kan toch gewoon met een COUNTIF?
COUNTIF telt de verborgen cellen uit een gefilterde kolom alsnog mee...
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_127700900
Weer een vraagje.

Ik wilde vandaag matrices met elkaar vermenigvuldigen, maar daarvoor moest ik eerst één matrix transponeren. Hiervoor wilde ik de functie "Transpose()" gebruiken, maar deze blijkt alleen voor één rij/kolom te werken en niet voor een matrix.
Weten iemand hoe je dit voor matrices kan doen?

PS: Ik wil de matrix in de functie transponeren, dus niet dmv "Paste special".
  woensdag 12 juni 2013 @ 13:18:26 #261
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_127703233
Gebruik je CTRL - SHIFT - ENTER om de matrixformule te bevestigen?



[ Bericht 25% gewijzigd door Joooo-pi op 12-06-2013 13:40:20 ]
heitieh
pi_127711919
quote:
99s.gif Op woensdag 12 juni 2013 13:18 schreef Joooo-pi het volgende:
Gebruik je CTRL - SHIFT - ENTER om de matrixformule te bevestigen?

[ afbeelding ]
Jou voorbeeld is niet een matrix vermenigvuldiging...

En het lukt ineens met een mmult, ff verder testen... (lukt soms wel en soms niet)

Edit:
Duurde even, maar het werkt.
Blijkbaar kreeg ik "#VALUE!" wanneer ik geen ctrl + shift + enter gebruikte.
Ben gewend dat ik dan de eerste waarde uit de array kreeg...

Nu op naar probleem 2, mijn formules kloppend krijgen :') (maar das iets wat ik zelf mag doen)

[ Bericht 21% gewijzigd door PAAC op 12-06-2013 17:54:07 ]
  woensdag 12 juni 2013 @ 19:12:36 #263
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_127719119
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 16:29 schreef PAAC het volgende:

[..]

Jouw voorbeeld is niet een matrix vermenigvuldiging...
Nee, dat weet ik ook wel. Dit is de standaard excel vermenigvuldiging, niet de wiskundige :+. Het ging om de {} die je krijgt met ctrl - shift - enter, om excel met "blokken" te laten rekenen.
quote:
En het lukt ineens met een mmult, ff verder testen... (lukt soms wel en soms niet)

Edit:
Duurde even, maar het werkt.
Blijkbaar kreeg ik "#VALUE!" wanneer ik geen ctrl + shift + enter gebruikte.
Ben gewend dat ik dan de eerste waarde uit de array kreeg...

Nu op naar probleem 2, mijn formules kloppend krijgen :') (maar das iets wat ik zelf mag doen)
Graag gedaan ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Joooo-pi op 12-06-2013 19:20:54 ]
heitieh
pi_127720208
quote:
99s.gif Op woensdag 12 juni 2013 19:12 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Graag gedaan ;)
Eigenlijk had ik die methode al met ctrl + shift + enter gevonden, maar werkte eerst totaal niet (ging random, maar dat was omdat ik aan het aankloten was met proberen :P ).
Wist ik veel dat ik eerst een range moest selecteren(beginnend met de cel met de formule die ik wil hebben), F2 indrukken en dan op ctrl + shift + enter moest drukken }:|

Maar alsnog bedankt voor de feedback :)

Edit: Had ergens "enter" ipv "ctrl + shift + enter" neergezet. Deed het net trouwens weer fout :')

[ Bericht 4% gewijzigd door PAAC op 13-06-2013 09:00:37 ]
pi_127738790
oh ja, dat is irritant, hetzelfde heb je als je functies als LINEST gebruikt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127742813
Ik ben weer wat aan het klooien op mijn werk.

Nu heb ik een userform in vba aangemaakt deze wordt aangeroepen door "Call Regel_form.Show " dat werkt goed.

Maar ik wil nu ook bepaalde textvelden automatisch bij het verschijnen van het formulier Regel_form ingevuld hebben.

Nu heb ik als code bij de Regel_form het volgende staan
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Private Sub Regel_form_Initialize()
     TextBox1.Text = "bas"
     TextBox2.Text = Date
     TextBox3.Text = Time
End Sub
Private Sub Regel_form_Activate()
     TextBox1.Text = "bas"
     TextBox2.Text = Date
     TextBox3.Text = Time
End Sub

Private Sub CommandButton1_Click()
    TextBox1.Text = "bas"
     TextBox2.Text = Date
     TextBox3.Text = Time
End Sub

Private Sub CommandButton2_Click()
   Unload Regel_form
End Sub
Met de initialize of activate wordt er niets in de textvelden ingevuld terwijl als ik op command button 1 druk het wel werkt. Wat doe ik fout dat het niet werkt?
pi_127744857
Ik ben er achter Ik moest gewoon UserForm_Initialize gebruiken en niet met de naam van dit form. :')
1
2
3
4
5
6
7
Private Sub UserForm_Initialize()

 TextBox1.Text = "bas_ini"
     TextBox2.Text = Date
     TextBox3.Text = Time

End Sub
pi_127749805
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 11:52 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben er achter Ik moest gewoon UserForm_Initialize gebruiken en niet met de naam van dit form. :')
[ code verwijderd ]

Probeer jezelf ook aan te leren om alle textboxen en dergelijke in het formulier een "eigen" naam te geven zodat hij makkelijker herkenbaar is en je volgende code ok beter leesbaar is.

Ik gebruik in VBA meestal de volgende conventies:

intnaam = variabele van het type integer (dus geheel getal)
strnaam = variabele van het type string (dus tekst)
dblnaam = variabele van het type double (reeel getal)
boolnaam = variable van het type boolean (TRUE FALSE)

en in formulieren
btnnaam = knop met bepaalde naam
txtnaam = tekstveld
lblnaam = label
chknaam = checkbox
menunaam = pulldown menu

en als je code ingewikkelder wordt helpt het om er af en toe wat commentaar tussen te zetten om uit te leggen wat je doet

1
2
3
4
5
6
code
code
code

'commentaar met uitleg
moeilijke code

^O^
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:23:14 #269
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_127754686
quote:
3s.gif Op donderdag 13 juni 2013 14:14 schreef Deetch het volgende:

[..]

Probeer jezelf ook aan te leren om alle textboxen en dergelijke in het formulier een "eigen" naam te geven zodat hij makkelijker herkenbaar is en je volgende code ok beter leesbaar is.

Ik gebruik in VBA meestal de volgende conventies:

intnaam = variabele van het type integer (dus geheel getal)
strnaam = variabele van het type string (dus tekst)
dblnaam = variabele van het type double (reeel getal)
boolnaam = variable van het type boolean (TRUE FALSE)

en in formulieren
btnnaam = knop met bepaalde naam
txtnaam = tekstveld
lblnaam = label
chknaam = checkbox
menunaam = pulldown menu

en als je code ingewikkelder wordt helpt het om er af en toe wat commentaar tussen te zetten om uit te leggen wat je doet
[ code verwijderd ]

^O^
Niet alleen makkelijk voor jezelf, maar ook (juist) als iemand anders je code moet lezen/aanpassen ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 16 juni 2013 @ 21:20:05 #270
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_127876497
De tering. Nieuw dieptepunt :P

Ik ben een en ander aan het herschrijven in een rekensheet. Iedereen weet dat dat een ramp als iemand anders de sheet gemaakt heeft (zeker als het een lutser is) maar het bleek mee te vallen! Totdat ik dit in een cel tegen kwam

1
2
3
4
5
6
7
8
9
=ALS(MIN($P$9*($P$6/1000);$P$10*(VERT.ZOEKEN("minmax";Rates!$G:$AG;SOM('Calculation 
Tool'!$P$7+2);ONWAAR)/1000);$P$11*VERT.ZOEKEN("minmax";Rates!$G:$AG;SOM('Calculatio
n Tool'!$P$7+3);ONWAAR)/1000)<'Calculation Tool'!P8;'Calculation Tool'!$P$8;ALS(MIN($P$9*
($P$6/1000);$P$10*VERT.ZOEKEN("minmax";Rates!$G:$AG;SOM('Calculation 
Tool'!$P$7+2);ONWAAR)/1000;$P$11*VERT.ZOEKEN("minmax";Rates!$G:$AG;SOM('Calculatio
n Tool'!$P$7+3);ONWAAR)/1000)>$P$12;'Calculation Tool'!$P$12;(MIN($P$9*
($P$6/1000);$P$11*VERT.ZOEKEN("minmax";Rates!$G:$AG;SOM('Calculation 
Tool'!$P$7+3);ONWAAR)/1000;$P$10*VERT.ZOEKEN("minmax";Rates!$G:$AG;SOM('Calculatio
n Tool'!$P$7+2);ONWAAR)/1000))))

...

En zo zijn er nog een tigtal cellen.
Is er een makkelijke manier om dit in begrijpelijker taal te lezen dan dit stukje bij beetje met de hand los te pellen?

edit: met notepad++ wat gemakkelijker de haakjes teruggevonden. Maar wil dit eigenlijk niet elke keer doen...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
=ALS(
        MIN(
        $P$9*($P$6/1000)
        ;
        $P$10*(VERT.ZOEKEN("minmax";Rates!$G:$AG;SOM('C'!$P$7+2);ONWAAR)/1000)
        ;
        $P$11*VERT.ZOEKEN("minmax";Rates!$G:$AG;SOM('C'!$P$7+3);ONWAAR)/1000
        )
    <
        'C'!P8
    ;
        'C'!$P$8
    ;
        ALS(
            MIN(
            $P$9*($P$6/1000)
            ;
            $P$10*VERT.ZOEKEN("minmax";Rates!$G:$AG;SOM('C'!$P$7+2);ONWAAR)/1000
            ;
            $P$11*VERT.ZOEKEN("minmax";Rates!$G:$AG;SOM('C'!$P$7+3);ONWAAR)/1000
            )
        >
            $P$12
        ;
            'C'!$P$12
        ;
            MIN(
            $P$9*($P$6/1000)
            ;
            $P$11*VERT.ZOEKEN("minmax";Rates!$G:$AG;SOM('C'!$P$7+3);ONWAAR)/1000
            ;
            $P$10*VERT.ZOEKEN("minmax";Rates!$G:$AG;SOM('C'!$P$7+2);ONWAAR)/1000
            )
        )
)

Edit 2
Omgezet naar begrijpelijke mensentaal...
Maarja in dit geval ben ik alsnog fucked want het onderliggende proces idee slaat nergens op :p
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
=ALS(
        MIN(
            WeightBandRate1*PayableWeight/1000
        ;
            WeightBandRate2*WeightForWeightBand2/1000
        ;
            WeightBandRate3*WeightForWeightBand3/1000
        )
    <
        MinTotalTariff
    ;
        MinTotalTariff
    ;
        ALS(
            MIN(
                WeightBandRate1*PayableWeight/1000
            ;
                WeightBandRate2*WeightForWeightBand2/1000
            ;
                WeightBandRate3*WeightForWeightBand3/1000
            )
        >
            MaxTotalTariff
        ;
            MaxTotalTariff
        ;
            MIN(
                WeightBandRate1*PayableWeight/1000
            ;
                WeightBandRate3*WeightForWeightBand3/1000
            ;
                WeightBandRate2*WeightForWeightBand2/1000
            )
        )
)

edit3
Tering. Blijkt dit alles te vervangen te zijn door één array functie van nog geen 30 tekens lang

[ Bericht 12% gewijzigd door Holy_Goat op 16-06-2013 21:52:01 ]
pi_127896283
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 21:20 schreef Holy_Goat het volgende:
De tering. Nieuw dieptepunt :P

Ik ben een en ander aan het herschrijven in een rekensheet. Iedereen weet dat dat een ramp als iemand anders de sheet gemaakt heeft (zeker als het een lutser is) maar het bleek mee te vallen! Totdat ik dit in een cel tegen kwam
[ code verwijderd ]

...

En zo zijn er nog een tigtal cellen.
Is er een makkelijke manier om dit in begrijpelijker taal te lezen dan dit stukje bij beetje met de hand los te pellen?

edit: met notepad++ wat gemakkelijker de haakjes teruggevonden. Maar wil dit eigenlijk niet elke keer doen...
[ code verwijderd ]

Edit 2
Omgezet naar begrijpelijke mensentaal...
Maarja in dit geval ben ik alsnog fucked want het onderliggende proces idee slaat nergens op :p
[ code verwijderd ]

edit3
Tering. Blijkt dit alles te vervangen te zijn door één array functie van nog geen 30 tekens lang
moederneukende neuk wie bedenkt er nou zo'n formule? een lutser dus ;)

Mooi dat je dan toch achter de array functie komt. Vaak is het het handigst om met dit soort meuk inderdaad terug te gaan naar wat het doel is van de formule en daar wat nieuws voor te schrijven ipv deze helemaal te willen doorgronden.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 17 juni 2013 @ 12:36:13 #272
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_127897677
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 21:20 schreef Holy_Goat het volgende:

edit3
Tering. Blijkt dit alles te vervangen te zijn door één array functie van nog geen 30 tekens lang
Post die eens?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_127902851
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 21:20 schreef Holy_Goat het volgende:
De tering. Nieuw dieptepunt :P

Ik ben een en ander aan het herschrijven in een rekensheet. Iedereen weet dat dat een ramp als iemand anders de sheet gemaakt heeft (zeker als het een lutser is) maar het bleek mee te vallen! Totdat ik dit in een cel tegen kwam
[ code verwijderd ]

...

En zo zijn er nog een tigtal cellen.
Is er een makkelijke manier om dit in begrijpelijker taal te lezen dan dit stukje bij beetje met de hand los te pellen?

edit: met notepad++ wat gemakkelijker de haakjes teruggevonden. Maar wil dit eigenlijk niet elke keer doen...
[ code verwijderd ]

Edit 2
Omgezet naar begrijpelijke mensentaal...
Maarja in dit geval ben ik alsnog fucked want het onderliggende proces idee slaat nergens op :p
[ code verwijderd ]

edit3
Tering. Blijkt dit alles te vervangen te zijn door één array functie van nog geen 30 tekens lang
Brrr, ik moet er niet aan denken dat we een aantal van onze oude sheets moeten gaan aanpassen...
Wel mooi dat je het hebt weten op te lossen :)
pi_127903219
Vraagje weer :) (Excel 2010, Engels)

Hoe krijgt Excel het voor elkaar om "Automatisch berekenen" (Formulas > Calculation > Calculation options = Automatic) zelf uit te schakelen?

Ik kwam er per toeval achter toen ik een onmogelijk resultaat kreeg, maar moest daarna alle eerdere berekeningen nalopen ter controle }:|
  maandag 17 juni 2013 @ 16:28:54 #275
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_127907217
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 12:36 schreef qu63 het volgende:

[..]

Post die eens?
de waarden waar naar toe verwezen werd voor het totaal met vlookups enzo, waren al uitgerekend elders in de sheet. Dus ze hadden directe koppelingen kunnen gebruiken. Belangrijkste stukje er in was {=min(range1*range2)} om het minimale product te vinden.
pi_127911116
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 14:52 schreef PAAC het volgende:
Vraagje weer :) (Excel 2010, Engels)

Hoe krijgt Excel het voor elkaar om "Automatisch berekenen" (Formulas > Calculation > Calculation options = Automatic) zelf uit te schakelen?

Ik kwam er per toeval achter toen ik een onmogelijk resultaat kreeg, maar moest daarna alle eerdere berekeningen nalopen ter controle }:|
F9 helpt om handmatig alle cellen te berekenen
In Excel 2010 kun je automatisch berekenen (automatic calculation) aan of uit zetten bij: File, Options, Formulas

Het is overigens zo dat als in je eerst geopende sheet calculation op manual staat dit ook voor alle volgende geopende sheets geldt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127913304
quote:
3s.gif Op maandag 17 juni 2013 18:00 schreef Deetch het volgende:

[..]

F9 helpt om handmatig alle cellen te berekenen
In Excel 2010 kun je automatisch berekenen (automatic calculation) aan of uit zetten bij: File, Options, Formulas

Het is overigens zo dat als in je eerst geopende sheet calculation op manual staat dit ook voor alle volgende geopende sheets geldt.
Ik geef zelf ook al aan dat ik het had gevonden waar ik het kan aan/uitzetten, maar de vraag is hoe hij dit automatisch uit zet... (Telkens F9 indrukken of saven was beetje ondoenlijk vond ikzelf)

Ik zet het nooit uit, dus was er verbaast over dat hij ineens niet meer automatisch wilde berekenen...
  maandag 17 juni 2013 @ 19:23:44 #278
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_127914552
Misschien een macro gebruikt waarin het werd uitgezet? Misschien is de macro voortijdig agebroken waardoor de setting niet meer werd teruggezet.
heitieh
pi_127915004
quote:
99s.gif Op maandag 17 juni 2013 19:23 schreef Joooo-pi het volgende:
Misschien een macro gebruikt waarin het werd uitgezet? Misschien is de macro voortijdig agebroken waardoor de setting niet meer werd teruggezet.
Hmm, kan dat komen door de solver Add-In?
Ik was daar wel mee bezig geweest om een oorzaak van een probleem te vinden...
  maandag 17 juni 2013 @ 21:43:33 #280
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_127922757
Solver doet optimalisaties, volgens mij. Lijkt mij geen logische oorzaak.
heitieh
pi_127923972
quote:
99s.gif Op maandag 17 juni 2013 21:43 schreef Joooo-pi het volgende:
Solver doet optimalisaties, volgens mij. Lijkt mij geen logische oorzaak.
Dat leek mij ook ja.
Verder vandaag geen macros of andere Add-Ins gebruikt oid, alleen de solver.

Maar ik heb een hekel aan raadsels/problemen die ik niet kan reproduceren... (anders kan ik er hopelijk omheen werken :P )
Gelukkig heb ik wel de oorzaak van m'n probleem gevonden, dus dat scheelt wel weer :) (probleem als in waarnaar ik opzoek was met de solver, niet het probleem dat ie automatisch "automatisch berekenen" uit zet)

[ Bericht 5% gewijzigd door PAAC op 18-06-2013 09:01:14 ]
pi_127936816
Hoe kun je van een werkblad een copie maken en copiëren naar bv een ander tabblad waarbij alle kolombreedtes in stand zijn gehouden, alle rijhoogten, maar ook bv "afbeeldingen" op het juiste formaat.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_127937051
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 10:10 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Hoe kun je van een werkblad een copie maken en copiëren naar bv een ander tabblad waarbij alle kolombreedtes in stand zijn gehouden, alle rijhoogten, maar ook bv "afbeeldingen" op het juiste formaat.
Ik heb alleen Engels beschikbaar, maar vertalen moet denk ik niet zo moeilijk zijn in dit geval.

- Klik met de rechtermuisknop op het tabblad van de sheet(onderop waar de naam van de sheet ook staat).
- Klik dan op "Move or Copy".

Dan komt er een dialoogje en van boven naar beneden:
- Selecteer in welk werkbooek je de kopie wilt hebben.
- Selecteer waar je de kopie in het werkboek wilt hebben.
- Vink "Create a copy" aan.
- Klik op OK.

Als het goed is moet dan een kopie van je sheet op in het geselecteerde werkboek op de geselecteerde locatie staan.

(Of bedoel je kopieren naar een ander tabblad waar ook al data in staat?)
pi_127937310
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 10:20 schreef PAAC het volgende:

[..]

Ik heb alleen Engels beschikbaar, maar vertalen moet denk ik niet zo moeilijk zijn in dit geval.

- Klik met de rechtermuisknop op het tabblad van de sheet(onderop waar de naam van de sheet ook staat).
- Klik dan op "Move or Copy".

Dan komt er een dialoogje en van boven naar beneden:
- Selecteer in welk werkbooek je de kopie wilt hebben.
- Selecteer waar je de kopie in het werkboek wilt hebben.
- Vink "Create a copy" aan.
- Klik op OK.

Als het goed is moet dan een kopie van je sheet op in het geselecteerde werkboek op de geselecteerde locatie staan.

(Of bedoel je kopieren naar een ander tabblad waar ook al data in staat?)
Helemaal Top.
Het is trouwens vreemd dat hij bij copy paste een deel van de kolombreedtes en rijhoogten wel meeneemt. Net of het geheugen dat vol zit en de rest "default" laat.
Maar deze oplossing "does the job"
Bedankt!
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_127950826
ik heb een excel document met meerdere tabbladen.
nu heb ik al een code die bepaalde gegevens op een jaar totaal blad neer zet.
dat is deze functie code.
=ALS.FOUT(INDIRECT(F$209&"!P"&VERT.ZOEKEN($A231;INDIRECT(F$175&"!A:B");2;0));0)

Maar nu is het zo dat soms waarden in de kolom A dubbel voor kunnen komen.
die waarden zijn namen van chauffeurs bijrijders en magazijn medewerkers.
maar het komt dus wel eens voor dat een chauffeur ook wel eens in het magazijn werkt.
maar met functie die ik heb geplaats kijkt hij naar de eerst keer dat hij die naam tegen komt en plaatst dan de gegevens wat daar achter staat op het tabblad jaar totaal.

heeft iemand een idee hoe ik die functie kan laten zoeken naar de 2e keer dat een naam voor komt?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_127952088
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 16:14 schreef sjoemie1985 het volgende:
ik heb een excel document met meerdere tabbladen.
nu heb ik al een code die bepaalde gegevens op een jaar totaal blad neer zet.
dat is deze functie code.
=ALS.FOUT(INDIRECT(F$209&"!P"&VERT.ZOEKEN($A231;INDIRECT(F$175&"!A:B");2;0));0)

Maar nu is het zo dat soms waarden in de kolom A dubbel voor kunnen komen.
die waarden zijn namen van chauffeurs bijrijders en magazijn medewerkers.
maar het komt dus wel eens voor dat een chauffeur ook wel eens in het magazijn werkt.
maar met functie die ik heb geplaats kijkt hij naar de eerst keer dat hij die naam tegen komt en plaatst dan de gegevens wat daar achter staat op het tabblad jaar totaal.

heeft iemand een idee hoe ik die functie kan laten zoeken naar de 2e keer dat een naam voor komt?
Hier hebben ze het over een index gebruiken (site is engels) ipv vert.zoeken(of vlookup)
http://www.get-digital-he(...)ng-vlookup-in-excel/

Heb het zelf niet kunnen testen (ben ook nog aan het werk nu :P )
pi_127952197
dit is voor iets voor op mijn werk dus :)
om wat een snel en simpel totaal waarden weer tegeven die uit meerdere werkbladen binnen een werkmap komen.
en dat het niet uitmaakt waar de gegevens staan en of ze in de ene werblad wel voor komen en in de ene niet :)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_127968406
Oké, ik wil mijn sheet geavanceerder maken, maar ik zit vast. Het is waarschijnlijk super easy, maar let's do it.

Ik heb hier een sheet met verschillende gegevens:



Bij de 'product' kolom heb ik een drop down gemaakt waar ik kan kiezen uit een reeks van producten die worden gepulled uit een producten database die ik in een andere sheet heb gezet. Zodra ik een product selecteer worden automatisch de voedingswaarden (ook in de andere sheet) erbij gepulled door middel van een V.ZOEKEN (formule in een 'kcal' vak: =VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;3;0)). Alle voedingswaarden in die andere sheet zijn per 100 gr. Wat ik nu wil is dat ik bij de kolom 'gram' het aantal grammen kan invoeren waarna de gegevens na de kolom 'gram' automatisch aangepast worden.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Alle hulp is welkom.

Bij voorbaat dank! :)
If not now, then when.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 23:17:28 #289
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_127968500
Dat moet toch te doen zijn door de gegevens die in de kolommen vanaf Kcal komen, aan te vullen met '/100*C2' of iets dergelijks (als de kolom Gram C is)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_127969170
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 23:17 schreef Janneke141 het volgende:
Dat moet toch te doen zijn door de gegevens die in de kolommen vanaf Kcal komen, aan te vullen met '/100*C2' of iets dergelijks (als de kolom Gram C is)
Haha, baas. Het werkt, alleen het punt is dat als er nu geen grammen aangegeven staan in de 'gram' kolom, er ook niks aangegeven staat in de 'kcal, 'eiwitten', etc. kolommen. Dat is logisch. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het wel weergegeven staat? :+
If not now, then when.
pi_127973516
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 23:29 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Haha, baas. Het werkt, alleen het punt is dat als er nu geen grammen aangegeven staan in de 'gram' kolom, er ook niks aangegeven staat in de 'kcal, 'eiwitten', etc. kolommen. Dat is logisch. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het wel weergegeven staat? :+
maak er van =(c2="",vlookup(...),vlookup(...)/100*c2)
pi_127973566
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juni 2013 01:51 schreef _superboer_ het volgende:

[..]

maak er van =(c2="",vlookup(...),vlookup(...)/100*c2)
Wat moet er tussen die aanhalingstekens? De formule op dit moment is =VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;3;0)/100*C7
If not now, then when.
  woensdag 19 juni 2013 @ 07:30:10 #293
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_127974711
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 23:29 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Haha, baas. Het werkt, alleen het punt is dat als er nu geen grammen aangegeven staan in de 'gram' kolom, er ook niks aangegeven staat in de 'kcal, 'eiwitten', etc. kolommen. Dat is logisch. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het wel weergegeven staat? :+
Met een ALS functie? Als de kolom "gram" leeg is laat je rekenen met 100 gram, als de kolom wel ingevuld is met de waarde die er ingegeven is.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_127975689
Als ik in de view en dan Page Break preview van mijn excel 2003 kijk heb ik daar alleen Page 1 staan dat blauw omrand is.(rest is grijs)
Hoe krijg ik het voor elkaar dat daar ook een page 2 is? Ik heb de hoek van de blauwe rand al ver uitgetrokken maar hij maakt dan ook geen page 2 aan.
pi_127978301
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 08:52 schreef Frixel het volgende:
Als ik in de view en dan Page Break preview van mijn excel 2003 kijk heb ik daar alleen Page 1 staan dat blauw omrand is.(rest is grijs)
Hoe krijg ik het voor elkaar dat daar ook een page 2 is? Ik heb de hoek van de blauwe rand al ver uitgetrokken maar hij maakt dan ook geen page 2 aan.
Hoever is ver?
Bij mij lijkt een normale A4 sheet een grootte van rij 47 t/m kolom J te hebben, voor 2 pagina's kom je dan op rij 94(in de lengte) of kolom T(in de breedte). (Ik heb wel Excel 2010)

En misschien helpt het als je er tekst in plaatst?
pi_127982511
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 01:55 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Wat moet er tussen die aanhalingstekens? De formule op dit moment is =VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;3;0)/100*C7
Niks, daarmee wordt bedoel dat als de cel leeg is er alleen verticaal gezocht moet worden, en anders moet het getal gedeeld door 100 maal het aantal gram. Juist formule wordt dus, in het Nederlands:

=Als(C7="";VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;3;0)';VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;3;0)/100*C7)
pi_127998570
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 12:17 schreef _superboer_ het volgende:

[..]

Niks, daarmee wordt bedoel dat als de cel leeg is er alleen verticaal gezocht moet worden, en anders moet het getal gedeeld door 100 maal het aantal gram. Juist formule wordt dus, in het Nederlands:

=Als(C7="";VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;3;0)';VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;3;0)/100*C7)
Hmm, oké, dank je. Ik heb echter iets anders besloten en wil gewoon dat de vakjes leeg zijn zonder iets erin tenzij ik het product en de grammen aangeef. Ik gebruik nu de volgende formule

quote:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B9;Voedingswaarden;4;0));0;VERT.ZOEKEN(B9;Voedingswaarden;4;0))/100*C9


Nu zie je dus dat overal waar niks ingevuld is een '0,0' staat. Ik heb geprobeerd de formule iets te veranderen, maar het lukt niet. Enig idee?
If not now, then when.
pi_128022562
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 19:05 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Nu zie je dus dat overal waar niks ingevuld is een '0,0' staat. Ik heb geprobeerd de formule iets te veranderen, maar het lukt niet. Enig idee?
Uit eerdere posts
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 01:55 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Q:
Wat moet er tussen die aanhalingstekens?
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 12:17 schreef _superboer_ het volgende:

[..]

A:
Niks, daarmee wordt bedoel dat als de cel leeg is er alleen verticaal gezocht moet worden, en anders moet het getal gedeeld door 100 maal het aantal gram.

Juist formule wordt dus, in het Nederlands:
=Als(C7="";VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;3;0)';VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;3;0)/100*C7)
Ofwel
=Als(B7=""; Dan ; Anders )
Verder invullen moet wel lukken denk ik :)
pi_128036386
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 08:26 schreef PAAC het volgende:

[..]

Uit eerdere posts

[..]

[..]

Ofwel
=Als(B7=""; Dan ; Anders )
Verder invullen moet wel lukken denk ik :)
Dat begreep ik.

Als ik zijn formule gebruik, dan krijg ik een #N/B en dat moet ik niet hebben aangezien ik geen juiste totalen krijg. Dit probleem had ikzelf ook en toen heb ik een Google gedaan om het te fiksen. Nu staat er dus '0,0'. Hetgeen wat moet gebeuren is dat in de vakjes waar de '0,0' staat, wit worden, tenzij ik het product selecteer en het aantal grammen invullen.

Ik las op Google wel iets over voorwaardelijke opmaak, maar dat is mij niet gelukt.
If not now, then when.
pi_128037900
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 15:23 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Dat begreep ik.

Als ik zijn formule gebruik, dan krijg ik een #N/B en dat moet ik niet hebben aangezien ik geen juiste totalen krijg. Dit probleem had ikzelf ook en toen heb ik een Google gedaan om het te fiksen. Nu staat er dus '0,0'. Hetgeen wat moet gebeuren is dat in de vakjes waar de '0,0' staat, wit worden, tenzij ik het product selecteer en het aantal grammen invullen.

Ik las op Google wel iets over voorwaardelijke opmaak, maar dat is mij niet gelukt.
Ik heb zojuist een drop down gemaakt dmv een lijst en als er niets in staat kan ik met de formule die ik eerder gaf gewoon een lege cel weergeven. Afhankelijk van wat er in de lijst staat kan ik ook gewoon berekeningen uitvoeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door PAAC op 20-06-2013 17:03:59 ]
pi_128057814
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 15:58 schreef PAAC het volgende:

[..]

Ik heb zojuist een drop down gemaakt dmv een lijst en als er niets in staat kan ik met de formule die ik eerder gaf gewoon een lege cel weergeven. Afhankelijk van wat er in de lijst staat kan ik ook gewoon berekeningen uitvoeren.
Volgens mij heb jij een andere gebruikt dan die van hem. Kun je hem posten?
If not now, then when.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')