abonnement Unibet Coolblue
  zondag 10 maart 2013 @ 23:41:28 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_123893978
Oud-(politici), ideologen, politiek analisten en andere figuren brengen geregeld boeken uit over de politiek en samenleving. Dit lijkt me een goed topic om tips te geven over de nieuwste boeken die er uitkomen.

Mijn boeken van het moment



Thijs Kleinpaste zet zichzelf neer als de anti-Thierry Baudet.



Van Anton Dautzenberg over zijn avontuur bij Martijn. Zeer interessant hoe hij die ervaring beschrijft.
pi_123896060
toch maar niet.

[ Bericht 94% gewijzigd door arjan1212 op 11-03-2013 01:54:08 ]
pi_123901149
Had je die van Kleinpaste al in de boekenkast staan of staat ie toevallig sinds gistermiddag in de bestelling? :P
  maandag 11 maart 2013 @ 10:21:36 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_123901683
Het tweede :P

Al ken ik Kleinpaste wel een beetje uit de partij. Hij heeft me nog eens een hele goede tip gegeven over een voorstel in de gemeenteraad.
pi_123902584
Die Kleinpaste is het prototype lulletje rozenwater. Doet alsof hij ook maar enigszins vat heeft op begrippen als 'solidariteit' maar heeft waarschijnlijk nog geen dag in zijn leven tussen arbeiders gestaan. Hij en Siewertje zijn de belichaming van wat er mis is aan jongeren in de politiek. Totaal gespeend van ideologie en er nog trots op zijn ook :r
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
pi_123910362
Ik heb het zelf niet zo op huidige politiek (lost cause), en de politici die zich daar mee bezig houden, maar lees wel graag over oud-politici. Heb biografieen over Thatcher, Reagan en Churchill gelezen. Met name die laatste was erg verhelderend, en gaf me een heel ander beeld over Churchill dan ik eerst had (minder positief trouwens).

Ben nu bezig met een biografie over Calvin Coolidge (door Amity Shlaes). Coolidge was een president die de Amerikaanse overheid verkleinde, terwijl de economie bleef groeien. Heel interessant om te lezen over hoe mensen toen dachten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 11 maart 2013 @ 14:52:26 #7
177885 JoaC
Het is patat
pi_123912089
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:13 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb het zelf niet zo op huidige politiek (lost cause), en de politici die zich daar mee bezig houden, maar lees wel graag over oud-politici. Heb biografieen over Thatcher, Reagan en Churchill gelezen. Met name die laatste was erg verhelderend, en gaf me een heel ander beeld over Churchill dan ik eerst had (minder positief trouwens).

Ben nu bezig met een biografie over Calvin Coolidge (door Amity Shlaes). Coolidge was een president die de Amerikaanse overheid verkleinde, terwijl de economie bleef groeien. Heel interessant om te lezen over hoe mensen toen dachten.
Welke bio van Churchill heb je gelezen?
Hoe verkleinde Coolidge de overheid?

Dit is een afsluitende zin zodat mijn post niet alleen uit vragen bestaat.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_123912912
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:52 schreef JoaC het volgende:

[..]

Welke bio van Churchill heb je gelezen?
Hoe verkleinde Coolidge de overheid?

Dit is een afsluitende zin zodat mijn post niet alleen uit vragen bestaat.
Churchill

Hoe Coolidge de overheid verkleinde, durf ik niet te zeggen (heb het boek nog niet uit), maar hij schijnt een voorstander van het veto te zijn geweest.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_123915144
Ik ben zelf compleet anti-Thierry Baudet . Ik geloof meer in een Federaal Europa dan de natiestaat, en ik geloof ook sterker in een Europese identiteit (zelfs al moet die nog voor een groot deel uitkristalliseren en gevormd worden) dan een Nederlandse identiteit, N.B. waarin wel nog steeds plaats is voor de Nederlandse taal, en culturele aspecten als een eigen literatuur, feesten en gebruiken. Dus ik ben nieuwsgierig naar deze Thijs Kleinpaste. En als Kleinpaste het niet kan brengen, hoop ik dat iemand wel een degelijk antwoord kan geven op Baudet, misschien ikzelf over tien jaar.
pi_123918182
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 16:09 schreef AmaninFull het volgende:
Ik ben zelf compleet anti-Thierry Baudet . Ik geloof meer in een Federaal Europa dan de natiestaat, en ik geloof ook sterker in een Europese identiteit (zelfs al moet die nog voor een groot deel uitkristalliseren en gevormd worden) dan een Nederlandse identiteit, N.B. waarin wel nog steeds plaats is voor de Nederlandse taal, en culturele aspecten als een eigen literatuur, feesten en gebruiken. Dus ik ben nieuwsgierig naar deze Thijs Kleinpaste. En als Kleinpaste het niet kan brengen, hoop ik dat iemand wel een degelijk antwoord kan geven op Baudet, misschien ikzelf over tien jaar.
Hoe zou volgens jou de Europese identiteit gevormd moeten worden?
Een reclame bureau een passend lied laten kiezen en er een mooie vlag bij verzinnen?.. oh wacht.
Verder gaat identiteit natuurlijk verder dan eigen literatuur, feesten en gebruiken.
pi_123918657
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 10:21 schreef Hexagon het volgende:
Het tweede :P

Al ken ik Kleinpaste wel een beetje uit de partij. Hij heeft me nog eens een hele goede tip gegeven over een voorstel in de gemeenteraad.
Volgens z'n linkedin heeft hij nooit buiten de politiek gewerkt, tot zover stage echt werken is. Jammer want dat brengt een schat aan ervaring met zich mee dat een (aspirant) politicus kan/moet gebruiken.
Hopelijk dat hij dat in de toekomst gaat doen ipv een beroeps politicus worden nog nooit een bedrijf van binnen heeft gezien.
Misschien dat ik z'n boek in de toekomst op de kop tik. Onder het mom van 'keep your friends close, but your enemies closer'.
pi_123919174
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:15 schreef karton2 het volgende:

[..]

Hoe zou volgens jou de Europese identiteit gevormd moeten worden?
Een reclame bureau een passend lied laten kiezen en er een mooie vlag bij verzinnen?.. oh wacht.
Verder gaat identiteit natuurlijk verder dan eigen literatuur, feesten en gebruiken.
Neem er een oorlogje en wat koloniale ambities bij en je hebt in een notedop hoe de nationale identiteit van de meeste natiestaten waar de EU uit nu bestaat in de 19e eeuw werd gecreëerd.
Op vredelievender wijze kan dat in deze tijd ook prima gebeuren. Dat is helemaal niet zo'n grote uitdaging.
  maandag 11 maart 2013 @ 17:39:31 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_123919300
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:26 schreef karton2 het volgende:

[..]

Volgens z'n linkedin heeft hij nooit buiten de politiek gewerkt, tot zover stage echt werken is. Jammer want dat brengt een schat aan ervaring met zich mee dat een (aspirant) politicus kan/moet gebruiken.
Hopelijk dat hij dat in de toekomst gaat doen ipv een beroeps politicus worden nog nooit een bedrijf van binnen heeft gezien.
Misschien dat ik z'n boek in de toekomst op de kop tik. Onder het mom van 'keep your friends close, but your enemies closer'.
Dezelfde kritiek kun je op zijn tegenpool Thierry Baudet geven. Die heeft nooit de wereld buiten zijn universiteit gezien in dat opzicht.

Uiteindelijk is het een oorlog tussen de theoretici
pi_123919310
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:26 schreef karton2 het volgende:

[..]

Volgens z'n linkedin heeft hij nooit buiten de politiek gewerkt, tot zover stage echt werken is. Jammer want dat brengt een schat aan ervaring met zich mee dat een (aspirant) politicus kan/moet gebruiken.
Hopelijk dat hij dat in de toekomst gaat doen ipv een beroeps politicus worden nog nooit een bedrijf van binnen heeft gezien.
Misschien dat ik z'n boek in de toekomst op de kop tik. Onder het mom van 'keep your friends close, but your enemies closer'.
Dat is bij tegenstreven Baudet niet veel anders natuurlijk. Leuk zulke knaapjes met een mening maar niet iets om je erg veel van aan te trekken.
pi_123920057
quote:
2s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Neem er een oorlogje en wat koloniale ambities bij en je hebt in een notedop hoe de nationale identiteit van de meeste natiestaten waar de EU uit nu bestaat in de 19e eeuw werd gecreëerd.
Op vredelievender wijze kan dat in deze tijd ook prima gebeuren. Dat is helemaal niet zo'n grote uitdaging.
Alleen jammer van de 27 verschillende nationale identiteiten die ze nu in één keurslijf willen drukken. Dat werkt niet natuurlijk.

quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dezelfde kritiek kun je op zijn tegenpool Thierry Baudet geven. Die heeft nooit de wereld buiten zijn universiteit gezien in dat opzicht.

Uiteindelijk is het een oorlog tussen de theoretici
Dat klopt als een bus.
Misschien een goed moment om een tegenbeweging op te richten.
40.000 handtekeningen voor mensen die geen problemen hebben met het schuiven van macht naar Brussel.
Zet je meteen burgerforum-eu buitenspel.
pi_123921095
Als je doel is om politiek vooruit te komen dan gooi je boeken over politiek maar gauw weg. Die worden geschreven door idealisten.

Politiek Nederland is overrijp voor iets anders en dat is de politiek en bijbehorende mensen gaan managen.

Dit is een oplossing daartoe maar mogelijk intellectueel te zwaar voor Nederlandse politici :

http://en.wikipedia.org/wiki/William_James_Reddin

https://www.google.nl/#hl(...)264&biw=1194&bih=627

[ Bericht 13% gewijzigd door cempexo op 11-03-2013 18:27:08 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  maandag 11 maart 2013 @ 18:23:06 #17
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_123921308
Niet dat het heel erg lastig is om Baudet van weerwoord te voorzien, maar ik ben wel benieuwd naar het boek van Kleinpaste.

Staat deze maand een boeiend portret + interview van Baudet in de Hp de Tijd. Mochten mensen toch eens wat willen lezen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 11 maart 2013 @ 18:35:27 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123921752
Snel een boekje met gemeenplaatsen de markt op slingeren, doet het altijd goed..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_123922496
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:54 schreef karton2 het volgende:

[..]

Alleen jammer van de 27 verschillende nationale identiteiten die ze nu in één keurslijf willen drukken. Dat werkt niet natuurlijk.

[..]
De situatie in Duitsland of Italië was niet heel anders eigenlijk.
Verschilt een Rus werkelijk meer van een Fransman dan iemand uit Königsberg verschilde van iemand uit Metz?
pi_123923062
quote:
2s.gif Op maandag 11 maart 2013 18:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De situatie in Duitsland of Italië was niet heel anders eigenlijk.
Verschilt een Rus werkelijk meer van een Fransman dan iemand uit Königsberg verschilde van iemand uit Metz?
In hun mens zijn zullen ze waarschijnlijk hetzelde zijn.
Gelukkig is de werkelijkheid niet zo zwart/wit grijs zoals jij probeert te schetsen/nuanceren.
pi_123923213
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 19:05 schreef karton2 het volgende:

[..]

In hun mens zijn zullen ze waarschijnlijk hetzelde zijn.
Gelukkig is de werkelijkheid niet zo zwart/wit grijs zoals jij probeert te schetsen/nuanceren.
Toch wel, de nationale identiteit is zoals aangegeven een relatief recent verschijnsel waarin je ook flink kan sturen mocht je dat willen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2013 19:08:30 ]
pi_123923885
quote:
2s.gif Op maandag 11 maart 2013 19:08 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Toch wel, de nationale identiteit is zoals aangegeven een relatief recent verschijnsel waarin je ook flink kan sturen mocht je dat willen.
Mensen identificeren zich met waar ze vandaan komen, met bekende aspecten van hun achtergrond, geschiedenis en taal. Het is niet nodig omdat te sturen, zoiets ontwikkelt zich vanzelf wel.
Waarom zou je zoiets überhaupt willen sturen.
pi_123929519
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 19:21 schreef karton2 het volgende:

[..]

Mensen identificeren zich met waar ze vandaan komen, met bekende aspecten van hun achtergrond, geschiedenis en taal. Het is niet nodig omdat te sturen, zoiets ontwikkelt zich vanzelf wel.
Waarom zou je zoiets überhaupt willen sturen.
Omdat je van tientallen staatjes en vorstendommetjes een eenheid wilt smeden zoals bijvoorbeeld de Duitsers en Italianen dat hebben gedaan. Ook bij nieuwe landen (zoals de Belgen in de 19e eeuw) zag je dat erg mooi bijvoorbeeld.
Het kan en het gebeurt dus.
pi_123933964
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2013 20:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Omdat je van tientallen staatjes en vorstendommetjes een eenheid wilt smeden zoals bijvoorbeeld de Duitsers en Italianen dat hebben gedaan. Ook bij nieuwe landen (zoals de Belgen in de 19e eeuw) zag je dat erg mooi bijvoorbeeld.
Het kan en het gebeurt dus.
Het verschil is dat het thans 2013 is. Mensen leven nu anders dan toen ! De basisverschillen is de persoonlijke vrijheid.

Zie verder ook Maslov
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_123945201
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2013 20:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Omdat je van tientallen staatjes en vorstendommetjes een eenheid wilt smeden zoals bijvoorbeeld de Duitsers en Italianen dat hebben gedaan.
Duitsland en Italie?

Vanwaar de drang om macht te concentreren? Zodat je gemakkelijker andere landen onder de voet kunt lopen?

De Amerikanen laten MI zien wat er allemaal mis kan gaan als je heel veel macht op 1 plaats concentreert. Europa volgt. Maar de Zwitsers bijvoorbeeld doen het een stuk beter, met hun kantons.

Welk BNP heb je liever?

[ Bericht 14% gewijzigd door Lyrebird op 12-03-2013 05:03:52 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')