abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 vrijdag 8 maart 2013 @ 09:47:57 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_123779895
In Soesterberg is donderdag oud-bondscoach Jan Zwartkruis overleden. Hij is 87 jaar geworden. Zwartkruis was trainer van het Nederlands elftal tussen 1976 en 1981. In 1978 leidde Zwartkruis, als assistent van Oostenrijker Ernst Happel, Oranje naar de WK-finale in en tegen Argentinië. Nederlander verloor in Buenos Aires met 3-2.

Zwartkruis ademde heel zijn leven voetbal. Als voetballer van de Amersfoortse profclub HVC in de jaren vijftig - waar hij samen speelde met Joop van Basten, de vader van Marco - en vooral als trainer op alle niveaus en in allerlei functies: van keeperstrainer bij de Utrechtse profclub DOS, tot amateurtrainer bij clubs uit de regio Amersfoort (SO Soest, Spakenburg, AFC Quick 1890).

In 1962 werd Zwartkruis door de voetbalbond KNVB benoemd als assistent van Elek Schwartz, de bondscoach van Oranje. Zwartkruis kreeg zelf de verantwoordelijkheid over het militair voetbalelftal, dat in die jaren de kweekvijver was van het grote Oranje. Onder zijn hoede braken latere topinternationals door als Jan van Beveren, Jan Mulder, Henk Houwaart, Willy van der Kuylen, Rob Rensenbrink en Barry Hulshoff.

Zwartkruis kreeg in de jaren zestig en zeventig veel lof over zijn manier van werken. Toen in 1976 Georg Knobel vertrok na het dramatisch verlopen EK in Joegoslavië - Oranje aaste na de finaleplaats op het WK in 1974 op Europees goud - werd Zwartkruis gevraagd twee duels te leiden.

Mede door problemen met het ministerie van Defensie, onder meer over zijn pensioenopbouw, kreeg Zwartkruis Club Brugge-trainer Ernst Happel naast zich. Met de legendarische Oostenrijker, die eerder succes beleefde met Feyenoord, loodste Zwartkruis Oranje naar WK-zilver.

Tijdens het toernooi nam Zwartkruis vaak de keepers onder zijn hoede. Dat had soms hilarische momenten tot gevolg. Toen Zwartkruis eens vier ballen over het doel had gemikt, zei Jan Jongbloed daar tegen Trouw over: 'Nou weer een op goal, Jan!'

Lang na het WK in Argentinië bleek dat Happel en Zwartkruis niet of nauwelijks hadden kunnen samenwerken, met flinke botsingen tot gevolg. De zachtaardige, goedlachse en 'mensen-mens' Jan Zwartkruis tegen de norse, soms verveelde en eigenzinnige Ernst Happel; dat kon ook eigenlijk niet goed gaan.

In Kapitein van Oranje, de in 2008 uitgebrachte memoires van Jan Zwartkruis, zei hij daarover: 'Het hele toernooi was een horror. Ik werd van alle kanten tegengewerkt, en met Ernst Happel viel niet samen te werken. Hij was een hork.' In het boek meldde Zwartkruis ook dat niet Happel, maar hij na de poulefase de eindverantwoording had over Oranje. 'Happel moest accepteren dat de KNVB hem had kaltgestellt.'

Mede door de finaleplaats in Argentinie bleef Zwartkruis ook nadien bondscoach. Onder zijn leiding kwalificeerde Oranje zich voor het EK van 1980 in Italië. Een succes werd het niet na de eliminatie in de eerste ronde. Niettemin bleef Zwartkruis bondscoach, totdat de kwalifictaiereeks voor het WK van 1982 op een fiasco uitliep. Na het mini-WK in Uruguay in 1981 nam Zwartkruis ontslag. Kees Rijvers volgde hem op.

Jan Zwartkruis wordt woensdag 13 maart begraven in Soesterberg. Voorafgaand is in de Rooms Katholieke Parochie Carolus Borromeus een dienst.

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator vrijdag 8 maart 2013 @ 10:01:54 #2
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_123780329
Nooit gehoord van de beste man, RIP.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Trouwste user 2022 vrijdag 8 maart 2013 @ 10:13:32 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_123780718
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:01 schreef onlogisch het volgende:
Nooit gehoord van de beste man, RIP.
Ken je klassiekers.

Zijn dochter was trouwens een top-triatlete.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 vrijdag 8 maart 2013 @ 11:57:53 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_123784443
Jan Zwartkruis was een lieve man, de functie van bondscoach van het Nederlands elftal was net iets te hoog gegrepen voor. Dat zei Johan Derksen, vertrekkend hoofdredacteur van Voetbal International, vrijdag op Radio 1 in een reactie op het overlijden van Zwartkruis.

De beroepsmilitair was tussen 1976 en 1981 bondscoach maar moest in 1978 voor en tijdens het WK plaatsmaken voor de Oostenrijker Ernst Happel.

'Daarover was hij een beetje gefrustreerd, hij speelde de tweede viool en bovendien stonden hij en Happel qua karakter haaks op elkaar', aldus Derksen.

'Hij was een lieve, aardige man die er ouderwetse normen en waarden op nahield. Veel voetballers hadden hem al meegemaakt als coach van het Nederlands militair elftal. Iedereen was altijd vol lof, maar qua voetbalknowhow kwam hij iets tekort.'

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 vrijdag 8 maart 2013 @ 12:03:42 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_123784666
Jan Poortvliet debuteerde onder Jan Zwartkruis bij het Nederlands elftal. De huidige trainer van FC Den Bosch heeft goede herinneringen aan de oud-bondscoach die donderdag overleed.

'Ik heb heel veel aan hem te danken', aldus Poortvliet. 'Hij was verschrikkelijk gedreven en gedisciplineerd en ook hard. Hij liet niet met zich sollen. We moesten alle oefeningen goed uitvoeren. Hij kon bijvoorbeeld heel kwaad worden als we iets niet goed deden met een medicijnbal. Maar buiten het voetbal was hij een lieve, aardige man.'

Volgens Poortvliet was er bij het WK in 1978 een duidelijk rolverdeling tussen Zwartkruis en Ernst Happel. 'Zwartkruis trainde ons en Happel was de coach. Hij deed dit vol overgave en ging tot het uiterste. We waren bij het WK op en top getraind, achteraf misschien wel te.'

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 vrijdag 8 maart 2013 @ 12:43:14 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_123786052
Jan Zwartkruis was volgens voormalig KNVB-voorzitter Eric Vilé een deskundig trainer, maar had het vaak moeilijk in de wereld van de topsport. Onder Vilé kwam in 1981 een einde aan het bondscoachschap van de donderdag overleden Zwartkruis.

'Hij was vaktechnisch zeer deskundig, maar vaak nauwelijks opgewassen tegen het keiharde topsportklimaat. Hij had moeite de discipline te bewaren. Zwartkruis had een zachter karakter dan de gemiddelde trainer in die tijd. Hij was een gezellig mens met wie je ook over andere zaken dan voetbal kon praten', vertelde Vilé, advocaat van beroep en KNVB-voorzitter van 1978 tot 1982.

In 1981 werd Kees Rijvers aangesteld als opvolger van Zwartkruis. Vilé: 'Het was het juiste moment, iedere trainer heeft een houdbaarheidsdatum.'

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 8 maart 2013 @ 15:54:04 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_123794220
Leek mij altijd een aardige en lieve man.
Was inderdaad niet opgewassen tegen Happel in 1978.

R.I.P.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 vrijdag 8 maart 2013 @ 22:16:13 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_123810383
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:54 schreef golfer het volgende:

Was inderdaad niet opgewassen tegen Happel in 1978.

Andrélon wel ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 9 maart 2013 @ 03:06:56 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_123818671
Blijf het raar vinden dat ik ouder word.

Bondscoach uit mijn tijd overlijdt. En niemand reageert.

Is Fok! toch een jongeren-site ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 9 maart 2013 @ 03:08:49 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_123818684
Zeg maar dat over 30 jaar niemand op Fok! reageert bij het overlijden van Bert van Marwijk.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')