FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / perilex aansluiting naar naar normale contactdoos.
smileymanwoensdag 6 maart 2013 @ 13:43
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag.

Ik heb een pc en een eyefinity beeldscherm opstelling die nog al wat stroom uit de muur trekken.
Met als gevolg dat de schakelaar in de kast ''KLIK'' zegt, en ik in eens zonder beeld zit.
Ik heb mijn systeem gewoon aangesloten op het 220 net.

Nu heb ik in mijn keukentje een perilex aansluiting voor mijn kookplaat.
En aangezien ik zeer gezellig alleen woon, en ik de kookplaat vrijwel nooit gebruik, wou ik de stroom voor mijn systeem uit die perilex aansluiting halen...
Aangezien deze aansluiting veel meer vermogen heeft dan een gewone 220 aansluiting,
Dit is dus de bedoeling;
van

perilex.jpg

naar

contactdoos.jpg

Let wel, het is dus de bedoeling dat de witte stekkerkabel van de contactdoos op de foto er af word gehaald, en dat daar de zwarte kabel voor in de plaats komt.

Maar........, en nu heb ik jullie hulp nodig....
Is dit wel mogelijk, en zo ja, welke draden moet ik dan aansluiten???

Nou, ik ben benieuwd of iemand mij hier mee kan helpen.
Aangezien ik pas vanavond weer thuis kom, ben ik in de tussen tijd niet in de gelegenheid om te reageren op jullie vragen/antwoorden.

Greetz, Joska.
Maichelwoensdag 6 maart 2013 @ 13:47
Dat ligt toch niet puur aan de stekker / kabel?
Surveillance-Fietswoensdag 6 maart 2013 @ 13:47
Dat gaat niet werken vriend. Je moet gewoon een verlengsnoertje naar een andere WCD leggen. Eentje die op een andere groep zit. Al denk ik niet dat je beeldschermen en je pc meer dan 3600 watt trekken.
blomkewoensdag 6 maart 2013 @ 13:53
Dat omzetten van 3-fase- naar 3 x 1 fase is niet toegestaan zonder beveiliging.

Wat je wel kan doen, is de perilex contactdoos omzetten naar een 1-fase stopcontact en dan je cinema daarop apart aansluiten. Daarvoor moeten de draden in de meterkast losgehaald worden.
mvdejongwoensdag 6 maart 2013 @ 13:54
Die perilex-aansluiting heeft veel meer vermogen omdat je 3 230V-fasen naar binnen haalt, waar een gewone aansluiting maar 1 fase heeft. Maar je kunt die 3 fasen niet zomaar combineren tot 1 fase die het 3-voudige vermogen trekt, dat vereist specialistische conversie-apparatuur, of apparatuur die al bij voorbaat geschikt is voor 3-fasen.

Maar, je probleem ligt ook anders, en dat moet je oplossen. Je hoort "klik", maar je vertelt er niet bij wat er klikt, dat kunnen 2 dingen zijn :
1. de aardlek-schakelkaar klapt eruit;
2. er klapt een zekering uit.

In het eerste geval moet je nagaan wat er fout is aangesloten, want dit betekent gewoonlijk dat er een verschil is tussen de stroom die op de fase-draad heenvloeit, en de stroom die op de massa-draad terugvloeit. Er lekt dan dus ergens stroom !

In het tweede geval moet je eens kijken welke andere stroomgebruikers je op diezelfde groep hebt zitten. Maak een tekening van je huis met alle aansluit-punten (contact-dozen, licht-punten en andere stroom-verbruikers) en ga na op welke groep die aangesloten zijn (het makkelijkste gaat dat door 1 voor 1 de zekeringen eruit te draaien en te kijken welke lampen het nog doen, voor contact-dozen kun je een spotje ofzo gebruiken om te testen). Aangezien een groep gewoonlijk een 16 A zekering heeft, zou je snel 3 kW aan verbruikers moeten hebben, dat is best veel. Als dat het geval is, trek een plannetje hoe je sommige van de stroom-verbruikers naar een andere groep kunt verplaatsen, voor een betere verdeling.
blomkewoensdag 6 maart 2013 @ 13:57
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 13:54 schreef mvdejong het volgende:
Maar je kunt die 3 fasen niet zomaar combineren tot 1 fase die het 3-voudige vermogen trekt, dat vereist specialistische conversie-apparatuur,
Specialistische conversie-apparatuur = gewoon een onderverdeler. Dus groepenkast met zekeringen. Kan ook nog een tiara ziijn.
blupwoensdag 6 maart 2013 @ 21:42
Heb je uitgerekend hoeveel je complete systeem maximaal trekt?
Bijvlagenzinvolwoensdag 6 maart 2013 @ 22:32
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 13:43 schreef smileyman het volgende:
Let wel, het is dus de bedoeling dat de witte stekkerkabel van de contactdoos op de foto er af word gehaald, en dat daar de zwarte kabel voor in de plaats komt.
NEE. Dat is niet mogelijk * ). Die kookgroep van je bestaat uit:

a) 2 keer een 1 fase 16A 230V groep, of
b) 1 x een 3 fase 16A 400V groep (wat dan qua vermogen weer overeenkomt met 3 maal een 16A 230V groep)

Je mag in geval van:

a) deze niet samenvoegen en dus 32A door dat stekkerblokje heenjassen en in geval van
b) kun je die niet eens samenvoegen om aan 48A 230V te komen.

Overigens lijkt het me sterk dat de apparatuur die jij opnoemt meer dan 16A bij 230V nodig heeft, kom anders eens met wat typenummers zodat we de aansluitwaarden op kunnen zoeken.

* ) Althans, niet om ervoor te zorgen dat je meer vermogen krijgt dan via een normale 16A groep.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 06-03-2013 22:42:25 ]
Gieliovdwoensdag 6 maart 2013 @ 22:46
Neen dus.

Ga eerst eens nadenken waarom hij eruit vliegt. Weet je hoe veel 3680 watt is??? Ik ken jouw apparatuur niet, maar als dat continu bijna 4 KW trekt is het serieuze shit.
smileymandonderdag 7 maart 2013 @ 01:12
Oei oei oei...., waar ben ik aan begonnen??? :?

Nou, als eerste bedankt voor al jullie reacties.
Ik begin al een beetje te begrijpen dat wat ik van plan was niet haalbaar zal zijn.

Het geval is dat ik op een flatje woon, waar ik alleen in de keuken 2 contactdozen met aarde heb zitten. (en die zitten beiden op dezelfde groep.)
Aangezien ik ooit eens had gelezen dat het wel zo verstandig is om je pc op een geaard stopcontact aan te sluiten, heb ik dus gedaan.

Echter, ik had naast dat systeem wat ik van plan ben om te gaan gebruiken, mijn huidige systeem, mijn 3 beeldschermen, nog een klein beeldscherm om mijn toekomstige systeem te testen, mijn magnetron, mijn printer, muis/toetsenbord combinatie en 2 lampen op die groep zitten.
Waarschijnlijk een beetje te veel van het goede dus voor 1 enkel stopcontactje.

Mijn huidige systeem heeft een 850W voeding, en mijn toekomstige systeem een Silverstone Strider 1500W voeding.
De reden waarom die zware voeding is omdat er een SR-2 moederbord in zit met 2 x R5990.
Oh, ja, met ''klik'' bedoelde ik dat de zekering er uit vloog.
De eerste keer was het toen ik de stekker van mijn toekomstige systeem in het contact van mijn ''keuken groep'' stopte waar al die andere dingen ook al op zaten.
De tweede keer was tijdens het installeren van windows 7.

Daarom leek het mij verstandig om mijn complete set up op 1 groep te zetten, zodat ik zeker weet dat ik niets overbelast.

@ mvdejong...

Ten eerste bedankt voor je reactie. :)
Ik ben er zeker van dat alles goed is aangesloten, want dit heb ik dubbel gechecked voordat ik zelfs maar de stekker op mijn voeding had aangesloten.
Het punt om alles na te lopen, en te kijken wat er eigenlijk op welke groep zit had ik ook al gedaan.
Ik lees bij jouw reactie het volgende;
Maar je kunt die 3 fasen niet zomaar combineren tot 1 fase die het 3-voudige vermogen trekt etc...

Hij hoeft van mij niet het 3-voudige vermogen te trekken, want ik denk dat ik aan 1 x 230V wel voldoende heb voor mijn complete systeem.
Dus in feite wil ik van deze groep van 3 fase van 230V 1 groep van 1 fase van 230V maken.

Ik lees trouwens de reactie van blomke net nog even door, en dat is dus zo'n beetje wat ik wil.

Met 1 klein verschil echter....
Ik wil de 3 fase groep wel intact laten, i.v.m. die enkele keer dat ik mijn kookplaat WEL wil/moet gebruiken...

Hoofdzaak is dat ik het complete systeem op die ene groep kan zetten.

Jij trouwens ook bedankt voor je reactie Bijvlagenzinvol! ;)
Een goede en vrij duidelijke uitleg aan een leek zoals ik ben.
Van allemaal trouwens. ;)

@ Gieliovd...
Ik denk dat het een optelsommetje van te veel dingen op dezelfde groep was... ;(

@ blup...
Ik heb wel zo'n energiemeter van Brennenstuhl, maar die had ik er niet tussen gezet. :D

Nou, ik ben benieuwd of van 3 fase van 230V, 1 fase van 230V te maken is.
Mocht het antwoord hier al boven staan, dan heb ik er waarschijnlijk over heen gelezen, of ik heb het niet begrepen, mijn excuses daar voor... :o

Greetz, Joska.
blomkedonderdag 7 maart 2013 @ 09:08
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 01:12 schreef smileyman het volgende:

Nou, ik ben benieuwd of van 3 fase van 230V, 1 fase van 230V te maken is.
Mocht het antwoord hier al boven staan, dan heb ik er waarschijnlijk over heen gelezen, of ik heb het niet begrepen, mijn excuses daar voor... :o

Greetz, Joska.
Zoals ik al meldde: dan moet je 2 van de drie afkoppelen en de perilex vervangen door een 1-fase stopcontact. Dat is weer terug te zetten naar 3-f als je dat t.z.t. zou willen.
smileymandonderdag 7 maart 2013 @ 13:03
@ blomke...

Dankjewel voor je antwoord.

Het was nou niet bepaald het antwoord waar ik op hoopte, maar ik begrijp nu dat mijn idee dus niet uitvoerbaar is.
Het was een mooie gedachte om de perilex intact te houden, en toch gewoon 1 x 230V er uit te kunnen trekken, maar helaas...

Iedereen bedankt voor jullie reacties, en wat mij betreft mag er een slotje op dit topic.

Greetz, Joska.
blomkedonderdag 7 maart 2013 @ 13:46
Punt is ook, dat bij inbouw, de maat inbouwdoos bij perilex anders (groter) is dan een 1-f inbouwstopcontact. Er zijn dacht ik, wel overzetringen.
Ivo1985donderdag 7 maart 2013 @ 13:58
Ik zou gaan voor zo iets, mits je Perilex een 3-fasen aansluiting is:
showtec-powersplit-1-cee-16a-5-x-schuko.jpg

Even de 16A-5Polige CEE stekker veranderen voor en Perlix stekker en klaar ben je. Dan heb je netjes 3x16A beschikbaar voor al je apparatuur. En als je wilt kun je deze stekker er uit trekken en je kooktoestel weer gewoon inprikken.

Dan hoef je niks te klussen aan je huidige installatie.

Maar let wel: dit gaat alleen op met een 3-fasen Perilex aansluiting.
smileymanzaterdag 9 maart 2013 @ 13:31
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:58 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik zou gaan voor zo iets, mits je Perilex een 3-fasen aansluiting is:
[ afbeelding ]

Even de 16A-5Polige CEE stekker veranderen voor en Perlix stekker en klaar ben je. Dan heb je netjes 3x16A beschikbaar voor al je apparatuur. En als je wilt kun je deze stekker er uit trekken en je kooktoestel weer gewoon inprikken.

Dan hoef je niks te klussen aan je huidige installatie.

Maar let wel: dit gaat alleen op met een 3-fasen Perilex aansluiting.
Nou, DAT zou idd ideaal zijn.
Ik neem aan dat dan uit elk stopcontact gewoon 230V komt, he?
Ik zal hier eens even verder op googelen. :)

Dankjewel voor je reactie.

Greetz, Joska.
blupzaterdag 9 maart 2013 @ 13:46
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:31 schreef smileyman het volgende:

[..]

Nou, DAT zou idd ideaal zijn.
Ik neem aan dat dan uit elk stopcontact gewoon 230V komt, he?
Ik zal hier eens even verder op googelen. :)

Dankjewel voor je reactie.

Greetz, Joska.
http://www.new-line.nl/nl(...)wersplit-1_26209.htm
http://www.new-line.nl/nl(...)hassisdeel_27532.htm
klusze.......
exlurkerzaterdag 9 maart 2013 @ 14:05
Hier heeft hij meer aan

http://www.new-line.nl/nl(...)ilex-stekker_468.htm

dan die wandcontactdoos van de vorige link, nu kan hij dooe de stekker wisselen ook nog gebruik maken van zijn fornuis
Bijvlagenzinvolzaterdag 9 maart 2013 @ 14:30
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:31 schreef smileyman het volgende:
Nou, DAT zou idd ideaal zijn.
Ik neem aan dat dan uit elk stopcontact gewoon 230V komt, he?
Ik zal hier eens even verder op googelen. :)

Dankjewel voor je reactie.

Greetz, Joska.
Zoek eerst eens uit of je kookgroep een 3 fase groep is, of een 1 fase 2 x 16A groep.
smileymanzaterdag 9 maart 2013 @ 15:25
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 14:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zoek eerst eens uit of je kookgroep een 3 fase groep is, of een 1 fase 2 x 16A groep.
Ja, dat lijkt mij het beste.
Heb gekeken op mijn stroom meter, maar daar stond het niet op.

080320131240.jpg

Ook op de rest van de meterkast zie ik niets wat mij duidelijk maakt of ik nu 2 fase of 3 fase heb.
Maar natuurlijk ben ik dan ook volledig een leek op dat gebied, he? :?

080320131237.jpg

Misschien dat jullie meer zien dan ik?

Die Perilex stekker heb ik al gehaald, exlurker.

Greetz, Joska.
smileymanzaterdag 9 maart 2013 @ 15:30
Oh, ja, aangezien ik vrij moeilijk bij de Perilex wandcontactdoos kon komen, heb ik de stekker van mijn kookplaat even los gemaakt.

080320131244.jpg
exlurkerzaterdag 9 maart 2013 @ 15:45
Aan de meter kan ik alleen zien dat het een dubbeltarief meter is, maar de de automaat en de aardlekschakelaars in de kast 3 fase uitgevoerd, dus word het toch nog even meten met een duspol in de perilexwandcontactdoos.

Tussen links boven en alle andere contacten moet je 230V meten en tussen recht boven en rechts onder 400V, het zelfde meet je ook tussen rechts boven en links onder en tussen links en rechts onder
Bijvlagenzinvolzaterdag 9 maart 2013 @ 15:55
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:45 schreef exlurker het volgende:
Aan de meter kan ik alleen zien dat het een dubbeltarief meter is, maar de de automaat en de aardlekschakelaars in de kast 3 fase uitgevoerd, dus word het toch nog even meten met een duspol in de perilexwandcontactdoos.
De meter is volgens mij een 1 fase meter, de kast is inderdaad een 3 fase kast zo te zien. Kan dus niet anders dan dat TS een 1 fase 2 x 16A kookgroep heeft.

TS: Kun je eventueel het deksel van je groepenkast eens loshalen en een foto nemen? (Alleen doen als je je daar niet ongemakkelijk bij voelt! Ben je er huiverig voor omdat je zoiets nog nooit gedaan hebt laat hem dan maar fijn zitten)
densmeezaterdag 9 maart 2013 @ 15:58
hij heeft een 3 fase automaat in de kast (3P, 1N), lijkt me niet dat dat een 2fase kookgroep voor moet stellen
Bijvlagenzinvolzaterdag 9 maart 2013 @ 16:07
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:58 schreef densmee het volgende:
hij heeft een 3 fase automaat in de kast (3P, 1N), lijkt me niet dat dat een 2fase kookgroep voor moet stellen
Lijkt me niet dat ze maar tussen 1 fase een meter hebben gezet, en het verbruik via de andere fasen 'schenken'. :D
smileymanzaterdag 9 maart 2013 @ 16:11
Nou, ik ben weer hartstikke blij met jullie reacties.
Ik ben helaas niet in staat om nu een foto te maken van de meterkast met open deksel... ;(
Dat kan ik pas morgenavond weer doen.

@ exlurker...
Ik heb bij de Gamma een multimeter gehaald, is dat hetzelfde als een ''duspol''?
exlurkerzaterdag 9 maart 2013 @ 17:11
Met een duspol kan je alleen de spanning meten, maar met een multimeter kan je heel veel meer doen!
Bijvlagenzinvolzaterdag 9 maart 2013 @ 18:08
Als ik de metercode G16X opzoek, dan kom ik op pagina 9, op de 4e regel van boven tegen dat het inderdaad een 1 fasemeter is.

Dus ik hoop wel dat die 3P + N kookgroep goed zit aangesloten met 2 x een nul
Appeltje2010maandag 11 maart 2013 @ 12:59
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dus ik hoop wel dat die 3P + N kookgroep goed zit aangesloten met 2 x een nul
Dan nog klopt het voor geen meter... een 3-fasengroep in een 1-fase installatie is onlogisch en al om die reden niet toegestaan. Daarbij ga je de nul van de groep altijd overbelasten, die is nl. maar voor 16 ampere gemaakt.

Advies: ombouwen!
blomkemaandag 11 maart 2013 @ 13:28
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 12:59 schreef Appeltje2010 het volgende:

Daarbij ga je de nul van de groep altijd overbelasten, die is nl. maar voor 16 ampere gemaakt.
Als twee van die 3 (gekoppelde) groepen in gebruik zijn, heb je toch 2x een nuldraad van dezelfde fase?
- edit - ik zie het al op de automaten staan. Maar dan zou de automaat moeten afschakelen (bij een I > 16 A door de nul).
Bijvlagenzinvolmaandag 11 maart 2013 @ 14:03
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 12:59 schreef Appeltje2010 het volgende:
Dan nog klopt het voor geen meter... een 3-fasengroep in een 1-fase installatie is onlogisch en al om die reden niet toegestaan. Daarbij ga je de nul van de groep altijd overbelasten, die is nl. maar voor 16 ampere gemaakt.
Niet altijd, ik neem aan dat ie dan aangesloten zit als L1-N1-L2-N2, dus gewoon met 2 x een nul. Tenzij ze gewoon een 3 fase kast hebben gebruik, de 3 fasen met elkaar hebben doorverbonden, en heel de kookgroep over het hoofd hebben gezien. Dan kan de nul wel degelijk overbelast worden. (zo te zien meet die automaat de nul niet, ik heb net even vergeleken met mijn krachtgroepen, maar die meten wel alle 4 de polen.)

quote:
Advies: ombouwen!
Ik zou er ook een normale kookgroep van maken. (Of 3 fasen aanvragen)

Misschien komt de foto zonder deksel nog, want ben toch nieuwsgierig...
blomkemaandag 11 maart 2013 @ 14:56
Zo te zien is dit ook 4 fasen polig.
Bijvlagenzinvolmaandag 11 maart 2013 @ 15:01
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:56 schreef blomke het volgende:
Zo te zien is dit ook 4 fasen polig.
Nee, 3P + N, waarbij de N een 'dedicated' N is als ik naar het symbool op de krachtgroep kijk. Op mijn krachtgroep zie ik op het symbool tussen de polen onderling geen verschil, op de afbeelding hier wel.

Zoals ik het symbool lees,worden bij deze automaat alleen de 3P gemeten en is de N domweg een schakelaar die mee afvalt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 11-03-2013 15:20:34 ]
smileymanmaandag 11 maart 2013 @ 16:00
Hallo allemaal. :)

Ik zie dat het topic ook zonder mijn inbreng verder gaat.
Zeer prettig is dat voor mij. ;)

Maar goed, als eerste die foto zonder deksel van voren gezien.

110320131247.jpg

Dan 1 van af de bovenkant, zodat jullie goed kunnen zien wat wel en wat niet aangesloten is.

110320131252.jpg

Dan 1 van onder af genomen.

110320131251.jpg

Hier zijn 2 foto's van mijn perilex contactdoos aansluiting.
De eerste foto is van boven af genomen.

110320131256.jpg

De tweede is van onder af genomen.

110320131258.jpg

En tot slot nog een foto van de stekker van de kookplaat en de contactdoos.

perilex-1.png

Ik begin nu toch wel erg nieuwschierig te worden wat voor aansluiting ik nu heb.

Greetz, Joska.
Appeltje2010maandag 11 maart 2013 @ 16:05
Gezien het bruggetje is het overduidelijk 1 fase... in mijn ogen kun je de nul IN de automaat overbelasten. Dus niet de bedrading maar de nul in de automaat zelf. Die is nl. ook niet gemaakt voor 32A en die kan ie zo wel voor z'n kiezen krijgen...
Bijvlagenzinvolmaandag 11 maart 2013 @ 16:13
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 16:05 schreef Appeltje2010 het volgende:
Gezien het bruggetje is het overduidelijk 1 fase... in mijn ogen kun je de nul IN de automaat overbelasten. Dus niet de bedrading maar de nul in de automaat zelf. Die is nl. ook niet gemaakt voor 32A en die kan ie zo wel voor z'n kiezen krijgen...
Dit is inderdaad wel een houtje-touwtje oplossing zeg :D

Had dan gewoon de 2e nul via het overgebleven contact gezet. (Dat is ook niet netjes, maar i.i.g. 'netter'.)
exlurkermaandag 11 maart 2013 @ 16:27
Waar die aansluiting voor door moet gaan is een 2 x 230V aansluiting. Ik kan niet begrijpen hoe een installateur, teminste als het door een installatie bedrijf is aan gelegd, zoiets af durft te leveren. Dit valt echt onder knoeiwerk en als ik jou was zou ik zeker deze foto's van de kast aan de verhuurder laten zien.
smileymanmaandag 11 maart 2013 @ 17:18
Wow.....
Hier word ik toch wel even stil van..... :{

Ik heb net even de waarden gemeten.
Bij zowel van linksboven naar linksonder en bij rechtsboven naar rechtsonder krijg ik
224 V op de meter.

En ja, ik woon in een flatje, dus ik mag er idd van uit gaan dat het wel door een installatiebedrijf is gedaan.

Wat mij wel opvalt, is dat bij de bovenste groep, aan de linkerkant 220/380V staat, en bij al die anderen alleen maar 220V.
Maar dat zullen jullie dan waarschijnlijk wel bedoelen, he?

Toevallig heb ik 2 weken geleden een brief met een checklist gekregen van Liander, onderdeel van Alliander.
Betreffende; Hoe veilig is Uw meterkast? |:(

Als ik zo lees wat jullie schrijven, dan is die toch niet zo veilig als gedacht....
Nu weet ik dat deze flat al zo'n 30 tot 35 jaar oud is. (minimaal)
En in al die tijd heb ik nog nooit over een defecte meterkast gehoord.
Woon er zelf al van af 1986...

Maar....., dat ik morgen even een telefoongesprek heb met Liander is wel zeker.
Ik ga nu even naar de site van hun, om te kijken of er ook een emailadres van is, dan stuur ik hun de link van dit topic ook even.
Dit topic kan meer uitleggen dan ik zelf, he. ;)

Tot zover weer mijn dank aan jullie! _O_

Greetz, Joska.

[ Bericht 0% gewijzigd door smileyman op 11-03-2013 21:46:32 ]
densmeemaandag 11 maart 2013 @ 17:23
dit is een kookgroep automaat,
images?q=tbn:ANd9GcRyKTr9X-VAP4Rg36q-SRajqDb96SM8fkwPf_yiItmHlgbVplf4Xg
dit is een kracht/ 3 fase automaat
images?q=tbn:ANd9GcRgiZSGDSqA_MGAM9fnInVodRZ3Hfr0_Mf3n2MKPb9ujBBUnurfow

zie hier het verschil
Bijvlagenzinvolmaandag 11 maart 2013 @ 17:47
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:18 schreef smileyman het volgende:
Wat mij wel opvalt, is dat bij de bovenste groep, aan de linkerkant 220/380V staat, en bij al die anderen alleen maar 220V.
Maar dat zullen jullie dan waarschijnlijk wel bedoelen, he?
Rechtsboven op die 3P + N automaat zie je 2 blauwe draden bij elkaar zitten. Dat zijn twee nuldraden. Die volbelast elk 16A te verwerken krijgen. Dat wil dus zeggen dat er door die automaat bij de nul dan 32A loopt, terwijl het een 16A automaat is. Die grijpt niet in, want de 2 spanningsvoerende draden (die bij deze automaat wel 'gemeten' worden, de nul wordt echter niet gemeten) zitten immers (per stuk) niet boven de maximale stroom van 16A.

Hoeft geen kwaad te kunnen, wellicht kunnen de contacten aan de binnenzijde wel 50A aan (als bv hetzelfde binnenwerk ook gebruikt wordt in automaten van 40A) maar je weet het simpelweg niet. Zou ook max. 25A kunnen zijn. Dus mag het uiteraard ook niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 11-03-2013 20:00:46 ]
smileymanmaandag 11 maart 2013 @ 21:46
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hoeft geen kwaad te kunnen, wellicht kunnen de contacten aan de binnenzijde wel 50A aan (als bv hetzelfde binnenwerk ook gebruikt wordt in automaten van 40A) maar je weet het simpelweg niet. Zou ook max. 25A kunnen zijn. Dus mag het uiteraard ook niet.
Ik zie idd wat je bedoelt.
In die derde zit niets.
Aan de onderkant daar van ook niet.
Toch morgen even informeren of het geen kwaad kan.

Als het geen kwaad kan, is het oke, en dan ga ik mijn perilexstekker als volgt aansluiten.
Blauw links boven
Bruin links onder
Geel/groen in het midden.
Rechts boven en rechts onder komen dan geen draden in.
Dan heb ik een output van 1 x 240V en 1 x 16 Amp.
Klopt dat?
Bijvlagenzinvolmaandag 11 maart 2013 @ 21:52
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 21:46 schreef smileyman het volgende:
Toch morgen even informeren of het geen kwaad kan.
Het probleem is dat niemand kan zeggen of het kwaad kan. De aansluiting zoals ie is voldoet niet aan de specificaties. En de fabrikant gaat echt niet zeggen 'ja joh, ding is eigenlijk voor 16A, maar met deze ongeoorloofde manier van aansluiten garanderen we ook die 32A wel'

Oftewel, het MAG simpelweg niet. Met een autoband die geschikt is voor 160km/u, kun je waarschijnlijk ook jaren 190km/u rijden. Tot het een keer fout gaat.

quote:
Als het geen kwaad kan, is het oke,
Nee, het is niet OK, want niemand weet 100% zeker of het veilig is, dus het mag simpelweg niet.

En laat je niet misleiden door het feit dat het eigenlijk een 3 fase automaat is en je dus wellicht denkt dat er bij volle belasting dan 48A door dat nulcontact loopt, want dat is onjuist. Er loopt bij een 3 fase 16A groep maximaal 16 A door de nul als slechts 1 fase maximaal belast wordt. Worden alle drie de fasen maximaal belast loopt er zelfs helemaal geen stroom door de nul. (Dan vloeit de stroom tussen de fasen onderling)

quote:
Blauw links boven
Bruin links onder
Geel/groen in het midden.
Rechts boven en rechts onder komen dan geen draden in.
Dan heb ik een output van 1 x 240V en 1 x 16 Amp.
Klopt dat?
Dat klopt.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 11-03-2013 22:12:44 ]
smileymandinsdag 12 maart 2013 @ 05:34
Volgens mij hebben we hier dan te maken met een patstelling...
Als 1 fase voldoet het wel, maar als ik mijn kookplaat aansluit die meerdere fase nodig heeft, weer niet.

Zal toch eens vragen of ze dat kunnen veranderen.
Tenslotte zijn er specificaties om nageleefd te worden.

Kan/mag er zo natuurlijk niet mee door gaan.

Dankjewel voor je input.
Ben zowaar wat wijzer geworden! :)

Greetz, Joska.
blomkedinsdag 12 maart 2013 @ 08:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 05:34 schreef smileyman het volgende:
Als 1 fase voldoet het wel, maar als ik mijn kookplaat aansluit die meerdere fase nodig heeft, weer niet.

De beveiliging is voor 3-fasen, niet voor één fase. Echter, er komt maar één fase binnen. Dus formeel moet je de automaat laten vervangen door een automaat voor een kookgroep bestaande uit 2 gekoppelde éénfase groepen.

Waarschijnlijk had de installateur een 13 in een dozijn 3 fasen-groepenkast liggen en heeft ie die opgehangen. Zo'n man had ik ook eens: heeft 2 stuks 3-fasen ALS achter een één fase huisaansluiting geplaatst. Niet gevaarlijk, maar wel creatief. Die creativiteit zie ik ook bij jouw ALS.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 12-03-2013 08:22:19 ]
Appeltje2010dinsdag 12 maart 2013 @ 08:50
Liander bellen is vrij nutteloos... zij zijn de netbeheerder en doen verder niets aan jouw installatie en alles wat boven de meter zit, is jouw installatie (of in geval van huur: van de verhuurder).
Peter_Hdinsdag 12 maart 2013 @ 12:12
Als ik het goed zie beveiligt de ALS maar één groep (woon/slaap/gang). D.w.z. dat de keuken en de badkamer niet op de ALS zijn aangesloten. Als het mijn huis was zou ik dat als eerste veranderen.
exlurkerdinsdag 12 maart 2013 @ 12:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:12 schreef Peter_H het volgende:
Als ik het goed zie beveiligt de ALS maar één groep (woon/slaap/gang). D.w.z. dat de keuken en de badkamer niet op de ALS zijn aangesloten. Als het mijn huis was zou ik dat als eerste veranderen.
Het huis is niet van Ts maar van een woningstichting
Dit is een installatie die al 35 jaar oud is en toen waren de regels anders en is alles gemaakt volgens de toen geldende regels, behalve dan de verkeerde automaat voor de kookgroep.

Wat Ts natuurlijk kan doen is bij de verhuurder langs gaan en vragen of ze zijn kast eens willen controleren
smileymandinsdag 12 maart 2013 @ 15:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:21 schreef exlurker het volgende:

[..]

Wat Ts natuurlijk kan doen is bij de verhuurder langs gaan en vragen of ze zijn kast eens willen controleren
En precies DAT ben ik nu aan het doen! ;)

Ze zijn nu de monteur aan het bellen.
exlurkerdinsdag 12 maart 2013 @ 16:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:15 schreef smileyman het volgende:

[..]

En precies DAT ben ik nu aan het doen! ;)

Ze zijn nu de monteur aan het bellen.
Mooi, hou ons maar op de hoogte van het verdere verloop ^O^
smileymandinsdag 12 maart 2013 @ 16:21
Tja....
Dat was te verwachten, he?
Krijg je nu net een niet al te vriendelijke monteur... ;(
Hij wou ook al geen kopje koffie hebben...

Wat het nu is?

De perilex aansluiting is dus gewoon 2 x 220V, net zoals jullie al dachten.
Maar de aansluitingen zouden wel volkomen veilig zijn volgens hem.
En als ik van die Perilex gewoon een enkel 220V stopcontact wilde maken, dan moest alles in de meterkast worden veranderd volgens hem, en dat moest ik aanvragen bij de Woonplaats, waar ik het flatje van huur.

Maar goed, DAT wil ik dus niet.

Ook mijn idee om gewoon een perilex stekker te gebruiken, die met 3 draden te verbinden i.p.v. 5,
zodat ik maar 1 x 220V zou hebben, kon volgens hem ook niet.

Tja, dan mag ik tot de conclusie komen dat Reparaad, waar die monteur voor werkt, en dus ook de Woonplaats waar ik mijn flatje van huur, de meterkast volledig veilig achten, en dat mijn idee van hierboven, NIET uitvoerbaar is....

Ik heb zo het idee dat een aantal van jullie over de veiligheid van de aansluitingen een andere mening hebben.
Ik ben echter bang dat ik het hier mee moet doen...

Echter....., niet na nog 1 poging te hebben gedaan om mijn idee uit te voeren.
Ik ga nu de 3 draden die ik al aan de perilex stekker heb zitten, verbinden met een contactdoos,
en ben bereid om daar een lampje aan op te offeren.

Ik houd jullie op de hoogte.
Althans........, als ik zodadelijk nog een werkende meterkast heb. ;)

Greetz, Joska.
smileymandinsdag 12 maart 2013 @ 16:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:21 schreef exlurker het volgende:

[..]

Mooi, hou ons maar op de hoogte van het verdere verloop ^O^
Dat was snel, he? :9
exlurkerdinsdag 12 maart 2013 @ 16:30
Als je de perilexstekker goed aansluit op de wandcontactdoos en zorgt dat de aarde op de juiste plaats is aan gesloten , dan heb je gewoon een 230V 16A groep er bij.

succes
smileymandinsdag 12 maart 2013 @ 17:40
Tja....., heb ik weer....

Eerst kom ik tot ontdekking dat de 8 schroefjes om de contactdoos open te maken weer eens een andere vorm hebben gekregen i.p.v. een gewoon sleufje of kruiskop... |:(
Maar goed, met het juiste schroevendraaiertje kreeg ik hem wel open.

Dan zie ik tot mijn verbazing dat de draden aan de binnenkant vastgesoldeerd waren aan de geleidingen, i.p.v. dat ze vastgeklemd worden d.m.v. een schroefje.

Dus toen moest de soldeerbout weer tevoorschijn getoverd worden.

Nadat ik de contactdoos klaar had, moest ik de perilex wandcontactdoos nog even goed vastzetten.

Hier is een foto van de mijn ideetje.

120320131261.jpg

Ik heb dus maar 3 draden aangesloten op de perilex stekker.

Dan mijn opzetje....
En ja..., ik had de kabel helemaal uitgerold hoor. :)

120320131263.jpg

Tja, en toen moest ik hem nog wel even aanzetten, he? ;)

120320131264.jpg

En toen was er licht... *O*

Nou is DIT dus wat ik wou.

En dank zij jullie heb ik ondertussen weer een beetje bijgeleerd over fase's, automaten, Amperes, Voltages, aansluitingen, en dat er gelukkig nog altijd vriendelijke mensen op de wereld zijn die bereid zijn om mee te denken met hun mede mens en hun tijd daar voor op te offeren...

Luitjes, Thank You Very Much! _O_

Greetz, Joska.