abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_123831535
Met een duspol kan je alleen de spanning meten, maar met een multimeter kan je heel veel meer doen!
pi_123833430
Als ik de metercode G16X opzoek, dan kom ik op pagina 9, op de 4e regel van boven tegen dat het inderdaad een 1 fasemeter is.

Dus ik hoop wel dat die 3P + N kookgroep goed zit aangesloten met 2 x een nul
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123907162
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dus ik hoop wel dat die 3P + N kookgroep goed zit aangesloten met 2 x een nul
Dan nog klopt het voor geen meter... een 3-fasengroep in een 1-fase installatie is onlogisch en al om die reden niet toegestaan. Daarbij ga je de nul van de groep altijd overbelasten, die is nl. maar voor 16 ampere gemaakt.

Advies: ombouwen!
pi_123908334
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 12:59 schreef Appeltje2010 het volgende:

Daarbij ga je de nul van de groep altijd overbelasten, die is nl. maar voor 16 ampere gemaakt.
Als twee van die 3 (gekoppelde) groepen in gebruik zijn, heb je toch 2x een nuldraad van dezelfde fase?
- edit - ik zie het al op de automaten staan. Maar dan zou de automaat moeten afschakelen (bij een I > 16 A door de nul).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_123909939
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 12:59 schreef Appeltje2010 het volgende:
Dan nog klopt het voor geen meter... een 3-fasengroep in een 1-fase installatie is onlogisch en al om die reden niet toegestaan. Daarbij ga je de nul van de groep altijd overbelasten, die is nl. maar voor 16 ampere gemaakt.
Niet altijd, ik neem aan dat ie dan aangesloten zit als L1-N1-L2-N2, dus gewoon met 2 x een nul. Tenzij ze gewoon een 3 fase kast hebben gebruik, de 3 fasen met elkaar hebben doorverbonden, en heel de kookgroep over het hoofd hebben gezien. Dan kan de nul wel degelijk overbelast worden. (zo te zien meet die automaat de nul niet, ik heb net even vergeleken met mijn krachtgroepen, maar die meten wel alle 4 de polen.)

quote:
Advies: ombouwen!
Ik zou er ook een normale kookgroep van maken. (Of 3 fasen aanvragen)

Misschien komt de foto zonder deksel nog, want ben toch nieuwsgierig...
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123912251
Zo te zien is dit ook 4 fasen polig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_123912535
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:56 schreef blomke het volgende:
Zo te zien is dit ook 4 fasen polig.
Nee, 3P + N, waarbij de N een 'dedicated' N is als ik naar het symbool op de krachtgroep kijk. Op mijn krachtgroep zie ik op het symbool tussen de polen onderling geen verschil, op de afbeelding hier wel.

Zoals ik het symbool lees,worden bij deze automaat alleen de 3P gemeten en is de N domweg een schakelaar die mee afvalt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 11-03-2013 15:20:34 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123914840
Hallo allemaal. :)

Ik zie dat het topic ook zonder mijn inbreng verder gaat.
Zeer prettig is dat voor mij. ;)

Maar goed, als eerste die foto zonder deksel van voren gezien.



Dan 1 van af de bovenkant, zodat jullie goed kunnen zien wat wel en wat niet aangesloten is.



Dan 1 van onder af genomen.



Hier zijn 2 foto's van mijn perilex contactdoos aansluiting.
De eerste foto is van boven af genomen.



De tweede is van onder af genomen.



En tot slot nog een foto van de stekker van de kookplaat en de contactdoos.



Ik begin nu toch wel erg nieuwschierig te worden wat voor aansluiting ik nu heb.

Greetz, Joska.
ik wil weten wat jullie zouden doen, als je een pc mag samen stellen voor ¤ 1200.
pi_123915001
Gezien het bruggetje is het overduidelijk 1 fase... in mijn ogen kun je de nul IN de automaat overbelasten. Dus niet de bedrading maar de nul in de automaat zelf. Die is nl. ook niet gemaakt voor 32A en die kan ie zo wel voor z'n kiezen krijgen...
pi_123915276
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 16:05 schreef Appeltje2010 het volgende:
Gezien het bruggetje is het overduidelijk 1 fase... in mijn ogen kun je de nul IN de automaat overbelasten. Dus niet de bedrading maar de nul in de automaat zelf. Die is nl. ook niet gemaakt voor 32A en die kan ie zo wel voor z'n kiezen krijgen...
Dit is inderdaad wel een houtje-touwtje oplossing zeg :D

Had dan gewoon de 2e nul via het overgebleven contact gezet. (Dat is ook niet netjes, maar i.i.g. 'netter'.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123915879
Waar die aansluiting voor door moet gaan is een 2 x 230V aansluiting. Ik kan niet begrijpen hoe een installateur, teminste als het door een installatie bedrijf is aan gelegd, zoiets af durft te leveren. Dit valt echt onder knoeiwerk en als ik jou was zou ik zeker deze foto's van de kast aan de verhuurder laten zien.
pi_123918317
Wow.....
Hier word ik toch wel even stil van..... :{

Ik heb net even de waarden gemeten.
Bij zowel van linksboven naar linksonder en bij rechtsboven naar rechtsonder krijg ik
224 V op de meter.

En ja, ik woon in een flatje, dus ik mag er idd van uit gaan dat het wel door een installatiebedrijf is gedaan.

Wat mij wel opvalt, is dat bij de bovenste groep, aan de linkerkant 220/380V staat, en bij al die anderen alleen maar 220V.
Maar dat zullen jullie dan waarschijnlijk wel bedoelen, he?

Toevallig heb ik 2 weken geleden een brief met een checklist gekregen van Liander, onderdeel van Alliander.
Betreffende; Hoe veilig is Uw meterkast? |:(

Als ik zo lees wat jullie schrijven, dan is die toch niet zo veilig als gedacht....
Nu weet ik dat deze flat al zo'n 30 tot 35 jaar oud is. (minimaal)
En in al die tijd heb ik nog nooit over een defecte meterkast gehoord.
Woon er zelf al van af 1986...

Maar....., dat ik morgen even een telefoongesprek heb met Liander is wel zeker.
Ik ga nu even naar de site van hun, om te kijken of er ook een emailadres van is, dan stuur ik hun de link van dit topic ook even.
Dit topic kan meer uitleggen dan ik zelf, he. ;)

Tot zover weer mijn dank aan jullie! _O_

Greetz, Joska.

[ Bericht 0% gewijzigd door smileyman op 11-03-2013 21:46:32 ]
ik wil weten wat jullie zouden doen, als je een pc mag samen stellen voor ¤ 1200.
pi_123918519
dit is een kookgroep automaat,

dit is een kracht/ 3 fase automaat


zie hier het verschil
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_123919704
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:18 schreef smileyman het volgende:
Wat mij wel opvalt, is dat bij de bovenste groep, aan de linkerkant 220/380V staat, en bij al die anderen alleen maar 220V.
Maar dat zullen jullie dan waarschijnlijk wel bedoelen, he?
Rechtsboven op die 3P + N automaat zie je 2 blauwe draden bij elkaar zitten. Dat zijn twee nuldraden. Die volbelast elk 16A te verwerken krijgen. Dat wil dus zeggen dat er door die automaat bij de nul dan 32A loopt, terwijl het een 16A automaat is. Die grijpt niet in, want de 2 spanningsvoerende draden (die bij deze automaat wel 'gemeten' worden, de nul wordt echter niet gemeten) zitten immers (per stuk) niet boven de maximale stroom van 16A.

Hoeft geen kwaad te kunnen, wellicht kunnen de contacten aan de binnenzijde wel 50A aan (als bv hetzelfde binnenwerk ook gebruikt wordt in automaten van 40A) maar je weet het simpelweg niet. Zou ook max. 25A kunnen zijn. Dus mag het uiteraard ook niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 11-03-2013 20:00:46 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123934242
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hoeft geen kwaad te kunnen, wellicht kunnen de contacten aan de binnenzijde wel 50A aan (als bv hetzelfde binnenwerk ook gebruikt wordt in automaten van 40A) maar je weet het simpelweg niet. Zou ook max. 25A kunnen zijn. Dus mag het uiteraard ook niet.
Ik zie idd wat je bedoelt.
In die derde zit niets.
Aan de onderkant daar van ook niet.
Toch morgen even informeren of het geen kwaad kan.

Als het geen kwaad kan, is het oke, en dan ga ik mijn perilexstekker als volgt aansluiten.
Blauw links boven
Bruin links onder
Geel/groen in het midden.
Rechts boven en rechts onder komen dan geen draden in.
Dan heb ik een output van 1 x 240V en 1 x 16 Amp.
Klopt dat?
ik wil weten wat jullie zouden doen, als je een pc mag samen stellen voor ¤ 1200.
pi_123934692
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 21:46 schreef smileyman het volgende:
Toch morgen even informeren of het geen kwaad kan.
Het probleem is dat niemand kan zeggen of het kwaad kan. De aansluiting zoals ie is voldoet niet aan de specificaties. En de fabrikant gaat echt niet zeggen 'ja joh, ding is eigenlijk voor 16A, maar met deze ongeoorloofde manier van aansluiten garanderen we ook die 32A wel'

Oftewel, het MAG simpelweg niet. Met een autoband die geschikt is voor 160km/u, kun je waarschijnlijk ook jaren 190km/u rijden. Tot het een keer fout gaat.

quote:
Als het geen kwaad kan, is het oke,
Nee, het is niet OK, want niemand weet 100% zeker of het veilig is, dus het mag simpelweg niet.

En laat je niet misleiden door het feit dat het eigenlijk een 3 fase automaat is en je dus wellicht denkt dat er bij volle belasting dan 48A door dat nulcontact loopt, want dat is onjuist. Er loopt bij een 3 fase 16A groep maximaal 16 A door de nul als slechts 1 fase maximaal belast wordt. Worden alle drie de fasen maximaal belast loopt er zelfs helemaal geen stroom door de nul. (Dan vloeit de stroom tussen de fasen onderling)

quote:
Blauw links boven
Bruin links onder
Geel/groen in het midden.
Rechts boven en rechts onder komen dan geen draden in.
Dan heb ik een output van 1 x 240V en 1 x 16 Amp.
Klopt dat?
Dat klopt.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 11-03-2013 22:12:44 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123945274
Volgens mij hebben we hier dan te maken met een patstelling...
Als 1 fase voldoet het wel, maar als ik mijn kookplaat aansluit die meerdere fase nodig heeft, weer niet.

Zal toch eens vragen of ze dat kunnen veranderen.
Tenslotte zijn er specificaties om nageleefd te worden.

Kan/mag er zo natuurlijk niet mee door gaan.

Dankjewel voor je input.
Ben zowaar wat wijzer geworden! :)

Greetz, Joska.
ik wil weten wat jullie zouden doen, als je een pc mag samen stellen voor ¤ 1200.
pi_123945912
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 05:34 schreef smileyman het volgende:
Als 1 fase voldoet het wel, maar als ik mijn kookplaat aansluit die meerdere fase nodig heeft, weer niet.

De beveiliging is voor 3-fasen, niet voor één fase. Echter, er komt maar één fase binnen. Dus formeel moet je de automaat laten vervangen door een automaat voor een kookgroep bestaande uit 2 gekoppelde éénfase groepen.

Waarschijnlijk had de installateur een 13 in een dozijn 3 fasen-groepenkast liggen en heeft ie die opgehangen. Zo'n man had ik ook eens: heeft 2 stuks 3-fasen ALS achter een één fase huisaansluiting geplaatst. Niet gevaarlijk, maar wel creatief. Die creativiteit zie ik ook bij jouw ALS.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 12-03-2013 08:22:19 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_123946479
Liander bellen is vrij nutteloos... zij zijn de netbeheerder en doen verder niets aan jouw installatie en alles wat boven de meter zit, is jouw installatie (of in geval van huur: van de verhuurder).
pi_123952405
Als ik het goed zie beveiligt de ALS maar één groep (woon/slaap/gang). D.w.z. dat de keuken en de badkamer niet op de ALS zijn aangesloten. Als het mijn huis was zou ik dat als eerste veranderen.
pi_123952797
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:12 schreef Peter_H het volgende:
Als ik het goed zie beveiligt de ALS maar één groep (woon/slaap/gang). D.w.z. dat de keuken en de badkamer niet op de ALS zijn aangesloten. Als het mijn huis was zou ik dat als eerste veranderen.
Het huis is niet van Ts maar van een woningstichting
Dit is een installatie die al 35 jaar oud is en toen waren de regels anders en is alles gemaakt volgens de toen geldende regels, behalve dan de verkeerde automaat voor de kookgroep.

Wat Ts natuurlijk kan doen is bij de verhuurder langs gaan en vragen of ze zijn kast eens willen controleren
pi_123960281
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:21 schreef exlurker het volgende:

[..]

Wat Ts natuurlijk kan doen is bij de verhuurder langs gaan en vragen of ze zijn kast eens willen controleren
En precies DAT ben ik nu aan het doen! ;)

Ze zijn nu de monteur aan het bellen.
ik wil weten wat jullie zouden doen, als je een pc mag samen stellen voor ¤ 1200.
pi_123963148
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:15 schreef smileyman het volgende:

[..]

En precies DAT ben ik nu aan het doen! ;)

Ze zijn nu de monteur aan het bellen.
Mooi, hou ons maar op de hoogte van het verdere verloop ^O^
pi_123963180
Tja....
Dat was te verwachten, he?
Krijg je nu net een niet al te vriendelijke monteur... ;(
Hij wou ook al geen kopje koffie hebben...

Wat het nu is?

De perilex aansluiting is dus gewoon 2 x 220V, net zoals jullie al dachten.
Maar de aansluitingen zouden wel volkomen veilig zijn volgens hem.
En als ik van die Perilex gewoon een enkel 220V stopcontact wilde maken, dan moest alles in de meterkast worden veranderd volgens hem, en dat moest ik aanvragen bij de Woonplaats, waar ik het flatje van huur.

Maar goed, DAT wil ik dus niet.

Ook mijn idee om gewoon een perilex stekker te gebruiken, die met 3 draden te verbinden i.p.v. 5,
zodat ik maar 1 x 220V zou hebben, kon volgens hem ook niet.

Tja, dan mag ik tot de conclusie komen dat Reparaad, waar die monteur voor werkt, en dus ook de Woonplaats waar ik mijn flatje van huur, de meterkast volledig veilig achten, en dat mijn idee van hierboven, NIET uitvoerbaar is....

Ik heb zo het idee dat een aantal van jullie over de veiligheid van de aansluitingen een andere mening hebben.
Ik ben echter bang dat ik het hier mee moet doen...

Echter....., niet na nog 1 poging te hebben gedaan om mijn idee uit te voeren.
Ik ga nu de 3 draden die ik al aan de perilex stekker heb zitten, verbinden met een contactdoos,
en ben bereid om daar een lampje aan op te offeren.

Ik houd jullie op de hoogte.
Althans........, als ik zodadelijk nog een werkende meterkast heb. ;)

Greetz, Joska.
ik wil weten wat jullie zouden doen, als je een pc mag samen stellen voor ¤ 1200.
pi_123963196
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:21 schreef exlurker het volgende:

[..]

Mooi, hou ons maar op de hoogte van het verdere verloop ^O^
Dat was snel, he? :9
ik wil weten wat jullie zouden doen, als je een pc mag samen stellen voor ¤ 1200.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')