abonnement Unibet Coolblue
pi_125794990
Officieel boek je dan in 2012:

Bankkosten ¤xx
aan Overlopende passiva ¤xx

In 2013, bij de betaling op de bank, boek je dan:

Overlopende passiva ¤xx
aan Bank ¤xx

Voor de rente op je spaarrekening komt dit vaak ook voor, maar dan andersom natuurlijk, omdat het een ontvangst is.
Facts don't care about your feelings
pi_125796175
Mmm, ik blijf de melding krijgen:

Het saldo fiscalewinstberekening (XXX euro) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of aan het winstaandeel van uw ondernemingen (XXX euro)

Toch vaag, want alle gegevens zijn 1 op 1 overgenomen uit het boekhoudprogramma....

ZOoooooo irritant.....
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_125796422
Dan heb je het niet 1 op 1 overgenomen uit het boekhoudprogramma, of je boekhouding klopt niet. De fiscalewinstberekening is gewoon de vermogensvergelijking en dus het sluiten van je eigen vermogen.

EV begin boekjaar
Opnames/stortingen
Winst/verlies
EV einde boekjaar
Facts don't care about your feelings
pi_125796553
Inmiddels gevonden

[ Bericht 82% gewijzigd door Spezza19 op 27-04-2013 15:51:47 ]
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_125797252
Helemaal gelukt!

Ben benieuwd! :)
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_125813251
Goedendag,

Ik had een paar vraagjes over het registeren van een nieuwe onderneming bij kvk en het aanvragen van een btwnummer.

Ik en een mede student zijn vorige week een onderneming gestart in marketing,
de eerste klanten dienen zich al aan en op dit moment geven wij de voorkeur aan het onderhands betalen.

Ik had gelezen dat een beginnende onderneming recht had op 1800 euro korting op het eerste inkomen, geldt dit alleen voor de btw of is dit de eerste 1800 die je verdient?

vraag nummer 2: Heeft een eigen onderneming hebben gevolgen voor de studiefinanciering of gelden de zelfde regels als in loondienst tot 12000 euro of dergelijke behoud je de studiefinanciering.

vraag nummer 3: is het eigenlijk wel rendabel met een streef getal van een inkomen van 1000 a 1500 per maand voor onze onderneming om je in te schrijven bij de kvk en bijbehorende btw te betalen.

vraag nummer 4: Is het maken van een website ook geldend voor regeling kleine investering voor een kleine onderneming voor de regeling kia?

vraag nummer 5: zijn er nog andere zaken waar ik mij moet inlezen.

Hartstikke bedankt voor de antwoorden ieder geval

gegroet,
pi_125813852
1. KOR is van toepassing op de btw: http://www.belastingdiens(...)ondernemersregeling/

2. In principe gelden dezelfde regels, behalve als je in het laatste jaar van je studie zit: http://www.duo.nl/particu(...)gen_bedrijf_2008.asp

3. rendabel is niet echt van belang hier, ten eerste moet je je inschrijven als je deelneemt aan het economische verkeer, ten tweede zitten er vooral voordelen aan het ondernemerschap. het enige wat je als nadeel zou kunnen noemen is iets meer administratief werk. aan de andere kant zullen jullie waarschijnlijk niet veel gebruik kunnen maken van fiscale voordelen omdat je niet aan het urencriterium voldoet als je nog studeert. btw draag je af, maar betalen je klanten. je hebt met marketing een uurtarief of hoe je het ook berekent, daar komt btw overheen. meeste klanten zullen bedrijven zijn, die vorderen het weer terug. jij betaalt dus niets.

4. als je een website laat maken voor je bedrijf kan je de KIA toepassen ja, moet je wel boven de grens uit komen. in principe is onderhoud verder gewoon kosten. http://www.belastingdiens(...)dsinvesteringsaftrek
Facts don't care about your feelings
pi_125830650
Dankje Yoshi!!!
pi_126013003
Ik ben begin dit jaar begonnen met een eigen reclamebureau (o.a. huisstijlen, websites, bedrijfskleding). De eerste paar opdrachten heb ik alleen maar via bekenden beginnengehaald.
Opdrachten op deze manier krijgen houdt zeer binnenkort op en ik wil in contact komen met onbekenden voor nieuwe opdrachten en om mijn netwerk uit te breiden.
Nu heb ik al een lijst gemaakt van zo'n 60 bedrijven uit mijn regio waarvan de website achterhaald is of niet meer goed werkt in de nieuwere browsers.
Het idee wat ik heb is om een directmail te maken met daarin een aanbieding om een nieuwe website te ontwikkelen tegen een scherpe prijs. Verder wil ik een leesbevestiging meesturen zodat ik weet wie de directmail heeft gelezen om die mensen later terug te bellen.
Nu zit ik zelf de plussen en minnen naast elkaar te zetten van het versturen van direct mails en ik zou graag jullie mening daarover hebben.

+ actief opdrachten binnenhalen buiten mijn bekende netwerk.
+ direct mail is een goedkope manier om veel mensen / bedrijven aan te spreken
+ hoef de tekst amper aan te passen; dus recyclebaar
+ is persoonlijk (als ik de naam van de eigenaar weet..)

- direct mail is spam(achtig)
- als iemand de leesbevestiging niet aanklikt weet ik niet of de mail gelezen heeft
- als ik iemand opbel om navraag te doen over de direct mail is het maar afwachten of ik de persoon aan de telefoon krijg die de direct mail heeft gezien
- hopen dat de mail niet automatisch in de map van ongewenste mail komt

Vooral het derde - punt is iets waar ik me zorgen om maak.
Als ik opbel om te vragen of ze het gelezen hebben is het afwachten of ik de eigenaar aan de telefoon krijg of een vakantiehulp. Die laatste weet natuurlijk van niks maar kan me doorverbinden aan de eigenaar, maar hoe groot is de kans dat die zich een direct mail van de week ervoor nog kan herinneren..
Graag had ik jullie tips en advies hierover.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 10:34:37 #110
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_126013549
Waarom niet kiezen voor het inhuren van iemand die ervaring heeft met koude aquisitie, die voor jou al die bedrijven gaat opbellen? Een direct mail heeft maar een heel laag responspercentage, terwijl een goede marketeer je gemakkelijk bij een aantal prospects naar binnen praat, en dan zit je iig samen al aan de koffie ;).
KuikenGuppy
pi_126014809
Precies, mailtjes over verouderde website krijg ik ook zelfs, terwijl ik m'n website zelf in joomla gemaakt hebt en die is echt niet verouderd als je het vergelijkt met de gemiddelde website van een boekhouder :')

Je hebt nu je 60 potentiėle klanten, het beste is misschien om gewoon langs te gaan en vragen om een gesprek over de website. Hun voordelen erbij en wat jij kan doen etc.
Facts don't care about your feelings
pi_126014836
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 10:34 schreef Burdie het volgende:
Waarom niet kiezen voor het inhuren van iemand die ervaring heeft met koude aquisitie, die voor jou al die bedrijven gaat opbellen? Een direct mail heeft maar een heel laag responspercentage, terwijl een goede marketeer je gemakkelijk bij een aantal prospects naar binnen praat, en dan zit je iig samen al aan de koffie ;).
Dat mensen niet snel op direct mails gaan reageren zat ik zelf ook aan te denken. Vandaar mijn idee om een week later die bedrijven telefonisch te benaderen.
Die koude acquisitie is een goede tip voor de toekomst maar op dit moment teveel van het goede.
Enerzijds omdat ik mij richt op de kleine bedrijfjes (bijv. bloemist, klusbedrijf, computerwinkel en rijschool) en anderzijds omdat ik me eerst op een goedkope manier wil netwerken in plaats van er geld in te gaan stoppen.
Dit laatste omdat ik denk dat het zich bij de bedrijven waar ik mij op ga richten niet snel zal terugbetalen.
pi_126015244
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:19 schreef YoshiBignose het volgende:
Precies, mailtjes over verouderde website krijg ik ook zelfs, terwijl ik m'n website zelf in joomla gemaakt hebt en die is echt niet verouderd als je het vergelijkt met de gemiddelde website van een boekhouder :')

Je hebt nu je 60 potentiėle klanten, het beste is misschien om gewoon langs te gaan en vragen om een gesprek over de website. Hun voordelen erbij en wat jij kan doen etc.
Gewoon langsgaan is een goede tip. Vooral bij de bedrijven waar ik mij op wil richten omdat die sowieso laagdrempelig te benaderen zijn.
Misschien is een combinatie van een direct mail en bezoek een optie. Dan heb ik meteen goede opening om een gesprek te beginnen:"ik heb u vorige week een mail gestuurd over .."
Als ze die mail niet hebben gezien leg ik het verhaal gewoon vanaf het begin uit.

+ Zie zien mijn gezicht en ik kan mijn verhaal doen
- Ze zien me als een opdringerige vertegenwoordiger

Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten dus vandaar dat ik mijn gedachtes hier gewoon neerzet.
pi_126015458
Tja als het veel kleine bedrijfjes zijn is langsgaan ook weer niet echt een optie, omdat je dan voor hun huis staat. Vaak zullen ze er dan niet zijn omdat ze moeten werken. Dan zou je toch inderdaad eerst moeten beginnen met een mail of telefoontje voor een afspraak...
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 3 mei 2013 @ 13:55:58 #115
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_126020587
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 10:13 schreef karton2 het volgende:

Het idee wat ik heb is om een directmail te maken met daarin een aanbieding om een nieuwe website te ontwikkelen tegen een scherpe prijs.
Je weet dat dit verboden is? Per mail acquisitie doen is niet toegestaan. Telefonisch en schriftelijk mag wel maar per mail niet.
pi_126021914
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 13:55 schreef Black-Hole het volgende:

[..]

Je weet dat dit verboden is? Per mail acquisitie doen is niet toegestaan. Telefonisch en schriftelijk mag wel maar per mail niet.
Ja klopt inderdaad, zojuist ook gelezen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Tja als het veel kleine bedrijfjes zijn is langsgaan ook weer niet echt een optie, omdat je dan voor hun huis staat. Vaak zullen ze er dan niet zijn omdat ze moeten werken. Dan zou je toch inderdaad eerst moeten beginnen met een mail of telefoontje voor een afspraak...
Bij mij in de straat zit iemand die kort geleden een vertaalbureau is begonnen. Ze had zelf al aan een website zitten werken maar werkte (en oogde) niet goed.
Ben daar op een middag naartoe gegaan en heb mijn verhaal gedaan, misschien dat ik in de nabije toekomst die website mag gaan maken.
Dit idee wilde ik ook gaan gebruiken op grotere schaal. Die directmail wilde ik dan als opwarmertje gebruiken.

Eerst bellen en uitleg geven om ze vervolgens te vragen of ik ze een mail mag toesturen met meer informatie is misschien de beste manier. Een week bel ik ze weer om het contact warm te houden is misschien de beste manier.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 18:56:49 #117
177779 GeintegreerdePool
Space... The Final Frontier
pi_126031652
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 14:32 schreef karton2 het volgende:

Bij mij in de straat zit iemand die kort geleden een vertaalbureau is begonnen. Ze had zelf al aan een website zitten werken maar werkte (en oogde) niet goed.

Toch geen Pools-Nederlands vertaalbureau? (Concurrentie) ;)
Divide et impera
  vrijdag 3 mei 2013 @ 19:09:32 #118
62419 CherryLips
chocoholic
pi_126032056
Ik heb trouwens ook nog een website nodig *) (vertaalbureautje) kom maar op met die offertes :D
Tap tap tap
  vrijdag 3 mei 2013 @ 19:14:50 #119
177779 GeintegreerdePool
Space... The Final Frontier
pi_126032226
Wat denken jullie over het stunten met uurtarieven in de eerste twee jaar van je bedrijf?

In het Fok Salaris Topic noemen ze uurtarieven van 25 euro voor een zzp-er als minimumloon, bij 20 euro per uur zit je op bijstand niveau. Vervolgens worden een aantal dingen opgenoemd die je bij je uurtarief moet rekenen zoals pensioenreserveringen, arbeidsongeschiktheidsverzekering, uitgebreide aansprakelijkheidsverzekeringen, reserveringen voor vakantie etc.

Persoonlijk denk ik dat je in je eerste jaar ervoor moet zorgen om zoveel mogelijk klanten te krijgen, de markt te leren kennen en ondertussen je dienst/product moet verbeteren (of aanpassen aan de vraag vanuit de markt). Een goed middel om klanten aan te trekken lijkt me een laag uurtarief, zeker als je in het begin gebruik kan maken van de startersaftrek/zelfstandigenaftrek en je een hoge marge hebt. Aan mijn pensioen ga ik pas denken als ik winst maak en zie dat mijn bedrijf succesvol is.

Wat voor zin heeft het om 35 euro inc. BTW per uur te vragen en vervolgens 1-2 klanten per week te krijgen als je met 20 euro 10 klanten kan hebben? Naarmate je beter wordt in je vakgebied, de markt beter leert kennen en een goede reputatie opbouwt, kun je ook de langzaam de tarieven verhogen.

Wat denken jullie erover?

Zelf vraag ik nu 20 euro per uur inc. BTW, vrij weinig maar mijn marges zijn ook erg hoog. In de tussentijd leer ik steeds nieuwe dingen zoals de structuur van de markt, nieuwe lesmethodes, manieren om mijn bedrijf te promoten, ik kan uitproberen wat wel en niet werkt etc. Mijn uiteindelijke doel is om over ongeveer 1 jaar een aantal eigen lespakketten aan bedrijven aan te kunnen bieden, waar ik veel hogere uurtarieven kan vragen.
Divide et impera
pi_126034066
Waarom vraag je een bedrag incl btw als ondernemer? Als ondernemer heb ik het altijd over ex btw.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 20:30:25 #121
177779 GeintegreerdePool
Space... The Final Frontier
pi_126035216
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 20:02 schreef ColtZ40 het volgende:
Waarom vraag je een bedrag incl btw als ondernemer? Als ondernemer heb ik het altijd over ex btw.
Omdat mijn klanten nu nog allemaal particulier zijn en ik kijk vanuit het perspectief van de klant. Voor de vraagstelling maakt het weinig uit, voor de beleving (en de portemonnee) van de klant wel.
Divide et impera
pi_126035322
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 19:14 schreef GeintegreerdePool het volgende:
Wat denken jullie over het stunten met uurtarieven in de eerste twee jaar van je bedrijf?

In het Fok Salaris Topic noemen ze uurtarieven van 25 euro voor een zzp-er als minimumloon, bij 20 euro per uur zit je op bijstand niveau. Vervolgens worden een aantal dingen opgenoemd die je bij je uurtarief moet rekenen zoals pensioenreserveringen, arbeidsongeschiktheidsverzekering, uitgebreide aansprakelijkheidsverzekeringen, reserveringen voor vakantie etc.

Persoonlijk denk ik dat je in je eerste jaar ervoor moet zorgen om zoveel mogelijk klanten te krijgen, de markt te leren kennen en ondertussen je dienst/product moet verbeteren (of aanpassen aan de vraag vanuit de markt). Een goed middel om klanten aan te trekken lijkt me een laag uurtarief, zeker als je in het begin gebruik kan maken van de startersaftrek/zelfstandigenaftrek en je een hoge marge hebt. Aan mijn pensioen ga ik pas denken als ik winst maak en zie dat mijn bedrijf succesvol is.

Wat voor zin heeft het om 35 euro inc. BTW per uur te vragen en vervolgens 1-2 klanten per week te krijgen als je met 20 euro 10 klanten kan hebben? Naarmate je beter wordt in je vakgebied, de markt beter leert kennen en een goede reputatie opbouwt, kun je ook de langzaam de tarieven verhogen.

Wat denken jullie erover?

Zelf vraag ik nu 20 euro per uur inc. BTW, vrij weinig maar mijn marges zijn ook erg hoog. In de tussentijd leer ik steeds nieuwe dingen zoals de structuur van de markt, nieuwe lesmethodes, manieren om mijn bedrijf te promoten, ik kan uitproberen wat wel en niet werkt etc. Mijn uiteindelijke doel is om over ongeveer 1 jaar een aantal eigen lespakketten aan bedrijven aan te kunnen bieden, waar ik veel hogere uurtarieven kan vragen.
20 euro incl. valt gewoon niet serieus te nemen.

Waarom zou je dan voor jezelf werken? Zelfs een baan met minimumloon levert in de praktijk denk ik meer op.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 21:03:00 #123
177779 GeintegreerdePool
Space... The Final Frontier
pi_126036918
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 20:32 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

20 euro incl. valt gewoon niet serieus te nemen.

Waarom zou je dan voor jezelf werken? Zelfs een baan met minimumloon levert in de praktijk denk ik meer op.
Nou, dat valt best mee. Even een rekenvoorbeeld van mij uit een ander topic:

Ik maak gebruik van de startersaftrek plus de gewone mkb-aftrek en zelfstandigenaftrek, wat mijn belastbaar inkomen in totaal al met 11,500 euro vermindert.

Stel dat ik 30 uur per week voor 16,50 euro per uur ex BTW (20,- inc. BTW) kan factureren, dan zit ik op een omzet van 16,50*30*49=24.255 euro. Ik neem 3 weken vakantie (vandaar keer 49 weken).

90% marge=ongeveer 21.500 euro winst. Minus 11,500=10,000 euro belastbare winst. Hiervan 30% premies AOW/AWBZ= 3,000 euro. Heffingskorting plus arbeidskorting is 3,500 dus ik hoef geen premies te betalen (3,500>3,000) De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet van 5% over 10,000=500 euro.

Mijn inkomen is dan ongeveer 21,000 euro. Ok, als ik 30 uren factureer, moet ik 6-7 dagen per week werken, ongeveer 45 "echte" uren per week. Ik kom netto ongeveer uit op 9,50 euro per uur gewerkt uur uit, net iets boven het minimumloon. Maar omdat ik 45 uren werk, heb ik een maandloon van 1750 euro.

Maar ik doe wel het werk wat leuk vind, ik leer de markt kennen en bouw ervaring op om op latere termijn de tarieven te kunnen verhogen. Daarnaast kan ik met voldoende ervaring en een goed product de bedrijfsmarkt op, waar de tarieven veel hoger liggen.

Is dat niet het hele idee achter ondernemen, dat je in het begin investeert (in mijn geval is tijd de investering) om later grotere winsten te kunnen boeken?
Divide et impera
pi_126037302
Je berekening is correct en je gedachtegang misschien ook wel. De vraag is alleen hoeveel het uurtarief echt uitmaakt. Met ¤16 per uur kunnen mensen je ook juist niet serieus nemen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je markt. Bij particulieren is vaak een lage prijs goed en als jij voor 1750 per maand tevreden bent dan zie ik het probleem ook niet.

Hou er wel rekening mee dat je verder dus geen backup hebt. Een spaarrekening zal je nauwelijks kunnen opbouwen met 1750 en als je dus ziek wordt (langdurig) ben je de lul. Je hebt verder ook geen pensioen en ww. Maar goed dat geldt natuurlijk voor alle ondernemers.

Ik heb wel klanten in de bouw die ¤25 per uur factureren. Als je gewoon 40 facturabele uren per week maakt is er met de fiscale voordelen inderdaad niets aan de hand en hou je een mooi zakcentje over. Als je je heup breekt kan je de bijstand in.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 3 mei 2013 @ 22:24:37 #125
177779 GeintegreerdePool
Space... The Final Frontier
pi_126040873
Voorlopig is in mijn markt (individuele taallessen voor Poolstaligen) de prijs helaas van groot belang, zeker gezien de concurrentie die zwart werkt. Ik zit trouwens pas op 15-20 gefactureerde uren per week, dus voorlopig blijf ik de komende maanden in deeltijd bij PostNL werken, totdat ik genoeg klanten heb om 30 uur te factureren.

Ik heb wel flink in mijn privé kosten gesneden om zelfs van de 1750 nog behoorlijk wat over te houden. Kleine auto, zoveel mogelijk de fiets gebruiken, kleine, goedkope huurwoning, geen dure hobby's, niet uitgaan, besparen op eten en kleding etc.

De back-up is inderdaad een probleem, maar daar heb je familie voor :)

Pas als ik over een aantal maanden genoeg kennis en ervaring heb om de zakelijke markt voor taalcursussen te betreden, zal ik de tarieven omhoog kunnen gooien.
Divide et impera
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')