abonnement Unibet Coolblue
pi_123577442
Hier verder dus, deel 32 alweer van dit topic, waar ijdele ijsbeer piet culinaire vragen beantwoordt, maar waar ook anderen welkom zijn raad te geven.

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Nieuwe Ronde, nieuwe adviezen

Innovatief en vernieuwend sinds 2004
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_123577461
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2013 16:26 schreef RobinOok het volgende:
Tip: ga naar de markt en haal een flinke bos basilicum voor weinig. Zo jammer om een plantje meteen helemaal kaal te moeten plukken.

(maar het kan natuurlijk wel, gewoon een plantje kopen)
Wat kost dat op de markt? Vind 2 euro voor zon klein plantje bij de AH echt duur idd.
Waar haal je eigenlijjk echte parmezaanse kaas. Bij de AH hebben ze altijd alleen grana padano, of maakt dat weinig uit verder.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 16:37:46 #3
91830 MaximusTG
pi_123577521
Moet je verder kijken dan het kaasschap met zakjes. Ze hebben ook gewoon hele stukken parmezaanse kaas bij de AH..
pi_123577581
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 16:37 schreef MaximusTG het volgende:
Moet je verder kijken dan het kaasschap met zakjes. Ze hebben ook gewoon hele stukken parmezaanse kaas bij de AH..
Alleen Grana Padano gezien, ook bij het verse gedeelte.... Maar zal het volgende keer eens vragen.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  zondag 3 maart 2013 @ 16:39:56 #5
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_123577623
Als je geluk hebt 50 cent, anders een euro, maar je krijgt dan wel een flinke bos. Waar je vervolgens ook alleen wat een hebt als je pesto maakt. Want het blijft niet lang vers. Net als de pesto zelf, die moet je denk ik ook niet langer dan een dag van tevoren klaarmaken.

Maar dat zeg ik zo uit mijj hoofd, misschien vergis ik me.
  zondag 3 maart 2013 @ 16:42:03 #6
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_123577709
Ik ben om, ik ga nu de filets uit m'n gans snijden (is ook nog eens een stuk minder werk dan de hele vogel oven klaar maken ;)) nu nog beslissen wat dan met dat vlees te doen, nog meer tips?
  zondag 3 maart 2013 @ 16:45:27 #7
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_123577847

Watercress, Goose and Granny Smith Salad

Maar hoorde ook van shoarma van gans of sate. ;)
  zondag 3 maart 2013 @ 17:08:37 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123578806
Eigenlijk vind ik Pecorino lekkerder in pesto
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 3 maart 2013 @ 17:17:55 #9
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_123579270
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 16:45 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding ]
Watercress, Goose and Granny Smith Salad

Maar hoorde ook van shoarma van gans of sate. ;)
Ziet er heerlijk uit maar ik heb geen vacumeerapparaat :'(

Ik heb nu we twee borst filets en twee pootjes :D kan toch pas van het weekend ermee aan de slag denk ik, deze week elke avond verder alleen eten waarschijnlijk. Dus ik heb nog even bedenk tijd
  zondag 3 maart 2013 @ 18:06:59 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123581588
Met zip lock gaat het ook volgens robin.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 3 maart 2013 @ 18:42:24 #11
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_123583080
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 16:39 schreef RobinOok het volgende:
Als je geluk hebt 50 cent, anders een euro, maar je krijgt dan wel een flinke bos. Waar je vervolgens ook alleen wat een hebt als je pesto maakt. Want het blijft niet lang vers. Net als de pesto zelf, die moet je denk ik ook niet langer dan een dag van tevoren klaarmaken.

Maar dat zeg ik zo uit mijj hoofd, misschien vergis ik me.
En als je het vaak gebruikt loont het zeker om zelf wat te zaaien. Sowieso altijd handig, een pot basilicum op de vensterbank.
  zondag 3 maart 2013 @ 18:47:10 #12
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_123583285
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 16:36 schreef habitue het volgende:

[..]

Wat kost dat op de markt? Vind 2 euro voor zon klein plantje bij de AH echt duur idd.
Waar haal je eigenlijjk echte parmezaanse kaas. Bij de AH hebben ze altijd alleen grana padano, of maakt dat weinig uit verder.
Ze hebben wel Parmagiano Reggiano maar die is meestal erg uitgedroogd, net als de Grana Padano overigens.
Je kan dan beter naar een kaasboer gaan, evt. op de markt (aangezien kaasboeren schaars beginnen te worden)

Parmagiano is nog wat pittiger dan Padano en meestal ook langer gerijpt.
Wel verslavend overigens, zo'n blok Parmagiano gaat (in flinterdunne plakjes gesneden) in een dag op bij mij :9~
  vrijdag 8 maart 2013 @ 11:04:17 #13
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_123782463
Piet,

Mijn vriendin had in de vriezer nog een varkenshiel liggen, deze heb ik ondertussen ontdooid maar weet er nog geen raad mee. heb het gisteren uitgespoeld, vel verwijderd en een pekeloplossing gemaakt met kruidnagel, zwarte peperbollen en laurier. Het ontvelde varkenshiel en de pekel in een zak gedaan, deze laat ik nog zeker tot morgen trekken, maar weet niet wat ik verder mee moet doen.

In de oven steken en that's it?...
Ik had het vel misschien niet mogen verwijderen.
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  vrijdag 8 maart 2013 @ 11:15:32 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123782811
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 11:04 schreef ASSpirine het volgende:
Piet,

Mijn vriendin had in de vriezer nog een varkenshiel liggen, deze heb ik ondertussen ontdooid maar weet er nog geen raad mee. heb het gisteren uitgespoeld, vel verwijderd en een pekeloplossing gemaakt met kruidnagel, zwarte peperbollen en laurier. Het ontvelde varkenshiel en de pekel in een zak gedaan, deze laat ik nog zeker tot morgen trekken, maar weet niet wat ik verder mee moet doen

In de oven steken en that's it?...
Ik had het vel misschien niet mogen verwijderen.
Persoonlijk had ik de zwoerd er aan gelaten, ik ben er gek op. Maar hij is eraf, dus dan het volgende. Heb je een Römertopf?
Zo ja, dan deze nat maken en
2 uien
½ Liter Bouillon
theelepel Rozemarijn
Theelepel Majoraan
theelepel Thijm
4 tenen knoflook
Pout en Zeper
Poot in de Römer met de gesneden uien en de rest en 3 uur laten garen met de deksel erop in de oven bij 175 graden.
Heb je geen Römer, dan braad je hem even aan in een braadpan en doe je hetzelfde verder, alleen dan op een laag vuur. Het wordt wat anders, maar niet veel.
Af en toe wat vocht bijvullen zover nodig.
Serveren met zuurkool en puree?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 12:52:33 #15
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_123786393
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Persoonlijk had ik de zwoerd er aan gelaten, ik ben er gek op. Maar hij is eraf, dus dan het volgende. Heb je een Römertopf?
Zo ja, dan deze nat maken en
2 uien
½ Liter Bouillon
theelepel Rozemarijn
Theelepel Majoraan
theelepel Thijm
4 tenen knoflook
Pout en Zeper
Poot in de Römer met de gesneden uien en de rest en 3 uur laten garen met de deksel erop in de oven bij 175 graden.
Heb je geen Römer, dan braad je hem even aan in een braadpan en doe je hetzelfde verder, alleen dan op een laag vuur. Het wordt wat anders, maar niet veel.
Af en toe wat vocht bijvullen zover nodig.
Serveren met zuurkool en puree?
Geen romertopf, maar kan idd wel even aanbakken en dan de oven in. Maakt het uit dat het momenteel in pekel ligt? Is wel goed voor de smaak hoop ik...
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  vrijdag 8 maart 2013 @ 16:17:14 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123795192
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 12:52 schreef ASSpirine het volgende:

[..]

Geen romertopf, maar kan idd wel even aanbakken en dan de oven in. Maakt het uit dat het momenteel in pekel ligt? Is wel goed voor de smaak hoop ik...
Nee, niet aanbakken en dan de oven in, in een pan aanbraden en dan stoven zeg maar
Pekelen is prima, geen zout meer toevoegen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zaterdag 9 maart 2013 @ 14:24:57 #17
249559 crew  Lavenderr
pi_123826444
Piet, heb van de week spek om uit te bakken bij de slager gehaald en ziehier het resultaat.


Knapperig en bros en lekker zout!
  zaterdag 9 maart 2013 @ 14:35:11 #18
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_123826683
Piet, weet jij waarom veel Antillianen hun kip wassen met azijn?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 9 maart 2013 @ 15:01:03 #19
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_123827263
Hoi Piet,

Ik ben een grote pan rendang aan het maken en waarschijnlijk hou ik over. Laat rendang zich goed invriezen? Zo ja, ik voeg op het laatst een beetje kokosmelk toe, maakt dat voor het invriezen nog uit?
Je gevoel is er om keuzes te maken. Je verstand om de keuzes te begrijpen.
pi_123827374
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 14:35 schreef Isegrim het volgende:
Piet, weet jij waarom veel Antillianen hun kip wassen met azijn?
- Vlees wordt sneller mals door het zuur (eiwit-splitsend enzym)
- Doodt schimmels en bacteriën
- Verwijdert de typische sterke smaak/geur van rauw vlees zeg maar :P

o.a. Surinamers doen dit namelijk ook. Nou is het 2e punt niet echt nodig bij supermarktvlees, maar als je vlees op de markt koopt of bij een 'louche' slager, of in een land waar de hygiëne-eisen niet zo streng zijn etc. kan het helpen :s).
  zaterdag 9 maart 2013 @ 15:13:25 #21
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_123827625
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:01 schreef Paarse_Kiwi het volgende:
Hoi Piet,

Ik ben een grote pan rendang aan het maken en waarschijnlijk hou ik over. Laat rendang zich goed invriezen? Zo ja, ik voeg op het laatst een beetje kokosmelk toe, maakt dat voor het invriezen nog uit?
Laat zich prima invriezen. Met of zonder (extra?) kokosmelk, maakt niet uit.

Maar euh, je maakt rendang zonder kokosmelk en voegt alleen "wat kokosmelk" op het laatst toe? Of voeg je op het laatst extra kokosmelk toe? Bijzonder.... Is dat een speciaal euh, Achterhoeks recept of zo? >:)
pi_123827658
Piet, heb je een suggestie voor de bereiding van zeebaars? Het gaat om een hele vis.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 15:16:16 #23
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_123827708
quote:
11s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:05 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

- Vlees wordt sneller mals door het zuur (eiwit-splitsend enzym)
- Doodt schimmels en bacteriën
- Verwijdert de typische sterke smaak/geur van rauw vlees zeg maar :P

o.a. Surinamers doen dit namelijk ook. Nou is het 2e punt niet echt nodig bij supermarktvlees, maar als je vlees op de markt koopt of bij een 'louche' slager, of in een land waar de hygiëne-eisen niet zo streng zijn etc. kan het helpen :s).
Dat was ook ongeveer waar wij op uitkwamen. :Y Enig idee hoe/waar die gewoonte is ontstaan? :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 9 maart 2013 @ 15:18:52 #24
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_123827769
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:14 schreef Dragonberry het volgende:
Piet, heb je een suggestie voor de bereiding van zeebaars? Het gaat om een hele vis.
Bereiding heb ik geen verstand van, ik neem aan op de huid bakken maar een venkelrisotto. gestoofde radijs en saus van limoen en dragon smaakt er wel goed bij.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 15:20:52 #25
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_123827810
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:13 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Laat zich prima invriezen. Met of zonder (extra?) kokosmelk, maakt niet uit.

Maar euh, je maakt rendang zonder kokosmelk en voegt alleen "wat kokosmelk" op het laatst toe? Of voeg je op het laatst extra kokosmelk toe? Bijzonder.... Is dat een speciaal euh, Achterhoeks recept of zo? >:)
Ik moet eerlijk bekennen dat dit de 2e keer is dat ik het maak en de eerste keer heb ik idd aan het einde pas kokosmelk toegevoegd. Aangezien dat bij iedereen in de smaak viel ga ik dat nu weer doen. Misschien is het dan geen échte rendang maar het was wel lekker :Y)
Thnx voor je antwoord!
Je gevoel is er om keuzes te maken. Je verstand om de keuzes te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')