abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123539163
Ik wil graag op eigen houtje de basis voor scheikunde, natuurkunde, biologie en wiskunde leren. Wat zijn goede lesmethoden waarbij je weinig aanvullende uitleg nodig hebt, en het duidelijk in het boek staat?

Let wel dat ik geen noemenswaardige les gehad heb in bovenstaande vakken, dus ik begin het liefst op middelbareschoolniveau - VWO bovenbouw of zo. Mocht het digitaal verkrijgbaar zijn, is dat een pluspunt.

Andere naslagwerken zijn ook welkom, mits ze begrijpelijk zijn voor de leek.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 16:30:15 #2
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_123539222
Curie - scheikunde.
Systematische natuurkune - natuurkune.
Basisboek wiskunde (Jan vd Craets oid) of getal en ruimte?
- wiskune
pi_123539264
Oh, getal en ruimte heb ik in de onderbouw gehad geloof ik. De titel komt me bekend voor in ieder geval.

Zal deze titels onthouden, even wachten of andere mensen een andere mening hebben voor ik wat aanschaf :)

Zijn dat allemaal VWO boeken?
pi_123539336
Scheikunde: Curie
Natuurkunde: Systematische Natuurkunde
Biologie: Biologie Voor Jou
Wiskunde: Pascal
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 16:36:23 #5
pi_123539414
Ze zijn er ook voor vwo ja. Doe ik zelfstudie mee en zijn prima methodes. Die van vd Craets is wel vrij pittig als je wiskundig nog niet zo ver bent, er staat weinig uitleg in. De rest is perfect voor zelfstudie. (Ik gebruik getal en ruimte niet, maar heb ik e.e.a. over gehoord)

Edit: wil je er ook examen in doen oid?
pi_123539534
Is het goed te doen, beta-vakken als zelfstudie? Begon jij ook vanaf vrijwel niks?

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:34 schreef Rezania het volgende:
Scheikunde: Curie
Natuurkunde: Systematische Natuurkunde
Biologie: Biologie Voor Jou
Wiskunde: Pascal
Dank je, BvJ heb ik in de brugklas ook gehad. Natuur- en scheikunde ken ik niet maar aangezien jullie ze allebei noemen, zullen die wel goed zijn :Y
pi_123539557
quote:
Niet per se, meer om kennis op te doen en wellicht ooit een vervolgopleiding in die richting te volgen als de tijden beter zijn.
pi_123539560
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_123539574
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:36 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Ze zijn er ook voor vwo ja. Doe ik zelfstudie mee en zijn prima methodes. Die van vd Craets is wel vrij pittig als je wiskundig nog niet zo ver bent, er staat weinig uitleg in. De rest is perfect voor zelfstudie. (Ik gebruik getal en ruimte niet, maar heb ik e.e.a. over gehoord)

Getal & Ruimte is toch echt meer een boek dat moet worden gebruikt in combinatie met een leraar. Zelf doe ik een zelfstudie wiskunde B, en daarvoor had ik de keuze tussen G&T en Pascal. Uiteindelijk voor Pascal gegaan, want dat vereist eigenlijk geen leraar.
pi_123539580
quote:
...op universiteiten en hogescholen gebruikt wordt...

Begint dat niet te moeilijk dan?
  zaterdag 2 maart 2013 @ 16:42:04 #11
122997 zquing
Drama Junk
pi_123539588
Anders de examenbundels in combinatie met "samengevat"
pi_123539611
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:42 schreef zquing het volgende:
Nee joh, dan leer je het niet echt, dan leer je enkel examenvragen beantwoorden.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 16:43:05 #13
pi_123539619
Ik heb havo e&m als voorkennis en economische vervolgrichting gedaan. Voor mij de eerste keer zelfstudie en vind het goed te doen. Wiskunde vond ik vrij pittig maar op fok zitten een aantal enthousiaste mensen die je graag helpen als je vragen hebt.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 16:43:33 #14
122997 zquing
Drama Junk
pi_123539628
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:41 schreef Sowieso. het volgende:

[..]

...op universiteiten en hogescholen gebruikt wordt...

Begint dat niet te moeilijk dan?
Neuh, als je enige vorm van kennis hebt is het goed te doen. Is een goede samenvatting van de middelbare stof.
pi_123539633
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:42 schreef zquing het volgende:
Een examenbundel heb ik eens ingekeken voor scheikunde, maar het is lastig als ze uitgaan van kennis die ik niet heb of nog nooit van gehoord heb. Dan kan ik het wel googlen, maar ik leer het liever lezendeweg dan achteraf.
pi_123539694
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:43 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Ik heb havo e&m als voorkennis en economische vervolgrichting gedaan. Voor mij de eerste keer zelfstudie en vind het goed te doen. Wiskunde vond ik vrij pittig maar op fok zitten een aantal enthousiaste mensen die je graag helpen als je vragen hebt.
Ik had ook E&M gekozen ja, maar niet afgemaakt (lang en irrelevant verhaal) dus ik heb geen diploma's en alleen onderbouwkennis.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:41 schreef Rezania het volgende:

[..]

Getal & Ruimte is toch echt meer een boek dat moet worden gebruikt in combinatie met een leraar. Zelf doe ik een zelfstudie wiskunde B, en daarvoor had ik de keuze tussen G&T en Pascal. Uiteindelijk voor Pascal gegaan, want dat vereist eigenlijk geen leraar.
Dan ga ik naar Pascal kijken :)
pi_123539774
wiskunde - de wageningse methode
  zaterdag 2 maart 2013 @ 16:49:47 #18
pi_123539798
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:46 schreef Sowieso. het volgende:

[..]

Ik had ook E&M gekozen ja, maar niet afgemaakt (lang en irrelevant verhaal) dus ik heb geen diploma's en alleen onderbouwkennis.

[..]

Dan ga ik naar Pascal kijken :)
Niet om je te ontmoedigen maar is het niet verstandiger een diploma te gaan halen? Je kan als je dat wilt gewoon staatsexamen doen volgens jaar. Als je verder gaat met havo waar je bent gestopt heb je wat meer perspecteif er ook echt wat mee te doen. Je kan afhankelijk van je leeftijd ook toelatingsexamen doen op hbo bijvoorbeeld.
pi_123539900
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:49 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:

[..]

Niet om je te ontmoedigen maar is het niet verstandiger een diploma te gaan halen? Je kan als je dat wilt gewoon staatsexamen doen volgens jaar. Als je verder gaat met havo waar je bent gestopt heb je wat meer perspecteif er ook echt wat mee te doen. Je kan afhankelijk van je leeftijd ook toelatingsexamen doen op hbo bijvoorbeeld.
Als dat een haalbare mogelijkheid was, had ik dat zeker gedaan. Momenteel zie ik zelfstudie eigenlijk als enige optie.

En ik ben oud genoeg voor een 21+-toets ja, daar kan dit gelijk als voorbereiding voor dienen mocht ikd ie ooit doen. Ik wil dan toch de wetenschappelijke kant op, E&M was niet echt mijn richting.
pi_123539937
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:53 schreef Sowieso. het volgende:

[..]

Als dat een haalbare mogelijkheid was, had ik dat zeker gedaan. Momenteel zie ik zelfstudie eigenlijk als enige optie.

En ik ben oud genoeg voor een 21+-toets ja, daar kan dit gelijk als voorbereiding voor dienen mocht ikd ie ooit doen. Ik wil dan toch de wetenschappelijke kant op, E&M was niet echt mijn richting.
Staatsexamen is in combinatie met zelfstudie hè, je hoeft niet naar school of zo, enkel op komen dagen voor het examen. ;)
pi_123557020
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:43 schreef zquing het volgende:

[..]

Neuh, als je enige vorm van kennis hebt is het goed te doen. Is een goede samenvatting van de middelbare stof.
Examenbundels+Samengevat leent zich bijzonder slecht voor zelfstudie, want er wordt he-le-maal niet vanuit first principles uitgelegd.

Dan nog liever Kahn Academy videocollege en forumtijgeren in SES Beta Wiskunde/Overig, StackExchange, Mathhelp enz.
pi_123557201
Biologie voor Jou en Systematische Natuurkunde zijn uitstekende boeken voor biologie en natuurkunde. Beter dan dat vind je nergens. Beiden hebben zeer gedetailleerde uitleg en vooral systematische natuurkunde daagt je ook uit bij de opdrachten zonder dat ze onmogelijk moeilijk zijn.

Verder gebruiken wij Chemie Overal (scheikunde) en Netwerk (wiskunde). Beiden zijn grote afraders. Oppervlakkige en chaotische uitleg met vragen die aan de hand van de leertekst niet altijd te maken zijn.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_123559139
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 00:06 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Biologie voor Jou en Systematische Natuurkunde zijn uitstekende boeken voor biologie en natuurkunde. Beter dan dat vind je nergens. Beiden hebben zeer gedetailleerde uitleg en vooral systematische natuurkunde daagt je ook uit bij de opdrachten zonder dat ze onmogelijk moeilijk zijn.

Verder gebruiken wij Chemie Overal (scheikunde) en Netwerk (wiskunde). Beiden zijn grote afraders. Oppervlakkige en chaotische uitleg met vragen die aan de hand van de leertekst niet altijd te maken zijn.
Dank je :)

quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 00:01 schreef VanishedEntity het volgende:

r Kahn Academy videocollege
zal ik ook eens naarkijken :)
pi_123565864
Ik heb een serie met dvd's die 'math tutor dvd's' heet en die zijn een beetje in de stijl van khan academy. Ik heb ze vorig jaar gebruikt om mijn algebra kennis een beetje op te halen en later nog eens als extra uitleg bij statistiek. Ik heb ze van iemand gekregen en ik weet dat ze op onder andere de nieuwsgroepen staan, maar daar moet je zelf even naar kijken.

Dit is de officiele site iig: http://www.mathtutordvd.com/
pi_123580653
Basisboek wiskunde in combinatie met http://www.mathtutor.ac.uk/ en
http://www.khanacademy.org
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')