abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_123225018
100924_42184_banner2010.jpg

Welkom bij de zesde editie van de FOK! Boekentop 100, samengesteld door en voor gebruikers van FOK!. De afgelopen edities vonden telkens in het najaar plaats. Omdat dat een behoorlijk drukke periode is, organiseren we de Boekentop 100 nu aan het begin van het jaar. Zo krijg je meteen tips voor welke boeken je dit jaar eigenlijk zou moeten lezen!.

Hoe wordt de FOK! Boekentop 100 samengesteld?
Iedereen met een account op FOK! kan meehelpen met het samenstellen van de Boekentop 100. Dit kun je doen door jouw lijst met favoriete boeken in dit topic te posten. In tegenstelling tot de voorgaande edities, werken we nu met vaste lengtes van de boekenlijsten en een nieuwe puntentelling.

Je kunt een lijst van 5, 10, 25 of 50 boeken posten. De nummer 1 krijgt altijd 50 punten. Iedere volgende titel krijgt een lager aantal punten dat gebaseerd is op de lengte van de lijst:
• Top 5: 10 punten minder per stap. Nummer 5 krijgt 10 punten.
• Top 10: 5 punten minder per stap. Nummer 10 krijgt 5 punten.
• Top 25: 2 punten minder per stap. Nummer 25 krijgt 2 punten.
• Top 50: 1 punt minder per stap. Nummer 50 krijgt 1 punt.

Boeken die mee kunnen doen
Omdat verschillende type boeken verschillend worden beoordeeld, hebben we ervoor gekozen om de Boekentop 100 te beperken tot:

• Fictie.
• Verhalende non-fictie.
• Dagboeken.
• Toneelstukken en closet drama's, voor zover het stuk ook als boek is uitgebracht.
• (auto)Biografieën.
• De losse delen van een serie die valt binnen bovenstaande voorwaarden. Een enkele nominatie voor een gehele serie wordt niet meegeteld, waarbij de publicatievorm leidend is en niet de oorspronkelijke intenties van de auteur..
• Verhalenbundels. Nomineer je een los verhaal uit een verhalenbundel, dan wordt dit losse verhaal alleen in de top 100 opgenomen wanneer het als losse uitgave verschenen is. Anders worden de punten aan de complete verhalenbundel toegekend.

Onder andere de volgende categorieën boeken tellen we niet mee voor de Boekentop 100:
• Niet-verhalende non-fictie.
• Wetenschappelijke boeken.
• Studieboeken.
• Strips en graphic novels.
• Poëzie.
• Boeken van louter religieuze aard, zoals de Bijbel.

Mocht er onduidelijkheid ontstaan of een boek wel of niet voldoet aan de voorwaarden, dan kun je dat melden in dit topic, zodat wij kunnen kijken of het boek kan worden opgenomen in de top 100 of niet.

Voldoet een boek uit je lijst niet aan de voorwaarden, dan telt het niet mee in je boekenlijst. Wordt geen alternatieve titel aangedragen die wel voldoet aan bovenstaande criteria, dan tellen we alleen de boeken mee tot de eerstvolgende lagere lijstlengte die er is. Bij een top 50 dus alleen de eerste 25 boeken, bij een top 25 de eerste 10, bij een 10 de eerste 5 en bij een top 5 vervalt de hele lijst.

SPOILER: Series die alleen per deel kunnen worden genoemd (lijst is niet volledig, maar geeft een idee)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Boeken die zeker niet kunnen meedoen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vragen of opmerkingen over boekenlijsten worden in dit topic behandeld, dus houd dit topic goed in de gaten :).

Post je eigen lijst met favoriete boeken
Hoe meer boekenlijsten worden gepost, hoe representatiever de uiteindelijke top 100 wordt. Je kunt je eigen lijst met favoriete boeken posten tot uiterlijk zaterdag 16 februari, 20:00 uur vrijdag 22 februari, 18:00 uur. We streven ernaar om uiterlijk zaterdag 23 februari de uitslag bekend te maken.

Wanneer je een boekenlijst post, vermeld dan in ieder geval de naam van de auteur en de Nederlandse titel van het boek. Aanvullende informatie, zoals de nationaliteit van de auteur, jaar van eerste uitgave en eventueel de titel in de oorspronkelijke taal (of in het Engels), is ook welkom, aangezien dit de verwerking van de boekenlijsten voor ons vergemakkelijkt.

Wil je achteraf je boekenlijst aanpassen, dan kan dat door voor de sluitingsdatum je oorspronkelijke top te quoten en aan te geven wat je wilt aanpassen :).

Wat waren de vorige edities de favoriete boeken op FOK!?
2007 - Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
2008 - George Orwell – 1984
2009 - George Orwell – 1984
2010 - Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
2011 - Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel

Maak kans op een van de boekenpakketten!

Ook deze editie van de Boekentop 100 verloten we, in samenwerking met uitgeverij AW Bruna 5 boekenpakketten onder de deelnemers aan de Boekentop 100. Wanneer je minimaal een top 10 post en geen FOK!-crew bent, ding je automatisch mee naar één van deze pakketten.

Het boekenpakket bestaat uit de volgende titels:

De duivenhoudsters (Alice Hoffman)
De levens van vier dappere en opmerkelijke vrouwen kruisen elkaar in het jaar 70 na Christus, in de wanhopige tijd van de belegering van Masada, wanneer de voorraden slinken en de Romeinen oprukken. De vier vrouwen werken in de duivenhokken en alle vier hebben ze geheimen: wie ze zijn, waar ze vandaan komen, en van wie ze houden. Het zijn de roodharige Jaël, de dochter van een sluipmoordenaar wier gebroken hart haar door de ontberingen van de woestijn naar haar ware levenspad voert; Revka, de bakkersvrouw die haar dierbaarste schat ter wereld verliest en toch de kracht vindt om haar familie te beschermen; Aziza, de geliefde van een krijger, die een geheim leven leidt dat zelfs haar naasten niet kunnen vermoeden; en Sjira, een wijze, oude vrouw met kennis van kruiden en oude magie, die even loyaal is als gevaarlijk.
Uit hun vindingrijkheid en onderlinge solidariteit putten de vrouwen kracht zich teweer te stellen tegen de vijand die hen wil uitroeien.
De duivenhoudsters is een magistrale, literair historische roman over de belegering van Masada, een vesting op een rots waar negenhonderd Joden maandenlang stand hebben gehouden tegen de Romeinen. Het is een ingenieus heldenepos waarin vrouwen de hoofdrol spelen en duiven het symbool van vrede zijn.

De gevangene van de hemel (Carlos Ruiz Zafón)
Fermín Romero de Torres staat op het punt te trouwen met zijn geliefde Bernarda. Een bezoekje van een duistere persoon, kreupel en met slechts één hand, die een peperdure editie koopt van De graaf van Montecristo, zet alles op losse schroeven.
Barcelona, 1957. Daniel Sempere en zijn vriend Fermín Romero de Torres, de helden uit De schaduw van de wind, moeten er opnieuw op uit om de grootste uitdaging van hun leven het hoofd te bieden.
Net nu het leven hun schuchter begon toe te lachen, duikt er een verontrustende figuur op in de boekwinkel van de heer Sempere en hij dreigt een gruwelijk geheim te onthullen dat al decennia ligt begraven in het duistere geheugen van de stad.

De gevangene van de hemel is het derde en een-na-laatste deel in het vierluik rondom het Kerkhof der Vergeten Boeken. Een fantastisch verhaal vol intrige en emotie dat ons naar het Barcelona van de jaren veertig en vijftig transporteert en waarin de betovering van boeken, liefde, en vriendschap weer net zo’n belangrijke rol spelen als in de voorgaande twee. In De gevangene van de hemel komen de verhaallijnen van De schaduw van de wind en Het spel van de engel samen en leiden naar het mysterie dat zich schuilhoudt in het hart van het Kerkhof der Vergeten Boeken.

Terugkeer ongewent (Charles Lewinsky)
'Ik heb leren leven zonder vrijheid, zonder hoop. Waarom vind ik het dan verdomme zo moeilijk om te leven zonder geweten?'

Terugkeer ongewenst is het deels waargebeurde, deels fictieve levensverhaal van de Joodse acteur, entertainer en regisseur Kurt Gerron, die in de jaren twintig en dertig grote triomfen vierde in Berlijn. In 1933 vlucht hij voor de nazi’s en belandt via Wenen en Parijs in Nederland, waar hij onder andere optreedt in de Joodsche Schouwburg in Amsterdam en meewerkt aan verschillende Nederlandse speelfilms. Samen met zijn vrouw Olga wordt hij in 1943 geïnterneerd in Westerbork en van daar gedeporteerd naar Theresienstadt, waar de SS hem vraagt een film te maken waarin het vernederende gettobestaan wordt voorgesteld als een paradijs. Weigeren betekent transport naar Auschwitz, meewerken betekent verraad aan zichzelf en aan zijn kunst. Dit duivelse dilemma vormt de kern van dit adembenemende boek, dat tevens een betoverende en tegelijk tragische liefdesgeschiedenis is.

Een fascinerende roman over de macht van het geweten, de kracht van de liefde en de desastreuze wending van de geschiedenis.

De uitslag

De uitslag van de FOK! Boekentop 100 2013 kun je hier vinden: TTK / FOK! Boekentop 100 2013 - De uitslag.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_123225057
Even de laatste post herhalen:

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 22:13 schreef DaMart het volgende:
Durft iemand de gok al aan voor de nummer 1? :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_123225085
De nummers 4 en 5 *O*.

4 * (3) * J.R.R. Tolkien * In De Ban Van De Ring: De Reisgenoten ( Lord Of The Rings: Fellowship Of The Ring ) * (564)
5 * (6) * Haruki Murakami * Norwegian Wood ( Noruwei No Mori ) * (562)
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator vrijdag 22 februari 2013 @ 22:17:26 #4
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_123225167
Gokje op 1984 :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  vrijdag 22 februari 2013 @ 22:17:40 #5
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_123225175
Noeees mn Zadie Smith xD Jammer dat White Teeth er niet meer in staat!

Nummer 1 ehhh geen idee... Iemand hoopte dat het niet Mulisch zou wezen herinner ik me, dus misschien die? :+
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_123225194
Nummer 3....

3 * (9) * J.D Salinger * De Vanger In Het Graan ( The Catcher In The Rye ) * (586)
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_123225264
Degene die hoopte dat Mulisch niet op 1 zou staan, heeft zijn zin gekregen, want Nummer 2:

2 * (1) * Harry Mulisch * De Ontdekking Van De Hemel * (612)
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 22 februari 2013 @ 22:20:26 #8
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_123225291
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 22:19 schreef DaMart het volgende:
Degene die hoopte dat Mulisch niet op 1 zou staan, heeft zijn zin gekregen, want Nummer 2:

2 * (1) * Harry Mulisch * De Ontdekking Van De Hemel * (612)
:D

*roffelt trom*
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_123225298
Volgende keer 1984 toch maar lager op mijn lijst zetten :P.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  Moderator vrijdag 22 februari 2013 @ 22:21:09 #10
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_123225329
Dan had ik gelijk *O* 1984 O+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator vrijdag 22 februari 2013 @ 22:21:23 #11
42184 crew  DaMart
pi_123225340
En dat betekent dus een nieuwe nummer 1 ten opzichte van de Boekentop 100 2011. Was het de vorige keer nog spannend bovenin, met slechts enkele punten verschil tussen de nummers 1 t/m 3, dit keer is de nummer 1 wel duidelijk, met ruim 400 punten meer dan de nummer 2....

De nummer 1!

1 * (5) * George Orwell * 1984 1984 * (1017)
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator vrijdag 22 februari 2013 @ 22:22:14 #12
42184 crew  DaMart
pi_123225382
Opvallend: Er staat geen enkele Harry Potter in de top 100 dit jaar.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator vrijdag 22 februari 2013 @ 22:23:05 #13
42184 crew  DaMart
pi_123225419
En dit zijn de populairste auteurs dit jaar:

1 Haruki Murakami
2 George Orwell
3 J.R.R. Tolkien
4 Fjodor Dostojevski
5 Willem Frederik Hermans
6 Harry Mulisch
7 John Irving
8 Stephen King
9 Franz Kafka
10 Gabriel García Márquez
11 Lev Tolstoj
12 Gerard Reve
13 J.D Salinger
14 Bret Easton Ellis
15 Albert Camus
16 Vladimir Nabokov
17 Carlos Ruiz Zafón
18 Jonathan Safran Foer
19 A.F.Th. Van der Heijden
20 Michel Houellebecq
21 Aldous Huxley
21 Umberto Eco
23 Louis Ferdinand Celine
24 Milan Kundera
25 Nescio
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 22 februari 2013 @ 22:25:09 #14
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_123225527
quote:
11s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 22:22 schreef DaMart het volgende:
Opvallend: Er staat geen enkele Harry Potter in de top 100 dit jaar.
Terwijl ik die toch nog steeds heel tof vind! Mijn favo boeken zijn niet populair op Fok :+

Ik blijf het Geschreven Woord van Zadie Smith, Sherman Alexie en Neil Gaiman verkondigen, dat wel O+ :D

Jonathan Safran Foer en Tolkien blijven ook tof, dat is mijn troost wel :+

Bedankt weer voor het organiseren, DaMart! *O* Blijft leuk, dit. O+

Ben benieuwd of ik een boekenpakketje win, kom ik er eindelijk eens toe om Zafón te lezen, die staat al lang op mn 'to read' lijstje!
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_123225587
Jammer dat vijftig tinten trilogie wordt vergeten, erg populair bij de vrouwen hoor
  Moderator vrijdag 22 februari 2013 @ 22:28:27 #16
42184 crew  DaMart
pi_123225703
Ook dit keer heb ik weer een Exceldocument gemaakt waarin je de complete lijst, dus alle boeken die ooit genoemd zijn, kunt terugvinden, plus wat aanvullende statistieken: Dit bestand vind je hier.

De lay-out van het bestand is wat aangepast trouwens ten opzichte van de vorige edities, vooral de statistiekenpagina heeft een make-over gekregen.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator vrijdag 22 februari 2013 @ 22:29:00 #17
42184 crew  DaMart
pi_123225730
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 22:26 schreef DynastyL het volgende:
Jammer dat vijftig tinten trilogie wordt vergeten, erg populair bij de vrouwen hoor
Niemand heeft die boeken genoemd, dus dan komen ze ook niet in de top 100 ;).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 22 februari 2013 @ 22:29:08 #18
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_123225738
quote:
11s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 22:22 schreef DaMart het volgende:
Opvallend: Er staat geen enkele Harry Potter in de top 100 dit jaar.
*O*
Nu nog uit de IMDb top 250.

(ik heb nog nooit een HP boek gelezen hoor, misschien zijn ze best leuk, de films iig niet)
  Moderator vrijdag 22 februari 2013 @ 22:31:20 #19
42184 crew  DaMart
pi_123225860
Ook zijn onder toeziend oog van een jurist de winnaars van de vijf boekenpakketten geloot.

De winnaars zijn:

Sempy
Gewas
Geindoctrineerd
JimmyJames
Rearviewmirror

Allemaal van harte gefeliciteerd met het boekenpakket *O*.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 22 februari 2013 @ 22:32:59 #20
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_123225944
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 22:31 schreef DaMart het volgende:
Ook zijn onder toeziend oog van een jurist de winnaars van de vijf boekenpakketten geloot.

De winnaars zijn:

Sempy
Gewas
Geindoctrineerd
JimmyJames
Rearviewmirror

Allemaal van harte gefeliciteerd met het boekenpakket *O*.
Gefeliciteerd winnaars! *O*

Zal Zafón dan echt zelf een keertje kopen, hehe :+
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  Moderator vrijdag 22 februari 2013 @ 22:42:18 #21
42184 crew  DaMart
pi_123226368
21 van de 50 titels van mijn lijstje zijn trouwens in de top 100 terechtgekomen :7.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator vrijdag 22 februari 2013 @ 22:42:56 #22
42184 crew  DaMart
pi_123226390
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 22:32 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Gefeliciteerd winnaars! *O*

Zal Zafón dan echt zelf een keertje kopen, hehe :+
Ja, en dan volgend jaar nomineren, want Zafón staat wel een beetje laag, vind ik... van net niet nummer 1 in 2011 naar nummer 12 nu :o.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_123228022
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 22:42 schreef DaMart het volgende:
21 van de 50 titels van mijn lijstje zijn trouwens in de top 100 terechtgekomen :7.
23 in mijn geval. Me nummer 1 uiteraard niet :D.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zaterdag 23 februari 2013 @ 02:10:19 #24
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_123232067
5 van de 10 in de lijst, mijn nummer één is nummer één geworden.
En dat zonder die Russen ;)
pi_123232668
Ik ben echt superblij dat ik een van de winnaars van het boekenpakket ben. :@ :D

Bedankt DaMart voor al het werk van deze top 100.

En een mooie tiende plek voor De donkere kamer van Damokles.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')