Kimzz | dinsdag 19 februari 2013 @ 12:11 |
Hoi allemaal, Ik was op zoek naar oplossingen voor mijn probleem op een Ford forum, maar kan geen info vinden. Vandaar mijn vraag hier. Ik heb sinds een paar maanden een autootje, een Ford Ka (bouwjaar 2000). Nu merk ik dat mijn achterruitenwisser het regelmatig niet doet. Soms reageert hij heel traag, dan duurt het gerust 2-3 seconden voor hij aan gaat terwijl hij normaal gesproken meteen reageert. En de laatste dagen doet hij het regelmatig helemaal niet meer. Mijn vriend zei dat het motortje waarschijnlijk op is en dat je zoiets heel gemakkelijk zelf kunt vervangen. Heeft iemand daar ervaring mee? Tweede vraag: mijn linker pookje aan het stuur (knipperlicht) is ook niet helemaal goed meer. Als ik rechtsaf ga gaat het knipperlicht automatisch weer uit (zoals het hoort dus, na de bocht), maar linksaf blijft hij aan staan en moet ik hem handmatig uit zetten. Ook springt soms spontaan het groot licht aan als ik mijn knipperlicht aan zet. Is dit een bekend kwaaltje? Is zoiets ook makkelijk op te lossen? Waar moet ik op letten bij een reparatie? Ik ben zelf echt a-technisch maar mijn vriend is wel redelijk handig. Misschien een los ruitenwissermotortje kopen op de sloop ofzo? Het mag ook niet teveel kosten natuurlijk want zeker dat pookje is echt geen ramp maar als ik het goedkoop kan oplossen.. Die ruitenwisser is toch wel handig | |
Sounddragon | dinsdag 19 februari 2013 @ 12:17 |
Ruitenwissermotor is redelijk easy te vervangen, evt idd een exemplaar van de sloop, en als hij daar dan toch is, kan hij wellicht ook meteen een nieuwe andere RAW- schakelaar meenemen, dat is ook niet heel ingewikkeld om te vervangen. Allebei goed te doen zelf Die ruitenwisser zooi wel eerst effe goed doormeten, kan ook in een stekker of iets dergelijks zitten. | |
Turquaz52 | dinsdag 19 februari 2013 @ 15:47 |
100euro incl onderdelen | |
jitzzzze | dinsdag 19 februari 2013 @ 19:31 |
Wat SD zegt, is echt prima zelf te doen. | |
chiren | dinsdag 19 februari 2013 @ 19:42 |
Ja prima zelf te doen, dat heeft ze al eerder gehoord, maar HOE dan. | |
jitzzzze | dinsdag 19 februari 2013 @ 19:45 |
Waarom moet ik nou gaan Googlen hoe zij haar eigen auto moet maken? Ze heeft toch zelf ook wel Google geïnstalleerd? | |
chiren | dinsdag 19 februari 2013 @ 20:49 |
Gvd ze zegt toch dat ze ook al op het Ford forum heeft gezeten, ze zal het wel niet kunnen vinden dan Niet dat ik het weet, ik heb alleen verstand van bazenauto's | |
jitzzzze | dinsdag 19 februari 2013 @ 20:51 |
Ja, gvd, ze kan toch zelf ook wel googlen? | |
Sounddragon | dinsdag 19 februari 2013 @ 20:55 |
Voorlopig is ze net zo traag met reageren als die Ka naar de 100 | |
chiren | dinsdag 19 februari 2013 @ 21:07 |
PWND! | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 19 februari 2013 @ 23:41 |
Wat zijn dat voor een mongolen op het Ford forum dan | |
GizartFRL | dinsdag 19 februari 2013 @ 23:43 |
Laat je vriend het oplossen. | |
MoriniStylr | dinsdag 19 februari 2013 @ 23:56 |
Bij je achterklep hoef je vaak maar een plastic kapje van de binnenkant af te trekken en dan kan je al het motortje zien en vervangen. Bij je stuur moet je eerst de twee kapjes tussen het stuur en de dashboard demonteren. Die schroefjes zitten vaak vanonder zodat ze niet in het zicht zitten. Dan kan je ook vrij eenvoudig de defecte stuurschakelaar vervangen. Ik weet niet of je dan ook je stuur er af moet halen. Zo ja dan is hier een goede how to: | |
2cv | woensdag 20 februari 2013 @ 04:25 |
Ik zou eerst eens door je knieën gaan en de dorpels/bodemplaten vanaf de onderkant bekijken. Als het ook vanaf de onderkant lijkt alsof er nog dorpels en bodemplaten in zitten de rest repareren. Als die dorpels en bodemplaat afwezig lijken te zijn het ding naar de sloop brengen of een lascursus volgen. | |
penny-wise | woensdag 20 februari 2013 @ 08:15 |
Dat de achterruitwisser het niet doet ligt aan de scharnieren van de achterklep. Daar krijgt ie zijn massa vandaan. Ff schoonmaken en inspuiten met WD40. | |
Kimzz | woensdag 20 februari 2013 @ 11:31 |
Haha ik ben er weer! Ja, het is niet de beste auto ever nee maar hij rijdt prima en heb er veel plezier van Bedankt, hier heb ik wat aan! Dit lijkt me in het verkeerde topic geplaatst.. Niet bepaald op mijn vraag van toepassing Das sowieso het proberen waard, voor ik het motortje ga vervangen | |
2cv | woensdag 20 februari 2013 @ 21:10 |
Jawel hoor. Die Ka's zijn verschrikkelijke roestbakken. Als de dorpels en bodemplaten weg zijn en je gaat je ruitenwisser en richtingaanwijzerpookje repareren dan sta je eigenlijk een sloper te repareren. | |
jitzzzze | woensdag 20 februari 2013 @ 21:13 |
Toch wel, Ka's staan er algemeen om bekend dat ze bijna letterlijk onder je reet vandaan roesten. | |
Kimzz | woensdag 20 februari 2013 @ 22:02 |
Valt heel erg mee. Ik heb m 5 maanden geleden gekocht, er zit één roestplekje voor het rechterportier maar verder niets. Dat staat ook op het keuringsrapport. Verder staat er pas 104.000 op de teller waarvan ik er zelf nog geen 1000km mee heb gereden. Hij is verder in heel goede staat | |
2cv | woensdag 20 februari 2013 @ 22:07 |
5 maanden zijn genoeg. Ka's roesten van binnen uit dus de kans bestaat dat de dorpels van binnen uit al roestig waren, maar dat er nog geen gaten in zaten. Inmiddels kan je Ka een gatenkaas zijn. Kilometerstand zegt in dit geval niets. | |
penny-wise | woensdag 20 februari 2013 @ 22:08 |
Zo begon onze Ka ook, met 1 plekje... En na amper een jaar al dik 1500euro aan kosten, en dan ben ik nog gematst door mijn garage... | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 20 februari 2013 @ 22:10 |
als roest op het APK keurings rapport als AC staat gestreept (AC= Adviespunt) dan is het eigenlijk al heel erg ver heen Houd er rekening mee bij het verwijderen van het stuur dat er ook een airbag op zit(!), en hoe het stuur staat, en de het kalibreren van de clockspring. Het fouttief afstellen van de klokspring kan er voor zorgen dat de airbag ongewenst afgaat | |
2cv | woensdag 20 februari 2013 @ 22:16 |
Vertaling: afblijven. | |
Kimzz | donderdag 21 februari 2013 @ 10:30 |
Ik wil helemaal niet weten dat Ka's veel roesten! Mijn autootje is hartstikke mooi, rijdt prima en ik ben er heel blij mee. Ik wilde alleen weten of ik m'n achterruitenwisser voor een paar tientjes kon repareren.. | |
VDSN | donderdag 21 februari 2013 @ 11:27 |
haha, vrouwen | |
Kimzz | donderdag 21 februari 2013 @ 11:28 |
| |
VDSN | donderdag 21 februari 2013 @ 11:29 |
heb je ook foto's van die Ka? heb je ook foto's van jouzelf? | |
Kimzz | donderdag 21 februari 2013 @ 11:29 |
Nee sorry | |
VDSN | donderdag 21 februari 2013 @ 11:30 |
| |
Kimzz | donderdag 21 februari 2013 @ 11:49 |
Maar goed, ik weet nu wat ik wilde weten, met mijn achterruitenwisser gaan we aan de slag en de richtingaanwijzer voorlopig maar even niet in ieder geval Das ook niet echt een urgent probleem, het is alleen irritant af en toe. Bedankt allemaal! | |
MBRK | donderdag 21 februari 2013 @ 11:51 |
Niet gelijk die motor gaan vervangen. Het is vaak een massa of contactprobleem bij die auto's. Dat eerst controleren. | |
2cv | donderdag 21 februari 2013 @ 19:12 |
Ik vind het tof voor je dat je blij bent met je auto, net zoals ik blij ben met mijn stinkelde, walmende, afgetrapte, , onbetrouwbare, lelijke, oude Franse hok, maar het is nogal lullig dat als jij over 7 maanden bij de APK komt en de keurmeester je meldt dat er een compleet nieuwe onderkant onder je Kaatje gelast moet worden. Dan heb je er spijt van dat je de moeite genomen hebt om de huidige kleine problemen op te lossen. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 21 februari 2013 @ 19:33 |
zo hard gaat het nou ook weer niet en tevens voor dat er een dorpel voor apk afkeur is ben je redelijk ver heen | |
2cv | donderdag 21 februari 2013 @ 19:38 |
Ik heb een poosje terug een Ka bekeken waarvan de onderkant van de dorpels gewoon weg was. Je kon door de gaten een tennisbal in de dorpels doen,maar die zou er bij gebrek aan steun meteen weer uit lazeren. Het ding had op dat moment nog APK, dus minder dan een jaar terug (op dat moment) zat er nog niet zoveel roest aan dat het niet meer APK-waardig was. Het kan dus debiel hard gaan met die dingen. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 21 februari 2013 @ 19:44 |
AC3 niet aangevinkt op het keurings-rapport ? | |
2cv | donderdag 21 februari 2013 @ 19:48 |
Geen idee, niet eens naar gekeken. We (= ik en m'n buurman) kwamen er om een autootje te kopen, niet om een restauratieproject te kopen | |
Revolution-NL | donderdag 21 februari 2013 @ 20:09 |
Als het roesten eenmaal begint moet je het snel aanpakken. De swift uit 93 van mijn vriendin had ook roest bij de wielkast waardoor er water naar binnen kwam, dit bleef op de bodemplaat liggen. We kwamen er vrij snel achter maar het kleine gaatje in de bodemplaat was na 3 weken een enorm gat. Uiteindelijk alles laten lassen, eigenlijk is er ieder jaar wel werk aan de carrosserie maar als je het tijdig aanpakt is er niet zoveel aan de hand. Als je geen aandacht besteed aan roest is het snel afgelopen met je karretje | |
Kimzz | zondag 24 februari 2013 @ 12:47 |
Even een update: ik heb de contacten van de ruitenwisser (van die metalen plaatjes op m'n bumper) ingespoten met kruipolie (had geen WD40 voorhanden) en hij doet het ineens weer! Thanks voor de tip! |