abonnement Unibet Coolblue
pi_123066988
Hoi allemaal,

Ik was op zoek naar oplossingen voor mijn probleem op een Ford forum, maar kan geen info vinden. Vandaar mijn vraag hier.
Ik heb sinds een paar maanden een autootje, een Ford Ka (bouwjaar 2000). Nu merk ik dat mijn achterruitenwisser het regelmatig niet doet. Soms reageert hij heel traag, dan duurt het gerust 2-3 seconden voor hij aan gaat terwijl hij normaal gesproken meteen reageert. En de laatste dagen doet hij het regelmatig helemaal niet meer. Mijn vriend zei dat het motortje waarschijnlijk op is en dat je zoiets heel gemakkelijk zelf kunt vervangen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Tweede vraag: mijn linker pookje aan het stuur (knipperlicht) is ook niet helemaal goed meer. Als ik rechtsaf ga gaat het knipperlicht automatisch weer uit (zoals het hoort dus, na de bocht), maar linksaf blijft hij aan staan en moet ik hem handmatig uit zetten. Ook springt soms spontaan het groot licht aan als ik mijn knipperlicht aan zet. Is dit een bekend kwaaltje? Is zoiets ook makkelijk op te lossen?

Waar moet ik op letten bij een reparatie? Ik ben zelf echt a-technisch maar mijn vriend is wel redelijk handig. Misschien een los ruitenwissermotortje kopen op de sloop ofzo? Het mag ook niet teveel kosten natuurlijk want zeker dat pookje is echt geen ramp maar als ik het goedkoop kan oplossen.. Die ruitenwisser is toch wel handig ;)
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 12:17:52 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_123067235
Ruitenwissermotor is redelijk easy te vervangen, evt idd een exemplaar van de sloop, en als hij daar dan toch is, kan hij wellicht ook meteen een nieuwe andere RAW- schakelaar meenemen, dat is ook niet heel ingewikkeld om te vervangen.

Allebei goed te doen zelf :Y

Die ruitenwisser zooi wel eerst effe goed doormeten, kan ook in een stekker of iets dergelijks zitten.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_123075620
100euro incl onderdelen ^O^
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  Moderator dinsdag 19 februari 2013 @ 19:31:05 #4
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123085842
Ja prima zelf te doen, dat heeft ze al eerder gehoord, maar HOE dan.
(Y)
  Moderator dinsdag 19 februari 2013 @ 19:45:11 #6
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123085992
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 19:42 schreef chiren het volgende:
Ja prima zelf te doen, dat heeft ze al eerder gehoord, maar HOE dan.
Waarom moet ik nou gaan Googlen hoe zij haar eigen auto moet maken? :{ Ze heeft toch zelf ook wel Google geïnstalleerd?
pi_123089388
Gvd ze zegt toch dat ze ook al op het Ford forum heeft gezeten, ze zal het wel niet kunnen vinden dan :')

Niet dat ik het weet, ik heb alleen verstand van bazenauto's
(Y)
  Moderator dinsdag 19 februari 2013 @ 20:51:33 #8
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123089503
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:49 schreef chiren het volgende:
Gvd ze zegt toch dat ze ook al op het Ford forum heeft gezeten, ze zal het wel niet kunnen vinden dan :')

Niet dat ik het weet, ik heb alleen verstand van bazenauto's
Ja, gvd, ze kan toch zelf ook wel googlen?
  dinsdag 19 februari 2013 @ 20:55:44 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_123089762
Voorlopig is ze net zo traag met reageren als die Ka naar de 100 :7
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_123090506
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:55 schreef Sounddragon het volgende:
Voorlopig is ze net zo traag met reageren als die Ka naar de 100 :7
PWND!
(Y)
pi_123099968
Wat zijn dat voor een mongolen op het Ford forum dan :')
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_123100073
Laat je vriend het oplossen. :P
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_123100751
Bij je achterklep hoef je vaak maar een plastic kapje van de binnenkant af te trekken en dan kan je al het motortje zien en vervangen. Bij je stuur moet je eerst de twee kapjes tussen het stuur en de dashboard demonteren. Die schroefjes zitten vaak vanonder zodat ze niet in het zicht zitten. Dan kan je ook vrij eenvoudig de defecte stuurschakelaar vervangen.



Ik weet niet of je dan ook je stuur er af moet halen. Zo ja dan is hier een goede how to:

  † In Memoriam † woensdag 20 februari 2013 @ 04:25:27 #14
25682 2cv
Niet subtiel
pi_123104215
Ik zou eerst eens door je knieën gaan en de dorpels/bodemplaten vanaf de onderkant bekijken. Als het ook vanaf de onderkant lijkt alsof er nog dorpels en bodemplaten in zitten de rest repareren. Als die dorpels en bodemplaat afwezig lijken te zijn het ding naar de sloop brengen of een lascursus volgen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 20 februari 2013 @ 08:15:15 #15
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_123104859
Dat de achterruitwisser het niet doet ligt aan de scharnieren van de achterklep.
Daar krijgt ie zijn massa vandaan. Ff schoonmaken en inspuiten met WD40.
pi_123110169
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:55 schreef Sounddragon het volgende:
Voorlopig is ze net zo traag met reageren als die Ka naar de 100 :7
Haha ik ben er weer! Ja, het is niet de beste auto ever nee maar hij rijdt prima en heb er veel plezier van :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 23:56 schreef MoriniStylr het volgende:
Bij je achterklep hoef je vaak maar een plastic kapje van de binnenkant af te trekken en dan kan je al het motortje zien en vervangen. Bij je stuur moet je eerst de twee kapjes tussen het stuur en de dashboard demonteren. Die schroefjes zitten vaak vanonder zodat ze niet in het zicht zitten. Dan kan je ook vrij eenvoudig de defecte stuurschakelaar vervangen.

[ afbeelding ]

Ik weet niet of je dan ook je stuur er af moet halen. Zo ja dan is hier een goede how to:

Bedankt, hier heb ik wat aan! :)

quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 04:25 schreef 2cv het volgende:
Ik zou eerst eens door je knieën gaan en de dorpels/bodemplaten vanaf de onderkant bekijken. Als het ook vanaf de onderkant lijkt alsof er nog dorpels en bodemplaten in zitten de rest repareren. Als die dorpels en bodemplaat afwezig lijken te zijn het ding naar de sloop brengen of een lascursus volgen.
Dit lijkt me in het verkeerde topic geplaatst.. Niet bepaald op mijn vraag van toepassing :D

quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 08:15 schreef penny-wise het volgende:
Dat de achterruitwisser het niet doet ligt aan de scharnieren van de achterklep.
Daar krijgt ie zijn massa vandaan. Ff schoonmaken en inspuiten met WD40.
Das sowieso het proberen waard, voor ik het motortje ga vervangen :)
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
  † In Memoriam † woensdag 20 februari 2013 @ 21:10:27 #17
25682 2cv
Niet subtiel
pi_123135490
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 11:31 schreef Kimzz het volgende:
[..]

Dit lijkt me in het verkeerde topic geplaatst.. Niet bepaald op mijn vraag van toepassing :D

[..]
Jawel hoor. Die Ka's zijn verschrikkelijke roestbakken. Als de dorpels en bodemplaten weg zijn en je gaat je ruitenwisser en richtingaanwijzerpookje repareren dan sta je eigenlijk een sloper te repareren.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Moderator woensdag 20 februari 2013 @ 21:13:40 #18
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123135699
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 11:31 schreef Kimzz het volgende:

[..]

Dit lijkt me in het verkeerde topic geplaatst.. Niet bepaald op mijn vraag van toepassing :D

Toch wel, Ka's staan er algemeen om bekend dat ze bijna letterlijk onder je reet vandaan roesten.
pi_123138919
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 21:10 schreef 2cv het volgende:

[..]

Jawel hoor. Die Ka's zijn verschrikkelijke roestbakken. Als de dorpels en bodemplaten weg zijn en je gaat je ruitenwisser en richtingaanwijzerpookje repareren dan sta je eigenlijk een sloper te repareren.
Valt heel erg mee. Ik heb m 5 maanden geleden gekocht, er zit één roestplekje voor het rechterportier maar verder niets. Dat staat ook op het keuringsrapport. Verder staat er pas 104.000 op de teller waarvan ik er zelf nog geen 1000km mee heb gereden. Hij is verder in heel goede staat :)
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
  † In Memoriam † woensdag 20 februari 2013 @ 22:07:47 #20
25682 2cv
Niet subtiel
pi_123139317
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:02 schreef Kimzz het volgende:

[..]

Valt heel erg mee. Ik heb m 5 maanden geleden gekocht, er zit één roestplekje voor het rechterportier maar verder niets. Dat staat ook op het keuringsrapport. Verder staat er pas 104.000 op de teller waarvan ik er zelf nog geen 1000km mee heb gereden. Hij is verder in heel goede staat :)
5 maanden zijn genoeg. Ka's roesten van binnen uit dus de kans bestaat dat de dorpels van binnen uit al roestig waren, maar dat er nog geen gaten in zaten. Inmiddels kan je Ka een gatenkaas zijn.

Kilometerstand zegt in dit geval niets.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 20 februari 2013 @ 22:08:22 #21
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_123139348
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:02 schreef Kimzz het volgende:

[..]

Valt heel erg mee. Ik heb m 5 maanden geleden gekocht, er zit één roestplekje voor het rechterportier maar verder niets. Dat staat ook op het keuringsrapport. Verder staat er pas 104.000 op de teller waarvan ik er zelf nog geen 1000km mee heb gereden. Hij is verder in heel goede staat :)
Zo begon onze Ka ook, met 1 plekje...

En na amper een jaar al dik 1500euro aan kosten, en dan ben ik nog gematst door mijn garage...
pi_123139476
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:02 schreef Kimzz het volgende:

[..]

Valt heel erg mee. Ik heb m 5 maanden geleden gekocht, er zit één roestplekje voor het rechterportier maar verder niets. Dat staat ook op het keuringsrapport. Verder staat er pas 104.000 op de teller waarvan ik er zelf nog geen 1000km mee heb gereden. Hij is verder in heel goede staat :)
als roest op het APK keurings rapport als AC staat gestreept (AC= Adviespunt) dan is het eigenlijk al heel erg ver heen

Houd er rekening mee bij het verwijderen van het stuur dat er ook een airbag op zit(!), en hoe het stuur staat, en de het kalibreren van de clockspring. Het fouttief afstellen van de klokspring kan er voor zorgen dat de airbag ongewenst afgaat
  † In Memoriam † woensdag 20 februari 2013 @ 22:16:02 #23
25682 2cv
Niet subtiel
pi_123139832
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 22:10 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

als roest op het APK keurings rapport als AC staat gestreept (AC= Adviespunt) dan is het eigenlijk al heel erg ver heen

Houd er rekening mee bij het verwijderen van het stuur dat er ook een airbag op zit(!), en hoe het stuur staat, en de het kalibreren van de clockspring. Het fouttief afstellen van de klokspring kan er voor zorgen dat de airbag ongewenst afgaat
Vertaling: afblijven.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_123152362
Ik wil helemaal niet weten dat Ka's veel roesten! :( Mijn autootje is hartstikke mooi, rijdt prima en ik ben er heel blij mee. Ik wilde alleen weten of ik m'n achterruitenwisser voor een paar tientjes kon repareren..
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
pi_123154013
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 10:30 schreef Kimzz het volgende:
Ik wil helemaal niet weten dat Ka's veel roesten! :( Mijn autootje is hartstikke mooi, rijdt prima en ik ben er heel blij mee. Ik wilde alleen weten of ik m'n achterruitenwisser voor een paar tientjes kon repareren..
haha, vrouwen *O*
pi_123154058
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 11:27 schreef VDSN het volgende:

[..]

haha, vrouwen *O*
:Y
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
pi_123154082
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 11:28 schreef Kimzz het volgende:

[..]

:Y
heb je ook foto's van die Ka?
heb je ook foto's van jouzelf?
:9
pi_123154101
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 11:29 schreef VDSN het volgende:

[..]

heb je ook foto's van die Ka?
heb je ook foto's van jouzelf?
:9
Nee sorry :P
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
pi_123154138
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 11:29 schreef Kimzz het volgende:

[..]

Nee sorry :P
:{ ;(
pi_123154983
Maar goed, ik weet nu wat ik wilde weten, met mijn achterruitenwisser gaan we aan de slag en de richtingaanwijzer voorlopig maar even niet in ieder geval :) Das ook niet echt een urgent probleem, het is alleen irritant af en toe.

Bedankt allemaal! :)
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
  donderdag 21 februari 2013 @ 11:51:00 #31
363141 MBRK
Johannes Contant
pi_123155081
Niet gelijk die motor gaan vervangen. Het is vaak een massa of contactprobleem bij die auto's. Dat eerst controleren.
Another day older and deeper in debt
  † In Memoriam † donderdag 21 februari 2013 @ 19:12:06 #32
25682 2cv
Niet subtiel
pi_123171593
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 10:30 schreef Kimzz het volgende:
Ik wil helemaal niet weten dat Ka's veel roesten! :( Mijn autootje is hartstikke mooi, rijdt prima en ik ben er heel blij mee. Ik wilde alleen weten of ik m'n achterruitenwisser voor een paar tientjes kon repareren..
Ik vind het tof voor je dat je blij bent met je auto, net zoals ik blij ben met mijn stinkelde, walmende, afgetrapte, , onbetrouwbare, lelijke, oude Franse hok, maar het is nogal lullig dat als jij over 7 maanden bij de APK komt en de keurmeester je meldt dat er een compleet nieuwe onderkant onder je Kaatje gelast moet worden. Dan heb je er spijt van dat je de moeite genomen hebt om de huidige kleine problemen op te lossen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_123172476
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 19:12 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ik vind het tof voor je dat je blij bent met je auto, net zoals ik blij ben met mijn stinkelde, walmende, afgetrapte, , onbetrouwbare, lelijke, oude Franse hok, maar het is nogal lullig dat als jij over 7 maanden bij de APK komt en de keurmeester je meldt dat er een compleet nieuwe onderkant onder je Kaatje gelast moet worden. Dan heb je er spijt van dat je de moeite genomen hebt om de huidige kleine problemen op te lossen.
zo hard gaat het nou ook weer niet ;) en tevens voor dat er een dorpel voor apk afkeur is ben je redelijk ver heen
  † In Memoriam † donderdag 21 februari 2013 @ 19:38:32 #34
25682 2cv
Niet subtiel
pi_123172705
Ik heb een poosje terug een Ka bekeken waarvan de onderkant van de dorpels gewoon weg was. Je kon door de gaten een tennisbal in de dorpels doen,maar die zou er bij gebrek aan steun meteen weer uit lazeren. Het ding had op dat moment nog APK, dus minder dan een jaar terug (op dat moment) zat er nog niet zoveel roest aan dat het niet meer APK-waardig was. Het kan dus debiel hard gaan met die dingen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_123172965
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 19:38 schreef 2cv het volgende:
Ik heb een poosje terug een Ka bekeken waarvan de onderkant van de dorpels gewoon weg was. Je kon door de gaten een tennisbal in de dorpels doen,maar die zou er bij gebrek aan steun meteen weer uit lazeren. Het ding had op dat moment nog APK, dus minder dan een jaar terug (op dat moment) zat er nog niet zoveel roest aan dat het niet meer APK-waardig was. Het kan dus debiel hard gaan met die dingen.
AC3 niet aangevinkt op het keurings-rapport ?
  † In Memoriam † donderdag 21 februari 2013 @ 19:48:43 #36
25682 2cv
Niet subtiel
pi_123173165
Geen idee, niet eens naar gekeken. We (= ik en m'n buurman) kwamen er om een autootje te kopen, niet om een restauratieproject te kopen ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_123174166
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 19:33 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

zo hard gaat het nou ook weer niet ;) en tevens voor dat er een dorpel voor apk afkeur is ben je redelijk ver heen
Als het roesten eenmaal begint moet je het snel aanpakken.
De swift uit 93 van mijn vriendin had ook roest bij de wielkast waardoor er water naar binnen kwam, dit bleef op de bodemplaat liggen. We kwamen er vrij snel achter maar het kleine gaatje in de bodemplaat was na 3 weken een enorm gat.

Uiteindelijk alles laten lassen, eigenlijk is er ieder jaar wel werk aan de carrosserie maar als je het tijdig aanpakt is er niet zoveel aan de hand. Als je geen aandacht besteed aan roest is het snel afgelopen met je karretje
pi_123271283
Even een update: ik heb de contacten van de ruitenwisser (van die metalen plaatjes op m'n bumper) ingespoten met kruipolie (had geen WD40 voorhanden) en hij doet het ineens weer! :) Thanks voor de tip!
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')