abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_123016962
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2013 00:12 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ja je bent de Robin Hood van de geneeskunde. Uiteraard heb je gelijk
Wat een frustraties allemaal ineens :')
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_123020606
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 18:55 schreef _Lily_ het volgende:
Wanneer komt dat arts-assistenten topic? Dit staat wel heel erg ver van mn bed (ik leef niet in het verleden :P) en dit gaat niet eens over de studie zelf, maar om de voorselectie ervan. Terwijl de artsen net uit het topic geschopt werden omdat we teveel spraken over het natraject na de studie

Denk dat ik m ook maar smeer, net als Starla
dit is natuurlijk helemaal de omgekeerde wereld! :D in SES 'zeuren' dat er teveel over studie(keuze) wordt gepraat! :D SES is er juist voor mensen die nog een opleiding moeten zoeken en die studeren. Natraject hoort wellicht meer in W&T thuis, maar zoals ik al zei moet dat overlegd worden.

Excuses dat het even duurt. Heb ein-de-lijk de sleutel van het nieuwe huis gehad, dus ben vanaf vrijdag beziggeweest met klussen zonder internet.
Ja doei.
pi_123021615
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2013 00:08 schreef _Lily_ het volgende:
Oh goodness, wat discussieer ik ook. Enorme tijdverspilling. Ik stop er mee, jullie hebben allemaal helemaal gelijk, klaar.
Zonde, want als derdejaars vind ik het altijd heel leuk en leerzaam om te horen over hoe het eraan toegaat als co/A(N)IOS, maar ik sta nog dicht genoeg bij het voortraject om mensen in vwo6 te helpen met vragen over loting/decentrale selectie.
Daarnaast vind ik de casuistiek één van de leukste dingen in deze reeks. Erg leerzaam, wellicht nog leerzamer om hier de discussie rond een casus te volgen dan al je standaard aantekeningen uit mijn onderwijs.

Dus: blijf vooral en discussieer lekker mee! Wellicht kan de focus inderdaad weer wat meer op de studie komen te liggen, maar dat zullen we vanzelf zien :)
  maandag 18 februari 2013 @ 10:48:36 #79
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123023236
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 18:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Aangezien mijn eerste gedachte was dat dit de percentages zijn voor beide sessies ben ik de brief gaan lezen.
Het globale percentage (twee sessies!) van de Nederlanders wordt voor zo ver ik het zie (snellezen) niet vermeld. Wel voor het totaal: 20,7%. Dat is dus meer dan dubbel zoveel als voor de tweede sessie waar jij naar verwijst (het totale percentage wordt gedrukt door de Nederlanders). Ook belangrijk:
"Ongeveer de helft van kandidaten,die niet opdaagden, kwam uit Nederland."
"Van de 1290 studenten die in het laatste jaar secundair onderwijs zaten slaagden 15,2 %, terwijl slechts 0,3 % van de 361 studenten van het 5de secundair en 0 % van de 4dejaars slaagde. De Belgische deelnemers (N=767) die reeds universitair onderwijs volgden hadden een slaagpercentage van 17,2 %"

De kans is dus wat groter dan wat je zou opmaken uit die cijfers die jij vermeldt. Laten we zeggen dat het slagingspercentage voor de Nederlanders die komt opdagen ligt op 10-20%.Niet dat dat rooskleurig is maar het is wel een kans en het kost je weinig om het te proberen. Die afweging moet iedereen zelf maken, ik wijs er slechts op dat het een mogelijkheid is. Ik geloof er sterk in dat je voor zo'n test een ietwat lagere intelligentie of gebrekkigere studievaardigheden kan compenseren met een grotere motivatie en dientengevolge een betere voorbereiding.
Ik heb die toets wel eens gedaan, en het lastige zit hem vooral in het feit dat ze in Belgie veel beter wiskunde en natuurkunde onderwijs krijgen dan in Nederland (scheikunde is weer beter bij ons). Je moet veel meer kennen en bijvoorbeeld een rekenmachine is (terecht) verboden in Belgie bij het maken van opgaven. Daarnaast is er een enorme tijdsdruk bij de toets: 3 uur is eigenlijk net iets te weinig tijd voor het aantal opgaven, en dat werkt als een enorme filter op je resultaat.
Uiteindelijk had ik 1 punt te weinig, wat toen heel vervelend was maar waar ik nu achteraf heel blij mee ben (anders had ik in Belgie gezeten).

Maar de toets zelf is goed te doen: begin alleen al in de lente met goed leren, en niet pas de laatste twee weken :)
pi_123033125
@clown
Ik ben klassenvertegenwoordiger en 'hulpmentor' geweest van bruggers. Ik denk dat ik het daarop zal moeten gooien. Ook heb ik na mijn tl havo gedaan en doe nu vwo in 1 jaar. Misschien dat ze dat ook wel waarderen.

Bedankt voor je tip, ik zal het in m'n motivatie zetten!

@Bram
Is het dan niet zo dat die toetsen heel erg moeilijk zijn? Ik snap het trouwens niet met de eerste tweede en derde keus. Is het zo dat als ik bij de eur word afgewezen, ik dan bij een andere uni decentraal terecht kan?

@christiman
Bedankt voor de tip, ik zal het in m'n achterhoofd houden!
pi_123040881
Balal, hoe moeilijk het voor jou gaat zijn daar kan niemand antwoord op geven. Je moet gewoon goed kijken naar wat er precies wordt gevraagd en ervoor zorgen dat je die kennis en vaardigheden opdoet. Als jij je goed voorbereidt dan heb je alvast meer kans dan de modale deelnemer want lang niet iedereen bereidt zich goed voor.
In Vlaanderen krijg je twee onderdelen:
- wi/na/sk/bi: 40 meerkeuzevragen, 10 per onderwerp. Hoe je voor te bereiden? Ik zou zeggen met Vlaamse schoolboeken als aanvullig op het onderwijs wat je op het VWO krijgt.
- onderdeel waarbij er meer wordt gekeken naar je intelligentie en je vaardigheden. Ik weet niet precies hoe dat nu wordt getoetst maar in het verleden kreeg je een IQ-testje (soort van, je moest bijv. ook breuken op een rij zetten van klein naar groot wat niet in een IQ-test thuishoort), een teksverklaartest (tekst lezen van tig bladzijden en vragen beantwoorden, de antwoorden haal je uit de tekst) en een soort van EQ-test (antwoorden hoe jij zou handelen in een bepaalde situatie die je als arts kan meemaken). Volgens mij is het middagonderdeel wat veranderd dus dat moet je even opzoeken.

Ik denk dat je een grotere kans hebt om je te plaatsen met een toelatingsexamen aan een van de Nederlandse universiteiten en ik raad je aan om sowieso op twee paarden te wedden als je hiermee niet teveel hooi op je vork neemt. Wat ik echter mooi vind van het Vlaamse toelatingsexamen is dat je je er heel erg goed op kan voorbereiden aangezien er zeer gedetailleerd wordt omschreven wat je moet kennen en kunnen. Inderdaad, houd er rekening mee dat je voor wiskunde en natuurkunde moet bijspijkeren (je moet bijv. een polynomiale deling kunnen uitvoeren en de vragen zijn abstracter en theoretischer dan wat je gewend bent).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123040931
quote:
Je moet veel meer kennen en bijvoorbeeld een rekenmachine is (terecht) verboden in Belgie bij het maken van opgaven.
^O^

quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 10:48 schreef Grumpey het volgende:
Daarnaast is er een enorme tijdsdruk bij de toets: 3 uur is eigenlijk net iets te weinig tijd voor het aantal opgaven, en dat werkt als een enorme filter op je resultaat.
Jij hebt het over het vaardighedendeel? Yep, je moet ook wel wat stressbestendig zijn en onder druk kunnen handelen. Drie uur voor 40 meerkeuzevragen (4,5 minuut per vraag) vind ik meer dan voldoende. Als je weet wat je moet doen (daar zit natuurlijk de adder onder het gras) dan lukt dat gemakkelijk.

quote:
Uiteindelijk had ik 1 punt te weinig, wat toen heel vervelend was maar waar ik nu achteraf heel blij mee ben (anders had ik in Belgie gezeten).
Misschien wel ja. Niet dat ik iets tegen België heb. Wat had jij ook alweer gestudeerd? Jij bent toch zelfs al gepromoveerd? Hoe concreet zijn jouw plannen om geneeskunde te gaan studeren?

quote:
Maar de toets zelf is goed te doen: begin alleen al in de lente met goed leren, en niet pas de laatste twee weken
Logisch, ze zijn niet op zoek naar genieën, ze zijn op zoek naar mensen die geschikt zijn om aan een WO-opleiding te starten. Als 40% van de Vlaamse deelnemers slaagt (inclusief vierde- en vijfdejaars-leerlingen en mensen die voor de tweede, derde of zelfs vierde keer deelnemen (vaker komt voor maar dat is dermate uitzonderlijk dat het weinig invloed heeft)) dan moet het te doen zijn voor een ietwat goede VWO-leerling, indien hij zich goed voorbereidt. Het is nu niet dat de VWO-leerlingen dommer zijn de ASO-leerlingen, dat zal weinig verschillen.

[ Bericht 44% gewijzigd door Bram_van_Loon op 18-02-2013 19:21:19 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123043694
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 15:47 schreef Balal123 het volgende:
@clown
Ik ben klassenvertegenwoordiger en 'hulpmentor' geweest van bruggers. Ik denk dat ik het daarop zal moeten gooien. Ook heb ik na mijn tl havo gedaan en doe nu vwo in 1 jaar. Misschien dat ze dat ook wel waarderen.

Bedankt voor je tip, ik zal het in m'n motivatie zetten!

Ik snap het trouwens niet met de eerste tweede en derde keus. Is het zo dat als ik bij de eur word afgewezen, ik dan bij een andere uni decentraal terecht kan?

Zet die dingen er zeker in ja. In je motivatie kan je ook mooi omschrijven hoe je doorgegroeid bent.

Verder, over die keuzevolgorde: dat heeft voornamelijk te maken met de centrale loting. Ze houden in zoverre rekening met jouw wens qua universiteit, dat je iets meer kans maakt om bij de universiteit van je eerste keus geplaatst te worden. Je moet de decentrale en centrale loting eigenlijk helemaal los zien. Voor de centrale loting schrijf je je in op studielink, en word je aan de hand van je gemiddelde eindcijfer in een bepaalde categorie geplaatst. Hoe hoger de categorie, hoe meer kans. Hier hebben de universiteiten zelf geen zeggen in.

De decentrale loting kom je binnen door dat aan te geven op studielink, tijdens het inschrijven voor de centrale loting. Vervolgens ga je de selectieprocedure in van de decentrale selectie. De uitslag hiervan is gemiddeld rond 1 juli bekend. Dat is zo'n 2 weken voor de uitslag van de centrale loting. Kom je door de decentrale selectie, heb je een opleidingsplaats (mits je je examen ed haalt) en komt je plaats in de centrale loting te vervallen. Kom je niet door de decentrale selectie, doe je mee met de centrale loting, alsof de decentrale selectie niet geweest is.

Duidelijker kan ik het niet maken :).
pi_123044382
Let er wel op dat je bij die Nederlande universiteit meedoet aan de procedure waarbij jij een optimale kans hebt. Je moet zelf inschatten of dat jij meer kans hebt met een toelatingsexamen of met een selectie op basis van ervaring, motivatiebrief enz.
Ik weet niet in hoeverre dit "Ik ben klassenvertegenwoordiger en 'hulpmentor' geweest van bruggers." opweegt tegen de ervaring van concurrenten. Het kiezen van de ene universiteit in plaats van de andere universiteit (voor decentrale selectie uiteraard) kan gemakkelijk het verschil maken tussen wel en niet aangenomen worden.

Is iedereen hier er eigenlijk blij mee dat de loting verdwijnt of zijn er toch voorstanders van loting?
Wat vinden jullie ervan dat mensen die een 8 of hoger halen worden vrijgesteld van de decentrale selectie? Als ze echt zo goed zijn dan is het toch geen probleem om dat te bewijzen bij de decentrale selectie? Het verschilt immers van school tot school hoe gemakkelijk of moeilijk je hoge cijfers haalt, dat kan gemakkelijk 1-2 punten verschil maken, gezien de consequenties is dat toch wel iets waar je m.i. rekening mee moet houden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123044764
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2013 08:04 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

dit is natuurlijk helemaal de omgekeerde wereld! :D in SES 'zeuren' dat er teveel over studie(keuze) wordt gepraat! :D SES is er juist voor mensen die nog een opleiding moeten zoeken en die studeren. Natraject hoort wellicht meer in W&T thuis, maar zoals ik al zei moet dat overlegd worden.
Just wondering. Wat houdt haar tegen om vandaag nog een draad te openen in W&T? Zoals er zoveel draden worden geopend die vanzelf een reeks worden. Het hoeft toch niet direct een 'centrale' draad te zijn? Niet dat ik me wil bemoeien met het al dan niet centraal maken, ik vind het zo gemakkelijk om erover te klagen in plaats van gewoon even een draad te openen. No offense. Ze kan hier notabene reclame maken voor die draad zodat de mensen met wie ze graag wil communiceren daar reageren. Het is maar een muisklik verwijderd dus wie er interesse in heeft en tot de doelgroep behoort doet vanzelf wel mee.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 18 februari 2013 @ 21:07:03 #86
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123047282
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 19:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

^O^

[..]

Jij hebt het over het vaardighedendeel? Yep, je moet ook wel wat stressbestendig zijn en onder druk kunnen handelen. Drie uur voor 40 meerkeuzevragen (4,5 minuut per vraag) vind ik meer dan voldoende. Als je weet wat je moet doen (daar zit natuurlijk de adder onder het gras) dan lukt dat gemakkelijk.

[..]

Misschien wel ja. Niet dat ik iets tegen België heb. Wat had jij ook alweer gestudeerd? Jij bent toch zelfs al gepromoveerd? Hoe concreet zijn jouw plannen om geneeskunde te gaan studeren?

[..]

Logisch, ze zijn niet op zoek naar genieën, ze zijn op zoek naar mensen die geschikt zijn om aan een WO-opleiding te starten. Als 40% van de Vlaamse deelnemers slaagt (inclusief vierde- en vijfdejaars-leerlingen en mensen die voor de tweede, derde of zelfs vierde keer deelnemen (vaker komt voor maar dat is dermate uitzonderlijk dat het weinig invloed heeft)) dan moet het te doen zijn voor een ietwat goede VWO-leerling, indien hij zich goed voorbereidt. Het is nu niet dat de VWO-leerlingen dommer zijn de ASO-leerlingen, dat zal weinig verschillen.
Ik ben zo goed als gepromoveerd (verdediging nog niet gehad, boekje alwel klaar voor drukker). Daarnaast ben ik al zeker van mijn plek voor geneeskunde volgend jaar, ik hoef dus geen selectie meer door te lopen.

Het is inderdaad geen toets waarvoor je een genie moet zijn. Mijn probleem zat hem in het feit dat ik geen wiskunde B en Biologie op de middelbare school had gevolgd, en ik deze kennis moest bijwerken in de 3 weken die ik tot de beschikking had om te leren. Had ik eerder van mijn poging geweten, dan was die test goed te doen geweest. Een van de lastige onderdelen is dat ze vrij eenvoudige opgaven afwisselen met hele moeilijke. Daarnaast hanteren ze het systeem waarbij het altijd noodzakelijk is 1 stap verder te redeneren dan dat je geleerd hebt. Je hoeft alleen een voldoende te halen, maar als je een fout antwoord invult krijg je strafpunten. Als je dat combineert met een pittige tijdsdruk moet je voorbereid zijn op een behoorlijke zelfstrijd mbt hoe zeker je eigenlijk bent van je aanpak en je antwoord, en of je wel alles helemaal doordacht hebt.

De wisseling in moeilijkheidsgraad van de opgaven is overigens iets wat enigzins willekeurig lijkt. Het slagingspercentage is enorm fluctuerende.
  maandag 18 februari 2013 @ 21:09:31 #87
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123047370
Ik zou zelf een eventueel topic openen in WGR onder de titel: werken in de gezondheidszorg. Trek je het gelijk wat breder. Maar goed, ik werk daar nog niet in, dus dat is niet aan mij lijkt me :).
  maandag 18 februari 2013 @ 21:14:45 #88
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123047628
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 20:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Is iedereen hier er eigenlijk blij mee dat de loting verdwijnt of zijn er toch voorstanders van loting?
Wat vinden jullie ervan dat mensen die een 8 of hoger halen worden vrijgesteld van de decentrale selectie? Als ze echt zo goed zijn dan is het toch geen probleem om dat te bewijzen bij de decentrale selectie? Het verschilt immers van school tot school hoe gemakkelijk of moeilijk je hoge cijfers haalt, dat kan gemakkelijk 1-2 punten verschil maken, gezien de consequenties is dat toch wel iets waar je m.i. rekening mee moet houden.
Ik zou zeggen: iedereen moet decentraal mee doen. 8+ ook, dat geeft ze sowieso voordeel bij selectie al, en zo kan je toch die ene ongeschikte persoon (hoe je dat ook definieert) uitselecteren. Ik denk dat er wel eisen gesteld moet worden aan de eisen die de universiteiten stellen. We moeten niet uiteindelijk eindigen met allerlei gezonde, sterke, makkelijke praatjes-hebbende, geslaagde mensen, omdat dit de samenleving uiteindelijk niet goed doet. Je zou kunnen denken aan een selectieprocedure van de universiteit, die mag de helft gewoon plaatsen. Aan de andere helft van de plekken kunnen ze een gewicht meegeven in een loting (wat nu dus op basis van cijfer is, is dan op basis van gewichten gegeven door universiteitscriteria). Je legt het heft bij de universiteit, maar je geeft ze dan geen volledige vrijbrief. Uiteraard is het maar een idee, ben benieuwd hoe anderen er over denken.
pi_123050644
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 21:07 schreef Grumpey het volgende:
Daarnaast ben ik al zeker van mijn plek voor geneeskunde volgend jaar, ik hoef dus geen selectie meer door te lopen.
Ik twijfelde geen seconde dat jij zou zijn aangenomen via decentrale selectie, ze zouden gek zijn als ze niet iemand aannemen die zo goed als gepromoveerd is, afhankelijk van de gevolgde procedure natuurlijk. Ik vroeg me af of dat jij 100% zeker was dat jij die opleiding nog wil volgen. Het is nogal een zet als je zo goed als gepromoveerd bent en dus best interessante mogelijkheden hebt wetende dat het veel geld gaat kosten en dat bepaalde specialisaties, volkomen onterecht, moeilijk haalbaar zijn gezien jouw oudere leeftijd. Als jouw hart daar ligt dan moet jij het echter zeker doen.

quote:
De wisseling in moeilijkheidsgraad van de opgaven is overigens iets wat enigzins willekeurig lijkt. Het slagingspercentage is enorm fluctuerende.
Mogelijk maar het zou me niet verbazen als ze bewust meer lastige opgaves gebruiken tijdens de tweede sessie wanneer tijdens de eerste sessie relatief veel kandidaten slaagden. Het is namelijk bij wet verboden om met een quotum te werken (de Vlaamse politici willen dat niet) maar het komt de opleidingen in verband met de capaciteit wel goed uit om het aantal geslaagden wat te sturen. De toelatingsexamens worden samengesteld door hoogleraren van de geneeskunde- en tandheelkundeopleidingen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123050907
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 21:14 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: iedereen moet decentraal mee doen. 8+ ook, dat geeft ze sowieso voordeel bij selectie al, en zo kan je toch die ene ongeschikte persoon (hoe je dat ook definieert) uitselecteren. Ik denk dat er wel eisen gesteld moet worden aan de eisen die de universiteiten stellen. We moeten niet uiteindelijk eindigen met allerlei gezonde, sterke, makkelijke praatjes-hebbende, geslaagde mensen, omdat dit de samenleving uiteindelijk niet goed doet. Je zou kunnen denken aan een selectieprocedure van de universiteit, die mag de helft gewoon plaatsen. Aan de andere helft van de plekken kunnen ze een gewicht meegeven in een loting (wat nu dus op basis van cijfer is, is dan op basis van gewichten gegeven door universiteitscriteria). Je legt het heft bij de universiteit, maar je geeft ze dan geen volledige vrijbrief. Uiteraard is het maar een idee, ben benieuwd hoe anderen er over denken.
Ik ben daar geen voorstander van. Persoonlijk ben ik een voorstander van een toelatingsexamen maar misschien is het juist wel goed dat nu verschillende Nederlandse universiteiten verschillende selectieprocedures hanteren: de een doet het volledig objectief met een toelatingsexamen, de ander subjectiever door te selecteren op basis van het CV en een motivatiebrief. Bij die laatste procedure kan de universiteit desgewenst al kandidaten selecteren die wat anders zijn, wat dat dan ook inhoudt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 18 februari 2013 @ 22:10:38 #91
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123051055
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 22:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik twijfelde geen seconde dat jij zou zijn aangenomen via decentrale selectie, ze zouden gek zijn als ze niet iemand aannemen die zo goed als gepromoveerd is, afhankelijk van de gevolgde procedure natuurlijk. Ik vroeg me af of dat jij 100% zeker was dat jij die opleiding nog wil volgen. Het is nogal een zet als je zo goed als gepromoveerd bent en dus best interessante mogelijkheden hebt wetende dat het veel geld gaat kosten en dat bepaalde specialisaties, volkomen onterecht, moeilijk haalbaar zijn gezien jouw oudere leeftijd. Als jouw hart daar ligt dan moet jij het echter zeker doen.

De specialisaties die ik op het oog heb komen voort uit mijn promotieonderzoek, en er is in die richtingen ook echt sprake van een 'synergie' zoals dat zo mooi genoemd wordt op cv's en lijstjes etc. Mijn kennis is echt uniek, en ik maak me voor die richtingen ook geen zorgen over mijn kansen. Mocht ik gegrepen worden door een andere richting is dat natuurlijk anders.
Over geld: er is sprake van een ruime voorbereiding (qua sparen), ik blijf ook als post-doc in dienst, en daarnaast kan ik mogelijk aanspraak maken op een verkort traject (daar buigt de examencommissie zich nu over).
pi_123051145
De universiteit maakt het dus heel wat gemakkelijker voor jou. Mooi geregeld. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 18 februari 2013 @ 22:12:50 #93
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123051191
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 22:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben daar geen voorstander van. Persoonlijk ben ik een voorstander van een toelatingsexamen maar misschien is het juist wel goed dat nu verschillende Nederlandse universiteiten verschillende selectieprocedures hanteren: de een doet het volledig objectief met een toelatingsexamen, de ander subjectiever door te selecteren op basis van het CV en een motivatiebrief. Bij die laatste procedure kan de universiteit desgewenst al kandidaten selecteren die wat anders zijn, wat dat dan ook inhoudt.
Je bent daarbij in mijn ogen teveel afhankelijk van de grillen van een universiteit. Als een universiteit op een gegeven moment het eigenlijk veel leuker vindt om alleen nog maar familieleden van alumni te selecteren, dan kan dat gewoon (temeer omdat er altijd vraag is, ongeacht het aanbod). Om dit te voorkomen pleit ik voor regelgeving rond selectieprocedures. Uiteraard zijn verschillen in de procedures en selectiecriteria in essentie alleen maar toe te juichen, mits dus gereguleerd.


edit: wat vind je van het idee mbt het meegeven van een weging door universiteiten ipv door cijfers?
pi_123051446
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 22:12 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Je bent daarbij in mijn ogen teveel afhankelijk van de grillen van een universiteit. Als een universiteit op een gegeven moment het eigenlijk veel leuker vindt om alleen nog maar familieleden van alumni te selecteren, dan kan dat gewoon (temeer omdat er altijd vraag is, ongeacht het aanbod). Om dit te voorkomen pleit ik voor regelgeving rond selectieprocedures. Uiteraard zijn verschillen in de procedures en selectiecriteria in essentie alleen maar toe te juichen, mits dus gereguleerd.
Ik zou de details van die wetgeving moeten opzoeken maar het lijkt me inderdaad logisch om in de wet voor te schrijven dat de procedure dusdanig moet zijn dat vriendjespolitiek niet mogelijk is. Zeker voor geneeskunde wel prettig (veel zoontjes en dochters van).

quote:
edit: wat vind je van het idee mbt het meegeven van een weging door universiteiten ipv door cijfers?
Licht het eens wat toe? Het is voor meerdere interpretaties vatbaar.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 18 februari 2013 @ 22:22:09 #95
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123051709
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 22:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik zou de details van die wetgeving moeten opzoeken maar het lijkt me inderdaad logisch om in de wet voor te schrijven dat de procedure dusdanig moet zijn dat vriendjespolitiek niet mogelijk is. Zeker voor geneeskunde wel prettig (veel zoontjes en dochters van).

[..]

Licht het eens wat toe? Het is voor meerdere interpretaties vatbaar.
Op dit moment worden lotingsklassen gemaakt op basis van eindexamencijfers. Echter, omdat mensen op verschillende eigenschappen kunnen uitblinken en daarmee geschikt zouden kunnen zijn voor geneeskunde, is het mijn inziens beter de universiteiten alles te laten selecteren. Echter, om hierbij te voorkomen dat als je net even wat minder opvalt je geneeskundestudie wel kunt vergeten, lijkt het me wel noodzakelijk om wel enige random-factor te introduceren. De loting zoals het nu is, is me te random. Ik zou zelf dus voorstellen dat de universiteiten de helft gewoon mogen selecteren, en voor de andere helft van hun plekken aan alle studenten een weging mogen meegeven in een loting zoals die bij die specifieke universiteit plaatsvindt.
pi_123051769
Ik heb het al vaker betoogd: ik ben niet door de decentrale selectie gekomen bij het Erasmus MC in 2007 en had een 7,3 gemiddeld, dus de kans om ingeloot te worden was niet zo heel groot. Ik was net 17 toen ik meedeed aan de decentrale selectie en had zeker geen imposant CV. Inmiddels studeer ik dit jaar zeer waarschijnlijk cum laude af met een gemiddelde van 8,6. Kortom: mensen zoals ik (die nog niet zoveel discipline hadden tijdens hun middelbare school-tijd) zul je straks dus niet meer toelaten tot geneeskunde. Of dat erg is weet ik niet. Decentrale selectie zal over het algemeen wel een homogenere groep geneeskundestudenten opleveren, dat kan ook nadelen hebben.

Grotendeels eens met Grumpey dus.
  † In Memoriam † maandag 18 februari 2013 @ 22:30:30 #97
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123052173
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 22:23 schreef dotKoen het volgende:

Inmiddels studeer ik dit jaar zeer waarschijnlijk cum laude af met een gemiddelde van 8,6.
Netjes! Puntkoen. Was het je doel of een bonus? :s)
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123052308
Bonus, had niet echt verwacht dat ik een 9 kreeg voor mijn eerste coschap. En toen ik na 4 coschappen 3 negens en een 8 had, leek het me wel een goed plan dat vol te houden ;).
  † In Memoriam † maandag 18 februari 2013 @ 22:36:13 #99
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123052521
^O^
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123053277
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 22:22 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Op dit moment worden lotingsklassen gemaakt op basis van eindexamencijfers. Echter, omdat mensen op verschillende eigenschappen kunnen uitblinken en daarmee geschikt zouden kunnen zijn voor geneeskunde, is het mijn inziens beter de universiteiten alles te laten selecteren. Echter, om hierbij te voorkomen dat als je net even wat minder opvalt je geneeskundestudie wel kunt vergeten, lijkt het me wel noodzakelijk om wel enige random-factor te introduceren. De loting zoals het nu is, is me te random. Ik zou zelf dus voorstellen dat de universiteiten de helft gewoon mogen selecteren, en voor de andere helft van hun plekken aan alle studenten een weging mogen meegeven in een loting zoals die bij die specifieke universiteit plaatsvindt.
Aan wat voor willekeurige (random) variabelen denk jij?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')