Bron: Website Honeywellquote:Honeywell Evohome is een draadloos regelsysteem voor zoneverwarming met een centraal bedieninterface. Honeywell evohome vindt de balans tussen optimaal comfort en een lagere energierekening door vele mogelijkheden en groot gebruikersgemak.
Het innovatieve, draadloze klimaatsysteem evohome maakt individuele temperatuurregeling per ruimte mogelijk. Via de aantrekkelijke gebruikersinterface, de evotouch, kan centraal de temperatuur in verschillende vertrekken worden geregeld. Zo is het warm in de vertrekken die worden gebruikt en worden de ongebruikte kamers niet onnodig verwarmd. Een energiebewuste manier van verwarmen, die een forse besparing kan betekenen op uw energierekening, zonder dat er wordt ingeleverd op uw wooncomfort.
Met evohome kan voor maximaal acht verschillende ruimtes een individueel weekprogramma ingesteld worden. Op elk gewenst moment van de dag of nacht, met zes verschillende perioden per dag, per vertrek. Bovendien is dit draadloze systeem eenvoudig te installeren zonder het hoeven wegwerken van kabels en boren van gaten. Dit maakt evohome uitermate geschikt voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw.
Of het nu gaat om vloerverwarming, radiatoren of een combinatie daarvan: evohome biedt voor alle type verwarming een oplossing door het ruime aanbod aan compatibele accessoires. Woonkamer, slaapkamers, kinderkamer, kantoor aan huis, praktijkruimte of hobbykamer, alle vertrekken zijn op tijd heerlijk op temperatuur. Of het nu gaat om stadsverwarming, een bestaande zoneregeling, een moderne modulerende ketel of een ketel van een ouder type: evohome is praktisch altijd toepasbaar!
Duurzaam omgaan met energie, optimaal gebruikersgemak en draadloze bewegingsvrijheid evohome combineert het allemaal. Het mooie eigentijdse bedienpaneel met tafelstandaard is verkrijgbaar met verwisselbare frontcovers in de kleuren gepolijst zwart geborsteld metaal en hoogglans wit. Een stijlvolle verschijning in ieder interieur.
Hoe zo overruled? Wil je dat de pomp draait wanneer je ventiel dicht is?quote:Alleen als het de laatste zone is de warmte vroeg via de HCE80 stopt de flow direct omdat de pomp van de HCE80 geen naloop heeft en dus direct stopt. Daarmee wordt de vertraging van de servomotor feitelijk overruled.
Het resetten en toewijzen ging bij mij als volgt:quote:Op vrijdag 15 februari 2013 11:38 schreef dudenl het volgende:
Weer terug op het forum na korte afwezigheid door wat probleempjes met de pasgeborene.
Nu het systeem een tijdje draaien maar krijg nu ook last van een ketel die vaak om niets aanslaat.
Ik heb gisteren de OT module gereset (nav tips uit de voorgaande delen) maar dit geeft niet het gewenste effect.
Wat mij opvalt:
Na een warmtevraag kan de ketel zomaar een uur later nog steeds verwarmen terwijl de Evohome alle knoppen al dicht heeft gezet ivm bereiken van de temperatuur.
Hoelang is dit normaal? De nadraaitijd van mijn Intergas staat op 1 min. Of wordt dit overruled bij OT? (temp in die periode van de ketel is ca 50gr). Ik zal vandaag eens proberen te meten hoelang hij aan blijft.
Gisteren als proef via de Evohome het signaal uitgeschakeld (lees systeem: UIT), maar de ketel bleef gewoon doordraaien. Pas toen ik de OT module los haalde stopte de ketel (lampje bleef groen knipperen).
Gisteren was 30 miniuten na het verwijderen van de batterijen, de ketel nog aan het branden.
Ik heb de batterijen uit de Evohome gehaald. Toch blijft de ketelmodule groen knipperen (als het goed is signaal ontvangst). Klopt en kan dit? Zou hij niet rood moeten knipperen ivm geen ontvangst? Ik zal proberen na te kijken hoelang de ketel blijft branden. Gisteren was 30 miniuten na het verwijderen van de batterijen, de ketel nog aan het branden.
Wellicht heb ik toch last van een bug in de OT module (zoals eerder hier omschreven).
Ik reset als volgt:
15 seconden test knop indrukken.
Led gaat snel knipperen.
Daarna knop 5 seconden in drukken en toewijzen aan de Evohome, Evohome bevestigd de toewijzing.
Dan blijft de module rood knipperen (toewijs modus). Hier krijg ik hem niet uit. Klopt dit?
Om hem aan de praat te krijgen haal ik dan de module weer even van de ketel (lees behuizing er even af waardoor contact verbroken is) en sluit ik hem weer aan.
Ketel reageerd weer netjes op de warmte vraag (met wel lang nabranden en verwarmen zonder vraag tot gevolg).
Reacties zijn welkom. Ik heb de vraag ook uitstaan bij Waakzaamwonen...
p.s. het is software versie 2.3
Ik heb het bekeken, maar wil het anders gaan doen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 12:49 schreef Anonymousse het volgende:
@dudenl de HM80 nog bekeken voor vloerverwarming?
Ik heb hetzelfde ondervonden. Ik corrigeer al langere tijd 1.5 graden na uitgebriede testen met losse DT92 en conventionele thermometer. Evotouch hangt aan de muur op 1.5 meter hoogte. Versie 2.1 (poolse versie).quote:Op vrijdag 15 februari 2013 10:57 schreef dvanderbreggen het volgende:
Een ander probleem doet zich voor bij mijn evohome:
Gisteravond vond ik het toch wel koud worden in huis, maar de evotouch (die aan de muur hangt) gaf aan dat de temp. 20 graden was. Nu heb ik dat nagemeten en ik kwam niet verder dan 18 graden. de touch hangt vrij aan de muur, op iets meer dan 1,5 meter hoogte.
Nu heb ik hem met de kalibratie optie 2 graden gecorrigeerd, maar praktisch is anders. Iemand anders hier ervaring mee?
Oke, ja ik corrigeer inderdaad ook 1,5 graad nu. Moet zeggen vandaag aangenaam warm in huis. Denk dat het probleem zo verholpen is:-)quote:Op vrijdag 15 februari 2013 19:12 schreef Stekelbaars3 het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde ondervonden. Ik corrigeer al langere tijd 1.5 graden na uitgebriede testen met losse DT92 en conventionele thermometer. Evotouch hangt aan de muur op 1.5 meter hoogte. Versie 2.1 (poolse versie).
En het lampje op de OT module knippert wel groen?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 20:53 schreef dudenl het volgende:
Ik heb alles gereset net.
Ik ben dit keer begonnen met de ketel module (dus nog geen zone regelaars en tempvoelers).
Ik wijs de OT module toe en poef, ketel weer verwarmen. Kortom geen enkele vraag en toch meteen verwarmen.
Ik via het menu de Evohome weer uitgezet. En toch blijft de ketel stoken. Het lijkt wel alsof de OT module kapot is of dat mijn Intergas simpelweg niet met de OT van Honeywell om kan gaan.
Erg vervelend.
Ik ga Marcel mailen of hij een aan/uit wil toezenden om te testen.
Allemaal weer geprobeerd maar het resultaat is het zelfde.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 23:07 schreef Anonymousse het volgende:
. Bij de WARMTE VRAAG ALTIJD GEEN kiezen. Op het laatst module toewijzen,
Dat knipperen van de led op de module lijkt te kloppen op het moment dat hij maar groen knippert.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 08:53 schreef dudenl het volgende:
[..]
Allemaal weer geprobeerd maar het resultaat is het zelfde.
Heel de nacht een ketel die naar maximale aanvoer vraagt (ik moet nog vaak mijn bed uit snachts voor de fles).
temp instelling is dan zelfs 3 graden onder gemeten temp.
Ketelrelais knippert 1x in de 10 sec.
Dit blijft hij echter ook doen als de Evohome uitstaat.
Ik kan nergens terug vinden of dat klopt, ook niet in dat document (had hem al eens in het topic gevonden, thanks).
Ik twijfel nu heel erg of de OT module wel signaal ontvangt van de Evohome ondanks dat het toewijzen goed gaat.
Hoe kan ik de OT module in comm test krijgen? In die link staat wel gedeeltelijk hoe het moet, maar niet exact wat ik moet doen met de OT module:
De draadloze verbinding kan worden getest door de klokthermostaat 2 à 3 meter van de geïnstalleerde ketelrelaismodule te houden. Schuif de keuzeknop op de klokthermostaat naar VORST en hou dan de TEMP en toetsen tegelijk met de toets voor 3 seconden ingedrukt. Op het scherm verschijnt ‘COMM TEST’ signaal en er worden testsignalen naar de OpenTherm® RF-module gestuurd, waardoor de rode LED om de 5 seconden knippert gedurende maximaal 10 minuten. Wanneer het testsignaal wordt ontvangen, wordt de signaalsterkte weergegeven door middel van het knipperen van de rode LED (1 = voldoende signaalsterkte, tot 5 = zeer goede signaalsterkte).
Opm: als de rode LED niet regelmatig knippert of als u een OpenTherm® RF-module of klokthermostaat vervangt, volg dan de procedure beschreven in hoofdstuk 5.1 Toewijzen.
In welke stand moet de OT module hiervoor staan? Gewoon normaal actief?
Ben bang voor mijn gas rekening straks aangezien er blijkbaar dus al 3 weken constant gestookt wordt door de ketel
Naar aanleiding van je reactie ben ik eens gaan kijken hoe het bij mij werkt als de eerste zone warmte gaat vragen. Inderdaad licht eerst het groene ledje van de betreffende zone waar warmtevraag is op, de ketel gaat branden en na ca 15 seconden gaat de pomp draaien (ledje gaat branden en je voelt idd de pomp draaien) Echter, voordat het servomotortje de zone openstuurt zijn we gauw een minuut verder, al die tijd staat dus de pomp feitelijk voor niets te draaien en kan de druk alleen via het overdrukventiel weg. Kun je de vertragingstijd dat de pomp van de vloerunit gaat draaien ergens instellen ? Deze tijd zou beter moeten aansluiten bij de tijd die een servomotor nodig heeft om te openen.quote:[..]
Hoe zo overruled? Wil je dat de pomp draait wanneer je ventiel dicht is?
Wanneer je eerste zone warmte vraagt gaat de pomp pas werken wanneer je ventiel open is, dus wanneer laatste zone geen warmte meer vraagt gaat de pomp uit wanneer ventiel dicht gaat.
Ja, staat als OT.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 10:14 schreef dvanderbreggen het volgende:
[..]
Dat knipperen van de led op de module lijkt te kloppen op het moment dat hij maar groen knippert.
Misschien een domme opmerking/vraag:
als je nu de menu knop voor ongeveer 15 seconden inhoud dan kom je in het configuratie menu. Als je hier nu naar wijzig systeemconfiguratie gaat. staat er dan bij warmtevraag OT module?
wat is er ingevuld bij warmwatervraag?
hier ging het de eerste keer bij mij fout, ding was goed toegewezen (led knipperde ook netjes) maar ding stookte als een malle. Bleek dat hij niet was aangemeld als OT module.
Deze opmerking snap ik niet.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 10:39 schreef Iwanius het volgende:
Misschien klinkt dit als een stok die in een hoenderhok wordt gegooid,maar zo bedoel ik het niet:
Iets zegt mij namelijk dat de OP een erg hoog wervinggehalte heeft en mij als consument gewoon weer extra euro's gaat kosten die ik beter aan wat anders kan besteden of in de portemonnee kan houden.
Wat ik ervan heb begrepen gaat de ketel 6x per uur aan, dit zal die stookpiek zijn. Dit kun je volgens mij nog terugzetten naar 3x keer per uur als ik me niet vergis.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 16:27 schreef simonmo het volgende:
Ik ben mijn ketel al een paar uren aan het monitoren met de laptop (grafieken)
En om de 10 min. Word er een stook piek gesignaleerd van een paar seconden.
Zonder uitleesapparatuur verneem ik het niet aan de ketel.
En in die tussentijd doet ie wat ie moet doen.
Alles is gereset en opnieuw ingeleerd, maar dit wil zich niet oplossen, de piek om de 10 min.
Wie weet raad
Maar dat wil toch nog niet zeggen dat er gestookt wordt? hier is namelijk hetzelfde aan de hand, maar nu verschilt dit niet met de situatie die ik hiervoor had (met hand bediende kranen) toen stond de ketel bij mij ook constant op 50 graden en wisselden de codes af en toe en werd er alleen gestookt op het moment dat de thermostaat om warmte vroeg. Dan ging de ketel in code 5 (stoken) bij de andere codes gebeurd er niks anders dan ventileren en naar mijn idee mogelijk pompen.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 17:36 schreef dudenl het volgende:
Ik heb een Intergas 28
Hoe ik het merk, simpel, ik loop er naar toe en zie het, daarnaast is het ketel hok ca 40 graden terwijl de verwarmingen vanaf vanmorgen 10.00 uur op 5 graden staan.
Hij blijft met verschillende codes de 60 in beeld houden. 1/3/5.
Ik heb 1 radiator met schroefknop, moet nog over naar thermostatisch ventiel maar nog niet aan toegekomen.
Deze is altijd warm wat betekend dat de ketel warm water rondpompt. Hij is nu dus ook warm terwijl de ketel dus nu al 7,5 uur uitstaat.
ook mijn vloerverwarming staat nog los vd evohome. Deze blijft dus ook verwarmen zonder dat er vraag is.
Dat weet ik, maar hij wisselt af met 3 en 5.quote:Op maandag 18 februari 2013 16:41 schreef Anonymousse het volgende:
@dudenl Code 1 betekent temperatuur bereikt er is dan warmtevraag uitgedrukt in graden bijv. 40 maar je watertemperatuur is dan hoger dan de gevraagde temperatuur pomp draait maar ketel stookt niet totdat water temperatuur zakt beneden de gevraagde temperatuur en ketel stookt, code 5. Zie documentatie.
ben benieuwd of het wat voor je gaat oplossen, laten we het hopen!quote:Op dinsdag 19 februari 2013 18:04 schreef dudenl het volgende:
net de aan/uit module aangesloten.
Wel ff irritant dat deze een aparte 220v voeding nodig heeft.
Deze maar even afgepikt van de ketel (blok X1 bij intergas).
Nu eens kijken hoe die vanavond reageert.
Zou heel goed kunnen dat dit een Honeywell eigenschap is. Op Tweakers lees ik ook wel van mensen met een Touch of een Vision bij wie de ketel ook elke 10 minuten actief wordt. Zelfs mijn Honeywell Round Modulation stuurt bij geringe warmtevraag de ketel precies elke 10 minuten aan. Ik monitor het gasverbruik met een Youless met gasfirmware, waar ik aardig zie wat de ketel doet.quote:Op donderdag 21 februari 2013 09:07 schreef simonmo het volgende:
Je snapt t wel, en t klopt ook wel wat je zegt, ik ervaar precies het zelfde,
Zou het zo zijn dat de evohome om de zoveel minuten zijn signaal test met de module en daardoor de ketel aanspringt.
Ik dacht dat hek ook goed was , totdat ik de ketel ging monitoren, ik kon aan de ketel ook niet veel vernemen , maar het probleem was er wel.quote:Op donderdag 21 februari 2013 11:01 schreef dudenl het volgende:
Precies, dat denk ik dus ook.
In de Evohome kan je aangeven hoevaak per uur hij zou moeten verwarmen (bij vraag zou je zeggen), echter lijkt het erop dat dit signaal dus ook uitgezonden wordt indien er geen vraag is.
Ik vraag me dan wel af waarom Anoymouse er met dezelfde setup als ik, schijnbaar geen last van heeft.
@ Anoy, jij monitoort het systeem toch, zie jij geen vraag om de zoveel minuten dan?
Dan zou die van mij altijd in noodprocedure draaien. Maar normaal zou je dat moeten zien aan de knipper combi van de LED.quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:38 schreef AJS1 het volgende:
@dudenl
Jouw opmerking "Af en toe gaat de ketel dus zonder vraag verwarmen. Gemeten temp ligt gemiddeld 2 a 3 graden boven de instellings temp op dat moment." wijst op het feit dat het ketelrelais in een soort noodprocedure draait. Dit is op te lossen door het ketelrelais te resetten (15 seconden knop ingedrukt houden, daarna loslaten, daarna 5 seconden ingedrukt houden om ketelrelais opnieuw te binden aan de Evotouch). Succes met het systeem.
Heb ik ook al geprobeerd, dan gebeurd het niet...quote:Op donderdag 21 februari 2013 11:35 schreef simonmo het volgende:
[..]
Ik ga van t weekeinde de origenele remeha therm. Er aan hangen en dan monitoren. Kijken wat de ketel dan doet.
Zowel met aan/uit als met OT module verwarmt de ketel ongevraagd.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 09:28 schreef a3bo het volgende:
De logica van het Evohome systeem t.o.v. de cv ketel is volgens mij als volgt :
Cv ketel wordt aangestuurd door het ketelrelais
Ketelrelais wordt aangestuurd door de Evotouch
Evotouch wordt aangestuurd door de temperatuurvoeler(s)
Als het ketelrelais niet (goed) wordt aangestuurd door de Evotouch, gaat het ketelrelais autonoom werken.
Daar staat ergens in een eerdere post al over geschreven hoe dat precies functioneert.
Diegenen met een ketel die aanslaat zonder warmtevraag vanuit de Evotouch, moeten de oorzaak zoeken in een ketelrelais wat niet goed wordt aangestuurd.
Als het anders is, dan hoor ik dat uiteraard graag.
Zet de EvoTouch helemaal uit (eerst reset, batterijen er uit). Dan de aan/uit relais resetten (knopje 15 seconden indrukken). En dan eens testen. Als het goed is mag de ketel niet aan gaan. Als je dit werkend krijgt weet je dat de combi van relais en ketel in orde is. Dan de EvoTouch inschakelen en pairen met het relais. Dan weer testen wat er gebeurd. Zo steeds een stapje verder. Dan 1 zone aanmaken, eerst zonder HR80'. Weer testen. Dan met HR80, weer testen. enzquote:Op vrijdag 22 februari 2013 17:02 schreef dudenl het volgende:
Met aan/uit heb ik dat niet meer getest.
Kom er nu ook even niet aan toe... Misschien van het weekend ergens.
Vreemd. Toen ik mijn OT module aan de ketel koppelde gebeurde er niets. Koppel de OT module eens aan je EvoTouch en kijk wat er dan gebeurt.quote:Op zondag 24 februari 2013 15:20 schreef simonmo het volgende:
zo net even het ketelrelais opentherm aangesloten,om te kijken wat de ketel doet,
relais gereset, hr80 batterijen er uit, hce 80 afgekoppeld, en de evotouchen zijn de deur uit voor software update.
Ketel geeft direkt aan , dat de ruimte temp 20C is en dat de ingestelde temp ook 20C is.
Waar hij dit weghaalt ????. maar hij wil dus gewoon weer even stoken om zijn ruimte temp. te behouden, en warmtevraag kan er niet zijn want er is niks aangesloten.
Volgens mij zijn de verschillen tussen 2.1 en 2.3 minimaal: ik heb vanmiddag een 2.3 geïnstalleerd en zag dat deze met een HGI80 gepaird kon worden en dat je via "Systeemoverzicht" de softwareversie kon opvragen. Volgens mij verder geen bijzonderheden.quote:Op zondag 24 februari 2013 15:23 schreef a3bo het volgende:
Ben benieuwd wat de verschillen tussen versie V21 en V23 zijn.
Remeha Calanta 28Cquote:Op zondag 24 februari 2013 20:41 schreef simonmo het volgende:
Krijg de evotouch eind deze week terug , dan ga ik het proberen
Microkid , wat voor ketel heb je.
Ik heb afgelopen weekend een setje van Electrabel België geïnstalleerd waar een Evotouch met 2.3 bij zat. Versie 2.3 heb je nodig om aan een HGI80 te kunnen koppelen.quote:Op maandag 25 februari 2013 12:20 schreef Anonymousse het volgende:
@AJS1 Hoezo 2.3 geïnstalleerd? Hoe kom je aan de update?
Ik woon niet in België, maar heb via een goede kennis in België de set aangeschaft en onder zijn naam een abonnement( 3 euro per maand) lopen voor de web toegang. Electrabel België levert alleen aan adressen in België. Ik ben zelf klant bij Electrabel Nederland maar die gaan deze set zeker nog niet in 2013 aanbieden.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 14:43 schreef Anonymousse het volgende:
@AJS1 Woon je in België? Is Electrabel je energie leverancier? Wat doe je met de oude Evotouch?
Je beschrijft precies de punten die ik ook heb ondervonden (muv het verliezen van de verbinding).quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:15 schreef mcaklein het volgende:
Dag allen,
Sinds vorige zomer heb ik ook een EvoHome systeem (met 8 HR80's, OT module naar Remeha ketel en BDR91 voor vloerverwarmingsklep). Sinds kort ben ik weer mee gaan lezen op dit forum.
Ik heb ook het probleem gehad met het onnodig aanslaan, maar dat voorkom ik nu door 's nachts de gewenste temperatuur flink onder de ruimte-temperatuur in te stellen. Overdag (zeker als het iets minder koud is) blijf ik wel het probleem houden dat de ketel aanspringt als de ruimtetemperatuur in de buurt van de ingestelde temperatuur komt, al ver voordat de HR80's open gaan. Ik zou dat probleem graag verholpen willen hebben, dus ik sluit me graag aan bij een gezamenlijke actie naar Honeywell. Ook vind ik het trouwens erg lastig dat ik de temperatuur die is ingesteld op de HR80 niet kan aflezen op de EvoTouch.
Nu heb ik een ander probleem: 2 van de HR80's verliezen af en toe de verbinding met de EvoTouch, waardoor ze op 20 graden springen. Daardoor worden ruimtes "plotseling" verwarmd, bijv. midden in de nacht. Dit gebeurde zelfs toen ik een week op vakantie was en de EvoTouch instelling op "UIT" ipv "Verwarmen" stond!
Over dat probleem heb ik een aantal vragen:
* Hebben jullie een idee hoe dit kan komen: is het misschien vanwege een bijna lege batterij van de HR80's? Op het scherm staat nog niet "batt"?
* Is het mogelijk in te stellen dat de HR80 bij verlies van communicatie NIET naar 20 graden gaat (zotte default instelling).
* Hoe kan het dat de ketel toch gaat verwarmen als een HR80 dat vraagt, zelfs als de EvoTouch op "UIT" staat? De HR80 kan dat toch niet zelf vragen aan de OT-module? Het moet dus via de EvoTouch lopen; het lijkt me een bug. Weten jullie of dit misschien verholpen is in een nieuwe versie van de software?
Bedankt voor het meedenken!
Je zou toch hopen dat Honeywell het omruilen van een OT module voor een aan/uit module vergoedt, want blijkt gewoon een ondeugdelijk product. Heeft iemand ervaring met het laten omruilen?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 15:14 schreef dudenl het volgende:
[..]
De problemen van het ongevraagd verwarmen ben ik voor 99% kwijt sinds ik de OT heb vervangen voor een aan/uit module. Die 1% kan ik nog niet helemaal plaatsen, soms verwarmd hij onnodig lang door (HR80's staan al dicht en toch blijft de vraag nog even...)
Dank voor je reactie. Ik heb nu de batterijen van de twee HR80's vervangen en het probleem is sinds vrijdag niet meer opgetreden. In het logboek staat geen enkel bericht. Dat van de 5 graden lijkt niet te kloppen voor de HR80 met communicatie-verlies, want die was tijdens m'n vakantie op 20 graden gesprongen, ondanks dat de EvoTouch op "verwarm uit" stond. In de betreffende kamer was het behoorlijk warm.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 01:37 schreef Anonymousse het volgende:
@mcaklein HR80 probleem: te lage spanning zie je in het logboek van de Evotouch, bij communicatie verlies naar 20 graden is niet in te stellen maar je kunt een communicatie test uitvoeren, verwarm uit houdt in dat de ingestelde temperatuur op 5 graden staat (je wilt toch niet dat er iets bevriest).
Duurde even voordat ik het kon testen. Bij het uitvoeren van de test geeft de HR80 lang aan dat er geen signaal is ontvangen (00 0). Pas nadat ik hem een meter verplaatst had zag ik dat regelmatig een signaal binnenkwam (niet alle) met sterkte 5. De teller liep dus langzaam op. Het lijkt dus alsof het signaal af en toe "kwijt raakt", maar als het binnenkomt wel met voldoende sterkte. Kan dit met storing door DECT telefoon te maken hebben?quote:Op maandag 11 maart 2013 00:22 schreef Anonymousse het volgende:
@mcaklein Een te lage spanning heeft zich dus niet voor gedaan. Is dus een slechte communicatie tussen Evotouch en HR80. De HR80 ziet een hele tijd geen Evotouch, gaat in SYNC en na max 4 minuten wordt de ingestelde temperatuur 20 graden. Dit resulteert in een berekende demand waarde die de Evotouch regelmatig ontvangt en de Evotouch stuurt de hoogste demand waarde naar het OT module die adhv deze waarde de ketel aanstuurt met een bepaalde temperatuur.
Wat geeft de communicatie test?
Ik heb Danfoss ventielen, en de OT module knippert iedere 10 seconden kort groen, dat lijkt dus okee. Dat probleem met aanslaan treedt consequent op als in één van de ruimtes de temperatuur in de buurt komt van de ingestelde temperatuur.quote:Over het onnodig aanslaan: Wat voor ventielen heb je? Wat is de bedrijfs modus van HR80?
Wijs het OT module eens opnieuw toe: RESET het OT module en wijs toe (let op de LED's).
Hallo Koosie,quote:Op zaterdag 30 maart 2013 17:43 schreef humabo het volgende:
Hallo allen,
Ik ben bezig om de Evo systeem te installeren alleen loop ik nu tegen een probleem aan.
ik wil de relais (BDR91) aansluiten op een Nefit Ecomline HR Classic.
dit zou aansluiting 1&2 moeten zijn alleen krijg ik geen voeding op de relais.
ik heb alles klaarstaan en heb alleen deze informatie nodig.
wie kan mij helpen???
alvast bedankt,
Koosie
Zie in bijgaande link bij punt 2.1quote:Op zondag 31 maart 2013 13:59 schreef humabo het volgende:
voor de aansluiting in de BDR91 zitten 6 aansluitingen..
NLL ABC
kun je mij dan ook vertellen waar welke verbinding op aangesloten wordt ?
Ik heb de EvoTouch verplaatst naar de andere kant van de kamer (minimaal drie meter van DECT telefoon) en het probleem blijft af en toe optreden. De bedrijfsmodus van alle HR80's is 'default'. Ik heb van de problematische HR80's nu maar de batterijen verwijderd.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 00:20 schreef Anonymousse het volgende:
@mcaklein DECT kan oorzaak van storing zijn, Honeywell stelt:
"Voorkom interferentie van de RF communicatie!"
Neem de volgende punten in acht:
► Zorg voor voldoende afstand tot metalen voorwerpen.
► Monteer het toestel op minimaal 1 m afstand van draadloze apparatuur, zoals radiografische koptelefoons, DECT-telefoons, enz.
► Kies een andere locatie, wanneer storingen in de communicatie blijven optreden.
Doe de communicatie test eens zonder dat DECT actief is.
Wat is de bedrijfsmodus van de HR80? Zie installatie en bedieningsinstructie HR80.
Bij mij gingen de HR80's om de paar weken niet meer helemaal open. Op een of andere manier werden ze ontregeld. Ik heb ze daarna op "FULL" gezet. En sinds die tijd werkt het zoals het hoort.quote:Op zaterdag 6 april 2013 20:29 schreef mcaklein het volgende:
[..]
Ik heb de EvoTouch verplaatst naar de andere kant van de kamer (minimaal drie meter van DECT telefoon) en het probleem blijft af en toe optreden. De bedrijfsmodus van alle HR80's is 'default'. Ik heb van de problematische HR80's nu maar de batterijen verwijderd.
Wat me wel opvalt is dat het probleem alleen optreedt met de HR80's die ik later via Duitsland gekocht heb, niet bij die die in het startpakket zaten. Overigens draaien alle softwareversie 2.04.
De Honeywell infolijn mailde terug dat het probleem veroorzaakt kon worden door "fouten bij de installatie". Daar kom je dus ook niet verder mee. Ook na het opnieuw toewijzen van alle problematische HR80's blijft de verbinding af en toe wegvallen. Kan het zijn de twee HR80 elkaar op één of andere manier in de weg zitten? Dat lijkt me toch niet, want de EvoTouch broadcast de aansturing toch voor alle HR80 op dezelfde frequentie?
Michel
@microkid: heb je ook gehoord wat de bugs zijn? Ik heb namelijk 2.3 en heb nog geen bug opgemerkt.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:17 schreef microkid het volgende:
Inzake de EvoTouch firmware v2.3, ik begreep van m'n dealer dat deze versie teruggetrokken is door Honeywell omdat er een paar serieuze bugs in zitten. We moeten dus wat langer wachten op een nieuwe versie helaas.
Hi Anonymousse,quote:Op donderdag 2 mei 2013 00:13 schreef Anonymousse het volgende:
@baronski ik wil mijn OT wel ruilen. Stuur me een PM
Voor het resetten knippert het led groen om de 10sec. Wat volgens de documentatie aangeeft dat er verbinding is. Bij een de communicatietest knippert de R8810A1018 5 keer kort rood. Dus dat lijkt dan ook in orde.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:59 schreef Anonymousse het volgende:
@SpiralEvo Eerste stap 1 heeft geen nut, daar twijfel je al over.
Als er geen communicatie meer is hoelang duurt dit dan of na hoeveel tijd onder neem je iets?
Wat zegt de LED op de BDR91?
De handleiding zegt: Als de RF verbinding langer dan 1 uur uitvalt, gaat de rode LED branden en de instelling bij communicatieverlies wordt actief, zoals geselecteerd in het installatiemenu. (van de Evotouch)
Waar kan ik die instelling in de EvoTouch vinden?quote:Als de RF verbinding langer dan 1 uur uitvalt, gaat de rode LED branden en de instelling bij communicatieverlies wordt actief, zoals geselecteerd in het installatiemenu.
Ik zet de temperatuur lager naar bv. 18.0 C.quote:Op woensdag 15 mei 2013 08:27 schreef roadrats het volgende:
En hoe zetten andere Evogebruikers hun systeem in de zomermaanden uit ?
Ik heb per ongeluk de BDR91 genoemd, maar ik heb de R8810A1018.quote:Op woensdag 15 mei 2013 15:26 schreef Anonymousse het volgende:
@roadrats Ik zet mijn systeem niet uit maar gebruik de ECO stand.
@SpiralEvo Communicatieverlies instellen: systeemconfiguratie >syst.parameters >meer > comm.verlies >uitgeschakeld: relais uit | >ingeschakeld: relais aan 20%, relais uit 80%.
Wat betreft het niet reageren van de BDR91: de systeemstatus >uit en na 5 minuten weer op >verwarm zetten, als dat niet werkt BDR91 even spanningsvrij maken en systeemstatus handelingen herhalen.
Ik vind het netter om als eerste stap de communicatie te herstellen met de EvoHome d.m.v. de R8 te resetten, dan als eerste stap de ketel van de spanning te halen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 17:59 schreef Anonymousse het volgende:
@spiralEvo Haal de ketel even van de spanning (het OT module is dan ook spanningsvrij). Voer dan de de systeemstatus handelingen uit.
Degooyer het is hier geen klusidee. Het heet honeywel en leg eens uit wat je bedoelt.quote:Op zondag 26 mei 2013 13:18 schreef Degooyer het volgende:
Er zijn aanzienlijk voordeliger systemen op de markt!!!
Het lijkt hier wel een STER spot voor H....L
Ik raad jullie aan eens te googlen op de woorden "zoneregeling" of "etageregeling"
Zag op deze website verklaring voor de vlammetjes.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 19:02 schreef roadrats het volgende:
Ons systeem maakt ondermeer gebruik van 6 DT92A draadloze thermostaten. Nu viel mij vandaag op dat slechts op 1 thermostaat het warmtevraagsymbool zichtbaar is ten teken dat de thermostaat warmte vraagt. Bij geen van de andere 5 is dit vlammetjes symbool in de rechterbovenhoek van het display zichtbaar als de betreffende ruimte warmte vraagt. Iemand enig idee ?
Dat is normaal bij communicatie verlies. Ook met Evohome.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:27 schreef Patje1960 het volgende:
Heb momenteel de Hometronic van Honeywell. Soms verliest hij zijn communicatie waardoor de HR80 knoppen op 20 graden komen. Heeft iemand ervaring met hetzelfde probleem en indien ik naar EVOHOME ga zijn er ook dergelijke gevallen?
Helaas heb ik die ervaring ook met de EvoTouch. Vreemd genoeg niet met de 3 HR80's die bij de set zaten, maar wel bij de 3 van de 4 die ik er later heb bijgekocht.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:27 schreef Patje1960 het volgende:
Heb momenteel de Hometronic van Honeywell. Soms verliest hij zijn communicatie waardoor de HR80 knoppen op 20 graden komen. Heeft iemand ervaring met hetzelfde probleem en indien ik naar EVOHOME ga zijn er ook dergelijke gevallen?
Dank voor de tip hoewel ik de duitse taal niet zo goed machtig ben dat ik nu precies begrijp op welke manier ik dit kan wijzigen. Bij 1 DTS zien we wel het vlamsymbool, bij de overige 5 nietquote:Op zondag 2 juni 2013 21:39 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
Zag op deze website verklaring voor de vlammetjes.
"Wann wird bei DTS92A1011 das Flammensymbol angezeigt und wann nicht?"
Bij mijn DT92's zie ik alleen de parameters: Ot:0 OS:5 FS:1 dus geen Su. Wat zijn jouw parameters?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:43 schreef roadrats het volgende:
[..]
Dank voor de tip hoewel ik de duitse taal niet zo goed machtig ben dat ik nu precies begrijp op welke manier ik dit kan wijzigen. Bij 1 DTS zien we wel het vlamsymbool, bij de overige 5 niet
quote:Op maandag 26 november 2012 20:31 schreef simonmo het volgende:
Vandaag bij thuiskomst trof ik een koude woning aan.
Tot mijn verbazing deed de hce80 van de vloerverwarming niks meer (dood).
Na onderzoek bleek de glaszekering in de hce80 verbrandt te zijn, nieuwe zekering erin (gelukkig zitten in de dimmers dezelfde zekering)
En hij doet het weer, maar waarom zal de zekering gesprongen zijn , heeft iemand een idee.
Ook bij mij is, na anderhalfjaar, de glaszekering in de HCE80 doorgebrand. Ik zal ook kijken naar de kranen als die lekken. Was je thermomotor ook defect?quote:Op donderdag 29 november 2012 19:29 schreef simonmo het volgende:
[..]
Ben erachtergekomen. Binnenwerk kraan lekte via het pennetje de thermo motor in en veroorzaakte sluiting, binnenwerk kraan vervangen en motor vervangen en het kan weer draaien
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes.quote:Op donderdag 26 september 2013 21:29 schreef mebots het volgende:
Hallo,
Kan iemand de cursus nog eens uploaden, de drie rapidshare links werken niet meer.
Ben namelijk bezig met het inregelen van het systeem en wil er wat meer van weten.
1x evotouch
5x hr80
1x dts92
4 zones
Zone 1 2x hr80 op interne voeler evotouch
Zone 2 1x hr80
Zone 3 1x hr80
Zone 4 1x hr80 en dts92 als voeler
Of de cursus naar mij toe mailen.
Alvast bedankt.
Martijn
Ja hoor, dat is een bekend probleem. Als het goed is zie je in dit topic (of deel 3) ook wat vergelijkbare ervaringen. Het probleem, voor zover ik het zelf heb kunnen achterhalen, lijkt te zijn dat er een hele beperkte warmtevraag komt van de radiatorknop. Die staat niet of nauwelijks open, maar de evoHome gaat de ketel wel vragen om te stoken. Omdat de knop niet open staat heeft dat stoken geen zin en blijft die warmtevraag bestaan.quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:56 schreef rodeha het volgende:
Een probleem met Evohome en mijn ketel.
Wanneer ik de verwarming op bijvoorbeeld 19 graden zet, slaat de verwarming aan en wordt de ruimte verwarmd.
Daarna blijft mijn ketel continue branden, dat wil zeggen, de ketel gaat aan (paar minuten) en daarna op een storingcode t1 (paar minuten). Daarna weer aan en weer op storingscode. Dit blijft zo uren doorgaan..... Ik noem dit pendelen.
...
Waakzaamwonen adviseerde vorig jaar om de aansturing van de ketel te veranderen in een aan/uit module. Dus geen gebruik meer maken van de modulerende module.
Is dit een bekend probleem? Hebben jullie een oplossing hiervoor? Is de oplossing die de heer Somers voorstelde, een oplossing voor dit euvel? (heb ik dan nog wel een modulerende ketel?)
...
Jammer... ik heb hier eerder hele goede ervaringen gelezen over waakzaam wonen.quote:
Dat is lastig. Ik ben er zelf achter gekomen doordat ik heb lopen hobbyen met een eigen RFBee ontvanger en software waarmee je met wat geknutsel kunt zien welke knoppen warmte vragen. Maar doorgaans is het de knop waar de temperatuur precies op de grenswaarde ligt.quote:Op welke wijze kan ik ontdekken welke ' knop' continue warmte vraagt? Heb je een tip voor mij?
Ziet er gelikt uit! Ik wil als EvoHome bezitter van het eerste uur best tegen een gunstig tarief inruilen tegen deze setquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 00:32 schreef Ploink70 het volgende:
Begin dit jaar vertelde de Honeywell helpdesk al dat er nieuwe knoppen aan zouden komen, maar het lijkt er op alsof er een hele nieuwe Evohome serie uitkomt: http://www.pocket-lint.co(...)tors-with-your-phone
P
Als ik er voor het gemak even vanuit ga dat punt (1) betekent dat je via Menu (lang indrukken), Systeem Instel. de warmtevraag op Open Therm gezet hebt, dan denk ik dat je niet zo veel mis gedaan hebt.quote:
Ik had ook zoiets. Ik heb de communicatietest gedaan en daarna was alles weer OK.quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:16 schreef Coelho het volgende:
Moet ik 'm weer volledig aanmelden? If so, moet ik dan ook weer alle zones toekennen omdat we volgens mij vorig jaar tot de conclusie waren gekomen dat je eerst de communicatie op moest zetten voor je zones ging toevoegen voor een foutloze werking.
Ja... dat is een goede vraag... Toen ik, voorafgaand aan de aanschaf van de evoHome, een rondje maakte gaf een adviseur van een concurrerend bedrijf aan niet te snappen wat het voordeel van OT zou zijn bij dit systeem. In zijn woorden: hoe kan je nou modulerend sturen als je meerdere vertrekken moet verwarmen met elk een eigen warmtegedrag. Omdat ik het idee had dat OT de toekomst had en dat daar meer mogelijk zou zijn met teruglezing uit de ketel, heb ik toen toch voor OT gekozen.quote:Op zondag 3 november 2013 18:11 schreef rodeha het volgende:
Wat verandert er aan het Evohomesysteem wanneer ik overstap van de modulerende module naar de aan/uit module?
Klopt. Het knopje is een handmatige "aan". Het rode lampje betekent dat er een uur geen communicatie is geweest met de evoHome.quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:16 schreef Coelho het volgende:
Ik heb op het knopje gedrukt en nu brandt het bovenste lampje groen en het onderste rood en de ketel staat te werken. Ik heb echter het vermoeden dat ik de boel hier alleen mee overruled heb
Probeer eerst de communicatie test (zie Tuna01). Dat kan in een aantal gevallen het probleem al oplossen. Lukt dat niet, probeer dan eens de communicatietest terwijl je de controller dicht bij de BDR91 houdt. Lukt dat ook niet dan moet je het relais opnieuw toevoegen. Ik zou dat eerst proberen zonder iets met de zones te doen. Volgens mij is mij dat laatst ook gelukt toen ik een nieuwe BDR91 moest installeren. Want dat is het laatste: ik had een BDR91 die na verloop van tijd in storing viel en dan alleen door te koppelen weer naar de controller wilde luisteren. Maar dat duurde dus niet lang (denk in dagen). Als dat bij jou ook het probleem is, dan wordt het omwisselen...quote:Moet ik 'm weer volledig aanmelden? If so, moet ik dan ook weer alle zones toekennen omdat we volgens mij vorig jaar tot de conclusie waren gekomen dat je eerst de communicatie op moest zetten voor je zones ging toevoegen voor een foutloze werking.
Ook ik heb in ons systeem gekozen voor een aan/uit module omdat inderdaad volgens mij "moduleren" in een uitgebreid systeem met verschillende ruimte temperaturen niet werkt. Wat ik wel doe is op de ketel met de hand de keteltemperatuur instellen, nu staat deze op 50 en als het straks echt koud gaat worden zet ik de keteltemperatuur op 70. Ik heb het idee dat dit prima werkt, gelijkmatige warmte in de diverse vertrekken en hopelijk toch een beetje besparend in plaats van het hele jaar door de ketel rond het maximum te laten staan.quote:Op donderdag 7 november 2013 09:30 schreef Ploink70 het volgende:
[..]
Na de problemen met stoken heb ik (dus) een aan/uit module en dat werkt prima. Maar het zou kunnen dat het minder zuinig is omdat de ketel gewoon aangeschakeld wordt en het daarna moet hebben van zijn eigen modulatie (ipv obv warmtevraag).
Succes,
P
Mee eens, zou nog beter zijn maar tot nu toe werkt dit ook, (Beetje lichaamsbeweging kan geen kwaad :-) ) Zijn er trouwens Fokkers die hier ervaring mee hebben in combinatie met een Remeha Calenta 40Cquote:Op zondag 10 november 2013 23:28 schreef Anonymousse het volgende:
@roadrats Waarom niet een weersafhankelijke regeling?
De cv water temperatuur wordt dan bepaald door de buiten temperatuur.
Tja, hier kan nog al wat aan de hand zijn. Is er wel contact tussen de HR80 en de evohome ? Kun je eenvoudig controleren door bijv op de HR80 de temp met de hand wat hoger te zetten, als je vervolgens de actuele stand uitleest middels de evohome zou je moeten zien dat de betreffende zone tijdelijk hoger is ingesteld. Waar heb je de evohome staan en welke temp staat op het display ? Op het moment dat je de evohome in de hand neemt om instellingen te wijzigen beïnvloedt je lichaamstemperatuur de evohome thermostaatquote:Op zaterdag 28 december 2013 10:13 schreef Hdejongh het volgende:
ik snap er niks van, ik heb in alle kamers hr80's
In de woonkamer krijg ik het alleen niet warm.
De evohome unit is ook de temp sensor voor de woonkamer...
Ja hij heeft zeker connectie. Als ik de zone hoger zet dan gaan de beide hr80's ook omhoog. De evohome geeft aan dat het 18 graden in de woonkamer is. De evohome staat in het midden van de kamer op 1 meter hoogte. Maar ik heb meerdere temperatuur sensors (van netatmo) die dezelfde waardes meten op andere plekken in de woonkamer.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:02 schreef roadrats het volgende:
[..]
Tja, hier kan nog al wat aan de hand zijn. Is er wel contact tussen de HR80 en de evohome ? Kun je eenvoudig controleren door bijv op de HR80 de temp met de hand wat hoger te zetten, als je vervolgens de actuele stand uitleest middels de evohome zou je moeten zien dat de betreffende zone tijdelijk hoger is ingesteld. Waar heb je de evohome staan en welke temp staat op het display ? Op het moment dat je de evohome in de hand neemt om instellingen te wijzigen beïnvloedt je lichaamstemperatuur de evohome thermostaat
Heb je de keteltemperatuur wel goed ingesteld. Persoonlijk stel ik de keteltemperatuur zo laag mogelijk in om zo'n geleidelijk mogelijke opwarming te krijgen maar dat werkt natuurlijk niet in elke situatie. Wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming en geen radiators op de bg.quote:Op zondag 29 december 2013 08:05 schreef Hdejongh het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat de ketel gewoon te snel weer uit gaat waardoor hij niet lang genoeg blijft stoken.
Bijvoorbeeld mijn werkkamer heb ik in no time warm maar daar hangt ook een hele grote verwarming in verhouding tot de grote van de kamer...
nou ik heb een aan/uit module. Maar ik zie soms wel dat de aan/uit module wel aanstaat maar de cv dan niet draait.. Ik zal wel de ketel relais eens resetten..quote:Op maandag 30 december 2013 00:03 schreef AJS1 het volgende:
@Hdejongh: gaan de radiatorkranen (ondanks de FULL instelling) wel helemaal open? Zit de HR80 (al dan niet met een adapter) goed op de kraan? Je schrijft namelijk dat er zonder de HR80 met handmatig geopende kranen geen probleem is.
Heb je een opentherm of aan/uit module? Opentherm blijkt niet altijd goed te werken.
Heb je alles al een keer weer gereset en opnieuw aangemeld? Een foutieve/onvolledige installatie geeft vaak problemen. Vergeet vooral niet het ketelrelais te resetten. Door een bug in de programmering is het systeem hier gevoelig voor.
Als me nog meer te binnenschiet zal ik het posten.
Succes.
Nieuwe Evohome is vanaf januari 2014 verkrijgbaar. Volgens waakzaamwonen.com komt er waarschijnlijk een omruilactie. Details nog niet bekend.quote:Op dinsdag 31 december 2013 16:51 schreef Hdejongh het volgende:
heeft iemand dit al eens gezien?
http://www.automatedhome.(...)-heating-system.html
Dank voor je reactie. Er is geen sprake geweest van een stroomstoring. Ik heb werkelijk geen idee war de oorzaak is geweest maar blijf met het vervelende gevoel zitten dat dit dus ook zomaar kan gebeuren als je voor langere tijd afwezig bent.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:45 schreef AJS1 het volgende:
Hallo roadrats,
Heb je misschien 's-nachts een stroomstoring gehad? Bij mijn 1e winter had mijn jongste zoon per ongeluk 's-avonds laat de stroom van de evotouch afgekoppeld met als resultaat de volgende ochtend een koud huis. De batterijen van de evotouch hadden het opgegeven waardoor alle communicatie met ketelrelais en radiatoren was verbroken. Ik moest alles opnieuw koppelen en inregelen. Mijn storing had betrekking op een radiatorsysteem en geen vloerverwarming.
Knipperen betelende inderdaad dat er geen communicatie meer was. Maar alle onderdelen communiceerden dus gelijktijdig niet meer met de HCE80, ik vind het nog steeds een zeer onbevredigend gebeuren.quote:Op zondag 5 januari 2014 01:06 schreef Anonymousse het volgende:
@roadrats
Die knipperende kerstboom vertellen je wat het probleem is. Zie handleiding HCE80. Het logboek van de Evotouch gaf misschien ook het probleem. Dit zal er nu niet meer instaan omdat de Evotouch gereset is.
Succes
Ja, dit komt vaker voor. De instelling 'FULL' wordt wel eens gezien als de stand waarin Evo de regelaar maar in twee standen zet: helemaal open of helemaal dicht. Maar dat is niet zo: ook bij FULL wordt de regelaar geregeld. Dat kan leiden tot wat jij bemerkt, met name als de keteltemperatuur (te) laag staat of als je een opentherm module hebt. De doorstroming is dan heel laag en dat in combinatie met een lage aanvoertemperatuur zorgt voor een koude/niet warmende radiator.quote:Op vrijdag 22 november 2013 09:39 schreef aerv het volgende:
... wanneer deze nu warmte vraagt gaat de pomp wel draaien, maar de chauffage zelf warmt soms niet volledig op. Wanneer ik de kop er dan even af haal en ik draai dat blauw schroefje weer vast, opent die wel.
Een van de teleurstellingen bij de evo is nu juist dat je op de terminal niet kan zien of aan de regelaar is gedraaid. Mijn hoop is dat de nieuwe versie dat wel heeft...quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:02 schreef roadrats het volgende:
Kun je eenvoudig controleren door bijv op de HR80 de temp met de hand wat hoger te zetten, als je vervolgens de actuele stand uitleest middels de evohome zou je moeten zien dat de betreffende zone tijdelijk hoger is ingesteld.
Dat kan eigenlijk alleen als er een probleem is in de verbinding tussen module en ketel of als de ketel merkt dat er geen warmtevraag is. Kan vergelijkbaar zijn met aerv: een te lage keteltemperatuur in combinatie met een beperkte warmtevraag (wat resulteert in redelijk gesloten regelaars.quote:Op dinsdag 31 december 2013 16:53 schreef Hdejongh het volgende:
nou ik heb een aan/uit module. Maar ik zie soms wel dat de aan/uit module wel aanstaat maar de cv dan niet draait.
Kan je in het logboek van het paneel iets zien? Daar staat in sommige gevallen dat en wanneer de communicatie verloren is gegaan. Mogelijk kan je iets aan de tijdstippen zien. Het lijkt er op alsof er iets in de buurt van het bedieningspaneel is geweest dat de communicatie heeft verstoord.quote:Op maandag 6 januari 2014 20:35 schreef roadrats het volgende:
Knipperen betelende inderdaad dat er geen communicatie meer was. Maar alle onderdelen communiceerden dus gelijktijdig niet meer met de HCE80, ik vind het nog steeds een zeer onbevredigend gebeuren.
Net met Honeywell gesproken. Levering van het nieuwe systeem wordt niet eerder dan week 5 verwacht ("begin februari"). En de persoon die ik sprak wist helemaal niets van een omruilactie. Die ging vrolijk vertellen wat er allemaal compatible was....quote:Op dinsdag 31 december 2013 18:07 schreef AJS1 het volgende:
Nieuwe Evohome is vanaf januari 2014 verkrijgbaar. Volgens waakzaamwonen.com komt er waarschijnlijk een omruilactie. Details nog niet bekend.
Ik ben erg benieuwd of er een omruilactie komt! Enig idee of 'oude' kranen en vloerverwarmingunits compatible zijn met de nieuwe lijn? Het mooiste zou natuurlijk zijn dat je alleen maar de Evotouch hoeft te vervangen...quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:18 schreef Ploink70 het volgende:
[..]
Net met Honeywell gesproken. Levering van het nieuwe systeem wordt niet eerder dan week 5 verwacht ("begin februari"). En de persoon die ik sprak wist helemaal niets van een omruilactie. Die ging vrolijk vertellen wat er allemaal compatible was....
Waarom heb je dan een HD80 in de garage? Je had er dan toch beter een reguliere knop op kunnen laten zitten?quote:Op dinsdag 4 februari 2014 17:37 schreef Tuna01 het volgende:
OFF is niet OFF.
Omdat ik het niet nodig vind dat in mijn garage de verwarming brandt tussen 0 en 5 graden, heb ik de HD80 op OFF ingesteld.
Het viel mij op dat de werkelijke temperatuur in de garage op de EvoTouch echter nooit onder 5 graden komt.
Een bezoek aan de garage leerde dat de radiator warm was.
Ergo: OFF = 5 graden!
Een volledig overbodige en misleidende functie dus.
De opmerking gaat over de functie van de HR80, niet over de vraag waarom ik wel of niet een HR80 in mijn garage zou moeten hebben. Daar heb ik overigens een goede reden voor, maar die is in dit kader niet relevant.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 21:01 schreef Coelho het volgende:
[..]
Waarom heb je dan een HR80 in de garage? Je had er dan toch beter een reguliere knop op kunnen laten zitten?
1 voer een communicatie test uit, indien slecht ga na wat de oorzaak is. (DECT telefoon, veel metaalwerk of..)quote:
Wanneer de temperatuur onder de 5 graden komt treedt de vorst beveiliging in.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 17:37 schreef Tuna01 het volgende:
OFF is niet OFF.
Omdat ik het niet nodig vind dat in mijn garage de verwarming brandt tussen 0 en 5 graden, heb ik de HR80 op OFF ingesteld.
Het viel mij op dat de werkelijke temperatuur in de garage op de EvoTouch echter nooit onder 5 graden komt.
Een bezoek aan de garage leerde dat de radiator warm was.
Ergo: OFF = 5 graden!
Een volledig overbodige en misleidende functie dus.
Dank Anonymousse, hier heb ik wat aan!quote:Op woensdag 5 februari 2014 23:27 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
Wanneer de temperatuur onder de 5 graden komt treedt de vorst beveiliging in.
Je kan ipv HR80 een HR92 monteren, daar kan je een temperatuur offset instellen.
De 3de nieuwsbrief.quote:Op woensdag 5 februari 2014 23:39 schreef Anonymousse het volgende:
Volgens 1ste en 2de nieuwsbrief van Waakzaamwonen komt er een omruilactie van Honeywell. Volgende week komt de 3de nieuwsbrief met meer info.
Het ketelwater is aanzienlijk warmer dan 22 graden. Stel dat het ketelwater 40 graden is.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 12:09 schreef Telcoman het volgende:
Wat ik niet goed snap is: als ik op kamer X de honeywell op 22 graden zet, en op kamer Y op 20, is het dan niet zo dat de ketel door het hele systeem 22 graden pompt? Hoe blijft het dan 20 graden in kamer Y (en niet 22)? (misschien een newbie vraag, maar ik snap het echt niet).
Ik heb ook nog steeds een vergelijkbare vraag. Heb enkel vloerverwarming (bijverwarming) in de woonkamer en wil deze in dezelfde zone schakelen als de twee radiatoren in de woonkamer. Wat ik dus wel wil is dat de vloerverwarming niet aanslaat als er warmte gevraagd wordt uit andere vertrekken. Heb ik dan die vloerverwarming regelaar HCE90 nodig of kan ik dat ook doen met een extra BDR91 om de klep van de VV te sturen?quote:Daarnaast vraag ik me af wat het voordeel is van de Evohome thermostaat voor de vloerverwarming: ik heb daar nu een gewone thermostaat kraan en de vloerverwarming staat continu op 19 graden. Wat is dan het voordeel van een evohome unit op de vloerverwarming?
GEWELDIG.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 14:03 schreef Tuna01 het volgende:
[..]
Het ketelwater is aanzienlijk warmer dan 22 graden. Stel dat het ketelwater 40 graden is.
Indien nu de werkelijke temperatuur in een ruime lager is dan de gewenste (= ingestelde) temperatuur, zal het regelend element (b.v een HR80 of HR92 op een radiator) openen. Het hete water verwarmt de radiator en de radiator op zijn beurt de omgevingslucht waardoor de temperatuur in de ruimte stijgt. Wanneer het verschil tussen de gemeten waarde en de ingestelde waarde afneemt, zal het regelend element minder heet water door de radiator laten stromen. Wanneer gemeten waarde = gewenste waarde, zal het regelend element sluiten, of slechts zoveel water door de radiator laten stromen om de gewenste temperatuur te behouden. Op deze wijze kan voor iedere afzonderlijke ruimte de temperatuur worden geregeld. Essentieel is dus dat het ketelwater een hogere temperatuur heeft dan de gewenste temperatuur in de ruimtes. Is het zo duidelijk?
Dan gaat het wel jeuken. Zeker als de nieuwe touch en internetmodule compatible zijn met de oude kranen, vloerverwarming- en ketelmodule.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 00:21 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
De 3de nieuwsbrief.
Eind februari / begin maart zal het nieuwe kleuren evohome systeem van Honeywell leverbaar zijn.
Voor evohome ambassadeurs komt Honeywell met een unieke inruilregeling, waarbij u uw bestaande evohome bedieningspaneel met een “greyscale interface” kunt omruilen voor een nieuwe kleuren interface met internet gateway module.
Indien bij eigen ambassadeur gekocht ¤189,00 inclusief BTW anders ¤199,00 inclusief BTW
Wees er snel bij, want de inruilregeling is beperkt geldig en loopt tot en met 30 april 2014..
Deze zijn compatible met de oude componenten, staan nl. instructie filmpjes op YouTube van hoe te koppelen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 01:50 schreef Coelho het volgende:
[..]
Dan gaat het wel jeuken. Zeker als de nieuwe touch en internetmodule compatible zijn met de oude kranen, vloerverwarming- en ketelmodule.
Voor de Evohome had ik een Chronoterm Wireless Modulation met een OT module. Over OT was ik toen tevreden maar had meer behoefte aan een indivuele ruimte regeling. Evohome leek mij een goede oplossing maar toen manifesteerde zich een stokende ketel met koude radiatoren, wat nu opgelost is.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 00:25 schreef AJS1 het volgende:
@Anonymousse
Wat was jouw afweging om weer terug te gaan naar OT? Meer comfort? Minder verbruik? Ik lees namelijk dat OT meer comfort zou opleveren met hoger verbruik dan bij Aan/Uit. Ik ben nu tevreden met mijn Aan-Uit maar het enige wat mij stoort is dat de ketel regelmatig op vol vermogen staat te draaien. Volgens mij komt dat bij OT niet of minder voor.
Vast niet de perfecte oplossing, maar ik laat eerst de vloerverwarming op temperatuur komen en laat een half uur later de radiator pas aanspringen waarbij ik de temperatuur iets hoger instel, maar voor slechts 10 of 20 minuten. Daarmee heb je een warme vloer en daarna het comfort van een warme radiator. De opwarmtijd is te kort om je badkamer te warm te stoken, maar de verwarming is wel gewoon op temperatuur.quote:Op maandag 10 februari 2014 00:49 schreef Anonymousse het volgende:
In mijn badkamer heb ik een vloerverwarming met WTH badkamerunit, een design radiator met HR80 en een DT92. Wanneer de ketel verwarmt dan draait de pomp van de vloerverwarming ook. Mijn ingestelde temperatuur voor deze zone is 20 graden.
Wat ik wil is een vloer temperatuur van minimaal 20 graden. Dit realiseer ik nu door de DT92 op de vloer te leggen.
Is er een betere oplossing?
Aan/uit of opentherm??quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:28 schreef rodeha het volgende:
Wacht met spanning op de nieuwe Evohome.
Een oplossing voor het overdag onnodig aanslaan van de ketel. Wanneer ik 's morgens van huis ga, zet ik de Evohome op de vakantiestand.
Alle hr80's worden dan op 10 graden gezet. De ketel slaat dan niet aan (tenzij het heel koud is en ruimtes onder de 10 graden komen).
Wanneer is thuis haal ik de Evohome weer van de vakantiestand af. Daarna brandt de ketel weer normaal. Maar blijft dan ook 's nachts pendelen.
Geen 'mooie' oplossing, maar scheelt een kuub of 2 per dag....
Andere oplossingen zijn altijd welkom.....
De vraag over hoe het best om te gaan met VV heb ik ook al eens gesteld maar tot heden geen antwoord kunnen vinden hier.quote:Op maandag 10 februari 2014 09:50 schreef pvds het volgende:
Hallo allemaal, speciaal vanwege de actieve Evohome-community op fok.nl heb ik me geregistreerd. Wij zijn ons ook aan het oriënteren voor de aanschaf van dit systeem. Wij hebben op de 2 verdiepingen radiatoren en op de begane grond in de woonkamer/keuken een combinatie van vloerverwarming, radiator en een convectorput.
Alleen wat de beste oplossing is i.c.m. de vloerverwarming is mij nog niet helemaal duidelijk. Hopelijk zijn hier (ervarings)deskundigen die ons kunnen helpen. Op de site van Honeywell staat op zich de HCE80 genoemd als de oplossing. Maar nu hebben twee installateurs (beiden Honeywell ambassadeurs) geopperd dat een een andere oplossing i.c.m. een zoneregelklep en een aan/uit-relais in ons geval ook goed is.
Wij hebben weliswaar drie zones in onze vloerverwarming, maar dat zijn twee zones in de woonkamer en eentje in de (open) keuken. Praktisch gezien is het dus geen probleem om de vloerverwarming als 1 zone te benaderen volgens deze bedrijven. Dat argument geloof ik op zich ook wel en het is ook een goedkopere oplossing, maar ik ben er niet zeker van of het ook een goede oplossing is. Het systeem is al duur genoeg, dus ik wil het vooral goed hebben.
Als ik me goed heb ingelezen, is een vloerverwarming een traag werkend systeem. Eerst moet die hele watermassa opwarmen, voordat er warmte afgegeven gaat worden. Een aan/uit-relais zou hier dan niet goed op reageren, want houd geen rekening met de vertraging in het systeem. Het is alles of niets zeg maar, terwijl die vloerverwarming daar een beetje anders over "denkt". Het systeem van Honeywell met de HCE80 en de thermische motoren zou dit wel goed moeten kunnen regelen.
Zijn er hier mensen die ons kunnen helpen een goede beslissing te maken?
Ik begrijp niet wat je hier bedoelt. Een aan/uit relais is juist wel de oplossing. Een HCE80 verandert daar niets aan.quote:Op maandag 10 februari 2014 09:50 schreef pvds het volgende:
Een aan/uit-relais zou hier dan niet goed op reageren, want houd geen rekening met de vertraging in het systeem. Het is alles of niets zeg maar, terwijl die vloerverwarming daar een beetje anders over "denkt".
De thermische motoren, aangestuurd door de HCE80, zouden ook een beetje op kunnen staan. Hierdoor is er een beetje flow zodat de vloerverwarming precies genoeg krijg.quote:Op woensdag 12 februari 2014 18:01 schreef Anonymousse het volgende:
Ik begrijp niet wat je hier bedoelt. Een aan/uit relais is juist wel de oplossing. Een HCE80 verandert daar niets aan.
Ik heb in de woonkamer vloerverwarming maar slechts als bijverwarming (twee groepen). De hoofdverwarming komt van twee radiatoren. Ik wil zowel de VV als de twee radiatoren in één zone hebben. Dus als het in de woonkamer op temperatuur is zowel de radiatoren als de VV dicht. Ik heb een Nefit Ecomline HR keten dus het zal een aan/uit sturing worden. Tips/tricks?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:43 schreef Anonymousse het volgende:
@Joseba en @pvds Verheldering vloerverwarming.
De Evohome stuurt het ketel module aan afhankelijk van de max warmtevraag in de zones.
Wanneer de warmtevraag laag is dan vraagt het OT ketel module een lage temperatuur aan de ketel, bij een AAN/UIT ketel module ligt deze warmtevraag veel hoger en de ketel wordt dan aangezet (max cv water temperatuur). Afhankelijk van het type ketel kan dat ook modulerend zijn.
Wanneer zones gestuurd worden door AAN/UIT relais bijv. BDR91 en het ketel module is OT dan is er een probleem bij lage warmtevraag, de ketel staat dan aan maar het AAN/UIT relais is nog niet aangestuurd.
Zie: Honeywell technische tip 1120.01
Werkt een HCE80 efficiënter met een OT module? Bijwarmen op lagere temperatuur!
Het ligt een beetje aan je eigen handigheid. Ik heb de aansluiting van het systeem samen met de installateur gedaan. Vooraf heb ik onder meer de cursusboeken van Honeywell goed bestudeerd en dan is er wel uit te komen. Mijn ervaring is overigens dat er maar weinig kennis voorhanden is bij installateurs, simpelweg omdat ze te weinig systemen verkopen en aansluiten. Maar misschien is dat in jouw situatie anders (beter). Inderdaad een fors bedrag voor alleen maar installatie van kranen etc. maar waarschijnlijk staat daar wel service en garantie tegenover.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 11:02 schreef Joseba het volgende:
[..]
Ik heb in de woonkamer vloerverwarming maar slechts als bijverwarming (twee groepen). De hoofdverwarming komt van twee radiatoren. Ik wil zowel de VV als de twee radiatoren in één zone hebben. Dus als het in de woonkamer op temperatuur is zowel de radiatoren als de VV dicht. Ik heb een Nefit Ecomline HR keten dus het zal een aan/uit sturing worden. Tips/tricks?
Verder ben ik benieuwd naar de ervaringen van het zelf aanleggen van het systeem. Heb een aantal offertes binnen en los van het feit dat installeurs nogal wat marge pakken op materiaal vergeleken met internet aanbieders vind ik de installatiekosten ook nogal hoog. Tussen de ¤350 en ¤400 voor installatie van 8 kranen, het aan/uit relais en de HCE80 voor de VV. Dat is dan wel inclusief aansluiting van de bedieningsinterface, internet gateway, inregelen etc. Wat vinden jullie van die prijs?
Hou er rekening mee dat je vloerverwarming bijna niks zal bijdragen als je er één zone van gaat maken. VV is een traag systeem en eer dat de kou uit de vloer is hebben de radiators de ruimte al warmgestookt en zal alles weer uit gaan.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 11:02 schreef Joseba het volgende:
[..]
Ik heb in de woonkamer vloerverwarming maar slechts als bijverwarming (twee groepen). De hoofdverwarming komt van twee radiatoren. Ik wil zowel de VV als de twee radiatoren in één zone hebben. Dus als het in de woonkamer op temperatuur is zowel de radiatoren als de VV dicht. Ik heb een Nefit Ecomline HR keten dus het zal een aan/uit sturing worden. Tips/tricks?
Verder ben ik benieuwd naar de ervaringen van het zelf aanleggen van het systeem. Heb een aantal offertes binnen en los van het feit dat installeurs nogal wat marge pakken op materiaal vergeleken met internet aanbieders vind ik de installatiekosten ook nogal hoog. Tussen de ¤350 en ¤400 voor installatie van 8 kranen, het aan/uit relais en de HCE80 voor de VV. Dat is dan wel inclusief aansluiting van de bedieningsinterface, internet gateway, inregelen etc. Wat vinden jullie van die prijs?
Wat adviseer je me?quote:Op dinsdag 18 februari 2014 12:35 schreef Coelho het volgende:
[..]
Hou er rekening mee dat je vloerverwarming bijna niks zal bijdragen als je er één zone van gaat maken. VV is een traag systeem en eer dat de kou uit de vloer is hebben de radiators de ruimte al warmgestookt en zal alles weer uit gaan.
Ik heb geen idee. Kan dat niet?quote:Op dinsdag 18 februari 2014 16:03 schreef Anonymousse het volgende:
Hoe configureer je vloerverwarming en radiatoren in één zone?
je VV voor een basaaltemperatuur laten zorgen en dus ook niet echt terugdraaien, en je radiatoren er pas bijpakken op momenten dat het warmer moet zijn.quote:
Niet helemaal vergelijkbaar maar wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming in het hele huis. Woning middels Evo home opgedeeld in 8 zone's. Nu hebben we in de badkamer ook een designradiator aan de wand hangen om de handdoeken lekker warm te maken.Wij hebben deze radiator voorzien van een radiatorkraan met tijdschakelaar, gekocht bij de Aldi. 's-ochtends sturen we de badkamer via de Evo naar 22 gr zodat je lekkere warme voetjes krijgt. De radiator laten we dan wat later opkomen door deze radiatorthermostaat op 24 gr te zetten. Om 9:00 uur 's-ochtends zetten we dan alles weer laag. Als ik vroeg opsta zet ik vaak de ruimtethermostaat welke aan het Evo systeem is gekoppeld handmatig al vast wat lager. Het is even zoeken naar de ideale instelling maar werkt inmiddels perfect. Hoop dat e.e.a. duidelijk is, anders hoor ik het wel. (Geen commentaar op het "op-sta" tijdstip :-) )quote:Op dinsdag 18 februari 2014 16:03 schreef Anonymousse het volgende:
Hoe configureer je vloerverwarming en radiatoren in één zone?
Mijn advies; Ga bij een groothandel of zo iets langs die een voorbeeldpaneel hebben om de werking zichtbaar te maken. Je kunt dan beter begrijpen wat het systeem nodig heeft. Wat ook kan helpen is het trainingsboek van Evo te downloaden, daarin staan praktijkvoorbeelden en ik denk dat praktijkvoorbeeld 4 aardig aansluit bij jouw situatie. Evo_Boek_training3.pdf Mocht je dit pdf bestand op internet niet kunnen vinden stuur dan even een pmquote:Op woensdag 19 februari 2014 13:09 schreef Superhuuper het volgende:
De afgelopen tijd heb ik me geprobeerd te verdiepen in de wereld van de ‘slimme’ thermostaten.
etc. etc. etc.
Mijn vraag is; wat heb ik hiervoor allemaal nodig en wat gaat dit ongeveer kosten? Want ik vind de informatie op internet voor een leek nogal lastig te ‘vertalen’.
Hoe zit het dan met thermostaten en temperatuurvoelers per ruimte? Ik kan niet de bestaande gebruiken volgens mij.
En ik zie ook nog een ‘thermische motor’ langskomen. Hoe zit het daarmee? (https://www.regelvisie.nl(...)erwarming/HCE80.html)
Is er iemand met ervaring die mij kan vertellen wat ik nodig heb om de hierboven beschreven situatie te kunnen realiseren?
quote:Op vrijdag 31 januari 2014 10:49 schreef edvdburg het volgende:
Bij mij lijkt het systeem steeds slechter te gaan draaien. In het begin (2 jaar geleden) waren er wat kleine opstartproblemen. Eén HR80 kreeg moeilijk verbinding en verloor deze regelmatig. De installateur is hiervoor een paar keer terug geweest en het systeem heeft goed gedraaid.
Nu lijkt het hele systeem steeds slechter te gaan draaien. 2 weken geleden is de stroom een tijdje uitgevallen, en ik denk dat de problemen sinds dien zijn. De evotouch verliest op zijn oude plek verbinding met de ketelmodule. Ik heb hem nu dichterbij gezet opnieuw gekoppeld en nu haalt hij het wel (staat één verdieping hoger, centraal in het huis. Ketel staat een verdieping hoger). Echter gisteren knipperde het rode lampje ineens 4 sec aan en 4 sec uit. Na de stroom van de ketelmodule afgehaald te hebben pakte hij hem weer op. Wat kan dit zijn? Er zit alleen nog maar een houten vloer tussen de evotouch en de module.
Na de stroomstroring was hij ook 2 HR80's kwijt. Deze heb ik opnieuw gekoppeld. Het heeft even gewerkt maar. Nu heeft hij geen enkel contact meer met de HR80's Ik heb ze (meerder malen) nogmaals gekoppeld, dan werkt het weer en dag maar hij verliest ze weer. Het gekke is dat de evotouch eerst aangaf dat hij geen verbinding had. Nu doet hij dat ook niet meer. Als ik de evotouch moet geloven werkt het. Alleen komen de temperatuurinstellingen tussen de evotouch niet overeen met de HR80's, en als ik aan de HR80's draai wordt dit niet aangepast in de evotouch. Op de HR80's staat ook geen zendersignaal meer.
Iemand nog tips?
Wat bedoel je met punt 2??quote:Op zondag 9 maart 2014 15:15 schreef Telcoman het volgende:
mensen vrijdag gesproken met de Honeywell helpdesk. Drie zaken wil ik graag delen:
1. de thermostaatkranen worden inderdaad pas over een maand uitgeleverd; er zou een probleem met een onderdeel zijn dat Honeywell eerst wil oplossen.
2. Het is niet mogelijk de Honeywell Evothermte gebruiken met de bestaande thermostaat.
3. De medewerker vertelde dat een modulaire regelaar niet goed samenwerkt met de vloerverwarming. Dit zou blijken uit feedback van gebruikers. De medewerker raadde dringend een aan/uit systeem aan. Ik gaf aan dit jammer te vinden wat ik heb een nieuwe OpenTherm ketel. Hij bleef echter op zijn standpunt staan. Hij kon het technisch niet goed uitleggen, maar gaf aan dat gebruikers hadden geklaagd dat het heel lang duurde voordat de vloerverwarming opwarmde.
Herkent iemand dit laatste of heeft daar een verklaring voor?
Beste Telcomanquote:Op zondag 9 maart 2014 15:15 schreef Telcoman het volgende:
mensen vrijdag gesproken met de Honeywell helpdesk. Drie zaken wil ik graag delen:
1. de thermostaatkranen worden inderdaad pas over een maand uitgeleverd; er zou een probleem met een onderdeel zijn dat Honeywell eerst wil oplossen.
2. Het is niet mogelijk de Honeywell Evothermte gebruiken met de bestaande thermostaat.
3. De medewerker vertelde dat een modulaire regelaar niet goed samenwerkt met de vloerverwarming. Dit zou blijken uit feedback van gebruikers. De medewerker raadde dringend een aan/uit systeem aan. Ik gaf aan dit jammer te vinden wat ik heb een nieuwe OpenTherm ketel. Hij bleef echter op zijn standpunt staan. Hij kon het technisch niet goed uitleggen, maar gaf aan dat gebruikers hadden geklaagd dat het heel lang duurde voordat de vloerverwarming opwarmde.
Herkent iemand dit laatste of heeft daar een verklaring voor?
Dit begrijp ik niet, kan je wat duidelijker zijn?quote:Op donderdag 13 maart 2014 19:25 schreef RoyW het volgende:
[..]
Daarbij is een aan/uit sturing stabieler dan het opentherm protocol.
[..]
Lastig.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 16:03 schreef Anonymousse het volgende:
Hoe configureer je vloerverwarming en radiatoren in één zone?
De Evohome kan dat (nog) niet, maar de nieuwe regelaar (HR92) kan je faken door de temperatuuroffset parameter te wijzigen, tussen +3 en -3. In jouw voorbeeld dus +2.quote:Op zondag 16 maart 2014 16:40 schreef Knuppel1983 het volgende:
[..]
Kan de EvoHome de thermostaatknoppen automatisch bijv. 2 graden lager zetten als de ingestelde ruimtetemperatuur?
Positief!quote:Op zondag 16 maart 2014 22:54 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
De Evohome kan dat (nog) niet, maar de nieuwe regelaar (HR92) kan je faken door de temperatuuroffset parameter te wijzigen, tussen +3 en -3. In jouw voorbeeld dus +2.
Gewoon een kwestie van 'error and trail' zou ik zeggen.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:32 schreef themullnl het volgende:
De honeywell HR92 knoppen worden daarom vanuit stijloogpunt onder de vloer geplaatst.
Maar ik vraag mij af of er dan nog voldoende bereik is naar de Honeywell Evohome unit.
De vloer wordt ook geïsoleerd met Tonzon namelijk.
Hallo,quote:Op maandag 17 maart 2014 14:32 schreef themullnl het volgende:
@Roy, je geeft aan Evohome ambassadeur te zijn:
Ik ben vanplan dit systeem aan te schaffen. in onze woonkamer staan 2 design radiatoren. De honeywell HR92 knoppen worden daarom vanuit stijloogpunt onder de vloer geplaatst.
Maar ik vraag mij af of er dan nog voldoende bereik is naar de Honeywell Evohome unit.
De vloer wordt ook geïsoleerd met Tonzon namelijk.
Kan je me hier wellicht antwoord op geven? thanks!
Zie hierboven voor antwoorden op je vragen.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:56 schreef mol_air het volgende:
Mijn situatie: Nieuwbouwhuis, begane grond vloerverwarming (6 groepen, mag beschouwd worden als 1 zone), 1e en 2e etage radiatoren (9 totaal; 4 kamer met 2 elk + badkamer). Nog geen ervaring met vloerverwarming of zoneregeling. CV: Intergas Kompakt HRE36/30 Kombi.
Twee vragen:
- Naar mijn idee zal de vloerverwarming relatief weinig vragen van de CV, waardoor "reguliere" radiatoren boven weinig zullen verwarmen en omdat de temperatuur op de begane grond lager hoeft te zijn dan boven (vloerverwarming stookt meestal minder dan radiatoren voor hetzelfde comfort), wordt het boven uberhaupt niet warm. Klopt dat?
Dit klopt, het is inderdaad een veel voorkomend probleem.
- Dit is op te lossen met een Evohome-systeem. Heb ik dan zo'n vloerverwarmingsverdeler nodig, ookal beschouw ik de gehele begane grond als 1 zone? Of kan dat ook zonder? Heb ik per kamer die ik wil aansturen 2 radiatorknoppen nodig, of kan ik ook een van beide met een evohome-knop uitrusten, of elders in de kamer "meten" en op de radiatoren alleen "sturen"?
Je kunt voor de vloerverwarmingsverdeler een zogenoemde zone-klep (Y-VC8015) zetten.
Deze kan dan aangestuurd worden (icm een ontvanger) door het evohome systeem als 1 zone.
Voor iedere radiator die je wilt sturen heb je een radiatorknop nodig (HR92) je kunt dan in kamers waar meerdere radiatoren aanwezig zijn 1 radiatorknop toewijzen als meetpunt,
Of je kunt een externe temperatuuropnemer (bv de DTS92) toewijzen
Je kunt met de nieuwe HR92 knoppen ook een onderwaarde toewijzen,quote:Op zondag 16 maart 2014 16:40 schreef Knuppel1983 het volgende:
[..]
Lastig.
Installateurs roepen al snel 'weersafhankelijk regelen'. Maar daarmee los je het probleem niet op.
Het is zaak je vloerverwarming leidend te maken. Dit doe je door je radiatoren een lagere temperatuur af te laten geven met thermostaatknoppen. Deze draai je dan lager als de temperatuur van je thermostaat. Maar het blijft behelpen.
Kan de EvoHome de thermostaatknoppen automatisch bijv. 2 graden lager zetten als de ingestelde ruimtetemperatuur?
Hoe en waar kan die onderwaarde toegewezen worden?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:51 schreef RoyW het volgende:
[..]
Je kunt met de nieuwe HR92 knoppen ook een onderwaarde toewijzen,
De vraag was om de ruimte te verwarmen met vloerverwarming en radiatoren. Maar wanneer het verschil tussen gevraagde en gemeten temperatuur kleiner dan 2 graden is de radiatoren dicht gaan.quote:Dus je kunt bv je vloer laten verwarmen tot 18gr en daarboven de radiatoren pas laten meedraaien.
Hoe is de 2de zone te meten?quote:Hiervoor kun je de HCF82 gebruiken welke 2 zones tegelijk kan meten.
de waardes kun je instellen via het bedieningspaneelquote:Op donderdag 20 maart 2014 00:56 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
Hoe en waar kan die onderwaarde toegewezen worden?
[..]
De vraag was om de ruimte te verwarmen met vloerverwarming en radiatoren. Maar wanneer het verschil tussen gevraagde en gemeten temperatuur kleiner dan 2 graden is de radiatoren dicht gaan.
[..]
Hoe is de 2de zone te meten?
De nieuwe interface werkt inderdaad gewoon met de HR80.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:06 schreef Labellostick het volgende:
Ik heb het systeem ook al jaren (nu ff geregistreerd bij FoK! voor dit topic)
Eerst ook 's nachts het onnodige opstarten van de ketel, maar heb ik kunnen verhelpen mede door de gegeven info hier.
Maar ik wil dmv die inruilregeling ook een nieuw kleurenschermpje en gateway halen.
De nieuwe werkt gewoon met de oude HR80 thermostaatknoppen?
En ik zie dat het voor nieuwe klanten bij Waakzaam Wonen 199¤ kost, maar bij Evohome.nu 165¤
Iemand al ervaring met de laatstgenoemde?
Hoe moet je het nieuwe bedieningspaneel installeren in een bestaand systeem. Is dit zelf te doen of is er een installateur nodig. Ik overweeg gebruik te maken van de mogelijkheid via evohome.nu maar wij wonen in Drenthe en dit bedrijf zit in Limburg. Onze huidige installateur biedt de omruilactie niet aan.quote:Op maandag 24 maart 2014 00:07 schreef RoyW het volgende:
[..]
De nieuwe interface werkt inderdaad gewoon met de HR80.
de laatstgenoemde (www.evohome.nu) is van mij
Ik kan je hier dus geen menig over geven
Maar kijk even bij de reviews van voorgaande klanten op trustpilot
De reviews zijn van wifithermostaten.nl
Dit komt omdat evohome.nu een url is rechtstreeks naar het gedeelte voor evohome
Let er wel even op dat als je gebruik gaat maken van de inruilactie,
dat de levertijd best lang kan zijn (1-2 weken heb ik zelf al meegemaakt).
Dit komt zowel door de grote vraag als doordat iedere order rechtstreek bij honeywell aangevraagd moet worden voor iedere klant persoonlijk en dus niet uit voorraad geleverd kan worden
(dit geldt voor iedere dealer die dit aanbied)
Wat is dan precies het voordeel van het gebruik van een DTS92? De kosten daarvan komen toch alleen bovenop de aanschaf van twee radiatorknoppen? Eigenlijk zou ik in een kamer met twee radiatoren 1 "meter" en 2 "domme" knoppen willen (dus goedkoper dan de HR92). Dat is er niet, toch?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:48 schreef RoyW het volgende:
[..]
Zie hierboven voor antwoorden op je vragen.
Hopelijk help ik je hier weer een beetje verder mee
p.s. hier vindt je al handige pakketten samengesteld voor situaties zoals die van jou:
wifithermostaten.nl/index.php/shop/categorieen/evohome/evohome-vloer-radiator
Je moet de componenten weer opnieuw inleren,quote:Op maandag 24 maart 2014 10:11 schreef roadrats het volgende:
[..]
Hoe moet je het nieuwe bedieningspaneel installeren in een bestaand systeem. Is dit zelf te doen of is er een installateur nodig. Ik overweeg gebruik te maken van de mogelijkheid via evohome.nu maar wij wonen in Drenthe en dit bedrijf zit in Limburg. Onze huidige installateur biedt de omruilactie niet aan.
Er zijn inderdaad niet verschillende soorten HR92 knoppen.quote:Op maandag 24 maart 2014 10:58 schreef mol_air het volgende:
[..]
Wat is dan precies het voordeel van het gebruik van een DTS92? De kosten daarvan komen toch alleen bovenop de aanschaf van twee radiatorknoppen? Eigenlijk zou ik in een kamer met twee radiatoren 1 "meter" en 2 "domme" knoppen willen (dus goedkoper dan de HR92). Dat is er niet, toch?
Wat betreft de zone-klep (Y-VC8015); wat doet dit ding anders dan de reguliere evohome-kamerthermostaat die in de woonkamer hangt?
Wij hebben een combinatie van vloerverwarming en radiatoren in de woonkamer. Onze installateur wil nu 4 HR92 plaatsen, voor dezelfde ruimte, en de vloerverwarming verwarmen middels een zoneklep.quote:Zo zijn er dus situaties waar je niet bijvoorbeeld 4x een HR92 moet plaatsen maar alles in één keer kunt bedienen met een zone-klep.
ok, dat maakt het een ander verhaal,quote:Op maandag 24 maart 2014 15:09 schreef themullnl het volgende:
[..]
Wij hebben een combinatie van vloerverwarming en radiatoren in de woonkamer. Onze installateur wil nu 4 HR92 plaatsen, voor dezelfde ruimte, en de vloerverwarming verwarmen middels een zoneklep.
Als ik dit lees : kan er dan niet worden volstaan met 1 zoneklep voor de gehele ruimte, bediend door de zoneklep?
De ruimtetemperatuur, hoe wordt deze gemeten?
Er loopt niet 1 leiding vanaf de CV naar de woonkamer, dit geschiedt door meerdere leidingen . Kan je dan nog wel werken met een zoneklep?
Dit begrijp ik, maar waarom de DTS92 niet? Wat is het verschil tussen de HCF82 en DTS92?quote:Op donderdag 20 maart 2014 22:54 schreef RoyW het volgende:
[..]
Met de HCF82 is het mogelijk om deze de temperatuur te laten meten voor 2 zones,
dus voor je radiatoren en je vloer.
daar een DTS92 hier problemen door kan gaan geven.
Was het omwisselen "technisch" lastig of is dat goed zelf te doen. Moet ook de HCE80 zone- en vloerverwarmingsregelaar weer volledig met alle thermostaten gekoppeld worden of kun je eenvoudig volstaan met de nieuwe evotouch contact te laten maken ?quote:Op zaterdag 5 april 2014 17:26 schreef AJS1 het volgende:
Ik heb via de inruilactie de nieuwe evotouch met internetgateway sinds 2 weken in huis en in gebruik. Werkt prima.
van mijn installateur heb ik begrepen dat de levering pas half april zou zijn (althans dat zei hij 3wk geleden). Iemand meer info omtrent de evt start van uitlevering?quote:Op zaterdag 5 april 2014 17:19 schreef themullnl het volgende:
is er al meer duidelijkheid omtrent wanneer het Evohome systeem uitgeleverd gaat worden?
Je moet helaas alles weer opnieuw instellen en koppelen. Ik vind de nieuwe Evotouch makkelijker in gebruik dan de "oude" versie. Als je de configuratiehulp gebruikt, kom je een heel eind. Ook de nieuwe handleidingen zijn duidelijker dan de oude. De oude versie was niet geschikt om door een "gemiddelde" consument ingesteld te worden. Bij de nieuwe versie durf ik het wel aan te bevelen.quote:Op zaterdag 5 april 2014 19:16 schreef roadrats het volgende:
[..]
Was het omwisselen "technisch" lastig of is dat goed zelf te doen. Moet ook de HCE80 zone- en vloerverwarmingsregelaar weer volledig met alle thermostaten gekoppeld worden of kun je eenvoudig volstaan met de nieuwe evotouch contact te laten maken ?
Bij waakzaamwonen.nl staan de levertijden voor niet-omruilactie inderdaad pas op eind april. Blijkbaar wordt de omruilactie als 1e uitgeleverd door Honeywell.quote:Op zaterdag 5 april 2014 20:22 schreef themullnl het volgende:
[..]
van mijn installateur heb ik begrepen dat de levering pas half april zou zijn (althans dat zei hij 3wk geleden). Iemand meer info omtrent de evt start van uitlevering?
quote:Op zondag 6 april 2014 00:08 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Je moet helaas alles weer opnieuw instellen en koppelen. Ik vind de nieuwe Evotouch makkelijker in gebruik dan de "oude" versie. Als je de configuratiehulp gebruikt, kom je een heel eind. Ook de nieuwe handleidingen zijn duidelijker dan de oude. De oude versie was niet geschikt om door een "gemiddelde" consument ingesteld te worden. Bij de nieuwe versie durf ik het wel aan te bevelen.
Gewoon proberen als je de verwarming over een paar weken niet meer nodig hebt. Lukt het dan toch niet, zit je in ieder geval niet in de kou en kan je alsnog een installateur vragen.
Klopt inderdaad, en er zijn ook veel filmpjes op het youtubekanaal van honeywell te vinden,
waardoor installeren ook makkelijker wordt.
Ik heb al een heel deel in voorraad, (wifithermostaten.nl)quote:Op zondag 6 april 2014 00:11 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Bij waakzaamwonen.nl staan de levertijden voor niet-omruilactie inderdaad pas op eind april. Blijkbaar wordt de omruilactie als 1e uitgeleverd door Honeywell.
Ik gebruik de interne thermostaat tbv de vloerverwarming, die ik overigens nauwelijks gebruik, alleen als het echt heel koud is. In de huiskamer heb ik 2 grote radiatoren, met 2 hr80's, een daarvan is de voeler.Ik heb een open keuken, en daar zit een kickspace met een hr80 (voeler). Voorheen was keuken en woonkamer 1 groep, met de oude evohome. Nu dus twee groepen, omdat het kan, eens kijken of het bevalt, kan de keuken iets kouder dan de woonkamer.quote:Op dinsdag 15 april 2014 09:30 schreef woekele het volgende:
hoi edje, jij gebruikt de Evotouch dus ook als thermostaat in de woonkamer? Zonder extra regelaars e.d.?
Als het bijvoorbeeld 18 graden is in je kamer en jij de gewenste temp op de Evotouch bijvoorbeeld instelt op 19, wordt het dan ook echt maar 19 graden? Of gaat hij gewoon rustig door tot er 20 of zelfs 21 op het display staat?
Let op dat je het display niet vastpakt, want dan wordt de temperatuur sowieso verkeerd gemeten.
HR92's komen hopelijk deze week/volgende week beschikbaar trouwens.
foutlog scherm zit wel nog in het menu:quote:Op dinsdag 15 april 2014 07:49 schreef edje65 het volgende:
Zo, heb mij ook maar aangemeld hier, volgde het forum al enige tijd. Ik heb nu de nieuwe evohome een week of 3. Bevalt goed. installeren was erg eenvoudig, half uurtje werk, vele malen makkelijker dan evohome1.
Enige fout die ik heb ontdekt was dat er een zomer/wintertijd probleem in de app zit, dat wordt verholpen zegt honeywell, met een update. Ik heb een opentherm aansluiting, heb nog geen gekke dingen verder ontdekt. Jammer vind ik wel dat je kennelijk geen scherm meer hebt met foutlogs? Kon je bij evohome makkelijk zien als de batterijen moesten worden vervangen van een hr80. Nu nog wat hr92s aanschaffen!
ik heb het probleem bij Honeywell voorgelegd,quote:Op dinsdag 15 april 2014 21:23 schreef woekele het volgende:
Ik heb het idee dat niet de voeler het probleem is, want hij laat zelf zien dat het al 19,5 graden is en gaat toch doorstoken, terwijl de gewenste temp 18 is. Dus hij voelt wel goed, maar regelt verkeerd. Ik weet niet of een dts92 het regelen 'overneemt' van Evotouch, zoals een HR80. Hoor het graag van je als je het geprobeerd hebt
Wel een foutlogboek???quote:Op woensdag 16 april 2014 09:49 schreef RoyW het volgende:
[..]
foutlog scherm zit wel nog in het menu:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]
ik heb het probleem bij Honeywell voorgelegd,
ik kom hier nog op terug.
dat zou goed kunnen.. ik vraag het even na.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:57 schreef zerox123 het volgende:
Het foutlogboek verschijnt in de lijst zodra er een fout is geweest.
Als de optie niet aanwezig is, werkt het systeem dus perfect
Dit klopt inderdaad! Geen foutlogboek = geen fouten in het systeem.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:57 schreef zerox123 het volgende:
Het foutlogboek verschijnt in de lijst zodra er een fout is geweest.
Als de optie niet aanwezig is, werkt het systeem dus perfect
Het systeem is inderdaad zelflerend, hij heeft hier ongeveer 1-2 weken voor nodig.quote:Op woensdag 16 april 2014 22:15 schreef woekele het volgende:
Dus hij moet leren dat hij moet stoppen met verwarmen als hij al 1,5 graad boven de gewenste temp zit? Dat moet hij toch gewoon gelijk weten, lijkt me niet logisch.
Optimalisaties zouden wel lerend kunnen zijn. Dingen als automatisch van te voren beginnen met verwarmen, of automatisch eerder stoppen met verwarmen. Maar die optimalisaties heb ik juist uitgeschakeld, om dat soort dingen uit te sluiten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |