Goede vraag! Volgende.......quote:Op vrijdag 5 april 2013 10:58 schreef BeavisnKutthead het volgende:
Ik heb er niet heel veel verstand van maar ik vroeg me toch iets af... Waarom koopt NL eigenlijk uitsluitend een door "westerse" landen gemaakte vliegtuigen.. Waarom niet een stel sukhoi t50 stealth vliegtuigen en een aantal sukhoi 25 "frogfoots" voor grondaanvallen.
De enige zin in je post die hout snijdt. Een land dat zo enorm voor haar welvaart afhankelijk is van belangen in het buitenland moet nou eenmaal geld uitgeven om die belangen te beschermen. Dat kun je niet aan je buurlanden overlaten, alleen maar omdat ze jou een toffe peer vinden. Dan wordt he tal gauw: waarom betaal jij niet voor je eigen bescherming, en stoppen ze er mee. Iedereen die dat simpele feit negeert zaagt simpelweg aan zijn eigen welvaart.quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:54 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Alle gekheid op een stokje, maar het is niet slechts pure verkwisting dat we miljarden uitgeven aan die flauwekul. (...)
En terecht! In de tijd dat de MLD er nog was, werd Nederland al totaal niet serieus genomen met die capaciteit. En geloof me: Ik weet waar ik over praat! Het kostte klauwen met geld, en bij oefeningen mocht de MLD ergens aan de periferie rondjes draaien en verder niks. Voor het in de gaten houden van de scheepvaart in de Nederlandse territoriale wateren kun je toe met een vliegtuigje zoals dit:quote:Op vrijdag 5 april 2013 13:08 schreef RonaldV het volgende:
Nederland hief de Marine Luchtvaartdienst
Jij loopt zelf te jengelen als een klein kind dat JIJ geen missies wilt, ik pas me slechts aan.quote:Op vrijdag 5 april 2013 10:46 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Nee. Maar jij wel. Want iemand die anderen de mond probeert te snoeren door ze uit te maken voor 'simpel volk', kan de luxe van een publiek debat niet aan.
Je praat echt poep. NL neemt helemaal niet de STOVL versie.quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:24 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Maar we hadden het over een straaljager, toch? Het voordeel van die JSF is dat hij verticaal op kan stijgen, zodat hij niet meteen na de take-off Nederland uitvliegt. Die capaciteit (dat verticaal starten en landen) maakt 'm meteen schreeuwend duur, kwetsbaar en als 'air-superiority fighter' een gedrocht.
Nee, maar we betalen in de uiteindelijke aanschafprijs wel mee aan de ontwikkeling er vanquote:Op vrijdag 5 april 2013 17:07 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Je praat echt poep. NL neemt helemaal niet de STOVL versie.
Hij heeft wel een paar goede punten.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:00 schreef RonaldV het volgende:
http://www.dagelijksestan(...)el-riskanter-dan-jsf
Ik weet het, van Mat Herben. Lekker belangrijk wat die vindt, hij is verdacht, want hij was altijd al pro JSF. Toch?
Lees toch maar even, lees ook zijn linkjes. En vertel dan nog eens met droge ogen dat de Gripen E (of NG, of hoe je hem ook wilt noemen) en de Eurofighter de beste keuzes zijn.
tequote:Op vrijdag 5 april 2013 10:58 schreef BeavisnKutthead het volgende:
Ik heb er niet heel veel verstand van maar ik vroeg me toch iets af... Waarom koopt NL eigenlijk uitsluitend een door "westerse" landen gemaakte vliegtuigen.. Waarom niet een stel sukhoi t50 stealth vliegtuigen en een aantal sukhoi 25 "frogfoots" voor grondaanvallen.
Nederland neemt vooralsnog helemaal niks. Maar die STOVL-versie zou nog in de taakopdracht passen, zoals ik schreef. Als ze de 'A' doorzetten, krijgen ze hetzelfde vliegtuig, maar dan zonder die capaciteit. Maar nog steeds een bereik waarmee ze de grens met Rusland op en neer niet halen. Wat gaan we ermee doen dan? Brussel bombarderen?quote:Op vrijdag 5 april 2013 17:07 schreef hoogvlieger het volgende:
Je praat echt poep. NL neemt helemaal niet de STOVL versie.
Probeer jezelf er nu niet uit te praten. Het valt mij ook op dat je niet op de hoogte bent van de ontwikkelingen, en niet weet waar je over praat. De STOVL versie is ab-so-luut niet waar de Nederlandse overheid geïnteresseerd in is. Reageer nu eens niet zo uitdagend en fel. Luister naar deze lui hier, want het grappige is dat zij degene zijn die het voor de 400e keer hier op fok weer tegen iemand ( in dit geval jij ) moeten uitleggen, en ze nog het geduld ervoor hebben ook.quote:Op vrijdag 5 april 2013 17:49 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Nederland neemt vooralsnog helemaal niks. Maar die STOVL-versie zou nog in de taakopdracht passen, zoals ik schreef. Als ze de 'A' doorzetten, krijgen ze hetzelfde vliegtuig, maar dan zonder die capaciteit. Maar nog steeds een bereik waarmee ze de grens met Rusland op en neer niet halen. Wat gaan we ermee doen dan? Brussel bombarderen?
Exact als destijds, bij de F-16. Die Harrier was 'hands down' het meest geschikt, kijkend naar de opgestelde eisen. Die STOVL-versie nu dito. Er is alleen geen 'slagveld' meer waar je die dingen op in zou kunnen zetten, zoals ik al schreef. Dus we blijven met die dingen de hele wereld over sjouwen, op zoek naar een mogelijkheid om net te doen alsof ze nuttig zijn. DAT is al tenenkrommend. Maar nu de potentiële vijand een teringeind opgeschoven is naar het oosten, is het zelfs een logistieke nachtmerrie als de oorlog uit zou breken. Of je moet op Leeuwarden en Volkel gaan zitten wachten tot de Russen in de buurt komen. Totale onzin dat ding!quote:Op vrijdag 5 april 2013 17:53 schreef Pumatje het volgende:
De STOVL versie is ab-so-luut niet waar de Nederlandse overheid geïnteresseerd in is.
Dat jij de gehele instabiliteit op mondiaal vlak niet begrijpt maakt jachtvliegtuigen niet nutteloos. Dat geeft nogmaals aan dat je niet echt weet waar je het over hebt.quote:Op vrijdag 5 april 2013 18:00 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Exact als destijds, bij de F-16. Die Harrier was 'hands down' het meest geschikt, kijkend naar de opgestelde eisen. Die STOVL-versie nu dito. Er is alleen geen 'slagveld' meer waar je die dingen op in zou kunnen zetten, zoals ik al schreef. Dus we blijven met die dingen de hele wereld over sjouwen, op zoek naar een mogelijkheid om net te doen alsof ze nuttig zijn. DAT is al tenenkrommend. Maar nu de potentiële vijand een teringeind opgeschoven is naar het oosten, is het zelfs een logistieke nachtmerrie als de oorlog uit zou breken. Of je moet op Leeuwarden en Volkel gaan zitten wachten tot de Russen in de buurt komen. Totale onzin dat ding!
Ja, en dat vind jij dan weer.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:20 schreef RonaldV het volgende:
[..]
En toch graag inhoudelijker dan dat. "Vind ik" is geen inhoudelijke reactie.
Omdat je het zegt? De rest van je argumenten kunnen in de prullenbak, want je praat poep.quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:24 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
En geloof me: Ik weet waar ik over praat!
Nee. de britten wel, maar die waren oorspronkelijk ook van plan om ze te gaan kopen. En misschien wel weer gaan kopen, want hun keus om ze niet te kopen blijkt ook niet zo gelukkig.quote:Op vrijdag 5 april 2013 17:20 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, maar we betalen in de uiteindelijke aanschafprijs wel mee aan de ontwikkeling er van
Weet je wat Artikel 5 is?quote:Op vrijdag 5 april 2013 18:00 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Exact als destijds, bij de F-16. Die Harrier was 'hands down' het meest geschikt, kijkend naar de opgestelde eisen. Die STOVL-versie nu dito. Er is alleen geen 'slagveld' meer waar je die dingen op in zou kunnen zetten, zoals ik al schreef. Dus we blijven met die dingen de hele wereld over sjouwen, op zoek naar een mogelijkheid om net te doen alsof ze nuttig zijn. DAT is al tenenkrommend. Maar nu de potentiële vijand een teringeind opgeschoven is naar het oosten, is het zelfs een logistieke nachtmerrie als de oorlog uit zou breken. Of je moet op Leeuwarden en Volkel gaan zitten wachten tot de Russen in de buurt komen. Totale onzin dat ding!
Nee, dat is nou net het punt. "Vind ik" is geen inhoudelijke reactie, maar een mening.quote:
Eens. En het is de taak van politici om het volk juist en volledig op de hoogte te brengen, zodat ze "vind ik" fatsoenlijk kunnen onderbouwen. Iets wat aantoonbaar (zie de linkjes in het artikel van Harben) NIET gebeurt. Het is volksmennerij, geen voorlichting. En dus is "vind ik" gebaseerd op los zand.quote:In de democratie die nederland is zijn de militairen afhankelijk van de politiek om hun spullen gefinancieerd te krijgen, en we zijn ondertussen op het punt aangekomen dat het 'vind ik' draagvlak onder zowel bevolking als ook in de politiek toch wel erg belangrijk lijkt te worden om ze nog definitief door te laten gaan.
je hebt bijna gelijk. Waar jouw vergelijking op mank gaat is dat iedereen met een beetje kennis van zijn gebruiksgedrag kan bedenken waarom de taken van een smartphone ook door andere telefoons kan worden uitgevoerd. Het probleem is dat de Tweede Kamer niet gevuld is met mensen met kennis van het militaire vliegbedrijf. Ze zijn dus afhankelijk van de kennis van mensen die die kennis wel bezitten. Maar oh jee: dan moeten parlementariers met uniformen (=autoriteit) aan tafel. En voor de helft van de Tweede Kamer zijn uniformen toch al per definitie verdacht, want nazis droegen die ook!quote:Ondertussen zijn er twee dingen het geval. Het leger had vanaf het begin een zeer sterke voorkeur voor de JSF, op een manier die me doet denken aan m'n buurmeisje die bij hoog en bij laag volhoudt dat een iPhone echt de enige geschikte telefoon voor haar is want het is de beste op de wereld. Ze zit er helemaal in, heeft er verstand van, maar weigert ook maar te overwegen dat een android telefoon voor veel minder geld ook aan haar rationele eisen zou voldoen, buiten het feit dat het geen Apple is. Dat maakt dat een groot deel van Nederland er nog steeds niet van overtuigd is dat in het traject tot nu toe ook maar echt serieus, met een open blik, naar alternatieven is gekeken.
Welkom in de ontwikkeling van militaire hardware sinds 1950!quote:Daarnaast lijkt het JSF project wat management betreft compleet onbeheersbaar te zijn, door wat lijkt op een combi van slecht projectmanagement, politiek gekonkel, en poging een ultiem vliegtuig te maken dat overal goed in moet zijn maar nergens echt goed in is met alle gevolgen van dien.
Fanaten hebben per definitie geen betere kennis, daarom zijn ze fanaat. En er is meer openbaar dan je denkt. Vooral de VS hebben enorm veel info al gewoon openbaar staan. Voeg daar de kennis die in de internationale luchtvaart-journalistiek beschikbaar is aan toe, en je kunt jezelf een fatsoenlijk beeld vormen.quote:Begrijp me goed, ik heb niet de illusie dat ik een goed onderbouwd oordeel kan geven, maar eerlijk gezegd twijfel ik er sterk aan of hier aanwezige leger/vliegtuigfanaten dat ondanks een betere dossierkennis wel kunnen. Datgene dat openbaar is is namelijk al door een filter gegaan en daarnaast lijkt een zakelijke blik ook wel een beetje zoek.
De bende waar je het over hebt speelt tussen Lockheed en het Pentagon. Nederland koopt niet van Lockheed, maar van het Pentagon. Er is wel degelijk een rem: we hebben nog altijd geen contract voor ook maar één operationeel squadron en we zijn de enige niet. Maar tegelijk moet je ook de ogen niet sluiten voor wat er op het moment WEL bereikt wordt en voor de kansen over de lopende 20-30 jaar. En dat is wat ik de tegenstanders verwijt. "We hebben al besloten dat we hem niet nemen, wat de argumenten ook zijn." Want geef toe: niet alleen de supporters hebben zich ingegraven: de tegenstanders hebben dat minstens zo diep. Sterker nog: zij zijn degenen die begonnen zijn met de discussie. Toen de Luchtmacht zei "dat lijkt ons een mooi toestel", riepen politici "dat maken WIJ wel voor jullie uit" in plaats van te vragen "Oh ja? Waarom dan?"quote:Ik ben tegen bezuinigingen op het leger en aanvankelijk was ik ondanks de gekleurde mening bij de militairen redelijk pro-JSF .Daarnaast heb ik begip voor tegenvallers en complicaties die je hebt bij de ontwikkeling van een dergelijk ambitieus iets. Maar de bende die het ondertussen geworden lijkt te zijn gaat over de grens van m'n begrip heen. Elke vorm van een rem lijkt te ontbreken en door de blinde steun verliezen de trouwe supporters wat mij betreft daarom hun credits wat betreft hun verdere mening over het toestel.
Dat heb ik hierboven al beantwoord. Een mening is prima, maar dan wel op de juiste argumenten. Niet omdat een GroenLinkse dame zegt dat we tegen Bush zijn. Dat argument is al 4 jaar verlopen.quote:En of je het nu leuk vind of niet; als het maar om genoeg mensen gaat is de 'vind ik' mening van de bevolking buitengewoon relevant. De politici die over de financiering van het ding gaan zijn hier namelijk buitengewoon gevoelig voor.
Mee eens!quote:Op vrijdag 5 april 2013 20:26 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, dat is nou net het punt. "Vind ik" is geen inhoudelijke reactie, maar een mening.
[..]
Eens. En het is de taak van politici om het volk juist en volledig op de hoogte te brengen, zodat ze "vind ik" fatsoenlijk kunnen onderbouwen. Iets wat aantoonbaar (zie de linkjes in het artikel van Harben) NIET gebeurt. Het is volksmennerij, geen voorlichting. En dus is "vind ik" gebaseerd op los zand.
[..]
je hebt bijna gelijk. Waar jouw vergelijking op mank gaat is dat iedereen met een beetje kennis van zijn gebruiksgedrag kan bedenken waarom de taken van een smartphone ook door andere telefoons kan worden uitgevoerd. Het probleem is dat de Tweede Kamer niet gevuld is met mensen met kennis van het militaire vliegbedrijf. Ze zijn dus afhankelijk van de kennis van mensen die die kennis wel bezitten. Maar oh jee: dan moeten parlementariers met uniformen (=autoriteit) aan tafel. En voor de helft van de Tweede Kamer zijn uniformen toch al per definitie verdacht, want nazis droegen die ook!
[..]
Welkom in de ontwikkeling van militaire hardware sinds 1950!
[..]
Fanaten hebben per definitie geen betere kennis, daarom zijn ze fanaat. En er is meer openbaar dan je denkt. Vooral de VS hebben enorm veel info al gewoon openbaar staan. Voeg daar de kennis die in de internationale luchtvaart-journalistiek beschikbaar is aan toe, en je kunt jezelf een fatsoenlijk beeld vormen.
[..]
De bende waar je het over hebt speelt tussen Lockheed en het Pentagon. Nederland koopt niet van Lockheed, maar van het Pentagon. Er is wel degelijk een rem: we hebben nog altijd geen contract voor ook maar één operationeel squadron en we zijn de enige niet. Maar tegelijk moet je ook de ogen niet sluiten voor wat er op het moment WEL bereikt wordt en voor de kansen over de lopende 20-30 jaar. En dat is wat ik de tegenstanders verwijt. "We hebben al besloten dat we hem niet nemen, wat de argumenten ook zijn." Want geef toe: niet alleen de supporters hebben zich ingegraven: de tegenstanders hebben dat minstens zo diep. Sterker nog: zij zijn degenen die begonnen zijn met de discussie. Toen de Luchtmacht zei "dat lijkt ons een mooi toestel", riepen politici "dat maken WIJ wel voor jullie uit" in plaats van te vragen "Oh ja? Waarom dan?"
[..]
Dat heb ik hierboven al beantwoord. Een mening is prima, maar dan wel op de juiste argumenten. Niet omdat een GroenLinkse dame zegt dat we tegen Bush zijn. Dat argument is al 4 jaar verlopen.
Als dat zo was hadden ze de NH-90 net zo hard aangepakt als de JSF. Want als IETS een faal project is, is dat het wel.quote:Op vrijdag 5 april 2013 22:14 schreef Isee het volgende:
[..]
En dat terwijl ik dacht dat de taak van de media toch was om objectief het nieuws te brengen.
Ik pik deze er even uit, want ik sta op het punt om te vertrekken: je hoeft niet perse zelf mee te doen met de ontwikkeling van de JSF of van welk wapensysteem dan ook natuurlijk.quote:Op vrijdag 5 april 2013 20:26 schreef RonaldV het volgende:
Welkom in de ontwikkeling van militaire hardware sinds 1950!
Klopt, maar dan moet je niet klagen als je geïnvesteerde geld naar het buitenland vertrekt zonder dat je er ook maar een cent voor terug ziet. In dit soort projecten is het heel eenvoudig: mee-ontwikkelen is mee-delen in de opbrengst. Zo zie je nog iets terug van je investering.quote:Op vrijdag 5 april 2013 22:22 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik pik deze er even uit, want ik sta op het punt om te vertrekken: je hoeft niet perse zelf mee te doen met de ontwikkeling van de JSF of van welk wapensysteem dan ook natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |