abonnement Unibet Coolblue
pi_122867616

Sri Lanka
Vroeger Ceylon, een tropisch paradijs net onder India. Een van de grootste producenten van thee en cocosproducten.

Bezienswaardigheden
Eigenlijk het gehele eiland, maar wat hoogte punten:

• Peradeniya botanical gardens
Net buiten (het verder naar toeristische, drukke) Kandy, een prachtige botanische tuin.

• Yala National Park
Het gebied met de hoogste luipaard-dichtheid ter wereld, een groeiende olifantenpopulatie, honderden vogels, en wat niet meer. (Foto's LeeHarveyOswald: https://plus.google.com/p(...)/5686610947516204273 )

• Markten in Colombo
Veel locals, onwijs veel tropisch groente en fruit.

• Kleine, lokale eetgelegenheden
Eet waar de locals eten. Het meest geweldige eten voor vrijwel niets.



Wat kost dat?
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 19:50 schreef Isegrim het volgende:
Hmja, ik ga het land missen hoor. O+

Onze uitgaven, voor hen die dat interessant vinden. :)

We zijn negentien dagen in het land geweest.

• Verblijf: ¤ 862,50 (~60%)

• Vervoer: ¤ 291,80 (~20%)

• Eten & drinken: ¤ 163,74 (~11%)

• Overig (entree, fooien etc.): ¤ 119,44 (~8%)

Totaal uitgegeven (ex vlucht uiteraard): ¤ 1.437,78

Verblijf en vervoer kunnen absoluut veel goedkoper voor de budgettair uitgedaagde reiziger. :Y De bus is echt bizar goedkoop, maar je moet dan eigenlijk geen koffers meeslepen. Verblijf kan ook heel goedkoop, vooral als je in de accommodaties gaat zitten waar de Srilankanen zelf verblijven. Je verwachtingen qua faciliteiten & hygiëne moet je daar natuurlijk wel aan aanpassen.

Wat algemene tips:

• Absoluut meenemen: multitool / Zwitsers zakmes & voorraad ziplock-zakjes.

• Neem niet te veel kleding mee. Je neemt bijna altijd meer mee dan je feitelijk nodig hebt. Eén setje warme kleren voor in de Hill Country is wel genoeg denk ik.

• Per persoon verbruik je ongeveer een halve DEET-roller (zo'n deoroller-ding) per week. DEET is in Sri Lanka niet algemeen verkrijgbaar.

• Pas je eetgewoonten aan als je bij de locals eet. Eet gewoon met je (rechter)hand, wordt zeer gewaardeerd. :) Srilankanen zijn terecht trots op hun culinaire traditie en waardering daarvoor maakt vrienden.

• Neem overal een rol pleepapier mee naartoe, dit hangt nergens.

• Koop alleen fruit dat je meteen / in de eerstkomende paar uur gaat opeten. Bewaren werkt echt niet met die hitte en dat is zonde. Fruit is overal verkrijgbaar en zeer goedkoop. Het lekkerste, rijpste fruit koop je bij de stalletjes langs de weg. Ze maken het eetklaar voor je.

• Neem voldoende ontsmettende gel mee. Zo voorkom je reizigersdiarree. Neem ook loperamide mee voor het geval dat. Vraag je huisarts of hij bereid is om je een breed spectrum-antibiotica mee te geven voor eventuele reizigersdiarree, dat scheelt bezoekjes aan plaatselijke dokters en ziekenhuizen. Wij kregen ciprofloxacine mee.

• Wees niet te bang om ergens te eten, dat is echt zonde. Het lekkerste eten krijg je bij de kleine lokale 'hotels' (cafetaria) en die zijn nou eenmaal niet bepaald schoon. Wij hebben beide wel wat spijsverteringsproblemen gehad, maar geen echte diarree (mede dankzij de loperamide).

• Wees op je hoede voor mensen die 'zomaar' een praatje komen maken en je vervolgens een soort rondleiding gaan geven. Ze willen altijd geld zien. Ga op je gevoel af; de meeste mensen zijn gewoon geïnteresseerd, maar je zult ook veel verkapte bedelaars tegenkomen. Gewoon mensen die ineens een stukje met je mee gaan lopen e.d. Wees resoluut in je afwijzing.

• Laat je niet bedotten door tuktukchauffeurs met hele verhalen over 'normal price'. 30-50 rupee per kilometer is normaal, houd dat in je achterhoofd. Spreek van tevoren een prijs af, tenzij je zeker weet dat iemand te goeder trouw is (bijvoorbeeld als je iemand geregeld hebt via je hotel; die zullen meestal niet te veel rekenen).

• Vertrouw niet op de Lonely Planet!!! Zeker niet daar waar het accomodaties aangaat. Inmiddels zijn wij tot de conclusie gekomen dat we de accomodaties die LP aanraadt juist moeten mijden. :') Zal er ook iets mee te maken hebben dat de LP over Sri Lanka twee jaar oud is. Veel informatie klopt niet meer, maar er staan ook gewoon feitelijke onjuistheden in over bereikbaarheid, locatie e.d. De vermelding in LP doet accomodaties i.h.a. geen goed. Om te beginnen gooien ze hun prijzen flink omhoog en verder kun je er van op aan dat accommodaties die in de LP staan, helemaal vol zitten met blanken. Niks aan. :P

• Onze ervaring leert dat je -in elk geval in deze periode- prima op de bonnefooi kunt reizen. Overal is voldoende plek. Wij hebben steeds wel de dag van tevoren een accommodatie gezocht en gebeld, maar nodig is dat niet. In elke plaats waar we zijn geweest hadden we ook zo op goed geluk ergens naartoe kunnen gaan en een slaapplaats kunnen vinden.

Als me nog meer te binnen schiet, zet ik het hier nog neer. :)


Weer

Eigenlijk zit je in Sri Lanka nooit verkeerd. In het regenseizoen regent het zo tussen 17:30 en 18:00. Kort maar hevig, en daarna weer droog. In 'Hill country' zal het wat vaker regenen en ligt de temperatuur ook een stuk lager (rond de 20, ipv rond de 30).



Overige Sri Lanka topics:
Reisverslag van SeLang TRV / [Reisverslag] Sri Lanka
'Live' blog van Isegrim en LeeHarveyOswald van hun bezoek in December 2011 - TRV / Blogtopic - reis naar Sri Lanka
TRV / [Reisverslag] Pré-huwelijksreis naar Sri Lanka (veel foto's)

[ Bericht 1% gewijzigd door UIO_AMS op 30-08-2018 10:23:21 ]
pi_122867650
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:48 schreef Blik het volgende:
Iemand een tip voor een hotel in Colombo om direct na aankomst te verblijven?
quote:
2s.gif Op donderdag 14 februari 2013 13:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Wij zaten hier: http://www.fieldviewholidayresort.com/

Beviel erg goed. Is op +/- 30 minuten per tuktuk van Colombo, uurtje van vliegveld. Rustig, mooi gelegen, en je hebt kleine huisjes of appartementen. Die laatste zijn wat luxer, de huisjes wat leuker :)
  donderdag 14 februari 2013 @ 13:03:47 #3
62913 Blik
The one and Only!
pi_122867694
quote:
2s.gif Op donderdag 14 februari 2013 13:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Wij zaten hier: http://www.fieldviewholidayresort.com/

Beviel erg goed. Is op +/- 30 minuten per tuktuk van Colombo, uurtje van vliegveld. Rustig, mooi gelegen, en je hebt kleine huisjes of appartementen. Die laatste zijn wat luxer, de huisjes wat leuker :)
quanta costa? :)

ps: leuke op!
pi_122867742
Durf ik niet meer te zeggen. Ik heb de bedrijfsleider op Facebook, dus kan het vragen :D
  donderdag 14 februari 2013 @ 13:07:48 #5
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_122867832
Is de keuken pittig net zoals in India? Ik ben van plan om dit jaar Sri Lanka aan te doen met even naar de Malediven maar twijfel nog tussen Cuba.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_122869909
De keuken is gelijk aan de zuid-Indiase keuken ja :)
pi_122870102
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 13:03 schreef Blik het volgende:

[..]

quanta costa? :)

ps: leuke op!
Volgens de site van het agency waar wij dit geboekt hadden voor aankomst is het 30 tot 50 USD/nacht. Voor vertrek zijn we weer hier geweest, maar ik weet niet wat we toen, bij het hotel zelf, betaald hebben.
pi_122870691
Heb hem even gekoppeld aan het 'oude' topic
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_122870839
Mijn geboorteland O+
pi_122871325
quote:
14s.gif Op donderdag 14 februari 2013 14:23 schreef Thetallguy het volgende:
Heb hem even gekoppeld aan het 'oude' topic
Dank!
  donderdag 14 februari 2013 @ 14:42:55 #11
62913 Blik
The one and Only!
pi_122871549
quote:
2s.gif Op donderdag 14 februari 2013 14:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Volgens de site van het agency waar wij dit geboekt hadden voor aankomst is het 30 tot 50 USD/nacht. Voor vertrek zijn we weer hier geweest, maar ik weet niet wat we toen, bij het hotel zelf, betaald hebben.
Goed te doen, ga ik zeker in gedachte houden
pi_122874744
Verdomme, net vrij gekregen op werk. Zijn precies de dagen die ik wilde vliegen ineens met een 150 euro verhoogd. Op skyscanner nog wel de oude prijzen maar zodra ik doorklik ineens 150 pp hoger. Bagger.
pi_122878213
Fieldview is een uur vanaf Colombo, geen 30min. Maar het is een absolute aanrader, zeker met een kleintje. Boek er gerust een paar nachten, het is er heerlijk. Fijne mensen ook, zeg maar dat wij jullie gestuurd hebben. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_122880587
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 17:28 schreef Isegrim het volgende:
Fieldview is een uur vanaf Colombo, geen 30min. Maar het is een absolute aanrader, zeker met een kleintje. Boek er gerust een paar nachten, het is er heerlijk. Fijne mensen ook, zeg maar dat wij jullie gestuurd hebben. :P
25 kilometer van Colombo Fort station / markt bij Pettah naar Fieldview... :)
pi_122903504
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 14:42 schreef Blik het volgende:

[..]

Goed te doen, ga ik zeker in gedachte houden
Had jij je ticket rechtstreeks bij emirates geboekt of via een andere site?

En hoeveel was je kwijt per ticket?
  vrijdag 15 februari 2013 @ 09:20:56 #16
62913 Blik
The one and Only!
pi_122904403
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 08:11 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Had jij je ticket rechtstreeks bij emirates geboekt of via een andere site?

En hoeveel was je kwijt per ticket?
Vlucht gevonden via Skyscanner app op de iPad. Vervolgens geboekt via ebookers.nl. Kosten waren 640 euro p.p. + 80 euro voor de kleine. Vluchten op zaterdag zijn vaak goedkoper, vliegen overigens vanaf Dusseldorf. Scheelde ruim ¤200 p.p.

Overigens hadden wij ook last van plotselinge prijsstijgingen tijdens het zoeken. Ik heb het idee dat de websites bijhouden waar je naar zoekt en dan de prijzen omhoog gooien. Probeer je cookies eens weg te gooien en check of het dan nog steeds zo is
pi_122904782
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 09:20 schreef Blik het volgende:

[..]

Vlucht gevonden via Skyscanner app op de iPad. Vervolgens geboekt via ebookers.nl. Kosten waren 640 euro p.p. + 80 euro voor de kleine. Vluchten op zaterdag zijn vaak goedkoper, vliegen overigens vanaf Dusseldorf. Scheelde ruim ¤200 p.p.

Overigens hadden wij ook last van plotselinge prijsstijgingen tijdens het zoeken. Ik heb het idee dat de websites bijhouden waar je naar zoekt en dan de prijzen omhoog gooien. Probeer je cookies eens weg te gooien en check of het dan nog steeds zo is
Goede prijs. Ik heb nu een ideaal ticket gevonden rechtstreeks op de Emirates site (waarvan wel de prijs gelijk blijft als ik naar het betaalscherm klik, de andere 590 tickets schieten dan ineens naar 718). 618 p.p. dus lijkt prima. 3,5 uur tussenstop heenreis, 2 uur op terugreis.

Enige nadeel is dat ik moet schuiven met mijn vakantierooster voor ik kan boeken. Hopelijk lukt me dat vandaag, kan ik morgen mooi boeken.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 10:03:25 #18
62913 Blik
The one and Only!
pi_122905339
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 09:37 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Goede prijs. Ik heb nu een ideaal ticket gevonden rechtstreeks op de Emirates site (waarvan wel de prijs gelijk blijft als ik naar het betaalscherm klik, de andere 590 tickets schieten dan ineens naar 718). 618 p.p. dus lijkt prima. 3,5 uur tussenstop heenreis, 2 uur op terugreis.

Enige nadeel is dat ik moet schuiven met mijn vakantierooster voor ik kan boeken. Hopelijk lukt me dat vandaag, kan ik morgen mooi boeken.
Dat is zeker een mooie prijs, hopen dat die er morgen nog is
pi_122915376
Dag extra vrij gekregen.

Ik ben vanaf 08:15 op 27 juli klaar met mijn laatste werkdag. Dezelfde avond rond 9 uur vertrekken. 24 augustus laat in de avond terug komen, even een dagje bij komen en dan 26e weer beginnen. Lekker een volle maand weg dus. Tickets zijn geboekt, dus zullen jullie me nog wel vaker in dit topic zien verschijnen :) .
  vrijdag 15 februari 2013 @ 15:27:46 #20
62913 Blik
The one and Only!
pi_122916178
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:09 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Dag extra vrij gekregen.

Ik ben vanaf 08:15 op 27 juli klaar met mijn laatste werkdag. Dezelfde avond rond 9 uur vertrekken. 24 augustus laat in de avond terug komen, even een dagje bij komen en dan 26e weer beginnen. Lekker een volle maand weg dus. Tickets zijn geboekt, dus zullen jullie me nog wel vaker in dit topic zien verschijnen :) .
Misschien zitten we wel in hetzelfde vliegtuig terug. 10 uur vertrek uit Colombo en om 19:40 weer in Dusseldorf?
pi_122916588
Jaloers! :)

Wij waren overigens met Royal Jordanian, korte tussenstop in Jordanië (twee uurtjes ofzo) en dan verder naar Colombo, vlogen vanaf AMS :)
pi_122916809
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:27 schreef Blik het volgende:

[..]

Misschien zitten we wel in hetzelfde vliegtuig terug. 10 uur vertrek uit Colombo en om 19:40 weer in Dusseldorf?
Haha, toevallig wel ja. 10:05 weg uit Colombo, 19:40 aankomst in Dusseldorf.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 16:25:26 #23
62913 Blik
The one and Only!
pi_122918492
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:43 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Haha, toevallig wel ja. 10:05 weg uit Colombo, 19:40 aankomst in Dusseldorf.
tip, niet te dicht in de buurt van rij 23 zitten als je geen last wilt hebben van een klein kind ;)
  vrijdag 15 februari 2013 @ 17:15:48 #24
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_122920575
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:43 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Haha, toevallig wel ja. 10:05 weg uit Colombo, 19:40 aankomst in Dusseldorf.
:D Mini fok-meet in da sky. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_122964205
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 16:25 schreef Blik het volgende:

[..]

tip, niet te dicht in de buurt van rij 23 zitten als je geen last wilt hebben van een klein kind ;)
Net even gecheckt wat mijn vriendin had uitgekozen; 47 eerste stuk, 48 laatste. Zal geen last hebben van jullie kleine lijkt me ;).

Vandaag uitgezocht of het te doen was om met de boot naar India te gaan (maar een 80 kilometer op de kaart). Schijnt echt niet te doen zijn. Zonde.
pi_122967563
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 21:01 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Net even gecheckt wat mijn vriendin had uitgekozen; 47 eerste stuk, 48 laatste. Zal geen last hebben van jullie kleine lijkt me ;).

Vandaag uitgezocht of het te doen was om met de boot naar India te gaan (maar een 80 kilometer op de kaart). Schijnt echt niet te doen zijn. Zonde.
Er gaat geen boot :P Er waren wel plannen om de boot weer terug te laten keren, maar dat was blijkbaar niet echt een succes :P
  maandag 18 februari 2013 @ 14:01:47 #27
391442 roykee
Never change a winning team!
pi_123029451
Ik heb serieuze plannen om in Sri Lanka vrijwilligerswerk te gaan doen via Projects Abroad. In de maanden September - Oktober en November. Een ruime tijd om ook iets van het prachtige land te zien.

Ik ben heel nieuwsgierig voor deze reis en wil het liefst morgen al vertrekken. Ik ben overigens via dit topic (en de links in de OP naar andere topics) op de bestemming gekomen. Dat ik vrijwilligerswerk wilde gaan doen stond al wel even vast.

Wordt er redelijk engels gesproken in dit land? Of is het toch echt Singalees? Verschilt dat ook per stad? Waarschijnlijk is mijn vaste verblijfsplaats Colombo.
  maandag 18 februari 2013 @ 14:08:26 #28
62913 Blik
The one and Only!
pi_123029703
Dat zal LHO vast wel beter kunnen zeggen, maar ik mag aannemen dat er in Sri Lanka over het algemeen goed Engels gesproken wordt, aangezien het een oude Britse kolonie is geweest
pi_123030352
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 14:01 schreef roykee het volgende:
Ik heb serieuze plannen om in Sri Lanka vrijwilligerswerk te gaan doen via Projects Abroad. In de maanden September - Oktober en November. Een ruime tijd om ook iets van het prachtige land te zien.

Ik ben heel nieuwsgierig voor deze reis en wil het liefst morgen al vertrekken. Ik ben overigens via dit topic (en de links in de OP naar andere topics) op de bestemming gekomen. Dat ik vrijwilligerswerk wilde gaan doen stond al wel even vast.

Wordt er redelijk engels gesproken in dit land? Of is het toch echt Singalees? Verschilt dat ook per stad? Waarschijnlijk is mijn vaste verblijfsplaats Colombo.
De twee voornaamste talen zijn Singalees en Tamil. Jonge kinderen spreken vaak perfect Engels. Volwassenen heel wisselend, of geen woord, of perfect. Maar ik heb mij nooit gehinderd of beperkt gevoeld bij mensen die geen Engels spraken, en met handen-en-voeten kom je een heel eind. In Colombo op de markt (Pettah) sprak men veelal geen Engels, toch heeft er nergens zoveel non-verbale communicatie plaatsgevonden als daar.

Alleen bij Horton Plains een tuctuc chauffeur gehad die toen het op betalen aankwam ineens geen woord Engels meer sprak (daarvoor nog wel) en absurd hoge bedragen noemde. Maar dat was ook een vuile profiteur die, nadat we niet verder konden door een modderverschuiving, daar toeristen voor ongeveer 10 keer de gangbare prijs wel naar de plek van bestemming kon brengen; hij was de enige tuctuc chauffeur tussen de verschuiving en het park (waar overigens niet veel aan is). Voor de laatste drie kilometer hebben we hetzelfde betaald als voor de eerste 40.

  maandag 18 februari 2013 @ 14:49:55 #30
391442 roykee
Never change a winning team!
pi_123031171
Oke, dank voor de antwoorden. Ik weet dat ik nog een aantal lessen Singalees ga krijgen dus dat is dan misschien niet verkeerd. Mede omdat ik daar echt een sociaal project wil ondersteunen.

De foto die je post is ook schitterend. Begin al behoorlijk verliefd te worden op dat land. Nu moet ik er alleen nog naar toe *O*
  maandag 18 februari 2013 @ 16:39:41 #31
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_123035276
Geloof me, dan wordt het alleen maar erger. O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_123060238
quote:
2s.gif Op maandag 18 februari 2013 14:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De twee voornaamste talen zijn Singalees en Tamil. Jonge kinderen spreken vaak perfect Engels. Volwassenen heel wisselend, of geen woord, of perfect. Maar ik heb mij nooit gehinderd of beperkt gevoeld bij mensen die geen Engels spraken, en met handen-en-voeten kom je een heel eind. In Colombo op de markt (Pettah) sprak men veelal geen Engels, toch heeft er nergens zoveel non-verbale communicatie plaatsgevonden als daar.

Alleen bij Horton Plains een tuctuc chauffeur gehad die toen het op betalen aankwam ineens geen woord Engels meer sprak (daarvoor nog wel) en absurd hoge bedragen noemde. Maar dat was ook een vuile profiteur die, nadat we niet verder konden door een modderverschuiving, daar toeristen voor ongeveer 10 keer de gangbare prijs wel naar de plek van bestemming kon brengen; hij was de enige tuctuc chauffeur tussen de verschuiving en het park (waar overigens niet veel aan is). Voor de laatste drie kilometer hebben we hetzelfde betaald als voor de eerste 40.

[ afbeelding ]
Dan ga je de laatste drie km toch lekker lopen. Horton Plains hoor ik inderdaad weinig goede verhalen over en de prijs is ondertussen aardig belachelijk geworden. Ik meen 25 dollar.
pi_123060251
Vannacht Adam's Peak gedaan. _O_
Het viel me heel erg mee trouwens, boven in ongeveer 2,5 uur en als je weer naar beneden gaat merk je pas goed dat je best wel een afstand gelopen hebt. Mooie ervaring. :)
pi_123067197
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 06:37 schreef MCH het volgende:

[..]

Dan ga je de laatste drie km toch lekker lopen. Horton Plains hoor ik inderdaad weinig goede verhalen over en de prijs is ondertussen aardig belachelijk geworden. Ik meen 25 dollar.
Ik vond Horton Plains juist erg mooi. We hebben het hele stuk gewandeld. Erg mooi gebied. Het uitzicht was er niet door de mist, maar verder vond ik het wel de moeite waard. Wat mooie foto's gemaakt daar.
pi_123068442
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 06:37 schreef MCH het volgende:

[..]

Dan ga je de laatste drie km toch lekker lopen. Horton Plains hoor ik inderdaad weinig goede verhalen over en de prijs is ondertussen aardig belachelijk geworden. Ik meen 25 dollar.
Het is niet een stuk dat je graag loopt :) En volgens mij was het nog meer dan 25usd, we waren er voor de entree net zo veel kwijt als voor Yala.
pi_123069981
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 12:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Het is niet een stuk dat je graag loopt :) En volgens mij was het nog meer dan 25usd, we waren er voor de entree net zo veel kwijt als voor Yala.
Omdat het een beetje heuvel op gaat? :P
pi_123070282
Beetje? :D
pi_123089940
Bij ons zat het in de prijs van de rondreis. Dus ja dan doe je het toch al en dan doe je niet echt een prijs/kwaliteit verhouding. Dan kijk je gewoon of je het er mooi vond. En dat vond ik.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 22:18:17 #39
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_123095057
Horton Plains is zeker mooi qua landschappen, maar er loopt erg veel volk rond en dieren zul je er overdag weinig zien daardoor.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_123110234
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:58 schreef Stansfield het volgende:
Bij ons zat het in de prijs van de rondreis. Dus ja dan doe je het toch al en dan doe je niet echt een prijs/kwaliteit verhouding. Dan kijk je gewoon of je het er mooi vond. En dat vond ik.
Gezien in Horton Plains:







En dat in iets van 3,5 uur tijd :P Oja, en een waterval, en heel erg veel mensen :P Het is niet zozeer zonde van het geld (zoveel is het nou ook weer niet), maar met een uurtje wandelen in de omgeving van Belihuloya zie je:













En de omgeving bij Horton Plains is prachtig hoor, maar ik heb in de bijna 3 weken in Sri Lanka geen omgeving gezien die niet prachtig was :P
pi_123374989
(uit het vorige topic)
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 18:29 schreef Bluezz het volgende:
Wauw, leuk om te lezen!
Is er ook een foto van het guesthouse en hoe het er van binnen uitziet?
Ik zat net mijn filmpjes terug te kijken, en kwam tot de ontdekking dat ik de meeste daarvan nooit online heb gezet (Terwijl ik dacht dat ik dat wél gedaan had :o ).

Er volgt dus spoedig een 13-maanden vertraagde post die ik beloofd had, met filmpjes van oa. hotelkamers. :)
pi_123384116
Een van de apen uit dit bericht: Uitsterven dreigt voor 25 apensoorten hebben wij bij ons laatste ontbijt mogen aanschouwen, maar ook hiervan was ik vergeten de footage online te zetten (Foto's wel, filmpjes niet).

Meer over die en andere bedreigde soorten: http://www.conservation.o(...)imates_2012-2014.pdf

Het hotel waar we zaten in Athurugiriya, zowel bij aankomst als vlak voor vertrek (post geplaatst terwijl deze nog aan het uploaden is, geef'm een uur of 3 de tijd dan doet'ie het vanzelf :P ):


Hotel 'Landa' in Belihuloya:

Apen in Belihuloya:


[ Bericht 8% gewijzigd door LeeHarveyOswald op 26-02-2013 21:47:58 ]
pi_125938229
Iemand van jullie die het heeft gecombineerd met de Malediven? Het lijkt me tof om daar te duiken. Tickets gaan weg voor een 135 euro (retour vanaf Colombo) dus dat is nog wel te doen.

Iemand ervaring met guesthouses daar? Is het nodig om van tevoren een boeking te maken?
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 1 mei 2013 @ 18:30:19 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125948871
quote:
7s.gif Op woensdag 1 mei 2013 12:46 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Iemand van jullie die het heeft gecombineerd met de Malediven? Het lijkt me tof om daar te duiken. Tickets gaan weg voor een 135 euro (retour vanaf Colombo) dus dat is nog wel te doen.

Iemand ervaring met guesthouses daar? Is het nodig om van tevoren een boeking te maken?
Guesthouses in Sri Lanka of in de Malediven? De eerste hoef je iig niet te reserveren. De tweede heb ik geen idee...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_125949627
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 18:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Guesthouses in Sri Lanka of in de Malediven? De eerste hoef je iig niet te reserveren. De tweede heb ik geen idee...
Ah, ik had mijn vraag niet goed geformuleerd zie ik. Ik doelde inderdaad op de Malediven.
pi_126862491
Iemand nog tips voor Sri Lanka?
Ik heb al een plekje gevonden voor de eerste nachten in Sri Lanka waarna ik de trein neem naar... Kan ik best de trein op voorhand reserveren?
Ik veronderstel dat ik in alle stadjes de dag zelf wel iets vind om goedkoop te overnachten?
Tips waar ik naartoe moet gaan?

Nu het Noorden toegenkelijk is, ben ik van plan om daar ook naartoe te gaan, iemand die er ook al is geweest? Als ik in brochures kijk, zie ik dat ze zich vooral focussen op Midden en Zuid Sri Lanka.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 22 mei 2013 @ 16:46:29 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_126862850
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 16:38 schreef Kielse het volgende:
Iemand nog tips voor Sri Lanka?
Ik heb al een plekje gevonden voor de eerste nachten in Sri Lanka waarna ik de trein neem naar... Kan ik best de trein op voorhand reserveren?
Niet nodig, zeker niet als je eerst al een paar dagen daar bent.

quote:
Ik veronderstel dat ik in alle stadjes de dag zelf wel iets vind om goedkoop te overnachten?
Geen probleem

quote:
Tips waar ik naartoe moet gaan?

Nu het Noorden toegenkelijk is, ben ik van plan om daar ook naartoe te gaan, iemand die er ook al is geweest? Als ik in brochures kijk, zie ik dat ze zich vooral focussen op Midden en Zuid Sri Lanka.
Iemand heeft recentelijk een verslag gemaakt O-).
TRV / [Reisverslag] Sri Lanka

Maar je moet natuurlijk zelf kijken wat je leuk vindt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 26 mei 2013 @ 16:10:58 #48
62913 Blik
The one and Only!
pi_127027039
Iemand suggesties voor een mooie plek aan het strand om een 3 weken durende trip te eindigen? Hotel mag wat duurder zijn (max ongeveer 100 euro per nacht). het liefste aan de zuidkust of westkust. Het zou om ongeveer 4 a 5 dagen gaan.
pi_127027427
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 16:10 schreef Blik het volgende:
Iemand suggesties voor een mooie plek aan het strand om een 3 weken durende trip te eindigen? Hotel mag wat duurder zijn (max ongeveer 100 euro per nacht). het liefste aan de zuidkust of westkust. Het zou om ongeveer 4 a 5 dagen gaan.
Wil je nog wat doen (dagtrips) of totaal op je gat zitten? Neem ook even de afstand in acht die je moet overbruggen de laatste dag naar het vliegveld.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2013 16:26:14 ]
  zondag 26 mei 2013 @ 16:31:35 #50
62913 Blik
The one and Only!
pi_127028148
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 16:17 schreef MCH het volgende:

[..]

Wil je nog wat doen (dagtrips) of totaal op je gat zitten? Neem ook even de afstand in acht die je moet overbruggen de laatste dag naar het vliegveld.
We willen ook nog wel wat doen in de vorm van dagtrips. Afstand vliegveld vind ik minder belangrijk, we kunnen ook evt. 1 dag eerder richting Negombo gaan om daar de laatste dag te vertoeven. Daar willen we in ieder geval starten
pi_127028586
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 16:31 schreef Blik het volgende:

[..]

We willen ook nog wel wat doen in de vorm van dagtrips. Afstand vliegveld vind ik minder belangrijk, we kunnen ook evt. 1 dag eerder richting Negombo gaan om daar de laatste dag te vertoeven. Daar willen we in ieder geval starten
Mt. Lovinia heb je veel resorts en brede stranden. Heeft als pluspunt dat het dichtbij Colombo is.

Hikkaduwa heeft mooie stranden en een fijne branding. Heeft nog een beetje een reizigerssfeertje maar ook een aantal resorts. Ligt dichtbij Galle wat ik een mooi stadje vond om te bezoeken (oude Nederlandse invloeden, zie ook verslag SeLang).

Nog een stuk verder kun je misschien Yala NP combineren met strand maar dat wordt een stuk avontuurlijker want er is afgezien van Yala niet echt een toeristische (kust)plaats.

Ben je trouwens van plan om een safari met je baby te doen? Ik zag namelijk ook jonge gezinnen met baby in zo'n jeep en die baby werd flink door elkaar gehosseld. Zag er echt niet fijn uit (ook niet in de luxere jeeps). De wegen in het park zijn flink gaar namelijk.
  zondag 26 mei 2013 @ 18:06:04 #52
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_127031941
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 16:10 schreef Blik het volgende:
Iemand suggesties voor een mooie plek aan het strand om een 3 weken durende trip te eindigen? Hotel mag wat duurder zijn (max ongeveer 100 euro per nacht). het liefste aan de zuidkust of westkust. Het zou om ongeveer 4 a 5 dagen gaan.
Palm Paradise Cabanas in Tangalle. :Y Wel echt een resort, maar een geweldig strand plus een dorpje vlakbij waar je echt eten kunt kopen. :P Eten in het restaurant is ook ok maar niet heel authentiek. Erg toffe, ruime cabanas, wij vonden het er fijn ondanks dat we niet van resort-achtige dingen houden.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_127146316
Aangezien ik in juli in Sri Lanka ben, zou ik mijn rondreis willen eindigen aan de oostkust (Trincomalee) om zo de regen in het westen te ontlopen. Dus ik ben op zoek naar een leuke guesthouse/hotel aan het strand om nog een viertal dagen uit te rusten vooraleer terug te reizen.
Iemand tips? Liefst max 100¤ per nacht ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 29 mei 2013 @ 12:14:28 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127146644
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 12:07 schreef Kielse het volgende:
Liefst max 100¤ per nacht ;)
Da fuk! _O-
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_127146900
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 12:07 schreef Kielse het volgende:
Aangezien ik in juli in Sri Lanka ben, zou ik mijn rondreis willen eindigen aan de oostkust (Trincomalee) om zo de regen in het westen te ontlopen. Dus ik ben op zoek naar een leuke guesthouse/hotel aan het strand om nog een viertal dagen uit te rusten vooraleer terug te reizen.
Iemand tips? Liefst max 100¤ per nacht ;)
:D Met hoeveel man?
pi_127146986
^ Het duurste waar wij in gezeten hebben, een hotel waar wij het merendeel van de tijd de enige gasten waren, en waar 3 a 4 man personeel rond liep, onwijs chique is, prachtig mooie omgeving, inclusief 3 maaltijden, was 70 dollar! per dag.
pi_127147033
En het goedkoopste was ook perfect geregeld, wel wat meer basic, en zonder maaltijden, voor 10 dollar / dag met zn tweeen. En dat kan nog veel goedkoper :D
pi_127149012
Twee personen :). Heb je toevallig nog de naam?
Dit heb ik al gevonden; http://www.tripadvisor.co(...)astern_Province.html
En een duurdere optie:
http://www.booking.com/ho(...)232c5d35cf4156666281;dcid=1#RD28970102

Verder zouden we graag Adam's peak beklimmen, maar dat kan nogal tegenvallen in juli vanwege de gure weersomstandigheden... Ik denk dat 1 dag daarvoor te weinig zal zijn?
  woensdag 29 mei 2013 @ 13:12:43 #59
62913 Blik
The one and Only!
pi_127149297
Iedereen heeft zo zijn budget, ons budget voor de laatste nachten is ook 120 euro per nacht. Dan ook wel met een kleine, dus we hebben iets meer eisen. Zoals bijvoorbeeld een zwembad.
pi_127149379
Jullie al een visum geregeld?

Zo ja, gewoon via deze site: http://www.eta.gov.lk/slvisa/ ?
pi_127149549
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 13:12 schreef Blik het volgende:
Iedereen heeft zo zijn budget, ons budget voor de laatste nachten is ook 120 euro per nacht. Dan ook wel met een kleine, dus we hebben iets meer eisen. Zoals bijvoorbeeld een zwembad.
De link die ik je gestuurd had nog bekeken? Daar ben je niet dat kwijt, heb je een zwembad, etc :) Ik denk dat je echt moeite moet doen om in Sri Lanka boven de 60 euro uit te komen.
pi_127149645
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 13:06 schreef Kielse het volgende:
Twee personen :). Heb je toevallig nog de naam?
Dit heb ik al gevonden; http://www.tripadvisor.co(...)astern_Province.html
En een duurdere optie:
http://www.booking.com/ho(...)232c5d35cf4156666281;dcid=1#RD28970102

Verder zouden we graag Adam's peak beklimmen, maar dat kan nogal tegenvallen in juli vanwege de gure weersomstandigheden... Ik denk dat 1 dag daarvoor te weinig zal zijn?
Dat deel van Sri Lanka zijn wij nog niet geweest, maar je zult zeker dingen vinden die binnen je budget vallen :)

De twee hotels die ik net noemde waren Curry bowl guesthouse in Hikkaduwa (10 usd /nacht) en Landa hotel in Belihuloya.
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:05:28 #63
62913 Blik
The one and Only!
pi_127151709
quote:
2s.gif Op woensdag 29 mei 2013 13:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De link die ik je gestuurd had nog bekeken? Daar ben je niet dat kwijt, heb je een zwembad, etc :) Ik denk dat je echt moeite moet doen om in Sri Lanka boven de 60 euro uit te komen.
Fieldview of Lanka?

Ligt er maar net aan wat je wensen zijn :) Wij zullen in principe nergens meer uitgeven dan 30 euro per nacht. Alleen als allerlaatste hotel willen we lekker relaxen en verwend worden, en is ons budget een stuk hoger.
pi_127151928
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:05 schreef Blik het volgende:

[..]

Fieldview of Lanka?

Ligt er maar net aan wat je wensen zijn :) Wij zullen in principe nergens meer uitgeven dan 30 euro per nacht. Alleen als allerlaatste hotel willen we lekker relaxen en verwend worden, en is ons budget een stuk hoger.
Fieldview :) Dat is waar wij begonnen en eindigde.


Eerste is onze 'aankomst' kamer, de tweede de (luxere) kamer voor vertrek :)
  vrijdag 31 mei 2013 @ 08:27:53 #65
62913 Blik
The one and Only!
pi_127238712
Fieldview gaat het waarschijnlijk worden voor de eerste 2 dagen na aankomst. Vervolgens gaan we 6 dagen met een chauffeur reizen (vinden we wel even handig met een kleine).

Dan willen we naar Ella toe, enige suggesties voor een plek om te slapen? We hadden al Zion View geprobeerd, maar die zit vol.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 09:53:00 #66
62913 Blik
The one and Only!
pi_127240220
Dit is overigens mijn voorlopige planning. Zoals je ziet niet teveel reizen, en voornamelijk de bedoeling om tripje te doen vanuit o.a. Ella.

3-aug Vlucht naar Sri Lanka
4-aug Aankomst Sri Lanka
5-aug Relaxen
6-aug Start Tour
7-aug Tour
8-aug Tour
9-aug Tour
10-aug Tour
11-aug Einde Tour
12-aug Ella
13-aug Ella
14-aug Ella
15-aug Ella
16-aug Ella - uda walawe park- kust zuiden
17-aug Galle
18-aug Galle
19-aug bentota
20-aug bentota
21-aug bentota
22-aug bentota
23-aug Bentota - hotel bij vliegveld
24-aug Vlucht terug naar Sri Lanka
pi_127240594
Hier pak en beet de mijne:



27 juli heen en op 24 augustus dezelfde vlucht als Blik terug.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2013 10:23:10 ]
pi_127240635
Met een beetje timing komen jullie elkaar in Ella weer tegen? :D
pi_128454459
We zouden we graag Adam's peak beklimmen, maar dat kan nogal tegenvallen in juli vanwege de gure weersomstandigheden... Ik denk dat 1 dag daarvoor te weinig zal zijn?

Iemand die een guesthouse weet zijn in Colombo in de buurt van Fort Railway Station? Want we zouden graag 's ochtendsvroeg de trein naar Kandy willen nemen :)
  maandag 1 juli 2013 @ 18:19:59 #70
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_128468613
Zo hoog is het niet hoor. Lijkt me dat je aan een dag meer dan genoeg hebt.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 3 juli 2013 @ 19:46:56 #71
285975 boeiuh2
Funk the dump stuff
pi_128551944
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:05 schreef Blik het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan wat je wensen zijn :) Wij zullen in principe nergens meer uitgeven dan 30 euro per nacht. Alleen als allerlaatste hotel willen we lekker relaxen en verwend worden, en is ons budget een stuk hoger.
Je kunt ook príma relaxen en verwend worden voor véél minder centen!

Dat is althans mijn ervaring. Ik heb niet één keer meer dan 15 euro uitgegeven voor overnachting. En daar zaten vaak heerlijke bedden en gerechten bij.

Maar zoals je al zegt. Het ligt er maar net aan wat je wensen zijn.
Funk Gezond, Soul een Appel
  woensdag 3 juli 2013 @ 19:48:42 #72
285975 boeiuh2
Funk the dump stuff
pi_128552004
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 12:29 schreef Kielse het volgende:
We zouden we graag Adam's peak beklimmen, maar dat kan nogal tegenvallen in juli vanwege de gure weersomstandigheden... Ik denk dat 1 dag daarvoor te weinig zal zijn?

De meeste bezoekers blijven maar 1 dag/nacht in Adam's peak.

Onderschat de klim niet. Achteraf zul je net als iedereen zeggen dat het wel meeviel, maar tijdens de hike zul je daar nog anders over denken :)
Funk Gezond, Soul een Appel
  donderdag 4 juli 2013 @ 08:48:16 #73
62913 Blik
The one and Only!
pi_128569969
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 19:46 schreef boeiuh2 het volgende:

[..]

Je kunt ook príma relaxen en verwend worden voor véél minder centen!

Dat is althans mijn ervaring. Ik heb niet één keer meer dan 15 euro uitgegeven voor overnachting. En daar zaten vaak heerlijke bedden en gerechten bij.

Maar zoals je al zegt. Het ligt er maar net aan wat je wensen zijn.
Dat kan ook zeker. Vorige vakanties regelmatig minder dan 5/10 euro per nacht uitgegeven. Maar met een kind erbij worden je eisen toch iets groter
pi_128725956
Hoe zit het met het regenseizoen? Is dat net als in Zuid-Oost Azië af en toe een harde bui en verder valt het wel mee; of is het meer volle dagen regen?
pi_128726081
quote:
5s.gif Op maandag 8 juli 2013 17:06 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hoe zit het met het regenseizoen? Is dat net als in Zuid-Oost Azië af en toe een harde bui en verder valt het wel mee; of is het meer volle dagen regen?
Half zes tot zes regen :P Heel kort, heel hevig.

En wisselt per kant van het eiland; de ene helft is droog als de andere helft regenseizoen heeft.
pi_128727053
quote:
2s.gif Op maandag 8 juli 2013 17:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Half zes tot zes regen :P Heel kort, heel hevig.

En wisselt per kant van het eiland; de ene helft is droog als de andere helft regenseizoen heeft.
Ah, en dan waarschijnlijk de westkust meer regen in juli/augustus?

Ideaal dat het vergelijkbaar is met andere landen in zuid-oost Azië. Vond het daar altijd prima. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2013 17:44:22 ]
pi_128728565
quote:
14s.gif Op maandag 8 juli 2013 17:44 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ah, en dan waarschijnlijk de westkust meer regen in juli/augustus?

Ideaal dat het vergelijkbaar is met andere landen in zuid-oost Azië. Vond het daar altijd prima. :)
quote:
Climatically speaking, the driest (and best) seasons in Sri Lanka are from December to March for the west coast, the south coast and the Hill Country, and from April to September for the ancient cities region and the east coast.
:)
  maandag 8 juli 2013 @ 19:46:53 #78
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_128731017
quote:
5s.gif Op maandag 8 juli 2013 17:06 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hoe zit het met het regenseizoen? Is dat net als in Zuid-Oost Azië af en toe een harde bui en verder valt het wel mee; of is het meer volle dagen regen?
Ik was er in februari en in het binnenland (Kandy, Haputale) regende het regelmatig vanaf een uur of twee de hele middag en avond.
It's not a lie, if you believe
  maandag 8 juli 2013 @ 21:09:16 #79
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_128734445
Wij waren in december in die regio en toen duurde het nooit langer dan een half uur.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_128745112
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 19:46 schreef 18konijn het volgende:

[..]

Ik was er in februari en in het binnenland (Kandy, Haputale) regende het regelmatig vanaf een uur of twee de hele middag en avond.
Ik was er ook afgelopen februari en in het binnenland (Kandy, Haputale) regende het af en toe maar nooit een hele middag of avond. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-07-2013 00:56:05 ]
  dinsdag 9 juli 2013 @ 17:33:42 #81
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_128764748
Kortom, wisselvalligheid troef. Ik heb daar gefietst en dan merk je echt wel of het regent of droog is...
It's not a lie, if you believe
pi_128765526
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:33 schreef 18konijn het volgende:
Kortom, wisselvalligheid troef. Ik heb daar gefietst en dan merk je echt wel of het regent of droog is...
:D Dat merk je met zo'n tropische regenbui ook wel hoor. Alsof iemand de Indische Oceaan even omkeert boven het eiland.
pi_129399708
Ik ben benieuwd.


Iemand nog ervaring met duiken daar? Of aanraders qua duikscholen? Wil weer een paar fundives maken.
  zaterdag 27 juli 2013 @ 13:51:14 #84
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_129403502
Wij hebben alleen gesnorkeld, in Hikkaduwa. Al het koraal is dood daar. ;(

Pigeon Island en Unawatuna zijn ons aangeraden door een native duikfan (ShawnLandersz op YT).

Sri Lanka is overigens een erg goede plek voor walvissen. -> http://fellows.ted.com/profiles/asha-de-vos
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_129403969
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 13:51 schreef Isegrim het volgende:
Wij hebben alleen gesnorkeld, in Hikkaduwa. Al het koraal is dood daar. ;(

Pigeon Island en Unawatuna zijn ons aangeraden door een native duikfan (ShawnLandersz op YT).

Sri Lanka is overigens een erg goede plek voor walvissen. -> http://fellows.ted.com/profiles/asha-de-vos
Interessante vrouw. Heb net een youtube filmpje van haar gekeken. Ziet er tof uit. Heb jij ze ook gezien?

Enorm zonde van het koraal. Gevolg van de tsunami?

Dank voor de aanraders trouwens. :)
pi_129404468
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 13:51 schreef Isegrim het volgende:
Wij hebben alleen gesnorkeld, in Hikkaduwa. Al het koraal is dood daar. ;(

Pigeon Island en Unawatuna zijn ons aangeraden door een native duikfan (ShawnLandersz op YT).

Sri Lanka is overigens een erg goede plek voor walvissen. -> http://fellows.ted.com/profiles/asha-de-vos
Ik heb wel een mooie grote schildpad gezien in Hikkaduwa. Die kwam elke dag naar het strand toe om gevoerd te worden. 8)7
  zaterdag 27 juli 2013 @ 14:30:02 #87
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_129404612
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 14:25 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik heb wel een mooie grote schildpad gezien in Hikkaduwa. Die kwam elke dag naar het strand toe om gevoerd te worden. 8)7
Klopt, die hebben wij ook ontmoet. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 27 juli 2013 @ 14:31:48 #88
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_129404659
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 14:07 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Interessante vrouw. Heb net een youtube filmpje van haar gekeken. Ziet er tof uit. Heb jij ze ook gezien?

Enorm zonde van het koraal. Gevolg van de tsunami?

Dank voor de aanraders trouwens. :)
Asha de Vos = _O_

Nee, niet gaan walvisspotten. Ik wil eerst weten waar ik dat op verantwoorde wijze kan doen. Was van plan om dat aan Asha de Vos te vragen voor de eerstvolgende trip naar Sri Lanka.

Het is booming business aan het worden en vanwege het totale gebrek aan regelgeving is er veel schadelijk walvistoerisme aan het ontstaan.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_129891722
Bizar hoe druk het aan de oostkust is. Echt enorm veel plaatsen volgeboekt en de prijzen zijn omhoog gegooid. Zit nu in arugam bay en het 12e guesthouse waar we vroegen hadden plaats voor ons. De rest alles vol en vaak volgeboekt voor de rest van de maand.

Pigeon island heb ik maar gesnorkeld. Was niet zo diep dus prima daarvoor. Wel erg triest hoe sommige mensen met de natuur omgaan. Koraal afbreken, schildpadden aanraken etc. Wat is er mis met die mensen (voornamelijk chinezen)..
Verder in trincomalee 6 duiken gemaakt, zicht was echt prima. Ben benieuwd of dat bij unawatuna ook zo is en of ze daar rond deze tijd wel uit gaan.

Het weer is overigens alles meegevallen. Nog geen 1 keer regen gehad in 2 weken tijd.
  maandag 26 augustus 2013 @ 10:04:34 #90
62913 Blik
The one and Only!
pi_130470754
Zo, weer terug uit Sri Lanka. Afgelopen zaterdag teruggekomen. Was echt een topvakantie. Enorm veel gezien (alle oude steden, hoogland, Nationaal parken, strand etc), lekker weer gehad (3 tropische buitjes gehad), goed eten, lekker gerelaxed in Unawatuna en Bentota de laatste week.

Enige negatieve punt was notabene het hotel wat aangeraden werd in dit topic, namelijk het Fieldview Holiday Resort (Sorry LeeHarveyOswald). Van begin tot het eind één grote desillusie en toch wel een smet op onze verdere topvakantie, een kleine bloemlezing:

- Op 2 na duurste hotel van de vakantie (61.50 USD)
- Meest muffe kamer van alle locaties
- Slechtste Airco van alle hotels
- Minst goed onderhouden en alles doet oud aan
- Bruin water uit de warm-water kraan
- Slechtste eten van alle hotels
- Uiteindelijk heeft het hotel ons ook nog als no-show aangemerkt bij booking.com, waardoor we een boete van 50 euro zouden moeten betalen. Gelukkig heb ik met creditcard betaald en bewijs dat ik wel op ben komen dagen.
pi_130470849
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:04 schreef Blik het volgende:
Zo, weer terug uit Sri Lanka. Afgelopen zaterdag teruggekomen. Was echt een topvakantie. Enorm veel gezien (alle oude steden, hoogland, Nationaal parken, strand etc), lekker weer gehad (3 tropische buitjes gehad), goed eten, lekker gerelaxed in Unawatuna en Bentota de laatste week.

Enige negatieve punt was notabene het hotel wat aangeraden werd in dit topic, namelijk het Fieldview Holiday Resort (Sorry LeeHarveyOswald). Van begin tot het eind één grote desillusie en toch wel een smet op onze verdere topvakantie, een kleine bloemlezing:

- Op 2 na duurste hotel van de vakantie (61.50 USD)
- Meest muffe kamer van alle locaties
- Slechtste Airco van alle hotels
- Minst goed onderhouden en alles doet oud aan
- Bruin water uit de warm-water kraan
- Slechtste eten van alle hotels
- Uiteindelijk heeft het hotel ons ook nog als no-show aangemerkt bij booking.com, waardoor we een boete van 50 euro zouden moeten betalen. Gelukkig heb ik met creditcard betaald en bewijs dat ik wel op ben komen dagen.
:D Oh, dat is verre van onze ervaring. De eerste keer waren we daar $32,50 kwijt (cabana, achteraan, even voorbij het water). En de tweede zonder tussenpartij (rechtstreeks bij het hotel) nog minder (luxere kamer in het nieuwe deel, plastic beschermfolie zat nog op de TV en de airco).
pi_130470851
Goed te lezen dat je, op 1 nare ervaring, het goed naar je zin hebt gehad. Ik was ook dik tevreden over het land. Alleen vervelend dat ik flink ziek ben geworden en 3 nachten in het ziekenhuis heb gelegen. Daardoor helaas weinig van Ella gezien en Kandy helemaal geskipt. Verder alles gezien wat we wilde zien.
  maandag 26 augustus 2013 @ 10:30:43 #93
62913 Blik
The one and Only!
pi_130471314
quote:
2s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

:D Oh, dat is verre van onze ervaring. De eerste keer waren we daar $32,50 kwijt (cabana, achteraan, even voorbij het water). En de tweede zonder tussenpartij (rechtstreeks bij het hotel) nog minder (luxere kamer in het nieuwe deel, plastic beschermfolie zat nog op de TV en de airco).
Wij hadden een cabana achteraan.

Het verhaal over onze bestelde cocktail is ook wel mooi. Ze hadden een hele lijst met cocktails staan op de kaart. Uiteindelijk hadden ze alleen een pina colada en dry martini wat ze ook echt daadwerkelijk konden maken. Wij dus 2 pina colada's besteld. Wat we kregen was echt een schande, gewoon kokoswater gemixed met Arak. Niks met rum of ananassap. Die hebben we dus maar laten staan en een biertje besteld
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 26 augustus 2013 @ 10:32:57 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130471358
:X
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 26 augustus 2013 @ 11:15:11 #95
62913 Blik
The one and Only!
pi_130472282
quote:
7s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:09 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Goed te lezen dat je, op 1 nare ervaring, het goed naar je zin hebt gehad. Ik was ook dik tevreden over het land. Alleen vervelend dat ik flink ziek ben geworden en 3 nachten in het ziekenhuis heb gelegen. Daardoor helaas weinig van Ella gezien en Kandy helemaal geskipt. Verder alles gezien wat we wilde zien.
Dat is ook vervelend, waar ben je ziek geworden?
pi_130472334
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:15 schreef Blik het volgende:

[..]

Dat is ook vervelend, waar ben je ziek geworden?
Waarschijnlijk van het eten ergens. Het zat iig niet goed in mijn dunne darm. Misschien moet ik voortaan niet meer zomaar alles wat los en vastzit opeten. :9
pi_130472522
quote:
7s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:17 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Waarschijnlijk van het eten ergens. Het zat iig niet goed in mijn dunne darm. Misschien moet ik voortaan niet meer zomaar alles wat los en vastzit opeten. :9
De e-coli bacterie is in zuid-oost Azië anders dan bij ons, daar zijn 'we' vatbaarder voor dan voor onze eigen e-coli die we hier hebben. Volgens onze (in tropische reizen gespecialiseerde) huisarts is het risico op reizigersdiaree voor deze regio 95% bij een bezoek van een maand :P

We hadden ook een breed-spectrum antibiotica mee, maar dat is niet nodig geweest (Dit in tegenstelling tot in Dubai, waar ik 14kg ben afgevallen in een week tijd *) En daar zijn niet eens diarreeremmers te krijgen :X ).

quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:30 schreef Blik het volgende:

[..]

Wij hadden een cabana achteraan.

Het verhaal over onze bestelde cocktail is ook wel mooi. Ze hadden een hele lijst met cocktails staan op de kaart. Uiteindelijk hadden ze alleen een pina colada en dry martini wat ze ook echt daadwerkelijk konden maken. Wij dus 2 pina colada's besteld. Wat we kregen was echt een schande, gewoon kokoswater gemixed met Arak. Niks met rum of ananassap. Die hebben we dus maar laten staan en een biertje besteld
De cabanas zijn inderdaad wat ouder en minder luxe dan het deel vooraan. Vond het wel leuker, de eekhoorns en de vogels die voor je deur zitten enzo :)

Waar het enorme prijsverschil dan vandaan komt, is mij wel een beetje een raadsel. Of booking.com steekt 50% in zn zak.. :)

Wat was er eigenlijk mis met de curries? Wij hebben daar heerlijk gegeten..
pi_130472869
quote:
2s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De e-coli bacterie is in zuid-oost Azië anders dan bij ons, daar zijn 'we' vatbaarder voor dan voor onze eigen e-coli die we hier hebben. Volgens onze (in tropische reizen gespecialiseerde) huisarts is het risico op reizigersdiaree voor deze regio 95% bij een bezoek van een maand :P

We hadden ook een breed-spectrum antibiotica mee, maar dat is niet nodig geweest (Dit in tegenstelling tot in Dubai, waar ik 14kg ben afgevallen in een week tijd *) En daar zijn niet eens diarreeremmers te krijgen :X ).

Normale reizigersdiarree vind ik niet zo'n ramp. Dat neem ik gewoon op de koop toe. Maar als je ruim 40 keer per dag op de wc zit en niet eens meer dan 2 uur hierdoor achter elkaar kunt slapen, dat ging mij net te ver. Eerst dokters en ziekenhuizen gezien in de buurt van Ella. Daar lag 50-60 man op 1 kamer met van alles en nog wat. Ze wilde me daar een nacht houden maar tegen advies van de dokter toch maar in een guest house geslapen. Dag erna door naar Colombo. 3 nachten aan het infuus met antibiotica, medicatie tegen overgeefgevoel en gewoon vochtzakken tegen mijn uitgedroogde lichaam. Daarna ging het wel weer.

Heb in die tijd 3 dokters gezien. Ze spraken elkaar allemaal tegen. Uiteindelijk heeft de behandeling in een privé ziekenhuis in Colombo dus toch geholpen gelukkig. :s)

Het scheelt dat we een maand weg waren, dus uiteindelijk toch bijna alles kunnen doen wat we wilde doen.

Jullie hadden een kleine bij toch? Was dat een beetje te doen met reizen? Kan me voorstellen dat dat niet heel prettig is in lange openbare bussen. Of hebben jullie op een andere manier gereisd?

Mocht je overigens mooie foto's hebben van je vakantie; altijd leuk om die te zien. ;)
pi_130473009
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:40 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Normale reizigersdiarree vind ik niet zo'n ramp. Dat neem ik gewoon op de koop toe. Maar als je ruim 40 keer per dag op de wc zit en niet eens meer dan 2 uur hierdoor achter elkaar kunt slapen, dat ging mij net te ver. Eerst dokters en ziekenhuizen gezien in de buurt van Ella. Daar lag 50-60 man op 1 kamer met van alles en nog wat. Ze wilde me daar een nacht houden maar tegen advies van de dokter toch maar in een guest house geslapen. Dag erna door naar Colombo. 3 nachten aan het infuus met antibiotica, medicatie tegen overgeefgevoel en gewoon vochtzakken tegen mijn uitgedroogde lichaam. Daarna ging het wel weer.

Heb in die tijd 3 dokters gezien. Ze spraken elkaar allemaal tegen. Uiteindelijk heeft de behandeling in een privé ziekenhuis in Colombo dus toch geholpen gelukkig. :s)

Lekker dan :D :X Mijn ziekenhuisbezoek in dubai was een dag, daar een laboratoriumonderzoek gekregen ('Sir we need stool sample not urine sample', waarop mijn response was, 'it is a stool sample, thats the reason I'm here... '), en later twee injecties in mn kont, een met diareeremmers (die als tablet daar dus gewoon niet te koop zijn) en antibiotica. Vanaf dat moment ging het aantal toiletmomenten ook van iedere anderhalf uur naar eens in de vier a vijf uur. Heb mij wel eens beter gevoeld, en de nachten breken dan inderdaad behoorlijk op :)

quote:
Het scheelt dat we een maand weg waren, dus uiteindelijk toch bijna alles kunnen doen wat we wilde doen.

Jullie hadden een kleine bij toch? Was dat een beetje te doen met reizen? Kan me voorstellen dat dat niet heel prettig is in lange openbare bussen. Of hebben jullie op een andere manier gereisd?

Mocht je overigens mooie foto's hebben van je vakantie; altijd leuk om die te zien. ;)
Blik had geloof ik een kleine mee :) Mijn foto's staan oa. in de OP, maar naar die van jou en blik ben ik wel nieuwsgierig :Y
  maandag 26 augustus 2013 @ 11:53:25 #100
62913 Blik
The one and Only!
pi_130473178
quote:
2s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Wat was er eigenlijk mis met de curries? Wij hebben daar heerlijk gegeten..
Ze hadden geen curries 's avonds, alleen chop suey en rijst :')

reizen met de kleine ging overigens erg goed, uiteraard niet in de lokale bussen gezeten en taxi's geregeld. Maar het ging echt heel goed, ook de vluchten gingen uitzonderlijk goed. Tijdens de 13 uur durende reis van afgelopen zaterdag heeft de kleine maximaal 15 minuten gejammerd toen die net wakker werd en meer niet. Ook de Sri Lankanen zijn helemaal verzot op Westerse baby's en namen hem regelmatig mee de keuken in of naar het andere personeel.
pi_130473370
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:53 schreef Blik het volgende:

[..]

Ze hadden geen curries 's avonds, alleen chop suey en rijst :')

reizen met de kleine ging overigens erg goed, uiteraard niet in de lokale bussen gezeten en taxi's geregeld. Maar het ging echt heel goed, ook de vluchten gingen uitzonderlijk goed. Tijdens de 13 uur durende reis van afgelopen zaterdag heeft de kleine maximaal 15 minuten gejammerd toen die net wakker werd en meer niet. Ook de Sri Lankanen zijn helemaal verzot op Westerse baby's en namen hem regelmatig mee de keuken in of naar het andere personeel.
:D Was het zeker weten hetzelfde hotel:


Ontbijt:





  maandag 26 augustus 2013 @ 14:01:49 #102
62913 Blik
The one and Only!
pi_130476747
quote:
2s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

:D Was het zeker weten hetzelfde hotel:


Ontbijt:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ja, het was zeker hetzelfde hotel. Filmpje was zeer herkenbaar. Ik denk gewoon dat het hotel in bepaalde financiële moeilijkheden is gekomen ofzo. Want ook het eten van afgelopen week lijkt helemaal niks op het eten wat wij voorgeschoteld kregen. De voortekenen lijken er in ieder geval wel echt op door zaken zoals slecht onderhoud, slecht eten, drankkaart aanhouden die je niet waar kunt maken, hoge prijs voor je kamers vragen, etc.
pi_130477223
Oh, dat zou erg zonde zijn.
  maandag 26 augustus 2013 @ 23:05:14 #104
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_130497657
quote:
7s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:09 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Goed te lezen dat je, op 1 nare ervaring, het goed naar je zin hebt gehad. Ik was ook dik tevreden over het land. Alleen vervelend dat ik flink ziek ben geworden en 3 nachten in het ziekenhuis heb gelegen. Daardoor helaas weinig van Ella gezien en Kandy helemaal geskipt. Verder alles gezien wat we wilde zien.
Aan Kandy zelf heb je echt geen fuck gemist, wat een toeristische bende. Maar de Botanical Gardens van Perideniya... O+ !!!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_130497744
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 23:05 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Aan Kandy zelf heb je echt geen fuck gemist, wat een toeristische bende. Maar de Botanical Gardens van Perideniya... O+ !!!
Hm, in 2002 geen toerist gezien in de trein naar Kandy of ter plekke. Heerlijk daar.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_130498024
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 23:05 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Aan Kandy zelf heb je echt geen fuck gemist, wat een toeristische bende. Maar de Botanical Gardens van Perideniya... O+ !!!
Kandy mixed feelings. Ben in drie weken tijd een keer of vier in die stad geweest onder meer om een visum te regelen voor India. We kregen nog problemen met de politie omdat ik iets te innig was met mijn vriendin buiten de hekken van die tempel bij het meer. Voor mij was die stad een beetje te druk maar het meer, de botanische tuinen en het theemuseum vond ik prachtig. Ook mooi om in die wijken in de heuvels een beetje rond te wandelen.
  maandag 26 augustus 2013 @ 23:29:32 #107
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_130498841
Die botanische tuinen wil ik de volgende keer zeker weer heen, dat vond ik helemaal geweldig. Maar die stad en die stomme tempels kunnen me gestolen worden. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 27 augustus 2013 @ 08:24:50 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130503592
De stad zelf vond ik ook tegenvallen, vooral door de drukte. Maar de vogeltjes in de heuvels... O+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130504453
Het mooiste van Kandy zelf was voor mij de treinreis er naar toe.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:52:23 #110
62913 Blik
The one and Only!
pi_130508427
Ik vond Kandy wel aardig, maar met name vanwege ons hotel hoog in de bergen. Lekker rustig. De treinreis was ook erg mooi. Ik kan wel iedereen aanraden om ruim vantevoren kaarten te reserveren voor de 1ste klasse. Wij hadden niks gereserveerd en mochten 3 uur staan in de 2de klasse. (Voor anderhalve euro voor 3 personen :D)
pi_130508647
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 11:52 schreef Blik het volgende:
Ik vond Kandy wel aardig, maar met name vanwege ons hotel hoog in de bergen. Lekker rustig. De treinreis was ook erg mooi. Ik kan wel iedereen aanraden om ruim vantevoren kaarten te reserveren voor de 1ste klasse. Wij hadden niks gereserveerd en mochten 3 uur staan in de 2de klasse. (Voor anderhalve euro voor 3 personen :D)
In de 1e klasse (tourist class) zitten er ramen in de trein, en airco. Juist dat je lekker uit het raam kunt hangen, en naar buiten kunt kijken, vond ik erg leuk :)
De drukte in de trein is erg wisselend, maar als je inderdaad zeker wilt zijn van een zitplaats en airco, dan moet je reserveren ja.

Colombo-Kandy konden we gewoon zitten, maar er zijn ook treinen geweest waar we ergens tussen de 2e en de 3e klasse ingepropt stonden, bomvol.
pi_130508887
Wij hebben lagere klasses gereisd, gezellig uit het raam hangen en picknicken met de buren.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:12:37 #113
62913 Blik
The one and Only!
pi_130508933
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 12:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

In de 1e klasse (tourist class) zitten er ramen in de trein, en airco. Juist dat je lekker uit het raam kunt hangen, en naar buiten kunt kijken, vond ik erg leuk :)
De drukte in de trein is erg wisselend, maar als je inderdaad zeker wilt zijn van een zitplaats en airco, dan moet je reserveren ja.

Colombo-Kandy konden we gewoon zitten, maar er zijn ook treinen geweest waar we ergens tussen de 2e en de 3e klasse ingepropt stonden, bomvol.
Die airco is in ieder geval helemaal niet nodig, in de bergen is het koud genoeg. Maar de drukte is inderdaad heel wisselend, onze trein zat in ieder geval ram en ramvol. Overal stonden de mensen in de paden. En dan zie je dus vrijwel niks van de uitzichten.

2de en 3de klasse heeft in ieder geval meer charme. Maar met een kleine erbij is vantevoren reserveren wel een aanrader :)
pi_130509057
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 12:12 schreef Blik het volgende:

[..]

Die airco is in ieder geval helemaal niet nodig, in de bergen is het koud genoeg. Maar de drukte is inderdaad heel wisselend, onze trein zat in ieder geval ram en ramvol. Overal stonden de mensen in de paden. En dan zie je dus vrijwel niks van de uitzichten.

2de en 3de klasse heeft in ieder geval meer charme. Maar met een kleine erbij is vantevoren reserveren wel een aanrader :)
Zijn jullie in de kustgebieden met de trein geweest, of waren die nog steeds in onderhoud? :D
Hoe was de reis daar?
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:09:27 #115
62913 Blik
The one and Only!
pi_130510598
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 12:17 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Zijn jullie in de kustgebieden met de trein geweest, of waren die nog steeds in onderhoud? :D
Hoe was de reis daar?
Nee, alleen trein gepakt van Nanu Oya (station 10 km weg van Nuwara Eliya) naar Ella. Verder geen trein kunnen pakken. Voornamelijk met taxi's gedaan vanwege de kleine. Bussen zouden te lang duren
pi_130516822
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 13:09 schreef Blik het volgende:

[..]

Nee, alleen trein gepakt van Nanu Oya (station 10 km weg van Nuwara Eliya) naar Ella. Verder geen trein kunnen pakken. Voornamelijk met taxi's gedaan vanwege de kleine. Bussen zouden te lang duren
Ligt er al fatsoenlijk asfalt vanaf het station naar Ella? :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:18:31 #117
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130520952
Ik heb eerste en tweede klas gereisd. Eerste klas was vanaf Haputale naar Colombo (8 uur reizen ofzo) en ik had niet eens gereserveerd. Er bleek gewoon nog één plek over te zijn. Ik was daar overigens de enige buitenlandse toerist. Uitzicht vanuit tweede klas was echter (nog) beter: ik heb bijna de hele reis in de deuropening gezeten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:19:32 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130520987
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:17 schreef MCH het volgende:

[..]

Ligt er al fatsoenlijk asfalt vanaf het station naar Ella? :P
Ik ben lopend naar m'n guesthouse in Ella gegaan (20-30 minuten lopen)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130521615
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 18:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ben lopend naar m'n guesthouse in Ella gegaan (20-30 minuten lopen)
Ik kom duidelijk in de war met al die Ella's en Eliya's, ik bedoelde dus van Nanu Oya naar Nuwara Eliya. Dan moet je geloof ik een kilometer of tien omhoog en afgelopen februari waren ze bezig met de enorm slechte weg.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:42:34 #120
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_130521709
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 18:18 schreef SeLang het volgende:
Ik heb eerste en tweede klas gereisd. Eerste klas was vanaf Haputale naar Colombo (8 uur reizen ofzo) en ik had niet eens gereserveerd. Er bleek gewoon nog één plek over te zijn. Ik was daar overigens de enige buitenlandse toerist. Uitzicht vanuit tweede klas was echter (nog) beter: ik heb bijna de hele reis in de deuropening gezeten.
Dat is het leukst inderdaad. :Y En hapjes kopen van de waddiwaddiwaddi-mannetjes. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_130521788
Wij hadden trouwens ook iets moois. Er kwamen twee treinen vrij snel achterelkaar, de tweede optie was een stoptrein. Die moesten we nemen want de eerste trein konden we niet halen omdat er net een een enorme hoosbui was op het moment dat we naar het station moesten. Die stoptrein bleek dus het oudste materieel te zijn met alleen derde klas en ook nog gecombineerd met goederenwagons. De meeste ramen waren kapot of konden niet meer dicht, alle bankjes binnen waren natgeregend en omdat het een stoptrein betrof kregen alle andere treinen voorrang. Stonden we zomaar 30 minuten of langer stil en dat een paar keer. Hadden over een kleine afstand echt enorme vertraging opgelopen en we kwamen helemaal verkleumd en nat aan. ;(
pi_130521946
Heb ook nog een paar hikes gedaan langs het spoor (werd aanbevolen in de LP). Moest je wel goed opletten dat er geen trein aankwam als je net door een tunnel liep. _O-
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:53:29 #123
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_130522073
Dat lijkt me wel erg tof om te doen. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:14:27 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130522701
Lopen over het spoor gaat inderdaad prima. Er zijn toch bijna geen treinen. Tunnel is natuurlijk wel eng (niet gedaan). Route naar Ella Rock ging ook gedeeltelijk over het spoor.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 28 augustus 2013 @ 08:42:07 #125
62913 Blik
The one and Only!
pi_130543177
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:17 schreef MCH het volgende:

[..]

Ligt er al fatsoenlijk asfalt vanaf het station naar Ella? :P
Je bedoelt dus Nuwara Eliya, dat was nog steeds een erg slechte grindweg. Ze waren nog steeds aan het werk
  woensdag 28 augustus 2013 @ 08:43:48 #126
62913 Blik
The one and Only!
pi_130543199
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 18:49 schreef MCH het volgende:
Heb ook nog een paar hikes gedaan langs het spoor (werd aanbevolen in de LP). Moest je wel goed opletten dat er geen trein aankwam als je net door een tunnel liep. _O-
Hebben ook een hike gedaan over het spoor, ook nog door 2 tunnels gelopen. Kwamen vrij veel mensen tegen die ook over het spoor liepen
  donderdag 29 augustus 2013 @ 13:47:46 #127
391442 roykee
Never change a winning team!
pi_130593393
Dinsdag vlieg ik naar Sri Lanka (Negombo) om daar ontwikkelingshulp te doen voor 2.5 maanden. Kan niet wachten om er heen te gaan. Nu heb ik nog wel 2 vraagjes.

Ik heb een tussenstop in Abu Dhabi. Nu vlieg ik van Amsterdam naar Abu Dhabi met Garuda Indonesia (in opdracht van Etihad Airways). Van Abu Dhabi naar Colombo met Etihad Airways. Hoe zit dat met baggage? Worden die automatisch op mijn vlucht naar Sri Lanka gezet? Of zal ik zelf met mijn koffer opnieuw moeten inchecken?

Is Negombo een mooie plaats om te verblijven? Had al gelezen dat het een toeristische stad was en een vissersstad. Met veel eettentjes etc.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 14:17:46 #128
62913 Blik
The one and Only!
pi_130594550
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 13:47 schreef roykee het volgende:
Dinsdag vlieg ik naar Sri Lanka (Negombo) om daar ontwikkelingshulp te doen voor 2.5 maanden. Kan niet wachten om er heen te gaan. Nu heb ik nog wel 2 vraagjes.

Ik heb een tussenstop in Abu Dhabi. Nu vlieg ik van Amsterdam naar Abu Dhabi met Garuda Indonesia (in opdracht van Etihad Airways). Van Abu Dhabi naar Colombo met Etihad Airways. Hoe zit dat met baggage? Worden die automatisch op mijn vlucht naar Sri Lanka gezet? Of zal ik zelf met mijn koffer opnieuw moeten inchecken?

Is Negombo een mooie plaats om te verblijven? Had al gelezen dat het een toeristische stad was en een vissersstad. Met veel eettentjes etc.
Waarschijnlijk is het gewoon een codeshare-vlucht, dus je zit in een vliegtuig van Garuda Indonesia maar de vlucht wordt uitgevoerd door verschillende maatschappijen. Dan wordt je bagage gewoon doorgelabeld naar Colombo.

Negombo vond ik niet heel bijzonder, ik zat aan het strandstuk wat ongeveer 2 km van Negombo centrum vandaan ligt. Aardig wat eettentjes maar verder weinig te doen. Wel in de buurt van Colombo en de stranden, dus ok voor uitstapjes.
pi_130597887
Ik was blij dat ik weg was uit Negombo. :N
pi_130681381
Wat Blik zegt. Waarschijnlijk wordt je bagage doorgestuurd naar Colombo. Dit zeggen ze overigens bij het inchecken van je bagage. En je kunt het zelf zien op de stickers die je krijgt als bewijs van het inleveren van je bagage.

Ik vond Negombo niet enorm toeristisch ofzo. De stad is verder niet enorm bijzonder, maar ik vond de sfeer in de stad leuker dan die in Colombo.
pi_131710086
Niet om teveel reclame te maken. Maar in 2011 zijn we via fox naar Sri Lanka gegaan. Daar hadden we een reisleider die ons erg goed beviel. Naderhand hebben wij hem nog wat foto's gemaild. En nu kregen we een mail dat hij voor zichzelf begonnen was.

http://www.joannatravels.com/

Misschien leuk voor mensen die toch wat zelf willen regelen maar niet op de bonnefooi af willen reizen.
  maandag 30 september 2013 @ 16:19:37 #132
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_131711125
Ik hoop dat wij ergens in het eerste kwartaal van 2014 weer kunnen gaan. We hadden graag eerder al gewild, maar daar kwam iets tussen.

Wij gaan gewoon op de bonnefooi en dit keer wil ik echt backpacken, dus geen koffers mee. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 31 december 2013 @ 17:41:26 #133
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134932738
21 april t/m 18 mei gaan we weer! *O*
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 december 2013 @ 17:44:59 #134
78918 SeLang
Black swans matter
pi_134932869
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 17:41 schreef Isegrim het volgende:
21 april t/m 18 mei gaan we weer! *O*
Ha! Lekker lang!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 31 december 2013 @ 18:45:44 #135
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134935092
Ja, we wilden langer dan de vorige keer. Eigenlijk wil ik er gewoon wonen. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 31 december 2013 @ 21:10:52 #136
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134939575
Afgelopen weekend een echt goede backpacking-rugzak aangeschaft (¤ 230,- :o ). LHO moet er ook nog eentje (met cameracompartiment) en we willen een kleine, lichte laptop aanschaffen voor fotobewerking onderweg.

De paklijst is al in de maak. :D #voorpret
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135322662
Ik land in Colombo op 19 Juli. Heeft iemand 'n aanrader voor het overnachten? Ik kan op sites als hostelbookers en hostelworld niet echt veel vinden. En zijn er nog aanraders voor een leuke wijk met gezellige restaurants en cafés? :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 10 januari 2014 @ 17:23:06 #138
78918 SeLang
Black swans matter
pi_135323108
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 17:13 schreef buishuis het volgende:
Ik land in Colombo op 19 Juli. Heeft iemand 'n aanrader voor het overnachten? Ik kan op sites als hostelbookers en hostelworld niet echt veel vinden. En zijn er nog aanraders voor een leuke wijk met gezellige restaurants en cafés? :)
Ik verbleef in de YMCA


Lage standaard maar wel goedkoop en een goede locatie dicht bij bus- en treinstation (kwartiertje lopen) en tevens loopafstand naar interessante districten als Fort en Pettah. Maar voor dure restaurants en cafe's kun je denk ik beter naar Cinnamon Gardens ofzo.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 10 januari 2014 @ 18:05:54 #139
62913 Blik
The one and Only!
pi_135324793
Negombo is overigens een stuk dichterbij, Colombo is anderhalf uur met de taxi
  vrijdag 10 januari 2014 @ 19:49:10 #140
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135329456
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 17:13 schreef buishuis het volgende:
Ik land in Colombo op 19 Juli. Heeft iemand 'n aanrader voor het overnachten? Ik kan op sites als hostelbookers en hostelworld niet echt veel vinden. En zijn er nog aanraders voor een leuke wijk met gezellige restaurants en cafés? :)
Wij hebben net voor onze eerste twee nachten geboekt bij Palm Nest in Colombo, ziet er tof uit en is niet duur. Hele goede recensies op TripAdvisor. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 12 januari 2014 @ 20:26:47 #141
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135409229
Iemand wel eens bij Bar Reef wezen snorkelen / duiken? Is aan de noordwestkust.

We zijn een blogsite aan het opzetten: http://vanwisse.nl/srilanka/ (let op, work in progress :P ).
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135409993
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 20:26 schreef Isegrim het volgende:
Iemand wel eens bij Bar Reef wezen snorkelen / duiken? Is aan de noordwestkust.

We zijn een blogsite aan het opzetten: http://vanwisse.nl/srilanka/ (let op, work in progress :P ).
Leuk, ik ga 'm volgen. Heb me geregistreerd. Ben benieuwd naar je nieuwe foto's die nog gaan volgen. ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 12 januari 2014 @ 20:39:05 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_135410119
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 20:26 schreef Isegrim het volgende:

We zijn een blogsite aan het opzetten: http://vanwisse.nl/srilanka/ (let op, work in progress :P ).
Cool, dat komt natuurlijk helemaal vol te staan met vogeltjes :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 12 januari 2014 @ 21:16:10 #144
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135412847
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 20:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Cool, dat komt natuurlijk helemaal vol te staan met vogeltjes :P
Onder andere. :P Hoewel ik meer van de zoogdieren, insecten en reptielen ben. Maar vogels zijn ook tof. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 12 januari 2014 @ 21:20:38 #145
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135413143
Ik hoop een Indian Roller te zien. Die kwam ik vandaag op een site tegen, prachtig beest. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135420911
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 20:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Cool, dat komt natuurlijk helemaal vol te staan met vogeltjes :P
Directe link naar de vogeltjes :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 13 januari 2014 @ 07:58:29 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_135426127
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 21:20 schreef Isegrim het volgende:
Ik hoop een Indian Roller te zien. Die kwam ik vandaag op een site tegen, prachtig beest. :Y
Die ga je zeker zien want die zitten overal! Ze zitten vaak gewoon op elektriciteitsdraden langs de weg. Prachtig beest inderdaad.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 13 januari 2014 @ 12:43:47 #148
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135431897
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 07:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die ga je zeker zien want die zitten overal! Ze zitten vaak gewoon op elektriciteitsdraden langs de weg. Prachtig beest inderdaad.
Vorige keer niet gezien!

En ik hoop vurig op een aantal slangensoorten in Sinharaja Rainforest, met name de dryophis nasutus (green-whip snake) en de trimerasurus trinoncephalus (green-pit viper).
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135433066
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 12:43 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Vorige keer niet gezien!

En ik hoop vurig op een aantal slangensoorten in Sinharaja Rainforest, met name de dryophis nasutus (green-whip snake) en de trimerasurus trinoncephalus (green-pit viper).
En een cobra die iets minder snel voorbij sjeest, zodat we hem op de foto kunnen krijgen }:|
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 13 januari 2014 @ 14:44:28 #150
78918 SeLang
Black swans matter
pi_135436572
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 12:43 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Vorige keer niet gezien!

En ik hoop vurig op een aantal slangensoorten in Sinharaja Rainforest, met name de dryophis nasutus (green-whip snake) en de trimerasurus trinoncephalus (green-pit viper).
Als je een guide + accommodatie nodig hebt: die gast die ik in m'n reisverslag noemde is top!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_135438561
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je een guide + accommodatie nodig hebt: die gast die ik in m'n reisverslag noemde is top!
Was dat deze? http://www.tripadvisor.nl(...)uthern_Province.html

Die had ik al op mn lijst met hotels, nuttige sites,etc staan. Alleen staat die online voor een wat hoger bedrag dan jij aangaf voor hotels kwijt te zijn geweest, maar dat zal lokaal vast anders zijn dan via een booking site.
pi_135438594
Bandula Rathnayaka lijkt overigens een erg algemene naam :D Jan de Wit zeg maar.
pi_135439014
Heeft iemand hier Adam's Peak al beklommen?
  maandag 13 januari 2014 @ 15:50:51 #154
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135439159
Half. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135439599
Reis je de halve wereld rond om een halve beklimming te doen?
  maandag 13 januari 2014 @ 16:04:33 #156
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135439774
Ik vond het daar niet bijzonder boeiend. Dat hele gebied niet, wegens te koud en een te lage wildlife-dichtheid. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135440043
Heeft iemand nog goede duikervaringen in omgeving Mirissa?
pi_135440191
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:04 schreef Isegrim het volgende:
Ik vond het daar niet bijzonder boeiend. Dat hele gebied niet, wegens te koud en een te lage wildlife-dichtheid. :P
Wel veel hagedisjes en insecten. :)
pi_135440506
quote:
2s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Wel veel hagedisjes en insecten. :)
Dat smaakt voor geen meter natuurlijk. Hoe is de lokale horeca daar georganiseerd? Klimmen doe je ook 's nachts namelijk. Of is het handiger zelf wat mee te nemen?
pi_135440707
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:19 schreef Applemooz het volgende:

[..]

Dat smaakt voor geen meter natuurlijk. Hoe is de lokale horeca daar georganiseerd? Klimmen doe je ook 's nachts namelijk. Of is het handiger zelf wat mee te nemen?
In Dalhouse, het dorpje onderaan de berg, is genoeg te krijgen. Van op locals gerichte 'hotels', eetzaakjes met perfect eten en een aantal tuinsets als interieur, tot op de tourist ingerichte restaurants en kraampjes met voedsel. Er wordt inderdaad veelal heel vroeg of juist heel laat geklommen. Hogerop verdwijnt dat wel langzaam aan. Ergens nog wat punten waar je thee kunt krijgen.
pi_135440980
Nog tips aangaande verblijf of een andersoortige accomodatie? Ik wil er overdag aankomen, hapje, drankje, eten, slapen en dan inderdaad 's nachts starten met klimmen.
pi_135441125
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:29 schreef Applemooz het volgende:
Nog tips aangaande verblijf of een andersoortige accomodatie? Ik wil er overdag aankomen, hapje, drankje, eten, slapen en dan inderdaad 's nachts starten met klimmen.
Wij zijn er op aanraden van Lonely Planet naar Slightly Chilled geweest. Niet goedkoop, eten is zo-zo (avondeten acceptabel, maar de ene dag westers en de andere dag Sri Lankaans, ontbijt is waardeloos). Hotel is wel erg net, westers. Schoon, gratis wifi, warm water. Ik zou het omschrijven als "oke maar niet bijzonder".
pi_135441206
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:29 schreef Applemooz het volgende:
Nog tips aangaande verblijf of een andersoortige accomodatie? Ik wil er overdag aankomen, hapje, drankje, eten, slapen en dan inderdaad 's nachts starten met klimmen.
Isegrim haar post uit ons blog-topic toen:

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 11:46 schreef Isegrim het volgende:
Het is hier 's ochtends zon, 's middags / 's avonds regen. Op dit moment onweert het.

Het ontbijt zit bij dit hotel bij de prijs inbegrepen, evenals het avondeten. Vanmorgen dus in het hotel ontbeten. Wat een deceptie. Enkel 'continental breakfast' met vieze eieren met een aangebrande smaak aan de bodem en nog smeriger zwartgeblakerde toast. :r :{ Alleen de fruitsalade en thee zijn okay. We waren aanvankelijk van plan om hier een gids te huren om in de buurt te gaan wandelen, maar we hebben daar toch maar van af gezien en zijn zelf op pad gegaan. We zijn richting Adam's Peak (Sri Pada) gelopen en hebben deze deels beklommen. Het uitzicht was prachtig en we zijn ook wat leuke beestjes tegengekomen (foto's volgen).

Bij terugkomst aan de voet van de berg zijn we een zogenaamd 'hotel' ingedoken. Dat is dus geen hotel, maar een soort snackbar / eetcafeetje. Je kunt er zitten en wat eten. Toeristen komen er gewoonlijk niet, dus er wordt geamuseerd naar ons gekeken. We vragen iets te eten en krijgen rice & curry. Dit is Srilankaans eten zoals het hoort. Ook met de handen, natuurlijk, hetgeen de andere bezoekers nogal leuk schijnen te vinden. We worden stiekem en minder stiekem geobserveerd. We doen het vast niet helemaal goed, maar dat geeft niet. Het eten is heerlijk. We krijgen een stuk of wat verschillende curry's voorgeschoteld en een enorm bord rijst. Er is een viscurry (de vis is hartstikke vers - forel als ik me niet vergis), opnieuw de curry van gefrituurde aubergine (mijn favoriet!), een curry van een fruitsoort die ik niet ken en een curry met veel ui en een onbekende groente. Erbij dahl en pappadums en uiteraard rode pepers. De rode pepers die je hier krijgt zijn bewerkt en erg lekker. Als je er een hapje van neemt, verkruimelen ze in je mond als een soort chipjes. Ze zijn min of meer gekaramelliseerd. We vragen de kok hoe dat precies gaat. Hij blijkt verrassend goed Engels te spreken en legt uit dat ze in olie gebakken worden en vervolgens gedroogd.

We willen bij vertrek een fooi geven, maar die wordt niet aanvaard. In totaal zijn we voor 2x rice & curry, drie flesjes drinken en een grote fles Cream Soda om mee te nemen 590 lkr kwijt, ongeveer ¤ 3,80. Voortaan gaan we dus bij dit soort tentjes eten. Je hebt er tenminste contact met de mensen en ze zien je graag komen. Dat is zoveel leuker dan tenten zoals ons huidige hotel dat volledig gericht is op de westerse toerist.
pi_135441339
Onderste helft van deze foto's zijn gemaakt op en om adams peak :)
pi_135441425
Thnx! Ik hoop er volgende week op de top te staan.
pi_135442482
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:38 schreef Applemooz het volgende:
Thnx! Ik hoop er volgende week op de top te staan.
Ik hoop dat we de foto's hier te zien krijgen :) Veel plezier. Waar ga je verder nog heen?
pi_135445433
Gaan jullie op de blog alleen foto's van jezelf zetten of ook van anderen?
pi_135450255
Alleen eigen :) De vorige keer heb ik 2530 foto's gemaakt, en dan nog een handvol met de onderwatercamera, en tiental filmpjes :P
  maandag 13 januari 2014 @ 19:59:26 #169
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135450427
En nu hebben we ook nog een GoPro dus dat wordt nog veel meer materiaal. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135452102
Mooi, ik ben benieuwd.

Net nog wat foto's doorgebladerd uit de links die je gaf op de blog. Echt geweldige foto's. Wat voor camera gebruiken jullie?
  maandag 13 januari 2014 @ 20:30:22 #171
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135452317
Panasonic Lumix G3.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135455215
Ik hoop nog een dagje vinvissen te spotten, te duiken, dagje Colombo en het olifantenreservaat te bezoeken. Een keihard programma is er niet; een beetje rondreizen en meerdaagse trips vanaf het verblijf adres is de bedoeling. Maar... Ik sta natuurlijk open voor alle tips!
pi_135455950
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:20 schreef Applemooz het volgende:
Ik hoop nog een dagje vinvissen te spotten, te duiken, dagje Colombo en het olifantenreservaat te bezoeken. Een keihard programma is er niet; een beetje rondreizen en meerdaagse trips vanaf het verblijf adres is de bedoeling. Maar... Ik sta natuurlijk open voor alle tips!
Het mooiste gebied vonden wij de omgeving van Belihuloya;







Dat was sowieso een grote dierentuin, prachtomgeving. Daar hebben we oa. hele groepen toque macaques gezien, meeste van de vogels gespot, ratsnake, noem maar op :)
pi_135456336
Hee bedankt! Mocht je nog een leuk adres weten om daar in de omgeving te overnachten, dan houd ik me aanbevolen. We hopen meerdaagse uitstapjes te maken, dus alle tips zijn welkom. Zeker daar waar het wat minder touristische dingen betreft.
pi_135457425
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:47 schreef Applemooz het volgende:
Heeft iemand hier Adam's Peak al beklommen?
Ik. Echt 1 van de meest bijzondere ervaringen van 6 maanden reizen door Azië. We waren extra vroeg opgestaan omdat we hadden verwacht dat het een zware tocht zou worden maar omhoog is dat allemaal wel meegevallen. Eenmaal boven moesten we namelijk nog een hele tijd wachten tot de zon opkwam. Dus dan ga je maar een beetje thee drinken om warm te blijven want boven is het wel koud. :P

Dan krijg je de opkomst van de zon. _O_ _O_ _O_

En dan ga je weer naar beneden wandelen. Dat was eigenlijk een stuk zwaarder en omdat het licht is zie je dan ook pas echt hoever je hebt gelopen. En dat is best ver. Ik had megaveel spierpijn achteraf maar het was het absoluut waard. De dag erna hadden we een hotel in de heuvels van Kandy en normaal was ik naar boven gelopen met backpack maar nu heb ik mij door de taxi naar boven laten brengen. Heb er zeker nog een paar dagen aardig last van gehad. :')

Je zou ook verwachten dat het een uitgemolken toeristische plek zou zijn maar nergens word je lastiggevallen door verkopers. Ik vond het dus ook een hele authentieke plek.
pi_135458412
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:40 schreef Applemooz het volgende:
Hee bedankt! Mocht je nog een leuk adres weten om daar in de omgeving te overnachten, dan houd ik me aanbevolen. We hopen meerdaagse uitstapjes te maken, dus alle tips zijn welkom. Zeker daar waar het wat minder touristische dingen betreft.
Het hotel waar wij daar verbleven was Landa guest house, dat was het meest luxe en dure van ons hele verblijf, met 70usd per nacht voor 2 personen inclusief ontbijt en diner. Maar wel echt een prachtplek.
pi_135459831
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:57 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik. Echt 1 van de meest bijzondere ervaringen van 6 maanden reizen door Azië. We waren extra vroeg opgestaan omdat we hadden verwacht dat het een zware tocht zou worden maar omhoog is dat allemaal wel meegevallen. Eenmaal boven moesten we namelijk nog een hele tijd wachten tot de zon opkwam. Dus dan ga je maar een beetje thee drinken om warm te blijven want boven is het wel koud. :P

Dan krijg je de opkomst van de zon. _O_ _O_ _O_

En dan ga je weer naar beneden wandelen. Dat was eigenlijk een stuk zwaarder en omdat het licht is zie je dan ook pas echt hoever je hebt gelopen. En dat is best ver. Ik had megaveel spierpijn achteraf maar het was het absoluut waard. De dag erna hadden we een hotel in de heuvels van Kandy en normaal was ik naar boven gelopen met backpack maar nu heb ik mij door de taxi naar boven laten brengen. Heb er zeker nog een paar dagen aardig last van gehad. :')

Je zou ook verwachten dat het een uitgemolken toeristische plek zou zijn maar nergens word je lastiggevallen door verkopers. Ik vond het dus ook een hele authentieke plek.
Sowieso komt daar een heel gemengd volk, de standaard toerist, backpackers, locals, pelgrims uit Sri Lanka en India.. Niet enkel de westerlingen met veel geld :)
  maandag 13 januari 2014 @ 23:00:33 #178
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135461368
Landa Holiday House: http://www.landa-holiday-house-belihuloya-sri-lanka.lakpura.com/

Is van een Nederlander. Echt mijn favoriete plek ooit. O+

Edit: op hun FB-pagina staan veel foto's https://www.facebook.com/LandaBelihuloya

[ Bericht 19% gewijzigd door Isegrim op 13-01-2014 23:06:38 ]
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135538315
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 08:24 schreef SeLang het volgende:
De stad zelf vond ik ook tegenvallen, vooral door de drukte. Maar de vogeltjes in de heuvels... O+
Ik vond net zomaar een niet eerder bekeken foto van iets dat ik kraai/raafachtig weet te noemen, maar hij wijkt wat af van wat hier rondvliegt. Weet jij wat het exact is? :)

pi_135544380
quote:
2s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik vond net zomaar een niet eerder bekeken foto van iets dat ik kraai/raafachtig weet te noemen, maar hij wijkt wat af van wat hier rondvliegt. Weet jij wat het exact is? :)

[ afbeelding ]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huiskraai
pi_135544800
Ik vind zelf de large billed crow: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Large-billed_Crow_(hill_race)_I_IMG_7235.jpg meer lijken. Alleen komt'ie volgens het plaatje niet, en volgens de tekst wel in Sri Lanka voor..
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 16 januari 2014 @ 08:15:59 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_135550237
quote:
2s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik vond net zomaar een niet eerder bekeken foto van iets dat ik kraai/raafachtig weet te noemen, maar hij wijkt wat af van wat hier rondvliegt. Weet jij wat het exact is? :)

[ afbeelding ]
De twee die je hebt in Sri Lanka zijn House Crow en Indian Jungle Crow. Dit is een House Crow. Een Indian Jungle Crow is helemaal zwart en heeft een steiler voorhoofd.

Btw: een Large-billed Crow lijkt veel op een Indian Jungle Crow maar komt niet voor in Sri-Lanka. Daarvoor moet je (op het Indiase subcontinent) richting Himalayas.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_135552015
Is het lichte verenkleed seizoensgebonden? Want deze was wel helemaal donker :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 16 januari 2014 @ 10:43:06 #184
78918 SeLang
Black swans matter
pi_135552899
quote:
5s.gif Op donderdag 16 januari 2014 10:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Is het lichte verenkleed seizoensgebonden? Want deze was wel helemaal donker :)
Nee hoor, je foto is alleen erg donker (tegenlicht). Kijk maar eens goed, hij heeft een zwart gezicht en zijn nek en borst/buik zijn grijs.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_135858041
Iemand ervaring met Yala National Park? We willen daar graag vanuit Galle heen maar hebben nog geen idee hoe we daar het beste kunnen komen/overnachten. We zitten nu te kijken om naar Kataragama te reizen, daar ergens te overnachten en vanuit daar een trip boeken die het park ingaat.
  donderdag 23 januari 2014 @ 17:36:08 #186
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135858177
Gem River Eco Lodge is een prima uitvalsbasis voor een dag Yala. En Yala is geweldig. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135858183
Ben er geweest ja. Heb eigenlijk geen idee waar ik toen geslapen heb. Maar vanuit de hele omgeving organiseren ze volgens mij van die trips. Het is echt bizar toeristisch.
pi_135858368
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 17:36 schreef Isegrim het volgende:
Gem River Eco Lodge is een prima uitvalsbasis voor een dag Yala. En Yala is geweldig. :Y
Yala is een matige en corrupte bende. Het naastgelegen Bundala N.P. is zoveel mooier. O+
  donderdag 23 januari 2014 @ 17:58:34 #189
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135858988
Ik vond de olifanten en luipaarden en vele andere dieren helemaal niet matig. Maar we gaan in april / mei ook andere parken bezoeken.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135864064
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 17:41 schreef MCH het volgende:

[..]

Yala is een matige en corrupte bende. Het naastgelegen Bundala N.P. is zoveel mooier. O+
Corrupt?

Edit: Een (nog lang niet compleet) lijstje van wat we in Yala gezien hebben aan wildlife.

[ Bericht 12% gewijzigd door LeeHarveyOswald op 23-01-2014 20:18:24 ]
pi_135877239
quote:
2s.gif Op donderdag 23 januari 2014 20:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Corrupt?

Edit: Een (nog lang niet compleet) lijstje van wat we in Yala gezien hebben aan wildlife.
Mannetjes die tien kilometer voordat je bij Tissamaharama bent de bus instappen en je een hotel proberen in te lullen. Mannetjes die op je af stormen als jij in Tissa de bus uitstapt. Er zijn zelfs Westerlingen die zich voor het karretje van Sri Lankanen laten spannen door hier aan mee te doen. Komen zij ook op je af door te zeggen, kom stap mee in de taxi deze gasten zijn goed. Dezelfde mannetjes die later weer bij je hotel staan en je overhalen voor een safari. Allemaal heel erg uitgekookt dus.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 09:02:02 #192
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135882547
Echt helemaal *niets* van dat alles meegemaakt.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135884059
Ik weet niet meer precies in welke stad ik was, maar toen ik uit de bus kwam ben ik met een taxi naar mijn accommodatie gegaan. De vader van de taxi chauffeur was ook een safari gids. Hij vroeg of we met hem mee wilde. Gezegd dat we het nog niet wisten, toen gaf hij netjes zijn kaartje met prijzen.

In de accommodatie gevraagd wat een normale prijs is, en of zij het goedkoper konden regelen. Prijs was prima, dus ben met de vader van de taxichauffeur meegegaan.

Geen ervaring zoals jij hierboven beschrijft in ieder geval.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 11:04:29 #194
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135885551
Wij zijn gegaan met een vanuit ons hotel (Gem River Eco Lodge: https://www.facebook.com/GemRiverEdgeEcoHomeAndSafari) georganiseerde dagtrip door Yala.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135888633
Weet je toevallig nog hoeveel je er toen ongeveer voor moest betalen?
pi_135892051
Ik lees het toch wel vaker over Yala maar goed iets negatiefs kun je altijd vinden. Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen. O+

De volgende dag liepen we door het stadje, wilden iets bestellen bij een restaurant maar daar deed de bediening echt debiel. Dus ik liep weg en een andere gast zag dat ook en sprak mij aan. Hij zei kom met mij naar hiernaast daar hebben ze goed eten. Wat bleek het was een naar Amerika geëmigreerde Sri Lankaan die in Sri Lanka was omdat zijn vader net was overleden. We mochten gewoon gratis mee eten met de familie en raakten een beetje aan de praat en zo heeft hij even z'n contacten aangesproken en via via nog even een safari gefixed. Haha, het was best een rijke eindbaas. Gaf mij ook z'n nummer en kaartje als er nog problemen zouden zijn. Hij moest zelf verder business doen, iets met vakantiehuizen in Kandy. *)
pi_135892227
Wij betaalden voor 2 personen, een jeep voor ons alleen inclusief entree voor een ochtendsafari 5190 rupee per persoon. Nog geen 30 euro. Februari 2013.
pi_135892443
Daarna had ik mijn portie bumpy ride ook wel weer gehad. :')
pi_135892488
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 09:02 schreef Isegrim het volgende:
Echt helemaal *niets* van dat alles meegemaakt.
Jullie deden toch ook niet aan openbaar vervoer?
pi_135892530
Ach, ik laat me in Azië ook niet intimideren door van die mannetjes. Ik hou juist van dat spel om met de prijzen te ouwehoeren. >:)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2014 14:15:56 ]
  vrijdag 24 januari 2014 @ 14:30:17 #201
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135893101
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 14:14 schreef MCH het volgende:

[..]

Jullie deden toch ook niet aan openbaar vervoer?
Geen bussen nee. Wel trein en tuktuk. Maar ook in dat dorp niets dergelijks meegemaakt.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135893278
Bussen zijn geweldig in Sri Lanka. O+
pi_135895279
Ik heb bijna alles met het openbaar vervoer gedaan. Leuke ervaring inderdaad. Elke keer oprechte interesse van de mensen in de bus ook, die allemaal een eigen interessant verhaal bijdroegen.
pi_135895465
Ik kwam ergens een Nederlands stel tegen. Die waren ongeveer dezelfde route gereden als ons maar dan met een privé chauffeur. Toen ik vertelde wat datzelfde ritje met de bus had gekost schrokken ze wel. 50 euro tegen 5 euro.
pi_135897415
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 15:34 schreef MCH het volgende:
Ik kwam ergens een Nederlands stel tegen. Die waren ongeveer dezelfde route gereden als ons maar dan met een privé chauffeur. Toen ik vertelde wat datzelfde ritje met de bus had gekost schrokken ze wel. 50 euro tegen 5 euro.
En waarschijnlijk een veel toffere ervaring.

5 euro trouwens, dan heb je wel echt lang in die bus gezeten. ;)
pi_135897872
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 16:26 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

En waarschijnlijk een veel toffere ervaring.

5 euro trouwens, dan heb je wel echt lang in die bus gezeten. ;)
Prijs voor twee. ;)
pi_135899096
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 14:08 schreef MCH het volgende:
Wij betaalden voor 2 personen, een jeep voor ons alleen inclusief entree voor een ochtendsafari 5190 rupee per persoon. Nog geen 30 euro. Februari 2013.
Volgens mij zaten wij op 75 of 100 us dollar pp, maar weg toen het nog donker was en terug toen het al donker was. We waren samen met een brits stel gegaan, die de dag erop opmerkte dat ze het hotel voor het eerst bij daglicht zagen.
pi_135899138
Yala was ok, maar dan ook dat. ( Overigens voor 6000 roepie p.p. vanuit Mirissa, inclusief retour vervoer, ontbijt, lunch, toegang, privé jeep en bezoek aan de tempels van Kataragama) In de binnenlanden zie je dezelfde fauna, met uitzondering van de jachtluipaarden en krokodillen, die heb ik verder niet gezien. Adam's Peak was prachtig, die heb ik eergisteren beklommen. Kandy is best aardig, op de botanische tuinen na, die prachtig zijn. De stad is prima, de bezienswaardigheden worden, mijns inziens, overschat. De tempel van de heilige tand is wel apart en de moeite waard. Morgen staat Sigiriya op het programma. Groeten vanuit de jungle, met, voor het eerst in meer dan een week WiFi en warm water!
pi_135899223
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 17:10 schreef Applemooz het volgende:
Yala was ok, maar dan ook dat. ( Overigens voor 6000 roepie p.p. vanuit Mirissa, inclusief retour vervoer, ontbijt, lunch, toegang, privé jeep en bezoek aan de tempels van Kataragama) In de binnenlanden zie je dezelfde fauna, met uitzondering van de jachtluipaarden en krokodillen, die heb ik verder niet gezien. Adam's Peak was prachtig, die heb ik eergisteren beklommen. Kandy is best aardig, op de botanische tuinen na, die prachtig zijn. De stad is prima, de bezienswaardigheden worden, mijns inziens, overschat. De tempel van de heilige tand is wel apart en de moeite waard. Morgen staat Sigiriya op het programma. Groeten vanuit de jungle, met, voor het eerst in meer dan een week WiFi en warm water!
Warm water is er niet vaak nee, ook niet heel erg gemist :P Wifi hebben we zelden niet gehad, maar -mocht je die behoefte hebben- voor 6 euro heb je een gigabyte aan data bij Dialog. :P
pi_135899306
Uit ons blogpost van toen we er waren:

quote:
2s.gif Op vrijdag 16 december 2011 07:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
14 december

Safari-dag! Vroeg uit de veren en in de jeep. Onderweg nog even wat te drinken en te knabbelen halen (de lunch die we van het hotel meekrijgen is nogal karig ). De toegang tot het park kost in totaal (jeep inclusief chauffeur + vier toeristen) tegen de 9000 lkr (ongeveer 57 euro). De toegangsprijs is gelijk aan Horton Plains, je moet alleen ook betalen voor de jeep en chauffeur.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 24 januari 2014 @ 17:29:09 #211
78918 SeLang
Black swans matter
pi_135899853
Ik ga mijn reisverslag hier ook nog maar een keertje spammen *)

TRV / [Reisverslag] Sri Lanka
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 26 januari 2014 @ 11:52:44 #212
62913 Blik
The one and Only!
pi_135955228
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 15:34 schreef MCH het volgende:
Ik kwam ergens een Nederlands stel tegen. Die waren ongeveer dezelfde route gereden als ons maar dan met een privé chauffeur. Toen ik vertelde wat datzelfde ritje met de bus had gekost schrokken ze wel. 50 euro tegen 5 euro.
Wij hebben ook regelmatig 30 of 40 euro gelapt voo prive-vervoer. Maar wel met een kleine erbij ;)
  zondag 26 januari 2014 @ 11:59:26 #213
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_135955427
Wij kwamen ook iemand tegen met een privéchauffeur. Dat dat duurder is, lijkt me vrij logisch. Mij lijkt het echt helemaal niks, maar als dat je ding is, why not?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_135957343
De enige rit waar we echt naar verhouding veel te veel voor hebben betaald, was de taxirit die we vooraf via go-lanka geboekt hadden vanaf het vliegveld. Dat doen we dus ook niet nog een keer :P
pi_135957478
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 11:52 schreef Blik het volgende:

[..]

Wij hebben ook regelmatig 30 of 40 euro gelapt voo prive-vervoer. Maar wel met een kleine erbij ;)
In de trein een Brits stel tegengekomen die met twee kinderen aan het reizen waren. Het lijkt me nog een aardige opgave :)

pi_135960159
quote:
2s.gif Op zondag 26 januari 2014 12:51 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
De enige rit waar we echt naar verhouding veel te veel voor hebben betaald, was de taxirit die we vooraf via go-lanka geboekt hadden vanaf het vliegveld. Dat doen we dus ook niet nog een keer :P
Mijn duurste rit was een 90 Euro geloof ik. Taxirit Ella naar Colombo. Iets van 6-7 uur rijden.
pi_135995236
Prive chauffeur is juist aan te raden. Het is relatief goedkoop, het is een efficiente manier om door het land te reizen en door "vriendjes" weet ie vaak slaapgelegenheden voor een goede prijs te regelen. Mits je de juist treft natuurlijk.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 27 januari 2014 @ 08:12:26 #218
78918 SeLang
Black swans matter
pi_135995738
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 05:32 schreef Applemooz het volgende:
en door "vriendjes" weet ie vaak slaapgelegenheden voor een goede prijs te regelen.
Op deze manier weet je juist zeker dat je "teveel" betaalt, aangezien die chauffeur commissie opstrijkt. Daar is overigens niks mis mee als je een privé chauffeur fijn vindt, het is alleen geen recept voor goede prijzen.

Als je de beste prijs wilt hebben dan kom je te voet (geen taxi of tuctuc) met rugzak (geen koffer) onaangekondigd zonder reservering binnen lopen en zorgt voor een fitte uitstraling zodat ze weten dat het geen bluf is dat je naar de buren gaat als ze je geen korting geven.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_136003396
quote:
7s.gif Op maandag 27 januari 2014 08:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Op deze manier weet je juist zeker dat je "teveel" betaalt, aangezien die chauffeur commissie opstrijkt. Daar is overigens niks mis mee als je een privé chauffeur fijn vindt, het is alleen geen recept voor goede prijzen.

Als je de beste prijs wilt hebben dan kom je te voet (geen taxi of tuctuc) met rugzak (geen koffer) onaangekondigd zonder reservering binnen lopen en zorgt voor een fitte uitstraling zodat ze weten dat het geen bluf is dat je naar de buren gaat als ze je geen korting geven.
Onderhandel jij stevig bij hotels? :)
  maandag 27 januari 2014 @ 13:22:11 #220
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136004000
Ik moet er echt niet aan denken, zo'n privéchauffeur. Dan heb je steeds alleen maar contact met mensen die gewend zijn met toeristen om te gaan. Dat wil ik niet.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 27 januari 2014 @ 13:36:57 #221
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136004565
quote:
5s.gif Op maandag 27 januari 2014 13:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Onderhandel jij stevig bij hotels? :)
Meestal gaat dat als volgt: ik kom binnenlopen en vraag hoeveel een kamer is voor 1 persoon. Als de genoemde prijs duidelijk te hoog is dan loop ik zonder meer weg. Als de prijs redelijk is of net een fractie te duur dan trek ik een teleurgesteld gezicht en vraag of ze geen goedkopere kamer hebben. Vaak gaat de prijs dan gelijk omlaag, maar zo niet dan vraag ik of ik de kamer mag zien. Als het verder wel een mooie kamer is dan vraag ik of ze hem mij kunnen geven voor $x (lagere prijs) als ik beloof dat ik 3 dagen blijf en zo niet dat ik dan eerst nog even verder kijk. Vaak krijg ik dan alsnog korting. Gaat de prijs niet omlaag dan hangt het af van de redelijkheid van het aanbod. Is het aanbod sowieso goed dan accepteer ik alsnog maar als ik denk dat er betere deals te krijgen zijn dan ga ik eerst nog even shoppen in de buurt. En ik ben niet te trots om gewoon terug te komen als ik niets beters kan vinden.

Accommodatie is meestal je grootste kostenpost en het makkelijkst om op te sparen zonder de kwaliteit van je ervaring te verminderen. Sterker nog, ik heb in >20 jaar backpacken nog nooit een correlatie kunnen vinden tussen prijs en kwaliteit van de slaap. Dat geld steek ik dan liever in een extra safari of gewoon een langere reis.

Overigens gaat het ook weleens de andere kant op. Tijdens mijn laatste reis in Nepal heb ik een lodge eigenaar $10 extra gegeven omdat ik vond dat ik te weinig had betaald voor wat hij me had geboden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 27 januari 2014 @ 14:00:09 #222
62913 Blik
The one and Only!
pi_136005464
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 13:22 schreef Isegrim het volgende:
Ik moet er echt niet aan denken, zo'n privéchauffeur. Dan heb je steeds alleen maar contact met mensen die gewend zijn met toeristen om te gaan. Dat wil ik niet.
Wat een vooroordeel. Als je gewoon een goede chauffeur hebt met goede referenties wordt je niet afgezet, slaap je op mooie plekjes en ga je niet alleen maar eten waar de grote gezelschappen komen eten. Dat heb je allemaal zelf in de hand.

En dat zeg ik, omdat ik toevallig in Sri Lanka voor de eerste keer in mijn leven een prive-chauffeur had. Ik kan hem aan iedereen aanbevelen, naast chauffeur is die ook nog eens officiële gids. Uiteraard is het duurder dan zelf alles regelen, maar met een kleine van nog geen 1 jaar reizend door Sri Lanka wel zo relax. We hebben op mooie rustige plekken geslapen in de buurt van alle grote trekpleisters, met name de overnachtingsplek in Kandy was geweldig.
  maandag 27 januari 2014 @ 15:05:18 #223
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136007883
Laat Kandy nou onze minst favoriete plek zijn geweest, afgezien van de botanische tuinen. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 27 januari 2014 @ 15:16:25 #224
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136008334
Ik vond Kandy (excl. botanische tuin) op zich ook tegenvallen maar ik zat in een erg mooie lodge in de heuvels ongeveer 20-30 minuten lopen vanaf het centrum en dat was elke ochtend en laat in de middag een feest kwa vogeltjes. ik heb daar een stuk of 40 soorten gezien gewoon vanaf het balkon.

Ik ben trouwens twee dagen achter elkaar naar de botanische tuin geweest :D (maar kreeg ondanks dat geen korting :( )
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_136008543
Ik kreeg stokslagen van de politie in Kandy omdat ik te innig met mijn eega was toen ik dichtbij de tempel zat.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 27 januari 2014 @ 15:28:45 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136008789
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:22 schreef MCH het volgende:
Ik kreeg stokslagen van de politie in Kandy omdat ik te innig met mijn eega was toen ik dichtbij de tempel zat.
:')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_136008910
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

:')
True story, behalve die stokslagen.
  maandag 27 januari 2014 @ 15:32:56 #228
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136008949
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:16 schreef SeLang het volgende:
Ik vond Kandy (excl. botanische tuin) op zich ook tegenvallen maar ik zat in een erg mooie lodge in de heuvels ongeveer 20-30 minuten lopen vanaf het centrum en dat was elke ochtend en laat in de middag een feest kwa vogeltjes. ik heb daar een stuk of 40 soorten gezien gewoon vanaf het balkon.

Ik ben trouwens twee dagen achter elkaar naar de botanische tuin geweest :D (maar kreeg ondanks dat geen korting :( )
Ik zou daar serieus een week kunnen vertoeven. Prachtig.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_136009199
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:16 schreef SeLang het volgende:

Ik ben trouwens twee dagen achter elkaar naar de botanische tuin geweest :D (maar kreeg ondanks dat geen korting :( )
Goed kleurtje kweken en je Sinhalees of Tamil bijspijkeren, en doen alsof je een local bent. :P
  maandag 27 januari 2014 @ 15:43:27 #230
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136009339
Ik was achteraf verbaasd hoe klein die botanische tuin bleek te zijn qua oppervlakte. We hebben daar een hele dag rondgedwaald en geen twee keer hetzelfde gezien.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 27 januari 2014 @ 16:21:31 #231
62913 Blik
The one and Only!
pi_136010794
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:05 schreef Isegrim het volgende:
Laat Kandy nou onze minst favoriete plek zijn geweest, afgezien van de botanische tuinen. :P
Ik zat dus net als Selang in de bergen met een prachtig uitzicht, heerlijk eten en gezelligheid 's avonds. Ben verder daar ook maar 1 nacht geweest en vond Kandy zelf niet echt boeiend
  donderdag 30 januari 2014 @ 20:09:51 #232
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_136146768
Een vriendin en ik hebben ook een reis geboekt naar Sri Lanka in juli, ik kijk er echt ontzettend naar uit! Overal lees ik alleen maar positieve verhalen.

Ik heb me ook al verdiept in wat er allemaal te zien is, maar ik heb toch nog een paar vragen.
We willen ook de jungle in en daar 1 of 2 nachten overnachten, is het Sinharaja regenwoud daar een mooi en geschikt regenwoud voor?

En we willen graag een safari doen, ik las veel over het Yala National Park. Vinden jullie dit het mooiste park voor een safari of is er in een ander park misschien meer te zien qua aantal dieren en diersoorten?
Ergens las ik ook iets over een safari in de nacht, kennen jullie dat ook?

Ik las ook dat je een whale watching excursie kunt doen, is dat leuk? Zie je dan ook echt walvissen en potvissen of moet je maar net geluk hebben?

En waar is het mooi om te snorkelen? Ik las dat het in Unawatuna bij Galle erg mooi schijnt te zijn, maar ook bij Trincomalee, wat raden jullie aan?

Zo dat waren voor nu een aantal vragen :)

We weten dat we sowieso de volgende plekken willen bezichtigen: Colombo de markten, het olifantenweeshuis in Pinnawela, de golden temple bij Dambulla, de leeuwenrots bij Sigiriya, Kandy en de botanische tuin, theeplantages, locals.
Als jullie nog meer tips hebben hoor ik dat natuurlijk graag! :)
All she wants and needs is just a little taste..
pi_136148919
Ga je echt locals bezichtigen? :P
  donderdag 30 januari 2014 @ 21:02:43 #234
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_136149570
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:50 schreef MCH het volgende:
Ga je echt locals bezichtigen? :P
Haha dat toch net niet :P
Ik zou wel graag willen zien hoe ze leven en proberen om een soort van opgenomen worden door ze dat je mee mag eten en dat soort dingen.
All she wants and needs is just a little taste..
  donderdag 30 januari 2014 @ 21:05:36 #235
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_136149709
Oh wat ik ook nog wilde weten in hoeverre je last hebt van insecten.
Zijn jullie vaker van zo'n vieze grote spinnen tegen gekomen en kakkerlakken en torren enzo?
All she wants and needs is just a little taste..
pi_136151334
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2014 21:05 schreef Luxuria het volgende:
Oh wat ik ook nog wilde weten in hoeverre je last hebt van insecten.
Zijn jullie vaker van zo'n vieze grote spinnen tegen gekomen en kakkerlakken en torren enzo?
Weet je zeker dat je naar een regenwoud of überhaupt Azië wil?
  donderdag 30 januari 2014 @ 21:41:37 #237
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_136151657
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 21:35 schreef MCH het volgende:

[..]

Weet je zeker dat je naar een regenwoud of überhaupt Azië wil?
Ja hoor, mag ik hier niet naar vragen dan?
All she wants and needs is just a little taste..
pi_136151745
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2014 21:41 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Ja hoor, mag ik hier niet naar vragen dan?
Jawel, maar kakkerlakken kom je nou eenmaal tegen in Azie.
  donderdag 30 januari 2014 @ 22:41:02 #239
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136154180
Die vieze enge spinnen en andere insecten zoeken wij juist op. :D

http://vanwisse.nl/srilanka/fauna/nephila

http://vanwisse.nl/srilanka/fauna/orb-spider

http://vanwisse.nl/srilanka/fauna/widow

Veel plezier in Sri Lanka. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 30 januari 2014 @ 22:42:30 #240
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_136154246
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 21:43 schreef MCH het volgende:

[..]

Jawel, maar kakkerlakken kom je nou eenmaal tegen in Azie.
Oke dat wilde ik weten.
Ik vind die beesten inderdaad helemaal niks maar daar moet ik proberen overheen te komen anders kan ik nergens in de wereld komen.

Heeft er nog iemand antwoord op mijn eerste vragen?
All she wants and needs is just a little taste..
  donderdag 30 januari 2014 @ 22:43:56 #241
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_136154309
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 22:41 schreef Isegrim het volgende:
Die vieze enge spinnen en andere insecten zoeken wij juist op. :D

http://vanwisse.nl/srilanka/fauna/nephila

http://vanwisse.nl/srilanka/fauna/orb-spider

http://vanwisse.nl/srilanka/fauna/widow

Veel plezier in Sri Lanka. :D
Brr ik denk dat ik die links maar niet aanklik :P
All she wants and needs is just a little taste..
  donderdag 30 januari 2014 @ 22:46:00 #242
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136154398
Bij whalewatchen in de juiste tijd op de juiste plek heb je vrijwel walvisgarantie. :Y Onderzoek wel de aanbieder, ze zijn niet allemaal even verantwoord bezig.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 30 januari 2014 @ 22:47:19 #243
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136154465
Wij willen hiermee gaan: http://whalewatching.navy.lk
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 30 januari 2014 @ 22:51:50 #244
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_136154706
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 22:47 schreef Isegrim het volgende:
Wij willen hiermee gaan: http://whalewatching.navy.lk
Ziet er goed uit, gaaf die foto's ook van die walvissen :)
All she wants and needs is just a little taste..
  donderdag 30 januari 2014 @ 22:53:39 #245
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136154800
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:09 schreef Luxuria het volgende:
Ik heb me ook al verdiept in wat er allemaal te zien is, maar ik heb toch nog een paar vragen.
We willen ook de jungle in en daar 1 of 2 nachten overnachten, is het Sinharaja regenwoud daar een mooi en geschikt regenwoud voor?
Sterker nog, het is het enige echte oer-regenwoud in Sri Lanka. Vooral doen, maar wees voorbereid op bloedzuigers (tip: http://www.bloedzuigersokken.nl :D ).

quote:
En we willen graag een safari doen, ik las veel over het Yala National Park. Vinden jullie dit het mooiste park voor een safari of is er in een ander park misschien meer te zien qua aantal dieren en diersoorten?
Ergens las ik ook iets over een safari in de nacht, kennen jullie dat ook?
Yala heeft in elk geval de hoogste luipaarddichtheid, wij zagen er drie. Ik vond Yala geweldig, heel erg veel dieren gezien. Een deel ervan staat inmiddels op onze site met diersoorten-database.

quote:
En waar is het mooi om te snorkelen? Ik las dat het in Unawatuna bij Galle erg mooi schijnt te zijn, maar ook bij Trincomalee, wat raden jullie aan?
Trincomalee is de beste plek. Pigeon Island geeft bijna garantie op Black Tip Reef Sharks. In het zuiden zijn veel riffen behoorlijk dood. ;(
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 30 januari 2014 @ 22:55:48 #246
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136154920
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2014 22:43 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Brr ik denk dat ik die links maar niet aanklik :P
Mijn vriend had Nephila bijna in zijn gezicht. In de botanische tuinen. In de varentuin. Dan ben je gewaarschuwd, misschien woont ze er nog.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 30 januari 2014 @ 23:09:21 #247
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_136155668
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2014 22:53 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Sterker nog, het is het enige echte oer-regenwoud in Sri Lanka. Vooral doen, maar wees voorbereid op bloedzuigers (tip: http://www.bloedzuigersokken.nl :D ).

[..]

Yala heeft in elk geval de hoogste luipaarddichtheid, wij zagen er drie. Ik vond Yala geweldig, heel erg veel dieren gezien. Een deel ervan staat inmiddels op onze site met diersoorten-database.

[..]

Trincomalee is de beste plek. Pigeon Island geeft bijna garantie op Black Tip Reef Sharks. In het zuiden zijn veel riffen behoorlijk dood. ;(
Thnx voor de tips!

quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2014 22:55 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Mijn vriend had Nephila bijna in zijn gezicht. In de botanische tuinen. In de varentuin. Dan ben je gewaarschuwd, misschien woont ze er nog.
Damn dat vond ik ook nog de ergste van de drie (ik had toch stiekem gekeken) :P
All she wants and needs is just a little taste..
  donderdag 30 januari 2014 @ 23:15:19 #248
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136155969
What has been seen... })
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 31 januari 2014 @ 08:32:34 #249
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136161288
Over kakkerlakken trouwens... Wij hebben er toen we in Sri Lanka waren maar eentje gezien, een dooie. Ik kan me geen andere herinneren dan die ene dooie in elk geval.

Maarrrr toen ik na terugkomst in de hal van Schiphol mijn tas open deed, rende er een kakkerlak uit. :') Die was dus als verstekeling meegekomen. :D Het was trouwens een hele mooie kakkerlak; goudkleurig.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 31 januari 2014 @ 08:37:11 #250
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136161338
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:09 schreef Luxuria het volgende:

We willen ook de jungle in en daar 1 of 2 nachten overnachten, is het Sinharaja regenwoud daar een mooi en geschikt regenwoud voor?
Er zijn enkele lodges binnen het national park maar die zijn onbetaalbaar. De meeste mensen bezoeken Sinharaja vanuit Deniyaya maar dan is het nog een uur rijden ofzo.

Ik vind het zelf niet de beste plek voor een jungle ervaring maar het is wel erg mooi kwa beestjes (veel endemische soorten). Voor een jungle ervaring + overnachtingen zou ik naar Maleisië gaan.

quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2014 21:05 schreef Luxuria het volgende:
Oh wat ik ook nog wilde weten in hoeverre je last hebt van insecten.
Zijn jullie vaker van zo'n vieze grote spinnen tegen gekomen en kakkerlakken en torren enzo?
Niet meer dan op andere plaatsen. Hou wel rekening met bloedzuigers in Sinharaja en sommige thee plantages.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 31 januari 2014 @ 13:56:31 #251
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_136169185
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 08:32 schreef Isegrim het volgende:
Over kakkerlakken trouwens... Wij hebben er toen we in Sri Lanka waren maar eentje gezien, een dooie. Ik kan me geen andere herinneren dan die ene dooie in elk geval.

Maarrrr toen ik na terugkomst in de hal van Schiphol mijn tas open deed, rende er een kakkerlak uit. :') Die was dus als verstekeling meegekomen. :D Het was trouwens een hele mooie kakkerlak; goudkleurig.
Ohh dat valt mee, dat is minder dan wat ik op sommige bestemmingen binnen Europa ben tegen gekomen ;)
Alleen op zo'n verstekeling hoop ik toch niet :P
All she wants and needs is just a little taste..
  vrijdag 31 januari 2014 @ 13:57:13 #252
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_136169216
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 08:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er zijn enkele lodges binnen het national park maar die zijn onbetaalbaar. De meeste mensen bezoeken Sinharaja vanuit Deniyaya maar dan is het nog een uur rijden ofzo.

Ik vind het zelf niet de beste plek voor een jungle ervaring maar het is wel erg mooi kwa beestjes (veel endemische soorten). Voor een jungle ervaring + overnachtingen zou ik naar Maleisië gaan.

[..]

Niet meer dan op andere plaatsen. Hou wel rekening met bloedzuigers in Sinharaja en sommige thee plantages.
Oke thnx. Voor mij hoeft de jungle ook niet perse, maar mijn vriendin zou dat wel graag willen.
All she wants and needs is just a little taste..
  vrijdag 31 januari 2014 @ 14:22:44 #253
62913 Blik
The one and Only!
pi_136170192
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:09 schreef Luxuria het volgende:
Een vriendin en ik hebben ook een reis geboekt naar Sri Lanka in juli, ik kijk er echt ontzettend naar uit! Overal lees ik alleen maar positieve verhalen.

Ik heb me ook al verdiept in wat er allemaal te zien is, maar ik heb toch nog een paar vragen.
We willen ook de jungle in en daar 1 of 2 nachten overnachten, is het Sinharaja regenwoud daar een mooi en geschikt regenwoud voor?

En we willen graag een safari doen, ik las veel over het Yala National Park. Vinden jullie dit het mooiste park voor een safari of is er in een ander park misschien meer te zien qua aantal dieren en diersoorten?
Ergens las ik ook iets over een safari in de nacht, kennen jullie dat ook?

Ik las ook dat je een whale watching excursie kunt doen, is dat leuk? Zie je dan ook echt walvissen en potvissen of moet je maar net geluk hebben?

En waar is het mooi om te snorkelen? Ik las dat het in Unawatuna bij Galle erg mooi schijnt te zijn, maar ook bij Trincomalee, wat raden jullie aan?

Zo dat waren voor nu een aantal vragen :)

We weten dat we sowieso de volgende plekken willen bezichtigen: Colombo de markten, het olifantenweeshuis in Pinnawela, de golden temple bij Dambulla, de leeuwenrots bij Sigiriya, Kandy en de botanische tuin, theeplantages, locals.
Als jullie nog meer tips hebben hoor ik dat natuurlijk graag! :)
Ik zou in ieder geval Anuradjapura en Polonnaruwa meenemen. Zijn de 2 oude steden en interessant om te zien. Ook zou ik Ella niet overslaan, kunt daar mooi wandelen met mooie uitzichten (ik kan je de wandeling over het spoor afraden, bloedheet en niet geheel ongevaarlijk). Galle is leuk voor wat Nederlandse geschiedenis.

Qua NP kan ik Uda Walawe ook aanraden, voornamelijk voor de olifanten.
pi_136176157
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 14:22 schreef Blik het volgende:
(ik kan je de wandeling over het spoor afraden, bloedheet en niet geheel ongevaarlijk).
Vanwege de treinen, of ook om andere redenen?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 31 januari 2014 @ 18:27:57 #255
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136177967
Is een mooie wandeling hoor, niks mis mee
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 31 januari 2014 @ 19:07:33 #256
62913 Blik
The one and Only!
pi_136179324
Zal een nuance plaatsen. Midden op de dag is er 0 schaduw, dus is het bloedheet. Tevens zijn er redelijk wat smalle doorgangen, waar er geen tot weinig ruimte is om een trein te ontwijken. Dit laatste is overigens niet perse een reden om het niet te doen, beetje spanning kan geen kwaad :D
pi_136367026
Moet ik eigenlijk vtv een visum regelen? De info die ik krijg gevonden zeggen van niet en dat ik er daar ter plekke een kan regelen/kopen?
  woensdag 5 februari 2014 @ 16:57:33 #258
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136367210
Elektronisch visum sinds kort geloof ik.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_136409443
Thanks!
pi_137385663
Kwam net een foto tegen waar ik Kottu aan het eten was. Wat een bizar lekker gerecht is dat toch. Iemand ooit al eens zelf gemaakt? :s)
pi_137386240
Nope, wel curries en vegetable rotis :)
  vrijdag 21 maart 2014 @ 23:04:03 #263
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138024036
Visum aangevraagd.

"U krijgt binnen 24 uur een reactie."

Vier minuten later: "Uw aanvraag is goedgekeurd."

Centjes binnen zeker. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_138874150
Wil eigenlijk een cadeau geven aan iemand in Sri Lanka. Iemand die niet erg veel heeft, maar veel voor me heeft betekend.

Iemand een tip wat ik hem zou kunnen geven? Vind het lastig om iets goeds te verzinnen.
pi_138926110
Pfff.. Na vorig jaar naar Thailand te zijn geweest (krappe 3.5 week) en daarna helaas doodziek te zijn geweest wist ik alsnog zeker dat ik sowieso weer wou gaan reizen. Mede door het beginnen aan een studie was het idee eventjes niet meer in mij opgekomen.

Maar nadat ik vorige week op een verjaardag en na het voetballen met mensen over reizen begon te praten, is het weer ontzettend gaan kriebelen. Thailand heb ik in mijn eentje gedaan en dat vond ik heerlijk.. Nu wil ik dit jaar weer gaan, maar helaas minder goed kunnen sparen dan het voorgaande jaar..

Nu al dagen bezig een land te kiezen.. Het land zelf moet echt goedkoop zijn, maar wel mooi. Natuur, cultuur, historie. Landen die in mij opkwamen waren Sri Lanka en Nepal.. Via een klasgenoot kan ik eventueel vrijwilligerswerk doen in Sri Lanka en dat wellicht combineren met een reis door het land.

'Probleem' daarbij is dat ik het gevoel heb dat in SL wel minder een backpackers'-cultuurtje is. Wat helemaal niet erg is, maar dat maakt het misschien wel minder makkelijk om andere backpackers te onmoeten zoals ik dat in Chiang Mai, Pai en op Koh Tao had. Nu vond ik dat bij vlagen ook weer te westers. Maar vraag me vooral af hoe ik het zelf ga ervaren als ik misschien vaak moederziel alleen aan het reizen ben.

Aan de ene kant weet ik zeker dat ik het vaak fantastisch zal vinden, aan de andere kant weet ik dat ik nieuw te ontmoeten reizigers en gezelschap op zijn tijd ook ontzettend kan waarderen. Zijn er hier mensen die nog tips hebben of aanbevelingen kunnen geven en mij een eindje verderop weg kunnen helpen?
  woensdag 16 april 2014 @ 06:45:54 #266
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138932395
Tja, ik heb niks met dat backpackers-cultuurtje. Ik ben gelukkig als ik bij voorkeur nul toeristen tegenkom. Maar we zijn er genoeg tegengekomen hoor. :Y

Maandag vertrekken wij! Zin in! O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_138941269
Tsja, misschien verwoord ik het niet helemaal goed. Vind het heerlijk om op mijzelf en alleen te zijn, maar ook om zo nu en dan in contact te komen met mensen van over de hele wereld.

Dat is mij zo goed bevallen, kan je daar misschien wat meer over vertellen?
  woensdag 16 april 2014 @ 14:14:22 #268
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138941783
Oh die kom je echt wel tegen hoor! Vast niet zoals in Thailand, maar afhankelijk van de accommodaties die je kiest, kom je genoeg volk tegen. :) Wij hebben er ook nog wel wat Facebook-vrienden aan over gehouden. ;)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 16 april 2014 @ 17:02:47 #269
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_138947307
edit: paste beter in ander topic

[ Bericht 51% gewijzigd door Lemans24 op 16-04-2014 17:08:34 ]
pi_138947595
Volgens mij heb ik mijzelf dan compleet verkeerd verwoord. Toen ik in Thailand was heb ik juist de full-moon parties als de pest gemeden.

Ik heb ook een beetje het idee dat ik niet helemaal serieus wordt genomen met het hele 'Facebookvrienden' gedoe ik zeg dat ik mensen wil ontmoeten. Niet toevoegen op Facebook? Ik probeer gewoon zo goed mogelijk geïnformeerd te worden over de mogelijkheden.

En hoe is Sri Lanka qua kosten, zijn er leuke authentieke hostels/guesthouses te vinden voor een kleine prijs?
  woensdag 16 april 2014 @ 17:17:06 #271
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_138947734
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 17:12 schreef Belthaus het volgende:
Volgens mij heb ik mijzelf dan compleet verkeerd verwoord. Toen ik in Thailand was heb ik juist de full-moon parties als de pest gemeden.

Ik heb ook een beetje het idee dat ik niet helemaal serieus wordt genomen met het hele 'Facebookvrienden' gedoe ik zeg dat ik mensen wil ontmoeten. Niet toevoegen op Facebook? Ik probeer gewoon zo goed mogelijk geïnformeerd te worden over de mogelijkheden.
Ik begreep het even verkeerd, heb het daarom weer verwijderd :)
En over Facebook was tegen Isegrim, dat ik persoonlijk dat toevoegen van 50 mensen per reis een beetje heb gehad. Is zo 2007 ;)
  woensdag 16 april 2014 @ 18:04:43 #272
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_138949203
Backpackers zul je gemakkelijk tegenkomen, in de bus, in de trein, aan het strand etc. Bedenk wel dat de belangrijkste culturele attracties op Sri Lanka schreeuwend duur zijn. Reserveer daar een budget voor. De prijzen van onderdak en eten vallen wel mee.
It's not a lie, if you believe
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 16 april 2014 @ 18:10:42 #273
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138949391
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 17:12 schreef Belthaus het volgende:
Volgens mij heb ik mijzelf dan compleet verkeerd verwoord. Toen ik in Thailand was heb ik juist de full-moon parties als de pest gemeden.

Ik heb ook een beetje het idee dat ik niet helemaal serieus wordt genomen met het hele 'Facebookvrienden' gedoe ik zeg dat ik mensen wil ontmoeten. Niet toevoegen op Facebook? Ik probeer gewoon zo goed mogelijk geïnformeerd te worden over de mogelijkheden.

En hoe is Sri Lanka qua kosten, zijn er leuke authentieke hostels/guesthouses te vinden voor een kleine prijs?
Ik vond de guesthouses in Sri Lanka relatief duur voor z.o. Aziatische begrippen. Je betaalt al gauw $10 voor een kamer. Ook de toeristische attracties zijn relatief duur. Je bespaart echter veel geld op openbaar vervoer want dat is bizar goedkoop. Eten kost ook bijna niks. Ik heb daar zelf totaal ongeveer ¤500 uitgegeven in een maand tijd.

Zoals overal in z.o. Azië kom je massa's toeristen tegen maar het hangt erg af van waar je naartoe gaat. In het noorden (Jaffna) heb ik geen toerist gezien maar in de kustplaatsen in het zuiden en zuidoosten en plekken als Kandy, Ella etc barst het van de toeristen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 16 april 2014 @ 18:55:13 #274
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138950794
Ik bedoelde die Facebook-opmerking niet sarcastisch ofzo hoor. :D We hebben gewoon echt wat mensen ontmoet met wie we nog steeds regelmatig contact hebben. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 16 april 2014 @ 19:48:57 #275
62913 Blik
The one and Only!
pi_138953085
Toeristische attracties zijn inderdaad zeer duur. Volgens mij betaal je voor de oude steden en Sigiriya rond de 25 dollar pp entree
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 16 april 2014 @ 20:01:58 #276
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138953616
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 19:48 schreef Blik het volgende:
Toeristische attracties zijn inderdaad zeer duur. Volgens mij betaal je voor de oude steden en Sigiriya rond de 25 dollar pp entree
Sigirya was dacht ik zelfs $35. Je moet er maar zin in hebben om voor $35 in de bloedhitte die rots op te klimmen met wat oude muurtjes :'). Er is daar vlakbij nog een rots met een reclining budda en die is gratis. Daar komt echter geen hond... De ruines van Anuradhapura kost ook een kapitaal, maar het meeste kun je vanaf de openbare weg zien. Fiets huren voor een paar euro en klaar :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 16 april 2014 @ 20:03:55 #277
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138953699
Dat soort dingen vind ik echt niet boeiend, dat scheelt. En voor de natuurparken heb ik de entree dubbel en dwars over.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 16 april 2014 @ 20:15:51 #278
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138954174
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 20:03 schreef Isegrim het volgende:
Dat soort dingen vind ik echt niet boeiend, dat scheelt. En voor de natuurparken heb ik de entree dubbel en dwars over.
Dat vind ik ook het mooist. Een deel van de Bundala wetlands vallen trouwens buiten de park grenzen en dat kun je dus gratis bezoeken. Gewoon zelf met de bus naartoe gaan voor een paar dubbeltjes. Daar heb ik zelf 3 dagen rondgehangen en een hoop vogels gespot. Je moet daar alleen uitkijken voor wilde olifanten. Dat is de ironie: mensen betalen om olifanten te zien en ik liep te hopen dat ik geen olifanten tegen zou komen :')

Was wel tof trouwens want er is daar een bezoekerscentrum van Bundala dat buiten het park valt. Een aantal personeelsleden daar zat zich maar te vervelen want iedereen gaat naar Yala ipv Bundala. Toen heb ik nog een paar uur samen met hun vogels staan spotten, gewoon omdat ze zich anders verveelden. Veel moois gezien, o.a. yellow bittern en painted snipe.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 17 april 2014 @ 00:32:17 #279
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138966961
Daar moeten we dit keer ook maar even heen dan. :Y

De Srilankaanse olifanten zijn toch eigenlijk niet of nauwelijks agressief naar mensen?

We hebben een tijd terug contact gehad met iemand van de Spider Conservation Unit in Sri Lanka. Die wilde wel met ons een wandeling doen. _O_
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 17 april 2014 @ 07:49:20 #280
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138969084
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 00:32 schreef Isegrim het volgende:
Daar moeten we dit keer ook maar even heen dan. :Y

De Srilankaanse olifanten zijn toch eigenlijk niet of nauwelijks agressief naar mensen?
Hangt ook van het seizoen af. Ik werd door diverse locals die mij zagen lopen gewaarschuwd, zowel bij Bundala als bij Sigirya (waar ik ook op eigen houtje in de bush liep).

quote:
We hebben een tijd terug contact gehad met iemand van de Spider Conservation Unit in Sri Lanka. Die wilde wel met ons een wandeling doen. _O_
Cool! Ik vind al die kleine beestjes ook altijd tof. Hagedisjes, vlinders, spinnen, insecten etc vind ik eigenlijk leuker dan de grote dingen zoals olifanten. Sinharaja NP is ook erg mooi in dat opzicht, met veel endemics zoals Sri Lankan Kangaroo Lizard e.d. En een zooi vogeltjes natuurlijk (en leeches :P ).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 17 april 2014 @ 10:09:42 #281
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138971521
We hebben bloedzuigersokken. :D

We gaan ook zeker naar Sinharaja. Hoop op slangen, vooral die ene felgroene waarvan ik de naam even kwijt ben.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 17 april 2014 @ 10:48:41 #282
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138972384
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 10:09 schreef Isegrim het volgende:
We hebben bloedzuigersokken. :D
Als ze bij je benen geen toegankelijke huid vinden dan kruipen ze gewoon omhoog onder je shirt! Gewoon wat pleisters meenemen want die wondjes blijven bloeden. Anyway, ik prop altijd m'n broek in m'n sokken (als ik eraan denk) en normaliter komen er dan geen bloedzuigers op m'n benen. Maar je moet dus wel de rest van je lichaam in de gaten houden!

quote:
We gaan ook zeker naar Sinharaja. Hoop op slangen, vooral die ene felgroene waarvan ik de naam even kwijt ben.
Waarschijnlijk een soort pit-viper zoals deze?

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 17 april 2014 @ 12:10:44 #283
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138974602
Nee, dat is 'm niet. Ik zal 'm later even opzoeken.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 17 april 2014 @ 13:54:33 #284
62913 Blik
The one and Only!
pi_138977627
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 20:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Sigirya was dacht ik zelfs $35. Je moet er maar zin in hebben om voor $35 in de bloedhitte die rots op te klimmen met wat oude muurtjes :'). Er is daar vlakbij nog een rots met een reclining budda en die is gratis. Daar komt echter geen hond... De ruines van Anuradhapura kost ook een kapitaal, maar het meeste kun je vanaf de openbare weg zien. Fiets huren voor een paar euro en klaar :)
Niet met je eens vwb Anuradhapura. Je ziet wellicht een paar ruines vanaf de weg. Maar dat betekent niet dat je daarmee alles goed ziet. Juist het meeste zie je als je er doorheen loopt.
  donderdag 17 april 2014 @ 14:14:58 #285
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138978235
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 10:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als ze bij je benen geen toegankelijke huid vinden dan kruipen ze gewoon omhoog onder je shirt!
Volgens mij lukt ze dat juist niet bij dit materiaal. Zijn echt speciale bloedzuigersokken.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 17 april 2014 @ 14:28:33 #286
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138978666
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2014 14:14 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Volgens mij lukt ze dat juist niet bij dit materiaal. Zijn echt speciale bloedzuigersokken.
Ze kruipen over het materiaal omhoog (aan de buitenkant) totdat ze huid vinden. Dat kan best pas in je nek zijn, maar vaak al bij je broekrand (als je je t-shirt niet in je broek hebt gepropt). Dan bijten ze in je buik of op je rug. Je bent gewaarschuwd :+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 17 april 2014 @ 14:33:24 #287
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138978792
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2014 13:54 schreef Blik het volgende:

[..]

Niet met je eens vwb Anuradhapura. Je ziet wellicht een paar ruines vanaf de weg. Maar dat betekent niet dat je daarmee alles goed ziet. Juist het meeste zie je als je er doorheen loopt.
Je zult ongetwijfeld meer zien. De vraag is of wat je meer ziet het geld waard is. Het is allemaal oude zooi en de indrukwekkende dingen zijn daar over het algemeen vrij groot en makkelijk te spotten vanaf de openbare weg, imo.

Dit soort:

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 17 april 2014 @ 15:01:19 #288
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138979679
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 14:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ze kruipen over het materiaal omhoog (aan de buitenkant) totdat ze huid vinden. Dat kan best pas in je nek zijn, maar vaak al bij je broekrand (als je je t-shirt niet in je broek hebt gepropt). Dan bijten ze in je buik of op je rug. Je bent gewaarschuwd :+
Snap ik, maar volgens mij kunnen ze geen grip krijgen op dit spul. Maar we zullen zien!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_138984165
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 17:17 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik begreep het even verkeerd, heb het daarom weer verwijderd :)
En over Facebook was tegen Isegrim, dat ik persoonlijk dat toevoegen van 50 mensen per reis een beetje heb gehad. Is zo 2007 ;)
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 18:55 schreef Isegrim het volgende:
Ik bedoelde die Facebook-opmerking niet sarcastisch ofzo hoor. :D We hebben gewoon echt wat mensen ontmoet met wie we nog steeds regelmatig contact hebben. :)
Sorry als ik gister een beetje geagiteerd reageerde. Drukke week achter de rug :@

Maar als ik het goed begrijp is het land niet perse heel duur, de grote toeristische trekpleister kosten wel een klein fortuin. En als ik het zo een beetje lees zijn jullie wel ontzettende natuurliefhebbers/kenners.

Ik ben daar (nog) niet zo thuis in. Vinden jullie Sri Lanka juist ook zo mooi vanwege de grote diversiteit aan vogels en andere dieren?
  donderdag 17 april 2014 @ 19:05:32 #290
62913 Blik
The one and Only!
pi_138986422
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 14:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je zult ongetwijfeld meer zien. De vraag is of wat je meer ziet het geld waard is. Het is allemaal oude zooi en de indrukwekkende dingen zijn daar over het algemeen vrij groot en makkelijk te spotten vanaf de openbare weg, imo.

Dit soort:

[ afbeelding ]
Ik ben er een halve dag geweest incl. Gids (onze chauffeur was tevens gids). Je krijgt dan echt een bak meer informatie als je daar rondloopt en een veel beter beeld van hoe het leven toen was dan door via de hoofdwegen een fietstourtje te maken. Juist dat laatste zou ik zonde van de tijd en moeite vinden
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 17 april 2014 @ 19:50:02 #291
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138988037
Het rondfietsen door Anuradhapura en de omgeving buiten de stad vond ik eerlijk gezegd veel leuker dan die stapels oude stenen, maar ieder z'n ding... :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 17 april 2014 @ 22:59:28 #292
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138997174
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 17:32 schreef Belthaus het volgende:
Sorry als ik gister een beetje geagiteerd reageerde. Drukke week achter de rug :@
Het zij je vergeven hoor. :D

quote:
Ik ben daar (nog) niet zo thuis in. Vinden jullie Sri Lanka juist ook zo mooi vanwege de grote diversiteit aan vogels en andere dieren?
:Y :Y :Y Daar komen we echt voor. En ook een beetje voor het eten. :9

Zie ook http://www.vanwisse.nl/srilanka - we hebben wel een beetje amateur-bioloog-aspiraties. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 17 april 2014 @ 23:05:29 #293
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_138997450
Ik ben bioloog, moet dus ook maar naar Sri Lanka...
Staat voorlopig wel onder Nepal en Nieuw Zeeland hoor ;)

Je determineert de vogels trouwens beter dan ik, buiten Europa, Noord-Amerika (en delen van Zuid-Amerika) ben ik daar nogal gemakzuchtig in...
  donderdag 17 april 2014 @ 23:12:07 #294
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_138997726
The Sri Lankan Jackal én The Sri Lankan Leopard, wow!
  donderdag 17 april 2014 @ 23:40:13 #295
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138999062
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 23:05 schreef Lemans24 het volgende:
Ik ben bioloog, moet dus ook maar naar Sri Lanka...
Staat voorlopig wel onder Nepal en Nieuw Zeeland hoor ;)

Je determineert de vogels trouwens beter dan ik, buiten Europa, Noord-Amerika (en delen van Zuid-Amerika) ben ik daar nogal gemakzuchtig in...
Deels met hulp van SeLang hoor! Dat is de vogelman. :Y Ik vind vooral de insecten en reptielen leuk om te determineren.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 17 april 2014 @ 23:41:59 #296
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138999149
Oh en de spinnen!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 18 april 2014 @ 22:18:29 #297
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139028268
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_139040923
Is Anuradhapura een aanrader? En zo ja, voor hoeveel dagen ongeveer?
  zaterdag 19 april 2014 @ 12:57:00 #299
62913 Blik
The one and Only!
pi_139040962
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 12:54 schreef buishuis het volgende:
Is Anuradhapura een aanrader? En zo ja, voor hoeveel dagen ongeveer?
Ja, in principe 1 dag
  dinsdag 22 april 2014 @ 14:14:52 #300
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139145591
Groetjes uit Colombo! :W

Nu al vreselijk blij met de synthetische harembroeken die ik voor 3 en 5 euro kocht om mee te nemen. :') Voordelen:

- zweet verdampt meteen
- luchtig
- droogt snel na wassen
- last but not least: kan niet op de grond gaan hangen in ranzig publiek hurktoilet _O_
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_139215832


Ik zal zo even een nieuw deel openen :s)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')