Hmm, niet echt wat ik aan het zoeken was, aangezien dat voor BIOS is, en niet UEFI. maar goed, ik denk dat ik het nu eindelijk heb. even mijn W/8 recovery cd fikken op USB, ubuntu verwijderen en hopen dat automatic repair werkt.quote:
nee, window start niet meer op nadat ik met easybcd aan de slag ben gegaan.quote:Op donderdag 14 februari 2013 10:48 schreef erikkll het volgende:
Maar zowel ubuntu als windows startten op, via grub.
Dat is toch prima?
ik wou grub niet. ik wil de windows bootloader. Het oude systeem waar je gewoon easybcd aanzwengelt en met 3 klikken het voor elkaar hebt geld nu niet meer. nu moet je verdomd goed opletten dat windows of ubuntu niet kloot met je BCD.quote:Op donderdag 14 februari 2013 10:52 schreef erikkll het volgende:
Ja, snap ik, maar waarom ging je uberhaupt kloten met easybcd als alles goed werkte?
de windows bootloader kan toch niet eens ubuntu opstarten? Ik heb nog nooit iets anders dan grub gebruikt voor dual boot.quote:Op donderdag 14 februari 2013 10:54 schreef Superthomas het volgende:
ik wou grub niet. ik wil de windows bootloader. Het oude systeem waar je gewoon easybcd aanzwengelt en met 3 klikken het voor elkaar hebt geld nu niet meer. nu moet je verdomd goed opletten dat windows of ubuntu niet kloot met je BCD.
met easybcd gaat dat wel.quote:Op donderdag 14 februari 2013 11:01 schreef erikkll het volgende:
[..]
de windows bootloader kan toch niet eens ubuntu opstarten? Ik heb nog nooit iets anders dan grub gebruikt voor dual boot.
UEFI/BIOS heeft er helemaal niets mee te maken.quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:20 schreef KomtTijd... het volgende:
Niets anders dan dat je gewend bent.
1) installeer Ubuntu
2) kies tijdens de installatie voor "installeren naast bestaande besturingssysteem" of iets dergelijks
3) ??????
4) PROFIT!!
het zou helpen als die optie er überhaupt tussenzat...quote:Op donderdag 14 februari 2013 11:14 schreef KomtTijd... het volgende:
Je hebt WAT allemaal zitten doen![]()
Hoe moeilijk was het om gewoon mijn stappenplan te volgen?
[..]
UEFI/BIOS heeft er helemaal niets mee te maken.
Naja dan kies je "iets anders", verklein je de windows-partitie en maak je een linux-swap partitie en een EXT4-partitie gemount op /.quote:Op donderdag 14 februari 2013 11:26 schreef Superthomas het volgende:
[..]
het zou helpen als die optie er überhaupt tussenzat...
Die wil je ook niet.quote:Op donderdag 14 februari 2013 11:27 schreef Superthomas het volgende:
en dat geeft mij nog steeds niet mijn windows bootloader.
grappig, dat is precies wat ik gedaan heb.quote:Op donderdag 14 februari 2013 11:39 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Naja dan kies je "iets anders", verklein je de windows-partitie en maak je een linux-swap partitie en een EXT4-partitie gemount op /.
wrm niet? die vind ik mooier dan GRUB.quote:[..]
Die wil je ook niet.
godverdomme, als ik dat had geweten...quote:Op donderdag 14 februari 2013 11:47 schreef KomtTijd... het volgende:
Mooier dan GRUB bestaat bijna niet. Google "BURG". En de windows bootloader is gewoon onbruikbaar als je iets anders dan windows wilt booten. GRUB is 1000x krachtiger en veelzijdiger.
[ afbeelding ] Doe zoiets maar eens met de windows bootloader
nou, met het pakket boot-repair druk ik gewoon op automatic repair en windows 8 komt in mijn grub lijst.quote:Op donderdag 14 februari 2013 11:51 schreef KomtTijd... het volgende:
Nogmaals UEFI heeft er geen zak mee te maken. Dat is een proces wat loopt vóórdat je bootloader aan de beurt is.
Of het met windows 8 werkt zou ik niet weten, het verbaast me eigenlijk al zeer dat Ubuntu je W8 installatie niet automatisch herkent. Misschien loont het om Ubuntu 13.04 even af te wachten of een beta-release daarvan te proberen. Ik durf zo niet te zeggen hoeveel werk het is om W8 goed in je bootloader te krijgen, ben niet anders gewend dan dat dat volautomatisch gaat.
Windows 8 DVD er in en naar de 'Repair Windows' optie gaan, daar kan je de boot fixen. Er zijn ook nog wat handmatige commando's die je via het recovery console kan uitvoeren. Even kijken of die voor Windows 8 nog steeds hetzelfde zijn als bij Windows 7.quote:Op donderdag 14 februari 2013 12:02 schreef Superthomas het volgende:
Windows 8 kan echt de tyfus krijgen. Hoe moeilijk is het om ALLE opstartgegevens te verwijderen en alleen die van windows erin te zetten?
Kan iemand ff uitleggen hoe dat moet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |