abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_122799376

Het topic voor accountancy studenten!

Wat is een accountant? Een accountant (accomptant, rekenaar, rekenmeester) is iemand die beroepsmatig jaarrekeningen controleert, jaarrekeningen opmaakt of financiële administraties voert. Voor dit beroep is een speciale opleiding nodig. In veel landen is het, net als in Nederland en België, een wettelijk beschermde titel.

Als accountant heb je als geen ander zicht op hoe een onderneming in elkaar steekt. Je gaat alle cijfers na en analyseert deze. Hierdoor kun je bijvoorbeeld zien of een medewerker mogelijk fraudeert, of dat er een flinke winst gemaakt kan worden. Deze inzichten moet je goed kunnen communiceren naar je klanten. Je bent dus vooral ook veel met mensen bezig, wat het werk erg afwisselend maakt. Omdat jouw adviezen letterlijk goud kunnen opleveren, ben je een heel belangrijke gesprekspartner voor je klanten.

Je ziet als accountant of het financieel goed of slecht gaat met een onderneming. Op die manier weet je als geen ander of een bepaalde investering verantwoord is of dat er bijvoorbeeld een nieuwe vestiging van een restaurant geopend kan worden. In sommige bedrijven bekijk je hoe de verschillende afdelingen, zoals inkoop, marketing en personeel zijn opgezet. Gaat alles wel volgens de regels en wordt alles gedaan zoals het hoort? Jij ziet hoe zaken anders georganiseerd moeten worden en adviseert hierbij de directie. Als je bij een kleinere onderneming werkt, help je bij het voeren van de administratie en stel je de jaarrekeningen samen. Daarnaast geef je advies over de te volgen bedrijfsvoering. Je komt bij de meest uiteenlopende bedrijven en instellingen over de vloer en ontmoet daarbij ook veel verschillende mensen.

Eén keer per jaar worden de cijfers voor de jaarrekening van een bedrijf of instantie op een rij gezet. Daaruit blijkt bijvoorbeeld waar het geld aan uitgegeven is en wat er allemaal binnen is gekomen. Je bekijkt of alle inkomsten en uitgaven kloppen. Vervolgens geef je een verklaring af. Die verklaring is erg belangrijk voor de financiële partners van het bedrijf:

• Voor banken, om te beslissen of ze een lening willen geven
• Voor aandeelhouders, om te zien hoe er met hun geld om is gegaan en of er genoeg winst is gemaakt
• En voor de overheid, bij het verstrekken van subsidies
(Bron)



Er zijn twee soorten accountants: De AA (Accountant-administratieconsulent) en de RA (Registeraccountant). Respectievelijk dient hiervoor een HBO+ en Universitaire opleiding voor gevolgd te worden. Om de AA/RA titel te mogen voeren dient eveneens een praktijkstage van 3 jaar gevolgd te worden.

In dit topic kunnen (toekomstige) HBO, HBO+ en Universitaire studenten hun ei kwijt over hun studie, roddelen over nieuwe RJ/IFRS standaarden en emotionele steun zoeken voor de OAT en andere landelijke tentamens.



Waar kun je studeren?

Hogescholen:
Hogeschool Arnhem/Nijmegen
Avans Hogeschool Breda
Avans Hogeschool Den Bosch
Fontys Hogeschool Eindhoven
Haagse Hogeschool
Hanze Hogeschool Groningen
Hogeschool van Amsterdam (HES/HvA)
Hogeschool INHOLLAND Alkmaar
Hogeschool INHOLLAND Diemen
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam/Paramaribo
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Hogeschool Rotterdam
Saxion Hogeschool Deventer/Enschede
Hogeschool Utrecht
Christelijke Hogeschool Windesheim
Hogeschool Zuyd Sittard
Hogeschool LOI
Markus Verbeek Praehep Nederland
Markus Verbeek Praehep Curaçao
NCOI

Universiteiten:
Nyenrode Business University
Rijksuniversiteit Groningen
Vrije Universiteit Amsterdam
Erasmus Universiteit Rotterdam
Universiteit van Tilburg
Universiteit van Maastricht
UNA / Curises (University of the Netherlands Antilles)

Handige websites:
www.eenaccountantzietalles.nl
www.accountancyinfo.nl
www.nba.nl
www.nbayoungprofs.nl
WGR / Werken bij de grote 4 (E&Y, KPMG, PWC en Deloitte) - Deel 8
pi_122799478
Hahahahah wat een passende titel!:P
pi_122799870
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 16:29 schreef xminator het volgende:
Dat je bijvoorbeeld dichter bij de klant staat? Dat je die bedrijven als geheel beter kunt beheersen.
Dankjewel, dat lijkt me een goede motivatie.

quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 17:32 schreef MJ23 het volgende:
Wat lijkt je zelf leuker om voor MKB klanten te werken?
Ik heb wel wat ideeën maar geen praktijkervaring. Ik had gehoopt dat jullie hier meer over konden vertellen.

quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 17:52 schreef Maraca het volgende:

[..]

Denk dat dit inderdaad de beste vraag is. :)
Zie hierboven.
pi_122802397
Neem aan dat je toch wel zelf hebt nagedacht waarom je voor een kleiner kantoor of een big four kantoor wilt werken? Als jij nou eens aangeeft waarom je dat wilt, kunnen wij wel zeggen of dat een beetje overeenkomt met de werkelijkheid ;)
pi_122802565
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 19:32 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Dankjewel, dat lijkt me een goede motivatie.

[..]

Ik heb wel wat ideeën maar geen praktijkervaring. Ik had gehoopt dat jullie hier meer over konden vertellen.

[..]

Zie hierboven.
Bij een kleinere organisatie heb je ook een minder groot team, waardoor het team hechter/gezelliger is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_122803082
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 20:20 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Bij een kleinere organisatie heb je ook een minder groot team, waardoor het team hechter/gezelliger is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Boek strategisch management:
-Resultaten van je werkzaamheden zijn zichtbaarder in een kleinbedrijf
pi_122803396
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 20:18 schreef MJ23 het volgende:
Neem aan dat je toch wel zelf hebt nagedacht waarom je voor een kleiner kantoor of een big four kantoor wilt werken? Als jij nou eens aangeeft waarom je dat wilt, kunnen wij wel zeggen of dat een beetje overeenkomt met de werkelijkheid ;)
Het gaat mij niet om het verschil tussen een BIG4-kantoor en een kleiner kantoor. Het gaat mij om verschil van werkzaamheden grote klant en een middenbedrijf en had dus gehoopt dat jullie vanuit de praktijkervaring hier meer over kunnen vertellen. Verder gaat het mij niet om wat me leuk lijkt, maar om de verschillen. Uit deze verschillen kan ik dan "cherry picking" doen en deze meenemen in mijn motivatie.

Ik zie als mogelijke verschillen:
- Kleiner team (dank ikwordra ^O^ )
- Bredere kijk op het bedrijf (dank xminator ^O^ )
- Aansluitend op het vorige punt: je wordt opgeleid als generalist.
- Directie middenbedrijf zal meer behoefte hebben aan advies voor bijv. procesoptimalisatie.
- Aansluitend op het vorige punt: als accountant heb je meer toegevoegde waarde dan alleen het verstrekken van een (goedkeurende) ac verklaring.

Zoiets. Maar dit is nog zeer beperkt en daarom vroeg ik ook je input.

Hartelijk dank alvast voor het meedenken!
pi_122804330
Hoeveel kleiner is kleiner trouwens?
Zit je op een echt heel klein kantoor dan word je m.i. alsnog niet opgeleid tot generalist, aangezien je dan weinig te zien krijgt.
pi_122805591
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 20:54 schreef ikwordra het volgende:
Hoeveel kleiner is kleiner trouwens?
Zit je op een echt heel klein kantoor dan word je m.i. alsnog niet opgeleid tot generalist, aangezien je dan weinig te zien krijgt.
Een top 8 kantoor. :)
pi_122805937
Wat zou het verband kunnen zijn tussen het toepassen van adequate arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden binnen een concern en het creëren van aandeelhouderswaarde?:+
pi_122805956
Heeft iemand trouwens de uitwerkingen van de OAT van dit jaar?
pi_122806108
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 21:22 schreef MJ23 het volgende:
Wat zou het verband kunnen zijn tussen het toepassen van adequate arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden binnen een concern en het creëren van aandeelhouderswaarde?:+
Betere arbeidsvoorwaarden/arbeidsomstandigheden --> personeel doet beter hun best --> betere prestaties.....
pi_122806500
Ja zoiets had ik inderdaad al zelf bedacht toen ik er maar over na ging denken :+

Momenteel bezig bij m'n tweede klant tijdens m'n stage. Collega heeft me zowat de hele balans gegevens om te controleren + groot gedeelte van de W&V, dus dat is wel wat leuker om te doen dan alleen saldibalansen aansluiten op consolidatiestaten (zoals vorige week :+). Het is verder niet een heel groot bedrijf, maar dat maakt het lekker overzichtelijk. Merk wel dat ik nog flink moet zoeken en sommige dingen logischer moet gaan zien, maar het gaat steeds beter :) Had al gezien dat er momenteel een vacature openstaat voor een beginnend assistent, aan het einde van m'n stage maar is gaan praten of ik dat niet in kan vullen :D
pi_122807185
Morgen een sneak preview/meeloopdag van Nyenrode. Ik ben benieuwd, wat ik tot nu toe gezien heb lijkt het me een mooie uitdagende studie!
pi_122808089
Succes ^O^
Je komt van het vwo af?
pi_122808812
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 22:04 schreef ikwordra het volgende:
Succes ^O^
Je komt van het vwo af?
Thx, ja ik doe dit jaar eindexamen.
Ik wist een lange tijd niet wat ik wilde studeren aangezien de meeste studies me net niet bevielen maar deze lijkt me perfect.
  woensdag 13 februari 2013 @ 08:44:25 #17
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_122818441
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 19:16 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ik hoorde dat alleen KPMG dat heeft afgeschafd (en misschien weer terug wil gaan invoeren).EY heeft de eerste 100 overuren voor jezelf.

Deloitte en Pwc geen idee
Dat denk (vrees) ik niet.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_122830391
PwC heeft voorlopig nog wel overuren uitbetaald.
pi_122832627
Iemand die mij info kan geven over leaseauto's?
Wat is de meest voorkomende auto? en wat betaal je hier zelf ongeveer aan mee?
pi_122834767
Ik rij in een ferrari, de baas betaalt.
pi_122836131
Golf denk ik. Wat je betaald hangt sws van je bijtelling af en vast nog wel andere zaken zodat het per regeling verschilt wat je betaald
  woensdag 13 februari 2013 @ 18:03:19 #22
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_122837826
In het vorige topic stond wel een standaardlijstje volgensmij.
Zelf wat teruglezen is ook handig.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_122840108
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 18:03 schreef MacorgaZ het volgende:
In het vorige topic stond wel een standaardlijstje volgensmij.
Zelf wat teruglezen is ook handig.
Het is makkelijker om een account aan te maken voor één vraag dan om het zelf op te zoeken :')
pi_122840140
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 15:54 schreef jtd10 het volgende:
Iemand die mij info kan geven over leaseauto's?
Wat is de meest voorkomende auto? en wat betaal je hier zelf ongeveer aan mee?
Ik ben starter bij een big4 en rijd nu een audi a6. Het is behelpen, maarja.
pi_122841493
Yeah, voldoende voor de OAT! *O*

Helaas wel een magere 5.8. Ik had een 6.4 voor het ochtenddeel en een 5.1 voor het middagdeel. Echter krijgen wij geen bonus. Anders zou het een 6.3 geweest zijn :)

Voor vraag 2 in het ochtenddeel had ik trouwens de maximale punten.
pi_122841629
^O^ .

Met bonus had het ook niet veel uitgemaakt, je zou dan nog steeds een zes staan op je diploma ervoor.
pi_122841755
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 19:39 schreef GuitarJJ het volgende:
Yeah, voldoende voor de OAT! *O*

Helaas wel een magere 5.8. Ik had een 6.4 voor het ochtenddeel en een 5.1 voor het middagdeel. Echter krijgen wij geen bonus. Anders zou het een 6.3 geweest zijn :)

Voor vraag 2 in het ochtenddeel had ik trouwens de maximale punten.
Nice! Alleen In Enschede nog niet binnen! :P Nu ga ik de hele avond naar me mail staren dankzij jou :P
pi_122841872
quote:
14s.gif Op woensdag 13 februari 2013 19:42 schreef xminator het volgende:
^O^ .

Met bonus had het ook niet veel uitgemaakt, je zou dan nog steeds een zes staan op je diploma ervoor.
Krijg je een afgerond cijfer op je diploma? Dat scheelt weer :)
pi_122841923
quote:
14s.gif Op woensdag 13 februari 2013 19:42 schreef xminator het volgende:
^O^ .

Met bonus had het ook niet veel uitgemaakt, je zou dan nog steeds een zes staan op je diploma ervoor.
Afgerond is nice hoor! :D, tenzij je een 7.4 ofso hebt haha
pi_122842374
Vandaag tijdens de les EV kregen wij een aantal vragen uit de afgelopen OAT. Ben nu helemaal gestressd :') Moet nog wennen aan het taalgebruik van de OAT :+
pi_122842458
Congrats! Veel geslaagden bij jullie?
pi_122842489
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 19:55 schreef Miezziej het volgende:
Vandaag tijdens de les EV kregen wij een aantal vragen uit de afgelopen OAT. Ben nu helemaal gestressd :') Moet nog wennen aan het taalgebruik van de OAT :+
Als je elke les aanwezig bent, elke week huiswerk maakt (bij ons was dat bij EV vragen uit oude OAT's en bij AO elke week een AO-beschrijving maken) en op tijd begint met oude OAT's oefenen dan is het prima te doen hoor ^O^
pi_122847634
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 19:55 schreef Miezziej het volgende:
Vandaag tijdens de les EV kregen wij een aantal vragen uit de afgelopen OAT. Ben nu helemaal gestressd :') Moet nog wennen aan het taalgebruik van de OAT :+
Daar schrok ik in eerste instantie ook van, maar dat went vanzelf. Gewoon veel oefenen.
pi_122862744
Heeft iemand trouwens de opgaven van de laatste OAT digitaal? Wij mochten namelijk alleen de casus meenemen.

Onze docent heeft een sheet met het aantal behaalde punten per subvraag. Ben wel benieuwd welke onderwerpen ik slechter gemaakt hebt :Y
pi_122879591
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 10:35 schreef GuitarJJ het volgende:
Heeft iemand trouwens de opgaven van de laatste OAT digitaal? Wij mochten namelijk alleen de casus meenemen.

Onze docent heeft een sheet met het aantal behaalde punten per subvraag. Ben wel benieuwd welke onderwerpen ik slechter gemaakt hebt :Y
Ik had ze gewoon meegenomen xD niemand die er wat van zei xD
pi_122879830
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 18:03 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ik had ze gewoon meegenomen xD niemand die er wat van zei xD
Ga eens even snel scannen! *)

Bij ons zat zo'n kritisch vrouwtje die precies volgens het boekje te werk ging. Totaal geen risico nemen -> de casus kregen we al na veel moeite mee...
pi_122881057
Yoooo! Heb een 8.0 (incl. bonuspunt) voor de LOAT gehaald! :) Iedereen bedankt nog voor de input en alle anderen gefeliciteerd nog! :D
pi_122881101
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 18:45 schreef Muhasib het volgende:
Yoooo! Heb een 8.0 (incl. bonuspunt) voor de LOAT gehaald! :) Iedereen bedankt nog voor de input en alle anderen gefeliciteerd nog! :D
woah! nice! :D
pi_122881554
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 18:45 schreef Muhasib het volgende:
Yoooo! Heb een 8.0 (incl. bonuspunt) voor de LOAT gehaald! :) Iedereen bedankt nog voor de input en alle anderen gefeliciteerd nog! :D
Netjes _O_
pi_122882192
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 18:45 schreef Muhasib het volgende:
Yoooo! Heb een 8.0 (incl. bonuspunt) voor de LOAT gehaald! :) Iedereen bedankt nog voor de input en alle anderen gefeliciteerd nog! :D
Vay kocum! *O*
pi_122882385
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 18:45 schreef Muhasib het volgende:
Yoooo! Heb een 8.0 (incl. bonuspunt) voor de LOAT gehaald! :) Iedereen bedankt nog voor de input en alle anderen gefeliciteerd nog! :D
Netjes ^O^
pi_122882546
quote:
14s.gif Op donderdag 14 februari 2013 19:08 schreef xminator het volgende:

[..]

Vay kocum! *O*
LOL'd :D
  zondag 17 februari 2013 @ 08:39:07 #43
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_122978121
Stelletje bazen hier toch ook _O_ Gewoon allemaal eventjes de OAT halen, terwijl het landelijke slagingspercentage om te janken is.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_122978421
Op de hes was het maar 20% ofzo ;(
pi_122979482
Bij ons is het 75%, maar wel een beetje vertekend beeld aangezien niet iedereen mocht meedoen.
pi_122981487
Heeft diegene die een dag van tevoren niet wist wat je mee mocht nemen hem gehaald?
pi_122992562
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 12:29 schreef ikwordra het volgende:
Heeft diegene die een dag van tevoren niet wist wat je mee mocht nemen hem gehaald?
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 00:07 schreef ItWasWritten het volgende:

[..]

Ging wel lekker eerlijk gezegd. Was een vrij grote meevaller dat ik die boekjes van brenda erbij mocht houden ja. Voor niks dus alle inherente risico cases uit zitten werken, als ik dat wist had ik wat meer tijd in ev gestopt..

Ochtendsessie kwam ik alleen net een hafuurtje tekort om die ao beschrijving fatsoenlijk uit te werken, jullie niet?
Dus grote kans dat ie het heeft gehaald.
pi_122994962
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 08:39 schreef Maraca het volgende:
Stelletje bazen hier toch ook _O_ Gewoon allemaal eventjes de OAT halen, terwijl het landelijke slagingspercentage om te janken is.
Aanwezig zijn in dit topic = OAT halen i guess
pi_123000426
Beste mede AC-ers!

Ik stalk deze forum als enkele maanden en besloot toch maar mij te registreren.

Ik ben 4e jaar AC op hbo, ben bezig met mijn afstudeerstage en heb een 7,9 voor OAT.
Ik moet eerlijk bekennen, heb maar 2 weken van tevoren begonnen met 'leren' en verwachte na de pittige OAT een 4,5. Dus als ik het kan, kan iedereen het!

Maar even een vraagje? Ik heb als scriptie onderwerp gekregen: het succesvol automatiseren van de administratie (bank/ facturen) bij een AC-kantoor... Hierbij moet ik een handleiding schrijven voor het kantoor zelf en uitzoeken hoe we dit gaan implementeren en brengen bij de klant...

Als iemand hier meer info over weet of ervaring mee heeft, advies etc is altijd welkom!
pi_123001756
Ik begrijp je probleem niet, gaat het om
de administratie van een ac-kantoor of dat van een klant tijdens een controle?
pi_123002484
Zou iemand die momenteel de studie Accountancy aan Nyenrode volgt mij kunnen uitleggen wat de dagelijkse bezigheden precies inhouden? Wat doe je als je bij klanten langs komt?
pi_123003447
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:20 schreef MissSurmene61 het volgende:
Beste mede AC-ers!

Ik stalk deze forum als enkele maanden en besloot toch maar mij te registreren.

Ik ben 4e jaar AC op hbo, ben bezig met mijn afstudeerstage en heb een 7,9 voor OAT.
Ik moet eerlijk bekennen, heb maar 2 weken van tevoren begonnen met 'leren' en verwachte na de pittige OAT een 4,5. Dus als ik het kan, kan iedereen het!

Maar even een vraagje? Ik heb als scriptie onderwerp gekregen: het succesvol automatiseren van de administratie (bank/ facturen) bij een AC-kantoor... Hierbij moet ik een handleiding schrijven voor het kantoor zelf en uitzoeken hoe we dit gaan implementeren en brengen bij de klant...

Als iemand hier meer info over weet of ervaring mee heeft, advies etc is altijd welkom!
Beetje raar als een AC kantoor dat niet goed voor elkaar heeft heeft :+
pi_123012838
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:59 schreef LittlemanNL het volgende:
Zou iemand die momenteel de studie Accountancy aan Nyenrode volgt mij kunnen uitleggen wat de dagelijkse bezigheden precies inhouden? Wat doe je als je bij klanten langs komt?
Misschien kun je beter je vraag richten aan deeltijd studenten.
pi_123020237
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2013 22:49 schreef xminator het volgende:

[..]

Misschien kun je beter je vraag richten aan deeltijd studenten.
Dan stelt hij z'n vraag toch goed? Nyenrode is deeltijd (of duaal, whatever :p )
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_123020333
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2013 06:34 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Dan stelt hij z'n vraag toch goed? Nyenrode is deeltijd (of duaal, whatever :p )
Nee maar nyenrode is één van de plekken waar je een deeltijd opleiding kunt volgen.

Dus zo een werk-opleidingtraject kun je op verschillende universiteiten volgen. Zijn vraag (althans zo vat ik het op) is van hoe ziet je werkdag eruit als je ernaast aan het studeren bent. Correct me if I am wrong.

[ Bericht 16% gewijzigd door xminator op 18-02-2013 07:31:56 ]
pi_123020713
Soms zit je op kantoor, soms bij de klant. In het begin zal je vooral de simpele werkzaamheden doen: dossiers voorbereiden, de makkelijkere posten in de JR controleren. Misschien dat je ook nog samenstelopdrachten gaat doen om je kennis te laten maken met een JR. Hangt allemaal af van je ervaring wat je gaat doen.
pi_123027034
quote:
12s.gif Op maandag 18 februari 2013 07:10 schreef xminator het volgende:

[..]

Nee maar nyenrode is één van de plekken waar je een deeltijd opleiding kunt volgen.

Dus zo een werk-opleidingtraject kun je op verschillende universiteiten volgen. Zijn vraag (althans zo vat ik het op) is van hoe ziet je werkdag eruit als je ernaast aan het studeren bent. Correct me if I am wrong.
Pardon, ik was onder de indruk dat je alleen aan Nyenrode de duale opleiding kon volgen.

Zou iemand die momenteel de duale studie Accountancy volgt mij kunnen uitleggen wat de dagelijkse bezigheden precies inhouden? Wat doe je als je bij klanten langs komt?
pi_123027363
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 12:49 schreef LittlemanNL het volgende:

[..]

Pardon, ik was onder de indruk dat je alleen aan Nyenrode de duale opleiding kon volgen.

Zou iemand die momenteel de duale studie Accountancy volgt mij kunnen uitleggen wat de dagelijkse bezigheden precies inhouden? Wat doe je als je bij klanten langs komt?
Deeltijd is het volgens mij, duaal is half jaar werken en vervolgens half jaar studie. :P

Mijn tip: ga naar inhousedagen van accountantskantoren. Altijd leuk en bovendien dat stellen de accountantskantoren ook op prijs, ook moet je een organisatie hebben waar je kunt werken en studeren.. Kun je alvast wat contactjes opleggen en natuurlijk met mensen spreken die al tijden een studie met werk combineren.
pi_123028066
Deeltijd(bachelor)kan je alleen bij nyenrode doen. En volgens mij houdt deeltijd in dat je naast je werk een studie volgt. Bij duaal is je werk een wezenlijk onderdeel van je opleiding. Invulling van je werk/studie verschilt per opleiding.

Je vervolgopleding, (pre-)master en post-master, kan je bij elke universiteit in deeltijd volgen. Master kan je ook voltijd volgen en post-master is altijd in deeltijd omdat je verplicht stage-ervaring moet opdoen voor het behalen van je titel.
pi_123032976
quote:
12s.gif Op maandag 18 februari 2013 07:10 schreef xminator het volgende:

[..]

Nee maar nyenrode is één van de plekken waar je een deeltijd opleiding kunt volgen.

Dus zo een werk-opleidingtraject kun je op verschillende universiteiten volgen. Zijn vraag (althans zo vat ik het op) is van hoe ziet je werkdag eruit als je ernaast aan het studeren bent. Correct me if I am wrong.
Jij wint :*
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_123033349
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 15:42 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Jij wint :*
Het is geen wedstrijd/discussie ^O^ .

Maar aan de andere kant heb jij ook wel een punt want je kan alleen @ Nyenrode de bachelor in deeltijd volgen.
pi_123082806
Ik stond er vandaag even bij stil dat een AO-handboek iets puur Nederlands is.

Weet iemand wat voor soortgelijke methoden van procesbeschrijving en -beheersing ze in het buitenland gebruiken? Het lijkt mij dat ze daar niet met het typologiemodel van Starreveld werken... :o
pi_123083735
Zie boek: accounting information systems van Romney.

Ze kennen inderdaad geen Starreveld :P
pi_123084465
Hoi jongens ben ik weer :W

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 18:59 schreef xminator het volgende:
Zie boek: accounting information systems van Romney.

Ze kennen inderdaad geen Starreveld :P
het taalgebruik dat die accountants bezigen (sorry 'gebruiken') is toch ook echt om te janken. Lees dit nou:

quote:
Het door Starreveld in de vijftiger jaren ontworpen typologiemodel had als doel de grote verscheidenheid aan huishoudingen terug te brengen tot een overzienbaar aantal grondtypen. Uitgangspunt bij de indeling van dit model is de opzet van de administratieve organisatie en interne controle (AO/IC) ter waarborging van de volledigheid van de opbrengstverantwoording.

Aan die indeling liggen de volgende criteria ten grondslag:
moeilijke woorden gebruiken, waarom? Als je dit de eerste keer leest schrijf je je toch per direct uit bij je accountancy opleiding
schijtziek wordt een normaal mens hiervan

[ Bericht 2% gewijzigd door BlueRoom op 19-02-2013 19:26:05 ]
pi_123086579
Nog nooit een academische paper gelezen i guess? Daar woorden ook veel moeilijke woordjes in gebruikt!
pi_123087298
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 19:16 schreef BlueRoom het volgende:
Hoi jongens ben ik weer :W

[..]

het taalgebruik dat die accountants bezigen (sorry 'gebruiken') is toch ook echt om te janken. Lees dit nou:

[..]

moeilijke woorden gebruiken, waarom? Als je dit de eerste keer leest schrijf je je toch per direct uit bij je accountancy opleiding
schijtziek wordt een normaal mens hiervan
Mijn beste, ten tijde dat Starreveld dat boek had geschreven (circa 1960) was dat normaal. Natuurlijk kan het wel wat verfijning gebruiken en een beetje up-to-date gemaakt worden.
pi_123089468
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:09 schreef xminator het volgende:

[..]

Mijn beste, ten tijde dat Starreveld dat boek had geschreven (circa 1960) was dat normaal. Natuurlijk kan het wel wat verfijning gebruiken en een beetje up-to-date gemaakt worden.
het komt hier vandaan, lijkt mij vrij recent:
Het typologiemodel van Starreveld: waar draait het om
pi_123089699
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:50 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

het komt hier vandaan, lijkt mij vrij recent:
Het typologiemodel van Starreveld: waar draait het om
Klopt, maar gezien het op Starreveld is gebaseerd dienen de belangrijke hoofdpunten wel overeen te komen.

Bovendien ik vind het eerlijk gezegd niet 'lastig' overkomen, vraag me af hoe anderen hier over denken?
  dinsdag 19 februari 2013 @ 21:14:22 #69
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_123090942
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 19:16 schreef BlueRoom het volgende:
Hoi jongens ben ik weer :W

[..]

het taalgebruik dat die accountants bezigen (sorry 'gebruiken') is toch ook echt om te janken. Lees dit nou:

[..]

moeilijke woorden gebruiken, waarom? Als je dit de eerste keer leest schrijf je je toch per direct uit bij je accountancy opleiding
schijtziek wordt een normaal mens hiervan
Misschien dat ik dan geen normaal mens ben, maar wat is hier mis mee? Ik zou het om 'te janken vinden' als we alles maar in jip en janneke taal gaan schrijven. Als je je hier aan stoort ga je het zwaar krijgen. Besproken met de klant? Nope! Middels inquiry met de controller (naam), vastgesteld dat..
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_123093702
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 19:16 schreef BlueRoom het volgende:
Hoi jongens ben ik weer :W

[..]

het taalgebruik dat die accountants bezigen (sorry 'gebruiken') is toch ook echt om te janken. Lees dit nou:

[..]

moeilijke woorden gebruiken, waarom? Als je dit de eerste keer leest schrijf je je toch per direct uit bij je accountancy opleiding
schijtziek wordt een normaal mens hiervan
Ik vind dat stukje juist beknopt en helder geschreven.

PS welke woord wil jij voor volledigheid en typologiemodel gebruiken? :P
pi_123095435
Beetje laat maarja. :D

Na een ebola griep-achtig iets eindelijk in de gelegenheid geweest om mijn cijfer op te halen. Een uurtje zweethanden kweken gedurende de reis richting school en dan te horen krijgen dat je een 4,5 hebt wanneer de docent vervolgens zei: "grapje, 6.5". Ik was tegelijkertijd blij en verdrietig. Ik had dit echt niet verwacht omdat mijn AO zo slecht ging. EV ging hier veel beter dan tijdens de oefententamens.

Nog een half jaartje en hopelijk klaar!
pi_123095784
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 22:23 schreef Faeroer het volgende:
Beetje laat maarja. :D

Na een ebola griep-achtig iets eindelijk in de gelegenheid geweest om mijn cijfer op te halen. Een uurtje zweethanden kweken gedurende de reis richting school en dan te horen krijgen dat je een 4,5 hebt wanneer de docent vervolgens zei: "grapje, 6.5". Ik was tegelijkertijd blij en verdrietig. Ik had dit echt niet verwacht omdat mijn AO zo slecht ging. EV ging hier veel beter dan tijdens de oefententamens.

Nog een half jaartje en hopelijk klaar!
Wat een klootzak die docent. Gefeliciteerd!
pi_123098146
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 18:59 schreef xminator het volgende:
Zie boek: accounting information systems van Romney.

Ze kennen inderdaad geen Starreveld :P
Bedankt, dat lijkt mij wel interessant om eens door te nemen!

Het valt met trouwens wel tegen dat onze opleiding zo weinig internationale aspecten uit de accountancy/bedrijfseconomie behandeld. Het blijft hangen bij een kort stukje over de Amerikaanse balans en W&V en wat IFRS. Buitenlandse belastingstelsels, rechtspersonen of informatiesystemen zijn zover ik kan herinneren niet aan bod gekomen. :N
pi_123130527
Bij ons wel, maar niet heel diepgaand. Komt denk ik omdat het gros van de studenten toch het meeste te maken gaan krijgen met NL wet en regelgeving. Als je dan toch bij een groot kantoor of een kantoor met veel buitenlandse klanten gaat werken dan leren ze je het vanzelf wel. Sowieso heb je aan de meeste stof die je leert geen zak :p

[ Bericht 0% gewijzigd door MJ23 op 22-02-2013 12:08:57 ]
pi_123189543
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:46 schreef xminator het volgende:
Ik begrijp je probleem niet, gaat het om
de administratie van een ac-kantoor of dat van een klant tijdens een controle?
Het gaat om de administratie van AC kantoor waar ik werkzaam ben.
En jah.. raar dat dit nog niet geregeld is.. Zelfs bijna alle adminkantoren lezen alles elektronisch in!
Maar goed levert wel een scriptie onderwerp op voor mij :)
pi_123331067
Even een vraag aan degenen die met die testst te maken gehad hebben. Ik heb volgende week maandag een gesprek bij Deloitte waar ik zo'n test moet afleggen voor een meewerkstage maar dat oefenen gaat heel lastig. Zou iemand de volgende uit kunnen leggen en een paar controleren?

http://i50.tinypic.com/2vjdaoy.jpg

Ik snap de redenatie, dat had ik ook namelijk. Alleen waarom is het niet C, daar zitten er toch ook 1 grote en minstens 3 kleine in? Deze komt uit een test van BDO.

En zijn de volgende goed? Want deze komen uit de oefeningen van Deloitte, maar daar zijn geen antwoorden gegeven alleen het eindresultaat.

http://i50.tinypic.com/eg2v6.jpg

http://i47.tinypic.com/smdr12.jpg

http://i48.tinypic.com/33lgom1.jpg

Alvast bedankt

[ Bericht 7% gewijzigd door LUFC op 25-02-2013 17:23:06 ]
pi_123331791
Waar staan de vragen?
pi_123331997
Even op de links klikken aub. Had ze eerst hier geplaatst, maar dan zou de hele pagina gelijk gevuld zijn. En als je toch bezig bent, zou je deze ook kort kunnen uitleggen? http://i46.tinypic.com/2uf4k84.jpg
Zit er al een halfuur naar te kijken maar zou hem niet weten. Deze testen zijn nieuw voor me, vandaar de vele vragen.
pi_123332373
ik denk tweede rij eerste kubus. Maar ik ben ook slecht in die kubussen. Je kan zon kubus zelf even vouwen en oefenen
pi_123332477
Bij die stellingen en logisch redeneren heb je allemaal fout denk ik. behalve vraag 4
pi_123332596
Bedankt voor je (snelle) reactie, maar kan je misschien zeggen waarom ook? Bij de test van Deloitte kom ik wel boven gemiddeld uit maar dat is vooral omdat ik die paar cijferreeksen goed heb. Begrijp geen reet van die stellingen. En dat logisch redeneren is dit staat tot dit als dat staat tot dat, toch? Dat is helemaal raar moet ik zeggen. Ben al sinds vrijdag bezig met oefenen maar komt geen verbetering in.
pi_123333051
raadslid -> partij en vis -> school

5 had je ook goed sorry :P
pi_123333380
Wederom bedankt! Zou je nog even snel een oordeel over deze 3 kunnen vellen?

http://i45.tinypic.com/5al7wj.jpg

http://i48.tinypic.com/333fwoo.jpg

http://i46.tinypic.com/296kscp.jpg

Alvast bedankt. Dit gedeelte vind ik echt lastig, af en toe is er totaal geen verband te vinden of ik denk dat ik hem gevonden heb maar is er weer wat anders. Numeriek inzicht (incl. cijferreeksen) gaat gelukkig redelijk.
pi_123333538
9 ik zou die ook kiezen
10 zou ik 5th is een straat nemen
11 is advocaat en geneeskunde
pi_123333699
bij die laatste is het sowieso
beroep : opleiding
pi_123333734
Waarschijnlijk bedoel je 7 ipv 9?

Maar waarom zou je 5th is een straat nemen? Kan ook bedenk ik me nu terwijl ik type. Maar mijn gedachte is dus dat als alle winkels in New York op 5th avenue liggen, en Bergdorf is volgens het stukje een winkel, dient deze daar te liggen.

En waarom advocaat en geneeskunde en niet rechtsgeleerdheid en cardiologie?
pi_123333875
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 18:16 schreef LUFC het volgende:
Wederom bedankt! Zou je nog even snel een oordeel over deze 3 kunnen vellen?

http://i45.tinypic.com/5al7wj.jpg

http://i48.tinypic.com/333fwoo.jpg

http://i46.tinypic.com/296kscp.jpg

Alvast bedankt. Dit gedeelte vind ik echt lastig, af en toe is er totaal geen verband te vinden of ik denk dat ik hem gevonden heb maar is er weer wat anders. Numeriek inzicht (incl. cijferreeksen) gaat gelukkig redelijk.
1e 2 lijken mij goed, de laatste weet ik niet ;)
pi_123333877
Misschien zit bergdorf in een ander stad? Bij eerste stelling veronderstel ik dat er in ny alleen winkels op 5th is.

maar ik ga nu eten, pin niet vast op mn antwoorden, ik ben zelf ook vrij slecht in zulke testen

[ Bericht 19% gewijzigd door dubbeltjeswasgeld op 25-02-2013 18:36:08 ]
pi_123334146
Daar heb je wel gelijk in ja. Lastige dit. De laatste dan :P

... staat tot paleis als crimineel staat tot ...

koning & gevangenis
lakei & misdaad
koninklijk & fraudeur
rijkdom & armoede

Mij lijkt de 1e optie het meest logische, hoewel ik eerst voor lakei & misdaad ging. Echter, koning en gevangenis moet het haast wel zijn.

Iemand nog tips om de logica te zien? Heb zowat alle oefeningen al gedaan op alle sites eigenlijk :P In ieder geval bedankt voor de hulp!
pi_123334178
eerste klopt
pi_123334375
Logica is lastig om te trainen. In ieder geval op korte termijn.
Logisch is gewoon logisch :) wordt gewoon gevormd door onderwijs en persoonlijke ontwikkelingen.
pi_123336515
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 18:36 schreef LUFC het volgende:
Daar heb je wel gelijk in ja. Lastige dit. De laatste dan :P

... staat tot paleis als crimineel staat tot ...

koning & gevangenis
lakei & misdaad
koninklijk & fraudeur
rijkdom & armoede

Mij lijkt de 1e optie het meest logische, hoewel ik eerst voor lakei & misdaad ging. Echter, koning en gevangenis moet het haast wel zijn.

Iemand nog tips om de logica te zien? Heb zowat alle oefeningen al gedaan op alle sites eigenlijk :P In ieder geval bedankt voor de hulp!
Ik zou deze als volgt oplossen:
Paleis is een gebouw, dus rechts moet waarschijnlijk ook een gebouw staan. Gevangenis is enige gebouw, dus de vraag is eigenlijk opgelost.
Als check kijk je of koning ook een persoon is net als een crimineel.
pi_123340483
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 19:23 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ik zou deze als volgt oplossen:
Paleis is een gebouw, dus rechts moet waarschijnlijk ook een gebouw staan. Gevangenis is enige gebouw, dus de vraag is eigenlijk opgelost.
Als check kijk je of koning ook een persoon is net als een crimineel.
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 19:23 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ik zou deze als volgt oplossen:
Paleis is een gebouw, dus rechts moet waarschijnlijk ook een gebouw staan. Gevangenis is enige gebouw, dus de vraag is eigenlijk opgelost.
Als check kijk je of koning ook een persoon is net als een crimineel.
Kijk, dit ga ik ff toepassen dalijk op een paar. Bedankt voor de tip.

Zou iemand tot slot deze nog toe kunnen lichten?

http://i46.tinypic.com/2430tmt.jpg

Het verband lijkt mij 3 strepen, maar je mag er maar 2 kiezen en er zijn er 3 met 3 strepen.
pi_123340646
Geen dank. Het verband is drie rechte strepen. Dan blijven er maar 2 over.
pi_123340948
Top. Nog ff goed oefenen en dan hopen dat ik word aangenomen voor de meewerkstage :) Thanks iedereen.
pi_123342594
Kan iemand mij helpen met het volgende voorbeeld:

Een Nederlandse onderneming waardeert op basis van IFRS. Wanneer ze besluiten de gemaakte ontwikkelingskosten te activeren onder de IVA, moet hier dan nog een wettelijke reserve voor gevormd worden?

Ik weet namelijk dat IFRS niet werkt met kapitaalbescherming en er dus wettelijke reserves gevormd hoeft te worden, maar omdat het bedrijf in Nederland in gevestigd is volgens mij T9 nogsteeds van toepassing.

Zelf denk ik dus dat er alsnog een wettelijke reserve gevormd moet worden.
pi_123348409
Volgens mij correct ja. Ze moeten nog altijd de wet hanteren. Wat zegt de RJ hierover, weet je dat toevallig?
pi_123349410
RJ zegt wettelijke reserve.
pi_123349742
Jaarverslaggeving (Epe & Koetzier) zegt:

"Als gekozen wordt voor IFRS, moeten deze voorschriften integraal worden toegepast: de jaarrekening mag dan dus niet deels zijn gebaseerd op IFRS en deels op de Nederlandse verslaggevingsvoorschriften, zoals vastgelegd in de wet en de RJ."

edit: jullie hebben gelijk. Verderop: "Zo gelden ook voor IFRS-jaarrekeningen de in de wet opgenomen voorschriften uit het hoofde van kapitaalbescherming, zoals het vormen van wettelijk reserves."

IFRS kent dat soort voorschriften niet.
pi_123355732
weer een moeilijk woord: integraal
je zou zeggen dat accountancy over cijfertjes gaat, NOT, het gaat over taal
pi_123356025
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 02:47 schreef BlueRoom het volgende:
weer een moeilijk woord: integraal
je zou zeggen dat accountancy over cijfertjes gaat, NOT, het gaat over taal
Vervelend he, dat er ook mensen zijn die dat geen lastig woord vinden?
pi_123364603
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 06:38 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Vervelend he, dat er ook mensen zijn die dat geen lastig woord vinden?
draai er nou eens niet om heen, dat het accountancy wereldje bedient zich van overbodig taalgebruik, wel eens een bedrijfseconomsich boek van Nederlandse bodem opengeslagen, zum kotsen wat een woordkeus. Ik heb ze de deur uitgedaan dus kan helaas niet quoten.
pi_123364763
… staat tot koe als wol staat tot …

Lijkt mij dit: melk en schaap

Uit elke rij moet er 1 gekozen worden:

tam
boerderij
melk
horens
stier

En deze rij:

duur
zacht
warm
trui
schaap

Een koe levert dus melk en een schaap wol. Is alleen fout.

En de volgende opgave:

… staat tot vliegtuig als machinist staat tot …

turbulentie
piloot
snel
Concorde
vliegen

En dit rijtje:

trein
auto
overal
technisch
olie

Piloot en trein zou logisch zijn volgens mij, zijn alleen fout. Een piloot bestuurt een vliegtuig en machinist een trein.

En dan zijn er nog 6, en allemaal fout gemaakt. Terwijl dat nog de makkelijkste zijn. Iemand die dit wel snapt?

Edit: ff vriend laten kijken bij hem worden ze wel als goed aangegeven. Vaag, maar goed.

[ Bericht 5% gewijzigd door LUFC op 26-02-2013 13:46:31 ]
  dinsdag 26 februari 2013 @ 15:17:52 #104
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_123368261
Is dit zo'n intelligentietest van een Big4-kantoor of zit je in het verkeerde topic? >:)
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_123368423
Ja moet hem van de week doen voor meewerkstage. Dacht dat ik het begreep tot ik tegen de dubbele analogiën aanliep.

Water staat tot Schoon

is als

Scheren staat tot
Mes

Met water maak je jezelf schoon en met een mes scheer je je, dus de functies. Het moet echter Wassen en Glad zijn, het resultaat is dus de redenatie die hier gebruikt wordt. Hoe kan je nu weten welke het is. Kutzooi.
pi_123368597
was de opgave als volgt?

? : schoon
scheren : ?
pi_123368681
Exact.
pi_123368804
Nog zo'n geval:

Voeten

staat tot Lopen

is als

Babbelen staat tot

Mond

Met je voeten loop je en met je mond babbel je (functies) was mijn gedachte. Het moet echter slenteren zijn en praten, dus een synonieme relatie. Damn, echt irritant als je 2 relaties ziet.
pi_123368943
dude check je vergelijking.
pi_123368971
geen goede vergelijkingen in jouw redenaties
pi_123369008
Hoe denk ik verkeerd? Dit is vrij cruciaal namelijk anders maak ik constant dezelfde fout.
pi_123369103
volgens jou:

voeten : lopen
babbelen : mond

lichaamsdeel : functie
functie : lichaamsdeel

klopt niet
pi_123369382
Check je inbox ff als je wilt man kom er echt niet uit
pi_123385685
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 15:22 schreef LUFC het volgende:
Ja moet hem van de week doen voor meewerkstage. Dacht dat ik het begreep tot ik tegen de dubbele analogiën aanliep.

Water staat tot Schoon

is als

Scheren staat tot
Mes

Met deze moest ik toch even lachen :P
Water zorgt ervoor dat je schoon wordt.
Scheren zorgt ervoor dat je glad wordt
pi_123388521
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 21:30 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Met deze moest ik toch even lachen :P
Scheren zorgt ervoor dat je glad wordt
Jij scheert zeker met prikkeldraad lekker scherp. Of gewoon helemaal niet.
pi_123405019
Onze school is blijkbaar aan de beurt voor een steekproef, waardoor alle studentenuitwerkingen van de OAT naar AC-scholenoverleg moeten worden gestuurd.

Voorlopig dus nog even geen inzage -O-
pi_123418542
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 22:50 schreef GuitarJJ het volgende:
Jaarverslaggeving (Epe & Koetzier) zegt:

"Als gekozen wordt voor IFRS, moeten deze voorschriften integraal worden toegepast: de jaarrekening mag dan dus niet deels zijn gebaseerd op IFRS en deels op de Nederlandse verslaggevingsvoorschriften, zoals vastgelegd in de wet en de RJ."

edit: jullie hebben gelijk. Verderop: "Zo gelden ook voor IFRS-jaarrekeningen de in de wet opgenomen voorschriften uit het hoofde van kapitaalbescherming, zoals het vormen van wettelijk reserves."

IFRS kent dat soort voorschriften niet.
Moet je geen onderscheid maken tussen de enkelvoudige en geconsolideerde jaarrekening?

Volgens mij mag je bij een enkelvoudige jaarrekening IFRS plus de van toepassing zijnde artikelen uit Titel 9 Boek 2 BW gebruiken (daarnaast ook Titel 9 Boek 2 BW en RJ en meerde combinaties). Bij de geconsolideerde jaarrekening kent met niet de mogelijkheid om IFRS in combinatie met Titel 9 Boek 2 BW toe te passen (overigens mag Titel 9 Boek 2 BW en RJ (onder bepaalde voorwaarden) wel).

Ik concludeer dat het voor de enkelvoudige jaarrekening verplicht is om een wettelijke reserve te vormen indien IFRS wordt toegepast. Bij een geconsolideerde jaarrekening is het niet verplicht een wettelijke reserve te vormen indien IFRS wordt toegepast.
pi_123430196
Bedankt voor de input tot nu toe. Enkelvoudig ben ik nu wel uit, ik zie eigenlijk niet waarom geconsolideerd anders moet zijn?
pi_123433233
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:39 schreef ballenbak015 het volgende:
Bedankt voor de input tot nu toe. Enkelvoudig ben ik nu wel uit, ik zie eigenlijk niet waarom geconsolideerd anders moet zijn?
Doe gewoon 2x balans & rr in IFRS en T9
pi_123450597
Waarschijnlijk wil ik volgend jaar met Nyenrode beginnen ( zit nu op VWO, 18 jaar dus).
Heb een gesprek gehad bij BDO en verliep voor mij gevoel goed.
Nou ben ik natuurlijk wel benieuwd naar de arbeidsvoorwaarden(bruto salaris, wat betaal je voor een auto etc), en ook zou ik wel willen weten hoe een weekschema van een vergelijkbare persoon er uit ziet. Iemand die me zou kunnen helpen?

Nou moet men niet denken dat ik het voor het geld doe, maar toch ben ik er wel geinteresseerd na.
pi_123451841
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:22 schreef jtd10 het volgende:
Waarschijnlijk wil ik volgend jaar met Nyenrode beginnen ( zit nu op VWO, 18 jaar dus).
Heb een gesprek gehad bij BDO en verliep voor mij gevoel goed.
Nou ben ik natuurlijk wel benieuwd naar de arbeidsvoorwaarden(bruto salaris, wat betaal je voor een auto etc), en ook zou ik wel willen weten hoe een weekschema van een vergelijkbare persoon er uit ziet. Iemand die me zou kunnen helpen?

Nou moet men niet denken dat ik het voor het geld doe, maar toch ben ik er wel geinteresseerd na.
Even een vraagje van mijn kant, hoe heb jij je cv en sollicitatiebrief samengesteld?
Ik ben daar op dit moment mee bezig maar dat is toch aardig lastig!
pi_123456905
Zijn er hier mensen met ervaring met betrekking tot het schakeltraject accountancy en controlling zoals dat aangeboden wordt door universiteit Nyenrode?

ikzelf wil dit zelf gaan volgen, maar zo langzamerhand begin ik te denken dat passende een baan vinden nagenoeg ondoenlijk is. Dit door de erg ruime arbeidsmarkt in combinatie met een afwijkend profiel. En zonder baan schiet een dergelijk traject volgen natuurlijk niet op.

Heb inmiddels de gehele reeks ''werken bij de grote 4'' in WGR alsmede deze gehele topicreeks doorgelezen maar volgt iedereen in deze reeksen het standaard pad in de MaBa structuur?
pi_123457925
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:58 schreef koenie95 het volgende:

[..]

Even een vraagje van mijn kant, hoe heb jij je cv en sollicitatiebrief samengesteld?
Ik ben daar op dit moment mee bezig maar dat is toch aardig lastig!
Ik heb hier verder niet zoveel op uitgedaan eigenlijk.
CV's staan genoeg voorbeelden van op internet, net als de sollicitatiebrief.
Als je wilt weten wat ik heb gestuurd kun je me wel pmen.
pi_123460321
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 15:01 schreef andatura het volgende:
Zijn er hier mensen met ervaring met betrekking tot het schakeltraject accountancy en controlling zoals dat aangeboden wordt door universiteit Nyenrode?

ikzelf wil dit zelf gaan volgen, maar zo langzamerhand begin ik te denken dat passende een baan vinden nagenoeg ondoenlijk is. Dit door de erg ruime arbeidsmarkt in combinatie met een afwijkend profiel. En zonder baan schiet een dergelijk traject volgen natuurlijk niet op.

Heb inmiddels de gehele reeks ''werken bij de grote 4'' in WGR alsmede deze gehele topicreeks doorgelezen maar volgt iedereen in deze reeksen het standaard pad in de MaBa structuur?
Denk het wel. Als je bij big4 werkt dan ga je meestal voor audit dan volg je dus BaMa-route.
pi_123467155
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 15:01 schreef andatura het volgende:
Zijn er hier mensen met ervaring met betrekking tot het schakeltraject accountancy en controlling zoals dat aangeboden wordt door universiteit Nyenrode?

ikzelf wil dit zelf gaan volgen, maar zo langzamerhand begin ik te denken dat passende een baan vinden nagenoeg ondoenlijk is. Dit door de erg ruime arbeidsmarkt in combinatie met een afwijkend profiel. En zonder baan schiet een dergelijk traject volgen natuurlijk niet op.

Heb inmiddels de gehele reeks ''werken bij de grote 4'' in WGR alsmede deze gehele topicreeks doorgelezen maar volgt iedereen in deze reeksen het standaard pad in de MaBa structuur?
Ben hier ook wel benieuwd naar. Hoe zit dat traject naar RA er eigenlijk uit na je HBO Bachelor?
http://www.accountantworden.nl/Accountant-worden/Studieopbouw/

Wat houden die pre-master, Master of science en post-master in? Is die pre-master bijvoorbeeld voltijd school of is het deeltijd? En wat doe je? En wat houdt die master of science in en is deeltijd daar 4 dagen werken en 1 dag school?
pi_123467298
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 18:43 schreef LUFC het volgende:

[..]

Ben hier ook wel benieuwd naar. Hoe zit dat traject naar RA er eigenlijk uit na je HBO Bachelor?
http://www.accountantworden.nl/Accountant-worden/Studieopbouw/

Wat houden die pre-master, Master of science en post-master in? Is die pre-master bijvoorbeeld voltijd school of is het deeltijd? En wat doe je? En wat houdt die master of science in en is deeltijd daar 4 dagen werken en 1 dag school?
Lees deze reeks even door, staat het eigenlijk allemaal in.
pi_123467313
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:22 schreef jtd10 het volgende:
Waarschijnlijk wil ik volgend jaar met Nyenrode beginnen ( zit nu op VWO, 18 jaar dus).
Heb een gesprek gehad bij BDO en verliep voor mij gevoel goed.
Nou ben ik natuurlijk wel benieuwd naar de arbeidsvoorwaarden(bruto salaris, wat betaal je voor een auto etc), en ook zou ik wel willen weten hoe een weekschema van een vergelijkbare persoon er uit ziet. Iemand die me zou kunnen helpen?

Nou moet men niet denken dat ik het voor het geld doe, maar toch ben ik er wel geinteresseerd na.
PM
pi_123467366
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2013 18:46 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Lees deze reeks even door, staat het eigenlijk allemaal in.
Top, via de zoekfunctie werd het heel lastig namelijk :)
pi_123475482
Gmat na hbo accountancy, is dat lastig?
pi_123480143
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 15:01 schreef andatura het volgende:
Zijn er hier mensen met ervaring met betrekking tot het schakeltraject accountancy en controlling zoals dat aangeboden wordt door universiteit Nyenrode?

ikzelf wil dit zelf gaan volgen, maar zo langzamerhand begin ik te denken dat passende een baan vinden nagenoeg ondoenlijk is. Dit door de erg ruime arbeidsmarkt in combinatie met een afwijkend profiel. En zonder baan schiet een dergelijk traject volgen natuurlijk niet op.

Heb inmiddels de gehele reeks ''werken bij de grote 4'' in WGR alsmede deze gehele topicreeks doorgelezen maar volgt iedereen in deze reeksen het standaard pad in de MaBa structuur?
Ze hebben binnenkort de open dag.. kan je vragen hoe en wat!
Ik was alleen naar de master voorlichting gegaan, maar weet dat je toen ook naar de voorlichting van het schakeltraject kon. http://www.nyenrode.nl/Ed(...)ages/Open-Avond.aspx
Lopen ook altijd mensen rond die je meer kunnen vertellen over de arbeidsmarkt op dit moment.
Anders gewoon even bellen en telefonisch vragen stellen, of langsgaan!

Zijn overigens ook aardig wat mensen die eerst HBO AC/BE hebben gedaan en vervolgens aan een pre-master + master zijn begonnen.
pi_123485089
Hey LUFC, zowel het schakeltraject (1 jaar), de pre-master (1 jaar), de master alswel de post-master zijn in deeltijd, waarbij geldt: 4 dagen werk/1 dag college.

Afhankelijk van je vooropleiding kan het schakeljaar vervallen en de pre-master verkort worden tot 6 maanden (indien je hbo opleiding AC of BE is). In mijn geval is het een vooropleiding in de bedrijfskunde, deze wordt al niet-financieel beschouwd en daarom ga ik het (lange) traject via het schakeljaar volgen. De totale opleidingsduur na mijn HBO is 5 jaar in deeltijd.

Je werkt daarnaast in een financiële functie, bijvoorbeeld als (junior) assistent accountant.
pi_123485347
Ballenbak doe je op dit moment hbo? Ga je naar neynrode voor ra?

Overweegt er iemand vanaf hbo een ander universiteit dan neynrode?
Ik zie namelijk op de website dat veel universiteiten per sept eisen dat je een Gmat test aflegt voor toegang tot premaster.
pi_123490292
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 23:48 schreef andatura het volgende:
Hey LUFC, zowel het schakeltraject (1 jaar), de pre-master (1 jaar), de master alswel de post-master zijn in deeltijd, waarbij geldt: 4 dagen werk/1 dag college.

Afhankelijk van je vooropleiding kan het schakeljaar vervallen en de pre-master verkort worden tot 6 maanden (indien je hbo opleiding AC of BE is). In mijn geval is het een vooropleiding in de bedrijfskunde, deze wordt al niet-financieel beschouwd en daarom ga ik het (lange) traject via het schakeljaar volgen. De totale opleidingsduur na mijn HBO is 5 jaar in deeltijd.

Je werkt daarnaast in een financiële functie, bijvoorbeeld als (junior) assistent accountant.
Ik volg nu HBO Accountancy. Bedankt voor de informatie. Zo even uitzoeken voor welke datum je je ingeschreven moet hebben voor die pre-master en vanaf welke datum je kan beginnen.
pi_123491415
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 23:53 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Ballenbak doe je op dit moment hbo? Ga je naar neynrode voor ra?

Overweegt er iemand vanaf hbo een ander universiteit dan neynrode?
Ik zie namelijk op de website dat veel universiteiten per sept eisen dat je een Gmat test aflegt voor toegang tot premaster.
Ik zit inderdaad op het hbo. Twijfel sterk tussen de UvT en Erasmus, neig eigenlijk naar Erasmus. Nyenrode hoor ik over het algemeen niet erg sterke verhalen over. Verder is de EUR ook lekker dichtbij en heb ik ook ervaring mee. Ben overigens wel naar de open dag van Nyenrode geweest, stel dat ik naar het Nyenrode wil gaan, kan ik de pre-master al tijdens mijn minor volgen zodat ik meteen kan doorstromen vanaf het hbo.
pi_123498017
Iemand nog ideeën voor een hbo scriptieonderwerp? :+
Mijn probleem zit bij het feit dat het een advies moet zijn. Dan moet er net iets bij een klant liggen. Iemand een idee over een adviesvraagstuk die niet bij een klant hoeft, of die juist bij elke klant moet?
Ben al bezig met mijn afstudeerstage maar een onderwerp komt er maar niet van?

Edit: het gaat overigens om een hbo-scriptie en we krijgen maar 5 weken de tijd om te schrijven
pi_123498213
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 13:40 schreef ikwordra het volgende:
Iemand nog ideeën voor een hbo scriptieonderwerp? :+
Mijn probleem zit bij het feit dat het een advies moet zijn. Dan moet er net iets bij een klant liggen. Iemand een idee over een adviesvraagstuk die niet bij een klant hoeft, of die juist bij elke klant moet?
Ben al bezig met mijn afstudeerstage maar een onderwerp komt er maar niet van?

Edit: het gaat overigens om een hbo-scriptie en we krijgen maar 5 weken de tijd om te schrijven
Neem aan dat je het ook voor een accountantskantoor schrijft?
Misschien is het mogelijk om het voor een klant te schrijven waarbij er ergens een verhoogd controlerisico loopt. Bijvoorbeeld bij het betalingsproces. Kan jij de huidige situatie in kaart brengen, en middels advies een nieuw proces opstellen?
pi_123498240
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 13:40 schreef ikwordra het volgende:
Iemand nog ideeën voor een hbo scriptieonderwerp? :+
Mijn probleem zit bij het feit dat het een advies moet zijn. Dan moet er net iets bij een klant liggen. Iemand een idee over een adviesvraagstuk die niet bij een klant hoeft, of die juist bij elke klant moet?
Ben al bezig met mijn afstudeerstage maar een onderwerp komt er maar niet van?

Edit: het gaat overigens om een hbo-scriptie en we krijgen maar 5 weken de tijd om te schrijven
Mag je trouwens niet zelf kiezen waarover je gaat schrijven?
Iets met advies is toch meer AA dan RA?
pi_123498266
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 13:45 schreef ballenbak015 het volgende:

[..]

Neem aan dat je het ook voor een accountantskantoor schrijft?
Misschien is het mogelijk om het voor een klant te schrijven waarbij er ergens een verhoogd controlerisico loopt. Bijvoorbeeld bij het betalingsproces. Kan jij de huidige situatie in kaart brengen, en middels advies een nieuw proces opstellen?
Ik loop stage op een accountantskantoor inderdaad. Echter is er geen opdracht bij een klant op het moment.
pi_123498279
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 13:45 schreef ballenbak015 het volgende:

[..]

Mag je trouwens niet zelf kiezen waarover je gaat schrijven?
Iets met advies is toch meer AA dan RA?
Ja, je mag zelf kiezen, maar het is vanuit school een eis dat het een advies is.
pi_123498379
Advies aan ac kantoor betreffende invoer van nieuwe regelgeving (implementatie)
pi_123501340
Mogelijke scriptieonderwerpen:

- Gevolgen flex-bv (Anton Dieleman heeft hier veel over gepubliceerd, er is zojuist ook een Audit Alert gepresenteerd hierover).
- Bestuurdersbeloning / topinkomens (Toelichting ontbreekt wat betekend dit voor de controle? Hoe zit het met de meldplicht?)
- Interne kwaliteitssysteem / workflow management
- Ne bis in idem in tuchtrechtzaken (In hoeverre mag de Accountantskamer een financiële boete opleggen eventueel i.c.m. andere maatregelen?)

Daarnaast kan je ook kijken naar de ontwikkelingen van het accountantskantoor, willen ze ergens in specialiseren (bijvoorbeeld MVO-audits)? Implementatie van nieuw systeem ten behoeve van kwaliteit / efficiency?
pi_123502327
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 13:40 schreef ikwordra het volgende:
Iemand nog ideeën voor een hbo scriptieonderwerp? :+
Mijn probleem zit bij het feit dat het een advies moet zijn. Dan moet er net iets bij een klant liggen. Iemand een idee over een adviesvraagstuk die niet bij een klant hoeft, of die juist bij elke klant moet?
Ben al bezig met mijn afstudeerstage maar een onderwerp komt er maar niet van?

Edit: het gaat overigens om een hbo-scriptie en we krijgen maar 5 weken de tijd om te schrijven
Het hoeft toch niet per sé een advies te zijn? Dat ben ik nergens tegens gekomen in de cursuswijzers. Ale je niks weet kan je altijd nog iets met AO en een advies ter verbetering doen, het lijkt mij niet dat er bij elke klant een waterdichte 100% perfecte AO beschrijving ligt.
pi_123502762
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 14:58 schreef Accountancystudent het volgende:
Mogelijke scriptieonderwerpen:

- Gevolgen flex-bv (Anton Dieleman heeft hier veel over gepubliceerd, er is zojuist ook een Audit Alert gepresenteerd hierover).
- Bestuurdersbeloning / topinkomens (Toelichting ontbreekt wat betekend dit voor de controle? Hoe zit het met de meldplicht?)
- Interne kwaliteitssysteem / workflow management
- Ne bis in idem in tuchtrechtzaken (In hoeverre mag de Accountantskamer een financiële boete opleggen eventueel i.c.m. andere maatregelen?)

Daarnaast kan je ook kijken naar de ontwikkelingen van het accountantskantoor, willen ze ergens in specialiseren (bijvoorbeeld MVO-audits)? Implementatie van nieuw systeem ten behoeve van kwaliteit / efficiency?
Thanks, moet volgend jaar ook een scriptie schrijven!
Ik ga deze ook in mijn achterhoofd houden, zat eerst te denken aan iets over financiële instrumenten bijv. derivaten maar dat is nu misschien een beetje uitgekauwd?
pi_123505003
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:20 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Het hoeft toch niet per sé een advies te zijn? Dat ben ik nergens tegens gekomen in de cursuswijzers. Ale je niks weet kan je altijd nog iets met AO en een advies ter verbetering doen, het lijkt mij niet dat er bij elke klant een waterdichte 100% perfecte AO beschrijving ligt.
Een verbeterde AO beschrijving is ook een advies (een advies om het anders te doen). Er staat in de cursuswijzers expliciet vermeld dat het een advies moet zijn.
Mijn kantoor is ook voor een AO aan het zoeken maar het heeft nog niets opgeleverd.
pi_123505054
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 14:58 schreef Accountancystudent het volgende:
Mogelijke scriptieonderwerpen:

- Gevolgen flex-bv (Anton Dieleman heeft hier veel over gepubliceerd, er is zojuist ook een Audit Alert gepresenteerd hierover).
- Bestuurdersbeloning / topinkomens (Toelichting ontbreekt wat betekend dit voor de controle? Hoe zit het met de meldplicht?)
- Interne kwaliteitssysteem / workflow management
- Ne bis in idem in tuchtrechtzaken (In hoeverre mag de Accountantskamer een financiële boete opleggen eventueel i.c.m. andere maatregelen?)

Daarnaast kan je ook kijken naar de ontwikkelingen van het accountantskantoor, willen ze ergens in specialiseren (bijvoorbeeld MVO-audits)? Implementatie van nieuw systeem ten behoeve van kwaliteit / efficiency?
^O^
Alleen ik kan van deze onderwerpen geen advies maken toch? Het worden meer beschrijvingen van bestaande zaken (die laatste had ik zelf ook in mijn hoofd :P )
pi_123507868
Advies kan in die zin relatief breed zijn. Je zou kunnen adviseren hoe de accountant om moet gaan bij het niet toelichten van een bestuurdersbeloning. Met de recente wijziging in wetgeving (Wet normering bezoldiging top-functionarissen publieke en semi-publieke sector) moet een accountant - onder bepaalde voorwaarde - een melding doen (bij een onverschuldigde betaling, het salaris boven de norm). Hierbij zijn bepaalde verslaggevingsaspecten van belang. Je kunt de accountant adviseren hoe hij moet omgaan met de meldplicht en het effect voor de controleverklaring (beperking of zelfs, maar waarschijnlijk niet, afkeurend).
pi_123511814
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 17:45 schreef Accountancystudent het volgende:
Advies kan in die zin relatief breed zijn. Je zou kunnen adviseren hoe de accountant om moet gaan bij het niet toelichten van een bestuurdersbeloning. Met de recente wijziging in wetgeving (Wet normering bezoldiging top-functionarissen publieke en semi-publieke sector) moet een accountant - onder bepaalde voorwaarde - een melding doen (bij een onverschuldigde betaling, het salaris boven de norm). Hierbij zijn bepaalde verslaggevingsaspecten van belang. Je kunt de accountant adviseren hoe hij moet omgaan met de meldplicht en het effect voor de controleverklaring (beperking of zelfs, maar waarschijnlijk niet, afkeurend).
^O^ Topper
Ik ga dit komende week zeker bespreken.
pi_123667414
Ik heb binnenkort een gesprek bij Deloitte voor een scriptiestage en mijzelf hierop aan het voorbereiden.

Waarom ik voor Deloitte kies is omdat dit een professionele organisatie is met vestigingen wereldwijd. Bovendien heb ik een goede indruk gekregen n.a.v. een inhousedag, de werksfeer kwam erg prettig over.

Waarom ik voor accountancy gekozen heb, is omdat ik tijdens de middelbare school al snel een passie ontwikkeld had voor vakken als economie en management en organisaties, waarbij er w&v rekeningen, liquiditeitsbegrotingen en uiteraard de balans aan bod kwamen. Hier bleek ik redelijk goed in te zijn en koos daarom voor de opleiding accountancy. Werken met cijfers ligt me gewoon goed.

Zal dit voldoende zijn bij een gesprek? En zo nee, waarom niet?

Graag wil ik in de toekomst RA worden, maar ik heb nog niet echt 100% inzicht in het traject dat doorlopen wordt na je HBO Bachelor. Volgens wateenaccountantdoet.nl volg je dus eerst een pre-master van een jaar, daarna 2 jaar in deeltijd de Master of Science in Accountancy en tot slot de post master RA in deeltijd in 2 jaar, met tot slot een 3 jarige praktijkstage. Echter, ik had Nyenrode gebeld en die vertelden me dat die pre-master min of meer tegelijkertijd gebeurd met je Master of Science dus dat je gewoon dient in te schrijven voor de Master of Science. En is het mogelijk om eventueel na de winter daarmee te beginnen, of kan dit alleen per september? Ik moet namelijk ook nog een werkgever zoeken waar ik na het behalen van mijn bachelor terecht kan.

Bovendien heb ik ook moeite met het toelichten waarom ik graag RA wil worden. Vakken als AO en CB interesseren mij gewoon enorm, omdat je controleert in hoeverre de beheersmaatregelen werken om zo een getrouwd beeld van de jaarrekening te geven maar dit is meer een theoretische toelichting. Hoe kan je dit het beste uitleggen?
pi_123668823
Pff ik zit af en toe toch wel te twijfelen of ik wel doorga in de accountancy als ik m'n HBO heb afgerond..
pi_123669153
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 18:25 schreef MJ23 het volgende:
Pff ik zit af en toe toch wel te twijfelen of ik wel doorga in de accountancy als ik m'n HBO heb afgerond..
Wat dan?
pi_123669223
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 17:42 schreef LUFC het volgende:
Ik heb binnenkort een gesprek bij Deloitte voor een scriptiestage en mijzelf hierop aan het voorbereiden.

A)Waarom ik voor Deloitte kies is omdat dit een professionele organisatie is met vestigingen wereldwijd. Bovendien heb ik een goede indruk gekregen n.a.v. een inhousedag, de werksfeer kwam erg prettig over.

B)Waarom ik voor accountancy gekozen heb, is omdat ik tijdens de middelbare school al snel een passie ontwikkeld had voor vakken als economie en management en organisaties, waarbij er w&v rekeningen, liquiditeitsbegrotingen en uiteraard de balans aan bod kwamen. Hier bleek ik redelijk goed in te zijn en koos daarom voor de opleiding accountancy. Werken met cijfers ligt me gewoon goed.

Zal dit voldoende zijn bij een gesprek? En zo nee, waarom niet?

Graag wil ik in de toekomst RA worden, maar ik heb nog niet echt 100% inzicht in het traject dat doorlopen wordt na je HBO Bachelor. Volgens wateenaccountantdoet.nl volg je dus eerst een pre-master van een jaar, daarna 2 jaar in deeltijd de Master of Science in Accountancy en tot slot de post master RA in deeltijd in 2 jaar, met tot slot een 3 jarige praktijkstage. Echter, ik had Nyenrode gebeld en die vertelden me dat die pre-master min of meer tegelijkertijd gebeurd met je Master of Science dus dat je gewoon dient in te schrijven voor de Master of Science. En is het mogelijk om eventueel na de winter daarmee te beginnen, of kan dit alleen per september? Ik moet namelijk ook nog een werkgever zoeken waar ik na het behalen van mijn bachelor terecht kan.

Bovendien heb ik ook moeite met het toelichten waarom ik graag RA wil worden. Vakken als AO en CB interesseren mij gewoon enorm, omdat je controleert in hoeverre de beheersmaatregelen werken om zo een getrouwd beeld van de jaarrekening te geven maar dit is meer een theoretische toelichting. Hoe kan je dit het beste uitleggen?
A) andere big4 is ook groot en professioneel
B) een administrateur werkt ook met cijfers
pi_123670231
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 18:37 schreef ikwordra het volgende:

[..]

A) andere big4 is ook groot en professioneel
B) een administrateur werkt ook met cijfers
Precies, mijn gevoel zegt me wel dat Deloitte de juiste keuze is en dat ik accountancy leuk vind, alleen het onder woorden brengen is zo lastig :P
pi_123671059
@LUFC:Je bent het meerendeel van de tijd bezig met achteraf controleren, het is best wel een afstandelijk beroep omdat je maar kort contact met je klanten hebt, je hebt maar een beperkt beeld van de organisatie doordat je er hooguit twee keer per jaar komt (over het algemeen).
pi_123674952
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:20 schreef MJ23 het volgende:
@LUFC:Je bent het meerendeel van de tijd bezig met achteraf controleren, het is best wel een afstandelijk beroep omdat je maar kort contact met je klanten hebt, je hebt maar een beperkt beeld van de organisatie doordat je er hooguit twee keer per jaar komt (over het algemeen).
AA kant dan niet meer wat? Iets meer adviserende functie. Of wellicht een kleiner kantoor zodat je dichter bij de klant staat.
pi_123675094
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:20 schreef MJ23 het volgende:
@LUFC:Je bent het meerendeel van de tijd bezig met achteraf controleren, het is best wel een afstandelijk beroep omdat je maar kort contact met je klanten hebt, je hebt maar een beperkt beeld van de organisatie doordat je er hooguit twee keer per jaar komt (over het algemeen).
Is een kleiner kantoor misschien niet iets voor je?
Waar ik stage liep hadden ze juist veel contact met de klanten. Sowieso kwamen de klanten regelmatig langs om hun administratie langs te brengen, maar mijn collega's van destijds gingen zelf ook richting de klant.

Was wel een samenstelkantoor trouwens.
pi_123691058
Iemand ervaring met de Audit traineeship van de rijksoverheid?
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_123691553
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 03:47 schreef waaromniet1988 het volgende:
Iemand ervaring met de Audit traineeship van de rijksoverheid?
Heeft iedereen die vacature ontvangen _O- . Ik hoor velen daarover praten. Let wel op ze verwachten dat je een wo master hebt afgerond.
pi_123702943
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2013 07:14 schreef xminator het volgende:

[..]

Heeft iedereen die vacature ontvangen _O- . Ik hoor velen daarover praten. Let wel op ze verwachten dat je een wo master hebt afgerond.
Haha, kreeg gisteren een mailtje.

Ik ben bijna klaar met WO master, dus dat is geen probleem.

Wel jammer dat niemand het hier over heeft. Geen forum
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_123703209
Ze bieden wel gunstige voorwaarden aan, maar ikzelf wil liever eerst ervaring opbouwen bij de big4 en dan pas een overstap overwegen.
pi_123704014
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:12 schreef xminator het volgende:
Ze bieden wel gunstige voorwaarden aan, maar ikzelf wil liever eerst ervaring opbouwen bij de big4 en dan pas een overstap overwegen.
Dat zou ook mijn grootste wens zijn, maar het is tegenwoordig veel lastiger om aan de slag te gaan bij een big 4 kantoor.

Ze verzinnen de vreemdste redenen om je niet aan te nemen. Veel medestudenten (waaronder ik) kijken nu dan ook naar andere opties.
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_123704344
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:32 schreef waaromniet1988 het volgende:

[..]

Dat zou ook mijn grootste wens zijn, maar het is tegenwoordig veel lastiger om aan de slag te gaan bij een big 4 kantoor.

Ze verzinnen de vreemdste redenen om je niet aan te nemen. Veel medestudenten (waaronder ik) kijken nu dan ook naar andere opties.
Vertel eens wat over vreemde redenen :P .

Als ik jou was zou ik ervoor gaan, prima arbeidsvoorwaarden daar. Let wel op dat de sollicitatiegesprekken best pittig kunnen zijn bij de overheid.
pi_123705041
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:41 schreef xminator het volgende:

[..]

Vertel eens wat over vreemde redenen :P .

Als ik jou was zou ik ervoor gaan, prima arbeidsvoorwaarden daar. Let wel op dat de sollicitatiegesprekken best pittig kunnen zijn bij de overheid.
- Je kwam te zelfverzekerd over
- Ons kantoor was niet je 1e keuze
- Niet genoeg nevenactiviteiten
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_123708088
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:57 schreef waaromniet1988 het volgende:

[..]

- Je kwam te zelfverzekerd over
- Ons kantoor was niet je 1e keuze
- Niet genoeg nevenactiviteiten
Te zelfverzekerd? Wat moet ik me daarbij voorstellen.. vonden ze je een kwal?
pi_123708166
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 17:15 schreef ballenbak015 het volgende:

[..]

Te zelfverzekerd? Wat moet ik me daarbij voorstellen.. vonden ze je een kwal?
Ik was het zelf niet, maar iemand die ik kende.

Overkomen als iemand die het allemaal al weet, terwijl je dat ook gewoon kan opvatten als goed voorbereid.

Het gaat echt helemaal nergens meer over. Ik heb ook zo'n gevoel van als het zo moeilijk is, dan hoeft het voor mij niet. Ga ik lekker ergens anders aan de slag
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_123708241
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 17:17 schreef waaromniet1988 het volgende:

[..]

Ik was het zelf niet, maar iemand die ik kende.

Overkomen als iemand die het allemaal al weet, terwijl je dat ook gewoon kan opvatten als goed voorbereid.

Het gaat echt helemaal nergens meer over. Ik heb ook zo'n gevoel van als het zo moeilijk is, dan hoeft het voor mij niet. Ga ik lekker ergens anders aan de slag
Zag het voor de stage ook. Klasgenoten die na 3x herkansen pas basis boekhouden hadden gehaald konden wel bij kpmg aan de slag. Maar mensen die alles in één keer haalden en sociale skills hadden werden afgewezen. Ik kan er soms ook geen pijl op trekken.
pi_123712736
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:41 schreef xminator het volgende:

[..]

Vertel eens wat over vreemde redenen :P .

Als ik jou was zou ik ervoor gaan, prima arbeidsvoorwaarden daar. Let wel op dat de sollicitatiegesprekken best pittig kunnen zijn bij de overheid.
Ik paste niet in het team en mijn motivatie was niet sterk genoeg ofzo :P
(Was alleen maar voor meewerkstage trouwens).

Volgende keer dat ik bij een big4 ga solliciteren moet ik denk ik flink slijmen over hoe geweldig ze zijn ofzo.. Of is dat weer teveel motivatie? :P
pi_123725630
Je moet gewoon jezelf zijn en weten waarom je bij een bedrijf wilt werken, dat geldt voor elke sollicitatie.
pi_123729039
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 22:50 schreef MJ23 het volgende:
Je moet gewoon jezelf zijn en weten waarom je bij een bedrijf wilt werken, dat geldt voor elke sollicitatie.
Dat is vanzelfsprekend, maar dan ben je er nog niet.

Althans, tegenwoordig dan
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_123790545
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:57 schreef waaromniet1988 het volgende:

[..]

- Je kwam te zelfverzekerd over
- Ons kantoor was niet je 1e keuze
- Niet genoeg nevenactiviteiten
Te zelfverzekerd? Iemand vertelde me net dat ie weer te timide was en ondergesneeuwd zou raken :{ Wat zoeken ze dan?
pi_123791786
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 14:29 schreef LUFC het volgende:

[..]

Te zelfverzekerd? Iemand vertelde me net dat ie weer te timide was en ondergesneeuwd zou raken :{ Wat zoeken ze dan?
Als ik dat nu wist :{
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_123792648
Een docent van ons verwoordde het ooit goed: "Die kantoren weten ook niet wat ze doen, ze kijken meer naar sociale vaardigheden dan naar vakkennis".
pi_123794049
Er wordt wel degelijk naar vakkennis gekeken. Als je werkervaring hebt dan stroom je veel makkelijker binnen. Daarnaast moet je bij veel kantoren ook gewoon je cijferlijst meesturen. Gelukkig word je daarop niet keihard afgekerend, maar je moet sowieso wel (bijna)nominaal lopen als je bij de grote4 wil binnenkomen.
pi_123794165
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:49 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Er wordt wel degelijk naar vakkennis gekeken. Als je werkervaring hebt dan stroom je veel makkelijker binnen. Daarnaast moet je bij veel kantoren ook gewoon je cijferlijst meesturen. Gelukkig word je daarop niet keihard afgekerend, maar je moet sowieso wel nominaal lopen als je bij de grote4 wil binnenkomen.
Cijferlijst hoef je vaak zat niet mee te sturen. Ken er bovendien zat die met veraging bij de big-4 zitten.
Je moet gewoon, net als overal, jezelf een beetje kunnen verkopen. M.i. wordt er hier wat dramatisch gedaan over de sollicitatieprocedure, zo lastig is het niet namelijk. Je moet je gewoon goed voorbereiden op je gesprek.
pi_123794358
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:52 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Cijferlijst hoef je vaak zat niet mee te sturen. Ken er bovendien zat die met veraging bij de big-4 zitten.
Je moet gewoon, net als overal, jezelf een beetje kunnen verkopen. M.i. wordt er hier wat dramatisch gedaan over de sollicitatieprocedure, zo lastig is het niet namelijk. Je moet je gewoon goed voorbereiden op je gesprek.
Ik ken er juist weinig mensen met vertraging bij de grote4 voor een hbo eindstage.
Als je al een halfjaar achterloopt en je gaat solliciteren voor een eindstage bij de grote4 dan wordt het gewoon lastiger.
pi_123796011
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:57 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Ik ken er juist weinig mensen met vertraging bij de grote4 voor een hbo eindstage.
Als je al een halfjaar achterloopt en je gaat solliciteren voor een eindstage bij de grote4 dan wordt het gewoon lastiger.
Tuurlijk wordt het lastiger, maar niet onmogelijk. Er is nu een grote vijver waaruit de kantoren kunnen kiezen voor maar weinig plekken. Als je geen goede reden hebt voor je vertraging werkt dat in je nadeel. Als je jezelf echter toch goed presenteert kun je nog gewoon worden aangenomen.
pi_123800816
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:52 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Cijferlijst hoef je vaak zat niet mee te sturen. Ken er bovendien zat die met veraging bij de big-4 zitten.
Je moet gewoon, net als overal, jezelf een beetje kunnen verkopen. M.i. wordt er hier wat dramatisch gedaan over de sollicitatieprocedure, zo lastig is het niet namelijk. Je moet je gewoon goed voorbereiden op je gesprek.
Ik vond het wel lastig toen ik op zoek was naar een stageplek. Ik ben iets van 6-7 keer afgewezen na het eerste gesprek. Als reden kreeg ik eigenlijk altijd dat ik niet in het team zou passen. Knap zien binnen een halfuurtje maar goed.
Zie er dan ook erg tegenop om weer te solliciteren voor een afstudeerstage en straks voor een baan. Ik heb wel veel geleerd op persoonlijk gebied tijdens mijn meeloopstage, maar of het voldoende is om "in een bepaald team te passen"?
pi_123807849
Of gewoon geen kontenlikker zijn en lekker ergens anders gaan :)
pi_123808199
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 21:23 schreef LUFC het volgende:
Of gewoon geen kontenlikker zijn en lekker ergens anders gaan :)
Bedoelt tegen mij? :P
Ik denk eerder dat het een gebrek was aan kontenlikkerij :')
pi_123809979
Waarschijnlijk doe je echt iets verkeerd als je wel 6-7 keer op gesprek wordt uitgenodigd en daarna toch afgewezen wordt. Als ze niets in je zagen zouden ze je uberhaupt niet uitnodigen (denk ik).
pi_123831917
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 22:07 schreef xminator het volgende:
Waarschijnlijk doe je echt iets verkeerd als je wel 6-7 keer op gesprek wordt uitgenodigd en daarna toch afgewezen wordt. Als ze niets in je zagen zouden ze je uberhaupt niet uitnodigen (denk ik).
Ernst & Young was de enige die er wel eerlijk over was; ik kwam te onzeker over. Ik denk dat dat bij de andere gesprekken ook wel zo zou zijn geweest dan (E&Y was de laatste afwijzing). Als ik eerder doorhad dat ik zo overkwam was ik waarschijnlijk sneller aangenomen.
Ik wil misschien weer solliciteren bij E&Y, kijken wat ze dan zeggen :9
pi_123920354
Hoor ook sterk dat bedrijven niks meer in je zien als je verteld dat je je master voltijd wil gaan volgen. Heeft iemand dat ervaren met zijn sollicitatie voor een afstudeerstage, heeft dat je keuze beïnvloed?
pi_123924279
Dat kan ik me voorstellen. Wanneer jij komt solliciteren voor een afstudeerstage dan kijken ze over het algemeen toch gelijk of je een waardevolle toevoeging in het personeelsbestand zou zijn. Ze willen namelijk niet tijd steken in iemand waarvan ze zeker weten dat die niet direct terug komt. Ik wil direct gaan werken als ik klaar ben met m'n HBO dus ik kan je niet vertellen hoe dat met sollicitaties is gegaan.
pi_123924437
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 18:01 schreef ballenbak015 het volgende:
Hoor ook sterk dat bedrijven niks meer in je zien als je verteld dat je je master voltijd wil gaan volgen. Heeft iemand dat ervaren met zijn sollicitatie voor een afstudeerstage, heeft dat je keuze beïnvloed?
Nja ik heb altijd gezegd dat ik mijn master voltijd wilde doen. Nu schrijf ik mijn masterscriptie weer daar, dus heb geen problemen ondervonden.
pi_123925715
Het is echt niet zo moeilijk om er binnen te komen, als je gewoon maar duidelijk kan beargumenteren waarom je voor dat kantoor hebt gekozen en al bij inhouse dagen bent geweest.
pi_123927972
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 19:29 schreef MJ23 het volgende:
Dat kan ik me voorstellen. Wanneer jij komt solliciteren voor een afstudeerstage dan kijken ze over het algemeen toch gelijk of je een waardevolle toevoeging in het personeelsbestand zou zijn. Ze willen namelijk niet tijd steken in iemand waarvan ze zeker weten dat die niet direct terug komt. Ik wil direct gaan werken als ik klaar ben met m'n HBO dus ik kan je niet vertellen hoe dat met sollicitaties is gegaan.
Ja snap ik zeker. Maar heb er ook al een meeloopstage gedaan, van daar uit mag ik ook afstuderen. Maar hoorde vandaag een verhaal dat iemand precies hetzelfde had, dat het contract al bijna getekend was, maar diegene toen kenbaar maakte dat hij niet kwam werken na zijn afstuderen. Toen kwam het kantoor met het verhaal dat er nog een extra kennistest gemaakt moest worden, je kan de uitslag al raden. Heb daar meerdere verhalen over gehoord, bij een ander kantoor moest zelfs de goedkeuring van de partner gevraagd worden om iemand alsnog aan te nemen.

Weet sowieso 100% zeker dat ik bij het kantoor wil gaan werken na mijn master. :(
pi_124218110
Dan snap ik niet waarom die niet gewoon gelijk heeft gezegd dat ie niet direct wilde werken.
pi_124246100
Ik heb een vraagje en volgens mij ben ik hier aan het juiste adres. Sinds een tijdje overweeg ik om accountancy aan Nyenrode te gaan studeren. Het is me duidelijk dat je hiervoor aangenomen moet worden bij een kantoor. Nu is de vraag hoe, ik weet nog niet zeker of ik het wil gaan studeren maar stel ik had het nu zeker geweten, waar vind ik de vacatures? Ik heb begin januari een vacature van Deloitte gezien (Den Haag), deze heette ook heel duidelijk "Assistent Accountant RA na VWO", maar dat is de enige die ik gezien heb. Staan deze vacatures gebruikelijk gewoon op de websites van kantoren of moet je ze aanschrijven als in dat het open sollicitaties zijn? Ik ben niet van plan om vandaag nog te gaan solliciteren maar het lijkt me wel fijn om eens een aantal van dit soort vacatures gezien te hebben. Kortom, weten jullie hoe dit werkt?
  dinsdag 19 maart 2013 @ 12:34:36 #188
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_124246267
Als je wilt solliciteren voor september dit jaar, ben je best laat...

Deloitte heeft 3 vacatures voor na het VWO:

http://www.werkenbijdeloi(...)acttypeid=&query=VWO
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_124246938
Dus het kan kloppen dat ik weinig vacatures kan vinden? Ik dacht omdat Nyenrode a.s. zaterdag ook nog een open dag heeft dat er nog wel mogelijkheden waren maar dat ik gewoon niet goed zocht!
  dinsdag 19 maart 2013 @ 14:26:19 #190
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_124250245
Zoek naar junior trainee, volgensmij heeft KPMG e.d. dit wel het hele jaar door op de site staan.
Anders eerst bellen, staat ook "pro-actief".
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_124251784
Ah kijk, dan ga ik daar naar zoeken. Dankjewel.
pi_124255100
Ik ben al 3 keer afgewezen met "jouw profiel past niet bij deze functie".
Ik heb geen Eco of M&O. Iemand tips?
  dinsdag 19 maart 2013 @ 16:39:56 #193
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_124255257
Aanvullend cursusje boekhouden volgen wellicht? Dan laat je zien dat je echt wilt, helpt misschien wel.
Mag ik vragen waarom je dan Accountancy wilt gaan doen, als je beide vakken niet hebt?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 16:40:35 #194
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_124255282
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:35 schreef IceTeaPeach het volgende:
Ik ben al 3 keer afgewezen met "jouw profiel past niet bij deze functie".
Ik heb geen Eco of M&O. Iemand tips?
Eco of M&O op de VAVO alsnog halen.
pi_124255402
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:39 schreef KaBuf het volgende:
Aanvullend cursusje boekhouden volgen wellicht? Dan laat je zien dat je echt wilt, helpt misschien wel.
Mag ik vragen waarom je dan Accountancy wilt gaan doen, als je beide vakken niet hebt?
Ik was te extreem op Geneeskunde gefocust in de vierde klas, maar door persoonlijke omstandigheden zie ik daar extreem van af. Ik heb samen met mijn decaan gekeken naar wat bij mijn profiel past en Accountancy viel meteen op.
pi_124302873
Succes met solliciteren dan voor stages als ze vragen waarom je accountancy bent gaan doen na je middelbare school. Vakken als m&o en economie leuk vinden en met cijfers werken is blijkbaar niet genoeg namelijk.
pi_124305263
Ik heb eindelijk AO gehaald, wat een opluchting zeg. Was de 4e keer :X. Nog 1 tentamen en een scriptie en dan klaar :D.
pi_124317644
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:45 schreef LUFC het volgende:
Succes met solliciteren dan voor stages als ze vragen waarom je accountancy bent gaan doen na je middelbare school. Vakken als m&o en economie leuk vinden en met cijfers werken is blijkbaar niet genoeg namelijk.
Oh echt? Verrassend.
  woensdag 20 maart 2013 @ 23:45:36 #199
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_124319679
Zo, weer klaar voor vandaag :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_124332154
Wie gaan er overmorgen allemaal naar de open dag van Nyenrode?
pi_124402013
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2013 23:45 schreef KaBuf het volgende:
Zo, weer klaar voor vandaag :)
Goed bezig man!
Ik ben even een masterfile voor OAT van volgend jaar feb. in elkaar aan het zetten. Grootste regels en verbanden op het gebied van BIV neerkalken. EV komt later wel.

Erg vroeg ja, maarja ben ziek en heb niks beters te doen :')
pi_124438152
Ik heb de laatste tijd steeds vaker de twijfel over mijn toekomst. Ik haal gewoon hoge cijfers en snap alles altijd vrij goed, stage ook goed bevallen enzovoort. Mijn twijfel is alleen of ik het wel echt leuk vind, of dat het gewoon de sfeer is dat het leuk maakt. Als je eenmaal hoger komt kan je misschien minder genieten van de sfeer omdat je gewoon moet afleveren, dan gaat het leuk vinden van het werk naar mijn idee wel eerder de doorslag geven.

Het is gewoon lastig voor mij te bepalen of het wel echt iets is voor mij. Met wie zou je erover kunnen praten? Het einde van mijn hbo komt alweer in zicht, ik weet niet of ik de stap wil maken om nog eens 4+ jaar te studeren.

Heeft iemand een idee wie ik hiervoor zou kunnen benaderen?
pi_124439620
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 12:51 schreef ballenbak015 het volgende:
Ik heb de laatste tijd steeds vaker de twijfel over mijn toekomst. Ik haal gewoon hoge cijfers en snap alles altijd vrij goed, stage ook goed bevallen enzovoort. Mijn twijfel is alleen of ik het wel echt leuk vind, of dat het gewoon de sfeer is dat het leuk maakt. Als je eenmaal hoger komt kan je misschien minder genieten van de sfeer omdat je gewoon moet afleveren, dan gaat het leuk vinden van het werk naar mijn idee wel eerder de doorslag geven.

Het is gewoon lastig voor mij te bepalen of het wel echt iets is voor mij. Met wie zou je erover kunnen praten? Het einde van mijn hbo komt alweer in zicht, ik weet niet of ik de stap wil maken om nog eens 4+ jaar te studeren.

Heeft iemand een idee wie ik hiervoor zou kunnen benaderen?
ga je 2 jaar als accountant werken waarna je de overstap maakt naar corporate finance of controlling
idee?
pi_124440304
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 13:36 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

ga je 2 jaar als accountant werken waarna je de overstap maakt naar corporate finance of controlling
idee?
Ook die opties ga ik meenemen. Thx
pi_124442353
Wat jij beschrijft is precies waar ik ook mee zit.
  zondag 24 maart 2013 @ 20:53:08 #206
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_124458466
Zit iedereen in de accountancy wel eens mee denk ik. :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_124474779
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 13:35 schreef IceTeaPeach het volgende:
Wie gaan er overmorgen allemaal naar de open dag van Nyenrode?
Ik ben dit keer niet geweest, maar ik ben benieuwd wat je ervan vond? Daarbij doe ik de voorzichtige aanname dat jij wel bent geweest..

quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:45 schreef LUFC het volgende:
Succes met solliciteren dan voor stages als ze vragen waarom je accountancy bent gaan doen na je middelbare school. Vakken als m&o en economie leuk vinden en met cijfers werken is blijkbaar niet genoeg namelijk.
Dat is natuurlijk ook wel een heel, heel erg magere motivatie. Waarom juist dat kantoor, waarom wil je accountant worden? Wat trekt je wel aan en wat verwacht je van een werkgever, hoezo denk je dat juist dit kantoor aan die verwachting kan voldoen?

Zomaar wat dingen die je in je brief kan verwerken. Daarnaast kan bijvoorbeeld een STAR-R methode enorm helpen bij het schrijven van een goede motivatiebrief.
Ik zeg niet dat mijn motivatiebrieven goud zijn (anders had ik al wel werk in de accountancy ;-)) maar daarentegen zijn veel motivatiebrieven ook wel erg ik-ik-ik gericht, van zulke brieven ontvangen ze er natuurlijk per dag al genoeg natuurlijk.

quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 20:53 schreef KaBuf het volgende:
Zit iedereen in de accountancy wel eens mee denk ik. :)
Sterker nog, ik denk dat de meeste werkende mensen wel eens zo over zijn/haar werk denkt! Ik denk dat dat duid op een gezond intellect, waarbij je blijkbaar verder kan denken dan je neus lang is.

Trouwens, zijn er mensen die hier actief zijn in deze reeks die ervaring hebben met, of wellicht zelf een schakeltraject accountancy & controlling gevolgd hebben? Hierbij heb ik voor mezelf vooral moeite met een baan vinden.

Wat ik ook moeilijk (nagenoeg niet) in kan schatten is hoeveel tijd het kost om aan te haken bij collega's betreffende werksnelheid en niveau. (Ik heb nu een bachelor BBA graad en wil graag registeraccountant worden)
pi_124475163
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 09:53 schreef andatura het volgende:
Dat is natuurlijk ook wel een heel, heel erg magere motivatie. Waarom juist dat kantoor, waarom wil je accountant worden? Wat trekt je wel aan en wat verwacht je van een werkgever, hoezo denk je dat juist dit kantoor aan die verwachting kan voldoen?
Ja maar beantwoord die vraag dan eens waarom je accountancy gekozen hebt? En niet omdat je het interessant en uitdagend vindt om significante risico's te detecteren en af te dekken, want daar weet niemand wat van in HAVO 5. De motivatie voor een kantoor is weer een ander verhaal, ook lastig weliswaar.
pi_124475745
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 10:09 schreef LUFC het volgende:

[..]

Ja maar beantwoord die vraag dan eens waarom je accountancy gekozen hebt? En niet omdat je het interessant en uitdagend vindt om significante risico's te detecteren en af te dekken, want daar weet niemand wat van in HAVO 5. De motivatie voor een kantoor is weer een ander verhaal, ook lastig weliswaar.
De accountant is naar mijn idee een onmisbaar in het bedrijfsleven. Mijn motivatie zal wellicht anders zijn dan veel accountancy-studenten omdat ik een bedrijfskundige achtergrond heb, waarbij ik het vak van de accountant vanaf de bedrijfszijde heb meegemaakt en mede daardoor de toegevoegde waarde ben gaan inzien. Mede daardoor ben ik getriggerd om te kijken of er voor mij mogelijkheden lagen in het verlengde van mijn voorgaande studie teneinde toch door te groeien tot registeraccountant.

Ikzelf heb voor mijn opleiding gekozen, omdat door wil groeien tot registeraccountant. Dat wil ik omdat een accountant midden in het bedrijfsleven staat. Hij/zij is naar mijn idee een heel belangrijke schakel bij het tot stand komen van verantwoorde verslaggeving en het structureren van processen.

Dat niet alleen, maar ook de werkzaamheden die daarbij horen, zoals het bezoeken van cliënten, het uitvoeren van controles en het geven van advies, spreken mij zeer aan.

Daarnaast biedt het behalen van de RA titel ook op langere termijn enorme kansen in het bedrijfsleven, het is (en blijft voorlopig) één van de hoger aangeschreven titels in het bedrijfsleven.
pi_124476022
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 10:32 schreef andatura het volgende:

[..]

De accountant is naar mijn idee een onmisbaar in het bedrijfsleven. Mijn motivatie zal wellicht anders zijn dan veel accountancy-studenten omdat ik een bedrijfskundige achtergrond heb, waarbij ik het vak van de accountant vanaf de bedrijfszijde heb meegemaakt en mede daardoor de toegevoegde waarde ben gaan inzien. Mede daardoor ben ik getriggerd om te kijken of er voor mij mogelijkheden lagen in het verlengde van mijn voorgaande studie teneinde toch door te groeien tot registeraccountant.

Ikzelf heb voor mijn opleiding gekozen, omdat door wil groeien tot registeraccountant. Dat wil ik omdat een accountant midden in het bedrijfsleven staat. Hij/zij is naar mijn idee een heel belangrijke schakel bij het tot stand komen van verantwoorde verslaggeving en het structureren van processen.

Dat niet alleen, maar ook de werkzaamheden die daarbij horen, zoals het bezoeken van cliënten, het uitvoeren van controles en het geven van advies, spreken mij zeer aan.

Daarnaast biedt het behalen van de RA titel ook op langere termijn enorme kansen in het bedrijfsleven, het is (en blijft voorlopig) één van de hoger aangeschreven titels in het bedrijfsleven.
Is zeker een goede. Maar jij wist al toen je nog op de middelbare school zit? Want dan kies je voor een vervolgopleiding. Toen wist ik nog niks van verslaggeving en processen.
pi_124476331
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 10:43 schreef LUFC het volgende:

[..]

Is zeker een goede. Maar jij wist al toen je nog op de middelbare school zit? Want dan kies je voor een vervolgopleiding. Toen wist ik nog niks van verslaggeving en processen.
Nee joh, ik ben dr ook pas jaren later mee gekomen! Mijn CV icm mijn leeftijd is nou juist het probleem bij het zoeken naar een passende baan... maar zelf had ik het ook niet via het 'normale' traject willen doen, want toendertijd wist ik ook niet precies wat ik wilde.

Ik denk ook niet dat het niet erg is als je dat na de middelbare school niet precies onder woorden kan brengen, maar het is wel belangrijk dat te kunnen tegen de tijd dat je gaat solliciteren. Het bedrijf kent jou immers niet en moet op jouw eigen uitingen afgaan om te bepalen of jij een geschikte kandidaat bent, of niet. Dan is het des te belangrijker om dat zo goed als je kan te verwoorden.

Maar jij bent een vwo-er die nu op zoek is naar werk of heb je al een hbo of wo bachelor? En in welke regio zoek jij naar werk?
pi_124476619
Ik ben een HBO-er, maar was destijds op zoek naar stageplekken. Dan lukt het je om die achterlijke testen te halen, en dan krijg je van die domme vragen als "Wij houden van mensen die creatief zijn in hun werk, kan je een voorbeeld geven waarin jij met een goed idee kwam tijdens je werk en waar positief gereageerd werd?". Vervolgens beantwoordde ik die vraag en kwamen er weer van zulke debiele vragen. Heb ik het maar afgezegd en bij een bank gegaan. Verstandige keuze achteraf :) Momenteel bezig met mijn scriptie en dan eerst ff op reis gaan.
pi_124523073
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 09:53 schreef andatura het volgende:

[..]

Ik ben dit keer niet geweest, maar ik ben benieuwd wat je ervan vond? Daarbij doe ik de voorzichtige aanname dat jij wel bent geweest..

[..]

Dat is natuurlijk ook wel een heel, heel erg magere motivatie. Waarom juist dat kantoor, waarom wil je accountant worden? Wat trekt je wel aan en wat verwacht je van een werkgever, hoezo denk je dat juist dit kantoor aan die verwachting kan voldoen?

Zomaar wat dingen die je in je brief kan verwerken. Daarnaast kan bijvoorbeeld een STAR-R methode enorm helpen bij het schrijven van een goede motivatiebrief.
Ik zeg niet dat mijn motivatiebrieven goud zijn (anders had ik al wel werk in de accountancy ;-)) maar daarentegen zijn veel motivatiebrieven ook wel erg ik-ik-ik gericht, van zulke brieven ontvangen ze er natuurlijk per dag al genoeg natuurlijk.

[..]

Sterker nog, ik denk dat de meeste werkende mensen wel eens zo over zijn/haar werk denkt! Ik denk dat dat duid op een gezond intellect, waarbij je blijkbaar verder kan denken dan je neus lang is.

Trouwens, zijn er mensen die hier actief zijn in deze reeks die ervaring hebben met, of wellicht zelf een schakeltraject accountancy & controlling gevolgd hebben? Hierbij heb ik voor mezelf vooral moeite met een baan vinden.

Wat ik ook moeilijk (nagenoeg niet) in kan schatten is hoeveel tijd het kost om aan te haken bij collega's betreffende werksnelheid en niveau. (Ik heb nu een bachelor BBA graad en wil graag registeraccountant worden)
Ik vond het erg leuk, vooral de universiteit zelf, het was heel modern. Ik heb meerdere bedrijven gesproken, CROP zou me nog terugbellen maar ik heb niks gehoord. Dus ik denk in de loop van de week zelf bel.

[ Bericht 0% gewijzigd door IceTeaPeach op 26-03-2013 13:53:18 (woord vergeten) ]
pi_124603691
Is het niet eens tijd dat het typologiemodel van Starreveld geupdate gaat worden? Ik ben van mening dat ondernemingen door de toenemende automatisering en mate van dienstverlening niet meer goed te typeren zijn, als je van het originele model uitgaat.

Hoe valt een een webshop met iDEAL-betalingen bijvoorbeeld te typeren? Zowel bij handel tegen contanten als handel op rekening kun je wel een aantal aanmerkingen verzinnen.
pi_124610676
hallo,

ik ben nieuw hier, maar ik been vraagje. Volgende week heb ik een gesprek en wellicht ook een capaciteitentest bij BDO. maar welke onderdelen ken je bij BDO verwachten? is het nou meer nummeriek met tabbellen en dan vragen beantwoorden of krijg je meer cijferreeksen die je moet oplossen.

ik hoop van dat ik hierop antwoord kan krijgen

mvg,
pi_124616083
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 12:46 schreef GuitarJJ het volgende:
Is het niet eens tijd dat het typologiemodel van Starreveld geupdate gaat worden? Ik ben van mening dat ondernemingen door de toenemende automatisering en mate van dienstverlening niet meer goed te typeren zijn, als je van het originele model uitgaat.

Hoe valt een een webshop met iDEAL-betalingen bijvoorbeeld te typeren? Zowel bij handel tegen contanten als handel op rekening kun je wel een aantal aanmerkingen verzinnen.
De typologie is en blijft een handelsorganisatie. Alleen je beheersmaatregelen worden anders. Richtlijnen contant geld is overbodig bij gebruik van iDEAL. Daar staat tegenover dat je een goed beveiligingssysteem moet hebben voor computers.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:03 schreef herooos het volgende:
hallo,

ik ben nieuw hier, maar ik been vraagje. Volgende week heb ik een gesprek en wellicht ook een capaciteitentest bij BDO. maar welke onderdelen ken je bij BDO verwachten? is het nou meer nummeriek met tabbellen en dan vragen beantwoorden of krijg je meer cijferreeksen die je moet oplossen.

ik hoop van dat ik hierop antwoord kan krijgen

mvg,
Als het goed is heb je van BDO een link gekregen (zo niet, stuur me een pm), die lijkt er erg op. Nummeriek inzicht is een eitje bij BDO. Die met die woorden kan je goed oefenen op internet. Met die figuren is gewoon gokken af en toe :D Bij welke vestiging heb je het gesprek?
pi_124616668
ik heb het gesprek in rotterdam, maar normaal gesproken ben ik heel goed in numeriek, maar tijdens de testen lijkt het of het er niet uit wil komen. Wellicht komt dit door de tijdsdruk.
pi_124617004
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 18:50 schreef herooos het volgende:
ik heb het gesprek in rotterdam, maar normaal gesproken ben ik heel goed in numeriek, maar tijdens de testen lijkt het of het er niet uit wil komen. Wellicht komt dit door de tijdsdruk.
Let daar tijdens het oefenen ff niet op. Probeer eerst te begrijpen wat ze doen allemaal. Dan kan je erna gaan oefenen, evt. met andere oefeningen op internet. Nummeriek inzicht is bij BDO niet zo lastig, ik had ver boven gemiddeld. Alleen met die vierkantjes is gewoon debiel. Soms zie je namelijk meerdere verbanden en weet je niet op welke ze doelen.
pi_124628322
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 18:34 schreef LUFC het volgende:

[..]

De typologie is en blijft een handelsorganisatie. Alleen je beheersmaatregelen worden anders. Richtlijnen contant geld is overbodig bij gebruik van iDEAL. Daar staat tegenover dat je een goed beveiligingssysteem moet hebben voor computers.

Ik ben zelf IT auditor die af en toe mee kijkt in dit topic, maar ik vind dit eigenlijk zelfs nog overdreven. In mijn ogen zou je zo'n webshop bijna helemaal gegevensgericht moeten kunnen dichtharken. Je geld-goederen beweging blijft gewoon volledig in tact Dat een bestelling toevallig via een computer gaat is hier niet relevant.

Alleen wanneer je het over zaken als kopiëen van digitale boeken of mp3s etc gaat hebben, dan wordt je geld goederen beweging veel moeilijker in kaart te brengen. Dan zal je moeten steunen op een tellertje in de systemen en de toegangscontrole die voorkomt dat dit tellertje wordt beïnvloed. Starreveld blijft volledig van toepassing. De manier waarop je komt tot je interne beheersmaatregel is wellicht iets gewijzigd, maar de gedachte er achter blijft van toepassing.

Nee in mijn ogen wordt de invloed van IT Audit in de jaarrekeningcontrole nog behoorlijk overschat. Omgekeerd worden geautomatiseerde controls en het gebruik van electronische formaten aan evidence grondig onderschat.

Ik zie wel veel kansen in het gebruik van data analyses in de controleaanpak. Hierdoor kan je namelijk vrij snel assertions als 'valuation and allocation' en wellicht zelfs een deel completeness aantonen, maar zaken als existence en occurrence blijven altijd werkzaamheden vanuit de accountant. Wat mij betreft heb ik nog steeds veel te leren van de accountant en zou ik mijn toegevoegde waarde flink kunnen vergroten.
pi_124630321
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 22:43 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik ben zelf IT auditor die af en toe mee kijkt in dit topic, maar ik vind dit eigenlijk zelfs nog overdreven. In mijn ogen zou je zo'n webshop bijna helemaal gegevensgericht moeten kunnen dichtharken. Je geld-goederen beweging blijft gewoon volledig in tact Dat een bestelling toevallig via een computer gaat is hier niet relevant.

Alleen wanneer je het over zaken als kopiëen van digitale boeken of mp3s etc gaat hebben, dan wordt je geld goederen beweging veel moeilijker in kaart te brengen. Dan zal je moeten steunen op een tellertje in de systemen en de toegangscontrole die voorkomt dat dit tellertje wordt beïnvloed. Starreveld blijft volledig van toepassing. De manier waarop je komt tot je interne beheersmaatregel is wellicht iets gewijzigd, maar de gedachte er achter blijft van toepassing.

Nee in mijn ogen wordt de invloed van IT Audit in de jaarrekeningcontrole nog behoorlijk overschat. Omgekeerd worden geautomatiseerde controls en het gebruik van electronische formaten aan evidence grondig onderschat.

Ik zie wel veel kansen in het gebruik van data analyses in de controleaanpak. Hierdoor kan je namelijk vrij snel assertions als 'valuation and allocation' en wellicht zelfs een deel completeness aantonen, maar zaken als existence en occurrence blijven altijd werkzaamheden vanuit de accountant. Wat mij betreft heb ik nog steeds veel te leren van de accountant en zou ik mijn toegevoegde waarde flink kunnen vergroten.
Welke opleiding volg jij/heb jij gevolgd als ik vragen mag?
Waarom juist IT auditor ipv 'normale' auditor?
pi_124630544
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 23:22 schreef ballenbak015 het volgende:

[..]

Welke opleiding volg jij/heb jij gevolgd als ik vragen mag?
Waarom juist IT auditor ipv 'normale' auditor?
Ik ben vanuit de andere kant begonnen. Ik heb een combinatieopleiding gedaan van informatica en economie. Ik ben vanuit de IT naar accountancy toegegroeid. De keuze om niet alleen op informatica te richten was juist omdat ik op zag tegen het stereotype beeld dat je op een zolderkamer code loopt te kloppen.

Ik ben nog lekker naief en wil iets meer IT toepasbaar hebben. Ben een RE. Heb diverse jaren in de eindejaarscontrole mee gedraaid en ben nog altijd geïnteresseerd in het accountancy vak (uitgezonderd de specifieke IFRS of RJ disclosure regeltjes dan).
pi_124759337
Thx Snabbi!
pi_124762876
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 22:43 schreef snabbi het volgende:
Ik ben zelf IT auditor die af en toe mee kijkt in dit topic, maar ik vind dit eigenlijk zelfs nog overdreven. In mijn ogen zou je zo'n webshop bijna helemaal gegevensgericht moeten kunnen dichtharken. Je geld-goederen beweging blijft gewoon volledig in tact Dat een bestelling toevallig via een computer gaat is hier niet relevant.
Volledig mee eens. Het lijkt er vaak op alsof er vanuit een soort onweten of angst maar een IT audit tegenaan gegooid wordt, "omdat we toch iets moeten zeggen over de betrouwbaarheid en continuïteit". Terwijl er in de meeste gevallen eigenlijk alleen maar een verschuiving plaatsvindt op het terrein van vastlegging en in beperktere mate interne beheersing. En de aspecten waarop die verschuiving plaatsvindt waren voorheen ook geen onderdeel van de accountantscontrole, omdat het (ruwweg) gewoon bedrijfsrisico's betreft.

(Gedegen) kennis van IT kunnen combineren met controlevaardigheden is echter wel enorm waardevol in deze tijd en zal dat alleen maar meer worden. Accountants begrijpen IT-auditors niet en vice versa, ondanks dat in respectievelijk de RA- en de RE-opleiding wel wat basale aspecten worden behandeld, maar dat is volstrekt onvoldoende.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_124782686
Ik heb een vraagje :)
Als je afstudeerstage aan het lopen bent en je wil graag blijven, geven jullie dat dan zelf aan of wachten jullie (tot het einde van de periode) tot je van het bedrijf hoort of je mag blijven?
Als je het zelf aangeeft, na hoelang deden jullie dit?

Ik wil namelijk niet te vroeg het aangeven, maar wachten tot het einde zie ik ook niets zitten. Als het dan niets wordt heb je eigenlijk geen tijd om iets anders te zoeken.
pi_124887532
Heb overigens nog geen scriptieonderwerp :')
Wordt óf op stage afgekeurd óf op school.

Volgende week moet goedgekeurd pva ingeleverd zijn, gaat dus niet meer lukken :(
De onderwerpen eerder genoemd in dit topic zijn ook niet goed bevonden helaas.
pi_124893385
Wat is er dan allemaal afgekeurd?

Is er ook nergens een bedrijf dat problemen heeft met AO of verbetering daarin wilt?
pi_124893491
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 21:35 schreef MJ23 het volgende:
Wat is er dan allemaal afgekeurd?

Is er ook nergens een bedrijf dat problemen heeft met AO of verbetering daarin wilt?
Ik stuur het je even via PM :)
pi_124985252
Ik heb dinsdag voor de vierde keer (:P) een tentamen financiering. In het boek wordt gesteld dat bij een koersdaling van de aandelen de rendementsverwachting van een aandeel omhoog gaat. Wie weet waarom dit is?
pi_124985770
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 13:52 schreef MJ23 het volgende:
Ik heb dinsdag voor de vierde keer (:P) een tentamen financiering. In het boek wordt gesteld dat bij een koersdaling van de aandelen de rendementsverwachting van een aandeel omhoog gaat. Wie weet waarom dit is?
Wat ik zou kunnen bedenken is: koersdaling betekent minder vertrouwen in een bedrijf, over continuïteit. Dit heeft tot gevolg dat investeerders een hoger % eisen voor hun ingelegde geld. Zoiets, of denk ik nu heel verkeerd.
  zondag 7 april 2013 @ 14:35:15 #230
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_124986896
Of dat het dividend altijd procentueel is aan de nominale waarde?
pi_124987494
@LUFC: rendementsverwachting is in mijn ogen wat je verwacht te behalen. Maar als de koers daalt (en het dus slechter gaat), verwacht je imo dan ook minder rendement, dus zou de verwachting lager moeten zijn. Wat jij bedoeld is de rendementseis en die stijgt wel als de beurskoers lager is. Je hebt immers een hoger risico, hoger risico is een hoger eis om iets terug te verdienen.

@nodig: dividendpercentages worden altijd berekend obv de nominale waarde. Het is vergelijkbaar met een obligatie, de vergoeding die jij als houder van de obligatie ontvangt is gebaseerd op wat jij hebt uitgeleend, niet wat nou de marktwaarde er van is. Hoe dacht jij dat dat dan gedaan werd?
  zondag 7 april 2013 @ 16:05:52 #232
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_124990658
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 14:52 schreef MJ23 het volgende:
@LUFC: rendementsverwachting is in mijn ogen wat je verwacht te behalen. Maar als de koers daalt (en het dus slechter gaat), verwacht je imo dan ook minder rendement, dus zou de verwachting lager moeten zijn. Wat jij bedoeld is de rendementseis en die stijgt wel als de beurskoers lager is. Je hebt immers een hoger risico, hoger risico is een hoger eis om iets terug te verdienen.

@nodig: dividendpercentages worden altijd berekend obv de nominale waarde. Het is vergelijkbaar met een obligatie, de vergoeding die jij als houder van de obligatie ontvangt is gebaseerd op wat jij hebt uitgeleend, niet wat nou de marktwaarde er van is. Hoe dacht jij dat dat dan gedaan werd?
Nah heb er niet zo heel veel verstand van maar als dividendpercentage idd nominale waarde is en de nominale waarde is bijv. 10

10% van 10 = 1

Koers 2012 50
Koers 2013 40

Dan heb je bij 2013 toch per koerseuro meer dividend dan dat je in 2012 had? Ook al is de koers gedaald? Iets met dividendstabilisatie waardoor de onderneming hetzelfde dividendpercentage garandeerd als vorig jaar?

Of denk ik nu helemaal verkeerd :P
pi_124996371
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 16:05 schreef nodig het volgende:

[..]

Nah heb er niet zo heel veel verstand van maar als dividendpercentage idd nominale waarde is en de nominale waarde is bijv. 10

10% van 10 = 1

Koers 2012 50
Koers 2013 40

Dan heb je bij 2013 toch per koerseuro meer dividend dan dat je in 2012 had? Ook al is de koers gedaald? Iets met dividendstabilisatie waardoor de onderneming hetzelfde dividendpercentage garandeerd als vorig jaar?

Of denk ik nu helemaal verkeerd :P
koerswinst :p
pi_125001021
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 13:52 schreef MJ23 het volgende:
Ik heb dinsdag voor de vierde keer (:P) een tentamen financiering. In het boek wordt gesteld dat bij een koersdaling van de aandelen de rendementsverwachting van een aandeel omhoog gaat. Wie weet waarom dit is?
Ik ken het principe wel andersom: wanneer een onderneming dividend aankondigt, zal de aandelenkoers op ex-dividend datum dalen met een bedrag wat ongeveer gelijk is als het aangekondigde dividend.

Dat had er mee te maken dat bij aankoop vanaf ex-dividend datum, die nieuwe eigenaar geen recht heeft op dat dividend. Het dividend wordt uitgekeerd aan de oude eigenaar, waardoor je aandelen eigenlijk net wat minder waard zijn.
pi_125004729
Ik heb morgenmiddag een sollicitatiegesprek bij Deloitte, heeft iemand nog tips die mischien handig zouden kunnen zijn?
  zondag 7 april 2013 @ 21:20:30 #236
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_125005757
Eerste of tweede gesprek?

Al eens meegelopen / proefstuderen / mensen van Deloitte gesproken? Zeggen wat je daarvan beviel.
Goed kunnen motiveren waarom:
- Waarom Deloitte?
- Waarom dit kantoor? (voornamelijk tweede gesprek, maar wil ik zelf ook wel weten :P )
- waarom accountancy? Ik vermoed VWO nu nog, aan je naam te zien?
- Nevenactiviteiten? (werk / vrijwilligerswerk?)

Paar vraagjes hoor :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_125005876
En ook houden ze bij Deloitte van mensen die met nieuwe ideeën komen. Vervolgens de vraag of jij ooit met een idee kwam tijdens werk/stage waarop positief gereageerd werd.
pi_125006643
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 21:22 schreef LUFC het volgende:
En ook houden ze bij Deloitte van mensen die met nieuwe ideeën komen. Vervolgens de vraag of jij ooit met een idee kwam tijdens werk/stage waarop positief gereageerd werd.
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2013 21:20 schreef KaBuf het volgende:
Eerste of tweede gesprek?

Al eens meegelopen / proefstuderen / mensen van Deloitte gesproken? Zeggen wat je daarvan beviel.
Goed kunnen motiveren waarom:
- Waarom Deloitte?
- Waarom dit kantoor? (voornamelijk tweede gesprek, maar wil ik zelf ook wel weten :P )
- waarom accountancy? Ik vermoed VWO nu nog, aan je naam te zien?
- Nevenactiviteiten? (werk / vrijwilligerswerk?)

Paar vraagjes hoor :P
Het is mijn eerste gesprek. Ik ben idd nog bezig met mijn vwo op het moment.
Bedankt in ieder geval voor die vragen, kan ik me daar vast een beetje op voorbereiden!
pi_125006807
Waarom een big four is trouwens heel belangrijk. Niet eens per se waarom Deloitte (uiteraard wel aangegeven als je inhousedagen of zo iets geweest bent of als je een kennis hebt die bij Deloitte werkt, positieve verhalen gehoord) maar vooral waarom big four. Dat is mijn struikelpunt geweest denk ik. Ik gaf aan als reden dat daar de doorgroeimogelijkheden liggen, maar die liggen er bij bijv. BDO en Mazars ook. Succes iig!
  zondag 7 april 2013 @ 21:44:26 #240
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_125007376
Maarre, welk kantoor? O-)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_125010620
Ook zelf vragen stellen! Vraag is waarom zij juist voor delloite hebben gekozen, wat unieke is aan delloite, wat je van hen kan verwachten, wat verwachten ze van jou etc.
  zondag 7 april 2013 @ 22:33:09 #242
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_125010920
Oh, en laat zien dat je de site hebt gelezen!! Ik vond bij het zoeken een dode link. Kon ik mee aantonen dat ik de site echt had doorgelezen :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_125037867
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 21:02 schreef koenie95 het volgende:
Ik heb morgenmiddag een sollicitatiegesprek bij Deloitte, heeft iemand nog tips die mischien handig zouden kunnen zijn?
En hoe is het gegaan?

Heb je aan de hand van jouw ervaring nog tips voor andere mensen willen solliciteren bij een (groot) accountantskantoor? :)
pi_125104333
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 13:52 schreef MJ23 het volgende:
Ik heb dinsdag voor de vierde keer (:P) een tentamen financiering. In het boek wordt gesteld dat bij een koersdaling van de aandelen de rendementsverwachting van een aandeel omhoog gaat. Wie weet waarom dit is?
Dividend discount model
K gaat omhoog als de beurskoers daalt en dividend gelijk blijft
pi_125301069
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 21:33 schreef koenie95 het volgende:

[..]

[..]

Het is mijn eerste gesprek. Ik ben idd nog bezig met mijn vwo op het moment.
Bedankt in ieder geval voor die vragen, kan ik me daar vast een beetje op voorbereiden!
En? Hoe ging je gesprek?

Eind deze week een gesprek met senior manager en partner bij een Deloitte-kantoor. :-) Ben echt enorm benieuwd hoe ''moeilijk'' dat gesprek gaat zijn, zowel vakinhoudelijk als op persoonlijk vlak.

Gaan er hier nog mensen naar de open dag @ Nyenrode morgenavond?
pi_125304826
Pfff kut scriptie
pi_125305036
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 11:57 schreef LUFC het volgende:
Pfff kut scriptie
Whaddap? Niet zo zeiken :D, ik ga (wil/moet) binnen 5 dagen mijn gehele theoretische kader schrijven...
pi_125305347
Pfff kut afstuderen

Altijd leuk als je schoolcoach met de mededeling komt dat je alles overhoop mag gooien. Blijkbaar bestaan er bij AO wel twee soll-posities, welke je allebei dient te beschrijven 8)7
pi_125307228
Adem in, adem uit.
pi_125308108
Ben gelukkig niet de enige dus. Snap nu niet echt wat ie wilt, heb geloof ik bijna ieder hoofdstuk beschreven waarom ik mijn onderzoek doe met welk nut etc. om het maar duidelijk genoeg naar voren te laten komen. In de doelstelling lijkt me genoeg, maar blijkbaar snapt "de leek" het dan nog niet. De leek is geen debiel naar mijn mening.
pi_125308400
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:32 schreef LUFC het volgende:
Ben gelukkig niet de enige dus. Snap nu niet echt wat ie wilt, heb geloof ik bijna ieder hoofdstuk beschreven waarom ik mijn onderzoek doe met welk nut etc. om het maar duidelijk genoeg naar voren te laten komen. In de doelstelling lijkt me genoeg, maar blijkbaar snapt "de leek" het dan nog niet. De leek is geen debiel naar mijn mening.
Zeer herkenbaar. Onze hogeschool wil ook steeds meer de kant van de universiteit op, dus de eisen met betrekking tot onderzoek zijn nogal streng geworden.

Hoe ga je je data verzamelen, hoe ga je de data filteren, welk filter, waarom dat filter, wat als twee personen een tegenstrijdig antwoord geven, etc. etc. :O
pi_125308413
Begeleiders die hun eigen draai willen geven aan het onderzoek van een ander, dat is :r. Heb het zelf ook en dat is vrij klote ja maar ik geef je als tip mee:
luister naar je begeleider en ga niet teveel tegen hem of haar in. Uiteindelijk is je cijfer wel grotendeels afhankelijk van je begeleider.
pi_125308599
Precies.
pi_125312512
Waar doen jullie je scriptie over?
  maandag 15 april 2013 @ 17:03:31 #255
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_125315849
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:42 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Zeer herkenbaar. Onze hogeschool wil ook steeds meer de kant van de universiteit op, dus de eisen met betrekking tot onderzoek zijn nogal streng geworden.

Hoe ga je je data verzamelen, hoe ga je de data filteren, welk filter, waarom dat filter, wat als twee personen een tegenstrijdig antwoord geven, etc. etc. :O
Dan pak je het beste antwoord en zwijg je over de andere persoon :D
pi_125322121
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 15:36 schreef MJ23 het volgende:
Waar doen jullie je scriptie over?
Een AO-handboek voor een pretpark in Nederland :)

quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 17:03 schreef nodig het volgende:

[..]

Dan pak je het beste antwoord en zwijg je over de andere persoon :D
Dat past niet binnen de VGC hè? o|O
pi_125326219
Nee maar een jaarsalaris van een paar ton voor een partner dan weer wel :)
pi_125333708
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 12:10 schreef GuitarJJ het volgende:
Pfff kut afstuderen

Altijd leuk als je schoolcoach met de mededeling komt dat je alles overhoop mag gooien. Blijkbaar bestaan er bij AO wel twee soll-posities, welke je allebei dient te beschrijven 8)7
Twee Soll-posities? Kan je een nadere toelichting geven?
Kan alleen het transactiemodel bedenken, maar dan is er uiteindelijk nog steeds maar één Soll-positie.
pi_125421090
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 09:34 schreef andatura het volgende:

[..]

En? Hoe ging je gesprek?

Eind deze week een gesprek met senior manager en partner bij een Deloitte-kantoor. :-) Ben echt enorm benieuwd hoe ''moeilijk'' dat gesprek gaat zijn, zowel vakinhoudelijk als op persoonlijk vlak.

Gaan er hier nog mensen naar de open dag @ Nyenrode morgenavond?
Sorry voor de late reactie, het was mijn allereerste echte sollicitatiegesprek ooit. (Bij de AH is niet echt te vergelijken met zo'n gesprek)
Ik had verwacht dat het slechter zou gaan maar het ging best redelijk! Het enige wat ik niet goed genoeg kon onderbouwen was waarom ik bij Deloitte wil werken, de recruiter zei dat hij enthousiast was op dat puntje na (weet niet of hij dat tegen iedereen zegt :P) Dit mocht ik nog via de mail nasturen en hij zei dat als dat goed was dat hij me dan voor wil stellen. Ik heb het naar hem gemaild maar helaas nog geen reactie dus ik zal morgen maar is bellen.
pi_125421432
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 22:53 schreef koenie95 het volgende:

[..]

Sorry voor de late reactie, het was mijn allereerste echte sollicitatiegesprek ooit. (Bij de AH is niet echt te vergelijken met zo'n gesprek)
Ik had verwacht dat het slechter zou gaan maar het ging best redelijk! Het enige wat ik niet goed genoeg kon onderbouwen was waarom ik bij Deloitte wil werken, de recruiter zei dat hij enthousiast was op dat puntje na (weet niet of hij dat tegen iedereen zegt :P) Dit mocht ik nog via de mail nasturen en hij zei dat als dat goed was dat hij me dan voor wil stellen. Ik heb het naar hem gemaild maar helaas nog geen reactie dus ik zal morgen maar is bellen.
Hehe wtf :? Hoor(lees) zo iets voor het eerst.
pi_125421822
Meestal is dat een reden waarom ze je gelijk afwijzen.
pi_125430443
Inderdaad. Althans, motivatie voor big four in algemeen dan.
pi_125480385
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 22:53 schreef koenie95 het volgende:

[..]

Sorry voor de late reactie, het was mijn allereerste echte sollicitatiegesprek ooit. (Bij de AH is niet echt te vergelijken met zo'n gesprek)
Ik had verwacht dat het slechter zou gaan maar het ging best redelijk! Het enige wat ik niet goed genoeg kon onderbouwen was waarom ik bij Deloitte wil werken, de recruiter zei dat hij enthousiast was op dat puntje na (weet niet of hij dat tegen iedereen zegt :P) Dit mocht ik nog via de mail nasturen en hij zei dat als dat goed was dat hij me dan voor wil stellen. Ik heb het naar hem gemaild maar helaas nog geen reactie dus ik zal morgen maar is bellen.
Mijn gesprek ging goed, uitnodiging gekregen voor een online assessment en deze heb ik inmiddels gemaakt.

Gesprek zelf zou onvoorbereid niet te doen zijn naar mijn mening, ik vond het een prettig gesprek maar ik kreeg zéér kritische vragen, vooral van de senior manager. Al met al goed te doen als je jezelf bent en jezelf niet anders voordoet dan je bent en daarnaast je eigen toegevoegde waarde centraal probeert te stellen ipv de gebreken/tekortkomingen die men op tafel kan gooien van jezelf tov mogelijke andere kandidaten.

Naar mijn idee waren de gestelde vragen echt scherp, ook persoonlijke vragen die echt op het randje waren. Een dergelijk gesprek is volgens mij eenvoudig om te toveren in een naar gesprek, de truc is dus om dat als sollicitant niet te laten gebeuren! Verder heel toffe mensen en ik heb er een goed gevoel aan overgehouden.

Ben benieuwd hoe ik het online assessment gemaakt heb en wanneer ik de uitslag krijjg, maar voor zover ik op internet kan vinden is daar geen peil op te trekken. (?) Iemand hier daar ervaring mee?
pi_125606900
Twijfel nu of ik naar een big4 moet gaan of niet, dus vandaar wat vraagjes voor mensen die er werken :)
* hoe gaat het bij jullie planningstechnisch? Moet je zelf regelen bij wie je mee kan of niet? En wachten jullie dan bij de klant op elkaar of loopt iedereen voor zich naar binnen?
* de afdelingen zijn vrij fors. Heb je wel een soort eigen plekje of alleen flexplekken? En zit je niet met gigaveel mensen in één kamer?

Het gaat overigens om de audit&assurance praktijk
pi_125630519
Qua planning denk ik dat het niet uitmaakt of je bij een groot of klein kantoor zit. Als je nog assistent bent dan zal je ingepland worden. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat het bij een big four kantoor niet zo gaat als dat bij mijn kantoor al zo gaat. Mocht het zo zijn dat je weinig opdrachten krijgt, moet je gewoon aangeven dat je meer ingepland wilt worden lijkt me.

En waarom zou het uitmaken of je op elkaar wacht of dat je alvast naar binnen gaat? Ik denk niet dat wanneer je met z'n tienen (of meer) bij een klant zit je eerst op iedereen gaat wachten.
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:43:20 #266
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_125631816
Met z'n tienen bij een klant? :o Mijn max. is 5 geweest :P

Meestal is het bij ons dat we de eerste dag ff op elkaar wachten (als we al niet eerst op kantoor afspreken), omdat we dan nog moeten introduceren en zo.
Dagen erna loop je gewoon binnen :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_125634954
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:43 schreef KaBuf het volgende:
Met z'n tienen bij een klant? :o Mijn max. is 5 geweest :P

Meestal is het bij ons dat we de eerste dag ff op elkaar wachten (als we al niet eerst op kantoor afspreken), omdat we dan nog moeten introduceren en zo.
Dagen erna loop je gewoon binnen :)
Dit dacht ik al. Zo doen wij het inderdaad ook.
Met hoeveel man zit je in een ruimte als je op kantoor aan het werk bent?
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:35:11 #268
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_125635088
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:30 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Dit dacht ik al. Zo doen wij het inderdaad ook.
Met hoeveel man zit je in een ruimte als je op kantoor aan het werk bent?
Daar is echt niks zinnigs over te zeggen. Dat kan per locatie verschillen. Heb locaties gezien waar 30 man zit, andere weer 15.. Maakt eigenlijk ook helemaal niks uit. Is alleen een beetje vervelend met koffie halen :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_125635205
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:35 schreef Maraca het volgende:

[..]

Daar is echt niks zinnigs over te zeggen. Dat kan per locatie verschillen. Heb locaties gezien waar 30 man zit, andere weer 15.. Maakt eigenlijk ook helemaal niks uit. Is alleen een beetje vervelend met koffie halen :P
Ah oke. Best grote ruimtes dus.
Ken je wel (bijna) iedereen van de audit&assurance afdeling of is het erg onpersoonlijk?
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:40:53 #270
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_125635257
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:39 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ah oke. Best grote ruimtes dus.
Ken je wel (bijna) iedereen van de audit&assurance afdeling of is het erg onpersoonlijk?
Eeeh, niet van alle locaties maar op mijn hoofd locatie ken ik de meeste mensen wel. Andersom heb ik eerder dat mensen weten wie ik ben dan dat ik weet wie zij zijn :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_125635343
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:40 schreef Maraca het volgende:

[..]

Eeeh, niet van alle locaties maar op mijn hoofd locatie ken ik de meeste mensen wel. Andersom heb ik eerder dat mensen weten wie ik ben dan dat ik weet wie zij zijn :P
Toe maar :7
pi_125635345
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:40 schreef Maraca het volgende:

[..]

Eeeh, niet van alle locaties maar op mijn hoofd locatie ken ik de meeste mensen wel. Andersom heb ik eerder dat mensen weten wie ik ben dan dat ik weet wie zij zijn :P
Ja ok. Ik bedoelde inderdaad je hoofdlocatie. Er zullen toch al gauw 100 man op de afdeling zitten of niet?
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:10:11 #273
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_125636177
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:43 schreef xminator het volgende:

[..]

Toe maar :7
Smoelenboek ;(

quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:43 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ja ok. Ik bedoelde inderdaad je hoofdlocatie. Er zullen toch al gauw 100 man op de afdeling zitten of niet?
Pff.. als het al niet meer zijn.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_125636547
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:10 schreef Maraca het volgende:


[..]

Pff.. als het al niet meer zijn.
Dan werk je dus altijd in een andere samenstelling en eigenlijk nooit met dezelfde mensen, of wel?
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:21:23 #275
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_125636593
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:20 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Dan werk je dus altijd in een andere samenstelling en eigenlijk nooit met dezelfde mensen, of wel?
Klopt. Alhoewel ik soms wel samenwerk met dezelfde mensen op verschillende teams. Maar dat is meer toevallig :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_125636667
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:21 schreef Maraca het volgende:

[..]

Klopt. Alhoewel ik soms wel samenwerk met dezelfde mensen op verschillende teams. Maar dat is meer toevallig :)
Is dat niet lastig in de begeleiding dan? Ik bedoel: niemand die je dan echt kan zien groeien. Tevens zullen degene met wie je mee gaat niet goed weten wat je wel/niet kan toch?
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:30:45 #277
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_125636908
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:23 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Is dat niet lastig in de begeleiding dan? Ik bedoel: niemand die je dan echt kan zien groeien. Tevens zullen degene met wie je mee gaat niet goed weten wat je wel/niet kan toch?
Ze zien je echt wel groeien hoor. Ze vergelijken je werk met die van een 'gemiddelde' assistent en zien dan of je op dat niveau zit. En als ik op een nieuw team zit krijg ik werkzaamheden die iemand op mijn niveau aan zou moeten kunnen en als ik vind dat ik meer kan dan zeg ik dat gewoon :) Dat gaat echt wel goed hoor..
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_125637090
Thx voor je reacties :)
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:41:50 #279
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_125637264
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:36 schreef ikwordra het volgende:
Thx voor je reacties :)
Geen probleem. Enige tip die ik je wil meegeven is: zoek een kantoor uit waar je met plezier naartoe gaat. Of dat Big 4 is of niet maakt niet uit. Als je geen fijne collega's hebt is het werk niet te doen..

edit: en zoek een hobby. Zit ik in mijn vakantie alsnog over accountancy te praten :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_125637316
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:41 schreef Maraca het volgende:

[..]

Geen probleem. Enige tip die ik je wil meegeven is: zoek een kantoor uit waar je met plezier naartoe gaat. Of dat Big 4 is of niet maakt niet uit. Als je geen fijne collega's hebt is het werk niet te doen..

edit: en zoek een hobby. Zit ik in mijn vakantie alsnog over accountancy te praten :P
Het probleem is dat je pas achteraf weet of je er met plezier heen gaat :P

Fijne vakantie :)
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:44:07 #281
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_125637335
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:43 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Het probleem is dat je pas achteraf weet of je er met plezier heen gaat :P

Fijne vakantie :)
Naar inhouse dagen, evenementen etc. gaan. ;)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_125637518
Dat is inderdaad de enige manier om een indruk te krijgen :)
Heb trouwens het big4 topic ook weer geopend
  dinsdag 23 april 2013 @ 14:02:04 #283
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_125637981
Maraca, vakantie? :o

Het is april!! Ik zit elke avond nog op kantoor :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  dinsdag 23 april 2013 @ 17:27:32 #284
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_125646050
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 14:02 schreef KaBuf het volgende:
Maraca, vakantie? :o

Het is april!! Ik zit elke avond nog op kantoor :P
Baas boven baas :7 Heb vrijdag helaas wel een tentamen dus helemaal vrij ben ik niet :')

Nee, mijn drukke seizoen is echt januari t/m maart. Vanaf april mogen we weer vrij nemen, waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt *O*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 23 april 2013 @ 19:23:43 #285
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_125649627
Nice! Busy season dus overleefd? :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 24 april 2013 @ 09:34:56 #286
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_125670858
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 19:23 schreef KaBuf het volgende:
Nice! Busy season dus overleefd? :P
Ja, maar amper hoor. Studie kwam er ook nog tussendoor dus dan ben je gewoon echt 3 maanden lang 7 dagen per week of aan het werken of aan het studeren. :') En dan niet netjes van 8.30 tot 17.00, maar als ik om 20.00 thuis was, was dat echt vroeg :P Nu weer heerlijk normale klanten die om half 6 gaan hinten dat je toch echt weg moet, want ze willen afsluiten. O+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 24 april 2013 @ 09:37:08 #287
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_125670883
Ik ken het, heb het nu nog :D

Nu even wachten tot de klant weer wat MVA mijn kant op gooit :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 24 april 2013 @ 09:37:53 #288
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_125670892
Niet letterlijk trouwens :+
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 24 april 2013 @ 11:44:48 #289
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_125674207
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 09:37 schreef KaBuf het volgende:
Niet letterlijk trouwens :+
:+ Anders kun je als je uit coma bent wel gelijk het bestaan vastleggen
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 24 april 2013 @ 12:16:43 #290
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_125675186
:D

''Bestaan van bovengenoemde activa vastgesteld middels fysieke waarneming ter plaatse''?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_125711522
Laatste puntjes op de i zetten van de scriptie en dan ter beoordeling voorleggen. Hopelijk nog voor 1 juni de verdediging doen, kan ik nog een diploma uitreiking krijgen :P
pi_125738182
Meh, vandaag te horen gekregen dat ik niet kan blijven na m'n stage, jammer. Dan maar is bij andere bedrijven kijken welke vacatures er zijn.

Voor de mensen die een AO beschrijving maken; welke boeken gebruiken jullie voor je theoretisch kader? Ik heb die van Jans, Westra en een serie die Informatie & Control (van Vaassen) heet. Tips zijn welkom :)
  donderdag 25 april 2013 @ 22:08:02 #293
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_125738416
Jammer MJ! -O-

Enne, AO = Starreveld o|O
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_125738541
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:04 schreef MJ23 het volgende:
Meh, vandaag te horen gekregen dat ik niet kan blijven na m'n stage, jammer. Dan maar is bij andere bedrijven kijken welke vacatures er zijn.

Voor de mensen die een AO beschrijving maken; welke boeken gebruiken jullie voor je theoretisch kader? Ik heb die van Jans, Westra en een serie die Informatie & Control (van Vaassen) heet. Tips zijn welkom :)
Ik heb dit boek zelf (nog) niet, maar mijn docent AO/EV raadde deze aan ter voorbereiding op de OAT. Hij doceert ook op de AA-opleiding en daar gebruiken ze het boek ook: Bestuurlijke informatieverzorging in perspectief

Ik heb waarschijnlijk een plek gevonden voor mijn afstudeerstage. Nu door het goedkeuringsproces van school... Voldoe nog niet helemaal aan de instapeisen (nog 4 vakken uit het derde jaar openstaan :@), maar dat verwacht ik in te halen in de herkansingsperiode.
De afgelopen tentamens heb ik bijna allemaal gehaald :) 4/5... Alleen EV3 nog niet, maar dat had ik wel verwacht.
  donderdag 25 april 2013 @ 22:10:53 #295
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_125738644
Maraca, wat voor controles heb je nu dan, als je het rustig hebt? :P

Interim, jaarrekening bij kleine klantjes, kwartaalcijfers? :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  donderdag 25 april 2013 @ 22:13:08 #296
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_125738809
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:10 schreef KaBuf het volgende:
Maraca, wat voor controles heb je nu dan, als je het rustig hebt? :P

Interim, jaarrekening bij kleine klantjes, kwartaalcijfers? :)
Inderdaad interim en jaarrekening bij kleinere klanten :) Mijn planning voor de zomer is wel helemaal leeg, dus dan ben ik druk propjes aan het schieten, samen met al die andere assistenten die op kantoor zitten :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_125739430
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:08 schreef Maraca het volgende:
Jammer MJ! -O-

Enne, AO = Starreveld o|O
Ja inderdaad jammer. Aan de andere kant geeft het me wel de mogelijkheid om te kijken wat ik nu echt wil. Had een vacature gevonden welke meer in de consultancy richting ging (advies en begeleiding bij subsidieaanvragen, financieringsinstrumenten etc.), dat leek me ook wel leuk. Maar een keertje bellen om informatie in te winnen dus :)

Oh ja Starreveld natuurlijk haha. Heb het typologiemodel uiteraard wel gebruikt maar had er helemaal niet aangedacht dat hij zelf ook boeken had geschreven.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:09 schreef Miezziej het volgende:

[..]

Ik heb dit boek zelf (nog) niet, maar mijn docent AO/EV raadde deze aan ter voorbereiding op de OAT. Hij doceert ook op de AA-opleiding en daar gebruiken ze het boek ook: Bestuurlijke informatieverzorging in perspectief

Ik heb waarschijnlijk een plek gevonden voor mijn afstudeerstage. Nu door het goedkeuringsproces van school... Voldoe nog niet helemaal aan de instapeisen (nog 4 vakken uit het derde jaar openstaan :@), maar dat verwacht ik in te halen in de herkansingsperiode.
De afgelopen tentamens heb ik bijna allemaal gehaald :) 4/5... Alleen EV3 nog niet, maar dat had ik wel verwacht.
Thanks, ga even kijken of ze het in de mediatheek hebben. Wat voor soort kantoor? EV is niet moeilijk, gewoon veel oefenen. Welke onderwerpen worden behandeld?
pi_125740018
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:22 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Ja inderdaad jammer. Aan de andere kant geeft het me wel de mogelijkheid om te kijken wat ik nu echt wil. Had een vacature gevonden welke meer in de consultancy richting ging (advies en begeleiding bij subsidieaanvragen, financieringsinstrumenten etc.), dat leek me ook wel leuk. Maar een keertje bellen om informatie in te winnen dus :)

Oh ja Starreveld natuurlijk haha. Heb het typologiemodel uiteraard wel gebruikt maar had er helemaal niet aangedacht dat hij zelf ook boeken had geschreven.

[..]

Thanks, ga even kijken of ze het in de mediatheek hebben. Wat voor soort kantoor? EV is niet moeilijk, gewoon veel oefenen. Welke onderwerpen worden behandeld?
Vrij klein kantoor, via een collega van mijn bijbaan binnen gerold eigenlijk. Ik moet wel heel proactief zijn, voor de volgende keer wanneer ik kom moet ik alvast wat informatie hebben opgezocht enzo :P. Mag er eerder beginnen om "gewoon" te werken dus dat is extra leuk :)

EV3 ging over consolidatie, verdieping kasstroomoverzicht, valuta's, verdieping groot onderhoud (herstelkosten etc). En nog wel meer wat ik vast vergeten ben :+ Soms haal ik ook EV1, 2 en 3 door elkaar :P
We mochten ook het handboek jaarrekeningen erbij houden (ik gebruik die van Ernst & Young). En da alsnog niet halen he.. Maarja, ben wel blij dat ik de rest wel heb gehaald! (AO, Belastingrecht, Controlebeginselen, BA5 (wat een wonder is, want BA3 (fabrieksboekhouding zeg maar) en BA4 (fiscale boekhouding) heb ik nog niet gehaald :@ :@)
  donderdag 25 april 2013 @ 22:41:15 #299
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_125740820
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:13 schreef Maraca het volgende:

[..]

Inderdaad interim en jaarrekening bij kleinere klanten :) Mijn planning voor de zomer is wel helemaal leeg, dus dan ben ik druk propjes aan het schieten, samen met al die andere assistenten die op kantoor zitten :+
Ik heb misschien maar 5 losse dagen leeg tot m'n vakantie. :o
En ik heb maar vier weken vakantie :+
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_125751039
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:04 schreef MJ23 het volgende:
Meh, vandaag te horen gekregen dat ik niet kan blijven na m'n stage, jammer. Dan maar is bij andere bedrijven kijken welke vacatures er zijn.

Voor de mensen die een AO beschrijving maken; welke boeken gebruiken jullie voor je theoretisch kader? Ik heb die van Jans, Westra en een serie die Informatie & Control (van Vaassen) heet. Tips zijn welkom :)
Iets als BIV in perspectief idd of die rode of blauwe boekjes van Elementaire Theorie Accountantscontrole of zo. Krijg je gewoon een theorie met wat is een risico, dmv IB wordt dit getracht af te dekken, goede IB zijn er beheersmaatregelen, welke beheersmaatregelen zijn er. Beetje uitgebreider dan wel maar kan je wel pagina of 2/3 mee vullen :)
pi_125756555
Dicht :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')