abonnement Unibet Coolblue
pi_122757224


Wat is Postcrossing?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje FOK!ers is ondertussen verslaafd geraakt.

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen! ^O^

De site van Postcrossing!

Maar hoe werkt het dan :?

Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!

Is dat niet erg veel werk? :?

Valt reuze mee! Het werkt, in het kort, als volgt:
1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maar een beperkt aantal kaarten 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen. Hoe meer kaarten je verstuurd hebt, hoe meer kaarten je onderweg mag hebben!

Wat voor postzegels moet ik gebruiken :?

Voor kaarten binnen Europa plak je een zegel 'Europa 1' (85 eurocent) en voor kaarten buiten Europaeen zegel 'Wereld 1' (95 eurocent). Vanaf 01-01-2013 gaan de tarieven omhoog. Postzegels kun je bij de verkooppunten van PostNL kopen en ook online bij PostNL.

Mag ik nog guldenzegels plakken?

Guldenzegels mogen ook gewoon geplakt worden. "Postzegels houden lang hun waarde. Alle gulden en euro postzegels vanaf 1977 kunt u gewoon gebruiken, als u zorgt dat die postzegels samen de waarde hebben die nodig is om uw brief of kaart te mogen versturen. Onze postzegels met een cijfer blijven ook na tariefswijzigingen geldig," aldus de website van PostNL.

• Voor Europa dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Europa 1 postzegels.
• Voor Wereld dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Wereld 1 postzegels.
• Een normale zegel + kerstzegel kan ook voor binnen Europa.

Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF :?

'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:
1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!

Waar kan ik kaarten kopen?

Kaarten kopen kan op de meest uiteenlopende plaatsen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook kun je kaarten en postzegels via Internet bestellen. Dit kan onder andere op de volgende sites:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers :?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar zijn de vorige deeltjes gebleven :?

Die zijn hier!

Heb je de laatste post? Open dan even een nieuw topic. De OP vind je hier!
pi_122757364
sommigeN ;)
pi_122757378
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 17:35 schreef lunapuella het volgende:
sommigeN ;)
Ik zag het net ja! :')
pi_122757395
Verdorie kan dat nog veranderd worden? Dit staat echt stom!
pi_122783388
Whellup....ik snap het spelletje even niet.
Het is toch zo dat ik een kaart verstuur, die wordt geregistreerd, iemand anders krijgt mijn adres en stuurt mij een kaart, ik registreer die, die persoon krijgt een kaart van iemand anders?
Of krijgen meerdere mensen je adres als je kaart is geregistreerd?

Ik heb namelijk 1 kaart die geregistreerd is, maar daar heb ik er 2 voor terug gekregen. Beide verstuurd op dezelfde dag.
Deze keer 1 uit China


http://www.postcrossing.com/postcards/CN-842454
pi_122783578
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 17:36 schreef Mokkels het volgende:
Verdorie kan dat nog veranderd worden? Dit staat echt stom!
Even aan de modjes vragen, doen ze wel voor je ;)
GC / [{(GC)}] feedbacktopic
pi_122783647
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 11:47 schreef kvd het volgende:
Whellup....ik snap het spelletje even niet.
Het is toch zo dat ik een kaart verstuur, die wordt geregistreerd, iemand anders krijgt mijn adres en stuurt mij een kaart, ik registreer die, die persoon krijgt een kaart van iemand anders?
Of krijgen meerdere mensen je adres als je kaart is geregistreerd?

Ik heb namelijk 1 kaart die geregistreerd is, maar daar heb ik er 2 voor terug gekregen. Beide verstuurd op dezelfde dag.
Deze keer 1 uit China
[ afbeelding ]

http://www.postcrossing.com/postcards/CN-842454
Normaal is het zo:
Jij verstuurd een kaart > iemand krijgt hem
Iemand anders (een random persoon, dus niet diegene die jij hebt gestuurd) krijgt jouw adres > Jij krijgt hem > Jij registreerd > Diegene die jou een kaart heeft gestuurd mag weer naar iemand anders sturen.

Soms loop je wat voor, soms wat achter. Zo had ik laatst 18 verzonden 22 gekregen. Dus het komt allemaal goed, trekt later wel bij. Zo heb ik nu al een tijdje geen kaartje binnen gehad.
pi_122783661
Dat kan kdv.
Je verstuurde en ontvangen zullen wel ongeveer gelijk blijven. Maar de ene keer heb je meer ontvangen en de andere keer meer verstuurd. Trekt wel weer bij.
Ik had in het begin meer ontvangen dan verstuurd, nu is het andersom.
pi_122783707
Ik vind het alleen maar leuk hoor, was deze keer dus echt een verrassing op de mat, had voorlopig nog niks verwacht
pi_122783895
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 11:56 schreef kvd het volgende:
Ik vind het alleen maar leuk hoor, was deze keer dus echt een verrassing op de mat, had voorlopig nog niks verwacht
Dat is altijd leuk! Het mindere ervan: ze trekken het een keer recht en dan moet je iets langer wachten op je kaartjes.
Hoeveel heb je er nu nog onderweg?
pi_122784013
Ik heb er nog 2 onderweg, waarvan ik er van 1 het idee heb dat die vandaag aan gaat komen (beetje gekeken naar het gemiddelde van de kaartjes uit Nederland aan die persoon) .

In totaal dus 3 kaarten nu verstuurd, waarvan 1 geregistreerd en heb er nu 2 mogen ontvangen.
pi_122790065
Ja hoor, het is weer zover. :( Op dezelfde dag geposte kaart naar Polen binnen 4 (!) dagen geregistreerd, kaart naar Duitsland inmiddels alweer 2 weken onderweg.... ik snap het niet. Ligt dat aan de Deutsche Post of ...? Mijn kaarten naar Duitsland hebben iedere keer wel erg veel tijd nodig om aan te komen. :7
pi_122793522
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 15:09 schreef Molline het volgende:
Ja hoor, het is weer zover. :( Op dezelfde dag geposte kaart naar Polen binnen 4 (!) dagen geregistreerd, kaart naar Duitsland inmiddels alweer 2 weken onderweg.... ik snap het niet. Ligt dat aan de Deutsche Post of ...? Mijn kaarten naar Duitsland hebben iedere keer wel erg veel tijd nodig om aan te komen. :7
De mijne naar Duitsland zijn of heel snel of ze doen er giga lang over.
Nu een die al 24 dagen onderweg is, moet maar 94 km. Had m bijna net zo goed zelf kunnen brengen.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 12 februari 2013 @ 17:03:54 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122794570
Hopla weer 2 expired, zootje fuckers. Ik heb al een maand geen kaart meer gehad 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122795958
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:03 schreef Mokkels het volgende:

[..]

Dat is altijd leuk! Het mindere ervan: ze trekken het een keer recht en dan moet je iets langer wachten op je kaartjes.
Hoeveel heb je er nu nog onderweg?
Ik ben blij dat ik nooit meer heb ontvangen dan verstuurd, mijn vriendin heeft dat wel, en die heeft al een tijdje niets ontvangen omdat het nu aan het recht trekken is, zo irritant!
Postcrossing webshop: Happy Postcrossing.nl
  dinsdag 12 februari 2013 @ 18:07:19 #16
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_122796694
Ik heb vandaag een Valentijnskaart binnen gehad :)


http://www.postcrossing.com/postcards/US-2061416
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 12 februari 2013 @ 18:07:34 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122796707
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 17:44 schreef Happy_postcrossing het volgende:

[..]

Ik ben blij dat ik nooit meer heb ontvangen dan verstuurd, mijn vriendin heeft dat wel, en die heeft al een tijdje niets ontvangen omdat het nu aan het recht trekken is, zo irritant!
Het lijkt er wel op ja, maar het moet wel behoorlijk scheef gezeten hebben dan. Heb er ook geen melding van op de site gezien of zo. "Heuj we gaan het even rechttrekken" :N

Sta nu alweer een tijdje op 38 sent 36 received. Kan er wel weer 5 gaan versturen en wachten tot er weer wat expiret maar zo schiet het niet op natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122796883
Ik heb nu allemaal naar verre/trage landen..

Finland: 57 dagen - Expired bijna, helaas. Vooral ook omdat dit mijn enigste kaartje is wat ik ben vergeten te uploaden.
China: 30 dagen - Het is Chinees nieuwjaar dus dat kan dan wat langer duren
Rusland: 16 dagen
Thailand: 10 dagen
Amerika: 6 dagen
Wit-Rusland: 5 dagen
Oekraïne: 3 dagen
  FOK!fotograaf dinsdag 12 februari 2013 @ 18:19:14 #19
200114 Mascleta
Non me ne frega un cazzo!
pi_122797081
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 18:13 schreef Mokkels het volgende:
Ik heb nu allemaal naar verre/trage landen..

Finland: 57 dagen - Expired bijna, helaas. Vooral ook omdat dit mijn enigste kaartje is wat ik ben vergeten te uploaden.
China: 30 dagen - Het is Chinees nieuwjaar dus dat kan dan wat langer duren
Rusland: 16 dagen
Thailand: 10 dagen
Amerika: 6 dagen
Wit-Rusland: 5 dagen
Oekraïne: 3 dagen
Amerika en Thailand kunnen wel vandaag of morgen aankomen.
Canon EOS 5D MkII | Canon 24-70 F/2.8 | | Canon 70-200 F/2.8 | Canon 580EX
-----
1500m: 5.55.4 | 3000m: 12:02:05 | 5km: 20:59 | 10km: 47:21 | Halve Marathon: 1:51:03 | Marathon: 4:09:57
-----
pi_122797112
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 18:19 schreef Mascleta het volgende:

[..]

Amerika en Thailand kunnen wel vandaag of morgen aankomen.
Mijn kaarten naar Amerika doen over het algemeen er best lang over vind ik (even gekeken: gemiddeld 16 dagen en dat van 4 kaartjes).. En Thailand zo snel? :o Dacht dat dat best wel lang zou duren.
  FOK!fotograaf dinsdag 12 februari 2013 @ 18:25:18 #21
200114 Mascleta
Non me ne frega un cazzo!
pi_122797287
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 18:20 schreef Mokkels het volgende:

[..]

Mijn kaarten naar Amerika doen over het algemeen er best lang over vind ik (even gekeken: gemiddeld 16 dagen en dat van 4 kaartjes).. En Thailand zo snel? :o Dacht dat dat best wel lang zou duren.
Naar Thailand heb ik maar één kaartje gestuurd, maar die deed er slechts 11 dagen over
Canon EOS 5D MkII | Canon 24-70 F/2.8 | | Canon 70-200 F/2.8 | Canon 580EX
-----
1500m: 5.55.4 | 3000m: 12:02:05 | 5km: 20:59 | 10km: 47:21 | Halve Marathon: 1:51:03 | Marathon: 4:09:57
-----
  dinsdag 12 februari 2013 @ 18:46:02 #22
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_122797942
Mijn expirede kaartje is toch nog aangekomen na 82 dagen, had ik niet meer verwacht!
pi_122798562
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 18:07 schreef automatic_ het volgende:
Ik heb vandaag een Valentijnskaart binnen gehad :)

[ afbeelding ]
http://www.postcrossing.com/postcards/US-2061416
Die is mooi O+
Ik kreeg vandaag een gave uit Taiwan ^^


http://www.postcrossing.com/postcards/TW-799153

Het witte moet je wegdenken :)
With her feet in the city, but her heart in the outdoors.
pi_122798581
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 18:07 schreef automatic_ het volgende:
Ik heb vandaag een Valentijnskaart binnen gehad :)

[ afbeelding ]
http://www.postcrossing.com/postcards/US-2061416
Mooie kaart zeg :)

Vandaag een melding gekregen dat mijn kaartjes naar Amerika & Duitsland zijn aangekomen.
Twee nieuwe adressen getrokken en die gaan naar Polen & opnieuw Duitsland.
  Moderator dinsdag 12 februari 2013 @ 19:19:04 #25
155227 crew  Guppy
dus
pi_122799283
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 18:07 schreef automatic_ het volgende:
Ik heb vandaag een Valentijnskaart binnen gehad :)

[ afbeelding ]
http://www.postcrossing.com/postcards/US-2061416
Wat een leuke :D
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')