abonnement Unibet Coolblue
pi_122755910
Wat is de beste plek om je te informeren over zelf een pensioen opbouwen? FOK! heeft er een paar oude topics over, maar ik vraag me af hoe het volgende tegenwoordig zit :s).

Levensloopregelingen worden afgeschaft als ik het zo lees. Sparen is niet verstandig (lage rente, belasting). Hier geven ze wat vormen. Lijkt er op dat het 'lijfrente' wordt.

Ik heb een aantal vragen:
• Kan ik gewoon *ergens* zo'n lijfrenteregeling afsluiten?
• Is dat het verstandigste?
• Zijn er verschillen tussen aanbieders behalve kosten?
• Zou beleggen slimmer zijn?
• Wat kost dit ongeveer?
జ్ఞ‌ా
pi_122756091
Weet wel dat de inleg (het kan een verzekering zijn, maar ook een bankspaarrekening) aftrekbaar is, maar dat je over de uitkering belasting moet betalen tegen de dan geldende tarieven.

Je kunt er ook niet zomaar bijkomen, wat vervelend kan zijn op het moment dat je het geld toch beter kunt gebruiken (ziekte, werkloosheid, noem maar op). Je zet je geld dus vast.

Ik weet niet of je momenteel veel spaargeld/vermogen hebt, maar misschien dat het handig is om het geld toch op een andere manier 'vast' te zetten, zonder dat je vastzit aan allerlei fiscale restricties. Je hebt nu wel aftrek, maar als over 35 jaar de tarieven veel hoger zijn dan nu, heb je er dus geen voordeel van. Daarnaast betaal je over het rendement ook gewoon belasting, dus een hogere rente van een lijfrenterekening is wel leuk, maar je levert er aan het einde van de rit ook de helft weer in.

Verder:
quote:
2s.gif Op maandag 11 februari 2013 16:52 schreef µ het volgende:


Ik heb een aantal vragen:
• Kan ik gewoon *ergens* zo'n lijfrenteregeling afsluiten?
Ja.
quote:
• Is dat het verstandigste?
Zie boven.

quote:
• Zijn er verschillen tussen aanbieders behalve kosten?
Ja, er zijn verzekeraars (lijfrenteverzekering én lijfrenterekening) en banken die dit aanbieden (lijfrenterekeningen)

quote:
• Zou beleggen slimmer zijn?
Je kunt dit via zo'n regeling ook voor je laten doen. Je kunt inderdaad ook gewoon in box 3 beleggen, dus zonder de fiscale rompslomp van een lijfrente.

quote:
• Wat kost dit ongeveer?
Wat het kost is afhankelijk van wat je later bij elkaar wilt sparen. :)

[ Bericht 46% gewijzigd door Five_Horizons op 11-02-2013 17:06:16 ]
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_122756412
Wat ik doe is;

- Eigen huis kopen en proberen de hypothecaire lening af te lossen zodat je weinig vaste lasten hebt als je eenmaal met pensioen bent.

- Een klein gedeelte op "hoge" renterekeningen WGR / Banken met "hoge" rente-topic #48 (neem er meerdere dan kan je wisselen om zo veel mogelijk rente te ontvangen, en als extra zekerheid voor het geval er 1 omvalt).

- Beleggen en dan hoe ouder je wordt hoe defensiever je de portefeuille maakt.

- En als laatste pensioen opgebouwd bij diverse werkgevers met het al dan niet nog bestaande AOW.

[ Bericht 4% gewijzigd door N.I.M.B.Y. op 11-02-2013 17:09:52 (Link toegevoegd) ]
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_122758248
quote:
14s.gif Op maandag 11 februari 2013 16:57 schreef Five_Horizons het volgende:
Weet wel dat de inleg (het kan een verzekering zijn, maar ook een bankspaarrekening) aftrekbaar is, maar dat je over de uitkering belasting moet betalen tegen de dan geldende tarieven.
Is goedkoper dan jaar op jaar vermogensbelasting betalen toch? :s).
quote:
Je kunt er ook niet zomaar bijkomen, wat vervelend kan zijn op het moment dat je het geld toch beter kunt gebruiken (ziekte, werkloosheid, noem maar op). Je zet je geld dus vast.
:Y
quote:
Ik weet niet of je momenteel veel spaargeld/vermogen hebt, maar misschien dat het handig is om het geld toch op een andere manier 'vast' te zetten, zonder dat je vastzit aan allerlei fiscale restricties. Je hebt nu wel aftrek, maar als over 35 jaar de tarieven veel hoger zijn dan nu, heb je er dus geen voordeel van. Daarnaast betaal je over het rendement ook gewoon belasting, dus een hogere rente van een lijfrenterekening is wel leuk, maar je levert er aan het einde van de rit ook de helft weer in.

Verder:
[..]
Ja.
[..]
Zie boven.
[..]
Ja, er zijn verzekeraars (lijfrenteverzekering én lijfrenterekening) en banken die dit aanbieden (lijfrenterekeningen)
[..]
Je kunt dit via zo'n regeling ook voor je laten doen. Je kunt inderdaad ook gewoon in box 3 beleggen, dus zonder de fiscale rompslomp van een lijfrente.
[..]
Wat het kost is afhankelijk van wat je later bij elkaar wilt sparen. :)
Duidelijk. Bedankt voor je antwoord. Korte samenvatting (als ik het goed heb begrepen): niet mezelf rijk rekenen met belastingvoordeeel, niet te veel vastzetten en wel een vergelijking tussen aanbieders maken...
జ్ఞ‌ా
pi_122758311
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 17:08 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Wat ik doe is;

- Eigen huis kopen en proberen de hypothecaire lening af te lossen zodat je weinig vaste lasten hebt als je eenmaal met pensioen bent.
Yes, goeie. Lijkt mij ook het snelst verdiend ja.
quote:
- Een klein gedeelte op "hoge" renterekeningen WGR / Banken met "hoge" rente-topic #48 (neem er meerdere dan kan je wisselen om zo veel mogelijk rente te ontvangen, en als extra zekerheid voor het geval er 1 omvalt).
Doe ik inderdaad. Het is niet een heel groot bedrag wat ik gespaard heb, maar vorig jaar heb ik toch 5 verschillende spaarrekeningen gehad :D.
quote:
- Beleggen en dan hoe ouder je wordt hoe defensiever je de portefeuille maakt.

- En als laatste pensioen opgebouwd bij diverse werkgevers met het al dan niet nog bestaande AOW.
Al recht ^O^.
జ్ఞ‌ా
pi_122761210
quote:
14s.gif Op maandag 11 februari 2013 18:01 schreef µ het volgende:

[..]

Is goedkoper dan jaar op jaar vermogensbelasting betalen toch? :s).

[..]

:Y

[..]

Duidelijk. Bedankt voor je antwoord. Korte samenvatting (als ik het goed heb begrepen): niet mezelf rijk rekenen met belastingvoordeeel, niet te veel vastzetten en wel een vergelijking tussen aanbieders maken...
Die 1,2 procent gaat over je vermogen boven de 21.000 (en het dubbele als je fiscaal partner bent), dus de vraag is of dat zo nadelig is. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_122761316
quote:
2s.gif Op maandag 11 februari 2013 16:52 schreef µ het volgende:
Wat is de beste plek om je te informeren over zelf een pensioen opbouwen? FOK! heeft er een paar oude topics over, maar ik vraag me af hoe het volgende tegenwoordig zit :s).

Levensloopregelingen worden afgeschaft als ik het zo lees. Sparen is niet verstandig (lage rente, belasting). Hier geven ze wat vormen. Lijkt er op dat het 'lijfrente' wordt.

Ik heb een aantal vragen:
• Kan ik gewoon *ergens* zo'n lijfrenteregeling afsluiten?
• Is dat het verstandigste?
• Zijn er verschillen tussen aanbieders behalve kosten?
• Zou beleggen slimmer zijn?
• Wat kost dit ongeveer?
Ik zou ook 25% in BTC omzetten en die bewaren :P
pi_122772616
Dit is niet echt fok materiaal.. Dit is echt iets voor een gediplomeerd adviseur. Als je dergelijke zaken niet goed regelt dan kan dat fiscaal gezien flink nadelig zijn, zeker over een periode van 40 jaar..
pi_122772827
Die gediplomeerd adviseur zit hier ook, hoor :P

Anyway; voor basisinformatie kun je heel goed hier terecht. Beter dan bij de gemiddelde adviseur. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_122772871
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:46 schreef Jamievs het volgende:
Dit is niet echt fok materiaal.. Dit is echt iets voor een gediplomeerd adviseur. Als je dergelijke zaken niet goed regelt dan kan dat fiscaal gezien flink nadelig zijn, zeker over een periode van 40 jaar..
Een gediplomeerd adviseur weet ook niet hoe de wetgeving is over 40 jaar ;)

Voor de kosten van een gediplomeerd adviseur koop ik liever wat aandelen :7
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_122772904
quote:
14s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Die gediplomeerd adviseur zit hier ook, hoor :P

Anyway; voor basisinformatie kun je heel goed hier terecht. Beter dan bij de gemiddelde adviseur. :)
:D
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  donderdag 30 april 2015 @ 08:12:46 #12
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_152143937
Omdat mijn werkgever geen collectief pensioen aanbied ben ik zelf ook aan het kijken om een bankspaarrekening te openen (ik weet nog niet of dat ik dat gewoon wil sparen of beleggen).

Nu lees ik het volgende over banksparen:

quote:
Wat is het voordeel van banksparen?
Je betaalt minder belasting dan bij gewoon sparen of beleggen. In de eerste plaats betaal je over je spaar- of beleggingstegoed niet elk jaar 1,2 procent vermogensbelasting (bij bedragen boven de drempel van 21.000 euro). Bovendien stel je het betalen van inkomstenbelasting uit tot een later tijdstip als je bankspaart voor je pensioen en met je ontslagvergoeding. Mogelijk betaal je tegen de tijd dat je je bankspaarrekening gaat opmaken een lager belastingtarief.
Hoe bedoelen ze dat dichtgedrukte stuk? Als ik een deel van mijn salaris (waar ik dus al inkomstenbelasting over heb betaald) op zo'n bankspaarrekening zit dan heb ik toch al inkomstenbelasting betaald? Zoals ik het hier lees betaal je dat dus niet. Kom een deel van je salaris was je met je werkgever afspreekt op een andere post op het salarisstrookje te staan?
pi_152144091
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 08:12 schreef Sunri5e het volgende:
Omdat mijn werkgever geen collectief pensioen aanbied ben ik zelf ook aan het kijken om een bankspaarrekening te openen (ik weet nog niet of dat ik dat gewoon wil sparen of beleggen).

Nu lees ik het volgende over banksparen:

[..]

Hoe bedoelen ze dat dichtgedrukte stuk? Als ik een deel van mijn salaris (waar ik dus al inkomstenbelasting over heb betaald) op zo'n bankspaarrekening zit dan heb ik toch al inkomstenbelasting betaald? Zoals ik het hier lees betaal je dat dus niet. Kom een deel van je salaris was je met je werkgever afspreekt op een andere post op het salarisstrookje te staan?
Nee.

Jij krijgt je nettoloon gewoon gestort en stort zelf een bedrag op die geblokkeerde rekening. Dat bedrag kun je, onder voorwaarden, aftrekken van je belastbaar inkomen en dus krijg je, afhankelijk van je belastingschijf, waarschijnlijk 42% terug.

Het vervelende van een bankspaarrekening: je kunt er niet meer bij (je kunt het niet opnemen), je weet niet hoe de regels veranderen over, pakweg, 30 jaar, je weet niet of je het over 30 jaar misschien keihard nodig hebt (onverwachte uitgaven, start van een eigen bedrijf, ziekte) en uiteindelijk betaal je dus gewoon belasting over de uitkering. Dat is inclusief de rente en die rente is nooit afgetrokken. Hoeveel er dus overblijft van je fiscale voordeel, is nog maar de vraag. Mogelijk betaal je ook meer bij uitkering door een hogere belastingdruk.

Het is dus weer zo'n standaard niet-nadenkende adviseursstukje.

Mensen blijven blind voor ' belastingaftrek'.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  donderdag 30 april 2015 @ 09:34:01 #14
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_152144898
quote:
14s.gif Op donderdag 30 april 2015 08:35 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee.

Jij krijgt je nettoloon gewoon gestort en stort zelf een bedrag op die geblokkeerde rekening. Dat bedrag kun je, onder voorwaarden, aftrekken van je belastbaar inkomen en dus krijg je, afhankelijk van je belastingschijf, waarschijnlijk 42% terug.

Het vervelende van een bankspaarrekening: je kunt er niet meer bij (je kunt het niet opnemen), je weet niet hoe de regels veranderen over, pakweg, 30 jaar, je weet niet of je het over 30 jaar misschien keihard nodig hebt (onverwachte uitgaven, start van een eigen bedrijf, ziekte) en uiteindelijk betaal je dus gewoon belasting over de uitkering. Dat is inclusief de rente en die rente is nooit afgetrokken. Hoeveel er dus overblijft van je fiscale voordeel, is nog maar de vraag. Mogelijk betaal je ook meer bij uitkering door een hogere belastingdruk.

Het is dus weer zo'n standaard niet-nadenkende adviseursstukje.

Mensen blijven blind voor ' belastingaftrek'.
Als je 65+ bent betaal je ook minder inkomstenbelasting toch?

Daarnaast is het idd een groot vraagteken waar het heen gaat. Maar bij collectief pensioensparen mag je er tot je 67ste er ook niet aankomen toch?

Wat zijn andere goede opties? Deposito sparen? Beleggen?
pi_152145009
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 09:34 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Als je 65+ bent betaal je ook minder inkomstenbelasting toch?
De fiscalisering van de AOW is allang begonnen. De tweede schijf wordt inmiddels ook al langzaam gelijkgetrokken met die van voor 65.(totdat het daadwerkelijk gelijk is) De eerste schijf wordt voornamelijk gevuld met AOW en de tweede pijler (je pensioenregeling).

quote:
Daarnaast is het idd een groot vraagteken waar het heen gaat. Maar bij collectief pensioensparen mag je er tot je 67ste er ook niet aankomen toch?
Klopt en dat is ook al erg genoeg, maar daar heb je geen keuze. Voor de eigen voorzieningen heb je die wel.

quote:
Wat zijn andere goede opties? Deposito sparen? Beleggen?
Groen beleggen/sparen zorgt voor een extra vrijstelling in box 3 van bijna 57.000 euro en een heffingskorting van 0,7% van die vrijstelling. Veel aantrekkelijker dan een bankspaarrekening, wat mij betreft.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  donderdag 30 april 2015 @ 10:02:01 #16
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_152145420
Bij groen beleggen/sparen is het volgens mij niet mogelijk om maandelijks een klein bedrag (noem een 200 euro) in te leggen. Daar moet je ineens duizenden euro's inleggen. En wat zijn de rentes die je daar op krijgt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')