geen idee hoe het komt, dat was hier ook het geval.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:28 schreef Bamiblik het volgende:
P.s.: De Belastingdienst zegt dat ik in 2012 een 'bezitting' had, naar mijn mening is dit niet zo (geen spaargeld, geen eigen woning wel huur en geen beleggingen) hoe kan dit komen?
Je hebt geen bankrekening of spaargeld?quote:Op zondag 3 maart 2013 19:50 schreef Nizno het volgende:
[..]
geen idee hoe het komt, dat was hier ook het geval.
quote:Op zondag 3 maart 2013 19:48 schreef Bayswater het volgende:
Ouderschapsverlof ingegaan juni 2011 en nog lopend:
Mag ik voor ouderschapsverlofkorting vergelijken met 2011 of moet ik vergelijken met jaar voor de ouderschapsverlof is ingegaan, 2010?
Belastingdienstquote:Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2012? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting anders. U trekt uw belastbaar loon over 2012 af van uw belastbaar loon over het jaar vóór het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.
Ga er vanuit dat de Belastingdienst 2 jaaropgaven heeft binnengekregen en dat deze kloppen.quote:Op zondag 3 maart 2013 13:21 schreef nappa2307 het volgende:
De cijfers van belastingsdienst (lees fiscaal loon) klopt bij 1 bedrijf 100% ander bedrijf kan ik dus niet controleren maar ik schat die hoogte wel die kant is.
Studiekosten, ja studiefinanciering, normale hoogte (norm bedrag) bedraagt 827,-
niet hoger dan gemiddelde voor 1 jaar
aftrekbaar bedrag 0,-
Voor de belastingdienst geldt het niet als inkomen. Beetje achterlijk als je zou moeten betalen over een teruggave. Of de gemeente het als inkomen ziet ivm bepaalde toeslagen zul je bij de gemeente moeten vragen.quote:Op zondag 3 maart 2013 22:41 schreef GekkePoes het volgende:
Telt belastingteruggave als inkomen? (ivm toeslagen gemeente)
Natuurlijk heeft u een bezitting. Ook een spaarrekening met ¤ 10 telt voor de Belastingdienst als vermogen / bezitting. Als u de vervolgvraag: waren uw bezittingen op 1 januari 2012 in totaal meer waard dan ¤ 21.139 c.q. ¤ 42.278 + de vraag over maatschapelijke beleggingen met nee kunt beantwoorden is er een nihilinkomen in Box 3.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:28 schreef Bamiblik het volgende:
Ik heb vorig jaar een paar maanden in het buitenland gezeten voor mijn studie. Hiervoor heb ik een Erasmus beurs gekregen, waar moet ik dit vermelden in het Aangifte programma?
P.s.: De Belastingdienst zegt dat ik in 2012 een 'bezitting' had, naar mijn mening is dit niet zo (geen spaargeld, geen eigen woning wel huur en geen beleggingen) hoe kan dit komen?
Soms kan de gemeente een belastingteruggave wel als 'middel' van inkomen zien bijoorbeeld bij de aanvraag kwijtschelding gemeentelike belasting.quote:Op zondag 3 maart 2013 22:58 schreef Cassandra87 het volgende:
Belasting teruggave wordt bij ons bij de uitkering niet gezien als inkomen.
De hypoheekrente is wel aftrekbaar - rente betaald na het tekenen van het voorlopig koopcontract. De bouwer berekent meestal een financieringsvergoeding over de termijnen die zijn vervallen (verschuldigd zijn) voor het moment waarop je koop-/aannemingsovereenkomst tekent. De belastingdienst ziet de financieringsvergoeding die is betaald tot aan de datum dat beide partijen de overeenkomst hebben getekend niet als rente maar als onderdeel van de koop-/aanneemsom. Deze rente is dus niet aftrekbaar. De rente betaald na het tekenen van de koop-/aanemingsovereenkomst is wel aftrekbaar.quote:Op zondag 3 maart 2013 23:55 schreef starla het volgende:
Het eigen woning forfait = 0, omdat je er niet hebt gewoond en dus geen fictief inkomen in de vorm van 'woongenot' hebt gehad.
De hypotheekrente is echter ook niet aftrekbaar.
Aangezien je bij de BD lijkt te werken...quote:Op maandag 4 maart 2013 00:02 schreef belfis het volgende:
[..]
De hypoheekrente is wel aftrekbaar - rente betaald na het tekenen van het voorlopig koopcontract.
U vult helemaal niets in bij: specificatie eigenwoningforfait voor uw hoofdveblijf.
U woonde immers nog niet in deze woning c.q. u was in 2012 niet op dit adres ingeschreven.
Wel vult u in: Eigenwoningforfait voor een woning waarin u niet woonde. Aanvinken: U hebt een woning gekocht die bedoeld is als uw toekomstige hoofdverblijf bijvoorbeeld een woning in aanbouw.
Welke data u ook invult en welke WOZ-waarde doet er feitelijk niet toe. Omdat u niet in de woning woonde is de uitkomst ¤ 0.
Tenslotte vult u uiteraard wel in: de aftrekbare kosten eigen woning. Uitsplitsen in hypotheekkosten en eenmalige kosten.
Thanks! Ik was in de veronderstelling dat het verplicht was in te vullen, dacht een melding gezien te hebben, dus niet Leeg laten werkt gewoon. Thanks!quote:Op maandag 4 maart 2013 00:02 schreef belfis het volgende:
[..]
De hypoheekrente is wel aftrekbaar - rente betaald na het tekenen van het voorlopig koopcontract. De bouwer berekent meestal een financieringsvergoeding over de termijnen die zijn vervallen (verschuldigd zijn) voor het moment waarop je koop-/aannemingsovereenkomst tekent. De belastingdienst ziet de financieringsvergoeding die is betaald tot aan de datum dat beide partijen de overeenkomst hebben getekend niet als rente maar als onderdeel van de koop-/aanneemsom. Deze rente is dus niet aftrekbaar. De rente betaald na het tekenen van de koop-/aanemingsovereenkomst is wel aftrekbaar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
U vult helemaal niets in bij: specificatie eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf.
U woonde immers nog niet in deze woning c.q. u was in 2012 niet op dit adres ingeschreven.
Wel vult u in: Eigenwoningforfait voor een woning waarin u niet woonde. Aanvinken: U hebt een woning gekocht die bedoeld is als uw toekomstige hoofdverblijf bijvoorbeeld een woning in aanbouw.
Welke data u ook invult en welke WOZ-waarde doet er feitelijk niet toe. Omdat u niet in de woning woonde is de uitkomst altijd ¤ 0.
Tenslotte vult u uiteraard wel in: de aftrekbare kosten eigen woning. Uitsplitsen in aftrekbare hypotheekrente / aftrekbare financieringskosten, bijvoorbeeld de afsluitprovisie..
De gemaakte kosten moeten worden opgevoerd in het jaar van betaling. Dat is bij u dus 2011. De aangifte 2011 is eventueel nog aan te vullen met deze kosten. Dat kan ook als de aangifte definitief is. In veel gevallen is het opnieuw digitaal inzenden van de aangifte voldoende. Bijvoorbeeld als de inspecteur de aangifte ongewijzigd heeft overgenomen en er geen correctie is gevolgd. Vul de bezwaarcheck van de Belastingdienst in om te bepalen hoe u de aangifte 2011 - voor zover van toepassing - nog kunt aanvullen of corrigeren.quote:Op maandag 4 maart 2013 00:28 schreef xaban06 het volgende:
Is het trouwens mogelijk om kosten die gemaakt zijn in 2011, mee te nemen in de aangifte van 2012?
Ik heb het over gemaakte kosten voor de koop van ons woning (notaris, hypotheek, etc). Of moet dit echt met de 2011 aangifte?
Onder het kopje 'Eigenwoningforfait voor een woning waarin u (tijdelijk) niet woonde, bijvoorbeeld bij verhuizing of scheiding'.quote:Op zondag 3 maart 2013 23:44 schreef xaban06 het volgende:
Wij hebben eind 2011 een nieuwbouwwoning gekocht welke nog werd gebouwd. Vanaf dat moment ook een hypotheek afgesloten. Het hele jaar 2012 hebben we dus rente betaald.
Januari 2013 opgeleverd gekregen en verhuisd.
In heel 2012 woonden we in een huurhuis.
Bij Box 1, Eigen woning moet ik volgende ingevuld worden:
Specificatie eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf.
<Postcode en huisnummer> <Hoofdverblijf van ddmm t/m ddmm> <Woz-waarde>
Welke gegevens moet ik hier invullen? Wij hebben er in 2012 namelijk niet gewoond, echter ben ik dit verplicht in te vullen omdat op 01-01-2012 al besloten was dat dit onze hoofdverblijf zou worden (dit was eerder in het programma gevraagd).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |