abonnement Unibet Coolblue
pi_123582501
Ik heb vorig jaar een paar maanden in het buitenland gezeten voor mijn studie. Hiervoor heb ik een Erasmus beurs gekregen, waar moet ik dit vermelden in het Aangifte programma?

P.s.: De Belastingdienst zegt dat ik in 2012 een 'bezitting' had, naar mijn mening is dit niet zo (geen spaargeld, geen eigen woning wel huur en geen beleggingen) hoe kan dit komen?
  zondag 3 maart 2013 @ 19:48:05 #227
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123585988
Zal mijn vraag nog even concreet maken:

Ouderschapsverlof ingegaan juni 2011 en nog lopend:

Fiscaal loon 2010 46.000
Fiscaal loon 2011 50.000
Fiscaal loon 2012 48.000

Mag ik voor ouderschapsverlofkorting vergelijken met 2011 of moet ik vergelijken met jaar voor de ouderschapsverlof is ingegaan, 2010?
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 3 maart 2013 @ 19:50:18 #228
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_123586103
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:28 schreef Bamiblik het volgende:

P.s.: De Belastingdienst zegt dat ik in 2012 een 'bezitting' had, naar mijn mening is dit niet zo (geen spaargeld, geen eigen woning wel huur en geen beleggingen) hoe kan dit komen?
geen idee hoe het komt, dat was hier ook het geval.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 3 maart 2013 @ 20:53:13 #229
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123589512
quote:
6s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:50 schreef Nizno het volgende:

[..]

geen idee hoe het komt, dat was hier ook het geval.
Je hebt geen bankrekening of spaargeld?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 3 maart 2013 @ 22:33:58 #230
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_123596378
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:48 schreef Bayswater het volgende:
Ouderschapsverlof ingegaan juni 2011 en nog lopend:

Mag ik voor ouderschapsverlofkorting vergelijken met 2011 of moet ik vergelijken met jaar voor de ouderschapsverlof is ingegaan, 2010?
quote:
Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2012? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting anders. U trekt uw belastbaar loon over 2012 af van uw belastbaar loon over het jaar vóór het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.
Belastingdienst
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_123596840
Telt belastingteruggave als inkomen? (ivm toeslagen gemeente)
🐱
pi_123597400
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 13:21 schreef nappa2307 het volgende:
De cijfers van belastingsdienst (lees fiscaal loon) klopt bij 1 bedrijf 100% ander bedrijf kan ik dus niet controleren maar ik schat die hoogte wel die kant is.

Studiekosten, ja studiefinanciering, normale hoogte (norm bedrag) bedraagt 827,-
niet hoger dan gemiddelde voor 1 jaar

aftrekbaar bedrag 0,-
Ga er vanuit dat de Belastingdienst 2 jaaropgaven heeft binnengekregen en dat deze kloppen.
Het lijkt me dat dat de gegevens bij: studie met studiefinanciering ook kloppen - dus ¤ 0 aftrek.
Als er studiefinanciering / vergoeding is geweest is er vrijwel nooit sprake van een aftrekbaar bedrag studiekosten. Dat komt mede door de drempel van ¤ 500 (2012)
Alleen bij thuiswonende studenten met uitsluitend basisbeurs kan er aftrek mogelik zijn. Of bij hele dure studies.
pi_123597566
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:41 schreef GekkePoes het volgende:
Telt belastingteruggave als inkomen? (ivm toeslagen gemeente)
Voor de belastingdienst geldt het niet als inkomen. Beetje achterlijk als je zou moeten betalen over een teruggave. Of de gemeente het als inkomen ziet ivm bepaalde toeslagen zul je bij de gemeente moeten vragen.
Ik weet wel dat heffingskortingen waar iemand recht op heeft veelal in mindering worden gebracht op bijstandsuitkeringen.
A mind with a heart of it's own
pi_123597968
Belasting teruggave wordt bij ons bij de uitkering niet gezien als inkomen.
pi_123597975
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:28 schreef Bamiblik het volgende:
Ik heb vorig jaar een paar maanden in het buitenland gezeten voor mijn studie. Hiervoor heb ik een Erasmus beurs gekregen, waar moet ik dit vermelden in het Aangifte programma?

P.s.: De Belastingdienst zegt dat ik in 2012 een 'bezitting' had, naar mijn mening is dit niet zo (geen spaargeld, geen eigen woning wel huur en geen beleggingen) hoe kan dit komen?
Natuurlijk heeft u een bezitting. Ook een spaarrekening met ¤ 10 telt voor de Belastingdienst als vermogen / bezitting. Als u de vervolgvraag: waren uw bezittingen op 1 januari 2012 in totaal meer waard dan ¤ 21.139 c.q. ¤ 42.278 + de vraag over maatschapelijke beleggingen met nee kunt beantwoorden is er een nihilinkomen in Box 3.
pi_123598079
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:58 schreef Cassandra87 het volgende:
Belasting teruggave wordt bij ons bij de uitkering niet gezien als inkomen.
Soms kan de gemeente een belastingteruggave wel als 'middel' van inkomen zien bijoorbeeld bij de aanvraag kwijtschelding gemeentelike belasting.
pi_123600594
Wij hebben eind 2011 een nieuwbouwwoning gekocht welke nog werd gebouwd. Vanaf dat moment ook een hypotheek afgesloten. Het hele jaar 2012 hebben we dus rente betaald.

Januari 2013 opgeleverd gekregen en verhuisd.

In heel 2012 woonden we in een huurhuis.

Bij Box 1, Eigen woning moet ik volgende ingevuld worden:
Specificatie eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf.
<Postcode en huisnummer> <Hoofdverblijf van ddmm t/m ddmm> <Woz-waarde>

Welke gegevens moet ik hier invullen? Wij hebben er in 2012 namelijk niet gewoond, echter ben ik dit verplicht in te vullen omdat op 01-01-2012 al besloten was dat dit onze hoofdverblijf zou worden (dit was eerder in het programma gevraagd).
pi_123601188
Het eigen woning forfait = 0, omdat je er niet hebt gewoond en dus geen fictief inkomen in de vorm van 'woongenot' hebt gehad.

De hypotheekrente is echter ook niet aftrekbaar.
I feel kinda Locrian today
pi_123601308
Hmmm?

De maximale termijn voor het verkrijgen van hypotheekrenteaftrek voor de nog leegstaande toekomstige eigen woning (bijvoorbeeld in aanbouw) is drie jaar.

En aangezien je er nog niet woont, is het eigenwoningforfait idd 0.
Facts don't care about your feelings
pi_123601390
Je hebt gelijk volgens mij. Gedurende 3 jaar wél atrekbaar :)
I feel kinda Locrian today
pi_123601462
Volgens mij is er een optie "de woning is bedoeld als uw toekomstig hoofdverblijf" maar ik gebruik het aangifteprogramma zelden... (misschien onder bijzondere situaties ofzo?)
Facts don't care about your feelings
pi_123601516
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:55 schreef starla het volgende:
Het eigen woning forfait = 0, omdat je er niet hebt gewoond en dus geen fictief inkomen in de vorm van 'woongenot' hebt gehad.

De hypotheekrente is echter ook niet aftrekbaar.
De hypoheekrente is wel aftrekbaar - rente betaald na het tekenen van het voorlopig koopcontract. De bouwer berekent meestal een financieringsvergoeding over de termijnen die zijn vervallen (verschuldigd zijn) voor het moment waarop je koop-/aannemingsovereenkomst tekent. De belastingdienst ziet de financieringsvergoeding die is betaald tot aan de datum dat beide partijen de overeenkomst hebben getekend niet als rente maar als onderdeel van de koop-/aanneemsom. Deze rente is dus niet aftrekbaar. De rente betaald na het tekenen van de koop-/aanemingsovereenkomst is wel aftrekbaar.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

U vult helemaal niets in bij: specificatie eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf.
U woonde immers nog niet in deze woning c.q. u was in 2012 niet op dit adres ingeschreven.

Wel vult u in: Eigenwoningforfait voor een woning waarin u niet woonde. Aanvinken: U hebt een woning gekocht die bedoeld is als uw toekomstige hoofdverblijf bijvoorbeeld een woning in aanbouw.
Welke data u ook invult en welke WOZ-waarde doet er feitelijk niet toe. Omdat u niet in de woning woonde is de uitkomst altijd ¤ 0.

Tenslotte vult u uiteraard wel in: de aftrekbare kosten eigen woning. Uitsplitsen in aftrekbare hypotheekrente / aftrekbare financieringskosten, bijvoorbeeld de afsluitprovisie..

[ Bericht 10% gewijzigd door belfis op 04-03-2013 00:08:56 ]
pi_123601705
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:02 schreef belfis het volgende:

[..]

De hypoheekrente is wel aftrekbaar - rente betaald na het tekenen van het voorlopig koopcontract.
U vult helemaal niets in bij: specificatie eigenwoningforfait voor uw hoofdveblijf.
U woonde immers nog niet in deze woning c.q. u was in 2012 niet op dit adres ingeschreven.

Wel vult u in: Eigenwoningforfait voor een woning waarin u niet woonde. Aanvinken: U hebt een woning gekocht die bedoeld is als uw toekomstige hoofdverblijf bijvoorbeeld een woning in aanbouw.
Welke data u ook invult en welke WOZ-waarde doet er feitelijk niet toe. Omdat u niet in de woning woonde is de uitkomst ¤ 0.

Tenslotte vult u uiteraard wel in: de aftrekbare kosten eigen woning. Uitsplitsen in hypotheekkosten en eenmalige kosten.
Aangezien je bij de BD lijkt te werken...

Ik gebruik het OV als vervoer naar werk. Dit kan als aftrekpost worden opgegeven. Echter, ik heb niet alle treinkaartjes bewaard...

Is dit obligaat? Of kan via de werkgever een verklaring komen dat je het OV gebruikt? Of controleren jullie uberhaupt niet :P
I feel kinda Locrian today
pi_123602121
Hoewel ik niet bij de Belastingdienst werk, kan ik uiteraard wel antwoord op uw vraag proberen te geven. Een openbaarvervoerverklaring of reisverklarng van uw werkgever volstaat om de aftrekpost te kunnen opvoeren in uw aangifte. Lees onder:overige vervoerbewijzen in de link hieronder van de Belastingdienst:
http://www.belastingdiens(...)ng_of_reisverklaring
pi_123602174
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:02 schreef belfis het volgende:

[..]

De hypoheekrente is wel aftrekbaar - rente betaald na het tekenen van het voorlopig koopcontract. De bouwer berekent meestal een financieringsvergoeding over de termijnen die zijn vervallen (verschuldigd zijn) voor het moment waarop je koop-/aannemingsovereenkomst tekent. De belastingdienst ziet de financieringsvergoeding die is betaald tot aan de datum dat beide partijen de overeenkomst hebben getekend niet als rente maar als onderdeel van de koop-/aanneemsom. Deze rente is dus niet aftrekbaar. De rente betaald na het tekenen van de koop-/aanemingsovereenkomst is wel aftrekbaar.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

U vult helemaal niets in bij: specificatie eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf.
U woonde immers nog niet in deze woning c.q. u was in 2012 niet op dit adres ingeschreven.

Wel vult u in: Eigenwoningforfait voor een woning waarin u niet woonde. Aanvinken: U hebt een woning gekocht die bedoeld is als uw toekomstige hoofdverblijf bijvoorbeeld een woning in aanbouw.
Welke data u ook invult en welke WOZ-waarde doet er feitelijk niet toe. Omdat u niet in de woning woonde is de uitkomst altijd ¤ 0.

Tenslotte vult u uiteraard wel in: de aftrekbare kosten eigen woning. Uitsplitsen in aftrekbare hypotheekrente / aftrekbare financieringskosten, bijvoorbeeld de afsluitprovisie..
Thanks! Ik was in de veronderstelling dat het verplicht was in te vullen, dacht een melding gezien te hebben, dus niet :) Leeg laten werkt gewoon. Thanks!
pi_123602179
Dank!
I feel kinda Locrian today
pi_123602658
Is het trouwens mogelijk om kosten die gemaakt zijn in 2011, mee te nemen in de aangifte van 2012?

Ik heb het over gemaakte kosten voor de koop van ons woning (notaris, hypotheek, etc). Of moet dit echt met de 2011 aangifte?
pi_123602959
Volgens mij moet je dat gewoon bij 2011 invoeren.
I feel kinda Locrian today
pi_123603026
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:28 schreef xaban06 het volgende:
Is het trouwens mogelijk om kosten die gemaakt zijn in 2011, mee te nemen in de aangifte van 2012?

Ik heb het over gemaakte kosten voor de koop van ons woning (notaris, hypotheek, etc). Of moet dit echt met de 2011 aangifte?
De gemaakte kosten moeten worden opgevoerd in het jaar van betaling. Dat is bij u dus 2011. De aangifte 2011 is eventueel nog aan te vullen met deze kosten. Dat kan ook als de aangifte definitief is. In veel gevallen is het opnieuw digitaal inzenden van de aangifte voldoende. Bijvoorbeeld als de inspecteur de aangifte ongewijzigd heeft overgenomen en er geen correctie is gevolgd. Vul de bezwaarcheck van de Belastingdienst in om te bepalen hoe u de aangifte 2011 - voor zover van toepassing - nog kunt aanvullen of corrigeren.
Zie: http://www.belastingdiens(...)nhulpen/bezwaarcheck
  maandag 4 maart 2013 @ 08:50:33 #250
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123606271
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:44 schreef xaban06 het volgende:
Wij hebben eind 2011 een nieuwbouwwoning gekocht welke nog werd gebouwd. Vanaf dat moment ook een hypotheek afgesloten. Het hele jaar 2012 hebben we dus rente betaald.

Januari 2013 opgeleverd gekregen en verhuisd.

In heel 2012 woonden we in een huurhuis.

Bij Box 1, Eigen woning moet ik volgende ingevuld worden:
Specificatie eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf.
<Postcode en huisnummer> <Hoofdverblijf van ddmm t/m ddmm> <Woz-waarde>

Welke gegevens moet ik hier invullen? Wij hebben er in 2012 namelijk niet gewoond, echter ben ik dit verplicht in te vullen omdat op 01-01-2012 al besloten was dat dit onze hoofdverblijf zou worden (dit was eerder in het programma gevraagd).
Onder het kopje 'Eigenwoningforfait voor een woning waarin u (tijdelijk) niet woonde, bijvoorbeeld bij verhuizing of scheiding'.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')