abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 11 februari 2013 @ 15:40:11 #1
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_122752977
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- "
Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"

Voor de rest,...



In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2012. Het aangifteprogramma 2012 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2012 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2012. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2013 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2012 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.
Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2013 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2012 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2017 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2013. Pas na 1 maart 2013 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2013 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2013 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2012 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2012. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2013. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2013 ontvangen.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra
Veranderingen 2012

Ook in 2012 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld.
Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Controleer hier of je aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.

Studiekosten
In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is.
- studie zonder studiefinanciering over 2012
- studie met studiefinanciering over 2012
- studie met studiefinanciering in vorige jaren
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Meer info kun je hier vinden.
Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen
Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;)
Klik dus ook een op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

Deze OP vind je hier.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 11 februari 2013 @ 15:43:01 #2
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_122753057
Krijg je als eenmanszaak bericht wanneer je dit moet invullen of moet je zelf actie ondernemen? :)
  maandag 11 februari 2013 @ 15:55:50 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122753568
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:43 schreef Armageddon het volgende:
Krijg je als eenmanszaak bericht wanneer je dit moet invullen of moet je zelf actie ondernemen? :)
De eerste brieven zijn al verstuurd en het programma is vanaf 15 februari te downloaden als je inlogt op de site van de belastingdienst.

[ Bericht 1% gewijzigd door ManAtWork op 11-02-2013 16:55:06 ]
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_122755310
Ik heb de brief ook al ontvangen een week geleden. Op het belastindienst ondernemers gedeelte staat dat het programma 15 feb. te downloaden is. Ik zie het bij m'n aangiftes ook nog niet staan...
Facts don't care about your feelings
pi_122755549
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:43 schreef Armageddon het volgende:
Krijg je als eenmanszaak bericht wanneer je dit moet invullen of moet je zelf actie ondernemen? :)
Je moet altijd zelf actie ondernemen. Als je niet wordt voor aangifte wordt uitgenodigd, moet je zelf de aangifte doen.
Generaal?? Pardon??
  maandag 11 februari 2013 @ 16:55:51 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_122756036
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 16:42 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:

[..]

Je moet altijd zelf actie ondernemen. Als je niet wordt voor aangifte wordt uitgenodigd, moet je zelf de aangifte doen.
Als je lang genoeg wacht dan is de BD toch de eerste die actie onderneemt :D :P
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_122771542
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 16:42 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:

[..]

Je moet altijd zelf actie ondernemen. Als je niet wordt voor aangifte wordt uitgenodigd, moet je zelf de aangifte doen.
Voor zover ik weet krijg je als ondernemer altijd een aangiftebrief...
Facts don't care about your feelings
pi_122771807
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:22 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Voor zover ik weet krijg je als ondernemer altijd een aangiftebrief...
Ik snap dat. Als je niks krijgt, betekent het nog niet dat je ineens geen aangifte hoeft te doen.
Generaal?? Pardon??
pi_122777219
Ik zie zo snel mijn jaaroverzicht van mijn ING hypotheek niet, niet op papier maar ook niet op internet bankieren.

Heb ik deze al ontvangen en moet ik nog even verder zoeken of klopt het dat ik die nog niet ontvangen heb? Dat laatste is misschien wel aannemelijk omdat hij ook niet op internet staat..
pi_122779294
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 00:45 schreef Ralphmeister het volgende:
Ik zie zo snel mijn jaaroverzicht van mijn ING hypotheek niet, niet op papier maar ook niet op internet bankieren.
Heb ik ook (nog) niet ontvangen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122779437
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 16:55 schreef sanger het volgende:

[..]

Als je lang genoeg wacht dan is de BD toch de eerste die actie onderneemt :D :P
Normaal gesproken zal de BD je, zoals al aangegeven, echt wel uitnodigen. Zodra je je bij de KvK als ondernemer hebt ingeschreven sta je bij de BD niet meer langer als particulier te boek, maar als iemand die 'winst uit onderneming' geniet. Die groep wordt normaliter standaard 'uitgenodigd' tot het doen van aangifte.

Sowieso ben je als particulier ook wel verplicht om aangifte te doen als je meer dan ¤ 45 aan inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen óf inkomensafhankelijke bijdrage ZVW te weinig op je inkomen is ingehouden (bijvoorbeeld doordat je meerdere inkomstenbronnen naast elkaar hebt, of naast het werk nog resultaat uit overige werkzaamheden, winst uit onderneming of alimentatie ontvangt (de ZVW-bijdrage geldt alleen voor alimentatieverplichtingen die ná ingang van de Zorgverzekeringswet per 1 januari 2006 zijn ontstaan).

Voor particulieren weet de BD wel of zij te weinig belasting hebben afgedragen door de aangifte loonbelasting/premie volksverzekeringen die hun werkgever(s) gedaan heeft/hebben. Zij worden over 't algemeen eind oktober alsnog uitgenodigd om aangifte te doen. Officieel zijn ze dan te laat, aangezien iemand die belasting verschuldigd is en daar op 1 juli van het jaar na afloop van het jaar waarover de belasting verschuldigd is tot 14 juli daaropvolgend de tijd heeft het verzoek te doen uitgenodigd te worden.

Als je nog langer wacht dan zal op een gegeven moment een onderdeel van de Belastingdienst eraan te pas komen waar je liever niet mee te maken krijgt ;)
pi_122780435
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 08:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb ik ook (nog) niet ontvangen.
Okay dankjewel, dan wacht ik nog even rustig af :)
pi_122784298
Afgelopen jaar braaf loonslaaf geweest, vrijgezel gebleven, braaf hypotheekrente betaald, geen grote medische kosten, geen noemenswaardige spaartegoeden, geen schulden behalve hypotheek, enige grote uitgave een nieuwe keuken... Ik heb nu de volgende zaken klaarliggen om richting mijn belastingadviseur te sturen voor de aangifte, maar het is zo weinig voor mijn gevoel:

- Jaaropgave werkgever
- Financieel jaaroverzicht hoofdbank (waar ook hypotheek loopt)
- Financieel jaaroverzicht spaarbank

Schiet me net te binnen dat de WOZ waarde van mijn huis waarschijnlijk ook wel nuttige informatie is... Maar wat zou nog meer van belang kunnen zijn? Wat zou de adviseur nog meer van mij willen hebben/weten?
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_122784353
Ik ben echt een leek als het gaat om inkomstenbelasting. Voor het eerst na mijn afstuderen heb ik ergens in juli 2012 een fulltime baan gekregen. Via mijn jaaropgaaf 2012 heb ik dit jaar voor het eerst aangifte gedaan. Hierin heb ik onder het kopje "loon" gewoon mijn bruto loon, ingehouden loonheffing en arbeidskorting in gezet.

Ik kan echter nergens vinden waar ik mijn ingehouden ZVW in moet vullen, hoewel ik wel kan zien dat je dit op kan geven. Heb echt al redelijk goed gezocht, maar vind 't niet.

Iemand? O+
pi_122784364
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:19 schreef robdriessen het volgende:
Wat zou de adviseur nog meer van mij willen hebben/weten?
Wie zou dat beter weten dan de ....adviseur.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122784489
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:21 schreef blomke het volgende:

[..]

Wie zou dat beter weten dan de ....adviseur.....
Ja maar da's veel te voordehandliggend! :+
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_122784666
Heeft iemand een idee hoe de Belastingdienst aangiftes controleert? Is het altijd steeksproefsgewijs? En hebben ze een systeem waardoor een afwijkende aangifte eruit wordt gepikt?

Als ik hier iets meer duidelijkheid over heb, dan weet ik of het lonend is om wat aftrekpostjes op te geven die ik niet heb gehad.
pi_122784725
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:21 schreef Jaytonism het volgende:
Ik ben echt een leek als het gaat om inkomstenbelasting. Voor het eerst na mijn afstuderen heb ik ergens in juli 2012 een fulltime baan gekregen. Via mijn jaaropgaaf 2012 heb ik dit jaar voor het eerst aangifte gedaan. Hierin heb ik onder het kopje "loon" gewoon mijn bruto loon, ingehouden loonheffing en arbeidskorting in gezet.

Ik kan echter nergens vinden waar ik mijn ingehouden ZVW in moet vullen, hoewel ik wel kan zien dat je dit op kan geven. Heb echt al redelijk goed gezocht, maar vind 't niet.

Iemand? O+
Ja, ZVW hoef je niet in te vullen.
pi_122785116
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Heeft iemand een idee hoe de Belastingdienst aangiftes controleert? Is het altijd steeksproefsgewijs? En hebben ze een systeem waardoor een afwijkende aangifte eruit wordt gepikt?
"Opvallende" aangiftes worden inderdaad uitgeworpen en gecontroleerd.
quote:
Als ik hier iets meer duidelijkheid over heb, dan weet ik of het lonend is om wat aftrekpostjes op te geven die ik niet heb gehad.
Je bedoelt fraude..
pi_122785227
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:33 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ja, ZVW hoef je niet in te vullen.
Dus Loonheffingshit en arbeidskorting is 't enige wat ik in hoef te vullen? Ik kan niets meer terugkrijgen die ingehouden Zwv? Of wordt dat automatisch gedaan?
pi_122785299
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:50 schreef Jaytonism het volgende:

[..]

Dus Loonheffingshit en arbeidskorting is 't enige wat ik in hoef te vullen? Ik kan niets meer terugkrijgen die ingehouden Zwv? Of wordt dat automatisch gedaan?
Klopt.. meer hoef je niet in te vullen en je krijgt ook niks terug van ingehouden Zwv
pi_122785361
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:46 schreef DonJames het volgende:

Je bedoelt fraude..
Ik zou het eerder noemen: terugpakken wat de Belastingdienst ooit van mij heeft gestolen. Zo is mij ooit een keer 250e door de neus geboord omdat ik geen vervoerbewijzen meer had en de BD geen genoegen neemt met een verklaring van de werkgever m.b.t. reiskosten woon-werk.
Oke, ik had die vervoerbewijzen moeten bewaren, maar niet iedereen weet exact wat er in de wet staat.
pi_122786113
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:55 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ik zou het eerder noemen: terugpakken wat de Belastingdienst ooit van mij heeft gestolen. Zo is mij ooit een keer 250e door de neus geboord omdat ik geen vervoerbewijzen meer had en de BD geen genoegen neemt met een verklaring van de werkgever m.b.t. reiskosten woon-werk.
Oke, ik had die vervoerbewijzen moeten bewaren, maar niet iedereen weet exact wat er in de wet staat.
Nee, de Belastingdienst heeft dat niet van je "gestolen", dat geld heb je zelf weggegooid. Zo werkt het niet, het is toch echt gewoon fraude.
pi_122786916
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:52 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Klopt.. meer hoef je niet in te vullen en je krijgt ook niks terug van ingehouden Zwv
Bedankt.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 13:43:58 #25
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_122786947
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:50 schreef Jaytonism het volgende:

[..]

Dus Loonheffingshit en arbeidskorting is 't enige wat ik in hoef te vullen? Ik kan niets meer terugkrijgen die ingehouden Zwv? Of wordt dat automatisch gedaan?
Die ZVW is niet ingehouden, die heb je ook van de werkgever vergoed gekregen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 13:44:36 #26
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_122786968
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:55 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ik zou het eerder noemen: terugpakken wat de Belastingdienst ooit van mij heeft gestolen. Zo is mij ooit een keer 250e door de neus geboord omdat ik geen vervoerbewijzen meer had en de BD geen genoegen neemt met een verklaring van de werkgever m.b.t. reiskosten woon-werk.
Oke, ik had die vervoerbewijzen moeten bewaren, maar niet iedereen weet exact wat er in de wet staat.
Dus jij maakt een fout en noemt het vervolgens stelen :')
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_122797543
Ik lees links en rechts wat over het opgeven van studieschuld bij de belastingdienst. Dit jaar ben ik begonnen met terug betalen. Ik heb een schuld van ¤22.000 ongeveer. Moet ik dit opgeven bij de belasting? En wat doen zij er dan mee?
  dinsdag 12 februari 2013 @ 18:45:43 #28
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122797932
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 18:33 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik lees links en rechts wat over het opgeven van studieschuld bij de belastingdienst. Dit jaar ben ik begonnen met terug betalen. Ik heb een schuld van ¤22.000 ongeveer. Moet ik dit opgeven bij de belasting? En wat doen zij er dan mee?
Je kunt het invullen bij box 3. Dan zie je vanzelf of het effect op de te betalen belasting heeft.
En als de belastingdienst het ziet, komen ze het direct innen. :+
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_122798179
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 18:45 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je kunt het invullen bij box 3. Dan zie je vanzelf of het effect op de te betalen belasting heeft.
En als de belastingdienst het ziet, komen ze het direct innen. :+
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 18:45 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je kunt het invullen bij box 3. Dan zie je vanzelf of het effect op de te betalen belasting heeft.
En als de belastingdienst het ziet, komen ze het direct innen. :+
Hoezo komen ze het direct innen? Die schuld? Die kan ik niet betalen, daar heb ik nog 15 jaar voor ;)
pi_122798510
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 18:33 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik lees links en rechts wat over het opgeven van studieschuld bij de belastingdienst. Dit jaar ben ik begonnen met terug betalen. Ik heb een schuld van ¤22.000 ongeveer. Moet ik dit opgeven bij de belasting? En wat doen zij er dan mee?
Als je een vermogen hebt waarover je belasting zou moeten betalen in box 3, dan kun je de studieschuld als schuld in box 3 opgeven, zodat het saldo daar lager wordt en je dus minder of geen belasting in box 3 betaalt.
Zijn je bezittingen te laag om boven het vrijgestelde vermogen te komen, dan kun je verder niets met die studieschuld.
A mind with a heart of it's own
pi_122798655
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 19:01 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Als je een vermogen hebt waarover je belasting zou moeten betalen in box 3, dan kun je de studieschuld als schuld in box 3 opgeven, zodat het saldo daar lager wordt en je dus minder of geen belasting in box 3 betaalt.
Zijn je bezittingen te laag om boven het vrijgestelde vermogen te komen, dan kun je verder niets met die studieschuld.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 19:01 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Als je een vermogen hebt waarover je belasting zou moeten betalen in box 3, dan kun je de studieschuld als schuld in box 3 opgeven, zodat het saldo daar lager wordt en je dus minder of geen belasting in box 3 betaalt.
Zijn je bezittingen te laag om boven het vrijgestelde vermogen te komen, dan kun je verder niets met die studieschuld.
Ah ok. Ik heb geen spaargeld (nja, minder dan 2000 euro) en dus een schuld van ¤22.000. Ik hoef de schuld dus niet op te geven, want ik kan er niets mee.

Bedankt voor jullie hulp!
  dinsdag 12 februari 2013 @ 19:46:13 #32
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122800633
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 18:52 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

[..]

Hoezo komen ze het direct innen? Die schuld? Die kan ik niet betalen, daar heb ik nog 15 jaar voor ;)
Heeft iets te maken met een gat in de schatkist,.. :P
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_122805786
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 18:33 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik lees links en rechts wat over het opgeven van studieschuld bij de belastingdienst. Dit jaar ben ik begonnen met terug betalen. Ik heb een schuld van ¤22.000 ongeveer. Moet ik dit opgeven bij de belasting? En wat doen zij er dan mee?
Had je tijdens die studie recht op stufi? Anders kun je je studiekosten ook nog aftrekken van je belastbare inkomen (van dat jaar, maar als je niet alles kan aftrekken omdat je niet genoeg inkomen had doe je dat in een ander jaar.)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_122808158
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 21:20 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Had je tijdens die studie recht op stufi? Anders kun je je studiekosten ook nog aftrekken van je belastbare inkomen (van dat jaar, maar als je niet alles kan aftrekken omdat je niet genoeg inkomen had doe je dat in een ander jaar.)
Ja, tijdens die studie had ik recht op stufi. Ben in 2010 afgestudeerd. Het laatste jaar had ik een volledige lening, toen was m'n stufi op. Ik snap niet helemaal wat je verder bedoelt :)
pi_122808666
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 22:05 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Ja, tijdens die studie had ik recht op stufi. Ben in 2010 afgestudeerd. Het laatste jaar had ik een volledige lening, toen was m'n stufi op. Ik snap niet helemaal wat je verder bedoelt :)
In sommige gevallen kan je studiekosten aftrekken van je inkomen waardoor je minder belasting hoeft te betalen. :)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_122812395
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 22:14 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

In sommige gevallen kan je studiekosten aftrekken van je inkomen waardoor je minder belasting hoeft te betalen. :)
Vandaar dat ik niks terug zie van de studiekosten op het overzicht..
Heb niet genoeg gewerkt en krijg blijkbaar al mijn loonheffing terug. :7
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_122842084
Dag lieve mensen, het invulseizoen is weer begonnen.
In 2012 had ik de twijfelachtige eer de 10 jaar net te overschrijden van het studeren.
Het hoe en waarom maakt even niet zoveel uit; maar het volgende wel.

Bij aftrekposten, en dan in het bijzonder studiekosten, staat het volgende kopje:
- 'Studie met studiefinanciering in vorige jaren'

Ik neem aan dat ik hiervoor de duo moet gaan bellen (online kan ik het niet vinden in ieder geval?) hoeveel ze mij exact hebben betaald gedurende mijn studietijd, en welk gedeelte daarvan exact binnen het kopje definitieve lening valt. Er is immers ook een deel kwijtgescholden ivm behalen bachelor.

Ik begrijp verder dat het alleen gaat om basisbeurs en aanvullende beurs, niet om OV en dergelijken?

Kloppen deze aannames?

Tot slot; wat als iemand anders (mijn ouders) gedurende 1 van die definitieve lening jaren mijn studie nog betaald hebben? Mag ik het dan alsnog aftrekken?
pi_122850758
Ik moet helaas nog even wachten met invullen. De belastingdienst moet me eerst een M-biljet sturen. Ondertussen is, dankzij jullie, mijn voorlopige aangifte 2013 goedgekeurd en krijg ik dus de HRA binnenkort maandelijks overgemaakt.
pi_122856032
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 19:50 schreef Holy_Goat het volgende:
Dag lieve mensen, het invulseizoen is weer begonnen.
In 2012 had ik de twijfelachtige eer de 10 jaar net te overschrijden van het studeren.
Het hoe en waarom maakt even niet zoveel uit; maar het volgende wel.

Bij aftrekposten, en dan in het bijzonder studiekosten, staat het volgende kopje:
- 'Studie met studiefinanciering in vorige jaren'

Ik neem aan dat ik hiervoor de duo moet gaan bellen (online kan ik het niet vinden in ieder geval?) hoeveel ze mij exact hebben betaald gedurende mijn studietijd, en welk gedeelte daarvan exact binnen het kopje definitieve lening valt. Er is immers ook een deel kwijtgescholden ivm behalen bachelor.

Ik begrijp verder dat het alleen gaat om basisbeurs en aanvullende beurs, niet om OV en dergelijken?

Kloppen deze aannames?

Tot slot; wat als iemand anders (mijn ouders) gedurende 1 van die definitieve lening jaren mijn studie nog betaald hebben? Mag ik het dan alsnog aftrekken?
Inderdaad gaat het alleen om de basisbeurs en de eventuele aanvullende beurs die in 2012 definitief niet zijn omgezet in een gift. U dient over de informatie te beschikken vermeld in Bericht studiefinanciering van de verschillende jaren. Ik neem aan dat DUO deze informatie nog heeft en u wil toesturen.

De invulling is verder niet heel moeilijk. Jaar aanvinken (kan al vanaf 2001), soort onderwijs, periode. Verder moet worden ingevuld: Totaal definitieve lening / totaal studiefinanciering.
Het programma rekent het normbedrag en het aftrekbaar bedrag van elk jaar uit. Vaak zal het aftrekbaar bedrag het normbedrag van dat bepaalde jaar zijn.

Tenslotte worden de aftrekbare bedragen van de jaren opgeteld. De aftrekpost 2012 kan dus fiks zijn. Of de aftrekpost veel oplevert hangt van het inkomen 2012 af. Voorbeeld: inkomen is ¤ 5000. Aftrekpost studiefinanciering voorgaande jaren is ¤ 9000. ¤ 4000 schuift door naar 2013. En kan in de aangifte 2013 alsnog worden vermeld bij: Restant persoonsgebnden aftrek voorgaande jaren.

N.B: voor zover van toepassing - u vindt dit restant persoonsgebonden aftrek vermeld in het overzicht van de aangifte. Klikken op: persoonsgebonden aftrek. Het ene jaar dat uw ouders de studiekosten hebben betaald - daarover zou ik me niet druk maken. Het zijn kosten die op u drukken, omdat de studiebeurs niet in een gift is omgezet. Ofwel: u moet de studiekosten alsnog (grotendeels) terugbetalen..
pi_122868921
quote:
7s.gif Op woensdag 13 februari 2013 23:50 schreef belfis het volgende:

[..]

Inderdaad gaat het alleen om de basisbeurs en de eventuele aanvullende beurs die in 2012 definitief niet zijn omgezet in een gift. U dient over de informatie te beschikken vermeld in Bericht studiefinanciering van de verschillende jaren. Ik neem aan dat DUO deze informatie nog heeft en u wil toesturen.

De invulling is verder niet heel moeilijk. Jaar aanvinken (kan al vanaf 2001), soort onderwijs, periode. Verder moet worden ingevuld: Totaal definitieve lening / totaal studiefinanciering.
Het programma rekent het normbedrag en het aftrekbaar bedrag van elk jaar uit. Vaak zal het aftrekbaar bedrag het normbedrag van dat bepaalde jaar zijn.

Tenslotte worden de aftrekbare bedragen van de jaren opgeteld. De aftrekpost 2012 kan dus fiks zijn. Of de aftrekpost veel oplevert hangt van het inkomen 2012 af. Voorbeeld: inkomen is ¤ 5000. Aftrekpost studiefinanciering voorgaande jaren is ¤ 9000. ¤ 4000 schuift door naar 2013. En kan in de aangifte 2013 alsnog worden vermeld bij: Restant persoonsgebnden aftrek voorgaande jaren.

N.B: voor zover van toepassing - u vindt dit restant persoonsgebonden aftrek vermeld in het overzicht van de aangifte. Klikken op: persoonsgebonden aftrek. Het ene jaar dat uw ouders de studiekosten hebben betaald - daarover zou ik me niet druk maken. Het zijn kosten die op u drukken, omdat de studiebeurs niet in een gift is omgezet. Ofwel: u moet de studiekosten alsnog (grotendeels) terugbetalen..
Dankjewel, mooi uitgebreid antwoord. Hier kan ik wat mee. Duo gebeld, en als ik ze een mail stuur met wat ik exact weten wil sturen ze me dat toe.
  donderdag 14 februari 2013 @ 19:49:29 #41
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122884525
Dit staat er op mijn jaaropgave 2012:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan iemand mij vertellen wat ik terug krijg? Ik werk pas sinds deze zomer.
pi_122884956
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 19:49 schreef Sunri5e het volgende:
Dit staat er op mijn jaaropgave 2012:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan iemand mij vertellen wat ik terug krijg? Ik werk pas sinds deze zomer.
Denk je nou werkelijk dat iedereen hier een glazen bol heeft?
Vul gewoon het aangifteprogramma in, dan zie je vanzelf wat eruit komt.
A mind with a heart of it's own
pi_122885167
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 19:49 schreef Sunri5e het volgende:
Dit staat er op mijn jaaropgave 2012:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan iemand mij vertellen wat ik terug krijg? Ik werk pas sinds deze zomer.
Vul alles anders even in in het aangifteprogramma, voor je het verstuurd heb je al een overzichtje met wat je al dan niet terugkrijgt. Of weet je niet precies wat waar moet?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  donderdag 14 februari 2013 @ 23:00:38 #44
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122896194
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2013 20:00 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Vul alles anders even in in het aangifteprogramma, voor je het verstuurd heb je al een overzichtje met wat je al dan niet terugkrijgt. Of weet je niet precies wat waar moet?
Welke 3 van deze bedragen moet ik gebruiken bij het invullen?
pi_122903092
Om herhaling van zetten te voorkomen verwijs ik naar het vorig topic, pagina 12, waar precies dezelfde vraag gesteld werd: WGR / Het grote 'aangifte inkomstenbelasting 2012' topic deel 1

Wat je terugkrijgt is van meerdere zaken afhankelijk, de meest voorkomende:
- Is dit het enige inkomen dat je gehad hebt in 2012?
- Mocht dit niet het enige inkomen zijn geweest, was het andere inkomen een inkomen dat onder de loonheffing viel en is daar ook de loonheffingskorting toegepast?
- Zijn er aftrekposten?
- Is er in box 3 vermogen dat meer is dan het heffingvrij vermogen van ¤ 21.139 p.p.
- Heb je al een voorlopige aanslag in 2012 ontvangen?

[ Bericht 47% gewijzigd door DreO op 15-02-2013 07:24:52 ]
pi_122903620
quote:
7s.gif Op woensdag 13 februari 2013 23:50 schreef belfis het volgende:

[..]

Inderdaad gaat het alleen om de basisbeurs en de eventuele aanvullende beurs die in 2012 definitief niet zijn omgezet in een gift. U dient over de informatie te beschikken vermeld in Bericht studiefinanciering van de verschillende jaren. Ik neem aan dat DUO deze informatie nog heeft en u wil toesturen.

De invulling is verder niet heel moeilijk. Jaar aanvinken (kan al vanaf 2001), soort onderwijs, periode. Verder moet worden ingevuld: Totaal definitieve lening / totaal studiefinanciering.
Het programma rekent het normbedrag en het aftrekbaar bedrag van elk jaar uit. Vaak zal het aftrekbaar bedrag het normbedrag van dat bepaalde jaar zijn.

Tenslotte worden de aftrekbare bedragen van de jaren opgeteld. De aftrekpost 2012 kan dus fiks zijn. Of de aftrekpost veel oplevert hangt van het inkomen 2012 af. Voorbeeld: inkomen is ¤ 5000. Aftrekpost studiefinanciering voorgaande jaren is ¤ 9000. ¤ 4000 schuift door naar 2013. En kan in de aangifte 2013 alsnog worden vermeld bij: Restant persoonsgebnden aftrek voorgaande jaren.

N.B: voor zover van toepassing - u vindt dit restant persoonsgebonden aftrek vermeld in het overzicht van de aangifte. Klikken op: persoonsgebonden aftrek. Het ene jaar dat uw ouders de studiekosten hebben betaald - daarover zou ik me niet druk maken. Het zijn kosten die op u drukken, omdat de studiebeurs niet in een gift is omgezet. Ofwel: u moet de studiekosten alsnog (grotendeels) terugbetalen..
Ik had nog een kleine vraag die hier bij hoort. Door die dikke aftrek valt mijn verzamelinkomen ineens 7k lager uit dan verwacht. Het verzamelinkomen is het inkomen dat effect heeft op zorg/huur toeslag, toch? Dat zou dan betekenen dat ik alsnog een stukje zorg/huurtoeslag krijg :) (mijn huisgenoot verdient ook)
  vrijdag 15 februari 2013 @ 09:21:02 #47
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_122904406
Hoelang duurt het ongeveer tot een wijziging voorlopige aanslag is verwerkt?
pi_122904546
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 19:49 schreef Sunri5e het volgende:
Dit staat er op mijn jaaropgave 2012:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan iemand mij vertellen wat ik terug krijg? Ik werk pas sinds deze zomer.
Als je verder geen inkomsten, aftrekposten, eigen woning, echtgenote etc. hebt, dan krijg je zo'n 1500 euro terug.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 15 februari 2013 @ 09:28:59 #49
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122904596
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 09:26 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als je verder geen inkomsten, aftrekposten, eigen woning, echtgenote etc. hebt, dan krijg je zo'n 1500 euro terug.
^O^
pi_122909974
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 09:21 schreef foetre het volgende:
Hoelang duurt het ongeveer tot een wijziging voorlopige aanslag is verwerkt?
Mijn ervaring is dat dat tussen de 2 weken en 2 maanden kan duren. Maar misschien zijn er wel officiële richtlijnen voor, dat weet ik niet.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 15 februari 2013 @ 13:33:51 #51
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_122911753
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 08:25 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Ik had nog een kleine vraag die hier bij hoort. Door die dikke aftrek valt mijn verzamelinkomen ineens 7k lager uit dan verwacht. Het verzamelinkomen is het inkomen dat effect heeft op zorg/huur toeslag, toch? Dat zou dan betekenen dat ik alsnog een stukje zorg/huurtoeslag krijg :) (mijn huisgenoot verdient ook)
je verzamelinkomen is inderdaad de basis voor je toeslagen.
Je kan meer of minder ontvangen door je aangifte.

Uiteraard telt dan ook het inkomen van je huisgenoot mee voor de huurtoeslag en als je toeslagpartners bent ook voor de zorgtoeslag.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_122912722
Het aangifteprogramma voor ondernemers is beschikbaar dus ik heb weer wat te doen dit weekend :)
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  vrijdag 15 februari 2013 @ 18:53:25 #53
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122923648
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 14:01 schreef JumpingJacky het volgende:
Het aangifteprogramma voor ondernemers is beschikbaar dus ik heb weer wat te doen dit weekend :)
Leuk tijdverdrijf. c_/
Aangezien ik al gezorgd heb dat het geld al op mijn rekening staat, wacht ik wel tot mijn jaarrekening klaar is. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_122934787
Mijn software moet nog geüpdatet worden :)

Moest jij ook door die hele administratieve rompslomp van het KPN PKIoverheidsshit ManAtWork?
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 15 februari 2013 @ 22:44:37 #55
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122934851
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 22:43 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn software moet nog geüpdatet worden :)

Moest jij ook door die hele administratieve rompslomp van het KPN PKIoverheidsshit ManAtWork?
Rompslomp? Binnen twee weken alles keurig netjes geregeld.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_122934924
Oh bij mij ging het minder soepel... nu moet er zelfs nog iemand langskomen om m'n ID te checken (alsof we een rechtstreeks verbinding met het witte huis hebben ofzo) maar die is niet op komen dagen :')
Facts don't care about your feelings
pi_122937278
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 13:44 schreef sanger het volgende:

[..]

Dus jij maakt een fout en noemt het vervolgens stelen :')
Yep.. ik vind belastingen sowieso gelegaliseerde diefstal. Ben ook pro zwart werken.
pi_122937527
Overigens doe ik nu een opleiding voor belastingconsulent..is eigenlijk wel in tegenspraak met het voorgaande.
pi_122937608
Ja, maar belastingen zijn inderdaad legaal en zwart werken illegaal daar zit het verschil :')

Hey, misschien moet je een zwart werkende belastingconsulent worden!!
Facts don't care about your feelings
pi_122937911
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 23:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja, maar belastingen zijn inderdaad legaal en zwart werken illegaal daar zit het verschil :')

Hey, misschien moet je een zwart werkende belastingconsulent worden!!
Nee ik werk niet zwart..zeker niet als ik officieel belastingconsulent zou zijn. Weet nog niet wat ik ermee ga doen..belastingwetgeving is ingewikkeld en iedereen heeft ermee te maken..genoeg werk dus vermoed ik
pi_122941139
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 22:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Oh bij mij ging het minder soepel... nu moet er zelfs nog iemand langskomen om m'n ID te checken (alsof we een rechtstreeks verbinding met het witte huis hebben ofzo) maar die is niet op komen dagen :')
Herkenbaar. Alleen kwam de geheime politie bij ons wel langs voor een paspoortcontrole.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zaterdag 16 februari 2013 @ 10:45:30 #62
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122943909
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 22:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Oh bij mij ging het minder soepel... nu moet er zelfs nog iemand langskomen om m'n ID te checken (alsof we een rechtstreeks verbinding met het witte huis hebben ofzo) maar die is niet op komen dagen :')
Bij mij is er ook iemand langs geweest. Keurig op het afgesproken tijdstip.
Heb ook collega's gehoord waarbij het lang heeft geduurd. Maar die hadden de boel ook niet goed ingevuld of verstuurd. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 16 februari 2013 @ 10:48:35 #63
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122943976
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 23:47 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Nee ik werk niet zwart..zeker niet als ik officieel belastingconsulent zou zijn. Weet nog niet wat ik ermee ga doen..belastingwetgeving is ingewikkeld en iedereen heeft ermee te maken..genoeg werk dus vermoed ik
Belastingconsulent/adviseur is een uitstervend ras. Iedereen vindt de antwoorden op internet en de belastingdienst weet alles al van je en vult het al voor je in.
En met je instelling voor zwartwerken zullen een hoop aangiften wel niet naar waarheid worden ingevuld. :P
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_122946985
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 23:32 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Yep.. ik vind belastingen sowieso gelegaliseerde diefstal. Ben ook pro zwart werken.
Je bent aan het shoppen in de wet. Het deel van de wet dat er een aftrekpost voor werknemersaftrek is ken je wel (art. 3.87 IB), maar het simpele principe van "wie stelt bewijst" (art. 150 Rv) vergeet je dan, want hey... niet iedereen kan de wet kennen (terwijl iedere Nederlander juist geacht wordt die wél te kennen). Recht heb je niet per definitie, je toont aan dat je het hebt. Als jij dat niet kan, kan de BD 2 dingen doen: 1. Je op je mooie blauwe/groene/bruine ogen vertrouwen óf 2. de aftrekpost uit de aangifte verwijderen omdat jij niet aan je wettelijke verplichting kan voldoen.

En aangezien het bij recht gewoon om feiten gaat, wordt er voor het tweede gekozen.
  maandag 18 februari 2013 @ 23:10:56 #65
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_123054483
Hoi,

Ik vul nu voor het eerst de inkomstenbelasting in (zzp - eenmanszaak). Ik heb alle vragen afgewerkt maar krijg bij het overzicht de volgende melding:

Het saldo fiscalewinstberekening (niet gevuld) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of aan het winstaandeel van uw ondernemingen (¤x).

Hoe krijg ik deze bedragen gelijk? Ik had het één en ander op Google gezocht en las dat het bij activa en passiva zit. Daar is alles bij mij blanco (vandaag de melding dat ik het niet had ingevuld). Maar wat moet ik daar dan invullen? Iemand een idee?

Nog een vraag.
Ik heb over 2012 ook de KOR toegepast. Dit bedrag moet ik dan ook ergens invullen. Dat heb ik dus bijgeteld bij mijn omzet (netto). Doe ik dat goed?
pi_123055019
Ik heb ook een vraag, waarom ga je dat proberen in te vullen als je er geen flauw benul van hebt? Je hebt geen balans ingevuld, dan is het niet zo raar dat het niet klopt hé? Ik neem aan dat je bij je eenmanszaak een administratie hebt bijgehouden en dus een w&v en een balans tevoorschijn kan toveren...
Facts don't care about your feelings
  maandag 18 februari 2013 @ 23:53:14 #67
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_123056349
Mijn probleem is dat ik niet begrijp hoe ik dat gedeelte moet invullen. :)

Ik heb weinig omzet gehad, geen kosten. Ook kom ik niet in aanmerking voor bepaalde aftrekkingen (< 1225 uur gewerkt). Ik snap dus niet hoe ik een balans kan invullen als ik maar 1 bedrag heb (omzet). Een beetje uitleg zou welkom zijn.
pi_123056560
Omdat je niet begrijpt hoe een boekhouding werkt. Al heb je alleen omzet gehad en geen kosten, dat moet die omzet nog wel ergens op de balans komen te staan. Of je klanten hebben nog niet betaald (debiteuren) of via de bank betaald...

In dat geval is dit je enige debet saldo, credit zelfde bedrag op eigen vermogen (kapitaal).

De hele btw (ook een balansrekening) kan je dus direct glad boeken omdat je recht hebt op KOR, dit is ook weer extra omzet inderdaad (zou het wel apart specificeren).
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 19 februari 2013 @ 00:07:06 #69
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_123056942
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 23:58 schreef YoshiBignose het volgende:
Omdat je niet begrijpt hoe een boekhouding werkt. Al heb je alleen omzet gehad en geen kosten, dat moet die omzet nog wel ergens op de balans komen te staan. Of je klanten hebben nog niet betaald (debiteuren) of via de bank betaald...

In dat geval is dit je enige debet saldo, credit zelfde bedrag op eigen vermogen (kapitaal).

De hele btw (ook een balansrekening) kan je dus direct glad boeken omdat je recht hebt op KOR, dit is ook weer extra omzet inderdaad (zou het wel apart specificeren).
Bedankt voor je snelle antwoord. De klanten hebben wel betaald. Ik heb dus een bedrag als omzet.

Dit bedrag moet ik als debet invullen onder activa. Ik snap alleen niet precies waar het onder valt. Ik neem aan dat hetzelde bedrag ook op de credit/passiva moet komen (anders is het geen balans) onder "eigen vermogen". Toch?

Er staat bij eigen vermogen wel een vraagteken, met de tekst: "Vul de boekwaarde in van het eigen vermogen dat u hebt geinvesteerd in uw onderneming." Maar ik heb toch niks geinvesteerd?

Ik zit nu dus met 3 vragen.

1) Waar reken ik de omzet onder activa?
2) Onder passiva moet het dus onder eigen vermogen komen en ik neem aan dat het begin boekjaar 0 is en eind boekjaar het bedrag de omzet?
3) Waar precies kan ik het bedrag van de KOR neerzetten?
pi_123057639
Juist, dus stel je omzet was ¤1000 excl. btw, hij heeft het overgemaakt naar je bankrekening en dat is het enige wat er in 2012 gebeurd was dan krijg je dus:

Balans
Debet: bank ¤1210
Credit: eigen vermogen ¤1210

W&V
Credit: omzet ¤1000
Credit: KOR (omzet, overige opbrengsten) ¤210

De btw stond dus eerst credit op de balans als af te dragen btw, maar door de KOR kreeg je dit terug en verschuift dit naar de omzet. Welterusten. :O
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 19 februari 2013 @ 09:09:00 #71
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_123061654
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 00:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Juist, dus stel je omzet was ¤1000 excl. btw, hij heeft het overgemaakt naar je bankrekening en dat is het enige wat er in 2012 gebeurd was dan krijg je dus:

Balans
Debet: bank ¤1210
Credit: eigen vermogen ¤1210

W&V
Credit: omzet ¤1000
Credit: KOR (omzet, overige opbrengsten) ¤210

De btw stond dus eerst credit op de balans als af te dragen btw, maar door de KOR kreeg je dit terug en verschuift dit naar de omzet. Welterusten. :O
Dit dus.

En het saldo van de fiscale winst is dan (vereenvoudigd) het EV einde jaar -/- WEV begin van het jaar (1210 -/- 0 =) 1210.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_123083066
Ik ben 7 maanden stagiair geweest met stage vergoeding en erna in dienst(3,5 maanden) bij hetzelfde bedrijf gegaan en nu heb ik recht op een aardig bedrag dat ik terug. Nu weet ik niet of mijn redenering helemaal klopt. Maar het bedrag dat ik terug krijg is bekeken over de hele periode dat ik bij bedrijf gewerkt heb en hierdoor val ik in een lagere schaal waardoor ik meer terug krijg.
pi_123086587
Vul die shit in zou ik zeggen jesus christ :') wat kunnen we hier nou mee.
Facts don't care about your feelings
pi_123086819
De redenering klopt ook nog eens niet. Loonheffing over een tijdvak wordt altijd teruggerekend naar een jaarloon.
pi_123090599
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 10:48 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Belastingconsulent/adviseur is een uitstervend ras. Iedereen vindt de antwoorden op internet en de belastingdienst weet alles al van je en vult het al voor je in.

Is dat zo? :+
  woensdag 20 februari 2013 @ 09:19:25 #76
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123105935
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 21:09 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Is dat zo? :+
Ja. :+
En de SC is ergens anders. :P
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123118610
Ik heb hem helemaal ingevuld, alle bonnen doorgelopen, alle posten nog een keer gecontroleerd pfff, dit is het eerste jaar dat ik niet meteen op 'verzend' druk. Ik loop hem dit weekend nog 1 keer door en dan gaat ie de deur uit.

Wat ik opgeef:
- Loon in loondienst
- Overige werkzaamheden een - getal. (in oktober als parttime ondernemer gestart, meer geinvesteerd dan binnen is gekomen)
- Uitkering, afkoop pensioen
- Loon in loondienst van mijn vriendin
- Hypotheekschuld en betaalde rente
- Studiekosten van mezelf en alles wat aan die studie gerelateerd is. (Nee geen laptop etc)

Bril en lenzen mogen niet meer als aftrekpost toch?
pi_123119744
Bril is niet meer aftrekbaar. Studiekosten wel, maar dat is ook weer afhankelijk of je studiefinanciering krijgt of niet (meer info hier)
Facts don't care about your feelings
pi_123119892
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 15:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Bril is niet meer aftrekbaar. Studiekosten wel, maar dat is ook weer afhankelijk of je studiefinanciering krijgt of niet (meer info hier)
Dank je wel. Ik krijg geen stufi, heb een opleiding naast mijn baan gedaan. Dat deel heb ik helemaal uitgezocht, studiekosten aftrekbaar en een aantal gekochte spullen ook. (uiteraard met drempel maar die vult het programma netjes zelf in)
pi_123127013
Ik heb een vraag over de jaaropgave van 2012. Nu heb ik er meerder gehad omdat ik bij meerdere werkgevers heb gewerkt afgelopen jaar, maar het gaat me om mijn huidige werkgever. Ik ben hier begin November in dienst getreden en over November betaald gekregen en in December ook gewerkt.

Nu kijk ik op mijn jaaropgave en zie ik alleen November te staan. Waarom staat december er niet bij? Is dat omdat ik die in januari uitbetaald heb gekregen of is het een fout?
Feyenoord Rotterdam
pi_123130058
quote:
19s.gif Op woensdag 20 februari 2013 18:36 schreef Fuszy het volgende:
Ik heb een vraag over de jaaropgave van 2012. Nu heb ik er meerder gehad omdat ik bij meerdere werkgevers heb gewerkt afgelopen jaar, maar het gaat me om mijn huidige werkgever. Ik ben hier begin November in dienst getreden en over November betaald gekregen en in December ook gewerkt.

Nu kijk ik op mijn jaaropgave en zie ik alleen November te staan. Waarom staat december er niet bij? Is dat omdat ik die in januari uitbetaald heb gekregen of is het een fout?
Als er niet staat dat de periode 1-11 t/m 31-12 is dan lijkt het me een fout..

Zo, heb aangifte ook verstuurd. Geheel naar waarheid ingevuld. O-)
pi_123139189
quote:
19s.gif Op woensdag 20 februari 2013 18:36 schreef Fuszy het volgende:
Ik heb een vraag over de jaaropgave van 2012. Nu heb ik er meerder gehad omdat ik bij meerdere werkgevers heb gewerkt afgelopen jaar, maar het gaat me om mijn huidige werkgever. Ik ben hier begin November in dienst getreden en over November betaald gekregen en in December ook gewerkt.

Nu kijk ik op mijn jaaropgave en zie ik alleen November te staan. Waarom staat december er niet bij? Is dat omdat ik die in januari uitbetaald heb gekregen of is het een fout?
Als je het in 2013 uitbetaald hebt gekregen moet je het in 2013 opgeven. Vandaar dat het er niet bijstaat inderdaad.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_123149468
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 14:59 schreef exode het volgende:

- Overige werkzaamheden een - getal. (in oktober als parttime ondernemer gestart, meer geinvesteerd dan binnen is gekomen)
Verliesverrekening is pas mogelijk als de BD van mening is dat er sprake is van een onderneming. Welke aangifte heb je nu, die van particulieren of die van IB ondernemers?
  donderdag 21 februari 2013 @ 09:32:20 #84
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123150941
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 06:55 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Verliesverrekening is pas mogelijk als de BD van mening is dat er sprake is van een onderneming. Welke aangifte heb je nu, die van particulieren of die van IB ondernemers?
Nee, je kunt een negatief resultaat uit overige werkzaamheden heel goed verrekenen met looninkomsten. Daarvoor hoeft er geen sprake te zijn van een onderneming.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123151179
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 09:32 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee, je kunt een negatief resultaat uit overige werkzaamheden heel goed verrekenen met looninkomsten. Daarvoor hoeft er geen sprake te zijn van een onderneming.
Dat heb ook begrepen van de bijeenkomst bij de belastingdienst. :)
pi_123167800
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 09:32 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee, je kunt een negatief resultaat uit overige werkzaamheden heel goed verrekenen met looninkomsten. Daarvoor hoeft er geen sprake te zijn van een onderneming.
Dat kan, dan spreek je echter niet over een onderneming zoals de vraagsteller dat aanhaalde.
  donderdag 21 februari 2013 @ 17:55:51 #87
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123169288
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 17:19 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Dat kan, dan spreek je echter niet over een onderneming zoals de vraagsteller dat aanhaalde.
Ook een negatieve winst uit onderneming kan verrekend worden met looninkomsten. Of je wel of geen gebruik kunt maken van ondernemersfaciliteiten maakt dan ook niet uit.
Ik begrijp dus niet waar je heen wilt met de kwalificatie 'onderneming volgens de belastingdienst' in combinatie met het niet verrekenbaar zijn van een negatief resultaat.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123236669
-edit-

[ Bericht 50% gewijzigd door Landgeld op 23-02-2013 18:12:10 ]
Love is in the air!
pi_123243063
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 17:19 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Dat kan, dan spreek je echter niet over een onderneming zoals de vraagsteller dat aanhaalde.
Ik ben geen onderneming volgens de belastingdienst, ik moet overige inkomsten invullen. Dat is allemaal bekend, ook dat ik een - getal mag invullen. :) Mijn belastbare inkomen in 2012 gaat daardoor omlaag.

Ik ben parttime ondernemer, hopelijk ooit minder parttime of zelfs fulltime maar vooralsnog dus parttime. Voor de belastingdienst niet, maar ik blijf mezelf toch lekker ondernemer noemen. ;) Overigens ben ik voor de omzetbelasting het weer wel.

Ik ben vooral 'bang' dat ik dit keer iets vergeet, aftrekposten etc. Ik vul hem altijd zelf in, zo lastig is het niet. Ik ben echter bij mijn allereerste BTW aangifte ook een grote post vergeten (ten nadele van mezelf) waardoor ik steeds denk: toch nog even nakijken.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 17:15:22 #90
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123245339
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 16:13 schreef exode het volgende:

[..]

Ik ben geen onderneming volgens de belastingdienst, ik moet overige inkomsten invullen. Dat is allemaal bekend, ook dat ik een - getal mag invullen. :) Mijn belastbare inkomen in 2012 gaat daardoor omlaag.

Ik ben parttime ondernemer, hopelijk ooit minder parttime of zelfs fulltime maar vooralsnog dus parttime. Voor de belastingdienst niet, maar ik blijf mezelf toch lekker ondernemer noemen. ;) Overigens ben ik voor de omzetbelasting het weer wel.

Ik ben vooral 'bang' dat ik dit keer iets vergeet, aftrekposten etc. Ik vul hem altijd zelf in, zo lastig is het niet. Ik ben echter bij mijn allereerste BTW aangifte ook een grote post vergeten (ten nadele van mezelf) waardoor ik steeds denk: toch nog even nakijken.
Omdat je ook ondernemer voor de BTW bent: misschien is de KOR van toepassing?
Aangezien we niet weten wat je wel en/of niet hebt ingevuld, kunnen we ook niet zeggen of je iets vergeten bent.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123245589
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 17:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Omdat je ook ondernemer voor de BTW bent: misschien is de KOR van toepassing?
Aangezien we niet weten wat je wel en/of niet hebt ingevuld, kunnen we ook niet zeggen of je iets vergeten bent.
Nou ik kreeg ruim ¤200 btw terug maar ben nog eens ¤200 vergeten. Gelukkig kan ik die alsnog indienen heb ik reeds achterhaald. In 2013 ga ik hopelijk winst maken en dan is de KOR absoluut een oplossing, thx.

Je hebt gelijk over wat ik wel of niet vergeten ben. Maar mijn hele aangifte hier is niet echt een oplossing. Ik heb het nu 10 keer opnieuw doorgelopen, ik ga hem indienen. Het was ook meer een constatering van mezelf dat ik voor het eerst in jaren niet meteen op 'verzenden' klik.

De vele tips in dit topic en eerdere topics hebben mij in ieder geval geholpen. Keep up the good work!
pi_123249721
Even anders gesteld. Ik heb: geen eigen woning, ik huur particulier, geen hypotheek, geen kinderen, geen samenlevingscontract (woon wel samen), geen studie, geen grote medische kosten gemaakt, werk fulltime -inkomen rond modaal-, nog steeds bij 1e werkgever, geen reiskosten OV, geen aandelen, geen lijfrente, geen spaargeld boven 20k.

Vraag ik ben benieuwd of het voor mij eens interessant zou zijn mijn aangifte eens te laten doen door een expert? Ik ken een goed iemand die dit voor 35 euro doet. Dit is geen hoog bedrag maar zoals je ziet is mijn aangifte niet heel spannend. Wellicht dus zonde van het geld om dit uit te besteden :´)
Love is in the air!
pi_123250628
Ik verdien wat bij via commissie van een product op mijn site. Als het goed is moet ik de commissie opbrengsten invullen in box 1: overig werk (inkomsten uit overig werk).

Is een kopie van mijn bankrekeningoverzicht (waar de commissie opbrengsten op staan) voldoende als ze vragen hoe ik aan dit bedrag kom? Ik krijg namelijk geen factuur.
pi_123258550
Even een korte vraag aan de belasting deskundigen hier.

Ik heb dit jaar een hoortoestel aangeschaft. Hiervoor heb ik een deel betaald via het verplichte eigen risico van mijn zorgverzekering en een deel uit mijn eigen zak.

Kan ik het deel dat betaald is via het eigen risico ook terug vragen via de BD?

Ik denk van wel nl. maar ik wil het toch even zeker weten.

En nog even een edit:
Lees ik nou goed op de site van de BD dat ik de vergoeding die ik kreeg van het UWV niet van het bedrag hoef af te halen? Nee dus, wat ik las ging over iets anders

[ Bericht 9% gewijzigd door Nanook24 op 23-02-2013 23:40:16 ]
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_123263100
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 19:27 schreef Landgeld het volgende:
Even anders gesteld. Ik heb: geen eigen woning, ik huur particulier, geen hypotheek, geen kinderen, geen samenlevingscontract (woon wel samen), geen studie, geen grote medische kosten gemaakt, werk fulltime -inkomen rond modaal-, nog steeds bij 1e werkgever, geen reiskosten OV, geen aandelen, geen lijfrente, geen spaargeld boven 20k.

Vraag ik ben benieuwd of het voor mij eens interessant zou zijn mijn aangifte eens te laten doen door een expert? Ik ken een goed iemand die dit voor 35 euro doet. Dit is geen hoog bedrag maar zoals je ziet is mijn aangifte niet heel spannend. Wellicht dus zonde van het geld om dit uit te besteden :´)
Waarom zou je dat doen? Het enige wat je over hoeft te typen zijn je gegevens en je jaaropgaaf.... moet je toch wel lukken? (en zelfs dat hoeft misschien niet eens als je wacht tot maart)

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 19:49 schreef Gsus86 het volgende:
Ik verdien wat bij via commissie van een product op mijn site. Als het goed is moet ik de commissie opbrengsten invullen in box 1: overig werk (inkomsten uit overig werk).

Is een kopie van mijn bankrekeningoverzicht (waar de commissie opbrengsten op staan) voldoende als ze vragen hoe ik aan dit bedrag kom? Ik krijg namelijk geen factuur.
In principe zou je via de affiliatie site of waar je de commissie ook krijgt lijkt me wel een soort overzicht uit kunnen draaien?

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 22:46 schreef Nanook24 het volgende:
Even een korte vraag aan de belasting deskundigen hier.

Ik heb dit jaar een hoortoestel aangeschaft. Hiervoor heb ik een deel betaald via het verplichte eigen risico van mijn zorgverzekering en een deel uit mijn eigen zak.

Kan ik het deel dat betaald is via het eigen risico ook terug vragen via de BD?

Ik denk van wel nl. maar ik wil het toch even zeker weten.

En nog even een edit:
Lees ik nou goed op de site van de BD dat ik de vergoeding die ik kreeg van het UWV niet van het bedrag hoef af te halen? Nee dus, wat ik las ging over iets anders
Nee.
Facts don't care about your feelings
pi_123267873
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 00:55 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Waarom zou je dat doen? Het enige wat je over hoeft te typen zijn je gegevens en je jaaropgaaf.... moet je toch wel lukken? (en zelfs dat hoeft misschien niet eens als je wacht tot maart)

[..]

In principe zou je via de affiliatie site of waar je de commissie ook krijgt lijkt me wel een soort overzicht uit kunnen draaien?

[..]

Nee.
Kan dat ik iets over het hoofd zie natuurlijk
Love is in the air!
  zondag 24 februari 2013 @ 11:30:13 #97
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123269047
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 10:24 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Kan dat ik iets over het hoofd zie natuurlijk
Hoe zouden we dat vanaf hier moeten kunnen beoordelen?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123302307
Iemand enig idee? Mijn vriendin verdiend rond de 4800 euro, maar krijgt nu de heffingskorting niet uitbetaald voor 2012. Weet iemand hoeveel dit bedrag maximaal moet zijn, of dat er (hopelijk) een fout in het programma zit?
Niets is sterker dan dat ene woord...
pi_123303554
Wat staat er op haar loonstrook?

Waarom zijn er mensen die denken dat als iets niet klopt, er een fout in het programma zit. Begin eerst met de fout bij je zelf te zoeken!
Facts don't care about your feelings
  zondag 24 februari 2013 @ 22:27:16 #100
174296 Siyara
Feyenoord!
pi_123304492
Dat denk ik niet, ik hoop het. Denk dat ze teveel verdiend heeft, maar kan nergens vinden waar die grens ligt, ook niet in de helpfunctie van het programma.
Niets is sterker dan dat ene woord...
pi_123306493
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 22:27 schreef Siyara het volgende:
Dat denk ik niet, ik hoop het. Denk dat ze teveel verdiend heeft, maar kan nergens vinden waar die grens ligt, ook niet in de helpfunctie van het programma.
Die "grens" bestaat dan ook niet.
  zondag 24 februari 2013 @ 22:59:35 #102
174296 Siyara
Feyenoord!
pi_123306698
Maar je krijgt wel minder recht op een uitbetaald bedrag van heffingskorting naar mate je meer verdiend? Ondanks dat ze tot nu toe pas 81 euro heeft ontvangen.
Niets is sterker dan dat ene woord...
pi_123307098
Ze heeft 4800 verdiend en je denkt dat ze teveel verdiend heeft :') waar heb je het over man. Geef nou even de cijfers van de jaaropgaaf en vertel ons wat je verwacht dat ze dan terug zou moeten krijgen??
Facts don't care about your feelings
  zondag 24 februari 2013 @ 23:08:28 #104
174296 Siyara
Feyenoord!
pi_123307202
4800 euro inkomen, 83 euro arbeidskorting, geen loonbelasting. Ik zelf heb een flink verdienende baan. Ik zou verwachten dat ze de heffingskorting die ze niet ontvangen heeft uibetaald krijgt. We zijn fiscale partners.

Duidelijk genoeg?
Niets is sterker dan dat ene woord...
  zondag 24 februari 2013 @ 23:08:41 #105
174296 Siyara
Feyenoord!
pi_123307217
dubbelpost
Niets is sterker dan dat ene woord...
pi_123307494
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 22:59 schreef Siyara het volgende:
Maar je krijgt wel minder recht op een uitbetaald bedrag van heffingskorting naar mate je meer verdiend? Ondanks dat ze tot nu toe pas 81 euro heeft ontvangen.
Uw vriendin krijgt de algemene heffingskorting verrekend op haar eigen inkomen van ¤ 4800
Ze krijgt de algemene heffingskorting niet nog een keer uitbetaald . Die uitbetaling zou ze wel krijgen als ze helemaal geen inkomsten zou hebben.
Als ze geboren is na 1972 is haar heffingskorting ¤ 1588 (geen kind) De uitkomst zal zijn dat ze geen belasting over de ¤ 4800 hoeft te betalen.
NB: als uw fiscaal partner geen inkomen in 2012 zou hebben genoten zou er slechts ¤ 1491 heffingskorting uitbetaald zijn En natuurlijk had ze dan niet de beschikking over de ¤ 4800.
Met haar kleine baan heeft ze dus eigenlijk netto ¤ 3309 verdiend.
  zondag 24 februari 2013 @ 23:17:14 #107
174296 Siyara
Feyenoord!
pi_123307694
Dus als ik het goed begrijp, moet zij ook premie volksverzekeringen betalen, en word dat totale bedrag - heffingskorting (0 euro dus) het uitbetalingsbedrag?
Niets is sterker dan dat ene woord...
pi_123307841
De aanslag zal inderdaad ¤ 0 zijn / niets terug te krijgen en niets te betalen.
Ter informatie: het 'belastingvrije' bedrag was voor 2012 ruim ¤ 6500. Voor 2013 is dit belastingvrije bedrag iets lager vanwege een hogere heffing belastingschijf 1.
  zondag 24 februari 2013 @ 23:21:39 #109
174296 Siyara
Feyenoord!
pi_123307908
quote:
7s.gif Op zondag 24 februari 2013 23:20 schreef belfis het volgende:
De aanslag zal inderdaad ¤ 0 zijn / niets terug te krijgen en niets te betalen.
Ter informatie: het 'belastingvrije' bedrag was voor 2012 ruim ¤ 6500. Voor 2013 is dit belastingvrije bedrag iets lager vanwege een hogere heffing belastingschijf 1.
Duidelijk, hartelijk dank voor de hulp!
Niets is sterker dan dat ene woord...
pi_123314323
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 00:55 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Waarom zou je dat doen? Het enige wat je over hoeft te typen zijn je gegevens en je jaaropgaaf.... moet je toch wel lukken? (en zelfs dat hoeft misschien niet eens als je wacht tot maart)

Misschien dat jullie adviseren dat er desondanks veel onvoorziene posten zijn?
Love is in the air!
  maandag 25 februari 2013 @ 18:22:03 #111
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123333616
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 21:55 schreef Siyara het volgende:
Iemand enig idee? Mijn vriendin verdiend rond de 4800 euro, maar krijgt nu de heffingskorting niet uitbetaald voor 2012. Weet iemand hoeveel dit bedrag maximaal moet zijn, of dat er (hopelijk) een fout in het programma zit?
Misschien omdat die al verrekend is op haar loonstrookjes?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 26 februari 2013 @ 14:07:19 #112
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_123365915
Even een vraagje:

In wil nu m'n aangfte gaan doen via dat programmatje van de belastingdienst, maar hoe geef je je beleggingen aan? Moet Naam + Nummer + waarde invullen maar is dat het totaalbedrag samen op 01-01-2012 of echt de aandelen/obligaties splitsen per regel?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_123366312
Gewoon het nummer van je effectenrekening + het saldo...
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 26 februari 2013 @ 14:39:52 #114
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_123367050
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 14:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Gewoon het nummer van je effectenrekening + het saldo...
Oke bedankt.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_123367067
Moet een psychiatrische cliënt die ik begeleid die een uitkering ontvangt (DWI/UWV) en enkelt dit als inkomsten heeft ook aangifte doen? Ik begeleid deze persoon sinds kort en deze heeft de afgelopen paar jaar nooit iets gedaan hieraan. Gaat dit al automatisch via die uitkering instanties?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 26 februari 2013 @ 15:37:26 #116
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_123368932
Indien degene geen belasting hoeft te betalen en geen verzoek heeft gehad tot aangifte is deze niet verplicht aangifte in te vullen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_123368956
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 15:37 schreef Nizno het volgende:
Indien degene geen belasting hoeft te betalen en geen verzoek heeft gehad tot aangifte is deze niet verplicht aangifte in te vullen.
Ahh oke, ik dacht je altijd aangifte moest doen als je een inkomen had, en dat die uitkering wordt gezien als inkomen? Simpelweg als je dus geen uitnodiging krijgt tot het doen van aangifte hoeft het niet?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_123369206
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 15:38 schreef rene90 het volgende:

[..]

Ahh oke, ik dacht je altijd aangifte moest doen als je een inkomen had, en dat die uitkering wordt gezien als inkomen? Simpelweg als je dus geen uitnodiging krijgt tot het doen van aangifte hoeft het niet?
Tenzij je moet betalen. Als je moet betalen, moet je om een aangiftebiljet verzoeken.
pi_123369226
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 15:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

Tenzij je moet betalen. Als je moet betalen, moet je om een aangiftebiljet verzoeken.
Op basis van alleen een uitkering en geen andere inkomsten verwacht ik dat niet. Is dat zo een T biljet trouwens?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_123369317
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 15:44 schreef rene90 het volgende:

Op basis van alleen een uitkering en geen andere inkomsten verwacht ik dat niet.
Dat weet je niet.
quote:
Is dat zo een T biljet trouwens?
Nee, maar dat maakt niet uit. Gewoon het programmatje van de belastingdienst even invullen. Als je cliënt niets hoeft te betalen, hoef je de aangifte ook niet in te dienen (gewoon het programma afsluiten in dat geval).
pi_123369340
Oke top, bedankt.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_123383648
Vorig jaar was mijn aangifte al gedeeltelijk ingevuld, dit jaar niet. Komt dat omdat ik te vroeg ben?
pi_123383840
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 20:55 schreef GuitarJJ het volgende:
Vorig jaar was mijn aangifte al gedeeltelijk ingevuld, dit jaar niet. Komt dat omdat ik te vroeg ben?
Vanaf 1 maart is dat pas als ik het me goed herinner uit de brief.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_123383888
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 20:58 schreef rene90 het volgende:

[..]

Vanaf 1 maart is dat pas als ik het me goed herinner uit de brief.
Ah, vandaar... Duidelijk :)
  dinsdag 26 februari 2013 @ 22:01:12 #125
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123387363
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 20:55 schreef GuitarJJ het volgende:
Vorig jaar was mijn aangifte al gedeeltelijk ingevuld, dit jaar niet. Komt dat omdat ik te vroeg ben?
Tip: lees de OP eens. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123406135
Op werk dus geen tijd om de topics door te spitten, excuses als ik dingen dubbel vraag
Ik heb in februari 2012 mijn woning verkocht, en in december 2012 een nieuwe woning gekocht. De restschuld van mijn oude woning heb ik onderhands geleend, niets op papier, nog een klein deel over.
Wat kan ik aftrekken bij de aangifte? Ik dacht zelf:
Notariele kosten: Hypotheekakte (akte van levering volgens mij niet)
Kadastrale tarieven: Hypotheek (levering niet?)
Bemiddelingskosten van de hypotheekadviseur
Taxatienota
Provisie Nationale Hypotheek Garantie
BTW over kosten hypotheek (?)
Zie ik iets over het hoofd, of heb ik er dingen tussen staan die niet aftrekbaar zijn?

Dank alvast!
  woensdag 27 februari 2013 @ 13:27:36 #127
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123407419
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123407822
Ja die heb ik allemaal gelezen maar als de dood dat ik dingen verkeerd interpreteer en als gevolg daarvan flink mag terugbetalen..
pi_123450986
Heb ik net heel creatief een aftrekpostje erbij verzonnen voor een paar luttele euries, lees ik dat de BD dit jaar als kernpunt heeft om aftrekposten extra te controleren.. Bummer. :+
  donderdag 28 februari 2013 @ 12:49:22 #130
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_123451487
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:34 schreef Pleun2011 het volgende:
Heb ik net heel creatief een aftrekpostje erbij verzonnen voor een paar luttele euries, lees ik dat de BD dit jaar als kernpunt heeft om aftrekposten extra te controleren.. Bummer. :+
Dat hebben ze ieder jaar, alleen ieder jaar pikken ze er een bepaald thema uit (dit jaar overigens 3).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_123451539
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:49 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat hebben ze ieder jaar, alleen ieder jaar pikken ze er een bepaald thema uit (dit jaar overigens 3).
Welke 3 dan? Misschien zit de mijne er niet bij..
  donderdag 28 februari 2013 @ 12:57:55 #132
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_123451797
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_123452455
Waarom zou je een aftrekpost erbij verzinnen :') voor een paar nutteloze euro's.
Facts don't care about your feelings
pi_123453278
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Waarom zou je een aftrekpost erbij verzinnen :') voor een paar nutteloze euro's.
Omdat grote bedragen opvallen en ik nog geld tegoed heb van de BD dat ze ooit van mij hebben gestolen. :+
pi_123453424
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:36 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Omdat grote bedragen opvallen en ik nog geld tegoed heb van de BD dat ze ooit van mij hebben gestolen. :+
Not this shit again :')
pi_123453478
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:40 schreef DonJames het volgende:

[..]

Not this shit again :')
Moet lachen :P
pi_123453858
Even een vraagje :@

Vorig jaar is mijn vader overleden, hij had een koophuis met nog een kleine hypotheek (huis is nog niet verkocht, woont nu niemand) en wat spaargeld.
De erfenis hebben wij op aanraden van de notaris beneficiair aanvaard, er is nog niet voor aanvaarding of afwijzing getekend, de aangifte erfbelasting is nog niet ingevuld.

Moet ik het vermogen als erfgenaam al opnemen in mijn box 3 of is dat pas na aanvaarding en betaling van de erfbelasting?

Edit: wij willen wel gaan aanvaarden, wachten nog op een afspraak bij de notaris.
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  vrijdag 1 maart 2013 @ 08:10:57 #138
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123489544
Zo, vanaf vandaag krijgen we geen vragen meet over jaar opgaven en wat er precies ingevuld moet worden want de VIA is te downloaden. :P
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 09:18:30 #139
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_123490483
quote:
4s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 08:10 schreef ManAtWork het volgende:
Zo, vanaf vandaag krijgen we geen vragen meet over jaar opgaven en wat er precies ingevuld moet worden want de VIA is te downloaden. :P
Of we krijgen juist vragen over de verschillen tussen VIA en jaaropgaven :D ;)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 09:26:40 #140
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123490621
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 09:18 schreef sanger het volgende:

[..]

Of we krijgen juist vragen over de verschillen tussen VIA en jaaropgaven :D ;)
Waarschijnlijk ontstaan die vragen omdat mensen niet goed lezen. :P
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 10:46:13 #141
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_123492428
quote:
4s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 08:10 schreef ManAtWork het volgende:
Zo, vanaf vandaag krijgen we geen vragen meet over jaar opgaven en wat er precies ingevuld moet worden want de VIA is te downloaden. :P
In theorie dan. Zonet het aangifteprogramma gedownload (Mac versie), maar ik krijg nergens de optie om mijn gegevens te downloaden/importeren.

edit: opgelost via https://webdiensten.belastingdienst.nl/VIADownload2013/index.html

[ Bericht 6% gewijzigd door Chevalric op 01-03-2013 10:59:08 ]
  vrijdag 1 maart 2013 @ 10:53:41 #142
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_123492614
Net gedownload en gegevens opgehaald. Ben er met een paar minuten doorheen gegaan, ondanks dat we vorig jaar de hypotheek overgesloten hebben. Teruggaveperspectief is ^O^
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 1 maart 2013 @ 11:18:49 #143
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_123493341
bij mij klopte alle vooraf ingevulde gegevens, twee aftrekposten ingevuld en vinkjes gezet, klaar in drie kwartier ofzo :)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_123493419
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 13:50 schreef roos85 het volgende:
Even een vraagje :@

Vorig jaar is mijn vader overleden, hij had een koophuis met nog een kleine hypotheek (huis is nog niet verkocht, woont nu niemand) en wat spaargeld.
De erfenis hebben wij op aanraden van de notaris beneficiair aanvaard, er is nog niet voor aanvaarding of afwijzing getekend, de aangifte erfbelasting is nog niet ingevuld.

Moet ik het vermogen als erfgenaam al opnemen in mijn box 3 of is dat pas na aanvaarding en betaling van de erfbelasting?

Edit: wij willen wel gaan aanvaarden, wachten nog op een afspraak bij de notaris.
Als jullie nog niet officieel hebben aanvaard (en er ook geen vereffening heeft plaatsgevonden) hebben jullie nog niet officieel een vordering (voor zover de boedel positief is). Je hoeft voorlopig dus nog niets aan te geven.

Als jullie wel hebben aanvaard / de vereffening is voltooid (het is duidelijk wat jullie vordering(en) word(t)(en)), dan is het nog maar de vraag of je die vorderingen uberhaupt in box 3 zult moeten opnemen. Dat hangt van het testament af. Indien er geen testament is, dan is het vrijwel zeker dat jullie die vorderingen in ieder geval niet in box 3 zullen hoeven op te nemen.
pi_123494600
:) Ik heb twee vragen. Ik 2012 ben ik een aantal behandelingen voor een litteken op mijn arm ondergaan. Deze behandelingen werden gedaan in het ziekenhuis door een externe huidtherapeut die 1x in de week in het ziekenhuis werkt. Ik ben op deze huidtherapeute gekomen door mijn dermatoloog die in het ziekenhuis werkt. De totale kosten waren 1100 euro en uiteraard heb ik hier de facturen van. Kan ik dit meenemen in mijn belastingaangifte? Volgens het programma kan ik dan zo'n 300 euro meer terugkrijgen, even ervan uitgaande dat het klopt.

Tweede vraag is...in Augustus ben ik verhuisd naar mijn broer en zijn vriendin (+ twee kinderen) in een andere stad. Zij zijn elkaars toeslagpartners, mocht dat relevant zijn. Daarvoor was ik inwonend bij mijn vader. Wat moet ik bij de belastingaangifte neerzetten onder het kopje samenwonen: ja/nee? :)

Zojuist proberen te bellen naar de belastingsdienst, maar naar 10 minuten wachten had ik het wel een beetje gehad, dus ik dacht ik probeer het hier eens. Alvast bedankt!
pi_123495241
Net de vooraf ingevulde aangifte gedownload, toch best een makkelijk systeem.
Dit jaar voor het eerst een te betalen bedrag, volgens mij door de volgende situatie:

12-2011 afgestudeerd, daarna 32 uur per week werkzaam bij mijn oude bijbaan

01-2012 / 06-2012 werkzaam bij baan 1
07-2012 / 12-2012 werkzaam bij baan 2
Tevens twee kleine afkoop pensionregelingen ontvangen waarbij ingehouden loonheffing ongeveer 30% is van het te ontvangen bedrag.

Nu heb ik bij beide werkgevers loonheffingskorting aanstaan tijdens de werkzame periode. Van Baan 1 heb ik in juli/augustus nog uitbetaling vakantie-uren en extra gewerkte uren ontvangen. Kan het kloppen dat daarover te weinig belasting ingehouden is door de loonheffingskorting die nog "actief" stond?

Alvast bedankt :)
All management is Strategic Management.
pi_123496068
Waarom moet je de aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten invullen?
Hier wordt volgens mij verder niets mee gedaan.

En wat moet ik hier precies invullen?
1. Aankoopprijs onroerende zaak
2. Overdrachtsbelasting
3. Tarief akte van levering
4. Tarief hypotheekakte
5. Kadastraal tarief akte van levering
6. Kadastraal tarief hypotheekakte
7. kosten GBA, VIS, Faillissements- en curateleregister
8. afsluitprovisie

1. en 2. sowieso
3. en 5. denk ik ook?
4. en 6. en 8. niet
en 7?
pi_123496095
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 12:21 schreef GodsSon het volgende:
Net de vooraf ingevulde aangifte gedownload, toch best een makkelijk systeem.
Dit jaar voor het eerst een te betalen bedrag, volgens mij door de volgende situatie:

12-2011 afgestudeerd, daarna 32 uur per week werkzaam bij mijn oude bijbaan

01-2012 / 06-2012 werkzaam bij baan 1
07-2012 / 12-2012 werkzaam bij baan 2
Tevens twee kleine afkoop pensionregelingen ontvangen waarbij ingehouden loonheffing ongeveer 30% is van het te ontvangen bedrag.

Nu heb ik bij beide werkgevers loonheffingskorting aanstaan tijdens de werkzame periode. Van Baan 1 heb ik in juli/augustus nog uitbetaling vakantie-uren en extra gewerkte uren ontvangen. Kan het kloppen dat daarover te weinig belasting ingehouden is door de loonheffingskorting die nog "actief" stond?

Alvast bedankt :)
Dat kan inderdaad kloppen. Dan heb je een te hoge (voorlopige) heffingskorting genoten.
pi_123496168
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 12:48 schreef mrbombastic het volgende:
Waarom moet je de aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten invullen?
Hier wordt volgens mij verder niets mee gedaan.
Onder andere voor de bijleenregeling, eigenwoningreserve etc.

quote:
En wat moet ik hier precies invullen?
1. Aankoopprijs onroerende zaak
2. Overdrachtsbelasting
3. Tarief akte van levering
4. Tarief hypotheekakte
5. Kadastraal tarief akte van levering
6. Kadastraal tarief hypotheekakte
7. kosten GBA, VIS, Faillissements- en curateleregister
8. afsluitprovisie

1. en 2. sowieso
3. en 5. denk ik ook?
4. en 6. en 8. niet
en 7?
Ik snap je vraag niet. Het is toch duidelijk wat je moet invullen?
pi_123496548
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 12:51 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Onder andere voor de bijleenregeling, eigenwoningreserve etc.

[..]

Ik snap je vraag niet. Het is toch duidelijk wat je moet invullen?
Nou, mij dus niet :).
Mijn vraag is wat ik moet invullen bij de aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten. En in mijn vorige post heb ik gezet wat ik denk dat ik moet invullen, maar dat weet ik dus niet zeker.
pi_123496629
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 12:49 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad kloppen. Dan heb je een te hoge (voorlopige) heffingskorting genoten.
Vreesde inderdaad al zoiets. Dacht het vorig jaar al te ontdekken toen ik alle bedragen ontving, hoopte alleen dat het niet zo zou zijn.
Aftrekposten zijn er niet meer, dan maar overmaken voor de zomer, bedankt iig voor je reactie :)
All management is Strategic Management.
pi_123497251
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 13:01 schreef mrbombastic het volgende:

[..]

Nou, mij dus niet :).
Mijn vraag is wat ik moet invullen bij de aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten. En in mijn vorige post heb ik gezet wat ik denk dat ik moet invullen, maar dat weet ik dus niet zeker.
Voor de aankoopprijs eigen woning zou ik dat hele rijtje opnemen.

Voor de berekening van (eenmalig) aftrekbare kosten geldt natuurlijk iets anders.
pi_123498146
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 13:21 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Voor de aankoopprijs eigen woning zou ik dat hele rijtje opnemen.

Voor de berekening van (eenmalig) aftrekbare kosten geldt natuurlijk iets anders.
Er staat in het aangifteprogramma:
Kosten die samenhangen met de financiering van de woning, telt u niet mee als aankoopkosten. U vult deze kosten in bij 'Aftrekbare (hypotheek)rente en financieringskosten eigen woning'.

quote:
Bij het afsluiten van een hypotheek maakt u kosten, zoals bemiddelingskosten, taxatiekosten, kosten voor een bouwkundig rapport, notariskosten voor de hypotheekakte en kosten Nationale Hypotheek Garantie. Al deze kosten samen worden de financieringskosten genoemd.
http://www.mijngeld.nl/wonen/eenmalig-aftrekbare-kosten

Dus 4., 6. en 8. moet ik hier niet meenemen.
7. waarschijnlijk wel dan? is ook maar een klein bedrag.
pi_123498406
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 13:43 schreef mrbombastic het volgende:

[..]

Er staat in het aangifteprogramma:
Kosten die samenhangen met de financiering van de woning, telt u niet mee als aankoopkosten. U vult deze kosten in bij 'Aftrekbare (hypotheek)rente en financieringskosten eigen woning'.

[..]

http://www.mijngeld.nl/wonen/eenmalig-aftrekbare-kosten

Dus 4., 6. en 8. moet ik hier niet meenemen.
7. waarschijnlijk wel dan? is ook maar een klein bedrag.
quote:
En wat moet ik hier precies invullen?
1. Aankoopprijs onroerende zaak AANKOOP
2. Overdrachtsbelasting AANKOOP
3. Tarief akte van levering AANKOOP
4. Tarief hypotheekakte FINANCIERING
5. Kadastraal tarief akte van levering AANKOOP
6. Kadastraal tarief hypotheekakte FINANCIERING
7. kosten GBA, VIS, Faillissements- en curateleregister hangt er vanaf waar dit voor gebruikt is. Waarschijnlijk voor transport (levering) -> AANKOOP
8. afsluitprovisie FINANCIERING

pi_123501053
14 februari is mijn woning verkocht met verlies, 3 december is de nieuwe woning aangekocht. Heb even snel het aangifte programma doorlopen. Krijg echter een foutmelding, dat volgens de gegevens mijn bezit de vrijstellingsgrens van ¤21000 zoveel overschrijdt? Is dit omdat mijn huidige woning wordt gezien als tweede woning, ook al heb ik nooit gelijktijdig een tweede woning gehad?
pi_123501294
quote:
Net gedownload en gegevens opgehaald. Ben er met een paar minuten doorheen gegaan, ondanks dat we vorig jaar de hypotheek overgesloten hebben.
Bij mij ontbreken nog wel bankrekeningen : Wel NIBC, niet Moneyou en CB.
En geen eigen huis met WOZ, maar dat zal wel aan de gemeente liggen,
pi_123501360
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 14:52 schreef Cassandra87 het volgende:
14 februari is mijn woning verkocht met verlies, 3 december is de nieuwe woning aangekocht. Heb even snel het aangifte programma doorlopen. Krijg echter een foutmelding, dat volgens de gegevens mijn bezit de vrijstellingsgrens van ¤21000 zoveel overschrijdt? Is dit omdat mijn huidige woning wordt gezien als tweede woning, ook al heb ik nooit gelijktijdig een tweede woning gehad?
3 december heb je een nieuwe (eigen) woning gekocht. Even aangenomen dat dat ook als eigen woning kwalificeert, gaat dan in principe de tweede woning naar box 3. Echter mag je die woning nog het kalenderjaar + 3 jaren daarop als eigen woning kwalificeren indien je aannemelijk maakt dat de woning te koop staat (stond). Dat lijkt me in jouw geval niet zo lastig. Dan gaat de woning normaliter niet naar box 3.

Je zult dus even een vinkje moeten zoeken waarin je dat kunt aangeven.

Heb het aangifteprogramma even niet hier en ook even niet al te veel tijd om te gaan zoeken.
pi_123501524
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 11:56 schreef Zinedinho het volgende:
:) Ik heb twee vragen. Ik 2012 ben ik een aantal behandelingen voor een litteken op mijn arm ondergaan. Deze behandelingen werden gedaan in het ziekenhuis door een externe huidtherapeut die 1x in de week in het ziekenhuis werkt. Ik ben op deze huidtherapeute gekomen door mijn dermatoloog die in het ziekenhuis werkt. De totale kosten waren 1100 euro en uiteraard heb ik hier de facturen van. Kan ik dit meenemen in mijn belastingaangifte? Volgens het programma kan ik dan zo'n 300 euro meer terugkrijgen, even ervan uitgaande dat het klopt.
Volgens mij: ja

quote:
Tweede vraag is...in Augustus ben ik verhuisd naar mijn broer en zijn vriendin (+ twee kinderen) in een andere stad. Zij zijn elkaars toeslagpartners, mocht dat relevant zijn. Daarvoor was ik inwonend bij mijn vader. Wat moet ik bij de belastingaangifte neerzetten onder het kopje samenwonen: ja/nee? :)
Volgens mij: nee

[ Bericht 0% gewijzigd door Pleun2011 op 01-03-2013 15:08:53 ]
pi_123502094
Bij de hypotheekrente, wist de BD wel hoeveel we bij de nieuwe hypotheeknemer hebben betaald, maar van de oude hypotheeknemer hadden ze alleen de hypotheekschuld, niet de betaalde (boete)rente.

Verder alles wat met de hypotheek te maken heeft, ook BTW, Kadaster inzage en doorhaling oude isnchrijving, als aftrekpost opgevoerd (klopt dat?).

Nog een leuk foefje: bij het verdelen van de aanslag over mij en mijn partner, zo gedaan dat m'n partner ¤45 moet betalen en ik de rest terug ontvang. Die aanslag +¤45 wordt nl. op ¤0 gezet.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:19:07 #160
300082 roos85
JUICHEN!
pi_123502257
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 11:21 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Als jullie nog niet officieel hebben aanvaard (en er ook geen vereffening heeft plaatsgevonden) hebben jullie nog niet officieel een vordering (voor zover de boedel positief is). Je hoeft voorlopig dus nog niets aan te geven.

Als jullie wel hebben aanvaard / de vereffening is voltooid (het is duidelijk wat jullie vordering(en) word(t)(en)), dan is het nog maar de vraag of je die vorderingen uberhaupt in box 3 zult moeten opnemen. Dat hangt van het testament af. Indien er geen testament is, dan is het vrijwel zeker dat jullie die vorderingen in ieder geval niet in box 3 zullen hoeven op te nemen.
Dankje!
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:46:10 #161
35972 ikkemikke
*lurken is mijn hobby*
pi_123503381
Ook ik ben bezig met de aangifte met gedownloade gegevens. Nu zie ik tot mijn grote verbazing dat ik een bedrag na moet betalen, omdat de ingehouden loonbelasting en premie volksverzekeringen te laag zou zijn. Heeft mijn werkgever dan te weinig betaald en moet hij dit nabetalen? Of klopt het dat ik dit zelf na moet betalen?
-Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced-
pi_123503517
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:46 schreef ikkemikke het volgende:
Ook ik ben bezig met de aangifte met gedownloade gegevens. Nu zie ik tot mijn grote verbazing dat ik een bedrag na moet betalen, omdat de ingehouden loonbelasting en premie volksverzekeringen te laag zou zijn. Heeft mijn werkgever dan te weinig betaald en moet hij dit nabetalen? Of klopt het dat ik dit zelf na moet betalen?
Je werkgever heeft minder afgedragen dan hij zou moeten. Aangezien de loonheffingen een voorheffing zijn op de Inkomstenbelasting, moet jij dit nabetalen.

Als hij te veel had afgedragen, had jij het ook gekregen.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:52:07 #163
35972 ikkemikke
*lurken is mijn hobby*
pi_123503620
Ai, daar ben ik niet blij mee :( Dan is de aangifte correct.
Heel hartelijk dank voor je snelle antwoord ^O^ . Ik ga hem insturen.
-Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced-
pi_123504836
Het is voor mij altijd een verrassing of ik geld terug krijg of geld moet betalen, slecht he? :@
Noot noot.
  FOK!fotograaf vrijdag 1 maart 2013 @ 16:17:23 #165
148247 taxibabe
pi_123504846
Ik heb net ook mijn gegevens gedownload. Ik had al een brief ontvangen dat ik géén aangifte hoef te doen, maar omdat ik in de wsnp zit moet ik het wel doen.
Ik heb geen eigen woning oid.

Nu krijg ik bij box 3 Sparen en beleggen de vraag: Had u bezittingen, zoals (maatschappelijke beleggingen, spaargeld of een tweede woning? Antwoord Nee.

Dan krijg ik een scherm in beeld met uitroepteken:
quote:
Volgens onze gegevens was de waarde van uw bezittingen hoger dan het vrijgestelde bedrag (het heffingsvrij vermogen). Maar u hebt 'Nee' gekozen bij 1 van de vragen over deze bezittingen.

Wilt u het scherm toch verlaten?
Heeft iemand een idee wat dit betekent? Want ik heb geen spaargeld (wsnp), woon in een huurhuis en al helemaal geen beleggingen.
pi_123504915
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:17 schreef taxibabe het volgende:
Ik heb net ook mijn gegevens gedownload. Ik had al een brief ontvangen dat ik géén aangifte hoef te doen, maar omdat ik in de wsnp zit moet ik het wel doen.
Ik heb geen eigen woning oid.

Nu krijg ik bij box 3 Sparen en beleggen de vraag: Had u bezittingen, zoals (maatschappelijke beleggingen, spaargeld of een tweede woning? Antwoord Nee.

Dan krijg ik een scherm in beeld met uitroepteken:

[..]

Heeft iemand een idee wat dit betekent? Want ik heb geen spaargeld (wsnp), woon in een huurhuis en al helemaal geen beleggingen.
Had je helemaal geen spaargeld? Ook niet een euro? Of iets dat zou kunnen kwalificeren? Dat is namelijk de controlevraag. Vrijwel iedereen heeft wel iets, maar erna komt dan de vraag of het meer waard is dan de drempel.

Vink ja even aan en bekijk eens wat zij daar hebben staan.
  FOK!fotograaf vrijdag 1 maart 2013 @ 16:26:50 #167
148247 taxibabe
pi_123505271
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:18 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Had je helemaal geen spaargeld? Ook niet een euro? Of iets dat zou kunnen kwalificeren? Dat is namelijk de controlevraag. Vrijwel iedereen heeft wel iets, maar erna komt dan de vraag of het meer waard is dan de drempel.

Vink ja even aan en bekijk eens wat zij daar hebben staan.
Nouja, ik zit in de wsnp, dus ik krijg alleen het vrij te bedrag bij de kredietbank waar ik zelf niet eens bij kan. Zelf heb ik een bankrekening waar mijn weekgeld op komt. Dus ik kan wel zeggen dat ik geen spaargeld heb..

Maar ik heb even 'ja' ingevuld en dan krijg ik:
quote:
Waren uw bezittingen op 1 januari 2012 in totaal meer waard dan ¤21.139?
quote:
Had u op 1 januari 2012 maatschappelijke beleggingen (groene en sociaal-ethische beleggingen), beleggingen in durfkapitaal of in cultuurfondsen?
Beide zijn 'nee'
pi_123505330
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:26 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Nouja, ik zit in de wsnp, dus ik krijg alleen het vrij te bedrag bij de kredietbank waar ik zelf niet eens bij kan. Zelf heb ik een bankrekening waar mijn weekgeld op komt. Dus ik kan wel zeggen dat ik geen spaargeld heb..

Maar ik heb even 'ja' ingevuld en dan krijg ik:

Beide zijn 'nee'
Bij beide nee invullen. Dan hoort het toch goed te gaan.
  FOK!fotograaf vrijdag 1 maart 2013 @ 16:32:33 #169
148247 taxibabe
pi_123505526
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:28 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Bij beide nee invullen. Dan hoort het toch goed te gaan.
Maar waarom krijg ik dan die melding als ik nee invul? Want ik heb echt niks aan waarde zoals een huis of spaargeld, dus eigenlijk zou ik toch nee in moeten vullen bij die eerste vraag?
pi_123505643
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:32 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Maar waarom krijg ik dan die melding als ik nee invul? Want ik heb echt niks aan waarde zoals een huis of spaargeld, dus eigenlijk zou ik toch nee in moeten vullen bij die eerste vraag?
Zoals ik zei: het is een controlevraag. Als ik Nee invul (heb ik net gedaan), krijg ik precies dezelfde melding. Iedereen heeft namelijk wel een bankrekening of iets dergelijks, ook al is het met 0 of 1 euro erop. Erna komt de vraag of de waarde van je 'bezittingen' (waar een bankrekening ook onder valt) boven de drempel komt.
  FOK!fotograaf vrijdag 1 maart 2013 @ 16:38:25 #171
148247 taxibabe
pi_123505726
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:36 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Zoals ik zei: het is een controlevraag. Als ik Nee invul (heb ik net gedaan), krijg ik precies dezelfde melding. Iedereen heeft namelijk wel een bankrekening of iets dergelijks, ook al is het met 0 of 1 euro erop. Erna komt de vraag of de waarde van je 'bezittingen' (waar een bankrekening ook onder valt) boven de drempel komt.
Als ze daar toch vanuit gaan en geen nee in kunt vullen, waarom stellen ze dan in hemelsnaam die vraag :?
pi_123505873
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:38 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Als ze daar toch vanuit gaan en geen nee in kunt vullen, waarom stellen ze dan in hemelsnaam die vraag :?
Je kunt wel nee invullen. Je moet het erna alleen nog een keer bevestigen.

Dit is gewoon een bevestigingsvraag, of je wel goed leest. Plus dit heeft ook formeelrechtelijke aspecten m.b.t. naheffingen, leveren van bewijs en boetes.
pi_123507035
Weet iemand of de proef van de fiscus van vorig jaar - waarin 40.000 mensen direct (en snel) een definitieve aanslag kregen - dit jaar een vervolg krijgt?
pi_123523471
Ja, dit vervolg zal er komen. Lees: http://www.elsevierfiscaa(...)n-positief-ontvangen
pi_123524017
Leek aan het woord :')

Ik heb vanaf april tot oktober part time bij de mediamarkt gewerkt en krijg nu een jaaropgaaf binnen.
Loon loonbelastingen: 5823
Ingehouden loonbelasting: 565
verrekende arbeidskorting: 246
Loon zorgverzekeringswet: 5437
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet: 386

ik vul alles in via het formulier....alleen vind ik nergens de optie om Loon ZVW en ingehouden bijdrage ZVW terug...

Uiteindelijk geeft het programma aan dat ik die 565 terug krijg. Klopt dit wel? Moet de ingehouden ZVW er niet afgetrokken worden oid?
Ik krijg nog geld van je.
pi_123524074
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 00:08 schreef Rnie het volgende:
Leek aan het woord :')

Ik heb vanaf april tot oktober part time bij de mediamarkt gewerkt en krijg nu een jaaropgaaf binnen.
Loon loonbelastingen: 5823
Ingehouden loonbelasting: 565
verrekende arbeidskorting: 246
Loon zorgverzekeringswet: 5437
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet: 386

ik vul alles in via het formulier....alleen vind ik nergens de optie om Loon ZVW en ingehouden bijdrage ZVW terug...

Uiteindelijk geeft het programma aan dat ik die 565 terug krijg. Klopt dit wel? Moet de ingehouden ZVW er niet afgetrokken worden oid?
Zvw hoef je niet te verwerken in je aangifte. Als bovenstaande je enige inkomen is dan klopt het wel dat je 565 terug krijgt.
A mind with a heart of it's own
pi_123524116
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 00:10 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Zvw hoef je niet te verwerken in je aangifte. Als bovenstaande je enige inkomen is dan klopt het wel dat je 565 terug krijgt.
het was op dat moment mijn enige inkomen inderdaad...maar ik las ergens dat de ZVW teruggevorderd moet worden?
Ik krijg nog geld van je.
pi_123524240
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 00:11 schreef Rnie het volgende:

[..]

het was op dat moment mijn enige inkomen inderdaad...maar ik las ergens dat de ZVW teruggevorderd moet worden?
Nope, die zvw ben je gewoon verschuldigd over je inkomen. Die is dus ook netjes ingehouden zoals uit de jaaropgave blijkt. Wat wel gebeurt is dat je werkgever die zvw bijdrage aan je vergoed (t/m 2012 iig). Die vergoeding wordt weer onderdeel van je brutoloon waar dus weer belasting over berekend wordt. Die vergoeding zie je terug in het verschil tussen je brutoloon en loon zvw.
A mind with a heart of it's own
pi_123524507
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 00:15 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Nope, die zvw ben je gewoon verschuldigd over je inkomen. Die is dus ook netjes ingehouden zoals uit de jaaropgave blijkt. Wat wel gebeurt is dat je werkgever die zvw bijdrage aan je vergoed (t/m 2012 iig). Die vergoeding wordt weer onderdeel van je brutoloon waar dus weer belasting over berekend wordt. Die vergoeding zie je terug in het verschil tussen je brutoloon en loon zvw.
Dus als ik het goed begrijp moet ik bij het boxje: Bedrag betaald via voorlopige Aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zvw gewoon 0 invullen? Aangezien het gewoon ingehouden is door mijn werkgever?
Ik krijg nog geld van je.
pi_123525059
U heeft het niet goed begrepen. U doet helemaal niets met het ZVW-inkomen. U vult niets in bij: bedrag betaald via voorlopige Aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zvw - u vinkt deze post dus niet aan.

Het ZVW-inkomen speelt o.a. wel een rol als er overige inkomsten zijn bijvoorbeeld als freelancer of als er ontvngen alimentatie is. Ook als er buitenlands inkomen is. Deze inkomsten heeft u allemaal niet.U kunt het ZVW-inkomen dus negeren.
pi_123525112
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 00:41 schreef belfis het volgende:
U heeft het niet goed begrepen. U doet helemaal niets met het ZVW-inkomen. U vult niets in bij: bedrag betaald via voorlopige Aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zvw - u vinkt deze post dus niet aan.

Het ZVW-inkomen speelt o.a. wel een rol als er overige inkomsten zijn bijvoorbeeld als freelancer of als er ontvngen alimentatie is. Ook als er buitenlands inkomen is. Deze inkomsten heeft u allemaal niet.U kunt het ZVW-inkomen dus negeren.
Er mag wel je of jij gezegd worden hoor ;)

Duidelijk! Mijn dank is groot :)
Ik krijg nog geld van je.
pi_123528948
ok dit is een beetje vreemd. Ik heb in 2012 t.o.v. 2011 geen loonsverhoging gehad, dezelfde auto vd zaak en dezelfde pensioenafspraken, toch is mijn loon en verzamelinkomen 15K hoger in 2012 dan 2011. Dit heeft nogal invloed op bv mijn kinderopvangtoeslag.

Als ik het even snel nareken klopt het zo'n beetje wel, maar dan is er iets goed fout gegaan in 2011.
Ik zal het maandag gelijk voorleggen bij mijn werkgever, maar heeft iemand een idee of er misschien wijzigingen zijn rekentechnisch voor het 2012 die dit kunnen verklaren?
I got soul, but I'm not a soldier
pi_123529216
Kan niet rekentechnisch zijn 15k. Als het loon op je jaaropgave 15k verschilt, dan zal je je loonstrookjes van iedere maand moeten doorpluizen en kijken waar het verschil zit. Als het verschil niet daarin zit, dan zit het in aftrekposten (als je die verder nog hebt, of vorig jaar had en dit jaar niet). Of misschien in de bijtelling van je auto? Ik denk dat je naar je loonstrookjes moet gaan kijken.
Facts don't care about your feelings
pi_123529586
Hallo,

Ik heb een vraagje.
In juli ben ik afgestuurd op het hbo. Tot september heb ik hiervoor studiefinanciering gekregen. Per september ben ik gestart met een pre-master begonnen op de universiteit. Hiervoor krijg ik geen studiefinanciering. Ik heb hiervoor ongeveer 2000 studiekosten aan gemaakt. Ik heb alleen een bijbaantje waar ik een 3000 mee heb verdiend.. Als ik dit invoer in het programma dan wordt het verzamelinkomen wel lager, maar wordt de persoonsgebonden aftrek niet doorgezet naar het volgende jaar?

Alvast dank
  zaterdag 2 maart 2013 @ 11:22:42 #185
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_123530315
Vraagjes over vermogensbelasting:
* Geldt echt het vermogen van 1 januari 2012? Dacht altijd dat het om het gemiddelde van 1 januari 2012 en 1 januari 2013 ging?
* Mag je je studieschuld van je vermogen aftrekken? Wat moet je dan voor rekeningnummer invullen?
pi_123530485
Misschien handig voor in de OP:

Kleine HOWTO hoe je je belastingaangifte kan invullen op Linux:
• Maak een mapje voor je aangifte:
1mkdir $HOME/belastingdienst
• Genereer je voorinvulinformatie en sla het op in de belastingdienstmap.
• Download het aangifteprogramma en pak het uit:
1
2
3
4
cd $HOME/belastingdienst
wget "http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/linux/ib2012_linux.tar.gz"
tar xvzf ib2012_linux.tar.gz
cd ib2012
• Voer het programma uit:
1./bin/ib2012ux --font=' ' --bestand="$HOME/belastingdienst/*.ibv2012"
'Clear' is een goed font.
జ్ఞ‌ా
pi_123530704
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 11:22 schreef Van_Poppel het volgende:
Vraagjes over vermogensbelasting:
* Geldt echt het vermogen van 1 januari 2012? Dacht altijd dat het om het gemiddelde van 1 januari 2012 en 1 januari 2013 ging?
* Mag je je studieschuld van je vermogen aftrekken? Wat moet je dan voor rekeningnummer invullen?
1) ja de peildatum is 1 januari 2012. het gemiddelde werd vroeger gehanteerd, maar sinds kort niet meer dus
2) ja in box 3. De drempel is 2900 euries (heb ik zelf dus pech want zit eronder..)
pi_123530710
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 11:22 schreef Van_Poppel het volgende:
Vraagjes over vermogensbelasting:
* Geldt echt het vermogen van 1 januari 2012? Dacht altijd dat het om het gemiddelde van 1 januari 2012 en 1 januari 2013 ging?
* Mag je je studieschuld van je vermogen aftrekken? Wat moet je dan voor rekeningnummer invullen?
* Is veranderd, dus nu alleen op 01-01-12.
* Ja mag je opgeven in box 3.

10 sec. te laat :P
Facts don't care about your feelings
pi_123532713
734 euro terug... nog geen brief en dus nog geen geld binnen, maar het stond er wel in het programma. lekker :P
pi_123534143
Even een korte vraag over het eind-scherm met daarin de bedragen..

Ik heb 1 wit kader waar in staat: "Terug te krijgen" met een x-bedrag. Daaronder staan paarse kolommen met allemaal andere bedragen. Zijn dat de bedragen gebruikt in de berekening of moet ik daar ook kijken of ik iets moet terug betalen/ontvangen?

In die paarse kolom staat namelijk bij "Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekering" een bedrag dat hoger is dan hetgeen ik terug krijg. Alleen datzelfde bedrag is volgens mij gebruikt in de eindberekening waardoor ik denk dat ik het weer niet hoef terug te betalen :') Anybody?
pi_123536069
1 spaarrekening staat er niet bij. Kan natuurlijk zeggen dat ik hem zelf ook vergeten was. >:)
  zaterdag 2 maart 2013 @ 14:50:47 #192
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123536186
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 11:22 schreef Van_Poppel het volgende:
Vraagjes over vermogensbelasting:
* Geldt echt het vermogen van 1 januari 2012? Dacht altijd dat het om het gemiddelde van 1 januari 2012 en 1 januari 2013 ging?
Wat is het laatste jaar dat je een aangifte IB hebt ingediend?
quote:
* Mag je je studieschuld van je vermogen aftrekken? Wat moet je dan voor rekeningnummer invullen?
Rekeningnummer is niet verplicht.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 14:52:13 #193
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123536224
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 13:46 schreef Thrilled het volgende:
Even een korte vraag over het eind-scherm met daarin de bedragen..

Ik heb 1 wit kader waar in staat: "Terug te krijgen" met een x-bedrag. Daaronder staan paarse kolommen met allemaal andere bedragen. Zijn dat de bedragen gebruikt in de berekening of moet ik daar ook kijken of ik iets moet terug betalen/ontvangen?

In die paarse kolom staat namelijk bij "Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekering" een bedrag dat hoger is dan hetgeen ik terug krijg. Alleen datzelfde bedrag is volgens mij gebruikt in de eindberekening waardoor ik denk dat ik het weer niet hoef terug te betalen :') Anybody?
Verschuldigd minus inhoudingen minus voorlopige aanslagen is terug te krijgen of te betalen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 14:53:09 #194
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123536246
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 14:46 schreef Nicknaampje het volgende:
1 spaarrekening staat er niet bij. Kan natuurlijk zeggen dat ik hem zelf ook vergeten was. >:)
En nu vraag je aan ons de bevestiging of je dat inderdaad kunt?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 14:58:00 #195
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_123536361
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 14:50 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Wat is het laatste jaar dat je een aangifte IB hebt ingediend?
Ik krijg de laatste jaren geen aangiftebiljet. Heb daarom ook niks ingediend. Alleen wanneer zo'n biljet naar je wordt gestuurd ben je verplicht een belastingaangifte te doen.

Edit: dat zal 2006 ofzo zijn geweest denk ik.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 15:01:53 #196
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123536471
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 14:58 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Ik krijg de laatste jaren geen aangiftebiljet. Heb daarom ook niks ingediend. Alleen wanneer zo'n biljet naar je wordt gestuurd ben je verplicht een belastingaangifte te doen.
Dat is dus niet waar. Ook als je weet dat je moet betalen, moet je aangifte doen.
quote:
Edit: dat zal 2006 ofzo zijn geweest denk ik.
In de tussentijd is er een hoop veranderd. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 15:04:32 #197
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_123536544
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 15:01 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat is dus niet waar. Ook als je weet dat je moet betalen, moet je aangifte doen.

Klopt, dat is ook de reden waarom ik die vraag stel. Zit waarschijnlijk nu net boven de grens...moet wsl een paar tientjes betalen.

Bedankt voor jullie antwoorden i.i.g. ^O^
  zaterdag 2 maart 2013 @ 15:18:02 #198
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_123536888
Nog een eigen-woningvraag: in 2012 hebben we een voorlopige koopakte ondertekend. Over een paar weken is de sleuteloverdracht. Welk antwoord moet dan gegeven worden op de vraag: heeft u in 2012 een woning gekocht? Ik kan het antwoord nergens vinden. Ik neem toch aan dat de datum van levering ook de aankoopdatum is, temeer omdat op dat moment alle bijkomende kosten duidelijk zijn, toch?
"Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them." - "Al dat Rev tuig moet hard aangepakt worden, TUIG is het TUIG ZEG IK JE!!"
pi_123536889
Hi,

Mag je als je zelf 50 % van een cursus betaald en je werkgever de rest 100 % van de cursuskosten aftrekken?

Ik heb zelf de cursus geboekt en het volledige bedrag overgamaakt en pas later wel nog net in 2012 het gedeelte van de oud werkgever ontvangen.

Dit omdat het in dit geval helaas om een regeling uit een sociaal plan gaat.

Grt,

KMS
pi_123537593
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 14:58 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Ik krijg de laatste jaren geen aangiftebiljet. Heb daarom ook niks ingediend. Alleen wanneer zo'n biljet naar je wordt gestuurd ben je verplicht een belastingaangifte te doen.

Edit: dat zal 2006 ofzo zijn geweest denk ik.
Als je toch niet aangifteplichtig bent, zou ik als ik jou was voor de gein eens kijken of je vanaf 2008 nog recht hebt op een teruggave van de Belastingdienst.. Als blijkt dat je moet betalen dan dien je niks in, maar voor hetzelfde geldt krijg je nog wat euries.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 15:57:54 #201
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123538067
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 15:18 schreef Adagio het volgende:
Nog een eigen-woningvraag: in 2012 hebben we een voorlopige koopakte ondertekend. Over een paar weken is de sleuteloverdracht. Welk antwoord moet dan gegeven worden op de vraag: heeft u in 2012 een woning gekocht? Ik kan het antwoord nergens vinden. Ik neem toch aan dat de datum van levering ook de aankoopdatum is, temeer omdat op dat moment alle bijkomende kosten duidelijk zijn, toch?
Je hebt in 2012 nog geen eigen woning. Die heb je pas als de leveringsakte bij de notaris is geweest.
Wel kun je kosten voor de financiering voor de toekomstige woning in aftrek brengen als die in 2012 betaald zijn.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 15:59:10 #202
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123538110
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 15:18 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Hi,

Mag je als je zelf 50 % van een cursus betaald en je werkgever de rest 100 % van de cursuskosten aftrekken?

Ik heb zelf de cursus geboekt en het volledige bedrag overgamaakt en pas later wel nog net in 2012 het gedeelte van de oud werkgever ontvangen.

Dit omdat het in dit geval helaas om een regeling uit een sociaal plan gaat.

Grt,

KMS
Ned, je moet de vergoeding van de werkgever in mindering brengen op de kosten.
Alleen de kosten die op jou drukken, kun je in aftrek brengen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123548817
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 14:46 schreef Nicknaampje het volgende:
1 spaarrekening staat er niet bij. Kan natuurlijk zeggen dat ik hem zelf ook vergeten was. >:)
Ik heb vermogen bij verschillende banken, ruim boven de vrijstelling. In de VIA-gegevens stonden de vermogensgegevens van 1 bank, ongeveer de helft van m'n vermogen was niet vooringevuld, ook de WOZ-waarde van de beschikking van vorig jaar was niet vooringevuld. De BD gaat mij niet wijs maken dat de gemeente/bank die gegevens nog niet hebben aangeleverd. Gelukkig had ik zelf al alles ingevuld én gebackupt, anders had de VIA me eerder werk opgeleverd dan uit handen genomen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 15:42 schreef Pleun2011 het volgende:
Als je toch niet aangifteplichtig bent, zou ik als ik jou was voor de gein eens kijken of je vanaf 2008 nog recht hebt op een teruggave van de Belastingdienst.. Als blijkt dat je moet betalen dan dien je niks in, maar voor hetzelfde geldt krijg je nog wat euries.
Als er geen ROW/WUO in de aangifte zit dan weet de BD o.b.v. de aangifte LB/PV die de verschillende werkgevers doen echt wel dat je meer belasting verschuldigd bent dan de aanslaggrens. Officieel ben je dan verplicht zélf een aangifte in te dienen vóór 14 juli volgend op het belastingjaar. In realiteit meldt de BD zich wel eind oktober als je dat niet doet.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 21:44:56 #204
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_123551175
Ondernemersaangifte->fiscale ondernemersvermogen 1-1-12.

Ik heb mijn privé-auto toegevoegd aan de onderneming en dus is het ondernemersvermogen gestegen. Moet ik helemaal aan het begin van de aangifte dan "NEE'' antwoorden bij de vraag: is het ondernemersvermogen aan het begin van dit boekjaar gelijk aan het ondernemersvermogen aan het einde van het vorige boekjaar?

Of moet dat elders in de aangifte?
  zaterdag 2 maart 2013 @ 21:58:27 #205
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123551693
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 21:44 schreef Hi_flyer het volgende:
Ondernemersaangifte->fiscale ondernemersvermogen 1-1-12.

Ik heb mijn privé-auto toegevoegd aan de onderneming en dus is het ondernemersvermogen gestegen. Moet ik helemaal aan het begin van de aangifte dan "NEE'' antwoorden bij de vraag: is het ondernemersvermogen aan het begin van dit boekjaar gelijk aan het ondernemersvermogen aan het einde van het vorige boekjaar?
Deze vraag moet je met 'ja' beantwoorden als het beginvermogen afwijkt van het eindvermogen van voorgaand jaar door bijv. een correctie als gevolg van boekenonderzoek.
quote:
Of moet dat elders in de aangifte?
De stijging van het ondernemersvermogen wordt door middel van de kapitaalstorting in de loop van het jaar verwerkt.
(Waarom heb je trouwens een priveauto aangemerkt als zakelijke auto? Is het zo'n nieuwe auto?)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 22:11:56 #206
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_123552289
Mja, het is fiscaal voordeliger om een 14-procentsauto zakelijk te hebben.

Ik viel een beetje over dat 'bijvoorbeeld'. Tenslotte is die auto gewoon per 1 januari zakelijk vermogen geworden. Maar als ik verderop in de aangifte kijk, kan ik daar aangeven of ik bedrijfsmiddelen van privé naar zakelijk heb overgeheveld. Probleem lijkt me dus opgelost. :)
pi_123557962
Hier stond een vraag waar ik het antwoord al op weet :P

[ Bericht 32% gewijzigd door SLP_ op 03-03-2013 00:40:49 ]
pi_123559712
Hm, ik kom er niet helemaal uit.

De belastingsdienst heeft veel al ingevuld zoals loon ed, en nu is het totaal loonheffing: 1.689,- euro
(Heb twee baantjes tegelijk gehad in 2012)

En zodra ik bij het overzicht kijk geven ze aan dat ik 163,- euro terug krijg..

Kan dit kloppen??
pi_123559851
Jesus fucking christ :')
Facts don't care about your feelings
  zondag 3 maart 2013 @ 10:09:30 #210
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123564505
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 22:11 schreef Hi_flyer het volgende:
Mja, het is fiscaal voordeliger om een 14-procentsauto zakelijk te hebben.
Let wel op dat je bij verkoop van de auto BTW in rekening moet brengen!
quote:
Ik viel een beetje over dat 'bijvoorbeeld'. Tenslotte is die auto gewoon per 1 januari zakelijk vermogen geworden. Maar als ik verderop in de aangifte kijk, kan ik daar aangeven of ik bedrijfsmiddelen van privé naar zakelijk heb overgeheveld. Probleem lijkt me dus opgelost. :)
Op 31 december 2011 was het nog geen zakelijk vermogen? Dan is de auto toch ook geen zakelijk vermogen op de beginbalans? Dat jij hem 'toevallig' op 1 januari hebt overgebracht van prive naar zakelijk, is een mutatie in het boekjaar.
Via de vraag die je noemt, kun je dit dan specificeren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 3 maart 2013 @ 10:10:42 #211
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123564520
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 01:15 schreef nappa2307 het volgende:
Hm, ik kom er niet helemaal uit.

De belastingsdienst heeft veel al ingevuld zoals loon ed, en nu is het totaal loonheffing: 1.689,- euro
(Heb twee baantjes tegelijk gehad in 2012)

En zodra ik bij het overzicht kijk geven ze aan dat ik 163,- euro terug krijg..

Kan dit kloppen??
Als ze volgens jou teveel hebben ingevuld, klopt het dus waarschijnlijk niet en moet je de aangifte corrigeren voordat je hem indient.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 3 maart 2013 @ 10:11:25 #212
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123564526
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 01:19 schreef YoshiBignose het volgende:
Jesus fucking christ :')
Tsja, lezen is voor sommige mensen al moeilijk genoeg. Zelf als de belastingdienst het voorkauwt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 3 maart 2013 @ 12:11:31 #213
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_123566757
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 01:15 schreef nappa2307 het volgende:
Hm, ik kom er niet helemaal uit.

De belastingsdienst heeft veel al ingevuld zoals loon ed, en nu is het totaal loonheffing: 1.689,- euro
(Heb twee baantjes tegelijk gehad in 2012)

En zodra ik bij het overzicht kijk geven ze aan dat ik 163,- euro terug krijg..

Kan dit kloppen??
Volgens mijn berekeningen krijg je 187,- euro terug. Ik zou er een boze brief over schrijven naar de belastingdienst...
!!! Go 49-ers !!!
pi_123567564
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 01:15 schreef nappa2307 het volgende:
De belastingsdienst heeft veel al ingevuld zoals loon ed, en nu is het totaal loonheffing: 1.689,- euro
(Heb twee baantjes tegelijk gehad in 2012)

En zodra ik bij het overzicht kijk geven ze aan dat ik 163,- euro terug krijg..

Kan dit kloppen??
Je vraagt ons o.b.v. 2 variabelen die grotendeels los van elkaar staan (teruggave kan loonheffing nooit overstijgen, but that's it) te beoordelen of iets kan kloppen? Ja, dat kan kloppen, maar het kan net zo goed klinklare onzin zijn... wij hebben net zo min als jou een glazen bol.
pi_123567741
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 12:35 schreef DreO het volgende:

[..]

teruggave kan loonheffing nooit overstijgen, but that's it
Nouja, zelfs dat kan, bijvoorbeeld in het geval dat je te weinig hebt verdiend om je algemene heffingskorting te verrekenen en die laat uitbetalen.

Niet dat daar hier sprake van is, maar toch ;)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_123567838
quote:
2s.gif Op zondag 3 maart 2013 12:11 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Volgens mijn berekeningen krijg je 187,- euro terug. Ik zou er een boze brief over schrijven naar de belastingdienst...
En hoe heb je dat dan berekend, want je weet helemaal niets van hem. Behalve de loonheffing.

quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2013 12:41 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Nouja, zelfs dat kan, bijvoorbeeld in het geval dat je te weinig hebt verdiend om je algemene heffingskorting te verrekenen en die laat uitbetalen.

Niet dat daar hier sprake van is, maar toch ;)
Dat kan toch alleen als je een fiscaal partner hebt, die WEL voldoende belasting verschuldigd is?
Facts don't care about your feelings
pi_123569043
Heb een volledig jaar twee banen gehad, waarbij 1 baan ingehouden loonheffingskorting bezit.
Nu kan ik mij niet voorstellen dat er maar 163 euro loonheffingskorting is ingehouden over een geheel jaar.

Ik heb voor de rest niets speciaals moeten aanvinken, ben alleenstaand, studerend momenteel en heb geen kinderen of ziekte handicap rare bobbels 2 meter dik of 6 armen.

Het enige wat extra aangevinkt is studiekosten:

Aftrek studiekosten en blablabla 0,- euro

Als ik akkoord ga met de bevindingen van Belastingsdienst dan zal er geen extra controle zijn correct? Zodra ik hoger invul gaat er wel iemand naar kijken, correct?

Het vervelende is dat ik bij 1 bedrijf een maand eruit ben geweest en ik geen duidelijke jaaropgave heb, maar belastingsdienst heeft het wel apart ingevuld voor mij terwijl ik maar 1 jaaropgaaf heb gekregen.
pi_123569159
En de cijfers van de belastingdienst kloppen met jouw eigen cijfers (loonstrook)?

Studiekosten, je hebt geen studiefinanciering? Wat heb je ingevuld op basis waarvan? De drempel is ¤500.

Wat maakt het uit dat er extra wordt gecontroleerd, je wilt het toch goed invullen of niet?
Facts don't care about your feelings
pi_123569412
De cijfers van belastingsdienst (lees fiscaal loon) klopt bij 1 bedrijf 100% ander bedrijf kan ik dus niet controleren maar ik schat die hoogte wel die kant is.

Studiekosten, ja studiefinanciering, normale hoogte (norm bedrag) bedraagt 827,-
niet hoger dan gemiddelde voor 1 jaar

aftrekbaar bedrag 0,-
pi_123569506
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 10:39 schreef Kipfiel het volgende:
Hallo,

Ik heb een vraagje.
In juli ben ik afgestuurd op het hbo. Tot september heb ik hiervoor studiefinanciering gekregen. Per september ben ik gestart met een pre-master begonnen op de universiteit. Hiervoor krijg ik geen studiefinanciering. Ik heb hiervoor ongeveer 2000 studiekosten aan gemaakt. Ik heb alleen een bijbaantje waar ik een 3000 mee heb verdiend.. Als ik dit invoer in het programma dan wordt het verzamelinkomen wel lager, maar wordt de persoonsgebonden aftrek niet doorgezet naar het volgende jaar?

Alvast dank
De persoonsgebonden aftrek wordt inderdaad niet doorgezet naar het volgend jaar.
Uw inkomen is ¤ 3000 - door de heffingskortingen hoeft er geen belasting te worden betaald. Als uw inkomen door de persoonsgebonden aftrek ¤ 1000 is hoeft er nog steeds geen belasting te worden betaald. Er zou pas van doorschuiving sprake zijn als de persoonsgebonden aftrek groter is dan het inkomen.
  zondag 3 maart 2013 @ 13:47:42 #221
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123570404
Centraal Beheer Achmea spaarrekening had rond 1 januari 2012 één van de hoogste rentes, wordt niet automatisch gedownload. Niet zo'n beste actie van de belastingdienst aangezien elke rekening bij ING bijvoorbeeld zelfs uitgesplitst wordt naar soort spaarrekening.

Ouderschapsverlofkorting mag je dat fiscaal jaarloon ook vergelijken met het laatste jaar of moet dat altijd het jaar zijn voor je ouderschapsverlof is gestart?
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123570535
quote:
7s.gif Op zondag 3 maart 2013 13:23 schreef belfis het volgende:

[..]

De persoonsgebonden aftrek wordt inderdaad niet doorgezet naar het volgend jaar.
Uw inkomen is ¤ 3000 - door de heffingskortingen hoeft er geen belasting te worden betaald. Als uw inkomen door de persoonsgebonden aftrek ¤ 1000 is hoeft er nog steeds geen belasting te worden betaald. Er zou pas van doorschuiving sprake zijn als de persoonsgebonden aftrek groter is dan het inkomen.
Dus ik was eigenlijk beter uitgeweest als ik geen bijbaan had ;)
pi_123570864
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 13:51 schreef Kipfiel het volgende:

[..]

Dus ik was eigenlijk beter uitgeweest als ik geen bijbaan had ;)
Jup. Net zoals dat zulke aftrekposten absoluut gezien het meeste opleveren als je een hoger inkomen hebt.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  zondag 3 maart 2013 @ 14:50:35 #224
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123573184
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 13:51 schreef Kipfiel het volgende:

[..]

Dus ik was eigenlijk beter uitgeweest als ik geen bijbaan had ;)
Tuurlijk. Het is toch al jaren duidelijk dat werken niet loont? :X
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 3 maart 2013 @ 15:16:48 #225
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123574264
quote:
12s.gif Op zondag 3 maart 2013 14:50 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Tuurlijk. Het is toch al jaren duidelijk dat werken niet loont? :X
Ach, bij ouderschapsverlofkorting werkt het ook zo. Als je weinig opneemt en hard blijft doorwerken met een beetje opslag krijg je het niet voor die paar uur, ga je veel minder werken mag je je hand jaren ophouden met veel uur.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123582501
Ik heb vorig jaar een paar maanden in het buitenland gezeten voor mijn studie. Hiervoor heb ik een Erasmus beurs gekregen, waar moet ik dit vermelden in het Aangifte programma?

P.s.: De Belastingdienst zegt dat ik in 2012 een 'bezitting' had, naar mijn mening is dit niet zo (geen spaargeld, geen eigen woning wel huur en geen beleggingen) hoe kan dit komen?
  zondag 3 maart 2013 @ 19:48:05 #227
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123585988
Zal mijn vraag nog even concreet maken:

Ouderschapsverlof ingegaan juni 2011 en nog lopend:

Fiscaal loon 2010 46.000
Fiscaal loon 2011 50.000
Fiscaal loon 2012 48.000

Mag ik voor ouderschapsverlofkorting vergelijken met 2011 of moet ik vergelijken met jaar voor de ouderschapsverlof is ingegaan, 2010?
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 3 maart 2013 @ 19:50:18 #228
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_123586103
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:28 schreef Bamiblik het volgende:

P.s.: De Belastingdienst zegt dat ik in 2012 een 'bezitting' had, naar mijn mening is dit niet zo (geen spaargeld, geen eigen woning wel huur en geen beleggingen) hoe kan dit komen?
geen idee hoe het komt, dat was hier ook het geval.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 3 maart 2013 @ 20:53:13 #229
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123589512
quote:
6s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:50 schreef Nizno het volgende:

[..]

geen idee hoe het komt, dat was hier ook het geval.
Je hebt geen bankrekening of spaargeld?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 3 maart 2013 @ 22:33:58 #230
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_123596378
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:48 schreef Bayswater het volgende:
Ouderschapsverlof ingegaan juni 2011 en nog lopend:

Mag ik voor ouderschapsverlofkorting vergelijken met 2011 of moet ik vergelijken met jaar voor de ouderschapsverlof is ingegaan, 2010?
quote:
Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2012? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting anders. U trekt uw belastbaar loon over 2012 af van uw belastbaar loon over het jaar vóór het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.
Belastingdienst
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_123596840
Telt belastingteruggave als inkomen? (ivm toeslagen gemeente)
🐱
pi_123597400
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 13:21 schreef nappa2307 het volgende:
De cijfers van belastingsdienst (lees fiscaal loon) klopt bij 1 bedrijf 100% ander bedrijf kan ik dus niet controleren maar ik schat die hoogte wel die kant is.

Studiekosten, ja studiefinanciering, normale hoogte (norm bedrag) bedraagt 827,-
niet hoger dan gemiddelde voor 1 jaar

aftrekbaar bedrag 0,-
Ga er vanuit dat de Belastingdienst 2 jaaropgaven heeft binnengekregen en dat deze kloppen.
Het lijkt me dat dat de gegevens bij: studie met studiefinanciering ook kloppen - dus ¤ 0 aftrek.
Als er studiefinanciering / vergoeding is geweest is er vrijwel nooit sprake van een aftrekbaar bedrag studiekosten. Dat komt mede door de drempel van ¤ 500 (2012)
Alleen bij thuiswonende studenten met uitsluitend basisbeurs kan er aftrek mogelik zijn. Of bij hele dure studies.
pi_123597566
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:41 schreef GekkePoes het volgende:
Telt belastingteruggave als inkomen? (ivm toeslagen gemeente)
Voor de belastingdienst geldt het niet als inkomen. Beetje achterlijk als je zou moeten betalen over een teruggave. Of de gemeente het als inkomen ziet ivm bepaalde toeslagen zul je bij de gemeente moeten vragen.
Ik weet wel dat heffingskortingen waar iemand recht op heeft veelal in mindering worden gebracht op bijstandsuitkeringen.
A mind with a heart of it's own
pi_123597968
Belasting teruggave wordt bij ons bij de uitkering niet gezien als inkomen.
pi_123597975
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:28 schreef Bamiblik het volgende:
Ik heb vorig jaar een paar maanden in het buitenland gezeten voor mijn studie. Hiervoor heb ik een Erasmus beurs gekregen, waar moet ik dit vermelden in het Aangifte programma?

P.s.: De Belastingdienst zegt dat ik in 2012 een 'bezitting' had, naar mijn mening is dit niet zo (geen spaargeld, geen eigen woning wel huur en geen beleggingen) hoe kan dit komen?
Natuurlijk heeft u een bezitting. Ook een spaarrekening met ¤ 10 telt voor de Belastingdienst als vermogen / bezitting. Als u de vervolgvraag: waren uw bezittingen op 1 januari 2012 in totaal meer waard dan ¤ 21.139 c.q. ¤ 42.278 + de vraag over maatschapelijke beleggingen met nee kunt beantwoorden is er een nihilinkomen in Box 3.
pi_123598079
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:58 schreef Cassandra87 het volgende:
Belasting teruggave wordt bij ons bij de uitkering niet gezien als inkomen.
Soms kan de gemeente een belastingteruggave wel als 'middel' van inkomen zien bijoorbeeld bij de aanvraag kwijtschelding gemeentelike belasting.
pi_123600594
Wij hebben eind 2011 een nieuwbouwwoning gekocht welke nog werd gebouwd. Vanaf dat moment ook een hypotheek afgesloten. Het hele jaar 2012 hebben we dus rente betaald.

Januari 2013 opgeleverd gekregen en verhuisd.

In heel 2012 woonden we in een huurhuis.

Bij Box 1, Eigen woning moet ik volgende ingevuld worden:
Specificatie eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf.
<Postcode en huisnummer> <Hoofdverblijf van ddmm t/m ddmm> <Woz-waarde>

Welke gegevens moet ik hier invullen? Wij hebben er in 2012 namelijk niet gewoond, echter ben ik dit verplicht in te vullen omdat op 01-01-2012 al besloten was dat dit onze hoofdverblijf zou worden (dit was eerder in het programma gevraagd).
pi_123601188
Het eigen woning forfait = 0, omdat je er niet hebt gewoond en dus geen fictief inkomen in de vorm van 'woongenot' hebt gehad.

De hypotheekrente is echter ook niet aftrekbaar.
I feel kinda Locrian today
pi_123601308
Hmmm?

De maximale termijn voor het verkrijgen van hypotheekrenteaftrek voor de nog leegstaande toekomstige eigen woning (bijvoorbeeld in aanbouw) is drie jaar.

En aangezien je er nog niet woont, is het eigenwoningforfait idd 0.
Facts don't care about your feelings
pi_123601390
Je hebt gelijk volgens mij. Gedurende 3 jaar wél atrekbaar :)
I feel kinda Locrian today
pi_123601462
Volgens mij is er een optie "de woning is bedoeld als uw toekomstig hoofdverblijf" maar ik gebruik het aangifteprogramma zelden... (misschien onder bijzondere situaties ofzo?)
Facts don't care about your feelings
pi_123601516
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:55 schreef starla het volgende:
Het eigen woning forfait = 0, omdat je er niet hebt gewoond en dus geen fictief inkomen in de vorm van 'woongenot' hebt gehad.

De hypotheekrente is echter ook niet aftrekbaar.
De hypoheekrente is wel aftrekbaar - rente betaald na het tekenen van het voorlopig koopcontract. De bouwer berekent meestal een financieringsvergoeding over de termijnen die zijn vervallen (verschuldigd zijn) voor het moment waarop je koop-/aannemingsovereenkomst tekent. De belastingdienst ziet de financieringsvergoeding die is betaald tot aan de datum dat beide partijen de overeenkomst hebben getekend niet als rente maar als onderdeel van de koop-/aanneemsom. Deze rente is dus niet aftrekbaar. De rente betaald na het tekenen van de koop-/aanemingsovereenkomst is wel aftrekbaar.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

U vult helemaal niets in bij: specificatie eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf.
U woonde immers nog niet in deze woning c.q. u was in 2012 niet op dit adres ingeschreven.

Wel vult u in: Eigenwoningforfait voor een woning waarin u niet woonde. Aanvinken: U hebt een woning gekocht die bedoeld is als uw toekomstige hoofdverblijf bijvoorbeeld een woning in aanbouw.
Welke data u ook invult en welke WOZ-waarde doet er feitelijk niet toe. Omdat u niet in de woning woonde is de uitkomst altijd ¤ 0.

Tenslotte vult u uiteraard wel in: de aftrekbare kosten eigen woning. Uitsplitsen in aftrekbare hypotheekrente / aftrekbare financieringskosten, bijvoorbeeld de afsluitprovisie..

[ Bericht 10% gewijzigd door belfis op 04-03-2013 00:08:56 ]
pi_123601705
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:02 schreef belfis het volgende:

[..]

De hypoheekrente is wel aftrekbaar - rente betaald na het tekenen van het voorlopig koopcontract.
U vult helemaal niets in bij: specificatie eigenwoningforfait voor uw hoofdveblijf.
U woonde immers nog niet in deze woning c.q. u was in 2012 niet op dit adres ingeschreven.

Wel vult u in: Eigenwoningforfait voor een woning waarin u niet woonde. Aanvinken: U hebt een woning gekocht die bedoeld is als uw toekomstige hoofdverblijf bijvoorbeeld een woning in aanbouw.
Welke data u ook invult en welke WOZ-waarde doet er feitelijk niet toe. Omdat u niet in de woning woonde is de uitkomst ¤ 0.

Tenslotte vult u uiteraard wel in: de aftrekbare kosten eigen woning. Uitsplitsen in hypotheekkosten en eenmalige kosten.
Aangezien je bij de BD lijkt te werken...

Ik gebruik het OV als vervoer naar werk. Dit kan als aftrekpost worden opgegeven. Echter, ik heb niet alle treinkaartjes bewaard...

Is dit obligaat? Of kan via de werkgever een verklaring komen dat je het OV gebruikt? Of controleren jullie uberhaupt niet :P
I feel kinda Locrian today
pi_123602121
Hoewel ik niet bij de Belastingdienst werk, kan ik uiteraard wel antwoord op uw vraag proberen te geven. Een openbaarvervoerverklaring of reisverklarng van uw werkgever volstaat om de aftrekpost te kunnen opvoeren in uw aangifte. Lees onder:overige vervoerbewijzen in de link hieronder van de Belastingdienst:
http://www.belastingdiens(...)ng_of_reisverklaring
pi_123602174
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:02 schreef belfis het volgende:

[..]

De hypoheekrente is wel aftrekbaar - rente betaald na het tekenen van het voorlopig koopcontract. De bouwer berekent meestal een financieringsvergoeding over de termijnen die zijn vervallen (verschuldigd zijn) voor het moment waarop je koop-/aannemingsovereenkomst tekent. De belastingdienst ziet de financieringsvergoeding die is betaald tot aan de datum dat beide partijen de overeenkomst hebben getekend niet als rente maar als onderdeel van de koop-/aanneemsom. Deze rente is dus niet aftrekbaar. De rente betaald na het tekenen van de koop-/aanemingsovereenkomst is wel aftrekbaar.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

U vult helemaal niets in bij: specificatie eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf.
U woonde immers nog niet in deze woning c.q. u was in 2012 niet op dit adres ingeschreven.

Wel vult u in: Eigenwoningforfait voor een woning waarin u niet woonde. Aanvinken: U hebt een woning gekocht die bedoeld is als uw toekomstige hoofdverblijf bijvoorbeeld een woning in aanbouw.
Welke data u ook invult en welke WOZ-waarde doet er feitelijk niet toe. Omdat u niet in de woning woonde is de uitkomst altijd ¤ 0.

Tenslotte vult u uiteraard wel in: de aftrekbare kosten eigen woning. Uitsplitsen in aftrekbare hypotheekrente / aftrekbare financieringskosten, bijvoorbeeld de afsluitprovisie..
Thanks! Ik was in de veronderstelling dat het verplicht was in te vullen, dacht een melding gezien te hebben, dus niet :) Leeg laten werkt gewoon. Thanks!
pi_123602179
Dank!
I feel kinda Locrian today
pi_123602658
Is het trouwens mogelijk om kosten die gemaakt zijn in 2011, mee te nemen in de aangifte van 2012?

Ik heb het over gemaakte kosten voor de koop van ons woning (notaris, hypotheek, etc). Of moet dit echt met de 2011 aangifte?
pi_123602959
Volgens mij moet je dat gewoon bij 2011 invoeren.
I feel kinda Locrian today
pi_123603026
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:28 schreef xaban06 het volgende:
Is het trouwens mogelijk om kosten die gemaakt zijn in 2011, mee te nemen in de aangifte van 2012?

Ik heb het over gemaakte kosten voor de koop van ons woning (notaris, hypotheek, etc). Of moet dit echt met de 2011 aangifte?
De gemaakte kosten moeten worden opgevoerd in het jaar van betaling. Dat is bij u dus 2011. De aangifte 2011 is eventueel nog aan te vullen met deze kosten. Dat kan ook als de aangifte definitief is. In veel gevallen is het opnieuw digitaal inzenden van de aangifte voldoende. Bijvoorbeeld als de inspecteur de aangifte ongewijzigd heeft overgenomen en er geen correctie is gevolgd. Vul de bezwaarcheck van de Belastingdienst in om te bepalen hoe u de aangifte 2011 - voor zover van toepassing - nog kunt aanvullen of corrigeren.
Zie: http://www.belastingdiens(...)nhulpen/bezwaarcheck
  maandag 4 maart 2013 @ 08:50:33 #250
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123606271
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:44 schreef xaban06 het volgende:
Wij hebben eind 2011 een nieuwbouwwoning gekocht welke nog werd gebouwd. Vanaf dat moment ook een hypotheek afgesloten. Het hele jaar 2012 hebben we dus rente betaald.

Januari 2013 opgeleverd gekregen en verhuisd.

In heel 2012 woonden we in een huurhuis.

Bij Box 1, Eigen woning moet ik volgende ingevuld worden:
Specificatie eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf.
<Postcode en huisnummer> <Hoofdverblijf van ddmm t/m ddmm> <Woz-waarde>

Welke gegevens moet ik hier invullen? Wij hebben er in 2012 namelijk niet gewoond, echter ben ik dit verplicht in te vullen omdat op 01-01-2012 al besloten was dat dit onze hoofdverblijf zou worden (dit was eerder in het programma gevraagd).
Onder het kopje 'Eigenwoningforfait voor een woning waarin u (tijdelijk) niet woonde, bijvoorbeeld bij verhuizing of scheiding'.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 4 maart 2013 @ 08:51:14 #251
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123606284
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Volgens mij is er een optie "de woning is bedoeld als uw toekomstig hoofdverblijf" maar ik gebruik het aangifteprogramma zelden... (misschien onder bijzondere situaties ofzo?)
Zie mijn post hierboven. Ze hebben er zelfs een speciaal veld voor gemaakt. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_123606768
Pfff, ze maken het echt steeds makkelijker :P
Facts don't care about your feelings
  maandag 4 maart 2013 @ 09:45:46 #253
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123607321
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:33 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

[..]

Belastingdienst
Heb ik uiteraard gelezen, echter bij de aangifte zelf staat: U moet het inkomen van 2011 nemen (das beter voor mij) maar als in 2011 mijn ouderschapsverlof is begonnen mag ik ook 2010 opgeven. Kortom, daar staat dat je mag kiezen en niet dat je persé het jaar voor het ouderschapsverlof begon hoeft te nemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bayswater op 04-03-2013 09:57:56 ]
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 4 maart 2013 @ 09:51:28 #254
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_123607449
Het grote: "Wat was ook alweer je DigiD".
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_123608180
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:51 schreef Dark_Angelus het volgende:
Het grote: "Wat was ook alweer je DigiD".
Haha, na een paar keer dat meegemaakt te hebben sla ik het voortaan op.
pi_123608604
Iemand een idee?

Vorige week heeft mijn accountant mijn herziene aangiftes over 2009-2010-2011 ingediend. Krijg ik dan bericht wanneer ze over 2012 berichten? Of zullen ze deze jaren eerder afhandelen?
pi_123608889
Wat gebeurt er als de belastingboefjes je aangifte checken en er blijken onjuistheden in de staan ten nadele van de belastingdienst. M.a.w. als je het voor je jezelf wat gunstiger hebt ingevuld.

Ik doe dat namelijk altijd (de meeste mensen denk ik). Het gaat niet om grote bedragen, maar enkele 100tjes extra pak ik wel door bepaalde aftrekposten wat te overdrijven.

Ik heb nog nooit een correctie gekregen. Mijn vraag is; als je wel gecontroleerd wordt en er blijkt iets verkeerd te zijn, krijg je dan direkt een boete of eerst nog de kans om het te verbeteren. In dat laatste geval ga ik de getalletjes nog wat sterker overdrijven dit jaar. Onder het mom van; als ze de Grieken spekken, waarom mij dan niet !?

Mvg,
Pierke
  maandag 4 maart 2013 @ 10:54:44 #258
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_123608991
Als jij het doelbewust verkeerd invult (=fraudeert) dan mag er meteen een boete overheen
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_123609268
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 10:54 schreef Mark het volgende:
Als jij het doelbewust verkeerd invult (=fraudeert) dan mag er meteen een boete overheen
Dat is alleen aannemelijk als ik op diverse plaatsen foutieve bedragen invul. Ik doe het slechts bij 1 post, dan is het gewoon een typfoutje mochten ze gaan zeuren.
  maandag 4 maart 2013 @ 11:10:45 #260
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_123609503
hahahaha, probeer het voor jezelf maar recht te lullen
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_123609724
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:03 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Dat is alleen aannemelijk als ik op diverse plaatsen foutieve bedragen invul. Ik doe het slechts bij 1 post, dan is het gewoon een typfoutje mochten ze gaan zeuren.
Fraude dus. Werken we dus niet aan mee.
pi_123609748
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:10 schreef Mark het volgende:
hahahaha, probeer het voor jezelf maar recht te lullen
Ik voel me niet schuldig hoor. De Staat werkt dit gedrag in de hand omdat ze elk jaar opnieuw regels invoeren om mensen verder uit te knijpen. Zelfs als je onder het gras ligt moet je nog blijven schuiven. Ik ben nog lang niet klaar met die lui en zal ze naaien waar mogelijk.
pi_123610242
Natuurlijk kan je dat doen, maar er zit een risico aan vast (dat ze bij controle erachter komen). Weegt het voordeel op tegen het risico? In de meeste gevallen wel, omdat ze denk ik niet zo snel boetes geven als je een keer iets fout hebt gedaan.

Bij ondernemers zie je dat ook vaak. Iedereen stopt er wel eens een bonnetje in de administratie die eigenlijk niet echt zakelijk is. De kans op een controle is niet zo groot, bij een controle moet er echt wel e.e.a. fout zijn willen ze een correctie + boete geven.

Nou praat ik het niet goed om te frauderen natuurlijk... vooral niet als je met beredeneringen komt als "ze knijpen mij ook uit" PIERRE want dat is natuurlijk gewoon gelul. Regels zijn regels. Als je er niet aan houdt moet je dat zelf weten, maar niet met bullshit smoesjes komen als je dan gepakt wordt.
Facts don't care about your feelings
pi_123610470
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:31 schreef YoshiBignose het volgende:

bij een controle moet er echt wel e.e.a. fout zijn willen ze een correctie + boete geven.

Dat idee heb ik ook. Je kan dus gewoon ergens ongestraft een typfoutje maken in jouw voordeel met 95% kans dat ze er nooit achter komen.
pi_123610598
Tja dat is dus de kansberekening die je kan maken... de vraag is of dat kleine bedrag je zoveel gaat opleveren, met het risico op een correctie (als ze het bijv. 2 jaar later ontdekken) zodat je ineens geld terug moet betalen OF dus nog erger met boete.

Zoals een leraar van mij ooit zei, als je wilt gaan stelen moet je het goed doen. Dus miljoenen ¤¤¤ en dan verdwijnen (kijk naar die diamantenroof bijv.). Geen snoep stelen bij de snoepwinkel, of een paar euro op je belastingaangifte...
Facts don't care about your feelings
pi_123610843
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Tja dat is dus de kansberekening die je kan maken... de vraag is of dat kleine bedrag je zoveel gaat opleveren, met het risico op een correctie (als ze het bijv. 2 jaar later ontdekken) zodat je ineens geld terug moet betalen OF dus nog erger met boete.

Zoals een leraar van mij ooit zei, als je wilt gaan stelen moet je het goed doen. Dus miljoenen ¤¤¤ en dan verdwijnen (kijk naar die diamantenroof bijv.). Geen snoep stelen bij de snoepwinkel, of een paar euro op je belastingaangifte...
Een aftrekpost iets opleuken kan je ongestraft doen, voor 10M diamantjes pikken krijg je 10 jaar cel. Daar ligt voor mij de grens. Ik wil best frauderen zolang ik er met een waarschuwing vanaf kom. Daarom houd ik het bij wat kruimelwerk.
pi_123614642
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:49 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Een aftrekpost iets opleuken kan je ongestraft doen, voor 10M diamantjes pikken krijg je 10 jaar cel.
Dat is niet waar. In beide gevallen volgt een straf, hetzij een boete hetzij hechtenis, als ze je vinden.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  maandag 4 maart 2013 @ 13:36:26 #268
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123614852
2. De ouderschapsverlofkorting bedraagt 50% van het wettelijk minimumloon per werkdag, zoals bepaald bij of krachtens artikel 8 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, per werkdag opgenomen ouderschapsverlof in het kalenderjaar, met dien verstande dat de ouderschapsverlofkorting niet meer bedraagt dan het in het voorafgaande kalenderjaar genoten belastbare loon verminderd met het in het kalenderjaar genoten belastbare loon.

“Indien de belastingplichtige in het voorafgaande kalenderjaar eveneens gebruik heeft gemaakt van zijn recht op ouderschapsverlof als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Wet arbeid en zorg, kan voor de toepassing van artikel 8.14b, tweede lid, van de wet in plaats van het in het voorafgaande kalenderjaar genoten belastbare loon worden uitgegaan van in het kalenderjaar voorafgaand aan het ouderschapsverlof genoten belastbare loon.”

Van de belastingdienst site

De ouderschapsverlofkorting is het aantal uur ouderschapsverlof dat u opneemt in 2013 vermenigvuldigd met ¤ 4,24. Het bedrag van de ouderschapsverlofkorting is maximaal uw belastbaar loon in 2012 min uw belastbaar loon in 2013.

Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2013? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting anders. U trekt uw belastbaar loon over 2013 dan af van uw belastbaar loon over het jaar vóór het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.
Als uw ouderschapsverlof bijvoorbeeld is ingegaan in 2012, hebt u de gegevens nodig van uw belastbaar loon over 2011 en 2013. Uw maximale ouderschapsverlofkorting is namelijk uw belastbaar loon over 2011, min uw belastbaar loon over 2013.

Kortom de informatie op de site suggereert dat je anders moet berekenen, terwijl de wet zegt kan en je de keuze dmv dit woordgebruik geeft. Prutsers. :N
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123614940
Vraag voor de kenners:

Kennis van mij heeft een bijstandsuitkering en weet niet of hij aangifte moet doen.
Ik zei dat iedereen aangifte moet doen,dus ook hij.

Klopt dit?
pi_123615120
quote:
15s.gif Op maandag 4 maart 2013 13:39 schreef Iwanius het volgende:
Vraag voor de kenners:

Kennis van mij heeft een bijstandsuitkering en weet niet of hij aangifte moet doen.
Ik zei dat iedereen aangifte moet doen,dus ook hij.

Klopt dit?
http://www.belastingdiens(...)moet_u_aangifte_doen
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_123626749
Hallo, ik heb een vraag.
Ik heb in 2012, 2 werkgevers gehad (na elkaar!). Als ik deze 2 werkgevers invul krijg ik 'maar' 141 euro terug. Als ik de werkgevers apart invul krijg ik veel meer terug. Hoe kan dit?? Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit, want volgens mij heb ik ook echt recht op meer!

Oja, is ingehouden loonbelasting hetzelfde als loonheffing?
pi_123627145
Het is toch niet debedoeling dat u twee aangiften gaat indienen over de twee inkomens.
U maakt dan twee keer gebruik van de heffingskorting en dat is niet de bedoeling.

U moet dus de twee inkomens en de betaalde belasting in 1 aangifte opnemen. Er wordt dan 1 keer de loonheffingskorting toegepast. Mogelijk komt u door uw opgetelde inkomens voor een deel van uw inkmen in een hoger belastingschijf terecht. Daardoor betaalt u meer belasting, maar zo is nu eenmaal de systematiek.
pi_123627409
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:49 schreef Zwitsalletje het volgende:
Hallo, ik heb een vraag.
Ik heb in 2012, 2 werkgevers gehad (na elkaar!). Als ik deze 2 werkgevers invul krijg ik 'maar' 141 euro terug. Als ik de werkgevers apart invul krijg ik veel meer terug. Hoe kan dit??
Omdat je door de inkomens op te tellen misschien in een andere schijf terecht komt?

Bijvoorbeeld 20.000 euro bij werkgever A en 20.000 euro bij werkgever B.

In totaal is dit 40.000 euro waarover je
18.945 euro 33.1% betaalt = 6270.80 euro
Over 15.110 euro 41,95% = 6338.60 euro
En over de laatste 5945 42% ofwel = 2496.9

In totaal = 15106.30 euro belasting verschuldigd

Apart gerekend (dus 2 keer 20.000 euro):

Over 18945 weer 6270.80
En over 1055 euro 41,95% = 442.60 euro

Totaal = 6713.4
Maal 2 = 13426.8 euro belasting verschuldigd

Dus je betaalt in het eerste voorbeeld 1679.50 euro meer belasting omdat je in een hogere schijf bent gekomen.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:49 schreef Zwitsalletje het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit, want volgens mij heb ik ook echt recht op meer!
Je hebt nooit recht op meer. Behalve als ze een fout maken. En geloof me, dat doen ze zelden.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:49 schreef Zwitsalletje het volgende:
Oja, is ingehouden loonbelasting hetzelfde als loonheffing?
Als ik denk wat je bedoelt dan ja...
I feel kinda Locrian today
pi_123627742
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 10:40 schreef nelisb het volgende:
Iemand een idee?

Vorige week heeft mijn accountant mijn herziene aangiftes over 2009-2010-2011 ingediend. Krijg ik dan bericht wanneer ze over 2012 berichten? Of zullen ze deze jaren eerder afhandelen?
U krijgt de nieuwe uitkomst van de aanslagen over de jaren 2009, 2010 en 2011 waarschijnlijk binnen twee maanden. De voorlopige aanslag over 2012 zal naar verwachting in mei of juni komen, mits voor 1 april 2013 ingediend.
pi_123627759
Bedankt mannen voor de antwoorden. Het is me nu vrij duidelijk. Ben blijkbaar in een hogere belastingschijf terecht gekomen. Ik voel me wel flink genaait nu overigens ^O^ Ik ben al zo rijk...

Maar het zal wel kloppen dan! Thanks iig.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 4 maart 2013 @ 19:20:19 #276
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_123627943
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:53 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je hebt geen bankrekening of spaargeld?
hier stonden beleggingen van lief op de aangifte IB, die niet aanwezig zijn. wel roodstand...
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_123628858
Iemand enig idee hoe het zit met hypotheekrente over december? Die heb ik dus betaald in januari. Dit valt onder 2013 of niet? We hebben namelijk sinds 6 december een hypotheek voor een nieuwbouwhuis wat nu in aanbouw is. Ga er vanuit dat het voor 2013 is, maar het is natuurlijk over 2012. Hoe zit dit?

Wij zijn momenteel ook niet fiscaal partner dus dan moet je gewoon aftrekposten verdelen toch die we samen gemaakt hebben? Of kun je dat alsnog samen regelen via belastingaangifte samen?
pi_123630568
Hoe zit het met een spaarloonrekening die op 1-1-2012 nog een saldo had maar die met het afschaffen van de spaarloonregeling in de loop van januari 2012 is gedeblokkeerd ?
Ik dacht dat dit saldo vrijgesteld was van box3 maar de BD heeft mijn spaarloonrekening wel meegneomen in de vooringevulde aangifte.

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 04-03-2013 20:17:16 ]
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_123631202
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:16 schreef belfis het volgende:

[..]

U krijgt de nieuwe uitkomst van de aanslagen over de jaren 2009, 2010 en 2011 waarschijnlijk binnen twee maanden. De voorlopige aanslag over 2012 zal naar verwachting in mei of juni komen, mits voor 1 april 2013 ingediend.
Bedankt voor de informatie.

Alles is vorige week ingediend.
pi_123631880
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:37 schreef kevinvdwal het volgende:
Iemand enig idee hoe het zit met hypotheekrente over december? Die heb ik dus betaald in januari. Dit valt onder 2013 of niet?
U moet de rente en kosten voor de berekening van de aftrek namelijk toerekenen aan het jaar waarover u de rente betaalde.

http://www.belastingdiens(...)hterafbetaalde_rente

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:37 schreef kevinvdwal het volgende:
Wij zijn momenteel ook niet fiscaal partner dus dan moet je gewoon aftrekposten verdelen toch die we samen gemaakt hebben?
Ja.
I feel kinda Locrian today
pi_123662201
quote:
7s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:58 schreef belfis het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft u een bezitting. Ook een spaarrekening met ¤ 10 telt voor de Belastingdienst als vermogen / bezitting. Als u de vervolgvraag: waren uw bezittingen op 1 januari 2012 in totaal meer waard dan ¤ 21.139 c.q. ¤ 42.278 + de vraag over maatschapelijke beleggingen met nee kunt beantwoorden is er een nihilinkomen in Box 3.
Ik had 6 euro als "bezitting" op mijn normale bankrekening op 01-01-2012.
Dan telt een stuiver in mijn portemonnee ook als bezitting en krijgt iedereen deze waarschuwing bij "sparen en beleggen".
Voorgaande jaren kreeg je deze melding niet. Kenbaar gaf het programma dan alleen een waarschuwing als je daadwerkelijk boven de grens zat. Vind het het nu omslachtig en onduidelijk.
Zat er overigens al op te hopen dat ik verborgen geld had van een erfenis ofzo.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 15:54:16 #282
28033 Pek
je moet wat
pi_123662780
Jarenlang op nul uitkomen en nu ineens 500 euro terugkrijgen volgens hun eigen ingevulde gegevens,
Ik vind het wel best ^O^

Wel bizar dat ze zelfs mijn banksaldi kunnen/ laten zien, hoezo Big Brother. :{
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_123666605
1 op de 10 vooraf ingevulde gegevens kloppen niet. Het is nog altijd aan jezelf om te controleren of alles wel goed gaat.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 5 maart 2013 @ 17:26:41 #284
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123666800
quote:
6s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:20 schreef Nizno het volgende:

[..]

hier stonden beleggingen van lief op de aangifte IB, die niet aanwezig zijn. wel roodstand...
Heb je mijn beleggingsportefeuilles er ook al doorgejast? Zo blijft er niks over,... -O-
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 17:28:54 #285
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123666896
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 20:06 schreef quo_ het volgende:
Hoe zit het met een spaarloonrekening die op 1-1-2012 nog een saldo had maar die met het afschaffen van de spaarloonregeling in de loop van januari 2012 is gedeblokkeerd ?
Ik dacht dat dit saldo vrijgesteld was van box3 maar de BD heeft mijn spaarloonrekening wel meegneomen in de vooringevulde aangifte.
Op 1 januari was het een geblokkeerde rekening dus zou hij niet thuis horen in de vermogensrendementsheffing (zolang hij binnen de vrijstelling valt).
Even de belastingdienst corrigeren dus.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 17:31:20 #286
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_123666988
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 15:40 schreef paulus1980 het volgende:

[..]

Ik had 6 euro als "bezitting" op mijn normale bankrekening op 01-01-2012.
Dan telt een stuiver in mijn portemonnee ook als bezitting en krijgt iedereen deze waarschuwing bij "sparen en beleggen".
Voorgaande jaren kreeg je deze melding niet. Kenbaar gaf het programma dan alleen een waarschuwing als je daadwerkelijk boven de grens zat. Vind het het nu omslachtig en onduidelijk.
Zat er overigens al op te hopen dat ik verborgen geld had van een erfenis ofzo.
Dezelfde check zat er vorig jaar ook al in. Alleen gaf het programma toen geen foutmelding of waarschuwing.
Dus ja, iedereen heeft wel een bankrekening en zal dus aan moeten geven dat hij/zij bezittingen in box 3 heeft.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 17:59:20 #287
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_123667930
Net even de belastingtelefoon gebeld en na een student op de eerste lijn de tweede lijn gehad, die erkende uiteindelijk dat de website foute info geeft over het ouderschapsverlof. Foei. :P
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_123677556
De belastingdienst is er heilig van overtuigd dat ik vermogen in box 3 heb.. Ik weet heel zeker dat ik dat niet heb, is dit zo'n glitch in de matrix dat een vooringevuld iets niet klopt? Of zie ik echt iets over het hoofd?
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_123678240
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:20 schreef nectarientje het volgende:
De belastingdienst is er heilig van overtuigd dat ik vermogen in box 3 heb.. Ik weet heel zeker dat ik dat niet heb, is dit zo'n glitch in de matrix dat een vooringevuld iets niet klopt? Of zie ik echt iets over het hoofd?
Wat gebeurt er als je de vraag "had u bezittingen...." met ja invult en dan de volgende vraag "Waren uw bezittingen op 1-1-2012 meer waard dan 21... Euro" met nee. Krijg je dan nog een melding dat je bezittingen zou hebben of kun je dan gewoon akkoord klikken zonder verdere meldingen?
A mind with a heart of it's own
pi_123678303
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:20 schreef nectarientje het volgende:
De belastingdienst is er heilig van overtuigd dat ik vermogen in box 3 heb.. Ik weet heel zeker dat ik dat niet heb, is dit zo'n glitch in de matrix dat een vooringevuld iets niet klopt? Of zie ik echt iets over het hoofd?
Daar hebben ze het toch net de laatste 20 posts al over?!
Facts don't care about your feelings
pi_123678999
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:30 schreef DrMarten het volgende:
Wat gebeurt er als je de vraag "had u bezittingen...." met ja invult en dan de volgende vraag "Waren uw bezittingen op 1-1-2012 meer waard dan 21... Euro" met nee. Krijg je dan nog een melding dat je bezittingen zou hebben of kun je dan gewoon akkoord klikken zonder verdere meldingen?
Dat vindt hij prima gelukkig, dank je :)
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 6 maart 2013 @ 08:28:58 #292
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_123692232
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 17:26 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Heb je mijn beleggingsportefeuilles er ook al doorgejast? Zo blijft er niks over,... -O-
ja
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_123696327
Ik heb 2 korte vragen. Aangezien ik nu in australie zit is het goedkoper om het hier te vragen ipv te bellen :)

1. Ik heb vanaf 1 januari 2012 tot 5 mei 2012 via Randstad gewerkt, 36u per week en ong 350netto per week kreeg ik. Verder woonde ik thuis, 23 jaar oud, geen kinderen, geen andere inkomsten. Werk via Randstad en dat was het.
Daarna ben ik naar Azie gegaan om te reizen, Australie hierna en in Aus heb ik een tijdje gewerkt. Dit deed ik onder een Ozzie sofinummer (taxfile number) en kreeg het betaald op een Australische rekening en betaalde er belasting over. Het lijkt me dat ik daar niks over hoef aan te geven in Nederland. Enerzijds heb ik alle gegevens nog niet en anderzijds, dit lijkt me niet de NL belasting aan te gaan.

2. Over de 4 maanden die ik gewerkt heb, is mijn loon (loonbelasting/volksverzekeringen) 9.906 euro geweest. Als ik de rest van mijn gegevens invul in het programma (loonheffing en arbeidskorting), blijkt dat ik ongeveer 1600 euro terugkrijg!?!? Nou vind ik het niet erg om 1600 terug te krijgen, maar over 4 maanden verdeeld is dat bijna ongeveer al mijn betaalde belasting geweest.....Een vriend gaf aan dat onder een bepaald bedrag verdiend per jaar je geen belasting hoeft te betalen of maar minimaal maar dat lijkt me persoonlijk onzin?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_123698690
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 11:36 schreef kalinhos het volgende:
Het lijkt me dat ik daar niks over hoef aan te geven in Nederland. Enerzijds heb ik alle gegevens nog niet en anderzijds, dit lijkt me niet de NL belasting aan te gaan.
Als je in Nederland woont en tijdens het reizen werkt ben je binnenlands belastingplichting, met andere woorden; je moet je wereldinkomen opgeven (inkomsten in Nederland + buitenland).

In het aangifteprogramma vul je dan in:
Loon, pensioen en uitkeringen uit het buitenland

En bij vrijstellingen en verminderingen:
Aftrek om dubbele belasting te voorkomen

Dit wordt berekend aan de hand van:
(Australisch inkomen/belastbaar inkomen) * inkomstenbelasting = aftrek

Belastbaar inkomen = inkomen Nederland + inkomen Australie
Inkomstenbelasting is volgens de Nederlandse schijventarieven.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 11:36 schreef kalinhos het volgende:
2. Over de 4 maanden die ik gewerkt heb, is mijn loon (loonbelasting/volksverzekeringen) 9.906 euro geweest. Als ik de rest van mijn gegevens invul in het programma (loonheffing en arbeidskorting), blijkt dat ik ongeveer 1600 euro terugkrijg!?!? Nou vind ik het niet erg om 1600 terug te krijgen, maar over 4 maanden verdeeld is dat bijna ongeveer al mijn betaalde belasting geweest.....Een vriend gaf aan dat onder een bepaald bedrag verdiend per jaar je geen belasting hoeft te betalen of maar minimaal maar dat lijkt me persoonlijk onzin?
De aansleggrens ligt ergens bij de 40 euro. Bij elk bedrag hierboven ben je belastingplichtig.

Je werkgever heeft neem ik aan rekening gehouden met de algemene heffingskorting en arbeidskorting (soms kun je hier zelf voor kiezen als je begint met werken)?

1600 euro lijkt me inderdaad nogal veel als je geen andere aftrekposten hebt of heffingskortingen.

Kun je misschien noemen wat je bij loonheffing en arbeidskorting hebt staan?

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 06-03-2013 13:01:33 ]
I feel kinda Locrian today
pi_123700931
Zou iemand mij misschien kunnen helpen? Ik blijf het allemaal zo onduidelijk vinden, ondanks dat ik al op allerlei sites voorbeelden heb doorgenomen :'( Ik hoop dat jullie me kunnen aangeven wat alles op het overzicht uiteindelijk betekent. Ik schrijf alles even uit zodat iemand anders met 1 simpel baantje hier misschien ook iets aan heeft.

Ik heb vorig jaar 5 maanden gewerkt en dit staat er op mijn jaaropgaaf:
loon voor loonbelasting: 5751 euro
ingehouden loonheffing: 787 euro
arbeidskorting: 299 euro
bijdrageloon ZVW: 5370 euro
ZVW bijdrage: 381 euro.

Ik ben onder de 25, heb geen rare andere inkomsten en kan niets van studie aftrekken. Als ik alles invul in het aangifte programma krijg ik aan het einde dit te zien:
terug te krijgen: 787 euro (ik neem dus aan dat dit de loonheffing is die ik terug krijg?)
verontschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: 0 euro
inkomstenbelasting box 1: 112 euro
premie volksverzekeringen: 1791 euro

Wat betekent dit nu in de praktijk? Moet ik die inkomsten belasting box 1 en premie volksverzekeringen betalen? Of heeft mijn werkgever dit al betaald (dat lees ik veel... maar hoe weet je dat zeker?) Of zou dit in theorie zo zijn maar is mijn inkomen te laag en hoeft dit niet (erboven staan bij verschuldigd immers 0 euro..?) En krijg ik die 787 euro dus terug?

Het gaat mij uiteraard vooral om wat ik straks moet betalen, dit is voor mij echt compleet onduidelijk zoals jullie zien...

Ik hoop dat iemand dit raadsel voor mij kan oplossen :D Alvast bedankt!
pi_123701193
quote:
15s.gif Op woensdag 6 maart 2013 14:02 schreef Catanne het volgende:
Zou iemand mij misschien kunnen helpen? Ik blijf het allemaal zo onduidelijk vinden, ondanks dat ik al op allerlei sites voorbeelden heb doorgenomen :'( Ik hoop dat jullie me kunnen aangeven wat alles op het overzicht uiteindelijk betekent. Ik schrijf alles even uit zodat iemand anders met 1 simpel baantje hier misschien ook iets aan heeft.

Ik heb vorig jaar 5 maanden gewerkt en dit staat er op mijn jaaropgaaf:
loon voor loonbelasting: 5751 euro
ingehouden loonheffing: 787 euro
arbeidskorting: 299 euro
bijdrageloon ZVW: 5370 euro
ZVW bijdrage: 381 euro.

Ik ben onder de 25, heb geen rare andere inkomsten en kan niets van studie aftrekken. Als ik alles invul in het aangifte programma krijg ik aan het einde dit te zien:
terug te krijgen: 787 euro (ik neem dus aan dat dit de loonheffing is die ik terug krijg?)
verontschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: 0 euro
inkomstenbelasting box 1: 112 euro
premie volksverzekeringen: 1791 euro

Wat betekent dit nu in de praktijk? Moet ik die inkomsten belasting box 1 en premie volksverzekeringen betalen? Of heeft mijn werkgever dit al betaald (dat lees ik veel... maar hoe weet je dat zeker?) Of zou dit in theorie zo zijn maar is mijn inkomen te laag en hoeft dit niet (erboven staan bij verschuldigd immers 0 euro..?) En krijg ik die 787 euro dus terug?

Het gaat mij uiteraard vooral om wat ik straks moet betalen, dit is voor mij echt compleet onduidelijk zoals jullie zien...

Ik hoop dat iemand dit raadsel voor mij kan oplossen :D Alvast bedankt!
Heel eenvoudig. Over jouw inkomen van EUR 5.751 moet je EUR 0 aan Inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen betalen. Van het te betalen bedrag wordt de loonheffing afgehaald die jouw werkgever reeds heeft ingehouden van je salaris. Je hebt dus al EUR 787 "betaald", terwijl je EUR 0 verschuldigd bent over dat jaar. En dat krijg je dus terug.
pi_123701354
Bedankt DonJames! Dat is duidelijk. Ik hoef dus niets te betalen maar krijg alleen iets terug. Alleen dan vraag ik me wel af, wat betekenen die 112 euro in box 1 en 1791 euro premie volksverzekeringen dan die in het overzicht staan? Waarom zetten ze dat daar neer?
pi_123701693
quote:
15s.gif Op woensdag 6 maart 2013 14:15 schreef Catanne het volgende:
Bedankt DonJames! Dat is duidelijk. Ik hoef dus niets te betalen maar krijg alleen iets terug. Alleen dan vraag ik me wel af, wat betekenen die 112 euro in box 1 en 1791 euro premie volksverzekeringen dan die in het overzicht staan? Waarom zetten ze dat daar neer?
Over jouw inkomen ben je verschuldigd:
Inkomstenbelasting 1,95% x EUR 5.751: EUR 112
Premie volksverzekeringen 31,15% x EUR 5.751: EUR 1.791
Totaal: EUR 1.903

Die EUR 1.903 wordt vervolgens verminderd met de arbeidskorting en algemene heffingskorting, waardoor het bedrag op EUR 0 uitkomt.
pi_123702126
Aaah, en de algemene heffingskorting is dit jaar (even opgezocht) 2001 euro. Dus zolang hetgeen dat je verschuldigd bent min je arbeidskorting onder de 2001 euro blijft hoef je niets te betalen. En dat is dus waarvoor je kiest als je tegen een werkgever zegt dat hij die heffingskorting moet toepassen of niet, weet de belastingdienst dit dan automatisch? Ik neem aan van wel als je slechts 1 werkgever gehad hebt in dat jaar?

Sorry voor mijn hoeveelheid basic vragen. Ik voelde me steeds eens beetje als die man in die pensioen reclame waar een medewerker chinees tegen hem praat... maar volgens mij snap ik het nu eindelijk, bedankt voor je uitleg :)
pi_123702213
Aaa, helemaal in het begin van het aangifte programma staat bij het kopje heffingskortingen aangegeven dat ik hier volgens de gegevens van de belastingdienst recht op heb, helemaal top!
pi_123729474
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 12:52 schreef starla het volgende:

[..]

Als je in Nederland woont en tijdens het reizen werkt ben je binnenlands belastingplichting, met andere woorden; je moet je wereldinkomen opgeven (inkomsten in Nederland + buitenland).

In het aangifteprogramma vul je dan in:
Loon, pensioen en uitkeringen uit het buitenland

En bij vrijstellingen en verminderingen:
Aftrek om dubbele belasting te voorkomen

Dit wordt berekend aan de hand van:
(Australisch inkomen/belastbaar inkomen) * inkomstenbelasting = aftrek

Belastbaar inkomen = inkomen Nederland + inkomen Australie
Inkomstenbelasting is volgens de Nederlandse schijventarieven.

[..]

De aansleggrens ligt ergens bij de 40 euro. Bij elk bedrag hierboven ben je belastingplichtig.

Je werkgever heeft neem ik aan rekening gehouden met de algemene heffingskorting en arbeidskorting (soms kun je hier zelf voor kiezen als je begint met werken)?

1600 euro lijkt me inderdaad nogal veel als je geen andere aftrekposten hebt of heffingskortingen.

Kun je misschien noemen wat je bij loonheffing en arbeidskorting hebt staan?
Eerste antwoord - mee eens.
Tweede antwoord: Natuurlijk krijgt kalinhos over het inkomen van 4 maanden WEL heffingskortingen. De terruggaaf van ¤ 1600 is hier juist op gebaseerd. De loonadministratie van de werkgever houdt belasting in op jaarbasis. Er is recht op de volledige algemene heffingskorting, ook als is er maar 4 maanden gewerkt. Deze korting van ¤ 2033 (jaar 2012) wordt dus niet tijdsevenredig verminderd. Daardoor is de teruggaaf fors. En te vergelijken met iemand die na 4 maanden gaat emigreren. Gelukkig voor kalinhos hoeft dat monstrum van een papieren M-aangife niet te worden ingevuld.

N.B: de teruggaaf van ¤ 1600 kan aanmerkelijk lager uitkomen doordat er ondanks de aftrek dubbele belasting toch betaald moet worden vanwege het Australische inkomen. Dit komt door de te betalen volksverzekeringspremies in belastingschijf 1 en 2. Over het buitenlands inkomen moet daarenboven ook nog eens 5% ZVW-premie worden betaald. Hiervoor komt een aparte aanslag.
De aanslaggrens ligt trouwens bij ¤ 45.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')