Portofoon gebruiken mag, alleen moet ik de portofoon met een bereik van meer dan een km of anderhalf nog tegenkomen, lijkt me dus geen optie. Zelfde geldt voor een mobilofoon, alleen is het bereik dan misschien een km of 10 in gunstige gevallen.quote:Op zondag 10 februari 2013 18:52 schreef kevindonzel het volgende:
Hallo
Zoals sommige van jullie weten heeft mijn neef een security bedrijf en heb ik hier aandelen in.
Daarom betrekt hij mij ook met grote beslissingen. Gezien zijn bedrijf erg goed aan het groeien is wilt hij gaan uitbreiden. Hij heeft mij gevraagd om een aantal dingen na te checken / uit te zoeken omdat hij hier weinig tijd voor heeft en ik momenteel in de ziektewet zit en tijd genoeg heb. Na onderzoek ga ik met hem een aantal dingen terug koppelen.
Hij wilt de beveiligers gaan uitrusten met nieuwe betere portofoons. Over het merk is hij al uit maar hij heeft bij mij de vraag neergelegd om te kijken of het wettelijk gezien mag dat zijn medewerkers de portofoon in de auto mogen gebruiken.
Ik lees tegenstrijdige berichten op internet. Weet iemand hier of dit nu anno 2013 nog mag?
De bedoeling is dat bij de mobiele surveillance de medewerkers de sleutel van de auto komen ophalen en hier een portofoon bij krijgen. Deze portofoon is voorzien van een oortje en een houder om hem aan de broek of jas of zo te doen.
Mag de beveiliger deze tijdens het auto rijden gebruiken? En werkt dit efficiënt? Ook als je ver van de basispost (lees: meldkamer).
Of kun je dan beter in iedere auto een mobilofoon inbouwen en een portofoon voor buiten de auto gebruiken, of werkt deze uberhaupt niet als hij ver van het basisstation is?
Geld is inprincipe geen probleem. De veiligheid van medewerkers staat voorop en ook het gemak / service voor alle partijen.
Het mag gewoon. mobilofoons ook, evenals bakkies..quote:Op zondag 10 februari 2013 19:00 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik ben hier heel benieuwd naar aangezien ik ook nog wel eens een portofoon gebruik tijdens het rijden.
linkje naar jurisprudentie?quote:Op zondag 10 februari 2013 19:06 schreef MWP het volgende:
Een portofoon werkt op bepaalde radiofrequenties en hebben een bepaald bereik afhankelijk van het aantal watt van de portofoon(s) en eventuele tussenstations.
Portofoons met een bereik van minder dan 1 watt mag je zonder vergunning gebruiken. Voor het gebruik van portofoons met een bereik van 1 watt of meer heb je een vergunning nodig die je aanvraagt bij het agentschap telecom. Bij de vergunning moet je ook de locatie specificeren (of een landelijke dekking nemen). Kosten bedragen iets van 600 euro voor een lokale frequentie en 50 euro per jaar.
Het bereik van deze portofoons (1watt+) is ongeveer 2 kilometer in open veld, met bebouwing neemt dit bereik snel af en zul je een netwerk moeten aanleggen van repeaters (== klauwen met geld).
Het alternatief, een bedrijfstelefoon is een stuk goedkoper en betrouwbaarder als het gaat om communicatie met het 'hoofdkantoor'. Als het gaat om communicatie onderling is een portofoon een snel en handig hulpmiddel (maar wel erg duur).
Gebruik van een portofoon is tijdens het rijden overigens alleen handsfree toegestaan.
Na ik jouw bericht zo lees is dat inderdaad niet waarquote:Op zondag 10 februari 2013 19:11 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
linkje naar jurisprudentie?
Rest van je verhaal klopt als een bus trouwens
Neh, jarenlang met bakkies, portofoons en mobilofoons in de vrachtauto/kraan gereden ivbm begeleiding en onderling slap ge-OH, soms zelfs met politie begeleiding, geen enkel probleem.quote:Op zondag 10 februari 2013 19:18 schreef MWP het volgende:
[..]
Na ik jouw bericht zo lees is dat inderdaad niet waarIk had in m'n hoofd dat alle communicatieapparatuur uit den boze was.
Daar heb je gelijk in denk ikquote:Op zondag 10 februari 2013 19:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Neh, jarenlang met bakkies, portofoons en mobilofoons in de vrachtauto/kraan gereden ivbm begeleiding en onderling slap ge-OH, soms zelfs met politie begeleiding, geen enkel probleem.
Vandaar dat ik dat wel eens zwart op wit wil zien, want ik denk dat het BS is.
Iets wat zomaar effe als één van de eerste hits op Google vind; van een forum waar toch wel mensen zitten die het zouden kunnen weten:quote:
Dan moet het opperhoofd effe uitvlooien op wat voor frequentie de gebruikte porto's werken; niet elke frequentie is even geschikt voor gebruik in gebieden met veel interferentie, en niet elke golflengte heeft evenveel kracht om bijvoorbeeld bebouwing of stralingsbronnen (speakers, verlichting, strobo's, 10.000 GSM's op een klutje) te verhapstukkenquote:Op zondag 10 februari 2013 19:21 schreef kevindonzel het volgende:
Thanks. Maar zo te lezen is in de standaard situatie's de bedrijfstelefoon toch het beste.
Alleen op evenementen en zo wilt hij wel zeker gaan werken met portofoons omdat daar vaak het bereik wegvalt is de ervaring.
Een foon met webz kun je hooken aan Gmaps dacht ik, kun je redelijk zien waar de foon zich bevindt.. noodknoppen e.d. heb ik geen verstand van..quote:Op zondag 10 februari 2013 19:26 schreef kevindonzel het volgende:
Thanks, ga het door geven.
Wat hij erg belangrijk vindt is dat medewerkers in geval van nood op een noodknop kunnen drukken.
Deze heb je natuurlijk niet op een gsm? Of wel?
Of heb je daar een mobiel kastje voor, likes a semafoon principe?
CB - Citizens Band, en mag niet beroepsmatig gebruikt worden.quote:Op zondag 10 februari 2013 20:38 schreef -niemand- het volgende:
is het geen idee om bakkies in de bedrijfsauto's te zetten?
volgens mij hebben die redelijk bereik. en ze kosten ook de wereld niet.
Bij ons in de taxi's zitten mobilofoons die een bereik hebben van soms wel 20 km(centrale in Uithuizermeeden en kan gewoon fatsoenlijk communiceren terwijl ik in Delfzijl ben).quote:Op zondag 10 februari 2013 18:59 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Portofoon gebruiken mag, alleen moet ik de portofoon met een bereik van meer dan een km of anderhalf nog tegenkomen, lijkt me dus geen optie. Zelfde geldt voor een mobilofoon, alleen is het bereik dan misschien een km of 10 in gunstige gevallen.
Is gewoon een bedrijfstelefoon geen idee? er zijn providers zat inmiddels waarbij je onbeperkt kunt bellen met collega's, tevens kun je er ook foto's mee maken en direkt verzenden, whatsappen, mailen, bladiebla... lijkt me 20 keer efficiënter. Desnoods blokkeer je die dingen tegen uitgaand belverkeer wat niet bedrijfs gerelateerd is?
Ik geloof dat de antenne die wij hebben staan wel iets meer dan 15 meter hoog is,quote:Op zondag 10 februari 2013 23:07 schreef Sounddragon het volgende:
FM-band) met daarop een zend-, én een ontvangst antenne, waarbij op (de zender) denk ik best wat vermogen stond. Als een auto op een rustige FM band zit met lawe zeggen 10 watt vermogen, en de basis staat hoog en heeft een goede antenne, kan dat prima
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat nu allemaal geregeld is; of dat nog steeds op die manier werkt, of dat dat allemaal andere banden zijn en/of repeater werk is.
Da's dan idd nog oldskoolquote:Op maandag 11 februari 2013 13:30 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Ik geloof dat de antenne die wij hebben staan wel iets meer dan 15 meter hoog is,
Frequentie e.d. weet ik niet, wel dat we in sommige taxi's nog behoorlijk oude units hebben zitten(Voornamelijk Bosch)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |