abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122722733
Hallo

Zoals sommige van jullie weten heeft mijn neef een security bedrijf en heb ik hier aandelen in.
Daarom betrekt hij mij ook met grote beslissingen. Gezien zijn bedrijf erg goed aan het groeien is wilt hij gaan uitbreiden. Hij heeft mij gevraagd om een aantal dingen na te checken / uit te zoeken omdat hij hier weinig tijd voor heeft en ik momenteel in de ziektewet zit en tijd genoeg heb. Na onderzoek ga ik met hem een aantal dingen terug koppelen.

Hij wilt de beveiligers gaan uitrusten met nieuwe betere portofoons. Over het merk is hij al uit maar hij heeft bij mij de vraag neergelegd om te kijken of het wettelijk gezien mag dat zijn medewerkers de portofoon in de auto mogen gebruiken.
Ik lees tegenstrijdige berichten op internet. Weet iemand hier of dit nu anno 2013 nog mag?

De bedoeling is dat bij de mobiele surveillance de medewerkers de sleutel van de auto komen ophalen en hier een portofoon bij krijgen. Deze portofoon is voorzien van een oortje en een houder om hem aan de broek of jas of zo te doen.

Mag de beveiliger deze tijdens het auto rijden gebruiken? En werkt dit efficiënt? Ook als je ver van de basispost (lees: meldkamer).
Of kun je dan beter in iedere auto een mobilofoon inbouwen en een portofoon voor buiten de auto gebruiken, of werkt deze uberhaupt niet als hij ver van het basisstation is?

Geld is inprincipe geen probleem. De veiligheid van medewerkers staat voorop en ook het gemak / service voor alle partijen.
  zondag 10 februari 2013 @ 18:59:03 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122722953
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 18:52 schreef kevindonzel het volgende:
Hallo

Zoals sommige van jullie weten heeft mijn neef een security bedrijf en heb ik hier aandelen in.
Daarom betrekt hij mij ook met grote beslissingen. Gezien zijn bedrijf erg goed aan het groeien is wilt hij gaan uitbreiden. Hij heeft mij gevraagd om een aantal dingen na te checken / uit te zoeken omdat hij hier weinig tijd voor heeft en ik momenteel in de ziektewet zit en tijd genoeg heb. Na onderzoek ga ik met hem een aantal dingen terug koppelen.

Hij wilt de beveiligers gaan uitrusten met nieuwe betere portofoons. Over het merk is hij al uit maar hij heeft bij mij de vraag neergelegd om te kijken of het wettelijk gezien mag dat zijn medewerkers de portofoon in de auto mogen gebruiken.
Ik lees tegenstrijdige berichten op internet. Weet iemand hier of dit nu anno 2013 nog mag?

De bedoeling is dat bij de mobiele surveillance de medewerkers de sleutel van de auto komen ophalen en hier een portofoon bij krijgen. Deze portofoon is voorzien van een oortje en een houder om hem aan de broek of jas of zo te doen.

Mag de beveiliger deze tijdens het auto rijden gebruiken? En werkt dit efficiënt? Ook als je ver van de basispost (lees: meldkamer).
Of kun je dan beter in iedere auto een mobilofoon inbouwen en een portofoon voor buiten de auto gebruiken, of werkt deze uberhaupt niet als hij ver van het basisstation is?

Geld is inprincipe geen probleem. De veiligheid van medewerkers staat voorop en ook het gemak / service voor alle partijen.
Portofoon gebruiken mag, alleen moet ik de portofoon met een bereik van meer dan een km of anderhalf nog tegenkomen, lijkt me dus geen optie. Zelfde geldt voor een mobilofoon, alleen is het bereik dan misschien een km of 10 in gunstige gevallen.

Is gewoon een bedrijfstelefoon geen idee? er zijn providers zat inmiddels waarbij je onbeperkt kunt bellen met collega's, tevens kun je er ook foto's mee maken en direkt verzenden, whatsappen, mailen, bladiebla... lijkt me 20 keer efficiënter. Desnoods blokkeer je die dingen tegen uitgaand belverkeer wat niet bedrijfs gerelateerd is?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_122723008
Ik ben hier heel benieuwd naar aangezien ik ook nog wel eens een portofoon gebruik tijdens het rijden.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_122723209
Een portofoon werkt op bepaalde radiofrequenties en hebben een bepaald bereik afhankelijk van het aantal watt van de portofoon(s) en eventuele tussenstations.

Portofoons met een bereik van minder dan 1 watt mag je zonder vergunning gebruiken. Voor het gebruik van portofoons met een bereik van 1 watt of meer heb je een vergunning nodig die je aanvraagt bij het agentschap telecom. Bij de vergunning moet je ook de locatie specificeren (of een landelijke dekking nemen). Kosten bedragen iets van 600 euro voor een lokale frequentie en 50 euro per jaar.

Het bereik van deze portofoons (1watt+) is ongeveer 2 kilometer in open veld, met bebouwing neemt dit bereik snel af en zul je een netwerk moeten aanleggen van repeaters (== klauwen met geld).

Het alternatief, een bedrijfstelefoon is een stuk goedkoper en betrouwbaarder als het gaat om communicatie met het 'hoofdkantoor'. Als het gaat om communicatie onderling is een portofoon een snel en handig hulpmiddel (maar wel erg duur).

Gebruik van een portofoon is tijdens het rijden overigens alleen handsfree toegestaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door MWP op 10-02-2013 19:18:30 (Oeps) ]
  zondag 10 februari 2013 @ 19:08:04 #5
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122723268
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:00 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik ben hier heel benieuwd naar aangezien ik ook nog wel eens een portofoon gebruik tijdens het rijden.
Het mag gewoon. mobilofoons ook, evenals bakkies..

Het wordt uiteraard wat anders als je doordat je dat doet, het verkeer in gevaar brengt door niet op te letten. Met een speakermike of oortje met VOX is dat net handsfree bellen..

Wat niet mag: een telefoon in je hand, verder zegt de wet nergens iets over, en gaat dit verder bij 'het in gevaar brengen van het overige verkeer, het gebied daartussenin is dus gewoon bruikbaar, en dit valt daaronder.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 10 februari 2013 @ 19:11:10 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122723382
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:06 schreef MWP het volgende:
Een portofoon werkt op bepaalde radiofrequenties en hebben een bepaald bereik afhankelijk van het aantal watt van de portofoon(s) en eventuele tussenstations.

Portofoons met een bereik van minder dan 1 watt mag je zonder vergunning gebruiken. Voor het gebruik van portofoons met een bereik van 1 watt of meer heb je een vergunning nodig die je aanvraagt bij het agentschap telecom. Bij de vergunning moet je ook de locatie specificeren (of een landelijke dekking nemen). Kosten bedragen iets van 600 euro voor een lokale frequentie en 50 euro per jaar.

Het bereik van deze portofoons (1watt+) is ongeveer 2 kilometer in open veld, met bebouwing neemt dit bereik snel af en zul je een netwerk moeten aanleggen van repeaters (== klauwen met geld).

Het alternatief, een bedrijfstelefoon is een stuk goedkoper en betrouwbaarder als het gaat om communicatie met het 'hoofdkantoor'. Als het gaat om communicatie onderling is een portofoon een snel en handig hulpmiddel (maar wel erg duur).

Gebruik van een portofoon is tijdens het rijden overigens alleen handsfree toegestaan.
linkje naar jurisprudentie?

Rest van je verhaal klopt als een bus trouwens ^O^
pi_122723649
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:11 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

linkje naar jurisprudentie?

Rest van je verhaal klopt als een bus trouwens ^O^
Na ik jouw bericht zo lees is dat inderdaad niet waar :D Ik had in m'n hoofd dat alle communicatieapparatuur uit den boze was.
  zondag 10 februari 2013 @ 19:20:31 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122723725
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:18 schreef MWP het volgende:

[..]

Na ik jouw bericht zo lees is dat inderdaad niet waar :D Ik had in m'n hoofd dat alle communicatieapparatuur uit den boze was.
Neh, jarenlang met bakkies, portofoons en mobilofoons in de vrachtauto/kraan gereden ivbm begeleiding en onderling slap ge-OH, soms zelfs met politie begeleiding, geen enkel probleem.

Vandaar dat ik dat wel eens zwart op wit wil zien, want ik denk dat het BS is.
pi_122723748
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Neh, jarenlang met bakkies, portofoons en mobilofoons in de vrachtauto/kraan gereden ivbm begeleiding en onderling slap ge-OH, soms zelfs met politie begeleiding, geen enkel probleem.

Vandaar dat ik dat wel eens zwart op wit wil zien, want ik denk dat het BS is.
Daar heb je gelijk in denk ik :)
pi_122723779
Thanks. Maar zo te lezen is in de standaard situatie's de bedrijfstelefoon toch het beste.
Alleen op evenementen en zo wilt hij wel zeker gaan werken met portofoons omdat daar vaak het bereik wegvalt is de ervaring.
pi_122723849
Slim :) Voor evenementen is het bij veel bedrijven mogelijk om portofoons, repeaters én een tijdelijke frequentie te huren voor de duur van het evenement. Je bent dan een stuk minder geld kwijt dan wanneer je een eigen frequentie en radioapparatuur aanschaft voor continue gebruik.
pi_122723998
Thanks, ga het door geven.

Wat hij erg belangrijk vindt is dat medewerkers in geval van nood op een noodknop kunnen drukken.
Deze heb je natuurlijk niet op een gsm? Of wel?
Of heb je daar een mobiel kastje voor, likes a semafoon principe?
  zondag 10 februari 2013 @ 19:30:40 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122724109
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:21 schreef MWP het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in denk ik :)
Iets wat zomaar effe als één van de eerste hits op Google vind; van een forum waar toch wel mensen zitten die het zouden kunnen weten:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=3659.0

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:21 schreef kevindonzel het volgende:
Thanks. Maar zo te lezen is in de standaard situatie's de bedrijfstelefoon toch het beste.
Alleen op evenementen en zo wilt hij wel zeker gaan werken met portofoons omdat daar vaak het bereik wegvalt is de ervaring.
Dan moet het opperhoofd effe uitvlooien op wat voor frequentie de gebruikte porto's werken; niet elke frequentie is even geschikt voor gebruik in gebieden met veel interferentie, en niet elke golflengte heeft evenveel kracht om bijvoorbeeld bebouwing of stralingsbronnen (speakers, verlichting, strobo's, 10.000 GSM's op een klutje) te verhapstukken ;)
Misschien is het in sommige gevallen mogelijk om de communicatie dan te organiseren via een basisstation wat centraal in het evenement staat opgesteld, en de rest via relay. dure oplossing, maar wel heel effectief. Of evt porto's met een wat hoger vermogen en een betere ontvangst.
  zondag 10 februari 2013 @ 19:32:03 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122724161
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:26 schreef kevindonzel het volgende:
Thanks, ga het door geven.

Wat hij erg belangrijk vindt is dat medewerkers in geval van nood op een noodknop kunnen drukken.
Deze heb je natuurlijk niet op een gsm? Of wel?
Of heb je daar een mobiel kastje voor, likes a semafoon principe?
Een foon met webz kun je hooken aan Gmaps dacht ik, kun je redelijk zien waar de foon zich bevindt.. noodknoppen e.d. heb ik geen verstand van..
pi_122724817
Thanks

En voor de ook geinterseerden: Personal Position Alarm google en dan heb je een mobiele paniekknop zeg maar
pi_122727376
is het geen idee om bakkies in de bedrijfsauto's te zetten?
volgens mij hebben die redelijk bereik. en ze kosten ook de wereld niet.
pi_122727857
mobi`s mogen gewoon kijk maar naar taxi`s en met een degelijke instalatie heb je 50km bereik maar hoe het met vergunningen zit weet ik niet ;)
  zondag 10 februari 2013 @ 20:53:54 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122728165
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:38 schreef -niemand- het volgende:
is het geen idee om bakkies in de bedrijfsauto's te zetten?
volgens mij hebben die redelijk bereik. en ze kosten ook de wereld niet.
CB - Citizens Band, en mag niet beroepsmatig gebruikt worden.

En dat bereik valt smerig tegen als je het legaal wilt houden, tevens is het nou niet bepaald professioneel als de hele regio kan meeluisteren bij een beveiligings bedrijf :+
pi_122732574
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 18:59 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Portofoon gebruiken mag, alleen moet ik de portofoon met een bereik van meer dan een km of anderhalf nog tegenkomen, lijkt me dus geen optie. Zelfde geldt voor een mobilofoon, alleen is het bereik dan misschien een km of 10 in gunstige gevallen.

Is gewoon een bedrijfstelefoon geen idee? er zijn providers zat inmiddels waarbij je onbeperkt kunt bellen met collega's, tevens kun je er ook foto's mee maken en direkt verzenden, whatsappen, mailen, bladiebla... lijkt me 20 keer efficiënter. Desnoods blokkeer je die dingen tegen uitgaand belverkeer wat niet bedrijfs gerelateerd is?
Bij ons in de taxi's zitten mobilofoons die een bereik hebben van soms wel 20 km(centrale in Uithuizermeeden en kan gewoon fatsoenlijk communiceren terwijl ik in Delfzijl ben).
EN nou weet ik niet hoe het precies werkt, maar bij mijn vorige werk hadden we in elke taxi een paniekknop(vaak onder de stuurkolomn of ergens bij je rechterknie.) die als je erop drukte de mobilofoon open zette.

Mag trouwens gewoon, staat in de wet.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zondag 10 februari 2013 @ 23:07:50 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122735975
Ik weet niet precies dat hoe vandaag de dag met taxi's zit, maar vroegah, en dan heb ik het over 15 - 20 jaar geleden, toen er nog wat te beleven viel op de scanner, hadden taxibedrijven een eigen frequentie, dus ik denk dat dat iets met vermogen te maken heeft. toen stond er bij een taxitoko in de voortuin of op het dak een mast van een metertje of 15 (hoogte is erg belangrijk om bereik te verkrijgen op FM-band) met daarop een zend-, én een ontvangst antenne, waarbij op (de zender) denk ik best wat vermogen stond. Als een auto op een rustige FM band zit met lawe zeggen 10 watt vermogen, en de basis staat hoog en heeft een goede antenne, kan dat prima :Y

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat nu allemaal geregeld is; of dat nog steeds op die manier werkt, of dat dat allemaal andere banden zijn en/of repeater werk is.

magoed, is wel een beetje offtopic aan het gaan ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 11-02-2013 00:50:40 ]
pi_122748326
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:07 schreef Sounddragon het volgende:
FM-band) met daarop een zend-, én een ontvangst antenne, waarbij op (de zender) denk ik best wat vermogen stond. Als een auto op een rustige FM band zit met lawe zeggen 10 watt vermogen, en de basis staat hoog en heeft een goede antenne, kan dat prima

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat nu allemaal geregeld is; of dat nog steeds op die manier werkt, of dat dat allemaal andere banden zijn en/of repeater werk is.
Ik geloof dat de antenne die wij hebben staan wel iets meer dan 15 meter hoog is,
Frequentie e.d. weet ik niet, wel dat we in sommige taxi's nog behoorlijk oude units hebben zitten(Voornamelijk Bosch)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  maandag 11 februari 2013 @ 13:46:41 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122748858
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 13:30 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Ik geloof dat de antenne die wij hebben staan wel iets meer dan 15 meter hoog is,
Frequentie e.d. weet ik niet, wel dat we in sommige taxi's nog behoorlijk oude units hebben zitten(Voornamelijk Bosch)
Da's dan idd nog oldskool :Y

Volgens mij hebben taxicentrales die frequenties ooit eens moeten kopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')