abonnement Unibet Coolblue
pi_122653856
Naar aanleiding van het eerste topic: GC / Succesvolle Berbers, ga ik dit topic wijden aan een klein stukje van de Moorse geschiedenis, dan met name Moors cultureel erfgoed. Voordat we daarmee beginnen eerst een klein stukje uitweiden over de Moorse geschiedenis. De Moren waren 7 eeuwen lang de islamitische bevolking van Spanje. Deze groep bestond uit Marokkaanse Berbers en Arabieren.

De Moorse geschiedenis begon met Tariq Ibn Zijad die met 7000 Moren in de 6de eeuw de overstak waagde naar het Noorden. In 680 kwamen ze op verkenning voor de kust van Alicante, Barcelona en Valencia. De Visgoten verwachtten een invasie op hun kust. Tarik Ibn Zijad was zeer succesvol op zijn verkenningstochten en keerde met indrukwekkende buit terug naar Noord-Afrika.

Na terugkomst vroeg hij aan Moussa ibn Nosseir toestemming om Spanje te veroveren. Deze toestemming kreeg hij en in 711 maakte hij de oversteek naar Gibraltar. Tariq besloot om al de schepen te laten verbranden, zodat er geen weg meer terug was. In zijn beroemd geworden toespraak bij Guadelette motiveerde Tarik zijn mannen om de godsdienst te verspreiden.

De Moren waren licht gepantserd, wat de beweegelijkheid ten goede kwam. In 711 werd de Visgotische koning Roderik gedood. Binnen 3 jaar was een groot deel van Spanje veroverd.

Ten tijde van die 7 eeuwen hebben de Moren natuurlijk hun sporen achtergelaten in Spanje en daar gaat dit topic over. Iedereen is welkom om zijn bijdrage te leveren aan dit topic d.m.v. verhalen/foto's of andere wetenswaardige weetjes. Chapeau.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

quote:
1. Mezquita, gebouwd door de Moren, tijdens de 7de eeuw. De bouw vond plaats van 784 tot 987. Werd later verfraaid en uitgebreid door de Christenen tijdens de Middeleeuwen. Was eerst een moskee, maar tegenwoordig wordt het gebruikt als Kathredraal. Cultureel erfgoed van Spanje. Heel indrukwekkend gebouw. Zowel Moorse als Christelijke kenmerken zijn herkenbaar.




quote:
2. Koninklijke paleis van Sevilla. Gebouwd in opdracht van Abr-Al Rahman III in 913. In de 11de eeuw liet Al-Moetamid het paleis uitbreiden. Nadat Alfons X de Moren had verslagen, liet hij het paleis nogmaals vergroten. Later werd het paleis afgebroken en werd er een nieuw paleis gebouwd op dezelfde locatie in opdracht van Peter I. De bouw begon in 1364. Hij gebruikte veel Moorse bouwmeesters om het paleis te bouwen, waardoor het paleis een Moorse uiterlijk heeft. Karel V liet de bovenetage toevoegen in Italiaanse Renaissance stijl. Tevens bevat het paleis tuinen in Moorse en Renaissance stijl. Het indrukwekkende gebouw wordt tegenwoordig gebruikt als paleis voor de Spaanse koninklijke familie. Werelderfgoed van Spanje.






[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 08-02-2013 21:28:07 ]
pi_122654440
quote:
3. Alhambra, een fort, gebouwd door Moren. De leeuwenhof werd in 1377 in opdracht van Mohamed V (1338 - 1391) gebouwd. Een deel van de Alhambra werd later afgebroken in opdracht van Karel en daarvoor kwam een paleis midden in de Alhambra te staan. Tegenwoordig vooral een trekpleister voor kunststudenten uit Europa. Er is een quota op het aantal bezoekers. Veel Moorse kunstschatten zijn voorzichtig gerestaureerd vanwege de grote waarde. Werelderfgoed van Spanje.






Leeuwenof ofwel Patio de los Leones.



http://toerismeinspanje.es/Alhambra.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alhambra_(fort)
pi_122654525
Die eerste is toch de blauwe moskee in Istanbul?
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_122654802
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 21:10 schreef IPA35 het volgende:
Die eerste is toch de blauwe moskee in Istanbul?
Shit, dat is een indrukwekkend flater die ik daar maak. Goed dat je mij erop wijst. Dank je. Zal voortaan wat scherper te werk gaan. Heb het gelijk aangepast.
pi_122655137
quote:
4. Generalife, het hof bestaat uit een vijver, bloemen en de tuin van de sultan. Gebouwd in opdracht van Mohamed III (1302 - 1309), en later gedecoreerd door zijn zoon, Ismail I (1313 - 1324). Generalife is een van de bekendste Moorse tuinen. Werelderfgoed van Spanje.






http://nl.wikipedia.org/wiki/Generalife
pi_122656589
quote:
5. Het oude stadscentrum van Córdoba. Een stad in Andalusië en hoofdstad van Cordoba. In 2005 had de stad ruim 300.000 inwoners. Cordoba was de hoofdstad van het Middeleeuwse kalifaat van Cordoba, het centrum van het Moorse rijk. In de 10de eeuw was het een van de belangrijkste steden van de wereld en huisveste destijds 500.000 inwoners. Een ongekend aantal voor die tijd. Uit die tijd zijn nog diverse talrijke monumenten overgebleven, zoals de Mezquita en het oude centrum van Cordoba. Het was ten tijde van de Moorse overheersing politiek zeer instabiel. Van 716 tot en met 747 regeerden 30 stadhouders.

In 756 veranderde Cordoba in een onafhankelijke staat die over het hele Moorse rijk Al-Andalus regeerde. Opgericht door de Umayyadische prins Abd-Ah Rahman, kleinzoon van kalief Hisman. In 912 werd het kalifaat van Cordoba nog machtiger. In het jaar 1000 was het kalifaat van Cordoba uitgegroeid naar een stad met 450.000 inwoners (schattingen spreken zelfs over 1 miljoen mensen). Het kalifaat was destrijds het belangrijkste financiële, commerciële en culturele centrum van de wereld. In die periode werd de indrukwekkende Mezquita gebouwd en de wijk 'Medina Azahara', de wijk is nu een van de grootste cultuurschatten van Spanje. Destijds beschikte Cordoba ook over de grootste bibliotheek ter wereld met 400.000 boeken.

Aan die tijd kwam een eind toen Abd al-Malik in 1008 stierf. Het kalifaat van Cordoba eindigde in 1031, toen kalief Hisham III (1027-1031) afstand deed van zijn titel, nadat hij verdreven was uit Cordoba.






'Medina Azahara, waar ruïnes van zijn overgebleven, maar trekt jaarlijks veel toeristen'





pi_122659831
quote:
6. Kathedraal van Santa María de Mediavilla. De kathredraal is een van de Mudejar architectuur die voornamelijk in Aragorn is te vinden. Moorse en Christelijke kenmerken in elkaar verweven. De Mudejar architectuur omvat de Argonese mudejar bouwstijl van de periode vanaf de twaalfde tot de zeventiende eeuw. In deze periode zijn er een hondertal van monumenten gebouwd in de valleien van de Ebro, de Jalón en Jiloca. De bevolking bestond uit mudejares en Moren die hun tradities op architecturaal gebied behielden. Dit waren de Moren die in Spanje bleven nadat de Moorse rijk was gevallen.

De Kathredraal van Teureul heeft zijn oorsprong in de kerk van Sante María de Mediavilla. Men begon met de bouw van deze kerk in Romaanse stijl in 1171 en men plaatste de Mudejar toren in 1257.
Na het bevredigende artistieke resultaat van verbouwing van de klokkentoren in Mudejar stijl, begon men in de tweede helft van de dertiende eeuw, onder leiding van de Moor Juzaff, met de verhoging van de schepen, de bouw van de nieuwe apsissen in Mudejar stijl en met de bedekking van de schepen met een dakbedekking. Het plafond van de schepen zijn bepleisterd door de Moorse architect Juzaff.






http://nl.wikipedia.org/w(...)C3%ADa_de_Mediavilla
  † In Memoriam † vrijdag 8 februari 2013 @ 22:51:44 #8
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_122660112
Allemaal moorkoppen voor je topic:



De vlag van Sardinië. Daar fabriceren alle sardientjes.



De vlag van Corsica.



En die als toetje.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † vrijdag 8 februari 2013 @ 22:55:44 #9
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_122660305
In Spanje was het een nationale sport om de Moortjes (Moriscos) te vangen. Die werden geroosterd als kebab.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  vrijdag 8 februari 2013 @ 23:00:30 #10
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122660500
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 22:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
In Spanje was het een nationale sport om de Moortjes (Moriscos) te vangen. Die werden geroosterd als kebab.
Hoe bedoel je?
  vrijdag 8 februari 2013 @ 23:09:32 #11
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122660962
quote:
7. Het paleis La Aljafería. Dit is een paleis omgeven door een burcht dat gebouwd is in de tweede helft van de elfde eeuw in Zaragoza. Het diende als zetel van de Bana Hud dynastie ten tijde van de regering van Abu Jaffar al-Muqtadir. De Aljaferia wordt tegenwoordig gebruikt als zitplaats voor de zetel van Cortes (regionaal parlement) van de regio Aragorn. Het is een van de weinige grote Moorse bouwwerken dat bewaard is gebleven uit de tijd van de taifas. Staat ingeschreven op de werelderfgoedlijst van UNESCO.






quote:
Troonzaal van de Aljaferia. Het is moeilijk om de pracht en de praal van het plafond in de troonzaal te beschrijven. De afmetingen van het plafond zijn groot, 20 meter lang en 8 meter breed. Het in vakken versierde plafond is ondersteund door dikke balken die versierd zijn met dikke strikornamenten die op de snijpunten sterren met 8 punten vormen.


quote:
De gouden zaal van de Aljaferia. De gouden zaal heeft aan oostelijke en westelijke zijde twee kamers waarin een alkloof stond. Deze werd gebruikt als koninklijke slaapkamer en deed ook dienst voor de koningen uit Aragorn tot in de 14de eeuw. De meerderheid van gipswerk zijn plantaardige motieven, de onderrand in albast en de witte marmeren vloeren zijn verdwenen.

De plafonds waren gebeeldhouwde houten plafonds en zij toonden firmament. De zaal toonde de kosmos. Dat was een symbool voor de macht van de koningen van Zaragoza, die afstammelingen waren van de kaliefen.


[ Bericht 5% gewijzigd door Jellereppe op 08-02-2013 23:23:18 ]
  † In Memoriam † vrijdag 8 februari 2013 @ 23:11:52 #12
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_122661071
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 23:00 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
De Spaanse Inquisitie!
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  vrijdag 8 februari 2013 @ 23:14:51 #13
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122661193
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 23:11 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

De Spaanse Inquisitie!
Ah, ja dat klopt. Ten tijde van de 14de eeuw zo uit mijn hoofd.
  † In Memoriam † vrijdag 8 februari 2013 @ 23:19:54 #14
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_122661442
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 23:14 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Ah, ja dat klopt. Ten tijde van de 14de eeuw zo uit mijn hoofd.
Einde 15e eeuw. :)
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  vrijdag 8 februari 2013 @ 23:23:47 #15
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122661597
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 23:19 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Einde 15e eeuw. :)
Haha, je weet het precies. Netjes.
pi_122661966
Ottoman empire :D
Zie!
  zaterdag 9 februari 2013 @ 01:45:36 #17
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122666627
quote:
8. Moros Y cristianos: Ieder jaar worden in Spanje de feesten van de Moros Y cristianos gevierd. Dit vier dagen durende feest begint in Alcoy en gedurende de zomermaanden vinden aan de Costa Blanca wekelijks deze feesten in diverse steden plaats.

Rond 20 april gaan deze festiviteiten weer van start en wordt de strijd herdacht die heeft plaatsgevonden tussen de Moren en de Christenen gedurende de periode van de 8ste eeuw tot en met de 15de eeuw. De legende vertelt dat James van Aragorn de stad veroverde van de Moren en de Moren probeerden op hun beurt de stad weer terug te veroveren, maar nadat zij deze strijd waren begonnen verscheen op miracleuze wijze St. George en de Moren trokken zich geschrokken terug (als mijn voorouders dit hoorden stonden ze allemaal weer op uit hun graven :') ). De mensen die deelnemen aan deze festivals zijn georganiseerd in Fileas, die een lange historie hebben. Dit zijn verenigingen die ofwel de Christelijke of de Moorse leger vertegenwoordigen tijdens de festiviteiten. Gedurende het hele jaar hebben deze mensen bijeenkomsten om mensen te winnen (leden), geld in te zamelen, planningen te maken voor de activiteiten van het komende feest. Het verzorgen van de kostuums is een zeer kostbare aangelegenheid.

Gedurende de eerste dag lopen de legers door de stad met muziekkorpsen. Berbers en soldaten uit Marrakesh en bandieten uit Andalusië, alles is d'r te vinden.

Het indrukwekkendste is de optocht die wordt gehouden op de laatste dag van de feesten. Er lopen dan zowel Moren als Cristianos mee in de optocht. Deze optocht begint om negen uur 's avonds en duurt tot minstens middennacht. Het gehele jaar heeft men gewerkt aan de kostuums die veelal Oosterse en Moorse kenmerken hebben. Zelfs paarden en kamelen zijn te zien in de optocht. Ook zijn er kanonschoten te horen en vuurwerk te zien. Daarnaast zijn er ontelbare praalwagens en wordt er Middeleeuwse volksmuziek afgespeeld. Aan het eind van de feest wordt de best gekleede sultan of kapitein gekozen en die schenkt zijn kostuum aan het museum.

Nadat de feesten in Alcoy zijn gestart gaan de daaropvolgende weken de festiviteiten verder in diverse plaatsen. De optocht in Elche is mooi, maar ook in Orihuela kan men genieten van een prachtig schouwspel. Verder vindt het feest ook plaats in Bocairent, Villena, Crevillente, El Campello, Elda en vele andere steden in Communiedad Valenciana.














[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 09-02-2013 03:16:49 ]
  zaterdag 9 februari 2013 @ 02:55:23 #18
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122667373
quote:
9. Albaicín. Oude Arabische wijk in de Spaanse stad Granada. De wijk ligt op een heuvel recht tegenover de Alhambra. Albaican bestaat uit vele smalle straatjes, pleintjes en witte huizen. Vroeger waren er veel moskeeën en paleizen in dit gebied. De moskeeën zijn omgebouwd naar kathedralen. De wijk bevat nog steeds de Moorse badhuis El Bañuelo waar nog steeds veel mensen op afkomen. Deze Moorse wijk staat bijgeschreven in de werelderfgoedlijst van UNESCO.










[ Bericht 1% gewijzigd door Jellereppe op 09-02-2013 03:16:42 ]
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:10:56 #19
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122667443
quote:
10. Sjeik Zayed-moskee. De grootste moskee van de Verenigde Arabische Emiraten die gebouwd is volgens de Mogol en Moorse architectuur. De Bashadimoskee in Lahore en de Hassan II moskee in Casablanca hadden invloed op de bouw van de moskee. De zuilgangen zijn typisch Moors en de minaret is Arabisch. De moskee wordt ook wel beschreven als een fusie van Mongolse, Moorse en Arabische architectuur. De bouw van de moskee heeft 427 miljoen euro gekost en 22 jaar geduurd. De moskee biedt plaats aan 40.000 mensen. Een enorm gebouw en de rondleidingen die je krijgt zijn zeer informatief en uitgebreid.








[ Bericht 3% gewijzigd door Jellereppe op 09-02-2013 03:27:17 ]
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:26:56 #20
395200 deadprez
One more rail
pi_122667506
woow dat ziet er echt vet uit allemaal :D
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:29:07 #21
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122667515
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 03:26 schreef deadprez het volgende:
woow dat ziet er echt vet uit allemaal :D
Ben ik met je eens. Dit is nog op foto, maar in het echt zijn bepaalde gebouwen in dit topic veel indrukwekkender. Moren hebben heel heel grote stempel gedrukt op Spanje gedurende die 700 jaren.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:31:13 #22
395200 deadprez
One more rail
pi_122667523
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 03:29 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Ben ik met je eens. Dit is nog op foto, maar in het echt zijn bepaalde gebouwen in dit topic veel indrukwekkender. Moren hebben heel heel grote stempel gedrukt op Spanje gedurende die 700 jaren.
ja, dat geloof ik _O_ ik zou die shit echt graag in het echt zien, maar ja ik heb geen geld om er naartoe te gaan, dus moet ik het maar doen met de epic mooie foto's :') :D

jammer wel, dat er in nederland niet van dit soort epic gebouwen zijn
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:32:14 #23
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122667533
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 03:31 schreef deadprez het volgende:

[..]

ja, dat geloof ik _O_ ik zou die shit echt graag in het echt zien, maar ja ik heb geen geld om er naartoe te gaan, dus moet ik het maar doen met de epic mooie foto's :') :D

jammer wel, dat er in nederland niet van dit soort epic gebouwen zijn
Spanje is niet duur en dichtbij om heen te reizen. Nederland heeft mooie kathredralen, maar dat is uiteraard heel andere architectuur.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:32:49 #24
395200 deadprez
One more rail
pi_122667536
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 03:32 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Spanje is niet duur en dichtbij om heen te reizen.
alles is voor mij te duur, ik mag blij zijn als ik de rest van de maand kan eten :')
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:34:02 #25
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122667541
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 03:32 schreef deadprez het volgende:

[..]

alles is voor mij te duur, ik mag blij zijn als ik de rest van de maand kan eten :')
Oh, dan wordt het lastig, ja. :')
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:35:11 #26
395200 deadprez
One more rail
pi_122667548
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 03:34 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Oh, dan wordt het lastig, ja. :')
achja hopelijk heb ik er ooit wel geld voor :D lijkt me ook een beetje kut als je op je leven terugkijkt en je realiseert dat je amper buiten nederland geweest bent :')
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:37:36 #27
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122667560
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 03:35 schreef deadprez het volgende:

[..]

achja hopelijk heb ik er ooit wel geld voor :D lijkt me ook een beetje kut als je op je leven terugkijkt en je realiseert dat je amper buiten nederland geweest bent :')
Dat lijkt mij wel minder, ja. Ik heb aardig wat in Europa gezien, maar buiten het continent ben ik ook niet heel veel geweest.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:40:18 #28
395200 deadprez
One more rail
pi_122667570
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 03:37 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Dat lijkt mij wel minder, ja. Ik heb aardig wat in Europa gezien, maar buiten het continent ben ik ook niet heel veel geweest.
binnen europa heb ik op zich ook wel redelijk wat gezien, maar dat was als kind als ik met mijn ouders op vakantie ging en toen interesseerde al die mooie steden en gebouwen en musea me nog niet zoveel :')
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:48:16 #29
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122667594
quote:
11. Hassan II-moskee. Moderne grote moskee gebouwd in opdracht van Hassan II. De moskee is ontworpen door een Franse architect. Het is de grootste moskee van het land en een van de grootste ter wereld. De moskee ligt aan de kust en biedt uitzicht over de atlantische oceaan. Een gigantisch glazen vloer die plek biedt aan 25.000 mensen, biedt uitzicht over het water. Buiten kunnen 85.000 mensen bidden. De totale capaciteit van de moskee is 110.000 mensen. De minaret is met 210 meter de hoogste van de wereld.

Op 12 juli 1986 werd begonnen met de bouw van de moskee. De opening vond plaats op 30 augustus 1993. Alle graniet, pleisterwerk, marmer, hout en andere gebruikte materialen zijn afkomstig uit alle streken van Marokko. Alleen de granieten zuilen en de glazen kroonluchters, deze komen uit Italië. 6.000 Marokkaanse ambachtslieden hebben 6 jaar gewerkt om alle ruwe materialen te verwerken tot mozaïeken. stenen, marmeren vloeren, zuilen, houtsnijwerken, geschilderde plafonds en kristalwerk.






[ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 09-02-2013 03:58:37 ]
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:48:37 #30
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122667596
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 03:40 schreef deadprez het volgende:

[..]

binnen europa heb ik op zich ook wel redelijk wat gezien, maar dat was als kind als ik met mijn ouders op vakantie ging en toen interesseerde al die mooie steden en gebouwen en musea me nog niet zoveel :')
Dat klopt. Pas op latere leeftijd ga je cultuur waarderen.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:52:08 #31
395200 deadprez
One more rail
pi_122667612
quote:
en dan zijn er nog steeds zoveel mensen die denken dat islamitische landen een of andere onderontwikkelde zandbak zijn waar ze nog nooit iets hebben klaargespeeld en dat het enige doel van de bevolking is om de westerse wereld kapot te maken / over te nemen. :')
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 03:55:56 #32
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122667620
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 03:52 schreef deadprez het volgende:

[..]

en dan zijn er nog steeds zoveel mensen die denken dat islamitische landen een of andere onderontwikkelde zandbak zijn waar ze nog nooit iets hebben klaargespeeld en dat het enige doel van de bevolking is om de westerse wereld kapot te maken / over te nemen. :')
Hmm, ach. Iedereen kan wat klaarspelen, maar dan moeten mensen samenwerken, en corruptie moet verbannen worden.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 13:26:42 #33
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_122673547
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 23:11 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

De Spaanse Inquisitie!
Reconquista zul je bedoelen.
Ok stelletje hokboeren
  † In Memoriam † zaterdag 9 februari 2013 @ 13:29:08 #34
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_122673629
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 13:26 schreef padlarf het volgende:

[..]

Reconquista zul je bedoelen.
En die gaan niet samen wil je zeggen? :')
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zaterdag 9 februari 2013 @ 13:29:40 #35
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_122673640
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 13:29 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

En die gaan niet samen wil je zeggen? :')
Ja. Reconquista was al afgelopen toen de Spaanse Inquisitie werd ingesteld.
Ok stelletje hokboeren
  † In Memoriam † zaterdag 9 februari 2013 @ 13:32:03 #36
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_122673704
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 13:29 schreef padlarf het volgende:

[..]

Ja. Reconquista was al afgelopen toen de Spaanse Inquisitie werd ingesteld.
quote:
The Tribunal of the Holy Office of the Inquisition (Spanish: Tribunal del Santo Oficio de la Inquisición), commonly known as the Spanish Inquisition (Inquisición española), was a tribunal established in 1480 by Catholic Monarchs, Ferdinand II of Aragon and Isabella I of Castile.
wiki
quote:
Ferdinand and Isabella completed the Reconquista with a war against the Emirate of Granada that started in 1482 and ended with Granada's complete annexation in early 1492.
wiki
dus?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zaterdag 9 februari 2013 @ 13:34:08 #37
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_122673774
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 13:32 schreef De_Kardinaal het volgende:

dus?
Die laatste tien jaar waren vast heel significant op een periode van acht eeuwen. Gast, je hebt je gewoon vergist. Helemaal niet erg, maar kom er gewoon voor uit, en ga niet mierenneuken.

edit: ik moet toegeven dat ik zelf in de war ben. Reconquista is de strijd tegen Moorse 'landen' op het Iberisch schiereiland tussen grofweg 700 en 1500. Ik vergiste me echter wat betreft de Inquisitie, die inderdaad gedurende de 16e eeuw ook gericht was op Moriscos. De verwarring komt denk ik voort uit onduidelijkheid of Moriscos ook echt Moren waren (in ieder geval geen 100% overlap). Mijn excuses voor het misverstand.

[ Bericht 13% gewijzigd door padlarf op 09-02-2013 13:48:04 ]
Ok stelletje hokboeren
  † In Memoriam † zaterdag 9 februari 2013 @ 13:42:08 #38
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_122673972
Het geheel van moortjes jagen werd sowieso pas relevant na 1492. Tot die tijd hadden ze vrijheden in het laatste stukje dat ze bezaten en bepaalde gebieden op het Iberisch schiereiland. Totdat het koninklijk paar genoeg had van de Joden en Moren in hun gebieden. Toen ging de Inquisitie er zich mee bemoeien. Toen was de jacht ook geopend. Vandaar:

quote:
14s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 22:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
In Spanje was het een nationale sport om de Moortjes (Moriscos) te vangen. Die werden geroosterd als kebab.
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 23:00 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 23:11 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

De Spaanse Inquisitie!
Moren verjagen tot 1492, moortjes jagen vanaf die tijd.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zaterdag 9 februari 2013 @ 15:34:27 #39
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122677479
quote:
12. Iglesia de San Pedro y San Pablo. Dit is een kerk in de wijk Albaicin, Granada. Het kleine gebouw ligt aan de rand van de wijk, vlakbij de Alhambra. De kerk is herkenbaar vanwege zijn Moorse (Mudejar) en renaissance kenmerken. De kerk werd gebouwd tussen 1559 en 1594.


quote:
De koepel van het mausoleum in de San Pedrokerk.


quote:
Een Middeleeuwse paalgraf in de San Pedrokerk. De geliefden van Teruel, voor altijd hand in hand. Zij stierven van verdriet, toen het meisje werd gedwongen om met een ander te trouwen.


quote:
De San Pedrokerk behoort tot de Mudejar-architectuur dat op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat ingeschreven. Het interieur van de San Pedrokerk in Teruel is verrijkt met stucwerk, keramiek, inlegwerk, schilderwerk en matalen ornamenten.


  zaterdag 9 februari 2013 @ 15:48:23 #40
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_122677883
De geliefden van Teruel worden komende week gevierd.. Erg leuk altijd..

Hier Torre de San Miguel in Teruel,vanuit het huis van mn zwager

Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zaterdag 9 februari 2013 @ 15:53:13 #41
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122678015
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 15:48 schreef chufi het volgende:
De geliefden van Teruel worden komende week gevierd.. Erg leuk altijd..

Hier Torre de San Miguel in Teruel,vanuit het huis van mn zwager

[ afbeelding ]
Mooi. Heb kleine stukje gelezen over de geliefden van Teruel. Triest, maar tegelijkertijd ook heel mooi.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 16:09:57 #42
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_122678508
Hier Los Amantes .... -O-


Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zaterdag 9 februari 2013 @ 16:13:20 #43
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122678621
quote:
13. Palmeral of Elche. Het grootst aangelegde palmbos van Europa en een van de grootste van de wereld. De eerste palmen werden 5 eeuwen voor Christus geplant door de Carthagers. De Palmeral overleefde daarna de Romeinse tijd. Na de Romeinse tijd kwam de Moorse tijd. De Moren hebben de Palmeral stevig uitgebreid en voor een groot deel is dat tot de dag van vandaag in dezelfde staat gebleven. Door irrigatiekanalen is de Palmeral verdeeld in kleine boomgaarden (heurtos) die een naam hebben. In de Palmeral dragen enkele palmen namen van beroemde bezoekers. De Imperial Palm is vernoemd naar de Oostenrijkse keizerin Elisabeth Sissi, die de Palmeral in 1894 bezocht. In de Palmeral van Elche staan 200.000 palmbomen. Dat waren er ooit meer, want vanwege stadsuitbreiding en ziektes zijn veel palmen verdwenen. Staat ook ingeschreven in de werelderfgoedlijst van UNESCO.








[ Bericht 3% gewijzigd door Jellereppe op 09-02-2013 16:36:11 ]
  zaterdag 9 februari 2013 @ 16:15:50 #44
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122678698
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 16:09 schreef chufi het volgende:
Hier Los Amantes .... -O-

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Yep, staat ook goed aangeschreven op IMDb met een 7,7 zie ik net.

Los amantes del Círculo Polar (1998) - IMDb
pi_122678727
jellereppe opsomtopics O+
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  zaterdag 9 februari 2013 @ 16:20:52 #46
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122678812
quote:
99s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 16:17 schreef littledrummergirl het volgende:
jellereppe opsomtopics O+
Ik moet toegeven dat ik daar redelijk bekwaam in ben, ja. :@
  zaterdag 9 februari 2013 @ 16:27:23 #47
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_122679027
quote:
99s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 16:17 schreef littledrummergirl het volgende:
jellereppe opsomtopics O+
Ok stelletje hokboeren
  zaterdag 9 februari 2013 @ 16:38:15 #48
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_122679391
quote:
9s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 16:15 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Yep, staat ook goed aangeschreven op IMDb met een 7,7 zie ik net.

Los amantes del Círculo Polar (1998) - IMDb
Das ook een mooie film :)
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zaterdag 9 februari 2013 @ 16:47:15 #49
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122679751
quote:
14. Walled Town of Cuenca. Een historische ommuurde stad Cuenca ligt in het oostelijke deel van Spanje. Cuenca werd door de Moren gebouwd op een strategische locatie in het kalifaat van Cordoba. Torre de Mangono is een overblijfsel van een fort ten tijde van de Moren. Cuenca werd in de 12de eeuw door de Christenen veroverd. Cuenca werd een koninklijke stad van de bisdom. Tevens werd toen de eerste gotische kathedraal van Spanje in Cuenca gebouwd. De kerk Iglesia de San Miguel heeft een plafond in Mudejar stijl. Cuenca is tegenwoordig echter bekend door de hangende huizen. De huizen, 'cacas colgadas', zijn gebouwd op rotsen aan de rand van een kloof die uitzicht biedt op de rivier Huéca. De historische stad staat sinds 1996 ingeschreven op de werelderfgoedlijst van UNESCO.






  zaterdag 9 februari 2013 @ 16:48:40 #50
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122679785
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 16:38 schreef chufi het volgende:

[..]

Das ook een mooie film :)
Moet hem nog zien, maar dat ga ik van de week even doen. Een keer wat anders dan actie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')