Ik solliciteer ook op relevante docentfuncties aan de hogescholen in de buurt van Amsterdam, maar er is heel weinig. Ik dacht van de week nog aan je. Waar werk jij ook alweer? Pm?quote:Op woensdag 3 april 2013 11:40 schreef Bleie het volgende:
Welk vak zou je willen geven? En kunnen ze je niet meer vertellen bij de UvA of VU?
Je kan ook nog overwegen om te gaan lesgeven aan een mbo of hbo. De HvA biedt ook wel mogelijkheden om onderzoek te doen.
Bel voor de grap eens met Leiden of Utrecht, zijn wat ik uit verhalen hoor wat kleinere en meer meedenkende instituten voor lerarenopleiding daar (sorry was net spuit elf, had deze pagina nog niet gezien)quote:Op woensdag 3 april 2013 11:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik solliciteer ook op relevante docentfuncties aan de hogescholen in de buurt van Amsterdam, maar er is heel weinig. Ik dacht van de week nog aan je. Waar werk jij ook alweer? Pm?
Het meedenken van de UvA en VU valt me erg tegen. Ze schepen me af met niet-informatieve antwoorden. Het is voor mij dus erg moeilijk om er zicht op te krijgen wat er allemaal voor nodig is om me bij te scholen tot docent in het voortgezet onderwijs. Veel duidelijker is de route naar docent in het basisonderwijs, en dat overweeg ik nu serieus.
Ik kan filosofie doceren, want ik heb een masteropleiding filosofie afgerond. Maar veel banen zullen er vast niet zijn als docent filosofie. Ik heb een propedeuse Neerlandistiek gehaald en ik heb een doctoraal Taalwetenschap gedaan maar daar geen scriptie voor geschreven (wel alle vakken gehaald). Ik ben dus benieuwd in hoeverre ik me daarmee bij zou kunnen laten scholen tot docent Nederlands.quote:Op woensdag 3 april 2013 12:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat voor vak zou je willen geven als pedagoge?
Een werktuigkundig of eletrotechnisch ingenieur kan met het wegwerken van wat deficiënties wiskunde- of natuurkundeles geven, een farmacist of een biomedisch onderzoeker kan met het wegwerken van wat deficiënties vrij gemakkelijk biologieles geven. Ik zie niet zo 1-2-3 een raakvlak met pedagogie. Misschien maatschappleer?
Ik ben wel heel positief over Utrecht, want die hebben dus een maatwerkprogramma. Een collega van me volgt die opleiding om docente Duits te worden. Maar de nadelen daarvan zijn de reistijd (dat is lastig combineren met een gezin) en de reiskosten. Als ik een opleiding ga volgen en geen baan heb, dan kunnen we dat geld net niet missen. Daarom gaat m'n voorkeur uit naar een opleiding in Amsterdam.quote:Op woensdag 3 april 2013 18:35 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Bel voor de grap eens met Leiden of Utrecht, zijn wat ik uit verhalen hoor wat kleinere en meer meedenkende instituten voor lerarenopleiding daar (sorry was net spuit elf, had deze pagina nog niet gezien)
zo, er moest eten gekookt worden tussendoor! je hebt een uitgebreid antwoord in je inboxquote:Op woensdag 3 april 2013 19:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben wel heel positief over Utrecht, want die hebben dus een maatwerkprogramma. Een collega van me volgt die opleiding om docente Duits te worden. Maar de nadelen daarvan zijn de reistijd (dat is lastig combineren met een gezin) en de reiskosten. Als ik een opleiding ga volgen en geen baan heb, dan kunnen we dat geld net niet missen. Daarom gaat m'n voorkeur uit naar een opleiding in Amsterdam.
Die mensen luisteren naar deskundigen wiens advies zij niet op waarde kunnen schatten aangezien ze zelf niet iets in die richting hebben gestudeerd. Die verhalen van het FI klinken heel erg goed en logisch. Op het BON-forum heeft iemand die schrijft onder de naam G Verhoef (moderator, je kan lezen wat zijn achtergrond is!) aangegeven dat ook hij deze verhaaltjes geloofde, totdat hij in de praktijk merkte dat het niet werkt. Op dat moment is hij zich gaan afvragen waarom het niet werkt en heeft hij de gaten gevonden in de theorie. Hij werkte na het afstuderen nog een tijd voor het FI en hij heeft daarna nog veel les gegeven aan hbo-leerlingen, hij weet dus waar hij over spreekt. Vraag aan hem om wat linkjes naar reacties waarin hij dat heeft uiteengezet en hij zal je vast wel die linkjes geven.quote:Op maandag 8 april 2013 18:49 schreef ErikT het volgende:
Die mensen die op het ministerie van OC&W werken, hebben die zelf wel onderwijs genoten? Hoe is dit toch mogelijk?
Je zou versteld staan hoe vaak het nog fout gaat met rekenen in procenten in havo/vwo 4. Heel treurig.quote:
ik ben persoonlijk van mening dat ze lln op vmbo niveau veel minder zouden moeten lastigvallen met grammatica en meer hapklare chunks moeten leren. uiteraard moeten die chunks wel grammaticaal correct worden geleerd. een paar vuistregels (hij/zij/het krijgt "-s", na DO/DOES/DID het hele werkwoord) kan wel, maar de verschillende tijden uit elkaar houden etc. dat is echt nauwelijks effectief aan te leren.quote:Op maandag 8 april 2013 22:04 schreef FlameScorpion het volgende:
Het Engels is ook om te huilen aan het eind van het VO en aan het begin van het MBO
Echter, wordt er bij ons verwacht dat ze wel formele brieven schrijven (A2) en zinnen met tijden kunnen maken. Bij de meeste is dit echter zo dramatisch dat ik tijdens het nakijken met mijn handen in het haar zit.quote:Op maandag 8 april 2013 22:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik ben persoonlijk van mening dat ze lln op vmbo niveau veel minder zouden moeten lastigvallen met grammatica en meer hapklare chunks moeten leren. uiteraard moeten die chunks wel grammaticaal correct worden geleerd. een paar vuistregels (hij/zij/het krijgt "-s", na DO/DOES/DID het hele werkwoord) kan wel, maar de verschillende tijden uit elkaar houden etc. dat is echt nauwelijks effectief aan te leren.
een aantal onderzoeken stelt dat je tot niveau B2 (havo eindexamen!) eigenlijk niet de mentale capaciteit/werkruimte hebt om echte grammaticaregels te leren en toe te passen. door eerder alleen en meer chunks aan te leren, komen leerlingen uiteindelijk op een hoger niveau terecht en kunnen ze dan de grammatica veel beter aan.
maar goed, als ik dat zeg vliegen de meeste vakgenoten totaal in de fik...
Wees gerust, daar hebben docenten die in het Nederlands nakijken ook last van.quote:Op maandag 8 april 2013 22:44 schreef FlameScorpion het volgende:
[..]
Echter, wordt er bij ons verwacht dat ze wel formele brieven schrijven (A2) en zinnen met tijden kunnen maken. Bij de meeste is dit echter zo dramatisch dat ik tijdens het nakijken met mijn handen in het haar zit.
mijn punt is: met chunks en vuistregels kun je ze op inhoud sneller op niveau brengen, waardoor ze nog voor het eindexamen toch de grammar mee kunnen krijgen, ipv ze in hun ontwikkeling eigenlijk tegen te houden vanaf de brugklas...quote:Op maandag 8 april 2013 22:44 schreef FlameScorpion het volgende:
[..]
Echter, wordt er bij ons verwacht dat ze wel formele brieven schrijven (A2) en zinnen met tijden kunnen maken. Bij de meeste is dit echter zo dramatisch dat ik tijdens het nakijken met mijn handen in het haar zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |