abonnement Unibet Coolblue
pi_124828293
Welk vak zou je willen geven? En kunnen ze je niet meer vertellen bij de UvA of VU?

Je kan ook nog overwegen om te gaan lesgeven aan een mbo of hbo. De HvA biedt ook wel mogelijkheden om onderzoek te doen.
pi_124828469
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 11:40 schreef Bleie het volgende:
Welk vak zou je willen geven? En kunnen ze je niet meer vertellen bij de UvA of VU?

Je kan ook nog overwegen om te gaan lesgeven aan een mbo of hbo. De HvA biedt ook wel mogelijkheden om onderzoek te doen.
Ik solliciteer ook op relevante docentfuncties aan de hogescholen in de buurt van Amsterdam, maar er is heel weinig. Ik dacht van de week nog aan je. Waar werk jij ook alweer? Pm?

Het meedenken van de UvA en VU valt me erg tegen. Ze schepen me af met niet-informatieve antwoorden. Het is voor mij dus erg moeilijk om er zicht op te krijgen wat er allemaal voor nodig is om me bij te scholen tot docent in het voortgezet onderwijs. Veel duidelijker is de route naar docent in het basisonderwijs, en dat overweeg ik nu serieus.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 3 april 2013 @ 12:25:14 #178
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124829667
Wat voor vak zou je willen geven als pedagoge?
Een werktuigkundig of eletrotechnisch ingenieur kan met het wegwerken van wat deficiënties wiskunde- of natuurkundeles geven, een farmacist of een biomedisch onderzoeker kan met het wegwerken van wat deficiënties vrij gemakkelijk biologieles geven. Ik zie niet zo 1-2-3 een raakvlak met pedagogie. Misschien maatschappleer?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 3 april 2013 @ 18:34:05 #179
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124844158
edit: spuit elf, en ik pm wel even, lees nu je berichtje pas!

[ Bericht 95% gewijzigd door kwakz0r op 03-04-2013 18:40:58 ]
Kwak
  woensdag 3 april 2013 @ 18:35:17 #180
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124844193
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 11:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik solliciteer ook op relevante docentfuncties aan de hogescholen in de buurt van Amsterdam, maar er is heel weinig. Ik dacht van de week nog aan je. Waar werk jij ook alweer? Pm?

Het meedenken van de UvA en VU valt me erg tegen. Ze schepen me af met niet-informatieve antwoorden. Het is voor mij dus erg moeilijk om er zicht op te krijgen wat er allemaal voor nodig is om me bij te scholen tot docent in het voortgezet onderwijs. Veel duidelijker is de route naar docent in het basisonderwijs, en dat overweeg ik nu serieus.
Bel voor de grap eens met Leiden of Utrecht, zijn wat ik uit verhalen hoor wat kleinere en meer meedenkende instituten voor lerarenopleiding daar :Y (sorry was net spuit elf, had deze pagina nog niet gezien)

Basisonderwijs gaat idd makkelijker met pedagogiek en psychologie, maar als je liever met pubers werkt zou ik de route naar docent nederlands (ook veel vraag naar) ook niet zomaar uitvlakken hoor!

in Amsterdam is t sowieso lastgi dat ze niet alle onderwijs van de U.L.O. op een vaste dag/1 dag in de week hebben. In Leiden is t sowieso alleen op maandag lessen, of je nu de voltijd of de deeltijdvariant doet, dat vond ik heel handig! Verschil voltijd en deeltijd is dan alleen het aantal vakken en het tempo (hoeveel weken vrij tussendoor) dat verschilt.


edit: meer info in je pm-box zometeen :)

[ Bericht 11% gewijzigd door kwakz0r op 03-04-2013 18:41:19 ]
Kwak
pi_124846856
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 12:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat voor vak zou je willen geven als pedagoge?
Een werktuigkundig of eletrotechnisch ingenieur kan met het wegwerken van wat deficiënties wiskunde- of natuurkundeles geven, een farmacist of een biomedisch onderzoeker kan met het wegwerken van wat deficiënties vrij gemakkelijk biologieles geven. Ik zie niet zo 1-2-3 een raakvlak met pedagogie. Misschien maatschappleer?
Ik kan filosofie doceren, want ik heb een masteropleiding filosofie afgerond. Maar veel banen zullen er vast niet zijn als docent filosofie. Ik heb een propedeuse Neerlandistiek gehaald en ik heb een doctoraal Taalwetenschap gedaan maar daar geen scriptie voor geschreven (wel alle vakken gehaald). Ik ben dus benieuwd in hoeverre ik me daarmee bij zou kunnen laten scholen tot docent Nederlands.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_124846981
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 18:35 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Bel voor de grap eens met Leiden of Utrecht, zijn wat ik uit verhalen hoor wat kleinere en meer meedenkende instituten voor lerarenopleiding daar :Y (sorry was net spuit elf, had deze pagina nog niet gezien)
Ik ben wel heel positief over Utrecht, want die hebben dus een maatwerkprogramma. Een collega van me volgt die opleiding om docente Duits te worden. Maar de nadelen daarvan zijn de reistijd (dat is lastig combineren met een gezin) en de reiskosten. Als ik een opleiding ga volgen en geen baan heb, dan kunnen we dat geld net niet missen. Daarom gaat m'n voorkeur uit naar een opleiding in Amsterdam.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 3 april 2013 @ 20:02:21 #183
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124848475
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 19:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben wel heel positief over Utrecht, want die hebben dus een maatwerkprogramma. Een collega van me volgt die opleiding om docente Duits te worden. Maar de nadelen daarvan zijn de reistijd (dat is lastig combineren met een gezin) en de reiskosten. Als ik een opleiding ga volgen en geen baan heb, dan kunnen we dat geld net niet missen. Daarom gaat m'n voorkeur uit naar een opleiding in Amsterdam.
zo, er moest eten gekookt worden tussendoor! je hebt een uitgebreid antwoord in je inbox :)

mocht je Leiden overwegen: die hebben echt maar 1 contactdag in de week, dus qua reiskosten valt dat misschien weer mee... Is dat in Utrecht niet ook zo?

en de vakdeficienteis kunnen misschien wel deels als leeslijst en tentamen, je weet maar nooit!
Kwak
pi_124850500
Wat fijn, zo'n uitgebreide reactie! Dankjewel. De kansen zijn groter dan ik dacht. Ik krijg nu al een half jaar allemaal afwijzingen, dus het is fijn om te horen dat er nog mogelijkheden voor me liggen. Nu moet ik voor mezelf uitvogelen wat ik het liefst wil. Ik ga over twee weken in ieder geval een dag meelopen op een pabo-opleiding. Ik denk dat ik ook eens aan de toekomstige school van m'n zoontje ga vragen of ik daar een dag mee mag lopen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_124854562
Meelopen is een goed plan denk ik. Krijg je ook wat meer een beeld van hoe het nou gaat, op zo'n school. Misschien kan je ook regelen dat je eens mee kan lopen op een middelbare school?
  woensdag 3 april 2013 @ 22:17:19 #186
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124856413
ik ken wel een docente Nederlands waar je vast wel mee zou mogen lopen een dagje, alleen zit die wel in Leiden. Bij Engels zou je zo met mij mee mogen een dagje. t is ook wel goed om de sfeer op meerdere scholen te zien als je de kans krijgt - enneh, gewoon solliciteren met de grote hoop vacatures mee nu! je kunt altijd nog gesprekken afwijzen :Y
Kwak
pi_124865546
Middelbare scholen ken ik inmiddels vrij goed. Ik ben vier jaar onderwijsassistent geweest en heb voor m'n onderzoek drie jaar lang meegelopen op een groot aantal scholen. Daardoor weet ik nu ook dat de school waarvoor je werkt een wereld van verschil maakt. Uit ons onderzoek is wel gebleken dat verschillen tussen scholen groot zijn. Basisscholen ken ik veel minder goed, al heb ik er een aantal bezocht omdat ik er één zocht voor de kindjes. Maar dat is toch anders dan meelopen. Op de school van mijn zoontje mag ik vast wel meelopen, want ouders zijn eigenlijk altijd welkom.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_125033297
Double Post
pi_125033336
Ik ben samen met mijn leidinggevende tot een mooie oplossing gekomen om de uren te vullen. Bedankt voor de reacties :)
  maandag 8 april 2013 @ 18:49:22 #190
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_125040112
Ik zag vandaag een aantal opgaven uit de pilot rekentoets. Vrijwel allemaal context vragen. Onvoorstelbaar, of eigenlijk: in de lijn der verwachting. :')

Probleem:
- leerlingen kunnen niet rekenen
Oorzaak:
- ze leren het niet op de basisschool, oa door het idiote realistisch rekenen en niet meer domweg oefenen tot automatisering optreedt (nuance: verschilt erg per basisschool)
Aangedragen oplossing:
- de boot aan de achterkant dichten terwijl het gat aan de voorkant zit, door een rekentoets bij het eindexamen in het VO
Uitvoering van de oplossing:
- toets realistisch rekenen met lappen tekst

Die mensen die op het ministerie van OC&W werken, hebben die zelf wel onderwijs genoten? Hoe is dit toch mogelijk?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  maandag 8 april 2013 @ 20:26:44 #191
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_125044980
Dat ze het rekenonderwijs zo verkloten daar kan ik nog mee leven, de slimmere kinderen redden zich wel. Erger vind ik dat al decennia lang op dezelfde manier het wiskunde-onderwijs wordt verpest, het is dezelfde groep mensen (FI van de UU) die hier verantwoordelijk voor is en ze kunnen lekker hun gang blijven gaan ondanks vele legitieme bezwaren van andere wiskundigen omdat ze zo lekker veel geciteerd worden. De laatste jaren hebben ze die citaties trouwens steeds meer te danken aan kritiek op die theorieën.
Jan van de Craats heeft het eens fraai uitgelegd in het document "Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen". Als opa hielp Freudenthal een kleinkind van hem met rekenen door alles te visualiseren (knikkers, appels, taarten enzovoorts) en hij constateerde dat het kleinkind het ineens wel snapte. Maar ja, een wiskundige (naar het schijnt ook een goede wiskundige) die zijn bovengemiddeld intelligente kleinkind 1 op 1 zo leert rekenen, dat is toch iets anders dan een lerares die zodoende 30 kinderen moet leren rekenen.

Bovendien hebben ze dat principe veel te ver doorgetrokken door veel te veel en veel te lange verhaaltjes te gebruiken voor simpele sommen en ook nog eens tig verschillende manieren aan te leren om een antwoord te krijgen in plaats van 1 efficiënte methode te gebruiken en die veel te oefenen en misschien daarnaast eens op te merken dat er meerdere manieren zijn om iets uit te rekenen als de sommetjes niet al te moeilijk zijn.
Verhaaltjes kunnen helpen om iets concreet te maken maar als je niet voldoende 'mechanisch' (hun woordkeuze) oefent dan doe je geen automatismes, leer je niet soepel te rekenen en ontwikkel je geen inzicht omdat de oefentijd te kort is (5 minuten om het verhaaltje te lezen, 10 secondes om de som op te lossen).
Ik overdrijf nu een klein beetje om mijn punt te maken.
Gevolg: op het VMBO, het HAVO en het VWO besteden ze nu nog een veel te lange tijd aandacht aan rekenonderwijs in plaats van aan wiskundeonderwijs.

Ik denk dat in wiskundeboeken van een hoger niveau goed wordt voorgedaan hoe het wel moet: een inleidend verhaaltje om iets concreet te maken, veel oefenen met kale sommen en dan pas met contextsituaties oefenen om het concreter te maken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bram_van_Loon op 08-04-2013 20:34:29 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 8 april 2013 @ 20:32:28 #192
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_125045291
quote:
13s.gif Op maandag 8 april 2013 18:49 schreef ErikT het volgende:
Die mensen die op het ministerie van OC&W werken, hebben die zelf wel onderwijs genoten? Hoe is dit toch mogelijk?
Die mensen luisteren naar deskundigen wiens advies zij niet op waarde kunnen schatten aangezien ze zelf niet iets in die richting hebben gestudeerd. Die verhalen van het FI klinken heel erg goed en logisch. Op het BON-forum heeft iemand die schrijft onder de naam G Verhoef (moderator, je kan lezen wat zijn achtergrond is!) aangegeven dat ook hij deze verhaaltjes geloofde, totdat hij in de praktijk merkte dat het niet werkt. Op dat moment is hij zich gaan afvragen waarom het niet werkt en heeft hij de gaten gevonden in de theorie. Hij werkte na het afstuderen nog een tijd voor het FI en hij heeft daarna nog veel les gegeven aan hbo-leerlingen, hij weet dus waar hij over spreekt. Vraag aan hem om wat linkjes naar reacties waarin hij dat heeft uiteengezet en hij zal je vast wel die linkjes geven.

Naar mijn bescheiden mening is er momenteel maar 1 goede oplossing: een topdownbenadering waarbij het vervolgonderwijs (tertiair en secundair!) leerlingen en studenten selecteert met behulp van toelatingsexamens. Op deze manier kan het aanleverende onderewijs worden gedwongen om andere prioriteiten te hanteren. Indien die toelatingsexamens voldoende breed (dus ook voldoende gevariëerd tussen de sessies en jaren) worden gemaakt kan je het fenomeen teaching to the test beperken. Een bottomup benadering kan volgens mij niet binnen 1 generatie voldoende vruchten afwerpen aangezien daarvoor de problemen te groot zijn.

Jij geeft toch natuurkundeles? Heb jij al eens gezien wie er in de commissie zaten die het nieuwe programma van natuurkunde samenstelden? Tel voor de grap eens het aantal niet-natuurkundigen in deze commissie, je schrikt je dood.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 08-04-2013 20:41:11 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_125051023
Het Engels is ook om te huilen aan het eind van het VO en aan het begin van het MBO :'(
pi_125052171
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 20:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Lang verhaal
Je zou versteld staan hoe vaak het nog fout gaat met rekenen in procenten in havo/vwo 4. Heel treurig.
pi_125052326
Ik ben niet tegen het idee van realistisch rekenen, voor mij persoonlijk werkte het wel. Een groot probleem is volgens mij dat het zo talig is. Dat is fijn voor een taalmens als ik, maar rampzalig voor kinderen met een taalachterstand.
  maandag 8 april 2013 @ 22:29:12 #196
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_125052455
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 22:04 schreef FlameScorpion het volgende:
Het Engels is ook om te huilen aan het eind van het VO en aan het begin van het MBO :'(
ik ben persoonlijk van mening dat ze lln op vmbo niveau veel minder zouden moeten lastigvallen met grammatica en meer hapklare chunks moeten leren. uiteraard moeten die chunks wel grammaticaal correct worden geleerd. een paar vuistregels (hij/zij/het krijgt "-s", na DO/DOES/DID het hele werkwoord) kan wel, maar de verschillende tijden uit elkaar houden etc. dat is echt nauwelijks effectief aan te leren.

een aantal onderzoeken stelt dat je tot niveau B2 (havo eindexamen!) eigenlijk niet de mentale capaciteit/werkruimte hebt om echte grammaticaregels te leren en toe te passen. door eerder alleen en meer chunks aan te leren, komen leerlingen uiteindelijk op een hoger niveau terecht en kunnen ze dan de grammatica veel beter aan.

maar goed, als ik dat zeg vliegen de meeste vakgenoten totaal in de fik...
Kwak
pi_125053391
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 22:29 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ik ben persoonlijk van mening dat ze lln op vmbo niveau veel minder zouden moeten lastigvallen met grammatica en meer hapklare chunks moeten leren. uiteraard moeten die chunks wel grammaticaal correct worden geleerd. een paar vuistregels (hij/zij/het krijgt "-s", na DO/DOES/DID het hele werkwoord) kan wel, maar de verschillende tijden uit elkaar houden etc. dat is echt nauwelijks effectief aan te leren.

een aantal onderzoeken stelt dat je tot niveau B2 (havo eindexamen!) eigenlijk niet de mentale capaciteit/werkruimte hebt om echte grammaticaregels te leren en toe te passen. door eerder alleen en meer chunks aan te leren, komen leerlingen uiteindelijk op een hoger niveau terecht en kunnen ze dan de grammatica veel beter aan.

maar goed, als ik dat zeg vliegen de meeste vakgenoten totaal in de fik...
Echter, wordt er bij ons verwacht dat ze wel formele brieven schrijven (A2) en zinnen met tijden kunnen maken. Bij de meeste is dit echter zo dramatisch dat ik tijdens het nakijken met mijn handen in het haar zit.
pi_125053635
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 22:44 schreef FlameScorpion het volgende:

[..]

Echter, wordt er bij ons verwacht dat ze wel formele brieven schrijven (A2) en zinnen met tijden kunnen maken. Bij de meeste is dit echter zo dramatisch dat ik tijdens het nakijken met mijn handen in het haar zit.
Wees gerust, daar hebben docenten die in het Nederlands nakijken ook last van.
  maandag 8 april 2013 @ 22:51:25 #199
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_125053696
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 22:44 schreef FlameScorpion het volgende:

[..]

Echter, wordt er bij ons verwacht dat ze wel formele brieven schrijven (A2) en zinnen met tijden kunnen maken. Bij de meeste is dit echter zo dramatisch dat ik tijdens het nakijken met mijn handen in het haar zit.
mijn punt is: met chunks en vuistregels kun je ze op inhoud sneller op niveau brengen, waardoor ze nog voor het eindexamen toch de grammar mee kunnen krijgen, ipv ze in hun ontwikkeling eigenlijk tegen te houden vanaf de brugklas...

formele brieven hangen ook aan elkaar van de formulaic langauge, en dat is ook wat de meeste leerlingen het beste onthouden/doen. Zinnen met tijden maken kunnen ze heus leren, maar wat ze op het VO hebben gehad is na de zomer na hun eindexamen echt weggezakt...

ik zou het wel eens willen proberen, twee vergelijkbare klassen op zo'n andere manier benaderen en zien wie er aan t einde het hoogste niveau hebben, en of ze na 2 jaar echt beter de grammar oppakken dan als ze het meteen zo uitgebreid leren (ik heb het dus niet over inductief leren o.i.d, ik heb het echt over eerst op inhoud, en daarna op vorm, dus wel echt de regels aanbieden maar dan later.)
Kwak
pi_125053905
Hoeveel aandacht is er in jouw vak eigenlijk voor mondelinge taalvaardigheid, kwak?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')