Niet eens zozeer eens met de docente, als zij het gevoel heeft niet serieus te worden genomen is dat een feit. Ik kan daar weinig zinnigs over melden. Maar een directie die zich niet voor het blok laat zetten vind ik dan weer wel sterk.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 17:12 schreef Sloggi het volgende:
Dus? Je bent het eens met de docent maar oneens met het middel dat ze inzet?
Zijn woorden, niet de mijne.quote:
quote:Op vrijdag 29 maart 2013 18:08 schreef kwakz0r het volgende:
Over meer zijn dan docent op school: je aanstelling bestaat voor een deel (bijna de helft) uit taken.
Dat verklaart wellicht waarom alle ratio er op wijst dat het geld niet efficiënt wordt besteed (de argumenten die jij aanhaalt zijn uitstekend) terwijl dit niet door alle leraren zo wordt ervaren?quote:Op zaterdag 30 maart 2013 14:46 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Sterker nog, het is ook duur. Als je iemand met MBO-activiteitenbegeleiding -die er nog voor geleerd heeft ook- die dingen laat organiseren kan dat waarschijnlijk tegen een lager uurloon dan wanneer je het een LD-er laat doen. Idem voor surveillances bij stilte-uren en toetsen. Een school hier in de buurt heeft briefjes verspreid in de wijk: er bleken heel wat bejaarden en studenten bereid voor een klein bedragje die taak op zich te nemen.
Ik ben een vrouw, thanksquote:Op zaterdag 30 maart 2013 17:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zijn woorden, niet de mijne.
[..]
echt? mijn onderbouwuurtjes zijn voor mij pure ontspanning bijnaquote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:30 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Mijn ervaring: onderbouw betekent hard werken in de les, bovenbouw betekent hard werken buiten de les.
Dit herken ik helemaal niet. Heb jarenlang 4 VMBO en 4-5-HAVO gedaan en nu alweer een paar jaar in de onderbouw. Bovenbouw vind ik beduidend zwaarder en zeker ook als ik om me heen kijk naar de collega's.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:30 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Mijn ervaring: onderbouw betekent hard werken in de les, bovenbouw betekent hard werken buiten de les.
Ik heb alleen maar bovenbouwquote:Op zaterdag 30 maart 2013 18:21 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Dit herken ik helemaal niet. Heb jarenlang 4 VMBO en 4-5-HAVO gedaan en nu alweer een paar jaar in de onderbouw. Bovenbouw vind ik beduidend zwaarder en zeker ook als ik om me heen kijk naar de collega's.
4 havo is altijd topsport.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 17:36 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
echt? mijn onderbouwuurtjes zijn voor mij pure ontspanning bijna
nee, wacht, als ik eerlijk nadenk worden mijn bovenbouw gevoelens vooral gekleurd door een moeilijke 4 havo die ik 4 uur per week heb. veel uurtjes zijn idd. best licht werk als ik goed voorbereid ben in de bovenbouw
Scholen kunnen met die stilte-uren eenvoudiger de urennorm halen. Op papier krijgen de leerlingen 1040 uur onderwijs, maar je hoeft niet voor al die uren een docent te betalen (bij ons werden ze iig niet als lesuur betaald).quote:Op zaterdag 30 maart 2013 17:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik plaats trouwens al mijn vraagtekens bij die stilte-uren. Wat is er mis met op school klassikaal les te krijgen, met uiteraard wat ruimte om eens een vraagje te stellen, en thuis te studeren?
Als je een kind daar in de bovenbouw had zitten dacht je daar wellicht anders over.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 17:16 schreef Buitendam het volgende:
Maar een directie die zich niet voor het blok laat zetten vind ik dan weer wel sterk.
Ik was er al bang voor, bedankt voor de toelichting.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 20:39 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Scholen kunnen met die stilte-uren eenvoudiger de urennorm halen. Op papier krijgen de leerlingen 1040 uur onderwijs, maar je hoeft niet voor al die uren een docent te betalen (bij ons werden ze iig niet als lesuur betaald).
quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:35 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zoals ik het interpreteer stelt ze aan de directie een ultimatum.
ik vind eerlijk gezegd wel dat je snel met die eis komt, je staat pas 1 jaar voor de klas, en je zegt zelf dat bovenbouw nog niet goed gaat (4H). De didactiek kan rpima zijn, maar het klassenmanagement enzo moet ook in orde zijn. Het is goed dat je er cursussen voor volgt enzo, en je bent duidelijk in ontwikkeling, maar dan kun je toch geen LC eisen? Bovendien heb je nog maar weinig bovenbouw dus...quote:Op zondag 31 maart 2013 12:43 schreef merry77 het volgende:
Ik zie het ook meer als ultimatum. Niet echt een slimme overigens. Want je beperkt jezelf tot de onderbouw en de schoolleiding kijkt wel uit om je nog in te zetten voor de bovenbouw.
Mijn situatie kan in 1 a 2 jaar hetzelfde worden.
Ben een startend docent (1 jaar voor de klas), 1e graads. Heb nu met moeite 1 bovenbouwklasje (4H, schoolleiding heeft een 4V klas tegengehouden).
Ik heb aangegeven meer bovenbouw te willen en LC. Ik doe er genoeg voor (cursussen, lesgeven gaat ook vrij goed). Ik merk dat mijn bovenbouw didactiek meer solide is dan een andere docent die al langer 2e graads is en nu bezig is zijn 1e graads te halen.
Mocht ik niet meer bovenbouw gaan krijgen en een lc binnen 2 jaar dan ga ik rondkijken. Dat is dan de conclusie die ik trek. Jezelf tot de onderbouw beperken is niet slim.
[..]
Tegengehouden impliceert dat die 4e klas vwo niet aan merry77 is toegewezen.quote:Op zondag 31 maart 2013 13:00 schreef Sloggi het volgende:
Volgens mij bedoelt hij dat hij veel moeite moest doen om les te mogen geven aan die klas.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je als eerstegrader zo snel mogelijk in de bovenbouw les wil gaan geven; daar ben je immers voor opgeleid. En bij de bovenbouw hoort ook een LC- of LD-schaal.quote:Op zondag 31 maart 2013 15:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Maar dan nog vind ik het wel snel om dan, als startende docent, al maar meteen met LC-eisen te gaan gooien... En LC houdt in dat je veel dingen moet gaan ontwikkelen. Eerst de vakdidaktiek en klassenmanagement goed op orde krijgen, eens meedraaien in de onderwijsmolen..
quote:Op zondag 31 maart 2013 15:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Maar dan nog vind ik het wel snel om dan, als startende docent, al maar meteen met LC-eisen te gaan gooien... En LC houdt in dat je veel dingen moet gaan ontwikkelen. Eerst de vakdidaktiek en klassenmanagement goed op orde krijgen, eens meedraaien in de onderwijsmolen..
dit verhaal klinkt heel anders dan het stukje waar ik op reageerde, ik begreep je duidelijk verkeerdquote:Op zondag 31 maart 2013 16:57 schreef merry77 het volgende:
Ik doe al veel meer dan andere docenten: ik ontwikkel en analyseer DT en VT toetsen.
Ik heb stage gedaan en heb vorig jaar op deze school les gegeven. Ondanks mijn 1e jaar voor de les heb ik al direct een vast contract gekregen. Schoolleider is erg tevreden over mij en mijn voortgang en wat ik doe. Dit is mijn 3e jaar (als je stage mee rekent).
Ik maak lesplannen voor de onderbouw voor andere docenten, ik geef didactiek aanwijzingen aan onderbouwdocenten, ben dit jaar onderbouwcoordinator. Ik die RTTI analyses, ik heb een netwerk buiten de school, ik ontwikkel vwo+ modules. Ik bedenk en verspreid nieuwe didactiekmethoden binnen de school. Ik ontwikkel determinatiemethoden voor 2hv en voor exact kiezen.
Klassenmgt 4havo gaat juist goed. Een notoire nietsdoener en zittenblijven is nu de meest actieve van de klas. Ik heb ook een tijdje ingevallen in een 4V klas voor een andere docent. Er is bij mij meer orde en rust dan bij een docent die veel bovenbouwklassen heeft. Ik vraag me af hoe die docent het zou doen met een 3 havo klas (waar ik er een aantal van heb). De schoolleiding wilde mij niet meer bovenbouw geven, de sectie was er juist voor.
Ik ben opgeleid als 1e graads docent, ik toon aan dat ik presteer in de bovenbouw, daar hoort dan ook een LC beloning bij. Het gaat om kwaliteiten, niet om hoeveel jaar je al in het onderwijs zit. Sommige docenten menen een recht op een bepaalde schaal te hebben omdat ze al zoveel jaar in het onderwijs zitten, dat is niet datgene dat de schaal hoort te bepalen. Dus nee, ik ben het niet eens met je advies om eerst in de molen te gaan meedraaien. Dat doen we in het onderwijs al te lang.
[..]
Ja, dat lijkt mij ook leuk, maar het komt bijna niet voor, de combinatie lesgeven op een middelbare school (of basisschool) en onderzoek doen aan een universiteit. Er komen wel steeds meer middelen beschikbaar om promotie-onderzoek te doen als docent (pas was er weer een geldweggeefronde), maar daarna houdt het op. Jammer, want in andere landen is het veel gebruikelijker om docent-onderzoeker te zijn. Vooral in mijn vakgebied (pedagogiek) is dat interessant, want het geeft nieuwe impulsen aan je leraarschap en je kunt je praktijkkennis weer gebruiken voor het opzetten en uitvoeren van je onderzoek.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 02:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat lijkt me dus heel erg leuk, 1 of 2 keer per week de ochtend starten met twee lesuren wiskunde of natuurkunde en voor de rest voor de universiteit of het bedrijf (hightech) werken. Je bent natuurlijk ook nog tijd kwijt aan lesvoorbereiding, het maken van toetsen en het nakijken van toetsen maar dat kan je bijv. in het weekeinde dan wel doe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |