Ik heb geen flauw idee. Compleet ander tijdperk, als je alleen al naar de digitale mogelijkheden van vandaag de dag kijkt.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom. Als je de lat hoog genoeg legt dan springen ze daar toch wel over heen? Kwestie van 100 vragen of meer geven en per fout een punt aftrekken en dit voor de helft laten meewegen voor het SO-cijfer of zoiets. Ik begrijp dat jij als leraar maar een beperkt aantal lesuren per week hebt maar gelukkig kunnen leerlingen ook zelfstandig lezen en zo niet dan horen ze niet op het VWO thuis.
Je hoeft zeker niet perfect te spellen. Ik neem de Nederlandse spelling niet eens voldoende serieus om dat te verlangen met al die populistische en frequente wijzigingen. Bovendien is perfectie voor weinig mensen weggelegd. Fundamentele vaardigheden zoals het vervoegen van werkwoorden, congruentie, wel of niet een e achter bijvoegelijke naamwoorden, samenstellingen enz. zou toch iedere VWO-gediplomeerde moeten beheersen. Ik begrijp trouwens heel erg goed jouw klacht dat je ze 'gehandicapt' binnenkrijgt. Ik denk echter niet dat dat alleen aan het gebrekkige lezen ligt, ook in de jaren 80 lazen kinderen niet zo gek veel, toch was hun taalvaardigheid veel beter, nietwaar? Ik het een goede zaak vinden als steeds het ontvangende onderwijs beoordeelt of dat de leerling bij het toeleverende onderwijs voldoende heeft geleerd om aangenomen te worden. Op die manier kunnen universiteiten de VWO-scholen op scherp zetten en de VWO-scholen de lage scholen op scherp zetten.
Ik wil nu niet de beste stuurman spelen die aan de kant staat, ik geef slechts aan hoe ik het zie. Zeg maar in welke mate jij je hier wel of niet in kan vinden.
Dat is toch een vrij recente visie? Die visie werd in ieder geval pas geïmplementeerd in het onderwijs voor het vak Nederlands tijdens de invoering van de Tweede Fase.quote:Een leraar Nederlands buigt zich ook over debatteren en andere vormen van communicatie, niet alleen het schrift.
ik ben van vóór de tweede fase en wij deden bij Nederlands heus meer dan leren schrijvenquote:Op zondag 10 februari 2013 01:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is toch een vrij recente visie? Die visie werd in ieder geval pas geïmplementeerd in het onderwijs voor het vak Nederlands tijdens de invoering van de Tweede Fase.
Wat zijn die andere vormen van communicatie waard als je dom overkomt zo gauw iemand een geschreven stuk van je leest? Dit in de ogen van de taalvaardige of de (oudere) persoon die wel onderwijs heeft genoten waarin er veel aandacht werd besteed aan spelling en grammatica.
Ik zie niet in waarom je een native speaker niet eenvoudig zou kunnen aanleren om een eenvoudig protocol te volgen, veronderstellende dat de leerlingen hiermee oefenen: huiswerk, indien nodig huiswerkcontrole, huiswerk af en toe nakijken (ik weet het, je moet er wel de tijd voor krijgen van je werkgever, ik leef mee met de idealistische leraar ) en toetsen.
http://www.dr-lex.be/info-stuff/werkwoorden.html
Over de kunst van het debatteren zou ik graag discussiëren maar dat zal ik nu maar even niet doen aangezien het teveel offtopic is.
Welnee. Het schrijven van opstellen, presenteren van spreekbeurten, houden van debatten is al decennia lang een onderdeel van het vak Nederlands.quote:Op zondag 10 februari 2013 01:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is toch een vrij recente visie? Die visie werd in ieder geval pas geïmplementeerd in het onderwijs voor het vak Nederlands tijdens de invoering van de Tweede Fase.
Wat zijn die andere vormen van communicatie waard als je dom overkomt zo gauw iemand een geschreven stuk van je leest? Dit in de ogen van de taalvaardige of de (oudere) persoon die wel onderwijs heeft genoten waarin er veel aandacht werd besteed aan spelling en grammatica.
Ik zie niet in waarom je een native speaker niet eenvoudig zou kunnen aanleren om een eenvoudig protocol te volgen, veronderstellende dat de leerlingen hiermee oefenen: huiswerk, indien nodig huiswerkcontrole, huiswerk af en toe nakijken (ik weet het, je moet er wel de tijd voor krijgen van je werkgever, ik leef mee met de idealistische leraar ) en toetsen.
http://www.dr-lex.be/info-stuff/werkwoorden.html
Over de kunst van het debatteren zou ik graag discussiëren maar dat zal ik nu maar even niet doen aangezien het teveel offtopic is.
Wat ik mij zo kan herinneren(voor de tweede fase) was literatuur, boekbesprekingen, (schema)samenvatten, en wel iets van een opstel schrijven adv je map met informatie die je verzameld had.quote:Op zondag 10 februari 2013 13:04 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Welnee. Het schrijven van opstellen, presenteren van spreekbeurten, houden van debatten is al decennia lang een onderdeel van het vak Nederlands.
Daarnaast is het zo dat zoals iedere leerkracht ook een leerkracht Nederlands gebonden is aan eindtermen/doelen gericht op het halen van de schoolexamens en het centraal examen. Het is een vrij lineair proces waar een docent heel gericht bepaalde punten van het vak moet behandelen.
Het is dan ook vrij te interpreteren door de leerkracht hoe de rit naar de einddoelen wordt vormgegeven. De wat oudere leerkracht zal eerder gaan voor opstellen, boekbesprekingen en debatteren. De jongeling voor de klas gaat over op het bijhouden van blogs. Die staat over het algemeen dichter bij de leerling.quote:Op zondag 10 februari 2013 13:16 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Wat ik mij zo kan herinneren(voor de tweede fase) was literatuur, boekbesprekingen, (schema)samenvatten, en wel iets van een opstel schrijven adv je map met informatie die je verzameld had.
Maar debatteren heb ik nooit gedaan..
Opstellen en betogen wel ja, debatteren en spreekbeurten volgens jou dus ook?quote:Op zondag 10 februari 2013 13:04 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Welnee. Het schrijven van opstellen, presenteren van spreekbeurten, houden van debatten is al decennia lang een onderdeel van het vak Nederlands.
Honderd procent. Mondelinge betogen die je al dan niet in groepsvorm moet houden.quote:Op zondag 10 februari 2013 14:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Opstellen en betogen wel ja, debatteren en spreekbeurten volgens jou dus ook?
van alle luistertoetsen komen ze in week 10 pas toch? ik denk omdat ze een ruime periode na de adviesdatum aanhouden waarin scholen de toets nog afnemen zonder dat andere scholen al cijfers hebben gegeven ofzo? misschien houden ze steekproeven in de scores voor ze normeren? de antwoorden voor havo zijn in week 6 gekomen, maar de normering komt pas week 10...quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:00 schreef Da_Ripper het volgende:
Waarom doet CITO er zolang over om de antwoorden/normering van de Kijk/Luistertoets (Engels VMBO-4) vrij te geven??
De schoolexamens waren al in week 4 en nog steeds kan ik de leerlingen niets zeggen
Ik vind het een beetje dubbel. Er mag best geld weg bij de BAPO maar het ziet er nu naar uit dat ze de BAPO met terugwerkende kracht willen opheffen - dan moeten mensen dus meer gaan werken om hetzelfde salaris te houden. Dat vind ik niet fair.quote:
voor het halen van eerstegraads bevoegdheden door tweedegraders denk ik, en het onderhouden en verdiepen van vakkennis en andere docentvaardigheden in cursussen, bijscholingen en op conferenties. niet om nieuwe docenten op te leiden vanuit andere vakgebieden volgens mij. maar goed, eigenlijk wordt helemaal niet gezegd waarvoor het is...quote:Op maandag 11 maart 2013 19:26 schreef Claudia_x het volgende:
Waar is die bijscholing eigenlijk voor? Is die voor bijscholing tot docent, of juist het onderhouden of verdiepen van je vakkennis?
ik ken weinig VO docenten die niet werken op hun vrije dag eerlijk gezegd. Met een werkdag minder voor evenveel geld heb je meer tijd om te besteden aan voorbereiding etc., ook thuis, tegen volwaardig loon.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 12:25 schreef Bleie het volgende:
Huh? Maar die BAPO mensen werken toch ook een dag minder? Dan heb je evenveel tijd om voor te bereiden e.d., alleen een werkdag minder voor hetzelfde salaris. En dan nog: juist met hun ervaring, zijn zij minder tijd kwijt aan voorbereiding. Het zou natuurlijk wel mooi zijn als zij meer tijd hadden voor het begeleiden van minder ervaren collega's, al weet ik niet of dat in de praktijk ook zo zou werken.
Ik zou zeggen dat je juist moet investeren in je jonge docenten, en hen inderdaad meer in staat moet stellen om zich bij te scholen. Bij ons moet je als docent ieder studiejaar 30 uur 'deskundigheidsbevordering' doen. Voor een deel wordt dat vanuit de opleiding aan alle docenten aangeboden, en voor een deel ben je zelf verantwoordelijk voor het zoeken van cursussen e.d. die aansluiten bij je leerbehoefte. Als je het tijdig aangeeft, wordt daar in je rooster ook gewoon tijd voor vrijgemaakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |