abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 17 april 2013 @ 18:26:57 #251
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_125406529
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 10:46 schreef DevilsAndDust het volgende:
De komende weken gaan de vacatures nog binnenstromen, denk ik. Op mijn school is men nu bijvoorbeeld bezig met het bepalen van het leerlingenaantal van volgend jaar en het in beeld brengen van de formatie. Als dat allemaal wat duidelijker is kunnen de vacatures opgesteld worden.
Bij ons dalen de leerlingenaantallen best stevig. Dus of er in mijn regio nog veel vacatures zullen zijn, betwijfel ik. Zullen ook mensen moeten vertrekken, vrees ik. Heftige tijden!
.
  woensdag 17 april 2013 @ 19:15:17 #252
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_125408282
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 09:19 schreef DevilsAndDust het volgende:
Voor een baan of een opleiding, Claudia? Spannend hoor!

Ik had vorige week lesbezoeken en gister kreeg ik van mijn leidinggevende de eindbeoordeling. Ze zijn tevreden over me, dus ik mag blijven. Mijn leidinggevende wil me graag een vaste aanstelling geven, maar welke omvang die zal hebben is nog even onduidelijk. De berichten zijn in ieder geval goed; al mijn collega's zitten al aan de max van wat ze willen werken en volgend jaar zijn er alleen nog maar méér klassen.
Wat fijn DaD! *O*

Bij ons is er tot mijn verbazing een vacature in mijn vak op school. Op zich wilde niemand van ons meer uren maken en de school groeit nog steeds dus het is logisch (plus er zijn twee jonge moeders die deels ouderschapsverlof hebben ook nog komend jaar), maar we waren wel verbaasd want er was niks gecommuniceerd. Stel dat mensen wel meer uren hadden gewild, niet zo heel netjes zeg maar.

Komend jaar weer 11 brugklassen... vorig jaar ook al... pfoeh! (we zitten in de bovenste laag 4m/5h/6v nu met 8 klassen) wordt lekker druk in t gebouw.
Kwak
pi_125408567
Ook gefeliciteerd DaD!

Het verschilt per regio en per school, die leerlingenaantallen. Verder heb ik al jaren gedoe met twee sectiegenoten, die ruzie met elkaar hadden toen ik op deze school kwam werken. Eerst heb ik dat proberen op te lossen (en dat is min of meer gelukt) en nu blijkt meer en meer dat de oudste van de twee - die over drie jaar met pensioen gaat in principe - echt niet goed (meer) functioneert. Ik weet als sectievoorzitter ook niet wat ik ermee aan moet: ouders, collega's en leerlingen klagen aan een stuk door. Nu wordt er dus aan een dossier gewerkt en zal bekeken worden, als het niet verbetert, of hij gedwongen kan worden eerder met pensioen te gaan.

Ik vind het nogal wat. Al baal ik er ook vaak van dat het niet goed gaat en ik daardoor de sectie niet echt op een hoger plan kan krijgen, ik heb toch ook sympathie voor hem. Hij is een beetje een tragisch figuur (geworden) en eigenlijk een schrikbeeld van hoe je als docent niet wilt eindigen. Hebben jullie op school zulke 'gevallen'?
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 17 april 2013 @ 19:42:21 #254
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_125409403
quote:
2s.gif Op woensdag 17 april 2013 19:22 schreef mane het volgende:
Ook gefeliciteerd DaD!

Het verschilt per regio en per school, die leerlingenaantallen. Verder heb ik al jaren gedoe met twee sectiegenoten, die ruzie met elkaar hadden toen ik op deze school kwam werken. Eerst heb ik dat proberen op te lossen (en dat is min of meer gelukt) en nu blijkt meer en meer dat de oudste van de twee - die over drie jaar met pensioen gaat in principe - echt niet goed (meer) functioneert. Ik weet als sectievoorzitter ook niet wat ik ermee aan moet: ouders, collega's en leerlingen klagen aan een stuk door. Nu wordt er dus aan een dossier gewerkt en zal bekeken worden, als het niet verbetert, of hij gedwongen kan worden eerder met pensioen te gaan.

Ik vind het nogal wat. Al baal ik er ook vaak van dat het niet goed gaat en ik daardoor de sectie niet echt op een hoger plan kan krijgen, ik heb toch ook sympathie voor hem. Hij is een beetje een tragisch figuur (geworden) en eigenlijk een schrikbeeld van hoe je als docent niet wilt eindigen. Hebben jullie op school zulke 'gevallen'?
korte antwoord: ja, maar niet extreem.
lange antwoord: ik weet niet precies hoe ze dat doen, wel dat het een soort publiek geheim is. er zijn in het verleden wel mensen "uitgewerkt" maar niet altijd op een nette manier. volgens mij telt iedereen gezamenlijk af tot het pensioen.
Kwak
pi_125413245
Herkenbaar. Extra wrang is dat zo'n oude docenten ook nog eens flink verdienen omdat ze van voor de HOS zijn. Als ze dan ook nog eens slecht lesgeven...
pi_125442425
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Bij ons dalen de leerlingenaantallen best stevig. Dus of er in mijn regio nog veel vacatures zullen zijn, betwijfel ik. Zullen ook mensen moeten vertrekken, vrees ik. Heftige tijden!
Bij ons daalt het ook. Welke regio werk je? Ikzelf in de regio Rotterdam.
Zijn inderdaad geen leuke momenten binnen een school, wanneer duidelijk wordt dat er gekrompen moet worden.
pi_125448436
Interessante website in dit verband: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)xtra/piramide-fx.htm
Het gaat blijkbaar, over heel Nederland gezien, voorlopig nog wat erger worden. Valt het in de steden niet juist mee aangezien daar meer allochtonen wonen en die gemiddeld meer kinderen krijgen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 18 april 2013 @ 21:49:51 #258
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_125458119
Zembla van vandaar over etiket-kinderen. 100 Mensen, 100 meningen, maar daarom niet minder interessant...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_125459652
Ik ben altijd een beetje sceptisch.

Als je ziet hoeveel kinderen met dyslexie er tegenwoordig zijn. Als kinderen eens wat meer zouden lezen zouden ze al een stuk minder problemen hebben.
  vrijdag 19 april 2013 @ 00:05:14 #260
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_125464842
Idem voor dyscalculie. Er zijn mensen die echt een zware handicap hebben in dit verband maar bij velen is het gewoon een gevolg van matig talent, slecht onderwijs en te weinig oefening. Nederlands tweede astronaut (Ockels) is dyslectisch, het heeft hem niet tegen gehouden om met lof te slagen voor wis- en natuurkunde en astronaut en hoogleraar te worden.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 21:49 schreef Janneke141 het volgende:
Zembla van vandaar over etiket-kinderen. 100 Mensen, 100 meningen, maar daarom niet minder interessant...
Helaas worden de kinderen bij wie echt iets mankeert (lees: die een serieuze handicap hebben) nu de dupe omdat dat niet meer of minder serieus wordt genomen t.g.v. alle mensen die er misbruik van maken. Jammer. Bij die faciliteiten voor de etiket-kinderen is er veel te weinig maatbeleid. Of dat je nu lichtjes autistische trekjes (maar wel gewoon tig vrienden :?) of een beetje hyperactief bent en je slecht concentreert of je bent zwaar autistisch (concentratiegebrek doordat je de prikkels niet goed kan filteren) en je kan nauwelijks schrijven omdat je een ernstig mankement hebt aan je arm in combinatie met een slechtere motoriek t.g.v. je autisme, de faciliteiten zijn praktisch hetzelfde (half uurtje verlenging of 1/3de verlenging bij examens bijvoorbeeld). Zou het niet beter zijn om meer faciliteiten in te zetten voor de kinderen die een forse handicap hebben en minder faciliteiten in te zetten voor kinderen bij wie misschien heel lichtjes iets 'mankeert'?

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 19-04-2013 00:10:21 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 19 april 2013 @ 10:42:01 #261
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_125471401
Ik ben het zowaar een keer met je eens Bram.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 19 april 2013 @ 18:26:30 #262
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_125490187
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 19 april 2013 @ 18:57:06 #263
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_125491173
Nog erger dan je onopgevoede kind een etiket willen geven, is je kind een Nieuwetijdskind noemen en dit aanvoeren als reden voor onaangepast gedrag. :r
pi_125572397
Volgens Zembla heeft 15% van de vmbo'ers een dyslexieverklaring.

Lulkoek, die kinderen kunnen gewoon niet lezen.

Wel weer een lekker tendentieuze reportage trouwens.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2013 21:19:41 ]
  zondag 21 april 2013 @ 22:03:21 #265
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_125576270
quote:
18s.gif Op zondag 21 april 2013 21:14 schreef Sloggi het volgende:
Volgens Zembla heeft 15% van de vmbo'ers een dyslexieverklaring.

Lulkoek, die kinderen kunnen gewoon niet lezen.

Wel weer een lekker tendentieuze reportage trouwens.
Als ik naar mijn dagelijkse onderwijspraktijk kijk, dan klopt dat percentage wel. Ik heb zelfs één klas waarin 12 (!) dyslectici zitten.
pi_125596799
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 18:57 schreef TheSilentEnigma het volgende:
je kind een Nieuwetijdskind noemen
Ik kan die niet aanhoren of lezen zonder op z'n minst een ironische glimlach te krijgen. Op z'n minst. Nee, ik begrijp niet dat er docenten bestaan die daar een serieus gesprek over kunnen voeren met ouders.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_125607114
Met 4 op de 27 heb ik ook een flink aantal klassen met 15% dysclecten erin.
Enkele zijn echt dyslectisch en hebben een programma als Kurzweil nodig.
Van anderen vraag ik me af of het niet te veel als een makkelijk excuus gebruikt wordt.
Want zoveel dyslecten...

quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 22:03 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Als ik naar mijn dagelijkse onderwijspraktijk kijk, dan klopt dat percentage wel. Ik heb zelfs één klas waarin 12 (!) dyslectici zitten.
[/quote]
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 22 april 2013 @ 18:37:32 #268
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_125607844
wat een "verjaardagspraat" hier altijd, als het onderwerp labels/stoornissen op tafel komt ....

:@
Kwak
pi_125608325
Wisten jullie dat dyslexie uit de DSM-5 (het diagnostisch handboek voor psychiaters) verdwijnt? Het zal mij benieuwen wat voor gevolgen dat gaat hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_125610346
Ah, daar sta ik helemaal achter. ^O^

(Heb een jaar lang dyslexie-onderzoeken (kinder- en jeugdpsycholoog) afgenomen en heb Master SEN gedaan, maar altijd het gevoel gehad dat we daar vanaf moesten. Nu als docent heb ik dat gevoel zo mogelijk nog meer.)

[ Bericht 23% gewijzigd door groofskendezoveelste op 22-04-2013 19:44:38 ]
pi_125612327
Ik wil ook wel geloven dat de huidige diagnostiek niet voldoet, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld ADHD. En ADHD staat er nog wel in. Dat klopt van geen kant, maar het heeft wel gevolgen voor geldstromen.

Dat de diagnostiek niet voldoet wil trouwens niet zeggen dat er niet zoiets als dyslexie bestaat. Er zijn genoeg aanwijzingen dat er taalproblemen zijn die een biologische basis hebben, al hoeven die problemen niet bij iedereen even groot te zijn. Zaak blijft wel dat er aandacht en zorg is voor zulke problemen, misschien meer in de vorm van maatwerk. Het zou jammer zijn als daar geen middelen toe zijn omdat er een vrij willekeurig besluit is genomen om dyslexie uit de DSM-5 te halen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_125612601
Ik geloof ook best in taalproblemen en dergelijke, en er zijn duidelijk mensen die met getallen kunnen goochelen, maar ondertussen de meest moeilijke dingen toch begrijpen... Een specifiek achterblijven op hun intelligentie.

Maar ik vind de diagnostiek niet goed, ik vind de gevolgen niet goed (zelfde diploma krijgen met allerlei vormen van compensatie en dispensatie),... en ik stoor me mateloos aan het feit dat ik bij zeker 80% van de dyslectici in mijn klassen niet geloof dat ze dyslectisch zijn.
pi_125612725
We zouden moeten overstappen op het Finse (?) schoolsysteem. Vakken op verschillende niveaus kunnen doen. Wiskunde op vwo-niveau en Nederlands op havo-niveau, bijvoorbeeld.

Ik vind het echt zeer frustrerend, zoals het nu is.
pi_125612881
Als onderzoekers hebben we daar ook problemen mee. Zo sluiten we in veel gevallen kinderen die dyslexie hebben uit van onderzoek (de redenen daarvoor laat ik even buiten beschouwing), maar we zien zelf ook dat die diagnose iets heel arbitrairs heeft. Eigenlijk ken ik niemand die achter de huidige diagnostische middelen staat.

Ik ben een tijdje geleden op een conferentie geweest waar ik een groep dyslexie-onderzoekers tegenkwam, en die waren hier enorm geëmotioneerd over. Al jaren vechten ze ervoor om dyslexie als probleem erkend te krijgen, en nu zien ze dat hun werk voor een groot deel teniet wordt gedaan. Ik moet bekennen dat ik er wat om moest gniffelen. :Y) Juist als je zoveel geïnvesteerd hebt in een bepaalde theorie kun je niet meer zo helder en objectief denken. Maar ik begreep het politieke punt wel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_125613001
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 20:11 schreef groofskendezoveelste het volgende:
We zouden moeten overstappen op het Finse (?) schoolsysteem. Vakken op verschillende niveaus kunnen doen. Wiskunde op vwo-niveau en Nederlands op havo-niveau, bijvoorbeeld.

Ik vind het echt zeer frustrerend, zoals het nu is.
Interessant idee vind ik dat! Ik wist niet dat dat in Finland zo was.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')