abonnement Unibet Coolblue
pi_123110445
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 11:17 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Zo ook maar even mezelf melden hier. Twee weken geleden begonnen met lessen (heb er nu 3 gehad). Eerste les mocht ik meteen alles doen, en hoewel hij niet hoefde in te grijpen reed ik alsof ik zweefde (dat bedoel ik als angstig en het gevoel weinig controle te hebben, handen krachtig aan het stuur enz.).

Tweede les een stuk meer ontspannen, meer naar buiten kijken ook, maar de derde les ging dan weer ruk. Ik kijk te weinig vooruit. komt ook omdat ik uiteraard de fiets en benenwagen gewend ben, waar je meer voor je snuffert kijkt dan ver vooruit, want weinig snelheid.

Geen grote ingrepen, wel af en toe even een stuurcorrectie. Ik rem ook teveel (komt door weinig vooruit kijken dus zie alles te laat en moet daarom remmen) Ik moet gaan leren verder vooruit te kijken en meer gebruik maken van gas los en het rollende vermogen van de auto.

Ik les overigens in Den Bosch in een automaat (want autisme spectrum stoornis, kan meer mijn aandacht leggen op zaken buiten de auto). Wel een prettige rijleraar overigens.
Kan me voorstellen dat je met autisme inderdaad beter af bent in een automaat, ik vind het knap dat je je waagt aan rijlessen want het is niet niks wat er allemaal op je afkomt.

Dat kijken van de benenwagen en fiets ken ik ook maar al te goed, duurde bij mij echt superlang voor ik echt vooruit leerde kijken vanuit de auto. Gelukkig is het iets dat bijna automatisch groeit naarmate je meer lessen krijgt. Je vindt het zelf ook niet prettig als je plotseling moet remmen omdat je iets gemist hebt, dus je conditioneert jezelf om verder vooruit te leren kijken. Wat voor mij heeft geholpen is gewoon een bepaald ritme in kijken; rechterbuitenspiegel, vooruit tussen neus en horizon, binnenspiegel, vooruit tussen neus en horizon, linkerbuitenspiegel. Gewoon zo om de paar seconden herhalen. Zo ben je je constant bewust wat zich rond je voertuig afspeelt, en kan je bijna niks missen.

Belangrijkste is de triggers die je van je waarnemingen moet krijgen; in een keer zien of iets er toe doet voor jou of niet. Zo kan je bijna geen enkel verkeersbord missen en toch juist handelen, maar doet die fietser op het fietspad er weinig toe. Tenzij er een oversteekplaats aankomt natuurlijk...

Dat angstige 'zweefgevoel' is logisch, ik denk dat iedereen dat wel even heeft. Feeling voor de auto komt ook vanzelf, na een les of acht zit je er alweer heel anders in :)
pi_123112582
Oke volgende week maandag weer examen. Kon gelukkig een afgezegde datum opkopen. Nog tips kwa snelweg? :?
Irene is bae <3
pi_123112821
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 12:34 schreef Jiang153 het volgende:
Oke volgende week maandag weer examen. Kon gelukkig een afgezegde datum opkopen. Nog tips kwa snelweg? :?
Zo, dat heb je snel geregeld :D Hoe laat moet je?

Snelweg is een kwestie van op tijd kijken, en vooral: GAS. Je mag niet te dicht voor een andere auto invoegen, maar iets te dicht op een auto voor je is een minder groot probleem. Zodra je een plekje op de juiste strook heb laat je je gas dan gewoon los om meer afstand te creeëren en rijd je daarna op gelijke snelheid weer mee.
pi_123114191
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 11:39 schreef Kletters het volgende:

[..]

Kan me voorstellen dat je met autisme inderdaad beter af bent in een automaat, ik vind het knap dat je je waagt aan rijlessen want het is niet niks wat er allemaal op je afkomt.

Dat kijken van de benenwagen en fiets ken ik ook maar al te goed, duurde bij mij echt superlang voor ik echt vooruit leerde kijken vanuit de auto. Gelukkig is het iets dat bijna automatisch groeit naarmate je meer lessen krijgt. Je vindt het zelf ook niet prettig als je plotseling moet remmen omdat je iets gemist hebt, dus je conditioneert jezelf om verder vooruit te leren kijken. Wat voor mij heeft geholpen is gewoon een bepaald ritme in kijken; rechterbuitenspiegel, vooruit tussen neus en horizon, binnenspiegel, vooruit tussen neus en horizon, linkerbuitenspiegel. Gewoon zo om de paar seconden herhalen. Zo ben je je constant bewust wat zich rond je voertuig afspeelt, en kan je bijna niks missen.

Belangrijkste is de triggers die je van je waarnemingen moet krijgen; in een keer zien of iets er toe doet voor jou of niet. Zo kan je bijna geen enkel verkeersbord missen en toch juist handelen, maar doet die fietser op het fietspad er weinig toe. Tenzij er een oversteekplaats aankomt natuurlijk...

Dat angstige 'zweefgevoel' is logisch, ik denk dat iedereen dat wel even heeft. Feeling voor de auto komt ook vanzelf, na een les of acht zit je er alweer heel anders in :)
Ik heb geen autisme, wel ad(h)d, wat bij het autisme spectrum hoort. Had ik beter kunnen aangeven ;)
Bedankt voor je tips. morgen heb ik les 4, kan ik ze meteen gaan toepassen.

denk ook wel dat zodra ik de auto onder controle heb, ik ook wat eerder alleen gas durf los te laten ipv meteen remmen (komt niet alleen door te weinig vooruit kijken ook vanuit een stukje angst).
pi_123114584
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 13:16 schreef The_Big_Lebowski het volgende:

[..]

Ik heb geen autisme, wel ad(h)d, wat bij het autisme spectrum hoort. Had ik beter kunnen aangeven ;)
Bedankt voor je tips. morgen heb ik les 4, kan ik ze meteen gaan toepassen.

denk ook wel dat zodra ik de auto onder controle heb, ik ook wat eerder alleen gas durf los te laten ipv meteen remmen (komt niet alleen door te weinig vooruit kijken ook vanuit een stukje angst).
AD(H)D moet je ook niet onderschatten met autorijden... In de auto kan je het je niet permiteren om afgeleid te raken, en kan soms veel moeite kosten om dat te voorkomen. Maar klinkt inderdaad beter dan een stoornis uit het autisme spectrum, ook al is dat wat het is, haha.

Gas loslaten is inderdaad ideaal als je ruim van tevoren al ziet dat je ietsies vaart moet minderen. Rode remlichten, in- of uitvoegende weggebruikers voor (en naast) je, onoverzichtelijke gelijkwaardige wegen van rechts, langs scholen of oversteekplaatsen...

Heb je je theorie al, of al geoefend? Bij het onderdeel gevaarherkenning wordt dan ook uitgebreid behandeld wanneer je moet remmen, en wanneer je beter gewoon even je gas los kan laten. Voor mijn theorie remde ik bijvoorbeeld veelste weinig (wat voor veel spannende bochten enzo zorgde), maar na mijn theorie geoefend te hebben had ik daar weer beter inzicht in.
pi_123116925
Ik ben druk bezig met theorie (heb wat cd roms en boeken). Gaat goed, ik vind gevaarherkenning wel lastig (inderdaad gas los of remmen verschil), denk dat als ik wat meer in de praktijk heb geoefend ik dat ook makkelijker zal gaan inschatten.

Mijn rijinstructeur was het wel met me eens dat gevaarherkenning vanaf een statisch plaatje erg lastig is en dat ze het beter kunnen toetsen adhv videos. Vooral het feit dat je er 50% fout mag hebben zegt al wat over de onzekerheid die het CBR zelf heeft over dit onderdeel. Maar goed...

Nog even terugkomend op de eerste alinea; inderdaad afleiding is groot (ook afleiding in mijn hoofd zeg maar, beetje dromerig soms, best lastig) Deze rijinstructeur is wel ervaren met ad(h)d en autisme en zij kunnen net zo goed autorijden als mensen zonder deze stoornis. Alleen een andere informatieverwerking.
pi_123123267
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 12:41 schreef Kletters het volgende:

[..]

Zo, dat heb je snel geregeld :D Hoe laat moet je?

Snelweg is een kwestie van op tijd kijken, en vooral: GAS. Je mag niet te dicht voor een andere auto invoegen, maar iets te dicht op een auto voor je is een minder groot probleem. Zodra je een plekje op de juiste strook heb laat je je gas dan gewoon los om meer afstand te creeëren en rijd je daarna op gelijke snelheid weer mee.
14:50 tijd is wat minder volgens mij, want drukker. Ja me instructrice ging even wachten met aanvragen en er was net die dag nog vrij anders werd het april :?
Irene is bae <3
pi_123126197
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 13:16 schreef The_Big_Lebowski het volgende:

[..]

Ik heb geen autisme, wel ad(h)d, wat bij het autisme spectrum hoort. Had ik beter kunnen aangeven ;)
Bedankt voor je tips. morgen heb ik les 4, kan ik ze meteen gaan toepassen.

denk ook wel dat zodra ik de auto onder controle heb, ik ook wat eerder alleen gas durf los te laten ipv meteen remmen (komt niet alleen door te weinig vooruit kijken ook vanuit een stukje angst).
Beetje offtopic misschien, maar waar heb je deze informatie vandaan? :?

Het is trouwens een kwestie van wennen. Op den duur ga je de auto als een veilige omhulling voelen die het juist overzichtelijker maakt om de informatie aan de buitenkant te zien. En dan kan je beter onderscheiden welke informatie relevant is en er acties aan koppelen. Zo ging het bij mij in ieder geval :Y
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_123126840
quote:
3s.gif Op woensdag 20 februari 2013 18:11 schreef Nagelschaartje het volgende:

[..]

Beetje offtopic misschien, maar waar heb je deze informatie vandaan? :?

Het is trouwens een kwestie van wennen. Op den duur ga je de auto als een veilige omhulling voelen die het juist overzichtelijker maakt om de informatie aan de buitenkant te zien. En dan kan je beter onderscheiden welke informatie relevant is en er acties aan koppelen. Zo ging het bij mij in ieder geval :Y
Van het GGZ en van;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Autismespectrum

;)

Ja inderdaad, soms komt er gewoon teveel info op me af. Waarvan 90% voor mij niet belangrijk is.
pi_123127815
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 18:31 schreef The_Big_Lebowski het volgende:

[..]

Van het GGZ en van;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Autismespectrum

;)

Ja inderdaad, soms komt er gewoon teveel info op me af. Waarvan 90% voor mij niet belangrijk is.
Ah, niet erkend door de DSM, dat verklaart het. Heb er namelijk nog nooit van gehoord in mijn studie en mijn werk, terwijl ik toch best veel met autisten te maken heb. Begrijp de redenering ook niet helemaal. Maargoed, zoals ik al zei: offtopic.

Het went allemaal. Wat bij mij heel erg hielp was dat alles in fases ging. Eerst verkeer zien en alleen sturen. Daarna gas en rem erbij, daarna koppeling en daarna schakelen. Zo kreeg ik niet teveel info in 1 keer binnen. Mijn instructeur had mijn leerstijl snel door gelukkig :).
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_123127947
quote:
3s.gif Op woensdag 20 februari 2013 18:58 schreef Nagelschaartje het volgende:

[..]

Ah, niet erkend door de DSM, dat verklaart het. Heb er namelijk nog nooit van gehoord in mijn studie en mijn werk, terwijl ik toch best veel met autisten te maken heb. Begrijp de redenering ook niet helemaal. Maargoed, zoals ik al zei: offtopic.

Het went allemaal. Wat bij mij heel erg hielp was dat alles in fases ging. Eerst verkeer zien en alleen sturen. Daarna gas en rem erbij, daarna koppeling en daarna schakelen. Zo kreeg ik niet teveel info in 1 keer binnen. Mijn instructeur had mijn leerstijl snel door gelukkig :).
Nope, maar ad(h)d wordt er wel vaak toe gerekend. Ik weet ook niet waarom, heb geschiedenis gestudeerd, geen psychologie haha.

Ja, ik heb veel structuur nodig, daarom doe ik RIS ook. Weet niet of dat tegenwoordig standaard is, maar ik vind het wel fijn.

edit; overigens hier nog een stukje tekst over de overeenkomsten tussen adhd en autisme;
http://www.psycholoog.net(...)ismespectrumstoornis
Uiteraard geheel offtopic.
pi_123149768
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2013 16:52 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

14:50 tijd is wat minder volgens mij, want drukker. Ja me instructrice ging even wachten met aanvragen en er was net die dag nog vrij anders werd het april :?
Lijkt me inderdaad een rottijd, net grens tussen boodschappenmoeders en spitsrijders. Niet echt fijne omstandigheden... Maar ja, als je zelfstandig de weg op mag zal het ook weleens om die tijd zijn en dan moet je het toch ook kunnen ;)

Pfff lijkt overal wel zo druk joh, zou ook echt niet willen wachten tot april :S Ergens fijn dat ze nog een plekje hadden, alleen jammer dat het zo kortdag is
pi_123150039
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 08:01 schreef Kletters het volgende:

[..]

Lijkt me inderdaad een rottijd, net grens tussen boodschappenmoeders en spitsrijders. Niet echt fijne omstandigheden... Maar ja, als je zelfstandig de weg op mag zal het ook weleens om die tijd zijn en dan moet je het toch ook kunnen ;)

Pfff lijkt overal wel zo druk joh, zou ook echt niet willen wachten tot april :S Ergens fijn dat ze nog een plekje hadden, alleen jammer dat het zo kortdag is
Heb wel vaker rond deze tijd gereden vind het reuze meevallen eigenlijk. Mensen die boodschappen doen zijn idd wel vervelend, maar maak me nog wel het meest zorgen om de drukte op de snelweg en evt inhalen
Irene is bae <3
pi_123151709
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2013 08:33 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Heb wel vaker rond deze tijd gereden vind het reuze meevallen eigenlijk. Mensen die boodschappen doen zijn idd wel vervelend, maar maak me nog wel het meest zorgen om de drukte op de snelweg en evt inhalen
Volgens mij valt op dat tijdstip de drukte op de snelweg wel mee, ligt er natuurlijk aan waar je erop komt en in welke richting je gaat... Als het even kan kiest een examinator meestal de rustigere kant, ze willen ook niet in de file terechtkomen. Dat werkt op dat tijdstip dan wel weer in je voordeel, omdat de kant waar geen file staat meestal een heeeel stuk rustiger is dan de andere kant waardoor je meer tijd en kans hebt om netjes in te voegen.
pi_123204471
Mag ik ook in de OP? Afgelopen woensdag moest ik voor de eerste keer afrijden en ik ben geslaagd. *O*. Wel 41 lessen gehad, maar liever zo dan te vroeg proberen om af te rijden en een paar keer zakken. Had een geweldige instructrice, ik ga de uurtjes met haar nog wel missen. :D.

Heb tijdens m'n hele examen met trillende benen gereden, maar het klikte zo goed met m'n examinatrice en het was gewoon zo gezellig in de auto dat ik me wel aardig op m'n gemak voelde. :P. Wel dwars door het centrum gestuurd, maar het ging allemaal gewoon lekker! Moest als bijzondere verrichtingen een omkeeropdracht doen en fileparkeren. Natuurlijk voor het eerst ooit op de stoep terecht gekomen met het parkeren ( :') ), maar dat maakte blijkbaar helemaal niet uit.

Gister rijbewijs aangevraagd, woensdag ophalen. *O*.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_123207563
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 14:12 schreef DevilsAndDust het volgende:
Mag ik ook in de OP? Afgelopen woensdag moest ik voor de eerste keer afrijden en ik ben geslaagd. *O*. Wel 41 lessen gehad, maar liever zo dan te vroeg proberen om af te rijden en een paar keer zakken. Had een geweldige instructrice, ik ga de uurtjes met haar nog wel missen. :D.

Heb tijdens m'n hele examen met trillende benen gereden, maar het klikte zo goed met m'n examinatrice en het was gewoon zo gezellig in de auto dat ik me wel aardig op m'n gemak voelde. :P. Wel dwars door het centrum gestuurd, maar het ging allemaal gewoon lekker! Moest als bijzondere verrichtingen een omkeeropdracht doen en fileparkeren. Natuurlijk voor het eerst ooit op de stoep terecht gekomen met het parkeren ( :') ), maar dat maakte blijkbaar helemaal niet uit.

Gister rijbewijs aangevraagd, woensdag ophalen. *O*.
Ik zet je vanavond in de op, via mobiel is niet handig.
Gefeliciteerd!
41 is echt niet belachelijk veel hoor ;)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_123208832
Ik sta trouwens ook nog niet eens in de OP. :@

September vorig jaar ben ik geslaagd. *O*
Flesje bier
pi_123209271
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 15:59 schreef Gezicht het volgende:
Ik sta trouwens ook nog niet eens in de OP. :@

September vorig jaar ben ik geslaagd. *O*
Dan sta je in de op van de vorig jaar topics, als je je toen hebt gemeld ;) zo niet: de 2012 topics zijn allang niet meer aan te passen :P
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_123209327
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 15:32 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Ik zet je vanavond in de op, via mobiel is niet handig.
Gefeliciteerd!
41 is echt niet belachelijk veel hoor ;)
Dank je!

41 lessen voelt wel als veel, maar als ik zo wat google lijkt dat inderdaad best wel gemiddeld te zijn. En het maakt lekker ook helemaal niet meer uit, want ik heb m'n rijbewijs gewoon. *O*.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_123209328
Laat dan maar zitten. :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 16:11 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Dank je!

41 lessen voelt wel als veel, maar als ik zo wat google lijkt dat inderdaad best wel gemiddeld te zijn. En het maakt lekker ook helemaal niet meer uit, want ik heb m'n rijbewijs gewoon. *O*.
Ik heb er +/- 65 gehad. :') Wel alles gewoon in een keer gehaald. :)
Flesje bier
  vrijdag 22 februari 2013 @ 17:46:47 #221
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_123212865
Ik kreeg net te horen dat als ik aanstaande maandag slaag ik mijn rijbewijs niet kan ophalen omdat ik nog geen 18 ben en geen begeleiderspas heb?
Irene is bae <3
pi_123212963
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 17:46 schreef Jiang153 het volgende:
Ik kreeg net te horen dat als ik aanstaande maandag slaag ik mijn rijbewijs niet kan ophalen omdat ik nog geen 18 ben en geen begeleiderspas heb?
Tja voor je 18e mag je niet alleen rijden hè...
pi_123213142
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 17:46 schreef Jiang153 het volgende:
Ik kreeg net te horen dat als ik aanstaande maandag slaag ik mijn rijbewijs niet kan ophalen omdat ik nog geen 18 ben en geen begeleiderspas heb?
Klopt. Je begeleiderspas had je al aan moeten vragen. Zo snel mogelijk doen dus.
  vrijdag 22 februari 2013 @ 18:28:34 #224
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_123214422
Niemand heeft mij ooit wat verteld van zo'n pas kreeg het ook maar net te horen van m'n maat zijn ma.. |:( . Als ik maandag slaag kan ik dan ook 2 maanden wachten voordat ik het aanvraag dus als ik 18 wordt of wordt die dan ongeldig? :?
Irene is bae <3
  vrijdag 22 februari 2013 @ 18:28:53 #225
392328 Keukendrol
Vuile klootzak!!!
pi_123214427
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 17:46 schreef Jiang153 het volgende:
Ik kreeg net te horen dat als ik aanstaande maandag slaag ik mijn rijbewijs niet kan ophalen omdat ik nog geen 18 ben en geen begeleiderspas heb?
Je moet je begeleiderspas tonen alvorens je je rijbewijs aanvraagt. Geen begeleiderspas betekent dus geen rijbewijsaanvraag kunnen doen.
Op zaterdag 5 januari 2013 00:14 schreef LompeHork het volgende:
Deze username is gewoon perfect.
-------------------------------------------------
- Dearest (UI)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')