abonnement Unibet Coolblue
pi_122554725
Dorylaeum was described by the Muslim author al-Harawi (died 1215) as a place of medicinal hot springs on the frontier at the end of Christian territory.[4

En dat is het nog steeds het geval hier, getuige de vele hamams met natuurlijk heet bronwater.

Tegenwoordig is er weinig meer van over maar omdat ik er met m'n rug naartoe woon ben ik wel benieuwd of er wat meer te vinden is. Op het internet is er niet veel over te vinden, weinig dat een beeld geeft van hoe de stad eruit gezien moet hebben in elk geval. Terwijl dit een belangrijke doorvoerpost was in de Byzantijnse tijd en in de Hellenistische periode bewoond werd door de Frygieërs (bekend van de legende van Koning Midas en de Gordiaanse Knoop). Een volk die uit een afsplitsing komt van de vroege Mesopotamische volkeren die westwaarts trokken en daar zijn blijven 'hangen' (en waar later weer een deel van naar Griekenland trok en de oude Griekse cultuur "stichten".)

Following the destruction of Hittite Empire by the Aegean migrations, many small kingdoms emerged here and there, and they ruled Anatolia between 1,250 - 750 BCE. Besides these many smaller kingdoms, we know two powerful states, one is the Urartian Kingdom that we have discussed in the previous chapter, and the other one is the Phrygian Kingdom which ruled from the central Anatolian plateau.

Dorylaeum werd door de Seljuks op de Byzantijnen veroverd in de slag bij Manzikert

Het is eigenlijk vooral bekend als decor waar de slagen bij Dorylaeum plaatsvonden. De eerste was in 1097 en de tweede in 1147

Na de slagen werd het meeste aan materiaal vermoedelijk door de Seljuks gebruikt om de basis voor de latere en huidige stad Eskisehir te bouwen dus naar wat er nog van over is moet gegraven worden. Ik sprak hier een archeologe die onderzoek doet (waar ik ook de onderstaande luchtfoto's van kreeg) en die stelde dat Eski-şehir (letterlijk oude stad in 't Turks) vermoedelijk als verwijzing naar Dorylaeum in de volksmond tot de officiële naam van de huidige stad werd omgedoopt.



  woensdag 13 februari 2013 @ 00:08:48 #2
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_122814760
*schop naar C&H*
pi_122820099
Ik vrees alleen dat dit het wel was :)
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:59:59 #5
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_122825654
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 15:56 schreef Beathoven het volgende:
Een volk die uit een afsplitsing komt van de vroege Mesopotamische volkeren die westwaarts trokken en daar zijn blijven 'hangen' (en waar later weer een deel van naar Griekenland trok en de oude Griekse cultuur "stichten".)
Nee, die beweging ging in omgekeerde richting. De Frygiërs waren een aan de Grieken verwant volk dat vanuit de Balkan Klein-Azië binnentrok. Ze kwamen niet uit Mesopotamië en hebben ook niet de Griekse cultuur 'gesticht'.
pi_122826771
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:59 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee, die beweging ging in omgekeerde richting. De Frygiërs waren een aan de Grieken verwant volk dat vanuit de Balkan Klein-Azië binnentrok. Ze kwamen niet uit Mesopotamië en hebben ook niet de Griekse cultuur 'gesticht'.
Excuses, je hebt gelijk. Ik haalde een deel door elkaar met wat ik eens over dit volk las.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 13-02-2013 13:36:55 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')